Art Auction Admin

Piece Details

Torso Alato, 1985

Artist: Igor Mitoraj

Lived: 1944 - 2014

Also known as: I. Mitoraj, I Mitoraj

Title: Torso Alato, 1985

Year: 1985

Dimensions: 184,0 x 83,0 x 83,0

Signed: Yes

Provenance:

Warszawa, kolekcja prywatnaIl Ponte Casa D’aste Srl, aukcja 29.11.2022, poz. 26Mediolan, kolekcja prywatna

Description:

Dzieła Igora Mitoraja to dialog antyku ze współczesnością, to historia o klasycznym pięknie i bólu przemijania. Mocne jak tarcza torsy, tchnięte duchem przeszłości głowy, atletyczne posągi – niepełne, spękane, rozpadające się, niekiedy zabandażowane – rodzą się z wewnętrznej potrzeby artysty, „(…) z przeżyć, ze stanów ducha, z uczuć, z napływu wspomnień, z rytmu onirycznego, z nastrojów (…)” (Constantini C., Blask kamienia, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 2003, s. 39). Jednak nie powstałyby, gdyby nie podróże Mitoraja do Meksyku, Grecji i Włoch, bo to tam rzeźbiarz po raz pierwszy poczuł „oddech kamienia”: „Ktoś powiedział, że kamienie oddychają, i że ten ich oddech jest jak śpiew syren, bo wabi i uwodzi, żeby potem zgubić” – wspominał artysta (Constantini C., dz. cyt., s. 43). „Torso alato” – czyli skrzydlaty tors – przy pierwszym spojrzeniu wydaje się czystą antyczną parafrazą, uosobieniem jakiegoś wspaniałego rzymskiego bóstwa. Jego inna wersja stoi przy Piazza Matteotti w Greve in Chianti w Toskanii. Język artystyczny Mitoraja to jednak klasyka ujęta przez pryzmat współczesności, podana z surrealistyczną nutą. Świadczy o tym tajemnicze oko, wtopione w dole pleców, a także naznaczające posąg prostokątne wgłębienia: „(…) w moich torsach, popiersiach czy wazach pojawiają się głębokie, prostokątne wybicia, okna. To (…) filmowy trop, obnażający ukrytą chęć kadrowania, przybliżenia jednego z aspektów rzeźby do formy stop-klatki” – tłumaczył autor (Constantini C., dz. cyt., s. 32). Kino było dla Mitoraja zawsze wielką pasją. Zanim został rzeźbiarzem, myślał o karierze aktorskiej i dwa razy próbował dostać się na łódzką Filmówkę. Jego dawne, młodzieńcze marzenie niejako urzeczywistniło się, gdy w2001 roku otrzymał włoską nagrodę im. Vittoria de Sica, przyznawaną głównie filmowcom. Poznając biografię artysty spostrzec możemy, iż zarówno „Torso alato”, jak i inne jego rzeźby to tylko pozornie naśladownictwo antyku. W istocie dzieła te subtelnie wyrażają indywidualność Mitoraja – odbijają jego emocjonalną wrażliwość, pasje i intymności, zdradzając pierwiastki jego duszy.

Created: 23-04-2025 22:09

Related Sales