Artist: Jan Matejko
Title: ŚW. WOJCIECH I BOLESŁAW CHROBRY, 1865
Year: 1865
Tools: pencil
Surfaces: cardboard, paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: APOSTOLSTWO ŚW. WOJCIECHA. ŚW. WOJCIECH I BOLESŁAW CHROBRY, 1865 (wymiary w świetle passe-partout: 10 x 12 cm) sygn. wiązanymi inicjałami p.d.: JM | 1865 rp. Przy dolnej krawędzi napis: Św Wojciech z Bolkiem Chrab/.../ | (Kompozycja do Kościoła) Szkic nieznanej (niezrealizowanej?) kompozycji. Rysunek można hipotetycznie łączyć jedynie z, wzmiankowanym przez Mariana Gorzkowskiego, pomysłem dotyczącym dekoracji wnętrz krakowskiego „magistratu“ (Pałacu Wielopolskich). Otóż - jak pisze Gorzkowski - dr [Józef] Dietl, prezydent miasta Krakowa, umysł ruchliwy i czynny, zamierzał ozdobić salę magistratu ściennymi malowidłami. Zaprosiwszy Matejkę, prowadził z nim w tym kierunku narady. Matejko przedstawił mu swoje pomysły: by ściany w sali radnej zapełnić malowaniem obrazów na tle ujemnych, a potem dodatnich wypadków dotyczących miasta Krakowa; rozpocząwszy więc zabójstwem św. Stanisława na Skałce, dopełnić apostolstwem św. Wojciecha, potem różnymi scenami /./ Projekt ten nie przyszedł jednak do skutku... O obrazie Apostolstwo św. Wojciecha: więcej
Artist: Jan Matejko
Title: KRÓLEWICZ ZYGMUNT AUGUST
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JM (monogram wiązany); u góry autorski napis: Sigismundus | Augustus.- | (królewicz)
Artist: Jan Matejko
Title: ZYGMUNT AUGUST PRZED PORTRETEM RADZIWIŁŁÓWNY
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: ZYGMUNT AUGUST PRZED PORTRETEM BARBARY RADZIWIŁŁÓWNY wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d. monogramem wiązanym: JM na odwrocie oprawy l.g.: 98 [stempel] / XII [ołówek] Proweniencja: dawne prywatne zbiory w Krakowie.
Artist: Jan Chełmiński
Title: ZALOTY, 1876
Year: 1876
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jan Chełmiński | 1876 | München Na odwrocie owalna pieczęć monachijskiej firmy z przyborami malarskimi: Adrian Brugger | München | Theatinerstrasse. 2.
Artist: Jan Chełmiński
Title: NA PRZEJAŻDŻCE, 1876
Year: 1876
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jan Chełmiński | 1876 Na odwrocie owalna pieczęć monachijskiej firmy z przyborami malarskimi: Adrian Brugger | München | Theatinerstrasse. 2.
Artist: Piotr Michałowski
Title: PERSZERONY ZAPRZĘŻONE DO WOZU, 1832-1835
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: P. Michalowski Po klęsce powstania listopadowego artysta wyjechał do Paryża, gdzie przebywał w latach 1832-1835. Na ten właśnie okres przypada czas powstania prezentowanej akwareli. Wskazuje na to zarówno stylistyka dzieła, jak i uproszczona sygnatura. Dopiero zapoznanie z ówczesną sztuką francuskiego romantyzmu – z dziełami Géricaulta i Delacroix – dały impuls do działania, który dotychczas zduszany był przez rozliczne obowiązki. Michałowski rozpoczął studia w pracowni Charleta (przyjaciela Géricaulta), która dawała wiele swobody twórczej. Mógł zatem bez skrępowania rozwinąć swój niewątpliwy talent. Michałowski stał się mistrzem akwareli, artystą operującym farbami wodnymi z prawdziwą wirtuozerią. Jego dzieła cieszyły się w owym czasie ogromnym powodzeniem, a według współczesnych świadectw, cały Paryż lata za jego końmi: artyści, amatorowie, znawcy, nie-znawcy, wszyscy chcą mieć konie „Micalouskiego“, jak go nazywają. Jednym słowem jest to człowiek nadzwyczajny: ma stado w głowie i więcej jeszcze bo sprzedaje swoje konie na wagę złota, czego by z żywymi końmi nie dokazał (C. Michałowska, Piotr Michałowski. Rys życia, zawód artystyczny, działalność w życiu publicznym , Kraków 1911, s. 60). Najtrafniej twórczość Michałowskiego scharakteryzowała jego córka... więcej
Artist: Juliusz Kossak
Title: Z ŻYCIA STADNINY, OK. 1855-60
Tools: ink, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: ołówek, tusz, tusz lawowany, papier, 5,8 x 22,5 cm; 15,5 x 22,5 cm; 8,9 x 22,5 cm (wymiary w świetle passe-partout) sygn. środkowe pole p.d.: JK [monogram wiązany] passe-partout opisane u dołu: J. Kossak , na odwrocie l.g. numer (ołówkiem): No10
Artist: Zygmunt Piotrowicz
Title: MYŚLIWY, 1894
Year: 1894
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Z. PIOTROWICZ | 1894
Artist: Aleksander Świeszewski
Title: WIEJSKA DROGA
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: v. Świeszewski.
Artist: Wojciech Gerson
Title: PEJZAŻ Z OKOLIC OJCOWA, 1851
Year: 1851
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d. (drapana): W. Gerson | [w Wa]rszawie 1851. Na odwrocie, na górnej i dolnej listwie krosna pieczęć: L. A. Schröter & Co. | Spezial-Geschäft für Kunstmaterialien | charlottenburg | Nr. 14 Hardenbergstr Nr. 14; ponadto na wszystkich listwach stemple z numerami odnoszącym się do wielkości podobrazia (odpowiednio): 52 i 40. Do obrazu dołączona jest ekspertyza Elżbiety Charazińskiej z września 2024 roku. Prezentowany pejzaż pochodzi z wczesnego okresu twórczości Gersona, z początku lat 50. XIX w., gdy był jeszcze uczniem warszawskiej Klasy Rysunkowej. Wówczas to uformowała się artystyczno- towarzyska grupa młodych ludzi (zwana później „cyganerią” warszawską), skupionych wokół niewiele starszego kolegi, Franciszka Kostrzewskiego, pod auspicjami profesorów kursu malarstwa krajobrazowego, Chrystiana Breslauera i Jana F. Piwarskiego. Ci dwaj mentorzy wyprowadzili swych uczniów w plener, początkowo w najbliższe okolice miasta i nad Wisłę, zalecając uważne studiowanie natury i obserwację ludzi. Już w 1849 r. odbyli większą wyprawę do Kielc, a latem 1850 tzw. wędrówkę piechotną do Ojcowa i w okolice. Istnieją pewne analogie między rzeczonym pejzażem a niżej wymienionymi, nieco późniejszymi obrazami ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie: Widok z tarasu parku w Justianowie na jezioro Wiejsieje ,... więcej
Artist: Edmund Dittmann (Czynny 1856-1876)
Title: WYNIKI LOTERII, 1878
Year: 1878
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Edm. Dittmann. Berlin. | 1878.
Verified Artist: Yes
Artist: Adam Wiktor Malinowski
Title: PEJZAŻ WIEJSKI, 1877
Year: 1877
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Ad. Malinowski | 1877 r. O podobnych pejzażach Malinowskiego, wystawionych w warszawskiej Zachęcie w roku 1869, pisał ówczesny recenzent: Największą zaletą pejzażów p. Malinowskiego jest charakter miejscowy uchwycony z niesłychanym poczuciem polskiej natury i polskiego nieba. Patrząc na nie, oddychamy naszym powietrzem, czujemy ciepło słońca oświecającego te sosny i polne grusze, chłód w cieniu tych gajów; dotykamy stopą tego piasku na leśnej drożynie i nie możemy nie odkryć głowy przed figurą, koło której, pamiętamy, tyle razy przejeżdżaliśmy i przechodzili [...] Wszystko tu jest nasze; nie ma chmurki na bladem, północnem niebie którejbyśmy nie widzieli kiedyś; nie ma wierzby, z której, będąc chłopięciem, nie rwaliśmy witki, lub nie kręcili fujarki. [...] Ten to właśnie charakter lokalny, to uplastycznienie kontemplacji artysty nad otaczającą go przyrodą, najwięcej cenimy w pracach p. Malinowskiego. (H.Filipowicz, Krajobrazy Malinowskiego , "Tygodnik Ilustrowany" 1869, II półrocze, s. 87).
Artist: Max senior Haenger
Title: PTACTWO NA PODWóRKU, OK. 1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M Hänger M
Artist: Johann Till Młodszy
Title: Z ŻYCIA ZAKONNIKA, 1886
Year: 1886
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Till J. 1886. Na odwrocie l.g. częściowo pod krosnem (przeciwnie do kompozycji) nieczytelna pieczęć; ponadto na ramie wokół całego obrazu wielokrotnie powtórzony napis ostrzegawczy: Gesetzlich geschützt.
Artist: Wiktor Szczeblewski
Title: GWIŻDŻĄCY CHŁOPIEC
Description: IInformacje o dziele: brąz odlewany, patynowany, 56,5 x 17,5 x 19,5 cm Na podst. gwarancja brązu – okrągły stempel L.V. DEPOSE z napisem w otoku: BRONZE GARANTI AU TITRE; obok wybity numer: A 3594; na podst. napis: MOUSSE SIFFLEUR | V. SZCZEBLEWSKI. Do najbardziej lubianych przez kolekcjonerów brązów kompozycji należy Gwiżdżący chłopiec Wiktora Szczeblewskiego. Podobnie, jak wiele rzeźb, które zyskały sobie popularność, nagrodzona na Salonie figura była reprodukowana zarówno w XIX w., jak w ciągu wieku XX. Będąca jednym z późniejszych odlewów rzeźba, odznacza się bardzo dobrym poziomem warsztatowym.
Artist: Teofil Kwiatkowski
Title: PORTRET DZIEWCZYNEK
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, gwasz, papier, 74,5 x 47,5 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: T. Kwiatkowski.
Artist: Rudolf Maison
Title: WODAN, OK. 1900
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pozostałe tytuły: ŚPIĄCY WODAN, WODAN NA TRONIE, ODYN sygn. na podstawie: R. Maison znak odlewni: GUSS v. A. BRANDSTETTER MUNCHEN stan zachowania: niewielkie przetarcia patyny i złocenia Proweniencja : rzeźba zakupiona w antykwariacie w Buenos Aires w roku 2006. Bibliografia : Geiger Karin, Tausch Sabine, Rudolf Maison (1854-1904). Regensburg-Műnchen-Berlin , Universitätsverlag Regensburg, 2016. Małgorzata Najwer, Hermanna Hendricha Świątynia Legend oraz Parsifal i zamek Grala , “Quart”, nr 3(9)/2008, s. 42-63, il. Plastiken und Ölgemälde moderner Meister: Nachlass Prof. Rud. Maison, München, Sammlung Bankier R. Molenaar, Berlin und anderer Besitz, Auktion in München in der Galerie Helbing , [ katalog dzieł z kolekcji R. Molenaara, Galerie Helbing 28 kwietnia 1913 r., Monachium, 1913, poz. kat. 5, 6. Wodan (Wotan) to starogermański bóg wojny, zwycięstwa i śmierci, odpowiednik anglosaskiego Wodena i skandynawskiego Odyna. Wodan-Odyn jest przedstawiany jako dobrze zbudowany mężczyzna w średnim wieku, z długimi, kręconymi włosami i długą brodą. Jego prawy oczodół jest pusty po tym, jak oddał oko za wodę ze źródła mądrości. W prawej ręce dzierży włócznię Gungnir, za nim siedzą dwa kruki - Hugin (Myśl) i Munin (Pamięć). Odyn zasiada na tronie Hlidskjalf,... więcej
Artist: Wilhelm Kotarbiński
Title: MGŁA PORANNA, PO 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wilhelm | Kotarbiński Porównaj : – A.A. Szestimirow, P.D. Cykanow, A.M. Machow, Razgadannyje kartiny Wilgielma Kotarbinskogo. Katałog otkrytok , Moskwa 2016 (s. 54, nr kat. 174, il.). Wilhelm Kotarbiński, malarz scen o tematyce zaczerpniętej ze starożytnego Wschodu, Grecji i Rzymu oraz Biblii, uznany za głównego rywala Henryka Siemiradzkiego, w latach 90. XIX w. zaczął skłaniać się ku tematyce fantastyczno-symbolicznej. Mgła poranna jest jedną z licznych w twórczości Kotarbińskiego alegorycznych kompozycji malowanych na płótnach o wydłużonym, pionowym formacie i przedstawiających wiotkie postacie kobiece unoszące się ponad ziemią, które mają personifikować zjawiska przyrody, pory dnia lub roku, „tajnie duszy“ nastroje czy emocje (Pieśń deszczu, Wiosna, Rosa, Wieczór, Dobro, Zło, Gwiazda, Anioł smutku, Wojna ). Cieszące się ogromnym powodzeniem kompozycje artysta powtarzał; inna wersja Mgły porannej była wystawiana na aukcji Agra-Art (14 X 2018, nr kat. 53). Malarstwo Kotarbińskiego, który był na wystawach petersburskich szczególnie wyróżniany, zaś jego dzieła były zazwyczaj prezentowane tam w osobnej sali, cieszyło się ogromną popularnością. Stąd też jego obrazy były reprodukowane na licznych pocztówkach wydawanych w Kijowie i Moskwie w pierwszych latach XX w.... więcej
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: PEONIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Zygmuntowicz Na krosnach napisy (flamaster): G4 | H | A | B3.
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: PISZĄCA LIST
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: LBakalowicz | paris [inicjały wiązane]
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: WPATRZONE, 1885
Year: 1885
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: L.Wyczółkowski | 1885. Na odwrocie l.g. numer (ołówkiem): 4769 , l.d. słabo widoczne (ołówkiem): Leon Wyczolkowsky | 1852 Warschau Wpatrzone są znakomitym przykładem przemiany, jaka nastąpiła u Wyczółkowskiego po odbytej w 1878 roku wyprawie do Paryża. Wyjazd na Wystawę Powszechną umożliwił mu spadek odziedziczony po dziadkach Falickich. Młody artysta, studiujący wówczas w pracowni Matejki, pragnął przede wszystkim zobaczyć wystawę francuskich impresjonistów – Renoira i Maneta. Zetknięcie się z płótnami tego pierwszego miało kolosalne znaczenie dla jego późniejszej drogi twórczej. Roman Konik w Łowcy światła opisuje podróż Wyczóła z Antonim Piotrowskim i przytacza ich spostrzeżenia po pierwszym kontakcie z francuskimi impresjonistami: – Antek, to coś zupełnie innego niż nas uczono w Monachium czy u Gersona. Patrz na tę feerię kolorów, oni jak z siatką na motyle latają na łące i łapią w nią słońce, od tego obrazu aż bije jakiś wewnętrzny blask. (...) – Racja, to są mistrzowie. Zobacz, jak jednym rzutem pędzla chwytają impresję, na gorąco, tu nie ma poprawek, tego wylizywania obrazu, jak w Monachium. Oni malują na gorąco, w plenerze, tak jak widzą. – Co nas przed tym powstrzymuje? Antek, takie malowanie zdecydowanymi... więcej
Artist: Józef Mehoffer
Title: GŁÓWKA MODELKI, 1893-1897
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: JM Na górnej listwie krosien malarskich numer: MNK ND 10500 Pochodzenie: – Własność artysty; – Kolekcja dr. Zbigniewa Mehoffera, Kraków; – Depozyt Muzeum Narodowego w Krakowie, wł. Ryszarda Mehoffera; – Kolekcja prywatna, Warszawa. Obraz wystawiany, reprodukowany i opisany: – Katalog III. wystawy Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka“ , Kraków 1899, 19 VI - 19 VII, s. 4, il (litografia wg obrazu); – [Samlicki Marcin], Józef Mehoffer. Seria: Współczesne malarstwo polskie z. IV. , nakł. Księgarni J. Czerneckiego w Wieliczce, [ok. 1912], Druk W.L. Anczyca i Spółki, Kraków, Il. s. nlb.; – Wnętrze mieszkania artysty malarza Józefa Mehoffera w Krakowie. Fragment wnętrza , 1938, fotografia, Narodowe Archiwum Cyfrowe, sygn. 1-K-4285-8; – Helena Blum, Zofia Tobiaszowa, Zofia Kucielska, Józef Mehoffer. Katalog wystawy zbiorowej, XI – XII 1964, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1964, s. 66, nr 19; – Józef Mehoffer. Opus Magnum , Muzeum Narodowe w Krakowie 2000, red. naukowa Jerzy Żmudziński, s. 21 ( il.), s. 69; – Józef Mehoffer. Un peintre symboliste... więcej
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET WANDY KUCZYŃSKIEJ, 1913
Year: 1913
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: J. Malczewski | 1913 | Maj Na odwrocie centralnie owalny stempel składu przyborów malarskich Róży Aleksandrowicz w Krakowie. Pochodzenie: krąg rodziny Portretowanej. Malując portrety kobiece artysta wydobywa pewną tajemniczość istot żyjących blisko natury, obojętnie czy piękna dama nosi kapelusz na głowie, czy pochwyciwszy łuk i strzały naśladuje boską Dianę. Teresa Grzybkowska Wanda Helena Maria z Paulich (Paulów) Kuczyńska (1889-1918) była córką Karola Pauli, absolwenta Akademii Technicznej we Lwowie, geometry, nadinżyniera i inspektora kolei państwowych i Lucyny Wandy Izydory z Kłapkowskich. Jej dziadek, Józef Pauli oraz stryj Edward byli leśniczymi. Ten ostatni badał przyrodę Tatr – w tym jaskinie – oraz wziął udział w pierwszej zimowej wyprawie do Morskiego Oka. Tuż przed I wojną Wanda – jak wieść niesie, najpiękniejsza krakowianka – poślubiła słynnego krakowskiego fotografa Józefa Kuczyńskiego (1876-1952). Kuczyński specjalizował się w fotografii portretowej, jego klientelę stanowili członkowie elity Krakowa oraz wytworni goście spoza miasta. Obracał się w kręgu krakowskiej bohemy, przyjaźnił z Malczewskim, Wyczółkowskim, Dunikowskim oraz kolekcjonował dzieła sztuki. Zarówno Józef jak... więcej
Artist: Adam Setkowicz
Title: U BRODU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Setkowicz
Artist: Józef Rapacki
Title: JESIENNY WIECZÓR, 1919
Year: 1919
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JÓZEF RAPACKI | 1919 Na odwrocie nalepka z numerem 6; wzdłuż prawej krawędzi (ołówkiem): Mk 4000 ; u dołu, centralnie, fragment nalepki Towarzystwa Wydawniczego Świt; ponadto fragmenty trzech pieczęci lakowych. Obraz reprodukowany: – Pocztówka wydana nakładem Domu Wydawniczego A. Chlebowskiego p.f. „Świt“ w Warszawie [między 1919-1933].
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: WOŁY W SŁOŃCU, 1887
Year: 1887
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: L. Wyczółkowski Na odwrocie pieczęć: SPECYALNY SKŁAD | artykułów (...) św. | KAZIMIERZA ZA [JĄCZ] KOWSKIEGO | W KRAKOWIE | „pod Aniołem“ plac Maryacki 8.; powyżej zapiski ramiarskie. Po lewej stronie naklejona kartka ze zdjęciem i opisem bliźniaczego obrazu ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Porównaj: – Stefania Kozakowska, Barbara Małkiewicz, Nowoczesne malarstwo polskie. Cz. 2, Malarstwo polskie od około 1890 do 1945 roku , Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1997, s. 495, kat. nr 1518 ( Woły na pastwisku ). Bliźniacza dla oferowanej kompozycja, datowana na rok 1887, znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie. Wielokrotnie reprodukowany i wystawiany obraz pochodzi ze zbiorów słynnego kolekcjonera Feliksa Mangghi Jasieńskiego, który darował go do zbiorów Muzeum w 1920 r. Oba szkice powstały zapewne w czasie tego samego pleneru, podczas pobytu artysty na Ukrainie, gdzie Wyczółkowski przebywał na zaproszenie Podhorskich. Malował wtedy głównie studia, z których na początku lat 90. powstały słynne impresjonistyczne obrazy. Okres impresjonistyczny w twórczości Wyczółkowskiego trwał bardzo krótko, zaledwie kilka lat. Natomiast dzieła powstałe w tym czasie stawiają go w awangardzie przemian... więcej
Artist: Wiktor Korecki
Title: DROGA W ZIMOWYM LESIE
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WIKTOR KORECKI ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Zygmunt Rozwadowski
Title: W DRODZE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Z. Rozwadowski Na odwrocie l.d. i p.d. (pieczęć): ARTYSTYCZNA | introligatornia | JADWIGA ZARĘBSKA | Warszawa, ul. Emilii Plater [.]; l.g. (ołówkiem): No 781; obok (tuszem): 491 ; poniżej (ołówkiem): 53 x 38 ; ponadto p.g. prostokątna nalepka z numerem (ołówkiem): R 4-1.
Artist: Jan Chełmiński
Title: Z KAMPANII FRANCUSKIEJ 1814 ROKU, PRZED 1904
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jan V. Chelminski Na odwrocie, na poprzeczce krosna, numer (czarną kredką): 10496 ; poniżej nalepka z tym samym, wydrukowanym numerem; ponadto na krośnie i poprzeczce numery (czarną kredką): 0782 i 0791 bis , 28 [w kółku], oraz numery odnoszące się do wielkości podobrazia. Na lewej listwie krosna słabo czytelna nalepka firmy przewozowej American Express Co., z której wynika, że artysta wysłał za jej pośrednictwem obraz do nowojorskiej galerii Knoedler & Co. Obraz wymieniany: – M. Knoedler & Co., Painting stock book 5: 8800-12652, 1899 April – 1911 December , s. 96, nr kat. 10496 ( Les parlementairs Campaign of France 1814 ) – zakupiony przez waszyngtońską galerię V.G. Fischer Art Company. Jan Chełmiński od najwcześniejszych lat tworzył sceny z przejażdżek, polowań czy dynamiczne kompozycje batalistyczne, w których zawsze pierwsze miejsce zajmowały konie. Po ukończeniu studiów na monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych, pierwszym obrazem wystawionym przez artystę w monachijskiej Kunstvereinie była Przejażdżka ukazująca pary w rokokowych strojach. Płótno to od razu znalazło nabywcę, dając początek wielkiej karierze malarza. Z czasem zdobył on dużą popularność wśród amerykańskich marszandów i kolekcjonerów. Jego malarstwo bardzo odpowiadało... więcej
Artist: Wlastimil Hofman
Title: AUTOPORTRET–CHRYSTUS W KORONIE CIERNIOWEJ, 1915
Year: 1915
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, tektura, 43 x 33,2 cm (w świetle owalnego passe-partout) sygn. p.d.: Wlastimil Hofmann 1915 Na odwrocie u dołu nalepka (druk, czarny atrament ): SALON DZIEŁ SZTUKI KAZIMIERZA WOJCIECHOWSKIEGO | Kraków, św. Jana 3 – Telefon Nr 2 | Data przyjęcia 19 22 | Autor Hofmann Vlastimil | Tytuł Chrystus | Rodzaj olej . Rozmiar ... | Nr 1188. W prawym dolnym rogu nalepki pieczęć: SALON DZIEŁ SZTUKI | K. WOJCIECHOWSKIEGO | KRAKÓW, ul. św. Jana 3 | Telefon 2. Porównaj: – Chrystus w koronie cierniowej, 1915 , Aukcja Agra-Art, 17 X 2021, poz. 42. Od ukończenia z sukcesem studiów do wybuchu I wojny światowej Wlastimil Hofman z powodzeniem rozwijał swoją artystyczną karierę. Wiele malował i wystawiał, jego obrazy zasiliły zbiory bawarskiego Muzeum Sztuki. Jako pierwszy Polak otrzymał nominację na członka wiedeńskiej „Secesji“. 33. urodziny artysty, które przypadły na 27 kwietnia 1914 r. i osiągnięcie wieku chrystusowego, kiedy to zwyczajowo mężczyzna ocenia swoje życiowe dokonania, stały się niewątpliwie impulsem dla Hofmana do malarskich podsumowań dotychczasowego dorobku. Ich wyrazem jest zapewne kompozycja, w której autor, będący nota bene człowiekiem głęboko wierzącym, przedstawiał się jako Chrystus w koronie cierniowej. Widzimy tu... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Rafał Malczewski
Title: Z PODHALA, PRZED 1939
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rafał Malczewski. Na odwrocie notatki ramiarskie; ponadto wzdłuż dolnej krawędzi prawdopodobnie nazwisko właściciela. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: MAJOWE
Tools: tempera
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Z. STRYIEŃSKA Uproszczona pisownia nazwiska sugeruje, że obraz powstał po wyjeździe artystki z Polski w 1945 r. Stryjeńska zamieszkała wówczas w Genewie, gdzie tworzyła głównie na zamówienie Polaków mieszkających we Francji i USA. Obraz jest doskonałym przykładem jej malarstwa, w którym znakomicie wykorzystuje skróty perspektywiczne do budowy dynamicznych kompozycji. Stryjeńska w swojej twórczości pragnęła uciec od otaczającej ją szarej rzeczywistości, dlatego jej dzieła przepełnia żywa i nasycona kolorystyka. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Teodor Axentowicz
Title: MODLITWA, OK. 1914
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: T. AXENTOWICZ Na odwrociu przy górnej krawędzi owalna pieczęć producenta podobrazi: MAGAZYN PRZYBORÓW MALARSKICH | R. ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW, UL. BASZTOWA 12. Dzieło reprodukowane: – „Tygodnik Ilustrowany“ 1914, nr 28 (11 lipca), s. 852 (strona tytułowa).
Artist: Julian Fałat
Title: AUTOPORTRET Z DEDYKACJĄ, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. wzdłuż górnej krawędzi: Ukochanemu Marjanowi Niemczewskiemu | ofiaruje ten mój Konterfekt aby mu przypominał | że go Kocham serdecznie za jego Kochanie | mej Kuki jFałat | Bystra | 1927 Autoportret dedykowany jest drugiemu mężowi córki artysty. Helena Fałat zwana „Kuką“ w 1924 roku poślubiła prawnika Mariana Józefa Niemczewskiego, z którym miała dwoje dzieci – Lucynę i Lucjana.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: MĘŻCZYZNA Z FAUNEM
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wlastimil Hofman Na odwrocie: – po prawej u góry dedykacja ręką artysty (ołówek): dla duszy mej stokroć milszą | kąpiel w rodzimem bajorku | aniżeli droga jazda po obcem | jeziorku | [monogram wiązany] WH ; poniżej wymiary: 26 x 35 . – po lewej u dołu pieczęć: PREZYDIUM | RADY NARODOWEJ m. ŁODZI | Wydział Kultury Konserwator Zabytków | Łódź, ul. Piotrkowska nr 104 | tel. 280-40, wew. 226; pod pieczęcią napis: (...) III – 3/132/65 p. 1 | R. Bylin
Verified Artist: Yes
Artist: Erno Erb
Title: DZIEŃ TARGOWY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: EErb Na odwr., centralnie, notatki ramiarskie; ponadto na tzw. „zaplecku“ nalepka zakładu ramiarskiego w Poznianiu.
Artist: Wojciech Kossak
Title: ZWIAD KAWALERYJSKI
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn.p.d.: Wojciech Kossak przy g. krawędzi zatarty napis (atrament): Wenn [...]
Artist: Wojciech Kossak
Title: Z PILNYM MELDUNKIEM, 1920
Year: 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wojciech Kossak | 1920 Na odwrocie na dolnej listwie ramy nalepka (druk, tusz ): SALON SZTUKI | ALFREDA WAWRZECKIEGO | KRAKÓW, UL. WIŚLNA 9. – TELEFON Nr. 153-47. | Autor Kossak Wojciech | [Ty]tuł „Z pilnym meldunkiem“ | [R]odzaj olej Rozmiar 83 1/2 x 73 | Nr. Kat. 686/41
Artist: Jerzy Kossak
Title: W ODWROCIE, 1936
Year: 1936
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak | 1936 Na odwrocie, centralnie, dwie pieczęci Jerzego Kossaka: – faksymile tekstu napisanego ręcznie: „Stwierdzam autentycz= | ność tego obrazu“ | Jerzy Kossak; – okrągła: JERZY KOSSAK | Kraków pl. Kossaka 4, w centralnej części pieczęci herb Kos | Nr 6 [..] [tuszem]; Poniżej dedykacja (tuszem): Mojemu 34-letniemu Mężowi | na "spóźnione" urodziny | Zii | dnia 31.X 1941; ponadto l.d. nalepka z pieczęciami Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu i numerem (długopisem): kl. III 662/125/ [.] | poz 1.
Artist: Jerzy Kossak
Title: PALENIE SZTANDARÓW PRZED NAPOLEONEM, 1935
Year: 1935
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak | 1935 Porównaj: – Kazimierz Olszański, Jerzy Kossak , Wydawnictwo Ossolineum 1992, repr. 58. Jednym z najdonioślejszych wydarzeń kampanii napoleońskiej była bitwa pod Berezyną, która miała miejsce nad rzeką Berezyna Dnieprowa koło Borysowa, w dniach od 26 do 29 listopada 1812. Dzięki genialnemu manewrowi wodza Francuzów, będąca w odwrocie spod Moskwy Wielka Armia, wycieńczona i osłabiona, nie uległa rozbiciu przez przeważające liczebnością wojska Rosjan. Legendarna bitwa została upamiętniona przez Wojciecha Kossaka i Juliana Fałata w panoramie Berezyna (1894-1896). Sceną, która wywarła wyjątkowe wrażenie na publiczności, było właśnie Palenie sztandarów. Spalenie symboli utraconych pułków – płatów, a przede wszystkim wieńczących drzewce orłów – znaków o szczególnym znaczeniu dla Francuzów, było wydarzeniem niezmiernie trudnym dla cesarza. Zarówno Wojciech, jak i Jerzy Kossakowie wielokrotnie malowali sceny z legendy napoleońskiej, w tym kompozycje z panoramy Berezyna . Palenie sztandarów należy jednak do tematów, które rzadziej niż inne epizody, pojawiają się na obrazach dostępnych na rynku. Ta dość znacznych rozmiarów kompozycja, znakomicie prezentująca talent malarski Jerzego, należy niewątpliwie... więcej
Artist: Tadeusz Rybkowski
Title: Z PODARUNKIEM, 1903
Year: 1903
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, deska (wieczko pudełka od cygar), 9,5 x 12 cm sygn. l.d.: Tadeusz Rybkowski | 1903
Artist: Marie-François Firmin Girard
Title: PRZY PRACY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: FIRMIN-GIRÁRD. Na odwrocie nalepka aukcyjna Agra-Art z 2010 roku. Prezentowane płótno przedstawia najprawdopodobniej wnętrze wytwórni szkła w Incheville koło Eu w Normandii i należy do całej serii powstałych tam obrazów artysty (patrz: P. Girard, Firmin-Girard par son petit-fils , Orleans 1988, numery katalogu: 178-181, 198, 199).
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: PEJZAŻ WŁOSKI, 1911
Year: 1911
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: DR EDMUNDOWI MEISELSOWI | NA PAMIĄTKĘ NAJMILSZYCH | DNI WE WŁOSZECH (1911) | BR RYCHTER-JANOWSKA Na odwrocie ołówkiem zapiski ramiarskie.
Artist: Piotr Stachiewicz
Title: DAMA W WOALU
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel, papier żeberkowy naklejony na tekturę, 46 x 61,5 cm sygn. p.d.: P. STACHIEWICZ.
Artist: Tadeusz Styka
Title: RUDOWŁOSA, LATA 30. XX W.
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: TADÉ STYKA_ Na odwrocie białą kredą: Dunon; powyżej (atrament): nord 63.63. [...]; p.d. zatarty napis: Tadé S [...] Jedno spojrzenie i należysz do niego – mawiał o Tadeuszu Styce Louis de Rochefort, krytyk sztuki, który uważał polskiego malarza za jednego z najwybitniejszych portrecistów w historii, podkreślając wirtuozerski warsztat oraz wyjątkowy zmysł obserwacji artysty. Marie-Louise D’Otrange-Mastai pisała z kolei: Poza barokowym pięknem w jego sztuce, której wielkiej tradycji jest prawdziwym spadkobiercą (...) Tadé Styka był przede wszystkim psychologiem (...). Nigdy się nie wahał, nie stosował półśrodków, nie był skąpy; twardość metalu w podkreślających strukturach, a ponadto chromatyczna dźwięczność, w zakresie od przeszywającego tonu słodkiego sopranu w kobiecych portretach, do głębokich ech brązu w męskich charakteryzacjach – to główne cechy portretów Tadé Styki (cyt. za: Cz. Czapliński, The Styka family saga / Saga rodu Styków , wyd. Bicentennial Publishing Corporation, Nowy Jork 1988, s. 123-124). ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia... więcej
Artist: Henryk Hayden
Title: PEJZAŻ Z COLLIOURE, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Hayden ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Henryk Hayden
Title: GAJ OLIWNY, LATA 30. XX WIEKU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Hayden Na poprzecznej i dolnej listwie krosien malarskich napisy (kredka). Na g. listwie ramy nalepka Agra-Art z 2011 r., obok nalepka domu aukcyjnego. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Wacław Borowski
Title: ZBIÓR OWOCÓW. WIECZÓR. JESIEŃ, OK. 1927
Tools: pastel, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel fiksowany sygn. l.d.: W. Borowski p.d. znak producenta papieru: VANGTON Wacław Borowski, współzałożyciel i prezes Stowarzyszenia Rytm, jest uważany za jednego z czołowych przedstawicieli nowego klasycyzmu polskiej sztuki międzywojnia. Artyści ci, zrywając z impresjonizmem i secesją, dążyli do stworzenia nowego kanonu sztuki narodowej. Bazą twórczości Borowskiego jest sztuka antyku i wczesnego renesansu. Jego malarstwo cechuje syntetyczna, oparta na rytmiczności, subtelnie modelowana zwarta forma oraz zgaszona, pastelowa kolorystyka. Idylliczne sceny, ukazujące postaci, najczęściej w pejzażu, odziane w antykizujące szaty, posiadają wymowę symboliczną i egzystencjalną, dotyczą relacji człowieka z naturą. Borowski posiadał znakomity warsztat malarski: tworzył freski, posługiwał się akwarelą, gwaszem i pastelem – czego przykładem może być oferowa-ne dzieło. Artysta uprawiał także litografię barwną i czarno-białą. Stąd też Jesień – jest znana przede wszystkim jako grafika. Różniąca się niewielkimi detalami barwna litografia była wydana w II Tece Autolitografii w 1927. Była ona eksponowana na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu w 1929. Jej egzemplarze znajdują się m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz Ossolineum. Zarówno grafika, jak i dzieła malarskie Wacława Borowskiego, jednego z najwybitniejszych malarzy polskich I... więcej
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: PEJZAŻ MIEJSKI, 1930
Year: 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W de Terlikowski _ 1930 Na g. listwie krosien malarskich nieczytelny napis ołówkiem.
Artist: Jan Rubczak
Title: AMIENS – RUE DES TANNEURS
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jan Rubczak Na lewej listwie krosien malarskich stempel: 20F.
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: MARTWA NATURA Z PATERĄ, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: 22 | Terlikowski Na krosnach malarskich oraz bocznej listwie ramy trzy nalepki domu aukcyjnego; na dolnej listwie krosien odwrotnie do kompozycji stempel: 84 M; ponadto po lewej papierowa nalepka z numerem: 84.
Artist: Rajmund Kanelba
Title: ZABAWA Z DZIECKIEM, OK. 1950
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Kanelba Na odwrocie pośrodku napis tuszem 14 [w kółku]; ponadto resztki papierowej nalepki. Obraz oprawiony w ramę zaprojektowaną przez syna artysty, George’a Kanelbę. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Zygmunt Menkes
Title: AUTOPORTRET Z TORĄ, 1928-1935
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M Na górnej listwie krosien malarskich dwie nalepki aukcyjne. Na górnej listwie ramy trzy nalepki aukcyjne, po lewej i prawej stronie nalepki z numerami: 94 i 86. Obraz reprodukowany i wzmiankowany: – Jerzy Malinowski, Malarstwo Zygmunta Menkesa, „Pamiętnik Sztuk Pięknych“ 2003, nr 2, s. 78. Najbardziej interesujący ikonograficznie wydaje się Autoportret z Torą. Obraz ten jest w historii malarstwa żydowskiego dziełem szczególnym. Tory bowiem nie trzyma rabin, czy (symboliczny) Ojciec, lecz artysta, podkreślając w ten sposób swą kulturową przynależność. Nawiązuje on do (...) dzieła M. Gottlieba Żydzi modlący się w synagodze podczas Jom Kipur. W obrazie tym Gottlieb, umieszczając swą postać obok rabina, przeciwstawia własną „sceptyczną“ postawę skostniałej tradycji rabinów (...). Choć poza Menkesa w Autoportrecie z Torą nawiązuje do pozy Gottlieba, ideowa wymowa obrazu jest odmienna. Nie oznacza bowiem przeciwstawienia się tradycji, lecz jej akceptację. Jerzy Malinowski Po kilkuletnim pobycie w Paryżu, około roku 1928, Menkes zaczął poszukiwać swoich korzeni. Podobnie jak inni artyści żydowscy polskiego pochodzenia, przeżywa swoją narodową tożsamość, czemu towarzyszą światopoglądowe dylematy. Stąd w jego malarstwie pojawiają... więcej
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: RÓŻE W ZŁOTYM WAZONIE, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: 1927 | Wł Terlikowski
Artist: Rajmund Kanelba
Title: MARIONETKI, 1945
Year: 1945
Tools: ink, watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, tusz, gwasz, ołówek, cienka tektura sygn. p.g.: Kanelba | 1945 Na odwrocie nalepka Agra-Art z 2009 r. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Rafał Malczewski
Title: GÓRY SKALISTE
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: akwarela, papier naklejony na płytę pilśniową syg. l.d.: Rafał Malczewski Na odwrocie p.g. numery inwentaryzacyjne powtórzone również na ramie.
Artist: Rafał Malczewski
Title: LA PÊCHE RIVER
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, ołówek, karton sygn. l.d.: Rafał Malczewski. Na odwrocie l.d. (ołówkiem): La Pêche River in Wakefield; p.g. (ołówkiem): F 812 | FRAMED * do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu).
Artist: Wiktor Korecki
Title: JESIENNY LAS
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: WIKTOR KORECKI
Artist: Włodzimierz Zakrzewski
Title: PLAC ZAMKOWY, 1969
Year: 1969
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: W. Zakrzewski 1969 na odwrocie czarnym olejem: W. ZAKRZEWSKI | 1969 2 | WARSZAWA 80 x 110 | PLAC ZAMKOWY