Artist: Wojciech Fangor
Lived: 1922 - 2015
Also known as: W. Fangor, W Fangor
Title: Pejzaż, 1947-48
Year: 1947
Dimensions: 65,0 x 90,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance:
Warszawa, kolekcja prywatnaDESA Unicum, 15.12.2016, poz. 13.Warszawa, kolekcja prywatnaPolska, kolekcja prywatnaNowy Jork, kolekcja prywatnaCharlotte, Karolina Północna, kolekcja prywatna (2002-2013)Nowy Jork, Kendart, 2002USA, kolekcja prywatna
Exhibited:
Warszawa, Klub Młodych Artystów, Wojciech Fangor, 1949
Description:
Niezwykle ważnym i bardzo osobistym obrazem w twórczości Wojciecha Fangora była namalowana w 1946 roku praca pt. Rozstrzelanie. Obrazem tym rozliczył artysta swoją wojenną przeszłość a zwłaszcza ciążącą na nim traumę jaką było przeżycie niemieckiej łapanki na ulicach Warszawy, i związane z tym cudowne uniknięcie rozstrzelania. W kompozycji tej przedstawiającej czterech żołnierzy mierzących z karabinów do widza, po raz pierwszy Fangor przejawił bunt wobec realizmowi. Obraz ten jest świadectwem zerwania z dotychczas praktykowaną realistyczną manierą i zwiastunem nadchodzącego zupełnie nowego etapu w biografii malarskiej. W drugiej połowie lat 40. Fangor odkrył dla siebie wartości płynące z modernistycznego przełomu, a w szczególności z kubizmu. Podróżując po Europie zapoznał się z dorobkiem Pabla Picassa, Henriego Matisse’a i Fernanda Légera. Malarstwo kubistyczne stało się dla niego źródłem inspiracji, umiał w sobie tylko właściwy sposób połączyć nową fascynującą go ideę z tradycyjnymi walorami rodzimego malarstwa. Rezultatem nowej postawy artysty były obrazy malowane w 1948 i 1949 roku, pejzaże i portrety, które zostały pokazane na wystawie w Klubie Młodych Artystów i Naukowców w 1949 roku. Była to pierwsza indywidualna wystawa Wojciecha Fangora, na której pokazał23 prace, w tym 21 obrazów olejnych i 2 rzeźby gipsowe – wszystkie prace z lat 1948 – 49. Artysta mieszkał wówczas w Klarysewie pod Warszawą i spośród ponad setki obrazów, którymi już wówczas dysponował na wystawę wybrał malowane tam pejzaże i portrety. Jednym z malowanych najprawdopodobniej w Klarysewie pejzaży jest oferowana praca. Cechuje ją duże uproszczenie, deformacja i śmiałe kontrasty intensywnych barw, co potęguje siłę wyrazu. Należy ona do tych prac, które odnalazły swoją kontynuację w obrazach figuratywnych z lat 90-tych i późniejszych. Niewątpliwie więc zalicza się do ważnego dla artysty momentu twórczego. Fangor nawiązywał do tych kompozycji również pod koniec życia na nowo je interpretując i wzbogacając o niekonwencjonalne rozwiązania, które jakby klamrą spinały całą jego drogę twórczą.
Created: 23-04-2025 22:09