Artist: Wojciech Fangor
Lived: 1922 - 2015
Also known as: W. Fangor, W Fangor
Title: M30, 1971
Year: 1971
Dimensions: 106,5 x 106,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance:
Polska, kolekcja prywatnazakup w latach 90. z kolekcji prywatnej, USA
Description:
W 1970 roku odbyła się prestiżowa wystawa prac Wojciecha Fangora w Muzeum Solomona Guggenheima w Nowym Jorku. Zaprezentowane przez malarza obrazy wyznaczyły nowe trendy w zachodniej sztuce op-artui ostatecznie potwierdziły pozycję polskiego artysty wśród czołowych twórców malarstwa abstrakcyjnego. Koła Fangora stawiano w jednym szeregu z kwadratami Malewicza i trójkątami Kandinskiego. W przeciwieństwie jednak do osiągnięć rosyjskich mistrzów obrazy Polaka zachwyciły świat swoją miękką formą, u której podłoża od początku leżały percepcyjne poszukiwania.Intensywne w swej kolorystyce i rozwibrowaneM30powstało rok po wielkim sukcesie wystawy w Muzeum Guggenheima. Fangor przebywał wtedy w Madison w stanie New Jersey gdzie do 1983 roku wykładał naFarleigh Dickinson University. Równolegle z intensywną działalnością akademicką artysta nie ustawał w indywidualnych poszukiwaniach malarskich skupiając się w pierwszej połowie lat 70. na roli koloru. Fangor chciał by kolor nie tylko wychodził ku widzowi ale też tworzył przestrzeń pomiędzy płótnem a obserwatorem. WM30iluzja „wędrującego” koła osiągnięta została za pomocą zestawienia intensywnego, fluorescencyjnego okręgu z przygaszonym w barwie tłem. Efekt pulsowania wzmożony jest poprzez zatarcie granic między poszczególnymi elementami. Zastosowanie kształtów o kątach obłych, nieograniczających możliwości efektów bezkrawędziowych, takich jak jak fale, elipsy, koła, stanowiło jeden z warunków koniecznych do wywołania pozytywnej przestrzeni iluzyjnej. Obrazy malowane przez Fangora w latach 1958-1973 charakteryzował minimalzim, prostota i brak jakiejkolwiek faktury na powierzchni płótna. Tak jak pisze Bożena Kowalska: „niezależnie od obszaru odniesień i asocjacji obrazy Fangora (…), zwłaszcza zaś jego pulsujące światłem kręgi, mają na widza bezpośrednie działanie magnetyczne. Koncentrują uwagę, przykuwają myśl i wyobraźnię, zdają się wciągać w swój obszar magii i tajemnicy.”(cyt. za: Kowalska B., Twórcy – postawy. Artyści mojej galerii, Warszawa 2015, tom II, s. 112). „Interesowało mnie doznanie wizualne, nawet fizjologiczne działanie obrazu na percepcję. Zacząłem malować takie obrazy do zrobienia wystawy, która pokazywałaby, że przestrzeń między obrazami jest ważniejsza od obrazów.” powiedział Fangor w jednym z wywiadów w 2003 roku. Filozofia ta towarzyszyła artyście od końca lat 50. aż do połowy lat 70. kiedy ostatecznie zamknął ten rozdział swojej twórczości.
Created: 23-04-2025 22:09