Artist: Wojciech Gerson
Title: CHATA W OLSZTYNIE KOŁO CZĘSTOCHOWY, 1853
Year: 1853
Tools: crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: (wymiary w świetle passe-patrout 24,5 x 41,3 cm) sygn. p.d.: WG Olsztyn dnia 21 Lipca na odwrocie nalepki domów aukcyjnych Proweniencja: Obraz w 2008 roku zakupiony do znakomitej Kolekcji Godurowskiej, należącej do Małgorzaty i Piotra Giermaziaków, w której znajdują się dzieła najlepszych polskich artystów, od XIX wieku aż po klasyków sztuki współczesnej. Prezentowany rysunek pochodzi z wczesnego okresu twórczości Wojciecha Gersona, który już w czasie swoich warszawskich studiów w towarzystwie profesorów i kolegów, wyruszał w „wędrówki piechotne po kraju“ celem „zbierania widoków, typów i ubiorów ludowych“. W ten sposób, także i później, zwiedzał okolice Krakowa, Ojcowa, Kielc, Sandomierza, Lublina, Mazowsze, Pojezierze Suwalskie czy Litwę. Zestawiając ze sobą powstałe wówczas rysunki, można z dużą dokładnością ustalić marszrutę, szlak przemierzony przez artystę. Na aukcji marcowej w 2011 roku prezentowaliśmy np. Widok Miechowa, rysunek o parę dni późniejszy, datowany 28 sierpnia 1853 r. Bibliografia: – Kolekcja Godurowska. Malarstwo polskie XIX i XX w. (koncepcja merytoryczna, wstęp, opracowanie dzieł wszystkich Tadeusz Matuszczak), Godurowo 2018, s. 20, il.
Artist: Jan Matejko
Title: KAPŁAN ZNICZA, OK. 1870
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 17,5 x 15,8 cm (w świetle passe-partout); sygnowany p.d.: JM (inicjały wiązane) poniżej napis: Svatan | Kapłan | Znicza | Swenton z gontyny | słowiańskiej | (Święton) Na odwrocie oprawy fragment nalepki z częściowo tylko czytelnym napisem (atrament, druk): ... Matejko | Rysunek | .... | ...NAJER | .... CKA 16 (?). Prawdopodobnie jest to nalepka Salonu Sztuki Abe Gutnajera przy ul. Mazowieckiej 16, czynnego w tym lokalu w latach 1920-1939. "Niewygasający nigdy ogień, w Polsce i Litwie pogańskiej nazywany Zniczem, przez kapłanów na ołtarzu ofiarnym utrzymywany, nie był sam przez się czczony jako bóstwo, ale jako obraz odwiecznej wiedzy i siły życiodajnej. Podług podań kronikarskich palono go na ołtarzu w Romowie, w Wilnie przed bałwanem Perkuna i w Nowogrodzie Wielkim. Miejsce gdzie się palił było miejscem wyroczni, a kapłan był stróżem ognia wiecznego i dokładał ciągle drzewa dla jego podtrzymania" (patrz: Z. Gloger, Encyklopedia staropolska, t. IV [reprint wyd. z 1900-1903], Warszawa 1974). Pośród licznych i różnorakich wątków przebogatej twórczości Matejki przewijają się także odniesienia do legend i mitów słowiańskich. Można tu wymienić, np. rysunek z karykaturą Płanetnika (ok.1868), szkic przedstawiający krąg - ołtarz ofiarny (ok.1875), obraz znany jako Wianki lub Noc świętojańska (1875) czy wreszcie dwa obrazy z cyklu Dzieje cywilizacji - Zaprowadzenie chrześcijaństwa (1889) i Chrzest Litwy (1888). W tym ostatnim... więcej
Artist: Jacek Malczewski
Title: SKRZYPEK, 1882
Year: 1882
Tools: ink
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: tusz lawowany, papier żeberkowy z filigranem ST [inicjał wiązany] sygn. p.d.: J. Malczewski | 882 na odwrocie przeciwnie do kompozycji słabo widoczna owalna pieczęć oraz odręczna notatka tuszem: Ks. III. str 32./18 | wyd. 15/III 1932 | spraw. | [nieczytelny podpis]
Artist: Juliusz Kossak
Title: KLACZ ZE ŹREBIĘCIEM, 1896
Year: 1896
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, gwasz, papier, [tondo] średnica 15,5 cm (w św. oprawy) sygn. u dołu: JKossak | 96 (inicjały wiązane)
Artist: Zofia Plewińska-Smidowiczowa
Title: NA KRAKOWSKIM JARMARKU
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: ZOFIA . PLEWIŃSKA . SMIDOWICZOWA. Większość prac artystki zaginęła w czasie II wojny światowej, dlatego każda praca pojawiająca się na aukcji stanowi dużą rzadkość.
Artist: Stanisław Tondos
Title: PRZED KAPLICZKĄ
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary 75 x 52 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: Tondos
Artist: Józef Mehoffer
Title: WINCENTY KADŁUBEK, 1903
Year: 1903
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Szkic do okna w kaplicy króla Olbrachta katedry na Wawelu, 1903 sygn. p.d.: JÓZEF MEHOFFER 1903 – na odwrocie na górnej listwie krosna centralnie nalepka Związku Powszechnego Artystów Polskich [druk, tusz ]: ZWIĄZEK PO […] STÓW POLSKICH | [...]OWIE. | Autor Józef Mehoffer. | Tytuł Witraż do Kaplicy | Winc: Kadłubka na Wawelu | Rodzaj akw. Rozmiar | [...]a Nr. 810. ; – na prawo nalepka z nr. 12 oraz zakreślonym w kółku nr. 42 [oł.] odnoszącym się do rozmiaru podobrazia; – na odwrocie u góry ołówkiem 114 1/2 x 50 [w kółku] | N 2415 oraz 74 ; częściowo na tych liczbach nalepka [druk, tusz ]: AUTOR Józef Mehoffer | TYTUŁ DZIEŁA Bł. Wincenty Kadłubek 1902 [sic!, ołówkiem] | RODZAJ DZIEŁA CENA | Podpis: | Wł. autora ; – centralnie umieszczona naklejka [druk, tusz ]: Imię i nazwisko: | Name: Józef v. Mehoffer | Miejsce zamieszkania: | Wohnort: Krakau | Tytuł: | Titel: Vincentius Kadłubek | Skizze für ein Fenster der Kathedrale auf dem | Wawel zu Krakau | Cena: | Preis: Privateigentum. | Wielkość: | Grosse; – poniżej kwadratowa naklejka z wydrukowanym numerem 36; ponadto... więcej
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: W OGRODZIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: B. RYCHTER-JANOWSKA
Artist: Tadeusz Ajdukiewicz
Title: PORTRET ARCYKSIĘCIA KAROLA HABSBURGA, OK. 1910
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: P. [?] T.Ajdukiewicz Tadeusz Ajdukiewicz był artystą związanym z mecenatem arystokracji i dworów panujących; w tych kręgach zrobił prawdziwą karierę, a jego obrazy podobały się powszechnie.
Artist: Władysław Czachórski
Title: DZIEWCZYNA Z KWIATAMI, PO 1897
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Czachórski Władysław Czachórski w roku 1879 na drugiej Wystawie Wszechświatowej Sztuki w Monachium zaprezentował obraz zatytułowany Czy chcesz różę? Dzieło to wzbudziło tak liczne zachwyty, że od tej pory artysta malował jedynie wysmakowane, intymne scenki rodzajowe, przedstawiające piękne modelki w zachwycjących, stylizowanych na rokokowe, sukniach w otoczeniu kwiatów i kosztownych bibelotów. Te wyidealizowane wizerunki rozmarzonych kobiet w wykwintnych i luksusowych wnętrzach zdobyły Czachórskiemu wielką sławę i powodzenie. Tak z wielkim uznaniem o twórczości artysty pisał współczesny mu krytyk sztuki i kolega Henryk Piątkowski: W plejadzie gwiazd, które zabłysły na horyzoncie sztuki polskiej w ostatnich kilku dziesiątkach lat zeszłego wieku i blaskiem swym ozłociły ten wspaniały okres jej rozwoju, nazwisko Czachórskiego pozostanie w pierwszym szeregu jako wysoki wyraz technicznej kultury malarskiej i doskonałości fachowej. [...] Zajął on z czasem stanowisko tak wybitne, że dzieła jego, płacone na wagę złota przez amatorów i kolekcjonerów, rywalizowały zwycięsko z utworami artystów tej miary co Florent Willems i Alfred Stevens. [...] Każdy nowy utwór Czachórskiego, wyszły z jego monachijskiej pracowni, otaczała aureola, przyznawana arcydziełom. Większość ich, przechodząc odrazu do rąk... więcej
Artist: Julian Fałat
Title: PORTRET ŁOWCZEGO DWORU CESARZA WILHELMA II,1899
Year: 1899
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PORTRET RYSZARDA WILHELMA VON DOHNA, ŁOWCZEGO DWORU CESARZA WILHELMA II, 1899 wymiary 31,5 x 26 cm (w świetle passe-partout) sygn. l. d.: Jul Fałat | 99 na odwrocie w p.g. rogu numer: 801 ; poniżej, centralnie umieszczony napis ołówkiem: Łowczy u cesarza Wilhelma Ryszard Wilhelm von Dohna (Richard Wilhelm Ludwig Fürst zu Dohna-Schlobitten, ur. 17 sierpnia 1843 w Turynie, zm. 21 sierpnia 1916 w Wilnie) – polityk pruski i przyjaciel cesarza Wilhelma II. Na cesarskim dworze Ryszard von Dohna pełnił funkcję Łowczego Dworu oraz Prowadzącego Sforę królewskich polowań. Fałat poznał go podczas swej pracy (od 1886 do końca XIX wieku) na dworze Wilhelma II jako nadwornego malarza scen myśliwskich. W okresie swej pracy dla cesarskiego dworu Fałat co roku był zapraszany przez Urząd Naczelnego Marszałka Dworu do udziału w polowaniach w Hubertusstock (Schorfheide). W swoich Pamiętnikach artysta opisuje okoliczności, w których znalazł się w cesarskim okręgu łowieckim w Romintach w Prusach Wschodnich i wzmiankuje obecność hrabiego Ryszarda von Dohna w czasie polowania: W Rominten bawili podczas mojego pobytu hrabia Dohna-Schlobitten i hr. Filip Eulenburg. ( Pamiętniki , Katowice, 1987, s. 192) Bibliografia: – ... więcej
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: BEGONIE, 1914
Year: 1914
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. wraz z dedykacją z lewej: Zofji Wellisch [...] | […] LWyczół | 1914. [inicjał wiązany] na odwrocie l.g. nalepka (druk, pieczęć , tusz ): 28707 Autor Wyczółkowski Leon | Tytuł Begonie Rodzaj dzieła ak [...] | Cena Własność [...] Wellisch Data | Plodam [...] w p.g. rogu nalepka (druk, tusz ): Obraz Wyczółkowski Begonie | Wypożyczony przez WP. Wellisch | na | Wystawę Obrazów i Rzeźb Artystów Współczesnych | na rzecz | Tow. Ochron dla dzieci w. m. ponadto na środku przy górnej krawędzi nalepka firmy produkującej podobrazia Giudice, Mariani & Cia z Buenos Aires oraz centralnie umieszczona nalepka fabryki ram J. Adamczyka Bibliografia: – Katalog wystawy na rzecz T-wa Ochron dla dzieci W.M. [wyznania mojżeszowego], Warszawa styczeń-luty 1916, Druk. Długa 29 (Hotel Polski), s. 7, nr kat. 129, wł. p. Wellisch.
Artist: Tadeusz Styka
Title: PORTRET DAMY W PERŁACH
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: TADÉ. STYKA. na odwrocie w l.g. rogu ośmioboczna naklejka z nieczytelnym znakiem Tadeusz Styka był przede wszystkim portrecistą, malarzem arystokracji, pięknych kobiet i sławnych osób. Z takim własnie portretm pięknej, młodej kobiety mamy tu do czynienia. Obraz ukazuje blond piękność, która kusi widza zalotnym spojrzeniem i swą domniemaną nagością skrytą pod delikatnym białym futrem. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Olga Boznańska
Title: AUTOPORTRET, OK. 1905
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: O. Boznańska na odwrocie – na „plecach“: – centralnie umieszczony napis ołówkiem: Olga de Boznanska | [...] me | [...] gauche – informacja ta powtórzona na nalepce częściowo przykrywającej ten opis: Olga de Boznanska | pour elle meme | signé en bas a gaouche ; – poniżej nalepka: D.16.664 | Boznanska | Self portrait ; – w p.g. rogu nalepka z wystawy Boznańskiej w Muzeum Narodowym w Warszawie 25 II – 2 V 2015; – poniżej nalepka paryskiej, istniejącej do dziś, firmy ramiarskiej ENCADREMENTS et DORURE na ramie: – w p.d. rogu nalepka inwentarzowa MNW ( długopis , druk): [...] . 664/14 | Muzeum Narodowe | w Warszawie – na prawej krawędzi ramy nalepka z numerem 53 Proweniencja: – kolekcja Wojciecha Borzobohatego, Paryż – następnie kolekcja prywatna, Polska Na zamówienie Feliksa Mangghi Jasieńskiego Olga Boznańska wykonała autoportret, o którym wspominała w liście z 20 grudnia 1906 roku: Wreszcie portret mój skończony, dotąd go malowałam z przerwami, aby wyszedł, bo inaczej byłby sczerniał. Nie mogłam, czyli raczej nie widziałam siebie w lustrze... więcej
Artist: Ludomir Sleńdziński
Title: PO KONCERCIE. PORTRET CÓRKI ARTYSTY, 1944
Year: 1944
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PO KONCERCIE. PORTRET JULITY, CÓRKI ARTYSTY, 1944 wymiary w autorskiej ramie 133,5 x 118,5 cm sygn. u dołu, pośrodku: NA | PAMIĄTKĘ PIERWSZEGO KON | CERTU | W DNIU 30 VI 1944 | POŚWIĘCA CÓRCE JULICIE | LUDOMIR SLENDZINSKI | AUTOR WILNO 1944 we wszystkich narożnikach teksty informujące o programie koncertu: – l.g.: I | BACH – | BUSONI | CHROMATI | /SCHE FANTA | SIE UND FU | GA | D-MOLL | GALUPPI | SONATA PER | CEMBALO | C-DUR – p.g.: L. VAN | BEETHOVEN | APPASSIONATA | F. MOLL | OP. 57 | SCHMAN | PAPILLONS | D DUR | OP. 2 – l.d.: F. CHOPIN | MAZURKA | C-MOLL | OP. 24 | BALLADA | C-MOLL | OP 23 | ÉTUDE | No 2 | AS DUR | NOCTURNE | E-DUR | OP. 62 | No 2 – p.d.: F. LISZT | RHAPSODIE | HONGROISE | XIII Literatura: – Wystawa Zbiorowa Ludomira Ślendzińskiego oraz Wystawa Zespołu Artystów Krakowskich „NURT“ , luty – marzec 1950, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Pałac Sztuki, Kraków 1950, s. 5, nr kat. 8; – H. Dobrowolska, Prace Ludomira Slendzińskiego . Uzupełnienie do katalogu dzieł artysty opublikowanego w „Roczniku Muzeum Narodowego“, XVI, 1972 [w:] Ludomir Slendziński. Pamiętnik wystawy, Muzeum... więcej
Artist: Emmanuel Villanis
Title: LUKRECJA, OK. 1910
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wys. 71 cm sygn. na cokole: E.Villanis oraz stemplem: Societé des Bronzes des Paris, No 6721 P Rzeźba reprodukowana w: – Pierre Kjelberg, Les bronzes du XIX Siécle. Dictionaire des sculptures , Paryż 1989, s. 641-644, il.
Artist: Jan Chełmiński
Title: SPOTKANIE W PARKU, 1885
Year: 1885
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jan Chelminski | 1885 na odwrocie nalepka londyńskiej firmy oferującej materiały malarskie: PREPARED PANEL | [rysunek: lew-herb-jednorożec] | WINSOR & NEWTON, | ARTISTS’ COLOURMEN | To Her Majesty | ADN TO | T. R. H. THE P[..]NCE AND P[..]NCESS OF WALES, | 38, [...] ATHBONE PLAC[...] W. | AND | NORTH LONDON […] OUR WORKS, KENTISH TOWN, N.W.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: PORTRET AMY ZAKRZEWSKIEJ, PRZED 1903
Tools: pastel
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Axentowicz na odwrocie liczby (ołówkiem): 65,5 | 92,5 odnoszące się do wymiarów obrazu Sportretowaną damą w złotym szalu może być ulubiona rudowłosa modelka artysty, Ama Zakrzewska. Jej twarz pojawia się, m.in. na plakatach anonsujących kolejne wystawy Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka“. Prezentowany portret posłużył zapewne artyście za wzór do wykonanego w 1903 r. plakatu VII Wystawy „Sztuki“ (obok). Tak o Amie Zakrzewskiej, a dokładnie o Annie Teresie Zakrzewskiej pisze Urszula Kozakowska-Zaucha: Wzmianki o niej i jej siostrze Nacie zamieszcza w swoim eseju „Z dogmatem“ Tadeusz Boy Żeleński, cytując wierszyk zapisany na wachlarzu jednej z sióstr: „Ładna Nata, ładna Ama, ale najpiękniejsza mama“. Ustnym dopełnieniem wierszyka była jego szeptana w Krakowie parafraza „Biedna Ama, biedna Nata, ale najbiedniejszy tata“. Piękną Amą była Anna Teresa Zakrzewska, która w 1903 roku wyszła za mąż za włoskiego arystokratę z Sycylii Alessandro Tascę (1874-1943), który ze względu na swoje socjalistyczne zamiłowania zwany był „czerwonym księciem“. Był on również wujem słynnego pisarza Giuseppe Tomasi di Lampedusa, autora „Lamparta“.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: PORTRET MĘSKI
Tools: pastel
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Axent Axentowicz znany jest szerokiej publiczności głównie dzięki swoim licznym portretom eterycznych kobiet. Zdecydowanie mniej uwagi poświęca się namalowanym przez niego wizerunkom męskim. Usprawiedliwieniem dla takiego stanu rzeczy jest nieporównanie mniejsza ich ilość, jednak kunszt tych dzieł jest co najmniej równy portretom kobiecym. Po śmierci artysty, tak wspominał jego twórczość autor pożegnania (o inicjałach mb) na łamach tygodnika „Jlustracja Polska“ z września 1938 roku: Tak, jak był po prostu eteryczny w sposobie wykonania portretów kobiecych, tak mocno i zdecydowanie modelował na płótnie twarze i postacie mężczyzn. Był wielkim artystą i doskonałym technikiem. mb, Polsce znów ubył słynny malarz , „Jlustracja Polska“, 1938, nr 36, s. 970 Prezentowany obraz jest znakomitym przykładem takiego właśnie zdecydowanego męskiego portretu. Ukazuje on niezwykle eleganckiego mężczynę w odświętnym stroju szykującego się do ważnego wyjścia. Postać oświetlona jest z dwóch stron, a mistrzostwo, jakie Axentowicz posiadł w technice pastelu, pozwoliło mu na subtelną grę światła dziennego i sztucznego. Wyraźnie widać zarówno światło miękkie, wpadające przez okno, równomiernie otulające prawy policzek modela, jak i ciekawą grę światła sztucznego, ciepłego,... więcej
Artist: Jan Chełmiński
Title: KONNY HUZAR W ZIMOWYM PEJZAŻU
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jan V. Chelminski na odwrocie na desce odręcznie wypisane grupy cyfr oraz centralnie umieszczona (w połowie zachowana) naklejka z nieczytelnym fragmentem owalnej pieczątki na górnej listwie ramy ozdobna nalepka zakładu ramiarskiego w East Orange (New Jersey): CHARLES R. MEESON | ARTISTIC | PICTURE FRAMES | AND | ART GOODS | MIRRORS | KODAKS | 579 MAIN STREET | EAST ORANGE. Ponadto nalepki domu aukcyjnego Koller w Zurychu. Proweniencja: – Prywatna kolekcja w Szwajcarii. – Prywatna kolekcja, Polska. Podobne niewielkie kompozycje, swoiste studia przedstawiające żołnierzy różnej broni i barwy powtarzały się często w oeuvre Chełmińskiego (np. cykl 48 obrazów poświęconych armii Księstwa Warszawskiego; obecnie w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie).
Artist: Jan Piotr Norblin De La Gourdaine
Title: PARA OBRAZÓW
Tools: ink, watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: STRAŻ PRZED ZAMKOWĄ BRAMĄ, przed 1771 tusz lawowany, akwarela, papier na tekturowej podkładce, 7,7 x 16,5 cm na odwr. dawny odręczny tekst atramentem: Norblin (Jean Pierre né a 1 er Juillet 1745 á | Misy Faut Yonne pres Montereau | grand prix de peinture en 1771 BIWAK ŻOŁNIERSKI PRZED BRAMĄ ZAMKOWĄ, przed 1771 tusz lawowany, akwarela, papier na tekturowej podkładce, 7,4 x 16,5 cm; sygn. p.d.: Norblin Oba rysunki w dawnej, historycznej oprawie z namalowaną ramką; na odwr. drukowane naklejki, działającej od 1807/08, paryskiej firmy oferującej materiały malarskie: ALPHONSE GIROUX et Compagne... etc.
Verified Artist: Yes
Artist: Piotr Michałowski
Title: SZKICE KIRASJERÓW
Tools: gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: P. Michałowski
Artist: Simon Johannes Van Douw
Title: PARA OBRAZÓW, 3 ćWIERć XVII W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: RODZINA PASTERZY Z BYDŁEM PRZED RUINĄ, 3 ćwierć XVII w. olej, płótno (dublaż), 47 x 58 cm sygn. p.d.: S. v. Douv PASTERZE Z KOŃMI PRZED RUINĄ, 3 ćwierć XVII w. olej, płótno (dublaż), 47 x 57 cm sygn. pośrodku, przy dolnej krawędzi: S. v. Douv Oba obrazy zostaly poddane konserwacji w roku 1948 (p. Ludmiła Kusztelan w Poznaniu) oraz w roku 2007 (p. Janusz Czop w Krakowie). Obrazom towarzyszy obszerna „Dokumentacja prac konserwatorskich“, autorstwa konserwatora, p. Janusza Czopa. Dokumentacja zawiera szczegółowe opisy stanu ich zachowania, przeprowadzonych prac konserwatorskich, jak również obfitą dokumentację fotograficzną obrazów wykonaną przed, w trakcie i po konserwacji.
Artist: Malarz Nieokreślony
Title: ENEASZ OPUSZCZAJĄCY DYDONĘ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: NIEOKREŚLONY MALARZ WŁOSKI XVII / XVIII W. Scena z Eneidy Publiusza Wergiliusza Maro, eposu opiewającego orężne czyny męża, który pierwszy z wybrzeża Troi zawędrował do Italii i Lawinium, posłuszny wyrokom bogów i ścigany gniewem Junony. Po drodze zawitał do Kartaginy, gdzie połączyła go miłość z królową Dydoną. Jednakże z rozkazu bogów musiał ją opuścić, by podążyć za przeznaczeniem. Zrozpaczona królowa popełniła samobójstwo. Temat popularny w malarstwie. Nasz obraz jest swobodnym nawiazaniem do wcześniejszej kompozycji Guida Reni (1575-1642).
Verified Artist: Yes
Artist: Ludwik Kurella
Title: ODPOCZYNEK
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Ludwik Kurella | 18 [..] na odwrocie: – mała naklejka o kształcie rombu z wpisaną atramentem liczbą: 24; – pośrodku owalna pieczęć monachijskiej firmy oferującej materiały malarskie [tekst trudnoczytelny]: Farben * Malerutensilien * Firnisse | Heinr: Zech ] | MÜNCHEN. | * Eisenmansgasse * [...]
Artist: Tadeusz Popiel
Title: SKALISTE WYBRZEŻE CAPRI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: T Popiel Popiel odbył liczne podróże do Włoch, w czasie których dużo pracował w plenerze. Powyżej prezentujemy efektowny obraz przedstawiający skaliste wybrzeże Capri, wyspy, którą często odwiedzał i której rozmaite zakątki chętnie malował. Ulubionym motywem artysty było morze, które ukazywał w bardzo ciekawym świetle, z umiejętną perspektywą i śmiałością w uchwyceniu najciekawszych momentów wzburzonych fal, prawdziwe, piękne i dobre. A. Schroeder, Tadeusz Popiel , „Nasz Kraj“ 1907, nr 19, s. 587-588
Artist: Aleksander Świeszewski
Title: ZACHÓD SŁOŃCA, OK. 1886
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn p.d.: A. Świeszewski na odwrocie centralnie umieszczony owalny znak firmy produkującej podobrazia: Adrian Brugger | MUNCHEN | Theatinerstrasse No. w p.d. rogu nalepka: [...] 1 x 32 | Ou. Ia Obraz przedstawia motyw znad Gosausee, jeziora w austriackich Alpach Salzburskich, z górującym nad nim masywem Dachstein (wys. do 2995 m.). Widok ten artysta malował wielokrotnie, por. Jezioro alpejskie z 1886 (aukcja Agra-Art z 6 XII 2009, kat. 34).
Artist: Aleksander Gierymski
Title: STUDIUM KOMPOZYCJI OBRAZU SJESTA WŁOSKA,OK.1878
Tools: pencil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: STUDIUM KOMPOZYCJI OBRAZU SJESTA WŁOSKA, ok. 1878-1879 sygn. l.d.: A G na odwrocie podkładki: fotografia albuminowa na kartonie przedstawiająca modela w stroju pierrota do kompozycji Powrót masek nad ranem Proweniencja: – W latach 60. XX w. własność Stefana Kozakiewicza. – Następnie własność Heleny i Marka Kozakiewiczów w Warszawie. – W latach 90. XX w. zakupiony do kolekcji prywatnej na rynku antykwarycznym w Katowicach. Obraz wystawiany: – Sztuka warszawska od średniowiecza do połowy XX w. Wystawa jubileuszowa w stulecie powstania Muzeum 1862-1962, MNW, Warszawa 1962; – Aleksander Gierymski „W altanie“ , MSŁ, Łódź 1971; – Aleksander Gierymski 1850-1901 , MNW, W-wa 2014. Bibliografia: – Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1964, s. 537; – J. Starszyński, Aleksander Gierymski , Warszawa 1967, s. 12, 48, nr kat. i il. 147; – J. Straszyński, Aleksander Gierymski , Varsavia 1969, s. 12, 48, nr kat. i il. 147; – J. Straszyński, Aleksander Gierymski , Warsaw 1971, s. 47, nr kat. i il. 147; – H. Stępień, Helena Modrzejewska... więcej
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: PORTRET MŁODEJ KOBIETY, 1883
Year: 1883
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: L.Wyczółkowski | 1883. na odwrocie wzdłuż prawej krawędzi napis ołówkiem: k. l. 151/56 Lata 1880-1884 spędził Wyczółkowski w Warszawie, gdzie starał się zdobyć popularność, ofiarowując publiczności [...] liczne portrety, sceny salonowe i obyczajowe komponowane za podnietą monachijskich i francuskich obrazów tego rodzaju [...] ćwiczył się w coraz śmielszym harmonizowaniu barw i zdecydowanych pociągnięciach pędzla. Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia , opracowała M. Twarowska, Wrocław 1960, s. 45 Prezentowany portret cechuje subtelna i wysmakowana kolorystyka, potwierdzająca nadzwyczajny talent Wyczółkowskiego jako malarza kolorysty.
Artist: Stanisław Kaczor-Batowski
Title: NA JARMARKU, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Batowski | 1923
Verified Artist: Yes
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: TĘCZA NAD WSIĄ, 1897-1898
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Fruszczyc na odwrocie: – na tekturze w lewym górnym rogu częściowo zatarty napis niebieska kredką: [...] | FRuszczyc | 46 .; – ponadto długopisem: 1897 – 98 lata ; – poniżej nalepka z wystawy pośmiertnej w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie z grudnia 1937 r. (druk, pieczęć , maszynopis ): Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | R. 1937. Grudzień Nr. 2088 / 46 / | Autor Ferdynand Ruszczyc | Adres Wystawa pośmiertna | Dzieło Tęcza nad wsią | Wykonanie olej. cena WYSTAWA POŚMIERTNA | FERD. RUSZCZYCA Obraz wystawiany i opisywany: – Katalog wystawy pośmiertnej prac malarskich i rysunkowych Ferdynanda Ruszczyca , Wilno październik 1937; – Ferdynand Ruszczyc 1870-1936 . Katalog wystawy pośmiertnej, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, listopad-grudzień 1937, s. 31; – Ferdynand Ruszczyc 1870-1936 . Katalog wystawy pośmiertnej, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, grudzień 1937 – styczeń 1938.
Artist: Jan Chełmiński
Title: W DRODZE NA JARMARK
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Jan V Chełminski Na odwrocie nalepka londyńskiej firmy oferującej materiały malarskie; PREPARED PANEL | [rysunek: lew-herb-jednorożec] | WINDSOR & NEWTON (Limited) | ARTISTS’ COLOUR MEN | To Her Majesty, | AND TO | T.R.H. THE PRINCE AND PRINCESS OF WALES, | 38 RATHBONE PLACE, W. AND | NORTH LONDON COLOUR WORKS, KENTISH TOWN, N.W. w prawym górnym rogu nalepki numer ołówkiem: 204 | Z ; ponadto wzdłuż górnej krawędzi przeciwnie do kompozycji ołówkiem: No 4
Artist: Artur Wacław Wielogłowski
Title: W MAŁYM MIASTECZKU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Artur Wielogłowski na odwr. na górnej listwie krosna pieczęć z napisem: Zapłacony; następnie długopisem nr: MR768438H ; ponadto na dolnej listwie krosna dwie nalepki w języku angielskim zawierające informacje na temat obrazu i jego autora.
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: POSTÓJ, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: AWierusz-Kowalski Obraz reporodukowany w: – Czwarty katalog dzieł sztuki polskiej z 27 ilustracjami, Salon Sztuki i Antywarnia Abe Gutnajera, Warszawa 1924, nr kat. 44, il. s. nlb; – H. P. Bühler, Jäger, Kosaken und polnische Reiter. Josef von Brandt Alfred von Wierusz-Kowalski, Franz Roubaud und der Münchner Polenkreis , Hildesheim – Zürich – New York 1993, il. 10 na s. 20 [jako Pferde vor einem Gehöft am Abend]; – H. P. Bühler, Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni , Warszawa 1998, il. 10 na s. 18 [jako Wieczór ]. Biorąc pod uwagę swobodę w szerokich pociągnięciach pędzla i malarskość obrazu, należy go umieścić wśród dzieł z dojrzałego okresu twórczości artysty przypadającego na ok. 1900 rok. Zarówno uwiązane charty, jak i brak zwierzyny przy końskich siodłach, mogą wskazywać na przygotowania do polowania na zające czy lisa. Oznacza to, że tytułowy Wieczór należy uznać za błędny i skłonić się raczej ku wczesnemu, zimowemu porankowi. Stojący w furtce mężczyzna, oglądający ostrze długiego noża, którego pochwę trzyma w prawej dłoni, sugerować może ostatnie przygotowania do myśliwskiej wyprawy. Scena rozgrywająca się u progu chaty, skąpanej w delikatnej poświacie księżycowego światła,... więcej
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: PĘDZĄCA TRÓJKA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Cz. Wasilewski
Artist: Wojciech Kossak
Title: KIRASJER W ZIMOWEJ ZADYMCE, 1912
Year: 1912
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary 29,8 x 22 cm (w świetle passe-partout) sygn. l.d.: Wojciech Kossak | 1912 na odwrocie potwierdzenie zakupu z Salonu Dzieł Sztuki Kazimierza Wojciechowskiego w Krakowie z dn. 31 lipca 1943 r.
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: NAPRAWA KOŁA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Cz. Wasilewski
Artist: Stanisław Żukowski
Title: KU WIOŚNIE, 1931
Year: 1931
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: S. Żukowski | 1931 na odwrocie, na górnej listwie krosna autorski napis niebieską kredką: „Ku wiośnie“ Prof S. Żukowski 66 x 53 , dopisek ołówkiem 1935 r [sic!] oraz tuszem numer: N16 .
Artist: Jan Stanisławski
Title: PEJZAŻ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JAN STANISŁAWSKI na odwrocie ołówkiem: 13 .4 – 9.8 | w świetle
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: KWITNĄCE JABŁONIE, 1901
Year: 1901
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: na odwrocie na dolnej listwie krosna naklejka z TPSP w Krakowie (druk, pieczęć , maszynopis ): Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | R. 1937. Grudzień Nr 2102 / 60 / | Autor Ferdynand Ruszczyc | Adres Wystawa pośmiertna | Dzieło Kwitnące jabłonie | Wykonanie olej. [...] WYSTAWA POŚMIERTNA | [...] RUSZCZYCA obok długopisem numer: I-116 ponadto na górnej listwie krosna numer: Z. 57 Bibliografia: – Ferdynand Ruszczyc 1870-1936. Katalog wystawy pośmiertnej, TPSP w Krakowie, grudzień 1937 – styczeń 1938.
Artist: Józef Chełmoński
Title: STAW W LESIE, 1894
Year: 1894
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Jezioro w lesie, Jezioro wśród lasu sosnowego, Las, Waldsee sygn. l.d.: JOSEF CHELMONSKI | 1894 Proweniencja: Kolekcja Godurowska. Bibliografia: – Ze sztuki [w:] „Tygodnik Ilustrowany“ 1894, II półrocze, nr 3 (z dn. 21 VII), s. 47; – H. Piątkowski, Malarstwo , [w:] „Tygodnik Mód i Powieści“ 1894, nr 29 (z dn. 21 VII) s. 230; – Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1894 , Warszawa 1895, s. 31 [ Las ]; s. 43 [Wykaz dzieł sztuki nabytych z Wystawy TZSP przez osoby prywatne w ciągu 1894 roku; obraz Las zakupiony przez p. Karola Deike]; – Grosse Berliner Kunst-Ausstellung 1895 , katalog wystawy, Vom 1 Mai. bis 29. Sept., Zweite Auflage, Berlin [1895], Verlag von Rud. Schuster, s. 127, nr kat. 2325 [ Waldsee ]; – F., Międzyn. [arodowa] Wystawa Sztuki w Berlinie. Dział Polski, Berlin 15 lipca, [w:] „Kraj“ [Petersburg] 1895, nr 29 (1. VIII), s. 12 [przedruk artykułu berlińskiego krytyka L. Pietscha]; – Wystawa dzieł Chełmońskiego [katalog wystawy], Tow. Zach. Szt. Piękn. w Król. Pol., Warszawa 1907, s. 10, nr kat. 50 [Staw w lesie; własność pani... więcej
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: RYBACY CIĄGNĄCY SIECI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: F. M. Wygrzywalski
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: WRAK NA BRZEGU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M. G. Wyw [...]
Artist: Adam Styka
Title: OAZA OUARGLI, PRZED 1922
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Ouargla ADAM | STYKA [w ramce] na odwrocie naklejka (druk, pieczęć , tusz ): 48613 Autor Styka Adam | Tytuł Oaza Ouargli Rodzaj dzieła ol. | Cena 100.000 Własność H. Rawczyński Data nadesłania 23/III 191 22 [1 przeprawiona piórem na 2]; ponadto trzykrotnie odbita pieczęć: Zakład art. Rzeźbiarsko–pozłotniczy | ALEKSANDER MAŁEK | ULICA SZEWSKA 18 Tak o pracach Adama Styki, prezentowanych na Wystawie Zbiorowej w TZSP w kwietniu 1922 roku, pisał do „Tygodnika Ilustrowanego“ Władysław Wankie: Tyle w tych ramach siedziało słońca, tyle wschodu - jaskrawego światła, z taką fascynującą prawdą trafiało do widza, że trudno było oprzeć się urokowi obrazka. [...] Oglądając obecnie większą kolekcję tego jedynego „polskiego orientalisty“ w sztuce – stwierdzam duży rozwój i opanowanie majstrowskie strony technicznej płócien. Malowanie światła uchodzi za bardzo trudną rzecz w obrazie. Styka trudność tę pokonał. Władysław Wankie, „Tygodnik Ilustrowany“ Nr 17, Warszawa 1922, s. 266 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do... więcej
Artist: Wlastimil Hofman
Title: AUTOPORTRET, LATA 30. XX W.
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Hofman 38 [?] ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Verified Artist: Yes
Artist: Wiktor Korecki
Title: PEJZAŻ Z WRZOSAMI, 1961
Year: 1961
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. i dedykacja l.d.: WIKTOR KORECKI | 15-X-61 | DLA J.M. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Jerzy Kossak
Title: POLOWANIE PAR FORCE, 1942
Year: 1942
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak | 1942 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Wlastimil Hofman
Title: PRZEMIJANIE, 1920
Year: 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l. d.: Wlastimil Hofmann Paryż 1920 Przemijanie powstało w czasie pobytu Wlastimila Hofmana w Paryżu, gdzie przebywał w latach 1919-1920. W obrazie widać wyraźny wpływ, jaki na twórczość artysty wywarł jego profesor z krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych – Jacek Malczewski. Hofman uznawany jest za kontynuatora symboliczno-alegorycznego malarstwa uprawianego przez Malczewskiego. Wskazuje na to zarówno stylistyka, jak i kompozycyjne rozwiązania. Hofman zawsze koncentrował się w swojej twórczości na narracji i anegdotach, co prowadziło do daleko posuniętej teatralizacji jego obrazów. Przemijanie jest doskonałym przykładem mizerabilistycznego nurtu w malarstwie Hofmana. Skoncentrowany na egzystencjalnym cierpieniu i przemijaniu, artysta przedstawia dziecięce postacie szykujące się do pogrzebu, trzymanego w ręku przez dziecięcego geniusza, ptaszka. Obraz jest przepełniony refleksją nad przemijaniem i kruchością życia. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Verified Artist: Yes
Artist: Franciszek Wójcik
Title: PEJZAŻ Z ZAKOPANEGO, 1945
Year: 1945
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wójcik 1945 – na odwrocie na płótnie fragment naklejki CBWA (druk, tusz): CENTRALNE BIURO WYSTAW ARTYSTYCZNYCH | ODDZIAŁ W KRAKOWIE | Autor Wójcik Franciszek | Nazwisko i adres właściciela Zakopan [...] | Strugiem 27 | Technika wykonania olej | Wymiary: wys. 7 [...] | Nr leg. Z.P.A.P. 1 [...] oraz zakreślone w kółka numery: 38 (przy górnej krawędzi) i 65 (umieszczone centralnie, przeciwnie do kompozycji); – ponadto na górnej listwie krosna dwie pieczęci: KOMISJA ARTYSTYCZNA | […] | PRZYJĘTY oraz WÓJCIK FRANCISZEK | ZAKOPANE | ul. Za STRUGIEM | No27a ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Wlastimil Hofman
Title: MISTYCZNE MARZENIE, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wlastimil Hofman 1922 na odwrocie napisy ołówkiem (autorski tytuł obrazu): – góry: mistyczne marzenie ; – u dołu: „Mistyczne marzenie“ ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Verified Artist: Yes
Artist: Teodor Axentowicz
Title: NA GROMNICZNĄ, PO 1898
Tools: gouache, pastel, crayon
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: T. Axentowicz Teodor Axentowicz był jednym z pierwszych polskich artystów malujących, tak później popularne, obrazy z życia Hucułów. Motywy huculskie powtarzał w wielu wariantach i układach kompozycyjnych, malowanych olejno, akwarelą bądź pastelami. Wśród nich powracały także przedstawienia huculskiej dziewczyny z gromnicą, obrazy nawiązujące do obchodów święta Matki Boskiej Gromnicznej, obchodzonego w kościele wschodnim w dniu 15 lutego. Poświęcona w cerkwi gromnica, miała przynieść pomyślność i chronić przed urokami. Tę samą modelkę w analogicznej pozie, lecz na innym tle pejzażowym przedstawił artysta także w olejnym obrazie ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie.
Artist: Jerzy Kossak
Title: WESELE KRAKOWSKIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak na odwrocie na lewej listwie krosna wzdłuż krawędzi nr: 220692-1 poniżej nalepka z nr.: 138- K | 62737-2
Artist: Stanisław Fabiański
Title: GOŁĘBIE NA PLACU MARIACKIM W KRAKOWIE, 1940
Year: 1940
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Stanisław Poraj Fabijański 1940 Proweniencja: Kolekcja Godurowska – zakupiony w Warszawie 2006 roku. Krakowski plac Mariacki to ulubiony przez Fabijańskiego i znany z wielu jego obrazów zakątek Krakowa. Na naszym obrazie widać fragment placu pomiędzy północną ścianą prezbiterium kościoła Mariackiego a kościołem św. Barbary z kaplicą Ogrojca po prawej stronie. Bibliografia: – Kolekcja Godurowska. Malarstwo polskie XIX i XX w. (koncepcja merytoryczna, wstęp, opracowanie dzieł wszystkich Tadeusz Matuszczak), Godurowo 2018, s. 82, il.
Verified Artist: Yes
Artist: Jan Czesław Moniuszko
Title: SCENA Z PANA TADEUSZA, 1899
Year: 1899
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: ZARĘCZYNY, 1899 sygn. u dołu (na jasnej części dywanu): J. Moniuszko | A.D. 1899 na odwrocie na górnej listwie krosna nalepka Salonu Juliana Burofa (druk, pieczęć , tusz ): MAGAZYN ARTYSTYCZNY I SALON OB[...] | JULIANA BUROFA, Warszawa, Nowy Świat 47. | No 1544 Autor Jan Moniuszko | Tytuł Zaręczyny Rodzaj dzieła olej | Cena [...] Własność [...] | data 18 [...] rok
Artist: Władysław Chmieliński
Title: WARSZAWA. ULICA DŁUGA ZIMĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Verified Artist: Yes
Artist: Herman (Armin) Kern
Title: CZY WYSTARCZY MI PIENIĘDZY? STARY SKRZYPEK,1904
Year: 1904
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, deska (wzmocniona dwiema szpongami) sygn. po prawej: Kern H | 1904 na odwrocie: – napis ołówkiem na górnej szpondze: Ob ausreicht ; – poniżej autorski (?) napis farbą: La reproducti [...] est défendu | 1904 – K H
Artist: Rajmund Kanelba
Title: KOŚCIÓŁ DE LA MADELEINE W PARYŻU, 1930
Year: 1930
Tools: ink, watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. ołówkiem p.d.: kanelba na odwrocie wzdłuż górnej krawędzi napis ołówkiem: Madeleine (Paris) | 1930 oraz centralnie numer: 304 ; poniżej ośmioboczna nalepka z numerem: 304; na odwrocie oprawy u góry prostokątna nalepka z odręcznym numerem i opisem: 304 [w ramce] | „MADELEINE“ | PARIS 1930 | WATERCOLOR BY: | RAYMOND KANELBA ; ponadto na dole ośmioboczna nalepka z nr.: 304 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Jan Peszke (Jean Peské)
Title: MARTWA NATURA Z BUKIETEM KWIATÓW, 1907
Year: 1907
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Peske 1907 (data słabo widoczna) Proweniencja: - Obraz zakupiony od artysty przez rzeźbiarza Ary Bitter’a (1883-1973), Francja. Ary Jean Léon Bitter (1883-1973) był projektantem, malarzem oraz rzeźbiarzem animalistycznym tworzącym w różnych technikach: w gipsie, kamieniu, terakocie czy brązie. Jego projekty były również realizowane w biskwicie przez wytwórnię Sevres. - Obraz sprzedany w Agra-Art 6.10.2019 r.
Verified Artist: Yes
Artist: Bolesław Biegas
Title: NADZIEJA NIEPEWNOŚCI, 1920
Year: 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: B Biegas na odwrocie nalepka z napisem: Espoir d’incertitude | 1920 | 0,89 x 0,68 na krośnie napis 3391 i 41 1N oraz nalepka inwentarzowa z numerem 276971 1N Oryginalna twórczość Bolesława Biegasa stanowi osobny rozdział w polskiej historii sztuki nowoczesnej, tak trudna jest ona bowiem do przypisania zdefiniowanym nurtom. Biegas był przede wszystkim rzeźbiarzem, a recenzenci określają jego twórczość jako „zadziwiająco osobne, niepodrabialne, pełne ukrytych znaczeń i symboli. Jako rzeźbiarz zaistniał wcześnie, malarstwo zaczął uprawiać ok. 1900 – niektórzy przypisują to zainteresowanie wpływowi Stanisława Wyspiańskiego. Naprawdę jednak indywidualny styl malarski wykształcił tworząc w latach 1920-1924 cykl portretów sferycznych. Są to z reguły wizerunki kobiet, gdzie twarz i ręce traktowane w sposób realistyczny, wyłaniają się z sieci wielobarwnych kręgów, niekiedy twarz zostaje wpisana w siatkę linii i płaszczyzn. Ta ciekawa koncepcja obrazu stanowi próbę powiązania portretu z abstrakcyjną ornamentyką. Cechy te posiada prezentowany obraz Nadzieja niepewności z roku 1920. Kobieta, zastygła i nieobecna, trwająca w zamyśleniu, z rękami wspartymi na piersiach otoczona jest barwnymi, różnorodnymi płaszczyznami. To przykład kompozycji typowej dla obrazów sferycznych, do malowania... więcej
Artist: Leopold Gottlieb
Title: TRZY GRACJE, 1928
Year: 1928
Tools: oil, gouache, feather
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: l. gottlieb | Paris 4.1.28. l.d. dedykacja: A Mr et Mme Bohn | en temoinage de ma respectueuse | amitiée l. gottliéb
Artist: Zdzisław (Cyan) Cyankiewicz
Title: WIEŚNIACZKA (LA PAYSANNE), 1949
Year: 1949
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po lewej: Cyankiewicz | Paris 49 na odwrocie napis czarną farbą na płótnie : „WIEŚNIACZKA“ | Z. CYANKIEWICZ | 59 av. de Saxe | Paris 7 Proweniencja: Kolekcja Godurowska – zakupiony w 2013 roku. Poprzednio – w 2011 – wystawiony na aukcji w paryskim Domu Aukcyjnym „Boisgirard-Antonini“. Bibliografia: – Kolekcja Godurowska. Malarstwo polskie XIX i XX w. (koncepcja merytoryczna, wstęp, opracowanie dzieł wszystkich T. Matuszczak), Godurowo 2018, s. 95, il.
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: AUTOPORTRET, 15 XII 1938
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: węgiel, pastel, papier szaro-beżowy żeberkowy z filigranem INGRES naklejony na tekturę, 62,3 x 48,1 cm sygn. p.d.: NP NΠ | (T. B) | (Co + herb.) | S. I. Witkiewicz | 15/XII 1938 na odwrocie owalna pieczęć zakładu ramiarskiego: ARTYSTYCZNA WYTWÓRNIA | RAM | F. BRUDZIŃSKI | WARSZAWA, BRACKA 18 Obrazowi towarzyszy ekspertyza dr Anny Żakiewicz. Typ B – rodzaj bardziej charakterystyczny, jednak bez cienia karykatury. Robota bardziej kreskowa niż typu A z pewnym odcieniem cech charakterystycznych, co nie wyklucza „ładności“ w portretach kobiecych. Stosunek do modela obiektywny. Robota mniej wylizana... z Regulaminu ... Na Autoportrecie obok sygnatury artysty znajduje się adnotacja (T.B), co oznacza, że portret zalicza się (według Regulaminu stworzonej... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Henryk Hayden
Title: KOBIETA Z DZIECKIEM, OK. 1922
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Hayden sygn. na odwrocie: H. Hayden | I – 1922 | paris na odwrocie, na płótnie: – na górnej krawędzi obrazu napis: Hayden La Mere et l’Enfant; – u dołu okrągła pieczątka celna: DOUANE | EXPORTATION | PARIS | CENTRALE na krośnie: – napisy u góry: H. 1997. 8.6. + 2 [?] | SUD EST | II. 71 ; – nalepka: Collection Zborowski | 8 rue Joseph Bara. Paris | No 36 (fot.); – nalepka transportowa: LEMONIE PÉRIGNON & Cie | ESPRESS TRANSPORT S.A.| 33, RUE DE CHABROL. PARIS-10 E | TRANSPORT DE TABLEAUX ET STATUES | NUMÉRO | AUTEUR HAYDEN | TITRE Femme á l’enfant | 1922/23 | 100 x 81 | IM 1396; – nalepka z odręcznym tekstem: Retrospective | SALON D’AUTOMNE 71 | Femme á l’enfant 1922 100 x 81; – nalepka: Palais LONGCHAMP | 3/75 Marseille; – nalepka: MUSÉE CANTINI (przekreślone i odręcznie dopisane) Beaux Arts – MARSEILLE | Exposition Audibert et ses Amis | Date Mars – Aout 1975. | l’oeuvre: „Femme á l’enfant“ H. Hayden. Proweniencja: Obraz ze zbiorów Leopolda Zborowskiego; później w kolekcji Marcela Suillerot. Obraz... więcej
Artist: Mojżesz Kisling
Title: PORTRET RUDOWŁOSEJ DZIEWCZYNY, 1943
Year: 1943
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Kisling – na odwrocie na płótnie, wzdłuż dolnej krawędzi nieczytelny napis; – na górnej listwie krosna pieczęć zakładu produkującego podobrazia (w formie palety z pędzlami); – na dolnej listwie krosna tabliczka z grawerowanym napisem: PROPRIETE | DE | DANIEL BRANTON | 12.2.1962; – na prawej listwie krosna na dole naklejka aukcyjna Proweniencja: – obraz zakupiony od artysty do prywatnej kolekcji w USA; – prywatna kolekcja w Massachusets (zakupiony od spadkobierców powyższej kolekcji za pośrednictwem aukcji Sotheby’s, Nowy Jork, 10 maja 2007, poz. 442); – prywatna kolekcja, Polska (zakupiony na aukcji Sotheby’s, Nowy Jork, 15 maja 2019, poz. 217). Obraz opisany i reprodukowany: – Jean Kisling, Kisling, 1891-1953, vol. III, Paryż, 1995, nr XXVII, il. s. 110; Obraz zostanie zamieszczony w tomie IV i dodatkowo w tomach I, II i III Catalogue Raisonné Mojżesza Kislinga, obecnie w przygotowaniu przez Marc’a Ottavi. Prezentowany Portret ... przedstawia piękną rudowłosą kobietę pogrążoną w zadumie. To dzięki mistrzowskiemu potraktowaniu oczu modelki obraz został przepełniony przez Kislinga bezbrzeżną melancholią.
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: KOŚCIÓŁEK, 1916
Year: 1916
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. de Terlikowski na odwrocie na ramie nalepka dotycząca oprawy Proweniencja: Kolekcja Godurowska – zakupiony w 2007 roku. Bibliografia: – Między Montmartre’em a Montparnasse’em: dzieła artystów z ziem polskich, działających w Paryżu w latach 1900-1939; z kolekcji prywatnych [katalog wystawy; opracowanie K. Jarmuł-Niemczyk, współpraca E. Bobrowska], Muzeum Śląskie w Katowicach, Katowice 2017, s. 320, il.; – Kolekcja Godurowska. Malarstwo polskie XIX i XX w. (koncepcja merytoryczna, wstęp, opracowanie dzieł wszystkich Tadeusz Matuszczak), Godurowo 2018, s. 63, il. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Jan Peszke (Jean Peské)
Title: PEJZAŻ, LATA 30. XX W.
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: Jean Peské. Proweniencja: Kolekcja Godurowska – zakupiony od p. Leszka Gaweckiego w 2013 roku. Bibliografia: – Kolekcja Godurowska. Malarstwo polskie XIX i XX w. (koncepcja merytoryczna, wstęp, opracowanie dzieł wszystkich Tadeusz Matuszczak), Godurowo 2018, s. 72-73, il.
Verified Artist: Yes
Artist: Henryk Epstein
Title: PORT
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout: 40,4 x 52,6 sygn. l.d.: H. Epstein na odwrocie na plecach tekst ołówkiem: Prix 3.500 Salon d Automne | H Epstein
Artist: Henryk Hayden
Title: PORT, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Hayden powtórnie sygn. na odwrocie: HAYDEN na blejtramie czarna pieczęć: CA 212 oraz napis ołówkiem: HAYDEN ponadto numery, m.in. odnoszące się do wymiarów obrazu * do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu) ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: KWIATY, 1926
Year: 1926
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: 26 | W Terlikowski na odwrocie na poprzeczce krosna czarnym flamastrem numer: 9077-7777 A. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Rajmund Kanelba
Title: WIEJSKIE WESELE, 1955
Year: 1955
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Kanelba na odwr. wzdłuż górnej krawędzi: Polish [dopisane czarnym flamastrem, inną ręką] PEASANT WEDDING | 1955 [czarną farbą] oraz centralnie umieszczona naklejka z czerwonym numerem: 93 [w kółku], poniżej na płótnie powtórzony czarnym flamastrem numer: 93 [w kółku] na krośnie okrągła, zielona nalepka z notatką: DEC |’8 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Marian Konarski
Title: MŁODOŚĆ, 1940
Year: 1940
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. Konarski 1940. na odwr. l.g. zielonym flamastrem nr: 15 [w kółku] Proweniencja: Leszek Konarski, Kraków; następnie kolekcja prywatna, Warszawa. Obraz opisany: – Marian Konarski, Warszawa 1989, Chicago 1990, nr kat. 118; – M. Rubnikowicz, A. Kroplewska-Gajewska, Marian Konarski 1909-1998 . Szczepowy Rogatego Serca, Toruń 2015, nr kat. 19, s. 46; – Marian Konarski (1909-1998) , Agencja Reklamowo-Wydawnicza FINE GRAIN, Kielce 1998, nr kat. 118, s. 48. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Szymon (Simon) Mondzain
Title: WIDOK NA PORT W ALGIERZE, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Mondzain | 1927. na odwr. płótna napis: Mondzain | 5 rue Campagne Premiere | Paris XIV | Vue sur le | port d’Alger | 1927 W 1925 roku Szymon Mondzain po raz pierwszy wyjechał do Algieru, który od tej pory stał się celem jego licznych plenerów oraz dłuższych pobytów. To tu Mondzain schronił się przed II wojną światową a od 1950 roku – z przerwą na pobyty w Paryżu – stale przebywał, aż do roku 1965.
Artist: Max Band
Title: KWIATY W WAZONIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Max Band
Artist: Rajmund Kanelba
Title: AKT, 1930
Year: 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Kanelba na odwrocie na płótnie czarną farbą data: 1930 oraz czerwoną farbą numer: 13 ponadto na poprzeczce krosna nalepka: KANELBA | (30 av. de l’Observatoire) | „Nu“
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: KWIATY W NIEBIESKIM WAZONIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn p.d.: J. Zucker na odwrocie na górnej listwie krosna nalepka: Flowers in Blue Vase | Oil | By Jacques Zucker na listwie krosna p.d. wyciśnięty numer 29 i znak firmy produkującej podobrazia (paleta z dwoma, skrzyżowanymi pędzlami oraz napis: ANCO BILT) ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: WENECJA, CAMPO SANTI GIOVANNI E PAOLO
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. ZUCKER na odwr. na górnej listwie krosna prostokątna nalepka z opisem (ołówkiem) obrazu: Geovani et Paolo | (Oil) Venice | By Jacob Zucker ponadto na rozpórce krosna odręczny numer: 91546.2
Artist: Marian Mokwa
Title: PORT W GDYNI, 1939
Year: 1939
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: 1939 | Mokwa | Gdynia
Artist: Rafał Malczewski
Title: SASKATCHEWAN, 1947
Year: 1947
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygn. l.d.: Rafał Malczewski. Na odwrocie – na „plecach“ – naklejka i pieczątka Galerie Dominion / Dominion Gallery w Montrealu z danymi obrazu i numerem E 890 . Ponadto – pośrodku i w prawym górnym narożniku – napisy odręczne, m.in. powtórzony numer E 890. Saskatchewan to prowincja w środkowej Kanadzie. Jej nazwa pochodzi od rzeki Saskatchewan (indiańska Kisiskatchewani Sipi). W północnej części prowincji rosną lasy, a całą płaską i nizinną część południową zajmowała preria, obecnie zamieniana na pastwiska i pola uprawne. * do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu) ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Rafał Malczewski
Title: HOPEWELL ROCKS, 1944
Year: 1944
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Rafał Malczewski na odwrocie autorski napis – dedykacja: Najdroższej Zosi | Św Mikołaj | 5-6 XII 52 | Montreal Proweniencja: kolekcja rodziny artysty w Kanadzie. Hopewell Rocks, sławne formacje geologiczne dostępne w czasie odpływu w zatoce Shepody, nieopodal Hopewell Cape, osady w hrabstwie Albert w prowincji New Brunswick w Kanadzie. * do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu) ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)