Artist: Jan Matejko
Title: KRÓL JAN KAZIMIERZ WAZA, OK. 1856
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: obok szkice: Korona Szwedzka i szczegóły stroju króla - frędzle, ozdobne wykończenie dolnego brzegu kaftana, wysoki but 17,8 x 10,7 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d. monogramem wiązanym: JM Rysunek - pierwotnie własność pp. Siemilskich we Lwowie - w latach 30. XX w. trafił do zbiorów malarza Antoniego Michalaka (1899-1975) w Kazimierzu nad Wisłą i odtąd pozostawał w rodzinnej kolekcji. Jest to wczesna praca Matejki powstała jeszcze w czasie jego studiów w Krakowie, zapewne ok. roku 1856. Artysta od najmłodszych lat wykonywał i gromadził rysunki oparte o dawne przekazy ikonograficzne: stare portrety, pieczęcie, rzeźby grafiki, miniatury. W 1856 uzyskał nawet specjalne pozwolenie do korzystania z rękopiśmiennych zbiorów Biblioteki Jagiellońskiej. Rysunki te służyły mu później, przez lata, pomocne jako wzory postaci, strojów, dawnych sprzętów, ozdób, przedmiotów. Wtedy też przestudiował dzieło Franciszka Ksawerego Preka Wizerunki znakomitych ludzi w Polszcze z dołączeniem krótkiego opisu każdey osoby żywota (zeszyty I-III wydawane w latach 1829-1832 oraz plansze do przygotowywanego zeszytu IV), przerysowując różne portrety, wedle zamieszczonych tam wzorów graficznych. Wizerunek Jana Kazimierza powtórzył Matejko właśnie za miedziorytem umieszczonym na planszy przygotowanej do planowanego IV zeszytu (egzemplarz,... więcej
Artist: Piotr Michałowski
Title: CHŁOPIEC Z PSEM
Tools: ink, feather
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: na odwrocie szkic ołówkiem – dwie kobiety w czarnych sukniach Na tzw. zaplecku nalepka Muzeum Narodowego w Warszawie z numerem depozytu rej 480/22/1.
Artist: Teofil Kwiatkowski
Title: DAMA W PEJZAŻU
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: na odwrocie notatki ramiarskie (ołówkiem): 155 x 19
Artist: Piotr Michałowski
Title: PORTRET NAUCZYCIELA MUZYKI, 1840-1845
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: ołówek, akwarela, papier naklejony na tekturę, 23,4 x 17,9 cm (w świetle passe-partout) Na tzw. zaplecku nalepka Muzeum Narodowego w Warszawie z numerem depozytu: rej. 480/22/4. Porównaj z: – Piotr Michałowski 1800-1855. Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin [A. Zeńczak, B. Studziżba], MN w Krakowie, Kraków 2000, nr kat. 18, 226 il. Portret przedstawia nauczyciela muzyki dzieci Michałowskich, którym był Niemiec Herber. Był on najpewniej zatrudniony w bolestraszyckim dworze w latach 1840 -1845, stąd na ten czas datuje się ten oraz dwa inne jego znane portrety – olejny (kolekcja Wojciecha Fibaka) oraz akwarelowy (własność prywatna), które przedstawiają Herbera w tym samym ujęciu. Oba były prezentowane na wystawie monograficznej artysty, która odbyła się w Muzeum Narodowym w Krakowie w roku 2000.
Artist: Ludwik Gędłek
Title: KOZACY NA POSTERUNKU
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, deska mahoniowa z dwiema szpongami, 36,3 x 58 cm sygn. l.d.: Ludw. Gędłek. Wien Na odwrocie nalepka (tusz): Kosaken auf Vorposten ; poniżej numer (ołówkiem): 31937 ; l.g. nalepka aukcyjna.
Artist: PIERRE ANDRE MONTAUBAN
Title: ZŁOTA TABAKIERKA, PARYż, 1809-1819
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: żółte złoto 18 K 8,7 x 4,2 x 1,9 cm, waga 91,8 g Cechowana na nakrywie i na korpusie (częściowo nieczytelnie) znakiem wykonawcy (PA/M i w górnej części palma, w rombie), częściowo nieczytelną gwarancją dla złota (z łbem lwa) z lat 1809-1819, małą gwarancją dla złota (głowa koguta) i znakiem recence (dłoń) z lat 1809 -1819, na przedniej listwie nakrywy grawerowana kursywą sygnatura Biennais, zapewne sprzedawcy. Prostokątna, o przekroju owalnym, z nakrywą na zawiasie, zdobioną dekoracją giloszowaną w polach prostokątnych z bordiurą roślinno-kwiatową. Na wewnętrznej stronie nakrywy grawerowana późniejsza dedykacja AU PLUS DÉVOUÉ DES AMIS | L’AMI LE PLUS RECONNAISSANT [Najbardziej oddanym przyjaciołom | najwdzięczniejszy przyjaciel].
Artist: Walery Eljasz-Radzikowski
Title: WÓDZ POLSKI W STROJU BOJOWYM, 1868
Year: 1868
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Walery Eljasz 1868 Obraz został namalowany według dzieła Aleksandra Orłowskiego, reprodukowanego w „Tygodniku Ilustrowanym“ (5/17, marzec 1860, s. 216) pod tytułem Wódz Polski w stroju bojowym . Wiadomo, że Eljasz-Radzikowski przerysowywał drzeworyty z „Tygodnika Ilustrowanego“, zbierając materiały do Ubiorów w Polsce . Później wykorzystywał je w swoich obrazach historycznych.
Artist: Piotr Michałowski
Title: ZAPRZĘG KONNY
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: akwarela, papier, 28,5 x 40,5 cm (w świetle passe-partout)
Artist: Jan Perdzyński
Title: W DRODZE, 1895
Year: 1895
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: gwasz, akwarela, papier, 51 x 37 cm (w świetle passe-partout) sygn. l. d.: Jan Perdzyński | 95 Na odwrocie nalepka fabryki ram Stanisława Malickiego w Warszawie.
Artist: Wojciech Gerson
Title: WNĘTRZE LASU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. Gerson Na odwr. nieczytelny napis ołówkiem; obok numer (ołówkiem): 43 II ; poniżej naklejona kartka z odręczną opinią dr. Kazimierza Buczkowskiego z lipca 1944 roku potwierdzającą autentyczność obrazu Wojciecha Gersona; ponadto na prawej listwie ramy dwujęzyczna nalepka (po polsku i po angielsku) zawierająca krótki opis obrazu; na dolnej listwie ramy nalepka inwentarzowa Muzeum Okręgowego w Rzeszowie (druk): Wojciech Gerson, Pejzaż leśny, olej, tektura, kolekcja prywatna, nr inw. | Dep. MRA 2050 Obraz wystawiany i reprodukowany: – Nieznane dzieła z prywatnej kolekcji , Muzeum Okręgowe w Rzeszowie 5 III – 20 V 2015; – Artystyczne Credo. Nieznane dzieła z prywatnej kolekcji , katalog wystawy 16 XI 2016 – 26 II 2017, red. Maria Stopyra, Rzeszów 2016, s. 7. Malarstwo pejzażowe Gersona charakteryzuje się niezwykłym, jak na owe czasy, realizmem. Jego postrzeganie natury w połączeniu z działalnością edukacyjną, miało olbrzymi wkład w rozwój polskiej sztuki. Już od wczesnych lat studenckich w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych Gerson odbywał liczne piesze wycieczki po kraju. Z etnograficzną precyzją dokumentował życie polskiej wsi i przelewał na płótna zachwyt polskim krajobrazem. Józef Chełmoński – wybitny uczeń Gersona – znakomicie scharakteryzował malarstwo... więcej
Artist: Jan Stanisławski
Title: DNIEPR, 1903
Year: 1903
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JAN STANISŁAWSKI Na odwrocie l.g. numer (różową kredką): 224 [w kółku]; obok (niebieską kredką): Dr Loew ; l.d., przeciwnie do kompozycji (ołówkiem): 3803 ; ponadto u dołu nalepka zakładu ramiarskiego M. Tramier. Do obrazu dołączona jest ekspertyza dr Stefanii Krzysztofowicz-Kozakowskiej z maja 2023 r. Około 1900 roku w oeuvre malarza nasiliła się skłonność do syntetyzowania pejzażu i ważnym tematem stały się wówczas widoki Dniepru. Artysta wielokrotnie wracał do Kijowa, w którym odwiedzał mieszkającą tam matkę i przy okazji z identycznego punktu malował niemal impresjonistyczną serię naddnieprzańskich pejzaży. Dniepr fascynował Jana Stanisławskiego. Powracał do niego wielokrotnie, aby obserwować jego brzegi, meandry i limany o różnych porach dnia i roku, przy pogodzie pochmurnej i słonecznej; impresjonistycznie wręcz rejestrując w kolejnych kompozycjach zmiany zachodzące w barwach rzeki czy w grze światła na tafli wody. Raz Dniepr był szafirową wstęgą wijącą się na tle łach piasków, innym razem przybierał kolor ugru, fioletu czy brązu odzwierciedlającego grozę rzeki. Powstała w ten sposób seria niewielkich pejzaży – „pieśni o naturze“, w których pierwszoplanowa rola przypadła wijącej się rzece i jej barwie, zdominowanej przez głębokie szafiry, fiolety, ugry, błękity... więcej
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: POLESZUK, LATA 90. XIX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M.G. Wywiórski Na dolnej listwie ramy pieczęć: STANISŁAW RĄB. | (...) ARTYKUŁÓW RELIGIJNYCH | (...) KRAKÓW SŁAWKOWSKA [4]. Proweniencja: Obraz pochodzi ze zbiorów Michała Chylińskiego (1856-1925), pedagoga, dziennikarza i działacza politycznego, potem przeszedł w posiadanie jego spadkobierców. Chyliński był redaktorem naczelnym krakowskiego konserwatywnego dziennika „Czas“ (1883-1903) oraz wiceprezydentem Krakowa (1903-1906). Literatura: – Maria Gołąb, Michał Gorstkin Wywiórski – pejzaże. Między niebem a ziemią . [wystawa], 26 II – 21 III 2004, Fundacja Forum Krasków, Centrum Kultury Zamek, Poznań 2004. Lata 90. XIX wieku oraz początek wieku XX do wybuchu I wojny światowej to najlepszy okres w twórczości Michała Gorstkina Wywiórskiego. Znakomity malarz, uczeń profesorów Karla Raupa i Nikolausa Gysisa na Monachijskiej Akademii oraz Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego, intensywnie malował, brał w tym czasie udział w licznych wystawach, zdobył sobie uznanie zarówno krytyki, jak i publiczności. Tworzył pod opieką mecenasów, swoje dzieła zaś sprzedawał do najlepszych kolekcji sztuki polskiej tego czasu. Ważne miejsce w jego twórczości zajmowała wtedy tematyka myśliwska. Artysta... więcej
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: ŁODZIE NAD RZEKĄ, 1910
Year: 1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: LWyczół | 1910. Na odwrocie, na l. listwie krosna (ołówkiem): Hr. Dzieduszycki | Lwów | [...] 5. ; na g. listwie krosna (ołówkiem): 14 – IX ; obok niewielki fragment nalepki TZSP w Warszawie (pieczęć): 30427; obok (ołówkiem): [...] 1938 | 2000 zł ; na prawej listwie krosna i na płótnie przyklejona kartka maszynopisu z opinią dr. Kazimierza Buczkowskiego ze stycznia 1957 roku potwierdzającą autentyczność obrazu Leona Wyczółkowskiego; na d. listwie krosna, przeciwnie do kompozycji, słabo czytelny napis (ołówkiem): [...] | 11 – 1 | Pan [...] | 2850 ; obok numer (ołówkiem): – 86. Prezentowany obraz jest znakomitym przykładem fascynacji artysty eksperymentalnym użyciem światła słonecznego. Swobodne pociągnięcia pędzla i soczyste barwy – szmaragdowe zielenie, miękkie fiolety – podkreślają też wirtuozerię, jaką Wyczółkowski osiągnął w malarstwie olejnym. Artysta, akcentując apoteozę natury i pracy – przepełnioną wibrującym światłem i powietrzem – przedstawia swoją interpretację impresjonizmu. Od najmłodszych lat Wyczółkowskiego fascynowało życie i ciężka praca w zgodzie z naturą. To zdecydowanie odróżniało jego dzieła od impresjonistów, którzy na tematy swoich prac wybierali pusty pejzaż lub lekkie i przyjemne scenki z... więcej
Artist: Teodor Grott
Title: KACZEŃCE
Tools: tempera, watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, tempera, papier nakl. na tekturę, 49,8 x 34 cm sygn. p.g.: Teod. Grott Pochodzenie: Obraz pochodzi ze zbiorów Marty Naziemskiej-Rawczyńskiej (1894-1983), pianistki i profesora z Krakowa.
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET CÓRKI JULII
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J. Malczewski Na odwrocie okrągła pieczęć z herbem Tarnawa i napisem w otoku: ZE ZBIORÓW MARJI MALCZEWSKIEJ. Jeszcze jako dziecko – przeczuwał wyjątkowość jej natury, rozumiał pokrewną własnej marzycielskość; o los jej niepokoił się zawsze, wiedząc jak nikła była jej odporność wobec przeciwności i doświadczeń, które przynosiło jej życie – pisała Jadwiga Puciata-Pawłowska o relacji Malczewskiego z Julią ( Jacek Malczewski, Wrocław-Warszawa-Kraków 1968, s. 209). Ukochana córka często pojawiała się na jego płótnach, artysta stworzył też wiele jej portretów, zarówno olejnych, jak i bardziej kameralnych, jak oferowana akwarela.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: PORTRET MARTY NAZIEMSKIEJ
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, lawowanie, ołówek, papier, 60,5 x 51 cm sygn dwukrotnie. l.g.: LWyczół Pochodzenie: Wedle przekazu rodziny portretowanej, Marta Naziemska-Rawczyńska (1894-1983), profesor krakowskiego Instytutu Muzycznego, była znajomą Leona Wyczółkowskiego. Po jej śmierci obraz przeszedł w posiadanie rodziny. Leon Wyczółkowski zdobył sobie ogromną popularność jako portrecista, o czym pisze Roman Konik: Popularność Wyczółkowskiego jako portrecisty była niejednokrotnie zmorą malarza. Były w jego życiu takie momenty, kiedy musiał odmawiać malowania portretów, bo gdyby przyjmował wszystkie zlecenia, nie malowałby nic innego, jak tylko i wyłącznie portrety (R. Konik, Leon Wyczółkowski. Portret malarza , wyd. Take Care, Bydgoszcz 2019, s. 187). Wyczółkowski malował wiele portretów. Mimo, że stanowiły źródło dochodu, nie wszystkich zleceń się podejmował; były to bowiem dzieła bardzo czasochłonne, gdyż do każdego z nich artysta starał się podchodzić indywidualnie. Aby trafnie uchwycić psychologię modela, poświęcał wiele czasu na wcześniejszy kontakt, chcąc poznać osobowość portretowanego, zaobserwować jego gestykulację, mimikę. Z dzieł powstałych w pośpiechu, bez odpowiedniego przygotowania, a zatem bez pogłębienia psychologii modela, nie był zadowolony, co więcej, stanowiły one jego wyrzut sumienia. Zupełnie... więcej
Artist: Alexander Sturm
Title: SERWIS DO HERBATY, WIEDEń, OK. 1900
Description: IInformacje o dziele: srebro próby 2, wewnątrz złocone, drewno wys. imbryka 12,9 cm, wys. mlecznika 6,2 cm, wys. cukiernicy 4,8 cm, dł. tacy 40,8 cm; całkowita waga brutto: 1272 g cechowane: – imbryk, mlecznik, cukiernica: głowa Diany, koniczyna (znak Alexandra Sturma) – taca: głowa Diany, DL w prostokącie (znak Daniela Lowy) Imbryk, mlecznik i cukiernica zostały wykonane w firmie znanego wiedeńskiego złotnika, Alexandra Sturma (ur. 1851 w Wiedniu), który rozpoczął działalność w roku 1882, od roku 1883 prowadził własny sklep. Jego klientelą była burżuazja wiedeńska. Po II wojnie światowej firmę Alexandra reaktywował Adalbert Sturm. Taca została wykonana przez Daniela Lowy’ego, złotnika i jubilera, czynnego w latach 1878-1909.
Artist: Mieczysław Reyzner
Title: BEZ W SZKLANYM WAZONIE, 1917
Year: 1917
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Mieczysław Reyzner | 1917
Artist: Teodor Axentowicz
Title: PORTRET MŁODEJ DAMY
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po prawej: T. Axentowicz Na odwrocie naklejona kartka maszynopisu z potwierdzeniem autentyczności obrazu wydanym przez dr. Stanisława Dąbrowskiego w grudniu 1963 roku. Portret zajmuje znaczące miejsce w twórczości Teodora Axentowicza. Po studiach w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych artysta wyjechał do Paryża, aby dalej kształcić swoje umiejętności. Trafił tam do pracowni wziętego portrecisty Carolusa-Durana. Szybko sam też zyskał sławę znakomitego portrecisty. Znany był zwłaszcza jako autor powabnych kobiecych wizerunków: Bystrość obserwacji i zdolność odnajdywania jakiegoś specyficznego pierwiastka u danego modela przemawia z każdego płótna. Ta znajomość psychologii kobiecej uderza od razu u artysty (...) Przez zręczne ustawienie, przez pochylenie postaci, ruchem głowy lub ręki, wyrazem oczu, spojrzeniem lub wręcz uśmiechem umie zainteresować lub przykuć uwagę. (...) Wreszcie artystę odznacza subtelna gama kolorystyczna – pisał o nich Franciszek Klein (cyt. za: Teodor Axentowicz. Ormianin polski [katalog wystawy], Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, 19 VI – 21 IX 2014, s. 78). Teodor Axentowicz – twórca pięknych, eterycznych portretów kobiecych – malował głównie w technice pastelu portrety dam z arystokratycznych sfer, mieszczańskich salonów oraz kręgów artystycznych. Wykorzystując atrybuty... więcej
Artist: Piotr Stachiewicz
Title: KOBIETA W BIAŁYM ZAWOJU
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel, papier z filigranem naklejony na tekturę, 45,7 x 61,2 cm sygn. z lewej: P. STACHIEWICZ.
Artist: Kazimierz Stabrowski
Title: FALE OCEANU ATLANTYCKIEGO
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: FALE OCEANU ATLANTYCKIEGO U BRZEGÓW WIELKIEJ KANARII. Z CYKLU WYSPY KANARYJSKIE, 1913 sygn. p.d.: K. Stabrowski Pochodzenie: Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny żony artysty, Julii Stabrowskiej z Janiszewskich. W r. 1997 był pokazywany na wystawie kolekcji prac Kazimierza Stabrowskiego ze zbiorów prywatnych i Muzeum Narodowego w Warszawie eksponowanej w Starej Kordegardzie w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Z wystawy został zakupiony do kolekcji prywatnej w Warszawie. Obraz wymieniony w katalogach wystaw: – Katalog obrazów Kazimierza Stabrowskiego (także w rosyjskiej wersji językowej), [TZSP, Warszawa 1913] ms. 7, nr kat. 1; – Katalog wystawy obrazów artysty K. A. Stabrowskiego w salach Cesarskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych (ul. Morska 38) od 1 listopada do 1 grudnia 1915 r., Piotrogród 1915, nr kat. 19; – Katalog wystawy obrazów artysty K. A. Stabrowskiego w salach „Salonu Artystycznego“ (ul. Bolszaja Dmitrowka 11) od 7 lutego do 13 marca 1916 r., Moskwa 1916, jeden z nr kat. 19-47; – Kazimierz Stabrowski 1869-1929. Kolekcja prac ze zbiorów prywatnych i Muzeum Narodowego w Warszawie , [L. Skalska-Miecik przy współpracy K. Jerzmanowskiej],... więcej
Artist: Henryk Siemiradzki
Title: STUDIA GŁÓW, 1874
Year: 1874
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. dwukrotnie l.d. i p.d.: H. Siemiradzki na odwrocie – l.g. nalepka Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych ( pieczęć , druk, tusz , maszynopis ): 48439 Autor Siemiradzki Henryk | Tytuł Dwie głowy wykonanie | Cena Wł. W. Przyjemska Data 25 MAJ 1939 ; – poniżej nalepka (druk, tusz ): SALON SZTUKI ST. KULIKOWSKIEGO | Warszawa, Krak.-Przedmieście 7. | Autor: H. Siemiradzki | Tytuł: Dwie głowy ; – obok nalepka Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem (druk, tusz ): No 3965 (269) | Nazwisko autora Henryk | Siemiradzki | Rodzaj dzieła | Tytuł Dwie głowy | Wymiary | Cena lub jego wartość | Własność prywatna | Adres | Warszawa d. 1/14 X. 903 r. ; – powyżej owalna pieczęć: TOWARZYSTWO ZACHĘTY SZTUK PIĘKNYCH | WYSTAWA POŚMIERTNA | DZIEŁ | HENRYKA SIEMIRADZKIEGO | W WARSZAWIE | 1903. | w KRÓLESTWIE POLSKIEM; – obok (ołówkiem): 3) 2 głowy | 4 T zł ; – powyżej (niebieską kredką): A ; – l.d. numer (ołówkiem): 826 Proweniencja: Obraz ze zbiorów rodziny artysty. W czasie wystawy latem 1939 wystawiony w warszawskiej Zachęcie stanowił własność jego... więcej
Artist: Kazimierz Stabrowski
Title: WNĘTRZE COLOSSEUM, 1928
Year: 1928
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: K. Stabrowski Pochodzenie: Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny żony artysty, Julii Stabrowskiej z Janiszewskich. W r. 1997 był pokazywany na wystawie kolekcji prac Kazimierza Stabrowskiego ze zbiorów prywatnych i Muzeum Narodowego w Warszawie, eksponowanej w Starej Kordegardzie w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Z wystawy został zakupiony do kolekcji prywatnej w Warszawie. Obraz wymieniony w katalogu wystawy: – Kazimierz Stabrowski 1869-1929. Kolekcja prac ze zbiorów prywatnych i Muzeum Narodowego w Warszawie , [L.Skalska-Miecik przy współpracy K.Jerzmanowskiej], Muzeum Łazienki Królewskie Stara Kordegarda, Warszawa 1997, kat. nr 58.
Artist: Stefan Bakałowicz
Title: QUO VADIS – LIGIA I WINICJUSZ, 1897
Year: 1897
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. z prawej: S. BAKAŁOWICZ. ROMA (SZKIC) | MDCCCXCVII Stefan Bakałowicz w 1882 otrzymał z petersburskiej ASP stypendium na wyjazd do Rzymu, gdzie osiadł na stałe. Nawiązanie tam bliskiej znajomości z Henrykiem Siemiradzkim znacząco wpłynęło na jego twórczość. Przełomowe odkrycie, jakim było odnalezienie Pompejów oraz publikacja Quo Vadis Sienkiewicza spotęgowały u artysty fascynację starożytnością. Prezentowany obraz Stefana Bakałowicza inspirowany jest powieścią Henryka Sienkiewicza Quo Vadis . Ważny wątek fabularny powieści stanowi historia miłosna młodego patrycjusza Marka Winicjusza i Ligii, córki króla Ligów, która przeszła na chrześcijaństwo. Artystka ukazał moment, w którym Marek wyznaje Ligii miłość, a ona w odpowiedzi rysuje na piasku tajemniczy znak ryby – jeden z symboli Chrystusa. Obrazy Stefana Bakałowicza, czego znakomitym przykładem jest Ligia i Winicjusz , cechuje dobre opanowanie warsztatu, dbałość o szczegóły i staranność wykonania. Jego dzieła znajdują się, m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Rosyjskiego w Petersburgu i Galerii Tretiakowskiej w Moskwie.
Artist: Wilhelm Kotarbiński
Title: RZYMSKA IDYLLA, OK. 1880
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W Kotarbiński Wilhelm Kotarbiński od młodzieńczych lat marzył o zostaniu artystą. Ojciec artysty nie pochwalał tego wyboru, uważając, że nie przystoi on szlachetnie urodzonym. Artysta jednak nie uległ i po ukończeniu kursu rysunkowego w Warszawie, dzięki niewielkiemu stypendium i pomocy finansowej wuja, w 1871 wyjechał na studia do Rzymu. Od razu zachłysnął się Wiecznym Miastem, upojony pięknem starożytnych zabytków, natychmiast przystąpił do robienia szkiców. Przez trzy lata uczył się w Akademii św. Łukasza, gdzie brał udział w organizowanym co roku konkursie o tytuł najlepszego rysownika Rzymu. Jego miłość do antyku i talent zapewniły mu I nagrodę. Fascynacja starożytnością przełożyła się również na dzieła malarskie Kotarbińskiego. Jego malownicze płótna charakteryzowała duża dekoracyjność. Artysta starał się wypełnić swoje płótna pejzażami, antyczną architekturą i pięknymi przedmiotami, kwiatami oraz egzotycznymi drzewami. Urozmaicał w ten sposób kompozycje, pozwalając widzowi dłużej cieszyć oko. Artysta trzymał się akademizmu, lecz nie w jego czystej formie. Łączył go z nowoczesnymi nurtami i symboliką. Wirtuozeria Kotarbińskiego, jego wysublimowany styl i odbiegające od codzienności tematy przyczyniły się do niezwykłej popularności artysty wśród współczesnych mu kolekcjonerów. Akademikom natura służyła jedynie jako dekoracja, Kotarbiński zaś harmonizował... więcej
Artist: Aleksander Laszenko
Title: RAMESSEUM, 1936
Year: 1936
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Laszenko | Luxor 36. na odwrocie 3 nalepki (druk, atrament , kredka ), częściowo nieczytelne: – ALEKSANDER LASZENKO | POLSKA |Tytuł „Ramesseum“ | wykonanie: olejny | wymiar cm.: 75 x 50 | Cena 550 [przekreślone dwukrotnie] wł. pryw. | No 131/291 – Autor ... | Tytuł ... | Cena ... | No ... | wymiar cm ... – ... | No ...| Bild Ramesseum | Preis ... | Adresse Polska Zainteresowanie wschodem to przede wszystkim zainteresowanie światłem i barwą, tak bogatą w krajach wschodu. Stąd też zagadnienia te stają się zasadniczym problemem prac artysty. Szczegóły rysunku zostają uproszczone albo traktuje je artysta w szerokich plamach, w rysunku uwagę swą zwraca na kontur, by tem więcej móc zainteresowania poświęcić barwie. Oczywiście, że ten sposób malarskiego ujmowania rzeczywistości zbliża artystę do impresjonistów. Stefan Truchim, Słowo wstępne , [w:] Wystawa obrazów, studjów i szkiców w sali błękitnej hotelu Apollo w Poznaniu , Piekary 17, 18 III – 1 IV 1928, Włocławek 1928, s. 6-7.
Verified Artist: Yes
Artist: Iwan Trusz
Title: SKALISTE WYBRZEŻE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Iw. Trusz
Artist: Karl Heffner
Title: BRZEG JEZIORA, 1884
Year: 1884
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: K HEFFNER | Munchen 1884 Na górnej listwie ramy metalowa tabliczka: C. BLECKEN | Speziälwerkstatte für Gemälderahmen | MÜNCHEN 2, Kreittmayrstr. 12.
Artist: Jan Chełmiński
Title: NA POLOWANIE!, 1875
Year: 1875
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jan Chełminski 75 | Munchen Na odwrocie, centralnie, owalna pieczęć magazynu materiałów malarskich: Adrian Brugger | München | Theatineerstrasse No2; l.d. (przeciwnie do kompozycji) nieczytelna notatka ołówkiem; ponadto na ramie nalepka pozłotnika (druk): Fr. Groditzky | Vergolder | BERLIN | Oranienburger – Str. No. 7. W 1873 roku Jan Chełmiński wyjechał na studia do Monachium, gdzie uległ fascynacji twórczością Maksymiliana Gierymskiego. Wyraźnie widać to zarówno w prezentowanym Na polowanie! , jak i w licznych, wstawianych na naszych dotychczasowych aukcjach, obrazach z tego okresu ( Polowanie par force na jelenia 1874, Przejażdżka 1875, czy Galopem! 1876). Prezentowana scena wzorem Gierymskiego została ubrana w osiemnastowieczny kostium. To właśnie takie przedstawienia z polowań i przejażdżek już na wczesnym etapie twórczości przyniosły młodemu artyście popularność.
Artist: Piotr Michałowski
Title: NAPOLEON NA WSPIĘTYM KONIU..., 1832-1835
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: NAPOLEON NA WSPIĘTYM KONIU ORAZ SZKICE POSTACI JEŹDŹCA, 1832-1835 na odwrocie: SZKICE NAPOLEONA NA KONIU miękki ołówek, papier, wymiary w świetle passe-partout Rysunek oprawiony w „dwustronną“ ramę, umożliwiającą ekspozycję zarówno awersu, jak i rewersu pracy. Ten dwustronny rysunek – przedstawiający różne ujęcia jadącego konno Napoleona, jak również samego konia bez jeźdźca – wiąże się z rzeźbioną statuetką wykonaną przez artystę w Paryżu w latach 1832-1835 i powstał zapewne jako szkic wykonany podczas pracy nad tą rzeźbą. Podobnie ujętą postać cesarza – z uniesioną w geście rozkazu prawą ręką – przedstawił Michałowski także w nieco późniejszym obrazie olejnym (1835-1837) i akwareli (1835) Napoleon wydający rozkazy (MN we Wrocławiu i w Krakowie). Porównaj z: – Piotr Michałowski 1800-1855. Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin , [A. Zeńczak, B. Studziżba], Muzeum Narodowe w Krakowie 2000, nr kat 456 oraz 89 i 276, il.
Artist: Julian Fałat
Title: PEJZAŻ ZE SZWAJCARII, 1875 LUB 1876
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J Fałat | 1. | 9. na odwrocie (ołówkiem): 150 - Proweniencja: Kolekcja ambasadora Karola Poznańskiego (1893-1971) – Sekretarza Delegacji Polskiej do Rokowań Pokojowych w Rydze. Od 1927 roku konsula generalnego w Paryżu, a w latach 1934-1945 konsula generalnego RP w Wielkiej Brytanii. W 1873 roku Fałat wyjechał na studia inżynierskie do Zurychu, a następnie przeniósł się do Monachium. Młody artysta, będąc w trudnej sytuacji finansowej, wiosną 1874 roku podjął pracę przy budowie szwajcarskiej kolei Tösstahlbahn. Początkowy okres spędził w biurze przy stole kreślarskim, jednak latem 1875 roku wyruszył „na linię“. Zachwycony szwajcarskim pejzażem, każdy wolny od pracy dzień spędzał na pieszych wędrówkach i malowaniu akwarelą. W swoich Pamiętnikach wspomina pracę w plenerze, pisząc: Maluję coraz więcej akwarelą i gromadzę multum szkiców akwarelowych i piórkowych. ( Julian Fałat , Pamiętniki, wyd. II, Katowice 1987, s. 75 [wyd. I w roku 1935])
Artist: Willibald Wex
Title: ZACHÓD SŁOŃCA W GÓRACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Will Wex. Na odwrocie stempel producenta podobrazi: ADRIAN BRUGGER | MÜNCHEN.
Artist: Karl Julius Rose
Title: PEJZAŻ ALPEJSKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Julius Rose München Na górnej listwie krosien dwie nalepki (druk, ołówek ): NDGKV | No. 682 ; Ignatz Schachinger | Vergolder | München. Na dolnej listwie krosien dwie nalepki: domu aukcyjnego Dorotheum; A. Whitcombe & Co. Ltd. | Printsellers, Picture Frame Makers, | and Gilders. | RESTORERS of PAINTINGS, DRAWINGS | AND ENGRAVINGS | 12 & 13 COLONNADE, Cheltenham.
Artist: Wiktor Szczeblewski
Title: GWIŻDŻĄCY CHŁOPIEC
Description: IInformacje o dziele: Na podst. gwarancja brązu – okrągły stempel L.V. DEPOSE z napisem w otoku: BRONZE GARANTI AU TITRE PARIS; obok nieczytelny znak w rombie oraz wybity numer: 12; na podst. napis : MOUSSE SIFFLEUR V. SZCZEBLEWSKI
Artist: ANDERS ANDERSEN – LUNDBY
Title: PEJZAŻ ZIMOWY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. Andersen – Lundby
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: PRZED DWORKIEM
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: B. RYCHTER-JANOWSKA Choć motyw dworu w malarstwie polskim ukazywało wielu artystów (...), to określenie „malarka ginących dworków“, ukute przez historyka i krytyka sztuki Artura Schroedera w 1923 r., na zawsze przylgnęło do Bronisławy Rychter-Janowskiej. Zapewne źródłem zamiłowania artystki do tego tematu były przeżycia związane z dzieciństwem spędzonym w rodzinnym dworze w Jeżowie oraz Cerekwi. Anna Florek, Na przekór awangardzie. Twórczość Bronisławy Rychter-Janowskiej , w: Dworki, pejzaże, portrety. Twórczość Bronisławy Rychter-Janowskiej , Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu, 2022, s. 51. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Jerzy Kossak
Title: Z OGARAMI, 1931
Year: 1931
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak 1931 Na odwrocie na papierze zabezpieczającym nr (ołówkiem): 2938 ; obok nalepka informująca o szybie antyrefleksyjnej; u dołu passe-partout pieczęć introligatorni.
Artist: Wiktor Korecki
Title: GĘSIARKI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WIKTOR KORECKI ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: AUTOPORTRET W PLENERZE, 1913
Year: 1913
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. G. Wywiórski Samostrzel 1913. Na odwrocie: – na górnej listwie krosna nr (czarny marker): 2625/40 – na dolnej listwie nalepka magazynowa [?] z nr 12 – obok prostokątna pieczęć w języku niemieckim: Kulturamt | der Ganhauptstadt Posen | Invent. Nr. 2625/40 – obok dedykacja: Werci od Chrzestnej | 1914 r. Samostrzel – wieś położona w województwie kujawsko-pomorskim, w powiecie nakielskim. Znajduje się tu pałac i park, dawna własność rodziny Bnińskich – znanej wielkopolskiej rodziny magnackiej, która gościła artystę. W owym czasie malarze odwiedzający rezydencje arystokratyczne uczestniczyli w codziennym życiu domowym, uroczystościach i polowaniach. Jeden z obrazów, malowanych podczas pobytu Wywiórskiego w Samostrzelu, również z 1913 r., prezentowaliśmy Państwu na aukcji 26 marca 2016 r. (poz. kat. 20).
Artist: Stanisław Kamocki
Title: RUINY ZAMKU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygn. p.d.: St. Kamocki
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: PARK W KRYNICY GÓRSKIEJ, 1928
Year: 1928
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: B. RYCHTER-JANOWSKA | KRYNICA 1928. Krynica Górska była niewątpliwe miejscem dobrze znanym artystce, która wczesne lata życia spędziła w pobliskim Starym Sączu, później zaś zamieszkała w Krakowie. Do rodzinnego miasta wielokrotnie wracała, przez pewien czas później prowadziła tam też szkołę malarstwa. Malarka i podróżniczka najbardziej jest znana z przedstawień dworków, a także południowych pejzaży. Zdecydowanie rzadziej pojawiają się na rynku kolekcjonerskim widoki rodzime – równie przesycone światłem i barwą kompozycje wykształconej w Monachium malarki. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Teodor Grott
Title: NOKTURN, 1917
Year: 1917
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, tempera, karton, 26,5 x 32,8 cm sygn. p.d.: P. Marcie | Naziemskiej | Teod. Grott. 917 Pochodzenie: Obraz, podobnie jak dwie inne akwarele Grotta (poz. 14, 43), pochodzi ze zbiorów pianistki, Marty Naziemskiej-Rawczyńskiej (1894-1983) z Krakowa. Jej portret pędzla Leona Wyczółkowskiego jest wystawiany pod poz. 16. Właścicielka obrazu była zaprzyjaźniona z Leonem Wyczółkowskim. Zapewne przez niego, poznała jego najlepszego ucznia – Teodora Grotta, który złożył jej na pejzażu swoją dedykację.
Artist: Teodor Grott
Title: DUNAJEC, 1911
Year: 1911
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, tempera, papier naklejony na tekturę, 34,8 x 49,5 cm sygn. l.d.: Teod. Grott 911 Na odwr. atramentem: N. 7 oraz 2 nalepki (druk, atrament ): – TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | 1911 | Nr 1722 | Autor Grott Teodor | Dzieło p.t. Dunajec | Rodzaj akwarela | cena 200 K. – częściowo zdarta: [Teo] dor Grott | [tytu] ł dzieła Dunajec | Rodzaj dzieła... | 200 kor. | No 237 | Podpis Pochodzenie: Obraz, podobnie jak dwie inne akwarele Grotta (poz. 14, 42), pochodzi ze zbiorów pianistki, Marty Naziemskiej-Rawczyńskiej (1894-1983) z Krakowa. Jej portret pędzla Leona Wyczółkowskiego jest wystawiany pod poz. 16. Jak pisze Tadeusz Dobrowolski, Wyczółkowski miał sporo uczniów, lecz za swojego artystycznego spadkobiercę uważał Teodora Grotta. Na rynku antykwarycznym najczęściej spotyka się kwiaty i martwe natury Grotta powstałe w dwudziestoleciu międzywojennym, rzadziej zaś pojawiają się pejzaże. Stąd namalowana przed I wojną światową akwarela, pochodząca ze zbiorów zaprzyjaźnionej z Wyczółkowskim Marty Naziemskiej, wystawiana na Nieustającej Wystawie Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie w 1911 roku, należy do ciekawszych obrazów artysty.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: AUTOPORTRET, OK. 1905
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie opinia Leszka Ludwikowskiego z sierpnia 1975 r. Prezentujący znakomity warsztat malarski kameralny autoportret Wlastimila Hofmana zasługuje na szczególną uwagę. Powstał w dość wczesnym okresie, kiedy młody artysta, będąc już absolwentem krakowskiej akademii, po dalszych studiach w Paryżu, zaczął odnosić pierwsze znaczące sukcesy. Dzieło odznacza się charakterystyczną dla tego momentu twórczości artysty żywą paletą, dość bliską gamie jego mistrza Jacka Malczewskiego, która w późniejszym czasie u Hofmana uległa rozjaśnieniu. Na obrazie widzimy podobiznę młodego symbolisty, odzianego w strój charakterystyczny dla przedstawiciela ówczesnej krakowskiej cyganerii – ciemny płaszcz i kapelusz z szerokim rondem. W dali rozpościera się pogrążony w mroku pejzaż. Twarz artysty, na której rysuje się skupienie, ale też i niepokój, wydobywa z cienia ostry promień światła. Podejmując próbę interpretacji oferowanego autoportretu, warto odwołać się do biografii artysty i przywołać kontekst problemu tożsamości narodowej, z którym młody Hofman się mierzył. Urodzony w polsko-czeskiej rodzinie i wychowany przez rodziców na czeskiego patriotę Wlastimil dokonał konwersji tożsamości narodowej. Zmiana ta zapoczątkowała się pod wpływem Jacka Malczewskiego, o czym pisze Dorota Kudelska, opisując okoliczności odejścia Hofmana z pracowni Stanisławskiego do Malczewskiego,... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Wiktor Korecki
Title: POŁÓW W ŚWIETLE KSIĘŻYCA, PRZED 1939
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WIKTOR KORECKI
Artist: Erno Erb
Title: KRYM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: E. Erb
Artist: Wojciech Kossak
Title: OLSZYNKA GROCHOWSKA, 1928
Year: 1928
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wojciech Kossak | 1928 Na odwrocie w prawym dolnym rogu napis: Moja robota | Wojciech Kossak. Prezentowany obraz jest autorskim nawiązaniem do Olszynki Grochowskiej , jednego z najsłynniejszych obrazów Kossaka, przedstawiającego żołnierzy 4. pułku piechoty liniowej walczących na przedpolach Warszawy w dniu 25 lutego 1831 roku. Olszynkę Grochowską , ogromne płótno o wym. ok. 250 x 350 cm, Kossak namalował w latach 1886-1887 i zaprezentował po raz pierwszy na krakowskiej wystawie sztuki polskiej w 1887 roku, otrzymując główny medal. Obraz był wielokrotnie reprodukowany i stał się wkrótce jednym z najpopularniejszych dzieł Kossaka, obrazem, który w pewien sposób ukształtował wyobrażenie o bohaterskich żołnierzach bitwy grochowskiej. Dziś znany jest tylko z reprodukcji – w roku 1915 spłonął w pożarze pałacu Mycielskich w Boryniczach. W latach międzywojennych artysta wielokrotnie powracał do tego tematu.
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: Z ZAOPATRZENIEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: F. Zygmuntowicz
Artist: Wojciech Kossak
Title: TRĘBACZ POJĄCY KONIA, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wojciech Kossak | 1923 Na odwrocie w lewym górnym rogu podpis (ołówek): R. Talkowski , poniżej pieczęć: R. TALKOWSKI o.w. tel. 33-140. Pod pieczęcią wymiary (ołówkiem): 30 x 24 1/2 , analogicznie bliżej prawej krawędzi: 24 1/2 / 30 .
Artist: Olga Niewska
Title: STRZELEC, 1927
Year: 1927
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: brąz odlewany, patynowany, marmur, 42 x 22 x 31 cm sygn. na podstawie: Olga Niewska 1927. Wystawiana : – Olimpijski Konkurs Sztuki i Literatury, Muzeum Miejskie, Amsterdam, 12 VI – 12 VIII 1928. Literatura : – Concours et exposition d’art olympique. Catalogue de l’exposition au Musée municipal d’Amsterdam , Amsterdam 1928, nr kat. 565 [jako Le Tireur]; – „Strzelec“ – rzeźba Olgi Niewskiej z 1927 r., widok rzeźby od tyłu [nagrodzona Nagrodą Ministra Spraw Wewnętrznych] , fotografia, Muzeum Narodowe w Warszawie, nr inw. DI 92431/192 MNW; – „Strzelec“ – rzeźba Olgi Niewskiej z 1927 r. [nagrodzona Nagrodą Ministra Spraw Wewnętrznych] , fotografia, Muzeum Narodowe w W-wie, nr inw. DI 92431/193 MNW; – Wojciech Przybyszewski, Olga Niewska. Piękno za kurtyną zapomnienia , DW Rebis, Poznań 2001, s. 91-92 oraz il. 45. Dziedziną, w której wkrótce po powrocie z Paryża Niewska najszybciej zdobyła sobie uznanie krytyków i publiczności, była rzeźba sportowa. Najpierw jej biegaczy, strzelców, narciarzy, hokeistów, łuczników, dyskoboli, kulomiotów, pływaków, jeźdźców i wielu, wielu innych sportowców oglądano (z reguły w wersji gipsowej) na wystawach sztuki. Później... więcej
Artist: Wojciech Aleksander Durek
Title: STRZELCY, ODLEW BRACIA ŁOPIEŃSCY, BRąZ, ODL1924
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: brąz, odlewany, patynowany, 44 x 53 x 38 cm sygn. na podst.: WA DUREK | 924, BCIA ŁOPIEŃSCY | WARSZAWA. W latach 20. XX w. w asortymencie Braci Łopieńskich brązy o tematyce wojskowej zajmują istotne miejsce. Są to zarówno niewielkie figurki żołnierzy, jak i duże, rozbudowane kompozycje, zamawiane zazwyczaj na określone okazje, nierzadko jako dar dla Józefa Piłsudskiego. Archiwa firmy wskazują, że tych realizacji było sporo, jednak znacząca większość z nich uległa zniszczeniu w czasie II wojny światowej. Dzieła, które zachowały się do dzisiejszego dnia stanowią rzadkość, do nich zalicza się niewątpliwie sporych rozmiarów figura Strzelców, nieznane dotąd dzieło Wojciecha Durka. Znakomitej jakości brąz, oprócz wartości artystycznych, posiada niewątpliwie również wartość muzealną jako dzieło wskazujące na współpracę najlepszej polskiej firmy brązowniczej z jednym z najbardziej znanych rzeźbiarzy działających w Toruniu, którego dzieła na rynku sztuki pojawiają się niezmiernie rzadko. Wojciecha Durka obok Ignacego Zelka uważano za najwybitniejszego artystę lat 30. XX w. w województwie pomorskim. Durek, będącym przedstawicielem symbolizmu i neorealizmu, tworzył głównie rzeźby pomnikowe i o tematyce religijnej. Do jego najbardziej znanych realizacji należy powstały w 1923 r. pomnik na cześć poległych żołnierzy 8. toruńskiego pułku saperów w Toruniu, zaś mniej znanym... więcej
Artist: Jerzy Kossak
Title: WIZJA NAPOLEONA NA WYSPIE ŚW. HELENY, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak 1922 Prezentowany obraz namalowany przez Jerzego Kossaka odwzorowuje kompozycję stworzoną przez jego ojca. W 1914 roku Wojciech Kossak namalował cykl znakomitych szarż napoleońskich, wśród których znalazł się również obraz Niech żyje cesarz . Przedstawiał on Napoleona na skraju klifu wyspy św. Heleny, którego otaczają wiwatujący żołnierze najlepszych formacji konnych jego wielkiej armii. Napoleon po klęsce w bitwie pod Waterloo w czerwcu 1815 roku abdykował i oddał się w ręce Brytyjczyków. Anglicy nie chcieli ryzykować ani egzekucji francuskiego cesarza, ani jego sądzenia. Rząd brytyjski uznał, że „więzień stanu“ nie może być przetrzymywany na terenie Królestwa. Pragnąc zapobiec ucieczce i powrotowi Napoleona do Francji uznano, że niewielka wulkaniczna wyspa na Oceanie Atlantyckim będzie najlepszym miejscem izolacji. Wyspę św. Heleny położoną 1950 kilometrów od zachodnich wybrzeży Afryki odkryto w 1502 roku. Do połowy XVII wieku była niezamieszkana, a następnie Kompania Wschodnioindyjska stworzyła na niej bazę aprowizacyjną i sanitarną dla marynarzy. Napoleon Bonaparte na pokładzie brytyjskiego okrętu HMS „Northumberland“ 15 października 1815 roku dotarł na wyspę, której nie opuścił już do śmierci 5 maja 1821 roku. W cesarskiej świcie obok generałów, lekarzy oraz służących – przez kilka... więcej
Artist: Wiktor Korecki
Title: W DROGĘ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WIKTOR KORECKI ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Jerzy Kossak
Title: WIZJA NAPOLEONA W ODWROCIE SPOD MOSKWY, 1941
Year: 1941
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak | 1941 Z roku 1913 pochodzi jeden z najsławniejszych i bardziej popularnych obrazów [pierwszy z serii] Jerzego Kossaka: Widzenie Napoleona w odwrocie spod Moskwy, z głową Sfinksa na tle chmur, przypominającego egipskie zwycięstwo „boga wojny“, który teraz ze sztabem i na tle niekończącej się colonne mourante swych wojsk ciągnie na zachód wśród zamieci, złamany zimą i mrozem. (...) Była to ulubiona kompozycja Jerzego. K. Olszański, Jerzy Kossak , Ossolineum, Wrocław, Warszawa, Kraków 1992, s. 18 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Wiktor Korecki
Title: PEJZAŻ JESIENNY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WIKTOR KORECKI Obraz zakupiony w pracowni artysty przy ul. Tamka w Warszawie.
Artist: Wojciech Kossak
Title: UŁANI W NATARCIU, 1931
Year: 1931
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wojciech Kossak | 1931 Na odwrocie w lewym górnym rogu (tuszem): Potwierdzam autentyczność | Wojciech Kossak , obok fragment zdartej nalepki kolekcjonerskiej
Artist: Aleksy Nowakiwski
Title: TATRY, 1931
Year: 1931
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Олекса Новакiвкий Закопане 931 17. 5
Artist: Stanisław Gałek
Title: ZBIERAJĄC KROKUSY, 1928
Year: 1928
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ST. GAŁEK | 928 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Adam Styka
Title: GÓRAL Z ZAKOPANEGO, 1933
Year: 1933
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Zakopane 1933 | ADAM | STYKA [w ramce] Na odwrocie: – dwukrotnie okrągła pieczęć [...] | PARIS | EXPOSITION; – obok wzdłuż lewej krawędzi numer odwołujący się do pozycji katalogowej na wystawie w Brukseli (ołówkiem): no 33 ; – przy górnej krawędzi, centralnie, nalepka firmy transportowej (druk, pieczęć , tusz ): [ROB]INOT Freres | [...]LITÉ d’EMBALLAGE et TRANSPORT | D’OBJETS D’ART | 18, Rue Yvart – PARIS (15e) | Téléph.: VAUGIRARD 10-69 | 18742 B [w ramce] | M Styka | Exposition: Bruxelles ; – poniżej numer (ołówkiem): RF 351e/ ; – ponadto l.d. nalepka Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie ( pieczęć , druk, maszynopis , tusz ): 24775 Autor Styka Adam 24775 | Tytuł Góral z Zakopanego wykonanie ol. | Cena Właściciel Data 10. LUT. 1933 Adam Styka już na wczesnym etapie twórczości wyjeżdżał do Afryki, skąd przywiózł nowe, pełne słońca, barwy i uchwycone na płótnach lokalne życie. To właśnie stało się wyróżnikiem jego twórczości. Nie skupiał się wyłącznie na egzotycznym pejzażu, lecz zgłębił, niczym etnograf, tamtejszego człowieka, uwieczniając jego codzienne... więcej
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET ZOFII ŻARNOWIECKIEJ, 24 IX 1937
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany i datowany u dołu: Le portrait d’une figure | ŕ combore [lub courbure?] constante = ʃ xa/yb ka [z.r.] | (T.T.C.K.P.) | Witkacy (T.E 1/2 C) | NP | NΠ + (F.B.Z.) 1937 | 24/IX Obraz pochodzi z dawnych zbiorów portretowanej w Zakopanem. Prezentowany portret Zofii Żarnowieckiej - malowany 24 października 1937 – Witkacy opatrzył rozbudowanymi adnotacjami, naniesionymi czarną i żółtą kredką. Obok francuskiego napisu wprowadził wyjątkowo zapis rachunku całkowego i nierozwiązany skrót T.T.C.K.P. (K.P. = „Knot psychologiczny”?). Poniżej umieścił też zwyczajowe oznaczenie rodzaju portretu, będącego w tym wypadku „mieszanką” typu E i C. W zapisie określił również okoliczności jego malowania; Np miało oznaczać, że artysta nie palił papierosów, NΠ – nie pił alkoholu, natomiast F.B.Z. oznaczało „fajkę bez zaciągania”. W latach 1934-1939 Witkacy namalował kilka portretów Zofii Żarnowieckiej, a także członków jej rodziny – syna Jerzego i matki Marii Wojciechowskiej-Bagieńskiej. Portret opisany i reprodukowany w: - Jakimowicz (współpraca A. Żakiewicz), Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885-1939, Katalog dzieł malarskich, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1990, s. 140, nr kat. I. 2098. (uwaga: bez informacji o wymiarach; odmiennie odczytane napisy przy sygnaturze; porównaj także nr kat. )1947 oraz 1879, 1977, 2002, 2081, 2199). estymacja: 30 000... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Władysław Jarocki
Title: Z POSIŁKIEM, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wład Jarocki | 1927
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: PRZEDWIOŚNIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. G. Wywiórski Na odwrocie, na poprzeczce krosna pieczęć magazynu przyborów malarskich: LEOPOLD HESS | Kunstmaterialien | Berlin W., Genthiner-Strasse 29.; na dolnej listwie krosna po lewej prostokątna pieczęć w języku niemieckim: Kulturamt | der Ganhauptstadt Posen | Invent. Nr. 2595/40; po prawej pieczęć w języku niemieckim z numerem (czarnym tuszem): 2595/40 .
Artist: Stanisław Kamocki
Title: WIEŚ PODGAJE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: St Kamocki na odwrocie (niebieską farbą): KAMOCKI | „STODOŁY“ ; poniżej (żółtą farbą): WIEŚ PODGAJE | W. KAMOCKICH
Artist: Władysław Jarocki
Title: STUDIUM GÓRALA IV, PRZED 1914
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wład. Jarocki Na odwrocie: – l.g. nalepka Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych ( pieczęć , druk, tusz ): 25920 Autor Jarocki Władysław | Tytuł Studyum górala IV . Rodzaj dzieła olejny | Cena 250 Własność Data nadesłania 14/II 191 4 ; – obok nalepka (druk, tusz ): [...] Sztuk [Pięknych] w Częstoc[h]owie.| No 3 | Autor Jar [oc] ki Władysław | Adres [Kra] ków – Romanowicza 9. | Tytuł dzieła Studyum górala IV. | Cena rbl 250 | Adres, pod którym dzieło po ukończeniu Wystawy ma być odesłane; – poniżej nalepka (druk): T.Z.S.P. | 11 | 1914. W marcu 1914 r. w warszawskiej Zachęcie miała miejsce wystawa obrazów Jarockiego. Jednym z dzieł na niej prezentowanych było powyższe Studium górala IV.
Artist: Iwan Trusz
Title: WIATRAKI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Iw. Trusz
Artist: Wlastimil Hofman
Title: ZŁOTOWŁOSA, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wlastimil Hofmann | 1922 Pochodzenie: Według przekazu rodziny kolekcjonera obraz został zakupiony z pracowni artysty przez Stanisława Pawła Żyfkę-Zagrodzińskiego, farmaceutę z Brwinowa. Reprezentował indywidualność całkowicie odmienną od Wojtkiewicza, przeciwstawiając jego sarkastycznej i chorobliwej sztuce malarstwo typu lirycznego. Pod względem tematycznym nawiązywał czasem do Malczewskiego, a formą przypominał zarówno swego nauczyciela, jak i Wyspiańskiego, pod którego wpływem wprowadzał do swych olejnych obrazów elastyczną linię i kontur, kreślony jednak w sposób bardziej dyskretny w związku z odmiennością olejnego tworzywa. Tadeusz Dobrowolski, Sztuka Młodej Polski , PWN, Warszawa 1963, s. 263. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET JANINY TUROWSKIEJ
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Witkacy 1931 IX; oraz l.d.: T.LT | empedete + Koka + paracodine Od 1961 roku obraz był zdeponowany w Muzeum Narodowym w Krakowie - na odwrocie napis i nr dep. MNK ND 5211. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - I.Jakimowicz (współpraca A.Żakiewicz), Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885 - 1939, Katalog dzieł malarskich, MNW Warszawa 1990, s. 122, nr kat. 1516. Po roku 1924 Stanisław Ignacy Witkiewicz ograniczył swoją twórczość malarską do działalności „Firmy portretowej” malując pastelowe portrety według, określonych „Regulaminem Firmy”, pięciu podstawo-wych typów A, B, C, D, E oraz ich pochodnych. Na tych portretach obok sygnatury umieszczał często informacje o zażytych używkach i narkotykach, których działanie na sobie eksperymentował.
Verified Artist: Yes
Artist: Koch & Bergfeld
Title: PUCHAR MISTRZOM POLSKIM PIŁKI NOŻNEJ, 1913
Year: 1913
Description: IInformacje o dziele: srebro wewnątrz złocone pr. 800, odlewane, cyzelowane wys. 48 cm; waga: 810 g cechowany: prasa (znak firmy Koch & Bergfeld), 800 , korona, półksiężyc, numer modelu: Z 42075 ; na stopie i na pokrywie austro-węgierski znak kontrybucyjny Przy górnej krawędzi grawerowany napis: ILLUSTROWANY KURYER CODZIENNY ; na brzuścu w rezerwie grawerowana dedykacja: Mistrzom polskim piłki nożnej , poniżej: 9/XI 1913 Puchar reprodukowany: – „Ilustrowany Kuryer Codzienny“ 1913, nr 259, s. 4; – „Illustriertes (Österreichisches) Sportblatt“ 1914, nr 1, s. 5; – Piotr Chomicki, Leszek Śledziona, Historia sportu, Tom III. Rozgrywki piłkarskie w Galicji do roku 1914 , wyd. NADA, Mielec 2015, s. 109, zdjęcie okładkowe. Okazały srebrny puchar, zdobyty przez Cracovię na Pierwszych Mistrzostwach Galicji w 1913 roku, stanowi unikatowy zabytek o wyjątkowej wartości muzealnej, jako jedna z nielicznych, do dziś zachowanych tej wagi pamiątek, związanych z początkiem historii polskiej piłki nożnej. Unikatowy zabytek został wykonany przez Koch & Bergfeld - jedną z najsłynniejszych niemieckich firm złotniczych, wykonawcę pucharu Ligi Mistrzów UEFA. Pierwsze Mistrzostwa Galicji w piłce nożnej odbyły się w r. 1913. Zatwierdzoną... więcej
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: KWIATY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. ZUCKER.
Artist: Jerzy Fedkowicz
Title: MARTWA NATURA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: FEDKOWICZ Na odwr., na płótnie, na l. listwie krosna i na l. listwie ramy, powtórzony nr inw. (flamastrem): BRE-N-17-352 .; na płótnie p.d. nalepka (druk, cienkopis ): mBank | ART DECORUM | Autor dzieła: JERZY FEDKOWICZ | Tytuł dzieła: | Rok: | Technika: OLEJ NA PŁÓTNIE | Wymiary: 60 x 52.5 | Miasto: WARSZAWA | Lokalizacja: | Numer środka trwałego:; na dolnej listwie krosna nalepka z nr. (długopisem): Nr 95 ; na prawej listwie ramy fragment nalepki, poniżej (czarnym markerem): 63 | 62,7 (przekreślone) x 55,7 [...] ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Zdzisław (Cyan) Cyankiewicz
Title: PEJZAŻ, 1947
Year: 1947
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, karton naklejony na sklejkę sygn. l.d.: Z. Cyankiewicz 47 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Verified Artist: Yes
Artist: Rajmund Kanelba
Title: DZIEWCZYNKA Z KOTEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: kanelba Na odwrocie centralnie umieszczony numer (czarnym flamastrem): 24 [w kółku]. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Rafał Malczewski
Title: FOOTHILLS ZIMĄ, 1949
Year: 1949
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, papier, 38,5 x 55,4 cm (w świetle oprawy) sygn. l.d.: Rafał Malczewski. Na odwrocie centralnie wzdłuż górnej krawędzi (ołówkiem): THe FOOtHLLS IN WINTER [sic!]; ponadto p.g. liczne numery (ołówkiem); obok numer (ołówkiem) F 7728 | 15 3 /8 x 22 1 /7 | C. O | PHOTO
Artist: Rafał Malczewski
Title: GÓRY SKALISTE
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: R Malczewski Na odwrocie numer (czarnym markerem): 331 ; ponadto wzdłuż prawej krawędzi notatki ramiarskie z datą 1/IX (ołówkiem). Proweniencja: kolekcja rodziny artysty.
Artist: Rafał Malczewski
Title: GÓRSKI PEJZAŻ, OK. 1943
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p. d.: Rafał Malczewski Na odwrocie: – na górnej listwie krosna, okrągła pieczęć własnościowa: KM (w otoku) | Z KOLEKCJI | Krzysztofa Malczewskiego; – obok numer (długopisem): NR 18 ; – obok napis ( ołówkiem, długopisem ): Spring ploughing | 11. ; – obok zapewne notatka ramiarska (ołówkiem): B 1204 | 20 x 27 ; – ponadto na górnej listwie ramy dwie nalepki wystawowe z Muzeum Okręgowego w Sandomierzu i Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, oraz nalepka aukcyjna. Proweniencja: – Kolekcja syna Rafała Malczewskiego – Krzysztofa; – W 2006 r. w kolekcji Wandy Marossanyi – siostrzenicy Zofii Mikuckiej-Malczewskiej; – Zakupiony na aukcji do kolekcji prywatnej. Obraz wystawiany: – Jacek i Rafał Malczewscy , Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, 25 III 2011 – 4 IX 2011; – Jacek i Rafał Malczewscy , Muzeum Okręgowe w Sandomierzu, 17 III – 31 VIII 2012. Stanisław Potępa, autor monografii Rafała Malczewskiego, łączy ten obraz z – malowanymi ok. 1930 roku – „wielkimi panoramami krajobrazowymi“ ujmowanymi z wysoka, obrazami o wielkiej falującej... więcej
Artist: Zygmunt Menkes
Title: AKT, PO 1950
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Menkes Na ramie nalepka nowojorskiej galerii (druk, długopis ): KRASNER GALLERY | 1061 MADISON AVE. RE 4-6110 | TITLE MODEL IN STUDIO | ARTIST ZIGMUNT MENKES | MEDIUM OIL RO- Prezentowany Akt jest znakomitym przykładem bardzo charakterystycznego stylu, jaki Zygmunt Menkes wypracował po wyjeździe do Stanów Zjednoczonych. Początkowe lata twórczości – 20. i 30. XX w. – artysta spędził w Paryżu, gdzie tworzył pod wpływem fowistów a zwłaszcza Henri Matisse’a. Jego dzieła były wówczas malowane miękko i charakteryzowały się przygaszoną kolorystyką. Po wyjeździe do Nowego Jorku intensyfikacji uległa zarówno kolorystyka, jak i ekspresja w nakładaniu farb. Menkes zaczął budować kompozycje plamami, które następnie obwodził zamaszystym konturem. Paletę ograniczył do błękitów, zieleni i brązów, które dopełniał soczystą żółcią, czerwieniami i kontrastował z czarnym konturem. Kompozycje figuralne, portrety, akty i martwe natury z czasem uległy syntetyzacji i artysta zaczął tworzyć na pograniczu abstrakcji. Zygmunt Menkes mówił: Zawsze wierzyłem w to, że jedynie harmonia między abstrakcyjnymi wartościami języka plastycznego oraz wewnętrzny i bezpośredni kontakt z życiem i naturą (jak też osobisty stosunek do życia) mogą tylko prowadzić artystę do stworzenia dzieła sztuki. Bez tej harmonii... więcej
Artist: Kazimierz Holewiński
Title: MARTWA NATURA Z MIECZYKAMI, 1933
Year: 1933
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: K. HOLEWIŃSKI | 1933 na odwrocie szkic aktu przykryty szkicem męskiego portretu; ponadto na górnej listwie ramy nalepka aukcyjna Agra-Art z 2000 r. Oferowany obraz nosi cechy starannego studium akademickiego o mocno zdefiniowanym rysunku, który zdradza silne wpływy stylu Art Déco. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Miloslava Vrbova-Štefková
Title: BALETNICE
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M Vrbova ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).