Art Auction Admin

Sales at Aukcja Dzieł Sztuki 12 grudnia 2017 (12-12-2017)

Catalog Number: 1

Piece data:

Nad rozlewiskiem, 1880

Artist: Zygmunt Sidorowicz

Title: Nad rozlewiskiem, 1880

Year: 1880

Dimensions: 39,0 x 29,0 x

Tools: oil

Surfaces: board

Signed: Yes

Exhibited: Muzeum Okręgowe w Suwałkach, I po co myślmy tam jechali! Stanisław Witkiewicz 1901. Malarze polscy w Monachium, 5 maja – 31 sierpnia 2005.Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, I po co myślmy tam jechali! Stanisław Witkiewicz 1901. Malarze polscy w Monachium, 4 marca – 30 kwietnia 2006.Muzeum Okręgowe w Lesznie, I po co myślmy tam jechali! Stanisław Witkiewicz 1901. Malarze polscy w Monachium, 12 maja – 2 lipca 2006.Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA „Zamek Książ”, I po co myślmy tam jechali! Stanisław Witkiewicz 1901. Malarze polscy w Monachium, 8 lipca- 17 września 2006.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 18000,00

Max Estimate: 20000,00

Starting Price: 15000,00

Price: 20000,00

View sale details

Catalog Number: 2

Piece data:

Patrol powstańczy

Artist: Ludwik Gędłek

Title: Patrol powstańczy

Dimensions: 61,0 x 108,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Poznań, kolekcja prywatna

Description: Prezentowany obraz należy do grona rzadkich kompozycji artysty o wyjątkowo dużych rozmiarach. Jest też dowodem na bliskie pokrewieństwo szkoły wiedeńskiej i monachijskiej – największych szkół końca XIX wieku, wyznaczających nie tylko trendy stylowe ale również warsztatowe. Ludwik Gędłek obrazem „Patrol powstańczy” pokazuje absolutną swobodę poruszania się zarówno w stylistyce wiedeńskiej jak i monachijskiej. W tym, niezwykle kunsztownym warsztatowo dziele, Gędłek odchodzi od swoich charakterystycznych tematów i sięga po dużo chłodniejszą paletę barw. Podejmuje temat bliższy Monachium, nie sposób nie odnieść go w temacie również do malarstwa Gierymskich czy Wierusza-Kowalskiego. Przejeżdżający patrol zatrzymuje się obok przydrożnej kapliczki aby „zasięgnąć języka”. Chłód powietrza podkreśla, mistrzowsko ukazany, zalegający stary śnieg. Przepiękne, miękkie światło sączy się na tę scenę zza zimowych obłoków rozciągniętych ponad dalekim horyzontem rozpuszczając lód w kałuże, które niebawem zetnie znów wieczorny mróz. Tę scenę Gędłek wpisuje typowy dla siebie pociągły, horyzontalny format płótna, znamienny zarówno dla manierymonachijskiej jak i wiedeńskiej. Wszystkie te zabiegi, plasują to dzieło wśród najwyższej klasy malarstwa końca XIX wieku, i najlepszych dziełartysty.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 80000,00

Max Estimate: 100000,00

Starting Price: 70000,00

Price: 80000,00

View sale details

Catalog Number: 4

Piece data:

UŁANI PUŁKU GALICYJSKIEGO, 1888

Artist: Wojciech Kossak

Title: UŁANI PUŁKU GALICYJSKIEGO, 1888

Year: 1888

Dimensions: 40,0 x 48,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 80000,00

Max Estimate: 100000,00

Starting Price: 70000,00

Price: 90000,00

View sale details

Catalog Number: 6

Piece data:

POTYCZKA Z KOZAKAMI, 1928

Artist: Jerzy Kossak

Title: POTYCZKA Z KOZAKAMI, 1928

Year: 1928

Dimensions: 51,0 x 105,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 15000,00

Max Estimate: 20000,00

Starting Price: 14000,00

Price: 17000,00

View sale details

Catalog Number: 8

Piece data:

INTENCJA, 1912

Artist: Antoni Piotrowski

Title: INTENCJA, 1912

Year: 1912

Dimensions: 60,5 x 77,5 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 20000,00

Max Estimate: 25000,00

Starting Price: 19000,00

Price: 22000,00

View sale details

Catalog Number: 9

Piece data:

Wrony

Artist: Józef Chełmoński

Title: Wrony

Dimensions: 30,0 x 48,0 x

Tools: oil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Provenance: Polska, kolekcja prywatnaPolska, kolekcja rodziny Rotwandów

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 50000,00

Max Estimate: 80000,00

Starting Price: 45000,00

Price: 65000,00

View sale details

Catalog Number: 10

Piece data:

GNIAZDO, 1908

Artist: Ferdynand Ruszczyc

Title: GNIAZDO, 1908

Year: 1908

Dimensions: 100,0 x 130,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Polska, kolekcja prywatnaaukcja Domu Aukcyjnego Rempex, 22.09.2010depozyt Muzeum Narodowego w Warszawie z kolekcji rodziny artystydepozyt czasowy Muzeum Pałacu Rządowego w Wilnie z kolekcji rodziny artystydepozyt Litewskiego Muzeum Narodowego w Wilnie z kolekcji rodziny artystykolekcja rodziny artysty1908-1936 – własność artysty

Exhibited: Muzeum Miejskie, Kijów, Wystawa obrazów krakowskich artystów malarzy, 1908, nr kat. 73.Wilno, Wystawa pośmiertna Ferdynand Ruszczyc 1870-1936, październik 1937, kat. nr 136.Wystawa pośmiertna Ferdynand Ruszczyc 1870-1936, listopad-grudzień 1937, kat. nr 136.Kraków TPSP, Wystawa pośmiertna Ferdynand Ruszczyc 1870-1936, grudzień 1937 – styczeń 1938, kat. nr 139.Muzeum Narodowe w Warszawie, Ferdynand Ruszczyc 1870-1936, 1964, poz. 146.Muzeum Narodowe w Krakowie, Ferdynand Ruszczyc 1870-1936. Życie i dzieło, 2002Muzeum Okręgowe w Toruniu, Ferdynand Ruszczyc 1870-1936. Życie i dzieło, 2002Muzeum Narodowe w Warszawie, Ferdynand Ruszczyc 1870-1936. Życie i dzieło, 2002Litewskie Muzeum Sztuki w Wilnie, Ferdynand Ruszczyc 1870-1936. Życie i dzieło, 2002

Reproduced: Remer J., W służbie sztuki. U źródeł twórczości Ferdynanda Ruszczyca, Wilno, 1927, il. s. 7.Z wystawy dzieł Ferdynanda Ruszczyca [w:] Bluszcz, 27 listopad 1937, nr 48.Ferdynand Ruszczyc – Życie i dzieło, Księga zbiorowa, pod red. Jana Bułhaka, Komitet Uczczenia Pamięci Ferdynanda Ruszczyca, Wilno, 1939, s. 261.Bułhak J., Dwadzieścia sześć lat z Ruszczycem, Wilno, 1939, il. s. 217.Ruszczyc F., Dziennik: Ku Wilnu 1894 – 1919, t. I, wyd. Secesja, Warszawa, 1994, il.79.Ferdynad Ruszczyc 1870 – 1936 Życie i dzieło, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, 2002, s. 125, poz. 107.Krzysztofowicz-Kozakowska S., Ferdynand Ruszczyc, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków, 2007, s. 110.

Description: Rodzina Ruszczyców posiadała majątek w Bohdanowie nieopodal Wilna. W twórczości artysty, rodzinne strony i otaczające je pejzaże pełniły niespotykanie istotną rolę. Ruszczyc wielokrotnie przedstawiał na swych dziełach okoliczne pola, strumyki, i rodzinne włości, spośród których to właśnie młyn w Doukniewiczach i dom rodzinny najczęściej pojawiają się na jego obrazach. Bez zwątpieniaGniazdo(1908) jest jednym z najważniejszych w całym dorobku a zarazem najbardziej osobistym płótnem artysty.W majątku rodziny znajdował się tzw.Stary Dwór– drewniany dom z gankiem obrośniętym winoroślą, oraz tzw.Mur, nowy, dwupiętrowy, murowany budynek stojący tuż obok. Otaczał je stary ogród. Artysta wielokrotnie powracał w swoich obrazach do ich wnętrz, ale też do samych budynków, traktując je jako bardzo esencjonalny symbol. Ruszczyc, podobnie jak to było w zwyczajowej mowie potocznej, poczytywał słowogniazdo,za metaforyczne określenie domu – miejsca najbliższego, najcieplejszego, najbezpieczniejszego, miejsca narodzin, miejsca z którego się wychodzi ale do którego też się wielokrotnie, instynktownie powraca, fizycznie, ale przede wszystkim mentalnie i emocjonalnie, przez całe życie. Ruszczyc kilkukrotnie używał tego określenia malując swój dom. Zarówno stary jak i nowy dwór przedstawiał na obrazach jako miejsce bez sylwetek ludzkich. Jako budynek. Dom. Coś samo w sobie emanujące potężnym znaczeniem emocjonalnym.Gniazdo jako mocna metafora domu pojawia się już w 1898 roku w obrazie „Stare gniazdo” (olej, tektura, 50,5 x 39 cm) ten sam motyw domu w ponurym, jesiennym krajobrazie dopracowuje Ruszczyc w obrazie „Pustka” z 1901 roku, gdzie opuszczony budynek, stoi na pustym wzgórzu targanym jesiennym wiatrem – właśnie ten obraz Ruszczyc określa też tytułem „Stare gniazdo” – dosłownie, niczym porzucone gniazdo pozostawione przez ptaki, z którego pisklęta wyfrunęły już dawno a lato minęło i puste gniazdo bez życia targane jest jesienną zawieruchą. Takich niepokojących przedstawień domu powstało kilka. Tym bardziej wyjątkowy wydaje się obraz powstały kilka lat później, w 1908 roku. Szkic do tego obrazu powstaje już rok wcześniej w czasie wakacji spędzanych przez Ruszczyca w Bohdanowie. Być może już wtedy kończąc swój kilkuletni pobyt w Warszawie, niepewny propozycji przenosin do Krakowa szkicował dom rodzinny z myślą o powrocie. Istotnie, Ruszczyc porzucił katedrę pejzażu na krakowskiej ASP i powrócił do Wilna późną wiosną 1908 roku. Jeszcze w tym samym roku przygotowuje wielką wystawę artystów krakowskich w Kijowie i najprawdopodobniej właśnie na tę wystawę maluje ten, jak się później okazuje, swój ostatni wielki obraz. Wybiera bodajże najbardziej osobisty i znamienny dla tej chwili swojego życia temat – dom, do którego powrócił.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 1100000,00

Max Estimate: 1300000,00

Starting Price: 1000000,00

Price: 1000000,00

View sale details

Catalog Number: 11

Piece data:

CHRYZANTEMY, 1900 - 1910

Artist: Leon Wyczółkowski

Title: CHRYZANTEMY, 1900 - 1910

Year: 1900

Dimensions: 42,0 x 91,0 x

Tools: pastel

Surfaces: paper

Signed: Yes

Provenance: Polska, kolekcja prywatnaKraków, kolekcja rodziny prof. Kazimierza Kostaneckiegood ok. 1939 do 1956 – depozyt Muzeum Narodowego w KrakowieKraków, kolekcja prywatna prof. Kazimierza Kostaneckiego

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 80000,00

Max Estimate: 100000,00

Starting Price: 65000,00

Price: 85000,00

View sale details

Catalog Number: 12

Piece data:

CUD W KANIE GALILEJSKIEJ, 1891

Artist: Józef Mehoffer Stanisław Wyspiański

Title: CUD W KANIE GALILEJSKIEJ, 1891

Year: 1891

Dimensions: 68,0 x 48,0 x

Tools: watercolor

Surfaces: paper

Description: (…) obraz jest projektem kwatery witraża znajdującego się w kościele N. M. P. w Krakowie,wykonanym przez Stanisława Wyspiańskiego oraz Józefa Mehoff era. Scena przedstawia „Cudw Kanie Galilejskiej” o wym. 68,5 x 48 cm. W pośrodku kompozycji stoi Chrystus, zwracająctwarz ku M. Boskiej stojącej z lewej strony, po prawej dwie męskie postacie z których jednawlewa wodę do konwi. Scena zamknięta po bokach kolumnami o ornamentach roślinnych.Kontury kompozycji wykonane są czarną farbą a płaszczyzny założone akwarelą. Jest to t.zw.Kalka robocza z oryginalnego kartonu przeznaczona dla pracowni witraży. Karton oryginalnyznajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, wśród 16-tu zachowanych.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 100000,00

Max Estimate: 140000,00

Starting Price: 90000,00

Price: 100000,00

View sale details

Catalog Number: 14

Piece data:

PORTRET MĘŻCZYZNY NA TLE PEJZAŻU, 1920

Artist: Jacek Malczewski

Title: PORTRET MĘŻCZYZNY NA TLE PEJZAŻU, 1920

Year: 1920

Dimensions: 60,0 x 93,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaGdańsk, kolekcja prywatnaNowy Jork, kolekcja Ewy i Wojciecha FibakówParyż, 1979 – kolekcja J. Studzińskiej

Exhibited: Muzeum Narodowe w Warszawie, Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków oprac. Wł. Jaworska, 1992.Muzeum Narodowe w Poznaniu, Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków oprac. Wł. Jaworska, 1992.Muzeum Narodowe w Krakowie, Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków oprac. Wł. Jaworska, 1992.Muzeum Narodowe w Szczecinie, Polski Paryż. Ecole de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka, 1999.

Reproduced: Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków [katalog wystawy], Muzeum Narodowe, oprac. Wł. Jaworska, Warszawa-Poznań-Kraków, 1992, s. 20.Polski Paryż. Ecole de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka [katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Szczecinie, 1999, s. 48.katalog aukcji Domu Aukcyjnego Polswiss Art, 15.10.2000, poz. 15.katalog aukcji Domu Aukcyjnego Desa Unicum, 2008katalog aukcji Domu Aukcyjnego Polswiss Art, 18.06.2013, poz. 8.

Description: Przez całe swoje twórcze życie Jacek Malczewski malował osoby ze swojego otoczenia, znane i mniej znane. Zostawił nam wizerunki wybitnych uczonych, malarzy, pisarzy, artystów, przemysłowców i portrety osób bliżej nieokreślonych, które jednak przez to, że są bohaterami jego obrazów urastają do rangi osób ważnych i znamiennych. Pracował zawsze według skrystalizowanego schematu, w którym głównym motywem jest postać ludzka malowana do pasa, czasem w popiersiu. Dominującym elementem nad całym obrazem jest zawsze głowa człowieka i wyraz ludzkiej twarzy. Dopracowany jest w nich najmniejszy szczegół: ruch, nachylenie, grymas, spojrzenie, gest, tak, że ów szczegół staje się głównym środkiem wypowiedzianej myśli artystycznej. Portretowani Malczewskiego są zazwyczaj zapatrzeni, zasłuchani w jakieś odgłosy ze świata, jak pisał Adam Heydel „o wspaniale wydobytej, pięknej, polskiej rasie”. Cechą charakterystyczną są stroje postaci. Najczęściej są to kostiumy historyczne lub fantastyczne stylizacje będące wytworem wyobraźni artysty. Drugim stałym elementem portretów jest krajobraz, który staje się akompaniamentem do osobowości przedstawianego człowieka. Niewątpliwie jest on uzupełnieniem obrazu, mówiącego o człowieku, o jego życiu i duszy. Pejzaż jest zawsze ukazany w pewnej stylizacji, zachowując elementy realizmu i właściwie zawsze jest polski: polska wieś w tle, polski dwór, polski las, polskie pola i drogi. Ale co najważniejsze, elementy pejzażu nie mają tylko swoistego znaczenia; płotek, słup telegrafi czny, zagajnik czy prosta dróżka są motywami najczęściej z dzieciństwa lub też tymi motywami, które łączą się ze wspomnieniami artysty. Pejzaż malował artysta zawsze z pamięci. Częstym motywem były też elementy zaczerpnięte z mitologii greckiej. To przedziwne pomieszanie realistycznych elementów z wytworami wyobraźni sprawia, że drugi plan portretów jest niemalże oddzielnym dziełem sztuki, powiązanym z osobą portretowaną, ale opowiadającym swoją historię, snującym swoją bajkę. W prezentowanej pracy z 1920 roku sportretowany został dostojny mężczyzna w dojrzałym wieku. W białej koszuli, z narzuconym na ramiona płaszczem, jest w drodze. Lekko oparty o ozdobny koniec laski zdaje się na chwilę odpoczywać, zapatrzony w coś przed nim czule i z tkliwością. Z całej postaci mężczyzny bije niespotykany spokój i elegancja. Mamy nieodparte wrażenie, że portretowany jest osobą mądrą i doświadczoną i niewątpliwie dystyngowaną. W pejzażu na drugim planie szeroko rozciąga się równina z widoczną po lewej stronie drogą. Podąża nią postać odziana w rzymskie szaty z harfą – symbolem poezji, śpiewu, tańca i czystości, ale też biblijnym symbolem proroctwa. Po prawej stronie, w partii nieba chmury układają się w postać dziwnego stwora, strasznego i pięknego zarazem, który stanowi przeciwwagę dla spokojnej postaci z harfą po prawej stronie. Praca powstała w jasnej, ciepłej tonacji, przywodzi na myśl niemalże niebiańską stylistykę, jednocześnie tchnąc niesamowitym spokojem. Należy do najbardziej poszukiwanych prac artysty, z serii obrazów osobistych, w których najważniejszy jest własny stosunek twórcy do portretowanego i wynikający stąd charakter pracy.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 450000,00

Max Estimate: 550000,00

Starting Price: 380000,00

Price: 450000,00

View sale details

Catalog Number: 15

Piece data:

PORTRET MICHALINY JANOSZANKI, 1916

Artist: Jacek Malczewski

Title: PORTRET MICHALINY JANOSZANKI, 1916

Year: 1916

Dimensions: 100,0 x 71,0 x

Tools: oil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Provenance: Polska, kolekcja prywatnaWarszawa, kolekcja prywatna

Exhibited: Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Jacek Malczewski, 1.10.2004 – 23.01.2005.

Reproduced: Krzysztofowicz-Kozakowska S., Jacek Malczewski. Życie i Twórczość, Wydawnictwo Kluszczyński, Warszawa, 2008, s. 36.Jacek Malczewski [katalog wystawy], Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, 2004.

Description: Była w życiu Malczewskiego jeszcze jedna kobieta – jego powiernica, przyjaciółka, modelka – MichalinaJanoszanka, równolatka i koleżanka jego córki, Julii, a także malarka i pisarka zafascynowanaosobowością i talentem Jacka, który był dla niej „(…) ideałem artysty i człowieka, (…) jednym z największym współczesnych Polaków, pieśniarzy ojczyzny”. Ona zaś była dla niego „duszą bratnią”, „duszą miłą”, „siostrą miłą”, „dzieciusiem”. Poznała go będąc jeszcze dzieckiem, w czasie zaręczyn jej wuja Kaniewskiego z siostrą Marii Malczewskiej, a następnie wzrastała w atmosferze kultu dla artysty – przesiadywała w kolejnych jego pracowniach, obserwując jak mistrz maluje; słuchała jego zwierzeń nawet na temat jego pierwszej miłości do Wandy Karczewskiej; niemal codziennie bywała w kolejnych mieszkaniach Malczewskich, towarzyszyła Jackowi w wyprawach do teatru. Na pewno też pod jego wpływem podjęła naukę na Wyższych Kursach dla Kobiet im. Adriana Baranieckiego, a następnie studia w akademii wiedeńskiej; korzystała też ze wskazówek malarskich mistrza. W 1931 roku opublikowała niezwykle emocjonalnie napisaną książkę Wielki Tercjarz – moje wspomnienia o Jacku Malczewskim. Po rozstaniu Malczewskiego z Marią Balową Janoszanka była jego długoletnią modelką. Jej rysy mają liczne Polonie, Pytie, Nike, głowy aniołów malowane po 1914. Była też wielokrotnie portretowana przez artystę; najpierw jako dziecko w ogrodzie na Zwierzyńcu, potem już jako kobieta dojrzała. Jednym z piękniejszych jej wizerunków jest intrygujący portret z 1916 roku – młodej, dorodnej kobiety w białej szacie ukazanej na tle bujnego parku.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 1100000,00

Max Estimate: 1400000,00

Starting Price: 800000,00

Price: 1100000,00

View sale details

Catalog Number: 19

Piece data:

POLOWANIE NA ŁOSIE, 1917

Artist: Julian Fałat

Title: POLOWANIE NA ŁOSIE, 1917

Year: 1917

Dimensions: 54,0 x 95,0 x

Tools: gouache

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 50000,00

Max Estimate: 60000,00

Starting Price: 45000,00

Price: 52000,00

View sale details

Catalog Number: 20

Piece data:

ZWIASTOWANIE, 1944

Artist: Wlastimil Hofman

Title: ZWIASTOWANIE, 1944

Year: 1944

Dimensions: 40,0 x 82,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 50000,00

Max Estimate: 60000,00

Starting Price: 45000,00

Price: 45000,00

View sale details

Catalog Number: 21

Piece data:

EUGENIA DUNIN-BORKOWSKA Z FIRANKĄ, 1912

Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy

Title: EUGENIA DUNIN-BORKOWSKA Z FIRANKĄ, 1912

Year: 1912

Dimensions: 60,5 x 43,5 x

Tools: coal

Surfaces: paper

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaWarszawa, kolekcja prywatna Janusza JeliaszewiczaKraków, ok. 1970 zakup w antykwariacie Desa

Exhibited: Muzeum Narodowe w Warszawie, Witkacy. Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939). Dzieło malarskie, grudzień 1989 – luty 1990.

Reproduced: Jakimowicz I., Stanisław Witkiewicz 1885-1939, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1990, il. 120. poz. kat. I 163.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 80000,00

Max Estimate: 100000,00

Starting Price: 55000,00

Price: 95000,00

View sale details

Catalog Number: 22

Piece data:

PORTRET STANISŁAWA NIKLASA, 1920

Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy

Title: PORTRET STANISŁAWA NIKLASA, 1920

Year: 1920

Dimensions: 55,0 x 49,0 x

Tools: pastel, coal

Surfaces: paper

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaKraków, kolekcja rodziny Niklas

Description: Po powrocie z Rosji, gdzie spędził lata I wojny światowej, Witkacy kontynuował rozpoczętą tam działalność wykonywania portretów węglem i pastelami. Na ogół artysta otrzymywał za nie honoraria, niekiedy jednak rewanżował się portretami za najrozmaitsze przysługi – pożyczki, gościnę, opiekę medyczną. W latach 1919-1920 sportretował kilku członków rodziny Niklasów, prawdopodobnie w rewanżu za gościnę w Krakowie (…). Portret Stanisława Niklasa (1864-1943) powstał w 1920 r. W czasie I wojny światowej służył on w armii austro-węgierskiej, a następnie (od 1918 r.) w Korusie Kontrolerów Wojska Polskiego. W 1923 r. przeszedł na emeryturę w stopniu generała brygady. Witkacy sportretował go w mundurze z dystynkcjami ofi cerskimi, na tle pejzażu z licznymi wybuchami oraz unoszącymi się białymi chmurkami – efektami wybuchów. Popiersie ofi cera Witkacy potraktował realistycznie, zgodnie z wymogami i tradycją gatunku, tło zaś narysowane jest dość schematycznie, pejzaż bitewny służy określeniu profesji modela. Jest to przejaw specyficznego poczucia humoru artysty i jego potrzeby kreowania rzeczywistości. Kolorystyka portretu jest oszczędna – został narysowany głównie węglem, z mocnymi akcentami bieli w twarzy, włosach, zaroście oraz guzikach munduru i chmurkach w tle. Kontur munduru artysta delikatnie podkreślił różem. Styl ten jest charakterystyczny dla tego okresu twórczości Witkacego, który tylko w wizerunkach swoich bliskich osób używał jaskrawych barw raz ekspresyjnie deformował twarze. Konserwatywna publiczność krakowska zdecydowanie wolała wówczas portrety tradycyjne, więc artysta spełniał te oczekiwania, dokumentując zarazem obraz tego środowiska.Portret obok sygnatury nosi adnotacje „T.B”, które według Regulaminu stworzonej w 1925 r. jednoosobowej Firmy Portretowej „S.I. Witkiewicz” oznaczała „typ B” – „rodzaj charakterystyczny, jednak bez cienia karykatury (…) stosunek do modela obiektywny”. Portret Stanisława Niklasa jak najbardziej te założenia spełnia. Pochodzi on ze zbiorów rodzinnych, nie był nigdy publikowany, wystawiany ani sprzedawany. Dzieł z tego okresu zachowało się niewiele, ujawnienie każdego z nich jest więc godnym uwagi wydarzeniem poszerzającym obraz życia i twórczości Witkacego.cytat za: z ekspertyzy dr Anny Żakiewicz z dnia 10.06.2016

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 50000,00

Max Estimate: 70000,00

Starting Price: 45000,00

Price: 57000,00

View sale details

Catalog Number: 23

Piece data:

PORTRET ZDZISŁAWA CZERMAŃSKIEGO, 1926

Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy

Title: PORTRET ZDZISŁAWA CZERMAŃSKIEGO, 1926

Year: 1926

Dimensions: 57,0 x 44,0 x

Tools: pastel

Surfaces: paper

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja rodzinnaWarszawa, kolekcja prywatna Zdzisława Czermańskiegozakup od artysty

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 50000,00

Max Estimate: 70000,00

Starting Price: 45000,00

Price: 52000,00

View sale details

Catalog Number: 25

Piece data:

Portret żony

Artist: Zbigniew Pronaszko

Title: Portret żony

Dimensions: 160,0 x 125,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 75000,00

Max Estimate: 85000,00

Starting Price: 60000,00

Price: 62000,00

View sale details

Catalog Number: 26

Piece data:

DEMON, 1922

Artist: Bolesław Biegas

Title: DEMON, 1922

Year: 1922

Dimensions: 45,0 x 21,0 x 25,5

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 40000,00

Max Estimate: 45000,00

Starting Price: 30000,00

Price: 37000,00

View sale details

Catalog Number: 27

Piece data:

PORTRET SFERYCZNY, LATA 20. XX W.

Artist: Bolesław Biegas

Title: PORTRET SFERYCZNY, LATA 20. XX W.

Dimensions: 41,5 x 36,0 x

Tools: oil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Provenance: Polska, kolekcja prywatna

Description: Obrazy sferyczne pojawiły się w twórczości Bolesława Biegasa tuż po zakończeniu pierwszej wojny światowej. Tworzył je początkowo równolegle z cyklem słynnych Wampirów. Oparte na fi gurze koła obrazy sferyczne były próbą harmonijnego połączenia przestylizowanego wizerunku ludzkiego z abstrakcyjną ornamentyką, wpisania ludzkiej postaci w gęstą siatkę biegnących po łukach linii i przecinających się płaszczyzn. Dekoracyjność tego malarstwa oparta jest na linearyzmie i mozaikowej kompozycji. Kolor kładziony jest płasko albo przeciwnie, drobnymi uderzeniami pędzla, nawiązując tym samym do pointylizmu. Mistycyzm tkwi w uśmiechu portretowanych, w ich spojrzeniu i tajemniczych gestach.Pierwsze sferyczne portrety o tytułach Przestrzeń, Uśmiech światła, Zmierzch, Na wolnym powietrzu, W chmurach i Radość pokazane zostały publiczności na Wystawie Artystów Malarzy i Rzeźbiarzy Polskich na rzecz Inwalidów z Armii Polskiej we Francji (listopad 1918). Natomiast w 1919 roku miała miejsce pierwsza wystawa Biegasa w całości poświęcona sferyzmowi, która odbyła się w Pavillon de Magny w Paryżu. O tym jak wielkie poruszenie wywołała świadczy chociażby tytuł anonimowego artykułu, który ukazał się w „L’Eclair” 20 marca 1919 roku, a który brzmiał: Sztuka czy mistyfi kacja? Kubizm nie żyje! Poznajemy teraz „sferyzm”… który niemalże sprawi, że będziemy żałować jego poprzednika! Michel Georges-Michel, główny kronikarz Montparnasse’u, w „Paris-Midi” z dnia 18 maja 1919 roku tak pisał o sferycznych obrazach Biegasa: (…) Bolesław Biegas wynalazł także sferyzm, a my byliśmy pierwszymi, którzy oznajmili: jest w nim zdecydowanie więcej z futuryzmu niż z kubizmu, gdyż artysta szuka tu ekspresji dynamicznej. Wyobraźcie sobie dużą liczbę okręgów, w których każda mała ścięta ćwiartka jest zabarwiona, pomalowana inaczej i współtworzy dekoracyjną całość figury. Rodzi się z tego bogactwo barw, a nawet wyraz, jaki osiągają jedynie witraże, moziaki lub freski.Cyklem obrazów sferycznych artysta ugruntował sobie opinię malarza awangardowego, który odciął się od panującej wówczas mody na kubizm. Równie gorąco wielbiony co krytykowany Bolesław Biegas był niewątpliwie jedną z najbardziej kluczowych postaci paryskiego świata artystycznego początku XX wieku.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 80000,00

Max Estimate: 100000,00

Starting Price: 60000,00

Price: 85000,00

View sale details

Catalog Number: 28

Piece data:

GENERAŁ MICHEL JOSEPH MAUNOURY, 1945 – 1946

Artist: Bolesław Biegas

Title: GENERAŁ MICHEL JOSEPH MAUNOURY, 1945 – 1946

Year: 1945

Dimensions: 74,0 x 57,0 x

Tools: oil

Surfaces: plywood

Signed: Yes

Exhibited: Paryż, Wystawa w atelier artysty przy Rue de Bagneux 3bis, 1948.Muzeum Mazowieckie w Płocku, Bolesław Biegas 1877-1954, 2014.

Reproduced: The New York Times, 16 czerwca 1949.Deryng X., Bolesław Biegas, Polskie Towarzystwo Historyczno-Literackie, Biblioteka Polska w Paryżu, 2011, s. 146.Bolesław Biegas 1877-1954, [katalog wystawy], Muzeum Mazowieckie w Płocku, 2014, s. 14.

Description: Bolesław Biegas, malarz i rzeźbiarz polskiego pochodzenia mieszka w Paryżu od1902 roku. Jego teoria malarstwa i niektórych jego rzeźb opiera się na ruchu świata: uważa on, że wszystko połączone jest w cyrkulacji sferycznej ciał niebieskich i interpretuje swoje kompozycje jedynie poprzez linie krzywe. –New York Times, 16 czerwca 1949.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 200000,00

Max Estimate: 250000,00

Starting Price: 160000,00

Price: 205000,00

View sale details

Catalog Number: 29

Piece data:

PORTRET KOBIETY Z DŁUGIMI WŁOSAMI, 1888

Artist: Olga Boznańska

Title: PORTRET KOBIETY Z DŁUGIMI WŁOSAMI, 1888

Year: 1888

Dimensions: 50,0 x 40,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja rodziny Pelczar12 Aukcja Domu Aukcyjnego Polswiss Art, 12.12.1991Wilno, kolekcja doktora Kazimierza Pelczarazakup z pracowni artystki

Reproduced: Katalog aukcji Domu Aukcyjnego Polswiss Art, 12.12.1991, poz. 2

Description: „Malowałam zażarcie od rana do nocy, nie bywałam prawie nigdzie, a żyłam entuzjazjem dla sztuki”– tak po latach wspominała Boznańska okres pobytu w Monachium. Dokładna data przybycia Boznańskiej do Monachium nie jest znana, ale zakłada się że był to rok 1885. Był to na pewno punkt zwrotny w życiorysie artystki. Monachium już bowiem w połowie XIX wieku stało się miejscem, gdzie polscy artyści zyskiwali ogromne możliwości rozwoju. Akademia Sztuk Pięknych i liczne prywatne szkoły malarskie, niezliczone kolekcje i wystawy sztuki współczesnej – wszystko to sprawiało, że atmosfera Monachium tamtych dni była nie do zastąpienia i miała swoje odzwierciedlenie w rozpoznawalnej manierze malarskiej obecnej w twórczości wielu artystów polskich tamtego okresu. Niepowtarzalny był też klimat polskiej kolonii artytycznej, na czele której stali tacy twórcy jak Józef Brandt i Alfred Wierusz-Kowalski, a tworzyło ją wielu, wielu jeszcze innych jak: Samuel Hirszenberg, Józef Łopieński, Antoni Piotrowski, Józef Czajkowski czy Wacław Szymanowski. Owi artyści jak również wymagania samej akademii miały niewątpliwy wpływ na twórcze myślenie artystki, co zaowocowało wówczas charakterystycznymi studiami portretowymi w konwencji realistycznej z paletą barw zdominowaną przez brunatności, brązy, ugry i czerwienie. Takie zestawienia pojawiają się również i w innych pracach z tego okresu. W Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki im. B.G.Woźnickiego znajduje sięPortret nieznanej dziewczynyrównież z 1888 roku. Obie kompozycje łączy identyczna – brązowo-bordowa barwa tła oraz pewna zagadkowość przedstawienia. Kolor przedstawienia odgrywa niesamowicie ważną rolę, ponieważ buduje sylwetkę kobiety, uwypukla włosy i nadaje kontrast wyjatkowo jasnej karnacji twarzy. Charakterystyczny dla wczesnej twórczości jest też zabieg rozświetlenia partii nosa za pomocą akcentów białej farby. Analogią do prezentowanej pracy może być równieżAutoportretz 1888 roku (w zbiorach Muzeum Uniwerystetu Jagiellońskiego w Krakowie) orazCygankaz tegoż roku (Muzeum Narodowe w Krakowie). Prace te stanowią niewątpliwie ogromną kolekcjonerską rzadkość. Są bowiem świadectwem twórczej drogi artystki, ale przede wszystkim tchną ogromnym kunsztem warsztatowym, wielką klasą malarską, która charakteryzuje i umacnia Boznańską jako królową portretu malarstwa polskiego.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 90000,00

Max Estimate: 120000,00

Starting Price: 70000,00

Price: 70000,00

View sale details

Catalog Number: 30

Piece data:

PORTRET ANGELA SOMMARUGI, 1930

Artist: Olga Boznańska

Title: PORTRET ANGELA SOMMARUGI, 1930

Year: 1930

Dimensions: 82,0 x 54,0 x

Tools: oil, pencil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnadepozyt Muzeum Miasta ŁodziParyż, 2002 – Galerie Marekkolekcja prywatna Maria Caputo Sommaruga (córka)Włochy, kolekcja prywatna Angelo Sommaruga

Exhibited: Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa, Olga Boznańska, 25 luty – 2 maja 2015.Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, Olga Boznańska, 25 październik 2014 – 1 luty 2015.

Reproduced: A. Król, Boznańska nieznana, Fundacja Turleja, 2005, s. 201.B.Ilkosz, Zapisy przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 2008, s. 88.Bobrowska E., Kozakowska-Zaucha U., Olga Boznańska, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2014, s. 258.Olga Boznańska, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2015, s. 228.

Description: Portret Angelo Sommarugi powstał w roku 1930. Olga Boznańska uwieczniła na nim swojego włoskiego marszanda, który zlecił jej wykonanie portretu. Włoski marszand urodził się w Mediolanie w 1857. Był również wydawcą i dziennikarzem. W 1876r. założył w Cagliari dziennik „La Farfalla” o charakterze postępowym i antyklerykalnym. Następnie przeniósł się do Bolonii, potem zaś do Rzymu, gdzie w latach 1881-1885 dzięki jego działalności wydawniczej opublikowanych zostało ponad 130 dzieł autorów tak nowatorskich jak Gabriel d’Annuzio, Giosue Carducci czy Edmund de Amicis. W 1885r. uciekł z Włoch do Buenos Aires w związku ze skandalem wokół czasopisma „Le Froche Caudine”. W Argentynie zajął się handlem sztuką, który prowadził również w Stanach Zjednoczonych. Jeden z przedmiotów jego działalności była popularyzacja twórczości włoskich impresjonistów, tzw. Macchiaoli. Po powrocie do Europy i osiedleniu się w Paryżu nadal uprawiał zawód marszanda, tworząc równocześnie własną kolekcję, w której znalazły się dzieła Francuzów, a także Amerykanów, np. George’a Obertuff era (1878-1940), czy Polaków działających wówczas w Paryżu, m.in. Olgi Boznańskiej i Eugeniusza Zaka. Jego kolekcję po jego śmierci w 1941r. odziedziczyła jego córka Maria Caputo.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 160000,00

Max Estimate: 200000,00

Starting Price: 80000,00

Price: 95000,00

View sale details

Catalog Number: 31

Piece data:

DZIEWCZYNKA Z KSIĄŻKĄ

Artist: Menasze Seidenbeutel

Title: DZIEWCZYNKA Z KSIĄŻKĄ

Dimensions: 45,0 x 32,5 x

Tools: coal

Surfaces: paper

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaaukcja Domu Aukcyjnego Polswiss Art, 20.05.2001, poz. 36aukcja Domu Aukcyjnego Agra-Art, 10.03.1996, poz. 46

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 22000,00

Max Estimate: 25000,00

Starting Price: 20000,00

Price: 20000,00

View sale details

Catalog Number: 32

Piece data:

NAD JEZIOREM, 1912 – 1914

Artist: Eugeniusz Zak

Title: NAD JEZIOREM, 1912 – 1914

Year: 1912

Dimensions: 38,0 x 46,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaParyż, Galeria Marek

Exhibited: Paryż, Galeria Marek, Wystawa École de Paris, 22.03 – 30.06.1990.Muzeum Narodowe w Warszawie, Eugeniusz Zak, wystawa monografi czna, 2003.

Reproduced: École de Paris [katalog wystawy], Galerie Marek, Paryż, 1990, poz. 16.B.Brus-Malinowska, Eugeniusz Zak 1884-1926, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004, s. 102.A.Tanikowski, Eugeniusz Zak, Fundacja Pogranicze, Sejny 2003, s. 11.

Description: Trudno oddać za pomocą słów marzycielskie piękno, delikatny poetycki czar tych obrazów. Jesteśmyświadkami sielanek arkadyjskich, dolce far niente i sjest w krainie, której nie ma na mapie, wśród kwiatówi drzew, nie znanych w podręcznikach botaniki Pośród wzgórz o liniach pieściwych i melodyjnych, nadzwierciadlaną wodą, półkolami wcinającą się w ląd, spoczywają w niedbałych, leniwych postawach, marząlub tańczą ze sobą pogrążeni w błogim zachwyceniu kochankowie. – Mieczysław Wallis

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 350000,00

Max Estimate: 400000,00

Starting Price: 300000,00

Price: 330000,00

View sale details

Catalog Number: 33

Piece data:

AKT, 1918

Artist: Mojżesz Kisling

Title: AKT, 1918

Year: 1918

Dimensions: 46,5 x 62,5 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaParyż, kolekcja LaffailleLos Angeles, Frank Perls Gallery

Reproduced: H. Troyat,Kisling, t. II, Turyn, 1982, s. 293.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 250000,00

Max Estimate: 300000,00

Starting Price: 220000,00

Price: 240000,00

View sale details

Catalog Number: 34

Piece data:

PARA Z PARASOLEM, LATA 20. XX W.

Artist: Jean Lambert-Rucki

Title: PARA Z PARASOLEM, LATA 20. XX W.

Signed: Yes

Description: por.: Jacques De Vos, Marc-André Ruan, Jean-Pierre Tortil Jean Lambert-Rucki [katalog wystawy],Galerie Jacques De Vos Editeur, Paryż, 1988, il. 17, 19, 22-25.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 70000,00

Max Estimate: 90000,00

Starting Price: 50000,00

Price: 75000,00

View sale details

Catalog Number: 35

Piece data:

MARTWA NATURA Z KARTAMI I SZACHOWNICĄ, 1915

Artist: Henryk Hayden

Title: MARTWA NATURA Z KARTAMI I SZACHOWNICĄ, 1915

Year: 1915

Dimensions: 73,5 x 92,5 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Polska, kolekcja prywatnaMonte Carlo, kolekcja Ewy i Wojciecha FibakówParyż, aukcja 1988

Exhibited: Muzeum Narodowe w Warszawie,Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Warszawa, 23 maja – 9 sierpnia 1992.

Reproduced: Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Oficyna Wydawnicza Auriga, Warszawa, 1992, s. 147.

Description: Gra w szachy była jedna z najbardziej ulubionych form spędzania wolnego czasu przez HenrykaHaydena. W całej jego twórczości możemy zaobserwować pojawiające się szachownice jakorekwizyty martwych natur.A.Winiarski, Henryk Hayden – Mistrzowie École de Paris, Wydawnictwo Muza SA, Warszawa, 2013, s. 43.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 1000000,00

Max Estimate: 1500000,00

Starting Price: 800000,00

Price: 1300000,00

View sale details

Catalog Number: 37

Piece data:

AKT LEŻĄCY, LATA 30. XX W.

Artist: Eugeniusz Eibisch

Title: AKT LEŻĄCY, LATA 30. XX W.

Dimensions: 40,0 x 48,0 x

Tools: oil

Surfaces: board

Signed: Yes

Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaUSA, kolekcja prywatna1987 – kolekcja Wojciecha Fibaka

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 10000,00

Max Estimate: 15000,00

Starting Price: 6000,00

Price: 10000,00

View sale details

Catalog Number: 38

Piece data:

DZIEWCZYNA W ZIELONEJ SUKNI, 1927

Artist: Eugeniusz Eibisch

Title: DZIEWCZYNA W ZIELONEJ SUKNI, 1927

Year: 1927

Dimensions: 92,0 x 64,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Polska, kolekcja prywatnaUSA, kolekcja prywatnaParyż, 1988 – kolekcja Marka MielniczukaParyż, kolekcja rodziny Nieszawer

Description: Psychologiczna interpretacja twórczości Eibischa musi prowadzić do wykrycia bardzospecjalistycznej świadomości. Artysta ten zdaje się ujawniać powszechną zresztą skłonność docofania się w zacisze subiektywnej kontemplacji spraw czysto malarskich, do tworzenia swoistejmetafi zyki koloru i własnego, odrębnego świata, w którym wszystko się sprowadza do wibracjiplam i plamek barwnych. – Tadeusz Dobrowolskicyt. za: Dobrowolski T., Nowoczesne malarstwo polskie, t.III, Kraków1964, s. 246.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 25000,00

Max Estimate: 45000,00

Starting Price: 14000,00

Price: 20000,00

View sale details

Catalog Number: 39

Piece data:

MARTWA NATURA Z KIELISZKIEM I JABŁKAMI, 1915

Artist: Tadeusz Makowski

Title: MARTWA NATURA Z KIELISZKIEM I JABŁKAMI, 1915

Year: 1915

Dimensions: 38,0 x 46,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaaukcja Domu Aukcyjnego Polswiss Art, 8.12.2015Kraków, kolekcja prywatnaaukcja Domu Aukcyjnego Polswiss Art, 9.10.2008Monte Carlo, 1981 – kolekcja Ewy i Wojciecha FibakówPrinceton/New Jersey, kolekcja prywatna Barbary Piaseckiej-JohnsonNew Jersey, kolekcja prywatna E. BrunswickNew Jersey, kolekcja prywatna Zbigniewa M. LegutkoParyż, lata 60. XX w. – kolekcja prywatna Jerzego Goreckiego (prawnuka Adama Mickiewicza)

Exhibited: Muzeum Narodowe w Warszawie, Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, 1992.Muzeum Narodowe w Poznaniu, Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, 1992.Muzeum Narodowe w Krakowie, Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, 1992.Muzeum Historyczne Stary Ratusz, Wrocław, Polski Paryż. Od Michałowskiego do Lebensteina,malarstwo polskie w kolekcji Wojciecha Fibaka, 1998.

Reproduced: Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, [katalog wystawy], Warszawa, 1992, s. 111.Polski Paryż. Od Michałowskiego do Lebensteina, malarstwo polskie w kolekcji Wojciecha Fibaka, Muzeum Historyczne, Stary Ratusz, Wrocław, 1998, s. 37.

Description: Jego płótna żyją przede wszystkim dziwnym światłem, które ożywia, światłem tajemniczym, feerycznym, świadczącym o mądrej technice, precyzyjnym warsztacie, o pracowitych i owocnych rozmyślaniach malarza nad wszystkimi środkami i możliwościami, nad wiecznym cudem koloru.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 200000,00

Max Estimate: 250000,00

Starting Price: 170000,00

Price: 200000,00

View sale details

Catalog Number: 40

Piece data:

PORTRET JADWIGI JUNIEWICZ

Artist: Leopold Gottlieb

Title: PORTRET JADWIGI JUNIEWICZ

Dimensions: 54,0 x 35,0 x

Tools: gouache, coal

Surfaces: paper

Signed: Yes

Provenance: Polska, kolekcja prywatna

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 20000,00

Max Estimate: 30000,00

Starting Price: 19000,00

Price: 20000,00

View sale details

Catalog Number: 41

Piece data:

GITARZYSTA – AUTOPORTRET Z GITARĄ, 1930

Artist: Stanisław Eleszkiewicz

Title: GITARZYSTA – AUTOPORTRET Z GITARĄ, 1930

Year: 1930

Dimensions: 65,0 x 80,0 x

Tools: oil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaaukcja Domu Aukcyjnego Agra-Art, 5.12.2004, poz.108od 1993 roku depozyt Muzeum Narodowego w Warszawiekolekcja Art-Baukcja Domu Aukcyjnego Polswiss-Art, 14.06.1991

Reproduced: katalog aukcji Domu Aukcyjnego Polswiss Art, 14.06.1991, poz. 12.Rocznik Antykwaryczny 1992 – malarstwo polskie i obce, notowania cenowe w roku 1991,RETRO-ART, Dom aukcyjny DAES, Warszawa, 1992, s. 36.katalog aukcji Domu Aukcyjnego Agra-Art, 5.12.2004, poz. 108.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 180000,00

Max Estimate: 250000,00

Starting Price: 140000,00

Price: 190000,00

View sale details

Catalog Number: 42

Piece data:

PEJZAŻ, 1927

Artist: Józef Pankiewicz

Title: PEJZAŻ, 1927

Year: 1927

Dimensions: 34,0 x 42,0 x

Tools: oil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Description: BIBLIOGRAFIA:Józef Pankiewicz. Życie i dzieło. Malarstwo, Muzeum Narodowe w Warszawie, 2006, s. 163, poz. 408.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 80000,00

Max Estimate: 90000,00

Starting Price: 60000,00

Price: 87000,00

View sale details

Catalog Number: 43

Piece data:

ZAKOLE RZEKI

Artist: Jan Rubczak

Title: ZAKOLE RZEKI

Dimensions: 30,0 x 70,0 x

Tools: oil

Surfaces: plywood

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 18000,00

Max Estimate: 25000,00

Starting Price: 15000,00

Price: 15500,00

View sale details

Catalog Number: 44

Piece data:

MARTWA NATURA Z ZIELONYMI KWIATAMI, 1937

Artist: Zygmunt Menkes

Title: MARTWA NATURA Z ZIELONYMI KWIATAMI, 1937

Year: 1937

Dimensions: 65,0 x 54,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Polska, kolekcja prywatnaUSA, kolekcja prywatnaParyż, 1987 – kolekcja Marka MielniczukaVersaille (Maitre Blache), Hotel de vent

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 30000,00

Max Estimate: 50000,00

Starting Price: 19000,00

Price: 22000,00

View sale details

Catalog Number: 46

Piece data:

MARTWA NATURA Z OBRAZAMI I GITARĄ, LATA 20. XX W.

Artist: Zygmunt Menkes

Title: MARTWA NATURA Z OBRAZAMI I GITARĄ, LATA 20. XX W.

Dimensions: 130,0 x 86,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Exhibited: Paryż, Indywidualna wystawa Zygmunta Menkesa, Galerie d’art.Le Portigue, 1928, poz. 31.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 80000,00

Max Estimate: 90000,00

Starting Price: 70000,00

Price: 80000,00

View sale details

Catalog Number: 48

Piece data:

BRETONKI / MACIERZYŃSTWO, 1907

Artist: Mela Muter

Title: BRETONKI / MACIERZYŃSTWO, 1907

Year: 1907

Dimensions: 132,0 x 113,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Polska, kolekcja prywatnaaukcja domu aukcyjnego Sotheby’s, Londyn 26.11.2013kolekcja prywatnapo 1960 – zakup od artysty

Exhibited: Galeria Gmurzynska, Kolonia, Mela Muter Retrospektiv-Austellung, 21 października – 1 grudnia 1967, nr 5.Art Museum Ashdod, Izrael, Persecuted Art and Artists under Totalitarian Regimes in Europe during the 20th Century, 22 czerwca – 21 września 2003.

Reproduced: Mela Muter Retrospektiv-Austellung [katalog wystawy], Galerie Gmurzynska, Kolonia, 1967, nr 5.Bar-Gera K., Zemter W., Persecuted Art and Artists under Totalitarian Regimes in Europe during the 20th Century, Bönen, Kettler, 2003, s. 45.

Description: Z tematów kompozycyjnych pociąga Mutermilchową nade wszystko problem uczucia macierzyństwa.I tu ten talent na wskroś męski nabiera na chwilę miękkości i słodyczy kobiecej. W geście matkiobejmującej dziecko, widzi artystka naturalną, zawsze skończoną kompozycję malarską. W kobiecienajbrzydszej nawet, tulącej do piersi dziecko, odnajduje pierwiastki niezwykłego poetyckiego pięknai harmonii. (…) – Henryk Zbierzchowski, 1910cytat za: Jerzy Malinowski, Barbara Brus-Malinowska W kręgu École de Paris. Malarze żydowscy z Polski, Warszawa, 2007.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 800000,00

Max Estimate: 1100000,00

Starting Price: 650000,00

Price: 1150000,00

View sale details

Catalog Number: 49

Piece data:

PORTRET HRABIEGO KÁROLYI, 1928

Artist: Mela Muter

Title: PORTRET HRABIEGO KÁROLYI, 1928

Year: 1928

Dimensions: 116,0 x 89,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Polska, kolekcja prywatnaaukcja Domu Aukcyjnego Sotheby’s, Londyn, 10 grudzień 2014, poz. 67kolekcja prywatnawłasność hrabiego Mihály Károlyizakup od artysty

Exhibited: Instytut Carnegie, Pittsburgh, Twenty-eighth International Exhibition of Paintings, 1929. poz. 206.Pittsburgh, Saint Luis Art Muzeum Foreign Section of the Twenty-eighth International Exhibition of Paintings from Carnegie Institute, 11 marca – 27 kwietnia, 1930, poz. 69.

Description: Hrabia Mihály Ádám György Miklós Károlyi de Nagykároly (1875 – 1955), pochodził z rodziny arystokratycznej, był węgierskim politykiem i dyplomatą, premierem i prezydentem. Jego rządy przypadają na trudny czas I wojny światowej i rozpad Cesarstwa Austro-Węgier. Z powodów politycznych, w lipcu 1919 r. zrezygnował z pełnionych funkcji i wyemigrował. Początkowo przebywał w Austrii, Czechosłowacji i Jugosławii. Pozbawiony majątku i oskarżony o zdradę stanu w 1923 roku, od 1924 mieszkał w Paryżu. Powrócił do kraju dopiero w 1943 roku. Właśnie podczas tego pobytu na wygnaniu w Paryżu, losy zetknęły go z polską malarską żydowskiego pochodzenia – Melą Muter, która w tym znamiennym dla jego życia momencie, stworzyła to potężne i psychologicznie przenikliwe studium portretowe emanujące monumentalizmem, który charakteryzował jej prace już sprzed I wojny światowej. To duże płótno, niemniej jednak jego siła nie tkwi tylko w jego rozmiarze ale w magnetyzującej, wręcz przytłaczającej osobowości modela. Hrabia siedzi w eleganckim art-decowskim fotelu z zielonym obiciem. Przyjmuje swobodną, aczkolwiek emanującą godnością i arystokratycznym dystansem pozę. Lekko otwarte usta sugerują, że rozmawia z artystką. Niemniej nic nie jest w stanie osłabić przenikliwego spojrzenia portretowanego. Subtelny gest dłoni obracającej na palcu złoty sygnet rodowy, zestawiony z silnym gestem drugiej dłoni opartej na kolanie tylko potęguje to wrażenie. Tło jest neutralne, nic nie odciąga naszej uwagi od tego wyrafinowanego spojrzenia zza binokla i drobnych gestów, w których Mela Muter zawarła całą prawdę, a wręcz całą historię tego arystokraty na wygnaniu. Neutralność i oszczędność zabiegów artystycznych a jednoczesna esencjonalność stylowa i skupienie na analizie psychologicznej modela czyni z tego obrazu nie tylko najwyższej klasy dzieło na tle twórczości Meli Muter ale również wybitne dzieło sztuki portretowej, bez zwątpienia stanowiąc interesującą propozycję dla najbardziej wymagających kolekcjonerów.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 450000,00

Max Estimate: 550000,00

Starting Price: 380000,00

Price: 470000,00

View sale details

Catalog Number: 50

Piece data:

PEJZAŻ

Artist: Włodzimierz Terlikowski

Title: PEJZAŻ

Dimensions: 54,5 x 65,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 20000,00

Max Estimate: 25000,00

Starting Price: 16000,00

Price: 16000,00

View sale details

Catalog Number: 52

Piece data:

BRZEMIENNA

Artist: Józef Czapski

Title: BRZEMIENNA

Dimensions: 69,0 x 59,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 35000,00

Max Estimate: 45000,00

Starting Price: 29000,00

Price: 46000,00

View sale details

Catalog Number: 53

Piece data:

KROWA

Artist: Andrzej Wróblewski

Title: KROWA

Dimensions: 21,0 x 29,6 x

Tools: watercolor

Surfaces: paper

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnawłasność rodziny artysty

Exhibited: Toruń, Tu jesteśmy. Wybrane prace polskiej sztuki po 1945 roku z kolekcji Krzysztofa Musiała, 2017.

Reproduced: Tu jesteśmy. Wybrane prace polskiej sztuki po 1945 roku z kolekcji Krzysztofa Musiała,pod. Red. Kuczma W., Toruń, 2017, s. 240.Ilkosz B., Zapisy przemian, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2008, s. 375.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 25000,00

Max Estimate: 30000,00

Starting Price: 22000,00

Price: 27000,00

View sale details

Catalog Number: 54

Piece data:

CHOPIN, 1949

Artist: Wojciech Fangor

Title: CHOPIN, 1949

Year: 1949

Dimensions: 170,0 x 120,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Poznań, od 2001 – kolekcja prywatnaWarszawa, kolekcja prywatnazakup od artysty

Exhibited: Dawny Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa, Malarstwo Wojciecha Fangora w Klubie Młodych Artystów i Naukowców, 1949.

Reproduced: Kowalska B., Fangor. Malarz przestrzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001, s.170.Szydłowski S., Wojciech Fangor. Space as play, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, 2012, s. 22.Szydłowski S., Wspomnienie teraźniejszości. Wojciech Fangor. Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław, 2015, s. 64.

Description: W 1949 roku Marian Bogusz, ówczesny kierownik Galerii Młodych Artystów i Naukowców zaproponował Wojciechowi Fangorowi wystawę jego prac w Klubie Młodych Artytów i Naukowców w salach dawnego Instytutu Propagandy Sztuki. Młody artysta, jak sam wspominał, poczuł się zaszczycony. Był to bowiem pierwszy publiczny pokaz jego twórczości. Pokaz obejmował 23 prace, w tym 21 obrazów olejnych i 2 rzeźby gipsowe – wszystkie prace z lat 1948 – 49. Fangor mieszkał wtedy w Klarysewie i spośród ponad setki obrazów, którymi juz wówczas dysponował wybrał właśnie te, głównie pejzaże i portrety. Artystę rozczarował wprawdzie, w co trudno uwierzyć, słaby jak mu się wydawało odbiór wystawy, ale nie przeszła ona bez echa. Tak w kilka lat po wystawie z 1949 roku pisał o niej Janusz Bogucki, jeden z najwybitniejszych polskich krytyków i animatorów życia artystycznego:Były to z wielkim rozmachem malowane obrazy o ludowej jaskrawości koloru, a formie brutalnej i ekspresyjnej, podkreślonej grubym konturem. Wyróżnia się wsród nich cykl wizerunków wielkich ludzi: Kopernik, Chopin, Lenin, Einstein. Wyraził się w nich, nieco archaicznie, przekorny protest malarza wobec gładkiej, tradcyjnej ikonografii. Wielka, mocno konturowana głowa Lenina na plakatowo czerwonym tle, po picassowsku udramatyzowany Chopin ze starego dagerotypu – nie są jeszcze wolne od pewnej naiwności i prymitywizmu w pomysłach i realizacji plastycznej. Mimo to, a raczej własnie dlatego odczuwa się w nich narodziny sztuki bardzo prawdziwej w swym dynamicznym wyrazie, walczącej bezkompromisowo z więzami przebrzmiałych konwencji i z urokami wszelkiego estetyzmu.I w istocie tak było. Malarstwo Wojciecha Fangora już wówczas było nowatorskie i odkrywcze w Polsce, choć czerpało niewątpliwie z przemożnego wpływu Matisse`a, Légera, a w szczególności Picassa. Stylizacyjne uproszczenia bryły, ostre krawędzie płaszczyzn, stosowanie geometrycznych form, wszystko to składało się na malarstwo kubizujące. Prace z lat 1948 – 49 miały potem swoją kontynuację w obrazach figuratywnych z lat 90-tych i później. Najwyraźniej był to ważny dla artysty moment twórczy, bo nawiązywał do tych kompozycji również pod koniec życia. Na nowo je interpretował i dodawał nowatorskie elementy, które jakby klamrą spinały całą jego drogę twórczą.Prezentowana praca należy niewątliwie do prawdziwych kolekcjonerskich rarytasów, nie tylko dla wielbicieli sylwetki artystycznej Wojciecha Fangora. Przede wszystkim jest jedną z nielicznych zachowanych prac artysty z tego okresu, zwłaszcza w takim formacie. Nie była również prezentowana publicznie od czasów wystawy w 1949 roku, choć wymieniana jest w wielu źródłach jako sztandarowy przykład twórczości artysty w tamtym okresie.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 800000,00

Max Estimate: 1000000,00

Starting Price: 600000,00

Price: 1300000,00

View sale details

Catalog Number: 55

Piece data:

Informel, 1959

Artist: Tadeusz Kantor

Title: Informel, 1959

Year: 1959

Dimensions: 81,0 x 100,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 12.12.2017, poz. 55Belgia, kolekcja prywatnaChristie’s, 24.06.2016, poz. 80Nowy Jork, Saidenberg Gallery

Description: Materia – żywioł i gwałtowność, ciągłość i nieograniczoność, gęstość i powolność, ciekłość i kapryśność, lekkość i ulotność. Materia rozżarzona, eksplodująca, fluoryzująca, wezbrana światłem, martwa i uspokojona. Zakrzepłość, w której odkrywamy wszystkie ślady życia.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 200000,00

Max Estimate: 300000,00

Starting Price: 170000,00

Price: 225000,00

View sale details

Catalog Number: 56

Piece data:

OBRAZ CZARNY I, 1960

Artist: Teresa Pągowska

Title: OBRAZ CZARNY I, 1960

Year: 1960

Dimensions: 100,0 x 81,0 x

Tools: mixed

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja instytucjonalnaWarszawa, kolekcja prywatna Olgi i Wojciecha FibakówPoznań, Depozyt Muzeum Narodowego

Exhibited: Teresa Pągowska .Wystawa malarstwa, ZPAP – Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, XIII Festiwal Sztuk Plastycznych, Sopot, 20 sierpień – 11 wrzesień 1960.

Reproduced: Teresa Pągowska .Wystawa malarstwa, ZPAP – Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, XIII Festiwal Sztuk Plastycznych, Sopot, 20 sierpień – 11 wrzesień 1960, poz.18.Pągowska, Galeria Lambert, Paryż, Francja, 19 maj – 14 czerwca 1961.Nowe obrazy. Kolekcja Olgi i Wojciecha Fibaków, Warszawa, 2007, s. 136.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 90000,00

Max Estimate: 150000,00

Starting Price: 70000,00

Price: 115000,00

View sale details

Catalog Number: 57

Piece data:

MONOCHROME XXV, 1975

Artist: Teresa Pągowska

Title: MONOCHROME XXV, 1975

Year: 1975

Dimensions: 140,0 x 130,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 150000,00

Max Estimate: 200000,00

Starting Price: 120000,00

Price: 190000,00

View sale details

Catalog Number: 59

Piece data:

KOMPOZYCJA, 1974

Artist: Jonasz Stern

Title: KOMPOZYCJA, 1974

Year: 1974

Dimensions: 116,0 x 81,0 x

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Niemcy, kolekcja prywatna

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 60000,00

Max Estimate: 80000,00

Starting Price: 45000,00

Price: 75000,00

View sale details

Catalog Number: 60

Piece data:

ZASŁONA, 1967

Artist: Kazimierz Mikulski

Title: ZASŁONA, 1967

Year: 1967

Dimensions: 81,0 x 60,5 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Polska, kolekcja prywatnazakup od artysty

Exhibited: Warszawa, K.M.P. i K „RUCH” GALERIA WSPÓŁCZESNA, 27 luty – 23 marzec, 1969.Portugalia, X Biennale de Sao Paulo, 1969.

Description: Wiele jest podobieństw między lalkami, maskami i kostiumami teatralnymi autorstwa artysty a postaciami i przedmiotami przezeń malowanymi. Dominują w twórczości Mikulskiego dziewczyny o dużych i okrągłych piersiach, postaci kotów, ptaków, bajkowy, surrealistyczny świat. Artysta nie odrzucił nigdy bliskiej jego epoce geometryzacji – jest to zatem świat nie tylko fantastyczny ale też uporządkowany. Obrazy często dzieli linia, pionowa bądź pozioma, budująca przestrzeń. Postaci, niczym teatralni aktorzy, oddane są z profi lu lub frontalnie, wynurzając się z planowo budowanej przestrzeni. Przedmioty, zwierzęta malowane zgodnie z naturą są jednak odrealnione, ich sens jest tajemniczy. Rzeczywistość traktowana jest przez Mikulskiego umownie a to co najbardziej urzeka w jego malarstwie to intymność budowanych niczym ze snu, dekoracyjnych scen. Nie inaczej postępuje w prezentowanej pracy. Zasłona to praca dojrzała stylowo, w pełni oddająca kwintesencję surrealistycznego malarstwa Mikulskiego. Prawie pełnopostaciowy akt, spowity liśćmi tajemniczo zakrywa woal z kaskady kolorowych kół. Tę nieśmiałość i zawarte w obrazie niedopowiedzenie Mikulski wyraźnie kontrastuje śmiałym spojrzeniem modelki patrzącej wprost na nas. Bez zwątpienia jest to jeden z najbardziej znamiennych dla artysty obrazów. Prezentowany obraz Zasłona wystawiany był przez Kazimierza Mikulskiego na 10-tym Biennale w Sao Paulo w 1969r. Ekspozycja Mikulskiego liczyła wówczas 12 obrazów, które eksponowane były w Sali Geral. W tym samym czasie swoje prace na Biennale wystawiali: Stanisław Fijałkowski, Ryszard Winiarski oraz Roman Opałka. Zasłona należy do obrazów Kazimierza Mikulskiego będącymi najbardziej wyznacznikowymi i cennymi w dorobku artysty. Stanowi również na rynku prawdziwą rzadkość, ponieważ prac tego artysty z lat 60-tych, jest niezwykle mało. Obraz wyróżnia się niezwykle nasyconą barwą i wysublimowanymi niuansami kolorystycznymi, charakterystycznymi dla wczesnego, ale i najbardziej dojrzałego i cenionego okresu twórczego artysty.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 120000,00

Max Estimate: 150000,00

Starting Price: 90000,00

Price: 115000,00

View sale details

Catalog Number: 61

Piece data:

PEJZAŻ, 1970

Artist: Rajmund Ziemski

Title: PEJZAŻ, 1970

Year: 1970

Dimensions: 60,0 x 50,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: Próba opisania malarstwa Ziemskiego w kategoriach „pejzażu wewnętrznego” jestniewystarczająca. (…) Gęstość zroszonej deszczem gliny, sypkość pyłu pokrywającegospaloną słońcem drogę, twardość kamieni – to wszystko są elementy z których tworzyćmożna obrazy (…) Szarość jest [dla Ziemskiego] tylko ciemną barwą. Może być onabłotnistym polem, może być mrokiem lasu, może być kawałkiem zmurszałej ściany.Tak rodzi się specyfi czna faktura tych niezwykłych krajobrazów.cytat za: Rajmund Ziemski, Pejzaże, Galeria Zderzak, Kraków 2003, s. 6

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 35000,00

Max Estimate: 40000,00

Starting Price: 30000,00

Price: 31000,00

View sale details

Catalog Number: 62

Piece data:

6.VII.70, 1970

Artist: Stanisław Fijałkowski

Title: 6.VII.70, 1970

Year: 1970

Dimensions: 60,0 x 73,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Polska, kolekcja prywatna

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 70000,00

Max Estimate: 100000,00

Starting Price: 65000,00

Price: 77000,00

View sale details

Catalog Number: 63

Piece data:

Autostrada VI, 1993

Artist: Stanisław Fijałkowski

Title: Autostrada VI, 1993

Year: 1993

Dimensions: 81,0 x 65,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 12.12.2017, poz. 63Warszawa, kolekcja prywatnaStockholms Auktionsverk, aukcja 10.11.2015

Description: Naczelnym powodem, dla którego malarz tworzy obraz, jest przekonanie, że malowanie prowadzi do zrozumienia jego sytuacji w życiu i w kosmosie. Malowanie jest formą dochodzenia do odpowiedzi na pytania dotyczące prawdy o życiu. Jest to język, w którym formułujemy i nadajemy sens naszej działalności jako ludzi.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 130000,00

Max Estimate: 160000,00

Starting Price: 110000,00

Price: 145000,00

View sale details

Catalog Number: 64

Piece data:

INTERFERENCJE, 1974

Artist: Jan Ziemski

Title: INTERFERENCJE, 1974

Year: 1974

Dimensions: 60,0 x 60,0 x 9,0

Tools: acrylic

Surfaces: board

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 35000,00

Max Estimate: 40000,00

Starting Price: 28000,00

Price: 70000,00

View sale details

Catalog Number: 65

Piece data:

CUBE NR 10 (CG1967-Q), 1967

Artist: Piotr Kowalski

Title: CUBE NR 10 (CG1967-Q), 1967

Year: 1967

Dimensions: 57,0 x 57,0 x 57,0

Signed: Yes

Provenance: Kraków, kolekcja prywatnaaukcja domu aukcyjnego Louisa Auktion, Bruksela, 1.10.2016kolekcja prywatna syna artysty, Andrzeja Kowalskiego

Exhibited: Paryż, Galerie Claude Givaudan, Kowalski, 1967, poz. kat. 17

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 40000,00

Max Estimate: 50000,00

Starting Price: 35000,00

Price: 40000,00

View sale details

Catalog Number: 66

Piece data:

SU 38, 1973

Artist: Wojciech Fangor

Title: SU 38, 1973

Year: 1973

Dimensions: 172,0 x 117,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Polska, kolekcja prywatnaaukcja Domu Aukcyjnego Desa Unicum, 10.12.2015, poz. 13Dom Aukcyjny Polswiss ArtWarszawa, kolekcja prywatna

Description: Fangorowe fale (…) zyskują w tym kontekście na organiczności, przypominają falowanie wodylub wgląd w kosmiczne przestrzenie dokonywane przez lunety czy teleskopy. (…) Miękkość plambarwnych oraz płynne rozmycie stref granicznych pomiędzy poszczególnymi kolorami generujesytuację, w której silnie do głosu dochodzi działanie nieostrości I niewyraźności. Oko usiłuje więc„uporządkować” I okiełznać dany widok, który wymyka się prostym, logicznym podziałom I -ruchempulsacyjnym – tworzy iluzję różnych poziomów głębi. Natura ludzkiego widzenia jest jednakzorientowana na poszukiwanie widoku ostrego, wyraźnego, z klarownym zarysem poszczególnychform, gwarantującym poczucie ich rzeczywistej obecności. Układy formalno-barwne (…) owowrażenie rzeczywistej obecności podają jednak w wątpliwość, stwarzając pole ekspansji efektówoptycznych, które nadbudowują się nad rzeczywiście obecnymi elementami.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 500000,00

Max Estimate: 700000,00

Starting Price: 400000,00

Price: 500000,00

View sale details

Catalog Number: 68

Piece data:

COW BY FANGOR, 2005

Artist: Wojciech Fangor

Title: COW BY FANGOR, 2005

Year: 2005

Tools: paint

Description: Takie rzeczy, jak litery, znaki, to jest ta dzisiejsza natura. Nie drzewa, jabłka, trawy i koty – tylko znaki.Wszystko jest przetransformowane. Ja po prostu czerpię z natury. Nauczyciele sztuki zawsze mi mówili,żebym malował z natury, no to właśnie maluję z natury, ale że natura się zmieniła, to nie moja wina.Dawniej malowałem jabłka, kapustę, słoneczniki, a dzisiaj litery. (…) Nazwisko, znak jest w tej chwiliczymś wystarczającym. To jest materiał, nie model, nie zdjęcie.Wojciech Fangor w rozmowie ze Stefanem Szydłowskim, Błędów, marzec 2015.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 350000,00

Max Estimate: 450000,00

Starting Price: 280000,00

Price: 390000,00

View sale details

Catalog Number: 69

Piece data:

ZIELONE KRZESŁO, 1991 – 2008

Artist: Wojciech Fangor

Title: ZIELONE KRZESŁO, 1991 – 2008

Year: 1991

Dimensions: 85,0 x 120,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Polska, kolekcja prywatnazakup od artysty

Exhibited: Warszawa, Galeria aTAK, Wojciech Fangor. Palimpsest, 13 stycznia – 27 luty 2009, s. 45.

Reproduced: Wojciech Fangor. Palimpsest, Galeria aTAK, Warszawa, 13 stycznia – 27 luty 2009.Szydłowski S., Wojciech Fangor. Space as play, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, 2012, s. 357.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 120000,00

Max Estimate: 150000,00

Starting Price: 100000,00

Price: 120000,00

View sale details

Catalog Number: 70

Piece data:

AREA 142/22, 1973

Artist: Ryszard Winiarski

Title: AREA 142/22, 1973

Year: 1973

Dimensions: 50,0 x 50,0 x

Tools: acrylic

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Kraków, kolekcja prywatna

Verified Artist: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 60000,00

Max Estimate: 90000,00

Starting Price: 50000,00

Price: 71000,00

View sale details

Catalog Number: 71

Piece data:

VERTICAL GAME 4 X 4, 1981

Artist: Ryszard Winiarski

Title: VERTICAL GAME 4 X 4, 1981

Year: 1981

Dimensions: 68,0 x 4,0 x 2,0

Tools: acrylic

Surfaces: board

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaKraków, kolekcja prywatnaNiemcy, kolekcja prywatna

Verified Artist: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 100000,00

Max Estimate: 150000,00

Starting Price: 90000,00

Price: 125000,00

View sale details

Catalog Number: 73

Piece data:

BUSZ, 1964

Artist: Tadeusz Dominik

Title: BUSZ, 1964

Year: 1964

Dimensions: 78,0 x 105,5 x

Tools: oil

Surfaces: paper

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaWarszawa, kolekcja Olgi i Wojciecha FibakówWarszawa, Galeria Piotra Nowickiego

Exhibited: Muzeum Narodowe w Warszawie, Tadeusz Dominik. Za oknem jest ogród, 2008.

Reproduced: Tadeusz Dominik. Za oknem jest ogród, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa, 2008, s. 215.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 90000,00

Max Estimate: 100000,00

Starting Price: 80000,00

Price: 90000,00

View sale details

Catalog Number: 74

Piece data:

KOMPOZYCJA, 1964

Artist: Tadeusz Dominik

Title: KOMPOZYCJA, 1964

Year: 1964

Dimensions: 78,0 x 106,0 x

Tools: oil

Surfaces: paper

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaWarszawa, kolekcja Olgi i Wojciecha FibakówWarszawa, Galeria Piotra Nowickiego

Exhibited: Muzeum Narodowe w Warszawie, Tadeusz Dominik. Za oknem jest ogród, 2008.

Reproduced: Tadeusz Dominik. Za oknem jest ogród, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa, 2008, s. 215.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 90000,00

Max Estimate: 100000,00

Starting Price: 80000,00

Price: 110000,00

View sale details

Catalog Number: 76

Piece data:

OBRAZ CHEMICZNY, 1975

Artist: Kajetan Sosnowski

Title: OBRAZ CHEMICZNY, 1975

Year: 1975

Dimensions: 130,0 x 114,0 x

Tools: individual

Surfaces: canvas

Provenance: Warszawa, kolekcja instytucjonalnazakup od rodziny artysty

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 100000,00

Max Estimate: 140000,00

Starting Price: 90000,00

Price: 110000,00

View sale details

Catalog Number: 77

Piece data:

BEZ TYTUŁU, 1960

Artist: Kajetan Sosnowski

Title: BEZ TYTUŁU, 1960

Year: 1960

Dimensions: 73,0 x 60,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 40000,00

Max Estimate: 45000,00

Starting Price: 30000,00

Price: 38000,00

View sale details

Catalog Number: 79

Piece data:

Synku w niebie wiatr wielki, nie chodź do Norymbergii, 1984

Artist: Tadeusz Kantor

Title: Synku w niebie wiatr wielki, nie chodź do Norymbergii, 1984

Year: 1984

Dimensions: 59,0 x 43,5 x

Tools: mixed

Surfaces: paper

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 12.12.2017, poz. 79

Description: „Rysunki stanowią nić w labiryncie twórczości Kantora. Dodatkowym, cennym przewodnikiem jest także autokomentarz artysty. W obrazach, komentarzach, rekwizytach i przede wszystkim w rysunkach nadal istnieje teatr Kantora”.(Tadeusz Kantor. Rysunki z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi [katalog wystawy], wyd. Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2001, s. 5)

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 25000,00

Max Estimate: 30000,00

Starting Price: 22000,00

Price: 37000,00

View sale details

Catalog Number: 80

Piece data:

KOMPOZYCJA, 1976

Artist: Eugeniusz Markowski

Title: KOMPOZYCJA, 1976

Year: 1976

Dimensions: 128,0 x 108,0 x

Tools: mixed

Surfaces: canvas

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 30000,00

Max Estimate: 40000,00

Starting Price: 25000,00

Price: 31000,00

View sale details

Catalog Number: 81

Piece data:

FIGURY – MANEKINY CZARNE, 1972

Artist: Magdalena Abakanowicz

Title: FIGURY – MANEKINY CZARNE, 1972

Year: 1972

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnakolekcja własna artystki

Exhibited: Düsseldorf, Kunstverein fur die Rheiniande und Westfalen Düseldorf Grabbeplatz Kunsthalle,Magdalena Abakanowicz Textile Strukturen und Konstruktionen. Environments, 29 marzec – 28 maja 1972.Aberdeen, Aberdeen Art Gallery, Environments, 1972.Warszawa, Dom Artysty Plastyka,Abakanowicz? Abakanowicz!20 grudzień 2012 – 3 luty 2013.Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku,Magdalena Abakanowicz – retrospektywa, 8 czerwiec – 3 listopad 2013.Galeria Winda, Kielce,Magdalena Abakanowicz, 15 maja – 15 czerwca 2014.

Reproduced: Magdalena Abakanowicz Textile Strukturen und Konstruktionen. Environments, Kunstverein fur die Rheiniande und Westfalen Düseldorf Grabbeplatz Kunsthalle, Düsseldorf,1972, il.s.nlb.Abakanowicz? Abakanowicz!Dom Artysty Plastyka, Warszawa, 2012, folder il. s. 2.Magdalena Abakanowicz – retrospektywa, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, 2013, s. 106.

Description: Mówiąc o człowieku, dotyka się także jego związku z naturą i podobieństw w świecieorganicznym. W grupach, które tworzę, nie ma dwóch postaci jednakowych.Gromada ludzi, ptaków, owadów, garść liści – to tajemniczy zbiór wariantówpewnego wzoru. Zagadka natury nie znoszącej dokładnych porównań czy niemogącej ich dokonać, podobnie jak ręka człowieka nie potrafi powtórzyć własnegogestu. – Magdalena Abakanowicz

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 800000,00

Max Estimate: 1000000,00

Starting Price: 600000,00

Price: 1300000,00

View sale details

Catalog Number: 82

Piece data:

SYTUACJA XXI, 1993

Artist: Jan Tarasin

Title: SYTUACJA XXI, 1993

Year: 1993

Dimensions: 40,0 x 30,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Polska, kolekcja prywatnazakup od rodziny artysty

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 25000,00

Max Estimate: 30000,00

Starting Price: 19000,00

Price: 28000,00

View sale details

Catalog Number: 83

Piece data:

DOJRZEWAJĄCE PRZEDMIOTY, 1999

Artist: Jan Tarasin

Title: DOJRZEWAJĄCE PRZEDMIOTY, 1999

Year: 1999

Dimensions: 114,0 x 146,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 200000,00

Max Estimate: 300000,00

Starting Price: 160000,00

Price: 200000,00

View sale details

Catalog Number: 84

Piece data:

OB. DCCCLXVI, 2009

Artist: Stefan Gierowski

Title: OB. DCCCLXVI, 2009

Year: 2009

Dimensions: 150,0 x 120,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 100000,00

Max Estimate: 130000,00

Starting Price: 90000,00

Price: 110000,00

View sale details

Catalog Number: 86

Piece data:

BEZ TYTUŁU, 2017

Artist: Leon Tarasewicz

Title: BEZ TYTUŁU, 2017

Year: 2017

Dimensions: 100,0 x 260,0 x

Tools: acrylic

Surfaces: canvas

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 100000,00

Max Estimate: 120000,00

Starting Price: 85000,00

Price: 100000,00

View sale details

Catalog Number: 87

Piece data:

DZIENNIK NR 59, 1996

Artist: Włodzimierz Pawlak

Title: DZIENNIK NR 59, 1996

Year: 1996

Dimensions: 150,0 x 110,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: Za stworzony w 1989 roku, cykl „Dziennik” otrzymał nagrodę „GrandPrix” na 22 Festiwalu Malarstwa w Cagnes-sur-Mer. Obrazy pochodzącez tej grupy są dla Pawlaka forma wypowiedzi artystycznej, która oscylujewokół filozofi i sztuki. „Dzienniki” prowadzone są w różny sposób: część z nich wykonywana jest na płótnie i zachowana jest w monochromatycznejgamie kolorystycznej przeplatanej znakami pisma, inne natomiastwyrażane są w formie rysunku ołówkiem na papierze lub w formiegablotek które zawierają przedmioty (tubki po farbach, uszkodzone pędzle, zużyte bilety czy pudełka pozapałkach).

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 60000,00

Max Estimate: 80000,00

Starting Price: 50000,00

Price: 55000,00

View sale details

Catalog Number: 88

Piece data:

TRAVEL TO THE MIDDLE, 2012

Artist: Piotr Uklański

Title: TRAVEL TO THE MIDDLE, 2012

Year: 2012

Dimensions: 120,0 x 120,0 x

Tools: individual

Surfaces: paper, plywood

Provenance: Polska, kolekcja prywatnaSzwajcaria, kolekcja prywatnaGeneva, kolekcja prywatna, Gagosian Gallery

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 300000,00

Max Estimate: 350000,00

Starting Price: 250000,00

Price: 265000,00

View sale details

Catalog Number: 89

Piece data:

NUDO BIANCO / BIG WHITE KNOT (BIAŁY WĘZEŁ), 2010

Artist: Xawery Wolski (1960)

Title: NUDO BIANCO / BIG WHITE KNOT (BIAŁY WĘZEŁ), 2010

Year: 2010

Dimensions: 200,0 x 120,0 x 33,0

Exhibited: Miami, USA, Diana Lowenstein Fine Arts Gallery, Thoughts, Meditations, Acts, 2011.

Verified Artist: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 90000,00

Max Estimate: 100000,00

Starting Price: 70000,00

Price: 105000,00

View sale details

Catalog Number: 90

Piece data:

PRZEBIEGI XXXI, 2014

Artist: Jerzy Kałucki

Title: PRZEBIEGI XXXI, 2014

Year: 2014

Tools: acrylic

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Exhibited: Kraków, Galeria Starmach, Jerzy Kałucki. Przebiegi i Konteksty, 2017.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 50000,00

Max Estimate: 70000,00

Starting Price: 45000,00

Price: 50000,00

View sale details

Catalog Number: 91

Piece data:

RELIEF, LATA 70. XX W.

Artist: Mikołaj Kochanowski

Title: RELIEF, LATA 70. XX W.

Dimensions: 100,0 x 85,0 x

Tools: individual

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Exhibited: Kraków, wrzesień, 2017, Mikołaj Kochanowski (1916-1987), poz. 25.

Reproduced: Mikołaj Kochanowski (1916-1987), Kraków, wrzesień, 2017, s. 45.

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 20000,00

Max Estimate: 30000,00

Starting Price: 18000,00

Price: 20000,00

View sale details

Catalog Number: 93

Piece data:

KEA, 1979

Artist: Igor Mitoraj

Title: KEA, 1979

Year: 1979

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 25000,00

Max Estimate: 30000,00

Starting Price: 22000,00

Price: 29000,00

View sale details

Catalog Number: 95

Piece data:

KRÓLEWNA, 2003

Artist: Marek Sobczyk

Title: KRÓLEWNA, 2003

Year: 2003

Dimensions: 130,0 x 90,0 x

Tools: tempera

Surfaces: canvas

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 30000,00

Max Estimate: 40000,00

Starting Price: 25000,00

Price: 25000,00

View sale details

Catalog Number: 96

Piece data:

ŚLADY, 1996

Artist: Tomasz Tatarczyk

Title: ŚLADY, 1996

Year: 1996

Dimensions: 57,0 x 84,0 x

Tools: oil

Surfaces: paper

Signed: Yes

View piece details

Sale data:

Min Estimate: 30000,00

Max Estimate: 40000,00

Starting Price: 27000,00

Price: 27000,00

View sale details