Artist: Piotr Potworowski
Lived: 1898 - 1962
Also known as: P Potworowski, P. Potworowski
Title: Pamela, 2 połowa lat 40. XX w.
Dimensions: 30,3 x 45,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance:
Polska, kolekcja prywatnaAgra-Art: Sunday, June 15, 2014 [Lot 00078]Agra-Art: Sunday, June 9, 2013 [Lot 00082]Damien Leclere: Saturday, April 13, 2013 [Lot 00186]
Exhibited:
Londyn, Redfern Gallery, wystawa indywidualna, 3-26 stycznia 1946.
Description:
Prezentowana praca została namalowana w latach 40 podczas pierwszego pobytu Piotra Potworowskiego w Anglii (1943-1958). Rok po przybyciu do Londynu artysta dostał pracownię w starym wiktoriańskim budynku przy Cunningham Place. Przez pierwsze lata praktycznie nie opuszczał miasta, żyjąc w odosobnieniu i poświęcając cały czas własnej twórczości. W 1945 roku Potworowski poznał Jankiela Adlera, który wprowadził go w londyńskie środowisko artystyczne. Pokłosiem nowych kontaktów stała się pierwsza indywidualna wystawa Potworowskiego w Anglii otwarta w 1946 roku w Redfern Gallery przy Cork Street w Londynie. Wśród 21 obrazów olejnych pokazany został również oferowany akt „Pamela”. Wystawa została przyjęta bardzo entuzjastycznie a spośród przychylnych recenzji warto przytoczyć słowa Erica Newtona, który w „Sunday Times” z 11.I.1946 pisał: „Wymagania Potworowskiego są skromne, ale znalazł on dokładnie wszystko, czego potrzebuje, i dlatego obrazy te całkowicie nas przekonują”. Dalej pisze, że Potworowski posługuje się kolorem na wzór Pierr’a Bonnarda ale robi to „z większą wrażliwością i odwagą niż współcześni mu polscy malarze”. „Pamela” przywodzi na myśl wcześniejsze kompozycje, kiedy to twórczość Potworowskiego rzeczywiście pozostawała pod widocznym wpływem Bonnarda. Obserwujemy tu typowy dla francuskiego artysty wątek intymności i nieokreślonej, ale na pewno bliskiej więzi z modelką. Podobnie jak Bonnard, Potworowski łączy ze sobą w jakiś niezwykły sposób spuściznę impresjonizmu i koloryzmu. Chociaż większą rolę niż u francuskiego mistrza odgrywa u Potworowskiego jednak kolor, a raczej barwna wibracja. Tę właśnie fascynację kolorem, tak widoczną w „Pameli”, odnajdujemy również w pokrewnym obrazie „Odaliska – l’homage a Delacroix” z 1945 roku.Akty Potworowskiego stanowią dużą ciekawostkę na rynku dzieł sztuki. Zdarzają się stosunkowo rzadko i są przykładem wielkiego kunsztu artysty, jego niezwykle ciekawej drogi twórczej, talentu stojącego w równym rzędzie z wielkim światowym malarstwem.
Created: 23-04-2025 22:09