Artist: Maksymilian Gierymski
Lived: 1846 - 1874
Also known as: M Gierymski, M. Gierymski
Title: Nad Wisłą, 1873
Year: 1873
Dimensions: 54,0 x 88,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance:
Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 12.06.2005, poz. 13.
Exhibited:
Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, Maksymilian Gierymski. Dzieła, inspiracje, recepcja, 25.04 -10.08.2014.
Reproduced:
Maksymilian Gierymski. Dzieła, inspiracje, recepcja [katalog wystawy], wyd. Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, 2014, ss. 362-363, 451, kat. 1.1.51.Stępień H., Malarstwo Maksymiliana Gierymskiego, Wrocław, 1979, s. 184, poz. 133.
Description:
Prezentowany obraz jest kompozycyjną wersją dzieła „Modlitwa Żydów w dzień sabatu” z 1871 znanego w literaturze przedmiotu również pod tytułami „Nad Wisłą”, „Przejażdżka po Wiśle” i „Zmrok letni nad Wisłą pod miastem”. Obraz ten, pochodzący ze zbiorów niemieckiego przemysłowca i kolekcjonera barona Heinricha Liebiega, został odnaleziony przez Halinę Stępień w Libercu w Czechosłowacji. Monografistka Gierymskiego nadała mu szczególną rangę interpretując go jako dzieło przełomowe w twórczości artysty (patrz: H. Stępień, „Dwa nieznane obrazy Maksymiliana Gierymskiego”, BHS 1974, nr 2, s. 184-193). Wyznaczyło ono cezurę dzielącą akademicki kunszt Maksymiliana od postawy realisty dążącego do utrwalenia na płótnie bezpośredniej obserwacji natury i obyczajowych scen. Przejawiły się w nim ponadto najwcześniejsze w sztuce Gierymskiego próby oddania światła i aury nokturnu. Co więcej, obraz stał się prototypem namalowanych przez Aleksandra Gierymskiego trzech wersji „Święta trąbek”- manifestu polskiego realizmu (1884, 1888, 1890).
Created: 23-04-2025 22:09