Artist: Igor Mitoraj
Lived: 1944 - 2014
Also known as: I. Mitoraj, I Mitoraj
Title: Iniziazione, 1987
Year: 1987
Dimensions: 189,0 x 42,0 x 27,0
Signed: Yes
Provenance:
Włochy, kolekcja prywatna zakup od artysty w 1990 roku
Description:
„Iniziazione” to posąg, który Mitoraj odlał w brązie w pojedynczym egzemplarzu w 1987 roku. Rzeźba odwołuje się do inicjacji jako momentu przejścia na wyższy poziom, rytuału mający swe korzenie w czasach antycznych i wiążącego się z najważniejszymi etapami w życiu mężczyzny. Ciało młodego wojownika do złudzenia przypomina posągi Erosów i Ikarów. Jego głowa jest opuszczona a oczy puste, jakby jeszcze niewidzące, co stanowi jasne odniesienie do greckiego terminumystes(inicjowany) wywodzącego się odmyo, „zamknąć” lub „zamknąć się”. W odniesieniu do starożytnych rytuałów inicjacyjnych mogło to jedynie sugerować obowiązek zachowania absolutnej tajemnicy. Ci, którzy byli inicjowani (mystai) mieli mieć oczy i usta zamknięte, inicjacja oznaczała wtajemniczenie.Mystaibyli też przeciwstawiani tym, którzy widzieli,epoptai, tzn. brali udział w Misteriach co najmniej drugi raz.Mystesto zatem także „niewidzący”, „niedoświadczony”. Żeby widzieć musiał się poddać inicjacji. Ten moment ilustruje w niezwykłym posągu Mitoraj. U stóp młodzieńca leży obandażowana głowa, symbolizująca brak doświadczenia i niewiedzę. Na prawym ramieniu umieścił artysta twarz odkrytą, zwróconą ku górze mającą niewątpliwie znaczenie przeciwne – widzenia świata czyli mądrości i wiedzy. W posągu tym mógł Mitoraj uwiecznić tragiczną postać Antinousa, greckiego kochanka Hadriana. Samym cesarzem, jego fascynacją pięknem wywodzącym się z Grecji jak i dramatyczną miłością do młodego wojownika Mitoraj pasjonował się od pamiętnej wystawy w rzymskim Castel Sant’Angelo. Po latach wspominał: „Siedziałem tam i kontemplowałem piękna panoramę Rzymu. Rozmyślałem o biegu historii i jej nawrotach, przypominałem sobie niezwykłą postać Hadriana i jego fascynację greckością. Zadedykowałem mu nawet jeden z moich brązów, ale chciałbym poświęcić mu jeszcze wiele innych.” Niezależnie od źródeł inspiracji towarzyszących Mitorajowi przy tworzeniu tego unikatowego posągu postać młodego mężczyzny przekraczającego granicę oddzielającą dwa światy i wstępującego na ścieżki poznania i doświadczenia staje się odniesieniem uniwersalnym, z którym utożsamiać się można niezależnie od czasu i miejsca.
Created: 23-04-2025 22:09