Art Auction Admin

Sales at Aukcja Dzieł Sztuki 8 października 2019 (08-10-2019)

Catalog Number: 1

Piece data:

Wyjazd na polowanie z sokołem, 1854

Artist: January Suchodolski

Title: Wyjazd na polowanie z sokołem, 1854

Year: 1854

Dimensions: 68,5 x 55,5 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: Na warsztat Suchodolskiego największy wpływ miał Horacy Vernet, od którego przyjął zasady kompozycji, układ postaci i przedmiotów oraz operowanie kolorem i światłem. Obrazy polskiego malarza noszą znamiona vernetowskiego czystego rysunku, który swą istotą spycha kolor na drugi plan. Zamiłowanie do mundurów i żyłka żołnierska zbliżyły dodatkowo obydwu artystów. Wreszcie koń tak charakterystyczny dla twórczości Suchodolskiego wywodzi się również z malarstwa jego mistrza. Tak jak Vernet tak i jego uczeń uwysmuklił i wygładził formę zwierzęcia, uczynił go eleganckim i wyidealizowanym. Widoczne jest to w oferowanym obrazie, który należy do tematyki rodzajowej pozostającej w kręgu zainteresowań Suchodolskiego od czasów włoskich. Artysta traktował przedstawienia z gatunku rodzajowego wyłącznie od strony ich folkloru i malowniczości. Nie brak w nich więc scen umiejscowionych w romantycznych kontekstach architektonicznych, których niewątpliwą inspiracją były rzymskie weduty odtwarzane następnie przez artystę z pamięci w jego warszawskiej pracowni. Takie też były okoliczności powstania oferowanego obrazu. „Gazeta Warszawska” z 31 grudnia 1854 roku w dziale Sztuki Piękne podała informację odnośnie najnowszych dzieł, które wyszły spod „płodnego pędzla” Januarego Suchodolskiego. Wśród prac o tematyce historycznej („Obrona Częstochowy”, „Śmierć Warneńczyka” czy „Czarnecki na wyspie Alsen”) „Gazeta” wymienia również „Wyjazd na polowanie z sokołem” odnotowując również, że obraz ten został w tym samym roku wysłany na wystawę do Krakowa. Suchodolski malował dużo i równie wiele wystawiał. Jednak jak podaje Teresa Sroczyńska wskutek zawieruchy obydwu wojen niewielka część jego spuścizny dotrwała do naszych czasów. Znany do tej pory jedynie z literackiego przekazu monografistki artysty ale nigdzie dotąd nie reprodukowany „Wyjazd na polowanie z sokołem” dostarcza nowej wiedzy o Januarym Suchodolskim, który zajmuje godne i odrębne miejsce w panteonie polskich malarzy pierwszej połowy XIX wieku.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 80000,00

Max Estimate: 100000,00

Price: 90000,00

View sale details

Catalog Number: 3

Piece data:

Targ na Starym Kleparzu

Artist: Ludwik Gędłek

Title: Targ na Starym Kleparzu

Dimensions: 26,0 x 39,5 x

Tools: oil

Surfaces: board

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 35000,00

Max Estimate: 45000,00

Price: 32000,00

View sale details

Catalog Number: 4

Piece data:

Cztery pory roku, 1880-1881

Artist: Roman Kochanowski

Title: Cztery pory roku, 1880-1881

Year: 1880

Dimensions: 66,0 x 40,5 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: Stałym tematem twórczości Romana Kochanowskiego były widoki okolic podkrakowskich i krajobrazy nadwiślańskie z niewielkim motywem rodzajowym, przedstawiane w różnych porach roku i dnia. Artysta nie przepadał za eksperymentami w dziedzinie pejzażu, zachował bezpośredni stosunek do natury i własny styl, cechujący się kolorytem i nastrojowością malarstwa monachijskiego. Niewiele zachowało się prac sprzed 1900 roku, są to w przeważającej części pejzaże malowane delikatnie i drobiazgowo, z troską o wierne oddanie motywu i niekiedy szerokim położeniem farby. Kochanowski odznaczał się wielkim zmysłem obserwacji i wyczuciem nastroju co widoczne jest w kolorystyce jego wczesnych płócien. A. Rosińska – Derwojedowa w „Słowniku Artystów Polskich” (wyd. Ossolineum, 1986) podkreśla, że dominującymi barwami na palecie artysty były zielenie, srebrne szarości i brązy, którymi umiejętnie oddawał melancholię pól, dróg okolonych wierzbami, łąk z pasącym się bydłem, zakątków leśnych i cichych wsi ukrytych wśród drzew. W 1881 roku Kochanowski wyjechał do Monachium. Oderwany od ojczystego krajobrazu powracał do wyżej przytoczonych motywów lub szukał podobnych w Bawarii. W jego dorobku w tamtych okresie przeważają miniaturowe pejzaże, wzbogacone niekiedy o sztafaż postaciowy, malowany subtelnie cienkim pędzlem jak również te bardziej impresyjne, o szerszej plamie. Obrazy odznaczają się autentyzmem malarskiego przeżycia przyrody, a pod względem formalnym i ikonograficznym wpisują się w monachijski nurt nastrojowego pejzażu, zwanego „stimmungowym”. Z rzadka Kochanowski malował również kwietne martwe natury i studia portretowe. To malarstwo pejzażowe zapewniło mu sławę i uznanie. Dotykało ono bowiem bardzo czułej struny w sercach Polaków – tęsknoty za odzyskaniem własnej Ojczyzny, za wolnością. „Pojęcie ‘Ojczyzna’ to nie prosta abstrakcya, a taką jest przeważnie u narodów, wykorzenionych z ziemi, wskutek czego tak łatwo im się wynarodowić; u nas Polaków ojczyzna i ziemia, na której wyrośliśmy, stało się jednem i tem samym pojęciem” pisał Przybyszewski odwołując się do roli, jaką odegrało u współczesnych malarstwo artysty. Twórczość Kochanowskiego, monachijska w swym warsztacie, pozostała twórczością w pełni polską w podejmowanej tematyce i nastroju. Artysta wraz z upływem czasu niesłusznie zepchnięty na drugi plan przez głośnych mistrzów gatunku Brandta czy Wierusz-Kowalskiego, był jednym z niewielu polskich malarzy, którzy spędziwszy całe życie poza granicami kraju do końca tworzyli w duchu na wskroś przenikniętym polskością.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 120000,00

Max Estimate: 160000,00

Price: 190000,00

View sale details

Catalog Number: 5

Piece data:

Stajenny z wierzchowcami, 1883

Artist: Józef Brandt

Title: Stajenny z wierzchowcami, 1883

Year: 1883

Dimensions: 53,5 x 88,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Polska, kolekcja prywatna Bukowskis Helsinki, aukcja 05.05.2019, poz. 1106155 Skandynawia, kolekcja prywatna

Description: Na początku lat 80. w malarstwie Józefa Brandta pojawił się nowy typ przedstawienia odnoszący się do tematyki myśliwskiej i ukazujący łowczych lub stajennych z końmi i psami, przed chatą lub dworkiem w oczekiwaniu na wyjazd na polowanie. Kompozycje te osadzone były zazwyczaj w czasach współczesnych artyście przez co stawały się niejako dokumentalnym zapisem otaczającej go rzeczywistości. Nierzadko bowiem tłem do inscenizowanych przez Brandta scen było rodzinne Orońsko, z jego zabudowaniami i mieszkańcami. W majątku tym Brandt spędzał każdego roku kilka miesięcy. Do takich kompozycji należy oferowany obraz „Stajenny z wierzchowcami” z 1883 roku. Utrzymany w charakterystycznym dla tamtych lat kameralnym duchu olej przedstawia stajennego bądź łowczego w grupie trzech różnobarwnej maści koni i z towarzyszącym mu chartem myśliwskim. Grupa zwrócona jest do widza tyłem stojąc jednocześnie przodem do znajdujących się w dalszej części kompozycji zabudowań. Wedle zwyczaju Brandt zwykł grupować swoich modeli składających się z pracowników majątku i jego własnych koni by następnie utrwalić ich na fotografii, która stanowiła element przygotowań poprzedzających namalowanie obrazu. Również oferowany obraz został taką dokumentacją opatrzony i znajduje się w zbiorach Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (Józef Brandt (1841-1915) [katalog wystawy], wyd. Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2018, tom III, kat. V. 103-104). Józef Brandt należał do tych malarzy monachijskich, którzy chętnie wykorzystywali w swej twórczości zalety fotografii. Zachowało się archiwum zdjęć, którymi posługiwał się artysta. Znaczna jego część znajduje się obecnie w Muzeum Narodowym w Warszawie, dokąd trafiła bezpośrednio z monachijskiego atelier artysty w 1920 roku. Najwcześniejsze zachowane odbitki pochodzą z połowy lat 60. XIX wieku. Oferowany obraz jest jedną z najwcześniejszych prac, w których Brandt odtworzył scenę z fotografii orońskich. Poprzedza je jedynie grupa obrazów z lat 1880-1882. Utrzymany w jasnej barwie obraz „Stajenny z wierzchowcami” odznacza się pogodnym nastrojem oczekiwania. Artyście doskonale udało się utrwalić na płótnie ciszę i spokój tego skąpanego w słońcu poranka zdającego się zapowiadać wspaniały dzień. Kompozycja należy do gatunku kameralnych, pozwalających się skupić na dopracowanym przez Brandta szczególe i poczuć atmosferę uchwyconego przezeń momentu. Z jednej strony mamy do czynienia z przekazem o naturze osobistej, zważywszy na fakt, że ujęta scena nie odwołuje się do anonimowych siedemnastowiecznych stepów Ukrainy lecz przedstawia rodzinne ziemie malarza. Z drugiej zaś oferowany obraz wpisuje się w szeroko przez Brandta podejmowaną tematykę stylu życia i obyczajowości mieszkańców polskiej wsi w epoce jemu współczesnej.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 800000,00

Max Estimate: 1200000,00

Price: 800000,00

View sale details

Catalog Number: 6

Piece data:

Bitwa pod Zieleńcami, 1891

Artist: Wojciech Kossak

Title: Bitwa pod Zieleńcami, 1891

Year: 1891

Dimensions: 71,0 x 142,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Częstochowa, kolekcja prywatna

Exhibited: Suwałki, Muzeum Okręgowe, Juliusz Kossak 1824–1899 / Wojciech Kossak 1856–1942, listopad – grudzień 2018.Rapperswil, Polskie Muzeum, Juliusz Kossak 1824–1899 / Wojciech Kossak 1856–1942, czerwiec – wrzesień 2018.Paryż, Biblioteka Polska, Juliusz Kossak 1824–1899 / Wojciech Kossak 1856–1942, wrzesień – październik 2018.

Reproduced: Juliusz Kossak 1824–1899 / Wojciech Kossak 1856–1942 [katalog wystawy], wyd. Muzeum Okręgowe w Suwałkach, 2018, ss. 72-73.

Description: Wojciech Kossak był jednym z najważniejszych w historii polskiego malarstwa malarzy batalistów, których nadrzędnym celem było krzewienie wśród narodu polskiego poczucia dumy i nadziei w niesprzyjających czasach pod zaborami. „Bitwa pod Zieleńcami” namalowana w 1891 roku należy do grupy najdonioślejszych obrazów o tematyce historycznej jakie wyszły spod pędzla trzydziestoparoletniego wówczas artysty malarza. Obraz ilustruje epizod z bitwystoczonej 18 czerwca 1792 w czasie wojny polsko-rosyjskiej pomiędzy wojskami polskimi pod dowództwem księcia Józefa Poniatowskiego i Tadeusza Kościuszki a wojskami rosyjskimi, dowodzonymi przez gen. Herkulesa Morkowa. Wojciech Kossak, miłośnik polskiego oręża ale przede wszystkim edukator narodu, nie bez przyczyny zdecydował się uwiecznić ten akurat epizod wojen polsko rosyjskich. Pierwsza od czasu Jana III Sobieskiego zwycięska bitwa miała znaczenie propagandowe. Bitwa pod Zieleńcami wykazała, że polska armia może stawić opór Rosjanom, co szczególnie było ważne wobec dużej ilości młodych debiutujących na polu walki rekrutów. Mimo, iż polskie oddziały początkowo uległy panice, sprawnemu dowództwu udało się ją opanować i dalej walczyły z wrogiem. I choć w trakcie bitwy nie doszło do oczekiwanego połączenia sił między dywizjami gen. Zajączka i gen. Kościuszki – co zdecydowanie zmieniłoby wynik bitwy i powiększyłoby straty wroga – to ostatecznie Rosjan powstrzymano i zadano im straty dwukrotnie wyższe od poniesionych.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 350000,00

Max Estimate: 400000,00

Price: 320000,00

View sale details

Catalog Number: 7

Piece data:

Patrol powstańczy, 1883

Artist: Antoni Piotrowski

Title: Patrol powstańczy, 1883

Year: 1883

Dimensions: 49,0 x 100,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 40000,00

Max Estimate: 60000,00

Price: 60000,00

View sale details

Catalog Number: 8

Piece data:

Dziewczyna z różami, 1914

Artist: Bolesław Nawrocki

Title: Dziewczyna z różami, 1914

Year: 1914

Dimensions: 129,5 x 79,5 x

Tools: oil, pastel

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 18000,00

Max Estimate: 25000,00

Price: 17000,00

View sale details

Catalog Number: 9

Piece data:

Morze i skała, 1893-1897

Artist: Ferdynand Ruszczyc

Title: Morze i skała, 1893-1897

Year: 1893

Dimensions: 26,5 x 32,0 x

Tools: oil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnazakup od spadkobierców artysty

Exhibited: Warszawa, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Ferdynand Ruszczyc 1870 – 1936, listopad – grudzień 1937.

Description: (…) kończyłem pejzaż morski. Szyszkin bardzo chwalił (…).Pytał, czym się urodził na brzegu morza i czy lubię morze.Powiedziałem że to mój ulubiony żywioł.– FERDYNAND RUSZCZYC, 1895

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 45000,00

Max Estimate: 55000,00

Price: 42000,00

View sale details

Catalog Number: 11

Piece data:

Portret kobiety z cyklu Salome, 1912

Artist: Jacek Malczewski

Title: Portret kobiety z cyklu Salome, 1912

Year: 1912

Dimensions: 72,0 x 92,0 x

Tools: oil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Provenance: Polska, kolekcja prywatna Dom Aukcyjny Polswiss Art, aukcja 08.12.2015, poz. 12. Polska, kolekcja prywatna

Description: Malarstwo Malczewskiego było silnie zakorzenione w polskości, jej tradycjach, pejzażach i

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 800000,00

Max Estimate: 1000000,00

Price: 1200000,00

View sale details

Catalog Number: 12

Piece data:

Zadumana dziewczyna, 1923

Artist: Wlastimil Hofman

Title: Zadumana dziewczyna, 1923

Year: 1923

Dimensions: 24,0 x 32,0 x

Tools: oil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 8000,00

Max Estimate: 10000,00

Price: 30000,00

View sale details

Catalog Number: 13

Piece data:

Rybak z Podola, 1930

Artist: Kazimierz Sichulski

Title: Rybak z Podola, 1930

Year: 1930

Dimensions: 111,0 x 101,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 40000,00

Max Estimate: 50000,00

Price: 45000,00

View sale details

Catalog Number: 14

Piece data:

Portret Erazma Barącza, 1909

Artist: Leon Wyczółkowski

Title: Portret Erazma Barącza, 1909

Year: 1909

Dimensions: 59,5 x 71,0 x

Tools: pastel

Surfaces: paper

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna Dom Aukcyjny Ostoya, aukcja 15.10.2000, poz. 37.

Description: Ormiańską rodzinę Barączów Leon Wyczółkowski poznał we Lwowie. Bywał gościem w ich domu i namalował wówczas portret głowy rodziny, Jakuba Barącza – dziś w Muzeum Narodowym w Warszawie. Zaznajomił się zapewne wtedy również z jego pięcioma utalentowanymi synami – lwowskim rzeźbiarzem Tadeuszem (1849-1905); Romanem (1856-1930) późniejszym profesorem chirurgii czynnym we Lwowie; Erazmem (1859-1928); Stanisławem (1864-1936) poetą i tłumaczem, oraz najmłodszym Władysławem (1865-1919), który został aktorem i dyrektorem teatru we Lwowie.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 120000,00

Max Estimate: 180000,00

Price: 110000,00

View sale details

Catalog Number: 16

Piece data:

Półpostać kobiety, ok. 1916-1920

Artist: Xawery Dunikowski

Title: Półpostać kobiety, ok. 1916-1920

Dimensions: 100,0 x 75,0 x 40,0

Signed: Yes

Exhibited: Lublin, Muzeum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Kolekcja mistrzów Krzysztofa Musiała, październik 2017 – wrzesień 2018.Poznań, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, maj – czerwiec 2008.Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, marzec – kwiecień 2008.Warszawa, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, grudzień 2007 – luty 2008.Szczecin, Muzeum Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, październik – grudzień 2007.Wrocław, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, wrzesień – październik 2007.

Reproduced: Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała [katalog wystawy], red. Ilkosz B., Wrocław 2007, s. 117.

Description: W okresie paryskim (1914-1921) a zwłaszcza zaś od 1915 roku Dunikowski wykonywał w znacznej mierze portrety zlecane mu przez majętnych paryżan i przebywających w stolicy Francji obcokrajowców. Jego sytuacja materialna, w początkach emigracji trudna, ulegała stopniowej poprawie. W nowych sprzyjających okolicznościach czuł, że jego artystyczna indywidualność zaczęła się bardziej wyłaniać i nabierać kształtów. W tym czasie Dunikowski wykonał serię figur kobiecych na zlecenie bogatych mieszkanek Paryża – przede wszystkim Amerykanek i Francuzek. Chcąc sprostać wymaganiom swoich klientek z pieczołowitością oddawał ich eleganckie stroje i fryzury. Do przykładów rzeźb wyrafinowanych w detalu należą bez wątpienia „Amerykanka I” oraz „Francuzka”. Obydwie charakteryzują się wspólnym dla paryskich figur półpostaciowym ujęciem oraz dopracowanymi w szczegółach ubiorem i uczesaniem. Do jednej z paryskich figur zalicza się również oferowana „Półpostać kobiety”. Przedstawiona tu kobieta ubrana jest w luźną suknię o podwyższonym stanie, skrojoną w stylu Art Déco, z opadającą luźno i zakrywającą ramiona narzutą. Jej gładko zaczesane do tyłu włosy, rozdzielone po środku głowy przedziałkiem, upięte są tuż nad karkiem w niewielki ledwo zarysowany koczek. „Półpostać kobiety” w swym stroju przywołuje na myśl zarówno „Amerykankę I” jak i „Amerykankę II” lecz w charakterystycznym geście oparcia lewej ręki na biodrze i lekkim odchyleniu głowy w prawo nawiązuje zdecydowanie bardziej do ekspresyjnych rzeźb z początkowej fazy twórczości Dunikowskiego. Wyróżnia się tym z resztą na tle również innych paryskich figur kobiecych z tego samego okresu, które cechuje z jednej strony większe dopracowanie detalu – zauważalne zwłaszcza w modnych wówczas, wyrafinowanych fryzurach modelek – ale za to dużo większa bryłowatość przedstawienia. W „Półpostaci kobiety” Dunikowskiemu udało się połączyć modną stylistykę Art Déco z psychologiczną analizą modelki. Patrząc na tę niezwykłą rzeźbę widzimy nie tylko elegancką kobietę z wyższych sfer ale poprzez ekspresyjny gest ręki i odchylonej głowy z półprzymkniętymi oczyma dostrzegamy prawdziwą kobietę z jej charakterem. Jest ona poniekąd wyraźnym echem powstałego dekadę wcześniej cyklu „Kobiet brzemiennych” (1906). Były to pełnowymiarowe postaci kobiet odzianych w długie powłóczyste suknie i będących w stanie błogosławionym. Jedną z uwiecznionych w cyklu postaci miała być sama muza i kochanka Dunikowskiego – Sara Lipska – matka jego jedynego dziecka – córki Marii Xawery urodzonej w Belgii ale mieszkającej z matką w Paryżu. Sara Lipska była wówczas wziętą projektantką mody i strojów dla rosyjskiego baletu. Dunikowski po swoim przyjeździe do stolicy Francji krótko pomieszkiwał z nią i z córką, wiadomo, że miał z nimi bliskie relacje. Jest więc możliwe, że w oferowanej rzeźbie, wykonanej między 1916 a 1920 rokiem, artysta raz jeszcze zapragną przedstawić Sarę Lipską taką jaką zapamiętał z okresu poprzedzającego narodziny córki. Nadał jej jednak cechy charakteru silnej i ukształtowanej już kobiety potrafiącej z powodzeniem mierzyć się samotnie z życiem. Cechą charakterystyczną łączącą „Brzemienne” z „Półpostacią kobiety” jest ten sam rodzaj modelunku, ten sam ubiór i fryzura. Ekspresja uwidoczniona w geście stanowczo opartej na biodrze ręki i mocnym odchyleniu w tył głowy czyni jednak z „Półpostaci kobiety” rzeźbę niepowtarzalną.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 150000,00

Max Estimate: 200000,00

Price: 130000,00

View sale details

Catalog Number: 17

Piece data:

Czerwone kwiaty w wazonie

Artist: Olga Boznańska

Title: Czerwone kwiaty w wazonie

Dimensions: 31,0 x 25,5 x

Tools: oil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 80000,00

Max Estimate: 120000,00

Price: 135000,00

View sale details

Catalog Number: 19

Piece data:

Akt, ok. 1935

Artist: Wojciech Weiss

Title: Akt, ok. 1935

Dimensions: 50,0 x 65,5 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 28000,00

Max Estimate: 35000,00

Price: 32000,00

View sale details

Catalog Number: 20

Piece data:

Marszałek Józef Piłsudski na Kasztance, 1934

Artist: Czesław Wasilewski

Title: Marszałek Józef Piłsudski na Kasztance, 1934

Year: 1934

Dimensions: 159,0 x 118,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 40000,00

Max Estimate: 60000,00

Price: 45000,00

View sale details

Catalog Number: 21

Piece data:

Pościg Ułana za Kozakiem, 1929

Artist: Wojciech Kossak

Title: Pościg Ułana za Kozakiem, 1929

Year: 1929

Dimensions: 50,0 x 41,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 30000,00

Max Estimate: 38000,00

Price: 29000,00

View sale details

Catalog Number: 22

Piece data:

Spotkanie na drodze, 1929

Artist: Jerzy Kossak

Title: Spotkanie na drodze, 1929

Year: 1929

Dimensions: 49,5 x 68,0 x

Tools: oil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 30000,00

Max Estimate: 38000,00

Price: 37000,00

View sale details

Catalog Number: 24

Piece data:

Miłość pod afrykańskim słońcem

Artist: Adam Styka

Title: Miłość pod afrykańskim słońcem

Dimensions: 80,5 x 64,5 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 50000,00

Max Estimate: 60000,00

Price: 40000,00

View sale details

Catalog Number: 25

Piece data:

Syrena na Capri, lata 30. XX w.

Artist: Feliks Michał Wygrzywalski

Title: Syrena na Capri, lata 30. XX w.

Dimensions: 50,0 x 70,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 15000,00

Max Estimate: 18000,00

Price: 13000,00

View sale details

Catalog Number: 27

Piece data:

Martwa natura z figami, po 1930

Artist: Eugeniusz Eibisch

Title: Martwa natura z figami, po 1930

Dimensions: 60,0 x 73,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Wrocław, kolekcja prywatnaDom Aukcyjny Polswiss Art., aukcja 10.12.2000, poz. 13.Warszawa, kolekcja Ewy i Wojciecha FibakówForest Hills (NY), kolekcja J. Rozmaryna (do 1986)

Exhibited: Wrocław, Muzeum Miejskie, Spacer po galerii malarstwa polskiego z przełomu XIX i XX wieku, 2015-2016. Wrocław, Muzeum Historyczne we Wrocławiu, Polski Paryż – od Michałowskiego do Lebensteina. Malarstwo polskie z kolekcji Wojciecha Fibaka, 1998Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Polski Paryż. Ecole de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka, 1999/2000Warszawa, Muzeum Narodowe w Warszawie, Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojtka Fibaków, 1992.Sopot, Państwowa Galeria Sztuki, Żywioły i maski. Wśród obrazów z kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich, czerwiec – październik 2018.

Reproduced: Spacer po galerii malarstwa polskiego z przełomu XIX i XX wieku [katalog wystawy], wyd. Muzeum Miejskie Wrocławia, 2015, s. 65, 164.1000 Arcydzieł Malarstwa Polskiego, wyd. Kluszczyński, Kraków 2008, s. 463.Krzysztofowicz-Kozakowska S., Sztuka Polski, wyd. Kluszczyński, Kraków 2006, s. 166.Kokoska B., Polska Dzieje Sztuki, wyd. Kluszczyński, Kraków 2002, s. 116.Encyklopedia Powszechna, t. 2, wyd. Kluszczyński, Kraków 2002, s. 388. „Art&Business” nr 11/2001, s. 37.Ostrowski J. K., Encyklopedia Sztuki Polskiej, wyd. Kluszczyński, Kraków 2001, s. 275.Polski Paryż – od Michałowskiego do Lebensteina. Malarstwo polskie z kolekcji Wojciecha Fibaka, wyd. Muzeum Historyczne we Wrocławiu, Wrocław 1998, s. 116.Katalog Domu Aukcyjnego Polswiss-Art, aukcja 10.12.2000, poz. 13.Polski Paryż. Ecole de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka [katalog wystawy], wyd. Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin 1999/2000, s. 243.Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojtka Fibaków [katalog wystawy], wyd. Auriga, Warszawa 1992, s. 249.Żywioły i maski. Wśród obrazów z kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich, wyd. Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 2018, s. 41.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 45000,00

Max Estimate: 55000,00

Price: 42000,00

View sale details

Catalog Number: 29

Piece data:

Popiersie młodej dziewczyny, ok. 1913

Artist: Eugeniusz Zak

Title: Popiersie młodej dziewczyny, ok. 1913

Dimensions: 50,5 x 35,0 x

Tools: tempera, gouache

Surfaces: cardboard, paper, plywood

Signed: Yes

Provenance: Łódź, Muzeum Miasta Łodzi, depozyt od 2010 rokuWarszawa, kolekcja Krzysztofa MusiałaDesa Unicum, aukcja 24.01.2002, poz. 19Queens (NY), kolekcja W. PrzybylakaFiladelfia, kolekcja Zygmunta Miki (od 1958)Weimar, kolekcja prof. Dr Carla Schuddekopfa zakup bezpośrednio od artysty w 1914 roku

Exhibited: Lublin, Muzeum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Kolekcja mistrzów Krzysztofa Musiała, październik 2017 – wrzesień 2018.Łódź, Muzeum Miasta Łodzi, Galeria Mistrzów Polskich, ekspozycja stała od 2010 roku Poznań, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, maj – czerwiec 2008. Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, marzec – kwiecień 2008. Warszawa, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, grudzień 2007 – luty 2008. Szczecin, Muzeum Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, październik – grudzień 2007. Wrocław, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, wrzesień – październik 2007.

Reproduced: Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała [katalog wystawy], red. Ilkosz B., Wrocław 2007, s. 179, poz. 67.Tanikowski A., Eugeiusz Zak, wyd. Pogranicze 2013, s. 92, poz. 77.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 90000,00

Max Estimate: 140000,00

Price: 135000,00

View sale details

Catalog Number: 30

Piece data:

Przy stole, lata 20. XX w.

Artist: Leopold Gottlieb

Title: Przy stole, lata 20. XX w.

Dimensions: 48,5 x 60,5 x

Tools: watercolor, gouache, pencil

Surfaces: paper

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 25000,00

Max Estimate: 40000,00

Price: 30000,00

View sale details

Catalog Number: 31

Piece data:

Dzieci, po 1929

Artist: Tadeusz Makowski

Title: Dzieci, po 1929

Dimensions: 24,0 x 31,0 x

Tools: watercolor

Surfaces: paper

Signed: Yes

Provenance: Łódź, Muzeum Miasta Łodzi, depozyt od 2010 rokuWarszawa, kolekcja Krzysztofa MusiałaWarszawa, Galeria MarekParyż, kolekcja Jeana Arona

Exhibited: Łódź, Muzeum Miasta Łodzi, Galeria Mistrzów Polskich, ekspozycja stała od 2010 rokuPoznań, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, maj – czerwiec 2008.Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, marzec – kwiecień 2008.Warszawa, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, grudzień 2007 – luty 2008.Szczecin, Muzeum Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, październik – grudzień 2007.Wrocław, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, wrzesień – październik 2007.

Reproduced: Zapisy Przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała [katalog wystawy], red. Ilkosz B., Wrocław 2007, s. 164, poz. 57.

Description: Początkowo dziecięce twarzyczki Tadeusza Makowskiego modelowane były światłocieniem, uderza w nich przede wszystkim ogromna troska o oddanie ich plastyczności, fizycznego podobieństwa. Charakterystyczną cechą tych przedstawień jest pewna powaga portretowanych, zamyślenie malujące się w podniesionym spojrzeniu, rozchylonych ustach, jakby jakaś wcale niedziecinna

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 70000,00

Max Estimate: 100000,00

Price: 100000,00

View sale details

Catalog Number: 32

Piece data:

Uśmiech radosny, ok. 1920

Artist: Bolesław Biegas

Title: Uśmiech radosny, ok. 1920

Dimensions: 50,0 x 40,0 x

Tools: oil

Surfaces: paper, board

Signed: Yes

Description: Obrazy sferyczne pojawiły się w twórczości Bolesława Biegasa tuż po zakończeniu pierwszej wojny światowej. Tworzył je początkowo równolegle z cyklem słynnych Wampirów. Oparte na figurze koła obrazy sferyczne były próbą harmonijnego połączenia przestylizowanego wizerunku ludzkiego z abstrakcyjną ornamentyką, wpisania ludzkiej postaci w gęstą siatkę biegnących po łukach linii i przecinających się płaszczyzn. Dekoracyjność tego malarstwa polega na linearyzmie i mozaikowej kompozycji. Kolor kładziony jest płasko albo przeciwnie, drobnymi uderzeniami pędzla, nawiązując tym samym do pointylizmu. Mistycyzm tkwi w uśmiechu portretowanych postaci, w ich spojrzeniu i tajemniczych gestach. Pierwsze sferyczne portrety o tytułach Przestrzeń, Uśmiech światła, Zmierzch, Na wolnym powietrzu, W chmurach i Radość pokazane zostały publiczności na Wystawie Artystów Malarzy i Rzeźbiarzy Polskich na rzecz Inwalidów z Armii Polskiej we Francji (listopad 1918). Natomiast w 1919 roku miała miejsce pierwsza wystawa Biegasa w całości poświęcona sferyzmowi, która odbyła się w Pavillon de Magny w Paryżu. O tym jak wielkie poruszenie wywołała świadczy chociażby tytuł anonimowego artykułu, który ukazał się w „L’Eclair” 20 marca 1919 roku, a który brzmiał: „Sztuka czy mistyfikacja? Kubizm nie żyje! Poznajemy teraz „sferyzm”… który niemalże sprawi, że będziemy żałować jego poprzednika!”. Z kolei Michel Georges-Michel, główny kronikarz Montparnasse’u, w „Paris-Midi” z dnia 18 maja 1919 roku tak pisał o sferycznych obrazach Biegasa: „(…) Bolesław Biegas wynalazł sferyzm, a my byliśmy pierwszymi, którzy oznajmili: jest w nim zdecydowanie więcej z futuryzmu niż z kubizmu, gdyż artysta szuka tu ekspresji dynamicznej. Wyobraźcie sobie dużą liczbę okręgów, w których każda mała ścięta ćwiartka jest zabarwiona, pomalowana inaczej i współtworzy dekoracyjną całość figury. Rodzi się z tego bogactwo barw, a nawet wyraz, jaki osiągają jedynie witraże, mozaiki lub freski.”

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 150000,00

Max Estimate: 250000,00

Price: 180000,00

View sale details

Catalog Number: 34

Piece data:

Krupówki

Artist: Miron Duda

Title: Krupówki

Dimensions: 59,5 x 70,5 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 10000,00

Max Estimate: 15000,00

Price: 9000,00

View sale details

Catalog Number: 36

Piece data:

Portret Jadwigi Pulichowej, 15.X.1927

Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy

Title: Portret Jadwigi Pulichowej, 15.X.1927

Dimensions: 61,5 x 46,5 x

Tools: tempera, pastel

Surfaces: paper

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna Agra Art., aukcja 18.03.2007, poz. 86.Warszawa, kolekcja rodziny Fedorowiczów Zakopane, kolekcja Józefa Fedorowicza

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 100000,00

Max Estimate: 150000,00

Price: 95000,00

View sale details

Catalog Number: 37

Piece data:

Object pictural, 1964

Artist: Tadeusz Kantor

Title: Object pictural, 1964

Year: 1964

Dimensions: 81,0 x 100,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Wrocław, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 08.10.2019. poz. 37Belgia, kolekcja prywatnaAder Nordmann, aukcja 04.12.2015, poz. 107Francja, kolekcja prywatnaSzwajcaria, kolekcja M. SteindeckeraLozanna, Galerie Alice Pauli

Exhibited: Paryż, Galerie de l’Université Bochum, Stadtische Kunstgalerie, Profile IV. Polnische Kunst heute, 08.111964-17.01.1965Lozanna, Galerie Alice Pauli, Kantor [wystawa indywidualna], 27.02-19.03.1964

Reproduced: Profile IV. Polnische Kunst heute [katalog wystawy], wyd. Stadtische Kunstagalerie Bochum, 1964, s. nlb.Kantor [katalog wystawy], wyd. Galerie Alice Pauli, Lozanna 1964, s. nlb.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 280000,00

Max Estimate: 350000,00

Price: 270000,00

View sale details

Catalog Number: 38

Piece data:

Figura nr 163, 1962

Artist: Jan Lebenstein

Title: Figura nr 163, 1962

Year: 1962

Dimensions: 100,0 x 60,0 x

Tools: oil

Surfaces: board

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 120000,00

Max Estimate: 160000,00

Price: 140000,00

View sale details

Catalog Number: 40

Piece data:

Sukurs, 1981

Artist: Tadeusz Brzozowski

Title: Sukurs, 1981

Year: 1981

Dimensions: 163,0 x 65,0 x

Tools: individual

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Katowice, kolekcja prywatnaKraków, Galeria Starmach (zakup w 2008)Kraków, kolekcja prywatnaAgra Art, aukcja 19.06.2005, poz. 111.Kraków, kolekcja prywatna

Exhibited: Warszawa, Galeria Zachęta, Artyści z Krakowa, 12 VIII – IX 1993.Kraków, BWA, Tadeusz Brzozowski. Malarstwo, rysunek, 1 czerwca – 1 lipca 1991.Poznań, BWA, Tadeusz Brzozowski – Przyjaciele – Uczniowie, 10 XII 1981 (wystawa zamknięta z powodu wprowadzenia stanu wojennego)Zakopane, BWA, Wystawa Zakopiańskiego Okręgu ZPAP, 1981.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 350000,00

Max Estimate: 450000,00

Price: 330000,00

View sale details

Catalog Number: 41

Piece data:

Bez tytułu, 1957

Artist: Alfred Lenica

Title: Bez tytułu, 1957

Year: 1957

Dimensions: 68,5 x 125,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaMonte Carlo, kolekcja Wojciecha Fibaka

Exhibited: Bydgoszcz, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego, Sztuka współczesna z kolekcji Wojciecha Fibaka, czerwiec – sierpień 2018.

Reproduced: Sztuka współczesna z kolekcji Wojciecha Fibaka katalog wystawy], wyd. Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2018, s. 171.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 100000,00

Max Estimate: 150000,00

Price: 105000,00

View sale details

Catalog Number: 42

Piece data:

Ogrodzenie klasztoru - dzwonnica, 1952

Artist: Jan Cybis

Title: Ogrodzenie klasztoru - dzwonnica, 1952

Year: 1952

Dimensions: 46,0 x 61,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Wrocław, kolekcja prywatnaWarszawa, kolekcja dr Krajewskiego

Exhibited: Wrocław, Muzeum Miejskie, Wyobraźnia i rygor – polska sztuka współczesna z kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich, 2017Warszawa, Muzeum Narodowe w Warszawie, Jan Cybis, 1965

Reproduced: Wyobraźnia i rygor – polska sztuka współczesna z kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich [katalog wystawy], wyd. Muzeum Miejskie we Wrocławiu, Wrocław 2017, s. 26.Dominik T., Jan Cybis, wyd. Arkady, Warszawa 1984, poz. 16, 17.Jan Cybis katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1965, poz. 162.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 40000,00

Max Estimate: 50000,00

Price: 35000,00

View sale details

Catalog Number: 43

Piece data:

Kompozycja, lata 60. XX w.

Artist: Tadeusz Dominik

Title: Kompozycja, lata 60. XX w.

Dimensions: 48,5 x 79,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 35000,00

Max Estimate: 45000,00

Price: 34000,00

View sale details

Catalog Number: 45

Piece data:

Bez tytułu, 1961

Artist: Aleksander Kobzdej

Title: Bez tytułu, 1961

Year: 1961

Dimensions: 88,5 x 65,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna Libra, aukcja 4.12.2017, poz. 32.Niemcy, kolekcja prywatna

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 50000,00

Max Estimate: 70000,00

Price: 40000,00

View sale details

Catalog Number: 46

Piece data:

Kompozycja bez tytułu

Artist: Zbigniew Tymoszewski

Title: Kompozycja bez tytułu

Dimensions: 54,0 x 45,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 12000,00

Max Estimate: 18000,00

Price: 16000,00

View sale details

Catalog Number: 51

Piece data:

bez tytułu, 1962

Artist: Teresa Tyszkiewicz

Title: bez tytułu, 1962

Year: 1962

Dimensions: 72,5 x 100,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaŁódź, Galeria 86 własność artystki

Exhibited: Warszawa, Fundacja Stefana Gierowskiego, Taszyzm = Wolność, pździernik – grudzień 2018.Łódź, Atlas Sztuki, Teresa Tyszkiewicz. Gesty, październik – grudzień 2013.Łódź, Galeria 86, Teresa Tyszkiewicz, 1986.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 80000,00

Max Estimate: 120000,00

Price: 100000,00

View sale details

Catalog Number: 52

Piece data:

Latarnia i bezdomny pies, 2006

Artist: Teresa Pągowska

Title: Latarnia i bezdomny pies, 2006

Year: 2006

Dimensions: 140,0 x 130,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 120000,00

Max Estimate: 160000,00

Price: 90000,00

View sale details

Catalog Number: 53

Piece data:

Czaszka, 1983

Artist: Jacek Sempoliński

Title: Czaszka, 1983

Year: 1983

Dimensions: 110,0 x 90,0 x

Tools: oil, pastel

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna własność artysty

Reproduced: Krupiński J., Krytyka sztuki. Problemy, błędy, zasady, w: „Wiadomości ASP” nr 83, 2018, s. 51.

Description: Jacek Sempoliński lubił powtarzać, że rok 1955 był tak naprawdę rokiem jego wejścia w życie, „nie tylko w sensie zewnętrznym, instytucjonalnym, ale przede wszystkim wewnętrznym, duchowym”. Był to rok Ogólnopolskiej Wystawy Młodej Plastyki zwanej potocznie „Arsenałem”. Twórczość malarską Sempolińskiego zwykło się rozpatrywać w kontekście dwóch zjawisk polskiej sztuki powojennej: etosu pokolenia Arsenału 55 i tradycji koloryzmu. Początkowo jego malarstwo nawiązywało do muzyki. Już w latach 60. artysta zbliżył się ku abstrakcji tworząc obrazy pejzażowo architektonicznie o nietypowej fakturze i kolorystyce. W latach 70. po raz pierwszy pojawiają się w malarstwie artysty dramatyczne wątki egzystencjalne wyrażane przez zmianę w kolorystyce płócien oraz interwencje w jego strukturę. Używane barwy ograniczają się do błękitów, fioletu i szarości. Tematyka podejmowana wówczas przez Sempolińskiego dotyka religii, kultury, filozofii egzystencji. Prace te, będące śladem głębokich przeżyć i przemyśleń, wpisały się w okres przewartościowań, które nastąpiły w latach 80. Nowa postawa artystyczna oraz intelektualna sprawiła, że Sempoliński stał się autorytetem związanym w trudnych czasach stanu wojennego przede wszystkim z ruchem kultury niezależnej.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 20000,00

Max Estimate: 30000,00

Price: 17000,00

View sale details

Catalog Number: 54

Piece data:

Portret, 1948

Artist: Wojciech Fangor

Title: Portret, 1948

Year: 1948

Dimensions: 91,5 x 73,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna

Exhibited: Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, Wojciech Fangor. Space as play, 2012.Warszawa, Klub Młodych Artystów i Naukowców, wystawa indywidualna Wojciecha Fangora, 1949.

Reproduced: Wojciech Fangor. Space as play [katalog wystawy], wyd. Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2012, s. 23.

Description: Fangor jako nastolatek miał okazję oglądać prace Picassa w tym Guernikę podczas jej pierwszej publicznej prezentacji w Pawilonie Hiszpańskim na paryskiej wystawie Expo w 1937 roku. Estetyka Picassa, Legera i Matissa wywarła wtedy wielki wpływ na artystę, który powrócił do niej dekadę później. „Pod koniec lat 40. zbladły moje muzealne tęsknoty estetyczne. Poczułem, że w sztuce nie można starać się dorównać nikomu, że trzeba się poddać swoim możliwościom, swojemu czasowi, swoim doświadczeniom i odczuciom” wspominał później Fangor.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 600000,00

Max Estimate: 800000,00

Price: 600000,00

View sale details

Catalog Number: 55

Piece data:

#2, 1964

Artist: Wojciech Fangor

Title: #2, 1964

Year: 1964

Dimensions: 150,0 x 150,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas, paper

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna USA, kolekcja spadkobierców Beatrice Perry Waszyngton, kolekcja Beatrice Perry

Exhibited: Gdańsk, Akademia Sztuk Pięknych, Fangor. Malarstwo, 10.2015.Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, Space as play, 2012.Nowy Jork, Matthew Marks Gallery, Painting. Now and Forever. Part II, 07 – 08.2008

Reproduced: Fangor. Malarstwo [katalog wystawy], wyd. Akademia Sztuk Pięnych w Gdańsku, Gdańsk 2015, poz. 1.Fangor. Space as play [katalog wystawy], wyd. Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2012, s. 145.„Exit. Nowa sztuka w Polsce” kwartalnik, nr 3 (91), 2012 (strona okładkowa)

Description: Pulsujące formy obłe i faliste toczące optyczną grę z widzem, którą pokazał Europie i Ameryce Fangor, miały niewątpliwie źródło w wielkiej młodzieńczej pasji artysty jaką była astronomia. Jeszcze w czasach dziecinnych skonstruował w rodzinnym Janówku swój pierwszy teleskop, dzięki któremu oddawał się obserwacjom ciał niebieskich. I jak mówił po latach astronomia nie interesowała go jako nauka, lecz jako wrażenie optyczne. A rozważania nad problemem światła emanującego doprowadziły go w późniejszych latach do nowych rozwiązań w dziedzinie sztuk wizualnych. Wywodzący się z tradycyjnej szkoły malarstwa dużą wagę przykładał do warsztatu. Powstanie każdego obrazu było starannie zaplanowanym procesem, któremu towarzyszyły szkice przygotowawcze, mniejsze i większe rysunki kredką czy flamastrem. Wyjazd z Polski i odkrycie materiałów niedostępnych dla plastyków tworzących za żelazną kurtyną otworzyło Fangora na zupełnie nowe możliwości. Zyskał dostęp do lepszych jakościowo farb ale też gatunków pędzli dających możliwości idealnego mieszania kolorów i delikatnego rozprowadzania ich na płótnie. Eksperymentowanie z tymi nowymi narzędziami pozwoliło Fangorowi nie tylko na poszerzenie palety koloru ale na uzyskanie efektu coraz delikatniejszych przejść jednej barwy w drugą.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 1800000,00

Max Estimate: 2500000,00

Price: 2700000,00

View sale details

Catalog Number: 56

Piece data:

Structure with rope, 1974

Artist: Magdalena Abakanowicz

Title: Structure with rope, 1974

Year: 1974

Dimensions: 128,0 x 195,0 x

Tools: individual

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 250000,00

Max Estimate: 350000,00

Price: 195000,00

View sale details

Catalog Number: 57

Piece data:

Postać, 2001

Artist: Magdalena Abakanowicz

Title: Postać, 2001

Year: 2001

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 250000,00

Max Estimate: 350000,00

Price: 200000,00

View sale details

Catalog Number: 58

Piece data:

Błękitny portret kobiety, ok. 1946-48

Artist: Jerzy Nowosielski

Title: Błękitny portret kobiety, ok. 1946-48

Dimensions: 66,5 x 56,5 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaAgra Art., aukcja 19.06.2005, poz. 88.Polska, kolekcja prywatnaKraków, Galeria Starmach

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 80000,00

Max Estimate: 120000,00

Price: 95000,00

View sale details

Catalog Number: 59

Piece data:

Półakt, 1967

Artist: Jerzy Nowosielski

Title: Półakt, 1967

Year: 1967

Dimensions: 80,0 x 60,0 x

Tools: tempera, oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaKraków, Galeria Starmach

Exhibited: Paryż, Musée Galliera, Peinture moderne polonaise. Sources et recherches, 1969

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 180000,00

Max Estimate: 250000,00

Price: 170000,00

View sale details

Catalog Number: 60

Piece data:

Pejzaż, 1987

Artist: Jerzy Nowosielski

Title: Pejzaż, 1987

Year: 1987

Dimensions: 42,0 x 55,5 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 35000,00

Max Estimate: 50000,00

Price: 34000,00

View sale details

Catalog Number: 61

Piece data:

Czarny akt, 1996

Artist: Jerzy Nowosielski

Title: Czarny akt, 1996

Year: 1996

Dimensions: 75,0 x 60,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 100000,00

Max Estimate: 150000,00

Price: 97000,00

View sale details

Catalog Number: 63

Piece data:

Iniziazione, 1987

Artist: Igor Mitoraj

Title: Iniziazione, 1987

Year: 1987

Dimensions: 189,0 x 42,0 x 27,0

Signed: Yes

Provenance: Włochy, kolekcja prywatna zakup od artysty w 1990 roku

Description: „Iniziazione” to posąg, który Mitoraj odlał w brązie w pojedynczym egzemplarzu w 1987 roku. Rzeźba odwołuje się do inicjacji jako momentu przejścia na wyższy poziom, rytuału mający swe korzenie w czasach antycznych i wiążącego się z najważniejszymi etapami w życiu mężczyzny. Ciało młodego wojownika do złudzenia przypomina posągi Erosów i Ikarów. Jego głowa jest opuszczona a oczy puste, jakby jeszcze niewidzące, co stanowi jasne odniesienie do greckiego terminumystes(inicjowany) wywodzącego się odmyo, „zamknąć” lub „zamknąć się”. W odniesieniu do starożytnych rytuałów inicjacyjnych mogło to jedynie sugerować obowiązek zachowania absolutnej tajemnicy. Ci, którzy byli inicjowani (mystai) mieli mieć oczy i usta zamknięte, inicjacja oznaczała wtajemniczenie.Mystaibyli też przeciwstawiani tym, którzy widzieli,epoptai, tzn. brali udział w Misteriach co najmniej drugi raz.Mystesto zatem także „niewidzący”, „niedoświadczony”. Żeby widzieć musiał się poddać inicjacji. Ten moment ilustruje w niezwykłym posągu Mitoraj. U stóp młodzieńca leży obandażowana głowa, symbolizująca brak doświadczenia i niewiedzę. Na prawym ramieniu umieścił artysta twarz odkrytą, zwróconą ku górze mającą niewątpliwie znaczenie przeciwne – widzenia świata czyli mądrości i wiedzy. W posągu tym mógł Mitoraj uwiecznić tragiczną postać Antinousa, greckiego kochanka Hadriana. Samym cesarzem, jego fascynacją pięknem wywodzącym się z Grecji jak i dramatyczną miłością do młodego wojownika Mitoraj pasjonował się od pamiętnej wystawy w rzymskim Castel Sant’Angelo. Po latach wspominał: „Siedziałem tam i kontemplowałem piękna panoramę Rzymu. Rozmyślałem o biegu historii i jej nawrotach, przypominałem sobie niezwykłą postać Hadriana i jego fascynację greckością. Zadedykowałem mu nawet jeden z moich brązów, ale chciałbym poświęcić mu jeszcze wiele innych.” Niezależnie od źródeł inspiracji towarzyszących Mitorajowi przy tworzeniu tego unikatowego posągu postać młodego mężczyzny przekraczającego granicę oddzielającą dwa światy i wstępującego na ścieżki poznania i doświadczenia staje się odniesieniem uniwersalnym, z którym utożsamiać się można niezależnie od czasu i miejsca.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 700000,00

Max Estimate: 1000000,00

Price: 750000,00

View sale details

Catalog Number: 64

Piece data:

Perseusz, 1988

Artist: Igor Mitoraj

Title: Perseusz, 1988

Year: 1988

Dimensions: 36,0 x 27,0 x

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 28000,00

Max Estimate: 35000,00

Price: 32000,00

View sale details

Catalog Number: 65

Piece data:

Kompozycja, 1978

Artist: Ryszard Winiarski

Title: Kompozycja, 1978

Year: 1978

Dimensions: 62,0 x 62,0 x

Tools: acrylic

Surfaces: board

Signed: Yes

Verified Artist: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 180000,00

Max Estimate: 250000,00

Price: 170000,00

View sale details

Catalog Number: 66

Piece data:

Chance in game 7x7, 1999

Artist: Ryszard Winiarski

Title: Chance in game 7x7, 1999

Year: 1999

Dimensions: 59,0 x 59,0 x

Tools: acrylic

Surfaces: board

Signed: Yes

Verified Artist: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 40000,00

Max Estimate: 50000,00

Price: 40000,00

View sale details

Catalog Number: 67

Piece data:

Kompozycja reliefowa nr 87, 1976

Artist: Henryk Stażewski

Title: Kompozycja reliefowa nr 87, 1976

Year: 1976

Dimensions: 40,0 x 40,0 x

Tools: acrylic

Surfaces: board, beaverboard

Signed: Yes

Provenance: Kraków, własność prywatnaWarszawa, Galeria Foksal (depozyt)

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 200000,00

Max Estimate: 300000,00

Price: 200000,00

View sale details

Catalog Number: 68

Piece data:

Relief, 1975

Artist: Henryk Stażewski

Title: Relief, 1975

Year: 1975

Dimensions: 31,7 x 31,0 x

Tools: acrylic

Surfaces: board, beaverboard

Signed: Yes

Provenance: Katowice, kolekcja prywatnaKraków, Salon Antykwaryczny Nautilius (zakup w maju 2009)

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 100000,00

Max Estimate: 150000,00

Price: 80000,00

View sale details

Catalog Number: 70

Piece data:

Pilot, 1990

Artist: Jerzy Kałucki

Title: Pilot, 1990

Year: 1990

Dimensions: 127,0 x 108,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaFrancja, kolekcja prywatna

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 40000,00

Max Estimate: 50000,00

Price: 50000,00

View sale details

Catalog Number: 71

Piece data:

Przebiegi XXIX, 2013

Artist: Jerzy Kałucki

Title: Przebiegi XXIX, 2013

Year: 2013

Dimensions: 160,0 x 115,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Kraków, kolekcja prywatnaKraków, Galeria Starmach

Exhibited: Kraków, Galeria Starmach, Jerzy Kałucki. Przebiegi i konteksty, luty-marzec 2017.

Reproduced: Jerzy Kałucki. Przebiegi i konteksty [katalog wystawy], wyd. Galeria Starmach, Kraków 2017, s. nlb.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 40000,00

Max Estimate: 50000,00

Price: 34000,00

View sale details

Catalog Number: 72

Piece data:

Katalipomena 32, 1976

Artist: Kajetan Sosnowski

Title: Katalipomena 32, 1976

Year: 1976

Dimensions: 150,0 x 100,0 x

Tools: individual

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaMediolan, Galleria Grossetti Arte

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 50000,00

Max Estimate: 70000,00

Price: 45000,00

View sale details

Catalog Number: 73

Piece data:

Kompozycja kół XLVI, 1969

Artist: Jan Berdyszak

Title: Kompozycja kół XLVI, 1969

Year: 1969

Dimensions: 126,5 x 90,0 x

Tools: tempera, oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Poznań, kolekcja prywatna zakup od spadkobierców artysty

Exhibited: Sopot, Państwowa Galeria Sztuki, Jan Berdyszak. Puste = prawie wszystko, marzec – maj 2019

Description: Od początku twórczość artysty skupiała się na zagadnieniach przestrzeni. „Od wczesnych lat zajmowałem się wieloma dziedzinami sztuk – malarstwem, rzeźbą, architekturą, poezją, muzyką, i dzięki temu właśnie zrozumiałem, że „zabudowujemy” naszą intencją tylko część świata, podczas gdy większa jego część, ta pusta, zabudowuje się sama. W sztuce korzystamy z obu tych części. Pomogły mi w uświadomieniu sobie tego filozofie: śródziemnomorska, hinduska, chińska” mówił artysta w rozmowie z Elżbietą Dzikowską (Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, wyd. Rosikon Press) Prace Berdyszaka łamią wszelkie konwencje tradycyjnego warsztatu malarza. Okrągłe blejtramy, wycięcia w płótnie, kompozycje wieloczęściowe, kompozycje – obiekty – poszukiwania te służyły zobrazowaniu pojęcia otwartości i nieskończoności, konfrontacji obrazu z jego otoczeniem. Bez względu na formę jaką przyjmuje dzieło wyróżnikiem twórczości Berdyszaka pozostaje analityczna postawa, naukowy charakter i konsekwencja w realizowaniu koncepcji.

Verified Artist: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 120000,00

Max Estimate: 180000,00

Price: 130000,00

View sale details

Catalog Number: 74

Piece data:

Zapisy, 2000

Artist: Jan Tarasin

Title: Zapisy, 2000

Year: 2000

Dimensions: 80,0 x 120,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 90000,00

Max Estimate: 120000,00

Price: 85000,00

View sale details

Catalog Number: 75

Piece data:

Circulo blanco, 2019

Artist: Xawery Wolski (1960)

Title: Circulo blanco, 2019

Year: 2019

Dimensions: 101,5 x 5,0 x

Description: W sztuce Xawerego Wolskiego obecny jest konsekwentnie pierwiastek meta- fi zyczny tkwiący w pierwotnych formach natury. Ponadczasowa, duchowa medytacja nad strukturą świata towarzyszy cyklom Galaktyk, wielkich Kół, czy Konstelacji, a zwłaszcza prac rysunkowych gdzie mikroskopijne wręcz formy tworzą rozbudowane barwne struktury i kompozycje. Również Kręgi Xawerego Wolskiego przywodzą na myśl mandale. Wpisują się w pierwotny symbolizm dysku, okręgu, koła czy słonecznej tarczy. Jednocześnie skupiają wzrok na swojej koncentryczności i promieniują na zewnątrz. Bez zwątpienia nie są obojętne. Mają w sobie skupiającą, koncentryczną moc. Moc mandali złożonej z setek drobnych elementów, ręcznie przygotowanych i ręcznie skrupulatnie złożonych w nowoczesną purystyczną formę artystyczną, która uwalnia je od dosłownych cytatów i wynosi do rangi współczesnej wypowiedzi artystycznej plasując między rzeźbą a obiektem. Na przestrzeni czasu dyski powstawały z różnych materiałów, tych najbardziej organicznych i prostych jak drewniane koraliki modlitewne z Birmy i nasiona aż do wynoszącego je do sfery obiektów sakrum – 24karatowego złota czy srebra. Spotykane są też w malowanej na jaskrawe niczym meksykańska sztuka terakocie. Artysta eksponuje je pojedynczo ale też w całych konstelacjach. Niemniej to właśnie w białych dyskach widać najwięcej odniesień do całej twórczości Xawerego Wolskiego i przenikającej ją syntezie

Verified Artist: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 70000,00

Max Estimate: 90000,00

Price: 55000,00

View sale details

Catalog Number: 76

Piece data:

Droga, 2002

Artist: Tomasz Tatarczyk

Title: Droga, 2002

Year: 2002

Dimensions: 99,0 x 69,0 x

Tools: mixed

Surfaces: paper

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 30000,00

Max Estimate: 35000,00

Price: 28000,00

View sale details

Catalog Number: 77

Piece data:

Obraz alogiczny II, 1989

Artist: Tomasz Ciecierski

Title: Obraz alogiczny II, 1989

Year: 1989

Dimensions: 138,0 x 236,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna

Exhibited: Słupsk, BGSW Galeria Kameralna, Tomasz Ciecierski. Malarstwo, wrzesień – październik 2001.Budapeszt, Galeria Platan, Tomasz Ciecierski: Festmenyek, styczeń marzec 2001

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 150000,00

Max Estimate: 200000,00

Price: 170000,00

View sale details

Catalog Number: 78

Piece data:

Bez tytułu z cyklu: ściany i obrazy, 2003

Artist: Rafał Bujnowski

Title: Bez tytułu z cyklu: ściany i obrazy, 2003

Year: 2003

Dimensions: 70,0 x 100,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Belgia, kolekcja prywatnaGrisebach, aukcja 31.05.2013, poz. 887.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 60000,00

Max Estimate: 80000,00

Price: 80000,00

View sale details

Catalog Number: 79

Piece data:

Ikona industrialna 7, 2014

Artist: Włodzimierz Pawlak

Title: Ikona industrialna 7, 2014

Year: 2014

Dimensions: 80,0 x 60,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 25000,00

Max Estimate: 35000,00

Price: 24000,00

View sale details

Catalog Number: 80

Piece data:

Notatka o sztuce 5/I, 2016

Artist: Włodzimierz Pawlak

Title: Notatka o sztuce 5/I, 2016

Year: 2016

Dimensions: 110,0 x 130,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 30000,00

Max Estimate: 40000,00

Price: 35000,00

View sale details

Catalog Number: 81

Piece data:

Chrystus za murem (z cyklu Krzyż), 1979

Artist: Edward Dwurnik

Title: Chrystus za murem (z cyklu Krzyż), 1979

Year: 1979

Dimensions: 73,0 x 54,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna zakup od artysty

Description: Oferowany obraz należy do powstałego w 1979 roku X cyklu zatytułowanego „Krzyż”. Poruszająca seria około dwudziestu olejnych płócien o tematyce pasyjnej jest dramatyczną wizualizacją męki Chrystusa we współczesnej rzeczywistości. Krzyż i umęczone ciało Zbawiciela umieszcza Dwurnik w często dobrze rozpoznawalnych sceneriach miejskich – w parkach, placach budowy, w mieszkaniach, na ulicy. Jest to bodajże najbardziej intrygujący z cykli namalowanych przez artystę.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 15000,00

Max Estimate: 20000,00

Price: 17000,00

View sale details

Catalog Number: 82

Piece data:

Praga-ratusz, 2008

Artist: Edward Dwurnik

Title: Praga-ratusz, 2008

Year: 2008

Dimensions: 150,0 x 110,0 x

Tools: oil, ink

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 60000,00

Max Estimate: 80000,00

Price: 65000,00

View sale details

Catalog Number: 83

Piece data:

Kompozycja nr 189, 2003

Artist: Edward Dwurnik

Title: Kompozycja nr 189, 2003

Year: 2003

Dimensions: 150,5 x 210,5 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Polska, kolekcja prywatna

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 40000,00

Max Estimate: 50000,00

Price: 55000,00

View sale details

Catalog Number: 84

Piece data:

16.02.10, 2010

Artist: Andrzej Nowacki

Title: 16.02.10, 2010

Year: 2010

Dimensions: 63,0 x 63,0 x

Tools: acrylic

Surfaces: board, beaverboard

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 20000,00

Max Estimate: 25000,00

Price: 19000,00

View sale details

Catalog Number: 86

Piece data:

Las, 2017

Artist: Leon Tarasewicz

Title: Las, 2017

Year: 2017

Dimensions: 130,0 x 100,0 x

Tools: acrylic

Surfaces: canvas

Description: Twórczość Leona Tarasewicza rozważać należy poprzez pryzmat autentycznego i żywiołowego kontaktu artysty z naturą. Intrygują go formy i kolory przyrody, dynamika zjawisk w niej zachodzących. Radarem artysty jest jego niezwykła wrażliwość na świat wokół, to ona każe mu ciągle szukać, chłonąć, eksperymentować. Dla malarstwa Tarasewicza ważnymi doświadczeniami były lekcja koloryzmu jaką odebrał od Tadeusza Dominika oraz umiejętność kompozycyjna, którą rozwinął pod okiem Romana Owidzkiego. To właśnie kolor i światło w połączeniu z niezwykle sprawnym kształtowaniem przestrzeni powodują, że abstrakcyjne malarstwo artysty jest czytelnym zapisem obserwowanej rzeczywistości.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 70000,00

Max Estimate: 100000,00

Price: 70000,00

View sale details

Catalog Number: 87

Piece data:

Kompozycja, 2017

Artist: Leon Tarasewicz

Title: Kompozycja, 2017

Year: 2017

Dimensions: 60,0 x 80,0 x

Tools: acrylic

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 35000,00

Max Estimate: 45000,00

Price: 37000,00

View sale details