Artist: Leonor Fini
Title: KOBIETY -KOTY
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana ołówkiem l.d.: 49/95, p.d.: Leonor Fini
Artist: Jehudo Epstein
Title: WśRóD FAL, LATA 20
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: J. EPSTEIN
Artist: Felix Vallotton
Title: LENISTWO (LA PARESSE), 1896
Year: 1896
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany z klocka l.d.: LA PARESSE, p.d.: FV, sygnowany oł. pod ryc. p.: Felix Vallotton Na odwr. oprawy napis flamastrem śr.g.: Felix Vallotton | „LA PARESSE” – 1896 | Hzschn. V/G 169, sign., p.d.: “La paresse” | 1896, p.g. długopisem: TOFO
Artist: Leonor Fini
Title: DWIE KOBIETY
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana ołówkiem l.d.: E. A, p.d.: Leonor Fini Wartość odbitki podnosi fakt, iż pochodzi ona z tzw. nakładu autorskiego, na co wskazuje skrót E.A. (epreuve d’artiste). Oznaczane są tak pierwsze odbitki z nakładu (zazwyczaj 10), pozostające poza numeracją, które autor zachowuje dla siebie.
Artist: Zygmunt Menkes
Title: KOBIETA PRZED LUSTREM
Tools: gouache
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana p.d.: Menkes
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: MACIERZYńSTWO, OK. 1915-20
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Muter Obraz reprezentuje typowe dla artystki ujęcie tematu macierzyństwa – w zbliżeniu („ciasnym kadrze”), które dodaje przedstawieniu aury intymności, z doskonałą znajomością anatomii, ułożenia, ruchów kilkumiesięcznego dziecka, w kontrastującym z tematem tonie zadumy, a nawet smutku, malującego się na twarzach postaci. Jasny, białawy koloryt obrazu i jego faktura złuszczonego tynku należą również do cech charakterystycznych malarstwa Meli Muter z dojrzałych lat jej twórczości.
Artist: Julian Fałat
Title: W GóRACH, OK. 1910
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: JFałat | Kocież (sic!) Obraz przedstawia pejzaż z okolic Przełęczy Kocierskiej w Beskidzie Małym i jest zapewne wspomnieniem wycieczki w góry, na którą Fałat mógł wyruszyć bądź z niedalekiego, odwiedzanego przez lata Osieka, bądź z Bystrej, dokąd często przyjeżdżał i gdzie zamieszkał na stałe w roku 1910. Bliską analogią jest akwarela Krajobraz górski reprodukowana w Sztukach Pięknych (R. II, s. 301).
Artist: Franciszek Żmurko
Title: HETERA, PO 1906
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Jest to replika [nieco zmieniona wersja ? ] obrazu z 1906 r. (o wymiarach: 90 x 99 cm), który zyskał ogromną popularność podczas dorocznej wystawy w warszawskiej Zachęcie i w tym samym roku został zakupiony, a następnie przekazany do zbiorów jako dar fundatorów Muzeum Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych (por.: Katalog zbiorów TZSP 1925, poz. 369, il.; A.Tyczyńska, K.Znojewska, Straty wojenne. Malarstwo polskie..., Poznań 1998, s. 302, nr kat. 421, il.). Ten mocno zabarwio-ny erotyzmem typ przedstawienia na wpół obnażonej, zmysłowej kobiety przez lata cieszył się powo-dzeniem, głównie wśród męskiej części społeczeństwa. Sam Żmurko powtórzył kilkakrotnie temat Hetery, był on też często kopiowany przez innych współczesnych mu malarzy, niekiedy przy zastosowaniu odmiennej techniki, kolorystyki i formatu (por. Katalog wystawy: Franciszek Żmurko 1859-1910. Muzeum Mazowieckie w Płocku, Płock 1978, s. 33, nr kat. 194).
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: KOMPOZYCJA EROTYCZNA, 14 XI 1925
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany pośrodku u góry: Witkacy 1925 14/XI NP 4 Kompozycja przedstawia nagą parę w trakcie pieszczot miłosnych, przy czym stopień zdeformowania postaci i ich splątanie uniemożliwiają dokładne rozgraniczenie postaci. Kobieta wychyla się zza mężczyzny, który ogromną łapą głaszcze jej jasne włosy. Spod pochylonej głowy mężczyzny wyłania się naga pierś o wydatnej brodawce sutkowej, zaś lewa ręka sięga poprzez plecy do czegoś, co może być członkiem jego, bądź trzeciej postaci niewidocznej na rysunku. Kompozycja jest z pewnością dziełem Stanisława Ignacego Witkiewicza. Sygnatura nie budzi wątpliwości, prawidłowe są wymiary i proporcje pracy, technika wykonania i podłoże. Typowy dla tego artysty jest sposób rysowania oraz ekspresja widoczna na zwłaszcza na twarzy postaci męskiej oraz jej ręce. Charakterystyczna jest również niejednoznaczność formy całej kompozycji oraz kontrast miedzy wyrazistą, karykaturalnie potraktowaną głową mężczyzny o wyraźnych akcentach zwierzęcych („kozia” bródka i małpia, płaska twarz z krzaczastymi brwiami) z nijaką, schematycznie narysowaną głową kobiety o jasnych włosach, szerokich czerwonych ustach i dużym, sennym niebieskim oku. Kompozycja podejmuje częsty w twórczości Witkacego – zarówno literackiej jak malarskiej i rysunkowej – motyw walki płci. Demonizm kobiet wyzwalający w najprzyzwoitszym mężczyźnie dziką bestię występuje w utworach Witkacego nagminnie. Co więcej, wydaje się, że para wyobrażana... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Olga Boznańska
Title: PORTRET SIOSTRY Z CZERWONą PARASOLKą, 1886
Year: 1886
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Olga Boznańska. [...].| 86. Monachium W 2001/02 r. obraz był eksponowany na wystawie L’avant–printemps. Pologne 1880-1920 w Palais des Beaux-Arts w Brukseli, a następnie w Galerii „Zachęta” w Warszawie. Jest to niezwykle interesujący przykład malarstwa portretowego Boznańskiej z wczesnego okresu twórczości, zapewne jedno z pierwszych dzieł namalowanych po jej przyjeździe do Monachium (w październiku 1886). Ten młodzieńczy obraz ujawnia już wiele cech typowych dla prac artystki z okresu monachijskiego: utrzymany jest w chłodnej tonacji z przewagą ulubionych przez Boznańską tonów srebrzystoszarych, zwraca uwagę starannym opracowaniem rysów twarzy osoby portretowanej i doskonałym uchwyceniem jej wyrazu psychicznego. Obserwujemy tu ponadto świadome dążenie artystki do pewnej reprezentacyjności ujęcia – widoczne w starannie przemyślanej, wytwornej pozie i geście modelki, a także w wyeksponowaniu akcentów dekoracyjnych jej stroju. Natomiast widoczna w tym obrazie płaszczyznowość kompozycji z pominięciem iluzji głębi przestrzennej oraz budowanie form wyłącznie kolorem stanowią już zapowiedź dojrzałego stylu malarstwa Boznańskiej. Ważnym elementem podkreślającym walory dekoracyjne tego portretu jest barwna japońska parasolka, znana z wielu innych prac artystki z okresu monachijskiego (zawieszona na ścianie pracowni figuruje w dwóch obrazach z ok. 1890, ze zbiorów Muzeum... więcej
Title: ŻARDINIERA SECESYJNA, OK. 1900
Description: IInformacje o dziele: Niemcy, Düsseldorf Piękny przykład secesji w złotnictwie. Dekoracja linearna i kwiaty konwalii; na czterech nóżkach. Żardiniera posiada oryginalny wyjmowany wkład mosiężny.
Artist: Wojciech Kossak
Title: GęSIARKA, 1932
Year: 1932
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Wojciech Kossak | 1932
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: NA ARABSKIM SUKU OK. 1920-1925
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: F.M. Wygrzywalski Obraz należy do nurtu barwnych, owianych egzotyką scen rodzajowych w twórczości Wygrzywalskiego, malowanych pod wpływem wrażeń z podróży do Egiptu. Artysta stworzył całą serię tego typu przedstawień ukazujących specyficzną obyczajowość Orientu, tak bardzo fascynującą przez swoją odmienność od kultury europejskiej. Efektowne, śmiało malowane sceny bazarowe czy haremowe, uderzające bogactwem intensywnych barw i efektów świetlnych ostrego, południowego słońca, zyskiwały wówczas walor studiów etnograficznych, cieszyły się też niezmienną popularnością i łatwo znaj-dowały nabywców. Wygrzywalski chętnie je powtarzał, za każdym razem nieznacznie modyfikując układy kompozycyjne i barwne. Do jego ulubionych typów kompozycji należały ujęte w poziomie, w bliskim kadrze sceny z postaciami arabskich handlarzy siedzących na ziemi, wśród dywanów mie-niących się bogactwem barw (por. m.in.: Katalog Domu Aukcyjnego „Agra-Art”, Warszawa 19 marca 2000, nr kat. 54, il.; Katalog Domu Aukcyjnego „Agra-Art”, Warszawa 5 grudnia 1999, nr kat. 27,il.). W tym wypadku artysta przeniósł scenę do wnętrza wypełnionego orientalnymi przedmiotami, zapew-ne wystawionymi na sprzedaż, powtarzając przy tym charakterystyczne typy i pozy tych samych arabskich modeli.
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: ESCORADO, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: „Escorado”| F.M. Wygrzywalski | 1922 Obraz, związany z nurtem motywów hiszpańskich w twórczości artysty, zwraca uwagę egzotyką scenerii, urody tancerek i ich barwnych strojów, a także żywiołową dynamiką ruchu. Jasne, ostre światło słońca podkreśla ekspresję twarzy i gestów postaci, delikatnymi refleksami lśni na białym szalu jednej z kobiet. Obserwujemy tu również charakterystyczną dla Wygrzywalskiego skłonność do precyzyjnego opracowania wszelkich szczegółów kompozycji, która urzeka atmosferą beztroskiej zabawy w słonecznej aurze letniego dnia.
Artist: Ernst Kolbe
Title: W SALONIE, OK. 1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: E Kolbe. W malarstwie europejskim przełomu XIX i XX w. dużą popularność zyskał typ kameralnych scen we wnętrzach, których bohaterkami często były kobiety. Nurt ten, do którego można zaliczyć również obraz Kolbego, przyjęło się określać nazwą intymizmu. Typową cechą związanych z nim dzieł było akcentowanie spokoju i bezpieczeństwa zamkniętego świata mieszczańskiego salonu, wypełnionego meblami i dekoracyjnymi bibelotami. Natomiast motyw odwróconej tyłem do widza postaci kobiecej wyglądającej przez okno, wywodzący się jeszcze z tradycji malarstwa epoki romantyzmu, można odczytać jako wyraz tęsknoty człowieka do świata pełnego fascynujących obietnic i tajemnic, przeciwstawionej potrzebie bezpieczeństwa i ciepła, jaką gwarantuje zamknięta przestrzeń pokoju.
Artist: Jan Peszke (Jean Peské)
Title: BAJKA DZIECIęCA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Peske Obraz ujawnia wyraźne wpływy malarstwa nabistów, a zwłaszcza Pierre’a Bonnarda, widoczne w rezygnacji z odtwarzania iluzji przestrzeni, w zastosowaniu płaskiej plamy barwnej i miękkiego modelunku zacierającego kontury o melodyjnych, dekoracyjnych kadencjach linearnych. Temat wydaje się tu tylko pretekstem do rozwiązywania problemów czysto malarskich, polegających na szukaniu harmonijnych zestawień barwnych, współzależności kolorów i faktur określających przedmioty o odmiennej strukturze. Dążąc do malarskiej syntezy i uogólnienia wrażeń odbieranych z natury, artysta ukazał na tym płótnie świat szczelnie zamknięty, przytulny i bezpieczny, oddający jedyną w swoim rodzaju intymność, jaka towarzyszy macierzyństwu.
Verified Artist: Yes
Artist: Piotr Michałowski
Title: W STAJNI, OK. 1830
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d. ołówkiem: PM ; napis autorski p.g.: 300. fl....w. Kompozycję tę powtórzył artysta w szkicu olejnym znajdującym się obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Kielcach (olej, płótno, 35,5 x 37 cm, nr inw. 1017), reprodukowanym, m.in. w: J.Sienkiewicz, J.Zanoziński, Piotr Michałowski , Warszawa 1959, s. 63 , nr kat. 134, il. 134. Datowanie akwareli za: B.Modrzejewska, A.Oborny, Zbiory malarstwa Polskiego . Katalog, Muzeum Świętokrzyskie w Kielcach, Warszawa 1971, s. 45, nr kat. 107. Obraz jest prawdopodobnie tożsamy z akwarelą wystawioną w roku 1913 w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych jako własność hr. Józefy Michałowskiej. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Koń w malarstwie i rzeźbie polskiej , Katalog. TPSP, Kraków 1913, s. 25, nr kat. 101.
Artist: Antoni Gramatyka
Title: WIOSNA, 1898
Year: 1898
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: A. Gramatyka 1898 Wiosna, reprezentatywny dla dojrzałego stylu Gramatyki, to realistycznie ujęta, sielankowa w nastroju wizja krajobrazu obserwowanego jakby z pewnego oddalenia. Artysta delikatnie zaciera tu granice planów przestrzennych, tonuje kontrasty walorowe i kolorystyczne, umiejętnie wiąże architekturę drewnianego młyna i chaty z tłem bujnej zieleni. Wszystkie elementy krajobrazu i niewielkie figurki ludzi wydają się zatopione w powietrznej atmosferze, zespolone w jedną substancję barwną dzięki działaniu światła słonecznego.
Artist: Aleksander Kotsis
Title: SPOTKANIE Z LIRNIKIEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Analogiczna kompozycja i zbliżone wymiary w obrazie Lirnik z roku ok. 1862; patrz - J.Zanoziński, Aleksander Kotsis 1836-1877, PIW, Kraków 1953, s. 37, nr 11, repr. 11.
Title: KAłAMARZ, OK. 1890
Description: IInformacje o dziele: Niemcy Kałamarz posiada dwa oryginalne malowane zbiorniczki szklane.
Title: BULIERA, POCZ. XX
Description: IInformacje o dziele: Niemcy, Berlin, sprzed. Friedlander, Bremer Silberwaren-fabrik Buliera w formie owalnego imbryka na podgrzewaczu. Dekorowana pionowymi kanelami, pałąk na zawiasie, z drewnianym uchwytem.
Title: TACA, 2 POł. XIX W.
Description: IInformacje o dziele: Niemcy, firma H. Meyen, Berlin (wytw.) Taca owalna, z lekko falistym brzegiem, lustro gładkie. Rączki zdobione motywami kwiatowymi.
Artist: Stanisław Kaczor-Batowski
Title: PRZED DWOREM, 1942
Year: 1942
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: S. Batowski 1942
Verified Artist: Yes
Artist: Ludwik Gędłek
Title: POLOWANIE, 1882
Year: 1882
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: L. Gedłek Wien 1882 Na odwrocie nalepka celna. Obrazy Gędłka, związanego z wiedeńskim środowiskiem artystycznym, nadal pozostają rzadkością na polskim rynku antykwarycznym. Z tego względu na szczególną uwagę zasługuje ta efektowna scena myśliwska, odznaczająca się doskonale uchwyconą dynamiką ruchu jeźdźców i koni, wyrafinowaną tonacją barwną zgaszonych zieleni, brązów i szarości o subtelnie zróżnicowanych niuansach walorowych, a także sugestywnym nastrojem mglistej aury jesiennego poranka. Ta nasycona powietrzem, świetlista wizja pejzażu budzi dalekie skojarzenia z malarstwem francuskich barbizończyków, a zwłaszcza z twórczością Camille’a Corota i Maksymiliana Gierymskiego.
Artist: Wilhelm Leopolski
Title: SPOCZYNEK POD BIELANAMI, 1856
Year: 1856
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany u dołu pośrodku: Leopolski 1856 Prezentowany obraz należy do wczesnego krakowskiego okresu twórczości Leopolskiego, powstał jeszcze podczas studiów w Szkole Sztuk Pięknych. Podobne scenki: Złamane koło, 1854, Scena wiejska przed młynem 1857, znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu (por. P.Łukaszewicz, E.Houszka, Katalog zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Malarstwo polskie XVII –XIX w. Obrazy olejne, Wrocław 1992, s. 94). Jest bardzo prawdopodobne, że obraz jest tożsamy z zatytułowanym Spoczynek pod Bielanami wystawiony przez Leopolskiego w 1856 r. (wzmiankowanym w Słowniku Artystów Polskich). Obraz wymieniany w: - E. Swieykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854-1904, Kraków 1905, s. 85 [błędnie (?) wymieniony pod datą 1855]; - Słownik Artystów Polskich, t.V, Warszawa 1993, s. 44.
Artist: Juliusz Kossak
Title: POLOWANIE, 1854
Year: 1854
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana p.d.: Juliusz Kossak | 1854. Prezentowana tu akwarela z wczesnego, warszawskiego okresu twórczości artysty, utrzymana w osiemnastowiecznej stylistyce kostiumowej, urzeka przejrzystością tonu, zwłaszcza w odległych partiach krajobrazu, subtelnością modelunku walorowego i lekkością plamy barwnej dominującej nad linearnym zarysem konturów. Jednym z głównych wątków twórczości Juliusza Kossaka, rozmiłowanego w urokach wiejskiego życia i tradycji szlacheckiej, były sceny z polowań, najczęściej z udziałem konnych jeźdźców. O niebywałym powodzeniu tych akwarel, często wykorzystywanych do dekoracji myśliwskich gabinetów w ziemiańskich dworach i pałacach, decydował przede wszystkim realizm obserwacji, dynamika układów kompozycyjnych i perfekcja malarskiego warsztatu, a także wyraźny rys elegancji zarówno w sylwetkach koni, jak i dosiadających ich ludzi.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: ŚW. KAZIMIERZ I JAN DłUGOSZ, 1873
Year: 1873
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: L.Wyczółkowski Na krosnach i ramie napisy: Dep 647/MWB. Świętego Kazimierza malował Wyczółkowski jeszcze podczas studiów w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Wojciecha Gersona, za namową i zachętą którego zajął się tematyką historyczną. Święty Kazimierz , pokazany w Zachęcie w roku 1873 był pierwszym z obrazów Wyczółkowskiego, który zwrócił uwagę krytyki. Zakupiony przez przemysłowca Stanisława Rotwanda za 800 rubli, umożliwił artyście wykupienie się od służby wojskowej i wyjazd na studia do Monachium. Do II wojny światowej obraz pozostawał w zbiorach rodziny Stanisława Rotwanda. W roku 1942 został wstawiony do warszawskiego antykwariatu „Skarbiec”, gdzie następnie zakupili go pp. Zofia i Józef Rancewiczowie z Warszawy. Przez pewien czas zdeponowany był w Muzeum im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. Obraz opisany, reprodukowany lub wzmiankowany w: - Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęt
Artist: Franciszek Żmurko
Title: PRZESZłOść GRZESZNIKA, 1894
Year: 1894
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: F Żmurko | 1894 – Jest to prawdopodobnie pierwszy szkic kompozycyjny do monumentalnego, akademickiego dzieła (obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie), namalowanego na zamówienie znanego kolekcjonera Ignacego Korwin-Milewskiego, który bardzo daleko ingerował w proces tworzenia. Jednym z rozlicznych warunków postawionych artyście przez zleceniodawcę było zagwarantowanie temu ostatniemu prawa wyboru modelek, a także jego stała obecność w pracowni podczas malowania obrazu, co wzbudziło naturalnie sprzeciw Żmurki. Tytuł Przeszłość grzesznika sugeruje alegoryczną treść obrazu, nadaje mu charakter malarskiego moralitetu. Siedzący na skalistej wyspie samotny starzec – bard lub poeta, co sugeruje odrzucona lira (widoczna w ostatecznej wersji obrazu) – przywołuje wizję własnej przeszłości. Nagie, kusząco zmysłowe kobiety zdają się symbolizować grzechy jego młodości lub – według opinii niektórych ówczesnych krytyków – wyobrażają siedem grzechów głównych. Towarzyszący im mężczyzna z kosą i klepsydrą jest interpretowany jako Chronos – personifika-cja czasu, przemijania i śmierci. Dydaktyczną w swej wymowie kompozycję artysta nasycił aurą nieskrępowanej, prowokacyjnej zmysłowości, która zaprzecza wizyjnemu charakterowi tej sceny. Obraz wymieniany w: - K. Daniłowicz-Strzelbicki, Franciszek Żmurko, Warszawa 1902, s. 29, il. - Franciszek Żmurko 1859-1910, Katalog wystawy [opr. A.Kwiatkowski], Muzeum Mazowieckie w Płocku,... więcej
Artist: Georg Von Bochmann
Title: PRZY ZAGRODZIE, 1908
Year: 1908
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana p.d.: Gr Bochmann. 08. Obraz Bochmanna, pomimo naturalnej na pozór przypadkowości przedstawionej sceny, odznacza się przemyślanym i zrównoważonym układem kompozycji, a także starannym rozłożeniem akcentów barwnych (m.in. stroje ludzi, błękitna derka na kasztanowym koniu), ożywiających szarą, smętną aurę zimowej odwilży. Specyficzna lekkość i przejrzystość plamy barwnej, typowa dla techniki akwareli, służy wydobyciu tak ulotnych zjawisk atmosferycznych, jak mglista wilgotność powietrza czy lśnienie wody w rozpuszczających się płatach śniegu.
Verified Artist: Yes
Artist: Wiktor Korecki
Title: PO ZACHODZIE - CHATA NA WRZOSOWISKU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany u dołu pośrodku.: WIKTOR KORECKI
Artist: Julian Fałat
Title: PO POLOWANIU, OK. 1910
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: JFałat [inicjały wiązane]| Nieśwież W latach 1886-1894 Fałat wielokrotnie uczestniczył w polowaniach organizowanych przez Radziwiłłów w Nieświeżu, uwieczniając ich przebieg w licznych akwarelach. Najbardziej charakterystyczne sceny powtarzał nawet po wielu latach, traktując je jako odrębne motywy malarskie, czego przykładem jest prezentowana tu kompozycja Po polowaniu. Ta na poły reporterska działalność przyczyniła się do ukształtowania jego indywidualnej koncepcji przedstawiania scen myśliwskich, wyróżniającej się na tle dzieł innych artystów. Jak się wydaje, Fałatowi była zupełnie obca, charakterystyczna dla Polaków, fascynacja urodą koni, nigdy nie kojarzył myślistwa z jeździectwem (w jego dorobku brak np. widoków polowania par force). Najchętniej przedstawiał sceny łowów na niedźwiedzia czy łosia, akcentując w nich element fizycznego wysiłku i niebezpieczeństwa. Akwarela Po polowaniu nawiązuje do jednego z najczęściej powtarzanych przez artystę schematów kompozycyjnych, w których oddalona od widza scena figuralna z niewielkimi postaciami myśliwych ukazana jest na tle kurtyny gęstego lasu zamykającej przestrzeń zimowego pejzażu (por. akwarele: z kolekcji Edwarda Raczyńskiego w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu, ze zbiorów Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa w Warszawie, a także reprodukcję w „Sztukach Pięknych”, 1925/26, s. 297).
Artist: Wiktor Korecki
Title: PEJZAż NADWODNY, 1948
Year: 1948
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: WIKTOR KORECKI [sygnatura wydrapana] Na odwrocie napis ołówkiem: 1 II 1948
Artist: Roman Kochanowski
Title: WIECZOREM, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: R. KOCHANOWSKI Na odwrocie nalepka sprzedawcy z nazwiskiem artysty, tytułem, inf. o technice i cenie
Artist: Patrick Kalckreuth
Title: POD PEłNYMI żAGLAMI, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: P. v. Kalckreuth W płynącym „pod pełnymi żaglami“ wspaniałym żaglowcu możemy domyślać się jednego ze statków Krzysztofa Kolumba, najpewniej karaweli Niña lub Pinta. Patrick Kalckreuth, autor kilku obrazów przedstawiających statki słynnego odkrywcy, żagiel największego z nich – karaki Santa Maria – ozdabiał zwykle wizerunkiem Madonny. Nasz obraz jest bardzo charakterystyczny dla twórczości artysty. I choć namalowany został ok. roku 1930, to w warstwie formalnej i treściowej nawiązuje do tradycji malarstwa dziewiętnastowiecznego. Motyw samotnego żaglowca na tle bezkresnej przestrzeni morza był wówczas szczególnie rozpowszechniony w sztuce krajów Europy Północnej, należał też do ważnych toposów ikonografii romantycznej. Jego symbolikę odczytywano na różne sposoby – mógł wyrażać tęsknotę człowieka za wolnością lub znikomość ludzkich wysiłków wobec potęgi żywiołów natury, niekiedy stawał się także metaforą tułaczki, tragicznego wymiaru losu i zmagań człowieka z jego przeciwnościami. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Eugene Marioton
Title: DZIEWCZYNA Z TAMBURYNEM, OK. 1890
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany na podstawie: Marioton, s.c.
Artist: Henri Honore Plé
Title: VAINQUEUR AU COQ, 1905
Year: 1905
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany na okrągłej podstawie: Henri Plé
Artist: Eutrope Bouret
Title: AU CLAIR DE LA LUNE, PRZED 1880
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany: Bouret Istnieje inna wersja oferowanej rzeźby z ok. 1875 roku, gdzie pierrot występuje bez instrumentu. Figura reprodukowana i opisana w: - Pierre Kjellberg, Les bronzes du XIX Siécle. Dictionaire des sculptures, Paryż 1989, s. 136, il.; - Herold Berman, Bronzes – sculptors and founders, 1880-1930, s. 138, poz. 601, il.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: POWRóT
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: T. Axentowicz
Artist: Władysław Aleksander Malecki
Title: PEJZAż Z ODDZIAłEM POWSTAńCZYM, 1874
Year: 1874
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: W. Malecki | 1874 Obraz powstał podczas drugiego pobytu Maleckiego w Monachium (1870-80), w okresie uznawanym za najwybitniejszą fazę jego twórczości, kiedy artysta wielokrotnie zdobywał medale i wyróżnienia na wystawach międzynarodowych, a jego prace były chętnie kupowane przez niemieckich kolekcjonerów. Należy do grupy dzieł inspirowanych powstaniem styczniowym (por. Kawaleria powstańcza we mgle porannej , 1877, Oddział jeźdźców na skraju lasu , Patrol powstańców – czaty , 1883). Przedstawiona w oddali grupa powstańców jest nie tylko elementem ożywiającym kompozycję, staje się swoistą figurą symboliczną określającą romantyczny, pełen kontemplacyjnej zadumy sposób widzenia polskiego krajobrazu. Wypełniony powietrzem i światłem słonecznym, urzekający bogactwem tonów zieleni pejzaż jest tu bowiem głównym tematem obrazu. Malecki rozbudował zwłaszcza partię nieba ukazaną z dużą wrażliwością na światło, kształt i układ chmur. Monumentalność nieba podkreślają jeszcze drobne sylwetki ludzi, gęsi i drzew.
Artist: Ernst Reinhard Zimmermann
Title: BUKIET CYNII, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.g.: Ernst Zimmermann | 1927
Artist: Kazimierz Alchimowicz
Title: PEJZAż Z BOCIANEM, 1905
Year: 1905
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: K. ALCHIMOWICZ | 1905
Artist: August Rieger
Title: MARTWA NATURA, 1897
Year: 1897
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: A Rieper 1897
Verified Artist: Yes
Artist: Mieczysław Reyzner
Title: FLOKSY W WAZONIE, 1937
Year: 1937
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Mieczysław Reyzner 1937
Artist: Julia Acker
Title: BARWY KWIATóW
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: JULIA | ACKER
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: PORTRET CHłOPCA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: J. ZUCKER
Artist: Wiktor Korecki
Title: UPALNY DZIEń
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: WIKTOR KORECKI
Artist: Rafał Malczewski
Title: TATRY ZACHODNIE, PRZED 1939
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana l.d.: Rafał Malczewski
Artist: Olga Boznańska
Title: MARTWA NATURA Z JAPOńSKą FIGURKą, 1923-1928
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany ołówkiem l.g.: Olga Boznańska Na odwrocie napisy odręczne – czarną kredką: c/917; czerwoną kredką: BOZNAŃSKA | 4. Okrągły stempel z napisem: EXPOSITION DOUANE CENTRALE; liczne papierowe nalepki (w tym jedna zachowana szczątkowo): 1. - nalepka z odręcznym napisem autorskim (?): XXI Biennale Venazia | O. de Boznańska | Nature Morte | 49.Bld. Montparnasse | Paris VI.; 2. - nalepka drukowana wypełniona ręcznie i opatrzona stemplem: XXIéme EXPOSITION BIENNALE INTERNATIONALE DES BEAUX-ARTS – VENISE | Prenom et nom: Boznańska O. | ... Nature Morte | ...| ... Mlle O de Boz-nańska | Adre... sse (?) 49Bld. Montparnasse | Paris VI.| ...; stempel o treści: XXI BIENNALE W WENECJI | KOMISARZ DZIAŁU POLSKIEGO | z RAMIENIA M-WA SPRAW ZAGR.; 3. - nalepka w kolorze czerwonym, druk: XXI Espoz. Biennale Internaz. d’Arte | di Venezia – 1938 XVI | 14; 4. - nalepka drukowana, opatrzona stemplami i nieczytelnym podpisem: LUCIEN LEFEBRE-FOINET | 19. RUE VAVIN ET 2, RUE BRÉA. PARIS-VIE | COULEURS ET TOILES FINES | [stempel] 3264, [stempel okrągły] EXPOSITION DOUANE CENTRALE; 5. - drukowana ozdobna nalepka z napisem: n d. |MERCI | DOGANA ITALIANA | VISITATE | 8976; 6. - uszkodzona nalepka drukowana z napi-sami ołówkiem: [..]ud. Fre [..] 18, Rue .. art – PARIS (15) | Téléph.: VAUGIGARD 10-[.]9 | 3254 B | SPÉCIALITÉ d’EMBALLAGE et TRANSPORT | d’OBJECTS D’ART;... więcej
Artist: Henryk Hayden
Title: PEJZAż
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Hayden
Artist: Leopold Gottlieb
Title: POJENIE SPRAGNIONEGO
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana ołówkiem pod ryc. p.: Leopold Gottlieb
Artist: Emmanuel Mané-Katz
Title: PORTRET ŻYDA, OK. 1926
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Mané Katz Na odwrocie autorska dedykacja (napis cyrylicą): Дорогому | Aлександpу A[...] | Бак[...] | ManeKatz | Паpuж [?] 21./IX. 26; powyżej czerwoną kredką numer: “28”. Dwie nalepki celne z okrągłymi stemplami: p.d. z nieczytelnym herbem i napisem w otoku: CSL. HLAVNI CELNI ÚRAD I.TR. PRAHA ·8·; p.g. z napisem w otoku: DOUANES FRANCAISES ·PARIS·, pośrodku: SERVICE | des | EXPOSITIONS.
Verified Artist: Yes
Artist: Zygmunt Menkes
Title: PRZYBYCIE DO AMERYKI
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana ołówkiem p.d.: Menkes (sygnatura podwojona) Na odwr. oprawy napis złotym pisakiem: “Comming [sic!] to America” | Zygmunt Menkes
Artist: Franciszek Starowieyski
Title: BEZ TYTUłU, 1994
Year: 1994
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany czarną kredką l.g.: F. B. S. | 1694 | P [w kółku karminowym pastelem]
Artist: Jerzy Duda-Gracz
Title: OBRAZ 2699 (LUBRZA-JESIEń), 2001
Year: 2001
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: DUDA GRACZ • 2699/2001 Na odwrocie nalepka autorska z tytułem obrazu i określeniem techniki i wymiarów
Verified Artist: Yes
Artist: Walter Lerche
Title: FUTBOLISTA
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany na podstawie: Walter Lerche poniżej sygnatury znak giserski
Artist: Jacek Yerka
Title: EROZJA, 2000
Year: 2000
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: YERKA 20/00 Na odwrocie na d. żerdzi krosien po p.: JACEK YERKA | „EROZJA” | AKRYL 2000 R. dds
Artist: Jerzy Duda-Gracz
Title: OBRAZ 2651(NADRZECZE - LATO. STUDIUM), 2001
Year: 2001
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: DUDA GRACZ • 2651/2001 Na odwrocie nalepka autorska z tytułem obrazu i określeniem techniki i wymiarów Wieś Nadrzecze koło Biłgoraja jest od 1997 siedzibą „Fundacji Kresy 2000”, założonej przez Alicję i Stefana Szmidtów, skupiającej wokół siebie szerokie grono twórców wielu dziedzin. Fundacja prowadzi m.in. ośrodek plenerowy, w którym bywa Jerzy Duda Gracz – stąd nazwa Nadrzecze w tytułach wielu jego obrazów z najnowszego okresu twórczości.
Verified Artist: Yes
Artist: Friedensreich Hundertwasser
Title: WENN DU UBER DIE FELDER GEHST.., OK. 1970
Tools: litography
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: nadruk z płyty g.: HUNDERTWASSER Na odwr. oprawy napis flamastrem niebieskim l.g.: Hundertwasser | offsetlithographie, czarnym l.d.: Hundertwasser | „Wenn Du über die Felder gehst...” | Werks Verz Nr. 685
Artist: Marc Chagall
Title: SZCZUR I SłOń, 1927-1930
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana z płyty l.d.: ChAgAll, sygn. oł. pod ryc. l.: 85, p.: Marc Chagall, przy kraw. l.d.: Le rat et l’éléphant Na odwr. oprawy nalepka Kunstkabinett Binhold z Berlina Chagall zaczął pracować nad ilustracjami do „Bajek” La Fontaine’a w 1927 r., ukończył je w 1930. Ilustracje wyszły drukiem dopiero w 1952 roku w luksusowej edycji „Bajek” wydawnictwa Tériade
Artist: Salvadore Dali
Title: TORREADOR Z MOTYLAMI
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana ołówkiem pod ryciną l.: 123/300; po prawej: Dali
Verified Artist: Yes
Artist: Friedensreich Hundertwasser
Title: LASS SIE LEBEN, 1972-1973
Tools: litography
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: napis z płyty śr.d.: LASS SIE LEBEN, p.d. napis wydrukowany w lustrzanym odbiciu: 717 [w kółku] 1972-73 | Hundertwasser; w dolnej części passe-partout wycięte okienko odsłaniające napis flamastrem: 0524 [c.d. druk:] / 2.500 Hundertwasser Na odwr. oprawy napis czerwonym flamastrem p.g.: Offsetlithographie | Hundertwasser | Werk. 717, czarnym flamastrem l.d.: Hundertwasser | „Haus für Bäume und auch für Menschen | Offsetlitho in 7 Farben + Folienprägung in Gold und Blau | WVZ Nr. 717 | [fragm. zamalowany na czarno] + nummeriert – weltweite Auflage 2500 | - Nr. 0524
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: MARTWA NATURA Z BUTELKą, 1951(NA ODWROCIU PORTRET
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: J. Nowosielski, na ramie oł.: Jerzy Nowosielski 1951 r.
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: PORTRET KOBIETY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele:
Title: PARA LICHTARZY, 2 POł. XX
Description: IInformacje o dziele: Węgry Lichtarze na kwadratowych podstawach, trzony dekorowane girlandami kwiatowymi. Tulejki wazonowate.
Title: KUFEL, 2 POł. XIX
Description: IInformacje o dziele: Niemcy, Hanau Kufel cylindryczny, bogato złocony, wsparty na czterech kulkach. Dekorowany scenami rodzajowymi. Pokrywa na zawiasie zwieńczona kulką. Wnętrze złocone.
Title: PUZDERKO NA BIżUTERIę, OK. 1930
Description: IInformacje o dziele: Niemcy, złotnik Alfred Lingk Szkło głęboko rżnięte; powierzchnia srebra gładka.
Title: KASETA DO CYGAR, 1903
Year: 1903
Description: IInformacje o dziele: Szwecja, Sztokholm, firma C.G. Hallberg Kasetka prostokątna z drewnianym wkładem; na czterech spłaszczonych kulkach. Powierzchnia młotkowana. Pokrywa na zawiasie z ozdobnym kaboszonem. Na frontowej stronie dedykacja z 1918. Dla firmy Hellberg pracowali najwybitniejsi szwedzcy twórcy przełomu wieków: Elis Bergh, Jacob Angmann i Nils Fougstedt.
Title: CUKIERNICA, OKRES MIęDZYWOJENNY
Description: IInformacje o dziele: Polska, Kraków, złotnik S.S. Brzeg cukiernicy falisty. Pokrywa na zawiasie, grawerowana. Wnętrze złocone.
Title: PARA KOSZYKóW AżUROWYCH, 1898
Year: 1898
Description: IInformacje o dziele: Niemcy, Heilbronn, firma Bruckmann i synowie Koszyki zostały wykonane dla firmy Wilkens i synowie działającej w Bremie. Ażurowe, z ornamentem liści laurowych. Na okrągłych stopach oryginalne kobaltowe szkła. Bardzo dobry stan zachowania.
Title: KOSZYCZEK, LATA 1899-1904
Description: IInformacje o dziele: Polska, Warszawa, Bracia Hempel Koszyczek w formie rombu z ruchomym pałąkiem. Powierzchnia ażurowa, dekoracja roślinna. Oryginalny wkład szklany. Warszawska firma Braci Hempel działała od 1894 do 1944 roku.
Title: KOMPLET 12 łYżECZEK DO HERBATY, POCZ. XX W.
Description: IInformacje o dziele: Belgia, Bruksela, firma Wolfers Komplet składa się z 12 łyżeczek, łyżki do konfitur, sitka i szczypiec do kostek cukru. Całość w firmowym etui. Wolfers – znana, duża firma brukselska działająca od 1835.
Title: KOMPLET SZEśCIU SOLNICZEK, POCZ XX W.
Description: IInformacje o dziele: Niemcy, Wiesbaden, sprzedawca J.H. Heimerdiger, firma Wolfers Komplet składa się z: 6 solniczek z wkładami i 6 łyżeczek. Całość w oryginalnym etui.
Title: PATERA SECESYJNA, 1872
Year: 1872
Description: IInformacje o dziele: Austro-Węgry, Wiedeń, złotnik H & M Patera na trzech ażurowych nóżkach z falistymi i nieregularnymi wycięciami. Talerz owalny, dekorowany pękami kwiatowymi.
Title: PARA LICHTARZY TRóJśWIECOWYCH, PO 1920
Description: IInformacje o dziele: Niemcy, Phorzheim, firma Lutz & Weiss Lichtarze na owalnej podstawie, powierzchnia gładka. Całość obciążona.
Title: LIVING CUP, 1930
Year: 1930
Description: IInformacje o dziele: Niemcy, Heilbronn, firma Peter Bruckmann i synowie. Puchar trójuszny w typie living cup. Naczynie powstało według projektu Quattlandera z 1930 roku. Powierzchnia gładka; puchar wsparty na trzech kulkach; z trzema wydłużonymi rączkami. Wnętrze naczynia złocone.
Title: CUKIERNICA, KONIEC XIX W.
Description: IInformacje o dziele: Cukiernica puklowana, wsparta na czterech nóżkach. Nakrywa na zawiasie zwieńczona uchwytem w kształcie róży. Zamek z kluczykiem.