Artist: Henryk Siemiradzki
Title: PODWÓRKO. KRAJOBRAZ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: na odwrocie: – l.d. nalepka Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem (druk, tusz): No 39[5]7 (261) | Nazwisko autora Henryk | Siemiradzki | Rodzaj dzieła | Tytuł Krajobraz | Wymiary | Cena lub jego wartość | Własność p Siemiradzkiej | Adres | Warszawa d. 14 [...] 903 r.; – ponadto przyklejone fragmenty ze starego, tekturowego „zaplecka“: pieczęć WYDANO [z DEPOZYTU] | MUZEUM NARODO[WEGO] | w WARSZAWIE; – centralnie umieszczona nalepka TZSP w Warszawie (pieczęć, druk, maszynopis, tusz): 48478 Autor Siemiradzki Henryk | Tytuł podwórko wykonanie | Cena Wł. P.W. Przyjemska Data 25 MAJ. 19[39]; – p.d. owalna pieczęć: TOWARZYSTWO ZACHĘTY SZTUK PIĘKNYCH | WYSTAWA POŚMIERTNA | DZIEŁ | HENRYKA SIEMIRADZKIEGO | W WARSZAWIE | 1903. | w KRÓLESTWIE POLSKIEM W 1939 roku obraz był sygnowany: H. Siemiradzki w prawym dolnym rogu, o czym świadczy fotografia (patrz poniżej) znajdująca się w katalogu wystawy Henryka Siemiradzkiego zorganizowanej w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. Niestety, nieznane są nam okoliczności i moment usunięcia sygnatury. Proweniencja: Obraz ze zbiorów córki artysty, Wandy z Siemiradzkich Przyjemskiej (1878-1962). Latem 1939 wystawiony w warszawskiej Zachęcie. Następnie zdeponowany, już po zajęciu Warszawy przez wojska niemieckie, w Muzeum... więcej
Artist: Jan Styka
Title: QUO VADIS. LIGIA Z KAGAŃCEM, 1904-1912
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jan Styka na odwrocie nalepka firmy transportowej Michell & Kimbel w Paryżu; ponadto wzdłuż lewej krawędzi (brązową kredką): 3.000 […] poniżej (ołówkiem): 9 x 14 , centralnie (białą kredką): V ; w p.g. numer (niebieską kredką): 119 a Jan Styka, na przestrzeni lat, zilustrował pełny tekst Quo Vadi s Henryka Sienkiewicza. Wykonał on ponad 200 rysunków i malowideł en grisaille dla paryskiej oficyny Ernesta Flammariona. W roku 1901 ukazał się pierwszy z trzech tomów luksusowego, bogato ilustrowanego wydania powieści noblisty. Kolejne dwa tomu ukazały się w roku 1902 i 1903. Ponadto Styka wykonał 15 obrazów olejnych do Quo Vadis . Obrazy te były prezentowane w Warszawie we wrześniu 1902 roku, w budynku po panoramie Golgota, a następnie na Wystawie Światowej w St. Louis w Stanach Zjednoczonych w roku 1904. Obrazy te niestety strawił pożar zmuszając artystę do ich odtworzenia na podstawie posiadanych szkiców. W 1912 w Salle des Beaux Arts przy ul. Boétie w Paryżu miała miejsce, cieszącą się ogromnym zainteresowaniem, wystawa obrazów do Quo Vadis . Jean Auguste Boyer d’Agen francuski krytyk i powieściopisarz wykorzystał wystawę do zobrazowania swoich wykłądów o początkach chrześcijaństwa. W tym samym roku ukazało się, opatrzone tekstem krytyka, wydanie paryskiej oficyny... więcej
Artist: Juliusz Kossak
Title: POCHÓD TATARÓW PRZEZ STEP, 1887
Year: 1887
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: Juliusz Kossak | 1887 Obraz oprawiony w oryginalne wiedeńskie passe-partout z tłoczonym imieniem i nazwiskiem artysty. Obraz przedstawia pochód Tatarów po spowitym tumanami dymu bądź kurzu stepie. Tabory prowadzące przed sobą stado koni suną powoli naprzód. Na pierwszym planie widzimy trzech Tatarów z chartami, które z wysokich traw wypłoszyły dzikie ptactwo. Obraz opisany i reprodukowany w: – S.Witkiewicz, Juliusz Kossak , wyd. I, Warszawa 1900, tabl. między stronami 196 i 197, światłodruk nr 9 ( Pochód tatarów, z błędną datą 1885); – K. Olszański, Juliusz Kossak , wyd. I, Wrocław 1988, il. nr 576; – K. Olszański, Juliusz Kossak , Kraków 2000, s. 229-230, il. na s. 231, nr 452.
Artist: Antoni Kozakiewicz
Title: WYKRADZIONA, PRZED 1886
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: inne tytuły: Porwane dziecię, W obozie cygańskim, Cygańska rodzina sygn. p.d.: Antoni Kozakiewicz Monachium Na odwrocie, na płótnie trzy duże stemple Galerie Wimmer (najstarszej i najsłynniejszej galerii sztuki w Monachium): WIMMER & Co. | GALLERY OF FINE ARTS | MUNICH. Pochodzenie: Zapewne w latach 80. XIX wieku obraz wystawiony był w prestiżowej Galerie Wimmer w Monachium lub w jej filii w Nowym Jorku; następnie znajdował się w Stanach Zjednoczonych, a jego losy nie były wiadome. W styczniu 2008 pojawił się na aukcji Sotheby’s w Nowym Jorku jako A Gypsy family . Następnie znalazł się w Polsce. Częste w malarstwie Kozakiewicza, tematy z życia Cyganów – ich zwyczaje, obozowiska, tabory i wędrówki – cieszyły się popularnością i budziły zainteresowanie swoją szczególną egzotyką. Artysta – podobnie jak i inni „polscy monachijczycy“ (m.in. Streitt, Kurella, Kotsis) malował wiele takich „cygańskich“ motywów, przenosząc na płótno uchwycone w plenerze szkice i studia. Niektóre kompozycje powtarzał, zmieniał, przerabiał tworząc odmienne wersje wcześniejszych obrazów. Podobnie było też z prezentowanym tu obrazem Wykradziona , którego kompozycję artysta powtórzył po... więcej
Artist: Stanisław Chlebowski
Title: IMPRESJA Z ANDRINOPLE, 22 VI 1875
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: 22. Juni 1875. Andrinople. | St. Chlebowski na odwrocie centralnie inicjały (tuszem): m.g.
Artist: Konrad Krzyżanowski
Title: PEJZAŻ Z CERKWIĄ. PEJZAŻ Z ROZTOCZA, 1905
Year: 1905
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: K Krzyżanowski Na odwrocie, na lewej listwie ramy nalepka certyfikująca ręczne wykonanie ramy. Pejzaże Krzyżanowskiego, to nie wierne studia z natury, swobodne, wrażeniowe impresje malarskie, traktowane zupełnie subiektywnie. Pejzaż zaczyna odgrywać szczególną rolę w twórczości Krzyżanowskiego w latach 1900-1908, kiedy co roku wyjeżdżał on z uczniami na letnie studia plenerowe. W tym czasie powstają liczne niewielkiego formatu szkice, które zadziwiają intensywnością soczystych barw, nieoczekiwanymi efektami faktury, precyzją a jednocześnie wielką swobodą techniki prowadzenia pędzla. Artysta maksymalnie upraszczał, syntetyzował wybrany motyw, przekształcał go, nadawał mu wyraz emocjonalny zgodny z własnym odczuciem i nastrojem. W pejzażach malowanych w Zwierzyńcu (1905) podkreślał dynamizm i napięcie... L. Skalska-Miecik, O Konradzie Krzyżanowskim [w:] Konrad Krzyżanowski 1872-1922. Wystawa monograficzna. Katalog prac istniejących i zaginionych, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1980, s. 13.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: MARTWA NATURA Z BIAŁYMI RÓŻAMI, 1912
Year: 1912
Tools: watercolor, gouache, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygn. p.d.: LWyczół | 1912 [inicjały wiązane] W pierwszych dekadach XX wieku Leon Wyczółkowski tworzy liczne kompozycje z kwiatami. Były to zarówno ich „portrety“, jak i kompozycje w kontekście wnętrza i w towarzystwie innych przedmiotów. Takie martwe natury szybko znajdowały nabywców. Wśród licznych gatunków kwiatów, jakie malował Wyczółkowski, to róże zajęły szczególne miejsce w jego twórczości. W przypadku prezentowanej martwej natury, podobnie jak w innych z tego okresu, charakterystyczne jest ujęcie z góry. Taka perspektywa sprawia, że poszczególne elementy piętrzą się nad sobą. Całość domyka róg stołu. Mimo ciemnego tła, obraz przepełnia światło, które pada na kompozycję od strony widza i odbija się w brzuścu szkliwionego wazonu. Obraz reprodukowany w: – R. Kluszczyński, Sztuka Młodej Polski , Kraków 2020, s. 287, il. 526
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: ANEMONY, 1917
Year: 1917
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d. : LWyczół | 1917. [inicjały wiązane] Na odwrocie nalepka aukcyjna Agra-Art z 2020 r.; ponadto p.d. nalepka domu aukcyjnego w Krakowie.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: DZIEWCZYNA I RóżE
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygn. u dołu pośrodku: T. Axentowicz na odwrocie na górnej listwie ramy nalepka domu aukcyjnego Agra-Art z 1998 roku
Artist: Jacek Malczewski
Title: AUTOPORTRET Z KWIATEM KONICZYNY, 1909
Year: 1909
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, deska mahoniowa, fazowana i wzmocniona dwiema szpongami sygn. l.g.: J Malczewski 1909 na odwrocie: – p.g. numer (kredką): 2559; – u dołu po prawej przeciwnie do kompozycji (ołówkiem): M J | 47 58; – centralnie bardzo słabo widoczna podłużna pieczęć: MAGAZYN UNIWERSALNY | ROMAN DROBNER, KRAKÓW – l.g. nalepka Muzeum Narodowego w Poznaniu (druk, maszynopis): AUTOR / ARTISTE | Jacek Malczewski | TYTUŁ/TITRE Portret własny | 1909 | 197 | NR KAT. / CAT NR. | WYSTAWA / EXPOSITION | Monograficzna Jacka Malczew- | skiego XI.1968 - II.1969 Proweniencja: Obraz pochodzi z kolekcji Zygmunta Ziembickiego – krakowskiego przedsiębiorcy, który prowadził jedną z największych w Polsce firm w branży papierowo-technicznej. W latach 1910-1955 miał sklep papierniczy na Placu Mariackim 2 w Krakowie. Z czasem Ziembicki zgromadził imponującą kolekcję obrazów znanych mistrzów z Jackiem Malczewskim na czele. Zygmunt Ziembicki był zaprzyjaźniony z artystą, który został ojcem chrzestnym jego najstarszego syna. Autoportret z kwiatem koniczyny jest jednym z portretów własnych artysty na tle ogrodowej zieleni, który powstał w czasie, gdy mieszkał w willi „Pod Matką Boską“ na krakowskim Zwierzyńcu (dziś ulica Księcia Józefa 29).... więcej
Artist: Maurycy Trębacz
Title: MARTWA NATURA Z PIWONIAMI
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Maurycy Trębacz
Artist: Franciszek Żmurko
Title: GŁOWA DZIEWCZYNY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: F Żmurko Na odwrocie częściowo zamalowana i naddarta nalepka wiedeńskiego składu przyborów malarskich, na której znajdują się przypuszczalnie notatki ramiarskie. Ponadto wzdłuż lewej krawędzi numer (kredką): A R11-58979 powtórzony również kilkakrotnie na ramie.
Artist: Jacek Malczewski
Title: ZACZAROWANY OGRÓD, 1905
Year: 1905
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: J Malczewski | 1905 na odwrocie: – napis (ołówkiem): J. MALCZEWSKI. >ZACZAROWANY OGRÓD< – poniżej z prawej (ołówkiem): [...] 17927 – centralnie (ołówkiem): 3 – nalepka (druk): MJ 2 ZACZAROWANY OGRÓD | OLEJ-PŁOTNO – na górnej listwie ramy nalepka aukcyjna Agra-Art z 14 marca 1999 Jadwiga Maria z Brunickich Balowa, uwieczniona na prezentowanym obrazie, była wielką miłością i kochanką Jacka Malczewskiego. Rudowłosa piękność, młodsza od artysty o dwadzieśca pięć lat, zdobyła jego serce i duszę nie tylko swoją urodą, ale i umiłowaniem jego sztuki. Błyskotliwa, oczytana i niezwykle inteligentna, a do tego bogata, otoczyła Malczewskiego troskliwą opieką zapewniając mu spokój niezbędny do pracy twórczej. Artysta był nią absolutnie oczarowany i malował ją pod każdą możliwą postacią. Jak klejnot drogi Twoje ciało w coraz to inną wprawiam ramę – pisał Malczewski nadając swoim Ellenai, Eloe, Nike, Polonii, chimerom, muzom, samarytankom, a nawet Thanatosowi – rysy ukochanej kobiety. Tytułowy Zaczarowany ogród to kolejne dzieło na tej aukcji (patrz poz. 10), którego akcja rozgrywa się w ogrodzie willi „Pod Matką Boską“ na Zwierzyńcu. Widać tu charakterystyczne, powtarzające się na licznych obrazach... więcej
Artist: Ludwik Gędłek
Title: PRZED KAPLICZKĄ
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: L Gędłek Wien na odwrocie wzdłuż górnej krawędzi nieczytelne napisy; ponadto na g. listwie ramy fragment nalepki galeryjnej
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: SANNA, 1890-1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A Wierusz-Kowalski na odwrocie na dolnej listwie ramy nalepka zakładu ramiarskiego w Ożarowie Mazowieckim
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: SAMOTNY WILK
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. Wierusz-Kowalski Na odwr. centralnie owalny stempel: [Ad]rian Brugger | München | T[heatinerst]rasse. Ponadto na blejtramie liczne nalepki domu aukcyjnego Sotheby’s. Proweniencja: – Kolekcja wnuka artysty w Szwajcarii. – Prywatna kolekcja w Warszawie. Samotne wilki w śnieżnym pustkowiu mroźnej zimowej nocy były jednym z ulubionych tematów obrazów Wierusza-Kowalskiego, który – począwszy od lat 80. XIX w. aż po lata późnej twórczości – namalował wiele wersji i wariantów takich kompozycji ( Samotnik, Rabuś, Na placówce – basior czatujący, W lutym na Litwie i inne). Obrazy te należały do najbardziej popularnych i poszukiwanych prac artysty, a płótno zatytułowane Melancholik zakupiono do zbiorów Nowej Pinakoteki w Monachium. Najsłynniejsze były sceny z wilkam i – pisał Eligiusz Niewiadomski – Wierusz Kowalski wystudiował wilka jak mało kto, [a obrazy te] należą do najsilniejszych rzeczy artysty. Artysta malował wilki i z natury – w majątku w Mikorzynie trzymał żywe zwierzęta, i z modeli – w pracowni monachijskiej miał dwa wypchane wilki: stojącego i spiętego w skoku. Do tego zespołu obrazów należy też prezentowany Samotny wilk , obraz z ciemnym... więcej
Artist: Juliusz Kossak
Title: DAŁ NAM PRZYKŁAD BONAPARTE..., 1893
Year: 1893
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: DAŁ NAM PRZYKŁAD BONAPARTE, JAK ZWYCIĘŻAĆ MAMY, 1893 wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: JKossak [inicjały wiązane] u dołu od lewej: lakowa pieczęć z niewyraźnie odbitym herbem Kos oraz tekst naniesiony ręką syna artysty: Oryginalna praca mego, ś.p. Ojca Juliusza | Wojciech Kossak Obraz jest wstępnym szkicem jednej z kompozycji z cyklu ilustracji do „Pieśni Legionów“, przygotowanych przez Juliusza Kossaka w roku 1893 na zamówienie Księgarni H. Altenberga we Lwowie. Artysta stworzył ilustracje odnoszące się do refrenu i sześciu zwrotek pieśni: Jeszcze Polska nie zginęła..., Marsz, marsz Dąbrowski..., Dał nam przykład Bonaparte..., Jak Czarniecki do Poznania..., Niemiec, Moskal nie osiędzie..., Mamy racławickie kosy..., Mówi ojciec do swej Basi.. . Album, ze wstępem historycznym Ludwika Finkla, nutami, okładkąi ilustracjami Kossaka, poświęcony był Mazurkowi Dąbrowskiego, późniejszemu oficjalnemu hymnowi Rzeczypospolitej Polskiej (od 1927). Oferowany obraz ukazuje ponadto techniczną stronę warsztatu Juliusza Kossaka. Widoczna na kompozycji ołówkowa kratka, miała posłużyć do wiernego przeniesienia rysunku na papier o innym formacie. Porównaj, m.in.: – Pieśń Legionów, Z ilustracyami Juliusza Kossaka, Z tekstem objaśniającym dr. Ludwika Finkla, We Lwowie Nakładem... więcej
Artist: Tadeusz Rybkowski
Title: POŻEGNANIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn p.d.: Tadeusz Rybkowski na odwrocie na dolnej listwie krosna pieczęć producenta podobrazi: A. Ebeseder | Wien | L, Opernring 9
Artist: Antoni Kozakiewicz
Title: WYPADEK NA POLOWANIU, 1870
Year: 1870
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu: A. Kozakiewicz Wien 1870
Artist: Tadeusz Ajdukiewicz
Title: CHŁOPIEC GRAJĄCY NA FLECIE, 1875
Year: 1875
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: T. Ajdukiewicz | München 1875. Na górnej listwie krosna napis czarną farbą i kredą: 157 TS ; obok czerwoną farbą: 32 ; nadto ołówkiem: LIST A Jeden z najwcześniejszych znanych obrazów Ajdukiewicza, powstały w uczelnianej pracowni podczas studiów w monachijskiej ASP.
Artist: Paul Ludwig Kowalczewski
Title: NIOSĄCA WODĘ. WASSERTRÄGERIN
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wys. 41,6 cm sygn. na podstawie: Kowalczewski
Artist: Stefan Popowski
Title: OBŁOKI, 1915
Year: 1915
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: ST POPOWSKI 1915 na odwr. na g. listwie krosna fragment starego blejtramu z napisem (tuszem): Wm p Władysław German ; ponadto na d. listwie krosna nalepka TZSP ( pieczęć , druk, tusz ): 31170 Autor Popowski Stefan | Tytuł Krajobraz Rodzaj dzieła olejny | Cena Własność Data nadesłania 29/XI 191 5 Obraz wymieniony w: – Salon doroczny. Salon 1915, XII-I , TZSP w Królestwie Polskim, Warszawa 1915, s. nlb., poz. 152 (tytuł: Rzeczka ).
Artist: Tadeusz Ajdukiewicz
Title: SCENA Z POWSTANIA STYCZNIOWEGO, 1876
Year: 1876
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: T. Ajdukiewicz | Monachium | R. 1876 Na odwr. na tekturowym „zaplecku“ nalepka z wizytówką studia konserwacji obrazów w Maryland; na dolnej listwie ramy centralnie umieszczona nalepka zakładu ramiarskiego w Nowym Jorku; ponadto nalepki domu aukcyjnego Agra-Art z 2008 i 2013 roku. Pochodzenie: Obraz z kolekcji Michała Cieplińskiego z Waszyngtonu. Od 2013 w prywatnej kolekcji w Polsce. Powstanie styczniowe odbiło się szerokim echem w polskim malarstwie, od połowy XIX wieku, przepełnionego motywami narodowymi. Polscy artyści, którzy odwoływali się w swojej sztuce do historycznych wydarzeń, zwycięskich bitew i chwały polskiego oręża, pobudzali ducha narodowego. Powstanie styczniowe stało się natomiast czynem, który rzeczywiście zbudził w narodzie świadomość jego państwowości. Oprócz Tadeusza Ajdukiewicza również Maksymilian Gierymski, Artur Grottger, Józef Chełmoński, Antoni Piotrowski, Jan Matejko, Jan Rosen, Jan Styka, Witold Pruszkowski, Jacek Malczewski oddali w swojej twórczości hołd bohaterom walczącym o wolność całego narodu. Powstańcy ścigani przez carskie wojsko ukrywali się borach, które stały się wręcz świątynią narodowego bohaterstwa. Stały się domem, miejscem walki i ofiarnej śmierci tysięcy polskich patriotów. Na pierwszym planie... więcej
Artist: Antoni Piotrowski
Title: HUSARIA W NATARCIU, 1918
Year: 1918
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A PIOTROWSKI. 1918. na odwr. na górnej listwie ramy nalepka z nrumerem (tuszem): 75 .
Artist: Zygmunt Rozwadowski
Title: UŁAN KSIĘSTWA WARSZAWSKIEGO, 1905
Year: 1905
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Z. Rozwadowski | 1905. na odwrocie u dołu mało czytelna owalna pieczęć składu papieru
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: PYTANIE O DROGĘ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: F Zygmuntowicz na odwrocie na górnej listwie krosna oraz na lewej listwie ramy stempel: ANTONI PARKOT | sprzedaż i oprawa obrazów | Warszawa, Nowy Świat 17 | Telefon 513.28
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: ZIMOWY PEJZAŻ, 1918
Year: 1918
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M.G. Wywiórski | 1918
Artist: Jacek Malczewski
Title: SCENA SYBIRSKA. UMYWANIE NÓG, 1890
Year: 1890
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, deska mahoniowa, fazowana, 24,5 x 19 cm sygn. wzdłuż prawej krawędzi (drapana): Malczewski na odwrocie p.g. (czarną farbą): J Malczewski | .1890. | (Anhelli) ; poniżej centralnie numer (czarną kredką): No 2 ponadto przeciwnie do kompozycji tłoczona pieczęć: A. EBESEDER | WIEN | L. OPERNRING 9, nad którą znajdują się trzy słabo widoczne pieczęci z nr.: 9, [.], 24; p.d. numer (ołówkiem): 0 127/1 W marcu 1890 roku Jacek Malczewski podróżował z Karolem Lanckorońskim przez Wiedeń do Włoch. W Mediolanie artysta miał możliwość zobaczyć obraz Andrei Mantegni Opłakiwanie zmarłego Chrystusa z ok. 1480 roku. Obraz ten ukazuje ciało Chrystusa w silnym skrócie perspektywicznym, który musiał zrobić duże wrażenie na naszym malarzu. Malczewski, zainspirowany dziełem włoskiego mistrza, wykorzystał tę kompozycję jako kolejne rozwiązanie malarskie dla zrealizowanego w 1887 roku Umywania nóg (wł. Muzeum Narodowego w Poznaniu). Nasza Scena... nawiązuje bowiem ułożeniem postaci Sybiraka do wczesnorenesansowego dzieła. Ciało ukazane w gwałtownym skrócie perspektywicznym nadało całemu przedstawieniu dynamiki, której zdecydowanie brakowało statycznej realizacji sprzed kilku lat. W 1890 roku artysta namalował Introdukcję, która zwiastowała nadejście nowego nurtu w malarstwie Malczewskiego,... więcej
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: POWRÓT Z POLOWANIA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Cz Wasilewski
Artist: Zygmunt Rozwadowski
Title: CZWÓRKA, 1904
Year: 1904
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Z. Rozwadowski | 1904. na odwr. na prawej listwie krosna nalepka domu aukcyjnego z Warszawy z 2000 r.; ponadto na górnej listwie ramy nalepka domu aukcyjnego Agra-Art z 2010 Obraz pochodzi z okresu, kiedy Rozwadowski – po powrocie z Monachium – mieszkał we Lwowie. Wykazuje wyraźne związki z malarstwem „polskich monachijczyków“. Motyw galicyjskiej wsi, jej mieszkańców, zaprzęgów i koni, a także realizm tego przedstawienia, jego sprawdzalna codzienność, prawdziwość i nastrój przypominają o kilkuletnim pobycie malarza w stolicy Bawarii. Obraz może być tożsamy z Czwórką wystawioną we Lwowie w roku 1910 (por.: Katalog Powszechnej Wystawy Sztuki Polskiej we Lwowie 1910 w Pałacu Sztuki, Plac Powystawowy od d. 22 maja 1910, Lwów 1910, s. nlb., nr kat. 314; jako własność Michała hr. Baworowskiego).
Artist: Jacek Malczewski
Title: AUTOPORTRET NA TLE OKNA, OK. 1906
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn p.d.: J Malczewski na odwr. wzdłuż górnej krawędzi (tuszem): Autentyczność szkicu Jacka Malczewskiego | zaświadczam | siostra H. Karczewska ; l.d. przeciwnie do kompozycji numer (ołówkiem) 4202 | I ponadto na „zaplecku“ nalepka TZSP w Warszawie (pieczęć , druk, tusz ): 11063 Autor Jacek Malczewski | Tytuł Autoportret Rodzaj dzieła ol. | Cena Własność (dane wydrapane) Data nadesłania 29/V 192 5 | Pieniążka Żurawia [.] 9 m. 10 ; obok numer (czerwoną kredką): 156 Żaden z polskich artystów nie pozostawił po sobie tylu wizerunków własnych, co Jacek Malczewski. Malował on siebie zarówno skromnie (patrz obok), w codziennych sytuacjach – w malarskim kitlu, z paletą, przy pracy, w rodzinnym gronie, jak i z wielką fantazją i dumą (patrz poz. 10 tego katalogu). Jacek Malczewski, jak wspominał jego wnuk Krzysztof Malczewski, był tytanem pracy. Potrafił spędzać w pracowni po 12 godzin dziennie. Nic więc dziwnego, że jego najczęstszym modelem był on sam. Artysta pozostawiając liczną grupę autoportretów pozwolił nam prześledzić swój wygląd na przestrzeni lat, a tym samym datować nasz obraz na okres między 1900 a 1906. Obraz wzmainkowany w: – Katalog wystawy jubileuszowej prac Jacka Malczewskiego, ... więcej
Artist: Włodzimierz Tetmajer
Title: SWATY, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Włodzimierz Tetmajer na odwrocie: – na g. listwie krosna z prawej strony nr. inwentaryzacyjne Muzeum Lubelskiego (tusz:) S/233/ML. (przekreślone); – poniżej (czarnym markerem): S/M/167/ML; – obok nalepka (druk, tusz ): MUZEUM LUBELSKIE | W LUBLINIE | UL. NARUTOWICZA Nr. 4, TLE[...] L. 229 (całość przekreślona czerwonym tuszem); – na dolnej listwie krosna nalepka ( tusz) : Nr. Inw. 117. | Wł. Tetmajer | Zaręczyny. – na górnej listwie ramy nalepka domu aukcyjnego Agra-Art z 2005 r. i nalepka z numerem (marker): 12; – na dolnej listwie ramy nalepka zakładu artystycznej oprawy obrazów Sceny z życia wsi stanowią niewątpliwie najliczniejszą grupę obrazów Włodzimierza Tetmajera. Wśród nich najwięcej jest scen rodzajowych z Bronowic, gdzie artysta mieszkał wraz z rodziną. Tetmajer, dzięki swojej znajomości realiów chłopskiego życia, został wybitnym przedstawicielem nurtu „ludowości“. Jego etnograficznym zamiłowaniom zawdzięczamy liczne obrazy dokumentujące zarówno wiejskie obyczaje, uroczystości, jak i trudy pracy w polu. Prezentowane Swaty są znakomitym przykładem oryginalnego stylu, jaki z czasem wykształcił Tetmajer. Skąpana w słońcu scena jest przesycona żywymi barwami. Zacieniona zagroda z lewej strony mocno kontrastuje z... więcej
Artist: Zygmunt Rozwadowski
Title: PRZED POLOWANIEM, 1912
Year: 1912
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Z. Rozwadowski | 1912-
Artist: Aleksander Augustynowicz
Title: KWIATY W WAZONIE
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Augustynowicz w prawym górnym narożniku sucha pieczęć wytwórni papieru akwarelowego D’Arches
Artist: Teodor Axentowicz
Title: PORTRET JESIENNY, 1911
Year: 1911
Tools: watercolor, pastel, pencil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, pastel, ołówek, karton naklejony na płótno, 175,2 x 93,2 cm sygn. p.d.: T. Axentowicz | 911 Impresjoniści przyczynili się do renesansu techniki pastelu w Paryżu. Powrót ten umożliwił znakomity przemysł farbiarski we Francji, który dostarczył artystom pasteli wysokiej jakości o mocnych kolorach. Nic więc dziwnego, że i na krakowskiej Akademii wybuchła pastelowa gorączka. Pierwszym, którego pochłonęła był Leon Wyczółkowski, a Stanisław Wyspiański całkowicie porzucił inne sposoby malarskie. Axentowicz, nie zaniedbując jednocześnie malarstwa olejnego, również rozsmakował się w tej modnej wówczas technice. Axentowicz bez bojaźni przystąpił do pracy i sięgając granic możliwości jakie dawały pastele, osiągnął ogromny sukces. Jego portret Julianowej Fałatowej w czarnej sukni już w pierwszym dniu ekspozycji zachwycił hr. Raczyńskiego, który natychmiast zakupił go do swojej kolekcji. Jeszcze nieraz Axentowicz malował wielkoformatowe prace pastelowe, a jedną z nich prezentujemy obok. Portret jesienny to pełen metafor pełnopostaciowy wizerunek młodej kobiety. Jesień jest sezonem zadumy nad minionym latem i nieuchronnie zbliżającą się zimą. Nie bez powodu artysta odszedł w tej kompozycji od ciepłych, słonecznych barw znanych z innych personifikacji jesieni, które bardziej przypominają babie lato. W tym obrazie Axentowicz ograniczył paletę kolorystyczną... więcej
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: LEKTURA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: B. RYCHTER-JANOWSKA. na odwrocie, przeciwnie do kompozycji, ołówkowy szkic dworku ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Alfons Karpiński
Title: ASTRY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Karpiński.
Artist: Wincenty Wodzinowski
Title: ODPOCZYNEK
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. Wodzinowski na odwrocie p.g. owalna pieczęć składu przyborów malarskich Reginy Aleksandrowicz w Krakowie; ponadto ołówkiem notatki ramiarskie
Artist: Wiktor Korecki
Title: WIOSENNE ROZLEWISKA. KACZEŃCE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WIKTOR KORECKI ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Bohdan Kiszka
Title: PAMIĘTNIK: STARZY NAMYSŁOWIACY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: B. Kiszka Na odwr. na górnej listwie krosna nalepka BWA w Katowicach (druk, tusz ): BIURO WYSTAW ARTYSTYCZNYCH | KATOWICE, UL. A. CZERWONEJ 6 Nr Leg. ZPAP [...] | Imię i nazwisko BOHDAN KISZ [K] A | Adres MYSŁOWICE/ [...] | Tytuł PAMIĘTNIK: Starzy „Namysłowiacy“ | Technika olej. Wymiary 63 x 78 | Cena 18 000 zł | Własność Ponadto na górnej listwie ramy nalepka cieszyńskiego zakładu ramiarskiego
Artist: Jerzy Kossak
Title: NA POSTOJU, 1932
Year: 1932
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak | 1932 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Jerzy Kossak
Title: PRZEPRAWA PRZEZ WILIĘ, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak 1923. Przedstawiona scena nawiązuje do przeprawy napoleońskiego wojska przez Wilię, zdarzenia z początków kampanii moskiewskiej. Nieprzyjaciel uciekający most spalił (a) Napoleon rozkazał jednemu szwadronowi naszemu wpław przez tę rzekę się przeprawić. Generał adiutant, książę Eustachy Sanguszko, na przód szwadronu popłynął śmiało i odważnie; Woda nie gasiła walecznych zapału i tonący, których pięciu zginęło, jeszcze głosili „Wiwat cesarz!“ Sam nazajutrz przede dniem po moście niegodziwym przebył rzekę. wg Pamiętników W. Płaczkowskiego i E. Sanguszki; cyt. za: Dał nam przykład Bonaparte. Wspomnienia i relacje żołnierzy polskich 1796-1815 , Kraków 1984, t. II, s. 73, 86 Jerzy Kossak zobrazował oba epizody – wcześniejszą przeprawę szwoleżerów, przepływających rzekę wpław i późniejszy przejazd Napoleona przez naprawiony już most na Wilii – na jednym płótnie. W ten sposób artysta stworzył syntezę wydarzeń. Jest to jeden z najciekawszych obrazów Jerzego Kossaka, w dodatku kompozycja w pełni samodzielna i przemyślana. Dotychczas uważano, że pierwsze opracowanie tematu pochodzi z 1927 roku (własność Muzeum Narodowego w Warszawie). Nasz obraz rzuca jednak nowe światło na datowanie tej kompozycji przesuwając jej powstanie na rok 1923. Uznanie,... więcej
Artist: Marian Mokwa
Title: POWRÓT Z POŁOWU, 1927
Year: 1927
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary: 28,2 x 47,2 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: Mokwa. Sopot | 1927
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: ODPOCZYNEK RYBAKÓW, 1918
Year: 1918
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: F.M. Wygrzywalski | 1918.
Artist: Iwan Trusz
Title: VIA APPIA, LATA 30. XX W.
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Iw. Trusz
Artist: Adam Styka
Title: PORTRET JANA STYKI, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PORTRET JANA STYKI, OJCA ARTYSTY, NA CAPRI, ok. 1920 sygn. p.d.: ADAM | STYKA [w ramce] Na odwrocie karta z notą dot. Adama i Jana Styki (tekst włoski; wydruk komputerowy). Etykieta domu aukcyjnego – Gonnelli Casa d’Aste we Florencji (Via Ricasoli, 6-14/r). ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Błażej Iwanowski
Title: MARTWA NATURA Z PEONIAMI, 1937
Year: 1937
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Błażej Iwanowski | 1937 na odwrocie na górnej listwie krosna od lewej: No 5 Peon[ie]; obok fragment nalepki Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie z roku 193[?]; obok notatka ołówkiem i data: 28 I 87 ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Verified Artist: Yes
Artist: Auguste Moreau
Title: DZIEWCZYNA Z MANDOLINĄ
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: tytuł oryginalny: Jeune fille a la mandoline brąz patynowany wys. 58,3 cm; odlew późniejszy sygn. na podstawie: Auguste Moreau
Title: POPIERSIE MŁODEJ KOBIETY, OK. 1900
Description: IInformacje o dziele: Fabryka Porcelany Goldscheider i Majolica Factory na tyle podstawy znak firmy, numery 2271, 2, 68 oraz REPRODUCTION / RESERVEE , z boku podstawy: Breding
Artist: Tadeusz Styka
Title: PORTRET GLORII DREW
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: TADÉ. STYKA na odwrocie: – poświadczenie autentyczności (flamastrem): per autentitisita | e garanzia |Sofia Styka ; – na g. krawędzi krosna, na płótnie (farbą): Gloria Drew ; – na każdej listwie krosna centralnie umieszczona pieczęć z numerem odnoszącym się do wielkości podobrazia (odpowiednio): 25 i 30 TREATED | ANCO INC.; – na dolnej listwie krosna nalepka, przeciwnie do kompozycji: LEO ROBINSON | ARTISTS’ MATERIALS – FINE FRAMING \ 1388 SIXTH AVE. NEW YORK 19, N.Y. | CIRCLE 5-4180 Obraz pochodzi z kolekcji rodziny artysty. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Ludomir Sleńdziński
Title: DWIE KOBIETY. STUDIUM, 1919
Year: 1919
Tools: sanguine
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sangwina, karton, 96 x 66,2 cm (w świetle oprawy) sygn. l. d.: Ludomir | Sleńdziński | 1919 r. (sygnatura późniejsza) Obrazowi towarzyszy ekspertyza Izabeli Suchockiej. Częstą praktyką autora było podpisywanie prac, wcześniej niesygnowanych, w momencie ich podarowania lub sprzedaży. Jak zauważa autorka ekspertyzy, Izabela Suchocka, charakter pisma wskazuje na późniejszy okres niż widniejący pod sygnaturą rok 1919. Obraz powstał zaledwie kilka lat po ukończeniu przez Ślendzińskiego petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych i ma charakter czysto akademicki. Sporo uwagi artysta poświęcił draperiom ukazując ich strukturę w sposób niemal rzeźbiarski. Z pracowni prof. Dymitra Kardowskiego wyniósł charakterystyczny sposób posługiwania się sangwiną, który cechował się rzeźbiarskim modelunkiem oraz wypełnieniem całości rysunku walorem. Artysta rozcierał kredkę szmatką do uzyskania idealnej gładkości, różnicował w ten sposób natężenie koloru, a do podkreślenia detalu i formy używał gumki. Dzięki precyzyjnie opracowanemu modelunkowi ciała i jego świetlistości, artysta skupia uwagę widza na postaci pierwszoplanowej. Może być ona utożsamiana z kwintesencją kobiecości, pięknem antycznej rzeźby. Zarówno poza jak i drapowana materia przywołują skojarzenia z klasycznymi posągami. W latach 1916-1919 Ślendziński przebywał na... więcej
Artist: Wojciech Weiss
Title: W PARKU
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WW (monogram wiązany) na odwrocie nalepka z dedykacją z 1989 roku ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Wacław Pawliszak
Title: ZALOTY, 1893
Year: 1893
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. p.d.: V. de Pawlischak | Roma 93 na odwrocie niewielki szkic żaby
Artist: Maurycy Trębacz
Title: MARTWA NATURA
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. p.g.: Maurycy Trębacz.
Artist: Wojciech Weiss
Title: CZYTAJĄCA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WWeiss [inicjały wiązane] ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Józef Pankiewicz
Title: SEKWANA W LES ANDELYS, 1920
Year: 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d. (tuszem): Pankiewicz na odwrocie ramy na dolnej listwie, przeciwnie do kompozycji, numer: 33. W lecie 1920 roku Pankiewiczowie przebywali w Normandii u zaprzyjaźnionego francuskiego malarza kolorysty Pierre’a Bonnarda i jego żony Marty. Artysta stworzył wówczas serię pejzaży z okolic Les Andelys, gdzie Bonnardowie mieli swoją willę. Wszystkie ukazują meandrującą Sekwanę i jej porośnięte drzewami brzegi. Prezentowany obraz do II wojny światowej należał do zaprzyjaźnionego z Pankiewiczem Stefana Laurysiewicza, a następnie do jego spadkobierców. Jan Gwalbert Stefan Laurysiewicz (1867-1935) był przemysłowcem, działaczem społecznym i senatorem RP. Był również krytykiem i kolekcjonerem sztuki. Od 1890 roku jego eseje publikowane były na łamach Przeglądu Tygodniowego. Laurysiewicz kolekcjonował głównie obrazy Pankiewicza i jego uczniów. Nasz obraz można zaobserwować na fotografii wnętrza mieszkania przemysłowca (patrz niżej), wiszący pod słynnym Portretem dziewczynki w czerwonej sukience. Bibliografia: – Exposition Joseph Pankiewicz , wstęp F. Feneon, chez MM, Bernheim-Jeune, Paris 22 Juin – 5 Juillet 1922, s. 5, nr 25 lub 29; – Katalog wystawy obrazów prof. Pankiewicza, Kislinga, Haydena, Hryńkowskiego, Rubczaka, Zawadowskiego oraz rzeźb prof. Dunikowskiego , Kraków,... więcej
Artist: Józef Mehoffer
Title: ŚCIEŻKA OGRODOWA, 1934
Year: 1934
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Józef Mehoffer Ten letni pejzaż, przeszyty wczesno-popołudniowym słońcem, ukazuje wybujałą, pełną nasyconych barw roślinność. Oczy widza natychmiast przyciąga bujnie obsadzona ścieżka, która prowadzi wzrok wprost do stawu, w którego wodach odbija się błękitne niebo. Równowagę dla tej mocnej plamy barwnej stanowią ukryte w zieleni, bielone wapnem, pnie drzew owocowych oraz białe kwiaty wysokiego krzewu. Prezentowana Ścieżka ogrodowa jest datowana w katalogach Zachęty (Wystawa dzieł Józefa Mehoffera, 1935) na 1934 rok. Jest to siedemnaście lat po sprzedaży majątku w Jankówce, jednak pejzaż może nawiązywać do części tamtejszego ogrodu. W dole zbocza znajdował się niewielki staw otoczony głównie sadem oraz licznymi wysokimi drzewami. Również sposób ukształtowania nasadzeń może przemawiać za tym właśnie ogrodem. Jeśli porównamy go z innymi widokami z Jankówki (np. Dworek i ogród w Jankówce , 1914) zobaczymy, że ścieżki obwiedzione są niską zielenią, zapewne trawą, a dopiero potem zaczynają się szerokie rabaty kwiatowe, na których dominują róże pienne. Dwór w Jankówce pod Krakowem został zakupiony przez Jadwigę i Józefa Mehofferów w roku 1907. Urzekł ich niezwykłym widokiem na panoramę Beskidu, roztaczającym się z modrzewiowego dworu usytuowanego na szczycie wzgórza.... więcej
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: WNĘTRZE PRACOWNI, 1891-1894
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: SW [monogram wiązany] – na odwrocie u dołu (tuszem): Z teki rysunków Stanisława Wyspiańskiego | 1/12.910 r. AChmielny – na odwrocie na górnej listwie ramy napis (ołówkiem): Studium pastelowe | Wnętrze Przedstawione na obrazie wnętrze jest zapewne fragmentem jednej z paryskich pracowni Wyspiańskiego. Artysta do stolicy Francji jeździł kilkakrotnie. Pierwszy raz między kwietniem a czerwcem 1890. Kolejny pobyt artysty w Paryżu trwał z przerwami od maja 1891 do września 1894. Pierwsze mieszkanie przy rue de l’Echaude 14 Wyspiański dzielił z Józefem Mehofferem. Obaj wówczas starali się o przyjęcie do École des Beaux-Arts. Artyści nie mieszkali jednak razem zbyt długo. Pod koniec roku, ze względu na różnice charakterów, w burzliwy sposób rozstali się i w styczniu 1892 Wyspiański mieszkał już w atelier przy Bulevard Montparnasse 16. Kolejna przeprowadzka artysty miała miejsce we wrześniu tego samego roku. Kolejnym jego miejscem pobytu została pracownia przy Quai Conti 7, niedaleko Pont Neuf. Miesiąc później – w związku z konkursem na witraż do katedry lwowskiej – artysta opuścił zarówno mieszkanie, jak i Paryż. Do Francji powrócił dopiero w lutym 1893. Ze względów finansowych ponownie zamieszkał z Józefem Mehofferem przy Avenue du Maine 14. Po otrzymaniu stypendium od razu... więcej
Artist: Jankiel Adler
Title: WAZON Z KWIATAMI, OK. 1930
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w św. oprawy sygnowany l.d.: Adler na odwrocie na dolnej listwie ramy numer depozytowy Muzeum Śląskiego w Katowicach (czarnym markerem): MŚK/dep/1712/SzM Obraz malowany jest specyficzną, często stosowaną przez artystę, techniką mieszaną, z konturem wydrapywanym w miękkim gipsowym gruncie. Podobnie malowane martwe natury spotykamy, m.in. w zbiorach warszawskiego Muzeum Narodowego, a także oraz w byłej kolekcji Wojciecha Fibaka (porównaj np. katalog: "Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków", Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Warszawa 1992, s. 174, il. na s. 175).
Artist: Tadeusz Makowski
Title: MAŁA DZIEWCZYNKA, 1924-1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d. Tadé | Makowski Na odwrocie p.g.: Tadé Makowski | Petite fille | Paris. Ponadto na górnej listwie krosna dedykacja (tuszem): á Edouard en amitié. Dedykacja na odwrocie zapewne wskazuje na postać Edouarda Georg’a (1893-1969), malarza ekspresjonisty, wraz z którym Makowski wystawiał swoje obrazy w latach dwudziestych w galerii Berty Weill.
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: PORTRET DZIEWCZYNY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn l.g: Muter na odwrocie: – na górnej listwie krosna pieczęć z numerem: 41; – obok ośmioboczna nalepka wystawowa (tuszem): Exposition | 1800 F ; – na p. listwie krosna (czerwonym markerem): Muter ; – obok (sygnatura czarną farbą): Muter ; – obok ponownie czerwonym markerem: save [?]; – ponadto na dolnej listwie krosna nalepki transportowe i pieczęć z numerem: 41 Proweniencja: Obraz należał do kolekcji Gustave’a Kahn’a (1859-1936), francuskiego poety, prozaika i krytyka sztuki. Jako krytyk i publicysta interesował się głównie awangardowymi nurtami artystycznymi. Następnie obraz trafił do kolekcji, zaprzyjaźnionej z nim, malarki Moussii Toulman (1903 -1997). Zakupiony na aukcji we Francji, znalazł się w kolekcji prywatnej w Warszawie. Nie znałam jej życia, lecz spoglądając na te twarz wyniszczoną przez łzy nie mogłam powstrzymać się, by nie powtarzać w głębi duszy – „oto dojrzały owoc boleści“. I gdy tak powtarzałam w myślach te słowa przez cały czas malowania, głuche cierpienie rodzące się we mnie stawało się tłem mojej pracy. Być może właśnie dzięki temu cierpieniu udało się stworzyć jedną z moich pierwszych prac malarskich . Tak Mela Muter pisała o pracy nad portretem starej wieśniaczki,... więcej
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET JADWIGI ZIĘBINY, IV 1928
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PORTRET JADWIGI ZIĘBINY, z domu TREMBECKIEJ, IV 1928 pastel, brązowy papier naklejony na tekturę, 68,5 x 49,7 cm sygn. u dołu po prawej: Witkacy T.B + d [w owalu]; NP4 1928 IV Obrazowi towarzyszy ekspertyza dr Anny Żakiewicz. Stanisław Ignacy Witkiewicz miał szczególny talent do portretowania ludzi, zwłaszcza w technice suchego pastelu. W 1925 roku założył jednoosobową Firmę Portretową „S.I. Witkiewicz“, która była przedsięwzięciem zarówno komercyjnym, jak i artystycznym. Portrety występowały w pięciu odmianach – typach oznaczonych kolejnymi literami alfabetu od A do E, w zależności od wybranej przez klienta konwencji, co artysta każdorazowo odnotowywał obok swojej sygnatury. Najczęściej Witkacy wykonywał typ B, który według Regulaminu Firmy był „charakterystyczny, jednak bez cienia karykatury, co nie wykluczało ‘ładności’ w portretach kobiecych. Stosunek do modela obiektywny.“ Czasem jednak w trakcie seansu portretowego stosunek artysty do modela zmieniał się i dochodziło do modyfikacji pierwotnych założeń. Dodana do oznaczenia wizerunku mała litera „d“ to sugestia, że Witkacy odkrył w osobie portretowanej elementy demonizmu i czuł się zobowiązany to uwzględnić, jak uczynił w Portrecie Jadwigi Ziębiny z domu Trembeckiej (1898-1975) wykonanym w kwietniu 1928 roku.... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Jean Lambert-Rucki
Title: ŚW. SZYMON APOSTOŁ
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na boku: J. L. RUCKI na spodzie drewnianej podstawy wyciski stemplem: CHERET | PARIS oraz MADE IN | FRANCE oraz karteczka: ADALC – PARIS | MADE IN FRANCE Firma Cheret, założona w 1923 r., jest paryskim domem handlowym zajmującym się sztuką liturgiczną.
Verified Artist: Yes
Artist: Tymon Niesiołowski
Title: MARTWA NATURA
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Tymon na odwr. scena grabienia siana w podgórskim pejzażu
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET JADWIGI PULICHOWEJ, 15 X 1927
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel, papier żeberkowy z filigranem INGRES, 62,3 x 47,5cm sygn. p.d.: Witkacy [w kółku] T.C | 1927 15/X ; l.d: Krew | Jana Szostaka | [ przy temperowaniu ołówków ] na odwrocie: – u góry nalepka domu aukcyjnego Agra-Art z 18 III 2007; – obok i poniżej pieczęci kolekcji Wojciecha Fibaka w Monte Carlo; – u dołu nalepka zkaładu oprawy obrazów w Warszawie Prezentowany portret pochodzi ze zbiorów rodziny zaprzyjaźnionego z Witkacym Józefa Fedorowicza, aktora jego Teatru i kierownika stacji meteorologicznej w Zakopanem. Przedstawia on siostrę Fedorowicza, panią Jadwigę Pulichową. Autorski napis przy sygnaturze spotretowanej Jadwigi Pulichowej informuje, że jest to „typ C“, określony w „Regulaminie“ następująco: Charakteryzacja modela subiektywna – spotęgowanie karykaturalne, tak formalne, jak psychologiczne, nie wykluczone. W granicy kompozycja abstrakcyjna, czyli tzw. Czysta Forma. Portrety typu C, wyłączone z umowy kupna-sprzedaży, Witkacy malował głównie dla przyjaciół. Portret opisany w: – I. Jakimowicz (współpraca A. Żakiewicz), Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885-1939 , Katalog dzieł malarskich, Muzeum Narodowe w Warszawie 1990,... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Rafał Malczewski
Title: PEJZAŻ ZNAD BOW RIVER W KANADZIE, 1943 - 1950
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rafał Malczewski Na odwrocie napis ołówkiem oraz nalepka z tekstem (maszynopis): Bow River, Banff. Obok ołówkiem cyfra: 5 . wymiary w ramie 53 x 71 cm Widok znad Bow River, przepływającej przez Park Narodowy Banff w kanadyjskiej prowincji Alberta (pierwszy park narodowy w Kanadzie utworzony w 1885 roku). ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Rajmund Kanelba
Title: SĄD SALOMONA, 1936
Year: 1936
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Kanelba poniżej autorski napis: "Judgement of Salomon" Na odwrocie nalepka aukcyjna (?) z tekstem: 235 | GOUACHE PAINTING | BY | RAYMOND KANELBA | (1936)
Artist: Henryk Epstein
Title: ŁODZIE W PORCIE, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: H. Epstein na odwrocie na górnej listwie krosna numer (cienkopisem): 14711 ; na lewej listwie krosna pieczęć z numerem odnoszącym się do wielkości podobrazia: 15 F
Artist: Zygmunt Radnicki
Title: WIDOK LWOWA, 1925
Year: 1925
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Z. Radnicki | Lwów 1925.
Artist: Zygmunt Menkes
Title: PEONIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Menkes ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: MOSTY PARYŻA: PONT DES ARTS I PONT NEUF
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. pd.: J. Zucker Na bocznej listwie krosna napis farbą: 96357D ; - na listwie górnej częściowo zachowana nalepka z napisem atramentem: Pont des Art[.] | N 11. Oil | By Jacques Zucker ; - obok ołówkiem: IIII ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Czesław Rzepiński
Title: ZACZYTANA. PORTRET ŻONY ARTYSTY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rzepiński na odwrocie na dolnej listwie krosna (tuszem): CZESŁAW | RZEPIŃSKI obok (długopisem): „Na balkonie“ ponadto na płótnie l.g. słabo czytelne pieczątki wywozowe ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: NA PIKNIKU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. Zucker ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Jan Szancenbach
Title: MARTWA NATURA Z IRYSAMI, 1983
Year: 1983
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Szancenbach – na odwr. (farbą): JAN SZANCENBACH | KWIATY | 1983 – na g. listwie krosna nalepka galerii Alfreda Merkelbacha – na lewej listwie krosna nalepki aukcyjne ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Jan Szancenbach
Title: JESIENNE PLANTY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Szancenbach na odwrocie na górnej listwie krosna nalepka z danymi prof. Jana Szancenbacha
Artist: Włodzimierz Zakrzewski
Title: PARYŻ. WIDOK NA PONT NEUF, 1969
Year: 1969
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: W. ZAKRZEWSKI 1969 – na odwrocie (farbą): W.ZAKRZEWSKI 1969 | 134 | PARIS | PONT NEUF | 73 x 92 – poniżej (flamastrem): WYST W.Z. Warszawa 1969 – na górnej listwie ramy nalepka z numerami (czarnym i czerwonym flamastrem): IM 1970 | 140 (przekreślone), 90 (w kółku), obok numer: 17 – na prawej listwie krosna pieczęć odnosząca się do rozmiaru francuskiego podobrazia: 30F ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Miloslava Vrbova-Štefková
Title: WIĄZANIE POINT
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M Vrbova na odwrocie na górnej listwie ramy nalepka (maszynopis): Gemälde von | Prof. | Miloslava Vrbova | Prag ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Władysław Chmieliński
Title: WARSZAWA. WIDOK ULICY MOSTOWEJ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Verified Artist: Yes
Artist: Władysław Chmieliński
Title: PLAC ZAMKOWY ZIMĄ
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński. na odwrocie na papierze zabezpieczającym pieczęć nowojorskiego zakładu oprawy obrazów ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Verified Artist: Yes