Artist: Teodor Axentowicz
Title: DZIEWCZYNA Z NIEBIESKIM WAZONEM, 1903
Year: 1903
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 53 x 42,5 cm (w świetle passe-partout) sygn. na płycie l.g.: axent Teodor Axentowicz – począwszy od roku 1903 – kilkakrotnie powracał do motywu dziewczyny z wazonem. Opracowywał go zarówno w wyrafinowanych kolorystycznie obrazach malowanych pastelem, jak i w różnych technikach graficznych – w czarno-białej algrafii, fluoroforcie oraz w nowej, własnej technice barwnego glinorytu. Bowiem „ zainteresowanie Axentowicza grafiką było szczególne /.../ interesował go jedynie eksperyment graficzny i próby warsztatowe “ (cyt. za S. Krzysztofowicz-Kozakowska; patrz niżej). Prezentowana tu rycina – glinoryt czterobarwny – weszła w skład Teki Stowarzyszenia Polskich Artystów Grafików, wydanej w liczbie 120 egzemplarzy staraniem Feliksa Jasieńskiego w 1903 w Krakowie. Starannie wydana Teka miała charakter bibliofilski. Płyty i kamienie z których odbijano ryciny zostały zniszczone. Porównaj, m.in.: – M. Grońska, Grafika w książce, tece, albumie , Wrocław-Warszawa-Kraków 1994, s. 27-28, 189-190; – S. Krzysztofowicz-Kozakowska, Teodor Axentowicz 1859-1938 , Kat. wystawy, Muzeum Narodowe w Krakowie 1998, s. 22, 23, il. na s. 22; patrz także: s. 139, nr kat. I. 35, I. 36, s. 161, nr kat. V. 10 – V. 15, il.
Artist: Teofil Kwiatkowski
Title: WACHLARZ ZE SCENAMI MITOLOGICZNYMI, OK. 1870
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: WACHLARZ ZE SCENAMI MITOLOGICZNYMI; NIMFY I FAUNY, ok. 1870 wysokość malowidła – 12 cm, średnica – 50 cm (wymiary w świetle passe-partout) Na tekturowych „plecach“ oprawy napis ołówkiem: Ferré Raymond | 33 rue du Dragon – Paris VIeme | 3eme Etage fond cour – Pochodzenie: zbiory Marie-Louise Dervault, wnuczki artysty w Paryżu. Malowany wachlarz Teofila Kwiatkowskiego wpisuje się w swoistą „modę“, która nastała w drugiej połowie XIX wieku, kiedy – wachlarze malowane przez słynnych współczesnych artystów zaczęły tracić swą rolę użytkową na rzecz funkcji czysto estetycznej, pamiątkarskiej i kolekcjonerskiej: zamiast służyć jako modniarski dodatek, zdobiły ściany salonu lub były umieszczane w serwantkach, stanowiąc dumę ich właścicieli, podobnie jak inne dzieła sztuki. Część malowanych pokryć nigdy nie doczekała się umieszczenia na stelażu; zostały oprawione w ramy i od początku egzystowały jako obrazy. O ich pierwotnym przeznaczeniu świadczy jedynie charakterystyczny kształt podobrazia . J. Różalska, Polski wachlarz malowany, Warszawa 2006, s. 7 Wachlarz wymieniony i opisany w monografii artysty: – A. Melbechowska-Luty, Teofil Kwiatkowski 1809-1891 , Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków 1966, s. 172, nr kat.... więcej
Artist: Teodor Grott
Title: MARTWA NATURA Z KWIATAMI
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 54,3 x 43,3 cm (w świetle ramy) sygn. p.d.: Teod Grott
Artist: Julian Fałat
Title: DZIEWCZYNKA PRZED CHATĄ, 1907
Year: 1907
Tools: watercolor
Surfaces: canvas, paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, papier naklejony na cienkie płótno naklejone na karton sygn. p.d.: Jul Fałat | 907 Na odwr. odręczne napisy odnoszące się do wystaw, na których obraz był pokazywany w roku 2010. Obraz opisany i reprodukowany, m.in. w: – A. Król, Podróż do Japonii: Inspiracje sztuką Japonii w twórczości Juliana Fałata / A journey to Japan: Japanese art inspirations in the work of Julian Fałat , Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha“, Kraków 2009, s. 25, il.; – A. Król, Julian Fałat, Wystawa Jubileuszowa na 10-lecie Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli [także: Muzeum Okręgowe w Toruniu i Muzeum Miedzi w Legnicy], Stalowa Wola 2010, s. 111, il. barwna.
Artist: Wojciech Gerson
Title: DZIEWCZYNA W LUDOWYM STROJU
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WGerson (inicjały wiązane) Niżej mocno spłowiały napis ołówkiem w trzech wersach: [.] da dudni woda dudni – [...] | [...] zakochać się łatwo [... ] | [...] WG [...] (monogram wiązany) Na odwrocie rysunku w l.g. rogu skrawek nalepki z ołówkowym napisem: 2000/3 . Na tzw. „plecach“ – tekturce zabezpieczającej rysunek – duży napis kredką: W. Gerson . Ponadto dwa – ujęte w ramki – mniejsze napisy: Nr. 594 (przekreślony) oraz: Nr. 354
Artist: Juliusz Kossak
Title: WESELE KRAKOWSKIE, 1877
Year: 1877
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: inny tytuł: Wesele krakowskie pod Kopcem Kościuszki 36,5 x 70,5 cm (w św. p-partout) sygn. p.d.: JKossak | 1877 (inicjały wiązane) Na odwrocie obraz jest miejscowo oklejony starą gazetą (z dnia 3 IX 1928 r.). Ponadto na „plecach“ naklejona karta z orzeczeniem dr. Zbigniewa Bocheńskiego i dr. Kazimierza Buczkowskiego potwierdzających autorstwo Juliusza Kossaka. Orzeczenie wydane zostało w Krakowie 5 sierpnia 1943 r. (maszynopis, imienne stemple i odręczne podpisy ekspertów). Akwarela wzmiankowana i reprodukowana: – S. Witkiewicz, Juliusz Kossak , wyd. I, Warszawa 1900, il. całostronicowa na s. 85 [wyd. II, Warszawa 1912, il. na s. 115]; – K. Olszański, Juliusz Kossak , wyd. I, Wrocław 1988, s. 62, il. 401 [wyd. II, Kraków 2000, s. 152].
Artist: Aleksander Augustynowicz
Title: DZIEWCZYNA W CHUSTCE
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Augustynowicz Na odwrocie nalepka wystawowa TPSP w Poznaniu (druk, rękopis) o treści: Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych | Poznań, Plac Wilhelmowski 13. | Reg. Obrazów nr. bież. 387. | Nazwisko artysty: Aleksander Augustynowicz | Tytuł obrazu (dzieła): | Dziewczyna w chustce . | Cena sprzedaży: 130 [.] M. akwarela
Artist: Julian Fałat
Title: KOCIERZ, OK. 1910
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 65 x 95 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: JFałat | Kocież [!] Kocierz – szczyt (884 m) w Beskidzie Małym zwany także Wielką lub Szeroką Górą. Widoki Kocierzy i Przełęczy Kocierskiej, wspomnienie wycieczki w góry malował Fałat zapewne ok. roku 1910.
Artist: Julian Fałat
Title: DZIEWCZYNA W BIAŁYM FARTUSZKU, OK. 1890
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 38 x 25,7 cm (w świetle passe-partout) sygn. l.d.: Jul Fałat Dziewczyna w białym fartuszku powstała zapewne w okresie, gdy Fałat powoli odchodził od stosowanego dotąd sposobu malowania akwarelą, który polegał na osiągnięciu efektów malarstwa olejnego (jak np. w sławnym obrazie Popielec, 1881). Artysta stopniowo zaczął stosować bardziej swobodną, rozlewną plamę barwną, uzyskując delikatne tony i płynne kontury. Często pozostawiał także miejsca nie zamalowane wykorzystując naturalny kolor podłoża jako dodatkowy walor barwny. Akwarela powstała najprawdopodobniej w latach 1886-95, gdy Fałat przebywał w Berlinie jako malarz nadworny cesarza Wilhelma II.
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: W SŁOŃCU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: B. RYCHTER – JANOWSKA W rogach tektury ślady po pinezkach, na odwrocie nalepka z rękopiśmiennym autorskim tekstem: „ W słońcu“ | [słowa przekreślone, nieczytelne] | B. Rychter Janowska. Obok na tekturze napisy: – kredką: No p. 77 ; – ołówkiem: 0 – 2060
Artist: Olga Boznańska
Title: PORTRET PANI W CIEMNEJ SUKNI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. kredką p.d.: Olga Boznańska na odwr. nieczytelne ślady napisu w kilku wierszach
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: PORTRET SIÓSTR SZYBALSKICH, STYCZEŃ 1899
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel, papier żeberkowany ze znakiem wodnym sygn. po prawej u dołu: Stanisław Wyspiański | Kraków styczeń 1899 r Proweniencja: od chwili powstania obraz pozostawał w troskliwych rękach tej samej rodziny; pierwotnie był własnością Mieczysława Szybalskiego, a następnie jego spadkobierców – państwa Łopackich i Jedlewskich. Rodzinę Szybalskich – Leokadię z Niwickich i Mieczysława, radcę Sądu Krajowego – Stanisław Wyspiański znał od lat. Mieczysław Szybalski, bliski znajomy wuja artysty Kazimierza Stankiewicza – według ustnych przekazów rodzinnych – miał nawet wesprzeć finansowo wyjazd artysty do Paryża. Wyspiański odwiedzał majątek teściów Mieczysława, państwa Niwickich w Zawadzie k. Bochni, a z Marią, najstarszą córką Szybalskich usilnie swatała go ciotka, Janina Stankiewiczowa. Ulegając jej naleganiom zaczął nawet niechętnie malować portret panny Marii; nigdy go jednak nie ukończył. W styczniu 1899 roku namalował natomiast podwójny portret dwóch młodszych panien Szybalskich – trzynastoletniej Wandy i piętnastoletniej Zofii. Obie dziewczynki o subtelnie, z wielką delikatnością malowanych twarzyczkach, przedstawione są na błękitno-żółtawym wzorzystym tle, od którego odbijają się ich intensywnie niebieskie bluzeczki. Ich wzajemne relacje nie są widoczne – obie... więcej
Artist: Conrad Wimmer
Title: JESIENNE POLOWANIE NA SARNY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: C Wimmer
Artist: Julian Fałat
Title: NA POLOWANIU, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d: JFałat (wiązane) Na odwrocie – próby farb oraz nalepki i pieczątka: – uszkodzona, częściowo przysłonięta z nadrukiem: Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych | Plac Małachowskiego 3, tel. 9-51; – nalepka wystawowa TZSP (druk, zatarty tekst rękopiśmienny , stempel): No 4109 Autor... Tytuł... Rodzaj dzieła ... | Cena 2200 zł Własność K... | data rok ... – nalepka wystawowa TZSP (druk, rękopis , stempel) o treści: 41131 Autor Fałat Julian 41131 | Tytuł Na polowaniu wykonanie ol. | Cena zł 1600 . wł. prof. Jan Olszewski Wilcza 61-5 Data 25 MAJ 1937 – mała pieczątka z czytelnym fragmentem tekstu: Ze zbiorów /.../; nieczytelny napis ołówkiem Jak można wnioskować z opisanych nalepek, w okresie międzywojennym obraz był – przynajmniej dwukrotnie – pokazywany w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych: po raz pierwszy na niezidentyfikowanej wystawie oraz w roku 1937 na wystawie „łowieckiej“. Był wówczas własnością Jana Olszewskiego (1873-1943), malarza, ilustratora, pisarza, pedagoga i kolekcjonera. Nota w katalogu wystawy łowieckiej odpowiada zapisowi na – wyżej cytowanej – nalepce. – Przewodnik 124. Łowiectwo w sztuce polskiej , Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa, czerwiec... więcej
Artist: Paul Eduard Crodel
Title: ZIMA W GÓRACH, 1918
Year: 1918
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Paul Crodel 1918 Na bocznej listwie krosna napis ołówkiem: Charle [.] | Crodel
Artist: Julian Fałat
Title: NAGANIACZ Z PSAMI NA POLOWANIU W NIEŚWIEŻU,1896
Year: 1896
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JFałat | Nieśwież | 1896 Na odwrocie uszkodzona nalepka wystawy w TZSP oraz nalepka krakowskiego zakładu ramiarskiego. Na polowaniach w radziwiłłowskim Nieświeżu Julian Fałat bywał na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XIX wieku. O znaczeniu tych wyjazdów i związanych z nimi przeżyć dla całej swojej twórczości, pisał w „Pamiętnikach“: wróciłem do Nieświeża, aby gruntownie poznać ten już ukochany świat, w którym czekała mnie niezwykle malownicza zima [...] Zapał do myślistwa i sztuki zyskał przewagę nad przyjemnościami życia w stolicy. [...] Wolałem malować, polować i żyć w budanach leśnych, niż przebywać w salonach berlińskich milionerów. Dzisiaj, po kilkudziesięciu latach, dziękuję opatrzności, że miałem tyle siły woli, aby dać pierwszeństwo sztuce. Tymi latami studiów żyję bowiem do dziś dnia, przetrawiając i opracowując prawie wciąż na nowo niewyczerpane tematy – wrażenia z ukochanej krainy . J. Fałat, Pamiętniki , wyd. I, Warszawa 1935; wyd. II, Katowice 1987
Artist: Adam Setkowicz
Title: ZIMĄ PRZED CHATĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Setkowicz
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: ZIMOWE POLOWANIE Z CHARTAMI, PO 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: na odwrocie napisy farbą na płótnie: alf | No 21 Wierusz-Kowalski, który był zapalonym myśliwym i doskonale znał różne łowieckie arkana, chętnie malował sceny z polowań. Często i w różnych wariantach i ujęciach powtarzał także motyw konnego polowania z chartami. Na naszym obrazie akcja rozgrywa się zimą, co daje artyście sposobność do efektownych rozwiązań kolorystycznych. Mistrzostwo artysty widać w gwałtownym ruchu jeźdźca, koni, psów. Obraz – brawurowo malowany szkic malarski – wpisuje się w zespół kilku podobnych scen z konnymi myśliwymi. Przywołać tu można obrazy Polowanie z chartami, Dojeżdżacz na polowaniu z chartami, Na przełaj przez łąki czy Na polowaniu (patrz np. obrazy na: www.agraart.pl oraz: H.P. Bühler, Polska szkoła monachijska. Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni , Warszawa 1998, il. na s. 54, 56).
Artist: Bohdan Kleczyński
Title: POWRÓT, 1887
Year: 1887
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Bohdan Kleczyński 87. Bohdan Kleczyński, miłośnik koni, które malował z niezwykłą zręcznością i łatwością – podobnie jak Józef Brandt, Juliusz Kossak, Alfred Wierusz-Kowalski i Józef Chełmoński – wielokrotnie powtarzał swoje szczególnie udane kompozycje. Często zatem zobaczyć można kuligi, napady wilków, zaprzęgi, sanny oraz, jak w tym przypadku, sceny myśliwskie, które były ulubionym motywem wśród malarzy z kręgu szkoły monachijskiej.
Artist: Julian Fałat
Title: KSIĄŻĘ ANTONI WILHELM RADZIWIŁŁ NA POLOWANIU
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: KSIĄŻĘ ANTONI WILHELM RADZIWIŁŁ NA POLOWANIU, 1886 27,8 x 19 cm (w świetle passe-partout) sygn. l.g.: Jul Fałat | 86 Obraz przedstawia księcia Antoniego Wilhelma Radziwiłła (1833-1904), XIV ordynata na Nieświeżu, XI ordynata na Klecku, generała pruskiego i członka pruskiej Izby Panów. Julian Fałat wielokrotnie jeździł do Nieświeża, biorąc – jako obserwator i rysownik – udział w urządzanych tam polowaniach. Po raz pierwszy odwiedził Nieśwież w lutym 1886 roku i wówczas poznał tam Wilhelma ks. Pruskiego (późniejszego cesarza Niemiec), który zaprosił go na dwór berliński. Później jeździł do Nieświeża jeszcze kilkakrotnie – wedle własnych słów – „ zaniedbując swoją [berlińską] karierę i fortunę “. Motywy z nieświeskich polowań miały się powtarzać w jego malarstwie przez całe lata – pierwsze obrazy cyklu artysta malował głównie gwaszem lub akwarelą, późniejsze także olejno. Swój pierwszy wyjazd do Nieświeża i spotkanie z ks. Antonim Wilhelmem Radziwiłłem opisał artysta w Pamiętnikach . W 1886 roku wielką rolę w moim życiu miał odegrać Nieśwież, stolica magnackiego rodu Radziwiłłów /.../ W roku 1886 rozeszła się wiadomość, że Wilhelm Pruski jedzie do Nieświeża na polowanie na niedźwiedzie, jako gość ks. Antoniego Radziwiłła. /.../ pomyślałem,... więcej
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: WILK W ZIMOWĄ NOC, PO 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: inne tytuły: SAMOTNIK (Einsiedler), W OCZEKIWANIU (Auf der Lauer) NOC ZIMOWA NA LITWIE (Eine Winternacht in Litauen) olej, płótno (dublaż) sygn. l.d.: A Wierusz-Kowalski Historia: własność prywatna w Niemczech; w 1926 r. wystawiony na aukcji w Wiedniu (wspólna aukcja antykwariatów C.J. (Alfreda) Wawry i Alberta Wernera; cena wyjściowa 10.000 szylingów). Obraz jest przedmiotem opracowania – ekspertyzy autorstwa pani Elizy Ptaszyńskiej, kustosza Muzeum Okręgowego w Suwałkach, znakomitej znawczyni twórczości Alfreda Wierusza-Kowalskiego, autorki licznych publikacji i książek o artyście. Poniższa nota została zredagowana w oparciu o ten tekst. Alfred Wierusz-Kowalski swoistym znakiem swojej twórczości uczynił wilka-samotnika przedstawionego na tle śnieżnego krajobrazu. Po ten motyw sięgał wielokrotnie, aranżując go w różnych konfiguracjach i eksplorując zarówno jego walory estetyczne, jak i wartości treściowe. Tłem pejzażowym były tu zakola rzeki, leśne polany bądź otwarta przestrzeń z ciemną linią lasu na horyzoncie. Bohaterem zaś – czatujący wśród nocy basior, odrzucony przez watahę samotnik lub przewodnik pędzącej zgrai. To właśnie sceny z wilkami przyniosły artyście najwyższe wyróżnienia. Obraz W lutym. Zima na Litwie, (olej, płótno, 91 x 155 cm) przedstawiający... więcej
Artist: Stephanie von Strechine
Title: PEJZAŻ NADWODNY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: S. v. Strechine
Artist: Roman Kochanowski
Title: JESIENNY LAS
Tools: oil
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 13,3 x 10,5 cm (w świetle ramy) sygn. l.d.: R Kochanowski
Artist: Piotr Michałowski
Title: ŻOŁNIERZ FRANCUSKI NA KONIU, 1832-1933
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie, na krośnie nalepka (druk wypełniony ręcznie ) o treści: ZWIĄZEK POLSKICH ARTYSTÓW PLASTYKÓW | W KRAKOWIE, PLAC ŚW. DUCHA 1. DOM ARTYSTÓW | Data przyjęcia 14/XI 1925. | Autor Piotr Michałowski | Tytuł „ Żołnierz francuski na koniu“ | /../ 1835 – 40 . W załączeniu wspólne orzeczenie dr. Kazimierza Buczkowskiego i prof. dr. Feliksa Kopery (Kraków, dn. 22 I 1942), którzy potwierdzają autorstwo Piotra Michałowskiego, a przedstawionego żołnierza określają jako „kanoniera artylerii konnej francuskiej z lat około 1840-1850“, datując tym samym obraz najwcześniej na lata ok. 1840. Według późniejszej (z 29 X 2009) i, jak się wydaje, bardziej przekonującej opinii profesor dr Joanny Szpor, autorki szerokiego opracowania Michałowski nieznany. Materiały malarskie i technika w obrazach Piotra Michałowskiego (PWN, Warszawa 1991), datowanie obrazu można przesunąć na lata 1832-1833, czyli na okres jego studiów w paryskiej pracowni N. T. Charleta.
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: DWOREK JESIENIĄ, 1902
Year: 1902
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: B. RYCHTER-JANOWSKA 19[.]2 Na odwrocie nalepka warszawskiej DESY przy ul. Foksal z nazwiskiem autorki, tytułem obrazu „Dworek“, datą 1902, określeniem techniki, wymiarami i ceną (druk wypełniony ręcznie).
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: ZIMA W TATRACH, PO 1920
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Stefan Filipkiewicz
Artist: Józef Męcina- Krzesz
Title: RÓŻE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J. Męcina Krzesz na odwrocie: – napis niebieską kredką: Własność Męcina Krzesz . – stempel o treści: Kulturamt | der Gauhauptstadt Posen | Inwent. Nr. 1847/37. – nalepka wystawowa (druk, rękopis ) o treści: TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH | POZNAŃ, Plac Wolności 18 | Reg. Obrazów nr. bież 593 | Nazwisko artysty Józef Męcina Krzesz | Tytuł obrazu (dzieła): | Róże III. | Rodzaj obrazu: ol.
Verified Artist: Yes
Artist: Otto Pippel
Title: FONTANNA NEPTUNA W TRYDENCIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Otto Pippel. Na odwrocie autorski (?) napis węglem: Otto Pippel | Brunner in Trient. Poniżej inną ręką: Remer
Artist: Jacek Malczewski
Title: SALON W LUSŁAWICACH, 1920
Year: 1920
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: J Malczewski | 1920 Na tekturze przy prawej krawędzi stemple: S | 5078. Przy krawędziach widoczne są ślady po gwoździach, a na odwrocie resztki kleju, co świadczy, że obraz pierwotnie był nabity i naklejony na krosno. Tak przygotowane tekturowe podobrazia (szczególnie dużych formatów) stosował Malczewski najczęściej, przy czym wielkość tektury nie zawsze odpowiadała rozmiarom krosna, które mogły być nieco większe; stąd spotykane różnice w wymiarach w zależności od sposobu pomiaru. (D. Markowski, Zagadnienia technologii i techniki malarstwa Jacka Malczewskiego , Toruń 2002, s. 121) Proweniencja: Obraz był pierwotnie własnością inżyniera Stanisława Vayhingera (1875-1955) właściciela większego zespołu dzieł Jacka Malczewskiego. W katalogu jubileuszowej wystawy prac artysty w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych z 1926 roku wymienionych jest aż 10 obrazów olejnych, 8 rysunków i jedna akwarela. Były wśród nich autoportrety malarza, portret Stanisława Vayhingera, jego żony Marii i syna Adama. Wnętrze pokoju; po prawej siedząca w głębokim krześle staruszka czyta książkę. Pośrodku stół nakryty czerwoną kapą, na nim kwiaty, obok fotel i szafka, po stronie lewej pod oknem biurko, przy nim fotel nakryty łowickim kilimem. Na ścianach pokoju obrazy. Olejny na tekturze, 104 x 73 cm; oznaczony u góry po prawej: J Malczewski... więcej
Artist: Jerzy Kossak
Title: WYJAZD NA POLOWANIE, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak | 1927
Artist: Józef Rapacki
Title: STRUMIEŃ NA WIOSNĘ, 1921
Year: 1921
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JÓZEF RAPACKI 1921 | OLSZANKA na odwrocie: – na górnej listwie krosna – napis: p. Walicki ; – na lewej listwie – szczątkowo zachowana nalepka wystawy w TZSP (druk, rękopis ) o treści: 16211 Autor /.../ | Tytuł Strumień na wiosnę Rodzaj /.../ | Cena 150.000 własność – | Data nadesłania 10/VIII 1921
Artist: Stanisław Straszkiewicz
Title: O WSCHODZIE, 1921
Year: 1921
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: STANISŁAW STRASZKIEWICZ 1921 Na listwie krosna przedwojenna nalepka warszawskiego Magazynu Artystycznrgo i Salonu Dzieł Sztuki Juliana Burofa (druk, stempel , atrament): [..]AZYN ARTYSTYCZNY i SALON OBRAZÓW | JULIANA BUROFA. Warszawa, Nowy Świat 47 | No 4120 Autor Straszkiewicz | Tytuł Rodzaj dzieła olejny | Cena Własność K. data 11 . [....]
Artist: Stanisław Straszkiewicz
Title: O WSCHODZIE, 1921
Year: 1921
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: STANISŁAW STRASZKIEWICZ 1921 Na listwie krosna przedwojenna nalepka warszawskiego Magazynu Artystycznrgo i Salonu Dzieł Sztuki Juliana Burofa (druk, stempel , atrament): [..]AZYN ARTYSTYCZNY i SALON OBRAZÓW | JULIANA BUROFA. Warszawa, Nowy Świat 47 | No 4120 Autor Straszkiewicz | Tytuł Rodzaj dzieła olejny | Cena Własność K. data 11 . [....]
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: STUDIUM ZIELENI JESIENNEJ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: na licu w lewym górnym narożniku odręczny napis: 74 na odwr. napisy: – czerwoną kredką: 16012 ; – ołówkiem: 1905 [w ramce]; – czerwonym długopisem: I/137 . Nalepki: – nalepka z niebieską ramką-obwódką i rękopiśmiennym tekstem: F. Ruszczyc | Studjum zieleni | jesiennej | olej | wł. rodziny. ; – nalepka wystawowa (druk, maszynopis ) o treści: Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | R. 1937 Grudzień Nr. 2133/ 91 | Autor Ferdynand Ruszczyc | Adres Wystawa pośmiertna | | [...] Studium zieleni jesiennej | Wykonanie olej cena -. Na nalepce stempel: WYSTAWA POŚMIERTNA | FERD. RUSZCZYCA Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty. Obraz wymieniony, opisany i reprodukowany: – Katalog wystawy pośmiertnej prac malarskich i rysunkowych Ferdynanda Ruszczyca , Wilno październik 1937, s. 26, nr kat. 74 [własność rodziny artysty]; – Ferdynand Ruszczyc 1870-1936 , Przewodnik 127, TZSP Warszawa, listopad – grudzień 1937, s. 34, nr kat. 74 [własność rodziny artysty]; – Ferdynand Ruszczyc 1870-1936 . Katalog wystawy pośmiertnej, TPSP w Krakowie, grudzień 1937 – styczeń 1938, s. 22, nr kat. 77 [własność rodziny artysty]; – Ferdynand Ruszczyc 1870-1936 . Katalog.... więcej
Artist: Wiktor Korecki
Title: ZIMĄ O ZACHODZIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WIKTOR KORECKI
Artist: Wojciech Kossak
Title: W DRODZE, 1934
Year: 1934
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wojciech Kossak | 1934
Artist: Wincenty Wodzinowski
Title: ODPOCZYNEK W CIENIU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W Wodzinowski Na odwrocie autorski napis: Własnoręcznie malowałem | W. Wodzinowski
Artist: Wojciech Kossak
Title: UMIZGI, OK. 1927
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wojciech Kossak Popularny motyw, w połowie lat 20. kilkakrotnie powtórzony przez artystę w niewiele różniących się między sobą wariantach (por. np. repr. w albumie: K. Olszański, Wojciech Kossak , Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1976, il. 162; – wyd. 1982, il. 222; - wyd. 1990, il. 260). Ponadto Umizgi były reprodukowane na – wydawanych przed wojną – barwnych pocztówkach.
Artist: Stanisław Kaczor-Batowski
Title: PRZYJAZD OCZEKIWANEGO GOŚCIA, 1934
Year: 1934
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. i dat. p.d.: S. Batowski | 1934 Na odwrocie tektury rękopiśmienny tekst – życiorys artysty.
Verified Artist: Yes
Artist: Wojciech Weiss
Title: KOŚCIÓŁ W PUŁAWACH, 1918
Year: 1918
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WW Na odwrocie u dołu owalny stempel: MAGAZYN PRZYBORÓW MALARSKICH | R. ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW, ul. BASZTOWA 12. Ponadto u góry karteczka z rękopiśmiennym napisem: Kaplica w Puławach . Obraz powstał w roku 1918 podczas letniego pobytu artysty „na plenerze“ w Puławach.
Artist: Wilhelm Velten
Title: W PODRÓŻ KARETĄ...
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W Velten Na odwrocie naklejona karta maszynopisu z notą dot. artysty (tekst w języku niemieckim).
Artist: Paweł Merwart
Title: NAD SEKWANĄ
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. czerwoną farbą p.d.: P. MERWART
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: KARDYNAŁ RICHELIEU W ROZMOWIE Z ZAKONNIKIEM
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: LBakalowicz | paris Odwrocie oklejone wzorzystym papierem. Mała, drukowana nalepka antykwariatu „Marcos Antiguos“ w Montevideo.
Artist: Marianne Kürzinger (Kirzinger)
Title: ZUZANNA I STARCY, 1790
Year: 1790
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: peint par Marianne Kirzinger. j 790 Scena z Opowiadania o Zuzannie , dołączonego do biblijnej Księgi Daniela i przekazującego historię młodej i pięknej żony Joakima, fałszywie oskarżonej o cudzołóstwo przez dwóch starców, których zaloty odrzuciła. Zuzannę, postawioną przed sądem i skazaną na śmierć, ocalił prorok Daniel.
Artist: Franciszek Ejsmond
Title: KOBIETA Z DZIECKIEM
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: F. Ejsmond Na odwrocie fragmentarycznie zachowana nalepka londyńskiej firmy z materiałami malarskimi – Windsor & Newton, a na ramie szczątkowo zachowana nalepka firmy oferującej dzieła sztuki – “David Bedmann’s Fine Art Rooms“ przy 105 East Baltimore Street w Baltimore (druk; ok. 1900 r.). Na bocznej listwie ramy stempel: S. BOX ORDERED
Artist: Jan Kazimierz Olpiński
Title: STARY ŻYWIEC, 1913
Year: 1913
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: K. Olpiński | Żywiec 1913 Widok – ujęty od strony targowiska i ulicy Pod Górą – w kierunku Rynku i centrum miasta. W oddali widoczna stara dzwonnica i wieża dawnego parafialnego kościoła Narodzenia Najświętszej Maryi Panny (od 1992 konkatedry diecezji bielsko-żywieckiej). Po prawej karczma „Pod Górą“ – znana powszechnie jako karczma „Pod trupkiem“ – założona w 1893 roku przez Stanisławę Iwankową z domu Tomalską. W zbiorach Muzeum Miejskiego w Żywcu znajduje się malarski szkic olejny, będący prawdopodobnie studium przygotowawczym do prezentowanej tu, ostatecznej wersji kompozycji. Porównaj: D. Firlej, Kazimierz Olpiński (1875-1936) malarstwo rysunek. Katalog Wystawy , Żywiec 2008, s. nlb., il. 66, nr kat. I/66 ( Widok na wieżę kościoła parafialnego w Żywcu ...; olej, płótno, 30 x 45; nr inw. MŻ-HA/768).
Artist: Jan Walraven
Title: ROZBITY DZBANEK
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J Walraven f Na odwrocie płótna – w części czytelny – napis, poświadczający autorstwo obrazu: Je /.../ declare que le tableau /......./ | J Walraven | Bruxelles 31/12 78.
Artist: Antoni Kozakiewicz
Title: POWRÓT ZE SPACERU, OK. 1880
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Anth Kozakiewicz. | München Na krośnie nalepka z napisem: 516/759 1/2
Artist: Leonard Wintorowski (Winterowski)
Title: FARYZEUSZ I CELNIK, 1901
Year: 1901
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Przypowieść z Ewangelii według św. Łukasza 18, 9-14 23,3 x 18,5 cm (w świetle ramy) sygn. l.d.: L. Winterowski 1901
Artist: Feliks Sypniewski
Title: ANIOŁOWIE U PIASTA, PO 1890
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: F Sypniewski Na odwrocie napisy: – pośrodku ołówkiem: Piast N 14 ; – u dołu atramentem: F Sypniewski | 1833-1902 . Brzegi tektury oklejone nierozpoznaną gazetą z 1904 r. Temat zaczerpnięty z legendy spopularyzowanej szeroko przez Juliana Niemcewicza w Śpiewach historycznych , a opowiadającej o Aniołach, Bożych wysłannikach odwiedzających Piasta i przepowiadających mu objęcie tronu, przyszłą świetność rodu i kraju, ale także późniejsze klęski mające spaść na Polskę. Śpiewy historyczne z muzyką i rycinami , wydane po raz pierwszy w r. 1816, opatrzone były licznymi rycinami wykonanymi według rysunków autorstwa, m.in. kilku polskich arystokratek, „pań malujących“. Feliks Sypniewski niejednokrotnie sięgał do Śpiewów... czerpiąc z nich – treściowe i plastyczne – pomysły do swoich obrazów. W wypadku Aniołów u Piasta , artysta inspirował się nie tylko tekstem Niemcewicza, ale także zamieszczoną przy nim ryciną – kompozycją autorstwa ks. Ewy Sułkowskiej (1786-1824), uzdolnionej rysowniczki-amatorki, która do Śpiewów historycznych przygotowała aż osiem ilustracji. [Porównaj: J. U. Niemcewicz, Śpiewy historyczne z muzyką i rycinami , Warszawa 1816, il. przy s. 30]
Artist: Emil Lindeman
Title: Z RIWIERY WŁOSKIEJ, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: E Lindeman Na odwrocie napis autorski ołówkiem: „Z Riwiery włoskiej“ | E. Lindeman. Ponadto kolumny cyfr: 7800/300
Artist: Aleksander Świeszewski
Title: ZACHÓD SŁOŃCA NAD JEZIOREM, 1881
Year: 1881
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Swieszewski | München 1881. Na krośnie niewyraźnie odbity zarys prostokątnego stempla, na listwie ramy mała drukowana nalepka monachijskiej firmy: Konrad Barth & Comp. | Vergolderwaaren-Geschäft | MÜNCHEN. Przedstawiony tu motyw pejzażowy – określany jako widok znad jeziora Aronzo – malował Świeszewski kilkakrotnie; porównaj, m.in. obrazy reprodukowane w: Katalogu doborowych dzieł malarstwa polskiego , TPSP w Poznaniu (Poznań 1918, nr kat. 35, il.) oraz w Brukmans Lexikon der Münchner Kunst, Münchner Malers im 19. Jahrhundert (Band 4, München 1983, s. 239, il. 356).
Artist: Wilhelm Kotarbiński
Title: MGŁA PORANNA, PO 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W | Kotarbiński Na odwrocie na krośnie l.g. mała drukowana nalepka; na g. poprzeczce krosna wydrapany napis: GÓRA ; na poprzeczce dolnej napis ołówkiem: 124 x 62 W załączeniu szczegółowa dokumentacja konserwatorska obrazu opracowana przez pana mgr. Szymona Zarembę, konserwatora dzieł sztuki (Płock 2017). Proweniencja: Obecni właściciele nabyli Mgłę poranną w r. 1994 za pośrednictwem toruńskiego Salonu „Mak-Art“ Obrót Antykami i Dziełami Sztuki (Toruń, ul. Mostowa 32). Według relacji przekazanej właścicielowi tegoż Salonu przez poprzednich posiadaczy obrazu, dzieło zostało zakupione bezpośrednio z pracowni Wilhelma Kotarbińskiego jeszcze przed I wojną światową. Od tego czasu pozostawało w rękach tej samej rodziny. Ostatni z jej członków w roku 1994 wystawił obraz na sprzedaż w – wyżej wzmiankowanym – toruńskim Salonie „Mak-Art“. Mgła poranna jest jedną z licznych w twórczości Kotarbińskiego alegorycznych kompozycji malowanych na płótnach o wydłużonym, pionowym formacie i przedstawiających wiotkie postacie kobiece unoszące się ponad ziemią, które mają personifikować zjawiska przyrody, pory dnia lub roku, „tajnie duszy“, nastroje, emocje ( Pieśń deszczu, Wiosna, Rosa, Wieczór, Dobro, Zło, Gwiazda, Anioł smutku, Wojna ). Obraz... więcej
Artist: Wlastimil Hofman
Title: GÓRA TABOR. BRAMA PRZED JASKINIĄ MELCHIZEDEKA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: GÓRA TABOR. BRAMA PRZED JASKINIĄ MELCHIZEDEKA, 1942 sygn. l.d.: Wlastimil Hofman 1942 | Góra Tabor Na odwrocie napis ołówkiem: Stara brama | przed Jaskinią Melchizedecha [!] | Góra Tabor ; poniżej liczby: 109 [przekreślone] oraz 343 Obraz powstał podczas pobytu Artysty w Palestynie, dokąd – poprzez Rosję i Turcję – dotarł w czasie wojennej tułaczki. Jaskinia Melchizedeka na Górze Tabor w Galilei (588 m. n.p.m.) – cel dawnych, średniowiecznych pielgrzymek; jej okolice tradycyjnie uważane były za miejsce spotkania i błogosławieństwa udzielonego przez Melchizedeka, kapłana Boga Najwyższego i króla Szalemu patriarsze Abrahamowi, powracającemu z wyprawy wojennej ( Księga Rodzaju , 14, 17-20). Nieopodal jaskini znajduje się monaster Przemienienia Pańskiego.
Verified Artist: Yes
Artist: Adam Styka
Title: PASTERZ ZE STADEM W PUSTYNNYM WADI, PRZED 1925
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ADAM | STYKA [w ramce] Obraz w oryginalnej, ozdobnej ramie; na niej nalepka wystawy Adama Styki w Galerii Georges’a Petita (Paris, 8. rue de Seze) w dniach 16 – 30 maja 1925 roku. O obrazach artysty francuscy i polscy recenzenci i krytycy pisali, m.in.: Nie znam niczego równie urzekającego jak jego [Adama Styki] ostatnie obrazy, gdzie bardzo realistycznie oddał epizody z życia nomadów... M. Thiebault Sisson; Paris 1925 cyt. za Cz. Czapliński, The Styka Family Saga / Saga rodu Styków , New York 1988, s. 146 Efekty świetlne w jego obrazach, polegające na użyciu prawie jaskrawych barw, przy niezwykłej umiejętności harmonizowania przepychu kolorów jego palety i przez umiejętne ich dozowanie, są wyjątkowe we współczesnym malarstwie... P. Bearn; Paris 1934; cyt. za Cz. Czapliński, j.w., s. 146 Malowanie światła uchodzi za bardzo trudną rzecz w obrazie. Styka trudność tę pokonał. Prosto kładzione farby opowiadają nam dziwy Wschodu, dając przedsmak faraonowych krain, czar legendy kojarząc ze światem realnym... W. Wankie; Warszawa 1922; cyt. za Cz. Czapliński, j.w., s. 145
Artist: Maurycy Gottlieb
Title: RECHA (SZKIC), 1877
Year: 1877
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Scena z „Natana Mędrca“, dramatu Gottholda Ephraima Lessinga sygn. p.d.: M. G. Proweniencja: – dom aukcyjny Sotheby’s, Jerozolima, maj 1985; – kolekcja Jacoba i Asei Furman, Santiago, Chile; – MatsArt Auctioneers & Appraisers, listopad 2008; – Louiza Auktion, Bruksela, czerwiec i grudzień 2012; – MatsArt Auctioneers & Appraisers Jerozolima, styczeń 2014; – kolekcja prywatna, Polska. Wystawy: – The Tel Aviv Museum of Art, maj – lipiec 1991; – Muzeum Narodowe w Warszawie, sierpień – październik 1991. Obraz opisany i reprodukowany, m.in. w: – K. Bernhaut, Maurycy Gottlieb. 1856-1879. 39 Reproductions of the artist’s paints, Tel-Aviv 1961, tabl. 60.; – N. Guralnik, In the Flower of Youth. Maurycy Gotlieb 1856-1879 . With contributions by E. Kolb & J. Malinowski, [kat. wystawy; V – VII 1991], Tel-Aviv Museum of Art, National Museum in Warsaw, Tel-Aviv 1991, s. 155, nr kat. 29, il.; – [J. Malinowski], Maurycy Gottlieb 1856-1878 , kat. wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, VIII – X 1991, s. nlb., nr kat. 22; – Treasures of Jewish Art: From the Jacobo and Asea... więcej
Artist: Józef Mehoffer
Title: KOMPOZYCJA ALEGORYCZNA, LATA 1892-1893
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Szkic z okresu studiów paryskich. całość: 58 x 44,5 cm; w świetle passe-partout: 43 x 33,5 cm u dołu pośrodku – pod passe-partout – napis obcą ręką: Kompozycja z czasów | paryskich 1892/3 Pochodzenie: zbiory rodziny artysty. W załączeniu potwierdzenie autentyczności rysunku i jego przynależności do zbiorów rodziny artysty wystawione przez jego prawnuczkę, p. Anną Mehoffer-Lewandowską (Kraków, 18 grudnia 2017). Rysunek opisany w katalogu: – J ózef Mehoffer . Katalog wystawy zbiorowej [wstęp H. Blum, katalog oprac. Z. Tobiaszowa, Z. Kucielska Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1964, s. 140, nr kat. 206 [ Szkic z okresu studiów paryskich ; wł. dr Zbigniew Mehoffer].
Artist: Leon Chwistek
Title: PROJEKTY SCENOGRAFII
Tools: ink
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: rysunek dwustronny 22 x 27,5 cm (awers: w świetle passe-partout) 21,8 x 27,8 cm (rewers: w świetle passe-partout)
Artist: Wlastimil Hofman
Title: PISKLĘ, 1930
Year: 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Wlastimil Hofmann | 1930 Na odwrocie – na górnej listwie krosna autorski napis ołówkiem: Pisklę ; ponadto obcą ręką numer 2523 ; na listwie dolnej napis obcą ręką: Wlastimil Hofman | „ Pisklę “ 1930 r. Do postaci czarnowłosej dziewczyny trzymającej w dłoniach bezbronne pisklę – pozowała artyście jego ulubiona modelka, Hela Fliszewska, z krakowskiego Zwierzyńca (późniejsza żona Edwarda Wlazło). Jak pisała Ada, żona artysty – Hela rosła i doroślała w naszych oczach, a zaczął ją Wlast malować jako dziewuszkę. Jej wizerunek odnajdujemy, m.in. wśród dziecięcych modeli w obrazie Adzia i jej świat (1918) a także – już w latach 30. – m.in. jako młodą matkę w obrazach Macierzyństwo czy Szczęśliwa matka (por. np. kat. D.A. Agra-Art z marca i czerwca 2018).
Verified Artist: Yes
Artist: Wojciech Weiss
Title: PEJZAŻ LETNI, PO 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WW [monogram wiązany]
Artist: Karl Ewald Olszewski
Title: ŁABĘDZIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: KarlEwaldOlszewski (jeden ciąg liter)
Artist: Eugeniusz Urbański herbu Nieczuja
Title: PAWIE PIÓRA, 1932
Year: 1932
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: E. Urbański de Nieczuja 1932 na odwrocie stempel z tekstem: O.P.C.N | BRAŞOV
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET KOBIETY, XII 1934
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel na papierze brązowym naklejonym na tekturę; sygnowany u góry po prawej: Ignacy I Witkiewicz I 1934 I T.B + A) I NΠ NP I + herb W połowie lat 20. Witkacy, rozczarowany brakiem zrozumienia publiczności, porzucił nie przynoszące mu ani zysków ani uznania malarstwo olejne i powołał do życia jednoosobową Firmę Portretową „S.I. Witkiewicz“. Sformułował wówczas Regulamin , określający zasady funkcjonowania Firmy i wyszczególniający pięć podstawowych typów wizerunków – oznaczonych kolejnymi literami alfabetu od A do E – określających konwencję, w jakiej portret miał być wykonywany. Najbardziej popularny był typ B – realistyczny, w miarę obiektywny, prezentujący modela w popiersiu, na neutralnym tle, ujmujący głowę w nieregularne obramowanie na kształt aureoli. Taki właśnie, w założeniu, miał być także prezentowany portret kobiety, malowany w grudniu 1934 roku. Ma on jednak dodatkowe oznaczenie w postaci litery A , co według Regulaminu Firmy określało portret „wylizany“, tzn. wyidealizowany z bardzo starannie opracowaną twarzą – odpowiedni raczej dla twarzy kobiecych niż męskich. Wykonanie „gładkie“, z pewnym zatraceniem charakteru na korzyść upiększenia, względnie zaakcentowania „ładności“ .... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Rafał Malczewski
Title: Z HUCULSZCZYZNY, 10 MARCA 1928
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. i dedykacja autorska l.d.: Najukochańszej Krasnoitce (?) | Zosi | Kosman. Rafał Malczewski Bystrzec. | Huculszczyzna. 10 ./. 28 ponadto wzdłuż l. krawędzi u dołu: Cudnemu Pomagierowi | [...] Towarzyszowi *do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna (Premium) w wys. 26% (VAT, droit de suite i podatek graniczny - 8%). Proweniencja: kolekcja rodziny artysty w Kanadzie.
Artist: Rafał Malczewski
Title: KURYTYBA. CHŁOPIEC GRAJĄCY W PIŁKĘ..., 1942
Year: 1942
Tools: tempera
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: KURYTYBA. CHŁOPIEC GRAJĄCY W PIŁKĘ PRZED CAFE SALAO IMPERIAL, 1942 Proweniencja: kolekcja rodziny artysty w Kanadzie. Obraz wymieniony: – S. Potępa, Rafał Malczewski , TTK Tarnów 2006, s. 316 [własność Zofii Malczewskiej]. *do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna (Premium) w wys. 26% (VAT, droit de suite i podatek graniczny - 8%).
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET MłODZIEńCA, 1934
Year: 1934
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d. białą kredką: Witkacy (T.E) | 1934 XII | NP Np + herb Po roku 1924 Stanisław Ignacy Witkiewicz ograniczył swoją twórczość malarską do działalności tzw. „Firmy portretowej”, malując pastelowe portrety według, pięciu podstawowych typów A, B, C, D, E oraz ich pochodnych, dokładnie określonych „Regulaminem Firmy”. Na tych portretach obok sygnatury często umieszczał informacje o zażytych używkach i narkotykach, których działanie na sobie eksperymentował. Prezentowany tu portret artysta określił jako typ E, dopuszczający „dowolną interpretację psychologiczną, według intuicji firmy [...] nie zawsze możliwy do wykonania” Obraz wymieniony i reprodukowany: Katalog wystawy podróżnej, z cyklu: "Spotkania ze sztuką", Łaziska Górne 1999, poz. kat 11, plansza C - il. barwna.
Verified Artist: Yes
Artist: Władysław Chmieliński
Title: WARSZAWA – WIDOK OD STRONY...
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: WARSZAWA – WIDOK OD STRONY MARIENSZTATU NA KOŚCIÓŁ ŚW. ANNY I NOWY ZJAZD (WIADUKT PANCERA) sygn. p.d.: Wł. Chmieliński
Verified Artist: Yes
Artist: Władysław Chmieliński
Title: WIDOK NA WAWEL Z ULICY KANONICZEJ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński
Verified Artist: Yes
Artist: Rajmund Kanelba
Title: BUKIET – MAKI I INNE KWIATY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: kanelba na odwrocie na krośnie napis „ A “; nadto mała okrągła nalepka z napisem A
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: MARTWA NATURA, OK. 1944
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Ebiche na odwrocie na płótnie pionowo barwny szkic twarzy kobiety (zamazany) Porównaj: – Martwa natura na tle czerwonej draperii, 1944; [w:] Eugeniusz Eibisch obrazy olejne, rysunki , Muzeum Narodowe w Warszawie, maj-czerwiec 1967, poz. 21, s. 62, il. 10 czarno-biała.
Artist: Eliasz Kanarek
Title: KWIATY, OK. 1950
Tools: oil, mixed
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu: E. Kanarek Na odwrocie na krośnie nalepka galerii (druk, rękopis): Painting courtesy of | THE LITTLE GALLERY | 252 SOUTH 16TH STREET, PHILADELPHIA 2, PA.| KINGSLY 5.7562 | Flowers – Kanarek – 450 –
Artist: Rafał Malczewski
Title: JESIENNY BUKIET, OK 1945
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rafał Malczewski Na odwrocie szkic czarną kredką lub ołówkiem: martwa natura z kwiatami w wazonie. Napis tuszem: 403. *do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna (Premium) w wys. 26% (VAT, droit de suite i podatek graniczny - 8%). Proweniencja: zbiory rodziny artysty.
Artist: Rajmund Kanelba
Title: STARA PRZYSTAŃ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: kanelba Na odwrocie napis na płótnie: THE OLD WHARF | by | KANELBA Na listwie krosna nalepka (maszynopis) o treści: The old wharf | by | Kanelba | 4000.
Artist: Alicja Halicka
Title: PORTRET DZIEWCZYNY, OK. 1935-1938
Tools: gouache, pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. ołówkiem l.d.: Halicka Na odwrocie duża, ozdobna firmowa pieczątka z tekstem: Crescent | ILLUSTRATION | No 300 | C. Product of | CHICAGO CARDBOARD | COMPANY
Artist: Soter Jaxa-Małachowski
Title: PORT NA HELU, 1920
Year: 1920
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: S Jaxa | 1920
Artist: Marian Mokwa
Title: WYSOKI BRZEG
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Mokwa