Artist: Jan Matejko
Title: KRÓL JAN KAZIMIERZ WAZA, OK. 1856
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: obok szkice: Korona Szwedzka i szczegóły stroju króla - frędzle, ozdobne wykończenie dolnego brzegu kaftana, wysoki but 17,8 x 10,7 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d. monogramem wiązanym: JM Rysunek - pierwotnie własność pp. Siemilskich we Lwowie - w latach 30. XX w. trafił do zbiorów malarza Antoniego Michalaka (1899-1975) w Kazimierzu nad Wisłą i odtąd pozostawał w rodzinnej kolekcji. Jest to wczesna praca Matejki powstała jeszcze w czasie jego studiów w Krakowie, zapewne ok. roku 1856. Artysta od najmłodszych lat wykonywał i gromadził rysunki oparte o dawne przekazy ikonograficzne: stare portrety, pieczęcie, rzeźby grafiki, miniatury. W 1856 uzyskał nawet specjalne pozwolenie do korzystania z rękopiśmiennych zbiorów Biblioteki Jagiellońskiej. Rysunki te służyły mu później, przez lata, pomocne jako wzory postaci, strojów, dawnych sprzętów, ozdób, przedmiotów. Wtedy też przestudiował dzieło Franciszka Ksawerego Preka Wizerunki znakomitych ludzi w Polszcze z dołączeniem krótkiego opisu każdey osoby żywota (zeszyty I-III wydawane w latach 1829-1832 oraz plansze do przygotowywanego zeszytu IV), przerysowując różne portrety, wedle zamieszczonych tam wzorów graficznych. Wizerunek Jana Kazimierza powtórzył Matejko właśnie za miedziorytem umieszczonym na planszy przygotowanej do planowanego IV zeszytu (egzemplarz,... więcej
Artist: Władysław Czachórski
Title: PORTRET MŁODEJ DAMY
Tools: pastel, pencil, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 36,5 x 29,7 cm (w świetle owalnego passe-partout) sygn. u dołu: Czachórski Na odwrocie, centralnie, nieczytelna pieczęć lakowa; z lewej pieczęć: PRACOWNIA K[ONSERW]ACJI PAPIERU | Muzeum Narodowego | we Wrocławiu; z prawej fragment nalepki warszawskiego domu aukcyjnego. Wobec skończenie pięknego dzieła sztuki odczuwa się wrażenie zachwytu, płynące z nagromadzonych w niem pierwiastków estetycznych. Dzieło przemawia całokształtem włożonych weń usiłowań, na które się składają i talent, i praca, i wiedza nabyta, i owo harmonijne zrównoważenie użytych środków w dążności do zamierzonego celu. Wtedy zachwycamy się danym utworem jako artystyczną i estetyczną całością, jako czemś tak doskonałem, że ustępuje na plan dalszy konieczność podkreślania talentu jego twórcy – czujemy bowiem, że twórczość ta jest mistrzowska. Talent Czachórskiego, jeśli nie manifestował się wyrazem silnej indywidualności, to miał natomiast rzadko napotykaną cechę możności tworzenia znakomitych dzieł sztuki – sztuki, której podłożem jest piękno, szlachetność, wdzięk, doskonałość formy. H. Piątkowski, Władysław Czachórski, Monografie Artystyczne , Tom XI Nakład Gebethnera i Wolffa, Warszawa 1927 s. 5-6
Artist: Stanisław Janowski
Title: WIOSNA WE FLORENCJI, 1904
Year: 1904
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: ST. JANOWSKI. FLORENCYA 1904 Na odwrocie l.g. nalepka aukcyjna Agra-Art. Obraz zapewne przedstawia niewielki Castello di Vincigliata. Ten malowniczo położony, otoczony murem, zamek znajduje się na obrzeżach Florencji.
Artist: Kazimierz Stabrowski
Title: ROMA AMOR. WIOSNA NA FORUM ROMANUM
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel, papier naklejony na sklejkę, 50 x 68 cm sygn. p.d.: K. Stabrowski | ROMA – AMOR [nadpisana na wcześniejszej, tą samą kredką] Na odwrocie nalepka TZSP, częściowo zerwana (druk, pieczęć , atrament ): 2 Autor Stabrowski Ka [...] | [...] sna na „Forum Romanum“ | Rzym / Rodza[..] | Własność ... | Data na [...] | [...] Marszał 38 m [...] | JW Kucharski. Obraz wystawiany: – Katalog obrazów Kazimierza Stabrowskiego , wyd. Wł. Łazarski, Warszawa [1913], s. 7, poz. kat. 83 ( Wiosna na Forum Romanum ).
Artist: Giuseppe Giardiello
Title: RYBACKA IDYLLA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: G. GIARDIELLO Na bocznych listwach krosien malarskich stempel odnoszący się do wymiarów: 48; ponadto na prawej listwie stempel: (...) Patent | N989191.
Artist: ÉMILE EISMAN-SEMENOWSKY
Title: DZIEWCZYNA Z KWIATAMI
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: EISMAN – SEMENOWSKY. Na odwrocie na dolnej listwie ramy nalepka zakładu ramiarskiego Edlunds Konst w Landskronie.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: DZIEWCZYNA W MANTYLCE
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: T. Axentowicz Na odwrocie nalepka aukcyjna Agra-Art z 2001 roku. Portret zajmuje znaczące miejsce w twórczości Teodora Axentowicza. Po studiach w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych artysta wyjechał do Paryża, aby dalej kształcić swoje umiejętności. Trafił tam do pracowni wziętego portrecisty Carolusa-Durana. Szybko sam też zyskał sławę znakomitego portrecisty. Znany był zwłaszcza jako autor powabnych kobiecych wizerunków : Bystrość obserwacji i zdolność odnajdywania jakiegoś specyficznego pierwiastka u danego modela przemawia z każdego płótna. Ta znajomość psychologii kobiecej uderza od razu u artysty (...) Przez zręczne ustawienie, przez pochylenie postaci, ruchem głowy lub ręki, wyrazem oczu, spojrzeniem lub wręcz uśmiechem umie zainteresować lub przykuć uwagę. (...) Wreszcie artystę odznacza subtelna gama kolorystyczna – pisał o nich Franciszek Klein (cyt. za: Teodor Axentowicz. Ormianin polski [kat. wystawy], Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, 19 VI – 21 IX 2014, s. 78). Teodor Axentowicz – twórca pięknych, eterycznych portretów kobiecych – malował głównie w technice pastelu portrety dam z arystokratycznych sfer, mieszczańskich salonów oraz kręgów artystycznych. Wykorzystując atrybuty kobiecości – tj. suknie, zwiewne materiały, kwiaty, biżuterię czy eleganckie nakrycia głowy oraz odpowiednio... więcej
Artist: Jan Styka
Title: KALIPSO, BOGINI PIĘKNOWŁOSA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jan Styka. Na odwrocie, na płótnie pośrodku, owalny, trudno czytelny stempel francuskiej firmy z materiałami malarskimi; u góry po lewej nalepka z napisem (atramentem): Calypso à la belle chevelure. Na krośnie, l.g. napis (tuszem): 63. JAN STYKA | Odyssée XXIII. (patrz cytowany niżej katalog); obok okrągła, nieczytelna nalepka. Obraz reprodukowany i wymieniony, m.in. w: – Jan Styka, Odyssée d’Homere , wyd. Société Générale d’Imprim. et Édition, Paryż 1923, t. II, il. s. nlb. (między stroniami 104-105); – Okrężna wystawa dzieł Jana Styki , Tadeusza Styki, Adama Styki, Nowy Świat 67, Warszawa 1930, s. nlb. nr kat. 65 (XXIII. Kalypso, bogini pięknowłosa ). Obraz przedstawia boginię Kalipso – zakochaną w Odyseuszu pięknowłosą nimfę z wyspy Ogigii, która pragnęła pojąć bohatera za męża i obdarzyć go nieśmiertelnością, ale posłuszna rozkazom Zeusa, musiała zezwolić ukochanemu na powrót do Itaki. Jest to jedno z 83 płócien ilustrujących homerowską Odyseję , cyklu nad którym Styka pracował już od roku 1911, kiedy to wybrał się w podróż, aby przygotować potrzebne szkice i materiały. Tak o tej wyprawie pisał dr Aleksander Małaczyński w szkicu... więcej
Artist: Edward Okuń
Title: AVE MARIA, 1902
Year: 1902
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: EOKUŃ 1902 [inicjały wiązane] Na odwrocie centralnie nalepka własnościowa z herbem Rawicz, poniżej (tuszem): Okuń | Ave Marya ; ponadto na prawej listwie ramy nalepka TZSP w Królestwie Polskiem (druk, tusz): No 2142 | Nazwisko autora Edward | Okuń | Rodzaj dzieła olejny | Tytuł Ave Marja | Wymiar - | Cena lub jego wartość 130 | Własność Autora | Adres | Warszawa d. 2/15 X 902 ; ponadto na górnej listwie ramy ślad po prostokątnej nalepce Proweniencja: – Własność artysty 1902. – 1902-1917 własność hr. Juliusza Karola Ostrowskiego – zakupiony z wystawy w TZSP. – Własność spadkobierców powyższego. – Zakupiony przez Wacława Koniecznego (1882-1942) – przedsiębiorcę i dyrektora fabryki ceramiki w Poraju pod Częstochową – W zbiorach spadkobierców powyższego. Pierwszym właścicielem obrazu był hrabia Juliusz Ostrowski (1854-1917), który w 1902 r. zakupił dzieło bezpośrednio z wystawy Edwarda Okunia w warszawskiej Zachęcie. Świadczy o tym zapis w Sprawozdaniu Komitetu Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1902. Juliusz Karol hr. Ostrowski (1854-1917) odziedziczył po ojcu dobra ujezdzkie, dzięki czemu stał się jednym z najbogatszych właścicieli ziemskich... więcej
Artist: Władysław Czachórski
Title: MARTWA NATURA, 1886
Year: 1886
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Czachórski 1886 Obraz wzmiankowany i reprodukowany w : – Sprawozdanie Komitetu Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za r. 1911 , s. 31 ( Martwa natura I, II lub III ); – H. Piątkowski, Władysław Czachórski, Monografie Artystyczne , Tom XI, Nakład Gebethnera i Wolffa, Warszawa 1927, il. s. nlb. ( Czapla | martwa natura ); – Władysław Czachórski 1850-1911 w dziewięćdziesiątą rocznicę śmierci artysty, Katalog wystawy (teksty L. Lameński, D. Kubacka), Muzeum Lubelskie, Lublin 2001, nr kat. 15, il. s. 60 ( Martwa natura z kurą ). Władysław Czachórski namalował zaledwie kilka martwych natur. Z monografii artysty (H. Piątkowski 1927, s. 21) wiemy o istnieniu Trofeów myśliwskich syberyjskich namalowanych przez Czachórskiego w 1874 roku i zakupionych przez lwowskie Towarzystwo Sztuk Pięknych. Ponadto w 1911 na wystawie w warszawskiej Zachęcie znalazły się: Martwa natura I, Martwa natura II i Martwa natura III . Prezentowany obraz ma takie same wymiary jak Martwa natura z owocami z 1886 i Martwa natura z jarzynami z 1889 roku, możemy zatem przypuszczać, że prezentowana Martwa natura jest tożsama z jedną z trzech martwych natur wystawionych na pośmiertnej wystawie Władysława Czachórskiego w Towarzystwie... więcej
Artist: Aleksander Orłowski
Title: JEŹDZIEC WSCHODNI, PO 1802
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na górnej listwie krosien malarskich nalepka papierowa (czarny długopis): Orłowski | Jeździec wschodni | 54 x 67 | olej-płótno | 43 ; na górnej listwie ramy nalepka papierowa (niebieski długopis): 39 , po prawej – 1124/VIII | 210 Orł ; na prawej listwie (czarny flamaster): 64 ; na lewej listwie (czarny długopis): D 49538 Proweniencja: – Aukcja Domu Aukcyjnego Agra, 11 X 1992, poz. 39. Obraz reprodukowany: – P. Sarzyński, Przewodnik po rynku malarstwa , wyd. Iskry, Warszawa 1999, s. 204, il. Zasługą Orłowskiego, osiągniętą zresztą przy pomocy Norblina, było zerwanie z klasycyzmem, odwrót od oficjalnego stylu i wczesne przejście na stronę romantyzmu, przede wszystkim zaś podjęcie tematów realistycznych, najpierw polskich, potem rosyjskich. T. Dobrowolski, Nowoczesne malarstwo polskie , t. I, Warszawa 1957, s. 146. Aleksander Orłowski, uczeń Norblina i Marcello Bacciarellego w „malarni“ na Zamku, w roku 1802 opuścił Warszawę i wyjechał do Petersburga, gdzie osiadł na stałe. Tu bardzo szybko rozwinął błyskotliwą karierę. Został nadwornym malarzem wielkiego księcia Konstantego Pawłowicza, potem zaś zaczął pracować dla Aleksandra I. Nad Newą, jak pisał... więcej
Artist: Jan Matejko
Title: SZKIC POSTACI MłODZIEńCA DO "DZIEWICA ORLEAńSKA"
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: oznaczony monogramem wiązanym p.d.: JM Nad obrazem Dziewica Orleańska, przedstawiającym tryumfalny wjazd Joanny d’Arc do Reims po zwycięstwie nad Anglikami odniesionym 17 lipca 1429 pod Orleanem, Matejko pracował w latach 1884-1886. Prezentowany rysunek jest jednym ze szkiców do tego obrazu – postać młodzieńca o nagim torsie artysta przeniósł na płótno, wiernie powtarzając jej gest i ruch; odnaleźć ją można po lewej stronie obrazu, wśród tłumu witającego Joannę. Według sekretarza artysty, Mariana Gorzkowskiego do postaci młodzieńca pozował jeden z synów Matejki. Znane są także inne studia rysunkowe do Dziewicy Orleańskiej: szkicownik z lat 1884-1888 w zbiorach warszawskiego Muzeum Narodowego, szkice ołówkowe w Muzeum Narodowym w Krakowie. Wiadomo też o czterech szkicach, które były własnością Gorzkowskiego. Porównaj: K. Sroczyńska [red.], Matejko. Obrazy olejne. Katalog, Warszawa 1993, s. 213-216, nr kat. 248 [tu dokładny opis i historia obrazu olejnego, jak również pełna dotycząca go bibliografia].
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: KOSODRZEWINA. KRAJOBRAZ ZIMOWY, 1898
Year: 1898
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel, papier żeberkowy naklejony na tekturę sygn. p.d. niebieską kredką, monogramem: SW Do obrazu jest załączona opinia p. Elżbiety Charazińskiej z maja 2024 r. Proweniencja : – Kolekcja Zofii i Józefa Żychlińskich. – Kolekcja prywatna, Poznań. Obraz wystawiany i reprodukowany: – B. Og., Kawiarnia artystyczna „Pod Pawiem“ w Krakowie , „Kraj“ 1899, nr 51, s. 357-358, il.; – H. Majkowski, Dzieła malarskie Wyspiańskiego w zbiorach poznańskich , Poznań 1932, s. 4, bez nr kat.; – H. Majkowski, Dzieła malarskie Stanisława Wyspiańskiego w zbiorach poznańskich , „Polska Gazeta Introligatorska“, 1932, R. 5, nr 11, s. 158; – Fotografia w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu, nr inw. MNPA-F-1670-106; – T. I. Grabski, „Wystawa Książki Wyspiańskiego“ w Muzeum Wielkopolskim , „Studia Muzealne“, Muzeum Narodowe w Poznaniu, 2017, zesz. XXII, s. 113-124. Jesienią 1898 r. Wyspiański przebywał w Innsbrucku, gdzie osobiście nadzorował wykonywanie witraży franciszkańskich w firmie Tiroler Glasmalerei und Mozaik Anstalt. Artysta mieszkał tam w zachowanej do dziś tzw. chacie „Mohrenhäusel“ w Hötting,... więcej
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: PLANTY, 1897-1900
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 26,5 x 17,3 cm (w świetle passe-partout) sygn. wzdłuż dolnej krawędzi: S WYSPIAŃSKI Do obrazu dołączona jest ekspertyza p. Marty Romanowskiej. Według Marty Romanowskiej, sygnatura najprawdopodobniej została naniesiona w 1907 roku, kiedy to artysta, na krótko przed śmiercią, powalony chorobą, sparaliżowaną ręką podpisywał swoje wcześniejsze prace. Sam obraz według niej powstał między 1897 a 1900 rokiem. Datowanie oparła na podstawie kształtu nakrycia Wieży Zygmuntowskiej. W czasie prac renowacyjnych na Wawelu w 1897 roku wieża otrzymała nowy, zaprojektowany przez architekta Sławomira Odrzywolskiego, istniejący do dziś hełm. Szkic przedstawia widok na wieże katedralne zza dwóch nagich drzew na pierwszym planie. Na bezlistnych gałęziach ciemniejsze punkty znaczą prawdopodobnie przysiadłe kawki. W połowie kadr przecina linia masywu katedralnego z Wieżą Zegarową pośrodku kompozycji i wyraźnie zaznaczonym załamaniem murów opasujących w kierunku południa, nad murami widoczny czubek Wieży Srebrnych Dzwonów. Dystans od drzew i domu poniżej wzgórza zajmuje płaszczyzna pofałdowanego i zarosłego gruntu, co uzyskano walorowymi pasami kilku odcieni poziomo położonych beżowobrązowych smug. Cały masyw wawelski rozświetlony jednostajną barwą, nierównomiernie położoną farbą wodną w kolorze złotego ugru. Daje to efekt rozsłonecznienia. Z ekspertyzy... więcej
Artist: Witold Wojtkiewicz
Title: ZADUMANA, 1907
Year: 1907
Tools: watercolor, pencil, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn z lewej: Wojtkiewicz | 1907 Proweniencja : Kolekcja Zygmunta Ziembickiego – krakowskiego przedsiębiorcy, który prowadził jedną z największych w Polsce firm w branży papierowo-technicznej. Z czasem Ziembicki zgromadził imponującą kolekcję obrazów znanych mistrzów z Jackiem Malczewskim na czele, z którym łączyły go więzy przyjaźni (więcej o kolekcji – poz. nr 21) W 1905 r. Wojtkiewicz współtworzył „Grupę pięciu“, której młodzi członkowie uważali, że bohaterem nowego malarstwa musi być człowiek, jego życie, dole i niedole, jego bóle i radości, a nawet to wszystko czego nie można pojąć na drodze poznania intelektualnego (B. Czajkowski, Portret z pamięci , Wrocław 1971, s. 93). Wojtkiewicz na bohaterów swoich obrazów wybrał dzieci. Te małe, pełne uroku, istotki odczuwają świat ze zdwojoną siłą. Ich niedojrzałość emocjonalna sprawia, że targane uczuciami, których nie mogą udźwignąć, rozgrywają autentyczne dramaty. Na wybór takich bohaterów musiała mieć wpływ wrodzona nadwrażliwość artysty. Wojtkiewicz bardzo intensywnie odczuwał otaczającą go rzeczywistość. Nic więc dziwnego, że zagłębił się w świat dziecka, by jego oczami, przez pryzmat jego zintensyfikowanych odczuć i przy użyciu błahych –... więcej
Artist: Władysław Podkowiński
Title: SZAŁ – SZKIC, 1893
Year: 1893
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Do obrazu dołączona jest ekspertyza Elżbiety Charazińskiej z maja 2024 roku. Obraz Szał uniesień, jak i towarzysząca mu od chwili powstania legenda, należą do najgłośniejszych i najbardziej intrygujących historii w dziejach sztuki polskiej. Ostateczną, dużą wersję obrazu malował Podkowiński długo i mozolnie, od jesieni 1893 do wiosny 1894 r. w swej warszawskiej pracowni, przeszklonym belwederze pałacu Kossakowskich przy ul. Nowy Świat 19. Poprzedzały ją szkice kompozycyjne w niewielkiej skali, w których pod wpływem zagęszczającej się wizji, redukował gamę barwną. Jak odnotowali zaniepokojeni przyjaciele artysty, to już wtedy nasiliły się symptomy śmiertelnej choroby płuc, której nabawił się prawdopodobnie jeszcze w chudych czasach studenckich, gdy często przymierał głodem. Niezwykle wrażliwy z natury, o delikatnej konstrukcji psychicznej i fizycznej, w latach 90. przeżywał mocno wieloletni dramat zawiedzionego uczucia do żony bliskiego przyjaciela. Tym niespełnionym namiętnościom, powodującym jednak wyrzuty sumienia, dawał upust w fantastyczno-symbolicznej treści swych obrazów. Prezentowany obraz jest jednym ze szkiców kompozycyjnych do głośnego obrazu symbolicznego Władysława Podkowińskiego, Szał uniesień, z 1894 r. W swym rozwiązaniu kompozycyjnym powtarza układ ostatecznej, monumentalnej wersji obrazu. Powstanie dużego płótna (310 x 275 cm, własność Muzeum Narodowego w Krakowie) poprzedziły... więcej
Artist: Jan Stanisławski
Title: JESIEŃ, OK. 1901
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JAN STANISŁAWSKI Na odwrocie wzdłuż górnej krawędzi nieczytelny napis tuszem; poniżej nalepka TPSP (druk, tusz , pieczęć ): Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. | 1909 SZTUKA Nr. 770 | Stanisławski Jan | Adres + | Dzieło Jesień | Rodzaj ol . Cena; poniżej (ołówkiem): DA | 264 ; z lewej numer (niebieską kredką): 195 [w kółku]; poniżej stempel z podpisem żony artysty: JAN STANISŁAWSKI | ZE SPUŚCIZNY | POŚMIERTNEJ | [podpis] Janina Stanisławska; poniżej (ołówkiem): Kijów O [gród] | 1901 . Ponadto na górnej listwie ramy fragment nalepki wystawowej warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych z 1933 roku (druk, pieczęć, maszynopis , tusz ): 25727 Autor Stanisławski 25727 | J [wyk]onanie ol . Oznaczenie DA Janina Stanisławska nadawała obrazom ze spuścizny po artyście, które miały zostać wystawione na licytację. Dochód miał być przeznaczony na budowę Domu Akademickiego dla uczniów krakowskiej ASP. Obraz wystawiany i wymieniany w: – Katalog XIII wystawy Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka“ w Krakowie 1909 r. od 20 marca do 30 kwietnia , Kraków 1909,... więcej
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: RÓŻE, 1903
Year: 1903
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: SW 1903 Proweniencja : – Własność prof. dr. Juliana Nowaka w Krakowie (1865-1946). – Własność spadkobierców powyższego. – Kolekcja prywatna, Warszawa. Obraz reprodukowany, wystawiany i wzmiankowany w : – S. Przybyszewski, T. Żuk-Skarszewski, S. Świerz, Stanisław Wyspiański. Dzieła malarskie , Biblioteka Polska, Kraków, Warszawa, Bydgoszcz 1925, s. 121, nr 404 ( Róże ; własność prof. dr. Juljana Nowaka w Krakowie); – Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, Towarzystwo Miłośników Książki, Stanisław Wyspiański w czterdziestolecie śmierci , Kraków 1947, s. 11, nr kat. 66 ( Róże ; własność spadkobierców prof. dr. Juliana Nowaka). Prezentowane Róże , namalowane w 1903 roku, nawiązują do polichromii wykonanych przez artystę w krakowskim kościele franciszkanów w roku 1895. W lipcu 1850 roku pożar strawił znaczną część Krakowa, w tym także częściowo kościół franciszkanów. Prace remontowe trwały przez całą drugą połowę XIX wieku, a ich założeniem było usunięcie barokowych elementów i przywrócenie średniowiecznego wyglądu budowli. Ogłoszony w 1894 roku konkurs na wykonanie dekoracji ściennych, wygrał projekt Józefa Mikulskiego i Franciszka... więcej
Artist: Roman Kochanowski
Title: PEJZAŻ Z ŻERDZIAMI, OK. 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: R K Na odwr., na górnej listwie krosna, numer (długopisem): 39 [w kółku]; obok nalepka aukcyjna Agra-Art z 2009 r.; ponadto na górnej listwie ramy nalepka (druk): Muzeum | im. Jacka Malczewskiego V-IX 2007 | w Radomiu | MALARSTWO | ROMANA KOCHANOWSKIEGO | 1857-1945. Proweniencja: Obraz pochodzi z monachijskiej kolekcji Barbary i Tadeusza Lewkowiczów. W 2007 roku był pokazywany na monograficznej wystawie Kochanowskiego urządzonej w Muzeum Jacka Malczewskiego w Radomiu, eksponowanej następnie także w Katowicach, Sandomierzu, Szczecinie, Gdańsku, Piotrkowie. Wystawie tej towarzyszył bogato ilustrowany katalog, będący kompendium wiedzy o artyście. Pejzaż z żerdziami powstał podczas jednego z częstych pobytów Kochanowskiego w Chobienicach w Wielkopolsce, które w latach 1890-1900 artysta chętnie odwiedzał na zaproszenie Macieja Mielżyńskiego. Czuł się tam dobrze i ten radosny, „wakacyjny“ nastrój znalazł wyraz w malowanych w Chobienicach obrazach – pogodnych, przesyconych światłem pejzażach, o dominujących jasnych tonach zieleni łączonej z rozbielonymi szarościami, ugrami, błękitem. „Zielone“ pejzaże chobienickie są w twórczości artysty czymś wyjątkowym, szczególnym wyrazem wrażliwości, zachwytu i daru dostrzegania piękna w powszednim pozornie krajobrazie. Obrazy... więcej
Artist: Julian Fałat
Title: BIELANY, 1900
Year: 1900
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jul Fałat 900 Bielany Na g. listwie krosien malarskich nalepka warszawskiego domu aukcyjnego, obok nalepka z numerem (druk): 224.
Artist: Jacek Malczewski
Title: GORGONA – PORTRET MARII SOZAŃSKIEJ, 1918
Year: 1918
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: 1918 JMalczewski Proweniencja: Obraz pochodzi z kolekcji Zygmunta Ziembickiego – krakowskiego przedsiębiorcy, który prowadził jedną z największych w Polsce firm w branży papierowo-technicznej. W latach 1910-1955 miał sklep papierniczy przy Placu Mariackim 2 w Krakowie. Ziembicki, który z racji swojej profesji, znał wielu artystów, zajął się również sprzedażą obrazów. W siedzibie firmy prowadził w latach 1913-1932 małą galerię, o czym pisał Marian Krzyżanowski: Zygmunt Ziembicki, późniejszy właściciel sklepu papierowego na placu Mariackim oraz składu obrazów, (...) miał zawsze do sprzedaży obrazy Malczewskiego lub Kossaka (Szymon Bauman, Krakowscy wytwórcy i sprzedawcy pieczęci w pierwszej połowie XX w. Wprowadzenie do zagadnienia , „Krakowski Rocznik Archiwalny“ T. 25, 2019, s. 106). Natomiast sam Zygmunt wraz z żoną Lucyną zgromadził imponującą kolekcję obrazów znanych mistrzów z Jackiem Malczewskim na czele. Byli właścicielami tak znakomitych dzieł artysty, jak Konik polny (Aukcja Agra-Art, 17 X 2021), Autoportret z kwiatem koniczyny (Agra-Art 18 X 2020), Corona Imperialis , tryptyk Moje życie , tryptyk Przepowiednia Ezechiela . Zygmuntostwo Ziembiccy byli zaprzyjaźnieni z artystą, który został ojcem chrzestnym ich najstarszego syna. I... więcej
Artist: Piotr Stachiewicz
Title: PERŁOWY KOLCZYK
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: P. STACHIEWICZ
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: ANEMONY, 1917
Year: 1917
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d. : LWyczół | 1917. [inicjały wiązane] Na odwrocie nalepka aukcyjna Agra-Art z 2020 r.; ponadto p.d. nalepka domu aukcyjnego w Krakowie.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: PORTRET MARTY NAZIEMSKIEJ
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, lawowanie, ołówek, papier, 60,5 x 51 cm sygn dwukrotnie. l.g.: LWyczół Pochodzenie: Wedle przekazu rodziny portretowanej, Marta Naziemska-Rawczyńska (1894-1983), profesor krakowskiego Instytutu Muzycznego, była znajomą Leona Wyczółkowskiego. Po jej śmierci obraz przeszedł w posiadanie rodziny. Leon Wyczółkowski zdobył sobie ogromną popularność jako portrecista, o czym pisze Roman Konik: Popularność Wyczółkowskiego jako portrecisty była niejednokrotnie zmorą malarza. Były w jego życiu takie momenty, kiedy musiał odmawiać malowania portretów, bo gdyby przyjmował wszystkie zlecenia, nie malowałby nic innego, jak tylko i wyłącznie portrety (R. Konik, Leon Wyczółkowski. Portret malarza , wyd. Take Care, Bydgoszcz 2019, s. 187). Wyczółkowski malował wiele portretów. Mimo, że stanowiły źródło dochodu, nie wszystkich zleceń się podejmował; były to bowiem dzieła bardzo czasochłonne, gdyż do każdego z nich artysta starał się podchodzić indywidualnie. Aby trafnie uchwycić psychologię modela, poświęcał wiele czasu na wcześniejszy kontakt, chcąc poznać osobowość portretowanego, zaobserwować jego gestykulację, mimikę. Z dzieł powstałych w pośpiechu, bez odpowiedniego przygotowania, a zatem bez pogłębienia psychologii modela, nie był zadowolony, co więcej, stanowiły one jego wyrzut sumienia. Zupełnie... więcej
Artist: Jan Stanisławski
Title: PEJZAŻ Z WIATRAKAMI, OK. 1905
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JAN STANISŁAWSKI Na odwrocie, wzdłuż górnej krawędzi (ołówkiem): J. Stanisławski wieś ukraińska ; ponadto na tzw. „zaplecku“ naklejona karta z odręczną opinią dr. Stanisława Dąbrowskiego, potwierdzającą autentyczność obrazu z czerwca 1946 roku. Wiatraki były tematem, który Stanisławski powtarzał w swojej twórczości wielokrotnie. Opuszczony wiatrak namalowany przez artystę w 1883 roku (patrz aukcja Agra-Art 26 VI 2022, poz. 5) był pierwszym obrazem, który zwiastował zainteresowania artysty pejzażem. W katalogach wystaw „Sztuki“, zarówno tych w Polsce, jaki i w Wiedniu, możemy bez trudu odnaleźć m.in. Wiatraki na roli, obraz wystawiony na aukcji w Agra-Art w czerwcu 2012 roku. W zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie znajdują się szkicowniki artysty, w których napotykamy rysunkowe notatki z wiatrakami. W malarstwie Stanisławskiego próżno szukać ludzi. To natura i tworzone przez nią krajobrazy były dla artysty najważniejsze. Olbrzymie połacie pejzażu zamykał w niezwykle małych formatach, jednak nie brak im przestrzeni i powietrza. W prezentowanym obrazie również odczuwamy niemal bezkresną przestrzeń. Główną rolę artysta powierzył skłębionym chmurom zawieszonym nad pogrążoną w ciszy wioską. Jak zwykle to na obłokach odbywa się główny spektakl światła i koloru. Całość przepełniona jest... więcej
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: DOMY POD LASEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, płótno naciągnięte na tekturę 18,5 x 30 cm sygn. p.d.: M.G. Wywiórski Na odwrocie dwie nalepki z numerem: 17177/54 , jedna z numerem: 27 ; ponadto na górnej listwie ramy nalepka aukcyjna Agra-Art z 2008 r. Proweniencja: Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty. Rodzinna kolekcja, która liczyła 150 pejzaży i pejzażowych studiów malarskich, prezentowana była w 2004 roku na wystawie w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu. Wystawie towarzyszył obszerny katalog autorstwa p. Marii Gołąb, który zawiera opisy i reprodukcje wszystkich wystawionych prac artysty. Obraz opisany i reprodukowany w: – M. Gołąb, Michał Gorstkin Wywiórski – pejzaże. Między niebem a ziemią , Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, Poznań 2004, s. 116, nr kat. 27, il. 27 na s. 46.
Artist: Roman Kochanowski
Title: WIECZÓR, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: R Kochanowski
Artist: Jacek Malczewski
Title: THANATOS, OK. 1917
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Inny tytuł: Śmierć II Na odwrocie dedykacja od autora: JWielmożnej Pani Lucynie Ziembickiej | na pamiątkę Jej dobroci dla mego wnuka w roku 1917 - roku ślubu mego syna | wdzięczny bardzo | Jacek Malczewski. P.g. i l.d. dwie nalepki, górna zachowana fragmentarycznie (druk, niebieski długopis ): TOW. PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | Autor Jacek Malczewski | Tytuł dzieła Śmierć II | Rodzaj dzieła ol.-tekt. 97 x 67 | Cena | Podpis autora p. Ziembickiej ; obok wycinek prasowy z informacją o dworze w Lusławicach i zdjęciem. Proweniencja : Obraz pochodzi z kolekcji Lucyny i Zygmunta Ziembickich (informacje o kolekcjonerach przy poz. nr 21). O ich zażyłej relacji z Malczewskim świadczy dedykacja znajdująca się na odwrocie oferowanego dzieła, w której artysta dziękuje Lucynie za pomoc i wsparcie. Dotyczy to najpewniej bardzo trudnej dla artysty sytuacji, grożącej jego rodzinie wielkim skandalem. W roku 1917 syn Jacka, Rafał, nawiązał romans z Bronisławą Dziadoszówną. Kiedy kobieta zaszła w ciążę, młody Malczewski nie był skory do ożenku. Dopiero dramatyczny wypadek w górach, podczas którego zginął jego przyjaciel, zaś Rafał czekał na pomoc niemal całą dobę, skłonił go do uporządkowania spraw osobistych. 3 X 1917 młodzi złożyli przysięgę małżeńską, zaś 11 XI urodził się ich syn Krzysztof. Obraz... więcej
Artist: Julian Fałat
Title: TORUŃ, 1920
Year: 1920
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: jFałat | Toruń 1920 [inicjały wiązane] Na odwrocie l.g., wzdłuż lewej krawędzi (ołówkiem): Toruń | Zamek krzyż. * Do Ceny Zakupu zostanie doliczony dodatkowo podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu).
Artist: Julian Fałat
Title: DOLINA BOLECHOWICKA, 1905
Year: 1905
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J. Fałat 905 Proweniencja : Obraz pochodzi z kolekcji Zygmunta Ziembickiego. Informacje o kolekcjonerze przy poz. nr 21. Obraz wzmiankowany i reprodukowany: – Tadeusz Z. Bednarski, Krakowskim szlakiem Juliana Fałata , wyd. Secesja, Kraków 2005, s. 183-185. W kręgu tematyki krakowskiej trudno nie wymienić pejzażowej akwareli z 1905 r. Dolina Bolechowicka. Obraz posiada piękne malarsko rozwiązanie przy pomocy światłocienia i naturalnego układu skał. (...) Jest to jedno z ciekawszych rozwiązań kompozycyjnych w twórczości artysty, gdzie układy przekątnych podpowiedziało ukształtowanie terenu. Pięknego terenu południowo-wschodniej części Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej. Tadeusz Z. Bednarski
Artist: Aleksander Augustynowicz
Title: KROKUSY, OK. 1915
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Augustynowicz Na g. listwie ramy nalepka aukcyjna Agra-Art z 2008 r.
Artist: Stanisław Gałek
Title: CZARNY STAW
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: SGAŁEK K Na odwrocie na dolnej listwie krosna ( ołówkiem ): St Gałek Czarny Staw Gąsienicowy ; obok nalepka wystawowa Villa La Fleur w Konstancinie-Jeziornie; ponadto na górnej listwie ramy nalepka wystawowa Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem. Obraz wystawiany i reprodukowany : – W. Huculak, Tatrzańskie stawy w obrazach Stanisława Gałka , „Spotkania z Zabytkami“, nr 7-8 (VII – VIII 2016), ss. 54-56, il. s. 55; – Góry widoków. Stanisław Gałek i tatrzańscy pejzażyści jego czasów , Muzeum Tatrzańskie w Zakopanem, 18 XI 2016 – 5 I 2017, il. s. nlb.; – W. Huculak, Tatry chmurami spowite , „Tatry“, nr 70 (jesień 2019), ss. 182-185, il. s. 182; – Zakopane. Wyrzeźbione. Namalowane , Villa La Fleur 5 X 2023 – 31 III 2024, Warszawa 2023, nr kat. 134, il. s. 159.
Artist: Kazimierz Stabrowski
Title: COLOSSEUM W ŚWIETLE KSIĘŻYCA, 1928
Year: 1928
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 47 x 65 cm (w świetle passe-partout) sygn.p.d.: K Stabrowski. Pochodzenie: Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny żony artysty, Julii Stabrowskiej z Janiszewskich. W r. 1997 był pokazywany na wystawie kolekcji prac Kazimierza Stabrowskiego ze zbiorów prywatnych i Muzeum Na-rodowego w Warszawie urządzonej w Starej Kordegardzie w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Wymieniony w katalogu wystaw: - Przewodnik nr 288 po wystawie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych [...] Wystawa zbiorowa prac Kazimierza Stabrowskiego [...], TZSP Warszawa 1928, s. 5, kat. nr 25; - Kazimierz Stabrowski 1869-1929. Kolekcja prac ze zbiorów prywatnych i Muzeum Narodowego w Warszawie . [L.Skalska-Miecik przy współpracy K.Jerzmanowskiej], Muzeum Łazienki Królewskie Stara Kordegarda, Warszawa 1997, kat. nr 57.
Artist: Julian Fałat
Title: CZORSZTYN, 1921
Year: 1921
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JFałat 1921 | Czorsztyn Na odwrocie, na tzw. „zaplecku“ pieczęć krakowskiej firmy introligatorskiej.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET KOBIETY, XII 1934
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel na papierze brązowym naklejonym na tekturę; sygnowany u góry po prawej: Ignacy I Witkiewicz I 1934 I T.B + A) I NΠ NP I + herb W połowie lat 20. Witkacy, rozczarowany brakiem zrozumienia publiczności, porzucił nie przynoszące mu ani zysków ani uznania malarstwo olejne i powołał do życia jednoosobową Firmę Portretową „S.I. Witkiewicz“. Sformułował wówczas Regulamin , określający zasady funkcjonowania Firmy i wyszczególniający pięć podstawowych typów wizerunków – oznaczonych kolejnymi literami alfabetu od A do E – określających konwencję, w jakiej portret miał być wykonywany. Najbardziej popularny był typ B – realistyczny, w miarę obiektywny, prezentujący modela w popiersiu, na neutralnym tle, ujmujący głowę w nieregularne obramowanie na kształt aureoli. Taki właśnie, w założeniu, miał być także prezentowany portret kobiety, malowany w grudniu 1934 roku. Ma on jednak dodatkowe oznaczenie w postaci litery A , co według Regulaminu Firmy określało portret „wylizany“, tzn. wyidealizowany z bardzo starannie opracowaną twarzą – odpowiedni raczej dla twarzy kobiecych niż męskich. Wykonanie „gładkie“, z pewnym zatraceniem charakteru na korzyść upiększenia, względnie zaakcentowania „ładności“ .... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Józef Czajkowski
Title: PEJZAŻ, 1907
Year: 1907
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn p.d.: Józef Czajkowski | 1907 Na odwrocie l.g. ( ołówkiem ): 2386 ; obok ( brązową kredką ): Lwów | Jesienna 1907 ; u dołu nalepka lwowskiego TPSP (druk, tusz, niebieska kredka ): Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie. | Nr. 2986 | Nazwisko Czajkowski Józef | Adres | Tytuł Jesienna [przekreślone] Wieś białoruska [częściowo już poza nalepką] | Rodzaj Cena | Własność | Adres do zwrotu; wzdłuż lewego boku (niebieską kredką): Klasztor reform.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: DZIEWCZYNA Z DZBANEM, PRZED 1915
Tools: pastel, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: T. Axentowicz Na odwrocie l.g. mała, słabo czytelna, nalepka z ceną; poniżej nalepka ( pieczęć , druk, tusz ): [w kartuszu] SALON | ARTYSTYCZNY | FELIKSA RICHLINGA | [w okręgu] SAFR | WARSZAWA | 131 Marszałkowska 131 [przekreślone] | TELEFON 193-00 | Kredytowa 5 ; obok: Nr 3538 | Autor Teodor A [x] entowicz | Dzieło p.t. Dziewucha [z] dzbankiem | Rodzaj dzieła pastel | Cena Rb. 400.- Salon Artystyczny Feliksa Richlinga został otwarty w roku 1911 roku w Warszawie przy ulicy Marszałkowskiej 131 w kamienicy Pod Husarzem. W okresie pierwszej wojny światowej salon został przeniesiony na ul. Kredytową 5. Około 1920 roku galeria ponownie zmieniła adres – na Kredytową 18. Przekreślony na nalepce adres Marszałkowska 131 i poprawiony na Kredytowa 5 pozwala nam datować obraz Axentowicza.
Artist: Erno Erb
Title: PRZEKUPKI NA RYNKU WE LWOWIE
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: E. Erb
Artist: Antoni Piotrowski
Title: MŁODOŚĆ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. Piotrowski Na odwr. częściowo zdarta nalepka papierowa z oświadczeniem ( atrament ): Oświadczam, że obraz przedsta- | wiający głowę Cyganki kupiłem | osobiście w atelier | art. malarza | Antoniego Piotrowskiego | w Warszawie | (...) | 27/4 (...).
Artist: Heinrich Hartung
Title: WIOSNA W OGRODZIE, 1901
Year: 1901
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: H Hartung 1901
Artist: Leopold Schmutzler
Title: UŚMIECH
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: L Schmutzler Na odwrocie ołówkowy szkic portretu kobiety.
Artist: Ferdinand Schebeck
Title: CZAPLA NAD WODĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: F.F. Schebek Na górnej listwie krosna napisy (niebieską kredką): 28 „Fischreiher“, n 13210 , [.] puq ; na dolnej (kredką czerwoną): EO .
Artist: Hermann Seeger
Title: MARTWA NATURA Z BZEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: H Seeger. Na odwrocie napis na płótnie: No 6670 , poniżej białą kredą: 429 | 215. Na górnej krawędzi krosna nalepka (druk, czarny atrament ): KUNSTHANDLUNG EMIL DEGNER | Berlin W 62 Kurfürstenstraße 126. Atelier-Haus | „Flieder“ | orig. | Prof. Dp. Hermann Seeger ; po lewej numer (flamaster): 7066. Na g. listwie ramy nalepka Agra-Art z marca 2009.
Artist: Jan Grubiński
Title: PO ZACHODZIE SŁOŃCA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J. Grubiński Na odwrocie, na dolnej listwie krosna, notatki ramiarskie. Obraz zakupiony bezpośrednio od artysty. Dołączone jest również potwierdzenie autentyczności podpisane przez malarza w grudniu 1941 roku.
Artist: Wojciech Kossak
Title: POWRÓT, 1902
Year: 1902
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Drowi Wisznickiemu | przyjaciel Wojciech Kossak 1902 | do H. Heine’go [...] Na odwrocie numery ( białą kredą ): 49451 ; 1026 ; ponadto numer ( niebieskim markerem ): 352 . * do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu)
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: PEJZAŻ LETNI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Stefan Filipkiewicz Na odwrocie szkic jeźdźca na koniu (ołówek) oraz zapiski ramiarskie.
Artist: Wojciech Kossak
Title: Z MOICH WSPOMNIEŃ WOJENNYCH, 1915
Year: 1915
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wojciech Kossak | rotmistrz | Koprzywnica 1915 Na odwr. centralnie ( ołówek ): Ziembicki ; l.g. ( ołówek ): 34 bo | ae | 120 . Na d. listwie ramy nalepka ( czarny atrament , pieczęć , druk): Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | R. 1936 | Nr 1470 | Autor Wojciech Kossak | Adres ... | Dzieło Z moich wspomnień wojennych | Wykonanie olej | cena ... | 40 . Proweniencja : Obraz pochodzi z kolekcji Zygmunta Ziembickiego. Informacje o kolekcjonerze – poz. nr 21. Obraz wystawiany : – Wojciech Kossak. Wystawa jubileuszowa dla uczczenia 60-lecia pracy malarskiej Wojciecha Kossaka , XI 1936, TPSP, Kraków 1936, s. 20, poz. kat. 41. Po wybuchu I wojny światowej Wojciech Kossak został powołany do armii austriackiej. Służąc w wojsku w stopniu rotmistrza, artysta także malował. Tworzył portrety dowódców i kolegów, sceny z pola walki oraz z życia obozowego. Niejednym z tych obrazków - pisał Kazimierz Olszański - potrafił wyrobić nie tylko sobie znośniejsze warunki służby, ale i innym znajomym i nieznajomym przeróżne zwolnienia i ulgi (K. Olszański, Wojciech Kossak , wyd. Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków 1976, s. 36).
Artist: Ryszard Okniński
Title: POLUJĄC NA KUROPATWY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: R. Okniński
Artist: Wiktor Korecki
Title: PEJZAŻ ZIMOWY Z RZEKĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WIKTOR KORECKI. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: W ŚNIEŻNEJ ZAWIEI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: I. Zygmuntowicz
Artist: Jerzy Kossak
Title: KIRASJERZY PRZED CHATĄ, 1948
Year: 1948
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak | 1948 Porównaj : – K. Olszański, Jerzy Kossak , wyd. Ossolineum, Wrocław 1992, il. 191. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Wiktor Korecki
Title: MłYN
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WIKTOR KORECKI ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Jerzy Kossak
Title: UŁAN Z KONIEM, 1937
Year: 1937
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. wzdłuż dolnej krawędzi: Jerzy Kossak | 1937 Na odwrocie słabo czytelna okrągła pieczęć: JERZY KOSSAK | Kraków pl. Kossaka 4, w centralnej części herb Kos | Nr 1385; poniżej faksymile tekstu napisanego ręcznie: „ Stwierdz [am autentycz= | ność] t ego obrazu“ | Jerzy Kossak. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Jerzy Kossak
Title: SPOTKANIE NAD STRUMIENIEM, 1933
Year: 1933
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak | 1933 Na odwrocie l.d. zapiski ramiarskie. Porównaj : – K. Olszański, Jerzy Kossak , wyd. Ossolineum, Wrocław 1992, il. 145. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Wojciech Kossak
Title: OPATRUNEK, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Wojciech Kossak | 1927 Na odwrocie napis tuszem: Wojciech Kossak (w ramce). Ponadto różową kredą: S 283 , białą kredą: 165 . Na g. listwie krosien malarskich nalepka Agra-Art z 2008 r.
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: DWOREK POLSKI, 1946
Year: 1946
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: B. RYCHTER - JANOWSKA Na odwrocie autorski napis - dedykacja: „ Dworek szlachecki zniszczony przez okupantów“ | Bronis Rychter Janowska | . VI - 1946 | Najzacniejszemu panu Janowi Stańczykowi, Przyjacielowi | artystów, całym sercem tę drobną pracę z wdziędzności ofiarowuję | Bronis Rychter Janowska. Ponadto napisy ołówkiem: Stańczyk | # 8861 oraz 8 XII [....]
Artist: Jerzy Kossak
Title: POLOWANIE PAR FORCE, 1931
Year: 1931
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak | 1931 Na odwrocie l.g. fragment pieczęci składu przyborów malarskich Róży Aleksandrowicz w Krakowie, centralnie nr (czarną farbą): 20. ; poniżej nr (ołówkiem): 2962. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Soter Jaxa-Małachowski
Title: MORSKIE FALE, 1940
Year: 1940
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: S. Jaxa | 1940 Na odwrocie owalny stempel składu przyborów malarskich Róży Aleksandrowicz w Krakowie.
Artist: Stanisław Żurawski
Title: PÓŁAKT NA TLE ZIELENI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: St. Żurawski Na odwr. napis zielonym tuszem: Stanisław Żurawski | „Półakt na tle zieleni“ | (35 x 50) olej.
Artist: Henryk Epstein
Title: PEJZAŻ, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: H. Epstein | 1927
Artist: Tymon Niesiołowski
Title: MARTWA NATURA Z KWIATAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Tymon Proweniencja: - krąg rodziny malarza Wacława Jankowskiego (1918-2015), ucznia Tymona Niesiołowskiego. Zakupiony w pracowni Artysty.
Artist: Jean Lambert-Rucki
Title: POCAŁUNEK, OK. 1929/1977
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: brąz odlewany na wosk tracony, patynowany, 24 x 5 x 6,8 cm sygn. na podstawie: Lambert-Rucki E.A. Na boku podstawy znak wytwórni: CIRE | C. VALSUANI | PERDUE [częściowo zatarty] Proweniencja: Rzeźba powstała jako odlew pośmiertny w słynnej paryskiej odlewni Valsuani. Edycja obejmowała 8 numerowanych odlewów oraz cztery épreuves d’artiste . Została ona nabyta od edytora w roku 1977 przez francuskiego kolekcjonera, który otrzymał do niej certyfikat, wystawiony w październiku 1977 przez Jacques’a Sokolowskiego, zarządzającego odlewnią Valsuani od r. 1973. Rzeźba wystawiana: – Vascoeuil, Château de Vascoeuil, Bronzes du XXe siecle , Fonte Valsuani, mai-octobre 1977, n° 17. Porównaj: – A. Winiarski, Jean Lambert-Rucki 1888-1967 , Villa La Fleur, Konstancin-Jeziorna 21 IX – 31 XII 2017, s. 109. W albumie towarzyszącym pierwszej w Polsce wystawie monograficznej Jeana Lamberta-Ruckiego jest reprodukowana hebanowa figura z kolekcji Comité Jean Lambert-Rucki, która zapewne stanowiła model do odlewu edycji brązów, z której pochodzi oferowana rzeźba: Rucki – pisze Artur Winiarski – szczególnie lubił rzeźbić... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Mojżesz Kisling
Title: KWIATY W WAZONIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Kisling Na lewej listwie krosien malarskich dwie nalepki Christie’s z numerami inwentarzowymi i kodem kreskowym; na poprzecznej listwie (ołówek): No 21 , na dolnej (czerwona kredka): No 55 . Do zawieszki ramy przytwierdzona metka Christie’s z numerem katalogowym i datą aukcji oraz numerami inwentarzowymi i kodem kreskowym; na bocznych listwach ramy nalepki Christie’s z datą aukcji i numerem katalogowym; na górnej listwie – okrągła nalepka z napisem: Kisling | No 21 , wyżej mosiężna tabliczka z grawerowanym napisem: KISLING . Proweniencja: – Aukcja w Hôtel Rameau, Versailles, 3 XII 1967, nr kat 70. – Aukcja Impressionist and Modern Art Day Sale, Christie’s Nowy Jork, V 2023, (nabyty przez obecnego właściciela). Wg informacji zamieszczonych w katalogu Christie’s, dzieło będzie włączone do IV tomu (uzupełnienie tomów I, II i III) catalogue raisonné Mojżesza Kislinga autorstwa Marca Ottavi (w przygotowaniu). Kubizm, ekspresjonizm, czysty kubizm – to tematy literackie. Nie uznaję żadnych kierunków, ważne jest dla mnie, czy obraz jest dobry, czy zły. Francuzi, posiadający zdolność ścisłego formułowania swych obserwacyj, nie mówią o obrazie inaczej jak: „C’est... więcej
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET JANINY CZERBAKOWEJ, 3 IX 1929
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel, papier, 62,5 × 48,4 cm (w świetle passe-partout) sygn. l.d.: Witkacy 1929 3/IX, p.d.: NP1 (T.E) Do obrazu dołączona jest ekspertyza dr Anny Żakiewicz z sierpnia 2017 roku. Janina z Soborskich Czerbakowa, II voto Bulandowa (1892-1976) w chwili wykonywania jej portretu przez Witkacego była żoną Adama Wiktora Czerbaka (1874-1931) – lekarza, nauczyciela, publicysty i wydawcy. W czasie I wojny światowej urządzał on w Zakopanem seanse spirytystyczne i występował jako hipnotyzer. W 1921 roku zamieszkał na stałe w Zakopanem, gdzie w latach 1922-1924 wydawał cykl jednodniówek ( Bagno Zakopiańskie, Targowica Zakopiańska, Młot Zakopiański, Pręgierz Zakopiański ), w których publikował paszkwilanckie artykuły atakujące władze miejskie oraz miejscowe znakomitości, w związku z czym był jednym z najbardziej nielubianych tam ludzi. Poza tym malował, pisał dramaty i komponował, co sprzyjało jego kontaktom z zakopiańskim kręgiem artystycznym. W sierpniu 1930 Witkacy wykonał dwa jego portrety (oba zaginione), jeden z nich określił jako „szarlatańskoje lico“ (po rosyjsku: twarz szarlatana) i uznał za nieudany, więc wykonał drugi (typ B + d) za 100 zł. Rok wcześniej artysta sportretował żonę Czerbaka, Janinę i zakwalifikował jej wizerunek do typu E, który według Regulaminu Firmy Portretowej zakładał „dowolną interpretację psychologiczną według intuicji firmy“.... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Wojciech Weiss
Title: MARTWA NATURA Z MELONEM, 1935
Year: 1935
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WW [monogram wiązany] Na odwr. na płótnie p.g. pieczęć z numerem ze spuścizny po artyście: 0959 | WW | 4; na górnej listwie krosna nr (fioletową kredką): N. 4 [w kółku]; obok nalepka z nr. (długopisem): Rz 28 ; obok stempel z numerem: 4 , powtórzony na prawej listwie krosna; ponadto na lewej, dolnej i prawej listwie krosna pieczęci składu przyborów malarskich Róży Aleksandrowicz w Krakowie oraz odnoszące się do wielkości podobrazia stemple z numerami (odpowiednio): 33 i 32 . Do obrazu dołączone jest potwierdzenie sprzedaży podpisane przez wnuczkę artysty – Renatę Weiss. Obraz wystawiany i wymieniany w : – Pamiętnik wystawy Wojciecha Weissa, Muzeum Okręgowe w Rzeszowie XI 1975 – I 1976, oprac. Teresa Szetela-Zauchowa, poz. 28. [Melon z renklodami, 1935].
Artist: Tadeusz Styka
Title: BACHANTKA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: TADÉ. STYKA_ Na odwrocie l.g. numer (niebieską kredką): 10. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Wojciech Weiss
Title: AKT, 1930
Year: 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WW [monogram wiązany] Na odwr. na płótnie p.g. pieczęci: 0907, poniżej: WW. Na górnej listwie krosien malarskich częściowo zdarta nalepka (druk, pieczęć , atrament ): 16538 | Autor (...) | Tytuł Akt | wykonanie o (...) | Cena ... | Właściciel ... | Data ...; na dolnej kartka z odręcznym napisem: Wojciech Weiss | Nr 58 akt ; ponadto na obu listwach pieczęć odnosząca się do wymiarów: 99; na lewej listwie napis (kredka): MNK 62/3 . Do obrazu załączona opinia Fundacji Muzeum Wojciecha Weissa z lipca 2013 roku, podpisana przez Zofię Weiss-Nowinę Konopkę, wnuczkę Artysty. Obraz wystawiany: – Przewodnik Nr 61 po wystawie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych , Wystawy zbiorowe prac: Wojciecha Weissa, Karola Sicińskiego, Alfreda Józefa Sipińskiego, Stanisława Śliwińskiego. Wystawa ogólna , Warszawa II 1931, s. 6, poz. kat. 35 (jako Modelka na tle czerwonej chustki); – Wystawa Wojciecha Weissa i jego uczniów [katalog], Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, IV-V 1934, poz. kat. 70 (jako Akt na czerwonym tle); – Wojciech Weiss. Obrazy olejne, akwarele, rysunki, grafiki, rzeźby, Katalog wystawy, [wstęp Helena Blum, oprac. katalogu H. Blum, Z. Tobiaszowa, Z. Kucielska], Muzeum Narodowe... więcej
Artist: Rafał Malczewski
Title: GÓRSKI PEJZAŻ, OK. 1943
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p. d.: Rafał Malczewski Na odwrocie: – na górnej listwie krosna, okrągła pieczęć własnościowa: KM (w otoku) | Z KOLEKCJI | Krzysztofa Malczewskiego; – obok numer (długopisem): NR 18 ; – obok napis ( ołówkiem, długopisem ): Spring ploughing | 11. ; – obok zapewne notatka ramiarska (ołówkiem): B 1204 | 20 x 27 ; – ponadto na górnej listwie ramy dwie nalepki wystawowe z Muzeum Okręgowego w Sandomierzu i Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, oraz nalepka aukcyjna. Proweniencja: – Kolekcja syna Rafała Malczewskiego – Krzysztofa; – W 2006 r. w kolekcji Wandy Marossanyi – siostrzenicy Zofii Mikuckiej-Malczewskiej; – Zakupiony na aukcji do kolekcji prywatnej. Obraz wystawiany: – Jacek i Rafał Malczewscy , Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, 25 III 2011 – 4 IX 2011; – Jacek i Rafał Malczewscy , Muzeum Okręgowe w Sandomierzu, 17 III – 31 VIII 2012. Stanisław Potępa, autor monografii Rafała Malczewskiego, łączy ten obraz z – malowanymi ok. 1930 roku – „wielkimi panoramami krajobrazowymi“ ujmowanymi z wysoka, obrazami o wielkiej falującej... więcej
Artist: Tymon Niesiołowski
Title: CYRKOWCY, OK. 1955
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Tymon Na górnej listwie oprawy autorska nalepka z napisem: Tymon Niesiołowski | „Cyrkowcy“ | olej | 70 x 60. Pełną dojrzałość artystyczną i indywidualny sposób rozwiązywania problemów malarskich osiągnął Niesiołowski po II wojnie światowej. Malował wówczas podejmowane wcześniej tematy, częściej jedynie sięgał do przedstawień cyrkowców i temu właśnie tematowi nadawał osobisty, poetycki charakter. I. Bal, Tymon Niesiołowski , w: Słownik Artystów Polskich, t. VI, s. 69 Pod koniec II wojny światowej Niesiołowski wraz z rodziną przeprowadził się do Torunia. Rok 1945 otworzył ostatni, dwudziestoletni okres jego twórczości, o czym pisał Zbigniew Czerski: Sześćdziesięciotrzyletni w 1945 r. artysta przystępuje do pracy twórczej z młodzieńczym wprost zapałem i energią. (...) Niesiołowski pracuje bez wytchnienia. Pasja twórcza go wprost rozsadza ( Tymon Niesiołowski 1882-1965. Malarstwo, rysunek, grafika, rzeźba , Muzeum Ziemi Bydgoskiej, Bydgoszcz 1966, s. 15). W okresie toruńskim pojawił się dojrzały styl artysty oparty na linearyzmie i klarownej kompozycji, podporządkowanym dekoracyjności. Badacze jego twórczości zauważają tu fascyjancję malarstwem Henri Matisse'a i Modiglianiego, ale i wskazują na grafikę,... więcej
Artist: Gustaw Gwozdecki
Title: PORTRET MĘŻCZYZNY
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Gwozdecki
Artist: Rajmund Kanelba
Title: TEATR DZIECIĘCY, 1938
Year: 1938
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Kanelba Na odwr. centralnie nalepka papierowa z numerem (czerwony długopis): 58 , obok nr powtórzony ołówkiem; powyżej (ołówek): LONDON I 1938 Na tzw. zaplecku centralnie nalepka papierowa ( czarny cienkopis, niebieski cienkopis , oł.): PAINTING No 58 I . WRITTEN IN PENCIL I ON BACK (BY R.K.?) I „LONDON 1938) I PILGRIM GIRL I TEATR DZIECIĘCY; p.g. i l.d. dwie nalepki z kodem kreskowym ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Michel Kikoine (1892)
Title: MŁODOŚĆ, 1960-1961
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: MŁODOŚĆ. DZIEWCZYNA W CZERWONYCH POŃCZOCHACH, 1960-1961 sygn. p.d.: Kikoine Na odwrocie: – l.g. czerwoną kredką: N=4 [w kółku]; – obok nalepka (długopis): 1) 25 figures | La Jeunesse | bas rouge [przekreślone] | Prix chalom | 500,00; – po prawej (czarna farba na płótnie): La Jeunesse | par Kikoine ; – p.d. kredą: MSZ ; – l.d. okrągły stempel: CO[.]A[.]E | EXPOSITION | PARIS | CENTRALE; – na górnej listwie krosna napis (długopis): Jacques Chalom a payer [...]; – na lewej listwie krosna nalepka, częściowo zdarta (druk, długopis): PITT & SCOTT l [...] | No 4 | Kikoine [...]; – na poprzeczniej listwie: SHIPPED BY | ATLANTIC TRANSPORTS. Paris | GLEZER | MADE IN FRANCE; – na górnej listwie ramy nalepki Agra-Art i Artcurial. Proweniencja: – Galerie Jacques Chalom w Paryżu. – Kolekcja prywatna w Ameryce. Obraz wystawiany: – Crane Kalman Gallery, Londyn 1961 (nr kat. 4); – Nechemia Glezer Gallery, Nowy Jork 1962 (nr kat. 12). Obraz reprodukowany i opisany: – Edouard Roditi,... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Alicja Halicka
Title: MARTWA NATURA Z OBRANYM JABŁKIEM, 1930
Year: 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Halicka Na odwrocie papierowa nalepka (druk): HAL 02; obok zapiski kolekcjonera. Proweniencja: W roku 1992 obraz został zakupiony od Marka Mielniczuka do kolekcji Toma Podla (Podlasińskiego, 1938-2011) – amerykańskiego inżyniera i przedsiębiorcy o polskich korzeniach. Kolekcja Toma Podla była jednym z największych na świecie prywatnych zbiorów sztuki polskiej. Na kolekcję składały się dzieła polskich malarzy końca XIX i pocz. XX w., m.in. Chełmońskiego, Ślewińskiego, Boznańskiej, Pankiewicza, Kislinga, Zaka, Makowskiego, Muter, Stanisławskiego, Malczewskiego, Mehoffera. W r. 2002 była ona prezentowana w Muzeach Narodowych w Krakowie i Wrocławiu oraz w Zachęcie. Obraz wystawiany i reprodukowany: – A. Król, A. Tanikowski, Kolory tożsamości. Sztuka polska z amerykańskiej kolekcji Toma Podla , Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2001, s. 219, nr kat. 114; – K. Zagrodzki, A. Winiarski, Alicja Halicka – Mistrzowie École de Paris , Wydawnictwo Muza SA, Warszawa 2011, s. 66-67, il. s. 67.
Artist: Zygmunt Menkes
Title: NA HUCULSZCZYŹNIE, LATA 20. XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Menkes Na odwrocie l.d. (farbą): No 6 ; wzdłuż prawej krawędzi (farbą): 23982 ; p.g. pieczęć: L2. Na poprzeczce krosna, nalepka z wystawy w 1932 roku w Kunsthandlung Victor Hartberg, Berlin (druk, tusz ): KUNSTHANDLUNG | VICTOR HAETBERG | Berlin W35, Schöneberger Ufer 41 | No 2731 ; poniżej pieczęć: LUCIEN LEFEBVBE-FOINET | 19 reu Vavin et 2, rue Brea - Paris. Na górnej listwie krosna, z lewej, nalepka (druk, ołówek ): [...] | Medell | Berlin 62 | Bayer pl 4 ; centarlnie czerwona pieczęć: 34; obok białą kredą numer: 162 ; na lewej listwie krosna pieczęć: 25. Prezentowany obraz należy do wczesnych prac Menkesa powstałych w pierwszej połowie lat 20. XX w. W tym czasie artysta, pomiędzy swoimi wizytami w Paryżu, malował rodzime pejzaże skupiając się przede wszystkim na widokach Karpat. Częsty w twórczości artysty w owym czasie był również folklor huculski, sceny zagrodowe i pasterskie. Później w jednym z wywiadów mówił: Wielki wpływ wywarli na mnie Cezanne i Renoir. Ze starszych przemawia do mnie najwięcej Watteau. Jest w nim coś, czego się nauczyć nie można, co leży we krwi malarza. Istnieje w malarstwie coś, czego nigdy nie można będzie nazwać, co leży poza wszelkiemi prawami kompozycji i kolorystyki. Chciałbym kiedyś tak namalować pejzaż, ażeby odczuł go chłop, związany... więcej
Artist: Włodzimierz Zakrzewski
Title: QUAI DE LA TOURNELLE W PARYŻU, 1968
Year: 1968
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: W. ZAKRZEWSKI. 1968. Na odwrocie napis ( czarny olej, czerwony flamaster ): W. ZAKRZEWSKI 1968 | 5 | QUAI DE LA TOURNELLE | PARIS | 73 x 100 . Na poprzecznej listwie krosien malarskich (czerwony flamaster): 73 – 100 . ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: KWIATY, 1938
Year: 1938
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: 1938 | W d’Terlikowski
Artist: Włodzimierz Zakrzewski
Title: BULWAR SAINT MICHEL W PARYŻU, 1968
Year: 1968
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: W. ZAKRZEWSKI. 1968. Na odwrocie napis czarnym olejem: W. ZAKRZEWSKI 1968 | 7 | Bd St. MICHEL | PARIS | 65 x 81. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: BUKIET KWIATÓW
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J. ZUCKER Na odwrocie, na górnej listwie ramy, nalepka aukcyjna Agra-Art z 2014 r.
Artist: Błażej Iwanowski
Title: WNĘTRZE PAŁACU NA WODZIE W ŁAZIENKACH-WARSZAWA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Błażej Iwanowski na odwr. napisy ołówkiem: 15. Marszałkowska | – 97 – | konf. D [...] Obraz przedstawia przejście z sali Salomona do Galerii Obrazów w Pałacu na Wodzie. Na ścianie jest widoczny fragment obrazu Marcellego Bacciarellego Ofiara Salomona . Dzieło to zostało zniszczone w czasie II wojny światowej.
Verified Artist: Yes
Artist: Władysław Chmieliński
Title: KOPENHAGA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński. Na odwr. dwa zamalowane stemple, z prawej pieczęć w formie palety malarskiej z pędzlami; ponadto markerem p.g.: 2011 [w kółku]; l.d.: E [w kółku]; ponadto na lewej i prawej listwie krosna stemple odnoszące się do jego wielkości: 50. Proweniencja: Kolekcja Rodziny Paskowskich w USA. Dr Richard i Catherine Paskowski oboje urodzili się w Nowym Jorku jako dzieci polskich imigrantów. Chociaż mieszkali w Stanach Zjednoczonych, pielęgnowali swoje polskie dziedzictwo, podróżowali po Polsce i spędzili lata na gromadzeniu wspaniałej kolekcji dzieł sztuki polskiej. Przekazali wiele darowizn na polskie cele w USA. Pragnęli również, żeby pozostała część kolekcji trafiła z powrotem do Polski i cieszyła polskich kolekcjonerów. * do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu) ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Verified Artist: Yes