Artist: Anna Bilińska - Bohdanowiczowa
Title: PORTRET MODELKI – CYGANKA, 25 XI 1882
Tools: crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: papier żeberkowy z monogramem [kartusz z literami ED&Cie, obok: PL BAS] sygn. p.d.: Anna Bilińska. | Paryż | d. 25. Listop. 82. | Gło: 3. Nieznany dotychczas Portret modelki – Cyganka jest – jak świadczy umieszczona na nim data dzienna – jedną z najwcześniejszych prac Anny Bilińskiej powstałych tuż po jej przyjeździe do Paryża, 11 listopada 1882 r. Młoda artystka miała już wówczas za sobą studia malarskie u Michała Elwiro Andriollego w Wiatce, Wojciecha Gersona w Warszawie oraz dłuższą podróż po Europie (Monachium, Salzburg, Wiedeń, Wenecja i północne Włochy). Pełna entuzjazmu, natychmiast po przyjeździe zapisała się na zajęcia w Académie Julien, kontynuując naukę w pracowni dla kobiet. Zapiski w prowadzonym przez nią wówczas Dzienniku , świadczą o niezwykłym zapale, ambicjach i całkowitym zapamiętaniu się artystki w pracy, pracy nawet ponad siły. I tak na przykład, w dniach między 11 a 19 listopada 1882 r. Bilińska notowała: – słyszę tylko Paryż i Paryż , a mimo to nie wierzę , że się to dzieje na jawie. – Dziś pierwsza lekcja w Akademii Julian’a. Pędzę . Modela jeszcze nie ma. Przypatruję się tymczasem koleżankom moim i ich pracom. Co dwa miesiące są tu konkursy na medal srebrny. Model. Zaczynam rysować głowę , lecz nie idzie. Zupełnie tu inny sposób rysowania. – Przychodzi pan Julian – wskazał mi błędy,... więcej
Artist: Ludwik Gędłek
Title: CZUJKA KOZACKA, OK. 1880
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: L. Gędłek na odwrocie napisy i pieczątki: – na górnej listwie krosna napis ołówkiem: „Kosaken Feldwache“ ; – na dolnej listwie krosna napis ołówkiem: Backmann | Rhenostr. 38 . ; – okrągła pieczęć: […] | Hugo Pollak | DRESDEN; – pieczątki odnoszące się do wymiarów krosna: 32 i 63
Artist: Kazimierz Alchimowicz
Title: CHŁOPIEC NA BAGNACH, 1896
Year: 1896
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. l.d.: K. Alchimowicz | 1896.
Artist: Julian Fałat
Title: WEZBRANA RZEKA, MOTYW Z BYSTREJ, 1918
Year: 1918
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J Fałat Bystra 1918 Woda przybiera. Na brzegu gromadzą się ludzie obserwując wzburzone nurty. Płynąca przez miejscowość Bystrą rzeka Białka, to w tym miejscu zwykle po prostu potok. A teraz? Julian Fałat, mieszkając stale w Bystrej k. Bielska i malując beskidzkie pejzaże, malował także widoki rzeki Białki przedstawiając ją także po ulewnych deszczach, kiedy zagrażała wylewem. W roku 1916 artysta widział spustoszenia jakie mogła przynieść ta niewielka na co dzień rzeka i pokazał je w akwareli Powódź w Bystrej z roku 1916. (D.A. Agraart, 2006 r.) Kilkakrotnie także malował to samo zakole rzeki. Można tu przypomnieć choćby akwarelę Wylew , reprodukowany w „Sztukach Pięknych” ( R. 2. 1925/26, il. na s. 313) lub też Wezbraną rzekę, pokazaną w D.A. Agraart w r . 1995.
Artist: Jacek Malczewski
Title: ZACZYTANA. PORTRET JULII, CÓRKI, OK. 1905
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn.p.d.: JMalczewski - na odwrocie notatka ołówkiem dot. szczegółów zamówionej oprawy; - na górnej listwie ramy, dwie nalepki wystawowe: - 1. - Jacek Malczewski (1854-1929) | Portret Julii , ok. 1905 | MUZEUM IM. JACKA MALCZEWSKIEGO W RADOMIU | Wystawa: Jacek i Rafał Malczewscy | 25.03.2011 – 4.09.2011 - 2. - Wystawa | Jacek & Rafał Malczewscy | Muzeum Okręgowe w Sandomierzu | 17 marca – 31 lipca 2012 Bibliografia: - Jacek i Rafał Malczewscy , [koncepcja i redakcja albumu Z. K. Posiadała; autorzy tekstów R. Malczewski, Wł. Odojewski, Z. K. Posiadała, P. Szymalak; tekst polski i angielski; tłumaczenie J. Spólny], wyd. B. Towpik-Roszkiewicz, Radom 2014, il. na s. 146.
Artist: Stanisław Żukowski
Title: WNĘTRZE W KSIĘŻYCOWEJ POŚWIACIE, 1932
Year: 1932
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. czerwoną farbą: S. Żukowski | 1932 na odwrocie, na płótnie autorski napis farbą: Profesor – S. Żukowski Obraz jest zapewne tożsamy z Wnętrzem w księżycowej poświacie wystawionym w roku 1936 w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. Bibliografia: – [kat.] Wystawy zbiorowe Stanisława Żukowskiego i Mariana Mokwy. Wystawa bieżąca. Wystawa dzieł do rozlosowania , Tow. Przyj. Sztuk Pięknych, Kraków, styczeń 1936, s. 4, nr kat. 28 [ Wnętrze w księżycowej poświacie , olej].
Artist: Stanisław Żukowski
Title: PUSZCZA – ZACHÓD SŁOŃCA ZIMĄ, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: S. Żukowski | 1923 na odwrocie napisy: – farbą na płótnie: 53 – na górnej listwie krosna kredką: Puszcza Św..... – farbą: N. 9. Obraz przedstawia motyw z Puszczy Świsłockiej (Knyszyńskiej), dokąd artysta wielokrotnie jeździł na malarskie plenery. Malowane tam obrazy sukcesywnie pokazywał na wystawach w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych.
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: DĄB, 1917
Year: 1917
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. G. Wywiórski Garby 1917
Artist: Wojciech Kossak
Title: UŁAN Z LUZAKIEM, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wojciech Kossak | 192 [.] Na odwrocie centralnie umieszczona karta z orzeczeniem prof. Feliksa Kopery, potwierdzającego autorstwo Wojciecha Kossaka (Kraków, dn. 15 maja 1944 r.; maszynopis opatrzony podpisem orzekającego oraz pieczątkami imiennymi).
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: W OCZEKIWANIU, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Wierusz-Kowalski Obraz W oczekiwaniu w roku 1904 był reprodukowany w „Tygodniku Ilustrowanym”, gdzie opatrzony został następującą uwagą krytyka: jak wszystkie obrazy Kowalskiego osnute na tle życia kresowego b. Rzeczypospolitej Polskiej, tak i niniejszy utwór odznacza się głębokim odczuciem poetyczno-rycerskiego charakteru [...] epoki . Istotnie, artysta niezwykle sugestywnie odtworzył senny nastrój łagodnej, księżycowej nocy gdzieś na dzikich polach Ukrainy. Spokój uśpionej przyrody kontrastuje tu z widocznym napięciem, z jakim konny Tatar zdaje się wypatrywać grożącego niebezpieczeństwa. Obraz wyróżnia się ponadto prawdziwie wirtuozerską techniką malarską; malowany swobodnie, szerokimi smugami farby, nakładanej szerokim pędzlem zdaje się być jednym z wybitniejszych dzieł artysty z okresu ok. roku 1900. Przy tym nieodparcie przywodzi skojarzenia z klimatem Dzikich Pól, znanym z sienkiewiczowskich opisów w Ogniem i mieczem czy Panu Wołodyjowskim . W roku 1999 obraz był zresztą eksponowany w warszawskim Muzeum Narodowym na okolicznościowej wystawie Dla pokrzepienia serc przygotowanej w związku z premierą filmu Ogniem i mieczem w reżyserii Jerzego Hoffmana. I choć nie ilustrował dosłownie żadnego fragmentu powieści, budował atmosferę dzikich pól Ukrainy . Bo takie... więcej
Artist: Antoni Kamieński
Title: PORTRET OLGI BOZNAŃSKIEJ, 1917
Year: 1917
Tools: gouache, crayon, coal
Surfaces: cardboard, paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: AKamieński | Paryż 1917 Antoni Kamieński – to artysta rasowy, ideowy, głęboki, obdarzony bardzo wybitnym talentem. W rysunku doszedł do mistrzostwa, w którym mało kto mógł się z nim równać i u nas, i w innych krajach Europy. Dążąc do wydobycia maksimum wyrazu, pozostawał w granicach ścisłego realizmu, który przepajał życiem duszy. /.../ Uprawiał głównie rysunek węglem czy ołówkiem, akwafortę i rzeźbę – przemawiać chciał linią, światłocieniem walorami i bryłą . /.../ Tu był oby miejsce na studium o oryginalności rysunku Kamieńskiego, o jego linii subtelnej a silnej i o tym jakie miękkości umiał on wydobywać , ile szczegółów niezbędnych dawać, nigdy nie wpadając w drobiazgowość, nigdy nie przepieszczając swego tworu, głęboko żywego, z błyskami genialności. J. Kleczyński, Ś . P. Antoni Kamieński w: „Kurier Warszawski“ 1933, nr 256 z dn. 16 IX (wydanie wieczorne), s. 9. Jego [Kamieńskiego] rysowane portrety, jak Boznańskiej, Wyspiańskiego i innych świadczą o głębszym odczuciu psychologicznym, /.../ niektóre są doskonałe nie tylko dla wykwintności rysunku i kompozycji, ale zarazem dla oryginalnego nerwu dramatycznego. E. Niewiadomski, Malarstwo polskie XIX i XX wieku , Warszawa 1926, s. 198 Prezentowany... więcej
Artist: Stanisław Fabiański
Title: KRUŻGANEK NA WAWELU, 1904
Year: 1904
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w św. ramy: 48,5 x 41cm sygn. p.d.: Stanisław Fabijański | Kraków – Wawel 1904. Na odwr. – w części czytelny – napis tuszem: Krużganek pa [rteru] | ku głównemu we [jściu] | na schody . Ponadto – niemożliwe do identyfikacji, kilka szczątkowo zachowanych – nalepek wystawowych, w tym nalepka TZSP w Królestwie Polskiem. Na papierze zabezpieczającym obraz od tyłu w części zachowany odręczny napis: „Wawel“ | Krużganek [...] | głównego [...] na schody Akwarela reprodukowana na barwnej pocztówce wyd. nakładem J. Czerneckiego. Na rewersie pocztówki, m.in. nadruk: ORYGINAŁ WŁASNOŚCIĄ E. HR. RACZYŃSKIEGO | NAKŁAD J. CZERNECKIEGO, WIELICZKA 1908 | NR. 148. NAŚLADOWNICTWO ZASTRZEŻONE Obraz wzmiankowany i reprodukowany, m.in.: – Salon 1907. IV Wystawa Doroczna w Warszawie , Warszawa 1907, s. nlb. nr kat. 59-71 (13 prac cyklu, zapis: Wawel w r. 1905 po wymarszu armii austr .); – Katalog wydawnictwa kart pocztowych artystycznych , J. Czernecki, Wieliczka, [1910], s. 225, nr 148 (repr. jako Krużganek parterowy ); – Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych za rok 1907 , Warszawa 1908, s. 15 (tu jako jeden z 13... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: WIDOK NA KRAKOWSKIE KOŚCIOŁY, 1919
Year: 1919
Tools: crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: WIDOK NA KRAKOWSKIE KOŚCIOŁY ŚW. ANDRZEJA ORAZ ŚW. PIOTRA I PAWŁA, 1919 wymiar 18 x 28,5 cm (w swietle passe-partout) sygn. p.d.: LWyczół | 1919 [inicjał wiązany] na odwrocie szkic architektury kredką oraz nieczytelny napis ołówkiem
Artist: Piotr Michałowski
Title: SCENA ULICZNA ..., 1832-1835
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: SCENA ULICZNA Z WOŹNICĄ PRZY ZAPRZĘGU ORAZ KOBIETĄ Z OSIOŁKIEM, 1832-1835 14,6 x 21 cm (wymiary w świetle passe-partout) sygn. p.d.: P. Michałowski Akwarela powstała w latach 1832-1835, w czasie pierwszego pobytu Piotra Michałowskiego w Paryżu. Tego rodzaju prace artysty cieszyły się wówczas ogromnym powodzeniem, a według współczesnych świadectw, cały Paryż latał za jego końmi: artyści, amatorowie, znawcy, nie-znawcy, wszyscy chcą mieć konie „Micalouskiego“, jak go nazywają. Jednym słowem jest to człowiek nadzwyczajny: ma stado w głowie i więcej jeszcze bo sprzedaje swoje konie na wagę złota, czego by z żywymi końmi nie dokazał. 1 Wiele akwarel zakupiono wówczas do Anglii i Ameryki, o tych, które zostały we Francji, pisano, że osoby które je posiadają, nie pozbyłyby się ich za żadną cenę. O swoim powodzeniu Artysta donosił wówczas ojcu: Pokazanie moich robót kilku amatorom, artystom sprawiło, niespodziewany skutek: zastałem już w Paryżu wiele żądań na rysunki moje i nie chcąc się z potrzebnych szkiców ogałacać, musiałem wiele odmówić. Wszyscy znajomi artyści mówią, że wkrótce do wielkiej wziętości dojdę. [...] Trzeba tylko Panu Bogu dziękować za ten niespodziany i pomyślny rezultat i z wytrwałością korzystać z otworzonego pola. 2 Akwarele... więcej
Artist: Piotr Michałowski
Title: POWSTAŃCY Z 1831 R. ODDZIAŁ KRAKUSÓW
Tools: ink, pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: 37,6 x 51,6 cm (w świetle passe-partout) na odwrocie: – dwie naklejki (druk, tusz) : – TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | 1913 Nr 954 | Autor Michałowski Piotr , właść. Wentzl Jan | Dzieło p.t. Powstańcy | Rodzaj rysunek tuszem cena ~ [wzdłuż górnej krawędzi tejże naklejki czerwony stempel: WYSTAWA | „Koń w malarstwie i rzeźbie polskiej“ | w KRAKOWIE]; – ZWIĄZEK POLSKICH ARTYSTÓW PLASTYKÓW | W KRAKOWIE, PLAC ŚW. DUCHA 1. DOM ARTYSTÓW | Data przyjęcia 17/XI. 1925. | Autor Piotr Michałowski | Tytuł „Powstańcy z 63 roku“ [sic!] | Rodzaj rys. tuszem Rozmiar | Cena W Pan Wentzel Jan Nr. 20 – w prawym dolnym rogu pieczęć uzupełniona tekstem rękopiśmiennym (stempel, długopis ): AUTOR PIOTR MICHAŁOWSKI | TYTUŁ DZIEŁA „POWSTAŃCY 1831 ROKU“ | […] sepia/pap. | ROK POWSTANIA | WYMIARY 38 x 51,5 cm w świetle p/p ; – ponadto napisy na tekturze: w p.g. rogu czerwoną kredką: N. 11 ; w l.d. rogu tuszem: 11/I 913 własność | Jana Wentzla – w lewym i prawym górnym rogu dwa nieczytelne stemple składu obrazów (?) Przedstawiona scena militarna z powstania listopadowego przekazana jest przez artystę... więcej
Artist: Juliusz Kossak
Title: PO POLOWANIU, 1879
Year: 1879
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. p.d.: Juliusz Kossak | 1879 Na odwrocie napis na płótnie: Oryginalny obraz śp. Ojca mojego Juliusza Kossaka R. 79 | Wojciech Kossak | 1929 “Rok 1879 był w twórczości Kossaka rokiem szczególnie płodnym w szereg znakomitych prac, tak w zakresie kompozycji historyczno-rodzajowych, jak portretów i ilustracji do powieści […] Z roku 1879 pochodzi duży olejny obraz Juliusza Kossaka (66 (!) x 90 cm) Powrót z polowania albo z biegu za zającem . Na tle parku pałacowego i ogrodzenia z rzeźbami na cokołach zebrała się grupa 15 pań i panów w rokokowych strojach na koniach różnych maści, z chartami, scena bardzo żywa w ruchu. Połowa osób zwróconych twarzą do widza jest sportretowana, a może i kilka koni. Ten bardzo ciekawie i dekoracyjnie skomponowany i wykończony obraz ilustruje konkretną scenę dworską. Na odwrocie płótna widnieje atest wykonany rękę Wojciecha Kossaka.” K. Olszański, Juliusz Kossak , Kraków 2000, s. 160, 163. Pojawienie się prezentowanego olejnego obrazu Po polowaniu , pochodzącego z najlepszego, dojrzałego okresu twórczości Juliusza Kossaka, jest niebywałym wydarzeniem na rynku aukcyjnym. Obraz wyróżnia się dekoracyjnością i grą żywych kolorów, a postaci jeźdźców,... więcej
Artist: Juliusz Kossak
Title: DAŁ NAM PRZYKŁAD BONAPARTE..., 1893
Year: 1893
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: DAŁ NAM PRZYKŁAD BONAPARTE, JAK ZWYCIĘŻAĆ MAMY, 1893 wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: JKossak [inicjały wiązane] u dołu od lewej: lakowa pieczęć z niewyraźnie odbitym herbem Kos oraz tekst naniesiony ręką syna artysty: Oryginalna praca mego, ś.p. Ojca Juliusza | Wojciech Kossak Obraz jest wstępnym szkicem jednej z kompozycji z cyklu ilustracji do „Pieśni Legionów“, przygotowanych przez Juliusza Kossaka w roku 1893 na zamówienie Księgarni H. Altenberga we Lwowie. Artysta stworzył ilustracje odnoszące się do refrenu i sześciu zwrotek pieśni: Jeszcze Polska nie zginęła..., Marsz, marsz Dąbrowski..., Dał nam przykład Bonaparte..., Jak Czarniecki do Poznania..., Niemiec, Moskal nie osiędzie..., Mamy racławickie kosy..., Mówi ojciec do swej Basi.. . Album, ze wstępem historycznym Ludwika Finkla, nutami, okładkąi ilustracjami Kossaka, poświęcony był Mazurkowi Dąbrowskiego, późniejszemu oficjalnemu hymnowi Rzeczypospolitej Polskiej (od 1927). Oferowany obraz ukazuje ponadto techniczną stronę warsztatu Juliusza Kossaka. Widoczna na kompozycji ołówkowa kratka, miała posłużyć do wiernego przeniesienia rysunku na papier o innym formacie. Porównaj, m.in.: – Pieśń Legionów, Z ilustracyami Juliusza Kossaka, Z tekstem objaśniającym dr. Ludwika Finkla, We Lwowie Nakładem... więcej
Artist: Jan Piotr Norblin De La Gourdaine
Title: PARA PEJZAŻY, PRZED 1774
Tools: oil
Surfaces: board
Description: IInformacje o dziele: SCENA BATALISTYCZNA, przed 1774 olej, deska 18,7 x 27,3 cm p.d.: słabo czytelny napis czerwoną farbą: [...] Paris na odwrocie: – u góry nieczytelny napis; – w p.d. rogu pieczęć lakowa z odmianą herbu Sulima SCENA PRZED KARCZMĄ, przed 1774 olej, deska 18,7 x 27,3 cm p.d.: słabo czytelny napis czerwoną farbą: [...] P [...] na odwrocie: – w p.d. rogu pieczęć lakowa z odmianą herbu Sulima; – w p.g. rogu nalepka z numerem: 4070/22; – na górnej listwie ramy owalna, drukowana nalepka: Wandenberg Freres. | DOREUS MIROITIERS | 10, Place Delaborde, | 1 & 3 Rue de. Vienne, | Paris – na dolnej listwie ramy – przeciwnie do kompozycji – nieczytelny napis Proweniencja: – Paryż, kolekcja prywatna; – Paryż, Collin du Bocage, aukcja 16 III 2011, poz. 34; – Warszawa, kolekcja prywatna. Obu obrazom towarzyszą certyfikaty autentyczności autorstwa francuskiego rzeczoznawcy Rene Milleta (Paryż, 7 II 2018) oraz opinie Janusza Macieja Michałowskiego (Warszawa, V 2018), znawcy i badacza twórczości J.P. Norblina, autora licznych publikacji i opracowań dotyczących twórczości tego artysty. Autor... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Marian (Mariusz) Adamczewski
Title: CZERKIES Z KONIEM, 1914
Year: 1914
Tools: watercolor, gouache, pastel, pencil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M. Adamczewski | 1914 na odwrocie: – nalepka (druk, tusz ) o treści: 26847 Autor Adamczewski Marjusz | Tytuł Studyum Rodzaj dzieła akwar. | Cena 200 Własność Data nadesłania 20 / IV 191 4 – poniżej nalepka Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych (druk, tusz ): TOWARZYSTWO ZACHĘTY SZTUK PIĘKNYCH W KRÓLESTWIE POLSKIEM | II Salon Wiosenny 1914 r. | Autor Marjusz Adamczewski | Tytuł dzieła Studjum | Rodzaj dzieła akwarela | Cena Rb. 200. | (podpis) M. Adamczewski – centralnie umieszczona drukowana naklejka zakładu oprawiającego obrazy: OPRAWA OBRAZÓW | SZTYCHÓW, FOTOGRAFJI I REPRODUKCJI | Cz. GARLIŃSKI | WARSZAWA | Mazowiecka 16. Telefon 188-21. | Passe-Partout.
Artist: Juliusz Kossak
Title: KONNY PORTRET MŁODEGO MĘŻCZYZNY, 1876
Year: 1876
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary 26,5 x 33 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: Juliusz Kossak | Lesiowi r. 1876 Juliusz Kossak dedykował tę akwarelę – nieznanemu bliżej – Lesiowi, zapewne młodzieńcowi z portretu. Jego tożsamość nie jest jednak ustalona.
Artist: Juliusz Kossak
Title: WESELE KRAKOWSKIE, 1891
Year: 1891
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: rozpiętość 66 cm długość pokrycia 22,5 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: JKossak | 1891 (inicjały wiązane) na odwrocie papierowa nalepka Fabryki Ram Złoconych Eliasza Adama Zaleskiego, Krakowskie Przedmieście 2, Warszawa Kompozycja przeznaczona na wachlarz plisowany; oprawiona w passe-partout; brak stelaża. Akwarela oprawiona jest w stylową, bogato zdobioną ramę; brak plisowania wskazuje, że nigdy nie była używana jako wachlarz, ale od początku traktowano ją jak obraz. Modne wachlarze płytkowe i plisowane, malowane przez znanych artystów-malarzy, w drugiej połowie XIX wieku zaczęły tracić swą rolę użytkową na rzecz funkcji czysto estetycznej, pamiątkarskiej i kolekcjonerskiej: zamiast służyć jako modniarski dodatek, zdobiły ściany salonu lub były umieszczane w serwantkach, stanowiąc dumę właścicieli, podobnie jak inne dzieła sztuki. Część malowanych pokryć nigdy nie doczekała się umieszczenia na stelażu; zostały oprawione w ramy i od początku egzystowały jako obrazy. O ich pierwotnym przeznaczeniu świadczy jedynie charakterystyczny kształt podobrazia. J. Różańska, Polski wachlarz malowany 1850-1914 , Warszawa 2006, s. 7 Do grona artystów malujących takie dekoracyjne wachlarze należał także Juliusz Kossak. Tematem tych jego prac była, szeroko rozumiana, scena rodzajowa, zaś stałym i ważnym motywem –... więcej
Artist: Wiktor Korecki
Title: KACZEŃCE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WIKTOR KORECKI. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: W GÓRACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M. G. Wywiórski
Artist: Julian Fałat
Title: JESIENNY KRAJOBRAZ Z BYSTREJ, 1919
Year: 1919
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JFałat | Bystra | 1919 Na odwrocie karta z orzeczeniem dr. Kazimierza Buczkowskiego i prof. dr. Feliksa Kopery potwierdzających autorstwo Juliana Fałata (Kraków, 8 grudnia 1943; maszynopis, stemple imienne, podpisy odręczne).
Artist: Teodor Axentowicz
Title: POWRÓT Z CERKWI, OK. 1910
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 67 x 49,5 cm (papier), 70 x 53 cm (tektura) sygn. p.d.: T. Axentowicz Teodor Axentowicz był jednym z pierwszych polskich artystów malujących, tak później popularne, obrazy z życia Hucułów. Motywy huculskie powtarzał w wielu wariantach i układach kompozycyjnych, malowanych olejno, akwarelą bądź pastelami. Powrót z cerkwi przedstawia, wielokrotnie powtarzany przez artystę motyw Hucułów wracających z nabożeństwa w święto Matki Boskiej Gromnicznej. Pośród wielu znanych ujęć tego tematu, przedstawiona tu scena wyróżnia się ciekawą kompozycją, zbudowaną z trzech postaci umiejscowionych po przekątnej i przesuniętych na lewą stronę obrazu. Uwagę zwracają delikatne twarzyczki dziewcząt skontrastowane z wyrazistymi rysami twarzy starszego Hucuła, częstego modela obrazów artysty.
Artist: Zdzisław Jasiński
Title: ALEGORIA. POLSKA, 1916
Year: 1916
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ZD. JASIŃSKI 1916 Obraz Polska powstał w dojrzałym okresie twórczości Zdzisława Jasińskiego (po roku 1900), kiedy to artysta odszedł od przyćmionej, „monachijskiej“ tonacji obrazów i – pod wpływem francuskiego impresjonizmu – znacząco rozjaśnił paletę. Malował wówczas liczne obrazy rodzajowe, w których wykorzystywał dekoracyjność i barwność ludowego stroju ( Moczenie lnu, Do kościoła ), a także pejzaże i portrety. Tworzył też wielkie kompozycje dekoracyjne (polichromie i malowidła) oraz kompozycje o charakterze symbolicznym ( Chmura karmicielka , 1909, Burza, 1925) i alegorycznym ( Hołd stolicy, Syrena, Stolice Polski, Alegoria zwycięstwa – rok 1920). Do grupy dzieł alegorycznych należy także prezentowany obraz, Polska . Malowany w czasie pierwszej wojny światowej, przedstawia barwną grupę postaci w ludowych strojach, które zdają się powstawać z ruin i wznosić ku otoczonemu aniołami Chrystusowi z krzyżem na ramionach. Z boku, poza tym radosnym korowodem, pozostają nieszczęsne postacie półnagiej kobiety (Nędzy?) i mężczyzny uosabiającego pijaństwo. Wydaje się, że to, nieoczywiste i niełatwe do interpretacji dzieło, w zamyśle artysty miało nieść otuchę i nadzieję: po cierpieniach – przyrównanych do niosącej odkupienie chrystusowej drogi na Golgotę – naród może „powstać... więcej
Artist: Jacek Malczewski
Title: SZKIC DO TRYPTYKU „MOJE ŻYCIE“, 1911-1912
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: SZKIC DO ŚRODKOWEJ CZĘŚCI TRYPTYKU „MOJE ŻYCIE“, 1911-1912 sygn. wzdłuż lewej krawędzi: J Malczewski napisy na odwrocie: – pośrodku zielonym tuszem: SZKIC | J. MALCZEWSKIEGO ; – po prawej ołówkiem: No | [... ]/38 Ten niewielki obraz – oszczędne w gamie barwnej malarskie studium o szkicowo potraktowanych postaciach – odnosi się do ważnego dzieła Malczewskiego, tryptyku Moje życie , metafory własnej biografii artysty. Szkic zapowiada środkową część tryptyku. Jej tematem jest wspomnienie Malczewskiego z dzieciństwa, wspomnienie o oddziale rosyjskich żołnierzy, którzy w czasie powstania 1863 zjechali na kwaterę do dworu w Wielgiem. Szynele i pałasze zostawili w przedsionku, gdzie służący przeciera kieliszki przed poczęstunkiem. Mały, zamyślony chłopiec to sam Malczewski starający się zrozumieć tę trudną do pojęcia sytuację, która burzy jego poczucie bezpieczeństwa i rodzi przeczucia niełatwych życiowych wyborów. Pozostałe części tryptyku to metafory żmudnej życiowej drogi człowieka-artysty do źródła poznania i powrotu znużonego wędrowca do szczęśliwości rodzinnego domu, domu którego wrota uchyla mu Śmierć, przedstawiona jako młoda kobieta z kosą.
Artist: Antoni Piotrowski
Title: TANIEC GÓRALSKI, 1918
Year: 1918
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. PIOTROWSKI | 1918 r. Obraz jest zapewne tożsamy z Tańcem, pracą pokazaną w roku 1925 na pośmiertnej wystawie dzieł A. Piotrowskiego: – Przewodnik No VII po Wystawie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych , Warszawa, listopad 1925 rok, s. 21, nr kat. 100 [ Taniec – olej; wł. Marii Piotrowskiej].
Artist: Iwan Trusz
Title: HUCUŁKI, LATA 20. XX W.
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Iw. Trusz W obrazach Iwana Trusza wielokrotnie powtarzał się motyw Hucułek przedstawianych na tle pejzażu lub nieopodal drewnianej cerkwi. Artysta, urzeczony barwnością i dekoracyjnością ludowego stroju, ujmował ich postacie w różnych układach i konfiguracjach. Obrazy te wchodzą w skład większego, malowanego przez lata cyklu „Nasze życie“, cyklu przedstawiającego kulturę i ludowe zwyczaje, które malarz obserwował i poznawał podczas licznych wyjazdów i wędrówek po Huculszczyźnie. Robił wówczas liczne szkice i studia plenerowe, by później – już w pracowni – malować skończone kompozycje. Nierzadko też powtarzał różne motywy, umieszczając na obrazach te same postacie w zbliżonych lub takich samych układach i pozach. Na przykład dziewczyny z naszego obrazu znane są także z innych kompozycji artysty. Można je było zobaczyć w Galerii Sztuki w Sopocie na dużej wystawie dzieł Iwana Trusza ze zbiorów Muzeum Narodowego we Lwowie. Patrz katalog: - Słoneczne akordy w palecie Iwana Trusza , Prace ze zbiorów Muzeum Narodowego we Lwowie im. Andrzeja Szeptyckiego, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 2011, s. 71, 97, nr. kat. 87, 149.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: MNICH NAD MORSKIM OKIEM, 1904
Year: 1904
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: (w świetle oprawy: 96,2 x 68,6 cm) sygn. p.d.: LWyczoł | 1904 (inicjał wiązany) Na odwrocie napisy i nalepki: - w lewym górnym rogu napis niebieską kredką: Własność | Jana He u richa | Chłodna N ° 39 A | Warszawa - w prawym górnym rogu czerwoną kredką numer: 2387 - poniżej nalepka (druk, maszynopis , tusz ): 41491 Wyczółkowski Leon 41491 | Tytuł Mnich wykonanie pastel | Cena Wł. M. Heurichowa Data | Chłodna 39 a - drukowana nalepka z wystawy w Monachium: [...]kl. Internationale Kunstausstellung 1913 | im Kgl. Glaspalaste z[u] München. | Nr. 900 - nalepka w lewym dolnym rogu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim (druk, tusz ): […] (31) | Nazwisko autor Leon | Wyczółkowski | Rodzaj dzieła | Tytuł Mnich nad | Morskim Okiem | Wymiar Cena lub jego watość (!) | [...] na Heuricha | Adres Warszawa | Chłodna N 39 A | Warszawa d. […] Prowieniencja: Mnich nad Morskim Okiem w roku 1904 został zakupiony z wystawy Wyczółkowskiego w TZSP w Warszawie przez Maria Szlenkierową (patrz:... więcej
Artist: Jan Czesław Moniuszko
Title: PARA DEKORACYJNYCH PANNEAUX, PO 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: ŚWIĘTO RADOŚCI. PARA DEKORACYJNYCH PANNEAUX, po 1900 wymiary 115 x 28,4 cm (każdy) sygn. p.d.: J.C.M [...] | 19 [...] oraz l.d.: J.C. Moniuszko | 190 [8] ?
Artist: Antoni Piotrowski
Title: DIANA, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. PIOTROWSKI na odwrocie – na górnej listwie krosna – nalepka wystawowa TZSP w Warszawie (druk, atrament, stempel ): 12323 Autor Antoni Piotrowski | Tytuł Djana Rodzaj dzieła ol | Cena – Własność – Data nadesłania 26/ [.] 1925 Pochodzenie: w 1925 r. obraz był pokazany na pośmiertnej wystawie prac A. Piotrowskiego jako własność żony artysty, Marii z Riedlów Piotrowskiej. Literatura: – Przewodnik No VII po Wystawie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych , Warszawa, listopad 1925 rok, s. 21, nr kat. 100 (wystawiony jako: Djana (!) – olej; własność Marii Piotrowskiej).
Artist: Wacław Pawliszak
Title: SITTAH, SUŁTAN I NATAN ORAZ RECHA, 1880-1886
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: SITTAH, SUŁTAN I NATAN ORAZ RECHA I TEMPLARIUSZ, lata 1880-1886 scena finałowa z Natana Mędrca G. E. Lessinga, według Maurycego Gottlieba sygn. l.d.: W. Pawliszak Wacław Pawliszak, autor prezentowanego płótna, powtórzył tu w dużym formacie jedną ze szkicowych kompozycji Maurycego Gottlieba (1856-1879) z cyklu jego obrazów ilustrujących Natana Mędrca , dzieło Gottholda Ephraima Lessinga (niem. Nathan der Weise ; wyd. 1779). Akcja tego dramatu toczy się w Jerozolimie w czasie wojen krzyżowych, a przedstawiony epizod odnosi się do sceny finałowej (akt V, scena VIII), kiedy to zostają wyjaśnione skomplikowane powiązania między bohaterami i w obrębie jednej rodziny łączą się wyznawcy trzech religii – judaizmu, islamu i chrześcijaństwa. Domniemywać można, że scenę z Natana Mędrca Pawliszak malował albo w czasie studiów u Jana Matejki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (1880-1885), albo podczas późniejszego pobytu w Monachium, gdzie mógł oglądać obrazy Gottlieba w wydawnictwie Friedricha Bruckmanna, na którego zlecenie były malowane. Pawliszak, który w roku śmierci Gottlieba miał zaledwie 13 lat, nigdy go osobiście nie poznał, ale twórczość tego artysty pociągać go mogła poprzez „wschodni“ charakter niektórych dzieł, w szczególności właśnie cyklu... więcej
Artist: Max Wilhelm Roman
Title: PEJZAŻ WŁOSKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Max Roman na odwrocie – na górnej listwie krosna naniesiony farbą nr: 174 ; na listwie dolnej ołówkiem: Prumnke ?
Artist: Paul Linke
Title: LETNI WIECZÓR
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: P Linke na odwrocie naklejka z napisem tuszem: Paul Linke [...] Breslau. I. | A [...] Albrechtstr. 56. III . | Abend am Friedhof in | Gmunden (Traunsee.) | Studie-[ ...] 381/2 x 611/2 cm Obraz przedstawia widok z okolic Gmunden nad Traunsee w Austrii.
Artist: Mozart Rottmann
Title: SZCZĘŚCIE RODZINNE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Rottmann
Artist: Leopold Loeffler
Title: NOWY UCZEŃ, 1858
Year: 1858
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Leopold Löffler 1858 Na krośnie drukowana nalepka o treści: Gemälde Galerie W. Utermann, Dortmund | GEGR. [.] 1833 Zbliżona, późniejsza wersja (replika) obrazu reprodukowana w: – „Tygodnik Ilustrowany“ 1872, 2 półrocze, nr 246 z dn. 14. 09., reprodukcja drzeworytnicza na s. 125 (tytuł: Niespodzianka w szkole ; ryt. J. Pawłowski). Nowy uczeń jest wybornym przykładem sztuki Leopolda Löfflera, autora obrazów malowanych pod wyraźnym wpływem malarstwa Ferdinanda G. Waldmüllera, obrazów o sentymentalnym wdzięku i łatwej do odczytania anegdocie. Löffler za cel swego malarstwa uznawał „jak najwierniejsze oddanie w ruchach i wyrazach twarzy uczuć powszechnie ludzkich“. Widzimy tu zatem przyprowadzonego do szkoły przestraszonego malca, trzymającego się spódnicy mamusi, matkę uniżenie proszącą o opiekę nad synem i podpierającą swą prośbę koszykiem wiktuałów, skromnego nauczyciela wyraźnie ucieszonego prezentem a równocześnie krygującego się, jakby mówił „ale po co to wszystko?“. Widzimy wreszcie kilku uczniaków, równocześnie zaciekawionych i podśmiewających się z nowego kolegi. A wszystko to świetnie namalowane, kapitalnie oddane w ruchu geście i wyrazie, doskonałe w rysunku, kompozycji i kolorze.
Artist: Anton Raufer-Redwitz
Title: MARTWA NATURA Z OWOCAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Redtwitz Z tyłu na ramie nalepka (rkpis) z trudno czytelnym tekstem niemieckim i wymiarami obrazu. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Verified Artist: Yes
Artist: Albert Emil Kirchner
Title: PRZED STARYM ZAMKIEM, 1850
Year: 1850
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: E. Kirchner in | München. Febr. 1850. na odwrocie fragment nalepki monachijskiego zakładu ramiarskiego: Rahmen Müller | München 2 | Maximiliansplatz [..]
Artist: Abraham Neuman
Title: PEJZAŻ POŁUDNIOWY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary 49 x 59,8 cm (w świetle ramy) sygn. l.d.: A. Neumann
Artist: Hiacynt Alchimowicz
Title: PORT W COLLIOURE, 1879
Year: 1879
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: H. d’Alchimowicz | 1879. Na odwrocie, na górnej listwie krosna nieczytelne napisy ołówkiem. Na listwie dolnej, również ołówkiem trudny do odczytania napis: Commercer a silence de ce côté (?). Obraz przedstawia port w Collioure z widocznym na brzegu kościołem Notre Dame des Anges. Colliure – francuskie miasteczko w Oksytanii (departament Pireneje Wschodnie) położone jest nieopodal Perpignan, gdzie zamieszkał H. Alchimowicz.
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: ULICZNI MUZYKANCI, PO 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: F. M. Wygrzywalski na odwrocie, na dolnej listwie krosna prostokątny stempel: ISKRA & KARMAŃSKI | KRAKÓW; niżej stempel odnoszący się do wymiarów krosna: 65; obok ołówkiem: $ 100
Artist: Adam Styka
Title: U WODOPOJU, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ADAM | STYKA [w ramce] Malowanie światła uchodzi za bardzo trudną rzecz w obrazie. Styka trudność tę pokonał. Prosto kładzione farby opowiadają nam dziwy Wschodu, dając przedsmak faraonowych krain, czar legendy kojarząc ze światem realnym... W. Wankie, Warszawa 1922; cyt. za Cz. Czapliński, The Styka Family Saga / Saga rodu Styków , New York 1988, s. 145. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Stanisław Ejsmond
Title: GAŁĄZKA MIMOZY, PRZED 1935
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: S.EJSMOND. Na odwrocie nalepka (druk, kredka , stempel ) o treści: MAGAZYN ARTYSTYCZNY I SALON OBRAZÓW | JULIANA BUROFA, Warszawa, Nowy Świat 47. | No 3935 Autor Ejsmond S. | Tytuł Mimoza Rodzaj dzieła olej | cena... Własność [nieczytelnie] | data 11. 2. 35 rok
Artist: Michał Boruciński
Title: AKT, LATA 40. XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: M. BORUCIŃSKI Akt , obraz powstały w latach 40. XX w., odbiega stylowo od – najbardziej znanych – „mocnych“ w kolorze, formie, konturze obrazów Borucińskiego z wcześniejszego okresu. Z czasem bowiem artysta zaczął także malować bardziej miękko, często stosując jakby zamglony kontur i wprowadzając delikatniejsze, pastelowe barwy. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Tadeusz Makowski
Title: POLNE KWIATY W GLINIANYM WAZONIE, OK. 1915-1917
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Tadé Makowski na odwrocie: – autorska dedykacja czarną farbą: Kochanemu Koledze | M. Samlickiemu | z powinszowaniem | imienin 11. lis. 919 | T. Makowski – napis ołówkiem: Prezent od Marcina | na Boże Narodzenie | 1940 roku W załączeniu ekspertyzy prof. Władysławy Jaworskiej (Warszawa, 5 VI 1993) oraz Jadwigi Oczko-Kozłowskiej (Kraków, 14 IV 2013). Marcin Samlicki (1878-1945), któremu Makowski zadedykował Polne kwiaty , był malarzem, kolegą artysty jeszcze z czasu krakowskich studiów. Później, gdy obaj znaleźli się w Paryżu, połączyła ich bliższa zażyłość. Spotykali się stale na poniedziałkowych zebraniach u Władysława Mickiewicza, a w 1918 wspólnie spędzili letnie wakacje w Esplay koło Le Puy w Owerni. W roku 1920 Samlicki namalował Portret Tadeusza Makowskiego przed sztalugami , był także autorem ciekawego wywiadu z przyjacielem, artykułu, w którym przytacza szereg uwag artysty o malarstwie, a między innymi: Unikam silnych barw, bo wrzeszczą – wolę przytłumione „piano“. Duszy mej odpowiadają anemiczne, biedne dzieci, zwiędłe kwiaty lub dyskretne w kolorze, wolę łagodne światło szarych dni, niż gwałtowne kontrasty słońca. Zerwałem raz na zawsze z impresjonizmem – chodzi mi o przedmiot,... więcej
Artist: Stanisław Fabiański
Title: KWIATY
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: St. Fabijański Stanisław Fabijański to artysta o wielu obliczach. Najbardziej znany jest jako autor licznych widoków Krakowa z jego zabytkowymi budowlami. Artysta malował także dekoracyjne kompozycje z kwiatami, portrety, obrazy historyczne oraz – zaskakujące ekspresją, szerokością gestu, dramatyzmem – sceny o tematach zaczerpniętych z wydarzeń pierwszej wojny światowej.
Verified Artist: Yes
Artist: Ignacy Pieńkowski
Title: OGRÓD – BARWY LATA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Ig Pieńkowski
Artist: Wacław Borowski
Title: MŁODZIENIEC WŁOSKI. PROJEKT POLICHROMII,OK.1930
Tools: oil, mixed, gouache
Surfaces: cardboard, paper
Description: IInformacje o dziele: na odwrocie stempel warszawskiej firmy Juliana Burofa: SKŁAD PAPIERU | […] | I PRZYBORÓW ARTYSTYCZNO-MALARSKICH | JULIANA BUROF | W WARSZAWIE | NOWY ŚWIAT 47 – TELEF. 26-44. Obraz po renowacji. Wacław Borowski, obok malarstwa sztalugowego zajmował się także wieloma innymi rodzajami artystycznej twórczości – grafiką, ilustratorstwem, projektowaniem plakatów, znaczków i banknotów, scenografią i dekoratorstwem wnętrz oraz malarstwem monumentalnym. Do ważniejszych jego realizacji z tej ostatniej dziedziny należały polichromie w kaplicy Kościelskich w Miłosławiu (1914), sali obiadów czwartkowych na Zamku Królewskim w Warszawie (1925), warszawskiej kawiarni Ziemiańska (1927), dekoracje kamienic na Rynku Starego Miasta (1928), gmachu BGK i Prudentialu w Warszawie. Większość z nich została zniszczona w czasie drugiej wojny światowej. Prezentowany szkic Wacława Borowskiego to fragment projektu dekoracyjnej polichromii o nieznanym nam dzisiaj przeznaczeniu. Giętka wić roślinna, wśród której umieszczona jest postać „renesansowego“ młodzieńca, wychodząc poza granice malowidła oraz – widoczny po prawej – fragment postaci kobiety z wachlarzem sugerują powtarzalność roślinnego motywu i większą płaszczyznę kompozycji. Obraz posiada wszelkie cechy stylu artysty – zarówno miękkość linii, jak i delikatne, pastelowe barwy, właściwą... więcej
Artist: Tadeusz Makowski
Title: MIASTECZKO, 1922-1924
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: T. Makowski na odwrocie autorski napis czarną farbą: Tadé Makowski | Village | Paris; na krośnie stemple odnoszące się do jego wymiarów: 40 1/2 oraz 29 1/2
Artist: Józef Pankiewicz
Title: ANEMONY W NIEBIESKIM FLAKONIE, OK. 1925
Tools: oil
Surfaces: canvas, cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Pankiewicz Prowieniencja: polska kolekcja w Paryżu
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: AUTOPORTRET, 1918
Year: 1918
Tools: pastel, coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel, węgiel, papier szaro-beżowy żeberkowy z filigranem M B M (FRANCE) INGRES D’ARCHES naklejony na tekturę sygn. u dołu: Auto Witkacy 1918 ; po prawej: T.D [w kółku] | G.R [w kółku] Proweniencja: – kolekcja, zaprzyjaźnionego z artystą, dr. Teodora Birula-Białynieckiego, a po II wojnie światowej jego syna, Michała Birula-Białynieckiego; – Michał Birula-Białyniecki przekazał ten Autoportret pani Żanecie Karczewskiej mieszkającej w Gdańsku; – pani Ż. Karczewska sprzedała obraz Janowi Leszczyłowskiemu, kolekcjonerowi i właścicielowi antykwariatu w Sopocie; – w kolekcji prywatnej. Portret – o uproszczonym, ale zarazem wyrazistym rysunku i jaskrawych, wzmagających jeszcze ekspresję barwach – jest dość niezwykłym, wczesnym i rzadkim dziełem S. I. Witkiewicza z 1918 roku. Powstał najprawdopodobniej w drugiej jego połowie, już po powrocie artysty z Rosji do Polski. Główne cechy Autoportretu dobrze wpisują się w ówczesną twórczość Witkacego – w podobnej konwencji i jaskrawej gamie kolorystycznej powstało wówczas co najmniej kilkanaście portretów i kompozycji. Wśród bliskich analogii wymienić można, np. Głowę kobiecą z 1918 r. (MNW; nr inw. Rys. pol. 3219). Choć praca powstała jeszcze przed założeniem... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Jankiel Adler
Title: MŁODA KOBIETA NA PLAŻY, POCZąTEK LAT 30. XX W.
Tools: oil, mixed
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: adler na odwrocie wzdłuż dolnej krawędzi autorski napis czarną farbą: Junge Frau am Strand Obraz został namalowany zapewne na początku lat 30. XX w., w okresie fascynacji artysty surrealizmem i podejmowanych wówczas eksperymentów w zakresie materii. Technika malarska jest tu wyszukana, faktura zróżnicowana – farba miejscami kładziona grubo, warstwami, a w niektórych partiach mieszana z piaskiem, żłobiona lub drapana – co jest charakterystyczne dla twórczości Adlera z lat dwudziestolecia międzywojennego. Artysta pierwsze tego typu próby podejmował już przed rokiem 1920, by prawdziwą maestrię osiągnąć w latach 1930-1940. Według ekspertyzy prof. Władysławy Jaworskiej wystawionej w Warszawie, dnia 4 czerwca 1993 r. (w załączeniu).
Artist: Michalina Krzyżanowska
Title: WIDOK WSI FRYDMAN NA SPISZU, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Michalina Krzyżanowska 192 [...] Michalina Krzyżanowska, żona wielkiego portrecisty /.../ Konrada Krzyżanowskiego, wystąpiła po raz pierwszy jako artystka dojrzała i pewna swej formy. Wywołała zdziwienie. Skąd? Miłośnicy malarstwa nic o niej nie wiedzieli, dla artystów stanowiła również niespodziankę. Nie asystowano przy jej stopniowym kształtowaniu się, nie wiedziano nic o zdobyczach i postępach. Na pierwszej wystawie w 1922 w Zachęcie dała od razu rzeczy dobre. Zadeklarowała się jako pejzażystka o silnym wyczuciu natury. Z tej pierwszej próby widziało się już, że to jest ktoś, umiejący narzucić sugestię dali, przestrzeni, powietrza. Widz tracił przed jej obrazami postawę obojętną, coś go porywało, a nawet wzruszało... N.Samotyhowa, Michalina Krzyżanowska , [w:] „ Pion. Tygodnik Literacko-Społeczny “, nr 51, 21 XII 1935, s. 4-5. Obraz przedstawia widok wsi Frydman na Spiszu z wysoką bieloną więżą kościoła św. Stanisława. Krzyżanowska była we Frydmanie w 1923 r. Namalowała wówczas kilka, cechujących się rozmachem i swobodą, ekspresyjnych pejzaży dużych formatów, obrazów o intensywnej, nasyconej gamie barwnej. Były to widoki wsi z wyróżniającą się wieżą kościoła ( Frydman, Wieża kościelna we Frydmanie, Bramka kościelna we Frydmanie ; wszystkie repr. w cytowanym niżej katalogu). Bibliografia: więcej
Artist: Stanisław Eleszkiewicz
Title: KOBIETA Z WACHLARZEM
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: S. Eleszkiewicz
Verified Artist: Yes
Artist: Zygmunt Menkes
Title: MARTWA NATURA ZE SZTALUGAMI, LATA 20. XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po lewej: Menkes na odwrocie: – na pionowej poprzeczce krosna uszkodzona nalepka paryskiej Galerie d’Art Le Portigue, Boulevard Raspail 99, z 1928 roku (druk, tusz ): [...]E PORTIQUE 99, Bd Raspail a Pa[...] | Menkes | Nature morte au chevalet | Peinture | No 31 ; – poniżej fragment innej nalepki z rękopiśmiennym napisem: 60 p. – na górnej listwie krosna napis: PH 60P MENKES – w prawym dolnym rogu płótna nieczytelna okrągła pieczęć
Artist: Rafał Malczewski
Title: JESIEŃ W LAURENTYDACH, OK. 1950
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary 37 x 55,5 cm (w świetle passe-partout) sygn. l.d.: Rafał Malczewski Proweniencja: kolekcja rodziny artysty w Kanadzie. Malczewski znalazł się w Kanadzie pod koniec 1942 r., po długiej wojennej tułaczce przez Europę, Brazylię i USA. Początkowo zatrzymał się w Ottawie, gdzie w styczniu 1943 zorganizował pierwszą kanadyjską wystawę swoich obrazów. Po kolejnej wystawie w Montrealu – w marcu 1943 – zarząd Kanadyjskich Kolei Narodowych zaproponował mu możliwość wolnych przejazdów, w zamian za malowanie pejzaży wzdłuż całej ich linii oraz zakup powstałych prac. Te podróże artysty po Kanadzie trwały cztery lata; odwiedził niemal wszystkie prowincje, by w 1946 zamieszkać na stałe w Montrealu, skąd jeździł jeszcze w Góry Laurentyńskie (prowincja Quebec) i malował tamtejsze krajobrazy. * do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu) ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: KWIATY (HIPEASTRUM), OK. 1970
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Ebiche | Ebiche [mało czytelnie] na odwrocie: – na płótnie: napis: 20 | 73 x 60 oraz nieczytelna podłużna pieczątka; – na górnym blejtramie nalepka Muzeum Lubelskiego z wystawy „mnie interesuje tylko malarstwo “; – na lewej bocznej listwie: 13 [w kółku]; – na dolnej listwie podłużna pieczątka kolekcji obrazów; obok pieczątka z danymi obrazu Obraz opisany i wystawiany: – Eugeniusz Eibisch, mnie interesuje tylko malarstwo , wystawa w 20. rocznicę śmierci artysty, Muzeum Lubelskie w Lublinie, Lublin 2007, nr kat. 101, s. 137, il. 101, s. 107. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Rafał Malczewski
Title: SAMOTNY WIĄZ (THE ELM TREE), 1947
Year: 1947
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rafał Malczewski. na odwr. pośrodku napis ołówkiem: THE ELM TREE; powyżej nalepka Dominion Gallery w Montrealu z danymi obrazu. * do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu) ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Zygmunt Menkes
Title: DZIEWCZYNA ZE SŁONECZNIKAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Menkes Na odwrocie, na krosnach odcisk stempla z paletą malarską, cyrklem i tekstem GLENDALE NY. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Miloslava Vrbova-Štefková
Title: PIERROT Z RÓŻĄ
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M Vrbova na odwrocie nalepka ze zdjęciem i opisem obrazu oraz nalepka z numerem: 195978; na ramie owalny stempel zakładu ramiarskiego: Garantiert | H. Sch | Handarbeit
Artist: Fritz Möritz
Title: ELEGANTKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. nieczytelna ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)