Artist: Autor Nieokreślony
Title: Królowa Maria Kazimiera Sobieska, XVII/XVIII w.
Dimensions: 72,0 x 58,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Poznań, kolekcja prywatna
Description: Zrodzona między grzecznymi Francuzy,Wolna jest spalić w popiół oba światy.Od wschodu słońca aż gdzie się zanurzy…W kupę się zeszły w tym anielskim ciele,Dowcip i rozum niemniej pewnie święty,Z goła z niebiańskiej poszła paranteleBo wszystkich bogów jest w niej skarb zamknięty;Stąd wotem serca niosą jej w podarki,Jak do kościoła i jako do Arki…
Verified Artist: Yes
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: Gra w kości
Dimensions: 37,5 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatna
Description: Pan Bakałowicz, który długo lubował się w wycackanych obrazkach z epoki Walezyuszów i zdawał się malować je con amore, zyskał przynajmniej w tej szkole nie tylko mechanizm i fakturę przedziwną, ale i delikatne odtwarzanie szczegółów. (…) Maluje on w sposób szeroki, pewny, a jeżeli niektóre drobiazgi wykończone są w mikroskopijny sposób, nigdy jednak nie posuwają się do osłabienia ogólnego wrażenia.
Artist: Ludwik Gędłek
Title: Koński targ na przedmieściach, 1881
Year: 1881
Dimensions: 60,5 x 121,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 11.12.2018, poz. 3Poznań, kolekcja prywatna
Artist: Ludwik Gędłek
Title: Na popas / Zwiady
Dimensions: 36,0 x 58,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaFrancja, kolekcja prywatna
Artist: Piotr Michałowski
Title: Portret Żyda (Głowa Żyda)
Dimensions: 53,0 x 44,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Bytom, Muzeum Górnośląskie (depozyt od 2003 roku)Warszawa, kolekcja prywatna (od 2002 roku)Warszawa, kolekcja Wojciecha Fibaka (zakup w 1979 roku)USA, kolekcja Z. M. LegutkiWiedeń, antykwariat Czesława Bednarczyka (1969)Wiedeń, kolekcja Emila Merwina (radcy Ambasady RP w Wiedniu, 1934 i 1932)Wiedeń, kolekcja Ignacego Korwin-Milewskiegokolekcja Dominika Łempickiego, wnuka artysty
Exhibited: Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, Piotr Michałowski 1800-1855. Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin, 2000.Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Polski Paryż. Ecole de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka. Wystawa malarstwa artystów polskich i polsko-żydowskich XIX i XX w. związanych z Paryżem – od Piotra Michałowskiego do Jana Lebensteina, grudzień 1999 – marzec 2000.Wrocław, Muzeum Historyczne we Wrocławiu, Polski Paryż. Od Michałowskiego do Lebensteina. Malarstwo polskie w kolekcji Wojciecha Fibaka, październik – grudzień 1998.Łódź, Muzeum Historii Miasta Łodzi, Polski Paryż. Od Michałowskiego do Lebensteina. Malarstwo polskie w kolekcji Wojciecha Fibaka, 1999.Warszawa, Muzeum Narodowe w Warszawie, Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, maj – sierpień 1992.Poznań, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, sierpień – październik 1992.Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, Żydzi – polscy, czerwiec – sierpień 1989.Wiedeń, Galerie Würthle, wystawa dzieł Piotra Michałowskiego ze zbiorów Emila Merwina, 1934
Reproduced: Piotr Michałowski 1800-1855. Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin [katalog wystawy], wyd. Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2000, poz. 55, s.110.Polski Paryż. Ecole de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka. Wystawa malarstwa artystów polskich i polsko-żydowskich XIX i XX w. związanych z Paryżem – od Piotra Michałowskiego do Jana Lebensteina [katalog wystawy], wyd. Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin 1999, s. 31.Polski Paryż. Od Michałowskiego do Lebensteina. Malarstwo polskie w kolekcji Wojciecha Fibaka [katalog wystawy], wyd. Muzeum Historyczne we Wrocławiu, Wrocław- Łódź 1998, s. 28.Jaworska Wł., Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków [katalog wystawy], Warszawa 1992, s. nlb. 15.Rostworowski M., Dec D., Moczulska K., Wałek J., Żydzi – polscy [katalog wystawy], wyd. Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1989, poz. 795.Sienkiewicz J., Piotr Michałowski, Warszawa 1959, poz. 112 (jako zaginiony)Masłowski M., Piotr Michałowski, Warszawa 1957, poz. 18.Dobrowolski T., O twórczości malarskiej Piotra Michałowskiego, w: „Sztuka i Krytyka”, 1956, nr 1-2, s. 144.Katalog zur Ausstellung Piotr Michałowski [katalog wystawy], wyd. Galerie Würthle, Wiedeń 1934, poz. 4.Sterling M., Piotr Michałowski, Warszawa 1932, poz. XXXVII, ss. 66, 90.
Description: Jakże ten człowiek umiał wejrzeć w drugiego.
Artist: Wojciech Gerson
Title: Oto mój klejnot, 1886 (Szlachcianka polska z XV w.)
Year: 1886
Dimensions: 78,5 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaLwów, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych
Exhibited: Warszawa, Muzeum Nardowowe w Warszawie, Wojciech Gerson 1831-1901 (Wystawa monograficzna), 1978Warzsawa, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, 1886
Description: Idea (…) rodzi formę, za pośrednictwem której się wyraża; do niej przeto forma musi się stosować, aby z matką swą ideą być w zgodzie.
Artist: Walery Brochocki
Title: Pejzaż wieczorny z wiejską dziewczyną, 1891 (Na łąkach)
Year: 1891
Dimensions: 40,0 x 63,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaDesa Unicum, aukcja 7.02.2019, poz. 61Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 8.12.2015, poz. 3
Artist: Michel Kikoine (1892)
Title: Widok na wieś, 1948
Year: 1948
Dimensions: 38,0 x 46,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Artist: Mieczysław Szczerbiński (1900)
Title: Na krakowskim targu
Dimensions: 61,0 x 92,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: Główka dziewczynki
Dimensions: 36,0 x 36,0 x
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolski Dom Aukcyjny SZTUKA, aukcja 15.03.2003, poz. 16Polska, kolekcja prywatnaKraków, kolekcja Wł. Żuławskiego
Reproduced: „Maski”, rok I, zeszyt 35 z dn. 10 grudnia 1918 roku, s. 700 (jako „Studyum”)
Description: Portrety stanowią istotną część dorobku artystycznego Wyspiańskiego, są wyjątkową i ciekawą gałęzią twórczości plastycznej tego wybitnego artysty. Najczęściej stosowaną przez Wyspiańskiego techniką był zazwyczaj pastel, ale równie chętnie używał węgla i kredki. Wszystkie stworzone przez niego wizerunki modeli stanowią doskonałe przykłady studiów psychologicznych. Wyróżnia je najczęściej brak rozbudowanego tła. Wyspiański ograniczał się do przedstawienia samej postaci i kładąc szczególny nacisk na twarz – istotę portretu -, korpus zaś pozostawiając zaznaczony zaledwie kilkoma mocnymi kreskami lub plamami. Pomijał motyw sytuacyjno-anegdotyczny skupiając uwagę na osobowości postaci.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy
Title: Pejzaż z Bretanii, 1911
Year: 1911
Dimensions: 54,0 x 66,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolski Dom Aukcyjny SZTUKA, aukcja 15.03.2003, poz. 18Warszawa, kolekcja Lecha Emfazego Stefańskiego
Exhibited: Warszawa, Muzeum Narodowe w Warszawie, Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885-1939, grudzień 1989 – luty 1990 Kraków, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, 1913
Reproduced: Jakimowicz I., Żakiewicz A., Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885-1939. Katalog dzieł malarskich, Warszawa 1990, poz. kat. 109, il. 104
Description: …bo on (Stasiek) jest malarz, i dobry. Ma zamiłowanie i konieczną potrzebę. (…) Jeżeli tak dalej pójdzie, to zanim skończy szkołę, będzie wystawiał obrazy prawdziwe i ciekawe. Dobra to rzecz. On ma tyle radości patrząc na naturę. Tyle mu to czasu w dobry i zdrowy dla duszy sposób zabiera. Jest pejzażystą, nie cierpi miast i cieszy się każdą wierzbą, każdą chmurą, każdym załomem ziemi (…) Był tu Ruszczyc, a wczoraj był Stanisławski i obaj najznakomitsi polscy pejzażyści z wielkim zainteresowaniem i pochwałami oglądali roboty dziecka.
Artist: Zbigniew Pronaszko
Title: Portret w zbroi, 1910
Year: 1910
Dimensions: 55,0 x 81,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Do tego malarstwa trzeba więcej czasu, nie można go połykać, lecz należy go smakować z rozmysłem. I to, co wydaje się początkowo prozaiczne, szare, nieco zmęczone, staje się czystą poezją, bogatym kolorem i świeżością specjalnego wzruszenia.
Artist: Zbigniew Pronaszko
Title: Pejzaż z grajkiem, 1909
Year: 1909
Dimensions: 31,0 x 45,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaRempex, aukcja 16.12.2020, poz. 53Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 8.05.1994, poz. 33
Artist: Wojciech Kossak
Title: Napad wilków, 1932
Year: 1932
Dimensions: 70,0 x 110,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Apolinary Sperski [Ary]
Title: Portret dr Michała Jagodowskiego, 1935
Year: 1935
Dimensions: 61,0 x 72,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja rodzinnadar od artysty
Description: Sperski jest artystą o silnie zapowiadającej się indywidualności i dużej łatwości tworzenia. I sądzić należy, że w hierarchii warszawskiego środowiska artystycznego zajmie należne mu miejsce.
Artist: Piotr Stachiewicz
Title: Portret kobiety, 1930
Year: 1930
Dimensions: 106,5 x 83,0 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Francja, kolekcja prywatna
Artist: Wiktor Korecki
Title: Nokturn nadmorski
Dimensions: 33,0 x 24,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Wiktor Korecki
Title: Zachód słońca nad jeziorem
Dimensions: 51,5 x 60,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas, board
Signed: Yes
Artist: Zygmunt Menkes
Title: Niosący Torę (Simchat Tora), przed 1935
Dimensions: 79,0 x 64,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 4.03.2001, poz. 33Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 19.05.1996, poz. 24
Description: (…) Artysta ten posiada, o ile tak to można nazwać, wewnętrzną siłę właściwą silnym charakterom, które zawsze dążą do wypowiadania się w sposób jednoznaczny z istniejącą równowagą. Można sądzić, że dla Menkesa ekspresja malarska jest absolutnym środkiem i koniecznością do uzyskania harmonii. W równowadze i harmonii znajduje on bowiem radość, siłę i cel życia.
Artist: Pinchus Krémegne
Title: Martwa natura z dzbankiem
Dimensions: 47,0 x 38,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaRenard S.V.V., aukcja 7.07.2017, poz. 43
Artist: Stanisław Borysowski
Title: Martwa natura z owocami, 1928
Year: 1928
Dimensions: 70,0 x 49,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnazakup w Polswiss Art
Description: Po długim dopiero szukaniu i błądzeniu, (…) odkrywa się i autentyfikuje naturę: prawda istnieje tylko w sztuce! (…) Obowiązkiem (…) każdego artysty jest przede wszystkim dążenie do poznania środków potrzebnych do zrealizowania w danej materii formy (…).– Józef Pankiewicz (Wachowiak M., Wyszukana prawda. Józef Pankiewicz o sztuce w kontekście malarskiego warsztatu, w: „Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo” XLII, Toruń 2011, s. 391_
Artist: Andrzej Pągowski
Title: Panna wolna, 2022
Year: 2022
Dimensions: 77,5 x 61,5 x
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Henryk Hayden
Title: Widok na port Cherbourg, 1948
Year: 1948
Dimensions: 33,0 x 46,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Henryk Berlewi
Title: Martwa natura z brzoskwiniami, 1949
Year: 1949
Dimensions: 46,0 x 61,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: W 1928 roku Henryk Berlewi zamieszkał w Paryżu. Francuzi nie byli zainteresowania czystą abstrakcją, jaką wówczas z wielkim powodzeniem artysta uprawiał. Światowy krach ekonomiczny pod koniec 1929 roku z pewnością spotęgował trudne położenie, rynek sztuki radykalnie się skurczył. Berlewi porzucił swoje eksperymenty z malarstwem abstrakcyjnym i dołączył do wielu innych awangardowych artystów, którzy ponownie zajęli się nowym rodzajem figuracji, określanej czasem jako „nowy klasycyzm” lub „powrót do porządku”. W czasie II wojny światowej Berlewi schronił się w Nicei, uciekając w ten sposób przed aresztowaniami, deportacjami i mordowania Żydów przez nazistów. Po wojnie Berlewi powrócił do malarstwa, skupiając się głównie na portretach i martwych naturach inspirowanych XVII-wiecznymi mistrzami francuskimi. Do tego okresu przynależy oferowana „Martwa natura z brzoskwiniami”. Wyczuwalne są w niej ślady wcześniejszych doświadczeń Berlewiego. Intensywny, płaski kolor ograniczony do czystych barw przywołujących na myśl estetykę konstruktywistyczną oraz syntetyzacja kształtów zdradzają awangardowy rodowód artysty. Sam dobór tematyki jest jednak odwołaniem do sztuki klasycznej, do wywodzących się z siedemnastowiecznego malarstwa holenderskiego martwych natur.
Artist: Amedeo Modigliani
Title: Cariatide, ok. 1909-1914 odlew przed 1968
Dimensions: 72,0 x 23,0 x 30,5
Signed: Yes
Provenance: Kraków, kolekcja prywatnaParyż, Hotel Drouot
Description: Ów okres, w którym Modigliani szedł za swoim rzeźbiarskim powołaniem, to były dla niego naprawdę szczęśliwe lata. (…) Rzeźba była jego jedynym ideałem, w który pokładał nadzieję. Nigdy nie podziwiałem go bardziej niż w tym okresie jego życia.
Artist: Tamara Łempicka
Title: Dziewczyna z mandoliną, 1929/1998
Year: 1929
Dimensions: 98,0 x 60,0 x
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Mojżesz Kisling
Title: Bukiet kwiatów w wazonie (Grand bouquet varié), 1949
Year: 1949
Dimensions: 89,0 x 114,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Belgia, kolekcja prywatna (od 2001)Argentyna, kolekcja Don GarciaBuenos Aires, kolekcja dr. Juana del Gados (1976)Beverly Hills, Gallery Edgardo AcostaParyż, kolekcja Jeana Kislinga (lata 1960)własność Mojżesza Kislinga (1952)
Reproduced: Salmon A., ed. Kisling J., Kisling, tom IV, 2008, s. 253, nr kat. LXXX.
Description: (…) najchętniej posługuje się tymi pierwiastkami formy malarskiej, które są istotnymi odpowiednikami plastycznymi składników jego poglądu na świat – tak bardzo uczuciowego. Czy kiedykolwiek postępuje inaczej jakiś artysta rozumiejący konieczność i posiadający zdolność poddawania najpiękniejszych bodaj form natury subiektywnym pojęciom o pięknie i, w dalszej konieczności, założeniom swej indywidualnej wyobraźni twórczej?
Artist: Mojżesz Kisling
Title: Młoda brunetka o niebieskich oczach (Brune Aux Yeux Bleus), 1924
Year: 1924
Dimensions: 65,0 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Cannes, Galerie HurtebizeFrancja, kolekcja prywatnaArtcurial, aukcja 28.03.2013, poz. 496Francja, kolekcja prywatna
Exhibited: Paryż, La Biennale, 26 listopada – 5 grudnia 2021
Reproduced: Kisling J., Dutourd J., Kisling, tom III, 1995, s. 132
Description: Kisling swój stosunek uczuciowy wypisuje wprost, płynną i subtelną kaligrafią uczuć: konturem, który obejmuje i określa każdy kształt żywy, każdą formę i dyskretny jej kierunek. (…) Jest to linia platoników Renesansu, którzy konturem cielesnym, żywym w każdym milimetrze, obrysowywali „absolutną ideę” postaci.
Artist: Rafał Malczewski
Title: Monte Carlo
Dimensions: 28,5 x 38,5 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Artist: Marek Włodarski (Henryk Streng)
Title: Łeba, ok. 1955
Dimensions: 28,0 x 42,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Provenance: Poznań, kolekcja prywatna
Exhibited: Warszawa, Muzeum Narodowe w Warszawie, Marek Włodarski (Henryk Streng) 1903-1960, grudzień 1981 – styczeń 1982.
Description: Włodarski był jednym z (…) prekursorów naszej nowoczesnej plastyki (…) Mimo, że był uczniem Legera, mimo, że niegdyś deklarował wspólnotę z surrealizmem, mimo, że próbował czystej abstrakcji, droga jego nie była podobna do drogi żadnego ze znanych mi artystów.
Verified Artist: Yes
Artist: Tadeusz Kantor
Title: Informel, 1959
Year: 1959
Dimensions: 81,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 12.12.2017, poz. 55Belgia, kolekcja prywatnaChristie’s, 24.06.2016, poz. 80Nowy Jork, Saidenberg Gallery
Description: Materia – żywioł i gwałtowność, ciągłość i nieograniczoność, gęstość i powolność, ciekłość i kapryśność, lekkość i ulotność. Materia rozżarzona, eksplodująca, fluoryzująca, wezbrana światłem, martwa i uspokojona. Zakrzepłość, w której odkrywamy wszystkie ślady życia.
Artist: Tadeusz Kantor
Title: Kompozycja
Dimensions: 31,5 x 21,0 x
Tools: ink, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: Rysunki stanowią nić w labiryncie twórczości Kantora. Dodatkowym, cennym przewodnikiem jest także autokomentarz artysty. W obrazach, komentarzach, rekwizytach i przede wszystkim w rysunkach nadal istnieje teatr Kantora.
Artist: Tadeusz Kantor
Title: Sanitariusz
Dimensions: 29,5 x 21,0 x
Tools: felt-tip pen
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Jan Lebenstein
Title: Ilustracja do wierszy Białoszewskiego (Malowidła Odrzykońskie), lata 50. XXw.
Dimensions: 56,5 x 35,0 x
Tools: ink, feather
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaLibra, aukcja 16.03.2020, poz. 44
Description: Twórczość jest sprawą wewnętrznego niepokoju i emocjonalnych reakcji na życie, uczuć i pragnień niematerialnych, ponadto jest nierozłączna z buntem przeciwko czasowi oraz pasją utrwalania siebie.
Artist: Rajmund Ziemski
Title: Pejzaż 7/63, 1963
Year: 1963
Dimensions: 81,5 x 65,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnydar od artysty
Description: (…) później już mogłem każdy pejzaż odtworzyć z pamięci. Te nagromadzone w ciągu lat pejzaże, gdzieś się we mnie zachowały, tyle że dziś nie realizuję ich wprost, a przez różne skojarzenia, poprzez nie tylko to co wiem, ale i to co myślę o świecie.
Artist: Aleksander Kobzdej
Title: Der Stund, 1966
Year: 1966
Dimensions: 65,5 x 44,5 x
Tools: mixed
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 10.12.2019, poz. 48Warszawa, kolekcja prywatna
Artist: Alfred Lenica
Title: Gospodarstwo regulowane, 1967
Year: 1967
Dimensions: 34,0 x 41,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: (…) z malarstwem taszyzmu łączył Lenicę zawsze obecny w jego malarstwie moment akceptowanego, a nawet programowanego przypadku, z malarstwem gestu – ‘grafologiczny’ ślad ruchu dłoni prowadzącej narzędzie po powierzchni płótna. Z surrealizmem – spontaniczny, automatyczny zapis stanów psychicznych (…) i ten związek wydaje się podstawowy. Gdy tamte bowiem dotykają tylko metody i techniki działania – ten określa postawę twórcy.
Artist: Alfred Lenica
Title: Kompozycja
Dimensions: 23,5 x 17,0 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Tadeusz Dominik
Title: Kompozycja
Dimensions: 35,5 x 50,0 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Jerzy Tchórzewski
Title: Nocne światła, 1982
Year: 1982
Dimensions: 41,0 x 27,5 x
Tools: acrylic, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Artist: Jan Ziemski
Title: Kipu, 1957
Year: 1957
Dimensions: 61,0 x 50,5 x
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaAgra-Art, aukcja 24.03.2015, poz. 8Włochy, kolekcja prywatnazakup bezpośrednio z wystawy w Bolzano
Exhibited: Bolzano, Castel Schloss Maretsch, Pittura contemporanea Polonia Cecoslovacchia nelle collezioni private / Malerei der Gegenwart Polen Tschechoslowakei in Privat sammlungen, 16 grudnia 1982 – 16 stycznia 1983.
Reproduced: Pittura contemporanea Polonia Cecoslovacchia nelle collezioni private / Malerei der Gegenwart Polen Tschechoslowakei in Privat sammlungen [katalog wystawy], wyd. Castel Schloss Maretsch, Bolzano 1982, poz. 109.
Description: Głównie chodzi mi o oddanie poprzez materię tego, czego ona właściwie nie zawiera.
Artist: Roman Owidzki
Title: Kompozycja, 1976
Year: 1976
Dimensions: 77,0 x 110,0 x
Tools: mixed
Surfaces: canvas, board
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaDesa Unicum, aukcja 06.03.2014, poz. 35
Description: Czy można nazwać pracownię Owidzkiego laboratorium abstrakcji? Myślę, że tak. Szczególnie w jej początkowym okresie przypadającym na lata 60. i pierwszą połowę 70. Przemawia za tym kilka faktów, po pierwsze twórczość prof. Owidzkiego23.. Malował abstrakcyjnie, przez całe lata 60. tworzył reliefy, w których eksperymentował z różnymi rodzajami kompozycji, fakturą, materiałem (równolegle ze Stażewskim używał w reliefie blachy mosiężnej).
Artist: Henryk Stażewski
Title: Relief podwójny, 1975
Year: 1975
Dimensions: 30,0 x 54,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaDESA Unicum, aukcja 8.10.2015, poz. 12
Description: Rzeczywistość zdominowana przez geometrię zredukowana zostaje do niewielkiej ilości linii lub płaszczyzn. Jest to wynikiem obserwacji ruchu linii biegnących równolegle, oddalających się od siebie lub przecinających się – wraz z zawartą między tymi liniami nicością.
Artist: Ryszard Winiarski
Title: Chance in game 7x7, 1999
Year: 1999
Dimensions: 50,0 x 50,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaArtinfo, aukcja 12.12.2015, poz. 68
Verified Artist: Yes
Artist: Wojciech Fangor
Title: B 31, 1965
Year: 1965
Dimensions: 172,0 x 134,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 23.05.2017, poz.66Warszawa, kolekcja prywatnaWarszawa, Galeria Szydłowskichwłasność artysty
Exhibited: Warszawa, Galeria Domu Artysty Plastyka w Okręgu Warszawskim Związku Polskich Artystów Plastyków, Malarstwo Wojciecha Fangora, 6 listopada – 15 grudnia 2015Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, Wojciech Fangor. Przestrzeń jako gra, 2012
Reproduced: Szydłowski St., Wojciech Fangor. Space as play [katalog wystawy], Kraków 2012, s. 172
Description: Jedną z najważniejszych cech stylu Wojciecha Fangora jest poimpresjonistyczne wciągnięcie widza w interakcję z obrazem. To było podstawą Studium przestrzeni, aktywność widza nadaje sens sztuce environment, a także pełniło istotną rolę w pozostałej twórczości Fangora. Artysta zaprasza do gry, której nie popsujemy, jeśli poznamy jej zasady i uwzględnimy ich dynamikę oraz fakt, że zależą one także od nas.
Artist: Wojciech Fangor
Title: M 53, 1970
Year: 1970
Dimensions: 127,0 x 127,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 04.12.2013, poz. 55
Description: Dynamika przestrzenna Fangora istnieje gdzieś pomiędzy widzem a płótnem, w dostrzegalnym dla oka punkcie w powietrzu. Każda próba skupienia się na rozmytych i płynnych obrazach wywołuje natychmiastowe wzbudzenie koloru i konturu, które się rozpadają i łączą na nowo i które, jak powidok, umykają próbom utkwienia w nich wzroku.
Artist: Wojciech Fangor
Title: SU 39, 1973
Year: 1973
Dimensions: 130,0 x 175,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatna
Exhibited: Wrocław, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wojciech Fangor. Wspomnienie teraźniejszości, 2015.
Reproduced: Szydłowski S., Wojciech Fangor. Wspomnienie teraźniejszości, wyd. Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 2015, s. 114
Description: Sztuka, dzieło Wojciecha Fangora, ma tę właściwość, że generuje nowe pojmowanie i interpretację, jest otwarta na zmienność czasu i perspektyw, w których jest doświadczana. Ona pomaga nam w oswojeniu, bo przecież nie zawsze zrozumieniu, naszego losu, który dzielimy z innymi we współczesnym świecie.
Artist: Wanda Gałkowska
Title: Kompozycja
Dimensions: 65,0 x 65,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatna
Description: (…) na tle polskiej sztuki drugiej połowy XX wieku Wanda Gołkowska jest jedną z niewielu artystek, które okazały tak ogromną dyscyplinę i konsekwencję w działaniu, prezentując dojrzałą refleksję, wykraczającą poza zrozumienie swoich czasów, równoległą światowym manifestom i działaniom artystycznym.
Verified Artist: Yes
Artist: Jan Berdyszak
Title: Passe-partout, 1970-75
Year: 1970
Dimensions: 119,5 x 109,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: Proces otwierania obrazu nieustannie trwa w twórczości Jana Berdyszaka, a stymuluje go specyficzna odmiana fragmentu, a mianowicie reszta, która (…) wyjątkowo wytrwale przeciwstawia się potrzebie całościowania.
Verified Artist: Yes
Artist: François Morellet
Title: Jazz Band, 2007 (tryptyk)
Year: 2007
Dimensions: 60,0 x 60,0 x
Exhibited: Bratysława, Muzeum Milana Dobeša, François Morellet, 29 kwietnia – 15 września 2011
Reproduced: François Morellet [katalog wystawy], wyd. Muzeum Milana Dobeša, Bratysława 2011, s. nlb.
Description: Morellet, którego „systematyczne” podejście sprawia, że nawet Mondrian wygląda na nieco nieuporządkowanego, używa najoszczędniejszych, najbardziej minimalnych środków, by tworzyć sztukę, z której wyeliminowane są wszelkie ślady malarskiej wrażliwości.
Artist: Jerzy Kałucki
Title: Luiza, 1998
Year: 1998
Dimensions: 140,0 x 120,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaDom Aukcyjny Libra, aukcja 26.03.2018, poz. 17.
Artist: Stanisław Fijałkowski
Title: Autostrada VI, 1993
Year: 1993
Dimensions: 81,0 x 65,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 12.12.2017, poz. 63Warszawa, kolekcja prywatnaStockholms Auktionsverk, aukcja 10.11.2015
Description: Naczelnym powodem, dla którego malarz tworzy obraz, jest przekonanie, że malowanie prowadzi do zrozumienia jego sytuacji w życiu i w kosmosie. Malowanie jest formą dochodzenia do odpowiedzi na pytania dotyczące prawdy o życiu. Jest to język, w którym formułujemy i nadajemy sens naszej działalności jako ludzi.
Artist: Stanisław Fijałkowski
Title: 3.IX.61, 1961/2014
Year: 1961
Dimensions: 103,0 x 82,5 x
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: Furgon II, 1993
Year: 1993
Dimensions: 158,0 x 310,0 x 44,0
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 6.03.2018, poz. 66Warszawa, kolekcja prywatnakolekcja własna artystki
Exhibited: Wystawy Furgonu II w wersji z figurą siedzącą: Madryt, Galeria Marlborough, 21 września – 22 pażdziernika 1994.Düseldorf, Instytut Polski, 30 listopada 1993 – 23 stycznia 1994.Orońsko, Centrum Rzeźby Polskiej, 29 kwietnia – 4 września 1995.Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, 18 września – 19 listopada 1995.Wystawy Furognu II w wersji z figurą stojącą: Oliwa, Pałac Opatów, 14 grudnia 1997 – 25 lutego 1998.Szczecin, Zamek Książąt Pomorskich, 17 grudnia 1999 – 30 stycznia 2000.Warszawa, Galeria przy Operze, 2000. Legnica, Galeria sztuki czerwiec – lipiec 2002.Bratysława, Danubiana Meulensteen Art Museum, 19 maja – 18 czerwca 2004.Czechy, Muzeum Sztuki w Ołomuńcu, 12 maja – 28 sierpnia 2011.Kielce, Galeria Winda, 15 maja – 15 czerwca 2014.
Reproduced: Magdalena Abakanowicz [Katalog wystawy], Galeria Marlborough, 1994, poz. 4, s. 23.Magdalena Abakanowicz – rzeźba [Katalog wystawy], red. Anna Adamiak, Galeria Instytutu Polskiego w Düseldorfie, 1993, s. 18.Magdalena Abakanowicz [Katalog wystawy], Centrum Rzeźby Polskiej Orońsko; Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Pałac w Oliwie, 1995.Magdalena Abakanowicz [Katalog wystawy], red. Abakanowicz M., Hermansdorfer M., Stanisławski R., Galeria Sztuki w Legnicy, 2002. Art Review, Winter/2004, s. 15.Magdalena Abakanowicz: život a dílo [Katalog wystawy], red. Abakanowicz M., Antenucci Becherer J., Zatloukal P., Muzeum Sztuki w Ołomuńcu, 2011, s. 79.Magdalena Abakanowicz, Galeria Winda, Kielce, 2014, s. nlb.
Description: Ten człowiek, którym zajmuję się w swojej twórczości, jest człowiekiem w ogóle.– Magdalena Abakanowicz („Konteksty” nr 3-4, 2006.)
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: Twarz, 2004
Year: 2004
Dimensions: 41,0 x 29,0 x
Tools: ink
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Franciszek Starowieyski
Title: Baletnica / Jajo wieczności, 1983
Year: 1983
Dimensions: 43,0 x 62,0 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnadar od artysty
Artist: Stanisław Szukalski
Title: Kopernik, 1971
Year: 1971
Dimensions: 44,0 x 41,0 x
Surfaces: paper, board
Signed: Yes
Description: A więc artysta — badacz, uskrzydlony wyobraźnią i fantazją, znany jako rzeźbiarz, rysownik i grafik, projektant monumentalnych założeń architektonicznych, autor wielu projektów pomników, nagradzanych a niezrealizowanych (…), twórca setek dzieł, w większości zniszczonych przez Niemców w czasie ostatniej wojny — całe prawie opus woził ze sobą przez Atlantyk i kontynent — ta część twórczości spoczywa w postaci reprodukcji w albumach zbiorowych i czasopismach, od czasu do czasu jedynie wydobywana jako egzemplifikacja osobliwych orientacji w sztuce polskiej.
Artist: Natalia Lach-Lachowicz Natalia LL
Title: z cyklu Seans w piramidzie, 1979
Year: 1979
Dimensions: 49,0 x 49,0 x
Surfaces: cardboard, paper
Signed: Yes
Artist: Natalia Lach-Lachowicz Natalia LL
Title: Trwoga paniczna - rykana, 1989
Year: 1989
Dimensions: 109,0 x 110,0 x
Tools: individual
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaDesa Unicum, aukcja 25.05.2017, poz. 63
Exhibited: Wałbrzych, Muzeum Okręgowe, Malarstwo i fotografia (cykle: Trwoga paniczna, Destrukty, Puszysta tragedia), 1989
Description: Bez konceptualnego szoku, sztuka byłaby tylko produktem pięknoduchów.
Artist: Teresa Tyszkiewicz
Title: No 2, 1988
Year: 1988
Dimensions: 100,0 x 100,0 x
Tools: acrylic, oil
Surfaces: canvas, board
Signed: Yes
Description: W czasie pracy czuję się punktem, ukłuciem mojej szpilki […]Ten biedny przedmiot stał się dla mnie magiczny. […] Szpilka prowokuje mnie […] symbolizuje zmaganie z przeszkodami.
Artist: Zdzisław Beksiński
Title: Bez tytułu, 1993
Year: 1993
Dimensions: 92,0 x 89,5 x
Tools: acrylic
Surfaces: board
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaAgra-Art, aukcja 13.12.2020, poz. 111Rempex, aukcja 01.10.2011, poz. 334
Exhibited: Warszawa, Centrum Praskie Koneser, Beksiński w Warszawie. Oczekiwania. Post scriptum, 26 czerwca – 5 września 2021
Reproduced: Beksiński w Warszawie. Oczekiwanie, post scriptum [katalog wystawy], wyd. Spatium Art, Warszawa 2021, s.52 Banach W., Zdzisław Beksiński, Wydawnictwo Bosz, Olszanica 2018, s.87
Description: Jego malarstwo ulegało systematycznemu przeobrażeniu. Zredukował przestrzenną wizję, rezygnując z rozległych pejzaży i bogactwa rekwizytów. Postać, czasem dwie, niekiedy zwierzę, daleko idąca deformacja i skupienie się na intuicyjnie odczuwanym celu plastycznym – to były zadania, które przed sobą stawiał.
Artist: Zdzisław Beksiński
Title: Głowa, 1959
Year: 1959
Dimensions: 38,0 x 29,3 x
Tools: individual, ink
Surfaces: paper
Artist: Tomasz Tatarczyk
Title: Wzgórze, 2005
Year: 2005
Dimensions: 69,0 x 98,5 x
Tools: oil, ink
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnazakup z Agra-Art
Artist: Jan Tarasin
Title: Ciąg przedmiotów III, 1991
Year: 1991
Dimensions: 81,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Nie chcę (…) żeby to, co robię, miało bezpośrednie odniesienia do jakiegoś gotowego tworu natury. Zajmuję się 'przedmiotami’ na wielu piętrach ich odprzedmiotowienia.
Artist: Jan Dobkowski
Title: Oczekiwanie, 1989
Year: 1989
Dimensions: 60,0 x 80,0 x
Tools: acrylic, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaDesa Unicum, aukcja 27.05.2021, poz. 3
Artist: Władysław Jackiewicz
Title: Obraz V, 1995
Year: 1995
Dimensions: 151,5 x 121,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaspuścizna po artyście
Description: W zasadzie cała twórczość Władysława Jackiewicza dotyczy przedstawienia ciała, cielesnej nagości. Przemiany formalne jego sztuki są konsekwencją interpretacji ciała w perspektywie abstrakcji: dążenia do syntetycznych ujęć, stopniowego oczyszczania z naturalistycznych szczegółów, zwiększania bądź zacierania ostrości konturów. Taki wygląd ciała, ograniczony w zasadzie od torsu, optyczne scala cielesny kształt, zaś w perspektywie znaczenia jest jego esencją.
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: Akt we wnętrzu, 1997
Year: 1997
Dimensions: 96,5 x 66,5 x
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Artist: Witold Kaczanowski (1932) (Witold-K)
Title: The green hole, 2020
Year: 2020
Dimensions: 70,0 x 100,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: kolekcja artysty
Verified Artist: Yes
Artist: Edward Dwurnik
Title: Lubię tę trzynastkę, 1984
Year: 1984
Dimensions: 146,0 x 114,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaAgra-Art, aukcja 13.12.2020, poz. 117Polska, kolekcja prywatnaPiękna Gallery, aukcja 23.10.2019, poz. 45Warszawa, kolekcja prywatnaAgra-Art, aukcja 20.11.2005, poz. 93
Exhibited: Barcelona, Międzynarodowe Targi Sztuki, Glassnost i Perestrojka, 1989.Toruń, BWA, Edward Dwurnik. Malarstwo, 5-24 września 1989.Zamość, BWA, Edward Dwurnik. Malarstwo, lipiec 1989.Ostrów Wielkopolski, Galeria Sztuki Współczesnej, Edward Dwurnik, 14 kwietnia – 11 maja 1989.Warszawa, Pracownia Dziekanka, kooperacja. Edward Dwurnik, Pola Dwurnik, 5 – 15 listopada 1985
Description: Twórczość Edwarda Dwurnika stoi u samego początku tego szeregu polskich artystów, którzy dzisiaj stanowią o obrazie naszego malarstwa współczesnego. Poczęta z najskromniej pojętej ludycznej inspiracji sztuką polskiego prymitywa, sprowadziła obraz do jego funkcji elementarnej – rzeczowej rejestracji świata nieprzedstawionego.
Artist: Edward Dwurnik
Title: Czerwone tulipany, 2018
Year: 2018
Dimensions: 100,0 x 75,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Artist: Leon Tarasewicz (1957)
Title: Bez tytułu, 2020
Year: 2020
Dimensions: 190,0 x 130,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Artist: Włodzimierz Pawlak
Title: Ikona industrialna, 2020
Year: 2020
Dimensions: 100,0 x 80,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Ryszard Waśko
Title: Adam & Eve I, 2014
Year: 2014
Dimensions: 130,5 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Cała trajektoria twórczości Ryszarda Waśko polega na istotnym, pod wieloma względami ryzykownym i nowatorskim, poszerzeniu i rozbudowaniu roli artysty. (…) Jest on bowiem jedną z tych postaci, które konsekwentnie wstrząsają i przesuwają granice tego, co możliwe, z pewnością z poczuciem misji, ale także z humorem i werwą.
Artist: Paweł Skurski (1978)
Title: Hunters, 2015-20
Year: 2015
Dimensions: 190,0 x 177,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Piotr Czajkowski
Title: Lyon z cyklu Roads (obraz nr 3 z cyklu), 2022
Year: 2022
Dimensions: 120,0 x 170,0 x
Tools: acrylic, individual
Surfaces: canvas
Artist: Paweł Kałużyński (1979)
Title: Brzeg z cyklu Wielki Sen, 2021
Year: 2021
Dimensions: 110,0 x 155,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: Początki świadomej drogi to był koszmar. Miałem w głowie zakomponowane obrazy, dobrane kolory. Ale nie potrafiłem ich przełożyć na płótno. Wydaje mi się, że tu leży ten trud. Ta praca nad tą właśnie świadomością – co zrobić, aby przełożyć zamysł na realny kształt. Te pierwsze obrazy… do dziś nie mogę na nie patrzeć, jakieś szaro-bure, smutne, zupełnie nie to… Ale nie jest też tak, że dziś „już wiesz” i jesteś najlepszy. Czasem pracuję nad płótnem miesiącami, po dziesięć godzin dziennie. I pojawia się moment, że to trzeba odłożyć – brak konceptu, brak rozwiązania… Po roku wracasz i to rozwiązanie już jest. Ono rodzi się w tobie – musisz być tylko cierpliwy. Teraz to wiem.
Verified Artist: Yes
Artist: Anna Podlewska-Polit (1971)
Title: Bez tytułu, 2009
Year: 2009
Dimensions: 120,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Fryburg, Atelier Fribourg-Nord, Dis/Re, 2012.Podkowa Leśna, Muzeum Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów, Żaluzja. Hommage à Leonor Fini, 2011.Warszawa, Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, Konsekwencje, 2009
Description: Buduję wewnętrzną przestrzeń obrazu światłem. Efekty świetlne tworzą napięcia wewnątrz kompozycji i koloru. Ale nie jest to czysto optyczna przestrzeń. Moim celem jest ewokowanie przestrzeni dotykowej.
Verified Artist: Yes
Artist: Angelika Markul (1977)
Title: The Mother Broome, 2019
Year: 2019
Dimensions: 200,0 x 100,0 x
Exhibited: Paryż, 8 Edition of The Private Choice, Affinitiés/Affinities, 2019
Description: Jestem artystką. Nie jestem naukowcem, ani dokumentalistką. Inspiruję się wieloma prawdziwymi historiami, ale przetwarzam je w sztukę. (…) Nie jestem po to żeby coś uratować – od tego są inne osoby, ja tylko szukam i chcę zrozumieć. Inspirują mnie opowieści, tradycje, mitologie, odkrycia…
Verified Artist: Yes
Artist: Radek Szlaga (1979)
Title: Tribute to Errors and Leftovers, 2013
Year: 2013
Dimensions: 200,0 x 120,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Artist: Lia Kimura (1992)
Title: Touch, 2020
Year: 2020
Dimensions: 189,5 x 119,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Verified Artist: Yes