Artist: Théodore Fantin-Latour
Title: Portret młodej damy, poł. XIX w.
Dimensions: 66,0 x 55,0 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Aleksander Orłowski
Title: Portret brodatego mężczyzny, 1814
Year: 1814
Dimensions: 34,0 x 25,5 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Kornel Szlegiel
Title: Portret mężczyzny, ok. 1860 / Portret kobiety, ok. 1860
Dimensions: 69,5 x 57,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Wojciech Gerson
Title: Dolina za Bramką, 1894
Year: 1894
Dimensions: 18,0 x 12,0 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatna
Description: W Tatry jeździł Gerson corocznie prawie, latem, pomiędzy rokiem 1885 a 1900 (…) Po prostu bez Tatr żyć nie mógł, tęsknił do nich i witał zawsze jednakim zachwytem i radością.
Artist: Jan Matejko
Title: Portret Zdzisława i Bolesława Włodków jako dzieci, 1862
Year: 1862
Dimensions: 150,0 x 111,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 09.10.2014, poz. 22depozyt w Muzeum Okręgowym w RzeszowieKraków, kolekcja prywatnaPolswiss Art i Desa Unicum, aukcja 09.10.2008, poz. 49Polska, kolekcja prywatnadepozyt w Muzeum Narodowym w Krakowie, oddział Dom Matejkikolekcja rodziny Włodków
Exhibited: Rzeszów, Muzeum Okręgowe w Rzeszowie, ekspozycja stała.Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, oddział Dom Matejki.
Reproduced: Matejko. Obrazy olejne. Katalog, red. Krystyna Sroczyńska, Warszawa 1993, nr kat. 94.
Description: We wszystkich obrazach figury ludzkie i przedmioty martwe zyskują stereometryczną wypukłość. Ich sylwety bywają wykreślone wyraźnym, falującym rysunkiem, który – wciąż czujny – ingeruje we wszystkie elementy formy, kształtując fałdy strojów i draperii, przede wszystkim zaś niezmiernie wyraziste rysy twarzy.
Artist: Piotr Michałowski
Title: Głowa konia, ok. 1840
Dimensions: 81,5 x 70,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaWarszawa, kolekcja Wojciecha FibakaWiedeń, Antykwariat BednarczykWiedeń, kolekcja Emila MerwinaWarszawa, kolekcja Abe’a GutnajeraWarszawa, własność Dominika Łempickiego (wnuka artysty)własność Józefy Michałowskiej (córki artysty)
Exhibited: Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, Piotr Michałowski 1800 – 1855. Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin, 19 października – 31 grudnia 2000.Poznań, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, 22 sierpnia – 25 października 1992.Warszawa, Muzeum Narodowe w Warszawie, Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, 23 maja – 9 sierpnia 1992.Kraków, Związek Polskich Artstów Plastyków, 1925. Kraków, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Koń w malarstwie i rzeźbie polskiej, lipiec 1913.
Reproduced: Piotr Michałowski 1800 – 1855. Wystawa dzieł arysty w dwusetną rocznicę urodzin [katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2000, s. 199.Malarstow Polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, wyd. Oficyna Wydawnicza Auriga, Warszawa 1992, s. 8.
Description: Piotr coraz świetniejszym cieszy się powodzeniem, cały Paryż lata za jego końmi i artyści, amatorowie, znawcy, nieznawcy, wszyscy chcą mieć konie „Micalouskiego”.
Artist: Józef Chełmoński
Title: Jeździec, 1879
Year: 1879
Dimensions: 84,5 x 110,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatna
Exhibited: Warszawa, Zamek Królewski w Warszawie, Zbiory Fundacji im. Ciechanowieckich, październik – grudzień 1989.
Reproduced: Zbiory Fundacji im. Ciechanowieckich [katalog wystawy], Warszawa 1989, il. 11
Description: Chełmoński wziął Paryż w ciągu tych kilku godzin, które potrzebowała publiczność stolicy świata na obejrzenie oficjalnego Salonu 1876 roku. Wieczorem nazwisko jego widniało w pierwszej linii wszystkich sprawozdań.
Artist: Jan Styka
Title: Śmierć Nerona, 1904-1911 (Tak minął Neron)
Year: 1904
Dimensions: 253,0 x 195,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Rzym, kolekcja prywatnaCapri, Villa Certosella – Museo Quo Vadis
Exhibited: Paryż, Galerie La Boétie, 1911. Capri, Museo Quo Vadis, 1919.
Reproduced: Museo „Quo Vadis”: opere di Jan Styka. Capri – Villa Certosella, wyd. D. Trampetti, Capri 1922, il. XXXII.Sienkiewicz H., „Quo vadis: roman néronien”, wyd. Ernest Flammarion, Paryż 1904, tabl. 20r.Pocztówka czarno-biała, wyd. A. J. Ostrowskiego, Warszawa 1905-1945.Pocztówka kolorowa, wyd. Lapina, Paryż ok. 1910-1918
Description: Tam wyzwoleńcy nie ukrywali mu już dłużej, że czas umrzeć, więc kazał kopać dla siebie dół(…). Lecz na widok wyrzucanej ziemi ogarnął go strach.(…)Głosem zarazem drżącym i aktorskim oświadczył, że chwila jeszcze nie nadeszła, po czym znów jął cytować.(…)„Jakiż artysta ginie!” — powtarzał jakby ze zdumieniem.
Artist: Enrico Gargiulo
Title: Capri
Dimensions: 38,0 x 64,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Kazimierz Sichulski
Title: Stary hucuł, 1905
Year: 1905
Dimensions: 81,0 x 65,3 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatna
Description: Jako malarz huculszczyzny stanowi w malarstwie polskim niejako ogniwo pośrednie pomiędzy Axentowiczem, a Wąsowiczem. Axentowicz odkrył przed kilkudziesięciu laty egzotyczną malowniczość „karpackich górali” dla sztuki polskiej; Sichulski jest dzisiaj ich głównym piewcą.
Artist: Juliusz Kossak
Title: Dwaj drużbowie weselni, 1893
Year: 1893
Dimensions: 31,3 x 27,1 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Reproduced: Olszański K., Juliusz Kossak, wyd. Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, Łódź 1988, poz. 682.
Description: Jego cechy i zalety artystyczne są zadziwiające, jego twórczość zdumiewa ogromem prac dokonanych, siła i żywotność jego zdolności jest niespożyta, trwa do ostatniej chwili życia, do ostatniego tchnienia z tą samą niepohamowaną energią i blaskiem świeżości i młodości.
Artist: Józef Ryszkiewicz
Title: Potańcówka wiejska, 1902
Year: 1902
Dimensions: 121,0 x 220,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 20.10.2022, poz. 21Niemcy, kolekcja prywatna
Description: I tańcowali! …Owe krakowiaki, drygliwe, baraszkujące, ucinaną, brzękliwą nutą i skokliwemi przyśpiewkami sadzone, jako te pasy nabijane, a pełne śmiechów i swawoli; pełne weselnej gędźby i bujnej, mocnej, zuchowatej młodości i wraz pełne figlów uciesznych, przegonów i waru krwie młodej, kochania pragnącej. Hej!– Stanisław Reymont
Artist: Jacek Malczewski
Title: Sybirak (Mężczyzna w szynelu), 1904
Year: 1904
Dimensions: 29,2 x 22,8 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Jacek Malczewski
Title: Autoportret z Muzą, 1924
Year: 1924
Dimensions: 72,0 x 51,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaDesa Unicum, aukcja 14.06.2012, poz. 19
Description: (…) był on [Malczewski] zafascynowany kobietą jako symbolem życia i śmierci, natchnienia i opieki. Wprowadzał ją w wielu różnych rolach, ukazywał jej wielorakie powołanie w świecie. Była więc kapłanką i uosobieniem kojącej śmierci, była muzą i chimerą, była może także Eurydyką, poszukiwaną przez Orfeusza, była Harpią i Parką przecinającą nić żywota, należała do świata aniołów, była natchnieniem Ezechiela i św. Franciszka, duszą muzyki, towarzyszką wprowadzającą w życie, czuwającą nad ludźmi, wyznaczającą im losy szczęśliwe i tragiczne.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: Jesień, ok. 1915
Dimensions: 94,0 x 68,0 x
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Leon Chwistek
Title: Portret żony, 1922
Year: 1922
Dimensions: 60,0 x 70,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Kraków, kolekcja spakobierców artysty
Description: (…) konsekwencja w rozkładaniu kształtów i barw i zastosowanie się do ogólnych zasad realizmu – pozwala nam [formistom] uważać się za dalszy ciąg rozwoju wielkiej sztuki. (…) Formizm jest próbą stworzenia nowego stylu na podstawie pojęć realizmu i piękna, które rozwinęły się z doświadczeń kubistów, futurystów i ekspresjonistów.
Artist: Jan Stanisławski
Title: Wawel od strony klasztoru Sióstr Norbertanek, po 1897
Dimensions: 20,5 x 26,0 x
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatna
Description: Cień to nie brak koloru, ale kolor nie tak zdecydowany jak w świetle, jak materja jasna… patrzcie moi kochani na niebo, na te pędzące impertynencko chmurki olśniewające, na ten błękit mieniący się fioletem czy szmaragdem – to symfonia – niebo daje „koncert”.
Artist: Włodzimierz Błocki
Title: Dachy miasta zimą, ok. 1912
Dimensions: 61,5 x 49,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaRempex, aukcja 19.12.2012, poz. 167
Artist: Alfons Karpiński
Title: Portret aktorki Konstancji Bednarzewskiej, 1929
Year: 1929
Dimensions: 76,0 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatna
Description: (…) pozostałem wierny memu malarstwu i nigdy tego nie żałowałem.
Verified Artist: Yes
Artist: Wojciech Kossak
Title: Vive L'empereur, 1915
Year: 1915
Dimensions: 200,0 x 120,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatna
Exhibited: Stalowa Wola, Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, Kossakowie – Co za sukces, co za popularność, grad zaszczytów, honorów, 8 listopada 2014 – 14 lutego 2016.
Reproduced: Krysztynowicz-Kozakowska S., Kossakowie – Co za sukces, co za popularność, grad zaszczytów, honorów [katalog wystawy], wyd. Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, Stalowa Wola, 2015, s. 109.Olszański K., Wojciech Kossak, wyd. Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, Łódź, 1990, poz. 139
Description: Geniusz Napoleona to gwiazda, w którą wpatrują się wszystkie duchy (…) Ów geniusz skupia wszelką świętość – jest świętym ery całej (…) Nikt nie był bardziej człowiekiem cudu i człowiekiem globu – człowiekiem najzupełniejszym (…)
Artist: Eligiusz Niewiadomski
Title: Portret podwójny Franciszka Pawłowicza z żoną
Dimensions: 50,0 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaWarszawa, kolekcja rodziny artystywłasność artysty
Artist: Mojżesz Kisling
Title: Bażant, 1916
Year: 1916
Dimensions: 39,0 x 55,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Tamara Łempicka
Title: Andromeda, 1929/2018
Year: 1929
Dimensions: 98,0 x 64,0 x
Surfaces: paper
Artist: Stanisław Eleszkiewicz
Title: Przed lustrem, po 1910
Dimensions: 55,0 x 46,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatna
Artist: Leopold Gottlieb
Title: Portret profesora Georges'a Bohna, 1910/1911
Year: 1910
Dimensions: 99,5 x 81,3 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnakolekcja Wojciecha i Ewy Fibaków
Exhibited: Leszno, Muzeum Okręgowe w Lesznie, Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka. (Wystawa malarstwa artystów polskich i polsko-żydowskich XIX I XX wieku związanych z Paryżem – Od Piotra Michałowskiego do Jana Lebensteina), maj-lipiec 2000.Kraków, Pałac Sztuki w Krakowie, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, lipiec-sierpień 1998.Poznań, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, 22 sierpnia – 25 października 1992.Warszawa, Muzeum Narodowe w Warszawie, Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, 23 maja – 9 sierpnia 1992.
Reproduced: École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka [katalog wystawy], wyd. Muzeum Okręgowe w Lesznie, Leszno 2000, s. 35.Grabski J.(red), École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka [katalog wystawy], wyd. Pałac Sztuki w Krakowie, Kraków 1998, poz. 8, s.38.Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, wyd. Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1992, s. 81.
Description: Dla Gottlieba model jest zawsze zagadką psychologiczną, która przejawia się zewnętrznie, w pewnej zdecydowanej, sobie tylko właściwej formie.
Artist: Tadeusz Makowski
Title: Dziewczyna w sukience z marynarskim kołnierzem, ok. 1919
Dimensions: 23,0 x 16,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaKraków, kolekcja Urszuli Radke
Reproduced: Jaworska W., Tadeusz Makowski – Życie i twórczość, wyd. Ossolineum, Wrocław 1964, poz. 205, s. 330.
Description: Mierzysz sztukę materialnym metrem anatomii i perspektywy, a tymczasem tu decyduje wyższyczynnik, tj. wzruszenie, w jakim dzieło powstało.
Artist: Kazimierz Józef Zielenkiewicz (Caziel)
Title: Bukiet kwiatów
Dimensions: 65,0 x 54,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Henryk Epstein
Title: Kwiaty, ok. 1930
Dimensions: 63,5 x 48,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Zygmunt Menkes
Title: Pojenie koni, 1917
Year: 1917
Dimensions: 47,0 x 65,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatna
Description: Gdy mówię o wpływach, jakim uległo malarstwo Menkesa, zaiste, daleki jestem od chęci identyfikowania „wpływów” z brakiem oryginalności twórców: Nie masz bowiem w historii malarstwa ani jednego twórcy wolnego od wpływów dawnych i jemu współczesnych artystów. Malarstwo, jak wiedza ścisła, opiera się bowiem na ciągłości, na doświadczeniach dotychczasowych, na tradycji (…). Jak Soutine zachował w malarstwie swym wpływy Rembrandta, Halsa, a ze współczesnych van Gogha i Modiglianiego, tak Menkes pamięta o doświadczeniach innych wielkich, a jemu artystyczną swą koncepcją najbliższych mistrzów.
Artist: Mela Muter
Title: Portret kobiety, ok. 1930
Dimensions: 60,8 x 49,8 x
Tools: oil
Surfaces: plywood
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaMillon & Associes, aukcja 25.03.2015, poz. 155
Exhibited: Kraków, Pałac Sztuki w Krakowie, Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, lipiec – sierpień 1998.
Reproduced: Grabski J. (red), Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka [katalog wystawy], Kraków 1998, s. 218.
Description: Portrety Meli Muter są do głębi podjętą kwintesencją człowieka, spostrzeżoną w jakimś bardzo nieuchwytnym, nieraz może jedynym momencie zdrady wewnętrznej przed innym człowiekiem. Jest to portrecistka obdarzona wielką umiejętnością oddawania bardzo mozolnie wyszukanej prawdy o człowieku portretowanym w wyrazie twarzy, w układzie ciała, w ułożeniu i wyrazie rąk i podania tej prawdy w formie bardzo bezwzględnej.
Artist: Szymon Mondzain
Title: Martwa natura z jabłkami i dzbankiem, I poł. XX w.
Dimensions: 33,5 x 38,5 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Emil Krcha
Title: Białe róże, 1942
Year: 1942
Dimensions: 50,0 x 50,5 x
Tools: oil, pen
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Emil Krcha
Title: Ulica w Krzemieńcu, ok. 1935
Dimensions: 43,0 x 33,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Jan Rubczak
Title: Kwitnąca jabłoń, 1918
Year: 1918
Dimensions: 54,4 x 65,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 04.12.2013, poz. 29Desa Unicum, aukcja 04.12.2008, poz. 17
Artist: Rafał Malczewski
Title: Pejzaż z Jasper, 1943
Year: 1943
Dimensions: 33,0 x 49,0 x
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Alfred Lenica
Title: Uruchomienie zieleni, 1960-68
Year: 1960
Dimensions: 100,0 x 81,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: (…) z malarstwem taszyzmu łączył Lenicę zawsze obecny w jego malarstwie moment akceptowanego, a nawet programowanego przypadku, z malarstwem gestu – ‘grafologiczny’ ślad ruchu dłoni prowadzącej narzędzie po powierzchni płótna. Z surrealizmem – spontaniczny, automatyczny zapis stanów psychicznych (…) i ten związek wydaje się podstawowy. Gdy tamte bowiem dotykają tylko metody i techniki działania – ten określa postawę twórcy.
Artist: Artur Nacht-Samborski
Title: Zielona głowa, 1965
Year: 1965
Dimensions: 45,0 x 53,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaMATSART Auctioners and Appraisers, aukcja, 21.01.2014, poz. 206
Artist: Aleksander Kobzdej
Title: Mexico II/A, 1963
Year: 1963
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polswiss Art, aukcja 29.05.2018, poz. 46USA, kolekcja prywatnaDom Aukcyjny C.G. Sloan & Co., aukcja nr 780 (1985), poz. 4.USA, kolekcja Rossa Paula Titusa zakup od artysty
Artist: Stanisław Fijałkowski
Title: Kompozycja, 1958
Year: 1958
Dimensions: 89,0 x 114,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPoznań, Galeria Ego własność artysty
Exhibited: Stanisław Fijałkowski, Galeria Krzywe Koło, Warszawa 1962.
Description: Prezentowana praca Stanisława Fijałkowskiego powstała w rok po odwilży gomułkowskiej. Moment ten, kiedy to w końcu stopniały okowy narzuconej wcześniej doktryny, był dla drogi twórczej malarza kluczowy. Od tego czasu Fijałkowski mógł poszukiwać własnej wizji sztuki, odchodząc powoli od figuracji na rzecz abstrakcji, z której narodziły się późniejsze cykle Autostrad, Studiów talmudycznych oraz Obrazów dla Walerii.
Artist: Halina Wrzeszczyńska
Title: Z cyklu Ewolucja III, 1973
Year: 1973
Dimensions: 150,0 x 75,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Pragnęłabym, aby moje malarstwo swą sugestią barw widmowych i porządkiem form zmuszało widza do myślenia o zjawiskach przyrody.
Artist: Ryszard Winiarski
Title: Area 17/9, 1971
Year: 1971
Dimensions: 101,0 x 101,0 x
Tools: acrylic
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaDesa Unicum, aukcja 4.06.2019, poz. 209
Verified Artist: Yes
Artist: Ryszard Winiarski
Title: Przypadek w grze 7x7, 1999
Year: 1999
Dimensions: 50,0 x 50,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Artist: Wojciech Fangor
Title: M6, 1970
Year: 1970
Dimensions: 122,0 x 122,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna aukcjaDesa Unicum, 06.10.2016, poz. 8Milwaukee, Irving GalleriesStany Zjednoczone, kolekcja prywatna Polska, kolekcja prywatna
Description: Umiejętność Fangora polega na tym, że potrafi on uzyskać pulsowanie kolorów w stopniu, który prawie powoduje ból, kiedy się na nie patrzy. (…) Ale kiedy oko przyzwyczai się do tego efektu, odkrywamy harmonijną konstrukcję jego abstrakcyjnych kształtów i ostateczny efekt jest olśniewającą i piękną lekcją tworzenia sztuki optycznej, w jej najgłębszej i najbardziej lirycznej postaci.
Artist: Wojciech Fangor
Title: Akt czerwony, lata 40. XX w. / Akt niebieski, lata 40. XX w.
Dimensions: 50,0 x 40,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnakolekcja rodziny siostry artysty
Description: Wojciech Fangor całe życie czegoś szukał w sztuce i, o dziwo, stale coś znajdował. Był duchem niespokojnym, otwartym na nowe wyzwania, ciekawym świata i gotowym na eksperymenty.
Artist: Władysław Jackiewicz
Title: Obraz V, 1972
Year: 1972
Dimensions: 150,0 x 130,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Zdzisław Beksiński
Title: Czerwony księżyc, 1973
Year: 1973
Dimensions: 119,0 x 95,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: Kto domaga się rozwiązania rzekomych zagadek ukrytych w malowanych scenach, ludziach i przedmiotach, popełnia podstawowy błąd: obrazy te ujawniają rzeczywistość pozarozumową i pozalogiczną.(Nyczek T., Zdzisław Beksiński, wyd. Arkady, Warszawa 1989)
Artist: Anna Huskowska-Młynarska
Title: Światło przestrzeni żółtej IV, lata 70. XX w.
Dimensions: 62,0 x 55,0 x
Tools: acrylic, gouache
Surfaces: canvas
Provenance: kolekcja spadkobierców artystki
Artist: Jan Tarasin
Title: Bez tytułu, 1968
Year: 1968
Dimensions: 52,5 x 39,5 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: Kompozycja czerwona, 1995
Year: 1995
Dimensions: 64,0 x 75,0 x
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Jan Pamuła
Title: Bez tytułu, 1983/1990
Year: 1983
Dimensions: 50,0 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnakolekcja artysty
Artist: Włodzimierz Pawlak
Title: Dziennik 28 X - 15 XII, 2020
Year: 2020
Dimensions: 24,0 x 18,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Włodzimierz Pawlak
Title: Dziennik 3 XI - 13 XII, 2012
Year: 2012
Dimensions: 73,0 x 54,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Jan Berdyszak
Title: Po Passe-par-tout, 2003
Year: 2003
Dimensions: 70,0 x 50,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: paper
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Artist: Jerzy Kałucki
Title: Przebiegi XXIII, 2012
Year: 2012
Dimensions: 160,0 x 115,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaDesa Unicum, aukcja 17.03.2016, poz. 43
Exhibited: Kraków, Galeria Starmach, Jerzy Kałucki. Przebiegi, marzec – kwiecień 2013.
Reproduced: Jerzy Kałucki. Przebiegi [katalog wystawy], wyd. Galeria Starmach, Kraków 2013
Description: Kolor posiada tożsamość. To ona wypełnia obraz, wprowadza do niego wartość.
Artist: Tadeusz Łodziana
Title: Obła
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Artist: Teresa Pągowska
Title: Siedząca, 1970
Year: 1970
Dimensions: 145,0 x 130,0 x
Tools: mixed
Surfaces: canvas
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaNowy Jork, kolekcja Filipa Pągowskiego
Exhibited: Nowy Jork, Heather James Gallery, The Female Gaze: Women Surrealists in the Americas and Europe, 8 maja – 31 lipca 2019.Nowy Jork, Green Point Projects, Returning to NY: Teresa Pągowska and Józef Czapski, 10 lisopada – 31 grudnia 2018.Warszawa, Piękna Gallery, Teresa Pągowska- Malarstwo, 7 – 30 września 2017.Warszawa, Centrum Praskie Koneser, Teresa Pągowska: Obrazy i kolaże 1960-1980, 28 września – 27 października 2013.Sopot, B.W.A. Sopot, XXIV Festiwal Sztuk Plastycznych, Pągowska, wystawa indywidualna, 31 lipca – 5 września 1971.
Reproduced: The Female Gaze: Women Surrealists in the Americas and Europe [katalog wystawy], Nowy Jork, s. 95.Returning to NY: Teresa Pągowska and Józef Czapski [katalog wystawy], wyd. Green Point Projects/Piękna Gallery, Warszawa 2018, s. 31.Teresa Pągowska- Malarstwo [katalog wystawy], Warszawa 2017, s. 17. Pągowska, wystawa indywidualna [katalog wystawy], Sopot 1971.
Artist: Leon Tarasewicz (1957)
Title: Kompozycja, 2020
Year: 2020
Dimensions: 60,0 x 80,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Artist: Anna Podlewska-Polit (1971)
Title: Bez tytułu, 2022
Year: 2022
Dimensions: 130,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: W moich kompozycjach brak jest planów, ich dominacji. Są raczej wzajemne relacje (struktury) – wynikanie jednych elementów z drugich. Obraz oddziałuje całością powierzchni.
Verified Artist: Yes
Artist: Edward Dwurnik
Title: Obraz 397, 2017
Year: 2017
Dimensions: 100,0 x 65,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Artist: Paweł Kowalewski (1958)
Title: Mężczyzna pies, kobieta żmija, 1987
Year: 1987
Dimensions: 80,0 x 130,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Włochy, kolekcja prywatnazakup w Desa (1987)
Verified Artist: Yes
Artist: Paweł Kałużyński (1979)
Title: z cyklu Wielki Sen, 2021
Year: 2021
Dimensions: 130,0 x 100,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Początki świadomej drogi to był koszmar. Miałem w głowie zakomponowane obrazy, dobrane kolory. Ale nie potrafiłem ich przełożyć na płótno. Wydaje mi się, że tu leży ten trud. Ta praca nad tą właśnie świadomością – co zrobić, aby przełożyć zamysł na realny kształt. Te pierwsze obrazy… do dziś nie mogę na nie patrzeć, jakieś szaro-bure, smutne, zupełnie nie to… Ale nie jest też tak, że dziś „już wiesz” i jesteś najlepszy. Czasem pracuję nad płótnem miesiącami, po dziesięć godzin dziennie. I pojawia się moment, że to trzeba odłożyć – brak konceptu, brak rozwiązania… Po roku wracasz i to rozwiązanie już jest. Ono rodzi się w tobie – musisz być tylko cierpliwy. Teraz to wiem.
Verified Artist: Yes
Artist: Ryszard Waśko
Title: Winter portrait of a lady with red scarf, 2016
Year: 2016
Dimensions: 130,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Nie pracował według scenariusza czy jakiejś z góry przyjętej koncepcji. Zmieniał pomysły w zależności od tego z kim pracował, co zobaczył. Działał w podobny sposób jak Franz Kline organizowałswoje kompozycje, w których przestrzeń powstaje między uderzeniami pędzla. Praca wynika z dynamiki sytuacji, a nie z przyjętych założeń.
Artist: Stanisław Baj (1953)
Title: Rzeka Bug-Sugry, 2020
Year: 2020
Dimensions: 60,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Artist: Grzegorz Mroczkowski
Title: Kompozycja 5A i 5B, 2020
Year: 2020
Dimensions: 100,0 x 100,0 x
Tools: tempera
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: Są te prace w swoim wyrazie nieokreśloną, odrealnioną, a nawet pełną symfonią świata natury, czy właśnie jej tajemnicy. Te tony jakby muzycznej ciszy w tle odległych dźwięków docierają jednak do duszy bezpośrednio, gdyż człowiek nosi muzykę w sobie.