Artist: Angelika Milaniuk
Title: Spacer z chmurką, 2014
Year: 2014
Dimensions: 60,0 x 120,0 x
Tools: acrylic, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Malarstwo Angeliki Milaniuk generuje oniryczną atmosferę mitu. Delikatne, ciepłe barwy i szerokie przestrzenie pejzażu są tłem dla bawiących się bohaterów. Zarówno wygląd przyrody, i jak i ludzi, podlega tu modyfikacjom i uproszczeniom. Ta ilustracyjność przedstawień pozwala nam poczuć się bardzo bezpiecznie w towarzystwie obrazów artystki. Chłoniemy ich delikatność, jednocześnie domyślając się, że zawarte w pracach historie są bardziej skomplikowane niż na pierwszy rzut oka. Nie zakłóca to jednak przyjemności w obcowaniu z malarstwem Ageliki Milaniuk, a nawet przeciwnie, przydaje mu pociągającej tajemniczości.
Artist: Małgorzata Karp-Soja
Title: Krąg z Cyklu Lalakoteka, 2015
Year: 2015
Dimensions: 50,0 x 85,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Malarstwo Małgorzaty Karp-Soi przenosi nas w minioną epokę babcinych koronek, wachlarzy i automobili. To świat bliski sercu każdej kobiety, w którym suknie były zawsze balowe, a mężczyźni nieodmiennie szarmanccy. Obrazy Małgorzaty Karp-Soi wymagają wnikliwej lektury, gdyż wypełniają je rekwizyty i wiele drobnych przedmiotów budujących znaczenie. Ich graficzna, uproszczona forma odrealnia całość, dzięki czemu bajkowy świat staje się nam bliski i jest zrozumiały. Jest też podszyty odrobiną erotyzmu, pachnie perfumami i ma smak zakazanego owocu, rodem z francuskich kabaretów.
Artist: Łukasz Kocjan
Title: Zanurzenie, 2013
Year: 2013
Dimensions: 50,0 x 100,0 x
Tools: individual
Signed: Yes
Description: Łukasz Kocjan tworzy silnie realistyczne, a nawet hiperrealistyczne kompozycje, które nasuwają skojarzenia z twórczością fotorealistów połowy lat 70. Interesują go sytuacje międzyludzkie, interakcje między bliskimi osobami, paradoksy ich zachowań. Autor jest bystrym obserwatorem, który patrzy na swoich bliźnich bez większych złudzeń. Jego bohaterowie sprawiają wrażenie ukradkiem złapanych w kadrze, nieświadomych tego, że są podglądani i analizowani pędzlem malarza. Soczysta kolorystyka większości prac Kocjana nadaje im nowoczesnego wyrazu.
Artist: Agnieszka Butkowska
Title: Pustka, 2015
Year: 2015
Dimensions: 110,0 x 150,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: Domeną malarstwa Agnieszki Butkowskiej jest balansowanie na cienkiej linii pomiędzy abstrakcją i pejzażem. Większość swoich obrazów artystka „nadziewa” na granicę horyzontu, wokół niej budując delikatne przejścia tonalne i opowiadając o kontrastach świetlnych, jakich często doświadczamy „naocznie”, obserwując przyrodę i zachodzące słońce. Zachwyty nad pocztówkowymi wschodami i zachodami kwalifikujemy bezmyślnie do strefy kiczu. To jednak, co z takiej tematyki potrafi „wycisnąć” Butkowska, przesuwa jej twórczość zdecydowanie do kategorii sztuki wysokiej. Artystka opanowała do perfekcji grę kolorystyczną. Jej prace często cechuje elegancja, ale czasami też pewna buntowniczość, widoczna w nieoczywistych zestrojeniach barw, brutalnych ingerencjach cywilizacyjnych elementów architektonicznych, czy w nietypowym punkcie widzenia.
Artist: Monika Dętkoś
Title: Oriana, 2014
Year: 2014
Dimensions: 90,0 x 90,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Monika Dętkoś tworzy kompozycje hiperrealistyczne. Silnie uogólnia przedstawienia, pozostawiając tylko te szczegóły, które budują kompozycję lub mają znaczenie symboliczne czy dekoracyjne. Jej prace mają charakter, są drapieżne, także w kolorze, i trudno przejść obok nich obojętnie. Interesują ją relacje międzyludzkie, ale przede wszystkim kobieta, jej przeżycia i stosunek do świata. Kreuje bohaterki o silnych osobowościach, zazwyczaj o niebanalnej urodzie, która nie jest pięknem samym w sobie, a emanacją siły i pewności siebie. Autorka rezygnuje z realizmu barw, „podkręca” kolory, kontrastuje jaskrawość z fragmentami niemal monochromatycznymi, część z wizerunku poddaje „desaturacji”.
Artist: Eugeniusz Minciel
Title: XXX, 2014
Year: 2014
Dimensions: 73,0 x 60,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Ekspresyjne abstrakcje Eugeniusza Minciela od kilku dekad budują spójny obraz dorobku artysty. To indywidualny język, w którym jest bardzo wiele zmiennych, ale jego gramatyka pozostaje stała. Niektóre cechy prac autora wynikają z wybranych przez niego środków warsztatowych: używania w kompozycjach cementu, grubych impastów, szczególnego rodzaju werniksów. Jest to przyczyna, dzięki której powierzchnia prac żyje nie tylko kolorem, ale także fakturą. To frapujące zjawisko, jeden z elementów powodujących, że malarstwo Minciela się nie nudzi. Kolejny element to niespotykana energia, emanująca z prac, prawdziwy gest malarski i wewnętrzna siła kompozycji, które są bardzo dynamiczne i swobodne, trzymają się jednak w rygorze zbudowanej konsekwentnie konstrukcji.
Artist: Katarzyna Kołtan
Title: Erica, 2015
Year: 2015
Dimensions: 80,0 x 80,0 x
Tools: tempera
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: Katarzyna Kołtan preferuje trudne, szlachetne i nieco archaiczne techniki malarskie. Maluje temperą jajową na desce. To przydaje jej portretom szlachetności i specyficznie „głuchej” kolorystyki. Autorka, w tematyce, koncentruje się niemal wyłącznie na kobiecie i jej wizerunku. Jej bohaterki czasami są senne i melancholijne, czasami wręcz demoniczne. Inspiracji tych wizerunków upatrywać można zarówno w obliczach średniowiecznych Madonn, jak i w młodopolskich harpiach Malczewskiego i wampirycznych rysunkach Przybyszewskiego. Ta erudycyjność Katarzyny Kołtan w efekcie przynosi kreację własną i bardzo łatwo rozpoznawalny styl. Delikatność obrazowania, perfekcyjny warsztat i monochromatycznie stłumione barwy to znak rozpoznawczy tej artystki.
Artist: Joanna Pawlik
Title: bez tytułu, 2006
Year: 2006
Dimensions: 100,0 x 70,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: Joanna Pawlik rzadko tytułuje swoje prace, ujmuje je jednak w cykle. Prezentowany obraz należy do serii „Wszystko cieknie”, która w postaci wystawy indywidualnej prezentowana była w 2007 r. w Galerii Czarnej w Warszawie. „Wszystko cieknie” to bardzo intymna seria prac artystki, do której inspiracją były fotografie w świetle UV. Ich istotnym walorem kompozycyjnym jest faktura, widoczna przede wszystkim w obcowaniu z obrazem na żywo. Jak w wielu innych dziełach, Pawlik odnosi się do najbliższego otoczenia, ludzi z którymi jest związana emocjonalnie – rodziny i przyjaciół. Obrazy stanowią ich portrety, zazwyczaj grupowe, a niedookreśloność przedstawienia zamyka ich wizerunek w nieprzeniknionym kontekście prywatnym.
Artist: Iza Staręga
Title: Bez tytułu, 2014-2015
Year: 2014
Dimensions: 160,0 x 120,0 x
Tools: oil, individual
Surfaces: canvas
Description: Izę Staręgę kolekcjonerzy znają przede wszystkim z „Twarzy” czyli prac z cyklu „Kobiety w chustach, mężczyźni w hełmach”. To wielokrotnie prezentowana na wystawach seria, z której wiele obrazów trafiło do znanych kolekcji. Jednak autorka ma dużo szersze zainteresowania malarskie, nie tylko figuratywne. Interesują ją pejzaż, abstrakcja i pewnego rodzaju metaforyczne obrazowanie, o silnej nucie surrealizmu. Mimo zmiennej tematyki, artystka konsekwentnie osadziła twórczość w delikatnej, „spranej” kolorystyce, wybierając przede wszystkim kolory cieliste, pudrowe róże i sprane fiolety, czasami tylko dla kontrastu posiłkując się silniejszym kolorem. Ta ograniczona gama barwna pozwala jej skoncentrować się na fakturze prac. Kiedy kolor nie gra roli pierwszoplanowej, wydobywa specyficzną teksturę tynków i cementów, którymi w ramach techniki własnej, autorka buduje przedstawienia.
Artist: Jan Balcerzak
Title: Sosny 6 z cyklu Las, 2010
Year: 2010
Dimensions: 120,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: Indywidualna i absolutnie niepowtarzalna wizja pejzażu to znak rozpoznawalny Jaśka Balcerzaka. Artysta doprowadził swoją ideę najbardziej pospolitego polskiego fragmentu natury, jakim jest sosnowy las, do abstrakcyjnej syntezy. Jego płótna to pełne ekspresji i rozmachu kompozycje, gdzie gruby impast farby kontrastowany jest z zapisem szerokiego gestu malarskiego. Na tej kanwie często nadpisywana jest energia, wynikająca ze stróżek swobodnie spływającej farby. Obrazy Balcerzaka to pejzażowy ekstrakt, symboliczny zapis, który może by też wspomnieniem obcowania z naturą. Jest tu jasno zaznaczona obecność człowieka, nasze ludzkie widzenie natury, objęte refleksją i przetworzeniem. Widać to w silnej dekoracyjności kompozycji Balcerzaka i niejednokrotnie odrealnionych barwach, które sugerują zapis doznanych wrażeń.
Artist: Ilona Herc
Title: Schronienie III, 2015
Year: 2015
Dimensions: 80,0 x 40,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Od kilku lat obrazy Ilony Herc ewoluują. Początkowo było to malarstwo symboliczno-surrealistyczne, niosące ze sobą silna dawkę niepokoju. Obecnie cechuje je jasna paleta barw i bardziej realistyczne ujęcia. Za każdym razem jednak mamy do czynienia z tą samą bohaterką – dziewczynką o imaniu Wera. Kiedyś borykała się z wyimaginowanymi lękami i barierą, dzielącą ją od świata. Obecnie jej świat jest pogodny i radosny, czasami nawet Wera znajduje w nim rówieśnicze towarzystwo. Często jednak nie patrzy na nas wprost, stoi obrócona tyłem, zamyślona, trochę nieobecna. Ma swoje, dziecięce problemy.
Artist: Rafał Bojdys
Title: Zostaliśmy tylko my, 2014
Year: 2014
Dimensions: 40,0 x 80,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Bohaterowie Rafała Bojdysa występują dla nas, jak na scenie. W malarskich przedstawieniach tło jest neutralne, kolory soczyste, a aktorzy ukazują swoje atrybuty. Człowieka zawsze interesował drugi człowiek, zwłaszcza ten inny, czy obcy. W czasach przed wynalezieniem telewizji często potrzebę takiej wiedzy zaspokajała też sztuka. Powstawały graficzne czy fotograficzne „przedstawienia typów ludzkich”, pokazujące przedstawicieli różnych zawodów czy nacji. Bojdys nawiązuje do tego typu wizerunków, jednak podobnie, jak część z jego historycznych poprzedników nie próbuje być obiektywny. Dopuszcza się moralizowania. Stąd mamy całą galerię typów, których malarz wystawia pod nasz osąd i nieco się z nich wyśmiewa. Lubi ich, to ewidentne, nie zmienia to jednak faktu, że doskonale widzi ich drobne przywary.
Artist: Tomasz Mistak
Title: Teoria strun, 2015
Year: 2015
Dimensions: 90,0 x 130,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Description: Część twórczości Tomka Mistaka poświęcona jest wielkim aglomeracjom miejskimi, takim jak Nowy Jork czy Londyn. Zafascynowany wieżowcami, bezosobową magią betonu i szkła, architektonicznymi detalami modernizmu i w współczesnego, chłodnego estetyzmu, kreuje portrety miast i ich budowlanych detali rodem z komputerowych gier. Jest jednak w malarstwie artysty inny wątek, mniej znany. To inspirowane pejzażem abstrakcje. Z kompozycjami „miejskimi” łączy je monochromatyczna skala barw, rozgrywana niemal wyłącznie w szarościach. „Teoria strun” to obraz bardzo zimowy. Sprawie wrażenie zapisu obserwacji czynionych przez oszronione okno, za którym rozciągają się leśne widoki. To jednak uproszczenie, któremu przeczą tytułowe struny. Są fizycznie wplecionym w kompozycję elementem niepokoju, który czyni obraz frapującym i przeznaczonym dla spostrzegawczych.
Artist: Wojciech Brewka
Title: Famme Fatale, 2015 r.
Year: 2015
Dimensions: 150,0 x 100,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Wojtek Brewka opracował własny warsztat, w ramach którego czerpie zarówno z klasycznych narzędzi malarstwa akademickiego, jak i tych, wykorzystywanych przez artystów pracujących na ulicy. Zasadniczo tworzy prace olejne na płótnie, ale znajdziemy w nich też gazety, skrawki tkanin czy farby nitro. Warsztat Wojtka Brewki emanuje niesamowitą wolnością, artystyczną erudycją, nieuznawaniem jakichkolwiek granic, a jednocześnie wielką wirtuozerią, dokładnością, głęboką świadomością wywoływanych efektów. Brewka wie co robi i co chce osiągną. Jego prace sprawiają pozorne wrażenie, jakby autorowi wszystko przychodziło z wielką łatwością. To nadaje im bezpretensjonalny wdzięk.
Artist: Bartłomiej Koter
Title: City Lights-Black Diptych, 2015
Year: 2015
Dimensions: 60,0 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Twórczość Bartłomieja Kotera to przede wszystkim perfekcja warsztatowa. Bez względu na to, czy artysta wypowiada się w technice akwareli czy oleju, kreowane przez niego przedstawienia są niezwykle drobiazgowe i precyzyjne. W ostatnich cyklach prac autor koncentruje się przede wszystkim na tematyce miejskiej. Inspirują go wielkie amerykańskie metropolie, z ich wieżowcami, dynamicznymi ciągami równoległych ulic, obciążonych zmasowaną obecnością reklam i billboardów. Efekty świetle, zarówno te wynikające z naturalnych warunków pogodowych, jak i świateł miejskiej aglomeracji są najważniejszym tematem wedut Kotera. Artysta nie ukrywa, że kanwą jego kompozycji są fotografie, często zresztą ikoniczne. Przetwarza je jednak w sposób, który zdecydowanie można określić jako wizję własną. Szczególnie ciekawe są obrazy powstające w czarno-bieli, takie jak prezentowany obecnie dyptyk. Mimo ograniczonej gamy kolorystycznej, stanowią one przedstawienie żywiołowe, rozedrgane i „barwne”.
Artist: Sławomir Toman
Title: bez tytułu, 2014
Year: 2014
Dimensions: 80,0 x 80,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: Sławomir Toman tworzy znaki – ikony. Podpatruje kulturę popularną i jest radosnym piewcą małomiasteczkowego kiczu. Na swoich obrazach kolekcjonuje samochodowe emblematy, lalki Barbie, kolorowe figurki, neony, ołowiane żołnierzyki, kolorowe pigułki – wszystko to, co nie jest do końca poważane, na pewno nie należy do kultury wysokiej, a jest jednak przedmiotem naszych pragnień. Szybkie samochody, kolorowe zabawki, które kupujemy bardziej sobie niż dzieciom, prozak i suplementy diety, neonowe zachęty do nabycia alkoholu o każdej porze to nasze słabości. Artysta oddaje te wszystkie uwodzicielskie przedmioty w równie uwodzicielki sposób – hiperrealistycznie, tak aby ręka sama się nam do nich wyciągała. Bazuje naszym instynkcie i pożądaniu, bezkompromisowo uwodząc wzrok odbiorcy. Możemy mieć jednak alibi na chęć zażycia, nabycia i wypicia – słabość do sztuki Tomana.
Artist: Grzegorz L. Piotrowski
Title: Akt, 2014
Year: 2014
Dimensions: 90,0 x 80,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Malarstwo Grzegorza L. Piotrowskiego od lat skoncentrowane jest wokół dwóch tematów: kobiecego aktu i rodzimego pejzażu. W obu przypadkach jego znakiem rozpoznawczym jest wyrazisty kontur, znaczne uproszczenie formy, wąska gama kolorystyczna, duże kontrasty i deformacje. W oparciu o te elementy, artysta zbudował własny, na pierwszy rzut oka rozpoznawalny język, którym posługuje się nie tylko tworząc obrazy, ale także ceramikę. Akty Piotrowskiego pozostawiają ogromne pole dla wyobraźni. Nie ma w nich nic przesadnie dosłownego czy dosadnego, choć niewątpliwe są mocne, czy nawet nieco perwersyjne. Wszak w erotyce najbardziej porusza nas nie to co widzimy, a to co możemy sobie dopowiedzieć.
Artist: Michał Minor (1979)
Title: Zmasowany atak społecznościowy, 2013
Year: 2013
Dimensions: 70,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: Michał Minor tworzy ekspresyjne, niepokojące obrazy. Nie znajdziemy ukojenia ani w ich temacie, ani w formie. Artysta stosuje rozwibrowaną kreskę, grubo nakłada farbę, sięga bo kontrastowe zestawienia barw. Wszystkie te zabiegi mają oddać charakter zmagań jego bohaterów. To boje z własną psychiką i z przeciwnościami losu. Przyznać trzeba, że twórczość Minora to dobra metafora dzisiejszej niepewności życia. Autor przyznaje, że ekspresja jego prac wypływa bezpośrednio z jego postawy i charakteru: „Jestem niespokojny, noszę w sobie wiele emocji, balansujących często na granicy dwóch skrajnych sytuacji: euforii i może nie smutku, ale jakieś refleksji. Emocje, które prowokują do malowania obrazów czy zrealizowania grafiki biorą się z obserwacji otoczenia i niezgody na to, co się dzieje dookoła.”
Verified Artist: Yes
Artist: Wojciech Ćwiertniewicz
Title: bez tytułu (168), 2013
Year: 2013
Dimensions: 60,0 x 81,0 x
Tools: acrylic, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Abstrakcyjne kręgi Wojciecha Ćwiertniewicza z jednej strony ocierają się delikatnie o op-artowski efekt wirowania, z drugiej jednak, swoją mięsistą fakturą, działają sensualnie, a dla artysty mają znaczenie symboliczne, stanowiąc uosobienie mandali. Kompozycje abstrakcyjne występują w wielu gamach kolorystycznych, do najbardziej typowych jednak należą zestrojenia w ciepłych barwach ziemi, kontrastowe zestawienia chłodnych zieleni, czerwieni i żółci oraz szarości z grantami. Autor w swojej twórczości łączy zamiłowanie do abstrakcji, na równi z figuracją. Zawsze pasjonował go akt, szczególnie męski. Jest nawet uważany za artystę, który w sztuce polskiej, jako jeden z niewielu, na naprawdę widzi, czuje i oddaje męskie ciało w pełni jego piękna. Nie tytułuje swoich prac, opatruje je jednak skrupulatnie numerami i datami.
Artist: Witold Ziemiszewski
Title: Rzeki, 2014
Year: 2014
Dimensions: 160,0 x 160,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Description: „Rzeka” to wielkoformatowa praca Witka Ziemiszewskiego, pochodząca z cyklu o tym samym tytule. Autor tym razem wyrzeka się całkowicie realizmu i figuracji, tworząc bardzo syntetyczną, abstrakcyjną kompozycję, opartą na dwóch kolorach: czerni i błękicie. Gdyby nie tytuł obrazu, skojarzenia nie byłyby tak jednoznaczne, gdyż namalowany przez Ziemiszewskiego rozedrgany strumień nie koniecznie odbierani musi być brany aż tak dosłownie. Jego dynamika może też konotować z przepływem myśli, impulsów elektromagnetycznych, fal mózgowych. Jest symbolem ciągłej zmiany, transformacji, która zachodzi w nas i wokół nas. Z pracy, mimo ciemnych barw, płynie pozytywny, energetyczny przekaz, a ją samą cechuje wielka dekoracyjność i elegancja.
Artist: Ziemowit Fincek
Title: Chińska góra, 2014
Year: 2014
Dimensions: 140,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Ziemowit Fincek buduje swoje abstrakcyjne obrazy w sposób bardzo drobiazgowy. Niewielkie elementy nasuwają skojarzenia ze światem biologicznym – fragmentami futra, gałązek czy żywych stworzeń. Sposób ich komponowania na płótnie często wywołuje optyczne złudzenie trójwymiarowego przedstawienia. Wzmaga je kontrast barwny, który autor stosuje w niektórych pracach. Inne buduje na zasadzie bezkontrastowej, unikając większych napięć w kompozycji i szeroko rozplanowując ją tak, aby sprawiała wrażenie wylewania się poza ramy płótna. Dowcipnie twierdzi, że maluje w stylu N.E.S.B.A.K. (neo-ekspresjonistyczno-surrealistyczno-barokowo-abstrakcyjnego kubizmu), bo te kierunki w sztuce miały na niego największy wpływ. Prawdą jest jednak, że sztuka Fincka wymyka się kwalifikacjom i łatwym opisom. Jest jednak bardzo intrygująca. W tym należy upatrywać przyczyny znaczącej liczby wywiadów, jakiej autor ostatnio udzielił na łamach pism o sztuce. Ich treść nie ułatwia interpretacji malarstwa artysty, potwierdza jednak wyjątkową autentyczność jego malarskie kreacji.
Artist: Sławomir Wojtkiewicz
Title: Kwadrat, 2015
Year: 2015
Dimensions: 100,0 x 70,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Sławomir Wojtkiewicz jest wytrawnym abstrakcjonistą, który choć interesuje się twórczością nie-gometryczną, to jednak zdecydowanie „pilnuje” rygorów kompozycyjnych swoich prac. Cechuje je ograniczona gama barw, często są to zestawienia monochromatyczne, równie często kreacje stworzone w oparciu o dwa kontrastujące ze sobą kolory. Kontrast jest przez Wojtkiewicza wykorzystywany także w innym sensie. Artysta w bardzo ciekawy sposób zestawia ze sobą szeroko rozlane płaszczyzny z elementami drobnymi, niemal biżuteryjnie inkrustującymi powierzchnię przedstawienia. Nadaje to im ogromną lekkość i finezję. Nie można tym kompozycjom odmówić także dekoracyjności.
Artist: Monika Czuba-Dobień
Title: Cisza, 2014
Year: 2014
Dimensions: 92,0 x 65,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Monika Czuba-Dobień tworzy przede wszystkim pejzaże o silnym napięciu emocjonalnym. To ekspresyjne kompozycje, opracowywane w silnym kontraście motywu i koloru. Autorka kreuje niepokojące klimaty, po to aby oddać stany emocjonalne. Trudno obojętnie potraktować jej kompozycje. Nie są to na pewno ładne widoczki, a raczej pełne napięcia odwołania do ludzkiej psychiki.
Artist: Andrzej Folfas
Title: Akt, 2014
Year: 2014
Dimensions: 100,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Malarstwo Andrzeja Folfasa to bardzo mocne i dynamiczne kompozycje o czystych, wyrazistych kolorach i agresywnie poprowadzonej kresce konturu. Dziki styl autora nie bez powodu nawiązuje do Neue Wilde i neoekspresjonizmu, ale także do Picassa, w jego archaicznych i afrykańskich inspiracjach. Ulubione tematy artysty to, nie pozbawione erotyki, akty oraz Jazz. Zwłaszcza opisując malarsko ciało kobiece autor zbyt wiele nie ujawnia, ale jednocześnie mówi o nim wszystko, ujawniając też sporo tajemnic kobiecości.
Artist: Gossia Zielaskowska
Title: Maybe, 2014
Year: 2014
Dimensions: 100,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: W malarstwie Gossi Zielaskowskiej najbardziej zaskakuje różnorodność. Artystka tworzy abstrakcje nie-geometryczne, w których podstawową rolę pełni walka pomiędzy kreską, a barwnym polem. Generowane w ten sposób napięcia, raz wskazują na wygraną jednej, raz drugiej strony. Istotnym dopełnieniem tej konwencji jest wplatanie dziecięcych rysunków i napisów, które mogą kojarzyć się ze street artem, graffiti lub tylko bazgrołami na murach. To dodaje pracom Zielaskowskiej ekspresji i w wielu przypadkach wzmacnia ich charakter. Ponieważ jednak autorka stawia na różnorodność, to znajdziemy też w jej dorobku kompozycje bardzo delikatne, zbudowane wyłącznie z wijących się „makaroników” farby, o bardzo miękkiej fakturze i pastelowej kolorystyce, lub osadzone na zestawieniach „przecieranych” pół barwnych w gamie szarości, różu czy błękitu, gdzie pojedyncze „frazy” malarskie oddziela od siebie wyłącznie biel.
Artist: Beata Murawska
Title: Srebrny poranek, 2015
Year: 2015
Dimensions: 81,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Kwiaty Beaty Murawskiej, czy to najbardziej znane tulipany, czy też bławatki i inne delikatne, a piękne rośliny, znane są wielbicielom malarstwa od lat. Artystka tworzy z nich nierealne dywany i łąki, budując szczelnie wypełnione płaszczyzny, emanujące energią i radością. Kolorystyka jej prac, niemal zawsze żywa i ciepła, rozświetla każdą przestrzeń, w której pojawi się jej płótno. Kwiatowe kompozycje autorki nigdy się nie nudzą, a spostrzegawczy widz odnajdzie w nich wielką różnorodność możliwych układów. I choć celem tych prac nie jest wierność botaniczna, a żywiołowa ekspresja koloru i czytelny rytm, jaki emanuje z obrazów Murawskiej, to jednak jej wiedza o świecie roślin, przekazywana nam w malarski sposób, budzi uznanie i zaciekawienie.
Artist: Radosław Jastrzębski
Title: Szarość, 2014
Year: 2014
Dimensions: 100,0 x 70,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Radosław Jastrzębski jest realistą, a momentami nawet hiperrealistą. Jego umiejętności warsztatowe przedstawiania rzeczywistości, zwłaszcza gry światła i cienia, drobnych nawet niuansów kolorystycznych, zmiany temperatury barw w zależności od wpływu sąsiadujących kolorów, budzi uznanie wielu kolekcjonerów. Autor koncentruje się na pejzażu i scenach rodzajowych. Te ostatnie to świetnie rozplanowane, rozbudowane kompozycje, nasuwające skojarzenia z malarstwem rokoka. Pejzaże artysty stanowią dla nich przeciwwagę. Tu autor koncentruje się na jednym motywie, czyniąc go bohaterem swojego płótna. Czy jest to zachód słońca, tafla jeziora czy samotne drzewo, malarz dokonuje dla nas nobilitacji tego fragmentu natury. Obserwowanie refleksów świetlnych w przestrzeni kreowanego przez Jastrzębskiego płótna to czysta przyjemność dla widza.
Artist: Paulina Karpowicz
Title: Różowy szlafrok, 2014
Year: 2014
Dimensions: 70,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: Malarstwo Pauliny Karpowicz to twórczość erudycyjna. Artystka jest bardzo świadoma historii sztuki i czerpie bez kompleksów inspiracje z twórczości wielkich mistrzów epok minionych i czasów obecnych. Z wielką dezylwonturą miesza renesans z socrealizmem i puentylizm z doświadczeniami XVII-nastowiecznych Holendrów, a Richtera swobodnie krzyżuje z Chardenem. Ponieważ jednak wszystko już było, więc wszystko dziś wolno, w efekcie malarstwo Pauliny Karpowicz stało się autentyczne, indywidualne i własne. Cechuje je wielka wrażliwość na kolor i umiejętność ukazywania scen codziennych i intymnych. Twórczość artystki, choć na wskroś realistyczna, ma w sobie pierwiastek tajemnicy, stając się dzięki niej niezwykle pociągającą.
Artist: Stanisław Kortyka
Title: Trwanie II, 2014
Year: 2014
Dimensions: 45,0 x 64,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Malarstwo Stanisława Kortyki to wyciszone, surrealistyczne kompozycje pejzażowe, o niepokojącej aurze. Ich koncepcja często odnosi się do bliżej nieokreślonych, zaginionych cywilizacji, zabytkowych monumentów, prowadzących gdzieś do nikąd schodów, wspomnień o nieistniejących lub niezapamiętanych mieszkańcach tych przestrzeni, których historia czeka na odkrycie. W malarstwie tym wyczuwany jest specyficzny rytm, nadany mu poprzez pasowe, najczęściej, kompozycje. Rytm ten łamie się jednak, stwarza dysonans, angażuje naszą uwagę. Malarstwo Kortyki to zestawienie delikatnego piękna i niepokojącej, nostalgicznej treści.
Artist: Jarosław Jeschke
Title: bez tytułu, 2013
Year: 2013
Dimensions: 61,0 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: Jarosław Jeschke jest autorem bardzo niejednoznacznym. Pracuje cyklami, a każdy z nich ma silnie osobny charakter. Preferuje niewielkie formaty i zgaszoną paletę barw. Wybiera pojedynczy obiekt, czasami mocno surrealistyczny, trudny do jednoznacznego zidentyfikowania. Niemal zawsze ma on biologiczne konotacje, wywiedzione przynajmniej częściowo ze świata przyrody. Motywy Jeschkego są niepokojące, niejednoznaczne, prowokujące nieuchwytne skojarzenia. Te motywy coś na przypominają, jednak nie do końca potrafimy je jednoznacznie nazwać. To nieco irytujące, ale zapada w pamięć na długo, nie nudzi, nie zużywa się wizualnie. W podobny sposób autor umiejscawia na swoich obrazach ludzi lub fragmenty architektoniczne – jako pojedynczy element, samotny, osadzony w tle, ale nie wchodzący z nim w poważniejsze interakcje.
Artist: Urszula Wilk
Title: 1 z serii Kolorowe szkice, 2014
Year: 2014
Dimensions: 108,0 x 79,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: Urszula Wilk to jedna z najciekawszych i najwybitniejszych autorek polskiej abstrakcji ekspresyjnej. Najchętniej tworzy ogromne płótna, o luźno spływających brzegach, które wypełniają całą przestrzeń galeryjną, tworząc specyficzne środowisko. Przesłaniają i odkrywają kolejne plany, wprowadzają zmienne punkty widzenia i otaczają oglądającego ze wszystkich stron, zamykają go wewnątrz czystej materii malarskiej. Na płótnach obleczonych na blejtram Wilk stara się doprowadzić do podobnego efektu – kompozycji rozlewającej się swobodnie, wychodzącej poza ograniczającą ramę. Jej propozycje są z jednej strony bardzo silne i dynamiczne, z drugiej jednak zawierają w sobie wiele delikatności. Liczne z jej prac, zwłaszcza tych monochromatycznych, budzi skojarzenia z techniką akwareli i chińską kaligrafią, mimo że są to prace powstające przy użyciu „twardych” technik malarskich: grubo kładzionej farby olejnej, z impastami i silnie werniksowanej. Ostateczny efekt ulotności stanowi tajemnicę malarstwa Urszuli Wilk.
Artist: Anna Zalewska (1985)
Title: Ściana Ciszy, 2015
Year: 2015
Dimensions: 120,0 x 80,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Obrazy Anny Zalewskiej odzwierciedlają szeroki zakres inspiracji artystki. Znajdziemy tu odwołania do pop-artu, streetartu, ilustracji i realizmu magicznego. Choć tematyka tych prac jest bardzo różna, jej malarstwo ma wiele cech wspólnych. Należą do nich przede wszystkim czyste barwy, wyrazisty kontur, jasno sprecyzowany temat i pewna płaskość budowania przedstawień. Do tego dodać należy sporą dozę nie przesadzonego humoru i pewne upodobanie do zwierzęcych wizerunków. Całość tworzy bardzo dekoracyjne propozycje, silne znaki w przestrzeni, które mocno zapadają w pamięć.
Verified Artist: Yes
Artist: Tomasz Kołodziejczyk
Title: Plaża, 2015
Year: 2015
Dimensions: 65,0 x 100,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Description: Tomasza Kołodziejczyka od lat interesuje tematyka morska. Trudno się temu dziwić, gdyż mieszka on i tworzy w Trójmieście. Większość jego prac powstaje w plenerze, w oparciu o naturalną obserwację. Kołodziejczyk syntetyzuje pejzaż, a tematy morskie do takiej syntezy nadają się doskonale. Prosta linia horyzontu, styk pomiędzy wodą a plażą, równoległa zabudowa basenów portowych – to wszystko pozawala na niemal rygorystyczną geometryzację kompozycji. Efekt emanuje niezwykłą harmonią i porządkiem. Nie nudą jednak, gdyż Kołodziejczyk zawsze znajduje element, który kontrastuje przedstawienie. Zazwyczaj jest to plama intensywnego koloru – postać ludzka w czerwonym płaszczu, intensywnie zielona burta barki czy boja portowa. Czystość kolorów stosowanych przez artystę wzmaga dekoracyjność jego kompozycji, stąd, miedzy innymi, ich wysoka ocena wśród kolekcjonerów.
Artist: Michał Szuszkiewicz
Title: Skupisko borowców, 2009
Year: 2009
Dimensions: 54,0 x 73,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: Michał Szuszkiewicz, znany także z licznych wypowiedzi w zimnych mediach, nakreślił swoje malarskie credo: „Myślę, że malarstwo jest siłą, choć nie wszyscy już dziś tak uważają. Przetrwało wszystkie nowe powstające techniki wizualne i nadal ma pewne znaczenie w opisywaniu rzeczywistości. Głównie dlatego, że jest to prosta technika, ale jednocześnie jedyna, która może nam coś powiedzieć, nie tylko o przedstawionej rzeczywistości, ale przede wszystkim o autorze. Nie możesz ukryć niczego, choćbyś bardzo chciał.” Prezentowana praca jest dowodem na emocje i wynikającą z nich ekspresję, która powoduje, że „Skupisko borowców” skłania nas do refleksji i nie pozostawia obojętnymi wobec tematyki, ale przede wszystkim wobec formy malarskiej.
Artist: Jagoda Kaczmarczyk-Hudzik
Title: Świt, 2015
Year: 2015
Dimensions: 95,0 x 74,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Malarstwo Jagody Kaczmarczyk-Hudzik można podzielić na wie grupy, których wspólnym mianownikiem jest pejzaż. W pierwszej znajda się widoki klasyczne słonecznych pół i łąk, odgrodzone jednak od widza hiperrealistyczna tiulową zasłoną. To coś w rodzaju symbolu cywilizacyjnego, pokazującego fakt częstszego kontemplowania natury przez okno samochodu czy szklany ekran telewizora. Taka koncepcja obrazów tworzy z nich ikonę sztucznych relacji pomiędzy człowiekiem, a jego otoczeniem, mimo realistycznego przecież wizerunku. Dużo bardziej naturalnie odbieramy niemal abstrakcyjne obrazy artystki. To także pejzaże, budowane jednak w zupełnie inny sposób, poprzez swobodne, żywiołowe spływy farby. Kaczmarczyk-Hudzik układa pasowe kompozycje, tak jakby była to tkanina, a nie malarstwo. Łączy osnowę i wątek, zostawiając przestrzeń dla naszej wyobraźni, która samodzielnie kreuje widoki pagórków i rozległych przestrzeni.
Artist: Andrzej Kasprzak
Title: First love, 2007-2011
Year: 2007
Dimensions: 130,0 x 90,0 x
Tools: acrylic, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Ekspresja figury ludzkiej i całej kompozycji. Zestawy wieloelementowe i silne kontrasty barw. Nie ma co kryć, że malarstwo Andrzeja Kasprzaka to przekaz wyrazisty, mocny i dynamiczny. Trudno też odmówić mu dekoracyjności oraz mocnych konotacji z abstrakcją. To malarstwo frapujące i jedyne w swoim rodzaju, którego tematyka w różny sposób komentuję kondycję człowieka uwikłanego w problemy dzisiejszej cywilizacji. Istotną cechą niektórych przedstawień artysty jest pewnego rodzaju niekompletność postaci, ich obecność szczątkowa, okrojona. Ma to ważne interpretacyjne znaczenie, nakierowując nas na trop myślenia o ułomności naszej moralności i niemożności oddzielenia dobra od zła, zarówno w sferze prywatnej, jak i bardziej globalnej.
Artist: Tadeusz Świniarski
Title: Zapaśnicy, 2007
Year: 2007
Dimensions: 125,0 x 200,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Tadeusz Świniarski 2007 Ekspresja figury ludzkiej to podstawowy temat malarstwa Tadeusza Świniarskiego. Artysta zgłębia go od lat, ciągle odkrywając nowe aspekty bryły, faktury i koloru. Można powiedzieć, że jego twórczość dotyka kwestii egzystencjalnych. Człowiek jest tu odarty ze wszelkich ozdobników, nagi w swojej psychologicznej naturze. Odbiór tej sztuki jest wszechstronny i interesujący. Skłania do refleksji nad naszymi codziennymi problemami i zmaganiami, pokazuje trudności stale dokonywanych wyborów. Brzmi to może nieco górnolotnie, ale malarstwo Świniarskiego pokazuje człowieka wobec dobra i zła, na polu codzienności, kiedy decyzje nie zawsze wydają się oczywiste. Brutalna twórczość artysty bardzo dobrze ilustruje to uwikłanie.
Artist: Natalia Bażowska
Title: bez tytułu, 2009
Year: 2009
Dimensions: 50,0 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: Natalię Bażowską interesuje człowiek, a inspiruje natura. Nie jest to dziwne, gdyż autorka, równolegle z twórczością artystyczną, zajmuje się medycyną. Patrzy na świat bardzo demokratycznie, w sposób równorzędny traktując ludzi, rośliny czy zwierzęta, we wszystkich tych „obiektach” szukając psychologicznych związków i uzasadnień ich bytu. Precyzyjnie analizuje relacje i pokazuje efekt tych badań, tak aby oglądający jej prace mogli odebrać ekspresyjny, silny przekaz, jaki komponuje. Najważniejszymi atutami twórczości Bażowskiej jest krytyczne podejście do rzeczywistości i analityczna zdolność do syntetyzowania opowieści.
Artist: Janusz Dziurawiec
Title: Wędkarze, 2007
Year: 2007
Dimensions: 65,0 x 92,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Twórczość Janusza Dziurawca obejmuje dwa nurty. Pierwszy stricte realistyczny i drugi, przynależny bardziej do abstrakcji, choć również mający swoje korzenie w obrazowaniu realistycznym. Cechą wspólną tych prac jest wykorzystanie aparatu fotograficznego. Artysta zafascynowany jakimś widokiem, utrwala go na kliszy fotograficznej, następnie przenosi na płótno. Bawi się przy tym głębią ostrości i wyostrza niektóre plany, tym samym uciekając od oczywistości fotografii. Udaje mu się to dzięki perfekcji warsztatowej i wyjątkowej świadomości malarskiego medium. Obrazy Janusza Dziurawca rozgrywają się na kilku planach. Autor wyznacza je bardzo precyzyjnie. Prace te oglądane z daleka sprawiają wrażenie bogatej faktury, choć w rzeczywistości są płaskie. To technika malowania małych, nieregularnych, jasnych, świetlistych plamek nasuwa takie skojarzenia.
Artist: Jan Szczepkowski
Title: Późna godzina, 2015
Year: 2015
Dimensions: 100,0 x 70,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: Obrazy Jana Szczepkowskiego lokują go jako artystę poza sztuką aktualną, a za to w samym środku historycznej ciągłości malarstwa. To wynik niezwykłego wyrafinowania jego sprawności warsztatowej, umiejętności malowania realistycznego, ale nie pozbawionego silnych elementów teatralizacji. Także wybór tematów, skoncentrowanie na człowieku w kontekście aktu, portretu, sceny rodzajowej, czyni go bliskim krewnym zarówno Rubensa, jak i twórców Nowej Rzeczywistości. Nie znaczy to, że Jan Szczepkowski jest twórcą anachronicznym, raczej jest ponadczasowy. Jego malarstwo nie jest łatwą i powierzchowną publicystyką, a stara się stawiać pytania głębsze i ilustrować odwieczne problemy życiowe, czasami nawet budując moralitety.
Artist: Justyna Strąk
Title: Na wietrze, 2014
Year: 2014
Dimensions: 110,0 x 150,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Abstrakcyjne kompozycje Justyny Strąk to wariacje na temat pejzażu. Autorkę inspiruje bezkresna morska głębina, linia horyzontu nad spokojną taflą oceanu, pofałdowana przestrzeń pustyni i palmowe gaje. Jej obrazy to synteza dynamiki tych przedstawień, odzwierciedlająca drgania powietrza i wody. Malarstwo Strąk jest na wskroś dekoracyjne. Operowanie płaską plamą barw, wyrazistym konturem i pewnym „wzorem” zapisu natury powoduje, że jej obrazy doskonale aranżują wnętrza, nadając im szlachetności i charakteru.
Artist: Igor Chołda Aqualoopa
Title: Miasto, 2015
Year: 2015
Dimensions: 54,0 x 65,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Aqualoopa należy do nielicznej, świetnie rozpoznawalnej grupy twórców streetartu, którzy na przestrzeni ostatnich 5 lat przebojem wdarli się na polski rynek sztuki. Moda na streetart przyszła do nas na fali popularności Banksy’ego, ale polscy twórcy nie są kopistami Brytyjczyka. Mają swój własny język wypowiedzi, a tak na prawdę wiele języków. Jednym z najoryginalniejszych jest graficzne myślenie Aquloopy i jego kolorowy świat. Choć większość prac artysty operuje dużymi motywami graficznymi i popowymi zestawieniami kolorów od żółci, poprzez granaty, po róże, kontrastowanymi z wyrazistym czarnym konturem, to czasami autor tworzy prace odmienne. To wyjątkowe, bardziej kameralne kompozycje w szarościach, inkrustowane drobniutkimi motywami typowych dla Aqualoopy hieroglifów. Ot, taki streetartowy Opałka z przymrużeniem oka.
Artist: Michał Baca
Title: Sierotka Marysia, 2014
Year: 2014
Dimensions: 70,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Michał Baca w swoich obrazach opiewa piękno polskiego pejzażu, tak jak robili to jego wielcy poprzednicy ze szkoły krakowskiej m.in. Jan Stanisławski. Delikatnie zamglony, rozmyty krajobraz polskich, niezbyt ciekawych równin, artysta czyni interesującym i przyjaznym, poprzez wprowadzenie sztafażu i ciepłej kolorystyki. Tytułowa Marysia jest tylko pretekstem do zaaranżowania anegdoty, dzięki której autor może skupić się na przyrodzie. Niezaprzeczalnymi atutami malarstwa Bacy jest ogromne wyczucie koloru, budowanie krótkimi uderzeniami pędzla niuansów refleksów świetlnych, lekko impresjonistyczne rozwibrowane i znaczny rygor kompozycyjny. W wyniku tego otrzymujemy bardzo efektowne malarstwo, które niczego nie udaje i nie pretenduje do innych wartości niż realizm.