Artist: Autor Nieokreślony
Title: Bukiet kwiatów w wazonie, po 1850
Dimensions: 67,0 x 51,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Verified Artist: Yes
Artist: Autor Nieokreślony
Title: Martwa natura z ptactwem, XVII w.
Dimensions: 120,0 x 98,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaRempex, aukcja 20.11.2019, poz. 63
Description: Z tym właśnie zmysłem dla spokojnego, prawego i pogodnego istnienia przystępują mistrzowie holenderscy również do traktowania przedmiotów naturalnych, przy czym potrafi ą oni ze swobodą i wiernym sposobem ujmowania tematu, z zamiłowaniem do rzeczy pozornie błahych i przemijających, ze świeżym spojrzeniem oka i skupionym wniknięciem całej duszy w to, co najbardziej zamknięte i ograniczone, połączyć we wszystkich swych dziełach malarskich najwyższą wolność artystycznejkompozycji, subtelny zmysł dla rzeczy drugorzędnych oraz nieskazitelną staranność wykonania.
Verified Artist: Yes
Artist: Ludwig von Hagn
Title: Biblioteka, 1882
Year: 1882
Dimensions: 84,0 x 107,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Polswiss Art, aukcja 2.06.2020, poz. 1Poznań, kolekcja prywatnaDorotheum, aukcja 17.09.2013, poz. 42
Artist: Juliusz Kossak
Title: Stanisław Żółkiewski, hetman wielki koronny, 1885
Year: 1885
Dimensions: 29,0 x 22,0 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatna
Reproduced: Olszański K., Juliusz Kossak, wyd. Zakład Narodowy im. Osolińskich, 1988, nr kat. 535, s. nlb.Krzysztofowicz-Kozakowska S., Kolekcja smólska. Malarstwo polskie XIX i początku XX wieku, [s.l.], [s.n.], 2008, s. 83.
Description: Potrzeba w miejscu, nadzieja w męstwie, zbawienie w zwycięstwie. Czyńcie swoją powinność!
Artist: Juliusz Kossak
Title: Zwiad ułanów poznańskich z 1831 roku, 1891
Year: 1891
Dimensions: 28,0 x 36,0 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Józef Brandt
Title: Utarczka, ok. 1896
Dimensions: 59,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaNiemcy, kolekcja prywatnaDorotheum, aukcja 23.03.1973, poz. 18Własność Heleny Brandtowej, 1926
Exhibited: Warszawa, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, 1926.
Reproduced: Sprawozdanie TZSP 1926, s. nlb. 36. Dorotheum [katalog], 20-23.03.1973, nr kat. 18, il. 68.Micke-Broniarek E., Znojewska-Prokop K., Józef Brandt 1842-1915, tom 2, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2018, Nr kat. I.238, s. 280.
Description: Dzieła Józefa Brandta są ikoniczne dla malarstwa polskiego o tematyce batalistyczno-historycznej. Artysta bardzo szybko osiągnął sławę i międzynarodowy sukces, nie mając sobie równych pośród „monachijczyków”. Oferowana „Utarczka” z ok. 1896 roku należy do typowych w jego twórczości scen bitewnych, pełnych rozmachu i temperamentu. Obraz przedstawia epizod z wojny rosyjsko-tureckiej, „ (…) która rozpoczęła się pod koniec września 1768 roku w konsekwencji naruszenia terytorium tureckiego przez wojska kozackie ścigające konfederatów barskich i spalenia Bałty” (Micke-Broniarek E., Znojewska-Prokop K., Józef Brandt 1842-1915, tom 2, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2018, s. 280). Na pierwszym planie artysta odmalował jeden z ulubionych motywów – atak jeźdźca na leżącego przeciwnika. Pojawia się on w jego pracach dosyć często, stanowiąc popis umiejętności warsztatowych (również w m.in. „Scenie batalistycznej z XVII w.” ok. 1896-1898, „Epizodzie z wojny szwedzkiej” przed/lub 1899 czy „Walce o sztandar turecki” ok. 1905). Zawieszona w czasie, pełna napięcia scena jest ujęta w mocnym skrócie perspektywicznym. Galopujący koń zamiera w skoku tuż przed powalonym na plecy mężczyzną. Kozacki jeździec już ma zamiar nabić wroga na swoją pikę, przed którą Tatar ostatkiem sił próbuje się osłonić. Co ciekawe, Brandt namalował jeszcze dwie inne wersje tego obrazu – jedną z przed/lub 1896 roku, zatytułowaną „Bitwa Kozaków z Tatarami pod Bałtą” i drugą stworzoną przeszło dziesięć lat później, w zdecydowanie większym formacie, bo aż 119 x 200,5 cm, zatytułowaną „Potyczka”. Prace mają wspólne motywy kompozycyjne, nieznacznie różniąc się między sobą detalem, takim jak ujęcie postaci czy partii stepowych traw. Wersja z przed/lub 1896 roku odmalowana została w nieco większym oddaleniu, podczas gdy kolejne dwie artysta wykadrował bliżej. Niezwykle ważny jest również jej tytuł, który pozwolił na przyporządkowanie tematu wojny rosyjsko-tureckiej, trwającej w latach 1768–1774, do pozostałych wersji obrazu. Motyw jeźdźca kozackiego z piką w dłoni, przedstawiony przy lewej krawędzi kompozycji, pojawia się na każdej z trzech wersji dzieła. Jest to również samodzielny temat, jaki Brandt wykorzystywał wielokrotnie. Pierwowzorem ujęcia wydaje się „Chorąży” z ok. 1888-1889 roku, ale tą samą postać artysta powtórzył jeszcze w „Z rozkazem” z przed/lub 1900 roku. Jak zauważają badacze jego oeuvre: „Kompilacja elementów pochodzących z różnych układów kompozycyjnych stanowi znamienną cechę zaawansowanej fazy twórczości Brandta” (Micke-Broniarek E., Znojewska-Prokop K., Józef Brandt 1842-1915, tom 2, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2018, s. 279). Prezentowana praca jest zatem jednym z najlepszych, dostępnych na rynku przykładów dojrzałej sztuki tego wielkiego polskiego batalisty.
Artist: Władysław Szerner
Title: Na popasie, ok. 1880
Dimensions: 40,5 x 80,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 23.05.2017, poz. 12Desa Unicum, aukcja 20.10.2009, poz. 7
Reproduced: Poradnik polskiego kolekcjonera, [praca zbiorowa], wyd. Kluszczyński, Kraków [s.a.], s. 51 [jako Czaty].
Description: W pracowni Brandta mieliśmy też niespodziewaną przyjemność poznać się z pracami p. Władysława Szernera. Są to sceny rodzajowe, pełne prawdy i wdzięku; nasze targowice, karczemki, popasy, pochwycone szczęśliwie z natury, które by każdy salon i zbiorek mile przyozdobiły. Takimi właśnieholenderscy malarze zarobiliby sobie na sławę.
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: W wieczornej mgle, ok. 1890
Dimensions: 72,5 x 119,5 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Reproduced: Buhler H. P., Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni. Polska szkoła monachijska, wyd. Amber, Warszawa 1998, s. 23.Ptaszyńska E., Alfred Wierusz-Kowalski 1849-1915, Wyd. DIG, Warszawa 2011, s. 140 (reprodukowany pod tytułem „W noc zimową”).Pocztówka wydana nakładem A. J. Ostrowski, Łódź-Warszawa, ok. 1915.
Description: Nieodłącznym elementem rodzajowo-pejzażowych obrazów Wierusza-Kowalskiego są konie, te od stuleci darzone przez Polaków ogromnym sentymentem szlachetne i użyteczne zwierzęta. Artysta potrafił przedstawić konie w różnych sytuacjach, ujęciach oraz skrótach, wykazując niebywałą znajomość kształtu, charakteru i ruchu konia.
Artist: Juliusz Holzmüller
Title: Krakus na koniu, 1913
Year: 1913
Dimensions: 46,5 x 33,0 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 23.05.2017, poz. 12
Reproduced: Krzysztofowicz-Kozakowska S., Kolekcja smólska. Malarstwo polskie XIX i początku XX wieku, [s.l.], [s.n.], 2008, s. 67.
Artist: Feliks Franić
Title: Potyczka pod Iłżą, 1893
Year: 1893
Dimensions: 70,0 x 120,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatna
Reproduced: Krzysztofowicz-Kozakowska S., Kolekcja smólska. Malarstwo polskie XIX i początku XX wieku, [s.l.], [s.n.], 2008, s. 116.
Description: Wśród artystów wyraźnie zbliżonych w swej koncepcji sztuki do twórczości Juliusza Kossaka znajduje się Feliks Franić (…).
Artist: Kazimierz Lasocki
Title: Pejzaż z Warszawy, 1934
Year: 1934
Dimensions: 110,0 x 69,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Czechy, kolekcja prywatnaPolska, kolekcja prywatnawłasność artysty
Artist: Jacek Malczewski
Title: Autoportret z Thanatosem (z Meduzą), 1920
Year: 1920
Dimensions: 56,0 x 66,0 x
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaAgra-Art, aukcja 18.03.2007, poz. 48
Exhibited: Radom, Muzeum im. Jacka Malczewskiego, Moja dusza. Oblicza kobiet w twórczości Jacka Malczewskiego, 4 października 2019 – 1 marca 2020.Radom, Muzeum im. Jacka Malczewskiego, Jacek i Rafał Malczewscy, 25 marca – 31 sierpnia 2011.
Reproduced: Jacek i Rafał Malczewscy [katalog wystawy], Muzeum im. Jacka Malczewskiego, Radom 2014, s. 232.Moja dusza. Oblicza kobiet w twórczości Jacka Malczewskiego [katalog wystawy], Muzeum im. Jacka Malczewskiego, Radom 2019, s. 55.
Description: (…) był on [Malczewski] zafascynowany kobietą jako symbolem życia i śmierci, natchnienia i opieki. Wprowadzał ją w wielu różnych rolach, ukazywał jej wielorakie powołanie w świecie. Była więc kapłanką i uosobieniem kojącej śmierci, była muzą i chimerą, była może także Eurydyką, poszukiwaną przez Orfeusza, była Harpią i Parką przecinającą nić żywota, należała do świata aniołów, była natchnieniem Ezechiela i św. Franciszka, duszą muzyki, towarzyszką wprowadzającą w życie, czuwającą nad ludźmi, wyznaczającą im losy szczęśliwe i tragiczne.
Artist: Julian Fałat
Title: Autoportret ze sztalugą, 1911
Year: 1911
Dimensions: 53,0 x 37,0 x
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Poznań, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 23.05.2017, poz. 24
Reproduced: Krzysztofowicz-Kozakowska S., Kolekcja smólska. Malarstwo polskie XIX i początku XX wieku, [s.l.], [s.n.], 2008, s. 124.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: List
Dimensions: 47,0 x 67,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Wlastimil Hofman
Title: Pax Vobiscum, 1942
Year: 1942
Dimensions: 40,5 x 33,0 x
Tools: oil, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Olga Boznańska
Title: Portret kobiety w brązowym kapeluszu, ok. 1900
Dimensions: 35,0 x 26,5 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: Pejzaż wiosenny, ok. 1899
Dimensions: 42,0 x 47,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Wilno, Litewskie Muzeum Sztuki w Wilnie, Ferdynand Ruszczyc 1870-1936.Życie i dzieło, wrzesień 2002. Warszawa, Muzeum Narodowe w Warszawie, Ferdynand Ruszczyc 1870-1936.Życie i dzieło, lipiec – sierpień 2002. Toruń, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Ferdynand Ruszczyc 1870-1936.Życie i dzieło, kwiecień – czerwiec 2002. Kraków, Muzeum Narodowe w Krakowie, Ferdynand Ruszczyc 1870-1936.Życie i dzieło, luty – kwiecień 2002.
Reproduced: Krzysztofowicz-Kozakowska S., Kroplewska-Gajewska A., Ferdynand Ruszczyc 1870-1936. Życie i dzieło [katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2002, nr kat. 52, s. 98.
Description: Wszelki krajobraz jest stanem duszy.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy
Title: Portret Stefana Zwolińskiego, 1931
Year: 1931
Dimensions: 63,0 x 49,0 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: kolekcja spadkobierców Zofii ZwolińskiejZakopane, kolekcja Zofii ZwolińskiejZakopane, kolekcja Modesty Zwolińskiej
Exhibited: Warszawa, Muzeum Narodowe w Warszawie, Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885 – 1939, grudzień 1989 – luty 1990.
Reproduced: Zwoliński S., W podziemiach tatrzańskich, wyd. 2, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1987, s. 2.
Description: „Zwolińscy zamiast pchać Cię w góryzepchną Cię w tatrzańskie dziury”
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy
Title: Portret księdza Pawła Ilińskiego, 1931
Year: 1931
Dimensions: 63,0 x 47,0 x
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Reproduced: Siedlecka J., Mahatma Witkac, Warszawa 1998, s. 187-188.Iliński P., Przeszłość nie mija bez echa. Wspomnienia 1903-1990, s. 146-148.Prus M., Odwiedzał mnie również Witkacy, Gazeta Antykwaryczna (1999, nr 7/8), s. 10-12.
Description: Typ E – i jego kombinacje z poprzednimi rodzajami. Dowolna interpretacja psychologiczna według intencji fi rmy. Efekt osiągnięty może być zupełnie równy wynikowi typów A i B – droga, którą się do niego dochodzi, jest inna, jako też sam sposób wykonania, który może być rozmaity, ale nie przekroczy nigdy granicy (d). Może być również kombinacja E + d. na żądanie.
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: Grajek i dziewczyna
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaParyż, kolekcja prywatna
Description: Wykreowane przez nią postacie – żywiołowe, emanujące energią, rozmachem i wigorem, barwne i dostojne – miały odzwierciedlać duchowe wartości polskiego chłopstwa. Współcześni Stryjeńskiej krytycy zauważali, że artystka ze zdumiewającą intuicją czyni użytek ze sztuki ludowej, z jej cech najbardziej znamiennych, łącząc najpełniejszą fantastykę z głębokim odczuciem życia, a poetyczny irracjonalizm ze szczerym humorem.
Artist: Bolesław Biegas
Title: Galopująca (La Chevauchée), 1904 / 2009
Year: 1904
Dimensions: 54,0 x 67,0 x 14,0
Signed: Yes
Exhibited: Paryż, Galerie des Artistes Modernes, 23 marca – 4 kwietnia 1908 (inny egzemplarz).Paryż, Les Plessis Robinson, Société d’Historie et d’Études, 9 – 10 lipca 1949 (inny egzemplarz).Genéve, Galerie Jan Krugier, grudzień 1975 (inny egzemplarz).Konstancin-Jeziorna, Villa la Fleur, Bolesław Biegas. Między inspiracją a symbolem, 14 maja – 31 lipca 2011 (inny egzemplarz).Strasburg, Musées de la Ville de Strasbourg, L’Europe des esprits ou la fascination de l’occulte (1750-1950), 2011 (inny egzemplarz).
Reproduced: Deryng X., Bolesław Biegas, wyd. Polskie Towarzystwo Historyczno – Literackie w Paryżu, Warszawa 2011, s. 275 (inny egzemplarz).Bolesław Biegas, Między inspiracją a symbolem [katalog wystawy], Villa la Fleur, Konstancin Jeziorna 2011, s. 9 (inny egzemplarz).L’Europe des esprits ou la fascination de l’occulte (1750-1950) [katalog wystawy], Musées de la Ville de Strasbourg, Strasburg 2011, s. 159 (inny egzemplarz).Bolesław Biegas: Rzeźba, wyd. Polskie Towarzystwo Historyczno-Literackie, Warszawa 2012, s. 60 (inny egzemplarz).
Artist: Alfons Karpiński
Title: Róże w wazonie, 1936
Year: 1936
Dimensions: 50,0 x 70,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Artist: Jerzy Rupniewski
Title: Wnętrze gabinetu, 1943
Year: 1943
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Menno Simon Jacobus van Meeteren Brouwer
Title: U notariusza
Dimensions: 55,5 x 75,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Eligiusz Niewiadomski
Title: Zadumana
Dimensions: 22,0 x 26,0 x
Tools: oil
Surfaces: board
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaWarszawa, kolekcja rodziny artystywłasność artysty
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: Paysage présumé des Landes, 1927
Year: 1927
Dimensions: 152,0 x 190,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 9.03.2021, poz. 37Rzeszów, kolekcja prywatnaFrancja, kolekcja prywatna
Artist: Stanisław Eleszkiewicz
Title: Portret kobiecy
Dimensions: 27,0 x 18,5 x
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Artist: Zygmunt Menkes
Title: Kwiaty
Dimensions: 65,0 x 54,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Mela Muter
Title: Martwa natura z owocami
Dimensions: 38,0 x 46,0 x
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolska, kolekcja Ewy i Wojciecha FibakówParyż, Galeria Marek & Sons
Exhibited: Kraków, Pałac Sztuki w Krakowie, Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, lipiec – sierpień 1998.Szczecin, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Polski Paryż. Ecole de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka. Wystawa malarstwa artystów polskich i polsko – żydowskich XIX i XX wieku związanych z Paryżem – od Piotra Michałowskiego do Jana Lebensteina, grudzień 1999 – marzec 2000.
Reproduced: Grabski J. (red.), Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka [katalog wystawy], wyd. IRSA, Kraków 1998, s. 145.Polski Paryż. Ecole de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka. Wystawa malarstwa artystów polskich i polsko – żydowskich XIX i XX wieku związanych z Paryżem – od Piotra Michałowskiego do Jana Lebensteina. [katalog wystawy], wyd. Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin 2000, s. 114.
Description: (…) zabierałam się do malowania, lecz nie postaci ludzkich. Nikt nie miał wtedy czasu ani też cierpliwości by mi pozować. Martwe natury – owoce morza, skorupiaki i ryby niewrażliwe na ludzkie dramaty, na ludzkie szaleństwa, zastępowały mi modeli.
Artist: Mojżesz Kisling
Title: Marseille, 1948
Year: 1948
Dimensions: 100,0 x 81,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Belgia, kolekcja prywatnaUSA, kolekcja prywatnaLos Angeles, kolekcja Charles’a Boyera
Reproduced: Dutourd J., ed. Kisling J., Kisling, tom III, wyd. Bosch-Druck, Landshut, Germany 1995, nr kat. 124, s. 336.
Description: Pejzaż Kislinga jest niezwykłym, kolorowym wrażeniem przeniesionym na płótno (…).
Artist: Tamara Łempicka
Title: Printemps, 1928
Year: 1928
Dimensions: 46,0 x 35,0 x
Surfaces: paper
Description: Niczego, co robiłam, nigdy nie robiłam tak, jak inni. Zawsze robiłam wszystko inaczej. Chciałam robić to, co chcę.
Artist: Rafał Malczewski
Title: Pejzaż górski
Dimensions: 34,0 x 53,0 x
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Tadeusz Kantor
Title: Le sec pressé - Emballage, 1963
Year: 1963
Dimensions: 30,0 x 22,5 x
Tools: individual
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Exhibited: Łódź, Muzeum Sztuki w Łodzi, Tadeusz Kantor. Emballage, 25 maja – 29 czerwca 1975.Paryż, Galerie de France, Tadeusz Kantor. Metamorphoses, marzec – maj 1982.Berlin, Galerie Eva Poll, Hommage á Tadeusz Kantor, 1986.Kraków, Cricoteka, Festiwal Tadeusza Kantora, czerwiec – grudzień 2000.
Reproduced: Czartoryska U., Kantor. Nowe propozycje, „Projekt”, nr 4, 1976.Borowski W., Tadeusz Kantor, Warszawa 1982.Tadeusz Kantor. Metamorphoses [katalog wystawy], Galerie de France, Paryż 1982.Tadeusz Kantor. Le théatre de la mort, wyd. Parco Picture Backs, Tokio 1983. Tadeusz Kantor.Wędrówka [katalog wystawy], wyd. Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, Kraków 2000.Darmon A., Autour de l’art Juive, wyd. Carnot, Paryż 2003.Zmorzyński W. (red.), Polska awangarda malarska 1950-1970 z kolekcji Bogdana Jakubowskiego : depozyt w Muzeum Narodowym w Gdańsku, wyd. Bernardinum, Gdańsk 2004.
Description: Materia, której objawami są takie czynności jak: zgniecenie, rozdzieranie, wypalanie, plamienie, której rodzajami jest błoto, ziemia, glina, gruz, próchno, popiół. Przedmioty u progu przejścia w stan materii to łachmany, szmaty, rupiecie, szpargały, zbutwiałe książki, zbutwiałe deski, odpadki, śmietnik.
Artist: Tadeusz Kantor
Title: Znana nam skądś postać... (studium do Wielopole, Wielopole), 1980
Year: 1980
Dimensions: 49,0 x 26,5 x
Tools: ink, felt-tip pen
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Niemcy, kolekcja prywatna
Description: Tadeuszowi udało się coś niezwykłego, wielkiego – stworzył dzieło z ludzi. Użył ich, zaanektował, ale w ten sposób, by pozostali sobą. I dlatego dzieło Tadeusza jest unikalne, wielkie. To był człowiek, który oprócz reżyserowania w teatrze – reżyserował życie. To było piękne: zasiadał przy stoliku i wszystko musiał przestawić, coś wyrzucić coś zmienić. Przedmioty w jego otoczeniu musiały, zostaćprzez niego przetworzone, nosiły znamiona jego działań…
Artist: Bronisław Linke
Title: Misterium, 1947
Year: 1947
Dimensions: 75,0 x 48,0 x
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaRempex, aukcja 22.10.1997, poz. 202
Description: Na ogół nie roztacza się przed światem obrazu ruin, o ile nie są to resztki tak wielkiej sztuki, kultury i cywilizacji, jak na przykład ruiny greckie czy rzymskie. Ale w czternastu planszach Bronisława Linkego zatytułowanych „Kamienie krzyczą” i przedstawiających ruiny Warszawy idzie o sprawę takiej samej wagi, choć innego rodzaju. Mamy tu do czynienia z dwoma niezwykłymi wydarzeniami, jakimi są: kompletne niemal zburzenie miasta i plastyczny wyraz nadany tej zagładzie przez posępną inspirację wyjątkowego artysty. Bez fałszywej skromności sądzę, że obie te rzeczy powinny być pokazane zarówno Polsce, jak i światu.
Artist: Andrzej Wróblewski
Title: Święty (kompozycja figuralna nr 1197), ok 1956
Dimensions: 29,4 x 42,1 x
Tools: gouache
Surfaces: paper
Artist: Lech Kunka
Title: Zosia (Dziewczyna z gitarą), 1955
Year: 1955
Dimensions: 100,0 x 70,0 x
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Artist: Alfred Lenica
Title: Nieświadomość 10, 1966
Year: 1966
Dimensions: 40,5 x 57,5 x
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: (…) z malarstwem taszyzmu łączył Lenicę zawsze obecny w jego malarstwie moment akceptowanego, a nawet programowanego przypadku, z malarstwem gestu – ‘grafologiczny’ ślad ruchu dłoni prowadzącej narzędzie po powierzchni płótna. Z surrealizmem – spontaniczny, automatyczny zapis stanów psychicznych (…) i ten związek wydaje się podstawowy. Gdy tamte bowiem dotykają tylko metody i techniki działania – ten określa postawę twórcy.
Artist: Aleksander Kobzdej
Title: Chexbres IV, 1968
Year: 1968
Dimensions: 104,0 x 75,0 x
Tools: individual
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Szwajcaria, kolekcja rodziny Ahrenbergów
Description: Spróbuj oswoić się. Wciągnij się w grę, którą proponuję.
Artist: Aleksander Kobzdej
Title: Chexbres I, 1968
Year: 1968
Dimensions: 104,0 x 75,0 x
Tools: individual
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Szwajcaria, kolekcja rodziny Ahrenbergów
Description: Spróbuj oswoić się. Wciągnij się w grę, którą proponuję.
Artist: Wojciech Fangor
Title: M 65, 1968
Year: 1968
Dimensions: 60,0 x 60,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaŁódź, Galeria Oplimpus (ok. 2009)
Description: Dopiero gdzieś tam w 1964 roku jak Bill Seitz [kurator Museum of Modern Art w Nowym Jorku] zainteresował się sztuką op, przyjechał do Europy i zaczął wyszukiwać. W Paryżu trafi ł na moją wystawę, jeden obraz – takie koło – wziął na te wystawę Museum of Modern Art. Wtedy zostałem zauważony.
Artist: Wojciech Fangor
Title: Akt siedzący, 1994/2005
Year: 1994
Dimensions: 163,0 x 118,0 x
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Polswiss Art, aukcja 6.03.2018, poz. 79.Warszawa, kolekcja prywatnazakup od artysty
Artist: Julian Stańczak
Title: Ochre inlay, 1979
Year: 1979
Dimensions: 77,0 x 77,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Jan Tarasin
Title: Próba ognia, 1981
Year: 1981
Dimensions: 130,0 x 90,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Niemcy, kolekcja prywatna
Description: (…) każda nasza życiowa działalność polega na porządkowaniu czy dokopywaniu się do jakichś prawidłowości czy szukaniu klucza do tego wszystkiego, co nas otacza.
Artist: Jan Tarasin
Title: Uprzedmiotowienie, 1989
Year: 1989
Dimensions: 100,0 x 130,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Nie chcę (…) żeby to, co robię, miało bezpośrednie odniesienia do jakiegoś gotowego tworu natury. Zajmuję się „przedmiotami” na wielu piętrach ich odprzedmiotowienia.
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: Akt z lustrem, 1976
Year: 1976
Dimensions: 90,0 x 120,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Niemcy, kolekcja prywatna
Reproduced: Jerzy Nowosielski, wyd. Galeria Starmach, Fundacja Nowosielskich, Kraków 2003, kat. 543, s. 401.Jerzy Nowosielski, wyd. SKIRA, Mediolan 2019, s. 216.
Description: Pewno jestem erotomanem… To bardzo ludzka cecha i nie mam wielkiego zaufania do ludzi, którzy są jej wyzbyci.
Artist: Pablo Picasso
Title: Rysunek okazjonalny, 1961
Year: 1961
Dimensions: 36,5 x 26,2 x
Tools: crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Provenance: Polska, kolekcja prywatnaJerozolima, Lucien Krief Gallery (2008-2011)Matsart, aukcja 30.11.2008, poz. 127Chirstie’s, aukcja 14.09.2006, poz. 99Paryż, Galerie Paul Pétridès Dominique Sassi (dar od artysty, 1961).
Description: Jego przedwojenna „Guernika” ciągle jeszcze egzaltuje krytykę. Wydaje się, że Picasso jeden jest zdolny wyrazić cały ogrom cierpień dzisiejszej ludzkości.
Artist: Włodzimierz Jan Zakrzewski (1946)
Title: Obraz z dnia 30.09.1979, 1979
Year: 1979
Dimensions: 51,0 x 65,0 x
Tools: oil, pencil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnawłasność artysty
Artist: Hanna Zawa-Cywińska (1939)
Title: Decodalizer, 1983
Year: 1983
Dimensions: 122,0 x 185,0 x
Tools: mixed
Provenance: kolekcja artystki
Exhibited: Warszawa, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Hanna Zawa-Cywińska, 26 kwietnia – 23 maja 1999.Warszawa, Przestrzeń dla Sztuki S2, Hanna Zawa-Cywińska. Dialogue with Expancel, maj 2019.
Reproduced: Hanna Zawa-Cywińska [katalog wystawy], Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa 1999, s. 17.Banach W., Hanna Zawa-Cywińska. Katalog zbiorów, Muzeum Historyczne w Sanoku, Sanok 2008, s. 55.Hanna Zawa-Cywińska. Dialogue with Expancel [katalog wystawy], Przestrzeń dla Sztuki S2, Warszawa 2019, s. 11.
Verified Artist: Yes
Artist: Henryk Stażewski
Title: Relief nr. 31, 1973
Year: 1973
Dimensions: 61,3 x 61,3 x
Tools: acrylic
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 19.10.2021, poz. 67Warszawa, kolekcja prywatnaDesa Unicum, aukcja 29.11.2018, poz. 111Kraków, kolekcja prywatnaWarszawa, Galeria Foksal (depozyt)
Reproduced: Henryk Stażewski, wyd. SKIRA, Mediolan 2018, s. 167.
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: Black Balls IV, V, VI, 1987
Year: 1987
Dimensions: 100,0 x 50,0 x 300,0
Provenance: Szwajcaria, kolekcja prywatna
Exhibited: Zürich, Turske & Turske, Magdalena Abakanowicz: War Games, 9 sierpnia – 17 września 1988.Frankfurt, Städelsches Kunstinstitut und Städtische Galerie, Magdalena Abakanowicz: Skulpturen 1967-1989, 22 czerwca – 20 września 1989.Ridgefield, The Aldrich Contemporary Art Museum, Project: Instalation, 29 października 1989 – 25 lutego 1990.Nagakura, Sezon Museum of Modern Art; Shiga, The Museum of Moden Art; Mito, Art Tower Mito, Contemporary Art Gallery; Hiroshima, City Museum of Contemporary Art, Magdalena Abakanowicz, 1991.
Reproduced: Magdalena Abakanowicz. War Games [katalog wystawy], Turske & Turske, Zürich 1988, s. 18, 23-24.Magdalena Abakanowicz: Skulpturen 1967-1989 [katalog wystawy], Städelsches Kunstinstitut und Städtische Galerie, Frankfurt 1989, s. 48-49.Magdalena Abakanowicz [katalog wystawy], wyd. Asahi Shinbun-sha, Tokyo 1991, s. 107.Durozoi G., Diccionario Akal de Arte del Siglo XX, Akal, Madrid 2007, s. 2.LITERATURAProject: Instalation [katalog wystawy], The Aldrich Contemporary Art Museum, Ridge field 1990.
Description: Robią wrażenie śmiercionośnych narzędzi zniszczenia. Ale nie ma w nich żadnej groźby, czy demonstracji ofensywnej agresji. One raczej powściągają ból swojego pierwotnego istnienia, kiedy odebrano im przyrodzoną funkcję i niejako zmuszono do tej metamorfozy.
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: Maska II z cyklu Inkarnacje, 1986
Year: 1986
Signed: Yes
Provenance: Szwajcaria, kolekcja prywatna
Exhibited: Zürich, Turske & Turske, Magdalena Abakanowicz: Inkarnationen, 9 sierpnia – 17 września 1988.
Description: Wierzę twórcy, nie wierzę kierunkom. Sztuka powstaje z dramatu poszczególnego człowieka. I jak twarz każdego z nas jest inna, tak nasze dzieła są różne i różne są ich przeznaczenia i cele.
Artist: Magdalena Abakanowicz
Title: Maska XII z cyklu Inkarnacje, 1986
Year: 1986
Signed: Yes
Provenance: Szwajcaria, kolekcja prywatna
Exhibited: Zürich, Turske & Turske, Magdalena Abakanowicz: Inkarnationen, 9 sierpnia – 17 września 1988.
Reproduced: Magdalena Abakanowicz. Inkarnationen [katalog wystawy], Turske & Turske, Zürich 1988, nr kat. 24, s. 53.
Description: Wierzę twórcy, nie wierzę kierunkom. Sztuka powstaje z dramatu poszczególnego człowieka. I jak twarz każdego z nas jest inna, tak nasze dzieła są różne i różne są ich przeznaczenia i cele.
Artist: Zdzisław Beksiński
Title: Bez tytułu, 1999
Year: 1999
Dimensions: 80,0 x 60,0 x
Surfaces: board
Signed: Yes
Artist: Maria Papa-Rostkowska
Title: Odkrycie nowego świata, ok. 1987
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnawłasność artystki
Exhibited: Mediolan, Universita degli Studio di Milano, Centro Apice, wystawa stała (wersja monumentalna z marmuru).Orońsko, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Haptyczny rezonans materii. Maria Papa Rostkowska i gościnie w stulecie urodzin artystki, 4 marca – 4 czerwca 2023 (wersja kameralna z marmuru z 1993).Paryż, Musée d’Art et d’Histoire de Meudon, Maria Papa Rostkowska et ses affinités artistiques Jean Arp, Emile Gilioli, Marino Marini, 26 marca – 10 lipca 2022 (wersja kameralna z marmuru z 1993).Mediolan, Galleria d’Arte Contemporanea Virgilio Guidi, Maria Papa Rostkowska – Le opere, gli amici, i luoghi, 11 marca -30 kwietnia 2017 (wersja kameralna z marmuru z 1992).
Reproduced: Cortina S., Riva V., Maria Papa Rostkowska – Le opere, gli amici, i luoghi [katalog wystawy], Wyd. Li.Ze.A, Acqui Terme 2017, s. 67 (wersja kameralna z marmuru z 1992).Lombardi M., Harambourg L., Maria Papa Rostkowska et ses affinités artistiques Jean Arp, Emile Gilioli, Marino Marini [katalog wystawy], Wyd. Silvana, 2022, s. 39 (wersja kameralna z marmuru z 1993).
Description: Joan Miró był jakby moim ojcem chrzestnym. Gdy zrobiłam moją pierwszą rzeźbę w kamieniu (…) wziął ją w ręce i oglądał (…) Potem napisał (…), że mu się ten marmur bardzo podobał i że widzi w tym wielką przyszłość.
Artist: Jan Pamuła
Title: Bez tytułu, 1983/1990
Year: 1983
Dimensions: 51,0 x 50,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnakolekcja artysty
Artist: Jan Dobkowski
Title: Oceanida z Santorini, 1990
Year: 1990
Dimensions: 147,0 x 197,0 x
Tools: acrylic, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnawłasność artysty
Description: Natura jest dla mnie sprawą przestrzeni, pewnej konsystencji świata – to ziemia i powietrze, chmury, ogień i woda; to ciągłe przekształcanie się przyrody. człowiek pragnie otworzyć oczy dla słońca i nieba, wdychać zapach ziemi. Bo właśnie Natura daje nam uczucie, że istniejemy. Sądziłem, że w naturalności jest złoże, które może uczynić moją sztukę żywą. Dlatego w obrazach starałem się pokazać przede wszystkim człowieka. Człowieka obnażonego, bez atrybutów kultury czy cywilizacji: kobietę i mężczyznę w ich odwiecznych gestach. Poprzez erotykę pragnąłem ukazać, jak silnie człowiek pożąda natury i że jest ona dobra.
Artist: Jan Dobkowski
Title: z cyklu Ocean, 1988
Year: 1988
Dimensions: 197,0 x 147,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnawłasność artysty
Artist: Włodzimierz Pawlak
Title: Dziennik 16 I - 24 I, 2018
Year: 2018
Dimensions: 18,0 x 13,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Description: Zostaję tu, gdzie siebie po raz pierwszy zastałem, przy płótnie, sam na sam i nie mam przyjaciół, nie mam znajomych, jestem sam i przerażające białe płótno. Maluję, bo malarstwo z całą swojąprostotą i ubóstwem jest jedynym dla mnie sposobem udowodnienia mojej wolności, mojej rezygnacji.
Artist: Włodzimierz Pawlak
Title: Notatka o sztuce, 2019
Year: 2019
Dimensions: 40,0 x 33,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Edward Dwurnik
Title: Białe tulipany, 2018
Year: 2018
Dimensions: 40,0 x 30,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatna
Artist: Franciszek Maśluszczak (1948)
Title: Oda do radości, 2004
Year: 2004
Dimensions: 100,0 x 100,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Paweł Kowalewski (1958)
Title: To cudownie znowu słyszeć swoje myśli, 2019
Year: 2019
Dimensions: 80,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Verified Artist: Yes
Artist: Ireneusz Walczak
Title: Rekonstrukcja II, 1991
Year: 1991
Dimensions: 200,0 x 150,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Provenance: Warszawa, kolekcja prywatnaPolswiss Art, aukcja 22.06.2021 poz. 29własność artysty
Artist: Andrzej Cisowski
Title: Bez tytułu, 2008
Year: 2008
Dimensions: 115,0 x 150,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Ryszard Waśko
Title: London, about 1937, 2013
Year: 2013
Dimensions: 130,0 x 170,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Cała trajektoria twórczości Ryszarda Waśko polega na istotnym, pod wieloma względami ryzykownym i nowatorskim, poszerzeniu i rozbudowaniu roli artysty. (…) Jest on bowiem jedną z tychpostaci, które konsekwentnie wstrząsają i przesuwają granice tego, co możliwe, z pewnością z poczuciem misji, ale także z humorem i werwą.
Artist: Jaremi Picz (1955)
Title: Epicentrum Quantinum B-G-W No 76, 2021
Year: 2021
Dimensions: 140,0 x 140,0 x
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Grzegorz Mroczkowski
Title: Trzy wejścia, 2012
Year: 2012
Dimensions: 120,0 x 200,0 x
Tools: tempera
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Anna Podlewska-Polit (1971)
Title: Bez tytułu, 2022
Year: 2022
Dimensions: 120,0 x 100,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Obrazy Anny Podlewskiej-Polit oddziałują płaszczyznami koloru, kreują otoczenie optyczne pochłaniające spojrzenie widza. Są przy tym często zorientowane na eksponowanie swoich własności strukturalnych, zredukowanej do minimum składni kompozycji malarskiej. Artystka uważa, że postrzegamy najpierw styki kolorów, a nie ich płaszczyzny, dlatego tak ważny jest sposób opracowania tych elementów. Sposoby łączenia form – za pomocą przejść płynnych lub konturowych – służą budowaniu wewnętrznej przestrzeni obrazu. Porządkują przy tym przestrzeń zewnętrzną wobec obrazu, nadając mu wymiar architektoniczny. Agnieszka Maria Wasieczko tłumaczy zamysł artystki: „(…)to światło jest najważniejsze. Forma jest czymś wtórnym. W jaki sposób materia malarska chłonie światło? W jaki sposób odbija je i oddaje widzowi?(…)Podlewska(…)chętnie mówi o zjawisku ‘transportacji’, czyli o przenoszeniu światła. (…) W jaki sposób unaocznia naturę światła?(…)Na płótno nakłada nawet do trzydziestu warstw farby po to, aby pigmenty „migrowały” do góry i dawały specyficzne, postrzegane intuicyjnie światło. Płaszczyzna obrazu nabiera wtedy pewnego ciężaru, zyskuje blask, migotliwą poświatę, zdaje się wibrować”(Wasieczko A. M., Obrazy dziecinnie proste, [w:] Anna Podlewska, Obrazy dziecinnie proste, Galeria ART, Warszawa 2003).
Verified Artist: Yes
Artist: Wacław Gawlik (1958)
Title: Bez tytułu, 1990
Year: 1990
Dimensions: 112,0 x 141,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Artist: Paweł Kałużyński (1979)
Title: Tu jestem, 2022
Year: 2022
Dimensions: 60,0 x 82,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: Początki świadomej drogi to był koszmar. Miałem w głowie zakomponowane obrazy, dobrane kolory. Ale nie potrafiłem ich przełożyć na płótno. Wydaje mi się, że tu leży ten trud. Ta praca nad tą właśnie świadomością – co zrobić, aby przełożyć zamysł na realny kształt. Te pierwsze obrazy… do dziś nie mogę na nie patrzeć, jakieś szaro-bure, smutne, zupełnie nie to… Ale nie jest też tak, że dziś „już wiesz” i jesteś najlepszy. Czasem pracuję nad płótnem miesiącami, po dziesięć godzin dziennie. I pojawia się moment, że to trzeba odłożyć – brak konceptu, brak rozwiązania… Po roku wracasz i to rozwiązanie już jest. Ono rodzi się w tobie – musisz być tylko cierpliwy. Teraz to wiem.
Verified Artist: Yes
Artist: Marcin Jasik (1990)
Title: Bez tytułu, 2021
Year: 2021
Dimensions: 170,0 x 130,0 x
Tools: acrylic, spray, pastel
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Exhibited: Warszawa, Fundacja Stefana Gierowskiego, Od „abstrakcji” do abstrakcji, 15 maja – 17 lipca 2022.Ostrawa, Milan Dobes Muzeum, Bezpośrednie relacje, 14 października 2021 – 6 stycznia 2022.
Reproduced: Marcin Jasik [katalog wystawy], Milan Dobeš Muzeum, Ostrawa 2021, s. 34.