Artist: Michał Płoński
Title: KOSZYKARZ, 1805
Year: 1805
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 30 x 23 cm (odcisk płyty), 35 x 26,5 cm (arkusz) sygn. na płycie po lewej, pod sceną centralną: M Płoński f 1805 Na odwrocie (ołówkiem) l.g.: N 1146 ; p.g. wzdłuż prawej krawędzi: LOT 23310105/23 ; p.d: Plonski . Uznawany za najlepszą graficzną pracę Płońskiego Koszykarz , daje nam zgrupowany na jednej rycinie przegląd niemalże całej twórczości i zainteresowań artysty (...) Jasna w walorze, precyzyjnym konturem rysowana postać handlarza występuje na szarym w ogólnej tonacji tle sterty koszów, w których gęsto kładziona krótka kreska pozwala nam odczytać niemalże rodzaj splotu wikliny. Ciemna plama kapelusza tworzy centralny akcent walorowy kompozycji, wyodrębniając zarazem z tła twarz modela. (...) Marginesy ryciny wypełnia aż 12 drobnych kompozycji: znajdziemy tu zarówno scenki rodzajowe, rzadki u artysty szkic pejzażowy, jak i przede wszystkim pięknie rysowane i wnikliwie charakteryzowane głowy. Znajdziemy też (...) psy, będące tak częstym tematem grafiki Płońskiego. K. Czarnocka (Michał Płoński) robotą swoją najsłuszniej na nazwę polskiego Rembrandta zasłużył. Śmiałość, znajomość rysunku, prawda i życie, moc i ogień (...) są główne cechy jego robót, które wszędzie poszukują i popłacają. Każdy, nawet największy znawca na pierwszy rzut oka... więcej
Artist: Jacek Malczewski
Title: WIEŚNIACZKA, 1872
Year: 1872
Tools: ink, feather
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: p.d. numer (ołówkiem): 109 . Na odwrocie, na tzw. „zaplecku“ nalepka zakładu oprawy obrazów oraz nalepka informująca o szybie z filtrem UV. Rysunek pochodzi z liczącego 132 karty szkicownika Jacka Malczewskiego, opatrzonego na wklejce „tytułowej“ najpewniej autorskim tytułem XXXII. Na tej stronie, podobnie jak na ostatniej - umieszczono stempel: ZE ZBIORÓW MARJI MALCZEWSKIEJ z herbem rodowym. Szkicownik pochodzi z okresu nauki artysty w krakowskim Gimnazjum św. Jacka (1871-1873). Młody malarz na kartach szkicownika rysował postaci chłopów, wieśniaczek, Żydów i wiejskich dziadów, zaprzęgi, zwierzęta, wiejską zabudowę, wnętrza kościołów. Większość rysunków została wykonana ołówkiem, zaledwie 9 z nich - piórkiem i tuszem.
Artist: Jan Matejko
Title: BATORY POD PSKOWEM, SZKIC DO OBRAZU, 1870
Year: 1870
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: (wymiary w św. passe-partout: 22 x 29 cm ) na odwrocie karta z potwierdzającym autorstwo J. Matejki orzeczeniem dr. Kazimierza Buczkowskiego, zaprzysiężonego biegłego sądowego (Kraków, 25 listopada 1944) estymacja: 10 000 - 12 000 Rysunek jest jednym ze szkiców do wielkiego obrazu Batory pod Pskowem , nad którym Matejko pracował od II 1870 do VI 1872. Przedstawiona na nim scena w rzeczywistości nigdy nie miała miejsca, a obecne na obrazie postaci nie spotkały się nigdy w tym składzie. Matejko połączył tu bowiem dwa ważkie wydarzenia - poselstwo moskiewskie 1580 i pertraktacje pokojowe 1581 - tworząc swoistą, historiozoficzną syntezę zwycięskiej wojny z Moskwą prowadzonej przez Batorego w latach 1578-1582. W zbiorach Domu Matejki w Krakowie i Muzeum Narodowego w Warszawie zachowało się kilka szkiców ołówkowych do Batorego, które przedstawiają kolejne etapy budowy kompozycji. Na prezentowanym tu rysunku można już wyraźnie rozpoznać postaci z obrazu - siedzącego przed namiotem Stefana Batorego, stojącego przy nim kanclerza Jana Zamoyskiego, klęczącego władykę połockiego Cypriana, legata papieskiego Antonio Possewina, Stanisława Żółkiewskiego w husarskiej zbroi, siedzącego na koniu kozackiego hetmana Jana Oryszowskiego, kniazia Oboleńskiego oraz innych dostojników, bojarów i rycerzy. Rysunek opisany i reprodukowany: - M. Treter, Matejko. Osobowość artysty, twórczość, forma i styl , Lwów- Warszawa 1939, il. na... więcej
Artist: Stanisław Janowski
Title: W OBOZIE POD PIASECZNĄ, 2. PUŁK, 1916
Year: 1916
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 25,7 x 35,5 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: S. Janowski | Obóz pod Piaseczną, 1916 Na odwrocie nalepka (druk, atrament): WARSZAWA, KWIECIEŃ 1917 [przekreślone, niebieską kredką: Lwów, wrzesień, 1917 ] | L. PORZ | L. KATAL. | AUTOR Janowski Stanisław | TYTUŁ W obozie pod Piaseczną, p. 2. p. uł. | TECHNIKA akwarela [sic!] | WŁAŚCICIEL Towerski Artur | ADRES WŁAŚCICIELA Lwów, ul. Leśna. Obraz wystawiany: - Wystawa Legionów Polskich , Lwów, IX - X 1917, poz. kat. 223. Osobne miejsce w twórczości Janowskiego zajmuje tematyka legionowa. Podczas I wojny światowej artysta brał udział w walkach I i II Brygady Legionów Polskich. W czasie służby tworzył przede wszystkim akwarele i rysunki, rzadziej obrazy olejne, przedstawiające sceny walk oraz życia obozowego. Prezentował je później na sześciu wystawach legionowych. Wśród nich znalazła się kompozycja W obozie pod Piaseczną, powstała w 1916 r. podczas kampanii wołyńskiej. W kolekcjach muzealnych oraz na rynku sztuki spotyka się również fotografie z obozu pod Piaseczną, które artysta w tym czasie wykonał.
Artist: Julian Fałat
Title: PEJZAŻ JESIENNY
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 55,5 x 38 cm (w świetle passe-partout) sygn. l.d.: J. Fałat | Bystra Pochodzenie: Obraz pochodzi z kolekcji Jana Święsa (Pietrycze koło Lwowa 1888 - Warszawa 1970). Do 1939 roku Święs działał we Lwowie jako nakładca, prowadził też skład papieru przy ul. Rutowskiego 7. W jego zbiorach znajdowały się jeszcze inne obrazy Fałata, a także malarzy z okolic Lwowa. Prezentowana akwarela pochodzi z kolekcji rodziny Święs.
Artist: Piotr Michałowski
Title: JEŹDŹCY
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Na tzw. „zaplecku“ nalepka Muzeum Narodowego w Warszawie z numerem depozytu rej. 480/22/10 ; na odwrocie szkic jeźdźca na koniu.
Artist: Wojciech Kossak
Title: UPROWADZONA, 1912
Year: 1912
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w św. passe-partout sygn. p.d.: WKossak | 1912 Rysunek Dziewczyna i żołnierze powstał jako wstępny projekt, pomysł ilustracji do Wspomnień Wojciecha Kossaka. Ta bogato ilustrowana książka wydana nakładem Gebethnera i Wolffa, ukazała się w Krakowie w roku 1912 (wyd. II; 1913), a w rok później także w Berlinie. Zawierała liczne ilustracje czarno-białe i kilka kolorowych. Wśród nich były fotografie, 14 reprodukcji obrazów wcześniejszych i 54 ilustracje specjalnie do książki wykonane. Nasz rysunek do tomu Wspomnień jednak nie trafił, zastąpiony barwną reprodukcją obrazu Walkowa i żołnierze . Miał być ilustracją do pierwszego rozdziału o tytule Paryż (1856-1861). Autor przywołał w nim swoje najwcześniejsze wspomnienia z dzieciństwa – wśród nich zapamiętaną sylwetę Hôtel des Invalides, przed którym na Esplanadzie z piastunką Walkową, w wózeczku naszym codziennie godzinami przebywaliśmy [Wojciech z bliźniaczym bratem, Tadeuszem] . /.../ Walkową, młodą babę, której męża wzięto w sołdaty, przywiozła sobie do Paryża na bonę dla nas moja matka. Jako panienka z dworu znała ją od dzieciństwa jako dziewczynę ze wsi /.../ Walkowa, jak mi potem... więcej
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: W CZASIE POLOWANIA, OK. 1880
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wierusz-Kowalski na odwrocie p.g. pieczęć: 36; l.g. nalepka konserwatora w New Jersey Prezentowane Polowanie... możemy datować na okres od 1873 do 1881 roku. W 1873 Wierusz-Kowalski wyjechał na studia do Monachium, gdzie uległ fascynacji twórczością Maksymiliana Gierymskiego, który w 1870 roku podjął tematykę polowań w strojach rokokowych. Sztuka Gierymskiego wywarła znaczący wpływ również na innych młodych malarzy polskiej kolonii w Monachium, w tym na Jana Chełmińskiego czy Antoniego Piotrowskiego. We wczesnych latach swego pobytu w Monachium Alfred Wierusz-Kowalski często malował sceny konnych polowań z jeźdźcami w historycznych strojach i fryzowanych perukach. Kompozycje takie, przez monachijskich artystów popularnie zwane zopfami , cieszyły się wówczas znacznym powodzeniem, wychodząc naprzeciw modzie na wiek XVIII i zainteresowaniom ówczesnym malarstwem francuskim. Zopfy Wierusza-Kowalskiego - wyjazdy na polowania i konne przejażdżki po jesiennym lesie - wyróżniają się barwnością strojów jeźdźców i ciepłym kolorytem pejzażu malowanego w blaskach słońca lub w przytłumionym świetle jesiennego dnia. Starannie przemyślana kompozycja tego obrazu - z barwnymi jeźdźcami w rzadkim, brzozowo-sosnowym zagajniku - prowadzi widza w głąb lasu, daje wrażenie pewnej swobodnej przypadkowości ujęcia. Uwagę zwraca też świetnie... więcej
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: W OCZEKIWANIU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Cz. Wasilewski
Artist: Teodor Axentowicz
Title: NA GROMNICZNĄ, 1937
Year: 1937
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: T. Axentowicz Na odwrocie pośrodku autorski napis ołówkiem: T. Axentowicz | W [ejherowo?] 1937 . Pochodzenie: Według obecnej właścicielki obrazu, jej dziadek, który mieszkał przed II wojną światową w Wejherowie, zakupił dzieło wprost od artysty. Do obrazu jest dołączona ekspertyza dr. Mariusza Klareckiego z września 2023 r. Prezentowany obraz należy do cyklu, który został zainspirowany folklorem huculskim. Pierwsza kompozycja Pogrzeb na Rusi (1882) powstała jeszcze podczas pobytu artysty w Monachium, kolejne: Kołomyjka (1895) i Święto Jordanu (1893) - w Paryżu. Obrazy te w zachodnioeuropejskich miastach wywołały zdumienie swoją egzotyką. Przeciwstawiły się bowiem modnym wówczas treściom orientalnym. Pokazały barwną kolorem huculszczyznę w zestawieniu z surowym, zimowym pejzażem. Duszą barwnych kompozycji stały się bogata w zwyczaje i obrzędy huculska wieś i jej mieszkańcy (za ekspertyzą dr. Mariusza Klareckiego)
Artist: Jan Chełmiński
Title: KONNY HUZAR W ZIMOWYM PEJZAŻU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jan V. Chelmiński Na odwrocie stempel producenta podobrazi: WINSOR & NEWTON | LIMITED | 38, RATHBONE PLACE, | LONDON, W. | 287168. Tematyka batalistyczna, związana przede wszystkim z wojnami napoleońskimi i legionami polskimi, zaczęła wyraźnie dominować w twórczości Chełmińskiego około roku 1890. Już we wcześniejszych latach, cieszący się bardzo dobrą sytuacją materialną artysta rozpoczął studia wojskowo-historyczne i kolekcjonowanie broni z okresu napoleońskiego. Stąd w studiach, przedstawiających żołnierzy różnej broni i barwy, autor skupiał się na najdrobniejszych detalach, z sukcesem wiernie odtwarzając historyczne mundury i uzbrojenie. Najbardziej znanym przykładem jest cykl 48 obrazów poświęconych armii Księstwa Warszawskiego, obecnie przechowywanych w zbiorach Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. Zbliżona, kameralna kompozycja, prezentująca huzara w śnieżnym pejzażu na siwym koniu, spoglądającego przez lunetę, była sprzedana na aukcji Agry w 2019 (12 października, poz. kat. 20).
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: WYRUSZAJĄC O ŚWICIE, OK. 1880-1885
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Wierusz-Kowalski na odwrocie fragment owalnej nalepki z numerem (tuszem): 20 [.] Wierusz-Kowalski, sam będąc zapalonym myśliwym, namalował wiele obrazów ze scenami odnoszącymi się do polowań. Zimowy pejzaż, w którym osadził scenę, daje artyście sposobność do śmiałych, a równocześnie efektownych rozwiązań luministyczno-kolorystycznych. Niebo rozświetla żółtoróżowa łuna wschodzącego słońca, od której barwę biorą śniegi pokrywające równinne pole. Wierusz wiedział, że kolor biały w przyrodzie nie istnieje. Na ostateczną jego barwę ma wpływ całe otoczenie, a zwłaszcza niebo. Rankiem, kiedy jest ono żółte to również i ten kolor musi pojawić się na śnieżnych połaciach. Genezę zamiłowania Wierusza do zimowych pejzaży przeanalizował H. P. Bühler. Uważał on, że cofnąć się trzeba do okresu pobytu malarza w Dreźnie, dokąd przybył on mając lat zaledwie dwadzieścia, w roku 1869. Przypadek zrządził, że na wystawie sztuki Akademii Drezdeńskiej młody artysta natknął się na obrazy, które wprawdzie nie wpłynęły decydująco na jego późniejszą twórczość, ale stanowiły istotny czynnik w ewolucji malarskich zainteresowań. Były to pejzaże zimowe Nikołaja Swierczkowa, ożywione elementami rosyjskiego folkloru. Płótna Swierczkowa przedstawiają najczęściej pędzące sanie, zaprzężone w trzy konie, tzw. trojkę. Scenie dodaje... więcej
Artist: Aleksy Nowakiwski
Title: SOBÓR ŚWIĘTEGO JURA WE LWOWIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Na odwr. l.g numer odnoszący się wielkości podobrazia (ołówkiem): 22 [.] 32 ; centralnie pieczęć z numerem: 415 ; powtórzonym na nalepce powyżej: obok stempel (cyrylicą): SPADKOWA MASA | b.p. Olieksy Nowakiwskogo; poniżej atramentem (cyrylicą): za kuratoriu ; niżej 3 nieczytelne podpisy; l.d. plaster z nr. (ołówkiem): 13/2 . Nowakiwski wielokrotnie malował sobór, był nazywany Świętojurskim magiem. Artysta, który przeprowadził się do Lwowa w 1913 roku, zamieszkał u stóp cerkwi wznoszącej się na wzgórzu, przy ul. Mickiewicza 11. Obecnie mieści się tam jego muzeum. Sobór w naturalny sposób stał się dla malarza powtarzalnym motywem impresjonistycznym, jak Dniepr dla Stanisławskiego, czy Kopiec Kościuszki dla Wyspiańskiego. Budynek, z którego Nowakiwski malował widoki cerkwi, w 1907 został kupiony przez metropolitę Andrzeja Szeptyckiego (którego siedzibą był pałac przy soborze św. Jura) od Jana Styki. W 1908 został podarowany Muzeum Cerkiewnemu we Lwowie. W 1923 Nowakiwski, za namową i przy wsparciu finansowym Szeptyckiego, otworzył w domu szkołę artystyczną, która działała do 1933 roku. Sobór miał znaczenie symboliczne, jako centrum ukraińskości i siedziba metropolity Szeptyckiego. Obrazy, które przedstawiają sobór św. Jura, Nowakiwski nazywał „transfiguracjami“.
Artist: Stanisław Kamocki
Title: KOŚCIÓŁEK W RADZISZOWIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie napis ołówkiem: KOŚCIÓŁEK W RADZISZOWIE II CENA 180 zł Ponadto na tzw. „zaplecku“ nalepka aukcyjna Agra-Art z 2010 r.; na dolnej listwie ramy nalepka zakładu ramiarskiego.
Artist: Włodzimierz Tetmajer
Title: PRZED TETMAJERÓWKĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W.T. Na poprzecznej listwie krosien malarskich kartka (pieczęć, atrament): Obraz Włodzimierza Tetmajera | sprzedany w dniu 19/10 1935 przez | Michała Dylskiego | MICHAŁ DYLSKI | Zaprz. rzeczozn. Sądowy | Lwów, Wałowa 21 Tel. 30-54 | Dylski Na odwrocie, p.d. czarnym olejem: OBRAZ KONSERWOWAŁ | ART. MALARZ CZAJKOWSKI | LEONARD W 1972 R. Niech się święci mój cichy, pod drewnianym gankiem Mój wiejski dworek biały, w gaju starych drzew! (...) Zbudowałem go dzieciom - w takim sam wzrastałem, W takim nas kołysała starych ojców pieśń (...) W tym domu nas uczono niezachwianej wiary, że Polskę odbuduje kiedyś polski Lud! Że dla niej trzeba z życia i mienia ofiary, że tylko krwawą pracą wywołamy cud! (...) Więc pragę by dom nowy uczył moje dzieci Kochać zmarłą Ojczyznę i czcić ją jak Boga! A wierzyć, że się nowa nam gwiazda zaświeci! I przez wieś do Polski niepodległej droga! W. Tetmajer, Na dom bronowski , cyt. za: Włodzimierz Tetmajer. Siła barw i temperamentu. Katalog wystawy , M. Marek, P. Hapanowicz, Muzeum Krakowa, Kraków 2023 Ręczę (...) że wesele chłopskie z całym swoim lokalnym kolorytem, z tym jedynym zacięciem, z całą swoją barwnością niezmiernie... więcej
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: WIDOK NA KOPIEC KOŚCIUSZKI, 1904
Year: 1904
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. przy dolnej krawędzi: SW | 1904 (monogram wiązany) Pochodzenie: Rysunek pochodzi z krakowskiej kolekcji rodziny prof. Karola Estreichera . Rysunek łączy się ze słynną serią pastelowych Widoków na Kopiec Kościuszki ujętych z okna pracowni Wyspiańskiego w jego mieszkaniu przy ul. Krowoderskiej 57 (dziś 79). Zmuszony przez lekarzy do pozostania w domu w czasie zimy 1904/1905, artysta stworzył kilkanaście pejzaży z Kopcem Kościuszki. Seria ta została uhonorowana w 1905 roku przez Polską Akademię Umiejętności. Do malowania tych obrazów namówił Wyspiańskiego znany krytyk i kolekcjoner Feliks Jasieński, który podczas odwiedzin u chorego artysty, zwrócił uwagę na rozciągający się za oknami krajobraz i - przywołując przykład Claude’a Moneta i jego cyklu widoków katedry w Rouen podsunął mu pomysł malowania tego pejzażu przy różnej porze dnia, pogodzie i oświetleniu. W Raptularzu artysty, dla którego wartą uwagi - zanotowania i przeniesienia na papier - była każda zmiana pogody czy światła, czytamy: 1904 ... więcej
Artist: Seweryn Bieszczad
Title: KONCERT JANKIELA, PRZED 1894
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 33 x 27,3 cm (w świetle passe-partout) sygn. l.d.: Bieszczad Ku pamięci | R.J. Miskowskiemu Iwonicz 1894 Znaczące miejsce w dorobku Seweryna Bieszczada zajmują dzieła oparte na anegdocie literackiej, zwłaszcza zaś na utworach Adama Mickiewicza. Cykl obrazów stanowiących ilustracje do Pana Tadeusza powstał około 1880, podczas pobytu artysty w majątku generała Kowalskiego w Birczy pod Przemyślem. W zbiorach Muzeum Regionalnego w Jaśle znajdują się natomiast wcześniejsze akwarele przedstawiające sceny z tego utworu.
Artist: Tadeusz Rybkowski
Title: NIEWYMOWNE SPOJRZENIA, 1878
Year: 1878
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Tad. Rybkowski 1878 Na odwrocie: „Die strasfer Kritiker“ | Orig. Gemäl [de] vom | Tad. Ryb [kowski]. W roku 1878 Tadeusz Rybkowski otworzył swoją pierwszą pracownię w Wiedniu. Jego specjalnością w tym czasie były rodzajowe sceny z życia wsi, typy ludowe, sceny z polowań, a zwłaszcza jarmarki, które cieszyły się sporym powodzeniem wśród wiedeńskiej klienteli. Znakomitym przykładem może być oferowana kompozycja. Nadając przedstawieniu autorski tytuł, Rybkowski ujawnia się nie tylko jako utalentowany realista, ale i baczny obserwator oraz komentator życia społecznego.
Artist: Feliks Sypniewski
Title: ODSIECZ WIEDNIA, 1884
Year: 1884
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: F. Sypniewski | r. 84. wzdłuż dolnej krawędzi (ołówkiem): Starcie z jazdą Muzułmańską Na odwrocie p.g. (tuszem): Odsiecz Wiednia | przez Króla | Sobieskiego | 1683 ; ponadto trójkątna, słabo czytelna, niemiecka pieczęć.
Artist: Friedrich Kaiser
Title: BITWA POD SADOWĄ, 1866
Year: 1866
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Kaiser fec | 66 Na odwrocie numer: 87; na górnej listwie blejtramu dwie nalepki papierowe (druk, kredka): - nieczytelna pieczęć z numerem: 4059 ; - 2472 | 4059 | 120,- | obraz. Obraz przedstawia szarżę pruskiej kawalerii w bitwie pod Sadową, która rozegrała się 3 VII 1866. Klęska Austriaków zadecydowała o losach wojny prusko-austriackiej i otworzyła drogę do zjednoczenia Niemiec pod przywództwem Prus. W starciu po obu stronach walczyli Polacy, przymusowo wcieleni do wojsk zaborców, o czym pisał Cyprian Kamil Norwid: Pod Sadową głównie wygrali Polacy (hułany poznańskie), bijąc się i mordując się z Polakami (hułany galicyjskie).
Artist: Piotr Michałowski
Title: KOŃ
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Na tzw. zaplecku nalepka Muzeum Narodowego w Warszawie z numerem depozytu rej. 480/22/2; na odwrocie szkic konia.
Artist: Ludwik Gędłek
Title: POPAS
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: L. Gędłek Na odwrocie: - centralnie owalna pieczęć producenta podobrazi: Anton Maurer | Wien | Klostergasse No. 4 | Verdienst-Medaille; - na górnej listwie pośrodku papierowa nalepka z napisem (druk): Ludwig Gędłek; - po obu stronach pieczęcie z wymiarami w calach: 11 3/4 | 23 1/2.
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: BEDUINI, PO 1903
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. l.d.: AWK W 1903 roku Alfred Wierusz Kowalski, na fali mody na orientalizm, odbył podróż do północnej Afryki. Coraz więcej artystów jeździło na Bliski i Daleki Wschód. Na wystawach pojawiały się obrazy z wizerunkami egzotycznych piękności i wojowników na koniach. Wierusz Kowalski spędził kilka tygodni w Maroku, skąd przywiózł szkice i studia olejne. Po tej wyprawie artysta chętnie malował napotkanych tam ludzi, a zwłaszcza Beduinów na rozpędzonych koniach. Prezentowany obraz cechuje typowa dla tego okresu twórczości, brawurowa technika malarska. Malowany szerokimi pociągnięciami pędzla, odznacza się wyrazistą fakturą i zachowuje swobodę impresyjnego szkicu. W obrazie czuje się dynamizm, głębię i przestrzenność pustynnego pejzażu. Uwagę zwraca też żywa, choć oszczędna kolorystyka z mocnymi akcentami ostrego słońca. Obraz wymieniany i reprodukowany w: – "Tygodnik Ilustrowany" 1908, nr. 29, s. 573 [ Przed Wojną Świętą - Fantazya ] – Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1908, s. 15 [ Święta Wojna ]; – Moderne Ölgemälde. Nachlass Professor Alfred von Wierusz-Kowalski. München . Auktion in München in der Galerie Helbing, München 1917, s. 9, nr kat. 23 (wstawiony p.t. Beduinen-Scheikh i... więcej
Artist: Jacek Malczewski
Title: SZKICE POSTACI KOBIECYCH
Tools: ink, watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: tusz, akwarela, papier (krawędziami naklejony na tekturę) sygn. p.g.: J Malczewski – na odwr. rysunku – widoczna w okienku oprawy – okrągła pieczęć z herbem Tarnawa i napisem w otoku: ZE ZBIORÓW | MARII MALCZEWSKIEJ – na tekturze zabezpieczającej rysunek od tyłu, nieczytelny napis ołówkiem
Artist: Józef Rapacki
Title: CHRYSTUS W KORONIE CIERNIOWEJ, 1922
Year: 1922
Tools: pastel, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JÓZEF RAPACKI | 1922
Artist: Wlastimil Hofman
Title: AUTOPORTRET, 1920
Year: 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Wlastimil Hofmann | Paryż 1920 Na odwrocie, na lewej listwie krosna, nalepka wystawowa TPSP w Poznaniu (druk, tusz): Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych | Poznań, Plac Wilhelmowski 18. | Reg. obrazów nr bież. 488 | Nazwisko artysty: Wlastimil Hofmann | Tytuł obrazu (dzieła): Autoportret | Cena sprzedaży: Prezentowany Autoportret ukazuje malarza z lekko podniesioną brodą i wzrokiem wpatrzonym w widza. W prawej ręce trzyma długi, charakterystyczny dla wędrowców, kij. Na głowie ma wieniec z suchych liści, a klatkę piersiową owiniętą czarnym płaszczem. Zdecydowany wpływ na ukształtowanie się sztuki Hofmana, a zwłaszcza na jej symboliczny wydźwięk, miał jego profesor z krakowskiej ASP - Jacek Malczewski. Tak jak i w przypadku malarstwa Malczewskiego, również twórczość Hofmana daje wiele możliwości interpretacji. Treści symboliczne i alegorie zawarte w jego płótnach pozwalają zgłębić duszę artysty. Zgodnie z nurtem symbolicznym malarz często podejmował temat życia jako wędrówki, którą rozpoczynamy w momencie narodzin. Kij dzierżony przez artystę pozwala postrzegać go jako wędrowca. Urodzony w Pradze, już w wieku ośmiu lat przeprowadził się z rodziną do Krakowa. Na przełomie wieków studiował w Paryżu, potem wrócił do Krakowa, a następnie znów wyjechał do Pragi. W 1917 roku powrócił do Krakowa z miłością swojego... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Jan Stanisławski
Title: OBŁOK, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JAN STANISLAWSKI Na odwr. karta maszynopisu z orzeczeniem dr. Kazimierza Buczkowskiego i prof. dr. Feliksa Kopery z marca 1946 r. potwierdzającym autentyczność obrazu. Nie bez powodu Stanisławskiego uznano za piewcę polskiego krajobrazu. Próżno szukać w jego malarstwie ludzi. Oszołomiony widokami cudów natury stał się poetą pejzażu. Jego, malowane z całą szczerością, miniaturowe dzieła są przykładem malarskiej doskonałości artysty. W niewielkie ramy zamyka olbrzymie połacie pejzażu, nie tracąc przy tym odczucia przestronności. W prezentowanym obrazie dominującą rolę artysta powierzył obłokowi, skąpanemu w blasku słońca, zawieszonemu nad skrajem lasu.
Artist: Józef Chełmoński
Title: KRAJOBRAZ Z CHATAMI, 1900-1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Wzdłuż dolnej krawędzi napis-atest (pióro, czarny atrament), wykonany przez córkę malarza Jadwigę: Autentyczność szkicu śp Ojca mego Józefa Chełmońskiego stwierdzam Jadwiga Chełmońska . Na górnej listwie krosien, po prawej fragment nalepki, na dolnej - napis (czerwoną kredką): 337 Do obrazu jest dołączona opinia Tadeusza Matuszczaka z września 2023 r. Pochodzenie : Obraz pochodzi ze znanej kolekcji Feliksa Łopieńskiego (1866-1941) i Józefy (1886-1980) z Walewskich Łopieńskiej w Warszawie. Feliks - artysta cyzeler, brązownik, działacz społeczny - był współwłaścicielem słynnej na świecie firmy brązowniczej Bracia Łopieńscy (1884-1950). Wszystko wskazuje na to, że, Łopieńscy nabyli obraz bezpośrednio od córki artysty, Jadwigi Chełmońskiej z Kuklówki. Do chwili obecnej dzieło znajdowało się w zbiorach spadkobierców Feliksa i Józefy. (…) Omawiany szkic jest znakomitym przykładem fascynacji Chełmońskiego płaskim mazowieckim pejzażem. (…) Nad wsią, przesiąkniętą letnią ciszą, rozciąga się ogromna połać jasnobłękitnego nieba z kłębiastymi jasnymi chmurami, jakie znamy z południowych godzin ciepłego lata. Słońce nasyca wtedy kolory wyrazistością, a jednocześnie kształty tracą ostrość konturów, rozmywanych wibrującą intensywnością światła. Motyw urzeka malowniczością.... więcej
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: DZIEWCZYNKA Z KWIATAMI, 1893
Year: 1893
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 46,5 x 30,3 cm w świetle passe-partout sygn. z prawej: S tanislas | Paris octobre 1893 Stanisław Wyspiański rozpoczął swoją edukację w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie otrzymał stypendium na wyjazd do Paryża i studia w École des Beaux-Arts. Wyspiański dotarł do Paryża w 1891 roku, szybko jednak okazało się, że krakowski model nauczania nie zapewnia wystarczającej edukacji, aby umożliwić młodemu artyście dostanie się na wymarzoną uczelnię. Po nieudanych egzaminach wstępnych, Wyspiański zapisał się do Académie Colarossi - popularnej wśród polskich artystów. Nauka tam miała zdecydowanie swobodniejszy charakter niż w École des Beaux-Arts. Artysta uczył się tam pod okiem profesorów Gustave’a Courtois i Paula Josepha Blanc’a. Ten pierwszy zalecał, żeby malując modela chwytać ogólne wrażenie koloru, a nie bawić się szczegółami, aby oceniać należycie wartość świateł i porównywać je ze sobą, na różnych partiach ciała, nie wprowadzać za dużo półtonów. Profesor Blanc natomiast objaśniał, jak nie zagubić się w „masie kolorów“. Z listów Wyspiańskiego wynika, że w październiku 1893 roku zdecydował on wysłać około 40 portretów do Krakowa. Pragnął, żeby wszystkie zostały wystawione na widok publiczny, żeby krakowianie mieli możliwość zobaczyć, jakim artystą uczynił go Paryż.... więcej
Artist: Roman Kochanowski
Title: OBŁOKI
Tools: oil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: R. Kochanowski
Artist: Julian Fałat
Title: PEJZAŻ Z SEMMERING, 1914
Year: 1914
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, papier naklejony na płótno, 47,8 x 68 cm sygn. p. d.: jFałat Semmerig [sic!] | 1914 [inicjały wiązane]; powyżej autorski numer: 975 Na odwrocie, na krośnie, l.d. nalepka Salonu Sprzedaży Dzieł Sztuki przy TPSP w Krakowie (druk, tusz , pieczęć ): SALON SPRZEDAŻY DZIEŁ SZTUKI [...] | pl. Szczepański 4 – Telefon Nr. 8 | Autor: Fałat Julian 0814 | Adres: | Dzieło p.t.: „Semmering“ | Rodzaj: akwar . cena; ponadto na ramie nalepka domu aukcyjnego w Warszawie. Pejzaż powstał w czasie pobytu artysty wraz z synami w austriackim kurorcie Semmering. W prawym dolnym rogu poza sygnaturą znalazł się ośmioboczny kartusz z numerem 975. Odnosi się on do prowadzonego przez artystę rejestru ważniejszych dzieł, które przekazywał do sprzedaży. Fałat tworzył z niezwykłą werwą i rozmachem. Jako niezaprzeczalny mistrz akwareli, biegły w tej technice, śmiało rozlewał barwy na papierze, tworząc niepowtarzalne dzieła. W prezentowanym pejzażu artysta nie naśladuje natury, lecz szybkimi rzutami kontrastujących ze sobą jasnych i ciemnych barw, daje nam jej szczere odczucie. Tak o malarstwie Fałata pisze Anna Król (Julian Fałat, Stalowa Wola 2009): Dominuje w nim panoramiczne ujęcie krajobrazu z jednym niezmiennym akcentem kompozycji, jakim jest prosta linia horyzontu dzieląca obraz na dwie strefy. Niektóre... więcej
Artist: Roman Kochanowski
Title: PEJZAŻ, OK. 1925
Tools: oil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, papier naklejony na tekturę naklejoną na deskę, 17,4 x 25 cm sygn. l.d.: R. Kochanowski Na odwrocie na górnej listwie ramy nalepka Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu; ponadto na dolnej listwie ramy nalepka z Muzeum im. Oskara Kolberga w Przysusze. Obraz wystawiany i reprodukowany w: – Roman Kochanowski [1857-1945]. W 150. rocznicę urodzin , [red. i oprac. Z. K. Posiadała], Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Radom 2007, s. 237, nr kat. 155, il. na s. 203 [ Pejzaż z chałupką , ok. 1925].
Artist: Wojciech Kossak
Title: UŁANI W NATARCIU, 1931
Year: 1931
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wojciech Kossak | 1931 Na odwrocie w lewym górnym rogu (tuszem): Potwierdzam autentyczność | Wojciech Kossak , obok fragment zdartej nalepki kolekcjonerskiej
Artist: Kazimierz Stabrowski
Title: WIOSNA W PARKU
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel, papier naklejony na sklejkę sygn. p.d.: K. Stabrowski | MGOWO - POM Mgowo to miejscowość położona w województwie kujawsko-pomorskim, w powiecie wąbrzeskim, w gminie Płużnica. Znajduje się tam zespół pałacowo-parkowy. Dobra w Mgowie były własnością rodziny Działowskich od roku 1801, w roku 1840 wybudowano tam klasycystyczny pałac.
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: W PARKU, 1930
Year: 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: B. RYCHTER-JANOWSKA 1930 na odwrocie p.d. nalepka (tusz): 48 „W parku“ | BroniaRychterJanowska ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Edward Okuń
Title: CYTRYNY, 1910
Year: 1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: EOkuń.1910 . [monogram wiązany] Na odwrocie (czarną farbą): No 63 . Obraz zapewne wystawiany w warszawskiej Zachęcie w 1911 roku. Artysta prezentował wówczas liczne swoje płótna, w tym dwa zatytułowane Cytryny , oraz Cytrynowy sad i W cytrynowym sadzie . Bibliografia: - Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1911 , Warszawa 1912, s. 41 [Cytryny]; - Małgorzata Biernacka, Literatura - symbol - natura. Twórczość Edwarda Okunia wobec Młodej Polski i symbolizmu europejskiego , Warszawa 2004, s. 281, nr kat. II/197-198 [Cytryny].
Artist: Teodor Axentowicz
Title: ZACZYTANA
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel, akwarela, papier naklejony na tekturę sygn. z lewej: T. Axentowicz Na odwrocie nalepka TPSP w Krakowie (druk, pieczęć, maszynopis): Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych | R. 1939. Nr 259 | Autor | Adres WYSTAWA POŚMIERTNA | T. AXENTOWICZA | Dzieło Zaczytana | Wykonanie pastel cena Pochodzenie : obraz pochodzi z kolekcji prof. UJ - Władysława Woltera (1897-1986). Obraz wystawiany i reprodukowany : - Teodor Axentowicz 1859-1938, katalog wystawy pośmiertnej, 30 XII 1938 - 2 II 1939 , TPSP, Kraków 1938, s. 20, nr 259, il. s. nlb. [własność Dr. Władysław Wolter].
Artist: Stanisław Żukowski
Title: RUCZAJ, 1932
Year: 1932
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l. d.: S. Żukowski Na odwrocie autorski napis (ołówkiem): „Ruczaj“ c. 1000 zł | S. Żukowski | 1932 r (Białoruś) ; poniżej notatki ramiarskie; ponadto na dolnej listwie ramy nalepka aukcyjna. Ruczaj jest znakomitym przykładem impresjonistycznego malarstwa Żukowskiego. Artysta, jak zawsze, przekazuje widzowi stan napotkanej natury wzbogacony o osobiste odczucia. Z łatwością oddaje promienie ciepłego, intensywnego słońca i spienioną wodę szemrzącego strumienia. Szybkimi, pełnymi swobody, pociągnięciami pędzla buduje scenę wewnątrz leśnych ostępów, a jej głównym bohaterem ustanawia ukryty pod pagórkiem strumyk. Jedynie malowana gwałtownymi, krótkimi pociągnięciami piana wyznacza nurt krystalicznie czystej wody. Wykorzystując czysty błękit nieba artysta umiejętne zbudował głębię wiosennego krajobrazu. Ruczaj prezentuje charakterystyczną dla malarza ekspresyjność, a jednocześnie precyzję w konstruowaniu planów i przestrzeni świetlno-powietrznej. Swoistą cechą jego dzieł jest również nasycenie gamy kolorystycznej łączącej ciepłe i zimne odcienie. Artysta po mistrzowsku oddaje przepełniony powietrzem pejzaż skąpany w promieniach ciepłego słońca a spokój płynącej wody sprawia, że obraz przepełnia liryczna nuta. Żukowski w ten sposób dzieli się z widzem zachwytem nad otaczającą go naturą. Stanisław... więcej
Artist: Wlastimil Hofman
Title: DZIECI, LATA 20. XX W.
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wlastimil | Hofmann ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Verified Artist: Yes
Artist: Wlastimil Hofman
Title: HELENA Z KACZOREM, 1929
Year: 1929
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g. (na belce): Wlastimil Hofmann 1929 Na odwrocie autorska notatka (czarną farbą): Obraz ten był zakupiony przez | Helenę Fliszewską 1939 r. | Wlastimil Hofman na górnej listwie krosna (ołówkiem): Obraz ten był zakupiony | przez Helenę Fliszewską 1938 ; na górnej, dolnej i lewej listwie krosna pieczęć składu przyborów malarskich ISKRA & KARMAŃSKI | KRAKÓW; poniżej pieczęć z numerem odnoszący się do wielkości podobrazia (odpowiednio): 64 i 92; na dolnej listwie krosna nalepka depozytowa Muzeum Okręgowego w Rzeszowie (druk): Vlastimil Hoffman. Dziewczyna z kaczką, olej, płótno, kolekcja prywatna, nr inw. | Dep. MRA 2046. Dziewczynka sportretowana na obrazie to wspomniana przez malarza Helena Fliszewska (ur. 1907), jego krakowska modelka, przyjaciółka i kolekcjonerka jego obrazów. Żona artysty wspominała ją wraz z innymi dziećmi, które gościły w ich krakowskim domu przy ul. Spadzistej. Wspomnienie to opublikowała Bożena Danielska: Nie, nigdy nie byłam matką, ale wydaje mi się, że uczucia i troski rodzicielskie są mi znane [...]. Kubuś Szopa, syn sprzątaczki, półsierota, wprost nie wychodził po pozowaniu z naszej pracowni. Hela Fliszewska rosła i doroślała w naszych oczach, a zaczął ją Wlast malować jako dziewuszkę. Mieliśmy też jako „stałych bywalców” siódemkę młodocianych robotników,... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: UMIZGI. ŻNIWA, LATA 50. XX W.
Tools: tempera, gouache
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Z. STRYJENSKA Pochodzenie : Obraz pochodzi z kolekcji rodziny Woydatt (wedle przekazu rodzinnego zaprzyjaźnionej z Zofią Stryjeńską), która w czasie II wojnie światowej wyjechała do Francji. Obecnie jej spadkobiercy mieszkają w Portugalii. Porównaj : - Zofia Stryjeńska 1891-1976. Wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie, X 2008 - I 2009 [koncepcja, układ oraz redakcja naukowa Światosław Lenartowicz], Kraków 2008 (wyd. II poprawione Kraków 2009), s. 335 (il.), nr kat. III.I.128. Literatura : - Maria Grońska, Zofia Stryjeńska , wyd. Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków 1991; - Angelika Kuźniak, Stryjeńska. Diabli nadali , Wyd. Czarne, Wołowiec 2015. Co do mej spuścizny artystycznej, jest ona ogromna i gdzieś po ludziach na świecie całym zgubiona. Byłby wór złota i Chwała Narodu, gdyby się kto tym kiedy zajął. Zofia Stryjeńska. Amen. cyt. za: A. Kuźniak, Stryjeńska ..., dz. cyt., s. 333. Jednostką twórczą, najpotężniej dziś reprezentującą sztukę polską jest bezsprzecznie Zofia Stryjeńska (...), jeśli weźmiemy pod uwagę charakter oryginalny jej twórczości, to musimy przyznać, że jest ona obecnie ową jedyną dla malarstwa polskiego siłą reprezentatywną.... więcej
Artist: Bruno Lechowski
Title: BAJKA, PRZED 1922
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: B. Lechowski Na odwr. przy lewej krawędzi częściowo zdarta nalepka TZSP (druk, atrament , pieczęć ): 5032 | Tytuł N [...] | Cena ... | Własność prywatna | Data nadesłania 14.9. 191 22 Pochodzenie : - Zbiory Heleny Wyganowskiej-Tołłoczko, Ząbki. - Kolekcja prywatna, Warszawa. Eligiusz Niewiadomski pisał o Brunonie Lechowskim, że miał zdumiewającą fantazję malarską i dar kompozycyjny, nadzwyczajne poczucie linii i stylu i niezwykłą (choć nierówną) wrażliwość na barwy... W jego płótnach rycerze, zwierzęta, drzewa, fauny, mnichy, ptaki fantastyczne, obłoki, anioły itp. są tylko pretekstem do snucia mozaiki plam barwnych, żywych, śmiałych, niekiedy pysznie zharmonizowanych (cyt. za: I. Bal, Bruno Lechowski , w: Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających: malarze, rzeźbiarze, graficy, T. 5: Le-M, red. J. Derwojed, Warszawa 1993, s. 15). Dzieła artysty, który w 1925 wyjechał w podróż dookoła świata, osiedlił się w Brazylii i do kraju już nie wrócił, stanowią na rynku sztuki rzadkość.
Artist: Józef Mehoffer
Title: PORTRET CHŁOPCA, 1932
Year: 1932
Tools: coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: węgiel, papier żeberkowy z filigranem MBM (FRANCE) sygn. p.g.: Józef Mehoffer | 1932 r. W narożnikach ślady po pinezkach. Obraz wystawiany i reprodukowany : - Nieznane dzieła z prywatnej kolekcji , Muzeum Okręgowe w Rzeszowie 5 III - 20 V 2015; - Artystyczne Credo. Nieznane dzieła z prywatnej kolekcji , katalog wystawy 16 XI 2016 - 26 II 2017, red. Maria Stopyra, Rzeszów 2016, s. 11.
Artist: Alfons Karpiński
Title: CYNIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.śr.: A. Karpiński Na odwrocie przy górnej krawędzi (olej): wym. 50 x 35 | „Cynie“ | mal. | A. Karpiński | Kraków ; poniżej po p. w kółku (ołówek): 1051 ; poniżej: 03 pon ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Bolesław Szańkowski
Title: PORTRET DAMY W BŁĘKITNEJ SUKNI, 1938
Year: 1938
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Szańkowski | 1938 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET JADWIGI PULICHOWEJ, 15 X 1928
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PORTRET JADWIGI PULICHOWEJ, Z DOMU FEDOROWICZ, 15 X 1928 pastel, papier brązowy, 62 x 48,5 cm (w świetle oprawy) sygn. p.d.: Witkacy | 1928 | 15/X T.E [w kółku] + cof Na odwrocie l.g. nalepka aukcyjna Agra-Art z 2007 r.; p.d. na tzw. „zaplecku“ nalepka zakładu ramiarskiego w Warszawie. Do obrazu jest dołączona ekspertyza dr Anny Żakiewicz z sierpnia 2023 r. Jadwiga Pulichowa była siostrą Józefa Fedorowicza, zaprzyjaźnionego z Witkacym zakopiańskiego meteorologa, który w wolnych chwilach grywał w założonym przez artystę Teatrze Formistycznym (m.in. Ryszarda III w Nowym Wyzwoleniu , 1925) (...) Obaj uczestniczyli w licznych spotkaniach towarzyskich połączonych z konsumpcją alkoholu i eksperymentami z używaniem narkotyków. Witkacy chętnie i często portretował nie tylko Józefa, ale i całą jego rodzinę - matkę Annę, żonę Zofię, dwie córki - Eugenię i Julittę, siostry Jadwigę i Marię, brata Ottona oraz siostrzenicę Irenę, łącznie co najmniej 25 portretów. Portret Jadwigi Pulichowej wykonany 15 października 1928 roku to jeden z trzech jej wizerunków wykonanych przez Witkacego. Został on zakwalifikowany do typu E, czyli zakładał „dowolną interpretację psychologiczną według intuicji firmy“. Możemy więc przyjąć, że modelka była osobą dość zasadniczą... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Jan Styka
Title: ODYSEUSZ I CHARYBDA
Tools: oil, pencil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. (alfabetem greckim) l.d.: Jan Styka Na odwrocie l.g. nalepka (tuszem): Ulysse échappe a Charybde ; p.g., przeciwnie do kompozycji (niebieską kredką): son naufrage; p.d. (ołówkiem): Ulysse échappe a Charybde. Prezentowany obraz jest jednym z cyklu 83 lub 85 (według niektórych przekazów) obrazów namalowanych przez Stykę jako ilustracje do homerowskiej Odysei . Ilustruje on koniec dwunastej pieśni, w której Odyseusz po utracie całej załogi i okrętu dryfuje na jego szczątkach wprost do paszczy Charybdy połykającej morze. Jest tam figowe drzewo ze skały zwieszone, Pod nim groźna Charybda łyka morze słone; Trzykroć w dzień je wyrzuca, trzykroć wciąga w siebie. A gdy wciąga, o! niechże nie będzie tam ciebie! Już by i sam Posejdon nie mógł cię ratować. (...) Piorunem Zeus padł w okręt z łoskotem; wstrząśnięcie Od góry aż do spodu czuć było w okręcie, Toż siarki zapach. Wszystka z pomostu drużyna Zmieciona, wpadła w morze; szamocąc się wspina, I znowu się zanurza, niby morskie wrony. Bóg im nie dał powrócić, żywot ich skończony! Jam biegał po okręcie, póki bałwan wielki Nie odarł żebr do spodniej przyprawionych belki, Która sama bujała, aż drzewo masztowe Spadło na nią. Przy maszcie linę surowcowę Postrzegłszy, maszt ten z wręgą do kupy związałem, Wsiadłem okrak, i wzdętym falom... więcej
Artist: Józef Pankiewicz
Title: ŁODZIE W PORCIE W SAINT-TROPEZ, 1908
Year: 1908
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Pankiewicz Na odwrocie p.d. dedykacja (piórko): dla Zdzisława Jachimeckiego | X 1908 na górnej poprzeczce krosien po prawej stronie oznakowanie cyfrowe (zapewne dla ramiarza): 1977 | [...] | 57,5 x 40,5; na dolnej poprzeczce po prawej nr: 237914 , po lewej ślad po prostokątnej nalepce. Do obrazu jest dołączona ekspertyza Elżbiety Charazińskiej z września 2023 r. Pochodzenie: obraz został zadedykowany przez autora Zdzisławowi Jachimeckiemu (1882-1953). Był on wybitnym muzykologiem, profesorem UJ, autorem pionierskich opracowań z dziejów muzyki polskiej. Zdzisław oraz jego żona Zofia (1886-1973), barwna postać epoki Młodej Polski (później wybitna tłumaczka literatury pięknej), należeli do grona bliskich przyjaciół Pankiewicza i jego żony Wandy z Lublińskich Waydlowej (zob. J.Dmochowska, W kręgu Pankiewicza. Wspomnienia i listy 1908-1940 , Kraków 1963; J. Iwaszkiewicz, Portrety na marginesach, Warszawa 2004). Porównaj z: - Widok portu w Saint-Tropez , Aukcja Agra-Art, 22 III 2020, poz. kat. 74; - Łodzie w porcie Saint-Tropez , Aukcja Agra-Art, 14 VI 2015, poz. kat. 93. W latach 1908-1911 artysta wraz z żoną spędzał ferie lub wakacje w Saint-Tropez. Namalował... więcej
Artist: Jan Wacław Zawadowski
Title: AUTOPORTRET, LATA 30. XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Zawado. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Zygmunt Waliszewski
Title: MARTWA NATURA Z OWOCAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Z. Waliszewski Na g. listwie krosien centralnie nalepka galerii (druk): Georges Bernheim et Cie | Société a responsabilité limitée au Capital de 800 000 Frs. | Expert pres la Court d'appel |TÉLÉPH ELYSÉES 06-95 | 109 FAUBOURG SAINT-HONORÉ, po lewej stronie: 920 ; na prawej listwie blejtramu, u d. nalepka z napisem (atrament): No 103 | Waliszewski Bernheim-Jeune to jedna z najstarszych galerii w Paryżu, działała w latach 1863-2019. W latach 20. była jednym z najważniejszych centrów awangardy.
Artist: Henryk Epstein
Title: KRAJOBRAZ Z DOMAMI NAD STAWEM, 1934
Year: 1934
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: H. Epstein | 1934 Na odwrocie, na górnej listwie krosna, napis (ołówkiem): M Billien [?] | cadu p [...] 65 ; na lewej listwie krosna nalepka odnosząca się do wielkości podobrazie: 20 F PARIS | B | DÉPOSÉ | 73 x 60
Artist: Eugeniusz Zak
Title: RYBAK
Tools: oil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: W narożnikach ślady po pinezkach. Na odwrocie, na tzw „zaplecku“ nalepka aukcyjna Christie’s z 2007 roku; ponadto na górnej listwie ramy nalepka aukcyjna Agra-Art z 2009 roku. Do obrazu jest dołączona opinia Barbary Brus-Malinowskiej z maja 2009 r. Motyw rybaka w łodzi malarz podejmował wielokrotnie i przez całe swoje twórcze życie. Po raz pierwszy obrazy z tym motywem malowane były w Bretanii, którą Zak odwiedzał wielokrotnie, a której „prymitywna” lecz pełna niezwykłych wartości estetycznych sztuka ludowa, zetknięcie się z prostymi ludźmi, wykonującymi swoje, podległe rytmowi natury zajęcia, były pierwszą twórczą inspiracją artysty. Malując rybaków Zak szukał archetypów ludzkiej egzystencji. Wiele kompozycji Zaka z rybakiem, bądź rybakami, znanych jest tylko z tytułów obrazów wystawianych na paryskich Salonach od 1906 roku, a także na wystawach w Niemczech, Londynie i w kraju. Ludzka postać w łodzi, pochylona, rękami dotykająca powierzchni wody, pojawia się w wielu obrazach i rysunkach Zaka. Dla przykładu można wymienić kilka reprodukowanych w katalogu wystawy monograficznej, która odbyła się w Muzeum Nardowego w Warszawie na przełomie 2003 i 2004 roku. Są to: Idylla – pejzaż z rybakiem z 1914 (kat. poz. 67, il. s. 102), Rozstanie z 1924 roku (kat. poz. 214, il. s. 158), z powtórzonym niemal identycznie... więcej
Artist: Alfred Aberdam
Title: MARTWA NATURA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Aberdam Na odwrocie ręką artysty podpis i paryski adres (czarną farbą): Aberdam | 3bis rue | des Lyonnai ; ponadto w nowy blejtram wmontowano dwa fragmenty oryginalnego krosna, na dolnej listwie (długopisem): ABERDAM 1894 | 1963 , na prawej listwie pieczęć z numerem: 94017705.
Verified Artist: Yes
Artist: Rajmund Kanelba
Title: PARYŻ. POLA ELIZEJSKIE, 1932
Year: 1932
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Kanelba Na odwr. nalepka (tusz): Champs Élysées - oil | by | KANELBA | 106 Chatsworth [Court] | Pembroke Rd. | Lon [don W] 8 | price 30 Gns. [cena skreślona]; niżej (tuszem): Rond Point de [sic!] Champs Elysé [es] | by | Kanelba | painted in Paris in 1932 ; niżej częściowo zdarta nalepka z nr. (czerwonym długopisem): 6 [0] [w kółku] | SIXTY ; obok (czarnym markerem): 60 [w kółku]; przy d. krawędzi, przeciwnie do kompozycji, nalepka londyńskiej pracowni ramiarskiej James Bourlet & Sons Ltd. Pochodzenie: Obraz z kolekcji Georga Kanelby.
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: PORTRET KOBIETY, 1905
Year: 1905
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. Mutermilchowa | Paryż | 1905 Pochodzenie: Stany Zjednoczone - kolekcja Toma Podla - amerykańskiego inżyniera i przedsiębiorcy o polskich korzeniach. Tom Podl (Podlasiński, ur. 1938) - właściciel największych w USA i jednych z największych na świecie prywatnych zbiorów sztuki polskiej. Na kolekcję składają się dzieła polskich malarzy końca XIX i pocz. XX w., m.in. obrazy Chełmońskiego, Ślewińskiego, Boznańskiej, Pankiewicza, Kislinga, Zaka, Makowskiego, Muter, Stanisławskiego, Malczewskiego, Mehoffera, Cybisa i Czapskiego. Obraz opisany, wystawiany i reprodukowany: - Mela Muter (katalog wystawy), Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie. Galeria Malarstwa, V - VI 2007, Kraków 2007, s. 8; - Mela Muter. Malarstwo , red. M. A. Supruniuk, S. Majoch, Toruń 2010, s. 23. Ten zjawiskowy portret kobiety o nieznanej tożsamości jest znakomitym przykładem wczesnej twórczości Meli Muter. Wyraźnie inspirowany malarstwem, mieszkającej po sąsiedzku na paryskim Montparnasse, Olgi Boznańskiej. Choć Mela Muter bacznie obserwuje rozwiązania plastyczne wybitnej malarki, to jej portret jest wyraźnie dosadniejszy. Choć nastrój zamyślenia i odczucie nostalgii w Portrecie kobiety jest porównywalny z dziełami Boznańskiej, to jest on potraktowany bardziej brawurowo.... więcej
Artist: Wiktor Korecki
Title: SOSNA NAD BRZEGIEM MORZA, PRZED 1939
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WIKTOR KORECKI ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Soter Jaxa-Małachowski
Title: NADMORSKI NOKTURN, 1938
Year: 1938
Tools: gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: S Jaxa | 1938 Na odwrocie prostokątna pieczęć: Tytuł | Rozmiary Cena | SOTER JAXA MAŁACHOWSKI | Adres | KRAKÓW, ul. Pilsudkiego 32.; ponadto p.d. nalepka galerii w Krakowie.
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: LIST
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: LBakalowicz paris [inicjały wiązane]
Artist: Thomas Wijck
Title: NA WŁOSKIM WYBRZEŻU
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. (na stopniu schodów): T Wyck [sygnatura słabo widoczna] Na odwr. z prawej (niebieską kredką): aus der | [...] | Ficher | Mainz ; ponadto nalepka domu aukcyjnego Christie’s; na ramie, na lewej i górnej listwie, nalepki domu aukcyjnego Christie’s. Pochodzenie: - Kolekcja Fischera w Moguncji (zgodnie z inskrypcją na odwrocie obrazu); - Kolekcja Maxa Geldnera w Bazylei (około 1930); - Kolekcja spadkobiercy powyższego; - Kolekcja prywatna w Polsce (zakup na aukcji w domu aukcyjnym Christie’s w lipcu 2022 r.).
Artist: Józef Brodowski
Title: ODPOCZYNEK, 1888
Year: 1888
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Józef Brodowski | 1888.
Artist: Robert Schultze
Title: PASTERZE PRZY WODOSPADZIE, 1862
Year: 1862
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: R. Schultze. | 1862 Na g. listwie krosien malarskich numer (kredka): C 322 MP (powtórzony na dolnej listwie ramy); pośrodku: 1875 ; po prawej F96 06. Na dolnej listwie krosien malarskich kartka pisana na maszynie z biografią artysty w jęz. niemieckim; na poprzecznej listwie - nalepka (druk): Bilderrahmen | Handgearbeitet, na górnej listwie ramy grawerowana tabliczka: R. Schutze.
Artist: Daniele Bucciarelli
Title: ZNALEZIONE GNIAZDKO, 1877
Year: 1877
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: D Bucciarelli | Roma 1877 Na odwrocie centralnie notatki ramiarskie (czarną kredką): No 6, 19 3/4 x 14 3/4 ; obok: 8916#; 763/105 ; ponadto (czarnym flamastrem): D. Bucciarelli | ROMA | 1877
Artist: Adrien Étienne Gaudez
Title: ORFEUSZ (ORFEUSZ I CERBER), 4 ćW. XIX W.
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn.: A. Gaudez
Artist: Hermann Werner
Title: TOWARZYSZ ZABAW, 1887
Year: 1887
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: H. Werner 87 Na górnej wewnętrznej listwie ramy papierowa nalepka (maszynopis, atrament ): ARTIST: HERMANN WERNER | TITLE: A HELPFUL PLAYMATE | SIZE: 9 1/2 x 6 1/2 ‘’ CANVAS | REMARKS: GERMAN ARTIST DUSSELDORF SCHOOL | PRICE: $ 250.- BORN 1816; powyżej ( długopis ): property of Barbara Henley | Dachario 1968 ; na dolnej listwie wewnętrznej ramy napis ( oł .): HERMANN WERNER | A HELPFUL PLAYMATE.
Artist: Julius Kost
Title: WIRTUOZ SKRZYPIEC, 1868
Year: 1868
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J. Kost | [Düssel] dorf 1868 Na górnej listwie ramy nalepka producenta ram: GB | Barockrahmen | Handgearbeitet.
Artist: Max senior Haenger
Title: KOGUT I KURY
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M Hänger Na odwrocie nalepka aukcyjna Agra-Art z 2011 roku.
Artist: Wincenty Wodzinowski
Title: PLOTECZKI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. Wodzinowski Na odwrocie papierowa nalepka z numerem (długopis): 75-01-16 + | + wkł. DL 320.
Artist: Apoloniusz Kędzierski
Title: ŁOWICZANKA, 1913
Year: 1913
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. Kędzierski | 1913 | Krężce Znamienne dla malarzy młodopolskich zainteresowanie folklorem jest mocno obecne w twórczości Kędzierskiego, biegłego akwarelisty, którego szczególna wrażliwość na światło i kolor ukształtowała się pod wpływem wystawy impresjonistów, którą młody artysta obejrzał w Monachium w roku 1888. Częstym tematem jego akwarel są portrety wiejskich dziewcząt, w tym Łowiczanek, odzianych w barwne stroje.
Artist: Rafał Malczewski
Title: PEJZAŻ ZAKOPIAŃSKI, PRZED 1939
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, ołówek, papier z filigranem naklejony na tekturę, 33 x 49 cm (w świetle starego passe-partout) sygn. l.d.: Rafał Malczewski Na odwr. notatki ramiarskie (ołówkiem): 304 | Silber mim ; na tzw. „zaplecku“ od wewnątrz notatki ramiarskie w jęz. niemieckim; od zewnątrz p.d. nalepka (druk): Poznań | środa | 15 lipiec | 1959; obok wycinek z gazety (druk): Rafał Malczewski | przybył do kraju | Na pokładzie statku „Bato- | ry“, który 14 bm. zawinął do | Gdyni z kolejnego rejsu do | Kanady, przybył w odwiedzi- | ny do kraju wybitny artysta | malarz Rafał Malczewski, syn | Jacka Malczewskiego. R. Mal- | czewski ma 66 lat i jest po- | ważnie chory (paraliż). Kraj | opuścił przed 20 laty. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET MłODZIEńCA, 1934
Year: 1934
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d. białą kredką: Witkacy (T.E) | 1934 XII | NP Np + herb Po roku 1924 Stanisław Ignacy Witkiewicz ograniczył swoją twórczość malarską do działalności tzw. „Firmy portretowej”, malując pastelowe portrety według, pięciu podstawowych typów A, B, C, D, E oraz ich pochodnych, dokładnie określonych „Regulaminem Firmy”. Na tych portretach obok sygnatury często umieszczał informacje o zażytych używkach i narkotykach, których działanie na sobie eksperymentował. Prezentowany tu portret artysta określił jako typ E, dopuszczający „dowolną interpretację psychologiczną, według intuicji firmy [...] nie zawsze możliwy do wykonania” Obraz wymieniony i reprodukowany: Katalog wystawy podróżnej, z cyklu: "Spotkania ze sztuką", Łaziska Górne 1999, poz. kat 11, plansza C - il. barwna.
Verified Artist: Yes
Artist: Zygmunt Rozwadowski
Title: PRZEJAŻDŻKA, 1943 R.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Z. Rozwadowski 1943. Na odwrocie, na wszystkich listwach krosna pieczęci odnoszące się do wielkości podobrazia z korektą wymiaru naniesioną ołówkiem.
Artist: Jerzy Kossak
Title: ZA JELENIEM, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak | 27 Na odwrocie p.g. owalny stempel krakowskiego Magazynu Przyborów Malarskich Róży Aleksandrowicz; l.d. pieczęć i notatka długopisem wojewódzkiego konserwatora zabytków; powyżej plaster z notatkami ramiarskimi. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Wiktor Korecki
Title: PEJZAŻ Z MŁYNEM O ZACHODZIE SŁOŃCA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WIKTOR KORECKI ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Zygmunt Rozwadowski
Title: CZWÓRKA, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Z. Rozwadowski | 1923. Na odwrocie na górnej listwie krosna numer (ołówkiem): Lp 13363.
Artist: Konstanty Mackiewicz
Title: MNICH NAD MORSKIM OKIEM
Tools: watercolor, gouache, pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: KMackiewicz Na odwrocie p.d. nalepka (długopisem): Własność prywatna | Marii [...] ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Wiktor Korecki
Title: DZIKI W ZIMOWYM LESIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WIKTOR KORECKI Na odwrocie, centralnie, numer (ołówkiem): 208 . ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Erno Erb
Title: PRZEKUPKI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: E Erb
Artist: Erno Erb
Title: MARTWA NATURA Z SAMOWAREM
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: E Erb Na odwrocie wzdłuż górnej krawędzi (ręką artysty): L.2. Martwa natura E Erb ; ponadto centralnie (niebieską kredką): Lat | 7066 .
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: DWOREK
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. (drapana w mokrej farbie): B. RYCHTER-JANOWSKA. Na odwrocie (ołówkiem): 24 1/2 x 17 1/2 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Władysław Chmieliński
Title: WIDOK WARSZAWSKIEJ STARÓWKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński Na górnej listwie krosien malarskich numer: 75801/p , na dolnej stempel: 50; na odwrocie naklejona na górną listwę krosien i ramy kartka z biografią artysty. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Verified Artist: Yes
Artist: Ludwik Klimek
Title: PEJZAŻ Z ANTIBES
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Klimek , p.d.: Klimek [częściowo zamalowane] Na odwrocie, na lewej listwie krosna, pieczęć z numerem odnoszącym się do wielkości podobrazia: 20F.
Artist: Stanisław Żurawski
Title: TRZY GRACJE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: St. Żurawski Na odwrocie centralnie ołówkiem: 40/50.
Artist: Soter Jaxa-Małachowski
Title: NA MORZU
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: S Jaxa Na odwrocie, przeciwnie do kompozycji, prostokątna pieczęć: Tytuł | Rozmiary Cena | SOTER JAXA MAŁACHOWSKI | Adres | KRAKÓW, ul. Pilsudskiego 32.
Artist: Rafał Malczewski
Title: COPACABANA - PLAŻA
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie pejzaż nadmorski, sygn. p.d. (długopisem): Rafał Malczewski ; poniżej (ołówkiem): sk [.] yd all por Pochodzenie: obraz z kolekcji rodziny artysty.
Artist: Alfons Karpiński
Title: MIMOZY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.śr.: Karpiński Na odwrocie w górnej części (ołówek): Mimoza | obraz ten jest oryginalną | moją pracą | A. Karpiński ; poniżej pieczęć warszawskiej galerii. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Tadeusz Styka
Title: DAMA Z PERŁĄ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: TADE. STYKA. Na odwrocie p.g. fragment ośmiobocznej nalepki. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Kiriłł Zdaniewicz
Title: KOMPOZYCJA KUBISTYCZNA, 1918
Year: 1918
Tools: litography
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. śr.d. w obrębie kompozycji (cyrylicą): KZ l.d. numer ołówkiem: 37/100 p.d. z płyty (cyrylicą): 14 apri s. e | 1918 god Dzieło wystawiane i reprodukowane na plakacie wystawy: Cyrille Zdanevitch 1892-1970. Dessins cubiste s, 18 decembre 1973 - 26 Janvier 1974, Galerie Darial, 22 Rue de Beaune, Paris. ♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite). Dzieła Kiryła Zdaniewicza - artysty gruzińskiego, polskiego pochodzenia, znajdują się, m.in. w zbiorach MOMA. Wraz z bratem Ilją - odegrał ważną rolę i miał znaczący wkład w gruzińską, rosyjską i międzynarodową historię ruchu awangardowego w pierwszej dekadzie XX wieku. Obaj znajdowali się początkowo pod wpływem futuryzmu, później zaś ulegli wpływom kubofuturyzmu. Ich koncepcję artystyczną nazwano „malarstwem orkiestrowym“. Na rynku jest notowany jeszcze jeden egzemplarz Kompozycji kubofuturystycznej - został sprzedany na aukcji FAAP w Paryżu w 2018 r. Oferowana litografia również pochodzi z Paryża. Stąd można domniemywać, że tam powstała ta edycja.
Artist: Konstanty Mackiewicz
Title: ŁÓDZKIE PODWÓRKO, PRZED 1936
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: K. MACKIEWICZ Obraz reprodukowany i opisywany w: - Wystawa Jana Szczepkowskiego, Konstantego Mackiewicza, Wacława Zawadowskiego, Stefana Mrożewskiego, Ludwika Tyrowicza , IPS, Warszawa X 1936, nr 34, s. 9. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Henryk Hayden
Title: PEJZAŻ Z DOMEM, 1955
Year: 1955
Tools: oil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Hayden | 55
Artist: Henryk Hayden
Title: KWIATY W KOSZYKU, 1930
Year: 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Hayden. | 30 Na odwrocie na dolnej listwie krosna pieczęć z numerem odnoszącym się do wielkości podobrazia: 5F; na prawej listwie krosna pieczęć z numerem: BB413; powyżej fragmenty dwóch nalepek; na górnej listwie krosna numer (długopisem): 5/6 . Na początku swojej twórczej przygody we Francji, Hayden wielokrotnie wyjeżdżał do Bretanii, gdzie nawiązał kontakt z Władysławem Ślewińskim i szkołą Pont-Aven. Następnie, około 1915 roku poznał w Paryżu przedstawicieli kubizmu: Juana Grisa, Pabla Picassa, Jeana Jacquesa Lipchitza i Jeana Metzingera. Nurt ten zdominował malarstwo Haydena na kilka lat, jednak nie odzwierciedlał on jego malarskiej duszy. W r. 1922 porzucił kubistyczne formy i powrócił do klasycznej sztuki przedstawieniowej. Prezentowane Kwiaty w koszyku , datowane na 1930 rok, wyraźnie wskazują na powrót artysty do założeń syntetyzmu charakterystycznego dla szkoły Pont-Aven. Kompozycje kwiatowe, obok pejzaży, stały się głównym motywem jego malarstwa. Przedstawiał je ze szczególną wrażliwością i wirtuozerią. Bukiety umieszczał w zwykłych szklanych lub glinianych wazonikach, rzadziej w ozdobnych porcelanach czy koszach. Hayden, idąc za przykładem Ślewińskiego, ustawiał kwiaty na stołach lub krzesłach. Nigdy nie traktował ich jako elementu dekoracji wnętrza, lecz podchodził do nich jak do portretowanego. Każdy gatunek przedstawiony przez artystę... więcej
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: PORTRET JEANNE LEYGUES, 1920
Year: 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: 1920 | W Terlikowski Prezentowana na obrazie Jeanne Leygues w 1924 roku została drugą żoną Włodzimierza Terlikowskiego. W czasie pierwszej wojny światowej to jej mama poratowała Terlikowskich, którzy znaleźli się w bardzo trudnej sytuacji finansowej. Pani Leygues, zakupiła wówczas kilka obrazów artysty. Kontakty między Terlikowskim a państwem Leygues z biegiem lat stały się coraz częstsze. Georges Leygues, ojciec sportretowanej, piastował wiele wysokich stanowisk, był ministrem edukacji, dwukrotnie ministrem floty, a od września 1920 do stycznia 1921 był premierem Francji. To dzięki jego protekcji artysta w 1920 roku otrzymał Legię Honorową, a w roku kolejnym miał wystawę w galerii Le Boétie.
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: TULIPANY, OK. 1940
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Ebiche Na dolnej listwie krosna nalepka depozytowa Muzeum Okręgowego w Rzeszowie (druk): Eugeniusz Eibisch, Martwa natura, olej, płótno, kolekcja prywatna, nr inw. | Dep. MRA 2053 Obraz wystawiany i reprodukowany: - Nieznane dzieła z prywatnej kolekcji , Muzeum Okręgowe w Rzeszowie 5 III - 20 V 2015; - Artystyczne Credo. Nieznane dzieła z prywatnej kolekcji , katalog wystawy 16 XI 2016 - 26 II 2017, red. Maria Stopyra, Rzeszów 2016, s. 22. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: KWIATY
Tools: oil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. ZUCKER
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: W MIASTECZKU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. Zucker
Artist: Marian Mokwa
Title: WZBURZONE MORZE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Mokwa ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Marian Mokwa
Title: PEJZAŻ NADMORSKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Mokwa Na odwrocie (czarną farbą): 24/151 ; poniżej prostokątna pieczęć ZZ[.]P ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Włodzimierz Zakrzewski
Title: PLAC GENERAŁA LECLERCA W SURESNES, 1964
Year: 1964
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. Zakrzewski 1964 Na odwrocie: - po prawej: W. ZAKRZEWSKI | 1964 | 239 | SURESNES | PL. GENERAL LECLERC | 38 x 55 - poniżej dopisek: Wystawa Realistów 1975 W-wa | poza katalogiem - na poprzecznej listwie krosien malarskich: 38 x 55 ; na prawej listwie (stempel): 10P Obraz wystawiany: Wystawa Realistów, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 1965 (poza katalogiem).
Artist: Włodzimierz Zakrzewski
Title: PLAC ZAMKOWY, 1967
Year: 1967
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. Zakrzewski 1967 Na odwrocie: - czarnym olejem: W. ZAKRZEWSKI | 1967 | PLAC ZAMKOWY | WARSZAWA | 73 x 100 - na górnej listwie numer (ołówek): 18247 | K - na bocznych listwach rozmiar: 73, na górnej i dolnej listwie rozmiar: 100