Artist: Jan Matejko
Title: SZKIC POSTACI MłODZIEńCA DO "DZIEWICA ORLEAńSKA"
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: oznaczony monogramem wiązanym p.d.: JM Nad obrazem Dziewica Orleańska, przedstawiającym tryumfalny wjazd Joanny d’Arc do Reims po zwycięstwie nad Anglikami odniesionym 17 lipca 1429 pod Orleanem, Matejko pracował w latach 1884-1886. Prezentowany rysunek jest jednym ze szkiców do tego obrazu – postać młodzieńca o nagim torsie artysta przeniósł na płótno, wiernie powtarzając jej gest i ruch; odnaleźć ją można po lewej stronie obrazu, wśród tłumu witającego Joannę. Według sekretarza artysty, Mariana Gorzkowskiego do postaci młodzieńca pozował jeden z synów Matejki. Znane są także inne studia rysunkowe do Dziewicy Orleańskiej: szkicownik z lat 1884-1888 w zbiorach warszawskiego Muzeum Narodowego, szkice ołówkowe w Muzeum Narodowym w Krakowie. Wiadomo też o czterech szkicach, które były własnością Gorzkowskiego. Porównaj: K. Sroczyńska [red.], Matejko. Obrazy olejne. Katalog, Warszawa 1993, s. 213-216, nr kat. 248 [tu dokładny opis i historia obrazu olejnego, jak również pełna dotycząca go bibliografia].
Artist: CZACHÓRSKI i inni malarze szkoły monachijskiej
Title: WACHLARZ MALOWANY, OK. 1915
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: WŁADYSŁAW CZACHÓRSKI i inni malarze szkoły monachijskiej 35 x 60 cm (przybliżony wymiar wachlarza) Wachlarz złożony z 10 drewnianych piór, oprawionych w ozdobną ramę, malowanych przez dziewięciu malarzy pochodzących z różnych krajów. Wszystkie pióra są sygnowane. Podobne zbiorowe przedsięwzięcia – wspólnie malowane palety lub bardzo popularne dekoracyjne wachlarze – były często i chętnie podejmowane w międzynarodowym środowisku monachijskich artystów. Każdy z kilku lub kilkunastu współautorów malował wówczas niewielką kompozycję, zazwyczaj z motywem najbardziej charakterystycznym dla swojej twórczości – pejzaż, portret, scenkę rodzajową, kostiumową czy batalistyczną. Dzieła te powstawały najczęściej w celu upamiętnienia jakiegoś uroczystego wydarzenia lub przygotowania dla kogoś niecodziennego prezentu. Artystów-autorów malowanych kompozycji wymieniamy w kolejności od lewej strony. ALOIS ROTH (1869 – Monachium 1930) MARTWA NATURA, 1915 olej, deska, 23 x 7,5 cm (w świetle oprawy) sygn.: Al. Roth | 1915 PETER PAUL MÜLLER (Berlin 1853 – Gauting 1930) PEJZAŻ Z RZEKĄ olej, deska, 24,7 x 6,6 cm (w świetle oprawy) sygn.: ... więcej
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: AKT
Tools: oil, pastel
Surfaces: canvas, paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: LBakałowicz [inicjały wiązane] na odwrocie, na tekturze zabezpieczającej owalna nalepka paryskiego zakładu ramiarskiego (druk): DORURE, ENCADREMENTS | en tous Genres | PEINTURE GENRE ANCIEN | EDOUARD OLIN | 15, Rue Godot de Mauroi | Paris
Artist: Paweł Merwart
Title: MIŁOSNY LIST, 1880
Year: 1880
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: PAUL MERWART | PARIS 1880 na odwrocie, na poprzeczce krosna numer (kredką): 612 .; obok nalepka aukcyjna z opisem obrazu w j. niemieckim na prawej listwie ramy powtórzony numer (kredką): 612 , poniżej pieczęć lakowa; na górnej listwie ramy numer (farbą): 190 ; na lewej listwie ramy nalepka z numerem 3945; ponadto słabo czytelne zapisy ołówkiem.
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET STANISŁAWA BRYNIARSKIEGO, 1903
Year: 1903
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu, wzdłuż lewej krawędzi krosna: Jacek | Malczewski | 1903 Na krośnie napis ołówkiem: Bryniarski | Malczewski Portretowany, Stanisław Bryniarski (1829-1914), jeden z ulubionych modeli Jacka Malczewskiego, był krakowskim malarzem z pokolenia Jana Matejki i Artura Grottgera, uczniem Wojciecha Kornelego Stattlera, Władysława Łuszczkiewicza i Antoniego Płonczyńskiego. Jego dorobek malarski ograniczony jest do realistycznych widoków wnętrz budowli, głównie krakowskich, które uzupełniał niekiedy drobnym sztafażem. Zajmował się też kopiowaniem obrazów, które przy okazji „ulepszał“. Tego mało znanego malarza rozsławiły przede wszystkim konterfekty pędzla Malczewskiego, którego fascynowała niezwykle wyrazista twarz sędziwego artysty, twarz o charakterystycznych rysach, okolona malowniczo rozwianymi włosami. Spośród portretów Bryniarskiego najbardziej znany jest obraz Nieznana nuta z 1902 r. (MNK),w którym Malczewski ukazał swego modela zasłuchanego w melodię graną przez fauna. W innym obrazie, z tego samego roku, młoda kobieta podaje Bryniarskiemu naczynie z napojem (własność prywatna). Obok podobnych, symbolicznych kompozycji pojawiają się jeszcze portrety, które zdają się być swobodnymi szkicami malowanymi podczas wspólnych spotkań obu artystów.... więcej
Artist: Juliusz Kossak
Title: SPŁOSZONY WIERZCHOWIEC, 1893
Year: 1893
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Juliusz Kossak | 1893 na odwrocie u dołu z lewej (ołówkiem): JOHANN BISANZ | 525 PROSPECT, NE oraz centralnie numer (tuszem): O-1146
Artist: Juliusz Kossak
Title: DWA ARABY CIĄGNĄCE POWÓZ, 1877
Year: 1877
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Juliusz Kossak | 1877 na odwrocie: – oświadczenie Wojciecha Kossaka (tuszem): Akwarella in verso przedstawiająca | Dog-cart zaprzężony w dwa araby jest | oryginałem ręki mojego ś.p. Ojca Juliusza | Wojciech Kossak | 1941 r. Sierp. Kraków; – ponadto centralnie umieszczony, przeciwnie do kompozycji numer (ołówek): O-1024; – l.d. (ołówek): JOHANN BISANZ | 525 PROSPECT, NE; – wzdłuż lewej krawędzi wymiary (tuszem): 52 x 66; – na zaplecku u góry centralnie umieszczona nalepka zakładu ramiarskiego Gietl w Rosenheim
Artist: Józef Kraczkowski
Title: PEJZAŻ Z MŁYNEM, 1878
Year: 1878
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. (cyrylicą): I. Kraczkowskij | 1878. na odwrocie na lewej listwie krosna resztka rosyjskiej nalepki (druk cyrylicą): [...] organizacija | Magazin No | [...]j jar[...]k[...] Wielką ciekawostką, na którą należy zwrócić uwagę jest fakt, że w literaturze podawane były dotychczas różne miejsca urodzenia artysty – Warszawa i Petersburg. Źródła rosyjskie za miejsce narodzin artysty podają tylko Petersburg, natomiast autorzy licznych wzmianek i recenzji twórczości Kraczkowskiego w prasie warszawskiej (Kurier Warszawski, Nowiny, Tydzień Polski, Kurier Polski) zgodnie podkreślali polskie pochodzenie artysty. Udało się dotrzeć do aktu urodzenia i można już zdecydowanie określić, że Josif Jewstafjewicz Kraczkowskij (Kraczkowski) urodził się 3 lipca 1854 r. w Warszawie przy Rynku Nowego Miasta. Jego rodzicami byli Eustachy Kraczkowski (Marszałek Domu Hrabiego Rüdigera, w latach 1853-55 tymczasowego Namiestnika Królestwa Polskiego) i Barbara z Dowhaldów (lub Dowbaldów). Wiadomo też, że miał aż sześcioro rodziców chrzestnych. Wśród pejzaży realistycznych, które artysta stworzył w latach swojej nauki w Cesarskiej Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu można wymienić, m.in. Młyn z 1875 roku (Muzeum Rosyjskie – pierwotnie w Muzeum Akademii Sztuk Pięknych), Rzeczka Smiedowa w majątku D.W. Grigorowicza Dulebowo z... więcej
Artist: Aleksander Orłowski
Title: HAJDAMAKA NA KONIU, OK. 1803
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: HAJDAMAKA NA KONIU, ok. 1803 inny tytuł: Kozak na koniu na odwrocie na dolnej listwie ramy numer depozytowy Muzeum Narodowego w Kielcach (czarny marker): MNKi /D/ 1785, ponadto nalepka aukcyjna z 2018 roku Proweniencja: – Krakowska kolekcja Józefa Wolfingera (zm. w 2009 r.). – Zbiory spadkobierców Józefa Wolflingera, Europa. – Zakupiony do kolekcji instytucjonalnej na aukcji w Warszawie w 2009 r. – Depozyt muzealny w Muzeum Narodowym w Kielcach. Obrazowi towarzyszy ekspertyza Janusza Macieja Michałowskiego, znawcy twórczości Aleksandra Orłowskiego, z dn. 19 września 2015 r. Według autora ekspertyzy, tytuł obrazu powinien brzmieć Hajdamaka na koniu. Przeanalizował on bowiem katalog wystawy Aleksandra Orłowskiego – która miała miejsce w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w 1910 roku – przygotowany przez Władysława Tatarkiewicza, wybitnego polskiego filozofa i historyka sztuki. We wspomnianym katalogu opisane są dwa obrazy wykonane w technice pastelu, sygnowane A.O. i datowane na rok 1807 (nr kat. 49 i nr kat. 50). W obu przypadkach główna postać ubrana jest analogicznie do naszego jeźdźca – czerwona kamizela na białej koszuli, długie odwinięte buty oraz wysoka czapka. Pastele nosiły tytuły... więcej
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: KAUKASKI ZWIAD, 1880
Year: 1880
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. Wierusz-Kowalski Z tyłu na ramie nalepka londyńskiej firmy William & Son’s Motywy kaukaskie pojawiały się w obrazach Wierusza-Kowalskiego głównie w latach 1880-1885. Artysta, który podobnie jak i inni malarze monachijscy zafascynowany był egzotyką tematu i „romantyczną“ aurą opowieści o Immamie Szamilu i walkach ludów Kaukazu o niepodległość. Artystę zainspirowały zapewne częste wizyty w pracowni Józefa Brandta, posiadającego bogatą kolekcję rysunków i przedmiotów ze spuścizny Theodora Horschelta (1829-1871), niemieckiego malarza, który wsławił się malując motywy kaukaskie. W przeciwieństwie do artystów polskich, Horschelt był w południowej Rosji, gdzie z autopsji szkicował i malował mieszkańców gór Kaukazu. Zebrał bogate zbiory (broń, kostiumy, sprzęty itp.), których część – wraz z fotografiami i wielką liczbą rysunków – pozyskał do swej kolekcji Józef Brandt, i które służyły jako „rekwizyty“ przy malowaniu obrazów, nie tylko samemu Brandtowi, ale również jego uczniom. Wierusz często malował czerkieskich jeźdźców, przemierzających górskie bezdroża. W roku 1880 na Salonie paryskim wystawił inny Kaukaski zwiad i Górali kaukaskich , podobny obraz pt. Czerkiesi w... więcej
Artist: Henryk Kossowski
Title: NIEDZIELA PALMOWA (LES RAMEAUX)
Description: IInformacje o dziele: cechowany na podstawie: KOSSOWSKI na spodzie podstawy wybity numer 4575 oraz tytuł LES RAMEAUX
Artist: Marius Jean Antonin Mercié
Title: DAWID ZWYCIĘZCA (DAVID VAINQUEUR)
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na podstawie: A Mercié na boku podstawy stempel firmy Barbedienne
Artist: Walery Brochocki
Title: PEJZAŻ Z CHATĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: W. Brochocki na odwrocie na górnej listwie krosna fragment prostokątnej pieczęci: [...]KRAJOWA FABRYKA | FARB OLEJNYCH | PŁÓTNA MALARSKIEGO, na dolnej listwie pozostała część pieczęci: [UŻYW]ANYCH W MALARSTWIE | EDWARD FISZER | [w] WARSZAW[IE] Obrazy Brochockiego cieszyły się dużym powodzeniem, zwłaszcza po Powszechnej Wystawie w Wiedniu w 1873 roku, gdzie jedno z dzieł artysty odznaczono medalem. W 1877 r. wyjechał do Paryża, gdzie malował naturalistyczne krajobrazy oraz sceny z życia wiejskiego inspirowane malarstwem barbizończyków.
Artist: Stanisław Żukowski
Title: LEŚNY DUKT
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Żukowski na odwrocie tektury u góry centralnie umieszczona litera (niebieską kredką): H ; poniżej numer (ołówkiem): 976
Artist: Antoni Piotrowski
Title: PRZED POLOWANIEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. PIOTROWSKI
Artist: Józef Brandt
Title: CHORĄŻY, OK. 1888-1889
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: inne spotykane tytuły: Auf der Fahne nach!; Attacke; Der Fahnrich; Standrtenreiter auf dem Schlachtfeld sygn. p.d.: Józef Brandt | z Warszawy na odwrocie na górnej listwie krosna nalepka z numerem (druk): 18 , dalej mała nalepka z literą Z . (tuszem); ponadto na p. listwie krosna nr (niebieską kredką): 22 Proweniencja : – Galerie Heinemann Monachium – zakupiony 25 XI 1895 (Heinemann nr. 3424). – Dr Martin Soehle, Hamburg – zakupiony w Galerie Heinemann 28 X 1896. – Pani Martin Soehle, Hamburg – odziedziczony po powyższym w 1904 r. – Aukcja E. A. Fleischmann’s Hofkunsthandlung, Monachium – w październiku 1907 roku, po śmierci pani doktorowej, kolekcja obrazów trafiła na aukcję. – Aukcja Weinmüller – Kunstversteigerungshaus Rudolf Neumeister, Monachium, marzec 1967 r. – Kolekcja prywatna, Hesja. – Kolekcja Czesława Bednarczyka, Wiedeń 1969. – Kolekcja prywatna, od 2019, Warszawa. Bibliografia : – Katalog Fleischmann 29-30 X 1907, nr kat. i il. 18, tabl. 19; – Katalog Neumeister 15-17 III 1967, nr kat. 1497, il. 96; – [wystawa] Kunst und Antiquitäten Czesław Bednarczyk, Wiedeń 1969, s.... więcej
Artist: Ludwik Gędłek
Title: TARG NA KLEPARZU
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: L Gędłek na odwrocie: – na desce l.g. nalepka w języku niemieckim z informacjami dotyczącymi artysty; – poniżej notatka ołówkiem; – ponadto przeciwnie do kompozycji nr (ołówkiem): N 31 – centralnie na desce, bardzo słabo czytelny, owalny stempel składu materiałów malarskich; – dwukrotnie przybita owalna pieczęć wiedeńskiego marchanda: ANTON STÖCKL | Kunsthändler | WIEN Przezntowany obraz pokazuje scenę z targu na Kleparzu, dawnym przedmieściu Krakowa. Zarówno krajobrazy z okolic królewskiego miasta, jak i motywy końskie to najczęstsze tematy w twórczości artysty.
Artist: Franciszek Streitt
Title: MUZYKANCI
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: F. Streitt | München na odwrocie w p.g. rogu pieczęć (przeciwnie do kompozycji): CHRIESTIES | P Prezentowany obraz jest znakomitym przykładem dorobku artystycznego Streitta, który przez cały monachijski okres (czyli po 1871 roku, kiedy to osiadł w stolicy Bawarii na stałe) malował sentymentalne scenki rodzajowe z małych polskich miasteczek przedstawiające jarmarki, wędrownych muzykantów oraz cyganów. Muzykanci doskonale wpisują się w twórczość Streitta łącząc wszystkie zalety jego realistycznej sztuki. Znajdziemy tu zarówno dopowiedzianą w każdym szczególe, geście, czy ruchu postaci narrację, jak i harmonijną kolorystykę. Wszystko to zwieńczone starannym, wyniesionym ze szkoły wiedeńskiej, wykończeniem całości.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: HUCUŁKA Z KOSZEM, PRZED 1924
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. z prawej: T. Axentowicz na odwr. na zaplecku centralnie umieszczona nalepka lwowskiego Salonu Sztuki Polskiej (druk, tusz): Salon Sztuki Polskiej | No 105 Autor Axentowicz | Tytuł Hucułka | Rodzaj dzieła | Cena 7500 mk.
Artist: Julian Fałat
Title: PEJZAŻ Z POLESIA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d. : jFałat [inicjały wiązane] | Polesie | (Dziakowicze) na odwrocie na płótnie (białą farbą): WŁASNOŚĆ MARJI | SZCZYGIELSKIEJ Dziakowicze to wieś niegdyś należąca do książąt Olelkowiczów. Na początku XVII w. przez małżeństwo księżniczki Zofii Olelkowiczówny z Januszem Radziwiłłem, weszły one do wielkiego majątku ziemskiego Radziwiłłów. Następnie przez małżeństwo ks. Stefanii Radziwiłłówny z Ludwikiem von Wittgensteinem w 1828 r., stały się własnością ks. Wittgensteinów. Dziakowicze opisywane są w Słowniku geograficznym Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich jako „zapadła poleska i głucha miejscowość, ale obfitująca we wszystko“. Ta poleska kraina silnie zauroczyła Fałata, a jego wielkie zamiłowanie do tamtych stron zaowocowało, na przestrzeni lat, licznymi stamtąd pejzażami.
Artist: Julian Fałat
Title: PRZY OGNISKU. PO POLOWANIU W NIEŚWIEŻU, 1889
Year: 1889
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: jFałat [inicjały wiązane] na odwr. na d. listwie krosna nalepki domu aukcyjnego Bukowski’s w Helsinkach oraz pracowni ram w Warszawie Proweniencja: Kolekcja Godurowska – zakupiony w 2014 roku. Obraz opisany i reprodukowany: – Kolekcja Godurowska. Malarstwo polskie XIX i XX w ., (koncepcja merytoryczna, wstęp, opracowanie dzieł Tadeusz Matuszczak), Godurowo 2018, s. 35, il. Datowania obrazu podjął się Tadeusz Matuszczak, autor opracowania Kolekcji Godurowskiej i wybitny znawca malarstwa Józefa Chełmońskiego. Prezentowane powyżej dzieło przypisane zostało do grupy obrazów namalowanych podczas jednego ze słynnych radziwiłłowskich polowań w Nieświeżu. Na podstawie analogicznego obrazu powstałego w roku 1889 roku ( Odpoczynek myśliwych w lesie, 1889, wł. Muzeum Okręgowe w Toruniu) datowany został rownież prezentowany obraz. Wyjazdy do Nieświeża były niezwykle ważne dla dorobku atystycznego Fałata. Sam o wadze tych wypraw i związanych z nimi przeżyciach pisał tak: Wolałem malować, polować i żyć w budanach leśnych, niż przebywać w salonach berlińskich miljonerów. Dzisiaj, po kilkudziesięciu latach, dziękuję Opatrzności, że miałem tyle siły woli, aby dać pierwszeństwo sztuce. Temi latami studjów żyję bowiem do dziś dnia, przetrawiając i opracowując... więcej
Artist: Juliusz Holzmüller
Title: W DRODZE, 1909
Year: 1909
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Juliusz Holzmüller – | Wiedeń 1909 –
Artist: Stanisław Masłowski
Title: PEJZAŻ Z WOLI RAFAŁOWSKIEJ, 1923
Year: 1923
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, papier naklejony na karton sygn. p.d.: STANISŁAW MASŁOWSKI. | 1923. | WOLA. na odwrocie na zaplecku nalepka TZSP (druk, tusz, pieczęć): 4817 Autor Stanisław Masłowski | Tytuł Pejzaż II | Rodzaj dzieła | Cena Własność 7 [...] 1924 częściowo na ramie i zaplecku okrągła pieczęć lakowa z centralnie umieszczonym orłem w koronie okolonym tekstem: KOMISARJAT RZĄDU | NA M. ST. WARSZAWĘ Obraz wystawiany: – Wystawa bieżąca, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 6 IX – 2 X 1924.
Artist: Jacek Malczewski
Title: PASTUSZEK I CHIMERA, 1905
Year: 1905
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J Malczewski | 1905 na odwrocie nalepki i napisy: – u góry (ołówkiem): 377 – 37 obok ślad po nalepce (zapewne salonu sztuki Abe Gutnajera) – poniżej centralnie umieszczony, naniesiony czerwoną kredką, numer 1 (odnoszący się do pozycji w tryptyku) – na ramie u góry nalepka wystawy w MNW o treści: IV/9. | Pastuszek i chimera | J. Malczewski – pryw. | MNW/ KONIEC WIEKU '96 – na dole ramy nalepka MNW (druk, długopis ): Muzeum Narodowe | w Warszawie | p 274/96/2 Prezentowane dzieło stanowi lewe skrzydło tryptyku (którego centralną część wystawiona była na marcowej licytacji w naszym domu aukcyjnym) pokazanego przez Jacka Malczewskiego na III Dobroczynnej Wystawie TZSP w Warszawie w 1906 roku pod autorskim tytułem Stara baśń. W roku 1916 tryptyk wystawiony został w TZSP w Warszawie, jako własność dra Leona Goldberga-Górskiego w Warszawie, w którego zbiorach określany był jednoznacznym tytułem Sztuka. Latem 1929 roku tryptyk eksponowany był w TZSP w Warszawie jako własność Edmunda Mętlewicza. Nie jest wiadome, kiedy tryptyk Sztuka został rozdzielony. Mogło się to stać jeszcze przed wojną. Nalepka warszawskiego antykwariatu Abe Gutnajera, która znajdowała się na prezentowanej w marcu... więcej
Artist: BERNARDO BELLOTTO zwany CANALETTO
Title: WIDOK GALERII ZWINGER W DREŹNIE, 1758
Year: 1758
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwaforta, papier podklejony bibułą japońską, 55,4 x 83,8 cm (odcisk płyty), 57 x 86 cm (arkusz) sygn. na płycie p.d.: Peint et gravé par Ber: Belloto dit Canaletto Pein. R. 1758. ołówkiem pod ryciną p.d.: Dresden ; dalej: 100x poniżej kompozycji na płycie napis: Vue laterale des galleries du Zwinger, avec le pont, qiu (sic!) degage vers l’Allée d’Ostra et vers la porte de Wilsdruff, prise d’une des serres de l’Orangerie Roiale, 1758 Bibliografia: – Alexandre de Vesme, Le Peintre-Graveur Italien Ouvrage. Faisant suite au peintre-graveur De Bartsch , Ulrico Hoepli-Editeur, Mediolan 1906, s. 500, nr kat. 21. Prezentowana akwaforta ukazuje widok bastionu Zwinger w Dreźnie, który artysta zrealizował również kilka lat wcześniej w technice olejnej do zbiorów króla Augusta III. Bellotto w latach 1748-1758 jako nadworny malarz króla zobowiązany był do dostarczania co kilka miesięcy obrazu do galerii królewskiej. Powstała wówczas seria wielkoformatowych (na ogół ok. 135 x 238 cm) wedut Drezna i pobliskich Pirny i Königsteinu. Część tych widoków artysta powtórzył również w akwafortach, które stały się trzonem jego twórczości graficznej. Prezentowana grafika ukazuje zabudowania Zwingeru w nieznacznie... więcej
Artist: Rudolf Kaesbach
Title: ŁUCZNIK, OK. 1920-1930
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany na podstawie: R. KAESBACH
Artist: Tadeusz Styka
Title: LWY. KRÓLEWSKA PARA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, tektura na blejtramie, 65 x 80,6 cm sygn. l.d.: TADÉ.STYKA_ na odwrocie po lewej napis długopisem: N 43 l.d. ośmioboczna nalepka z pieczęcią-numerem 88
Artist: Piotr Stachiewicz
Title: DZIEWCZYNA W ZAWOJU
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn z prawej: P. STACHIEWICZ Na odwrocie, wzdłuż dolnej krawędzi fragment nalepki z czerwonym, nieczytelnym drukiem i numerem 10; na odwr. ramy nalepka krakowskiej galerii
Artist: Teodor Axentowicz
Title: PANI Z WACHLARZEM
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel, akwarela, karton na blejtramie, 76,9 x 56,2 cm sygn. z prawej: T. Ax na odwrocie nalepka lwowskiego TPSP (druk, tusz ): TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH WE LWOWIE | Nr. ew. 30 . Rok 19 39 . | Autor: Axentowicz Teodor | Tytuł dzieła: „Pani z wachlarzem“ | Rodzaj i technika: pastel | Cena: | Podpis Bibliografia: – [kat.] Salon letni: wystawa pośmiertna T. Axentowicza, wystawa zbiorowa B. Czedekowski (Paryż), wystawa zbiorowa Krakowskiego Towarzystwa Artystów Grafików, Salon ogólny, prace nadesłane na konkurs „Kto najpiękniej widzi Lwów“, kilimy pracowni S.Siedleckiej Daszewskiej , TPSP Lwów maj 1939, poz. I. 30.
Artist: Wilhelm Kotarbiński
Title: KOBIETA Z WAZONEM NA GŁOWIE, PRZED 1900
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, papier (verso druk chromolitograficzny), 45,5 x 11,6 cm sygn. p.d.: W K l.d. napis [inicjały cyrylicą, inną ręką]: EAP na tekturowych „plecach“ naklejony szkic pejzażowy (akwarela), wykonany na tym samym wydruku chromolitograficznym Pochodzenie: umieszczone na akwareli inicjały „EAP“ wskazują na jego pierwotną właścicielkę – Elenę Adrianowną Prachową, która w ten sposób oznaczała obrazy ze swego zbioru. Identyczny monogram umieszczony jest także, m.in. na wystawianej ostatnio w Agrze akwarelowej kompozycji Gwiazda Wieczorna. Elena A. Prachowa „Lola“ (1871-1948) – artystka hafciarka, „malująca igłą“ – była córką Adriana Prachowa (1846 -1916), historyka, krytyka sztuki i archeologa, który kierował pracami malarskimi w kijowskim Soborze św. Włodzimierza. Jednym z pracujących tam artystów był Wilhelm Kotarbiński, stąd jego zażyłość z rodziną Prachowych. Ponadto artysta uczył Elenę Adrianowną malowania akwarelą. Motyw Kobiety z dzbanem został wykorzystany przez Kotarbińskiego do stworzenia jednego z dwóch dekoracyjnych panneaux w holu rezydencji Bogdana i Warwary Chanenko. Małżeństwo było znane ze swojej działalności filantropijnej i kolekcjonerskiej. Bogdan Chanenko (1848-1917) był prawnikiem i przemysłowcem,... więcej
Artist: Teodor Axentowicz
Title: Z PARASOLKĄ PO PARKU - JESIEŃ
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel, karton naklejony na bibułę japońską naklejoną na płótno sygnowany p.d.: T. Axentowicz na odwr. na płótnie nalepka z aukcji Agra-Art w 1997 r. Teodor Axentowicz wsławił się jako twórca pięknych, eterycznych portretów kobiecych. Perfekcyjnie wykonane w technice pastelu portrety dam z arystokratycznych sfer, mieszczańskich salonów oraz kręgów artystycznych były głównym tematem jego twórczości. Wykorzystując atrybuty kobiecości – tj. suknie, zwiewne materiały, kwiaty, biżuterię czy eleganckie nakrycia głowy oraz odpowiednio upozowując modelkę – potrafił przepełnić swe obrazy erotyzmem. Zmysłowo wychylone lub dumnie wyprostowane prezentując atuty swych figur, czasem z lekko przymkniętymi oczami, subtelnie uwodziły spoglądając wprost na widza. Axentowicz doskonale potrafił przedstawić nastroje portretowanych kobiet poprzez wyraz ich oczu. To w nich, jak w zwierciadle, odbijała się zaduma, smutek, a czasem mocny akcent dramatyczny. Artysta był niezrównanym malarzem kobiecego wdzięku i czaru ówczesnej epoki. Nieco odmienna wersja tej kompozycji p.t. W parku – Wiosna była reprodukowana na pocztówkach wydanych przed 1908 rokiem przez Wydawnictwo Kart Pocztowych i Artystycznych w Wieliczce (patrz: Sztuka polska na kartach pocztowych , Katalog, J. Czernecki, Wieliczka (b.d.), il. s. 259, nr 119).
Artist: Eugeniusz Zak
Title: NA BALKONIE TEATRU GAÎTÉ-MONTPARNASSE
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Eug. Zak śr.d.: napis ołówkiem: Gaite Montparnasse Rysunek przedstawia publiczność na balkonie paryskiego teatru Gaîté-Montparnasse, otwartego we wrześniu 1868 i działającego do dzisiaj przy Rue de la Gaîté 26 w dzielnicy Montparnasse.
Artist: Józef Mehoffer
Title: MŁODZIEŃCZE FANTAZJE, 1928
Year: 1928
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: ołówek, akwarela, papier naklejony na płótno, 86,3 x 57,3 cm sygn. l.d.: Józ Mehoffer | 1928 r. poniżej obcą ręką (długopisem): MARR
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET SYNA RAFAŁKA, 1901
Year: 1901
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, deska (wzmocniona dwiema szpongami), 39,5 x 31,1 cm sygn. l.d.: J. Malczewski na odwrocie od góry: – nalepka (długopis): Jacek Malczewski | Portret syna Rafałka ; – obok prostokątna pieczęć (stempel, długopis ): AUTOR JACEK MALCZEWSKI | TYTUŁ DZIEŁA PORTRET SYNA RAFAŁKA | RODZAJ olej na desce | ROK POWSTANIA | WYMIARY | DATA POZYSKANIA | Z. S. LIT.; – poniżej centralnie, przeciwnie do kompozycji, numer (niebieską kredką): N 4 , poprawione na N 6 ; – po lewej okrągła pieczęć z herbem Tarnawa i napisem w otoku: ZE ZBIORÓW | MARII MALCZEWSKIEJ; – poniżej pieczęć z numerem 84; – po prawej stronie nalepka z informacjami dotyczącymi Rafała Malczewskiego; – poniżej nalepka Muzeum Okręgowego w Sandomierzu; – na górnej listwie ramy centralnie umieszczona, słabo czytelna pieczęć zakładu szklarskiego w Krzeszowicach; – obok nalepka wystawowa: Jacek Malczewski (1854-1929) | Portret Rafała, ok. 1900 | MUZEUM IM. JACKA MALCZEWSKIEGO | W RADOMIU | Wystawa: Jacek i Rafał Malczewscy | 25.03.2011 – 4.09.2011 Obraz wystawiany, reprodukowany i opisywany: – [kat.]: XXXIX. Ausstellung der Vereinigung Bildender Künstler Österreichs Secession ,... więcej
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: DAMA Z PAPUGĄ
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, fazowana deska mahoniowa, 16 x 10,9 cm sygn. l.d.: LBakałowicz [inicjały wiązane] na odwrocie nalepka londyńskiego magazynu Lincoln Safe Deposit Co.
Artist: Jan Styka
Title: PORTRET GUSTAWY MARCZEWSKIEJ, 1901
Year: 1901
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Jan Styka | Paris 1901. na odwrocie pieczęć z numerem 12
Artist: Josef Wagner-Höhenberg
Title: U NOTARIUSZA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wagner Höhenberg
Artist: Rudolf Epp
Title: PORANNA KAWA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: R. Epp. na odwrocie, zarówno na poprzeczce krosna, jak i na płótnie poniżej, odciśnięta pieczęć galerii w Monachium: WIMMER & C | GALLERY OF FINE ARTS | MUNICH
Artist: Bronisław Wiśniewski
Title: MARTWA NATURA, 1899
Year: 1899
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d. (sygnatura drapana): B Wiśniewski | 1899 na odwrocie na płótnie centralnie umieszczona pieczęć składu materiałów piśmienniczych, rysunkowych i malarskich: T. POPŁAWSKI | DAWNIEJ I. BŁASZKOWSKI | KRAK. PRZEDM. 24
Artist: KARL FRIEDRICH BOSER
Title: MLECZARKA, 1863
Year: 1863
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: F. Boser 1863. na odwrocie l.g. fragment nalepki (druk, pieczęć ): No. 3746 [...] | PICTURE ponadto do ramy przyklejona kartka z życiorysem artysty
Artist: Aert van Anthonisz
Title: STATKI NA WZBURZONYM MORZU
Tools: oil
Surfaces: board
Description: IInformacje o dziele: AERT VAN ANTHONISZ [ANTHONISSEN] zwany także AERT VAN ANTUM (przypisywany) olej, deska (parkietowana), 47,8 x 65,6 cm Stan zachowania, liczącego ponad 400 lat, obrazu jest bardzo dobry (poza pożółkłym werniksem i nielicznymi, zmatowiałymi retuszami). Obraz był przedmiotem zainteresowania dr Hanny Benesz, wybitnej znawczyni malarstwa holenderskiego i flamandzkiego, która – widząc w nim dzieło o bardzo wysokich walorach artystycznych – hipotetycznie połączyła go z twórczością malarza Aerta Anthonisz’a. Niżej przytaczamy obszerną część jej opracowania. W kompozycji dominuje [...] duży żaglowiec z banderą holenderską, unoszący się na wezbranych falach. Dla bezpieczeństwa większość żagli została zwinięta, lecz przechył kadłuba statku, wzburzone wody morza i rozpryskujące się grzywacze podkreślają dramatyzm sytuacji. Burzowe, ołowiowe chmury po lewej stronie skontrastowane zostały z równie groźnie wyglądającą białą, lecz przysłoniętą woalem mgły jasnością po prawej. Tam widoczne, niczym zjawy, dwa inne statki walczące z żywiołem. Prostymi, lecz mistrzowskimi środkami wyrazu – stonowaną, niemal monochromatyczną kolorystyką i ostrym światłocieniem – udało się malarzowi osiągnąć artystyczny efekt bardzo wysokiej klasy. Obraz należy do wczesnego okresu malarstwa marynistycznego,... więcej
Artist: Robert Schultze
Title: PEJZAŻ NORWESKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: R Schultze na odwrocie na płótnie, przeciwnie do kompozycji, owalny stempel: Malerleinwand-Fabrik | von | A. Schutzmann | in | MÜNCHEN ponadto na dolnej listwie ramy nalepka berlińskiego marchanda (druk): HONRATH & VAN BAERLE | Moderne Gemälde | BERLIN W., | UNTER DEN LINDEN 3.
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: NAD KANAŁEM, 1903-1906
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M. G. Wywiórski na odwr. na papierze zabezpieczającym nalepka galerii Schaller ze Stuttgartu: KUNSTHAUS SCHALLER | GEMALDE . GUTE DRUCKE . RAHMEN | STUTTGART-W, MARIENSTR. 1C
Artist: Jerzy Kossak
Title: PORTRET MŁODEJ KOBIETY, 1934
Year: 1934
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak | 1934
Artist: Julian Fałat
Title: WIDOK Z BYSTREJ. PORTRET CÓRKI, 1907
Year: 1907
Tools: watercolor
Surfaces: canvas, paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jul Fałat 907 na odwrocie na płótnie centralnie przyklejona nalepka TPSP w Krakowie (druk , tusz , pieczęć ): TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | Nr 2182 | Autor Fałat Julian | Dzieło p.t. Widok z Bystrej (ołówkiem dopisana data 1907 ) | Rodzaj akwarela cena (ołówkiem) 1400 K . Na obrazie przedstawiona została córka Juliana Fałata i Marii Luizy z domu Comello de Stuckenfeld – Helena Rita Fałat, zwana przez rodziców „Kuką“. Malarz dbał o artystyczne wykształcenie dzieci. Mimo że wielokrotnie zmieniały szkoły, to zdobyte w pracowni ojca podstawy owocowały dobrymi stopniami właśnie z rysunku. W młodości każde z nich wykazywało zainteresowanie muzyką i plastyką, podejmując całkiem udane próby, rozwijając swoje talenty i wrażliwość. Helena podjęła naukę w Prywatnej Szkole Sztuk Pięknych dla Kobiet w Krakowie prowadzonej przez Marię Niedzielską. W późniejszym czasie zajmowała się pośrednictwem w sprzedaży prac ojca. Dziewczynka przedstawiona została na tle chaty w Bystrej nad Białą, na zachodnich krańcach ówczesnej Galicji. W 1902 roku Fałat rozpoczął budowę domu, w którym, zmęczony pracą w Krakowie (w latach 1895-1910 zajmował zaszczytne stanowisko dyrektora Akademii Sztuk Pięknych), w 1910 zamieszkał wraz z żoną i trójką dzieci na... więcej
Artist: Adam Setkowicz
Title: WESELE KRAKOWSKIE – ZIMA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Setkowicz
Artist: Jerzy Kossak
Title: WESELE KRAKOWSKIE – WIOSNA, 1936
Year: 1936
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak | 1936 nad sygnaturą zamalowana dedykacja: [ Dédié a Madame Frühauf | a Anvers ] Na odwrocie na każdej listwie krosna, centralnie umieszczone pieczęci składu przyborów malarskich: ISKRA & KARMAŃSKI | KRAKÓW; poniżej z numerem odnoszącym się do wielkości podobrazia, odpowiednio: 60 i 95. Ponadto na górnej listwie ramy, częściowo uszkodzona, nalepka Salonu Sztuki Alfreda Wawrzeckiego (druk, tusz, czerwony tusz): SALON SZTU[..] | ALFREDA WAWRZECKI[...] | KRAKÓW, UL. SZCZEPAŃSKA 9. (nazwa ulicy przekreślona i poprawiona poniżej na): Wiślna 9 | TELEFON Nr. 153-47. | A[...] Kossak Jerzy | Tytuł „Krakowskie wesele“ | Rodzaj olej Rozmiar 95 x 60 | Nr. Kat. 416/39. Data przyjęcia
Artist: Jerzy Kossak
Title: W ZADYMCE, 1934
Year: 1934
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak | 1934 na odwrocie p.d. przeciwnie do kompozycji pieczęć: SKŁAD PAPIERU | R. ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW BASZTOWA 11
Artist: Jerzy Kossak
Title: WIZJA NAPOLEONA, 1935
Year: 1935
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak | 1935 Pierwsza wersja kompozycji powstała w 1913 roku, by później stać się jednym z najsłynniejszych motywów w twórczości Jerzego Kossaka. Jedna z takich późniejszych wersji znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, inna eksponowana była nawet w Muzeum panoramy Borodino w Moskwie (por.: K. Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław 1992, s. 18, il. 55, 56).
Artist: Władysław Wankie
Title: PIEŚŃ MIŁOŚCI, OK. 1895
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wł. Wankie
Artist: Wlastimil Hofman
Title: PORTRET MŁODZIEŃCA. WIOSNA, 1908
Year: 1908
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Vlastimil | Hofmann | 1908 wymiary w ramie 74 x 73 cm Popiersie nagiego młodzieńca z kwiatami we włosach - przedstawione na tle świeżej wiosennej zieleni - staje się emanacją radosnej i bujnej młodości. Możliwe, że obraz jest portretem poety Kazimierza Woyczyńskiego (1881-1909), absolwenta krakowskiego III Gimnazjum im. Króla Jana Sobieskiego. Woyczyński był autorem kilku tomików poezji, m.in. poematów Na zgon ś.p. Franciszka Bieniasza..., Z młodzieńczych snów (1902), Na zmartwychwstanie (1908). Vlastimil Hofman portretował go kilkakrotnie, m.in. w dużym symbolicznym obrazie Pieśń o słońcu i wiośnie (1908; MNK) czy też w obrazie publikowanym na kartach pocztowych ok. 1910 r. (obok). Tożsamość modela tych obrazów wydaje się być przekonująca.
Verified Artist: Yes
Artist: Władysław Wankie
Title: ZMIERZCH, PRZED 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. Wł. Wankie
Artist: Stanisław Żukowski
Title: WNĘTRZE W KSIĘŻYCOWEJ POŚWIACIE, 1932
Year: 1932
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. czerwoną farbą: S. Żukowski | 1932 na odwrocie, na płótnie autorski napis farbą: Profesor – S. Żukowski Obraz jest zapewne tożsamy z Wnętrzem w księżycowej poświacie wystawionym w roku 1936 w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. Bibliografia: – [kat.] Wystawy zbiorowe Stanisława Żukowskiego i Mariana Mokwy. Wystawa bieżąca. Wystawa dzieł do rozlosowania , Tow. Przyj. Sztuk Pięknych, Kraków, styczeń 1936, s. 4, nr kat. 28 [ Wnętrze w księżycowej poświacie , olej].
Artist: Iwan Trusz
Title: HUCUŁKI, LATA 20. XX W.
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Iw. Trusz W obrazach Iwana Trusza wielokrotnie powtarzał się motyw Hucułek przedstawianych na tle pejzażu lub nieopodal drewnianej cerkwi. Artysta, urzeczony barwnością i dekoracyjnością ludowego stroju, ujmował ich postacie w różnych układach i konfiguracjach. Obrazy te wchodzą w skład większego, malowanego przez lata cyklu „Nasze życie“, cyklu przedstawiającego kulturę i ludowe zwyczaje, które malarz obserwował i poznawał podczas licznych wyjazdów i wędrówek po Huculszczyźnie. Robił wówczas liczne szkice i studia plenerowe, by później – już w pracowni – malować skończone kompozycje. Nierzadko też powtarzał różne motywy, umieszczając na obrazach te same postacie w zbliżonych lub takich samych układach i pozach. Na przykład dziewczyny z naszego obrazu znane są także z innych kompozycji artysty. Można je było zobaczyć w Galerii Sztuki w Sopocie na dużej wystawie dzieł Iwana Trusza ze zbiorów Muzeum Narodowego we Lwowie. Patrz katalog: - Słoneczne akordy w palecie Iwana Trusza , Prace ze zbiorów Muzeum Narodowego we Lwowie im. Andrzeja Szeptyckiego, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 2011, s. 71, 97, nr. kat. 87, 149.
Artist: Eugeniusz Zak
Title: WIDOK NA PONT NEUF W PARYŻU
Tools: pencil, coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Eug. Zak.
Artist: Tadeusz Makowski
Title: PORTRET KOBIETY W FARTUCHU, OK. 1919
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Proweniencja: spuścizna pośmiertna Tadeusza Makowskiego przejęta z jego paryskiej pracowni przez siostrę artysty Karolinę Niedzielową, która następnie przekazała obraz swej córce, Janinie Adamek. W latach 70. zakupiony do kolekcji prywatnej, w której pozostaje do dzisiaj. Obraz opisany: – W. Jaworska, Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław – Warszawa – Kraków 1964, s. 331, Katalog obrazów olejnych; nr 218.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET ZOSI, FORDANSERKI Z RESTAURACJI “OAZA”
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PORTRET ZOSI, FORDANSERKI Z RESTAURACJI “OAZA” W ŻEGESTOWIE, 25 VII 1928 wymiary w świetle passe-partout sygn. wzdłuż dolnej krawędzi: T.B + a [w kółku] Ign. Witkiewicz p.w.m. [w kółku] | 1928 VII Nπ 28 Obrazowi towarzyszy ekspertyza dr Anny Żakiewicz. Obraz wymieniany w: Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885-1939. Katalog dzieł malarskich , [oprac I. Jakimowicz przy współpracy A. Żakiewicz], Muzeum Narodowe, Warszawa 1990, s. 97, nr kat. I 825. Witkacy przebywał w dniach od 2 do 30 lipca w żegiestowskim uzdrowisku, w którym poddawał się kuracji błotnej i gazowej. W czasie pobytu wykonał 20 portetów, jednak do dziś zachowało się ich 11. Są to portrety kuracjuszek i ich dzieci, a także łaziebnej Marysi oraz Zosi – fordanserki z restauracji „Oaza“. Żegiestów, jak na kuracyjną miejscowość przystało, poza zabiegami sanatoryjnymi oferował również rozrywki – tzw. fajfy, czyli podwieczorki przy muzyce, a wieczorem dansingi. Samotni panowie mieli do dyspozycji, wynajęte przez właścicieli lokali, młode, ładne partnerki do tańca. Jedną z takich fordanserek była sportretowana Zosia. Dziewczyna o dużych oczach i ustach, wysokich kościach policzkowych i z opadającą na czoło grzywką zapewne cieszyła się dużym powodzeniem wśród... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Zygmunt Menkes
Title: CZERWONE RÓŻE, PRZED 1938
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn l.d.: Menkes na odwrocie: – na płótnie dwukrotnie odbita (l.g. i p.d.) okrągła, nieczytelna pieczęć ponadto na krośnie z lewej strony oznaczenia aukcyjne wykonane białą kredą; – na górnej listwie krosna ośmioboczna nalepka (długopis): G 20 M I | Les roses rouges | MENKES; – obok karteczka przypięta pinezkami (druk, długopis ): Boundry Gallery | Artist: SIGMUND MENKES | (ZYGMUNT) 1896-1986 | Titel: Les Roses rouges | Medium: oil on canvas | Date: c 1968/69 Size: 51 x 66 cms ; – na poprzeczce krosna od góry cztery nalepki galeryjne: – (druk): Galerie BARREIRO, STIÉBLE Successeur | 30, Rue de Seine, Paris-6e – Danton 46-70; – poniżej (druk, pieczęć ): LUCIEN LEFBVRE-FOINET | 19, rue Vavin et 2, rue Bréa, Paris VIe | 8919 ; – poniżej ( długopis ): No 10 (zamazane i zmienione na) 11 | Radfern Salluy | London ; – poniżej fragment nalepki (druk): [...]ALLERY L[...] | 29 Cork Street | Burlington Gardens | Bond Street. London. W 1
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET JANINY TUROWSKIEJ
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Witkacy 1931 IX; oraz l.d.: T.LT | empedete + Koka + paracodine Od 1961 roku obraz był zdeponowany w Muzeum Narodowym w Krakowie - na odwrocie napis i nr dep. MNK ND 5211. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - I.Jakimowicz (współpraca A.Żakiewicz), Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885 - 1939, Katalog dzieł malarskich, MNW Warszawa 1990, s. 122, nr kat. 1516. Po roku 1924 Stanisław Ignacy Witkiewicz ograniczył swoją twórczość malarską do działalności „Firmy portretowej” malując pastelowe portrety według, określonych „Regulaminem Firmy”, pięciu podstawo-wych typów A, B, C, D, E oraz ich pochodnych. Na tych portretach obok sygnatury umieszczał często informacje o zażytych używkach i narkotykach, których działanie na sobie eksperymentował.
Verified Artist: Yes
Artist: Rajmund Kanelba
Title: BUKIET – MAKI I INNE KWIATY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: kanelba na odwrocie na krośnie napis „ A “; nadto mała okrągła nalepka z napisem A
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: TARG NA PLACU MARIACKIM W KRAKOWIE, 1920-1922
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: na odwrocie p.g. słabo czytelny napis ołówkiem Proweniencja: – Kolekcja Godurowska – zakupiony w 2007 roku. Obraz opisany i reprodukowany: – Kolekcja Godurowska. Malarstwo polskie XIX i XX w ., (koncepcja merytoryczna, wstęp, opracowanie dzieł Tadeusz Matuszczak), Godurowo 2018, s. 70, il.
Artist: Henryk Epstein
Title: PORT
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: H. Epstein
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: PEJZAŻ Z MEKSYKU, PO 1950
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. ZUCKER. Cała moja praca jest wykonana „d’apres la nature“. Uważam, że paleta ubogaca się, kiedy artysta jest zainspirowany naturą, kiedy malarz staje twarzą w twarz z modelem czy pejzażem. Planowanie obrazu sprawia, że zatraca on swoją poezję bez, której staje się zwykłą ilustracją. Jakub Zucker
Artist: Max Band
Title: PEJZAŻ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Max Band
Artist: Jan Wacław Zawadowski
Title: PEJZAŻ Z OBEJŚCIEM, LATA 40. XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Zawado. Proweniencja: – Kolekcja rodziny artysty we Francji. – Kolekcja Godurowska; zakupiony w 2007 roku. Obraz opisany i reprodukowany: – Kolekcja Godurowska. Malarstwo polskie XIX i XX w ., (koncepcja merytoryczna, wstęp, opracowanie dzieł Tadeusz Matuszczak), Godurowo 2018, s. 88, il. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Jan Wacław Zawadowski
Title: PEJZAŻ Z DOMEM, LATA 40. XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Zawado na odwrocie na ramie kartka z notatkami ramiarskimi Proweniencja: – Kolekcja rodziny artysty we Francji. – Kolekcja Godurowska; zakupiony w 2007 roku. Obraz opisany i reprodukowany: – Kolekcja Godurowska. Malarstwo polskie XIX i XX w. , (koncepcja merytoryczna, wstęp, opracowanie dzieł Tadeusz Matuszczak), Godurowo 2018, s. 87, il. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Wacław Taranczewski
Title: MARTWA NATURA PRZED LUSTREM, 1938
Year: 1938
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: na d. listwie krosna nalepka Muzeum Wielkopolskiego (druk, maszynopis): MUZEUM WIELKOPOLSKIE W POZNANIU | Wystawa zbiorowa | Wacława TARANCZEWSKIEGO | w listopadzie 1949 roku | R.S.W. „Prasa“ Poznań – 290 Proweniencja: – Kolekcja Kingi Turno (przyjaciółki artysty) – zakupiony bezpośrednio od malarza w 1938 roku; – Andrzej Okińczyc (malarz) – w 2007 roku otrzymał obraz od wnuka Kingi Turno w zamian za swoją pracę; – Kolekcja Godurowska – zakupiony w 2007 roku. Bibliografia: – Wacław Taranczewski . Wystawa retrospektywna , Kat. wystawy, Muzeum Narodowe, Poznań 1958, s. 48; – Kolekcja Godurowska. Malarstwo polskie XIX i XX w. , (koncepcja merytoryczna, wstęp, opracowanie dzieł Tadeusz Matuszczak), Godurowo 2018, s. 96, il.
Artist: Joachim Weingart
Title: PÓŁAKT Z WAZONEM KWIATÓW, LATA 20/30 XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Weingart na odwrocie na lewej listwie ramy nalepka paryskiej pracowni ram DELF Cadres d’Art Proweniencja: Kolekcja Godurowska – zakupiony w 2007 roku. Bibliografia: – Między Montmartre’em a Montparnasse’em: dzieła artystów z ziem polskich, działających w Paryżu w latach 1900-1939 ; z kolekcji prywatnych [katalog wystawy; opracowanie K. Jarmuł-Niemczyk, współpraca E. Bobrowska], Muzeum Śląskie w Katowicach, Katowice 2017, s. , il.; – Kolekcja Godurowska. Malarstwo polskie XIX i XX w. , (koncepcja merytoryczna, wstęp, opracowanie dzieł Tadeusz Matuszczak), Godurowo 2018, s. 71, il.
Artist: Zygmunt Menkes
Title: ŚPIĄCA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Menkes na odwrocie: – na górnej listwie krosna nalepka galerii: RUDOLPH GALLERIES | 22 Mill Hill Road |Woodstock, N.Y. | 338 Sevilla Avenue | Coral Gables, Fla.; – na górnej i prawej listwie krosna wyciśnięte znaki firmy produkującej podobrazia Anco Bilt z Glandale N.Y. oraz numery 18 i 14 odnoszące się do wielkości krosna; – ponadto na ramie notatki ramiarskie, nalepka zakładu oprawy obrazów oraz nalepki aukcyjne
Artist: Konstanty Mackiewicz
Title: MARTWA NATURA Z KAPELUSZEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 118,5 x 98,5 cm (w świetle ramy) sygnowany l.d.: K Mackiewicz Obraz nawiązuje do kompozycji z roku 1932; porównaj: Konstanty Mackiewicz. Malarstwo , [katalog wystawy; red. T. Tarnawska-Micewicz] BWA, Mueum Historii Miasta Łodzi, Łódź 1977, s. nlb. 103 [olej, płótno, 93 x 73 cm].
Artist: Zygmunt Menkes
Title: HUCULSKIE ZALOTY, LATA 20 XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Menkes na odwrocie: – na płótnie (farbą): N o 7 .; – na górnej listwie krosna nalepka (druk, pieczęć ): LUCIEN LEFEBVRE-FOINET | 19, rue Vavin et 2, rue Brea, Paris VIe | 8899 |COULEURS ET TOILES FINES; – na prawej listwie krosna (tusz): N o 5 ; – ponadto na każdej listwie krosna, w połowie jej długości, prostokątna pieczęć składu przyborów malarskich: ISKRA & KARMANSKI | KRAKÓW, poniżej słabo widoczne pieczęci z rozmiarem krosna (odpowiednio): 64 i 81. Prezentowany obraz należy do wczesnych prac Menkesa powstałych w pierwszej połowie lat 20. XX wieku. W tym czasie artysta, pomiędzy swoimi wizytami w Paryżu, malował rodzime pejzaże skupiając się przede wszystkim na widokach Karpat. Częsty w twórczości artysty w owym czasie był również folklor huculski, sceny zagrodowe i pasterskie. O ojczystym krajobrazie wyrażał się tak: Chciałbym kiedyś tak namalować pejzaż, ażeby odczuł go chłop, związany z ziemią i naturą. Bardzo tęsknię za pejzażem polskim; jest piękniejszy niż na ogół sądzą. Również światło w Polsce jest wielce ciekawe. (Artur Prędski, Malarze polscy we Francji , „Wiadomości Literackie“, 8: 1926, nr 46, s. 1)
Artist: Włodzimierz Zakrzewski
Title: PEJZAŻ ZIMOWY, 1977
Year: 1977
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: 1977 W. ZAKRZEWSKI na odwr. górnej krajce (czarną farbą): W ZAKRZEWSKI 1977 SIEMIANY, SOLNIK. 81 [.] 0 cm Pałków 60 x 81 ol pł na dolnej listwie ramy nalepka paryskiego zakładu ramiarskiego Toupillier i synowie
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: W PARKU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. ZUCKER.
Artist: Zygmunt Menkes
Title: MARTWA NATURA
Tools: tempera, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Menkes
Artist: Rajmund Kanelba
Title: DZIEWCZYNKA W STROJU ORIENTALNYM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Kanelba na odwrocie na płótnie wzdłuż górnej listwy krosna zamalowany farbą napis: [ ORIEN ] TAL GIRL | by | KANELBA
Artist: Władysław Chmieliński
Title: ZIMA NA PLACU ZAMKOWYM
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, papier, 23 x 34,5 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: Wł. Chmieliński.
Verified Artist: Yes
Artist: Władysław Chmieliński
Title: WARSZAWA, ULICA BRZOZOWA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński
Verified Artist: Yes
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: PORTRET POETY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. ZUCKER na odwrocie na górnej listwie krosna (ołówkiem): PORTRAIT OF A POET , obok ośmioboczna nalepka z numerem (tuszem): C 1150 | ZUCKER
Artist: Miloslava Vrbova-Štefková
Title: JEZIORO ŁABĘDZIE
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M Vrbova