Artist: Józef Chełmoński
Title: STAW, PO 1900
Tools: oil
Surfaces: plywood
Description: IInformacje o dziele: Na odwr., wzdłuż g. krawędzi napis atramentem naniesiony przez Jadwigę, córkę artysty: Autentyczność szkicu śp. Ojca mego Józefa Chełmońskiego | stwierdzam J. Chełmońska Poniżej napisy ołówkiem: - po lewej: 1. ; - po prawej: 5 Baraka [?-TM] /; - poniżej pośrodku: Gutowski . Proweniencja: - spuścizna artystyczna Józefa Chełmońskiego; - po 1914 własność jego córki Jadwigi; - następnie kolekcja dr. Józefa Gutowskiego w Warszawie; - po 1937 własność jego syna Jana Gutowskiego; - po 1977 własność Marii, córki Jana. Obraz posiada ekspertyzę p. Tadeusza Matuszczaka, badacza i wybitnego znawcy życia i oeuvre artysty (z dnia 2 stycznia 2017). Do tego opracowania odwołujemy się w poniższej nocie, przywołując obszerne fragmenty tekstu. Pejzaż Staw cechuje - typowa dla szkiców Chełmońskiego - wirtuozeria malarskiego warsztatu oraz prawda i prostota kompozycji, przepojonej silnym współ czuciem z przyrodą, a także poetycki, pełen nostalgii nastrój i równocześnie kojący spokój. Wyrazisty, acz pełen niuansów koloryt... więcej
Artist: Jan Matejko
Title: ALCHEMIK SĘDZIWÓJ I ZYGMUNT III, OK. 1865
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: szkic kompozycyjny oraz studium głowy Sędziwoja wymiary w świetle passe-partout sygn. atramentem u dołu pośrodku wiązanymi inicjałami: JM Na odwrocie, na „plecach“ passe-partout napis atramentem: Szkic ołówkowy | z roku 1867 do obrazu „Alchemik Sędziwój i Zygmunt III“. U dołu mała nalepka z napisem atramentem: N 59 Michał Sędziwój (1566-1646), absolwent Akademii Krakowskiej, zajmował się naukami przyrodniczymi i alchemią. Był autorem Traktatu o kamieniu filozoficznym. Przez pewien czas przebywał na dworze Zygmunta III, który sam zajmował się złotnictwem i interesował się „wiedzą tajemną“. Przeprowadzone przez Sędziwoja doświadczenie, mające przeobrazić stopy różnych metali w szczere złoto, polegało ponoć na niezauważalnym usunięciu z grudki złota warstwy powlekającego ją srebra, a następnie demonstracji udanej „przemiany“. Rysunek jest szkicem do dużego olejnego obrazu ukończonego w roku 1867, znanego pt. Alchemik Sędziwój i Zygmunt III (olej... więcej
Artist: Jan Matejko
Title: ŚW. WOJCIECH I BOLESŁAW CHROBRY, 1865
Year: 1865
Tools: pencil
Surfaces: cardboard, paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: APOSTOLSTWO ŚW. WOJCIECHA. ŚW. WOJCIECH I BOLESŁAW CHROBRY, 1865 (wymiary w świetle passe-partout: 10 x 12 cm) sygn. wiązanymi inicjałami p.d.: JM | 1865 rp. Przy dolnej krawędzi napis: Św Wojciech z Bolkiem Chrab/.../ | (Kompozycja do Kościoła) Szkic nieznanej (niezrealizowanej?) kompozycji. Rysunek można hipotetycznie łączyć jedynie z, wzmiankowanym przez Mariana Gorzkowskiego, pomysłem dotyczącym dekoracji wnętrz krakowskiego „magistratu“ (Pałacu Wielopolskich). Otóż - jak pisze Gorzkowski - dr [Józef] Dietl, prezydent miasta Krakowa, umysł ruchliwy i czynny, zamierzał ozdobić salę magistratu ściennymi malowidłami. Zaprosiwszy Matejkę, prowadził z nim w tym kierunku narady. Matejko przedstawił mu swoje pomysły: by ściany w sali radnej zapełnić malowaniem obrazów na tle ujemnych, a potem dodatnich wypadków dotyczących miasta Krakowa; rozpocząwszy więc zabójstwem św. Stanisława na Skałce, dopełnić apostolstwem św. Wojciecha, potem różnymi scenami /./ Projekt ten nie przyszedł jednak do skutku... O obrazie Apostolstwo św. Wojciecha: więcej
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: CIS (TUCHOLA), 1931
Year: 1931
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 51,5 x 37,5 cm (odbitka), 53,5 x 41,9 cm (cały arkusz) sygn. ołówkiem pod ryciną p.d.: LWyczól 1931 r Potężny cis o płynnych gałęziach, wtopiony w słoneczne lśnienie (D. Muszanka) pochodzi z teki autolitografii „Wrażenia z Pomorza“ (seria I) wydanej w roku 1931 w nakładzie 40 egzemplarzy. Teka ta zawierała osiem litografii. W zamyśle artysty „Wrażenia z Pomorza“ miały obejmować pięć serii prac, wyszła tylko pierwsza. Egzemplarze - oferowanej tu - autolitografii Cis przechowywane są, m.in. w zbiorach Ossolineum we Wrocławiu, w Muzeum Okręgowym im. L.Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, w Muzeum Archidiecezjalnym w Poznaniu, Muzeum Narodowym w Warszawie. O tece „Wrażenia z Pomorza“, m.in.: - J. Kuglin, Jak powstała „Teka Pomorska “ [w:] Księga pamiątkowa wydana w 80-rocznicę urodzin Leona Wyczółkowskiego , Poznań 1932, s. 53-59; - D. Muszanka, Litografia Leona Wyczółkowskiego , Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Kraków 1958, s. 56-57 [o Tece Lubelskiej ]; - M. Grońska, Grafika w książce, tece, albumie , Wrocław-Warszawa-Kraków 1994, s. 299,... więcej
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: POTOK W GÓRACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygn. p.d.: M. G. Wywiórski
Artist: Teodor Axentowicz
Title: STAROŚĆ I MŁODOŚĆ, OK. 1920
Tools: pastel, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: T. Axentowicz na odwrocie napisy: 939 [kredką niebieską]; No 70 [ołówkiem] Nastrojowy obraz z - częstym w twórczości Axentowicza - motywem siwowłosego starca i zamyślonej młodej dziewczyny, określanym najczęściej tytułem Starość i młodość - łączy się z większym zespołem podobnych symboliczno-rodzajowowych kompozycji o treściach związanych z upływem czasu, przemijaniem, starością.
Artist: Jacek Malczewski
Title: PYTIA, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: tektura (pierwotnie nabita na krosno) sygn. u dołu, wzdłuż lewej krawędzi: J Malczewski 1922 Na odwrocie szkic postaci siedzącej kobiety w ujęciu 3/4, po kolana (kompozycja w formacie pionowym). Obraz przedstawia Pytię, kapłankę świątyni Apollina w Delfach, przybytku słynnej wyroczni. Pytia była wieszczką - siedząc nad głęboką rozpadliną skalną, z której wydobywały się opary gazów ziemnych, przepowiadała przyszłość w ciemnych nieraz i niezrozumiałych słowach. W tle, na wzgórzach widać grecką świątynię, a ze skłębionych oparów wynurzają się popiersia mężczyzn - zapewne kapłanów (?) porządkujących zagadkowe słowa wyroczni. Motyw ten Malczewski malował kilkakrotnie już wcześniej, w roku 1917; obrazy przedstawiające grecką wieszczkę znajdują się w zbiorach Lwowskiej Galerii, w Muzeum Narodowym w Krakowie i Muzeum Narodowym w Kielcach. Powstały w ostatnim roku wojny i jak zwykle u Malczewskiego niosą odniesienia, pytania i nadzieje dotyczące przyszłości Polski. Tak też odczytywać można i nasz obraz, znów zawierający pytanie o przyszłość niepodległego już kraju. Zagadkowy uśmiech wieszczki sugeruje... więcej
Artist: Jacek Malczewski
Title: AUTOPORTRET W OGRODZIE, 1906
Year: 1906
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: JMalcz Na odwrocie w górnym lewym rogu napis ołówkiem: Stempuchowo (!). Pośrodku częściowo czytelny napis ołówkiem: 280 [dalej nieczytelnie] Proweniencja: Obraz - zakupiony bezpośrednio od artysty - pochodzi z kolekcji rodziny Moszczeńskich h. Nałęcz; przed wojną znajdował się w pałacu Moszczeńskich w Stępuchowie (powiat wągrowiecki). Ten brawurowo malowany autoportret artysty - przez analogię z jego innymi pracami - datować można na rok 1906. Malczewski mieszkał wówczas w willi „Pod Matką Boską“ na krakowskim Zwierzyńcu (dziś ul. Księcia Józefa 29). Dom otoczony był dużym ogrodem, w jednym z jego krańców wznosił się wysoki mur. Właśnie ten zakątek ogrodu odnajdujemy na kilku innych obrazach, opatrzonych przez artystę datą 1906 - np. w Autoportrecie z muzą (Lwowska Galeria Sztuki) i Autoportrecie z dwiema postaciami (Muzeum Narodowe w Szczecinie). Artysta jest na nich również ujęty w popiersiu, a w ręku trzyma malarską paletę. Nasz obraz wyróżnia się jednak większą swobodą pozy i gestu portretowanego, a nawet jego swoistą dezynwolturą. Malczewski patrzy na widza nieco z góry, jest lekko, trochę ironicznie uśmiechnięty, pewny swej wartości jako artysty i twórcy. Portret, malowany szerokim gestem, zwraca także uwagę wysmakowanym kolorytem z pięknie... więcej
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: PORTRET DR JANA RACZYŃSKIEGO, 1904
Year: 1904
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po lewej: SW 1904 | KRAKÓW Na odwrocie nalepka wystawowa o treści (druk wypełniony ręcznie atramentem): MALARSTWO POLSKIE XIX WIEKU | Wystawa w Muzeum Wielkopolskiem r.1932 | Autor: Wyspiański | Tytuł: Portret pana | Techn. pastel | Nazwisko i adres właściciela | WP. Wanda Chełmońska-Boczkowska | Poznań, Matejki 68. Ponadto - opatrzona podpisem generalnego konserwatora i stemplami Ministerstwa Kultury i Sztuki Rzeczypospolitej Polskiej - karta będąca załącznikiem do pisma Naczelnej Dyrekcji Muzeów i Ochrony Zabytków z dnia 2 VIII 1947, zezwalającego na wywóz obrazu za granicę (L. dz. 4970/47/N.D.M.). Proweniencja: - 1925 w zbiorach krakowskiego adwokata, dra Zygmunta Ehrenpreisa (1875-1930); - 1932 - według nalepki na odwrocie obrazu - własność malarki Wandy Chełmońskiej-Boczkowskiej (zam. Poznań, ul. Matejki 68; porównaj: Księga adresowa m.st. Poznania rok 1930); - później - ale jeszcze w latach 30. - w zbiorach draHilarego Stykolta (1894-1974) - najpierw w Łodzi, a po wojnie w Toronto, w Kanadzie. Hilary Stykolt - chemik i doktor praw - wraz z żoną Henriettą z domu Ring zebrał większy zespół dzieł Stanisława Wyspiańskiego, które - bezpiecznie ukryte na czas wojny - w 1947 trafiły do Toronto, gdzie... więcej
Artist: Anna Bilińska - Bohdanowiczowa
Title: DAMA Z CZASÓW DYREKTORIATU, 1883
Year: 1883
Tools: pastel, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: karta ze szkicownika artystki wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: Anna Bilińska. | Paris 1883. -
Artist: Leon Chwistek
Title: LEDA, OK. 1925
Tools: feather
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout Drugostronnie na całej karcie zapis obliczeń matematycznych. Znane są podobnie traktowane rysunki wykonane na cienkim, prześwitującym papierze (karcie z zeszytu). Są to szkice do zamierzonych kompozycji malarskich, nanoszone drugostronnie na karty z różnymi - matematycznymi, architektonicznymi itp. - notatkami. Wśród nich, m.in. Wenus i rysunki geometryczne (rysunek repr. w monografii artysty pióra Karola Estreichera, Leon Chwistek , Kraków 1971, il. 118).
Artist: Władysław Skoczylas
Title: PAŁAC DOŻÓW W WENECJI. SCHODY GIGANTÓW, 1909
Year: 1909
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: W. Skoczylas 09
Artist: Teodor Grott
Title: KACZEŃCE W WAZONIE, 1919
Year: 1919
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Teod. Grott | 919 Na odwrocie nalepka (druk) o treści: SALON OBRAZÓW ART. POLSK. | KUNSTHANDLUNG | JAKÓB WEITZMANN | PIERWSZORZĘDNY | SKŁAD RAM | LWÓW UL. AKADEMICKA 28
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: PORTRET DZIEWCZYNKI, 1895
Year: 1895
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: S WYSPIAŃSKI 1895 Na odwr. drukowana nalepka antykwariatu czynnego w Krakowie w latach okupacji niemieckiej (1940-1945?): MALARSTWO-RZEŹBA- | SPRZEDAŻ-KUPNO-OCENA | HALINA GRZYBOWSKA | Kraków. ul. Zwierzyniecka 14. Na nalepce napis atramentem: lb 1127, St. Wyspiański, głowa, pastel, papier 38 x 42 Obraz posiada ekspertyzę p. Marty Romanowskiej, znawczyni ouevre artysty (z dnia 22 lutego 1996 roku). Do tego opracowania odwołujemy się w poniższej nocie. Wyspiański przez całe życie z upodobaniem malował portrety. Cechami łączącymi te prace były: samodzielny wybór modela, umiejętność obserwacji, a także ogromna łatwość w malowaniu. Były to portrety rodzinne, portrety przyjaciół, znajomych, autoportrety. Modeli wybierał w sposób bezkompromisowy. Malował tych, których chciał i których chętnie obserwował, odsłaniając bez ogródek i upiększeń wielość cech osobowych portretowanych i z wielką przenikliwością ujawniając informacje niedostępne nawet dla samych modeli. /.../ Szczególnie chętnie malował dzieci. Obserwował je w różnych sytuacjach; śpiące, zamyślone, skupione były doskonałymi modelami, zwłaszcza wtedy, gdy nie miały świadomości, że uważnie patrzy na nie człowiek dorosły. Portrety te nie były pozowane, dziecko nie próbowało dostosować się do malarza,... więcej
Artist: Józef Mehoffer
Title: PORTRET JADWIGI, ŻONY ARTYSTY, 1905
Year: 1905
Tools: watercolor, coal
Surfaces: cardboard, paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p. d.: JM | 905 na odwrocie mały fragment i ślad po zdartej nalepce z rękopiśmiennym tekstem. Portret przedstawia Jadwigę z Janakowskich (1871-1956), żonę Józefa Mehoffera (od 1899) a zarazem jego ulubioną modelkę. Jadwiga także była malarką - studiowała w Monachium i w Paryżu, gdzie poznała przyszłego męża. Mehoffer stworzył całą galerię portretów tej pięknej, niezwykle eleganckiej pani. Przedstawiał ją w strojnych, wytwornych sukniach i fantazyjnych kapeluszach, które często sam projektował. Można tu przypomnieć choćby piękny portret Na letnim mieszkaniu z roku 1904 lub Portret na tle Pegaza z roku 1913 (oba w zbiorach MNK). Postać żony umieścił artysta także w słonecznej scenerii Dziwnego ogrodu (1902-1903), swego wspaniałego i sławnego obrazu (zbiory MNW).
Artist: Józef Mehoffer
Title: DWOREK I OGRÓD W JANKÓWCE, 1914
Year: 1914
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Józef Mehoffer 1914 Obraz przedstawia widok na dom i ogród Jadwigi i Józefa Mehofferów w Jankówce pod Krakowem. Jak wspomina Antoni Waśkowski, artysta kupił ten stary drewniany dworek w roku 1908 - Od dworku spadał łagodnie ku południowi duży ogród - znamy go z obrazów Mehoffera - pełen kwiatów, a w dole był sad. Przy ścianie dworku - przyzba... Artysta urządził i zaprojektował zarówno wnętrza dworu, jak i otaczający go wspaniały ogród, urzekający rozmaitością zmieniających się barw kwiatów, zieleni drzew i krzewów. W Jankówce namalował wiele rozsłonecznionych, pogodnych obrazów - piękne Słońce majowe (1911), Czerwoną parasolkę (1911) czy - jak na naszym obrazie - widoki ukwieconych ogrodowych tarasów schodzących w dół ku sadom i dolinie rzeki. W swoim dworku Mehofferowie często gościli przyjaciół i znajomych, a w letnie wieczory - zapadało wśród gości milczące zasłuchanie... Z dworku, przez otwarte okna dochodziła muzyka: Egon Petri grał Bacha, Beethovena i Liszta. Grywał tu również Zygmunt Przeorski, Zygmunt Dygat a Karol Hubert Roztworowski... tam pisał „Judasza“ i „Kaligulę“... (wszystkie cytaty: A. Waśkowski, Znajomi z tamtych lat , Kraków... więcej
Artist: Julian Fałat
Title: RZEKA ZIMĄ, 1919
Year: 1919
Tools: pastel, crayon
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JFałat Bystra | 1919 Julian Fałat przyjechał do Bystrej po raz pierwszy w roku 1893. Jednak dopiero po 1902 i po odbytej tam kuracji sanatoryjnej zaczął odwiedzać Bystrę częściej. Z czasem zbudował tu willę i pracownię, a w 1910, po rezygnacji ze stanowiska dyrektora krakowskiej ASP, zamieszkał w Bystrej na stałe. Częstym motywem jego obrazów były wówczas rozległe pejzaże z łagodnymi lesistymi stokami Beskidów czy górskie potoki wezbrane w czas powodzi lub płynącymi spokojnie wśród śniegów. W obrazach tych niejednokrotnie powtarzały się podobne ujęcia całych partii krajobrazu, oglądanego codziennie przez artystę.
Artist: Juliusz Kossak
Title: POLOWANIE NA ZAJĄCE, 1879
Year: 1879
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l. d.: Juliusz Kossak | 1879 Obraz Kossaka - z konnymi myśliwymi, chartami i chowającym się w trawach zającem - zdaje się nawiązywać do słów starej, ludowej piosenki myśliwskiej: Siedzi sobie zając pod miedzą, A myśliwi o nim nie wiedzą, Psy po polu rozpuścili, Krzyk i łoskot uczynili: Był tu kot, był tu kot.
Artist: Józef Brandt
Title: KOZAK NA STANOWISKU, 1881
Year: 1881
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Józef Brandt | z | Warszawy Na odwrocie dwie nieczytelne pieczątki na płótnie - owalna i prostokątna. Na górnej listwie - także nieczytelna - pieczątka okrągła; obok napisy 18, 9341 i 24 . Proweniencja: Przed 1910 obraz był w zbiorach Miklósa (Nicolasa) de Szemere, węgierskiego polityka i dyplomaty, a w dniach 9-17 XII 1910 został wystawiony na aukcji jego kolekcji w Kaiserlich-Königliches Versteigerungsamt (Dorotheum) w Wiedniu. Później trafił do Anton Stöckl Kunsthandlung w Karlsbadzie, a następnie do zbiorów prywatnych. W czerwcu 2012 oferowany był na aukcji Sotheby’s w Londynie. Kozak - samotny na szerokim stepie, gdzieś w „dzikich polach“ Ukrainy - to motyw powtarzający się w twórczości Brandta wielokrotnie (porównaj obrazy na stronie Domu Aukcyjnego Agra-Art: http://www.agraart.pl/). Najbliższą analogią jest tu zaginiony obraz Na czatach, w którym artysta umieścił tę samą postać Kozaka z koniem, w identycznym ujęciu, ale na płótnie o pionowym formacie (reprodukcja w: „Życie i Sztuka“... więcej
Artist: Roman Kochanowski
Title: PEJZAŻ ZIMOWY Z TOPOLAMI, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie - na tekturowych plecach - nalepka wystawy w Muzeum im. Oskara Kolberga w Przysusze. Obraz opisany i reprodukowany w: - Roman Kochanowski [1857-1945]. W 150. rocznicę urodzin , [red. i opracowanie Z. K. Posiadała], Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Radom 2007, s. 236, nr kat. 139, il. na s. 153.
Artist: Jerzy Kossak
Title: W ODWROCIE SPOD MOSKWY, 1928
Year: 1928
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak 1928 Na krośnie częściowo zachowana nalepka galerii w Poznaniu (druk): M. NOWICKI & R. GRÜNASTEL | Właściciel L. Winiecki | Plac Wolności /./ POZNAŃ Telefon nr. 1163 | Zakła/./ /./, skład obrazów i ram | s /./ Ponadto na odwr. napis kredką 7545 oraz pieczątka o treści: Z. ZIEMBICKI | Kraków Plac Maryacki L. 2.
Artist: Wojciech Kossak
Title: HUZAR NAPOLEOŃSKI, 1894-1896, 1907
Year: 1907
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: HUZAR NAPOLEOŃSKI (FRAGMENT PANORAMY „BEREZYNA“), 1894-1896, 1907 sygn. p.d.: WOJCIECH KOSSAK Na górnej listwie krosna nalepka antykwaryczna (druk wypełniony ręką artysty) o treści: Liczba: [..]91 | Autor: Wojciech Kossak | Treść: Nie - [..]acić się muszę .... | Cena sprzedaży: Kor. 4.500 . - (suma napisana na małej naklejce) Panoramę Berezyna , przedstawiającą dramatyczny odwrót wojsk Wielkiej Armii spod Moskwy i ich przeprawę przez rzekę Berezynę w dniu 28 listopada 1812, malował Wojciech Kossak, wspólnie z Julianem Fałatem i zespołem malarzy, od grudnia 1894 do kwietnia 1896. Kossak - któremu pomagał K. Pułaski - był autorem niemal całości kompozycji figuralnej; Fałat - przy współpracy J. Stanisławskiego, A. Piotrowskiego i M. G. Wywiórskiego - namalował grupę przy moście dla pieszych i cały pejzaż. Ukończoną panoramę wystawiono w roku 1896 w Berlinie, w 1898 w Warszawie, w 1900 w Kijowie i rok później w Moskwie. Przez kilka następnych lat ogromne płótno [15 x 120 m] - zwinięte na wałki - niszczało przechowywane w Krakowie, aż w roku 1907, pod kierunkiem samego Kossaka, zostało pocięte na części. Poszczególne fragmenty, po konserwacji i koniecznych uzupełnieniach,... więcej
Artist: Eugeniusz Wrzeszcz
Title: CHATA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: E. Wrzeszcz
Artist: Wojciech Kossak
Title: POBUDKA! TRĘBACZ UŁANÓW Z KONIEM, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 28 x 23 cm (w świetle ramy) sygn. p.d.: Wojciech Kossak | 1922
Artist: Jerzy Kossak
Title: WYJAZD NA POLOWANIE PAR FORCE, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak 1922 Na krośnie pieczątka o treści: PLAC ZAMKOWY | Galeria Sztuki | Andrzej Szewczyk /../ Warszawa, Pl. Zamkowy 1/13
Artist: Tadeusz Ajdukiewicz
Title: AMAZONKA NA SIWYM KONIU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Tadeusz Ajdukiewicz Na krośnie cztery firmowe stemple o treści: Lira, obrazove lišty a ramy | provoz Horni Planá. Ponadto po dwa stemple - 90 i 120 - odnoszące się do wymiarów krosna.
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: NA POLOWANIE Z CHARTAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A Wierusz-Kowalski Proweniencja: - Kolekcja prywatna w Lyme, Connecticut, U.S.A. - Kolekcja prywatna w Kanadzie. Wierusz-Kowalski, który sam był zapalonym myśliwym i doskonale znał różne łowieckie arkana, malował wiele obrazów ze scenami z polowań. Często, w różnych wariantach i ujęciach, powtarzał też motyw konnego polowania z chartami. Łowy z chartami były sztuką samą w sobie i miały długą tradycję, by wspomnieć chociażby mickiewiczowskiego Pana Tadeusza . W takim polowaniu jadący konno myśliwy w odpowiednim momencie spuszczał psy ze smyczy, aby mogły doścignąć zwierzynę. Charty musiały być doskonale ułożone i zgrane, a sam myśliwy musiał być znakomitym jeźdźcem i mieć dobrego konia, by sprostać im w gonitwie po bezdrożach. O specyfice polowań z chartami: http://www.celerrimus.topcharty.net/charty_pl/c_historia.htm
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: ŚWIT. ROZTOPY, PRZED 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. G. Wywiórski Na górnej listwie krosna fragment drukowanej nalepki (tekst nieczytelny)
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: SANNA. POWRÓT Z MIASTA, OK. 1890
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A Wierusz-Kowalski Na odwr. fragmentarycznie zachowane nalepki (druk): - 1. większa z numerem: 83; - 2. mała, z częścią tekstu: [..]ann München | 3105; - 3. najmniejsza z nr.: 848. Ponadto - w części czytelne - napisy niebieską kredką: 1288 | # . Wierusz-Kowalski - jak pisał współczesny mu recenzent - „przędzę swych pomysłów kompozytorskich“, w których krajobraz, ludzie i konie grają równoważną, rolę snuł z życia wiejskiego, z rodzimych, polskich realiów. Dzieła te były wysoko cenione i poszukiwane na rynku sztuki, tak ze względu na „egzotyczny“ dla zachodnich odbiorców temat, jak i mistrzostwo malarza. W obrazach tych uderza dbałość o realia, doskonała charakterystyka postaci ludzi i świetnie uchwyconych w ruchu koni, a także wirtuozersko odtworzone światło i śniegi, mieniące się odcieniami różu, błękitnawej zieleni i błękitu. Z reprodukcji prasowej znana jest niemalże bliźniacza kompozycja zatytułowana Powrót z miasta i opatrzona następującym komentarzem: Znany nasz artysta-malarz, prof. Alfred Wierusz Kowalski, chociaż przebywający stale w Monachium, wszakże podczas częstych odwiedzin kraju rodzinnego, chwyta temata swojskie i ze znanym naszym czytelnikom... więcej
Artist: Julian Fałat
Title: Z POLOWANIA W NIEŚWIEŻU, OK. 1890
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: canvas, cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JFałat Nieśwież Proweniencja: - kolekcja Teodora J. Lopatkiewicza, dyplomaty w służbie zagranicznej Departamentu Stanu U.S.A., działacza polonijnego; - kolekcja dra Józefa A. Malejki, Nowy Jork; - Z. Michał Legutko, Lipert Gallery, Nowy Jork (1989/90); - kolekcja Barbary Piaseckiej Johnson, Jasna Polana, Princeton, New Jersey. Prezentowany obraz jest jednym z wcześniejszych opracowań motywu zimowego polowania w Nieświeżu, gdzie Fałat, zapraszany przez Radziwiłłów, bywał na przełomie lat 80. i 90. XIX w. Po raz pierwszy odwiedził Nieśwież w lutym 1886 i wówczas poznał tam Wilhelma ks. Pruskiego (późniejszego cesarza Niemiec), który zaprosił go na dwór berliński. Później jeździł do Nieświeża jeszcze kilkakrotnie - wedle własnych słów - „ zaniedbując swoją [berlińską] karierę i fortunę “. Motywy z nieświeskich polowań miały się powtarzać w jego malarstwie przez całe lata - pierwsze obrazy cyklu „nieświeskiego“ artysta malował głównie gwaszem lub akwarelą, późniejsze także olejno. Prezentowany tu obraz zaliczyć można właśnie do zespołu prac wcześniejszych, powstałych ok. roku 1890. więcej
Artist: Józef Czajkowski
Title: ZIMA POD WAWELEM - PLANTY, 1935-1936
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JÓZEF CZAJKOWSKI Na odwr. nalepka wystawy z 1936 roku w krakowskim TPSP (druk wypełniony atramentem): TOW. PRZYJ. SZTUK PIĘKN. W KRAKOWIE | Autor Józef Czajkowski | Tytuł dzieła Zima pod Wawelem | Planty | Rodzaj dzieła olej - tekt Cena 350. - | Podpis autora 1936 Ponadto karta z orzeczeniem potwierdzającym autorstwo Józefa Czajkowskiego wydanym w Krakowie dnia 20 II 1978 przez biegłego sądowego L. Ludwikowskiego.
Artist: Leonard Wintorowski (Winterowski)
Title: SANNA, 1916
Year: 1916
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Leonard Wintorowski 1916
Artist: Zygmunt Rozwadowski
Title: ODPOCZYNEK NA POPASIE, 1906
Year: 1906
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Z. JRozwadowski 1906. Na odwrocie stempel o treści: A. Beacock | LWÓW - LEMBERG | Hetmańska 4. Notatki ołówkiem: 1576 zł; [..] 4453
Artist: Stanisław Straszkiewicz
Title: O WSCHODZIE, 1921
Year: 1921
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: STANISŁAW STRASZKIEWICZ 1921 Na listwie krosna przedwojenna nalepka warszawskiego Magazynu Artystycznrgo i Salonu Dzieł Sztuki Juliana Burofa (druk, stempel , atrament): [..]AZYN ARTYSTYCZNY i SALON OBRAZÓW | JULIANA BUROFA. Warszawa, Nowy Świat 47 | No 4120 Autor Straszkiewicz | Tytuł Rodzaj dzieła olejny | Cena Własność K. data 11 . [....]
Artist: Tadeusz Ajdukiewicz
Title: PORWANIE, 1896
Year: 1896
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Tadeusz Ajdukiewicz | 1896 Porwanie , obraz znany także pod tytułami Branka, Branka tatarska i niemieckim Ein Überfall in der Steppe - dzięki licznym reprodukcjom - to w swoim czasie chyba jedno z najbardziej popularnych dzieł Tadeusza Ajdukiewicza, zwracające uwagę egzotycznym, dramatycznym tematem. Wedle słów współczesnego recenzenta, rzecz dzieje się w Bułgarii, której mieszkańców Ajdukiewicz miał sposobność poznać podczas dłuższej wycieczki w te strony [...] a patrzeć umiał dobrze, skoro uwagi jego nie uszedł żaden szczegół charakteryzujący akcję i nadający jej barwność i życie. W dali widać gorejącą osadę - to baszybuzuki podłożyli ogień, ażeby w zgiełku i przestrachu, stąd powstałym, łatwiej móc dokonać zbrodniczego swego napadu i bezpieczniej ujść ze zdobyczą. Środkiem przez pola pędzi główny przywódca wyprawy. Przed sobą trzyma półnagą Turczynkę [?] na twarzy dziewczyny odbija się przestrach, jedną ręką uchwyciła się grzywy konia, drugą odpycha napastnika [...] Zarówno w rysunku, pełnym śmiałej ekspresji, jak i w szczegółach kompozycji, znać tu rękę znakomitego artysty, a zarazem w dosadnej charakterystyce koni uderza wytrawność i temperament mistrza. (patrz niżej: „Tygodnik Ilustrowany“ 1897). Wydaje... więcej
Artist: Stanisław Gałek
Title: KRAJOBRAZ TATRZAŃSKI, 1920
Year: 1920
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ST. GAŁEK | 1920 Na odwrocie napis ołówkiem: 30 x 38
Artist: Jerzy Kossak
Title: KONIE NA GÓRSKIEJ POLANIE, 1940
Year: 1940
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 66,5 x 96 cm (w świetle ramy) sygn. l.d.: Jerzy Kossak | 1940 Na odwrocie obrazu oraz na ramie stemple: J. J. FIALA | PICTURE FRAMES | 43. PRAED ST. [..] FLOOR | London: W.2 01-7277828
Artist: Adam Setkowicz
Title: GĘSIARKA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Setkowicz Na listwach krosna cztery stemple: SKŁAD PAPIERU | R. ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW, BASZTOWA /../. Ponadto po dwa stemple 35 i 50 odnoszące się do wymiarów krosna. Na listwie bocznej nieczytelny napis ołówkiem.
Artist: Wojciech Kossak
Title: UMIZGI, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wojciech Kossak | 1927 Na dolnej listwie krosna nalepka firmy z materiałami malarskimi (o kształcie palety malarskiej) z tekstem: LECHERTIER | BARBE LTD | 95 JERMYN ST | LONDON, S.W.1. | Universal | Artists | Colourmen Popularny motyw, w roku 1927 kilkakrotnie powtórzony przez artystę w niewiele różniących się między sobą wariantach (porównaj np. repr. w albumie: K. Olszański, Wojciech Kossak , Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1976, il. 162; - wyd. 1982, il. 222; - wyd. 1990, il. 260). Ponadto Umizgi były reprodukowane na - wydawanych przed wojną - barwnych pocztówkach.
Artist: Stanisław Gałek
Title: KROKUSY W TATRACH, 1921
Year: 1921
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: ST. GAŁEK | ZAKOPANE | 1921 Na górnej listwie krosna napis tuszem: 126/12. Na listwie dolnej i bocznej napisy ołówkiem, odnoszące się do wymiarów krosna: 70 i 50
Artist: Stanisław Kamocki
Title: PODWÓRKO, 1940-1944
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 35,5 x 47,5 cm (brzegi nierówno obcięte) sygn. p.d.: SKamocki Na odwrocie napis niebieską kredką: S. KAMOCKI | PORONIN | „PODWÓRKO“\ U dołu po prawej rękopiśmienna nalepka o treści: S.A. Wehrschiessen 1944. | Gestiftet | Gustav Freytag | Zakopane
Artist: Julien Jos
Title: POWRÓT Z POLA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Julien Jos Na odwrocie autorski, nieczytelny napis na płótnie: Le [...] [...] [...] | le tableau ci [...] [...] | Julien Jos. Na poprzeczce krosna mała nalepka z - wpisanym atramentem - numerem: 182 .
Artist: Tadeusz Makowski
Title: RODZINA BRETOŃSKA (ULICZNI ŚPIEWACY)
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: T. Makowski Na odwrocie - w prawej dolnej ćwierci pionowo ułożonej deski - szkic tej samej sceny nieco różniący się kolorystyką i układem postaci od kompozycji z lica obrazu. Ponadto stemple (odbite na deseczce w ułożeniu pionowym): - 12; G; PARIS. Pośrodku ledwie widoczny zarys niewiadomej, okrągłej pieczątki.
Artist: Abraham Neuman
Title: PO ZACHODZIE. WILLA PO ZACHODZIE, 1910-1911
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. Neumann Na odwrocie dwie nalepki wystawowe: - 1. nalepka z 1911 r. (druk, atrament ) o treści: T OWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE. | 1911 . Nr 218. | Autor Neumann Abraham | Dzieło p.t. Po zachodzie | Rodzaj ol. cena 150 K. - 2. nalepka z wystawy w TZSP w Warszawie ( stempel , druk, atrament ): Nr 17761 Autor A. Neuman | Tytuł Willa po zachodzie Rodzaj ol . | Cena 75 (?) Własność Data nadesłania 191/
Artist: Erno Erb
Title: NA TARGU, PRZED 1920
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: E. E. [oraz nieczytelny napis odmiennym kolorem farby] * do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna (Premium) w wysokości 26% (VAT graniczny).
Artist: Tadeusz Makowski
Title: ZAGRODA W BRETANII, 1917
Year: 1917
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Makowski 917 Na odwrocie na górnej listwie krosna napisy farbą (tuszem?) i niebieską kredką: 57,3 x 32 oraz 57 1/2 x 32 . Ponadto nieczytelnie: M Boi... (?) Z początkiem I wojny światowej Makowski - jako cudzoziemiec, obywatel austriacki - musiał opuścić Paryż. We wrześniu 1914 wyjechał do Bretanii i początkowo, na zaproszenie Władysława Ślewińskiego, zamieszkał w jego gościnnym domu w miasteczku Doëlan. Później - od kwietnia do listopada 1915 - przebywał w Le Pouldu, pobliskiej wiosce rybackiej płożonej u ujścia rzeki Laity. Wynajął pokój w Keranquernat, bardziej „wiejskiej“ niż „rybackiej“ części Le Pouldu. Zaprzyjaźnił się z rodziną swych gospodarzy i w roku 1917, mieszkając już stale w Paryżu, przyjechał do Le Pouldu na wakacje. Jednym z namalowanych wówczas w Le Pouldu obrazów jest właśnie - prezentowana na naszej aukcji - Zagroda w Bretanii (tytuł umowny), płótno wchodzące w skład większego zespołu prac o podobnym charakterze. Można tu wymienić np. Zagrodę w Keranquernat, Młyn nad rzeką czy też Pejzaż z Le Pouldu (wszystkie w zbiorach MNW). Jak pisze Władysława Jaworska - przy malowaniu tych obrazów mieszkańcy służyli mu [Makowskiemu]... więcej
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: KARDYNAŁ RICHELIEU W ROZMOWIE Z ZAKONNIKIEM
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: LBakalowicz | paris Odwrocie oklejone wzorzystym papierem. Mała, drukowana nalepka antykwariatu „Marcos Antiguos“ w Montevideo.
Artist: Edward Loevy
Title: FLIRT PRZY WINIE, ŻOŁNIERZE I DZIEWCZYNA, 1883
Year: 1883
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, deska (fazowana, pociągnięta szarą farbą) sygn. l.d.: EDWARD LOEVY | Paris 1883 Na odwrocie drukowana nalepka londyńskiej firmy z materiałami malarskimi: MAHOGANY PANELS | PREPARED | FOR OIL PAINTING, | GEO. ROWNEY & CO., | 51, RATHBONE PLACE LONDON
Artist: Paweł Merwart
Title: NIHILISTKA, 1882
Year: 1882
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: PAUL MERWART Na odwrocie - na płótnie - stempel paryskiej firmy z materiałami malarskimi aktywnej w latach 1848-1904. Stempel o kształcie palety z napisem: H. VIEILLE & E. TROISGROS | 35 RUE DE LAVAL 35 | PARIS | COULEURS TOILES | PANNEAUX. Na bocznej listwie krosna stemple: 12 P (używane we Francji oznaczenia odnoszące się do wymiarów krosna i płótna). Obraz jest wcześniejszą, wstępną wersją większej kompozycji, wystawionej z sukcesem na paryskim Salonie w roku 1882, a następnie zakupionej przez w. ks. Konstantego Mikołajewicza Romanowa. Porównaj: - [kat.] Salon de 1882. Société des Artistes Français pour L’Exposition des Beaux-Arts de 1882. 99e Exposition depuis L’Annee 1673, s. 161, nr kat. 1850; - Katalog D.A. Agra-Art, 12 VI 2011, nr 11.
Artist: Wilhelm Wachtel
Title: DZIEWCZYNA NAD KSIĄŻKĄ, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. dwukrotnie - p.g.: W Wachtel | München - l.d.: WW (monogram wydrapany) Na odwr. karta z orzeczeniem (maszynopis) Stanisława Oczko, malarza, twórcy i kustosza Muzeum Okręgowego w Bielsku-Białej (z dnia 1 czerwca 1978), który potwierdza autorstwo Wilhelma Wachtla i nadaje obrazowi tytuł Hucułka czytająca książkę . Obraz powstał w czasie monachijskich studiów Wachtla i jest najpewniej jednym ze studiów malowanym w pracowni Akademii. Przedstawia modelkę w barwnym (włoskim ?) stroju ludowym, przywodząc skojarzenia z wczesnymi pracami artysty - Studium Włoszki, Włoszka czytająca - wystawionymi w 1901 w krakowskim TPSP (por.: E. Swieykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie (1854 - 1904) , Kraków 1905, s. 171).
Artist: Ludwik Kurella
Title: RYBKA, 1869, WEDłUG BALLADY ADAMA MICKIEWICZA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: L. Kurella 1869 Na odwrocie duży, owalny stempel monachijskiej firmy oferującej płótna malarskie: MALERLEINWAND FABRIK | von | A. Schutzman | in | MÜNCHEN Obraz Ludwika Kurelli Rybka , inspirowany „balladą ze śpiewu gminnego“ Adama Mickiewicza, był w roku 1869 pokazany na I Międzynarodowej Wystawie Sztuki, którą urządzono w monachijskim Glaspalast. Dla uczestniczących w niej „polskich artystów Monachium“ była to wystawa niezwykle ważna, wystawa pokazująca ich malarstwo w szerokim europejskim kontekście. Treść Rybki, mimo że obraz opatrzono w katalogu wystawy odnośnikiem do wiersza Mickiewicza, mogła być jednak nieczytelna dla niemieckiej publiczności. Nieporozumieniem był też tytuł - Das Goldfischlein - jakim określono obraz Kurelli. Obrazem zainteresowała się głównie polska krytyka. W roku 1871 artysta otrzymał za Rybkę „premium“ warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, opisy i reprodukcje obrazu publikowały krajowe czasopisma, a Juliusz Kossak „robił rysunek dla Kłosów“. W 2012 roku w D.A. Agra-Art wystawiona była mniejsza wersja tej kompozycji (olej, deska,... więcej
Artist: Kazimierz Żwan
Title: PEJZAŻ ROMANTYCZNY, OK 1830
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Żwan 8 [...] Na górnej listwie krosien odręczny napis: No 2 Pejzaż romantyczny , obraz przesycony lirycznym, poetyckim nastrojem, w pełni odpowiada estetyce I poł. XIX w. Artysta połączył tu elementy realizmu i idealizmu; pejzaż odznacza się harmonią, spokojem i uczuciowością. Wysokie drzewa ocieniające spokojne wody stawu zróżnicowane są różnymi odcieniami drobiazgowo odtworzonego listowia, różowiejące od zachodzącego słońca niebo wnosi nastrój pogodnego późnego popołudnia, a ujęta w powolnym ruchu drobna sylwetka płynącego łódką mężczyzny zdaje się być w zupełnej harmonii z otaczającą go naturą.
Artist: Ludwik Patek
Title: SCENA HISTORYCZNA, 1857
Year: 1857
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pełny tytuł: SCENA HISTORYCZNA Z MIESZKIEM I DOBRAWĄ. WYWYŻSZENIE MIESZKA A KSIĘCIA, 1857 sygn. p.d. [na pniu ściętego drzewa]: L PATEK | 1857 Obraz przedstawia uroczystość podniesienia do godności księcia mężczyzny w prostej, zgrzebnej szacie, klęczącego przed młodą kobietą w uroczystym stroju (białej sukni i czerwonym płaszczu), która nakłada mu na głowę mitrę książęcą. Ceremonia odbywa się w tłumnej asyście kobiet i mężczyzn, kilku w zbrojach, z mieczami, włóczniami i łukami, innych w ubogim, wieśniaczym odzieniu. W centrum kompozycji powiewa chorągiew o biało-czerwonych, polskich barwach. Ubiór i uzbrojenie zebranych wskazują, że scena rozgrywa się w czasach piastowskich. Ciemnowłosy mężczyzna, który za chwilę otrzyma mitrę książęcą, przedstawiony jest na tle siwego konia, co ma podkreślać jego wysoką rangę społeczną. Przypuszczać można, że chodzi tu o wywyższenie na księcia wodza Polan, Mieszka, który poprzez chrzest wprowadził swój kraj w krąg chrześcijańskich państw Europy. Fakt, że książęcą mitrę nakłada mu na głowę kobieta, podkreśla rolę jaką w chrystianizacji państwa Polan w roku 966 odegrała żona Mieszka, Dobrawa (Dąbrówka), czeska księżniczka z dynastii Przemyślidów.
Artist: Henryk Szczygliński
Title: W PARKU, 1906
Year: 1906
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Henryk Szczygliński 1906. Na odwrocie poniechany, nieukończony i przekreślony szkic pejzażu z wieżą; na nim nieczytelne napisy ołówkiem, kredą i czerwoną kredką. Pośrodku pozostałość zdartej nalepki wystawy w krakowskim (?) TPSP.
Artist: Mieczysław Reyzner
Title: WIOSNA, 1916
Year: 1916
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Mieczysław Reyzner 1916
Artist: Mieczysław Reyzner
Title: CZERWONA WSTĄŻKA. PÓŁAKT
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Mieczysław Reyzner
Artist: Marian Wawrzeniecki
Title: OFIARA SMOKA WAWELSKIEGO, 1906
Year: 1906
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M [znak swastyki] W Na odwr. autorski napis na płótnie: „OFIARA - | SMOKA - | - WAWELSKIEGO | [swastyka] M WAWRZENIECKI [swastyka] | WARSZAWA .. | [swastyka] Na krośnie napis tuszem (?), data: 1906 | 10. | XII. Ponadto inne trudniejsze do odczytania zapiski. Na obrazach Wawrzenieckiego często, a nawet prawie zawsze, spotyka się znak swastyki, którym artysta posługiwał się niemal od początków swej twórczości malarskiej, już na przełomie XIX i XX wieku. Traktował go bądź jako element kompozycji, bądź też jako dodatek do podpisu-sygnatury. Wawrzeniecki - archeolog i kulturoznawca-etnograf - znał doskonale symbolikę swastyki, uważając ją za uniwersalny, prastary i piękny symbol religijny, rozpowszechniony w kulturze Europy, Azji (buddyzm), Afryki, Ameryki. Nie wiązał swastyki ani z nazistami, ani nawet z historycznymi Germanami, późniejszych znaczeń i konotacji nie przyjmował do wiadomości.
Artist: Wojciech Weiss
Title: PORTRET DAMY W HISZPAŃSKIM STROJU, 1946
Year: 1946
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pełny tytuł: PORTRET DAMY W HISZPAŃSKIM STROJU. PORTRET MARII SKRZYWAN, 1946 sygn. l.d.: WWeiss | 1946 (inicjały wiązane) Na odwr. u dołu nalepka ze stemplem Prezydium Rady Narodowej m. Krakowa oraz pieczątką i podpisem Miejskiego Konserwatora Zabytków poświadczającego możliwość wywozu obrazu z kraju (dat. Kraków, 10 IV 1964). Proweniencja: Własność portretowanej, później jej rodziny.
Artist: Alfred Terlecki
Title: WIDOK Z ANTAŁÓWKI NA POLSKIE TATRY, 1958
Year: 1958
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: ALFRED TERLECKI 1958 - Na odwr. autorski napis ołówkiem: Alfred Terlecki | Kraków Smoleńsk 20/7 | Widok z Antałówki na polskie Tatry
Artist: Stanisław Żukowski
Title: PEJZAŻ Z RZEKĄ - PODOROSK, 1937
Year: 1937
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l. d.: S. Żukowski na odwr. napis autorski: „ Podorosk “ pow. Wołkowyski. cena 200 zł | S. Żukowski 1937 rok | sierpień.
Artist: Wojciech Weiss
Title: AUTOPORTRET Z PALETĄ, PO 1940
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. monogramem wiązanym p.d.: WW na odwr. oznaczenie białą kredą - kółko z kropką Proweniencja: - Kolekcja Karola Zolicha w Krakowie; - od 1976 zbiory prywatne w Warszawie. Pośród licznych autoportretów Wojciecha Weissa, które artysta malował przez wszystkie lata swojej twórczości, jest kilka wyróżniających się identyczną kompozycją i takim samym ujęciem postaci modela, czyli samego siebie - w prawym profilu, długim popiersiu, z paletą w lewej a pędzlem w prawej ręce. Możliwe, że było to celowe zamierzenie, tak jakby artysta chciał - na samym sobie - pokazać upływ czasu. Z tym zespołem wiąże się także prezentowany Autoportret , przedstawiający malarza już w wieku dojrzałym. Porównanie z autoportretem (patrz niżej) malowanym w 1933 roku, pozwala go datować na okres po 1940.
Artist: Stanisław Kamocki
Title: WIDOK NA TATRY Z GUBAŁÓWKI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. niewyraźnie p.d.: S Kam... Na odwrocie nalepka wystawy „Stanisław Gałek i tatrzańscy pejzażyści jego czasów“ w Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem (18 XI 2016 - 5 I 2017). Obraz wymieniony i reprodukowany: - M. Czyńska, Pejzaż tatrzański , „Gazeta Antykwaryczna“ 2005, X - XI, nr 10/11 (115/116), il. na s. 32; - Barwy Tatr. Pejzaże artystów polskich , [katalog wystawy; wstęp i opracowanie: W. Huculak, P. Radwan-Röhrenschef], 8 I - 4 II 2016, Willa Radogoszcz, ul. Sienkiewicza 31, Grodzisk Mazowiecki, ss. nlb. 7, poz. nlb., il. na s. 1 (tytułowej); - Góry widoków. Stanisław Gałek i tatrzańscy pejzażyści jego czasów w zbiorach Leszka Radwana i Piotra Radwana-Röhrenschefa oraz Witolda Huculaka [kat. wystawy; wstęp W. Huculak], 18 XI 2016 - 5 I 2017, Galeria Sztuki XX w. w willi Oksza (filia Muzeum Tatrzańskiego), Zakopane, ul. Zamoyskiego 25, s. nlb, il. i nota katalogowa (Kolekcja W. Huculaka); obraz reprodukowany także na Zaproszeniu na tę wystawę.
Artist: Alfons Karpiński
Title: PORTRET MĘŻCZYZNY W OKULARACH, 1952
Year: 1952
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po prawej: A. Karpiński | 1952 r. na odwrocie napis autorski: mal. A Karpiński | [...] 1952 | Kraków
Artist: Elżbieta Dziubaniukówna
Title: PRZYJACIÓŁKI, 1913
Year: 1913
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Ela Dziubaniuk | 1913. Na odwrocie nalepka wystawy w TPSP we Lwowie z 1913 roku (druk wypełniony atramentem): kolumna po lewej: 10/4 913 | Data | Signum |·/·| Ilość 1/2 | Nr paki w magaz. | ·/· ||||; kolumna po prawej: Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie | Nr. 477 | Nazwisko Dziubaniukówna Ela | Tytuł „Przyjaciółki“ | Rodzaj olejny Cena - | Własność - | Uszkodzenia - Na nalepce wyblakła pieczątka: POGLĄDOWA WYSTAWA | WSPÓŁCZESNEJ | SZTUKI POLSKIEJ | WE LWOWIE Obraz wymieniony: - Katalog wystawy sztuki współczesnej urządzonej staraniem Towarzystwa Dziennikarzy Polskich i Tow. Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie na dochód funduszu wdów i sierot po dziennikarzach polskich , Lwów 1913, s. 8, nr kat. 21.
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: ALLEGRETTO. TANIEC. WIOSNA, 1926
Year: 1926
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. czarną farbą l.d.: F. M. Wygrzywalski 1926 | „Alegretto“ [sic!] Powyżej sygnatury - niebieską farbą - autorska dedykacja: Szanownemu Dr. na pamiątkę miłej chwili
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET JANA LESZCZYŃSKIEGO, 6 X 1931
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu po lewej: Witkacy | 1931 6/X T. | (C + Co) + N.S ; powyżej pośrodku: NP 8 m W załączeniu ekspertyza dr Anny Żakiewicz. Portret nie był dotąd publikowany ani wystawiany, więc jego pojawienie się na rynku dzieł sztuki jest wydarzeniem, gdyż witkacowska kolekcja Leszczyńskich należała - obok zbiorów Białynickich-Birula - do dwóch największych i najciekawszych kolekcji prywatnych. Niestety, po śmierci profesora w 1990 uległa rozproszeniu. Prezentowany portret przedstawia profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego, Jana Leszczyńskiego (1905-1990), filozofa, którego z Witkacym łączyły zarówno zainteresowania filozoficzne, jak też upodobanie do pięknych kobiet. Obaj byli związani najpierw z Neną Stachurską, a następnie z Janiną (Inką) Turowską (1910-1944), która ostatecznie w marcu 1933 poślubiła bardziej statecznego i młodszego od artysty o 20 lat, profesora Leszczyńskiego. Półtora roku wcześniej, jesienią 1931 cała czwórka spędzała ze sobą sporo czasu, co dobrze dokumentuje szereg portretów wykonanych przez Witkacego w tym okresie. 6 X 1931 artysta wykonał co najmniej dwa wizerunki Jana Leszczyńskiego,... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET IRENY KANAFOJSKIEJ-DEMBICKIEJ,31 VIII 193
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Ignacy Witkiewicz | 1938 31/VIII | [P+NP1] (T. B) Proweniencja: Obraz ze zbiorów rodziny portretowanej; w roku 1990 odnotowany jako dawniejsza własność Janiny Kanafojskiej; następnie w zbiorach prywatnych w Warszawie. Portret Ireny Kanafojskiej-Dembickiej, powstał w ramach jednoosobowej „Firmy portretowej“, do działalności której Witkacy ograniczył swą twórczość plastyczną po roku 1924. W myśl naczelnej zasady-motta Firmy - Klient musi być zadowolony. Nieporozumienia wykluczone - oraz aby oszczędzić firmie mówienia po wiele razy tych samych rzeczy, artysta napisał „Regulamin Firmy“, w którym dokładnie określił rodzaj i specyfikę pięciu podstawowych „typów“ - A, B, C, D, E - malowanych portretów. Zastrzegał przy tym jednak możliwość różnych kombinacji i tworzenia typów pochodnych. Na portretach obok sygnatury umieszczał często informacje o zażytych narkotykach i używkach, uważając je za istotne dla swego samopoczucia, nastroju i - tym samym - procesu tworzenia obrazu. Prezentowany tu portret młodej kobiety o delikatnych rysach twarzy, artysta sklasyfikował... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Rafał Malczewski
Title: STACJA KOLEJOWA, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l. d.: Rafał Malczewski Na odwrocie nalepka ze stemplem Miejskiego Konserwatora Zabytków przy Prezydium Rady Narodowej miasta Krakowa potwierdzająca zgodę na wywóz obrazu za granicę; na nalepce odręcznie, atramentem: - data: 30. VII 65 ; - nr zezwolenia: 367/65 ; - nieczytelny podpis. Ponadto różne napisy na płótnie: 27 x 39 | 2931 | [.] # 145-62-3 | Strech[..] Proweniencja: Własność artysty, następnie jego rodziny - Zofii Mikuckiej-Malczewskiej i Barbary Lorenc - w Kanadzie. U schyłku lat dwudziestych Rafała Malczewskiego szczególniej zafrapował motyw małych stacji kolejowych, torów, parowozów, pociągów. Malowane wówczas „kolejowe“ obrazy z czasem stały się swoistym wyróżnikiem, podawanym zawsze w omówieniach jego twórczości. Sam Rafał Malczewski - pół drwiąco, pół serio - tak określał swoją fascynację koleją: „Tematy“, że tak powiem, pojawiają mi się wszędzie w zetknięciu z widzialnym światem. Pewne powtarzają się często. Linie kolejowe, nie magistrale, ale te jednotorowe, malutkie... więcej
Artist: Alicja Halicka
Title: DOMY NA BRZEGU MORZA, PRZED 1931
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Halicka Na lewej bocznej listwie krosna napis tuszem: B.D. [znak kolekcji Bernarda Davisa (?)] Proweniencja: W 1931 obraz A. Halickiej z autorskim tytułem - Les Maisons au Bord de la Mer - wystawiony był w filadelfijskiej Crillon Galleries jako własność Bernarda Davisa (ur. 1893), filantropa, bankiera i przemysłowca, właściciela zakładów włókienniczych La France Industries w Filadelfii, a także wybitnego kolekcjonera sztuki, zapalonego filatelisty, założyciela i dyrektora National Philatelic Museum przy tamtejszym Temple University (1948). W latach 40. Bernard Davis liczne obrazy ze swej kolekcji - znanej jako La France Art Institute - ofiarował do zbiorów amerykańskich muzeów, m.in. Philadelphia Museum of Art oraz Museum of Modern Art (MoMA) w Nowym Jorku. Obraz wymieniony i reprodukowany: - [Katalog] Halicka , April 23 to May 9 1931, Crillon Galleries, Inc., Rittenhouse Square, West, Philadelphia Penna., nr kat 18, il. na okładce (jako: Les Maisons au Bord de la Mer ; z adnotacją: Collection Bernard Davis, Philadelphia).
Artist: Rafał Malczewski
Title: SAMOTNY DOM MIĘDZY DRZEWAMI, LATA 1945-1950
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rafał Malczewski * do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna (Premium) w wysokości 26% (VAT graniczny).
Artist: Henryk Hayden
Title: WIDOK Z MOSTEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Hayden
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: POLA KWIATOWE W VERRIERES-LE-BUISSON, OK 1960
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. ZUCKER. Obraz reprodukowany i opisywany w: - Claude Roger-Marx, Jacques Zucker, Editions Paul Pétridés, France 1969, s. nlb. [jako Flower fields in Verrieres-le-buisson ].
Artist: Rafał Malczewski
Title: JESIENNY BUKIET, OK 1945
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rafał Malczewski Na odwrocie szkic czarną kredką lub ołówkiem: martwa natura z kwiatami w wazonie. Napis tuszem: 403. *do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna (Premium) w wys. 26% (VAT, droit de suite i podatek graniczny - 8%). Proweniencja: zbiory rodziny artysty.
Artist: Rajmund Kanelba
Title: WIECZÓR NAD SEKWANĄ (UN SOIR SUR SEINE), OK. 1950
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Kanelba Na odwr. napis farbą: „ Un soir sur Seine “ oraz 2 nalepki: - 1. rękopiśmienna z nazwiskiem i adresem artysty: R. KANELBA | 799 PARK AVE | title: Un soir sur Seine; - 2. druk, wypełniony maszynowo : FROM THE GALLERIES OF | ASSOCIATED AMERICAN ARTISTS | 711 FIFTH AVENUE NEW YORK 22 N. Y. | ARTIST Raymond Kanelba | TITLE Un Soir Sur Seine | MEDIUM oil PRICE $350 | NO P 7304 | REPRODUCTION RIGHTS FOR THIS PANTING | ARE RESERVED BY THE ARTIST Obraz był eksponowany, m.in. na wystawach Rajmunda Kanelby w Nowym Jorku: - Kanelba. Exhibition , Hammer Galleries, New York City, 8 - 26 January 1952, s. nlb., nr kat. 5 (Un soir sur Seine; oil painting, 20’’ x 24’’); - Recent Paintings by Raymond Kanelba , March 9-27, 1954, Associated American Artists Galleries, 711 Fifth Avenue, New York 22, New York, s. nlb., nr kat. 13 ( Un soir sur Seine ).
Artist: Zygmunt Menkes
Title: MARTWA NATURA Z WAZONEM KWIATÓW
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Menkes
Artist: Alfred Aberdam
Title: KOBIETY WE WNĘTRZU, 1937
Year: 1937
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Aberdam Na odwrocie autorski napis czarną farbą: Aberdam | 14 Passege Victor | Marchand (13) | (1937). Na krośnie okrągły stempel z firmowym znakiem paryskiego zakładu Lefranc & Cie (kaduceusz i kotwica pomiędzy literami L i F) oferującego farby i inne materiały malarskie. Ponadto nalepka z tymże znakiem firmowym i oznaczeniami - 8 F 46 X 38 - odnoszącymi się do formatu krosna.
Verified Artist: Yes
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: PORT
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Terlikowski (sygnatura w mokrej farbie)