Artist: Erno Erb
Title: Przekupki
Dimensions: 25,0 x 35,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Min Estimate: 10000,00
Max Estimate: 12000,00
Starting Price: 8000,00
Price: 8000,00
Artist: Wojciech Kossak
Title: MARSZAŁEK JÓZEF PIŁSUDSKI NA KASZTANCE
Dimensions: 75,5 x 50,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 70000,00
Max Estimate: 80000,00
Starting Price: 55000,00
Price: 75000,00
Artist: Soter Jaxa-Małachowski
Title: KWITNĄCE KRZEWY NA WYDMACH, 1939
Year: 1939
Dimensions: 50,0 x 69,0 x
Tools: gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Min Estimate: 7000,00
Max Estimate: 9000,00
Starting Price: 5000,00
Price: 6000,00
Artist: Alfons Karpiński
Title: RÓŻE W PORCELANOWYM WAZONIE
Dimensions: 48,0 x 68,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Min Estimate: 23000,00
Max Estimate: 28000,00
Starting Price: 18000,00
Price: 23000,00
Artist: Jan Styka
Title: Portret kobiety
Dimensions: 61,5 x 50,0 x
Tools: crayon
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 14000,00
Max Estimate: 18000,00
Starting Price: 11000,00
Price: 14000,00
Artist: Stanisław Kaczor-Batowski
Title: UŁAN PRZY PŁOCIE, 1923
Year: 1923
Dimensions: 24,0 x 36,5 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Min Estimate: 12000,00
Max Estimate: 14000,00
Starting Price: 9000,00
Price: 11000,00
Artist: Józef Chełmoński
Title: Parobczak
Dimensions: 29,0 x 16,5 x
Tools: pencil
Surfaces: paper
Min Estimate: 10000,00
Max Estimate: 15000,00
Starting Price: 8000,00
Price: 9000,00
Artist: Piotr Stachiewicz
Title: HANKA Z BRONOWIC
Dimensions: 49,0 x 60,0 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Min Estimate: 6000,00
Max Estimate: 7000,00
Starting Price: 5000,00
Price: 7000,00
Artist: Rafał Malczewski
Title: Pejzaż górski
Dimensions: 47,0 x 64,0 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatnakolekcja prywatna Marii Konopnickiejwłasność artysty
Min Estimate: 30000,00
Max Estimate: 40000,00
Starting Price: 25000,00
Price: 30000,00
Artist: Henryk Berlewi
Title: Portret kobiety, 1937
Year: 1937
Dimensions: 49,0 x 38,0 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Min Estimate: 12000,00
Max Estimate: 15000,00
Starting Price: 10000,00
Price: 12000,00
Artist: Michał Czepita
Title: PORTRET JANINY Z SZELĄGOWSKICH RYŚ, 1931
Year: 1931
Dimensions: 77,0 x 63,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 12000,00
Max Estimate: 14000,00
Starting Price: 9000,00
Price: 9500,00
Artist: Wlastimil Hofman
Title: PORTRET LEONA WYRWICZA, 1922
Year: 1922
Dimensions: 80,0 x 75,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 39000,00
Max Estimate: 45000,00
Starting Price: 35000,00
Price: 37000,00
Artist: Wlastimil Hofman
Title: Wędrowiec, 1923
Year: 1923
Dimensions: 71,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Min Estimate: 60000,00
Max Estimate: 70000,00
Starting Price: 45000,00
Price: 50000,00
Artist: Wlastimil Hofman
Title: Modlitwa, 1937
Year: 1937
Dimensions: 78,5 x 97,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Min Estimate: 60000,00
Max Estimate: 70000,00
Starting Price: 50000,00
Price: 50000,00
Artist: Jacek Malczewski
Title: ONDYNA – RYBAK I CHIMERA, 1920
Year: 1920
Dimensions: 37,0 x 45,5 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Exhibited: Jacek i Rafał Malczewscy, Muzeum Okręgowe w Sandomierzu, marzec – lipiec 2012;Jacek i Rafał Malczewscy, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, marzec – wrzesień 2011;Bedeutende Gemaelde Polnischer Meister, wystawa w antykwariacie Kunst und Antiquitaeten w Wiedniu, 1969.
Reproduced: Posiadała Z., Rafał i Jacek Malczewscy, Radom, 2014, s. 231;Krzysztofowicz-Kozakowska S., Jacek Malczewski. Życie i twórczość, Wyd. Kluszczyński, Kraków, 2008, s. 37;Jakimowicz A., Jacek Malczewski i jego epoka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1970, poz.48, s. 181;Bedeutende Gemaelde Polnischer Meister [katalog wystawy], Wiedeń. 1969, s.138.
Description: Pierwsze przedstawienia chimer pojawiają się w malarstwie Jacka Malczewskiego około roku 1897-99. Mityczne zwierzę o głowie lwa, tułowiu kozy i ogonie węża symbolizowało wszelkie kaprysy, dąsy i grymasy. U Malczewskiego nie były chimery tak odrażającymi stworami lecz pięknymi, zmysłowymi pół kobietami- pół kotami – intrygantkami i kusicielkami. Pojawiały się w różnych sytuacjach, towarzyszyły im różne postaci, miedzy innymi sam artysta. Motyw chimery i relacji chimeramalarz nie był wówczas niczym nowym. Temat ten podjął m.in. Fernand Khnopff w obrazie Pieszczota z 1896 roku. Narodziny tego motywu w malarstwie Malczewskiego zbiegły się w czasie z pojawieniem się w życiu artysty Marii Balowej, której osoba wywarła wielki wpływ na malarza i jego twórczość. Chimery gościły na płótnach Malczewskiego do roku 1923, „towarzysząc najznakomitszemu okresowi jego malarskiej działalności”, jak to ujęła Stefania Krzysztofowicz – Kozakowska. Oferowana praca pt. Ondyna- rybak i chimera, namalowana około 1920 roku, przedstawia młodego chłopca z siecią rybacką na kiju, powracającego znad rzeki. Na jego drodze pojawia się chimera, ujęta w pozie sugerującej gotowość do skoku w kierunku zdumionego – a może przerażonego – rybaka. Drapieżna postać pół kobiety pół kota utożsamiana jest w tym przypadku z Ondyną, słowiańską boginką wodną zwabiającą młodych mężczyzn w tonie rzek lub jezior. Postać wodnej rusałki pojawiła się w literaturze okresu romantyzmu, już u początków XIX wieku. O tajemniczych Ondinach pisał w Świteziance (1825) Adam Mickiewicz. Niewątpliwie nawiązywał on do słynnej Ondyny (Undine, 1811) autorstwa Friedricha de la Motte Fouqué, ludowej opowieści o niemożliwej miłości między rycerzem Huldbrandem a Ondyną, córką władcy królestwa wodnego. Malczewski, który już pod koniec lat 80. XIX wieku podejmował tematykę ludową w cyklu Rusałki, najprawdopodobniej znał legendę o Ondynie i wykorzystał ją by zbudować swoją własną, osobistą opowieść; opowieść – przestrogę zamykającą raz jeszcze w postaci kobiety wszystkie pokusy i niebezpieczeństwa nieszczęśliwej miłości.
Min Estimate: 400000,00
Max Estimate: 500000,00
Starting Price: 280000,00
Price: 390000,00
Artist: Jacek Malczewski
Title: OGRÓD W LUSŁAWICACH, 1922
Year: 1922
Dimensions: 26,5 x 40,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Jednym z takich ważnych dla Malczewskiego miejsc był dwór w Lusławicach, który należał do sióstr artysty – Bronisławy i Heleny. Malowniczo usytuowany nieopodal doliny Dunajca pod Zakliczynem stanowił idealne miejsce wytchnienia a zarazem źródło inspiracji. Park z pięknym starodrzewiem i dwór o białych ścianach z kolumnowym gankiem gościły na wielu obrazach Malczewskiego. O tym jak dobrze artysta czuł się w Lusławicach niech świadczy fakt, że założył w dworze swoją małą pracownię malarską, w której nie tylko sam tworzył ale i uczył rysunku utalentowane plastycznie okoliczne dzieci. Malczewski gościł w Lusławicach przez ostatnie dziesięć lat swojego życia. Powstało tam kilka serii obrazów intymnych w nastroju, wyciszonych. Atmosfera serenite stała się nadrzędną wartością tych kompozycji rozwiązanych w dwojaki sposób: z widokiem na dom i ganek dworu wraz z przyległym trawnikiem i drogą lub ze sceną rozpościerającą się na park i dalej poza jego granice. Do drugiego typu lusławickich obrazów należy prezentowana praca. Pogodny letni pejzaż ogrodu otwiera się z prawej strony na wyżynny podbeskidzki krajobraz. To widok od strony dworu, który z nieco innej perspektywy znany jest z innych prac Malczewskiego, m.in. z pięknej „Lusławice – Już łan zżęty (ok. 1922, kolekcja prywatna). Obraz przepełnia atmosfera wyciszenia, kameralności. Czuć niemal ten spokój letniego przedpołudnia, ciszę ogrodu, którego rozłożyste korony drzew są jedyną ucieczką od słońca. Na obrazach z Lusławic rzadko bądź w ogóle pojawiają się postaci ludzkie. Pierwszoplanowym bohaterem tych prac jest natura w znaczeniu dosłownym i symbolicznym zarazem. Lusławickim pejzażom towarzyszy za każdym razem piękna aura słonecznego dnia. Nie ma w nich miejsca na zimę bądź zmierzch. Schorowany i przeczuwający zbliżający się kres życia Malczewski maluje lusławicki ogród będący apoteozą życia w jego rozkwicie, życia, któremu towarzyszą uczucia spokoju, ukojenia i wewnętrznej zgody na to co nieuniknione.
Min Estimate: 40000,00
Max Estimate: 50000,00
Starting Price: 35000,00
Price: 51000,00
Artist: Bolesław Biegas
Title: PORTRET SFERYCZNY – HINDUSKA, 1943
Year: 1943
Dimensions: 50,0 x 40,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: Obrazy sferyczne pojawiły się w twórczości Bolesława Biegasa tuż po zakończeniu pierwszej wojny światowej. Tworzył je początkowo równolegle z cyklem słynnych Wampirów. Oparte na fi gurze koła obrazy sferyczne były próbą harmonijnego połączenia przestylizowanego wizerunku ludzkiego z abstrakcyjną ornamentyką, wpisania ludzkiej postaci w gęstą siatkę biegnących po łukach linii i przecinających się płaszczyzn. Dekoracyjność tego malarstwa oparta jest na linearyzmie i mozaikowej kompozycji. Kolor kładziony jest płasko albo przeciwnie, drobnymi uderzeniami pędzla, nawiązując tym samym do pointylizmu. Mistycyzm tkwi w uśmiechu portretowanych kobiet, w ich spojrzeniu i tajemniczych gestach. Pierwsze sferyczne portrety o tytułach Przestrzeń, Uśmiech światła, Zmierzch, Na wolnym powietrzu, W chmurach i Radość pokazane zostały publiczności na Wystawie Artystów Malarzy i Rzeźbiarzy Polskich na rzecz Inwalidów z Armii Polskiej we Francji (listopad 1918). Natomiast w 1919 roku miała miejsce pierwsza wystawa Biegasa w całości poświęcona sferyzmowi, która odbyła się w Pavillon de Magny w Paryżu. O tym jak wielkie poruszenie wywołała świadczy chociażby tytuł anonimowego artykułu, który ukazał się w „L’Eclair” 20 marca 1919 roku, a który brzmiał: Sztuka czy mistyfi kacja? Kubizm nie żyje! Poznajemy teraz „sferyzm”… który niemalże sprawi, że będziemy żałować jego poprzednika! Michel Georges-Michel, główny kronikarz Montparnasse’u, w „Paris-Midi” z dnia 18 maja 1919 roku tak pisał o sferycznych obrazach Biegasa: (…) Bolesław Biegas wynalazł także sferyzm, a my byliśmy pierwszymi, którzy oznajmili: jest w nim zdecydowanie więcej z futuryzmu niż z kubizmu, gdyż artysta szuka tu ekspresji dynamicznej. Wyobraźcie sobie dużą liczbę okręgów, w których każda mała ścięta ćwiartka jest zabarwiona, pomalowana inaczej i współtworzy dekoracyjną całość fi gury. Rodzi się z tego bogactwo barw, a nawet wyraz, jaki osiągają jedynie witraże, moziaki lub freski. Cyklem obrazów sferycznych artysta ugruntował sobie opinię malarza awangardowego, który odciął się od panującej wówczas mody na kubizm. Równie gorąco wielbiony co krytykowany Bolesław Biegas był niewątpliwie jedną z najbardziej kluczowych postaci paryskiego świata artystycznego początku XX wieku.
Min Estimate: 90000,00
Max Estimate: 110000,00
Starting Price: 70000,00
Price: 160000,00
Artist: Bolesław Biegas
Title: RÉFLEXION DE LA CRÉATION (DOUBLE FACE), 1912
Year: 1912
Signed: Yes
Min Estimate: 45000,00
Max Estimate: 60000,00
Starting Price: 35000,00
Price: 40000,00
Artist: Alicja Halicka
Title: W porcie
Dimensions: 46,0 x 55,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Min Estimate: 50000,00
Max Estimate: 55000,00
Starting Price: 40000,00
Price: 50000,00
Artist: Olga Boznańska
Title: PORTRET KOBIETY W SZALU, 1912 - 1913
Year: 1912
Dimensions: 80,0 x 63,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: – kolekcja prywatna, Polska– kolekcja prywatna, Nowy Jork, USA
Exhibited: Olga Boznańska 1865-1940, Muzeum Narodowe w Warszawie 2015.Olga Boznańska, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków X. 2014- I. 2015.Boznańska nieznana, Muzeum Regionalne w Staowej Woli, Stalowa Wola 2006.Boznańska nieznana, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Sopot 2006.Boznańska nieznana, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2005-2006.Boznańska nieznana, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin 2005.Carnegie Institute, Pittsburgh – USA, 1913.
Reproduced: Olga Boznańska 1865-1940[katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2015, poz. 139, s. 220.Bobrowska E., Kozakowska – Zaucha U.,Olga Boznańska[katalog wystawy], wyd. MNK, Kraków 2014, str. 220.Król A.,Boznańska nieznana, Kraków 2005, s.132, il. s.133.Falk P. H.,Record of the Carnegie Institute’s International Exhibitions 1896-1996, Pittsburgh 1998, s. 45.
Description: Portret kobiety w szalu pojawił się na polskim rynku sztuki po ponad dziewięćdziesięcioletnie nieobecności. W roku 1913 Olga Boznańska wysłała obraz z Paryża do Carnegie Institute w Pittsburghu na wystawę. Od tamtej pory Portret kobiety w szalu znajdował się w Stanach Zjednoczonych, w jednej z nowojorskich kolekcji. Polska publiczność zobaczyła obraz po raz pierwszy przy okazji wystawy Boznańska nieznana w roku 2005. Oferowana praca jest niezwykła nie tylko przez wzgląd na swoją ciekawą historię. Jest ona niekonwencjonalnym i oryginalnym przykładem najlepszego malarstwa portretowego Olgi Boznańskiej. Portrety malowała niekiedy po kilka miesięcy szczególną uwagę przywiązując do światła – w Portrecie kobiety w szalu zachwyca ono swym przytłumieniem. Tło schodzi zupełnie na drugi plan, przestrzeń, w której znajduje się portretowana jest nieokreślona. W ten sposób uwaga koncentruje się na postaci kobiety. I choć kontury jej są niewyraźne i wydaje się być odrealniona to zabieg ten celowo stosowany przez Boznańską ma poprowadzić widza ku sferze duchowej portretowanej kobiety, ku jej wnętrzu. To poszukiwanie ukrytej prawdy było nadrzędnym celem artystki i stanowi esencję portretów jej autorstwa. Jak to ujął Adolf Basler: Opierając swe studia na gruntownej znajomości formy, na sumiennej obserwacji, przestrzega ona zawsze ścisłości w rysunku, zwięzłości w modelacji, a całość ożywia, akcentując tylko pewne szczegóły, a zaznaczając resztę. Benedyktyńska to praca, malowanie portretu przez pannę Boznańską. Tygodnie całe spędza na malowaniu jednego modela, szukając w nim tego, co najcharakterystyczniejsze, co najważniejsze, aż dochodzi do jak największej ekonomii szczegółów (…) W szarudze mglistej, spłukanej jakby deszczem, freskowe maski Boznańskiej rozpierają ramy swym uczuciem, przestrzeń życiem wypełniają, tworząc atmosferę niezwykle zadomowioną.
Min Estimate: 280000,00
Max Estimate: 380000,00
Starting Price: 200000,00
Price: 280000,00
Artist: Estera Karp
Title: W szwalni
Dimensions: 65,0 x 82,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 10000,00
Max Estimate: 12000,00
Starting Price: 9500,00
Price: 11000,00
Artist: Henryk Hayden
Title: Tancerka
Dimensions: 55,0 x 38,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 16000,00
Max Estimate: 20000,00
Starting Price: 14000,00
Price: 14000,00
Artist: Henryk Epstein
Title: PEJZAŻ Z DRZEWAMI, 1935 - 1940
Year: 1935
Dimensions: 50,0 x 61,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Henryk Epstein, Villa la Fleur, KonstancinJeziorna, wrzesień- grudzień 2015.
Reproduced: Henryk Epstein, z serii: Mistrzowie École de Paris, Warszawa 2015, s. 166, kat. 72.
Min Estimate: 45000,00
Max Estimate: 50000,00
Starting Price: 37000,00
Price: 42000,00
Artist: Henryk Hayden
Title: MARTWA NATURA Z CZERWONYM DZBANKIEM, POCZ. LAT 20.
Dimensions: 50,0 x 65,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Salon des Tuileries, Palais de bois, Porte Maillot, Paris, 1924.
Min Estimate: 45000,00
Max Estimate: 50000,00
Starting Price: 42000,00
Price: 42000,00
Artist: Zygmunt Menkes
Title: Król Dawid
Dimensions: 40,5 x 33,0 x
Tools: oil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: − kolekcja prywatna, Polska− kolekcja rodziny Shapiro, USA
Min Estimate: 40000,00
Max Estimate: 45000,00
Starting Price: 35000,00
Price: 37000,00
Artist: Maurycy (Maurice) Mędrzycki (Mendjizki)
Title: Bukiet kwiatów
Dimensions: 64,7 x 80,6 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 35000,00
Max Estimate: 40000,00
Starting Price: 30000,00
Price: 31000,00
Artist: Leopold Gottlieb
Title: Nosiwoda
Dimensions: 45,0 x 37,0 x
Tools: oil, ink, watercolor
Surfaces: canvas, paper
Signed: Yes
Min Estimate: 60000,00
Max Estimate: 70000,00
Starting Price: 50000,00
Price: 50000,00
Artist: Leopold Gottlieb
Title: Nosiwody
Dimensions: 59,0 x 43,0 x
Tools: oil, gouache
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: Indywidualizuje on [Gottlieb] – w ulubionych przezeń scenach pracy fi zycznej – tylkoruch postaci ludzkiej jako charakterystyczny wyraz życia, poprzestając na czystoschematycznym często zaznaczaniu rysów twarzy. (…) Klasyczną zasadę jednolitościekspresyjnej i nawet architektonicznej rozciąga on na dwa kardynalne pierwiastkiskładowe obrazu, malując umiejętnie skoordynowanymi arabeskami linijnymii plamami barwnymi, których plastyczna logika oparta jest na dwuwymiarowejpowierzchni fresku dekoracyjnego, a nie na trójwymiarowej prawdzienaturalistycznej postaci ludzkiej. – Zygmunt Klingsland, 1933
Min Estimate: 180000,00
Max Estimate: 200000,00
Starting Price: 160000,00
Price: 175000,00
Artist: Edward Matuszczak
Title: PLAŻA III
Dimensions: 68,0 x 70,0 x
Tools: oil, ink
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 30000,00
Starting Price: 18000,00
Price: 18000,00
Artist: Stanisław Eleszkiewicz
Title: PORTRET MĘŻCZYZNY W KAPELUSZU
Dimensions: 55,0 x 43,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: – kolekcja prywatna, Paryż– kolekcja prywatna, Warszawa
Min Estimate: 40000,00
Max Estimate: 45000,00
Starting Price: 38000,00
Price: 38000,00
Artist: Stanisław Eleszkiewicz
Title: Bójka
Dimensions: 57,0 x 70,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: – kolekcja prywatna, Paryż– kolekcja prywatna, Warszawa
Min Estimate: 22000,00
Max Estimate: 28000,00
Starting Price: 20000,00
Price: 22000,00
Artist: Mela Muter
Title: PORTRET DZIEWCZYNKI, LATA 20.
Dimensions: 74,0 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: – Galerie Gmurzyńska, Kolonia– Kolekcja Wojciecha Fibaka– Kolekcja prywatna, Warszawa
Exhibited: Mela Muter. 1876-1967, Galerie Albert 1er, Paryż, X. XI. 1990 rMalarstwo polskie z kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1992 rMalarstwo polskie z kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe w Poznaniu, 1992 rPolski Paryż. École de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka, Muzeum Narodowe w Szczecinie XII.1999 – III. 2000.
Reproduced: Mela Muter. 1876-1967 [katalog wystawy], Galerie Albert 1er, Paryż, 18. X. 30. XI. 1990, il. 4sMalarstwo polskie z kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe w Warszawie oraz MuzeumNarodowe w Poznaniu, Warszawa 1992, s. 74, repr. barwna.
Min Estimate: 180000,00
Max Estimate: 200000,00
Starting Price: 170000,00
Price: 172000,00
Artist: Józef Czapski
Title: MARTWA NATURA Z CEBULAMI, 1962
Year: 1962
Dimensions: 32,5 x 46,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 40000,00
Max Estimate: 50000,00
Starting Price: 35000,00
Price: 55000,00
Artist: Piotr Potworowski
Title: Kompozycja, 1961
Year: 1961
Dimensions: 70,0 x 78,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas, board
Signed: Yes
Provenance: – kolekcja dr Lecha Siudy, Poznań– kolekcja prywatna, Warszawa
Min Estimate: 65000,00
Max Estimate: 75000,00
Starting Price: 55000,00
Price: 55000,00
Artist: Tadeusz Kantor
Title: Peinture, 1962
Year: 1962
Dimensions: 96,3 x 129,6 x
Tools: oil
Signed: Yes
Provenance: – kolekcja Marc’a M. Spiegla, USA
Description: Oferowane obrazy powstały w Paryżu w roku 1959 i 1962. Stanowią esencję kantorowskij wizji Informelu. Faktura obydwu prac jest wzbogacone względem pierwszych eksperymentalnych płócien, widać w fakturze ewidentne dążenie artysty ku malarstwu materii. Mamy tu do czynienia nie tylko z olejem ale i ze szkliwem i lakierami, materiałami syntetycznymi, którymi Kantor posługiwał się równie chętnie co tradycyjnym medium. Uwagę przyciągają taszystowki gest widoczny w rozbryzganej na płótnie farbie ale i kolorystyczne zestawienie, niezwykle wysmakowane i nie będące dziełem przypadku. Z jednej strony mieniący się czerwienia i czernią ognisty żywioł niczym wulkaniczna magma (Peinture, 1959), z drugiej zaś żywioł uspokojony z intensywną czernią skontrastowaną z szarością i mocnym niebieskim akcentem (Peinture, 1962). W obydwu tych pracach czuć pulsujące życie, spełnia się marzenie Kantora o materii ożywionej, przekraczającej wszelkie granice. Prezentowane prace należą do bogatej kolekcji amerykańskiego filantropa i miłośnika sztuki Marc’a M. Spiegla, który zafascynował się twórczością Kantora od momentu, w którym miał okazję po raz pierwszy oglądać dzieła artysty na wystawie w Galerie H. Le Gendre wczesną wiosną 1959 roku. Spiegel, choć wyemigrował do USA jako zaledwie kilkuletnie dziecko w roku 1919, żywił wielką nostalgię do swoich europejskich korzeni i z wielką pasją śledził nowinki w sztuce europejskiej. Absolwent Uniwersytetu w Bostonie oraz Harvardu w 2001 roku Spiegel był założycielem organizacji „Academic Centers Abroad” rozwijającej zagraniczne programy naukowe z dziedziny sztuk pięknych dla amerykańskich studentów.
Min Estimate: 350000,00
Max Estimate: 450000,00
Starting Price: 220000,00
Price: 280000,00
Artist: Tadeusz Kantor
Title: Peinture, 1959
Year: 1959
Dimensions: 81,0 x 99,7 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: – kolekcja Marc’a M. Spiegla, USA
Description: Oferowane obrazy powstały w Paryżu w roku 1959 i 1962. Stanowią esencję kantorowskij wizji Informelu. Faktura obydwu prac jest wzbogacone względem pierwszych eksperymentalnych płócien, widać w fakturze ewidentne dążenie artysty ku malarstwu materii. Mamy tu do czynienia nie tylko z olejem ale i ze szkliwem i lakierami, materiałami syntetycznymi, którymi Kantor posługiwał się równie chętnie co tradycyjnym medium. Uwagę przyciągają taszystowki gest widoczny w rozbryzganej na płótnie farbie ale i kolorystyczne zestawienie, niezwykle wysmakowane i nie będące dziełem przypadku. Z jednej strony mieniący się czerwienia i czernią ognisty żywioł niczym wulkaniczna magma (Peinture, 1959), z drugiej zaś żywioł uspokojony z intensywną czernią skontrastowaną z szarością i mocnym niebieskim akcentem (Peinture, 1962). W obydwu tych pracach czuć pulsujące życie, spełnia się marzenie Kantora o materii ożywionej, przekraczającej wszelkie granice. Prezentowane prace należą do bogatej kolekcji amerykańskiego filantropa i miłośnika sztuki Marc’a M. Spiegla, który zafascynował się twórczością Kantora od momentu, w którym miał okazję po raz pierwszy oglądać dzieła artysty na wystawie w Galerie H. Le Gendre wczesną wiosną 1959 roku. Spiegel, choć wyemigrował do USA jako zaledwie kilkuletnie dziecko w roku 1919, żywił wielką nostalgię do swoich europejskich korzeni i z wielką pasją śledził nowinki w sztuce europejskiej. Absolwent Uniwersytetu w Bostonie oraz Harvardu w 2001 roku Spiegel był założycielem organizacji „Academic Centers Abroad” rozwijającej zagraniczne programy naukowe z dziedziny sztuk pięknych dla amerykańskich studentów.
Min Estimate: 300000,00
Max Estimate: 400000,00
Starting Price: 180000,00
Price: 250000,00
Artist: Kajetan Sosnowski
Title: Z CYKLU UKŁADY RÓWNOWARTOŚCIOWE, 1979 - 1985
Year: 1979
Dimensions: 130,0 x 130,0 x
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Kajetan Sosnowski (1913-1987). W poszukiwaniu prawdy, Muzeum Miasta Łodzi, Łódź 2013.
Reproduced: Kowalska B.,Kajetan Sosnowski (1913-1987). W poszukiwaniu prawdy, wyd. Muzeum Miasta Łodzi, Łódź 2013, str. 49.
Description: Układy równowartościowe były kontynuacją wspomnianego wyżej cyklu. Wykonywane w tej samej technice, na początku monochromatyczne, od lat 80. stały się wielobarwne. Zasady, którymi rządził się ten cykl, oparte były na logice i naukowych podstawach. Pole jednego koloru lub kierunku splotu zajmuje dokładnie taką samą powierzchnię, co pole innego koloru lub kierunku splotu. Poprzez zachowanie takich proporcji Układy równowartościowe wzbudzają w odbiorcy poczucie ładu, harmonii i spokoju.
Min Estimate: 80000,00
Max Estimate: 90000,00
Starting Price: 70000,00
Price: 100000,00
Artist: Wojciech Fangor
Title: MA 32, 1971
Year: 1971
Dimensions: 142,0 x 142,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: – kolekcja prywatna, Warszawa– zakup bezporednio od artysty
Exhibited: Wojciech Fangor. Space as play, Muzeum Narodowe w Krakowie, 2012.Fangor 50 lat malarstwa,Galeria BWA Arsenał, Poznań, luty 1991.Fangor 50 lat malarstwa,Galeria BWA, Kraków, listopad 1990.Fangor 50 lat malarstwa,Zachęta Państwowa Galeria Sztuki, Warszawa, październik 1990.
Reproduced: Szydłowski S., Wojciech Fangor. Space as play [katalog wystawy], Kraków 2012, s. 184.
Description: Oferowana praca MA 32 pochodzi z 1971 roku. Wpisuje się ona doskonale w konsekwentnie realizowaną przez artystę koncepcję mówiącą iż możliwa jest iluzja przestrzeni rozwijająca się nie w głąb obrazu, ale w kierunku odbiorcy. Efekt ten osiągnięty został za pomocą płasko malowanych bezkonturowych form, w tym przypadku za pomocą koła czyli formy uznawanej za doskonałą. Zastosowanie kształtów o kątach obłych, nieograniczających możliwości efektów bezkrawędziowych, takich jak jak fale, elipsy, koła, stanowiło jeden z warunków koniecznych do wywołania pozytywnej przestrzeni iluzyjnej. Obrazy malowane przez Fangora w latach 1958-1973 charakteryzował minimalzim, prostota i brak jakiejkolwiek faktury na powierzchni płótna. Równie istotnym kryterium był kolor. Zestawienie kontrastujących ze sobą barw, w przypadku MA 32 żółci i głębokiej burgundowej czerwieni, aktywnie oddziaływuje na widza, wzmaga ostrość jego dialogu z obrazem. Tak jak pisze Bożena Kowalska niezależnie od obszaru odniesień i asocjacji obrazy Fangora (…), zwłaszcza zaś jego pulsujące światłem kręgi, mają na widza bezpośrednie działanie magnetyczne. Koncentrują uwagę, przykuwają myśl i wyobraźnię, zdają się wciągać w swój obszar magii i tajemnicy. (cyt. za: Kowalska B., Twórcy – postawy. Artyści mojej galerii, Warszawa 2015, tom II, s. 112)
Min Estimate: 750000,00
Max Estimate: 950000,00
Starting Price: 550000,00
Price: 1000000,00
Artist: Henryk Stażewski
Title: KOMPOZYCJA ABSTRAKCYJNA, 1929
Year: 1929
Dimensions: 69,0 x 46,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: – kolekcja prywatna, Kraków– kolekcja prywatna, USA– Hammer Galleries, Nowy Jork
Min Estimate: 250000,00
Max Estimate: 400000,00
Starting Price: 180000,00
Price: 380000,00
Artist: Henryk Stażewski
Title: Nr 12, 1975
Year: 1975
Dimensions: 64,5 x 64,5 x
Tools: acrylic
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 06.03.2018, poz. 73Wrocław, kolekcja Mariusza Hermansdorfera
Exhibited: Augsburg, Rathaus, 15 polnische Künstler, wrzesień-listopad 1978.
Reproduced: Hermansdorfer M., Kolekcja Hermansdorferów, wyd. MN Wrocław, 2013, s. 115.
Description: Henryka Stażewskiego bez wątpienia zaliczyć należy do grona najbarwniejszych postaci polskiej sztuki powojennej. Był nie tylko współtwórcą polskiego ruchu awangardowego, lecz miał też bliski kontakt ze środowiskiem światowej awangardy. Więzy przyjaźni łączyły go z takimi artystami jak Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Michel Seuphor czy Theo van Doesburg. Henryk Stażewski studiował w latach 1913-1919 w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni Stanisława Lentza. Należał do grupy ekspresjonistów polskich (od 1919 roku Formistów). Początkowo tworzył realistyczne akwarele w duchu impresjonizmu, akty, portrety oraz pejzaże. Po ukończeniu studiów w 1920 roku zadebiutował na wystawie zbiorowej w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. Już wówczas podejmował nowe wyzwania, których pierwszym ważnym owocem był ogłoszony w 1923 roku manifest konstruktywistów. Był członkiem-założycielem Grupy Kubistów, Konstruktywistów i Suprematystów „Blok” (1924-1926) oraz ugrupowań, które rozszerzyły założenia programowe Bloku – Praesens (1926-29) i a.r. (1929-1936). Był redaktorem czasopism „Blok” i „Praesens”. Po wojnie odgrywał wiodącą rolę w życiu polskiego świata artystycznego będąc współtwórcą tak ważnych inicjatyw jak m.in. powstania warszawskiej Galerii Foksal i ruchu wokół niej skupionego.
Min Estimate: 55000,00
Max Estimate: 65000,00
Starting Price: 50000,00
Price: 50000,00
Artist: Maria Ewa Łunkiewicz-Rogoyska
Title: AKT II C DYNAMICZNO-EKSPRESYJNY
Dimensions: 100,0 x 70,0 x
Tools: tempera
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Min Estimate: 30000,00
Max Estimate: 35000,00
Starting Price: 25000,00
Price: 26000,00
Artist: Władysław Jackiewicz
Title: OBRAZ XII, 1994
Year: 1994
Dimensions: 150,0 x 130,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Min Estimate: 12000,00
Max Estimate: 16000,00
Starting Price: 10000,00
Price: 14000,00
Artist: Franciszek Starowieyski
Title: BEZNADZIEJA WIECZNOŚCI, 1994
Year: 1994
Dimensions: 170,0 x 115,0 x
Tools: mixed
Surfaces: paper
Signed: Yes
Min Estimate: 85000,00
Max Estimate: 95000,00
Starting Price: 80000,00
Price: 80000,00
Artist: Franciszek Starowieyski
Title: CZTERY ZMYSŁY I DWA UPADŁE ANIOŁY, 2006
Year: 2006
Dimensions: 146,0 x 319,0 x
Tools: pastel
Surfaces: canvas, paper
Signed: Yes
Min Estimate: 160000,00
Max Estimate: 200000,00
Starting Price: 130000,00
Price: 140000,00
Artist: Jan Lebenstein
Title: FIGURA XX, 1959
Year: 1959
Dimensions: 122,0 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: – kolekcja prywatna, Kraków
Min Estimate: 150000,00
Max Estimate: 170000,00
Starting Price: 110000,00
Price: 145000,00
Artist: Teofil Ociepka
Title: OBRAZ FANTASTYCZNY, 1967
Year: 1967
Dimensions: 38,0 x 21,5 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Min Estimate: 10000,00
Max Estimate: 15000,00
Starting Price: 8000,00
Price: 15000,00
Artist: Jan Tarasin
Title: NARODZINY PRZEDMIOTÓW XIV, 1997
Year: 1997
Dimensions: 140,0 x 120,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: WZMIANKOWANY:
Min Estimate: 150000,00
Max Estimate: 170000,00
Starting Price: 130000,00
Price: 135000,00
Artist: Jan Tarasin
Title: FAZA DYNAMICZNA, 1984
Year: 1984
Dimensions: 80,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Min Estimate: 140000,00
Max Estimate: 160000,00
Starting Price: 120000,00
Price: 130000,00
Artist: Leon Tarasewicz
Title: Bez tytułu, 1989
Year: 1989
Dimensions: 130,0 x 190,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Exhibited: Galleria d’Arte del Cavallino, Wenecja, 2001.
Min Estimate: 170000,00
Max Estimate: 200000,00
Starting Price: 150000,00
Price: 170000,00
Artist: Stefan Gierowski
Title: OB. DCLXXXV, 1994 - 1995
Year: 1994
Dimensions: 200,0 x 135,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 200000,00
Max Estimate: 250000,00
Starting Price: 170000,00
Price: 200000,00
Artist: Ryszard Winiarski
Title: Przypadek, 1974
Year: 1974
Dimensions: 2,0 x 33,0 x 33,0
Tools: acrylic
Surfaces: board
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Min Estimate: 100000,00
Max Estimate: 120000,00
Starting Price: 85000,00
Price: 115000,00
Artist: Edward Dwurnik
Title: POZNAŃ – DOM KULTURY, 1987
Year: 1987
Dimensions: 150,0 x 210,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Galeria Sztuki BWA, Sopot, 1987
Min Estimate: 90000,00
Max Estimate: 100000,00
Starting Price: 80000,00
Price: 80000,00
Artist: Igor Mitoraj
Title: CENTURION II, 1987
Year: 1987
Signed: Yes
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 30000,00
Starting Price: 22000,00
Price: 27000,00
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 35000,00
Starting Price: 22000,00
Price: 26000,00
Artist: Richard Anuszkiewicz
Title: TO PUD GADIOT, 1975
Year: 1975
Dimensions: 13,5 x 19,5 x
Tools: acrylic
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Min Estimate: 8000,00
Max Estimate: 10000,00
Starting Price: 7000,00
Price: 8500,00
Artist: Victor Vasarely
Title: ÉNIGMES (ALBUM NR 26), 1974
Year: 1974
Dimensions: 74,5 x 74,5 x
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: Niniejsza teka stanowi jedno z 250 portfolio, które zostały przygotowane na zlecenie i pod nadzorem Victora Vasarelego w 1974 roku w Paryżu. Teka, nosząca numer 26, zawiera osiem barwnych plansz wykonanych w technice sitodruku w pracowni Silium w Paryżu, każda podpisana oraz numerowana odręcznie przez artystę. Portfolio zostało wydane przez paryskie wydawnictwo Éditions Denise René.
Min Estimate: 20000,00
Max Estimate: 25000,00
Starting Price: 18000,00
Price: 40000,00
Artist: Łukasz Korolkiewicz
Title: Pies, 1981
Year: 1981
Dimensions: 134,0 x 200,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Min Estimate: 60000,00
Max Estimate: 80000,00
Starting Price: 55000,00
Price: 70000,00
Artist: Rafał Olbiński
Title: Syrena
Dimensions: 110,0 x 84,5 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 60000,00
Max Estimate: 80000,00
Starting Price: 50000,00
Price: 50000,00
Artist: Jerzy Kałucki
Title: MIXT, 2005
Year: 2005
Dimensions: 70,5 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Min Estimate: 35000,00
Max Estimate: 40000,00
Starting Price: 30000,00
Price: 30000,00
Artist: Andrzej Kreütz-Majewski
Title: Wiatrak, 2001
Year: 2001
Dimensions: 70,0 x 70,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Min Estimate: 25000,00
Max Estimate: 30000,00
Starting Price: 20000,00
Price: 35000,00