Artist: Olga Boznańska
Lived: 1865 - 1940
Also known as: O. Boznańska, O Boznańska
Title: PORTRET KOBIETY W SZALU, 1912 - 1913
Year: 1912
Dimensions: 80,0 x 63,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance:
– kolekcja prywatna, Polska– kolekcja prywatna, Nowy Jork, USA
Exhibited:
Olga Boznańska 1865-1940, Muzeum Narodowe w Warszawie 2015.Olga Boznańska, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków X. 2014- I. 2015.Boznańska nieznana, Muzeum Regionalne w Staowej Woli, Stalowa Wola 2006.Boznańska nieznana, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Sopot 2006.Boznańska nieznana, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2005-2006.Boznańska nieznana, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin 2005.Carnegie Institute, Pittsburgh – USA, 1913.
Reproduced:
Olga Boznańska 1865-1940[katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2015, poz. 139, s. 220.Bobrowska E., Kozakowska – Zaucha U.,Olga Boznańska[katalog wystawy], wyd. MNK, Kraków 2014, str. 220.Król A.,Boznańska nieznana, Kraków 2005, s.132, il. s.133.Falk P. H.,Record of the Carnegie Institute’s International Exhibitions 1896-1996, Pittsburgh 1998, s. 45.
Description:
Portret kobiety w szalu pojawił się na polskim rynku sztuki po ponad dziewięćdziesięcioletnie nieobecności. W roku 1913 Olga Boznańska wysłała obraz z Paryża do Carnegie Institute w Pittsburghu na wystawę. Od tamtej pory Portret kobiety w szalu znajdował się w Stanach Zjednoczonych, w jednej z nowojorskich kolekcji. Polska publiczność zobaczyła obraz po raz pierwszy przy okazji wystawy Boznańska nieznana w roku 2005. Oferowana praca jest niezwykła nie tylko przez wzgląd na swoją ciekawą historię. Jest ona niekonwencjonalnym i oryginalnym przykładem najlepszego malarstwa portretowego Olgi Boznańskiej. Portrety malowała niekiedy po kilka miesięcy szczególną uwagę przywiązując do światła – w Portrecie kobiety w szalu zachwyca ono swym przytłumieniem. Tło schodzi zupełnie na drugi plan, przestrzeń, w której znajduje się portretowana jest nieokreślona. W ten sposób uwaga koncentruje się na postaci kobiety. I choć kontury jej są niewyraźne i wydaje się być odrealniona to zabieg ten celowo stosowany przez Boznańską ma poprowadzić widza ku sferze duchowej portretowanej kobiety, ku jej wnętrzu. To poszukiwanie ukrytej prawdy było nadrzędnym celem artystki i stanowi esencję portretów jej autorstwa. Jak to ujął Adolf Basler: Opierając swe studia na gruntownej znajomości formy, na sumiennej obserwacji, przestrzega ona zawsze ścisłości w rysunku, zwięzłości w modelacji, a całość ożywia, akcentując tylko pewne szczegóły, a zaznaczając resztę. Benedyktyńska to praca, malowanie portretu przez pannę Boznańską. Tygodnie całe spędza na malowaniu jednego modela, szukając w nim tego, co najcharakterystyczniejsze, co najważniejsze, aż dochodzi do jak największej ekonomii szczegółów (…) W szarudze mglistej, spłukanej jakby deszczem, freskowe maski Boznańskiej rozpierają ramy swym uczuciem, przestrzeń życiem wypełniają, tworząc atmosferę niezwykle zadomowioną.
Created: 23-04-2025 22:09