Artist: Autor Nieokreślony
Title: Portret Stanisława Leszczyńskiego, poł. XVIII w.
Dimensions: 79,0 x 64,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Niemcy, kolekcja prywatna
Description: Król ten w swoim nowym państwie [w Lotaryngii] więcej zrobił dobrego niż wszyscy królowie Sarmacji nad brzegiem Wisły.
Verified Artist: Yes
Artist: Według Jean Baptiste Van Loo
Title: Portret Marii Leszczyńskiej
Dimensions: 80,0 x 64,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: … córka króla, ale prosta, łagodna, potulna, pobożna aż do przesady, bez pretensji ni poparciaMaria została postawiona, bez uprzedniego przygotowania i u boku zbyt młodego męża, na czele dworu, który miał się odrodzić. Problemem nie był brak zasad, które to umożliwiały: było ich raczej zbyt wiele…
Artist: Henryk Pillati
Title: Stefan Czarniecki pod Monasterzyskami w 1653 roku, 1857
Year: 1857
Dimensions: 79,5 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas, paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaRempex, aukcja 18.11.2009, poz. 262Desa unicum, aukcja 09.10.2008, poz. 71Kraków, Muzeum Narodowe
Reproduced: Malarstwo Polskie XIX w., Katalog Zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, Kraków 2001, poz. 673.
Description: Ojczyzna potrzebowała jego ramienia i szabli, więc służył jej bez spoczynku, nie znając prawie domu. Życie mu upłynęło w walkach i pochodach, na koniu, pod namiotem lub pod gołem niebem; burka posłaniem, siodło wezgłowiem mu były.
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: Portret młodej kobiety w kapeluszu, 2 poł. XIX w.
Dimensions: 92,0 x 65,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Dirksz Jan Both
Title: Pejzaż ze sztafażem, XVII w.
Dimensions: 108,5 x 154,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Artist: Carl Begas
Title: Madonna z dzieciątkiem, XIX w.
Dimensions: 85,0 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Description: Carl Joseph Begas, właściwie Begasse, był niemieckim malarzem działającym w okresie między romantyzmem a realizmem. Urodzony w Belgii, po przeprowadzce rodziny do Kolonii w 1802 roku otrzymał Begas pierwsze wykształcenie artystyczne u rysownika i miniaturzysty Franza Katza. W 1813 roku studiował w Paryżu u Antoine’a Jeana Grosa u Johanna Petera Weyera, późniejszego architekta miejskiego Kolonii. Tutaj w 1814 roku dowiedział się o nim król pruski Fryderyk Wilhelm III, który od tamtej pory wspierał młodego artystę zleceniami i stypendiami. Begas przebywał w Paryżu do 1821 roku. W swoich pierwszych pracach poruszał wyłącznie tematykę chrześcijańską. W obrazie Chrystus na Górze Oliwnej, zakupionym przez pruskiego króla do berlińskiego kościoła garnizonowego, połączył elementy szkoły francuskiej z rygorem graficznym mistrzów staroniemieckich i niderlandzkich. W tym samym czasie ujawnił się wielki talent Begas jako portrecisty. Niemniej do najciekawszych wątków w twórczości niemieckiego artysty należą jego obrazy powstałe pod wpływem kontaktu ze środowiskiem Nazareńczyków.
Artist: Giuseppe Ciaranfi
Title: Miłosne wyznanie, 1874
Year: 1874
Dimensions: 90,0 x 69,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Reproduced: Thieme-Becker, Allgemeines Lexikon der Bildenden Künstler, von der Antike bis zur Gegenwart, E. A. Seemann, Leipzig 1912, vol. VI, s. 563 (jako “Una dichiarazione d’amore”)
Description: Beddha jeu li stornelli li canto al ventoPer dire che ti voglio bene tantoPer dire che ti voglio bene tantoBellezza che dormite in altofinaVoi del mio cuore siete la padronaVoi del mio cuore siete la padronaVoi del mio cuore siete la padronaIo son lo schiavo e voi la reginaIo son lo schiavo e voi la regina …
Artist: Jan Piotr Norblin
Title: Aleksander Wielki przed Diogenesem, ok. 1786
Dimensions: 35,4 x 26,7 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Reproduced: Kępińska A., Jan Piotr Norblin, wyd. Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1978, s. 54 (akwaforta)
Description: (…) Norblin jest talentem, i wszystko, co wychodzi z pod jego ręki, jest piękne tym powabem elegancyi, który był wrodzoną, rasową cechą jego twórczości. Przejawia się u niego dążność do ujęcia każdej rzeczy w zgrabną, wykwitną formę, przez gustowne ugrupowanie, dekoracyjne wypełnienie przestrzeni, harmonijne stonowanie kolorytu (…)
Artist: Jan Styka
Title: Portret mężczyzny
Dimensions: 60,5 x 46,0 x
Tools: oil, pencil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaBystra, kolekcja prywatna (do lat 90.)
Description: Pobyt na wiedeńskiej Akademji sztuk pięknych dał Styce niewątpliwie gruntowne podstawy — a studja w galerjach wiedeńskich t. j. wBelwedrze i galerji Liechtensteina (…) nauczyły go odnosić się do dzieł starych mistrzów z respektem im należnym.
Artist: Adam Kazimierz Ciemniewski
Title: Powrót z pola, 1895
Year: 1895
Dimensions: 84,0 x 113,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaRempex, aukcja 23.02.2005, poz. 209
Reproduced: Krzysztofowicz-Kozakowska S., Kolekcja smólska. Malarstwo polskie XIX i poczatku XX wieku, b.m.r. [2008], s. 44.
Description: Nadzwyczaj staranna obserwacja łączy się tu z głęboko twórczą techniką, która zachowuje prawdę odcieni światła i tworzy życie, jednolitość nastroju, a przy tem daje wesołość, pogodę ludzi, wracających z pola, śpiewających, mocnych, w gestach naturalnych i poetycznie rześkich.
Artist: Marian Zarembski
Title: Siewca, 1888 (Anioł Pański, Przed siewem)
Year: 1888
Dimensions: 84,0 x 138,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaRempex, aukcja 21.09.2005, poz. 228
Exhibited: Warszawa, Pałac Prezydencki, Rodzime zwyczaje i obrzędy w sztuce polskiej XIX i XX wieku, 12.2016-01.2018.Warszawa, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, wystawa konkursowa, 1889.Paryż, Wystawa Powszechna, 1889 (srebrny medal)
Reproduced: Nawalny D., Leń-Wojtysiak E., Car i cesarskie cięcie, Szkocja i Wołyń. Po nitce do kłębka [w:] „Zeszyty Kaliskiego Towarzystwa Genealogicznego 'Kalisia'”, tom V, Kalisz 2016, s. 31.Ateny nad Izarą, red, E. Ptaszyńska, Suwałki 2012, il. 87, s. XXXI.Ziejka F., Polska poetów i malarzy. Z dziejów walki o tożsamość narodu w czasach niewoli, wyd. BOSZ, Olszanica 2011, s. 79.Krzysztofowicz-Kozakowska S., Kolekcja smólska. Malarstwo polskie XIX i poczatku XX wieku, b.m.r. [2008], s. 34 (detal) oraz s. 43.
Description: Siewca przyniósł mu [Zarembskiemu] medal srebrny w Paryżu i franków tysiące
Artist: Jacek Malczewski
Title: Jeniec i chimera, 1899 (Wyzwolenie, Niewolnik i chimera)
Year: 1899
Dimensions: 50,0 x 68,5 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna (od lat 50. XX w.)
Exhibited: Warszawa, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Wystawa obrazów Jacka Malczewskiego, czerwiec 1903 Lwów, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Wystawa stu dzieł Jacka Malczewskiego, kwiecień – maj 1903 Kraków.
Description: Liczne mowy są dane duszy ludzkiej; giną jedne, powstają drugie. Z konieczności wypowiedzenia się, rodzą się nowe impulsa twórcze, a darem twórczości wzmaga się znowu, rośnie, potężnieje: naród a przez niego ludzkość. Za to więc, za potęgowanie tą mową duszy, za wspomożenie tak znakomite naszego skarbca, czujemy głęboką: wdzięczność dla Jacka Malczewskiego.
Artist: STANISŁAW BAGIEŃSKI
Title: Zaloty przy studni
Dimensions: 61,5 x 81,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaGem Art, aukcja 20.05.2017, poz. 139
Reproduced: Krzysztofowicz-Kozakowska S., Kolekcja smólska. Malarstwo polskie XIX i poczatku XX wieku, b.m.r. [2008], s. 60.
Artist: Czesław Wasilewski (Ignacy Zygmuntowicz)
Title: Podróż nocą, 1925
Year: 1925
Dimensions: 93,0 x 135,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaRempex, aukcja 27.09.2006, poz. 213
Reproduced: Ziejka F., Polska poetów i malarzy, wyd. BOSZ, Olszanica 2011, s. 427.Krzysztofowicz-Kozakowksa S., Kolekcja smólska. Malarstwo polskie XIX i poczatku XX wieku, b.m.r. [2008], s. 118.
Artist: Antoni Piotrowski
Title: Scena z Powstania Styczniowego 1863 roku, 1880
Year: 1880
Dimensions: 128,0 x 170,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatna
Description: (…) Do broni więc, Narodzie Polski, Litwy i Rusi, do broni!, bo godzina wspólnego wyzwolenia już wybiła, stary miecz nasz wydobyty, święty sztandar Orła, Pogoni i Archanioła rozwinięty.
Artist: Antoni Piotrowski
Title: Przy studni, 1917
Year: 1917
Dimensions: 80,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Artist: Juliusz Kossak
Title: Wozy konne pod miastem, 1875
Year: 1875
Dimensions: 36,5 x 70,0 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaKastern, aukcja 15.03.2015, poz. 65
Description: Wszyscy krytycy, jak u nas, tak i za granicą, wychwalają jednozgodnie w utworach Kossaka nadzwyczajną lekkość i poprawność rysunku, żywość i elegancję kompozycji, wreszcie biegłość i staranność wykończenia.
Artist: Wojciech Kossak
Title: Zaślubiny Polski z morzem, 1931
Year: 1931
Dimensions: 119,0 x 174,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Katowice, Muzeum Historii Katowic, Prywatna kolekcja z Poznania. Malarstwo polskie. Porcelana europejska, marzec – maj 2005.
Reproduced: Olszański K., Wojciech Kossak, wyd. I, Wrocław 1976, il. 146.
Description: Oto dzisiaj dzień czci i chwały! Jest on dniem wolności, bo rozpostarł skrzydła Orzeł Biały nie tylko nad ziemiami polskimi, ale i nad morzem polskim. Naród czuje, że go już nie dusi hydra, która dotychczas okręcała mu szyję i piersi. Teraz wolne przed nami światy i wolne kraje. Żeglarz polski będzie mógł dzisiaj wszędzie dotrzeć pod znakiem Białego Orła, cały świat stoi mu otworem.
Artist: Tadeusz Styka
Title: Lew i lwica
Dimensions: 60,0 x 80,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaAuktionshaus Zofingen, aukcja 17.04.2021, poz. 1881
Description: Młody Tadeusz Styka zdobywa z każdym rokiem nowe uznanie, jest już od kilku lat „sobą”, ma swą markę, już coraz mniej mówi się, że jest uczniem swojego ojca i Hennera, ma już swoją własną fizyognomię, idzie naprzód, jest już poważnym portrecistą, malarzem życia lwów i kompozytorem szukającym własnej formy i treści, o cechach artystycznych niezawodnych.
Artist: Eligiusz Niewiadomski
Title: Portret Pani Niewiadomskiej, 1917
Year: 1917
Dimensions: 83,0 x 58,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaWarszawa, kolekcja rodziny artystywłasność artysty
Exhibited: Warszawa, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem, Salon Wiosenny, 1917
Description: Twórczość Eligiusza Niewiadomskiego ewoluowała od naturalizmu, jaki charakteryzuje okres petersburski i paryski, poprzez ekspresyjną, mroczną nastrojowość, doskonale widoczną w pejzażach i niektórych portretach malowanych w okresie do 1910 roku, aż do dekoracyjności i symbolizmu jakimi naznaczona była twórczość ostatnich lat życia artysty. Prace Niewiadomskiego reprezentowały dużą umiejętność warsztatową, która ceniona była przez krytyków i publiczność. Około 1915 roku zaczął stopniowo zarzucać malarstwo skupiając się na dydaktyce i zagadnieniach organizacji życia artystycznego w przyszłej wolnej Polsce.
Artist: Xawery Dunikowski
Title: La Sarabande, 1921
Year: 1921
Dimensions: 56,0 x 67,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Francja, kolekcja prywatna
Description: Obraz „La Sarabande” namalował Dunikowski w 1921 roku pod koniec swojego siedmioletniego pobytu w Paryżu. Powstanie tej pracy łączy się blisko z osobistą historią artysty. Jeszcze w Polsce Dunikowski związał się uczuciowo ze swoją studentką Sarą Lipską. W 1908 roku urodziło się ich jedyne dziecko – córka Maria Xawera. Para nigdy nie sformalizowała związku a pod koniec 1912 roku Sara Lipska wraz z córką opuściła na zawsze Polskę przenosząc się do Paryża. Rzeźbiarka zamieszkała w dzielnicy Montparnasse, przy ulicy Campagne-Première, gdzie żyło wielu polskich artystów. Zaraz po przyjeździe podjęła współpracę z Siergiejem Diagilewem (1872–1929) i jego Baletami Rosyjskimi. Pracowała w zespole Leona Baksta, wielkiego scenografa i kostiumologa Baletów. Zespół Diagilewa od początku swojej działalności, od 1909 roku, zachwycał paryską publiczność. Wielu artystów chciało z nim pracować. Do projektowania dekoracji i kostiumów zostali zaangażowani między innymi Pablo Picasso, Henri Matisse, Georges Braque czy Naum Gabo. Sara Lipska współpracowała z Baletami Rosyjskimi do 1929 roku, kiedy to, wraz ze śmiercią Diagilewa, zespół przestał istnieć.
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: Król Władysław IV, 1931
Year: 1931
Dimensions: 22,5 x 16,5 x
Tools: tempera
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: Miałem zawsze podziw i sentyment dla jej sztuki — jej wizerunki bóstw pogańskich, symbole tańców polskich są czarujące, jakby wywołane z krajobrazu duszy polskiej głosem zaklętej fujarki, i pamiętam również, jak nas zaskoczyła swoimi królami, na których patrzyliśmy z uśmiechem. Była to bowiem czysta fantazja, niby poetyckie wariacje na temat dostojników historii. – Jan Parandowski
Artist: Olga Boznańska
Title: Portret mężczyzny z binoklem, ok. 1905
Dimensions: 82,0 x 65,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, 10.12.2019, poz. 34Kraków, kolekcja prywatna
Description: Obrazy moje wspaniale wyglądają, bo są prawdą, są uczciwe, pańskie, nie ma w nich małostkowości, nie ma maniery, nie ma blagi. Są ciche i żywe, i jak gdyby je lekka zasłona od patrzących dzieliła. Są w swojej własnej atmosferze.
Artist: Tadeusz Makowski
Title: Pejzaż z małego miasteczka z dziewczynką, 1926-27
Year: 1926
Dimensions: 32,0 x 45,0 x
Tools: watercolor, pastel, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 13.10.2020, poz. 27Polska, kolekcja prywatnaDesa, aukcja 22.02.2018, poz. 21Poznań, II Aukcja Kolekcji Fundacji SignumDesa Unicum, aukcja 29.05.2012Polska, kolekcja prywatna
Artist: Alfred Aberdam
Title: Aleja parkowa
Dimensions: 65,0 x 92,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 26.10.2003, poz. 35
Artist: Rajmund Kanelba
Title: Matka z dzieckiem (Toy merchant), 1944
Year: 1944
Dimensions: 77,0 x 64,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Belgia, kolekcja prywatnaBelgia, kolekcja D. Huyghe (1993)
Description: W kontakcie z malarstwem francuskim odkrył samego siebie. Bo Kanelba jest przede wszystkim kolorystą i to nie byle jakim. Przeczulona wrażliwość daje mu bogatą gamę kolorystyczną, jakiej nie powstydziłby się żaden ze znakomitych malarzy paryskich, to też jego obrazy wytrzymują bez trudu sąsiedztwo tak potężnych kolorystów, jak Chagall, Piscin i Kisling.
Artist: Zygmunt Dobrzycki
Title: Obrzęd wrzucania okruchów do wody (Taszlich), lata 20. XX w.
Dimensions: 66,0 x 80,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Belgia, kolekcja prywatnaCampo & Campo, aukcja 20.10.2015, poz. 102
Description: On nas przyjmie z powrotem w miłości, On zakryje nasze nieprawości. Wrzuci Pan wszystkie ich grzechy w głębiny morskie.
Artist: Zygmunt Menkes
Title: Martwa natura z butelką i bananami, lata 20. XX w.
Dimensions: 56,0 x 38,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 16.10.2018, poz. 38Warszawa, kolekcja prywatnazakup w krakowskiej galerii w latach 90. XX w.
Artist: Emmanuel Mané-Katz
Title: Portret kobiety, 1929
Year: 1929
Dimensions: 55,0 x 46,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Zygmunt Menkes
Title: Martwa natura ze skrzypcami
Dimensions: 66,0 x 81,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatnaLouiza (Belgia), aukcja 29.03.2014, poz. 0231
Artist: Mojżesz Kisling
Title: Młoda dziewczyna z warkoczami (Jeune fille aux nattes), 1951
Year: 1951
Dimensions: 55,0 x 46,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Izrael, kolekcja prywatnaChristies, aukcja 17.11.2016, poz. 1263Francja, kolekcja prywatna (od 1991)Paryż, Galerie Daniel MalingueParyż, kolekcja prywatna (od 1982)Paryż, kolekcja Mme Kotler (ok. 1950)
Exhibited: Genewa, Galerie Interart, Figures impressionnistes et modernes, kwiecień – czerwiec 2008.Cortina d’Ampezzo, Prato, Mediolan, Farsettiarte, Soutine, Kisling, Utrillo e la Parigi di Montparnasse, grudzień 2003 – luty 2004.Tokyo, Mitsukoshi Art Museum; Mitsukoshi Matsuyama; Kawaguchiko, Municipal Museum of Fine Arts; Mitsukoshi Osaka; Mitsukoshi Hiroshima; Mitsukoshi Takamatsu oraz Fukuoka Art Museum, Kisling. Centenaire, listopad 1991- maj 1992.Paryż, Galerie Daniel Malingue, Kisling. Centenaire, kwiecień – lipiec 1991 (prawdopodobnie).Paryż, Galerie Drouant-David, Kisling, listopad 1953.
Reproduced: Soutine, Kisling, Utrillo e la Parigi di Montparnasse [katalog wystawy], wyd. Farsettiarte, Cortina d’Ampezzo, Prato i Mediolan 2003, ss. 36-37.Kisling. Centenaire [katalog wystawy], Tokio 1991, il. 69.Kisling. Centenaire [katalog wystawy], wyd. Galerie Malingue, Paryż 1991, il. 59.Kisling J., Kisling, Turyn 1982, vol. II, s. 163, il. 248.
Description: Kisling swój stosunek uczuciowy wypisuje wprost, płynną i subtelną kaligrafią uczuć: konturem, który obejmuje i określa każdy kształt żywy, każdą formę i dyskretny jej kierunek. Nie zapomni się tu nigdy i nie pośliźnie w stronę pustki dekoracyjnej, nie da się skusić abstrakcyjnemu geometryzowaniu, aczkolwiek lubi oszczędny i ogólnikowy zarys. Ogólnikowość jest tu bowiem znowu tendencją do wydobycia z przypadkowego kłębowiska kresek rdzennego i żywego zarazem konturu, jego zasadniczo określającego sensu. Jest to linia platoników Renesansu, którzy konturem cielesnym, żywym w każdym milimetrze, obrysowywali „absolutną ideę” postaci.
Artist: Mojżesz Kisling
Title: Bouquet de mimosa, 1943
Year: 1943
Dimensions: 49,0 x 35,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Belgia, kolekcja prywatna (2001)Paryż, kolekcja Jeana Kislinga (1985)USA, kolekcja prywatnaBuenos Aires, kolekcja dr. Juana de Gados (1976)Los Angeles, Galeria Edgardo AcostaBeverly Hills, Galeria James Vigevano (1943/44)
Reproduced: Kisling J., Salmon A., Kisling, Tom IV, 2008, poz. XLIX, s. 222.
Description: Jego zamiłowanie do kwiatów popychało go czasem do nietypowych zastosowań technicznych: jak w przypadku mimoz, w których każda pojedyncza żółta kuleczka malowana jest grubo kładzioną farbą; jest to rodzaj trompe-l’oeil, ale pomyślanego z dużą delikatnością i poezją.
Artist: Henryk Hayden
Title: Martwa natura z rybami
Dimensions: 46,0 x 61,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Jankel Adler
Title: Martwa natura, 1945
Year: 1945
Dimensions: 55,0 x 45,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 07.12.2003, poz. 29Wielka Brytania, kolekcja prywatnaLondyn, Galeria Victor Waddington
Exhibited: Londyn, Galeria Victor Waddington, po 1945
Artist: Henryk Berlewi
Title: Martwa natura, 1950
Year: 1950
Dimensions: 39,0 x 46,0 x
Tools: tempera
Surfaces: canvas, cardboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 23.05.2010, poz. 24
Description: Malarz, grafik, typograf oraz teoretyk i krytyk sztuki. Członek ugrupowania Blok, Syndicat de la Prasse Artistique Française oraz Association Internationale des Critiques d’Art (AICA). Studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych (1904-1909), w Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii (1909-1910) oraz – w latach 1911-12 – w École des Beaux-Arts i École des Arts Décoratifs w Paryżu. W 1913 roku wrócił do Polski i rozpoczął trzyletnie studia w warszawskiej Szkole Rysunkowej pod kierunkiem Jana Kuzika. Rok 1921 stanowił przełom w twórczości Berlewiego: artysta zwrócił się wówczas w stronę konstruktywizmu i suprematyzmu. Przeniósł się do Berlina, gdzie zetknął się z kręgiem konstruktywistów- El Lissitzkiego, Theo van Doesburg, Ludwiga Miese van der Rohe, Laszlo Moholy-Nagy. Sformułował wówczas zasadę mechanofaktury, którą ogłosił w Polsce w 1924 roku. Był czołowym przedstawicielem awangardowej abstrakcji geometrycznej w Polsce. Ważniejsze dzieła z tego okresu to: Mechanofaktura biało-czerwono-czarna z 1924 z Muzeum Sztuki w Łodzi oraz Kompozycja mechanofakturowa znajdująca się w Muzeum Narodowym w Warszawie. W 1926 powrócił do sztuki figuratywnej.
Artist: Tamara Łempicka
Title: Andromeda, 1929/2018
Year: 1929
Dimensions: 98,5 x 61,5 x
Surfaces: paper
Artist: Jan Lebenstein
Title: Carnet Incomplet (teka 13 litografii), 1966
Year: 1966
Dimensions: 48,5 x 35,5 x
Tools: litography, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: Teka zawiera 14 litografii na papierze czerpanym (4 jednobarwnych, 6 dwubarwne, 3 trójbarwne) w tym 3 ręcznie kolorowane przez artystę akwarelą oraz stronę tytułową zawierającą opis w języku niemieckim, angielskim i francuskim, sygnowaną ołówkiem nr '7 Lebenstein’. Edycja teki: 7/80. Wydawnictwo: Galerie Gmurzynska, Kolonia, Mauritiussteinweg 74/76. Rok wydania: 1967.
Artist: Władysław Strzemiński
Title: Kompozycja, 1942
Year: 1942
Dimensions: 26,5 x 18,0 x
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Toruń, kolekcja prywatna
Description: Przystępując do tych prac (z których większość spalili hitlerowcy podczas okupacji), subiektywnie odczuwałem je jako realistyczne i empiryczne, wymagające znacznie większej obserwacji niż obrazy uważane za realistyczne. – Władysław Strzemiński
Artist: Henryk Stażewski
Title: Kompozycja figuralna, 1956
Year: 1956
Dimensions: 37,0 x 29,5 x
Tools: tempera
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Niemcy, kolekcja prywatna
Description: Trzy te elementy: ruch, przestrzeń i liryzm, czy jak kto chce – pierwiastek muzycznej lub poetyckiej harmonii (…) staną się zasadniczymi wyróżnikami sztuki artysty.
Artist: Maria Jarema
Title: Kompozycja, 1947
Year: 1947
Dimensions: 27,0 x 20,0 x
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Jonasz Stern
Title: Martwa natura, 1948
Year: 1948
Dimensions: 69,5 x 53,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, 17.03.2020, poz. 51Kraków, kolekcja prywatnazakup bezpośrednio od artysty
Exhibited: Lwów, Muzeum Narodowe, Jonasz Stern (1904-1988) Powrót do Lwowa. Krajobraz milczenia, 2008.Sopot, Państwowa Galeria Sztuki, Stulecie Sterna. Prace Jonasza Sterna (1904-1988) z lat 30. i 40., 7.04-29.05.2005.Poznań, Centrum Kultury Zamek, Wokół Grupy Krakowskiej: malarstwo i prace na papierze, 22.04-31.05.2001.
Reproduced: Jonasz Stern. Powrót do Lwowa. Krajobraz milczenia [katalog wystawy], Muzeum Narodowe we Lwowie, 2008, s. 24 (il.), poz. kat. 19.Stulecie Sterna. Prace Jonasza Sterna (1904-1988) z lat 30. i 40. [katalog wystawy] Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Sopot 2005, s. 16 (il.), poz. kat. 18.Wokół Grupy Krakowskiej: malarstwo i prace na papierze [katalog wystawy], red. Przygońska J., Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, Poznań 2001, s. 8 (il.).
Artist: Alfred Lenica
Title: In Grün, 1958
Year: 1958
Dimensions: 100,0 x 68,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Wyeliminowałem używane dotychczas tradycyjne narzędzia pracy, po prostu lałem farbę bezpośrednio na płaszczyznę płótna, zamiast pędzli używałem papieru, szmat, żyletek i palców. Liczyłem na przypadek. – Alfred Lenica, 1955
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: Ewa, 1945
Year: 1945
Dimensions: 29,0 x 30,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaKraków, kolekcja prywatnaKraków, Galeria Starmach
Description: Konwencja ikony wkracza zatem powoli – chciałoby się powiedzieć – partiami do twórczości Nowosielskiego. Najpierw ulega jej twarz przedstawianych postaci, tracąca stopniowo portretowe podobieństwo, twarz – symbol, spokojna, uduchowiona, o wydłużonych szlachetnie rysach i tajemniczych oczach.
Artist: Tadeusz Kantor
Title: Przestrzeń parasolowata i figury, ok. 1948
Dimensions: 113,5 x 90,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 19.10.2019, poz. 54.Polska, kolekcja prywatna
Description: Dotychczas rysowałem i malowałem postacie i przedmioty. Teraz „rysuję” przestrzeń. Nową!– Tadeusz Kantor(Tadeusz Kantor. Malarstwo i rzeźba, wyd. MNK, Kraków 1991, s. 58)
Artist: Tadeusz Kantor
Title: Peinture, 1957
Year: 1957
Dimensions: 100,0 x 70,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, 27.11.2011, poz. 71
Exhibited: Avignon, Palais des Papes, wystawa Tadeusza Kantora i Marii Stangret, lipiec 1985 Paryż, Galerie de France, Métamorphoses, marzec – maj 1982
Artist: Tadeusz Kantor
Title: Peinture, 1961
Year: 1961
Dimensions: 97,0 x 130,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatna
Reproduced: Stangret L., Tadeusz Kantor. Malarski ambalaż totalnego dzieła, wyd. ART + edition, Kraków 2006, s. 37.
Description: Otóż ten moment zanurzenia się choćby na krótko w informelu, w swobodnym i bezkształtnym istnieniu materii malarskiej, był w owym czasie zabiegiem odświeżającym, kąpielą, która wyzwalała formę z akademickich zwapnień wyobraźni. Informel stał się więc pewnego rodzaju kuracją na schorzenia nabyte w poprzednim okresie. Był oczywiście również malarską modą (…)
Artist: Tadeusz Kantor
Title: Mur
Dimensions: 29,0 x 20,5 x
Tools: gouache, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Tadeusz Kantor
Title: Cywil niższy gatunek
Dimensions: 23,8 x 16,0 x
Tools: ink, pastel, crayon
Surfaces: paper
Artist: Tadeusz Kantor
Title: Mężczyzna z papierosem
Dimensions: 22,2 x 16,0 x
Tools: pastel, felt-tip pen
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Władysław Hasior
Title: Święty Chleb, 1968
Year: 1968
Dimensions: 45,5 x 36,5 x 21,5
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: Chciałbym bardzo, by moja praca miała siłę terapii wstrząsowej, by podważała ustabilizowany leniwy błogostan, by niszczyła przyzwyczajenia i by była w swej ekspresji mocniejsza od ekspresji pociągu wjeżdżającego na stację w gwieździstą noc.
Artist: Maria Ewa Łunkiewicz-Rogoyska
Title: Martwa natura z wazonem
Dimensions: 67,0 x 54,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: Subtelna kolorystycznie, o płaszczyznach barw pulsujących na powierzchni, a przy tym o wyważonej, wyrafinowanie budowanej konstrukcji. Liryczna i ciepła (…) tylko oko malarza może dostrzec walory tego malarstwa – tak dyskretnego i tak nie ustawianego na efekt.
Artist: Tadeusz Dominik
Title: Kompozycja, lata 60.
Dimensions: 30,0 x 45,0 x
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Henryk Stażewski
Title: Kompozycja, 1953
Year: 1953
Dimensions: 33,0 x 33,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Artist: Henryk Stażewski
Title: Kompozycja, 1981
Year: 1981
Dimensions: 44,0 x 44,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Niemcy, kolekcja prywatnazakup od artysty
Artist: Henryk Stażewski
Title: Relief nr. 31, 1973
Year: 1973
Dimensions: 61,3 x 61,3 x
Tools: acrylic
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 19.10.2021, poz. 67Warszawa, kolekcja prywatnaDesa Unicum, aukcja 29.11.2018, poz. 111Kraków, kolekcja prywatnaWarszawa, Galeria Foksal (depozyt)
Reproduced: Henryk Stażewski, wyd. SKIRA, Mediolan 2018, s. 167.
Artist: Danuta Lewandowska
Title: Kompozycja 27/75, 1975
Year: 1975
Dimensions: 52,5 x 48,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnazakup od artystki
Artist: Anna Huskowska-Młynarska
Title: Światło w przestrzeni błekitnej II, 1976
Year: 1976
Dimensions: 59,0 x 74,0 x
Tools: gouache
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja spadkobierców artystki
Exhibited: Warszawa, Fundacja Stefana Gierowskiego, Życie obrazów, 13.09-20.11.2020
Reproduced: Życie obrazów [katalog wystawy], Fundacja Stefana Gierowskiego, Warszawa 2020, s. 81.
Description: Myślę, że wszystko co zrobiła miało źródło w pasji i w prawdzie, dlatego zostawiła tak silny ślad.
Artist: Hartmut Böhm
Title: 20 Bleistiftlinier 10H-8B, 1972
Year: 1972
Dimensions: 52,0 x 52,0 x
Tools: ink, pencil
Surfaces: cardboard, board
Signed: Yes
Provenance: Belgia, kolekcja prywatnaLempertz, aukcja 04.12.2019, poz. 28
Description: Konstruktywiści w punkcie swego wyjścia wierzyli w Sztukę, mieli nadzieję, że zabiegi analityczne, działania elementaryzacyjne doprowadzą do odkrycia jej istoty. Wierzyli tym samym, że sztuka sama przez się potrafi się obronić – jej siłą jest jej forma.
Artist: Halina Wrzeszczyńska
Title: Falowanie (Konfiguracja 4-punktowa), lata 70. XX w.
Dimensions: 76,0 x 122,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Okres krystalizowania się założeń, które w konsekwencji doprowadziły do skupienia się na strukturze opartej o ideę ładu, obejmuje głównie lata 1965-1972. U ich podstaw leży głębokie przeświadczenie o istnieniu ukrytej harmonii rządzącej przejawami wszelkiego życia oraz optymistyczny pogląd, że objawy degeneracji są stadium przejściowym lub pozorem. […] Jedyną sensowną drogą dla kierunku mej twórczości będzie sięgnięcie – celowe – po element fantastyki 'wyspekulowanej’ w oparciu o rezultaty doświadczalne i teoretyczne nauk ścisłych. W przedstawieniu układów formalno-barwnych ustawicznie oscyluję na granicy rzeczywistości i fantastyki.
Artist: Janusz Eysymont
Title: Rytmy, 1984
Year: 1984
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnazakup od artysty
Description: Stopniowo swobodne formy upraszczają się do postaci regularnych pasów tworzących rytmiczny, równoległy bądź ukośny układ kompozycyjny. Precyzyjny, geometryczny ich porządek bywa jednak podwójnie naruszany – tam gdzie pasy zanikają w tle i tam gdzie rozsuwają się jak swoista przesłona odsłaniająca ruch barwnego światła budującego skomplikowaną przestrzenność tych obrazów.
Artist: Julian Stańczak
Title: Turn yellow, 1978
Year: 1978
Dimensions: 127,0 x 127,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaDesa Unicum, aukcja 10.12.2015, poz. 20Warszawa, kolekcja prywatnaPalm Desert (CA), Heather James Fine ArtLondyn, London Arts Groupbezpośredni zakup od artysty
Reproduced: Smolińska M., Julian Stańczak. Op art. i dynamika percepcji, wyd. Muza, Warszawa 2014, s. 199.
Artist: Victor Vasarely
Title: Noir-Vert-Bleu, 1964-1967
Year: 1964
Dimensions: 75,0 x 75,0 x
Tools: tempera
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Monaco, kolekcja prywatnaSothebys, aukcja 21. 04.2020, poz. 43Genewa, kolekcja prywatnaGerman Auktionshaus (Zurych), aukcja 23.11.2015, poz 76Szwajcaria, kolekcja prywatnaZurych, Thomas Amman Fine Art
Artist: Roman Opałka
Title: Detal-4045225-4047928 z cyklu 1965/1-∞
Dimensions: 33,0 x 24,0 x
Tools: ink
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaAuctionata, aukcja 07.12.2015, poz. 37Berlin, kolekcja prywatnaChristie’s London, aukcja 15.10.2011, poz. 319Wielka Brytania, kolekcja prywatnaChristie’s Paris, aukcja 10.12.2008, poz. 219
Description: Moja idea jest prosta jak życie, rozwija się od narodzin do śmierci. To zadanie na całe życie, bo ostatnia liczba, którą kiedyś namaluję, będzie oznaczać kres mego istnienia. Próbuję namalować coś, co nie było jeszcze namalowane. Namalować czas trwania jednej egzystencji.
Artist: Wojciech Fangor
Title: M 55, 1967
Year: 1967
Dimensions: 61,0 x 61,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 10.12.2019, poz. 62
Exhibited: Poznań, Galeria Stary Browar, Wojciech Fangor, listopad – grudzień 2005.
Reproduced: Wojciech Fangor [katalog wystawy], wyd. Kulczyk Foundation, Poznań 2005, s. 13.
Description: (…) niezależnie od obszaru odniesień i asocjacji obrazy Fangora (…), zwłaszcza zaś jego pulsujące światłem kręgi, mają na widza bezpośrednie działanie magnetyczne. Koncentrują uwagę, przykuwają myśl i wyobraźnię, zdają się wciągać w swój obszar magii i tajemnicy.
Artist: Wojciech Fangor
Title: M 78, 1968
Year: 1968
Dimensions: 127,0 x 127,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaSotheby’s, aukcja 12.09.2007, poz. 96
Exhibited: Orońsko, Centrum Polskiej Rzeźby, O potrzebie tworzenia widzeń, 2017
Description: Dynamika przestrzenna Fangora istnieje gdzieś pomiędzy widzem a płótnem, w dostrzegalnym dla oka punkcie w powietrzu. Każda próba skupienia się na rozmytych i płynnych obrazach wywołuje natychmiastowe wzbudzenie koloru i konturu, które się rozpadają i łączą na nowo i które, jak powidok, umykają próbom utkwienia w nich wzroku.
Artist: Wojciech Fangor
Title: Fale, 1971
Year: 1971
Dimensions: 51,0 x 71,0 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnazakup od artysty
Exhibited: Warszawa, Galeria Atak, Praca na papierze w kolorze. Wojciech Fangor, 31.05-31.07.2007.Radom, Muzeum Sztuki Współczesnej Oddział Muzeum Okręgowego.
Reproduced: Prace na papierze w kolorze. Fangor [katalog wystawy], wyd. Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej, Warszawa 2–7, s. 115.
Description: Przypuszczalnie to właśnie uświadomienie sobie przez artystę faktu, że rysunek stoi u początku jego procesu twórczego, sprowokowało Fangora do malarskiej gry z własnym, liczącym w tysiące i rozciągniętym na dziesięciolecia, rysunkowym œuvre. Nie bez znaczenia dla tej postawy było też, nasilające się w ostatnich latach jego twórczości, powracanie do własnych korzeni, a także do pracy sprzed kilkunastu lat. Powroty te nie były motywowane wyłącznie potrzebami natury artystycznej. Noszą one również znamiona egzystencjalne. (…) Podobnych, dokonujących się poprzez sztukę powrotów do przeszłości – głównie do osób, miejsc i przedmiotów – było w twórczości artysty w ostatnich latach niemało. Dla niemal wszystkich tych artystycznych peregrynacji punktem wyjścia stawały się dawne rysunki.
Artist: Ryszard Winiarski
Title: Seria 12 prac Vertical Game 4x4, 1981
Year: 1981
Dimensions: 68,0 x 4,0 x 2,0
Tools: acrylic
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaKetterer Kunst, aukcja 17.07.2020, poz. 121Niemcy, kolekcja prywatna
Verified Artist: Yes
Artist: Ryszard Winiarski
Title: Dwunasta gra 7 x 7, 1999
Year: 1999
Dimensions: 50,0 x 50,0 x
Tools: acrylic, pencil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Artist: Jan Berdyszak
Title: Passe-par-tout II, 1990-1992
Year: 1990
Dimensions: 122,5 x 132,0 x
Tools: acrylic
Signed: Yes
Description: Od momentu stworzenia formatu integralnego w moich obrazach nie chodzi już tylko o konstruowanie płaszczyzny obrazu, ale o konstruowanie porządkujące całe otoczenie obrazu. Tym samym otoczenie (ściana) staje się częścią obrazu, przyporządkowaną i porządkującą. Obraz otwiera się na otoczenie i nowe możliwości konstrukcyjne. Budować obraz znaczy teraz budować (porządkować) otoczenie, czyli to, co istnieje nierozdzielnie z obrazem i jego treścią.
Verified Artist: Yes
Artist: Teresa Tyszkiewicz
Title: La chemise, 1993
Year: 1993
Dimensions: 180,0 x 140,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Teresa Pągowska
Title: Akt, 1983
Year: 1983
Dimensions: 99,0 x 63,0 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaDesa Unicum, aukcja 15.03.2007, poz. 42
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: Twarz, 2004
Year: 2004
Dimensions: 41,0 x 29,0 x
Tools: ink
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Konrad Jarodzki
Title: Chmura VI, 1970
Year: 1970
Dimensions: 80,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: Przestrzeń jest przedmiotem mojego malarstwa. Przez uzyskanie jak najbardziej sugestywnego złudzenia pragnę wyrazić ową nieprawdę, jaką jest zamiana ściany obrazu w otwarte okno obrazu. Zniknięcie obrazu jako przedmiotu i nadanie mu rangi stymulatora przeżyć, umożliwienie odbiorcy zapomnienia o sytuacji rzeczywistej, jaką jest: widz – przestrzeń – obraz i uwierzenie w sytuację nową: widz – przestrzeń – przestrzeń.
Artist: Witold Kaczanowski (Witold-K)
Title: P-74-2303 z cyklu Ludzie, 1974
Year: 1974
Dimensions: 79,0 x 58,5 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Konstancin-Jeziorna, Konsanciński dom kultury, Witold-K od człowieka do czarnej otchłani, 27.09-29.11.2020.
Reproduced: Witold-K od człowieka do czarnej otchłani [katalog wystawy], red. Gazur Ł., Konstanciński dom kultury, Pruszków 2020, s. 34.
Artist: Jerzy Duda-Gracz
Title: Jesień, 1988
Year: 1988
Dimensions: 25,5 x 21,0 x
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Artist: Jadwiga Maziarska
Title: Kompozycja
Dimensions: 84,0 x 99,0 x
Tools: individual
Surfaces: board
Signed: Yes
Artist: Jan Tarasin
Title: Szkoła przedmiotów II, 2002
Year: 2002
Dimensions: 140,0 x 160,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatna
Description: Nie chcę (…) żeby to, co robię, miało bezpośrednie odniesienia do jakiegoś gotowego tworu natury. Zajmuję się 'przedmiotami’ na wielu piętrach ich odprzedmiotowienia.
Artist: Włodzimierz Pawlak
Title: Dziennik 19 III - 23 V, 2018
Year: 2018
Dimensions: 50,0 x 40,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Włodzimierz Pawlak
Title: Ikona industrialna 4/XI, 2014
Year: 2014
Dimensions: 50,0 x 40,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Włodzimierz Pawlak
Title: Notatka o sztuce VII/4, 2017
Year: 2017
Dimensions: 33,0 x 24,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Ryszard Woźniak
Title: Dekorowany II, 2002-2014
Year: 2002
Dimensions: 65,0 x 54,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Artist: Jan Młodożeniec
Title: Homer, 2000
Year: 2000
Dimensions: 73,0 x 60,0 x
Tools: tempera
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatna
Description: W ostatnich latach dużo maluję. Świadomie staram się malować rzeczy uśmiechnięte, wesołe, gdzie kolor jest najważniejszy, a że to są rybki, ptaszki, motyle, guziki, drobiazgi, panegiryki na cześć sztuki, to moja sprawa. Marzą mi się obrazy nieprzedstawiające. Sam kolor. Każdy kolor jest dobry, aby we właściwym sąsiedztwie.
Artist: Leon Tarasewicz
Title: Bez tytułu, 2020
Year: 2020
Dimensions: 130,0 x 340,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Andrzej Nowacki
Title: 12.04.18, 2018
Year: 2018
Dimensions: 70,0 x 70,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Artist: Edward Dwurnik
Title: Obama w Warszawie, 2011
Year: 2011
Dimensions: 114,0 x 146,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnazakup od artysty w 2012 r.
Description: (…) w swoich obrazach na tematy polskie, obnaża Dwurnik z bezlitosną prostodusznością nasz półwsiowy, półwielkomiejski folklor, ukazuje codzienną mikrodramę społeczną z typowymi dla niej groteskowymi zagadnieniami (…) Dwurnik nie obawia się żadnych drastycznych i żenujących momentów, z jakich składa się życie i bezbłędnie wychwytuje ich głębszy sens, by go oddać z bezbłędną ironią mędrców ludowych.
Artist: Edward Dwurnik
Title: Morze, 2017
Year: 2017
Dimensions: 46,0 x 55,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Edward Dwurnik
Title: Abstrakcja, 2017
Year: 2017
Dimensions: 30,0 x 40,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Salvadore Dali
Title: Kolekcja trzech litografii, 1970
Year: 1970
Dimensions: 48,0 x 63,0 x
Tools: litography, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Tomasz Sętowski
Title: Nocny koncert, 2000
Year: 2000
Dimensions: 100,0 x 80,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: Tomasz Sętowski jest artystą malarzem, który w szczególny sposób łączy tradycje malarstwa fantastycznego z bardzo współczesną kreacją, bliską – w swym zasadniczym sensie – cyfrowo realizowanej, wirtualnej rzeczywistości. Realność rzeczy i ludzi, którą wyobraża w obrazach, staje się w licznych jego pracach ciągiem zdarzeń jakby niekończącej się podróży – zbudowanej z wielości światów, zbliżonych do siebie sztuką swojego malarstwa. Sętowski tworzy tą różnorodnością światów konstrukcję, swoją konstrukcję wielu przestrzeni w jednym, przygotowując w ten sposób pewną postmodernistyczną inscenizację, pełną obrazowych cytatów, zmiennych i ułamkowych, jakby zatrzymanych pod naszymi powiekami. Wypełniając szczelnie obraz wizjami o baśniowych cechach i tajemniczej atmosferze, uzyskuje niesamowitą gęstość zawartych w nim treści.
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: Willa misteriów, 1997
Year: 1997
Dimensions: 97,0 x 70,0 x
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Eugen Spiro
Title: Visage au piano
Dimensions: 51,0 x 61,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Rafał Olbiński
Title: Dream, 2021
Year: 2021
Dimensions: 136,0 x 110,0 x
Tools: acrylic, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Łukasz Patelczyk
Title: Henry Rousseau i tajemnicza malarka, 2017
Year: 2017
Dimensions: 140,0 x 110,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnawłasność artysty
Exhibited: Toruń, Centrum Sztuki Współczesnej, Łukasz Patelczyk. Migotanie, marzec – maj 2018
Description: Współczesny pejzaż stworzony przez Patelczyka wykracza poza ramy wypracowanych schematów – korzysta z nowych rozwiązań i otwiera się na niekonwencjonalne formy.
Artist: Dominik Lejman
Title: Nothing to add, 2011
Year: 2011
Dimensions: 150,0 x 240,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaVan Ham, aukcja 07.10.2020, poz. 280Berlin, Galeria Żak / Branicka
Exhibited: Norynberga, AEG (Halle 20), 2015 Kraków, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Miesiąc fotografii w Krakowie: Re: Search, 2014 Berlin, Galerie Żak/Branicka, Far Too Close, 2011.
Reproduced: Drathen D., Persons T., Rottenberg A., Dominik Lejman Painting with Timecode, wyd. Hatje Cantz, Ostfildern 2014, s. 89 i 91.