Artist: Aleksander Kobzdej
Title: KOMPOZYCJA Z FAKTURą, 1956
Year: 1956
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana p.d.: Danusi | Kobzdej | 56 [?] Obraz jest wczesnym sygnałem zainteresowań, które kilka lat później zawładną niepodzielnie wy-obraźnią artysty, mianowicie wyzwalaniem materii obrazu, wypuszczaniem jej poza umowne ramy płaskiego prostokąta. Poszukiwania te, w czasie zbieżne z dominacją malarstwa informel i pierwszymi przejawami malarstwa materii w naszym kraju (lata ok. 1956-60) w dorobku Kobzdeja występują równolegle z malarstwem figuratywnym o stylizowanych, ostrych formach, czego przykładem jest oferowany obraz Kwiaty z tego samego roku. Zestawienie tych dwóch prac mówi wiele o charakterze tego okresu w twórczości artysty. Próbował wtedy i doświadczał wielu możliwości, zanim poszedł drogą poszukiwań strukturalnych i przestrzennych, które doprowadziły do cyklu „Szczelin”.
Artist: Bronisław Kierzkowski
Title: KOMPOZYCJA, 1960
Year: 1960
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: B Kierzkowski 1960. Praca pochodzi z granicznego okresu w twórczości artysty. Należy do kompozycji z gatunku malarstwa materii, której swobodna „spodnia” warstwa została poddana porządkującemu rygorowi regularnego rastra jasnych grudek farby, nałożonych na wierzch. W powstających równolegle pracach artysta rezygnował z malowania, czy ręcznego formowania podobnych rastrów, powierzając to zadanie gotowym, zazwyczaj przemysłowego pochodzenia strukturom wiązanym z gipsowym podłożem. Prezentowana praca należy prawdopodobnie do ostatnich stricte malarskich, kolorowych prac Kierzkowskiego.
Artist: Rajmund Ziemski
Title: BEZ TYTUłU, 1964
Year: 1964
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: ZIEMSKI | 64 Obraz, przedstawiający kolosalną, afrykańską czy polinezyjską maskę o wyszukanej, pieczołowicie opracowanej fakturze, stanowi ewenement w twórczości malarza. W okresie, w którym powstał obraz, zajmował się on bowiem już niemal wyłącznie abstrakcyjnymi Pejzażami o opisanych wyżej cechach.
Artist: Alfred Lenica
Title: KOMPOZYCJA INFORMEL, LATA 50
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Lenica
Artist: Piotr Potworowski
Title: PEJZAż Z NIEDZICY, OK. 1958
Tools: gouache, feather
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: P. PotwoRowski, na odwr. oprawy l. śr. nalepka CBWA Zachęta z lat 80., częściowo nieczytelna, z odręcznie pisanym tytułem: Pejzaż z Niedzicy | L [I ?] | Poznań, śr.g. oł.: nr 5 [w kółku]
Artist: Henryk Gotlib
Title: DWIE DZIEWCZYNY W PEJZAżU, 1965
Year: 1965
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: GOTLIB na odwr. krosien u g. 3 nalepki: po l. mpis: Two girls in Landscape | 1965 | Catalogue No. 68; pośr. nalepka ramiarza (do góry nogami): The Powley Gallery; po p. nalepka z wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie w 1980, mpis powiel., nr kat. ręcznie (słabo widoczny): I. 74 Obraz był eksponowany na wystawie monograficznej Henryka Gotliba w Warszawie i jest wzmianko-wany w jej katalogu: Henryk Gotlib 1890-1966. Katalog wystawy malarstwa i rysunku, Muzeum Narodowe, Warszawa I-II 1980, kat. I. 74 (jako własność wdowy, Janet Gotlib z Anglii, ujęty w jej katalogu oeuvre artysty pod nr 68). Pod koniec życia artysta skupił się na formowaniu masywnych w konstrukcji i zdefiniowanych kolo-rystycznie kształtów, dalece odrealnionych, choć nie przekraczających granicy abstrakcji (co go jako malarza nigdy nie pociągało). Wizerunki stojących, kroczących czy swobodnie unoszących się w przestrzeni kobiet, czy to aktów, czy postaci w barwnych, zwiewnych sukniach, były dlań dogod-nym pretekstem do studiów kolorystycznych mas i planów przestrzennych. Podobne do oferowanej pracy kompozycje reprezentują reprodukowane w w/w katalogu: Dziewczęta z Val di Castello, kat. I. 61, Idąca dziewczynka, kat. I. 66, Dwie dziewczyny w przestrzeni, kat. I. 75 i in.
Artist: Zdzisław Beksiński
Title: GłOWA, 1998
Year: 1998
Tools: ink, watercolor, feather, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany długopisem l.g.: BEKSIŃSKI 98
Artist: Helena Cygańska - Walicka
Title: KWIATY, 1954
Year: 1954
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.g.: H. Cygańska na odwr. adres i sygnatura u d.: Helena Cygańska Walicka, na krosnach p.g. nalepka CBWA Zachęta z Wystawy okręgowej ZPAP z 1954 l.g. fragment zerwanej nalepki ZPAP Obraz powstał u schyłku dominacji socrealizmu w sztuce polskiej. Reprezentuje cechy typowej martwej natury tego okresu: jest poprawny w rysunku i stonowanej kolorystyce, przedstawia bukiet z polnych kwiatów i traw w ludowym siwaku, z książką w szarej oprawie. Martwa natura, często uzupełniana o takie elementy jak książki czy gazety, należała do kanonów malarstwa socrealistycznego, po który chętnie sięgali twórcy chcący uczestniczyć w oficjalnym życiu artystycznym, a niechętni propagowanej wtedy, natrętnej dydaktyce czy wręcz agitacji.
Artist: Joanna Przybyła
Title: FALLING TREES, LATA 90
Tools: pastel, coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany kredką d.: ‘Falling Trees’ J. P... [znak aut.]
Artist: Tomasz Kazikowski
Title: EGIDA, 1998
Year: 1998
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: TK [monogram wiązany] | 19 98 R, na odwr. po p. kredką: TOMASZ KAZIKOWSKI | TK [monogram wiązany] 1998 | „EGIDA” [tytuł oł.]
Artist: Jan Lebenstein
Title: PORTRET KOBIETY Z TELEFONEM I KOTEM, 1974
Year: 1974
Tools: ink, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany oł. (poprawione tuszem) p.d.: Lebenstein 74
Artist: Tadeusz Brzozowski
Title: ESTYMA, 1981
Year: 1981
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany na odwr. d.: t. Brzozowski | 1981; ciemnoniebieską farbą na krosnach dookoła od l.: T. BRZOZOWSKI; g.: 1981, p.: „ESTYMA”; d.: 50 x 40; na górnej żerdzi krosien po l. napis: WŁ. BWA | NR. IN. 831; po p. nalepka BWA Arsenał w Poznaniu Praca wzmiankowana w: - Tadeusz Brzozowski 1918-1987, pod red. Anny Żakiewicz, Muzeum Narodowe, Warszawa 1997, dział I. Obrazy, s. 239, kat. 395, jako własność Galerii Miejskiej Arsenał (d. BWA) w Poznaniu (patrz też s. 277). Tamże podana wystawa, na której praca była eksponowana: Tadeusz Brzozowski – Przyjaciele – Uczniowie, BWA, Poznań 10-12 XII 1981 (wystawa zamknięta po 3 dniach z powodu wprowadzenia stanu wojennego; towarzyszył jej druk ze spisem uczestników, spis prac eksponowanych podany w kat. jw., s. 286, poz. 318). Praca należy do grupy charakterystycznych kompozycji Brzozowskiego o polu wypełnionym przez obły kształt ni to ludzki, ni owadzi (wrażenie podobieństwa do kolosalnego żuka podnosi czarna barwa korpusu), z odnóżami-wypustkami obciętymi przez krawędzie obrazu. Z płasko malowanym tłem w kolorze żarzącej się czerwieni kontrastują fragmenty farby nakładanej impasto. Podobne kompozycje pochodzą z 1981 (Pastwa, Klempa, Manko) i z ostatniego okresu twórczości malarza (dwa obrazy bez tytułu z 1987) – wszystkie znaleźć można we wzmiankowanym katalogu
Artist: Józef Jarema
Title: ŁODZIE, 1949
Year: 1949
Tools: gouache, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany atram. l.d.: Eugeniuszowi | J. Jarema 49. na odwr. napis wzdłuż p. kraw.: J. JAREMA, l.d. i p.d. dwukrotnie oł.: p. Markowski
Artist: Eugeniusz Markowski
Title: JEźDZIEC, LATA 90.
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany oł. l.g.: E. Markowski
Artist: Władysław Hasior
Title: UKRZYżOWANIE, LATA 60
Tools: mixed
Description: IInformacje o dziele: collage: wycinanki, karta ze starodruku, staniol, pasmanteria, elementy dekoracyjne z wytłaczanego i srebrzonego papieru, fragment starego obrazu olejnego z dedykacją: ...Nowikowi | obraz czechosłowacki | Wlastimil Hofman | Bronowice 14 / VII 1939, 2 sztuczne kwiaty, nakl. na sklejkę, Obiekt należy do typu dzieł, które artysta tworzył przez całe życie, często z przeznaczeniem dla osób prywatnych, znajomych, przyjaciół itp. Spełniając rolę obiektu kultu, jest zarazem dziełem niezwykłej wyobraźni artysty. Pospolite, ostentacyjnie ubogie materiały zostały tu połączone z elementami ta-kimi, jak starodruk i fragment starego obrazu olejnego, tworząc całość poetycką, pełną nawiązań do ludowej i zarazem historycznej tradycji przedstawiania tematu Ukrzyżowania.
Artist: Tadeusz Kulisiewicz
Title: PIETA, 1927
Year: 1927
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany ołówkiem pod ryc. p.: Kulisiewicz – 27 Praca pochodzi z najwcześniejszego okresu samodzielnej pracy artysty. W tym roku ukończył studia graficzne w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych (późniejszej Akademii), będąc jednocześnie już od roku członkiem ugrupowania „Ryt”, skupiającego adeptów pracowni Władysława Skoczylasa z tej uczelni. Kulisiewicz był bodaj najzdolniejszym z nich, wcześnie też zdobył uznanie krytyki i publi-czności. Zanim zajął się tematyką związaną z życiem wioski Szlembark w Gorcach, rytował widoki rodzinnego Kalisza i sceny religijne. Prezentowana kompozycja zapowiada – zwłaszcza przez swe proporcje (wydłużony stojący prostokąt) – niektóre plansze z teki „Szlembark”.
Artist: Jan Dobkowski
Title: WENUS Z PAROS, 1996-1997
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Jan Dobkowski 1996-97 na odwr.p.g.: Jan Dobkowski |„WENUS Z PAROS” 1996-97 ROK |ACRYL | 148 cm x 99 cm Obraz z nowszego okresu twórczości artysty, zainaugurowanego w początku dekady lat 90., charakte-ryzującego się – zarówno w formie, jak odniesieniach treściowych – „śródziemnomorską” radością życia i zachwytem nad pięknem świata.
Artist: Leonor Fini
Title: ŚPIąCA, LATA 90
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana oł. pod ryc. l.: XV / LXXV, p.: Leonor Fini Praca należy do serii „sennych” portretów Fini, które powstawały w późnym okresie życia i twór-czości artystki. Wykonany, jak zwykle u niej, bardzo starannie i zarazem lekko, doskonale oddaje ulotny, oniryczny nastrój uchwyconej chwili.
Artist: Salvadore Dali
Title: WIDZENIE KUZYNKI KAROLINY, LATA 70
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: litografia barwna na metalu, papier krem. z suchą pieczęcią (płyta 62,7 x 45) napis oł. pod ryc. l.: E. A, sygnowany oł. pod ryc. p.: Dali
Verified Artist: Yes
Artist: Tadeusz Kulisiewicz
Title: CIELąTKO, 1948
Year: 1948
Tools: ink, feather
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany oł. p.d.: Szlembark / TK. 48
Artist: Tadeusz Kulisiewicz
Title: CHAłUPA W SZLEMBARKU, 1973
Year: 1973
Tools: ink
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany atramentem p.g.: Kochanej Danusi – | Ścianę z wody do picia | Tadeusz | Szlembark | Warszawa 2.IX.73 Gorczańska wieś Szlembark była przez długie lata, poczynając od okresu jeszcze przedwojennego, stałym miejscem plenerów i wakacyjnych pobytów Kulisiewicza, jego rodziny i gości. Prezentowany rysunek jest pamiątką po takim właśnie, towarzyskim epizodzie z wakacji, na co wskazuje treść dedykacji. Zarazem rysunek nacechowany jest indywidualnym, specyficznym „ruchem ręki” Kulisiewicza, który czyni każdy przejaw jego sztuki, nawet tak osobisty, skończonym dziełem.
Artist: Tadeusz Dominik
Title: BEZ TYTUłU, LATA 90
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Dominik
Artist: Zdzisław Beksiński
Title: OLEJ NA PłYCIE, 1998
Year: 1998
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany na odwr. l.d.: YĘ [w ramce] | BEKSIŃSKI 1998 tamże pośr. nalepka autorska z informacją o sposobie utrzymania obrazu w dobrym stanie technicznym
Artist: Czesław Rzepiński
Title: MARTWA NATURA W ALTANIE, PO 1950
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Rzepiński na odwrocie, na górnej listwie ramy, nalepka aukcyjna Agra-Art z 2002 roku. Obraz opisany i reprodukowany: – Chris Sztyber, Mój drugi świat. My second World. Kolekcja Malarstwa Polskiego. Polish Painting Collection , s. 195, il. barwna
Artist: Kiejstut Bereźnicki
Title: MARTWA NATURA Z BAMBUSAMI, 1983
Year: 1983
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnatura wydrapana na białym polu w l.d. części kompozycji: [nieczytelny napis] | 1983 | KBereźnicki Martwa natura, obok archaizowanych, traktowanych alegorycznie portretów i scen zbiorowych, należy do głównych wątków twórczości Bereźnickiego. Podobnie jak w ujęciach figuratywnych, także w martwej naturze artysta nawiązuje do wielkiej tradycji malarstwa, przede wszystkim holenderskiego, ale również do mieszczańskiej sztuki francuskiej XVII-XVIII wieku. Ten drugi krąg inspiracji jest widoczny zwłaszcza w wysmakowanej kolorystyce obrazów gdańskiego malarza, czego prezentowana praca jest wybitnym przykładem. Sytuuje się ona w większej grupie charakterystycznych ujęć, w któ-rych przedmioty, naczynia, warzywa, owoce, sprawione ryby itp. leżą na widocznych frontalnie, piętrowych i dość płytkich półkach. Sygnatura często bywa włączona do obrazu – pojawia się na płaszczyznach półek, denkach naczyń lub namalowanych kartkach, jak w opisywanej kompozycji.
Artist: Tadeusz Ulatowski
Title: MAKI, 1998
Year: 1998
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: ULATOWSKI 98, na odwr. l.g. pionowo: ULATOWSKI
Artist: Juliusz Studnicki
Title: SCENA W CYRKU, 1967
Year: 1967
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany oł. p.d.: STUDNICKI / 67
Artist: Juliusz Studnicki
Title: ZIELONE DIABEłKI GRAJąCE NAD RZEKą, OK. 1967
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Studnicki
Artist: Franciszek Starowieyski
Title: LE TRIOMPHE DE LA VERDURE, 1995
Year: 1995
Tools: gouache, pastel, pencil, coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany ołówkiem p.g.: LE TRIOMPHE | DE LA VERDURE | 16 FS [monogram wiązany] 95
Artist: Jan Tarasin
Title: CHłOPCY CHODZąCY NA RęKACH, 1998
Year: 1998
Tools: watercolor, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: JTarasin. 98 Nie mający precedensów w nowszej twórczości artysty, być może zapowiadający nowy jej etap rysu-nek figuratywny, któremu skrajne uproszczenie stosunków przestrzennych i postaci nadaje surreali-styczny nastrój.
Artist: Zbysław Marek Maciejewski
Title: MARTWA NATURA Z GRUSZKAMI, 1982
Year: 1982
Tools: acrylic, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnatura l.g. (słabo czytelna): Zb M [?] 1982 Martwa natura o wyraźnie erotycznym podtekście, pełna humoru i odniesień do XVIII-wiecznego malarstwa „buduarowego”, jest zarazem bardzo współczesna w śmiałym przeskalowaniu motywów i dynamice, z jaką się prezentują.
Artist: Henryk Stażewski
Title: PRZYGOTOWANIE DO RELIEFU, 1967
Year: 1967
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: na odwr. nakl. kartka z odręcznym napisem długopisem: HENRYK STAŻEWSKI | (1894-1988) | „Przygotowanie do reliefu” | pisak zielony na papierze | 12,4 x 12,4 cm | Z kolekcji Andrzeja Szewczyka | Praca wystawiana w Galerii | FOKSAL, WARSZAWA, 1967
Artist: Krzysztof Witold Skórczewski
Title: BUDOWA ARKI, 1996
Year: 1996
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany z płyty p.d.: S [litera leżąca] | 1996, sygnowany oł. pod ryc. l.: 40/100, śr.: ‚Budowa arki’, p.: Skórczewski
Artist: Stanisław Rodziński
Title: Z ZAGORSKA, 1975
Year: 1975
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany na odwr. g.: STANISŁAW | RODZIŃSKI | Z ZAGORSKA | [l.:] 1975 [p.:] 80 x 60
Artist: Andrzej Fogtt
Title: BEZ TYTUłU, 1981
Year: 1981
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Fogtt | 1981 R
Artist: Pablo Picasso
Title: GłOWA DZIEWCZYNY, PO 1950
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana z płyty p.d.: Picasso
Artist: Zdzisław Beksiński
Title: GłOWA, 1990
Year: 1990
Tools: ink, feather
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany tuszem l.d.: BEKSIŃSKI 90 Obraz jest oprawiony.
Artist: Leon Lewkowicz (Levkovitch)
Title: FASCYNACJE, 1996
Year: 1996
Tools: watercolor, gouache, pencil, crayon, pen
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany oł. p.d.: LEVKOVITCH 96 na odwr. l.d. nalepka z odręcznym napisem: Léon Levkovitch / „Fascynacje” / Paryż 1996
Artist: Jerzy Stajuda
Title: AKWARELA, 1986
Year: 1986
Tools: ink, watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany tuszem l.d.: 1511, p.d. oł.: Jerzy Stajuda 86, dalej tuszem znak chiński [podwójnie przekreśl. litera T]
Artist: Stefan Gierowski
Title: BEZ TYTUłU, 1963
Year: 1963
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany na odwr. p.g.: S. GIEROWSKI | 1963 Obraz sytuuje się na pograniczu dwóch etapów malarstwa Gierowskiego. Malarz stopniowo odchodzi od okresu charakteryzującego się stonowaną kolorystyką i wyszukanymi fakturami, zbliżonego do malarstwa informel. Zaczyna stosować w swych obrazach bardziej zdecydowane podziały płaszczy-zny, wprowadza rozwiązania przestrzenne i elementy iluzji optycznej. Brak tytułu w postaci rzymskiego numeru obrazu jest rzadkością w dorobku Gierowskiego. Wynika prawdopodobnie z tego, iż obraz od początku mógł być przeznaczony do kolekcji prywatnej.
Artist: Aleksander Kobzdej
Title: KWIATY, 1956
Year: 1956
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowane p.d.: Kobzdej | 1956 Stylizowany bukiet kwiatów o prostych, niemal geometrycznie wykreślonych łodygach, nabiera dodatkowej dynamiki przez ciasne skadrowanie w polu kompozycji. Z pewnością jest to jeden z ostatnich obrazów przedstawiających w dorobku artysty. Równolegle prowadził on już eksperymenty z malarstwem abstrakcyjnym i malarstwem materii, które wkrótce miały stać się jego wyłączną domeną.
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: AKT (PłYWACZKA), 1979
Year: 1979
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany na odwr. śr.g.: AKT | 1979, d.: Jerzy Nowosielski nad tytułem u g. pośr. nalepka z odręcznie pisaną liczbą 8, na niej złota nalepka „Desy”, p.g. napis czarnym flamastrem w czerwonej ramce: SPRZEDANE, tamże nalepka z odręczną liczbą 13
Artist: Jan Lebenstein
Title: PółAKT NA TLE WIEżY, 1985
Year: 1985
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana oł. pod ryc. l.: XII/XV, p.: Lebenstein 85
Artist: Henryk Stażewski
Title: PORTRET KOBIETY NA TLE MIASTECZKA, 1941
Year: 1941
Tools: tempera
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany oł. p.d.: Drogiej Danusi | H. Stażewski | 1941 na odwr. p.d. nakl. kartka z sentencją pisaną odręcznie przez artystę: IMPERATYW | Jest rzeczą | zdalnie kierowaną | (ale nie przez Pana Boga)
Artist: Tadeusz Ulatowski
Title: ULICA O ZMIERZCHU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: ULATOWSKI
Artist: Alfred Lenica
Title: KOMPOZYCJA, 1948
Year: 1948
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany na odwr. śr.g.: A Lenica | 1948 Kompozycja, w której można odczytać dalekie sugestie pejzażowe, choć równie dobrze można w niej widzieć czysto abstrakcyjny układ plam barwnych, pod jednym względem sprawia wrażenie jedno-znaczne – mianowicie obrazu powstałego pod wpływem historycznego ekspresjonizmu. Oddziaływa-nie tego kierunku były szczególnie żywe w Poznaniu, gdzie Lenica spędził pierwsze lata powojenne, będąc w tym czasie współzałożycielem grupy „4F+R”. Propagowała ona koncepcje artystyczne zako-rzenione w awangardach początku wieku – kubizmie, fowizmie i właśnie ekspresjonizmie, a także surrealizmie. Czyniło to jej program przeciwstawnym wobec zdobywającego u nas po wojnie dominu-jącą pozycję kapizmu. Oferowana praca z pewnością ma wiele z eksperymentu, jest ciekawym dokumentem wczesnej fazy powstawania w Polsce sztuki abstrakcyjnej i polemik temu towarzyszących
Artist: Alicja Wahl
Title: KOBIETA W FOTELU, 1994
Year: 1994
Tools: gouache, pastel, coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany czarną kredką p.d.: A WAHL | 1994
Artist: Jacek Waltoś
Title: WOłANIE V (LA VOIX HUMAINE), 1997
Year: 1997
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Waltoś 97 na odwr. p.g.: JACEK WALTOŚ | „WOŁANIE” („La voix humaine”) | V | ol. pł. 1997 | 100 x 81 cm., pośr. g. żerdzi krosien długopisem: WOŁANIE IV [skreśl.] V 97
Artist: Jonasz Stern
Title: KOMPOZYCJA ABSTRAKCYJNA, 1953
Year: 1953
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany niebieskim długopisem p.d.: Stern 953
Artist: Edward Dwurnik
Title: CZERWONY CZUB, 1990
Year: 1990
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: E. DWURNIK; śr. d. tytuł namalowany na chodniku przed obeliskiem: CZERWONY CZUB; na odwr. śr. l.: E. DWURNIK | 1990 | [w ramce:] CZERWONY | CZUB | NR: IX. 544 [w ramce:] 1561 Obraz należy do najstarszego i najliczniejszego z cykli malarskich Edwarda Dwurnika, oznaczonego numerem IX cyklu Podróże autostopem, zaczętego w 1966 i nadal kontynuowanego. Numer IX. 544 oznacza pozycję pracy w obrębie cyklu, 1561 – numer kolejny w katalogu prac malarskich artysty. Obraz wzmiankowany w publikacji: - Dwurnik. Spis cykli malarskich, oprac. Pola Dwurnik, Galeria Zachęta [Warszawa 2001], s. nlb., towarzyszącej wystawie retrospektywnej artysty tamże, 8 IX – 7 X 2001. Zarówno stylistyka, jak tematyka obrazu nie odbiega od charakterystycznych prac z cyklu Podróże autostopem, z tym może wyjątkiem, że nie została tu podana nazwa sportretowanego miasteczka. W pracach z przełomu lat 80. i 90. artysta często rezygnował z precyzyjnych „metryczek”, oddając za to z całą bezwzględnością zaobserwowane – jak zwykle z lotu ptaka – sceny dziejące się na ulicach, placach i podwórkach. Zwykłą krzątaninę, ubarwianą bójkami czy scenami miłosnymi zdominował w pracach z przełomu dekad nowy akcent – pozbywanie się, czy jawne deprecjonowanie oznak pokonanego ustroju. Również w opisywanym obrazie, którego tytuł jest zarazem obraźliwym epitetem wy-pisanym na chodniku, obelisk zwieńczony czerwoną gwiazdą jest pomazany graffiti, poniżony... więcej
Artist: Juliusz Joniak
Title: PLATANY W ST. REMY, 1999
Year: 1999
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Joniak 99 na odwr. l.g.: JULIUSZ JONIAK | „PLATANY W ST. REMY ‘99“ | 75 x 85 | 1999
Artist: Jan Szancenbach
Title: MARTWA NATURA Z KRABEM, LATA 80
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Szancenbach na odwr. na g. żerdzi krosien po p. nalepka autorska z adresem artysty
Artist: Jacek Waltoś
Title: SPóźNIONY żAL (LE REGRET TARDIF), 1991
Year: 1991
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany oł. p.d.: 19.X.91 Waltoś na odwr. p.d. (dotyczy innej wersji): JACEK WALTOŚ | 14 X 94 KRAKÓW | SPÓŹNIONY ŻAL (1492 | - 1992 | LE REGRET TARDIF | [długopisem:] PASTEL Kompozycja tej pracy – dwa akty męskie w pozie Piety – została nieco później zastosowana przez artystę w cyklu „Ofiarowanie I. przez A. (z Rembrandta)” (np. w obrazie II tego cyklu, repr. w kat.: Jacek Waltoś. Pomiędzy rzeźbą a obrazem, Orońsko-Poznań-Katowice 1996-1997, s. 44). Oba cykle: „Ofiarowanie I. przez A.” i „Spóźniony żal” łączą się zresztą z sobą zarówno w czasie, jak w pro-blematyce, najszerzej mówiąc, ofiary i miłości.
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: PEJZAż Z ARCHITEKTURą, 1986
Year: 1986
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany na odwr. l.d. sepiową farbą: J. NOWOSIELSKI, niżej zieloną: 26.IX.86. Pejzaże Nowosielskiego zazwyczaj charakteryzują się niezwykłymi ujęciami i skrótami perspektywicznymi. Odrealniony widok z lotu ptaka na założenie architektoniczne, prawdopodobnie rozległy dziedziniec monasteru, otoczony murem z narożnymi i akcentującymi osie wieżami, znajduje analogie w innych pracach artysty z tego okresu (np. w obrazie Pejzaż zielony, 1987, reprodukowanym w albumie Jerzy Nowosielski, Wyd. Arkady, Warszawa 1992, il. 51 na s. 89).
Artist: Jerzy Duda-Gracz
Title: OBRAZ 2441 (GOśCIKOWO - DIONIZOS POLSKI), 1999
Year: 1999
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: DUDA GRACZ • 2441/99 • na odwr. g: 2441, poniżej nalepka autorska z danymi o obrazie; także na odwrociu i na ramie inne napisy (daty)
Verified Artist: Yes
Artist: Jerzy Duda-Gracz
Title: OBRAZ 2414 (RYBOKARTY - REQUIEM DLA PGR-U), 1999
Year: 1999
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: DUDA GRACZ • 2414/99 • na odwr. l.g: napis: 16; poniżej: 2414; obok nalepka autorska z danymi o obrazie Obraz reprodukowany w albumie: - Duda Gracz. Obrazy prowincjonalno-gminne. Kresy polskie 2000 (red. M.Branicka), Biblioteka Śląska, Katowice 2000, il. 56 na s. 125.
Verified Artist: Yes
Artist: Alicja Wahl
Title: W PEJZAżU ..., 1980-1985
Tools: acrylic, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: A. WAHL 85 na odwr. l.g.: W pejzażu..! | A. Wahl 1980-85
Artist: Franciszek Kmita
Title: PARASOLKI W KAZIMIERZU, 1982
Year: 1982
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Kmita na odwr. p.g.: PARASOLKI W KAZIMIERZU | 73 x 60 1982 | F. Kmita
Artist: Salvadore Dali
Title: AUTOMOBIL
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: nr 2 z cyklu 12 rycin pt. „Hommage a Leonardo da Vinci”, 1975 akwaforta, kolor nakładany przez szablon, papier, 35,6 x 50,5 cm napis oł. pod ryc. l.: 259/450, sygnowana oł. pod ryc. p.: Dali Rycina publikowana w internetowym katalogu grafik Salvadora Dali: www.elainefineart.com (w dziale tek i cyklów).
Verified Artist: Yes
Artist: Joseph Beuys
Title: MULTIPL Z AUTOGRAFEM, 1965
Year: 1965
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany czerwonym flamastrem g.: Joseph Beuys na odwr. napis l.d.: Beuys, Joseph | „Granite in trick [?] Chalk” | 1965 | handsigniertes Multiple Artysta, który nie przywiązywał wagi do takich tradycyjnych kategorii jak unikalność czy niepowta-rzalność dzieła sztuki, a wręcz kwestionował samo to pojęcie, pozostawił wiele śladów swej aktyw-ności twórczej, które często wbrew jego teorii i przekonaniom były „uświęcane” właśnie w roli dzieł. Niekiedy też przewrotnie nadawał znaczenie banalnym przedmiotom, kartkom papieru, wytworom przemysłowym itp. sygnując je i tym samym podnosząc ich rangę. Tak czy inaczej, owe „multiple”, takie jak sygnowana reprodukcja własnej akwareli, można traktować jako odprysk wielkiej kreacji, jaką było życie artysty.
Artist: Eugeniusz Markowski
Title: WALKA, LATA 80
Tools: tempera, oil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Charakterystyczna dla artysty scena walki, dodatkowo zdynamizowana dzięki wprowadzeniu trzeciej postaci, leżącej u stóp walczących osobników.
Artist: Ernst Fuchs
Title: PAS WENERY (DAS VENUSGURTEL)
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany z tyłu: Ernst Fuchs, niżej znak odlewnika: PAI | VENTURI ARTE [gisernia z Bolonii] Praca reprodukowana na stronie internetowej artysty: http://www.ernstfuchs-zentrum.com/skulpt1.html (reprodukcja odwrócona stronami).
Artist: Leon Lewkowicz (Levkovitch)
Title: Z NIM (AVEC LUI), 1992
Year: 1992
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany przy d. kraw.: LEVKOVICH 5/8 Praca wzmiankowana i reprodukowana w: - Leon Lewkowicz / Léon Lévkovitch. Poprzez mgłę / A travers le brouillard. Rzeźba, rysunek / Sculptures, dessins, Galeria Kordegarda, Warszawa VII-VIII 1999, kat. 41, il. b. s. 11; - Bogusław Deptuła, Zawsze fragment, „Art & Business” 1999 nr 10 s. 61, il. b. (rec. z wystawy jw.); - Bogusław Deptuła, Udany powrót, „Top Class. Pismo dla miłośników rzeczy pięknych i luksuso- wych” 2001 nr 4 s. 82, il. b.; - Marek Sołtysik, Kieszonkowe monumenty. Leon Lewkowicz, „Przekrój” 2000 nr 32 (2876) s.45, il.b.; - Stanisław K. Stopczyk, Światła we mgle, „Format” 2000 nr 3 (35/36) s. 90, il. (rec. z wystawy jw.); - Stanisław K. Stopczyk, Plastyka. Podręcznik dla klasy III gimnazjum, Wyd. I, Wydawnictwa Szkol- ne i Pedagogiczne S.A., Warszawa 2001, s. 41, il. b.; - Tableaux, sculptures (Coll. de Mr S.) et à divers […], Etude Dubée & Berron, Romorantin 30 VI 2001, nr 153 [kat. aukcyjny]
Artist: Marc Chagall
Title: BUDOWLA Z PORTYKIEM
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana ołówkiem p.d.: Marc Chagall
Artist: Salvadore Dali
Title: FANTASTYCZNE ZWIERZę, LATA 70
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: napis oł. pod ryc. l.: 51/225, sygnowana oł. pod ryc. p.: Dali
Verified Artist: Yes
Artist: Tadeusz Kulisiewicz
Title: WENECJA W NOCY, OK. 1958-61
Tools: ink, watercolor, feather
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Widoki Wenecji i otaczających ją miasteczek, wysepek, rozlewisk stały się inspiracją do powstania dwóch cykli rysunkowych Kulisiewicza: Laguna wenecka I i II. Prezentowana akwarela przypomina swą kompozycją stosowane w tych cyklach charakterystyczne ujęcia znad wody, bez zaznaczonej linii horyzontu, co sprawia, iż widok piętrzy się i wypełnia pole kompozycji na sposób znany z archaicz-nego, przedrenesansowego malarstwa pejzażowego.
Artist: Maciej Kamil Jabłoński
Title: Z CYKLU "IMPRESJE Z PROWANSJI", 1998
Year: 1998
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany oł. p.d.: MK Jabłoński | 1998 R na odwr. g.: MKJabłoński 1998 R | Z cyklu „Impresje z Prowansji” | olej na kartonie 47 x 37 cm | [pieczątka autorska] Źródła inspiracji malarza, sięgające postimpresjonizmu przełomu wieków XIX i XX, ujawniły się najpełniej w cyklu „Impresje z Prowansji”, z którego pochodzi oferowany obraz. Łączy on charakterystyczny, ponadczasowy temat (akt we wnętrzu z widokiem na słoneczny pejzaż z cyprysem), z akcentami uwspółcześniającymi go (nowoczesne elementy wyposażenia wnętrza na pierwszym planie). Dzięki temu przedstawiona idylla, artystycznie odnosząca się do dalekiej przeszłości, okazuje się motywem z dnia dzisiejszego.
Artist: Jan Berdyszak
Title: STUDIUM PRZESTRZENNE, 1979
Year: 1979
Tools: ink
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany oł. p.g.: JAN | BER | DYSZ | AK, obok po p. tuszem: 27. I. | 19 | 79 Jest to studium do jednej z instalacji z cyklu „Przezroczyste”, których tworzywem były tafle szklane, zazwyczaj kładzione warstwami, co wywoływało określone efekty i złudzenia optyczne. Mała i z po-zoru szkicowa praca zawiera w sobie nie tylko sugestię przestrzeni, zbudowaną kilkoma plamami, nacięciami i liniami, ale – dzięki pewności i celności zastosowanych zabiegów artystycznych – ma zarazem charakter swego rodzaju raportu z przeprowadzonych we wspomnianym cyklu eksperymen-tów wizualno-przestrzennych.
Artist: Aleksander Roszkowski
Title: KOMPOZYCJA żółTO-CZARNA, 1984
Year: 1984
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany na odwr. l.g.: A. ROSZKOWSKI XI.84. | 271 [w kółku]
Artist: Jan Lebenstein
Title: SIEDZąCA, OK. 1956
Tools: ink, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany oł. p.d.: Lebenstein 1956 ?
Artist: Bożena Wahl
Title: KOMPOZYCJA, OK. 1994
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: BWAHL na odwr. napis l.g.: 1994 III fot J ROSIKON
Artist: Jan Karwot
Title: BEZ TYTUłU
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele:
Artist: Józef Jarema
Title: KOMPOZYCJA GEOMETRYCZNA, 1950
Year: 1950
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany atram. p.d.: Eugeniuszowi | J. Jarema 1950 Obie prezentowane prace Józefa Jaremy (poz. kat. 13 i niniejsza) dedykowane są Eugeniuszowi Markowskiemu, malarzowi, z artysta mógł zetknąć się już ok. 1945 w kręgu rzymskiego Art Clubu. Kompozycje malowane są jednak później, w czasie przenosin artysty do Nicei. Stoją na pograniczu dwu okresów jego twórczości: figuratywnego (Łodzie) i abstrakcyjnego, u którego początków stoi wspólna z żoną praca przy projektowaniu tkanin. Późniejszy z prezentowanych gwaszy może mieć związek z tym nowym zajęciem.
Artist: Alfred Lenica
Title: KOMPOZYCJA CZARNO-CZERWONA, LATA 60
Tools: ink, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Lenica na odwr. l.d. nalepka: „Desa” Galeria Wybrzeże, Gdynia Kompozycja organicznych w wyrazie, jakby rozkwitających form, utworzona została z użyciem specyficznej, autorskiej techniki Lenicy, przypominającej dekalkomanię (wynalezioną i stosowaną przez surrealistów). Cechą charakterystyczną tej techniki jest kształtowanie form poprzez zdejmowanie świeżo nałożonej, nie zastygłej jeszcze farby, tak że powstają faliste, jaśniejsze smugi – ślady narzędzia (szpachli, gładzika, czy nawet ręki). Metodą tą tworzył Lenica swe najbardziej charakterystyczne prace malarskie (w technice zarówno olejnej, jak farbami wodnymi) poczynając od końca lat 50. Oferowana praca należy do tego klasycznego okresu.
Artist: Antoni Rząsa
Title: PROROK
Description: IInformacje o dziele:
Artist: Andrzej Fogtt
Title: ZIEMIA, Z CYKLU "ŻYWIOłY", 1981
Year: 1981
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany na odwr. l.g.: Andrzej Fogtt | z cyklu żywioły | Ziemia, p.g.: Fogtt | z cyklu żywioły | 1981 | ZIEMIA, niżej: 200 x 135 [podkreślone] | OLEJ, na zawiniętym płótnie l.g. pionowo: A Fogtt Z cyklu Żywioły Ziemia 1981 R. Przykład wczesnej fazy malarstwa artysty, jednakże już reprezentujący jego charakterystyczny styl, tj. rozbicie kształtów na drobną, migotliwą fakturę kontrastujących kolorów, w tym przypadku ciemnego błękitu, czerni i bieli. Zarys postaci, tworzący się wokół wyraźnej, wrzecionowatej osi ciała i akcentu głowy, niezauważalnie roztapia się w magmie jednolitych łusek i plamek, co sprawia, że kompozycja jest zarazem figuratywna i abstrakcyjna, dekoracyjna i symboliczna.
Artist: Joan Miró
Title: BUKIET MARZEń, 1967
Year: 1967
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana oł. pod ryc. l.: 13/25, p.: Miró „Bukiet marzeń” jest ilustracją do książki artystycznej Yvana Goll’a „Bouquet de rêves pour Neila” wydanej w Paryżu w 1967 roku. Pochodzi z edycji 25 odbitek na papierze japońskim, numerowanych i sygnowanych. Reszta nakładu to 150 odbitek numerowanych i 25 odbitek „hors commerce” dla autorów, artysty i drukarzy. Dokładny opis edycji znajduje się na przytwierdzonej z tyłu oprawy kopii z opracowania Patricka Cramera, Joan Miró. The Illustrated Books: Catalogue raisonné (1989).
Verified Artist: Yes
Artist: Bronisław Kierzkowski
Title: KOMPOZYCJA FAKTUROWA, NR 4, 1970
Year: 1970
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany na odwrocie: KIERZKOWSKI | WARSZAWA | 1970. | NR. 4. Po kresie tworzenia kompozycji fakturowych w elementami metalowymi wciskanymi w podłoże z gipsu, artysta przejściowo zajmował się konstruowaniem monumentalnych form w plenerze i aranżacji typu environment. Około 1970 i ten etap miał za sobą. Podejmowane wówczas szeroko w kręgach awangardowych poszukiwania strukturalne i optyczne, bazujące na utopijnej wierze w możli-wość zastosowania zdobyczy współczesnej nauki w sztuce i vice versa, u Kierzkowskiego przybrały formę zbliżoną do assemblages, z użyciem przedmiotów gotowych w szerszym zakresie niż we wczesnych kompozycjach z gipsu. Tam cel był estetyczny, obecnie eksperymenty takie szukały uzasadnień naukowych i społecznych. Oferowana praca jest śladem takich poszukiwań.
Artist: Jacek Sienicki
Title: SZCZĘKA, 1979
Year: 1979
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: p.g. data wydrapana w farbie: 3 XII 79. sygnowany na odwr. l.d.: „szczęka” | Sienicki | Jacek 1979.