Artist: Nieokreślony Autor
Title: Matka Boska Niepokalanie Poczęta (Immaculata), koniec XVII w.
Verified Artist: Yes
Artist: Nieokreślony Autor
Title: Kobieta w welonie i kwiatowym wieńcu, ok. 1870
Verified Artist: Yes
Artist: Paul Dubois
Title: Myśliciel (Nauka i Myśl), ok. 1885
Signed: Yes
Artist: Piotr Michałowski
Title: Napoleon na koniu, 1832-35
Year: 1832
Signed: Yes
Exhibited: Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, Piotr Michałowski 1800-1855. Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin, 19 października 2000 – 15 stycznia 2001 (wersja o wys. 45,5 cm z Muzeum Narodowego w Krakowie).
Reproduced: Łuniński E., Napoleon (Legiony i Księstwo Warszawskie), Warszawa 1911, s. 75.Ostrowski J. K., Piotr Michałowski, Warszawa 1985 s. 18-20, il. 6.Ostrowski J. K., Pięć studiów o Piotrze Michałowskim, Kraków 1988 s. 101-105, il. 26.Mikocka-Rachubowa K., Rzeźba polska XIX wieku. Od klasycyzmu do symbolizmu. Katalog zbiorów [Muzeum Narodowe w Warszawie], Warszawa 1993, poz. il. 433.Zeńczuk A., Piotr Michałowski 1800-1855 [katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2000, s. 403 (wersja o wys. 45,5 cm z Muzeum Narodowego w Krakowie).
Description: Piotr coraz świetniejszym cieszy się powodzeniem, cały Paryż, lata za jego końmi: artyści, amatorowie, znawcy, nieznawcy, wszyscy chcą mieć konie „Micalouskiego” jak go nazywają. Jednym słowem jest to człowiek nadzwyczajny: ma stado w głowie i więcej jeszcze, bo sprzedaje swoje konie na wagę złota, czegoby z żywymi końmi nie dokazał.
Artist: Leonard Marczewski
Title: Popiersie Stanisława Moniuszki, I ćw. XX w.
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaDesa Unicum, aukcja 25.04.2002, poz. 145
Description: Ja nic nowego nie tworzę; wędruję po polskich ziemiach, jestem natchniony duchem polskich pieśni ludowych i z nich mimo woli przelewam natchnienie do wszystkich swych dzieł.– Stanisław Moniuszko
Artist: Bolesław Biegas
Title: Przeczucie (Le Pressentiment), 1903
Year: 1903
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna Polswiss Art, aukcja 28.09.2021, poz. 5 Polska, kolekcja prywatna USA, kolekcja Toma Podla
Description: Patrzyłem z okien naszego domu na te jarzące światłem widoki i snułem w myślach tęsknotę dziwną do słońca – światła wiecznych tajemnic. Brałem do ręki glinę zwilżoną, zlepiałem kształty owych to marzeń, lecących w dal z szelestem wiosny kwiatów dzwoniących.– Bolesław Biegas
Artist: Artysta Nieokreślony (Szkoła Zakopiańska)
Title: Matka Boska Promienista, lata 30. XX w.
Verified Artist: Yes
Artist: Edward Piwowarski
Title: Mały łącznik, 1958
Year: 1958
Signed: Yes
Artist: Wojciech Fangor
Title: Głowa bolesna, 1948
Year: 1948
Signed: Yes
Provenance: kolekcja spadkobierców artysty
Exhibited: Orońsko, Centrum Rzeźby Polskiej, Wojciech Fangor. 3 wymiary – retrospektywa, listopad 2015 – styczeń 2016 (inny odlew) Warszawa, Klub Młodych Artystów i Naukowców, wystawa indywidualna Wojciecha Fangora, 1949 (gips)
Reproduced: Wojciech Fangor. Trzy wymiary – retrospektywa [katalog wystawy], Orońsko 2015, s. 25
Description: Pod koniec lat czterdziestych zbladły moje muzealne tęsknoty estetyczne. Poczułem, że w sztuce nie można starać się dorównywać nikomu, że trzeba się poddać swoim możliwościom, swojemu czasowi, swoim doświadczeniom i odczuciom.– Wojciech Fangor
Artist: Victor Vasarely
Title: Kroa bleu, 1966-69
Year: 1966
Dimensions: 42,0 x 42,0 x
Provenance: Szwajcaria, kolekcja prywatnazakup w Nagyahazi Gallery, Budapeszt (2007)Szentendre, kolekcja prywatnakolekcja Ambasadora Węgier we Francjikolekcja artysty
Description: Powstała w latach 1966-70 seria olśniewających obiektów-kubików jest jednym najwspanialszych przedsięwzięć Victora Vasarely’ego w kierunku trójwymiarowości, stanowiąc zarazem prawdziwy etos op-artu. Artysta dając upust swojej wielkiej kreatywności i wyobraźni zaprojektował rzeźby, łączące w sobie kwestie formy, światła, optyki i lustrzanego odbicia. Ich tajemnicze tytuły – „Ablac”, „Koeb”, „Ur”, „Sir-Ris” czy „Kroa” – są niczym nazwy optycznych gier, w które autor wciąga widza, poddając jego oko iluzji. Drewniane bądź aluminiowe kompozycje, zbudowane z różnorodnych układów sześciennych kostek, przyciągają wzrok błyszczącą, kolorową folią aluminiową z nadrukowanymi formami koła lub kwadratu.
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: Z cyklu Anatomia, 2009
Year: 2009
Dimensions: 10,0 x 22,0 x 13,0
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: Między mną a materiałem, z którego tworzę, nie ma pośrednictwa narzędzia. Wybieram go rękami. Rękami kształtuję. Ręce przekazują mu moją energię. Tłumacząc zamysł na kształt, zawsze przekażą one coś, co wymyka się konceptualizacji. Ujawnią nieuświadomione.– Magdalena Abakanowicz
Artist: Alina Szapocznikow
Title: Mały brąz, 1965-1966
Year: 1965
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna kolekcja spadkobierców artystki kolekcja artystki
Exhibited: Alina Szapocznikow. 1926 – 1973. Wystawa retrospektywna, Muzeum Sztuki Łódź Muzeum Sztuki w Łodzi, wrzesień – październik 1975, Muzeum Narodowe w Warszawie, 17 listopada – 31 grudnia 1975, Muzeum Narodowe w Gdańsku, 8 lipca – 16 października 1976, Salon BWA w Bydgoszczy, 4 – 26 czerwca 1976, Salon BWA w Ponznaniu, 17 stycznia – 5 lutego 1976, Galeria Sztuki Sceny Plastycznej KUL w Lublinie, 26 lutego – 30 kwietnia 1989, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, 18 maja – 5 lipca 1998, Muzeum Sztuki w Łodzi, 9 stycznia – 21 lutego 1999. Warszawa, Galeria IRSA Fine Art, Alina Szapocznikow: zatrzymać życie, maj 2004.
Reproduced: Alina Szapocznikow 1926-1973 [katalog wystawy], Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 1975, poz. 98.Alina Szapocznikow 1926-1973. Rzeźba, rysunek [katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1975, poz. 82.Gola J., Katalog rzeźb Aliny Szapocznikow, wyd. Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2001, s. 137.Grabski J. (red.), Alina Szapocznikow: zatrzymać życie. Rysunki i rzeźby [katalog wystawy], IRSA, Kraków – Warszawa 2004, nr kat. 20, s. 148.
Description: Alina wprowadza nas w świat organiczny, w nawilgłe szczeliny i groty, gdzie ruch bywa tylko skurczem i rozkurczem, ślizgiem i nabrzmiewaniem, nigdy gestem, nigdy biegiem, nigdy skokiem.– Pierre Descargues
Artist: Barbara Falender (1947)
Title: Sarkofag (Romeo i Julia), 1984-1985
Year: 1984
Dimensions: 35,0 x 76,0 x 32,0
Signed: Yes
Exhibited: Warszawa, Akademia Sztuk Pięknych, W kręgu Pracowni Jarnuszkiewicza, 1985 (odlew z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).Warszawa, Galeria Studio, 1987 (odlew z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).Warszawa, Muzeum Narodowe w Warszawie, Ars Erotica, 1994 (odlew z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).Gniezno, Portret. Figura wieloznaczna. Malarstwo i rzeźba z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, 1996 (odlew z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).Kraków, Pałac Sztuki, Andrzej Wajda. To lubię, 6 listopada – 1 grudnia 1996 (odlew z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).Wrocław, Awangarda, 1997 (odlew z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).Olsztyn, Galeria w Reszlu, Oddział Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, Barbara Falender, 12 lipca – 30 sierpnia 1997 (wersja w gipsie i marmurze).Orońsko, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Barbara Falender. Rzeźba, 10 listopada 2007 – 31 stycznia 2008 (odlew z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).Warszawa, Galeria Opera, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Barbara Falender, 4 czerwca – 6 grudnia 2020 (odlew z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).
Reproduced: W kręgu Pracowni Jarnuszkiewicza [katalog wystawy], Akademia Sztuk Pięknych, Warszawa 1985, nr kat. 22, il. 23 (odlew z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).Galeria Studio, Warszawa 1987, nr kat. 20 (odlew z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi). Artystki polskie, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1991, nr kat. 251 (odlew z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).Ładnowska J., Rzeźby – obiekty zorganizowane przestrzennie w zbiorach XX wieku w Muzeum Sztuki w Łodzi, [w:] Rzeźba Polska, Rocznik 1987, wyd. CRP, Orońsko, il. 228 (odlew z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).Wierzchowska, Autoportrety, 1991, s. 189 (odlew z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).Ars Erotica [katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Warszawie, Fundacja Sztuki Pro Arte, Warszawa 1994, s. 73 (odlew z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).BF, Miłość w kamieniu zaklęta, “Nasz Bank”, 1995, nr 2, s. 22-27 (odlew z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).Barbara Falender. Rzeźba [katalog wystawy], Galeria Kordegarda, Warszawa 1995, s. 9, 11, 18 (odlew z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).Skoczylas A., Barbara Falender, “Sztuka”, 1995, nr 1-6, s.5 (odlew z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).Falender, Galeria Sztuki Sceny Plastycznej KUL, V-VI, s. nlb (odlew z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).Portret. Figura wieloznaczna. Malarstwo i rzeźba z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi [katalog wystawy], Gniezno 1996, nr kat. 104 (odlew z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).Andrzej Wajda. To lubię [katalog wystawy], Pałac Sztuki, Kraków 1996, nr kat. 104 (odlew z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).Bik K., Co lubi Andrzej Wajda, “Gazeta Wyborcza”, nr 261 (z dn. 8.11.), s. 3.Barbara Falender [katalog wystawy], Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, Olsztyn 1997, nr. kat. 52 i 53, s. 92-93 (wersja w gipsie i marmurze).Jurkiewicz M. [red.], Barbara Falender. Rzeźba [katalog wystawy], Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Orońsko 2007, s. 76-78 (odlew z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).Witkowska I., Barbara Falender. Ile wymiarów ma miłość? [broszura do wystawy], Teatr Wielki – Opera Narodowa, Warszawa 2020, s. 17 (odlew z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).Noszczyk-Kazana A., Barbara Falender [katalog wystawy], Teatr Wielki – Opera Narodowa, Warszawa 2020, s. 46-47 (odlew z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi).
Description: William Szekspir nie cofał się przed niczym! Nie dość, że bohaterami „Romea i Julii” uczynił dzieci i pozwolił wypowiedzieć ze sceny wszystkie zabronione, szalone słowa miłosne, to jeszcze jakby tego było mało – w zakończeniu tragedii uścielił tej nieśmiertelnej parze miłosne łoże w rodzinnym grobowcu.– Andrzej Wajda
Verified Artist: Yes
Artist: Henryk Tomaszewski
Title: Muzyczna kompozycja, lata 70-80. XX w.
Dimensions: 73,0 x 46,0 x
Description: Kompozycje H. A. Tomaszewskiego, jedyne w swoim rodzaju, urzekająnas pięknem tworzywa i harmonią kształtów. Niematerialną harmoniczną tonację i rytmikę muzyki Czajkowskiego oraz Chopina, skojarzenia i nastrój, jaki wywołują utwory tych kompozytorów, artysta stara się wypowiedzieć w szkle.
Verified Artist: Yes
Artist: Tadeusz Łodziana
Title: Głowa Chopina, lata 70 XX w.
Signed: Yes
Artist: Marian Konieczny
Title: Ikar, 1965
Year: 1965
Dimensions: 104,0 x 164,5 x 60,0
Signed: Yes
Provenance: kolekcja spadkobierców artysty
Reproduced: Loranc W., Marian Konieczny. Biografia rzeźbiarza, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1967, s. 84-87, 89 (gips).Marian Konieczny. Katalog rzeźb, wyd. Unidruk, Kraków 2003, s. 18 (wersja o wys. 60 cm).Skrobota J., Kształty Pamięci. Rzecz o Marianie Koniecznym, Promotor, Kraków 2009, s. 17 (gips).
Description: Dla niego [Koniecznego] mit o Dedalu i Ikarze jest przejawem nigdy niewygasłych tęsknot za przeczuwanym, a nie sprawdzonym.
Artist: Arman (Armand Pierre Fernandez)
Title: Mandolina, 2003
Year: 2003
Signed: Yes
Reproduced: Durand-Ruel D., Moreau M., Arman: Multiples. Catalogue Raisonné, Vol. 1 – Musique, Fondation A.R.M.A.N., Genewa, nr kat. 8, s. 37. (inny egzemplarz)
Description: Twierdzę, że ekspresja śmieci i przedmiotów ma wartość samą w sobie i nie widzę potrzeby, aby poszukiwać w nich form estetycznych i wpasowywać je w paletę barw.– Arman
Artist: Salvadore Dali
Title: 10 przykazań, 1975
Year: 1975
Dimensions: 37,0 x 26,0 x
Signed: Yes
Artist: Bożenna Biskupska
Title: z cyklu Misterium czasu nr 1, 1982
Year: 1982
Signed: Yes
Exhibited: Wenecja, XLI Biennale Sztuki w Wenecji, Pawilon Polski, 1984. Olsztyn, Muzeum Warmii i Mazur, oddział Galeria Zamek w Reszlu, 1985. Warszawa, Galeria Zachęta, 1986. Berlin, Am Turm Gallery, 1989.
Description: Zazwyczaj robię kolosy. (…) one wydają się mi właściwe i naturalne. Tylko potem jak stanę obok takiej rzeźby okazuje się, że jest ona jednak dosyć pokaźna.– Bożenna Biskupska
Artist: Teresa Tyszkiewicz
Title: Kolumny, 1989
Year: 1989
Tools: paint
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Paweł Althamer
Title: Tycio, lata 90. XX w.
Tools: individual
Artist: Wojciech Ireneusz Sobczyk (1974)
Title: Owoce drzewa poziomkowego z serii O próżnej sławie i ulotnym smaku truskawki lub poziomki, 2020
Year: 2020
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnakolekcja artysty
Artist: Igor Mitoraj
Title: Torso Alato, 1985
Year: 1985
Dimensions: 184,0 x 83,0 x 83,0
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaIl Ponte Casa D’aste Srl, aukcja 29.11.2022, poz. 26Mediolan, kolekcja prywatna
Description: Dzieła Igora Mitoraja to dialog antyku ze współczesnością, to historia o klasycznym pięknie i bólu przemijania. Mocne jak tarcza torsy, tchnięte duchem przeszłości głowy, atletyczne posągi – niepełne, spękane, rozpadające się, niekiedy zabandażowane – rodzą się z wewnętrznej potrzeby artysty, „(…) z przeżyć, ze stanów ducha, z uczuć, z napływu wspomnień, z rytmu onirycznego, z nastrojów (…)” (Constantini C., Blask kamienia, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 2003, s. 39). Jednak nie powstałyby, gdyby nie podróże Mitoraja do Meksyku, Grecji i Włoch, bo to tam rzeźbiarz po raz pierwszy poczuł „oddech kamienia”: „Ktoś powiedział, że kamienie oddychają, i że ten ich oddech jest jak śpiew syren, bo wabi i uwodzi, żeby potem zgubić” – wspominał artysta (Constantini C., dz. cyt., s. 43). „Torso alato” – czyli skrzydlaty tors – przy pierwszym spojrzeniu wydaje się czystą antyczną parafrazą, uosobieniem jakiegoś wspaniałego rzymskiego bóstwa. Jego inna wersja stoi przy Piazza Matteotti w Greve in Chianti w Toskanii. Język artystyczny Mitoraja to jednak klasyka ujęta przez pryzmat współczesności, podana z surrealistyczną nutą. Świadczy o tym tajemnicze oko, wtopione w dole pleców, a także naznaczające posąg prostokątne wgłębienia: „(…) w moich torsach, popiersiach czy wazach pojawiają się głębokie, prostokątne wybicia, okna. To (…) filmowy trop, obnażający ukrytą chęć kadrowania, przybliżenia jednego z aspektów rzeźby do formy stop-klatki” – tłumaczył autor (Constantini C., dz. cyt., s. 32). Kino było dla Mitoraja zawsze wielką pasją. Zanim został rzeźbiarzem, myślał o karierze aktorskiej i dwa razy próbował dostać się na łódzką Filmówkę. Jego dawne, młodzieńcze marzenie niejako urzeczywistniło się, gdy w2001 roku otrzymał włoską nagrodę im. Vittoria de Sica, przyznawaną głównie filmowcom. Poznając biografię artysty spostrzec możemy, iż zarówno „Torso alato”, jak i inne jego rzeźby to tylko pozornie naśladownictwo antyku. W istocie dzieła te subtelnie wyrażają indywidualność Mitoraja – odbijają jego emocjonalną wrażliwość, pasje i intymności, zdradzając pierwiastki jego duszy.
Artist: Wojciech Fangor
Title: z cyklu Tuby życiośmiertne, 2003 (Słupy)
Year: 2003
Dimensions: 250,0 x 60,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Exhibited: Orońsko, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Wojciech Fangor. 3 wymiary. Retrospektywa., 2015.
Reproduced: Wojciech Fangor. Trzy wymiary – retrospektywa [katalog wystawy], Orońsko 2015, s. 111.
Description: Przez wprowadzenie elementów plastycznych w układ przestrzenny i przez umożliwienie odbiorcy wzięcia udziału w tym układzie, powstaje powiązanie, którego odbiorca jest częścią.– Wojciech Fangor
Artist: Maciej Kasperski
Title: Świadomość z cyklu Warstwy, 2021
Year: 2021
Dimensions: 200,0 x 90,0 x 90,0
Provenance: Wrocław, kolekcja spadkobierców artystyDepozyt Muzeum Narodowego we Wrocławiu (2022-2023)Wrocław, własność artysty
Exhibited: Wrocław, Pawilon Czterech Kopuł, Muzeum Sztuki Współczesnej, Maciej Kasperski. Warstwy, 4 września – 2 października 2022.
Reproduced: Banaś B. [red.], Maciej Kasperski. Warstwy [katalog wystawy], Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 2022, s. 29, 45, 50.
Description: Maciek spędził nad tym obiektem niezliczoną ilość godzin. Mimo że była to męcząca fizycznie praca, mówił mi, że powinien nazywać go „świadomością”, bo w trakcie tego procesu szlifowania, takiego mozolnego, jednostajnego wpada w pewien trans, w stan medytacji, która pozwala mu dotrzeć w głąb siebie, że ma to poczucie „tu i teraz”, swoistego uwolnienia. – Agnieszka Kasperska
Artist: Eliza Kopeć (1960)
Title: Goldburg System, 2022
Year: 2022
Dimensions: 94,0 x 94,0 x
Tools: individual
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: (…) zawsze jestem zaskoczona, jak system który w zarysie sobie ułożyłam, ostatecznie przekłada się na widocznąformę. I czy podoba mi się efekt końcowy. Bo to przecież jest najważniejsze: znaleźć piękno.– Eliza Kopeć
Artist: Xawery Wolski (1960)
Title: Undulate, 2022
Year: 2022
Dimensions: 150,0 x 150,0 x
Signed: Yes
Description: Wolski buduje serie prac czy struktury, traktując je jako przekazy swoich odczuć czy medytacji. Czas i problem sfery sacrum stają się motywem jego prac.
Verified Artist: Yes
Artist: Wojciech Jarocki (1954)
Title: Pegaz, 2015
Year: 2015
Dimensions: 76,0 x 72,0 x 36,0
Signed: Yes
Artist: Igor Dobrowolski (1987)
Title: Mali bohaterowie, 2022
Year: 2022
Dimensions: 180,0 x 130,0 x
Signed: Yes
Verified Artist: Yes