Artist: Wincenty Sleńdziński
Title: MAŁA KOKIETKA, 1886
Year: 1886
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.śr.: Wilno 1886 r. | VSleńdziński [inicjały wiązane] Porównaj: – Wincenty Sleńdziński, W chwili zwątpienia. Utwory zebrane , Białystok 2006, s. 98, il. [Karta nr 75 ze szkicownika, sygn. La petite – Coquette ]. Okres wileński (1883-1909) w twórczości Wincentego Sleńdzińskiego, malarza i zesłańca, rozpoczyna rok 1883, kiedy to artysta na mocy carskiej amnestii wrócił do Wilna. W tym czasie Sleńdziński malował bardzo dużo, pędzla z ręki nie wypuszczał do końca życia. Badacze jego twórczości szacują, że namalował ponad 1200 obrazów, z których większość sprzedał. Niestety tylko niewielka część jego dorobku zachowała się do naszych czasów. Obecnie jego dzieła znajdują się przede wszystkim w kolekcjach muzealnych w Polsce, Litwie, Białorusi i Ukrainie, a także w zbiorach prywatnych. Na rynku sztuki stanowią one rzadkość. Szkic do Małej kokietki , opatrzony autorskim tytułem: La petite – Coquette , znajduje się w szkicowniku artysty, który jest przechowywany w zbiorach Galerii im. Sleńdzińdzkich w Białymstoku (karta nr 75). Rysunki z autorskiego notesu powstały w latach 1865-1869 w Kniagininie, miejscu, gdzie artysta był zesłany oraz w Charkowie – w którym przebywał otrzymawszy zezwolenie władz na pobyt tam po 1867 roku. Ze szkicownika malarz korzystał jeszcze długo po powrocie z zesłania,... więcej
Artist: Piotr Michałowski
Title: POWSTAŃCY Z 1831 R. ODDZIAŁ KRAKUSÓW
Tools: ink, pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: 37,6 x 51,6 cm (w świetle passe-partout) na odwrocie: – dwie naklejki (druk, tusz) : – TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | 1913 Nr 954 | Autor Michałowski Piotr , właść. Wentzl Jan | Dzieło p.t. Powstańcy | Rodzaj rysunek tuszem cena ~ [wzdłuż górnej krawędzi tejże naklejki czerwony stempel: WYSTAWA | „Koń w malarstwie i rzeźbie polskiej“ | w KRAKOWIE]; – ZWIĄZEK POLSKICH ARTYSTÓW PLASTYKÓW | W KRAKOWIE, PLAC ŚW. DUCHA 1. DOM ARTYSTÓW | Data przyjęcia 17/XI. 1925. | Autor Piotr Michałowski | Tytuł „Powstańcy z 63 roku“ [sic!] | Rodzaj rys. tuszem Rozmiar | Cena W Pan Wentzel Jan Nr. 20 – w prawym dolnym rogu pieczęć uzupełniona tekstem rękopiśmiennym (stempel, długopis ): AUTOR PIOTR MICHAŁOWSKI | TYTUŁ DZIEŁA „POWSTAŃCY 1831 ROKU“ | […] sepia/pap. | ROK POWSTANIA | WYMIARY 38 x 51,5 cm w świetle p/p ; – ponadto napisy na tekturze: w p.g. rogu czerwoną kredką: N. 11 ; w l.d. rogu tuszem: 11/I 913 własność | Jana Wentzla – w lewym i prawym górnym rogu dwa nieczytelne stemple składu obrazów (?) Przedstawiona scena militarna z powstania listopadowego przekazana jest przez artystę... więcej
Artist: Piotr Michałowski
Title: KOŃ
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Na tzw. zaplecku nalepka Muzeum Narodowego w Warszawie z numerem depozytu rej. 480/22/2; na odwrocie szkic konia.
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: ŚPIĄCA HELENKA, OK. 1898
Tools: crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: SW [monogram wiązany] na odwrocie szkic czytającej kobiety; p.g.: 1400 Portrety dziecięce w twórczości Wyspiańskiego pojawiały się już w okresie paryskich studiów. Artysta, ze względu na uczulenie na biel cynkową, musiał odejść od malarstwa olejnego. Zdecydował się na tworzenie pastelami, które dawały możliwość szybkiego przelania na papier zaobserwowanej sceny. Szybkość miała kluczowe znaczenie przy portretowaniu dzieci. Sprzyjało to również uchwyceniu np. zniecierpliwienia, czy znużenia zbyt długim pozowaniem (patrz Portret Lizy Pareńskiej, 1904 – aukcja Agry z dn. 16 października 2011 r.). Artysta starał się zawsze pokazać swoich małych modeli w naturalnych, niepozowanych, ujęciach. Portrety Wyspiańskiego nie miały być wystudiowanymi wizerunkami, miały być odwzorowaniem nastroju w chwili, w której powstają. Portrety śpiących dzieci pojawiły się w twórczości artysty wraz z narodzinami jego pierwszego dziecka – córki Heleny. Była ona owocem romansu, jaki Wyspiański miał z Teodorą Teofilą Pytko – służącą jego ciotki. Para wzięła ślub dopiero we wrześniu 1900 roku, po narodzinach drugiego dziecka – Mietka. Mieli w sumie trójkę wspólnych pociech, które artysta wielokrotnie malował. Do najbardziej znanych dzieł w całej twórczości Wyspiańskiego... więcej
Artist: Jan Matejko
Title: WIELKI KSIĄŻĘ LITEWSKI WITOLD, 1876
Year: 1876
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: PORTRET ADAMA SAPIEHY - STUDIUM DO POSTACI WITOLDA W BITWIE POD GRUNWALDEM Na odwrocie napis piórem: Szkic głowy X Adama Sapiehy | (studium do Grunwaldu) malowany w Krasiczynie 1876 | przez J. Matejkę na prawej listwie blejtramu (stempel): 46 Pochodzenie: Namalowany w Krasiczynie w roku 1876 obraz autor podarował portretowanemu księciu Adamowi Stanisławowi Sapiesze. Obrazy olejne Jana Matejki na rynku sztuki stanowią ogromną rzadkość, kiedy się pojawiają – za każdym razem wzbudzają ogromne zainteresowanie. Portret będący wizerunkiem zasłużonego Polaka, a zarazem blisko związany z jednym z najcenniejszych poloników – Bitwą pod Grunwaldem – jest niewątpliwie dziełem wyjątkowym. Najwyższa klasa artystyczna oraz jego wartość historyczna i muzealna, sprawiają, że aukcja portretu Sapiehy jako Witolda stanowi jedno z najważniejszych wydarzeń na polskim rynku sztuki w tym roku. Obraz wzmiankowany, reprodukowany i wystawiany w: – Marian Gorzkowski, O artystycznych czynnościach Jana Matejki od lat jego najmłodszych tj. od r. 1850 do końca r. 1881 , Kraków 1882, s. 70; – Stanisław Tarnowski, Matejko , Kraków 1897, s. 510; – Marian Gorzkowski, Jan... więcej
Artist: Stanisław Dębicki
Title: DANDYSI, 1898
Year: 1898
Tools: watercolor, gouache, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 30,5 x 16 cm wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: SD 898 Pochodzenie: obraz (również Brasserie ) pochodzi ze zbiorów spadkobierców Karola Jakubowskiego (Lwów 1876 – Lwów 1939), lekarza i kolekcjonera. Jakubowski studiował we Lwowie na wydziale medycznym tamtejszego uniwersytetu i tam praktykował jako lekarz. Kolekcjonował przede wszystkim malarstwo polskie.
Artist: Stanisław Dębicki
Title: BRASSERIE, 1890-1891
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Brasserie française | St. Dębicki Paryż Obraz wzmiankowany i reprodukowany w: "Sztuka" 1897-1922 [album jubileuszowy 25-letniej działalności Towarzystwa Artystów Polskich], Lwów 1922, s. 8. Obraz (również Dandysi ) pochodzi ze zbiorów spadkobierców Karola Jakubowskiego (Lwów 1876 – Lwów 1939), lekarza i kolekcjonera. Jakubowski studiował we Lwowie na wydziale medycznym tamtejszego uniwersytetu i tam praktykował jako lekarz. Kolekcjonował przede wszystkim malarstwo polskie. W zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie znajduje się obraz Dębickiego, pt. Paryska kawiarnia, przedstawiający grupę malarzy, sygn. analogicznie ( Brasserie française St. Dębicki Paryż) , malowany na płótnie. Pochodzi on również ze zbiorów rodziny Karola Jakubowskiego. Oba dzieła powstały w Paryżu, gdzie artysta przebywał w latach 1890-1891. Znakomita kompozycja jest wzmiankowana przez Tadeusza Dobrowolskiego w jego Nowoczesnym malarstwie polskim: Natomiast kilkakrotnie reprodukowana świetna Kawiarnia paryska z 1890 r. przywodzi na myśl niektóre malowidła Moneta, a zwłaszcza Degasa, ale, rzecz charakterystyczna, nie realizuje zasad dywizjonizmu (którym ściśle w tym samym czasie przejęli się Pankiewicz i Podkowiński), lecz nawiązuje co najwyżej do preimpresjonizmu;... więcej
Artist: Józef Pankiewicz
Title: PORTRET MĘSKI, 1912
Year: 1912
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Pankiewicz 1912 Na górnej listwie blejtramu pośrodku (kreda): 1P 2070 ; po lewej nalepka: A3 Pankiewicz. Pochodzenie: Obraz pochodzi z kolekcji Toma Podla (1938-2011) w Seattle. Kolekcjoner nabył go od Andrzeja Ciechanowieckiego (1924-2015). Był depozytem w Muzeum w Stalowej Woli. Obecnie znajduje się w kolekcji prywatnej w Warszawie. Obraz wystawiany i reprodukowany: – Odkrywcze oko. Malarstwo polskie w kolekcji Toma Podla / A Discovering Eye. Polish Painting in the Collection of Tom Podl , The Polish Museum of America, Chicago, Illinois 1993, s. 54, 55; – Anna Król, Artur Tanikowski, Kolory tożsamości. Sztuka polska z amerykańskiej kolekcji Toma Podla, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2001, s. 81, nr kat. 25; – Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin , katalog oprac. E. Charazińska, MNW, Warszawa 2006, s. 87, nr kat. 189. Znaczące miejsce w twórczości Pankiewicza zajmuje portret. Jego podobizny członków rodziny Oderfeldów, a wśród nich Portret dziewczynki w czerwonej sukience, dziś są zaliczane do najwybitniejszych osiągnięć polskiego malarstwa portretowego. Jako artysta Pankiewicz był fanatykiem nowości – nieustannie eksplorował zmieniające... więcej
Artist: Antoni Piotrowski
Title: PRZED KARCZMĄ, 1886
Year: 1886
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Piotrowski 1886 paris Obraz po konserwacji.
Artist: Jan Chełmiński
Title: POGOŃ ZA ROSYJSKIM OFICEREM – SCENA Z POWSTANIA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 10 POGOŃ ZA ROSYJSKIM OFICEREM sygn. l.d.: Jan V. Chełminski Tematyka batalistyczna, związana przede wszystkim z wojnami napoleońskimi i legionami polskimi, zaczęła wyraźnie dominować w twórczości Chełmińskiego około roku 1890. Już we wcześniejszych latach, cieszący się bardzo dobrą sytuacją materialną artysta rozpoczął studia wojskowo-historyczne i kolekcjonowanie broni z okresu napoleońskiego. Stąd w studiach, przedstawiających żołnierzy różnej broni i barwy, autor skupiał się na najdrobniejszych detalach, z sukcesem wiernie odtwarzając historyczne mundury i uzbrojenie. Najbardziej znanym przykładem jest cykl 48 obrazów poświęconych armii Księstwa Warszawskiego, obecnie przechowywanych w zbiorach Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.
Artist: Gustaw Pillati
Title: KAPLICZKA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. (ołówkiem): G. Pilatti. Na odwrocie p.g. (ołówkiem): Kapliczka I ; poniżej nalepka TZSP w Warszawie (druk, pieczęć , tusz): 25821 Autor Pillati Gustaw | Tytuł 37) Kapliczka I Rodzaj dzieła ol | Cena Własność Data nadesłania 26/I.
Artist: Stanisław Kamocki
Title: PRZED KOŚCIOŁEM W WOLI RADZISZOWSKIEJ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: K [...] cki Na odwrocie numery (białą kredą): 9Z [przekreślone]; 51 [w kółku]; centralnie duże inicjały w lustrzanym odbiciu: S.K ; l.d. numer: 96 ; p.d. dwukrotnie napis (ołówkiem): S. Kamocki.
Artist: Julian Fałat
Title: KOŚCIÓŁ W OSIEKU, 1906
Year: 1906
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JFałat 906 Na odwrociu owalna pieczęć z napisem: Musée Jasieński | Cracovie | Autriche ; poniżej ołówkiem g.f. [?]. Pochodzenie: Pieczęć znajdująca się na odwrocie obrazu wskazuje na jego pochodzenie ze zbiorów Feliksa Mangghi-Jasieńskiego, jednego z najsłynniejszych, a zarazem najbardziej zasłużonych polskich kolekcjonerów. Swoją liczącą ponad 15 000 eksponatów kolekcję, w której znajdował się, m.in. Szał Podkowińskiego, a także arcydzieła tak wybitnych twórców jak Malczewski, Wyczółkowski czy Wyspiański – Jasieński przekazał Muzeum Narodowemu w Krakowie. Jestem myślą w ukochanym Osieku – pisał Fałat w liście do Gabrieli Rudzińskiej (cyt. za: T. Dudek Bujarek, Julian Fałat – życiorys pędzlem zapisany, Bielsko-Biała 2017, s. 158). Osiek, obok Bystrej, był jego wyjątkowym plenerem. Miejscowość położona w ziemi oświęcimskiej, wraz z pobliskimi Bielanami, Łękami i Zasolanami należała do majątku rodziny Rudzińskich. Bliska znajomość Juliana Fałata z Rudzińskimi zaczęła się od przyjaźni z Lucjanem Wrotnowskim (1847-1902), prawnikiem, wydawcą i wiceprezesem Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, który był synem ich sąsiadów. Fałat odwiedzał Łęki i Osiek prawdopodobnie już po powrocie z Berlina i objęciu stanowiska dyrektora krakowskiej... więcej
Artist: Juliusz Holzmüller
Title: WESOŁYCH ŚWIĄT!, 1907
Year: 1907
Tools: ink, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 17,8 x 27,7 cm wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: Juliusz Holzmüller | 1907 Dzieło reprodukowane: – Pocztówka Wesołych Świąt!, ok. 1907.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: MODLITWA, OK. 1914
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: T. AXENTOWICZ Na odwrociu przy górnej krawędzi owalna pieczęć producenta podobrazi: MAGAZYN PRZYBORÓW MALARSKICH | R. ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW, UL. BASZTOWA 12. Dzieło reprodukowane: – „Tygodnik Ilustrowany“ 1914, nr 28 (11 lipca), s. 852 (strona tytułowa).
Artist: Teodor Axentowicz
Title: ŚWIĘTO JORDANU. PROCESJA JORDANU, OK. 1910
Tools: watercolor, gouache, crayon
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. śr.d.: TAxentowicz Na odwrocie l.g. nalepka (druk, maszynopis, pieczęć ): Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | R. 1939 | Nr 238 | Autor WYSTAWA POŚMIERTNA T. AXENTOWICZA | Adres... | Dzieło Procesja | Wykonanie akwarela | cena ... Obraz wystawiany: – Katalog wystawy pośmiertnej Teodora Axentowicza, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków 1938, poz. kat. 238. Teodor Axentowicz był jednym z pierwszych polskich artystów malujących, tak później popularne, obrazy z życia Hucułów. Pierwsza kompozycja Pogrzeb na Rusi (1882) powstała jeszcze podczas pobytu artysty w Monachium, kolejne: Kołomyjka (1895) i Święto Jordanu (1893) – w Paryżu. Obrazy te zafascynowały zachodnioeuropejską publiczność swoją egzotyką. Przeciwstawiły się bowiem modnym wówczas treściom orientalnym, ukazując barwną huculszczyznę w zestawieniu z surowym, zimowym pejzażem. Święto Jordanu jest zatem jedną z najwcześniejszych „huculskich“ kompozycji Axentowicza. Motyw przedstawiony pierwotnie w dużych obrazach olejnych (lata 1893, 1895: zbiory MNP i MNW), ze względu na swą popularność artysta powtarzał później w różnych wariantach, malowanych olejno, akwarelą bądź pastelami. Prezentowana tu praca, wyróżniająca... więcej
Artist: Jacek Malczewski
Title: AUTOPORTRET W PRACOWNI, 1909
Year: 1909
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: J Malczewski 1909 Na odwrocie l.d. stempel z głową jelonka; stempel: 23, napisy ołówkiem: [...] | K2- oraz pośrodku: p. Zosia T [...]; ponadto na ramie nalepka zakładu ramiarskiego w Ożarowie Mazowieckim, oraz nalepka aukcyjna Agra-Art z 2007 roku. Do obrazu dołączona jest ekspertyza Agnieszki Ławniczakowej z lipca 2007. Obraz wystawiany i reprodukowany: - Jacek i Rafał Malczewscy , redakcja naukowa Zofia Katarzyna Posiadała, Radom 2014, s. 13, il. - Kolekcja Godurowska . Malarstwo polskie XIX i XX wieku, (koncepcja merytoryczna, wstęp, opracowanie dzieł wszystkich Tadeusza Matuszczaka), Godurowo 2018, s. 49, il. Autoportret w pracowni artysta osadził w realnym wnętrzu – swojej pracowni, która mieściła się w willi „Pod Matką Boską“ na krakowskim Zwierzyńcu (dziś ul. Ks. Józefa 29). Jak pisze w ekspertyzie Agnieszka Ławniczakowa: Autoportret ten, w twórczości Malczewskiego obfitującej w nadzwyczaj liczne wizerunki własne, jest jednym z bardzo niewielu przedstawień ukazujących artystę w pracowni. Jacek Malczewski, od ok. 1900, przedstawiał się najczęściej w rozmaitych symbolicznych kontekstach, które przekazywały pogłębiony wizerunek duchowy jego osoby i informowały też o problematyce i zadaniach jego sztuki. Wiele razy w autoportretach podkreślał... więcej
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: PEJZAŻ ZIMOWY Z LISEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. przy dolnej krawędzi: M.G. Wywiórski Wśród współczesnych Wywiórski był uważany za jednego z najwybitniejszych pejzażystów: Tylko Fałat zapewne prześcignął go w wirtuozostwie, z jakim odtwarzał pejzaż leśny, zimowy – pisano o nim na łamach „Świata“ – Talent to był samorzutny, z Bożej Łaski, oparty na technice doskonale wyrobionej, na doświadczeniu niezrównanym (...) obrazy jego posiadają tę szczerą bezpośredniość odczucia natury – krajobrazu polskiego – która zawsze jedna i jednać będzie gorącą sympatię, która obrazy Wywiórskiego czynić będzie zawsze miłymi oku, pożądanymi w każdym domu polskim . („Świat“ 1926, nr 27, s. 16). Artysta cieszył się najwyższym uznaniem w środowisku artystycznym Krakowa i Wielkopolski, tworzył pod opieką mecenasów, swoje dzieła zaś sprzedawał do najlepszych kolekcji sztuki polskiej tego czasu.
Artist: Julian Fałat
Title: AUTOPORTRET Z DEDYKACJĄ, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. wzdłuż górnej krawędzi: Ukochanemu Marjanowi Niemczewskiemu | ofiaruje ten mój Konterfekt aby mu przypominał | że go Kocham serdecznie za jego Kochanie | mej Kuki jFałat | Bystra | 1927 Autoportret dedykowany jest drugiemu mężowi córki artysty. Helena Fałat zwana „Kuką“ w 1924 roku poślubiła prawnika Mariana Józefa Niemczewskiego, z którym miała dwoje dzieci – Lucynę i Lucjana.
Artist: Kasper Żelechowski
Title: ODPOCZYNEK POD DRZEWEM, 1926
Year: 1926
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: KŻelechowski 926 [inicjały wiązane] Na odwrocie, centralnie, numer (niebieską kredką): 7288 ; p.g. nalepka (druk, tusz): ZWIĄZEK POWSZ. ARTYSTÓW POLSKICH | W KRAKOWIE. | Data przyjęcia 21/XI 1928 | Autor Żelechowski Kasper | Tytuł Pastuch | Rodzaj olej Rozmiar | Cena Nr. 123 .
Artist: Iwan Trusz
Title: ZAKOLE DNIEPRU POD KIJOWEM
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Iw. Trusz Na odwrocie przy prawej krawędzi pieczęć: ISKRA & KARMAŃSKI | Nr. 116/8 | KRAKÓW; obok niej stempel lwowskiego składu materiałów malarskich: [...] ALFONS ŁOPUSZAŃSKI | [...] Marjacki 8 | [...] Perfumerja | [...]; powyżej ołówkiem: Rb./85. Porównaj: – Słoneczne akordy w palecie Iwana Trusza. Prace ze zbiorów Muzeum Narodowego we Lwowie im. A. Szeptyckiego, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, 30 VI – 25 IX 2011, s. 51, nr kat. 37. Każdy wielki artysta ma swój własny wybrany temat, ulubioną kreację, do której wraca przez całe życie. Czołowe miejsce w twórczości I. Trusza zajmują pejzaże z widokami Dniepru (...), które są ozdobą narodowej i światowej spuścizny artysty. (...) Kontekst tych prac nasuwa głębokie rozmyślania o losie narodu ukraińskiego, o jego jedności i narodowej identyczności. W poetyckich krajobrazach artysta z wirtuozerią tworzy epicką postać – symbol Ukrainy, wykreowany w monumentalnej manierze, o panoramicznej skali, wyważonych środkami kolorystycznej gamy. Oksana Biła, [wstęp], w: Słoneczne akordy ..., s. 13
Artist: Stanisław Bagieński
Title: DZIEŃ TARGOWY, 1904
Year: 1904
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Stanisław Bagieński 1904.
Artist: Wojciech Kossak
Title: ZWIAD KAWALERYJSKI
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn.p.d.: Wojciech Kossak przy g. krawędzi zatarty napis (atrament): Wenn [...]
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: WYJAZD NA POLOWANIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Zygmuntowicz
Artist: Roman Kochanowski
Title: PRZY STRUMIENIU, OK. 1905
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie: – okrągła pieczęć: KOCHANOWSKI | NACHLASS | II | KOCHANOWSKI; – poniżej faksymile inicjałów: R K; – na górnej listwie ramy nalepka: Muzeum | im. Jacka Malczewskiego | w Radomiu | V-IX 2007 | MALARSTWO ROMANA KOCHANOWSKIEGO | 1857-1945; – obok nalepka z nr. (czerwonym markerem): P.15 ; – obok nalepka z odręcznym opisem obrazu. Proweniencja: – Własność rodziny artysty. – Własność Barbary Lewkowicz-Odojewskiej – historyk sztuki, długoletniej pracowniczki Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa. – Po wystawie w Radomiu w 2007 roku zakupiony przez obecnego właściciela. Obraz wystawiany i reprodukowany w: – Roman Kochanowski [1857-1945]. W 150. rocznicę urodzin , [praca zbiorowa: Zofia Katarzyna Posiadała, Barbara Lewkowicz, Marek Sołtysik, Włodzimierz Odojewski], Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Radom 2007, s. 233, nr kat. 80, il. na s. 130 [ Scena rodzajowa, ok. 1905 – wł. Barbara Lewkowicz-Odojewska].
Artist: Zygmunt Rozwadowski
Title: W DRODZE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Z. Rozwadowski Na odwrocie l.d. i p.d. (pieczęć): ARTYSTYCZNA | introligatornia | JADWIGA ZARĘBSKA | Warszawa, ul. Emilii Plater [.]; l.g. (ołówkiem): No 781; obok (tuszem): 491 ; poniżej (ołówkiem): 53 x 38 ; ponadto p.g. prostokątna nalepka z numerem (ołówkiem): R 4-1.
Artist: Wojciech Kossak
Title: W DRODZE DO DOMU, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wojciech Kossak | 1923 Na odwrocie (czarną farbą): I.M.G ., na dolnej listwie krosna słabo czytelne imię i nazwisko (ołówkiem).
Artist: Stanisław Bagieński
Title: OPATRYWANIE PRZYJACIELA, 1926
Year: 1926
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: S. BAGIEŃSKI | 1926 Na odwr. l.d. nalepka wystawowa Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie ( pieczęć , druk, tusz): 14555 Autor Bagieński Stanisław | Tytuł Opatrunek Rodzaj dzieła gwasz | Cena 700 Własność Data nadesłania 20/I 1926 Obraz wystawiany i wzmiankowany: – Przewodnik No X po wystawie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa II 1926, s. 9 [ Opatrunek ]; – Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych za rok 1926, s. 35 [ Opatrunek ].
Artist: Wojciech Kossak
Title: DOLA UŁANA, 1916
Year: 1916
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wojciech Kossak | 1916 Na odwr. przy górnej krawędzi nalepka (pieczęć, czarny atrament): SALON MALARZY POLSKICH | KRAKÓW, FLORYAŃSKA 37. | Nr 325 | Autor Kossak Wojciech | Dzieło Dola ułana los [...] | Rodzaj Olejny | [Cena]; pod nią pieczęć z herbem Kos (herb Rodu Kossaków); p.d. numer (kredka): 12778. Salon Malarzy Polskich, mieszczący się przy ul. Floriańskiej 37, był prowadzony w latach 1885-1939 przez Henryka Frista i jego synów. Firma, która zyskała sobie uznanie przede wszystkim jako renomowane wydawnictwo, zajmowała się także handlem i wyceną dzieł sztuki. Po wybuchu I wojny światowej Wojciech Kossak został powołany do armii austriackiej, zaś od 1918 służył w wojsku polskim jako major 3. pułku ułanów. Służąc w wojsku artysta także malował: portrety dowódców i kolegów, sceny z pola walki oraz z życia obozowego. Wtedy też powstała nostalgiczna kompozycja przedstawiająca spieszonego kawalerzystę, który trzymając rząd koński żegna się ze swoim wiernym towarzyszem. Motyw ten był dość rzadko przez artystę powtarzany, stąd to namalowane z wielką swobodą dzieło, odznaczające się wysokimi walorami artystycznymi, stanowi gratkę dla kolekcjonerów.
Artist: Antoni Trzeszczkowski
Title: PORTRET UŁANA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Trzeszczkowski
Artist: Aleksy Nowakiwski
Title: STAW W PARKU BOTANICZNYM WE LWOWIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. (cyrylicą): O. Nowakiwskij Na blejtramie (stempel): 86. Pochodzenie: Oferowany obraz został nabyty bezpośrednio u artysty na początku lat 20. XX w. przez Franciszka Groëra (1887 -1965), światowej sławy pediatrę, profesora Uniwersytetu Jana Kazimierza we Lwowie, później dyrektora Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie. Groër był wybitnym kolekcjonerem i znawcą dzieł sztuki. Posiadał znaczną kolekcję rzemiosła artystycznego i malarstwa polskiego oraz kilkanaście obrazów Nowakiwskiego, którego twórczości był miłośnikiem. Obecny właściciel obrazu nabył go w latach 90. XX w. od Marii Groër (1920-2009), córki profesora.
Artist: Mieczysław Korwin-Piotrowski
Title: ZIMOWY STRUMIEŃ O ZMIERZCHU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M. K. Piotrowski
Verified Artist: Yes
Artist: Désiré Thomassin-Renardt
Title: POWRÓT Z POLOWANIA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: D. Thomassin. Na lewej listwie blejtramu (ołówek): 7. 2713
Verified Artist: Yes
Artist: Wojciech Kossak
Title: ORLĘTA LWOWSKIE, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wojciech Kossak | 1927 Obraz wystawiany i reprodukowany: – Juliusz Kossak (1824-1899) |Wojciech Kossak (1856-1942) , Muzeum Polskie w Rapperswilu (20 VI – 24 IX), Biblioteka Polska w Paryżu (28 IX – 28 X), Muzeum Okręgowe w Suwałkach (10 XI – 31 XII), 2019, kurator E. Ptaszyńska, s. 122, 124 (wersja francuska), 98 (wersja niemiecka). Porównaj: – Pocztówka Orlęta Lwowskie – bitwa o cmentarz , ok. 1930; – K. Olszański, Wojciech Kossak, wyd. Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Gdańsk 1990, poz. kat. 226. Obrona Lwowa, podjęta w latach 1918-1919 wobec braku regularnych oddziałów Wojska Polskiego przez jego młodocianych mieszkańców, była niezmiernie żywa w pamięci Polaków w okresie międzywojennym. Stąd też naturalnie Wojciech Kossak poświęcił Orlętom swój malarski cykl. Na kompozycjach jego autorstwa pojawiają się ujęcia grup chłopców i dziewcząt w czasie walk na cmentarzu Łyczakowskim lub też pojedyncze postaci dzieci z bronią w ręku, wypatrujących wroga. Kilka takich obrazów znajduje się, m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego i Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. Na rynku antykwarycznym pojawiają się one rzadko.
Artist: Wojciech Kossak
Title: SPOTKANIE NA DRODZE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wojciech Kossak Na odwrocie fragment nalepki (druk, tusz): Kossak | Rodzaj dzieła olejny | Cena.
Artist: Jerzy Kossak
Title: NA CZATACH, 1917
Year: 1917
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak 1917 Na odwrocie p.d. fragment owalnej pieczęci producenta podobrazi: [...] S. München [...]. Po wybuchu wojny w 1914 r. Jerzy Kossak, mimo że służył w wojsku austriackim, nie trafił na front. Dzięki koneksjom ojca pozostał w Krakowie. Dopiero kilka miesięcy przed końcem wojny został powołany na front włoski, gdzie służył w kolumnie samochodowej w 2 pułku ułanów austriackich: Biedny Koko, – pisał Wojciech Kossak – zazna trochę biedy, ale może mu to zahartuje duszę i otworzy oczy na życie. Front włoski dziś nie taki straszny, zresztą przypuszczam, że zostanie przy Autokolonnie (cyt. za: K. Olszański, Jerzy Kossak , Ossolineum 1992, s. 19). Mimo, że wydarzenia wojenne na ziemiach polskich nie były jego udziałem, Jerzy, znający je z opowieści i ilustracji, przedstawiał je na swoich obrazach. Z lat 1916-1917 notujemy tylko cztery obrazy – pisał Kazimierz Olszański (dz. cyt., s. 19). Na rynku sztuki pojawiło się zaledwie kilka kolejnych dzieł z tego czasu, zatem stanowią one dużą rzadkość. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite) więcej
Artist: Adam Setkowicz
Title: KULIG
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Setkowicz
Artist: Jerzy Kossak
Title: ODWRÓT SPOD MOSKWY, 1934
Year: 1934
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak | 1934 Na dolnej listwie ramy pieczęć pracowni oprawy obrazów. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Adam Setkowicz
Title: TARG CHOINEK POD KOLUMNĄ ZYGMUNTA, 1910
Year: 1910
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Setkowicz | 910 Na odwrocie notatki ramiarskie (ołówkiem): 884/5; p.d. 6059 .
Artist: Adam Setkowicz
Title: IDĄ ŚWIĘTA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. Setkowicz Na odwrocie p.g. notatki ramiarskie (ołówkiem): +S. ; l.d.: 884/5 ; (czerwoną kredką): 8 1/2 x 13; ponadto, przeciwnie do kompozycji, pieczęć ( pieczęć , tusz): J.F.FISCHER | W 707 | KRAKÓW, LINIA.A.B.
Artist: Nathan Grunsweigh
Title: W PARKU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Grunsweigh
Verified Artist: Yes
Artist: Artur Wacław Wielogłowski
Title: PRZEZ PRZESZKODĘ, 1895
Year: 1895
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: A. Wielogłowski Na odwrocie kartka z napisem kredką: A. Wielogłowski | „ Przez przeszkodę” | 895. Na krośnie napisy kredką: 403 oraz 403 4 Obrazy. Wielogłowski malował liczne sceny z torów wyścigów konnych, a także tak zwane „portrety” poszczególnych koni. Pośród obrazów tego rodzaju, pokazywanych na wystawach w Warszawie i Krakowie, można wymienić, na przykład, malowany akwarelą Portret konia wyścigowego, a także olejny Portret konia Aspirant czy obraz Azkabad w dniu wielkiej nagrody warszawskiej. Przypuszczać można, że prezentowany obraz jest tożsamy z płótnem Wyścig z przeszkodami , które w roku 1895 artysta pokazał na wystawie w warszawskim Towarzystwie Zachęty. Literatura: - J. Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914 , Wrocław-Warszawa-Kraków 1969, ss. 402, 403.
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: DWOREK JESIENIĄ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: B. RYCHTER-JANOWSKA Na odwrocie niebieską (kredka): 1190 ; na górnej listwie ramy (atrament): 8/8 39 DB; na dolnej po prawej nalepka warszawskiej galerii. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Jerzy Kossak
Title: POLOWANIE PAR FORCE, 1943
Year: 1943
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak | 1943 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Adam Styka
Title: W WODACH NILU, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ADAM | STYKA [w ramce]; obok: 1923 Na odwrocie, na górnej i prawej listwie krosna numer (czarną kredką): 29389-80. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Tadeusz Styka
Title: O ZACHODZIE SŁOŃCA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: TADE. STYKA. Na odwrocie l.d. dwie nalepki (jedna na drugiej): firmy transportowej Michell & Kimbel w Paryżu; na niej naklejona nalepka wystawowa (druk, tusz): Exposit[ion Internationale des Beaux-Arts | Monte Carlo] | M. [Ta]de. Styka | Adres [G]arches, Villa Tade | Titre de l’Ouvrage Sapin du St. Re [...] | Prix 4.000 frs | Etiquette a Coller derriere chaque Oeuvre par [l’Artiste]; ponadto centralnie nalepka z numerem: 19.392 Do obrazu powstał szkic tuszem, który prezentowaliśmy na aukcji 6 lutego 2018, poz. 44. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Hiacynt Alchimowicz
Title: STARY MOST W PIRENEJACH
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: STARY MOST W PIRENEJACH (OKOLICE PERPIGNAN) wymiary w św. passe-partout: 23,8 x 40 cm sygn. p.d.: H. Alchimowicz
Artist: Bolesław Barbacki
Title: NA RUINACH ANTYKU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: B Barbacki Na odwrocie, na wszystkich listwach krosna, pieczęci krakowskiego składu przyborów malarskich Róży Aleksandrowicz; ponadto na dwóch listwach krosna pieczęci z numerami odnoszącymi się do rozmiaru podobrazia (odpowiednio): 41 i 31.
Artist: Auguste Moreau
Title: SEKRET, XIX/XX W.
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: podstawa – marmur sygn. na podstawie: Auguste Moreau
Artist: Pierre Edouard Frere
Title: PAJDA CHLEBA, 1857
Year: 1857
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Ed. Frere. 57. Na odwr. papierowa nalepka producenta podobrazi: PREPARED PANEL | [herb królewski] | WINSOR & NEWTON, | ARTISTS’ COLOURMEN | To Her Majesty | AND TO HIS ROYAL HIGHNESS PRINCE ALBERT, | 38, RATHBONE PLACE, LONDON.
Artist: Artur Markowicz
Title: NAD KOŁYSKĄ, 1911
Year: 1911
Tools: pastel
Surfaces: cardboard, paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Artur Markowicz | Holland | 1911 Na odwr. centralnie nalepka (druk, atrament , pieczęć ): TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | 1912 | Nr 1258 | Autor Markowicz Artur | Dzieło p.t. Nad kołyską | Rodzaj pastel | cena 1500 kor | 14 ; przy g. krawędzi częściowo zdarta nalepka papierowa: Wystawa we Lwowie | 319 | Własność Autora | Uszkodze [...] 1500 koron ; po p. (oł.): Nad kołyską | Artur Markowicz , poniżej nieczytelny napis i numer 319 , po lewej dwukrotnie (ołówek): IV. Obraz wystawiany: – Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, 1912 W latach 1911-1912 artysta wyjeżdżał do Holandii i Belgii. Tam stworzył cykl pasteli o tematyce rodzajowej, zdradzających wpływy Josefa Israelsa i Maxa Liebermanna. Charakteryzujące się ciekawymi rozwiązaniami kolorystycznymi kompozycje przedstawiają sceny rozgrywające się w rybackich chatach. Dzieła z tego cyklu znajdują się m.in. w zbiorach Muzeum Krakowa i Muzeum Narodowego w Krakowie.
Artist: Edmund Adler
Title: WAŻENIE WIŚNI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Edmund Adler
Artist: Bernard Louis Borione
Title: PALĄCY FAJKĘ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: B. Borione Na odwr. owalny stempel producenta podobrazi: TOILES COULEURS FINES | PANNEAUX | Mon BESNARD | A. BARILLON | Rue de la Rochefoneauld PARIS; na g. listwie krosna nalepka (maszynopis): Bernard Louis Borione | 19. Jahrhundert | Paris, po l. okrągła nalepka z cyfrą 3 ; po prawej numer: 199 ; na l. listwie blejtramu pozostałość po zdartej nalepce; na d. listwie ramy zatarty napis (atrament).
Artist: Martin Heinrich Wilkens M.H. Wilkens & Söhne
Title: ŻARDINIERA Z TRYTONAMI, 1898
Year: 1898
Description: IInformacje o dziele: Niemcy, Brema, M. H. Wilkens & Söhne srebro 880, odlewane, cyzelowane 30 x 41 x 31 cm, 3413 g cechowana na spodzie: znak wytwórni, próba srebra 880, nr modelu: 125136; przy krawędzi rosyjska cecha importowa Stan zachowania: niewielkie spękania przy podstawie, brak fragmentu girlandy, brak metalowego wkładu. Znakomicie zachowany luksusowy przedmiot pochodzi ze słynnej bremeńskiej wytwórni sreber M. H. Wilkens & Söhne. Przed I wojną światową firma była jednym z trzech największych w Niemczech producentów sreber. Jej wysokiej jakości wyroby były szeroko dystrybuowane w całych Niemczech, a także za granicą. Żardiniera z motywami morskimi, dekorowana pełnoplastycznymi kwiatami wodnych lilii oraz postaciami trytonów – pół ludzi, pół ryb. Korpus naczynia jest uformowany z mknących fal, na których płyną cztery putta-trytony. Łączące w sobie stylistykę neorokoka i secesji dekoracyjne naczynie, o niezmiernie dynamicznej kompozycji, jest starannie odlane i drobiazgowo cyzelowane.
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: MARTWA NATURA..., PRZED 191
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: MARTWA NATURA Z KWIATAMI I PORCELANOWĄ WAZĄ, przed 1919 sygn. Stefan Filipkiewicz Na odwrocie nalepka: [SALON MALARZY] POLSKICH | KRAKÓW, FLORYAŃSKA 37. | Nr 100 | Autor Stefan Filipkiewicz | Dzieło Kwiaty | Rodzaj Olejny | Cena Kor. 1200. Salon Malarzy Polskich, mieszczący się przy ul. Floriańskiej 37, był prowadzony w latach 1885-1939 przez Henryka Frista i jego synów. Firma, która zyskała sobie uznanie przede wszystkim jako renomowane wydawnictwo, zajmowała się także handlem i wyceną dzieł sztuki.
Artist: Michał Boruciński
Title: AKT
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. przy górnej krawędzi: M. BORUCIŃSKI
Artist: Alfons Karpiński
Title: MIMOZA, PRZED 1942
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. z lewej: A. Karpiński. Na odwrocie, centralnie numer (ołówkiem): Lp12324 ; ponadto na dolnej listwie ramy nalepka (druk, tusz): SALON DZIEŁ SZTUKI | KAZIMIERZA WOJCIECHOWSKIEGO | KRAKÓW, UL. ŚW. JANA L.3. TELEFON 109-02. | Data przyjęcia 1942 | Autor Alfons Karpiński | Tytuł Mimoza | Rodzaj olej Rozmiar | Nr 12324
Artist: Wojciech Weiss
Title: AKT
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: WW
Artist: Stanisław Gałek
Title: PORTRET KOBIETY, 1917
Year: 1917
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ST. GAŁEK | 1917 na odwrocie p.g. nalepka Przedsiębiorstwa Państwowego Desa ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Alfons Karpiński
Title: RÓŻE W PORCELANOWYM WAZONIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. Karpiński Na odwrocie centralnie (ołówek): 6565 ; przy dolnej krawędzi częściowo zdarta nalepka (druk, atrament): 10.31. | Autor A. [...] ski | Tytuł Róże | Rodzaj olej | Nr. 6565 | Rozmiar 50 x 70 cm ; po lewej nalepka warszawskiego domu aukcyjnego.
Artist: Tadeusz Styka
Title: PORTRET MŁODEJ KOBIETY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d. : TADÉ STYKA_ Obraz pochodzi z kolekcji rodziny artysty.
Artist: Wojciech Weiss
Title: ŻONKILE W BIAŁYM WAZONIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WWeiss Na odwr. notatki ramiarskie (oł.): G3380 | r 5 brązowy.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET MłODZIEńCA, 1934
Year: 1934
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d. białą kredką: Witkacy (T.E) | 1934 XII | NP Np + herb Po roku 1924 Stanisław Ignacy Witkiewicz ograniczył swoją twórczość malarską do działalności tzw. „Firmy portretowej”, malując pastelowe portrety według, pięciu podstawowych typów A, B, C, D, E oraz ich pochodnych, dokładnie określonych „Regulaminem Firmy”. Na tych portretach obok sygnatury często umieszczał informacje o zażytych używkach i narkotykach, których działanie na sobie eksperymentował. Prezentowany tu portret artysta określił jako typ E, dopuszczający „dowolną interpretację psychologiczną, według intuicji firmy [...] nie zawsze możliwy do wykonania” Obraz wymieniony i reprodukowany: Katalog wystawy podróżnej, z cyklu: "Spotkania ze sztuką", Łaziska Górne 1999, poz. kat 11, plansza C - il. barwna.
Verified Artist: Yes
Artist: Gustaw Gwozdecki
Title: ZA TYCH NA MORZU, 12 MARCA 1928
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: au bord du Suffren | 12/III 28 | Gustaw GWOZDECKI
Artist: Zygmunt Waliszewski
Title: WIDOK Z MEAUX, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Z. Waliszewski na odwrocie na płótnie nieczytelny napis ołówkiem oraz kartka z napisem: Zygmunt Waliszewski (1897-1936) | Pejzaż francuski, ol/pł ok. 1930 | Prowansja – kolekcja lwowska | zakupiony w 2012 r. ; ponadto na dolnej listwie ramy, nalepka aukcyjna Agra-Art z 2019 roku. Obraz znajdował się w prywatnej kolekcji we Lwowie, gdzie trafił jeszcze przed II wojną światową. Ostatni raz jego obecność została tam odnotowana w r. 1979. Od tego czasu losy obrazu nie były znane, a ustalenie miejsca jego przechowania nie było możliwe. Wcześniejsi jego właściciele mieszkający we Lwowie odmówili wszelkich kontaktów z polskimi historykami sztuki. Gdy w roku 1999 w Muzeum Narodowym w Warszawie przygotowywano pierwszą monograficzną wystawę artysty i towarzyszący jej katalog z pełnym spisem prac, obraz Widok z Meaux został odnotowany w dziale III pt. Prace zaginione i o nie ustalonej aktualnie własności . Zamieszczono tam także jego czarno-białą fotografię. Obraz opisany i reprodukowany: – „Głos Plastyków“ 1937, nr 1 – 7, s. 21, il.; – H. Bartnicka-Górska, A. Prugar-Myślik, Zygmunt Waliszewski 1897-1936 , Wystawa monograficzna, maj-lipiec 1999, MNW, Warszawa 1999, kat. s. 190, poz. III/ 17, il. s. 191.
Artist: Wacław Borowski
Title: ZBIÓR OWOCÓW. WIECZÓR. JESIEŃ, OK. 1927
Tools: pastel, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel fiksowany sygn. l.d.: W. Borowski p.d. znak producenta papieru: VANGTON Wacław Borowski, współzałożyciel i prezes Stowarzyszenia Rytm, jest uważany za jednego z czołowych przedstawicieli nowego klasycyzmu polskiej sztuki międzywojnia. Artyści ci, zrywając z impresjonizmem i secesją, dążyli do stworzenia nowego kanonu sztuki narodowej. Bazą twórczości Borowskiego jest sztuka antyku i wczesnego renesansu. Jego malarstwo cechuje syntetyczna, oparta na rytmiczności, subtelnie modelowana zwarta forma oraz zgaszona, pastelowa kolorystyka. Idylliczne sceny, ukazujące postaci, najczęściej w pejzażu, odziane w antykizujące szaty, posiadają wymowę symboliczną i egzystencjalną, dotyczą relacji człowieka z naturą. Borowski posiadał znakomity warsztat malarski: tworzył freski, posługiwał się akwarelą, gwaszem i pastelem – czego przykładem może być oferowa-ne dzieło. Artysta uprawiał także litografię barwną i czarno-białą. Stąd też Jesień – jest znana przede wszystkim jako grafika. Różniąca się niewielkimi detalami barwna litografia była wydana w II Tece Autolitografii w 1927. Była ona eksponowana na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu w 1929. Jej egzemplarze znajdują się m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz Ossolineum. Zarówno grafika, jak i dzieła malarskie Wacława Borowskiego, jednego z najwybitniejszych malarzy polskich I... więcej
Artist: Rajmund Kanelba
Title: DZIECIĘCA ORKIESTRA, PRZED 1939
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Kanelba Na odwrocie, centralnie, owalna pieczęć producenta ram – londyńskiej firmy Charles Henry West, powyżej przekreślony numer (czarnym markerem): 176 ; poniżej (czarnym flamastrem): 175 ; na górnej listwie krosna (czarnym flamastrem): 1937 ; ponadto na papierze zabezpieczającym, wzdłuż górnej krawędzi (czarnym flamastrem): #175 “Children’s Party“ (oil) ; poniżej numer (czarnym flamastrem): 5 [w kółku]; poniżej reprodukcja dużego obrazu olejnego, do którego prezentowane płótno stanowi szkic, opatrzone opisem w języku angielskim. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Rajmund Kanelba
Title: CHŁOPIEC ZE SKRZYPCAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Kanelba Na odwrocie (czarną farbą): BOY WITH VIOLIN | by | KANELBA; ponadto na górnej listwie krosna fragment nalepki: FROM | [...]TISTS GALLERIES INC. | New York 21, N.Y.; obok ośmioboczna nalepka (maszynopis): “Boy with violin | by | Kanelba | 24 x 18 S[...]; na dolnej listwie krosna pieczęć z numerem odnoszącym się do wielkości podobrazia: 18; na ramie nalepki amerykańskiego domu aukcyjnego.
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: MACIERZYŃSTWO
Tools: oil
Surfaces: plywood
Description: IInformacje o dziele: Motyw macierzyństwa pojawił się u Meli Muter już w okresie bretońskim i towarzyszył jej przez całą twórczość. Jej płótna dalekie są od cukierkowych przedstawień radosnych dzieci w objęciach uśmiechniętych matek. Zapewne wpływ na to miały zarówno wspomnienia dość szorstkich relacji z matką, jak i własne doświadczenia macierzyńskie. Zuzanna Klingsland (matka artystki) była wobec dzieci surowa i wymagająca. Po śmierci jedynego syna pogrążyła się w wielkim bólu, zamykając się na relacje z córkami. Mela starała się być jak najlepszą matką dla jedynego syna – Andrzeja, jednak macierzyństwo to nieustanne wyrzeczenia. Chęć zachowania autonomii sprawiła, że malarka czasami nawet na kilka miesięcy zostawiała syna z ojcem. Andrzej Mutermilch był chorowitym dzieckiem, u którego zdiagnozowano gruźlicę kości. Zapewne choroba ta miała wpływ na jego śmierć w wieku 24 lat. Te trudne doświadczenia musiały mieć wpływ na wydźwięk jej płócien. Muter znana była również ze swoich lewicowych poglądów i zaangażowania w sprawy społeczne. Używała malarstwa jako oręża. Płótnami skłaniała widzów do refleksji nad trudami życia i otworzenia się na ludzkie cierpienia. Karolina Prewęcka w książce zatytułowanej Mela Muter. Gorączka życia pisze: Matki Muter często wydają się zmęczone codzienną troską o byt i dzieci. Traktują je jak obowiązek. Nie znajdują radości w karmieniu naturalnym. Ich odsłonięte piersi nie nabrzmiewają... więcej
Artist: Rajmund Kanelba
Title: DZIEWCZYNA Z KOSZEM OWOCÓW
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Kanelba , p.d. fragment suchej pieczęci Na odwrocie, centralnie, numer ( ołówkiem ): 280 ; poniżej ośmioboczna nalepka ( czarnym cienkopisem ): 280 ; ponadto na tzw. „zaplecku“ ( czarnym markerem ): #280 . Proweniencja : – Kolekcja rodziny artysty.
Artist: Stanisław Eleszkiewicz
Title: PRZERWANY BRYDŻ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: S. Eleszkiewicz Na odwrocie : – l.d. nalepka (druk, czarny marker ): MIECZYSŁAW LURCZYŃSKI [skreślone] | (1907-1992) [skreślone] | 198 | POSK GALLERY COLLECTION | Polish Social & Cultural Association | 238-246 King Street | London W6 ORF ENGLAND; – poniżej stempel (pieczęć, czarny marker ): MIECZYSŁAW LURCZYŃSKI [skreślone] | POSK 238-246 KING STREET | LONDON W6 ORF ENGLAND | TITLE ELESZKIEWICZ | MEDIUM | REG No 198 .
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Eleszkiewicz
Title: MŁODY DANTE
Tools: oil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: SE Na odwrocie: – nalepka: 10 – LE JEUNE DANTE; – na tzw. „zaplecku“ centralnie nalepka (maszynopis): 19 S. Eleszkiewicz | “Clown’s Portrait“ | 75.00; – poniżej nalepka (druk, czarny marker ): MIECZYSŁAW LURCZYŃSKI [skreślone] | (1907-1992) [skreślone] | POSK GALLERY COLLECTION | Polish Social & Cultural Association | 238-246 King Street | London W6 ORF ENGLAND | 152 ; – poniżej stempel (pieczęć, czarny marker ): MIECZYSŁAW LURCZYŃSKI [skreślone]| POSK 238-246 KING STREET | LONDON W6 ORF ENGLAND | TITLE ELESZKIEWICZ | MEDIUM | REG No 152 ; – obok pieczęć paryskiego składu przyborów malarskich.
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Eleszkiewicz
Title: PRZY STOLE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: S. Eleszkiewicz Na odwrocie: – l.g. numer (czarnym markerem): 2 .; – obok numer (czerwona kredą): 119 ; – p.g. nalepka (druk, czarny marker ): MIECZYSŁAW LURCZYŃSKI [skreślone] | (1907-1992) [skreślone] | POSK GALLERY COLLECTION | Polish Social & Cultural Association | 238-246 King Street | London W6 ORF ENGLAND | 81 ; – obok stempel ( pieczęć , czarny marker ): S. ELESZKIEWICZ | MIECZYSŁAW LURCZYŃSKI [skreślone] | POSK 238-246 KING STREET | LONDON W6 ORF ENGLAND | TITLE | MEDIUM | REG No 81 ; – na górnej listwie krosna pieczęć: S ELESZKIEWICZ | ARTISTE PEINTRE | 5 Bd du Montparnasse 84 | Tel. DAN. 14-17 PARIS 14; – obok numer odnoszący się do wielkości podobrazia (czarną kredką): 20F . ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Verified Artist: Yes
Artist: Henryk Hayden
Title: OGRÓD W TRIEL, 1948
Year: 1948
Tools: oil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Hayden Na odwrocie wzdłuż górnej krawędzi (ołówkiem): Jardin a Triel (Sieko) | 1948 | Hayden ;poniżej (niebieską kredką) : Jardin a Triel ( Seko) | par Hayden ; wzdłuż dolnej krawędzi stempel w języku francuskim zawierający informację o zakazie reprodukowania obrazu; ponadto wydruki z biografią artysty w jęz. francuskim.
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: PEJZAŻ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. ZUCKER
Artist: Michał Stańko
Title: CHATY ZIMĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. Stańko Na odwrocie na blejtramie nalepka składu przyborów malarskich w Krakowie; ponadto na dolnej listwie ramy nalepka ramiarska.
Verified Artist: Yes
Artist: Rafał Malczewski
Title: W ZIMOWYM KRAJOBRAZIE
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 38,2 x 55,5 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d. (długopisem): Rafał Malczewski.
Artist: Nikifor Krynicki
Title: KAPLICZKA W MUSZYNIE
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: wzdłuż dolnej krawędzi: MUSZYNASTOPOWIATKRAKOWSKIWIRCAUILCA Na odwrocie, na tzw „zaplecku“ karta A4 z potwierdzeniem autentyczności wystawionym przez Bogdana Jakubowskiego w sierpniu 2023.
Artist: Nikifor Krynicki
Title: PEJZAŻ Z KOŚCIOŁEM
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: wzdłuż dolnej krawędzi: REAONRWIESROSYTAPOWNRZPOLSEŁO Na odwrocie trzykrotnie odbita okrągła pieczątka z napisem w otoku: PAMIĄTKA Z KRYNICY | NIKIFOR MALARZ; poniżej cena (niebieską kredką poprawioną tuszem): 1000 ZŁ
Artist: Włodzimierz Zakrzewski
Title: PAŁAC W JABŁONNIE, 1969
Year: 1969
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. przy dolnej krawędzi: W. Zakrzewski Na odwrocie przy górnej krawędzi: W. ZAKRZEWSKI | JABŁONNA | 1969 9 | PAŁAC | 65 x 92 ; wymiary 65 x 92 powtórzone po prawej dwukrotnie oraz na lewej listwie; p.d. nieczytelny napis ołówkiem.
Artist: Włodzimierz Zakrzewski
Title: TÜBINGEN AM NECKAR, 1967
Year: 1967
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. ZAKRZEWSKI 1967 Na odwrocie (czarną farbą): W. ZAKRZEWSKI | TÜBINGEN | NECKAR | 65 x 81 ol. pł.