Artist: Wincenty Wodzinowski
Title: Czytający list
Dimensions: 39,6 x 50,7 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Tadeusz Rybkowski
Title: Patrol
Dimensions: 20,0 x 25,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Artist: Tadeusz Ajdukiewicz
Title: Konny portret Cesarza Franciszka Józefa I
Dimensions: 60,5 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatna
Artist: Antoni Kozakiewicz
Title: Targ w miasteczku galicyjskim, 1922
Year: 1922
Dimensions: 54,5 x 85,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Maksymilian Gierymski
Title: Nad Wisłą, 1873
Year: 1873
Dimensions: 54,0 x 88,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 12.06.2005, poz. 13.
Exhibited: Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, Maksymilian Gierymski. Dzieła, inspiracje, recepcja, 25.04 -10.08.2014.
Reproduced: Maksymilian Gierymski. Dzieła, inspiracje, recepcja [katalog wystawy], wyd. Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, 2014, ss. 362-363, 451, kat. 1.1.51.Stępień H., Malarstwo Maksymiliana Gierymskiego, Wrocław, 1979, s. 184, poz. 133.
Description: Prezentowany obraz jest kompozycyjną wersją dzieła „Modlitwa Żydów w dzień sabatu” z 1871 znanego w literaturze przedmiotu również pod tytułami „Nad Wisłą”, „Przejażdżka po Wiśle” i „Zmrok letni nad Wisłą pod miastem”. Obraz ten, pochodzący ze zbiorów niemieckiego przemysłowca i kolekcjonera barona Heinricha Liebiega, został odnaleziony przez Halinę Stępień w Libercu w Czechosłowacji. Monografistka Gierymskiego nadała mu szczególną rangę interpretując go jako dzieło przełomowe w twórczości artysty (patrz: H. Stępień, „Dwa nieznane obrazy Maksymiliana Gierymskiego”, BHS 1974, nr 2, s. 184-193). Wyznaczyło ono cezurę dzielącą akademicki kunszt Maksymiliana od postawy realisty dążącego do utrwalenia na płótnie bezpośredniej obserwacji natury i obyczajowych scen. Przejawiły się w nim ponadto najwcześniejsze w sztuce Gierymskiego próby oddania światła i aury nokturnu. Co więcej, obraz stał się prototypem namalowanych przez Aleksandra Gierymskiego trzech wersji „Święta trąbek”- manifestu polskiego realizmu (1884, 1888, 1890).
Artist: Wojciech Kossak
Title: Nie strzelać!, 1928
Year: 1928
Dimensions: 82,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Warszawa, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Wojciech Kossak, czerwiec – sierpień 1928.
Reproduced: Wojciech Kossak [katalog wystawy], Przewodnik Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, nr 35, Warszawa 1928.
Description: Przewodnik Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, nr 35, Warszawa 1928, s. 9, poz. 11. (jako własność Wacława Wakarecy).
Artist: STANISŁAW BAGIEŃSKI
Title: Na ukraińskim froncie, lata 20. XX w.
Dimensions: 90,0 x 140,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatna
Description: Oferowany obraz „Na ukraińskim froncie” przedstawia epizod z walk wojny polsko – bolszewickiej 1920 roku. 2. Armia dowodzona przez gen. ppor. Bolesława Roja sformowana została na mocy decyzji Naczelnego Dowództwa Wojska Polskiego w marcu 1920 r. Już w kwietniu wzięła ona udział w wyprawie kijowskiej. 25 kwietnia jej oddziały zajęły Berdyczów. Bolesław Roja (1876-1940), sportretowany przez Bagieńskiego w oferowanym obrazie, był generałem dywizji WP, oficerem Legionów Polskich i posłem na sejm RP w okresie międzywojennym. Po wybuchu I wojny światowej wstąpił do Legionów Polskich, gdzie był bliskim współpracownikiem Piłsudskiego. Zwycięska ofensywa Wojska Polskiego i armii Ukraińskiej Republiki Ludowej przeciwko Armii Czerwonej na Kijów w kwietniu 1920 spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony społeczeństwa polskiego. Marszałek Sejmu Wojciech Trąmpczyński witając powracającego z wyprawy kijowskiej marszałka Józefa Piłsudskiego mówił: „Sejm cały przez usta moje wita cię, wodzu naczelny, wracającego ze szlaku Bolesława Chrobrego. Od czasów Kircholmu i Chocimia naród polski takich triumfów oręża swego nie przeżywał. (…) Historia nie widziała jeszcze kraju, który by w tak trudnych warunkach jak nasz tworzył swą państwowość. W takiej to chwili zwycięski twój pochód na Kijów dał narodowi poczucie własnej siły, wzmocnił wiarę w własną przyszłość, wzmógł jego dzielność duchową, a przede wszystkim stworzył podstawę do pomyślnego i stałego pokoju, którego wszyscy tak bardzo pragniemy”.
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: W mroźne popołudnie, ok. 1890
Dimensions: 78,5 x 104,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Trójmiasto, kolekcja prywatnaAgra Art, aukcja 20.10.1996, poz. 7.
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: Wyjazd na polowanie o świcie, przed 1880
Dimensions: 46,0 x 66,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Trójmiasto, kolekcja prywatna Agra Art, aukcja 09.03.1997, poz.
Reproduced: Opisany: Ptaszyńska E., Alfred Wierusz Kowalski 1849-1915, wyd. DiG, Warszawa, 2010, s. 142.
Description: W początkowym okresie twórczości Wierusz-Kowalski chętnie nawiązywał do nurtu malarstwa stimmungowego. AleksanderGierymski, nawiązując do ukształtowanej w Monachium tradycjitego typu obrazowania, wypowiedział w 1890 znamienne zdanie: „Stimmung, to jest robienie obrazu z uczucia i pamięci.”Wielkim uznaniem cieszyły się kameralne, wyciszone w nastroju sceny rodzajowe na tle jesiennego lub zimowego pejzażu – wieczorne przejażdżki saniami lub powozem, grupy myśliwych z końmi, zgromadzonych przed wiejskim dworem o świcie lub czuwających na stanowiskach w lesie.„Wyjazd na polowanie o świcie”, opisany przez Elizę Ptaszyńską jako bardzo wczesna praca Wierusz-Kowalskiego, odznacza się niepowszednimi wartościami malarskimi, bystrością obserwacji i mistrzowskim odtworzeniem sennego nastroju zimowego poranka. Niezwykła biegłość w operowaniu światłem i kolorem, znamienna dla dojrzałego okresu w twórczości artysty, pozwoliła na sugestywne oddanie chwili na granicy nocy i dnia, gdy wszystko pogrążone jest jeszcze w ustępującym mroku, a równocześnie rozświetlone czerwonawym blaskiem wschodzącego świtu.
Artist: Stanisław Ejsmond
Title: Różowy rododendron, ok. 1925
Dimensions: 58,0 x 73,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas, plywood
Signed: Yes
Exhibited: Warszawa, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Salon doroczny 1921, marzeckwiecień 1921.
Reproduced: Salon doroczny 1921 [katalog wystawy], Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa, 1921, poz. 62.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: Martwa natura z różami i ptakiem, 1907
Year: 1907
Dimensions: 46,5 x 71,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Trójmiasto, kolekcja prywatna
Description: por. „Martwa natura z ptakiem”, 1907 w: Leon Wyczółkowski. Artysta – profesor, wyd. Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2012, s. 101, poz. 65.
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: Staś w poduszce, 1902
Year: 1902
Dimensions: 19,0 x 29,0 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaKraków, kolekcja prywatna
Description: Stanisław Wyspiański zasłynął jako portrecista dzieci. Żaden inny polski artysta nie stworzył tak wielu i takiej klasy portretów małych modeli. Śmiało można stwierdzić, że są one też fenomenem na skalę europejską. Malowanie dzieci sprawiało Wyspiańskiemu radość. Były one tematem najwcześniejszego etapu twórczości artysty, który wykonywał portrety zarówno podczas podróży zagranicznych jak i w rodzinnym Krakowie. Za modeli służyły mu mali proletariusze, córki stróżów i przekupek, biedni chłopcy z ulicy a odkąd urodziły mu się dzieci to one stały się bohaterami większości przedstawień. Wyspiański stworzył wizerunki pozbawione przesadnego sentymentalizmu czy częstego w przypadku tego gatunku przesłodzenia. Jego bohaterowie – delikatni i wzruszający – są przede wszystkim prawdziwi. Realizm obserwacji sprawia, że w portretach Wyspiańskiego nie ma śladu sztucznej pozy a dzieci uchwycone są w charakterystycznych dla ich wieku pozach – wyrwane ze snu przecierają oczy, oparte o stół wyciągają rękę po leżący nań przedmiot, czasem są smutne, czasem zamyślone, uczucia malujące się na ich twarzach są zawsze szczere. Na wielu portretach widzimy jakby postaci z innego świata (Helenka), zamyślone znajdują się gdzieś w sferze swojej wyobraźni (Chłopiec z pistoletami), śpiące wyglądają jakby odpłynęły w dalekie krainy (Śpiący Staś). Istotą portretu w zamyśle artysty jest bowiem psychologia małego człowieka, jego dziecięctwo ukryte w geście, minie, spojrzeniu. Można powtórzyć za Martą Tomczyk-Maryon, że dzieci były dla artysty medium, przez które wchodził do krainy podświadomości, marzeń, innej rzeczywistości. (Wyspiański, wyd. PIW, Warszawa 2009, s. 216)
Artist: Józef Mehoffer
Title: Ogród kwiatowy, ok. 1930
Dimensions: 41,5 x 65,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatna
Description: Pejzaże stanowią w twórczości Józefa Mehoffera istotny motyw,wiele z nich powstało przed 1917 rokiem w posiadłości malarza w Jankówce oraz w okresie międzywojennym, podczas wakacyjnych pobytów artysty w zaprzyjaźnionych majątkach, m.in.: u Popielów czy Mycielskich.Do rzadkości natomiast należą pejzaże w czystej postaci, pozbawione sztafażu postaciowego bądź zwierzęcego.Szeroko rozmalowane studium z natury jakim jest oferowany „Ogród kwiatowy” namalował artysta ok. 1930 roku. Urzeczony barwnościąkwiatów Mehoffer starał się zatrzymać ich szybko przemijającą urodę a także niepowtarzalny urok ciepłego letniego dnia, gdy słońce wyostrza kontrasty światła i cienia. Temu wrażeniu podporządkował prostą kompozycję, skupiając uwagę na motywie, jak również zróżnicowane środki techniczne. Partie ścieżek oraz gazonu są malowane cienko smugami rozprowadzaną farbą, miejscami niemal przezroczyście, a drzewa z dalszego planu wydobyte zostały szerokimi pociągnięciami rozrzedzonej farby. Natomiast pnie, czubki krzewów oraz główki kwiatków i drobne roślinki są potraktowane krótkimi dotknięciami cienkiego pędzla gęściejszą farbą, miejscami impastowo. Rozciągniętymi smugami równie gęstej farby zostały wyprowadzone szkicowe sylwetki krzewów po prawej i pośrodku oraz rosochate pnie i gałęzie drzewek po lewej. Skrawek nieba założono cienko rozsmarowanym błękitem.Oferowany obraz, pełen światła i koloru nawiązuje pod względem nastroju do płócien francuskich impresjonistów.
Artist: Iwan Trusz
Title: Okiść śnieżna
Dimensions: 68,5 x 93,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: por. „Sosna pokryta śniegiem” w: Basanez T., Iwan Trusch. Ein europaisher Maler aus der Ukraine, Duren, 1997, s. 33.
Artist: Kasper Pochwalski
Title: Hołd trzech magów, 1930
Year: 1930
Dimensions: 97,0 x 110,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaRempex, aukcja 20.06.2001, poz. 255.
Exhibited: Kraków, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Wystawa Zrzeszenia Artystów Plastyków „Zwornik”, maj 1933.Lwów, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Wystawa zbiorowa Zrzeszenia Artystów Plastyków „Zwornik”, listopad 1930 (jako „Hołd magów”, kat. 49).
Description: „Zwornik” powstał w 1928 roku z inicjatywy czterech studentów krakowskiej ASP – Kaspra i Stanisława Pochwalskich, Emila Krchy oraz Kazimierza Rutkowskiego. Jako logo Zrzeszenie przyjęło gotycki zwornik Kamienicy Hetmańskiej w Krakowie.„Zwornik” działał nieprzerwanie aż do wybuchy II wojny światowej. Przez ten krótki czas grupa zorganizowała ponad dwadzieścia wystaw w całej Europie, od Malmö po Belgrad. Oprócz czterech założycieli aktywnie działali w „Zworniku” m.in. Tytus Czyżewski, Jerzy Fedkowicz, Zygmunt Menkes, Zbigniew Pronaszko a także wielu innych artystów malarzy, rzeźbiarzy i grafików związanych z Krakowem.Cechami przewodnimi twórczości zwornikowców była bezprogramowość, swoboda i wolność tworzenia, przede wszystkim zaś zamiłowanie do koloru. W tym względzie ważną dla nich była postaćJózefa Pankiewicza. Z kolei u Kaspra Pochwalskiego widoczne są wyraźne wpływy twórczości Marca Chagalla. Dla członków krakowskiego zrzeszenia najważniejszy był kolor i faktura, celowo pomijali natomiast kwestie tematu czy kompozycji.
Artist: Julian Fałat
Title: Dom w świerkach, 1904
Year: 1904
Dimensions: 42,5 x 77,0 x
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard, paper
Signed: Yes
Artist: Jacek Malczewski
Title: Szkic do portretu kobiety, 1919
Year: 1919
Dimensions: 46,0 x 37,5 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaKraków, kolekcja Antoniny Rothe-RotowskiejKraków, kolekcja Jana Rothe-Rotowskiegowłasność artysty
Exhibited: Kraków, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Jacek Malczewski, 1855-1929, lipiec-wrzesień 1939.
Reproduced: Jacek Malczewski, 1855-1929 [katalog wystawy], Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków 1939, nr 135.
Description: Przez całe swoje twórcze życie Jacek Malczewski malował osoby ze swojego otoczenia, znane i mniej znane. Zostawił nam wizerunki wybitnych uczonych, malarzy, pisarzy, artystów, przemysłowców i portrety osób bliżej nieokreślonych, które jednak przez to, że są bohaterami jego obrazów urastają do rangi osób ważnych i znamiennych. Pracował zawsze według skrystalizowanego schematu, w którym głównym motywem jest postać ludzka malowana do pasa, czasem w popiersiu. Dominującym elementem nad całym obrazem jest głowa człowieka i wyraz ludzkiej twarzy. Dopracowany jest w nich najmniejszy szczegół: ruch, nachylenie, grymas, spojrzenie, gest, tak, że ów szczegół staje się głównym środkiem wypowiedzianej myśli artystycznej. Portretowani Malczewskiego są zazwyczaj zapatrzeni, zasłuchani w jakieś odgłosy ze świata, jak pisał Adam Heydel „o wspaniale wydobytej, pięknej, polskiej rasie”.Prezentowana praca z 1919 roku jest bardzo rzadkim przykładem kompozycji ograniczonej w warstwie kolorystycznej, jak również wyjątkowo ciekawym przykładem na tle całej twórczości Jacka Malczewskiego, gdzie kolor odgrywał zawsze bardzo ważną rolę. Portret kobiety namalowany został w jasnej, ciepłej tonacji, przywodzi na myśl niemalże niebiańską stylistykę, jednocześnie tchnie niesamowitym spokojem.Obraz opracowany został w dojrzałym, najbardziej charakterystycznym dla Malczewskiego stylu wypowiedzi. Nie jest to podmalówka do finalnej pracy, o czym świadczy świadomie użyty walor światłocienia i punktowo położone biele oraz finalne sygnowanie artysty w prawym dolnym rogu. To opracowana w pełni scena symboliczna przedstawiająca kobietę w typowym dla Malczewskiego ujęciu modela oraz malowana ekspresyjnym gestem znamiennym dla wszystkich obrazów z dojrzałego okresu artysty. Patetyczna monumentalizacja postaci w obrazach Malczewskiego połączeniu z klasycyzującą techniką malarską, może być ciekawym przykładem próby uzyskania jeszcze większej wzniosłości tematu.
Artist: Kazimierz Sichulski
Title: Krzysia pod choinką, 1919
Year: 1919
Dimensions: 99,0 x 68,5 x
Tools: tempera
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Tadeusz Styka
Title: Portret chłopca z psem
Dimensions: 134,0 x 90,0 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Wojciech Weiss
Title: Kwiaty, ok. 1905
Dimensions: 70,5 x 50,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaDESA, aukcja 6.10.2012, poz. 14.Desa Unicum, aukcja 22.02.2001, poz. 97.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy
Title: Portret kobiety, 9 VIII 1938
Dimensions: 69,0 x 49,0 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: Poszukujący swojej artystycznej drogi Witkacy w latach dwudziestych opracował koncepcję Czystej Formy, która negowała realizm i naturalizm w sztuce. Według artysty treść dzieła miała mieć niewielkie znaczenie i mogła być zupełnie dowolna, natomiast istotnym składnikiem stawała się forma. Jej dziwność, nieliniowość i brak harmonii miały wstrząsnąć odbiorcą, skonfrontować go z nieznanym i zmusić do głębszych przeżyć. Teorie te nie zostały przyjęte ze zrozumieniem przez środowisko artystyczne, Witkacy czuł się w związku z tym wypchnięty poza jego margines i rozgoryczony. Dał temu wyraz w powieści „Pożegnanie jesieni” (1925) pisząc: „Minęły czasy metafizycznej absolutności sztuki. Sztuka była dawniej jeśli nie czymś świętym, to w każdym razie „świętawym” – zły duch wcielał się w ludzi czynu. Dziś nie ma w kogo – resztki indywidualizmu życiowego to czysta komedia – istnieje tylko zorganizowana masa i jej słudzy. Od biedy zły duch przeniósł się w sferę sztuki i wciela się dziś w zdegenerowanych, perwersyjnych artystów. Ale ci nikomu już nie zaszkodzą ani pomogą: istnieją dla zabawy ginących odpadków burżuazyjnej kultury”. W tym samym roku zrezygnował zupełnie z malarstwa sztalugowego i założył Firmę Portretową „S.I.Witkiewicz”. Dla swoich klientów opracował szczegółowy Regulamin. Portrety malowane pastelami i kredkami na papierze podlegały surowej typologii. Nierzadko powstawały pod wpływem silnie odurzających leków, alkoholu i narkotyków a sam artysta dokumentował swój stan firmując prace specjalnym autorskim kodem. Różnorodność portretów stworzonych przez Witkacego jest ogromna. Fantazja i poczucie humoru z jakimi operował artysta powodują iż każdy z nich jest wyjątkowy. Działalność portretowa ekscentrycznego artysty jakim niewątpliwie był Stanisław Ignacy Witkiewicz przyniosła mu sławę i uznanie i zaliczana jest do jednego z najdłużej trwających cyklów malarskich w historii polskiej sztuki nowoczesnej. W latach 30. stworzył Witkacy serię portretów w typach B i E (bądź mieszanych B+E) charakteryzujących się realizmem niemalże fotograficznym. Ze szczególną emfazą potraktowane są oczy modeli zarówno dorosłych jak i dzieci. Widoczne jest to w oferowanym Portrecie, który skupia w sobie wszystkie charakterystyczne dla tego gatunku cechy. Portret kobiety wykonany w sierpniu 1938 r. bardzo dobrze spełnia te założenia, choć artysta nieco urozmaicił dość typowy wizerunek wprowadzając nietypowe lekko jaskrawe tło rozświetlające głowę i ramiona modelki. Staranne opracowanie głowy oraz włosów ułożonych w misterne pukle, podobnie jak powiększenie oczu o nieruchomym, jakby „szklanym” spojrzeniu to cechy charakterystyczne dla portretów wykonywanych przez Witkacego w 2. połowie lat trzydziestych, kiedy modę kształtował rodzący się wówczas kult gwiazd filmowych oraz ich fotosy.
Artist: Józef Pankiewicz
Title: Droga z piniami w okolicach Cassis, ok. 1928
Dimensions: 54,5 x 45,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: por. m.in.:Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin [katalog wystawy], MNW, Warszawa 2006, s. 172, kat. 428 i 429.
Artist: Witold Wojtkiewicz
Title: Garden Party, 1907
Year: 1907
Dimensions: 43,0 x 54,5 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Trójmiasto, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 24.11.1996, poz. 39.Warszawa, kolekcja prywatnaKraków, depozyt Muzeum Narodowe w Krakowie
Exhibited: Warszawa, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Wystawa pośmiertna Witolda Wojtkiewicza, 1909.Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, Witold Wojtkiewicz 1879-1909,wystawa monograficzna, 1989.
Reproduced: Domańska B., Zeńczak A., Witold Wojtkiewicz 1879-1909 [katalog wystawy], wyd. Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1989, tom 2., s. 165, poz. 303.Ostrowski J. K., Mistrzowie malarstwa polskiego, Kraków 1996, s. 227.katalog Aukcji Malarstwa 24 listopada 1996, wyd. Polswiss Art, 1996, poz. 39 oraz strona okładkowa.
Description: Oferowany obraz olejny „Garden party” namalował Wojtkiewicz w 1907 roku, najprawdopodobniej w trakcie swojego pobytu w Paryżu. W trakcie wystawy Grupy Pięciu w Berlinie na początku stycznia 1907 roku artysta poznałAndré Gide, francuskiego marszanda, który zaproponował Wojtkiewiczowi zorganizowanie w paryskiej Galerie Druet wystawy indywidualnej. Początkowo niechętny zagranicznym wyjazdom Wojtkiewicz uległ namowom André Gide i w 1907 udał się do Paryża. Wystawa odbiła się pozytywnym echem w stolicy Francji, kilka obrazów udało się sprzedać. Ale dla Wojtkiewicza pobyt we Francji był przede wszystkim nieoczekiwanie ożywczy, przywrócił mu zapał do pracy i dostarczył inspiracji. Podczas kilku miesięcy spędzonych w Paryżu intensywnie malował a tymczasem w kraju echa wystawy w Galerie Druet owocowały entuzjastycznymi recenzjami: „(…) Obchodzą go jakieś zagadnienia z głębokich pokładów duszy, nurtuje go i niepokoi problemat życia, który zdaje mu się przedstawiać jako bolesna i ironiczna igraszka, i temu sposobowi widzenia daje wyraz w dziełach, którym połączenie naturalizmu, impresjonizmu i humoru nadaje wyjątkową, egzotyczną cechę.” Coraz wyraźniej zarysowująca się odrębność malarstwa Wojtkiewicza na tle Grupy „Pięciu” pogłębiła się jeszcze bardziej po doświadczeniu paryskim. Obrazy z lat 1907-1909 charakteryzowały się „harmonią tonu, bolesną fantazją rysunku, patetyczną i pełną wzruszenia grą kolorów” i według Juszkiewicza są reprezentatywne dla dojrzałego okresu w twórczości Wojtkiewicza, którego indywidualność malarska i poetycka była już wówczas ostatecznie uformowana. „Garden party” przynależy do tego właśnie etapu artystycznego życiorysu Wojtkiewicza. Na tle wieczornego nieba korowód postaci niosących lampiony ujęty jest z właściwą Wojtkiewiczowi subtelną dramaturgią.Tajemniczy nastrój w ożywionym kolorowymi światełkami nokturnie potęgują postaci kroczące niczym zjawy i niepokojące zarysy drzew w głębi.Wojtkiewicz w „Garden Party” używa wielu kolorów. Zestawia kontrastowo zielenie i czerwienie. Barwne plamy są nieregularne. Ślad pędzla jest zamaszysty, zdecydowany a sposób malowania – daleki, niepodobny do obowiązującej wtedy wszechobecnej, wijącej się, secesyjnej linii.Atmosfera radosnego wieczornego pochodu jest tu tylko pozorna.Świat Wojtkiewicza nie jest oczywisty i jednoznaczny, tak jak niejednoznaczny jest człowiek i rzeczywistość, w którą jest uwikłany.W tym roku przypada 110 rocznica śmierci Witolda Wojtkiewicza. Pojawienie się obrazu klasy muzealnej jakim niewątpliwie jest „Garden party” z 1907 roku stanowi bezprecedensowe wydarzenie dla rynku antykwarycznego i z pewnością wzbudzi zainteresowanie kolekcjonerów malarstwa polskiego.
Artist: Tadeusz Makowski
Title: Martwa natura z koszykiem i jabłkami, ok. 1915
Dimensions: 18,5 x 33,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: W roku 1914 Tadeusz Makowski podejmuje decyzję, która zaważy na kształcie jego późniejszej drogi twórczej. Odchodzi w sposób kategoryczny od kubizmu będącego u szczytu popularności i zwraca się ku studium natury. Był to krok niezwykle heroiczny gdyż łączył się z ryzykiem utraty poparcia nie tylko kolegów malarzy ale przede wszystkim marszandów i kolekcjonerów. Niemniej Makowski, nie bez lęku, zdecydował się porzucić swój dotychczasowy cieszący się sporym uznaniem kubistyczny sposób malowania, w którym za mało było dla niego prawdy. „Być w zgodzie z przekonaniem wewnętrznym i odpowiednio zgodnym przejawianiem swego uczucia i smaku – jest potrzebą życia każdego artysty” notuje w Pamiętniku. Ukojenia nurtujących go dylematów zaczął szukać w malarstwie natury zaczynając wszystko od nowa. „Lubię malować realnie. Materialna strona przedmiotów w obrazie jest jego bogactwem. Pragnę farbami wydobywać życie” pisz e w swym pamiętniku u początku nowej drogi (Pamiętnik, 19 grudnia 1913, s. 126). Częste wizyty w Luwrze i pogłębiona refleksja nad malarstwem Jeana Corota i Gustave’a Couberta tylko utwierdziły Makowskiego w słuszności podjętej decyzji. Pierwsze martwe natury – z kwiatami bądź owocami – zaczęły powstawać w 1915 roku i noszą znamiona wpływu malarstwa Władysława Ślewińskiego, w którego domu na południu Francji schronił się Makowski po wybuchu wojny w 1914 roku. Z czasem zaczęły nabierać coraz bardziej indywidualnego charakteru. Cykl lirycznych w duchu martwych natur uznawany jest przez znawców sztuki Makowskiego za końcową fazę ostatecznego przejścia artysty od kubizmu do realizmu. Oferowana kompozycja ujmuje subtelnym światłem i wysmakowanym kolorem owoców umieszczonych w białym koszyku. Rozświetlona paleta barw nadaje całości niemalże wyczuwalnego ciepła. Oferowana praca posiada nie tylko niewątpliwą wartość artystyczną ale – poprzez przynależność do kluczowego okresu w twórczości Tadeusza Makowskiego – jest również bardzo ciekawą propozycją dla kolekcjonerów.
Artist: Zygmunt Menkes
Title: Kobieta w oknie
Dimensions: 51,0 x 38,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaUSA, kolekcja prywatna
Artist: Zygmunt Menkes
Title: Martwa natura z melonem
Dimensions: 81,0 x 53,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 12.03.2019, poz. 35Polska, kolekcja prywatna
Artist: Maurycy Gottlieb
Title: Scena biblijna. Chrystus w świątyni, ok. 1875-79
Dimensions: 36,0 x 90,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Maurycy Gottlieb – obok młodszego brata Leopolda – to jeden z największych i najbardziej cenionych dziewiętnastowiecznych polskich malarzy żydowskiego pochodzenia. Gottliebowie, zamożna rodzina osiadła w Drohobyczu, pielęgnowała religię i tradycje judaizmu przy jednoczesnym głębokim poszanowaniu dla innych nacji i wyznań. Taki model światłego i otwartego wychowania nie pozostał bez wpływu na ouvre przedwcześnie zmarłego Maurycego, którego malarstwo charakteryzuje się wrażliwością na tematykę łączącą świat żydowski ze światem chrześcijańskim. Wzbogacone jest ono dodatkowo przez wątki historyzujące, co stanowi niewątpliwie echo nauk odebranych przez artystę od Jana Matejki i Henryka Siemiradzkiego.
Artist: Mela Muter
Title: W oborze. Dziewczynka z misą jabłek
Dimensions: 60,5 x 72,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 12.03.2019, poz. 37Warszawa, kolekcja prywatnaŁódź, depozyt Muzeum Miasta ŁodziWarszawa, kolekcja Krzysztofa MusiałaWarszawa, kolekcja Wojciecha FibakaGenewa, Petite PalaisParyż, kolekcja Bolesława Nawrockiego
Exhibited: Lublin, Muzeum KUL, Kolekcja Mistrzów Krzysztofa Musiała, październik 2017.Łódź, Muzeum Sztuki w Łodzi, Galeria Mistrzów Polskich [ekspozycja stała], od 2016.Olsztyn, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Malarstwo artystów żydowskich polskiego pochodzenia w kolekcji Wojciecha Fibaka, październik – grudzień 2000.Leszno, Muzeum Okręgowe w Lesznie, Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, maj – lipiec 2000.Sopot, Państwowa Galeria Sztuki, Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, 06.07.-03.10.1999.Kraków, Pałac Sztuki TPSP w Krakowie, École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, lipiec – sierpień 1998.Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Polski Paryż. École de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka, grudzień 1999-styczeń 2000.
Reproduced: Kolekcja Mistrzów Krzysztofa Musiała [katalog wystawy], Muzeum KUL, Lublin, 2017.Galeria Mistrzów Polskich, wyd. Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, 2016, s. 187, poz. 108.Malarstwo artystów żydowskich polskiego pochodzenia w kolekcji Wojciecha Fibaka, wyd. BWA, Olsztyn, 2000, s. 29.École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, wyd. Muzeum Okręgowe w Lesznie, Leszno, 2000, s. 27.École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, wyd. Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, 1999, s. 85.École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, wyd. Pałac Sztuki TPSP w Krakowie, Kraków 1998, s. 262, poz. 120.Polski Paryż. École de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka [katalog wystawy], wyd. Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin, 1999, s. 127.
Artist: Mela Muter
Title: Port w Collioure, lata 20. XX w.
Dimensions: 65,0 x 79,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 14.10.2007, poz. 23.Polska, kolekcja prywatnaSOTHEBY’S New York, aukcja 16-17.04.2007, poz. 411.Nowy Jork, kolekcja rodziny Raskin (zakup od artystki we wczesnych latach 40. XX w.)własność artystki
Description: Muter dużo podróżowała do Collioure, odwiedzając miasteczko niemal rok rocznie w okresie 1921-1926. Kataloński port był idealnym plenerem malarskim: wysokie góry – Pireneje, schodzące do morza, piętrzące się, umieszczone na skalistych stokach domy, malownicze morze, południowa roślinność i klimat. Collioure i Chateau Royale były źródłem inspiracji dla wielu twórców z początku XX wieku, takich jak Fauves, Matisse i Derain, a także kubistów Braque i Picasso. To tu narodził się fowizm. W swoich kompozycjach z Collioure Mela Muter nierzadko przywoływała swoje własne fowistyczne skłonności, nadając barwnym pejzażom morskim żywą kolorystykę i rozświetlając kolory specyficznym światłem, charakterystycznym dla tej części Francji. Artystka posiadała niezwykłą łatwość w budowaniu przestrzeni za pomocą zgeometryzowanych, masywnych brył skał i domów. Perfekcyjnie zestawiała je z naturalnymi formami przyrody w spójną całość. Kolorem potrafiła oddać gorący i duszny klimat południa. Pejzaże z Collioure należą do najciekawszych prac malarki.Oferowany obraz przedstawia port wieczorną porą, większość łodzi jest zadokowana, nabrzeże opustoszałe, a stonowane kolory przywołują na myśl zwieńczenie pracowitego dnia.Port w Collioure pojawił się w dorobku Meli Muter parokrotnie, traktowany zawsze jako istotne wyzwanie kompozycyjne przez wzgląd na organizację przestrzeni, zrytmizowanej liniami konstrukcji, masztów i żagli. W oferowanym Pejzażu z Collioure uwidacznia się też szczególne podejście artystki do kwestii koloru. Stosowanie tonów matowych, można by rzec przytłumionych nadaje tej kompozycji szczególnej jakości i głębi. Również typ kompozycji – okazały i o przemyślanej konstrukcji poszczególnych planów – plasuje oferowany Pejzaż wśród prac o charakterze zdecydowanie monumentalnym.
Artist: Tamara Łempicka
Title: Modelka, 1925 (2018)
Year: 1925
Dimensions: 117,0 x 80,0 x
Surfaces: paper
Description: Praca posiada certyfikat autentyczności córki artystki Baronessy Kizette de Lempickiej
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: Anemony, 1946
Year: 1946
Dimensions: 39,5 x 25,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Henryk Hayden
Title: Pejzaż z Changis nad Marną, 1957
Year: 1957
Dimensions: 54,0 x 65,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaFrancja, kolekcja prywatnaLe Havre (Francja), Galerie Hamon
Description: Począwszy od roku 1949 w twórczości Henryka Haydena pejzaż, pod wpływem fascynacji kubizmem, ulega uproszczeniu, stając się syntezą figuratywności i abstrakcji. Pierwsze obrazy w tej manierze pokazane zostały na wystawie w Galerie Drouant David w kwietniu 1949 roku. W tym czasie sukces na Biennale w Menton (1951) potwierdził pozycję Haydena jako cenionego artysty a obraz „Trzech muzyków” zaliczono do stu najważniejszych dzieł francuskiego malarstwa. W 1953 roku podpisał umowę z paryską Galerie Suillerot potwierdzając tym samym swoją pozycję na francuskim rynku. Pod koniec lat 40. dzięki przyjaźni z Samuelem Beckettem Hayden odkrył dla swojej twórczości pejzażowej region Marne. W okresie 1951-1961 zauroczony malowniczością okolic Ussy, Changis i Molien bywał tam regularnie każdego lata. W roku 1962 małżeństwo Haydenów kupiło dom w Reuill-en-Brie. Artysta wielokrotnie uwieczniał na płótnach Molien i Changis. To tu wykrystalizował się definitywnie jego styl pełen świeżości spojrzenia, delikatnej kreski i mistrzowskiego operowania kolorem. Ukoronowaniem tego okresu w twórczości Haydena była wielka wystawa retrospektywna jaką w 1968 roku zorganizowało artyście Musée national d’art moderne („Soixante ans de peinture, 1908-1968: Hayden”). W wywiadzie dla Le Figaro w maju 1968 roku Hayden mówił: „Próbowałem odtworzyć przedmiot i świat wizualny poprzez analizę, a następnie syntezę, tworząc nową, sztuczną przestrzeń i uwalniając kolory. Kolory nie były już zintegrowane z formami, ale raczej nakładały się, a także stały się abstrakcyjną i niezależną jednostką. To było niezwykłe odkrycie, że wartości (tonalne) mogą grać oddzielnie.” Widok na rzekę Marne w ujęciu z Changis powtórzył Henryk Hayden przynajmniej jeszcze raz w 1958 malując panoramę z nieco innego ujęcia (por. Becket S., Hayden, wyd. Editions Fragments 2005, s. 102). Oferowany obraz przez pewien czas, najpewniej w krótce po namalowaniu, znajdował się w galerii Jacque’a Hamon w normandzkim Le Havre czego dowodzi znajdująca się na odwrocie etykietka. „Pejzaż z Changis sur Marne” to doskonały przykład dojrzałego malarstwa Henryka Haydena.
Artist: Eugeniusz Geppert
Title: Dwóch jeźdźców, 1974
Year: 1974
Dimensions: 89,0 x 116,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Francja, kolekcja prywatnaPolski Dom Aukcyjny Sztuka, Warszawa, 2004
Artist: Marek Włodarski (Henryk Streng)
Title: Akt stojący z głową pochyloną na lewe ramię, 1924-25
Year: 1924
Dimensions: 55,0 x 40,4 x
Tools: pencil, sanguine
Surfaces: paper
Provenance: Poznań, kolekcja prywatna
Exhibited: Warszawa, Muzeum Narodowe w Warszawie, Marek Włodarski (Henryk Streng) 1903-1960, grudzień 1981 – styczeń 1982.
Reproduced: OPISANY: Marek Włodarski (Henryk Streng) 1903-1960 [katalog wystawy], wyd. MNW, Warszawa, 1981, s. 92, poz. 177.
Description: Indywidualna, eklektyczna sztuka Marka Włodarskiego oscylowała wokół awangardowych stylów od futuryzmu, formizmu i kubizmu poprzez surrealizm aż do fascynacji prymitywizmem. Jego obrazy są gratką dla kolekcjonerów i wzbudzają zainteresowanie nie tylko w Polsce. Jego kameralna i liryczna, a także w założeniu antyestetyczna twórczość kształtowała się głównie pod wpływem malarstwa Fernanda Légera i francuskiego surrealizmu. Ważny wpływ wywarła na niego także sztuka krakowskich formistów, którzy jako pierwsi polscy artyści wypowiedzieli walkę z akademizmem i młodopolską stylizacją. Zanim jednak Włodarski zetknął się ze sztuką nowoczesną we Francji malował obrazy przypominające w poetyce płótna Marca Chagalla. Nigdy go nie poznał, ale niezależnie był zafascynowany naiwną sztuką prowincjonalną i jarmarcznym folklorem. W twórczości Légera zaś odpowiadał mu prymitywizm formy, kult przedmiotu, precyzja w określaniu jego kształtu, a także niechęć do estetyzowania. Przed wojną we Lwowie wspólnie z Otto Hahnem artyści określili się jako „konstruktywiści” i dołączyli swoje prace do wystawy sztuki prymitywów.
Verified Artist: Yes
Artist: Tadeusz Kantor
Title: Kompozycja II, 1966
Year: 1966
Dimensions: 35,0 x 40,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaBukowski’s, aukcja 13.11.2016.Szwecja, kolekcja prywatnaSztokholm, Galerie Pierre
Exhibited: Sztokholm, Galerie Pierre Stockholm, Tadeusz Kantor, listopad-grudzień 1966.
Artist: Aleksander Kobzdej
Title: Kompozycja, 1957
Year: 1957
Dimensions: 51,5 x 59,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Artist: Piotr Potworowski
Title: Pamela, 2 połowa lat 40. XX w.
Dimensions: 30,3 x 45,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaAgra-Art: Sunday, June 15, 2014 [Lot 00078]Agra-Art: Sunday, June 9, 2013 [Lot 00082]Damien Leclere: Saturday, April 13, 2013 [Lot 00186]
Exhibited: Londyn, Redfern Gallery, wystawa indywidualna, 3-26 stycznia 1946.
Description: Prezentowana praca została namalowana w latach 40 podczas pierwszego pobytu Piotra Potworowskiego w Anglii (1943-1958). Rok po przybyciu do Londynu artysta dostał pracownię w starym wiktoriańskim budynku przy Cunningham Place. Przez pierwsze lata praktycznie nie opuszczał miasta, żyjąc w odosobnieniu i poświęcając cały czas własnej twórczości. W 1945 roku Potworowski poznał Jankiela Adlera, który wprowadził go w londyńskie środowisko artystyczne. Pokłosiem nowych kontaktów stała się pierwsza indywidualna wystawa Potworowskiego w Anglii otwarta w 1946 roku w Redfern Gallery przy Cork Street w Londynie. Wśród 21 obrazów olejnych pokazany został również oferowany akt „Pamela”. Wystawa została przyjęta bardzo entuzjastycznie a spośród przychylnych recenzji warto przytoczyć słowa Erica Newtona, który w „Sunday Times” z 11.I.1946 pisał: „Wymagania Potworowskiego są skromne, ale znalazł on dokładnie wszystko, czego potrzebuje, i dlatego obrazy te całkowicie nas przekonują”. Dalej pisze, że Potworowski posługuje się kolorem na wzór Pierr’a Bonnarda ale robi to „z większą wrażliwością i odwagą niż współcześni mu polscy malarze”. „Pamela” przywodzi na myśl wcześniejsze kompozycje, kiedy to twórczość Potworowskiego rzeczywiście pozostawała pod widocznym wpływem Bonnarda. Obserwujemy tu typowy dla francuskiego artysty wątek intymności i nieokreślonej, ale na pewno bliskiej więzi z modelką. Podobnie jak Bonnard, Potworowski łączy ze sobą w jakiś niezwykły sposób spuściznę impresjonizmu i koloryzmu. Chociaż większą rolę niż u francuskiego mistrza odgrywa u Potworowskiego jednak kolor, a raczej barwna wibracja. Tę właśnie fascynację kolorem, tak widoczną w „Pameli”, odnajdujemy również w pokrewnym obrazie „Odaliska – l’homage a Delacroix” z 1945 roku.Akty Potworowskiego stanowią dużą ciekawostkę na rynku dzieł sztuki. Zdarzają się stosunkowo rzadko i są przykładem wielkiego kunsztu artysty, jego niezwykle ciekawej drogi twórczej, talentu stojącego w równym rzędzie z wielkim światowym malarstwem.
Artist: Roman Opałka
Title: Portret kobiety w bordowej spódnicy, 1956.
Year: 1956
Dimensions: 125,5 x 95,0 x
Tools: tempera
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaKraków, kolekcja Ewy i Marka Pietkiewicza
Exhibited: Wrocław, Galeria Miejska, Roman Opałka. Pierwsze trzy dekady twórczości, styczeń – marzec 2015.Warszawa, Galeria Stalowa, Roman Opałka. Pierwsze trzy dekady twórczości.
Reproduced: Roman Opałka, wyd. Modulus, Kraków, 1996, s. 37 (jako Halszka)Roman Opałka. Pierwsze trzy dekady twórczości, wyd. Galeria Miejska, Wrocław 2015, s. 68.
Description: Oferowane obrazy są szczególnie ciekawe, ponieważ dokumentują w twórczości Romana Opałki czas poprzedzający słynne obrazy liczone. Zanim artysta rozpoczął swój najsłynniejszy cykl w 1965 roku przeszedł drogę niemniej interesującą choć znaną tylko nielicznym.W czasie studiów w łódzkiej PWSSP a następnie w warszawskiej ASP Opałka prowadził indywidualne próby w zakresie rysunku i malarstwa realistycznego. Powstałe wówczas pracepomogły artyście wypracować pewne rozwiązania formalne czy udoskonalić pierwotne wizje stając się ostatecznie podwaliną pod mający nadejść Program obrazów liczonych.Opałka, rozwijając warsztat, próbował swoich sił w licznych technikach malarskich i rysunkowych, żonglował tematyką prac – od portretów i pejzaży, poprzez ilustracje, okładki książkowe, projekty plakatów czy karty pocztowe.
Artist: Roman Opałka
Title: Portret kobiety w niebieskiej spódnicy, lata 50. XX w.
Dimensions: 124,5 x 95,0 x
Tools: tempera
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaKraków, kolekcja Ewy i Marka Pietkiewicza
Exhibited: Wrocław, Galeria Miejska, Roman Opałka. Pierwsze trzy dekady twórczości, styczeń –marzec 2015.Warszawa, Galeria Stalowa, Roman Opałka. Pierwsze trzy dekady twórczości
Reproduced: Roman Opałka. Pierwsze trzy dekady twórczości, wyd. Galeria Miejska, Wrocław 2015, s. 68.
Description: Oferowane obrazy są szczególnie ciekawe, ponieważ dokumentują w twórczości Romana Opałki czas poprzedzający słynne obrazy liczone. Zanim artysta rozpoczął swój najsłynniejszy cykl w 1965 roku przeszedł drogę niemniej interesującą choć znaną tylko nielicznym.W czasie studiów w łódzkiej PWSSP a następnie w warszawskiej ASP Opałka prowadził indywidualne próby w zakresie rysunku i malarstwa realistycznego. Powstałe wówczas pracepomogły artyście wypracować pewne rozwiązania formalne czy udoskonalić pierwotne wizje stając się ostatecznie podwaliną pod mający nadejść Program obrazów liczonych.Opałka, rozwijając warsztat, próbował swoich sił w licznych technikach malarskich i rysunkowych, żonglował tematyką prac – od portretów i pejzaży, poprzez ilustracje, okładki książkowe, projekty plakatów czy karty pocztowe.
Artist: Jerzy Tchórzewski
Title: Bez tytułu, 1959-1962
Year: 1959
Dimensions: 65,5 x 98,0 x
Tools: individual
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Rajmund Ziemski
Title: Pejzaż 35/62, 1962
Year: 1962
Dimensions: 125,0 x 45,0 x
Tools: individual
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Jadwiga Maziarska
Title: Pola ryżowe, ok. 1980
Dimensions: 125,0 x 52,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaDesa Unicum, aukcja 12.12.2013, poz. 45.Agra Art, aukcja 20.04.2008, poz. 60.
Exhibited: Poznań, Galeria Piekary, Jadwiga Maziarska. Jak mam panu na to odpoweidzieć ?, 23 listopada – 21 grudnia 2018.
Artist: Henryk Stażewski
Title: Zestaw dwóch kompozycji abstrakcyjnych, 1956
Year: 1956
Dimensions: 55,0 x 39,0 x
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnawłasność artysty
Reproduced: Henryk Stażewski. Ekonomia myślenia i postrzegania. The Economy of Thought and Perception, wyd. Galeria Foksal, Warszawa 2005, s. 100.
Artist: Henryk Stażewski
Title: Relief, ok. 1965
Dimensions: 47,0 x 39,5 x
Surfaces: board, beaverboard, sheet metal
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 12.03.2019, poz. 55Warszawa, kolekcja prywatnaWarszawa, kolekcja Ryszarda VariselliWarszawa, Galeria Zapiecek
Exhibited: Warszawa, Galeria Zapiecek, 30 lat Galerii Zapiecek, wrzesień 2002.
Reproduced: A to historia … 30 lat Galerii Zapiecek [katalog wystawy], wyd. Galeria Zapiecek, Warszawa, 2002, s. 8.
Artist: Henryk Stażewski
Title: Kompozycja nr 71, 1979
Year: 1979
Dimensions: 60,0 x 60,0 x 3,0
Tools: acrylic
Surfaces: paper, board
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatnaWarszawa, Galeria Foksal (depozyt)
Reproduced: Szczepaniak A., Henryk Stażewski, wyd. Skira, s. 187.
Artist: Henryk Stażewski
Title: Kompozycja, 1979
Year: 1979
Dimensions: 30,0 x 30,0 x
Tools: individual
Surfaces: board
Signed: Yes
Artist: Henryk Stażewski
Title: Relief nr 104, 1979
Year: 1979
Tools: acrylic
Surfaces: board
Signed: Yes
Artist: Julian Stańczak
Title: Interdependence – green II, 1990
Year: 1990
Dimensions: 42,5 x 34,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: board
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaSotheby’s New York, 20.07.2018, poz. 34.USA, kolekcja prywatnawłasność artysty
Artist: Wojciech Fangor
Title: Black and pink, 1960
Year: 1960
Dimensions: 96,0 x 79,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaNowy Jork, Heather James Fine Art
Exhibited: Nowy Jork, Heather James Fine Art, Wojciech Fangor: The early 1960s, 19.04 – 30.06. 2018.San Francisco, Heather James Fine Art, Wojciech Fangor: The early 1960s, 11.10. – 31.12.2018.
Reproduced: Wojciech Fangor: The early 1960s [katalog wystawy], Heather James Fine Art, Nowy Jork 2018, strona okładkowa oraz s. 15.
Artist: Wojciech Fangor
Title: M30, 1971
Year: 1971
Dimensions: 106,5 x 106,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnazakup w latach 90. z kolekcji prywatnej, USA
Description: W 1970 roku odbyła się prestiżowa wystawa prac Wojciecha Fangora w Muzeum Solomona Guggenheima w Nowym Jorku. Zaprezentowane przez malarza obrazy wyznaczyły nowe trendy w zachodniej sztuce op-artui ostatecznie potwierdziły pozycję polskiego artysty wśród czołowych twórców malarstwa abstrakcyjnego. Koła Fangora stawiano w jednym szeregu z kwadratami Malewicza i trójkątami Kandinskiego. W przeciwieństwie jednak do osiągnięć rosyjskich mistrzów obrazy Polaka zachwyciły świat swoją miękką formą, u której podłoża od początku leżały percepcyjne poszukiwania.Intensywne w swej kolorystyce i rozwibrowaneM30powstało rok po wielkim sukcesie wystawy w Muzeum Guggenheima. Fangor przebywał wtedy w Madison w stanie New Jersey gdzie do 1983 roku wykładał naFarleigh Dickinson University. Równolegle z intensywną działalnością akademicką artysta nie ustawał w indywidualnych poszukiwaniach malarskich skupiając się w pierwszej połowie lat 70. na roli koloru. Fangor chciał by kolor nie tylko wychodził ku widzowi ale też tworzył przestrzeń pomiędzy płótnem a obserwatorem. WM30iluzja „wędrującego” koła osiągnięta została za pomocą zestawienia intensywnego, fluorescencyjnego okręgu z przygaszonym w barwie tłem. Efekt pulsowania wzmożony jest poprzez zatarcie granic między poszczególnymi elementami. Zastosowanie kształtów o kątach obłych, nieograniczających możliwości efektów bezkrawędziowych, takich jak jak fale, elipsy, koła, stanowiło jeden z warunków koniecznych do wywołania pozytywnej przestrzeni iluzyjnej. Obrazy malowane przez Fangora w latach 1958-1973 charakteryzował minimalzim, prostota i brak jakiejkolwiek faktury na powierzchni płótna. Tak jak pisze Bożena Kowalska: „niezależnie od obszaru odniesień i asocjacji obrazy Fangora (…), zwłaszcza zaś jego pulsujące światłem kręgi, mają na widza bezpośrednie działanie magnetyczne. Koncentrują uwagę, przykuwają myśl i wyobraźnię, zdają się wciągać w swój obszar magii i tajemnicy.”(cyt. za: Kowalska B., Twórcy – postawy. Artyści mojej galerii, Warszawa 2015, tom II, s. 112). „Interesowało mnie doznanie wizualne, nawet fizjologiczne działanie obrazu na percepcję. Zacząłem malować takie obrazy do zrobienia wystawy, która pokazywałaby, że przestrzeń między obrazami jest ważniejsza od obrazów.” powiedział Fangor w jednym z wywiadów w 2003 roku. Filozofia ta towarzyszyła artyście od końca lat 50. aż do połowy lat 70. kiedy ostatecznie zamknął ten rozdział swojej twórczości.
Artist: Ryszard Winiarski
Title: Chance in game for two / Chance in game for one, 1986
Year: 1986
Dimensions: 81,0 x 82,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaŚląsk, kolekcja prywatna
Verified Artist: Yes
Artist: Erna Rosenstein
Title: Krajobraz kosmiczny, 1982
Year: 1982
Dimensions: 53,0 x 54,5 x
Tools: oil
Surfaces: board, plywood, beaverboard
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaAgra Art, aukcja 26.09.2004, poz. 82.
Exhibited: Poznań, Galeria Piekary, Fundacja 9/11 Art Space,Kobiety nowoczesne, 8.05–12.06.2015.
Artist: Erna Rosenstein
Title: Prześwit, 1968
Year: 1968
Dimensions: 58,0 x 69,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Kraków, kolekcja prywatnaZakup od męża artystki Artura Sandauera
Artist: Stanisław Fijałkowski
Title: 7.I.60, 1960
Year: 1960
Dimensions: 82,0 x 61,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Exhibited: Bielsko Biała, Pawilon Wystawowy ZPAP, I-szyPrzegląd Malarstwa Grafi ki i Rzeźby o charakterzeogólnopolskim, 1962Kraków, Galeria Krzysztofory, wystawaindywidualna, 1961Łódź, Związek Literatów,wystawa indywidualna, 1961
Reproduced: Wierzchowska W., A completly newsituation:Stanisław Fijałkowski, [w:] Sztuka.pl RynekSztuki i Antyków, Nr 10, październik 2008, s. 124.
Artist: Kajetan Sosnowski
Title: z cyklu: Obrazy puste
Dimensions: 65,0 x 54,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnazakup z pracowni artysty
Exhibited: Łódź, Muzeum Miasta Łodzi, Kajetan Sosnowski(1913-1987). W poszukiwaniu prawdy,maj-wrzesień 2013.
Description: Oferowana praca nawiązuje do cyklu Obrazów pustych, który powstał w wyniku fascynacji artysty minimalizmem. Obrazy z tego cyklu tworzone w latach 1961-64 charakteryzują się jednobarwną płaszczyzną o przydymionym, zgaszonym kolorze, czasem otoczoną kontrastową bordiurą. Artysta zamalowywał płótno własnymi palcami, rozsmarowując farby dłonią po płótnie. Poprzez wyeliminowanie innych narzędzi malarskich Sosnowski zwracał uwagę na kontakt artysty z materią malarską co nadawało płótnom z tego cyklu charakteru zbliżonego do sztuki performance. Uzyskana w ten sposób faktura, nie pozbawiona śladów bezpośredniego działania, migotliwie odbijała światło.
Artist: Jan Ziemski
Title: Kompozycja abstrakcyjna
Dimensions: 49,5 x 49,5 x
Tools: tempera
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnazakup od artysty
Artist: Danuta Lewandowska
Title: Nr 48, 1975
Year: 1975
Dimensions: 52,5 x 48,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnazakup od spadkobierców artystki
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: z cyklu: Inkarnacje, 1989
Year: 1989
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnawłasność artystki
Description: Inkarnacje wykonywane równolegle z Portretami anonimowymi, obejmują kilkadziesiąt autoportretów i głów zwierzęcych. Obie serie stanowią kolejne istotne novum w jej twórczości. Dotychczas Abakanowicz nie interesowała się bliżej wyglądem twarzy. Wprawdzie w roku 1976 robi w utwardzonej tkaninie dwa portrety, wprawdzie od roku 1981 powstaje cykl rysunków, w których między innymi interpretuje ten motyw ale w głównym nurcie jej twórczości portret nie istnieje. Wszystkie postacie czy torsy nie mają głów (…). Teraz wizerunki ludzi i zwierząt stają się dla Abakanowicz jednym z ważniejszych zagadnień twórczych. Uproszczone i zdeformowane, naturalnej wielkości głowy stoją na prostych wysokich podpórkach z metalu lub drewna. Stoją w pozycji jakby przymusowej, chwilowej, niewygodnej, nawet zagrażającej. Jak wewszystkich pracach Abakanowicz, podstawa stwarza sytuacje, w któej rzeźba egzystuje, tworzy jej kontekst i jest tak nieodłączną jej częścią jak nogi utrzymujące korpus. – Mariusz Hermansdorfer, Magdalena Abakanowicz, Wrocław, 1995, s. 20.
Artist: Teresa Pągowska
Title: Kobiety, 1988
Year: 1988
Dimensions: 150,0 x 120,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: Obraz „Kobiety” z 1988 roku – daleki jest już od kłębowiska form abstrakcyjnych jakie cechowały wczesne malarstwo Pągowskiej. Bliżej mu do coraz konkretniejszego zarysu postaci ludzkiej. Dynamizm wprowadza do obrazu obecność nie jednej a dwóch figur, które poruszają się w coraz konkretniejszym również wnętrzu. Temat koloru, we wcześniejszych pracach jakby marginalizowany, podjęty jest tu przez artystkę w pełni świadomie, służy on pełniejszemu określeniu poszczególnych elementów kompozycji, podkreśleniu ich obecności. Jest także środkiem ekspresji mającym na celu budowę nastroju. Wszystkie aspekty – niezmienna oszczędność formy, ukonkretnienie się człowieka i jego kontekstu oraz rola koloru budują w obrazie „Kobiety” odpowiednie pole dla wyobraźni.
Artist: Henryk Musiałowicz
Title: z cyklu: Reminiscencje, 1980
Year: 1980
Dimensions: 62,0 x 49,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Provenance: kolekcja spadkobierców artysty
Artist: Tadeusz Szpunar
Title: Idol biały, 1974
Year: 1974
Dimensions: 121,5 x 120,5 x
Tools: oil
Provenance: Kraków, własność artystyOd połowy lat 80. do 2005 r. depozytMuzeum Historycznego Miasta Krakowa
Exhibited: Kraków, Galeria Dyląg, Tadeusz Szpunar,prace z lat 60. i 70., luty – marzec 2006.Katowice, Muzeum Śląskiew Katowicach, Rzeźba TadeuszaSzpunara, 19.10-31.12.2006.
Reproduced: Tadeusz Szpunar, prace z lat 60. i 70.[katalog wystawy], Kraków 2006,s. 22-23, il. 22.
Artist: Jerzy Kałucki
Title: Uchwyt, 1985
Year: 1985
Dimensions: 105,0 x 120,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: Murzynka na plaży, 1996
Year: 1996
Dimensions: 100,0 x 80,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Kraków, kolekcja prywatna
Exhibited: Warszawa, Zachęta – NarodowaGaleria Sztuki, Co po Cybisie?,15.09. – 16.12. 2018.
Reproduced: Co po Cybisie? [katalog wystawy],wyd. Zachęta – Narodowa GaleriaSztuki, Warszawa 2018, s. 94.
Description: W „Murzynce na plaży” uderza hieratyczność przedstawienia, wzrok przyciąga gra kontrastujących kolorów i potraktowana bryłowo mocna plama barwna wynurzającej się w kierunku widza postaci. Całość automatycznie przywołuje na myśl święte obrazy prawosławne a wrażenie to dodatkowo spotęgowane jest przez bordiurę otaczającą centralną kompozycję – element wprost zapożyczony ze sztuki ikon. „Wszystko to, co później w ciągu życia realizowałem w malarstwie, było, choćby nawet pozornie stanowiło odejście, określone tym pierwszym zetknięciem się z ikonami w lwowskim muzeum” powiedział w jednym z wywiadów Nowosielski. „Murzynka na plaży” – współczesna święta ujęta w postać anonimowej kobiety w równie anonimowej przestrzeni. Współczesny obraz jako oczyszczona z emocji ikona. Obrazem „Murzynka na plaży” Nowosielski raz jeszcze udowadnia, że aktualność ikony jest wartością nieprzemijającą a aktualność ta zrodzona jest z bogactwa środków i myśli i z ich uniwersalizmu
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: Akt, 1990
Year: 1990
Dimensions: 29,5 x 23,5 x
Tools: ink
Surfaces: paper
Provenance: Francja, kolekcja prywatna
Artist: Kazimierz Mikulski
Title: Nadchodzi zmierzch, 1977
Year: 1977
Dimensions: 109,5 x 70,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Kraków, kolekcja prywatnazakup bezpośrednio od artysty
Artist: Kiejstut Bereźnicki
Title: Twoje dzieci, 1969
Year: 1969
Dimensions: 100,5 x 130,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Exhibited: Sopot, Biuro Wystaw Artystycznych, wystawaindywidualna, 1971.
Artist: Franciszek Starowieyski
Title: Paskudztwo świata po upadku antyku, 2008
Year: 2008
Dimensions: 73,0 x 110,0 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaDom Aukcyjny Polswiss Art, aukcja 10.06.2014, poz. 68.
Artist: Jan Tarasin
Title: Sytuacja VIII, 1983
Year: 1983
Dimensions: 60,0 x 92,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Artist: Jan Tarasin
Title: Dwie skale, 2000
Year: 2000
Dimensions: 100,0 x 160,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Artist: Edward Dwurnik
Title: Chrystus na dźwigu, 1979
Year: 1979
Dimensions: 73,5 x 54,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: Oferowany obraz należy do powstałego w 1979 roku X cyklu zatytułowanego „Krzyż”. Ta poruszająca seria około dwudziestuolejnych płócien o tematyce pasyjnej jest dramatyczną wizualizacją męki Chrystusa we współczesnej rzeczywistości. Krzyż i umęczone ciało Zbawiciela umieszcza Dwurnik w dobrze rozpoznawalnych sceneriach miejskich – w parkach, placach budowy, w mieszkaniach, na ulicy. Jest to bodajże najbardziej intrygujący z cykli namalowanych przez artystę.
Artist: Edward Dwurnik
Title: Gdańsk, 1998
Year: 1998
Dimensions: 200,0 x 210,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Exhibited: Warszawa, Galeria Sztuki WspółczesnejZachęta, Edward Dwurnik malarstwo.Próba retrospektywy, 2001.
Artist: Jarosław Modzelewski
Title: Ktoś uwikłany w nierozwiązywalny problem żyje i pracuje, 1994
Year: 1994
Dimensions: 170,0 x 230,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaWarszawa, kolekcja Ryszarda Variselli
Exhibited: Kraków, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, JarosławModzelewski. Przegląd z malarstwa, maj 2000.Warszawa, CSW Zamek Ujazdowski, Granice obrazu, 1997.Kraków, Galeria Zderzak, Nie dosyć, że kalectwo, to w dodatkuwieczność, styczeń – luty 1995.
Reproduced: Michalski J., Jarosław Modzelewski. Obrazy 1977-2006, wyd.Galeria Zderzak, Kraków 2006, s. 185, poz. 238.Skrzyniarz K., Jarosław Modzelewski. Przegląd z malarstwa,„Format” 2001, nr 1/2 (38/39), s. 24.Jarosław Modzelewski. Przegląd z malarstwa [katalogwystawy], 2000, s. 88, poz. 41.Retrospektywa Modzelewskiego, „Gazeta Wyborcza” – „Gazetaw Krakowie”, 2000, nr 110 (12 V)Szczerski A., Kaleka na wieczność, „Na przeciw. Krakowskitygodnik miejski”, 1995, nr 7 (19 II), s. 10.Sobotka K., Nie dosyć, że kalectwo, to w dodatku wieczność,„Exit” 1995, nr 2, s. 979-980.Wróblewska – Bagoon B., Bez plakatu bez święta,„Art&Business”, 1995, nr 5, s. 55.Jarosław Modzelewski. Nie dosyć, że kalectwo, to w dodatkuwieczność. Nowe obrazy [katalog wystawy], wyd. GaleriaZderzak, Kraków, 1995.
Artist: Jerzy Stajuda
Title: Bez tytułu, 1989
Year: 1989
Dimensions: 100,0 x 81,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Francja, kolekcja prywatna
Artist: Eugeniusz Gerlach
Title: Siedząca na dywaniku - akt, 1989
Year: 1989
Dimensions: 80,0 x 57,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Tamara Berdowska
Title: bez tytułu z cyklu: Bezsenność, 2017, 2017
Year: 2017
Dimensions: 70,0 x 70,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Poznań, kolekcja prywatna
Exhibited: Poznań, Galeria Piekary, Tamara Berdowska.Obrazy nowe i najnowsze, 15 maja – 15 czerwca 2018.
Artist: Leon Tarasewicz
Title: Bez tytułu, 2017
Year: 2017
Dimensions: 100,0 x 100,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas