Art Auction Admin

Sales at 351. Aukcja Agra-Art – , 11 czerwca 2017 godzina 00:00 (11-06-2017)

Catalog Number: 1

Piece data:

IRYSY, 1916

Artist: Leon Wyczółkowski

Title: IRYSY, 1916

Year: 1916

Tools: watercolor, pencil

Surfaces: paper

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. ołówkiem p.d.: LWyczól | 1916 „Kwiaty Wyczół[kowski] kochał, kwiatami był obdarowywany, roiło się w jego pracowni od przepięknych okazów róż, anemonów, goździków, rododendronów, azalii, a nawet storczyków. [...] dobijano się o każdy obraz, nieomal o każdy szkic; płacono tysiące koron za niewielkie studium kwiatowe.” T. Grott, cyt. za: Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia, opracowała M. Twarowska, Wrocław 1960, s. 271, 272

View piece details

Sale data:

Starting Price: 25000,00

Price: 60000,00

View sale details

Catalog Number: 2

Piece data:

WENECJA. SANTA MARIA DELLA SALUTE, 1909

Artist: Władysław Skoczylas

Title: WENECJA. SANTA MARIA DELLA SALUTE, 1909

Year: 1909

Tools: watercolor

Surfaces: paper

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: W. Skoczylas 09 Akwarela opisana i reprodukowana w: - M. Sitkowska, Władysław Skoczylas (1883-1934) , ASP w Warszawie, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce, Warszawa 2015, s. 277, nr kat. VI/11 (akwarele), il.

View piece details

Sale data:

Starting Price: 4000,00

Price: 8000,00

View sale details

Catalog Number: 3

Piece data:

PANI Z CZERWONYM KOLCZYKIEM, PRZED 1900

Artist: Julian Fałat

Title: PANI Z CZERWONYM KOLCZYKIEM, PRZED 1900

Tools: watercolor

Surfaces: paper

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: JFałat

View piece details

Sale data:

Starting Price: 18000,00

Price: 55000,00

View sale details

Catalog Number: 4

Piece data:

ZACHÓD SŁOŃCA NAD JEZIOREM ŚWITEŹ, 1898

Artist: Józef Chełmoński

Title: ZACHÓD SŁOŃCA NAD JEZIOREM ŚWITEŹ, 1898

Year: 1898

Tools: watercolor

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JÓZEF CHEŁMOŃSKI Na odwrocie - wzdłuż dolnej krawędzi - napis ołówkiem: Niniejszym zaświadczam autentyczność pracy mojego Ojca | śp. Józefa Chełmońskiego | Zofia z Chełmońskich Austowa Plenerowe studium wrażliwie oddające nastrój i kolory pejzażu, malowane o zachodzie słońca nad Świtezią - znajduje swą kontynuację w dużym obrazie Zachód słońca. Jezioro Świteź (olej, płótno, 116,5 x 212; Muzeum Okręgowe w Tarnowie) - fotografia poniżej. Artysta miał bowiem w zwyczaju notować wrażenia i interesujące go motywy krajobrazu. Rysował ołówkiem, malował niewielkie studia akwarelowe i olejne, będące zapisami chwili, światła i barw. Taka „dokumentacja“ służyła mu później przy malowaniu większych obrazów, które powstawały już w pracowni. Porównaj , np. reprodukcję w albumie: T. Matuszczak, Józef Chełmoński, Wyd. Kluszczyński, Kraków 2003, il. na s. 96.

View piece details

Sale data:

Starting Price: 9000,00

Price: 21000,00

View sale details

Catalog Number: 5

Piece data:

PEJZAŻ Z WĘDRUJĄCĄ KOBIETĄ, OK. 1870

Artist: Józef Brandt

Title: PEJZAŻ Z WĘDRUJĄCĄ KOBIETĄ, OK. 1870

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J.B. Obrazowi towarzyszy ekspertyza dr. M. Klareckiego z 5 maja 2017. Proweniencja: kolekcja rodziny hr. Zamoyskich. Prezentowany tu Pejzaż z wędrującą kobietą jest przedmiotem obszernego opracowania autorstwa dr. Mariusza Klareckiego, badacza twórczości Józefa Brandta. Autor - omawiając wyczerpująco rolę pejzażu w malarstwie artysty i przywołując liczne analogie - datuje obraz na okres ok. 1870 roku. Przytacza również przykłady innych prac malarza, sygnowanych analogicznie literami „ J. B. “, czyli formą podpisu „ stosowaną przez Brandta na niewielkich i szkicowo ujętych obrazach w latach 1860-1880, a także na ni ektórych płótnach dużych formatów z późniejszego okresu twórczości artysty“. Autor opinii wysuwa również przypuszczenie, że „ obraz musiał powstać w plenerze [i] jest malarskim zapisem wrażeń z wycieczki lub dalszej podróży artysty. “ Ponadto cechy stylowe przedstawienia - „ rysunek postaci, temat obrazu, sposób kładzenia farby, użyta kolorystyka, rodzaj stosowanej przez artystę sygnatury, a także format pracy świadczą o bezspornym autorstwie... więcej

View piece details

Sale data:

Starting Price: 38000,00

Price: 51000,00

View sale details

Catalog Number: 6

Piece data:

RUDOWŁOSA PORTRET KOBIETY NA TLE PEJZAŻU,OK 1900

Artist: Julian Fałat

Title: RUDOWŁOSA PORTRET KOBIETY NA TLE PEJZAŻU,OK 1900

Tools: watercolor, gouache, pencil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: akwarela, gwasz, ołówek, karton naklejony na płótno (w świetle passe-partout 73 x 52 cm) sygn. p.d.: JFałat (inicjały wiązane) Obraz namalowany jest na delikatnym, ledwie widocznym rysunku ołówkiem rozlewnymi plamami akwareli i miejscowo (płatki kwiatu) użytym gwaszem. Utrzymany jest w tonacji szerokiej gamy błękitów i zieleni (w tle) zestawionych z bladymi brązami włosów i jasnymi różami ciała i sukni kobiety. Blade, błękitnawe refleksy modelują także jej twarz i ramiona. Cienie pod prawą ręką modelki, na jej lewym ramieniu i we wnętrzu dłoni podkreślone są plamami czerwieni o barwie wina, a w fałdach sukni także refleksami brązowiejących żółcieni. Portret kobiety na tle pejzażu odznacza się, charakterystyczną dla artysty, wirtuozerią w operowaniu rozlewnymi plamami farb wodnych, kładzionych śmiało, szerokim duktem pędzla. Uwagę zwraca tak mistrzowski modelunek ciała i twarzy modelki, jak i wrażeniowe, niemal impresjonistyczne przedstawienie pejzażowego tła. Obraz nie jest datowany, wydaje się jednak, że czas jego powstania określić można na okres około roku 1900 (przed?). Fałat odszedł już wówczas... więcej

View piece details

Sale data:

Starting Price: 38000,00

View sale details

Catalog Number: 7

Piece data:

STAW, OK. 1900

Artist: Zofia Stankiewicz

Title: STAW, OK. 1900

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Z. Stankiewicz

View piece details

Sale data:

Starting Price: 5000,00

Price: 18000,00

View sale details

Catalog Number: 8

Piece data:

LIPIEC, OK 1938

Artist: Stanisław Żukowski

Title: LIPIEC, OK 1938

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: S. Żukowski Na górnej listwie krosna autorski (?) napis niebieską kredką: Białoruś „Lipiec“ | Hornostajewicze | cena 5000 prof. S. Żukowski Obraz przedstawia motyw z Puszczy Świsłockiej (Knyszyńskiej), dokąd - w latach trzydziestych XX w. - artysta wielokrotnie jeździł. Malowane wówczas obrazy pokazywał na kilku wystawach; najliczniejszy ich zespół znalazł się na wystawie w warszawskiej Zachęcie w 1939 r. Umieszczona w opisie na odwrocie nazwa „Hornostajewicze“ odnosi się do majątku nad rzeką Roś w rejonie świsłockim obwodu grodzieńskiego (Białoruś). Porównaj: - Wystawa Stanisława Żukowskiego [w:] Przewodnik 140. Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, marzec - kwiecień 1939, s. 16, poz. 214-238.

View piece details

Sale data:

Starting Price: 45000,00

View sale details

Catalog Number: 9

Piece data:

PEJZAŻ WŁOSKI, 1899-1900

Artist: Aleksander Gierymski

Title: PEJZAŻ WŁOSKI, 1899-1900

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: Wybrzeże Sekwany, Widoczek znad Adygi (?) sygn.p.d.: A.GIERYMSKI Na odwrocie napisy, pieczątki, nalepki: - tekst atramentem (opatrzony pieczątką) : Aleksander Gierymski | „Wybrzeże Sekwany” | Stwierdza | Członek Komitetu | dz. 13 Maja 1911 r. | Vice-Prezes J. Herman. Obok pieczątka: TOW. ZACHĘTY SZTUK PIĘKNYCH | W KRÓL. POL. - tekst ołówkiem: Abank | [...] Parc | St Maur - pięć pieczątek o treści: Dr. Med. IGNACY LANDSTEIN | Warszawa ul. Filtrowa 81 - nalepka warszawskiego antykwariatu (druk wypełniony ręcznie): No 68 | Nazwisko Autora Al. Gierymski | Rodzaj dzieła olejny | Tytuł Sekwanna [sic!] | Cena GTGUJC Cena GT[.] | SALON SZTUKI I ANTYKWARNIA | ABE GUTNAJER | Warszawa Mazowiecka 16 - dwie małe nalepki inwentarzowe Muzeum Narodowego w Warszawie wypełnione odręcznie atramentem: -1./ 1716 | Niew; -2./ 8671 | Rew. Proweniencja: obraz pochodzi z warszawskiej kolekcji dr. med. Ignacego Landsteina (1878-1949). Wraz z kilkunastoma innymi obrazami tegoż właściciela w listopadzie 1939 roku został zdeponowany w Muzeum Narodowym w Warszawie (nr 182167; oznaczenie w spisie depozytów L. 15). Po wojnie – 28 grudnia 1947 roku – został wydany właścicielowi. Ostatnio znajdował się w prywatnej kolekcji... więcej

View piece details

Sale data:

Starting Price: 200000,00

Price: 200000,00

View sale details

Catalog Number: 10

Piece data:

ZYGMUNT AUGUST PRZED PORTRETEM RADZIWIŁŁÓWNY

Artist: Jan Matejko

Title: ZYGMUNT AUGUST PRZED PORTRETEM RADZIWIŁŁÓWNY

Tools: pencil

Surfaces: paper

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: ZYGMUNT AUGUST PRZED PORTRETEM BARBARY RADZIWIŁŁÓWNY wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d. monogramem wiązanym: JM na odwrocie oprawy l.g.: 98 [stempel] / XII [ołówek] Proweniencja: dawne prywatne zbiory w Krakowie.

View piece details

Sale data:

Starting Price: 10000,00

Price: 40000,00

View sale details

Catalog Number: 11

Piece data:

SZKIC POSTACI MłODZIEńCA DO "DZIEWICA ORLEAńSKA"

Artist: Jan Matejko

Title: SZKIC POSTACI MłODZIEńCA DO "DZIEWICA ORLEAńSKA"

Tools: pencil

Surfaces: paper

Description: IInformacje o dziele: oznaczony monogramem wiązanym p.d.: JM Nad obrazem Dziewica Orleańska, przedstawiającym tryumfalny wjazd Joanny d’Arc do Reims po zwycięstwie nad Anglikami odniesionym 17 lipca 1429 pod Orleanem, Matejko pracował w latach 1884-1886. Prezentowany rysunek jest jednym ze szkiców do tego obrazu – postać młodzieńca o nagim torsie artysta przeniósł na płótno, wiernie powtarzając jej gest i ruch; odnaleźć ją można po lewej stronie obrazu, wśród tłumu witającego Joannę. Według sekretarza artysty, Mariana Gorzkowskiego do postaci młodzieńca pozował jeden z synów Matejki. Znane są także inne studia rysunkowe do Dziewicy Orleańskiej: szkicownik z lat 1884-1888 w zbiorach warszawskiego Muzeum Narodowego, szkice ołówkowe w Muzeum Narodowym w Krakowie. Wiadomo też o czterech szkicach, które były własnością Gorzkowskiego. Porównaj: K. Sroczyńska [red.], Matejko. Obrazy olejne. Katalog, Warszawa 1993, s. 213-216, nr kat. 248 [tu dokładny opis i historia obrazu olejnego, jak również pełna dotycząca go bibliografia].

View piece details

Sale data:

Starting Price: 9000,00

Price: 40000,00

View sale details

Catalog Number: 12

Piece data:

PIERWSZE JASKÓŁKI

Artist: Piotr Stachiewicz

Title: PIERWSZE JASKÓŁKI

Tools: pastel

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygn. p.d.: P. STACHIEWICZ Na odwrocie orzeczenie prof. dr. Feliksa Kopery wydane w Krakowie dn. 6 IV 1939 roku, potwierdzające autorstwo Piotra Stachiewicza (maszynopis z pieczątkami imiennymi i odręcznym podpisem). Na odwrocie naklejona także stara pocztówka z reprodukcją obrazu wydana przez Salon Malarzy Polskich w Krakowie.

View piece details

Sale data:

Starting Price: 4000,00

Price: 7500,00

View sale details

Catalog Number: 13

Piece data:

W KOŚCIELE, OK. 1884

Artist: Jacek Malczewski

Title: W KOŚCIELE, OK. 1884

Tools: ink, watercolor, gouache

Surfaces: paper

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu wzdłuż prawej krawędzi: J Malczewski

View piece details

Sale data:

Starting Price: 16000,00

Price: 26000,00

View sale details

Catalog Number: 14

Piece data:

ŚWIęTO JORDANU, OK. 1900

Artist: Teodor Axentowicz

Title: ŚWIęTO JORDANU, OK. 1900

Tools: watercolor

Surfaces: paper

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. u dołu pośrodku: T. Axentowicz Proweniencja: Obraz pochodzi z londyńskiej kolekcji Jana Pomiana-Bławdziewicza (1924-2016), Komandora Orderu Polonia Restituta, założyciela fundacji „Karta  z dziejów”,wieloletniego dyrektora Heim Gallery w Londynie, pilota polskiego lotnictwa, absolwenta University of London, działacza polonijnego i polityka, w latach 1948-1960 bliskiego współpracownika Józefa Retingera. Teodor Axentowicz był jednym z pierwszych polskich artystów malujących, tak później popularne obrazy z życia Hucułów. Jedną z najwcześniejszych, „huculskich” kompozycji artysty było Święto Jordanu, motyw przedstawiony pierwotnie w dużych obrazach olejnych (lata 1893, 1895: zbiory MNP i MNW), a ze względu na swą popularność powtarzany później w różnych replikach i wariantach, malowanych olejno, akwarelą bądź pastelami. Prezentowana tu praca, wyróżniająca się swobodą i świeżością ujęcia oraz świetną charakterystyką postaci, jest zapewne jednym z wcześniejszych powtórzeń tego motywu w technice akwareli. Przedstawia uroczystą ceremonię święcenia wody, odprawianą w kościele prawosławnym i greko-katolickim w Dzień Objawienie Pańskiego – Epifanii (Trzech Króli), a przez pamięć chrztu Chrystusa zwaną... więcej

View piece details

Sale data:

Starting Price: 48000,00

Price: 49000,00

View sale details

Catalog Number: 15

Piece data:

JESIENNY KRAJOBRAZ Z BYSTREJ, 1919

Artist: Julian Fałat

Title: JESIENNY KRAJOBRAZ Z BYSTREJ, 1919

Year: 1919

Tools: watercolor, gouache

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JFałat | Bystra | 1919 Na odwrocie karta z orzeczeniem dr. Kazimierza Buczkowskiego i prof. dr. Feliksa Kopery potwierdzających autorstwo Juliana Fałata (Kraków, 8 grudnia 1943; maszynopis, stemple imienne, podpisy odręczne).

View piece details

Sale data:

Starting Price: 16000,00

View sale details

Catalog Number: 16

Piece data:

PEJZAŻ GÓRSKI, OK. 1900

Artist: Jan Stanisławski

Title: PEJZAŻ GÓRSKI, OK. 1900

Tools: pastel

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JAN STANISŁAWSKI W swych symbolicznych krajobrazach Jan Stanisławski manifestował panteistyczną postawę wobec urody świata i potęgi natury. Takie środki wyrazu, jak kompozycja, barwa i forma, służyły wydobyciu atmosfery i budowaniu nastroju. W prezentowanym obrazie, mimo braku jednoznacznych elementów pejzażu, ze względu na rozległość widoku i ukształtowanie terenu, możemy to studium powiązać z tatrzańskimi plenerami artysty. Stanisławski rozpoczął swą przygodę z Tatrami już w czasie krakowskich studiów w 1884 roku i później powracał tam wielokrotnie, również ze swymi uczniami. Najwcześniejszy z datowanych przez artystę obrazów z motywem tatrzańskim pochodzi z 1891 r., a najpóźniejszy z lutego 1906. Różnią się założeniami kompozycyjnymi i siłą ekspresji, zmienia się ujęcie i sposób kadrowania motywu, wędruje w nich linia horyzontu (porównaj np.: - W. Juszczak, Jan Stanisławski , Warszawa 1972, il. 8, 9, 61-64; - S. Kozakowska, B. Małkiewicz, Malarstwo polskie ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie , Kraków 1997, nr kat. 1216, 1276/a-b, 1283, 1341, 1342). Stanisławski posługiwał się przede wszystkim techniką... więcej

View piece details

Sale data:

Starting Price: 28000,00

Price: 35000,00

View sale details

Catalog Number: 17

Piece data:

STARY KOZAK

Artist: Aleksander Orłowski

Title: STARY KOZAK

Tools: watercolor, gouache, feather

Surfaces: paper

Description: IInformacje o dziele: rysunek naklejony na kartonową podkładkę Na odwrocie karta maszynopisu z orzeczeniem Józefa Greina, konserwatora Muzeum Narodowego w Warszawie potwierdzającego autorstwo Aleksandra Orłowskiego. Orzeczenie - wydane dn. 5 sierpnia 1946 r. - opatrzone jest dwoma podpisami rzeczoznawcy i dwiema pieczątkami o treści: PAŃSTWOWA PRACOWNIA | KONSERWACJI ZABYTKÓW | Zdobnictwa. [Józef Grein (1886-1956) - malarz i konserwator; w latach 1920-1932 kierował pracownią konserwacji w Muzeum Wojska Polskiego, następnie - w latach 1932-1945 - w Muzeum Narodowym w Warszawie; od 1949 był profesorem ASP w Warszawie.]

View piece details

Sale data:

Starting Price: 20000,00

View sale details

Catalog Number: 18

Piece data:

LUZAK, 1874

Artist: Juliusz Kossak

Title: LUZAK, 1874

Year: 1874

Tools: watercolor

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: JKossak | 1874 (inicjały wiązane) Motyw jeźdźca prowadzącego osiodłanego konia, powtarzany przez lata wielokrotnie, w różnych układach kompozycyjnych, był dla artysty okazją do zaprezentowania szlachetnego rumaka w pełnej krasie. Mężczyzna prowadzący araba, zawsze białego, sam jechał na wierzchowcu ciemnej maści. Luzak w bogatym rzędzie podprowadzany był dla dygnitarza pod linię boju lub jako koń zapasowy po utracie poprzedniego. Są to zawsze sceny statyczne i pełne dostojeństwa. Piękny, biały arab w złoconym rzędzie uchwycony jest w pełnej gracji i lekkości pozie z wygiętą, łabędzią szyją. Artysta znakomicie uchwycił wszystkie modelowe dla tej rasy cechy – niewielką, nieco wydłużoną głowę, silnie umięśnione, smukłe kończyny oraz wysoko osadzony i charakterystycznie uniesiony ogon. Obraz opisany i reprodukowany w: - H. Stępień, Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1856-1914, PWN, Warszawa 2003, s.180, il.48.

View piece details

Sale data:

Starting Price: 50000,00

Price: 50000,00

View sale details

Catalog Number: 19

Piece data:

DWUKÓŁKĄ PO ŚNIEGU I LODZIE, OK. 1890

Artist: Zygmunt Ajdukiewicz

Title: DWUKÓŁKĄ PO ŚNIEGU I LODZIE, OK. 1890

Tools: oil

Surfaces: board

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Zygmunt Ajdukiewicz na odwrocie u góry nieczytelne numery; poniżej (kredką): K6545 oraz na środku (kredką): N. 16780-

View piece details

Sale data:

Starting Price: 65000,00

Price: 72000,00

View sale details

Catalog Number: 20

Piece data:

WĘDROWNI MUZYKANCI, 1879

Artist: Franciszek Streitt

Title: WĘDROWNI MUZYKANCI, 1879

Year: 1879

Tools: oil

Surfaces: board

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: F. Streitt | Monachium 879 Obraz jest doskonałym przykładem twórczości Streitta, łączącym wszystkie zalety jego realistycznej sztuki: narracyjny charakter sceny dopowiedzianej w każdym szczególe, nastrojowy, wrażliwie potraktowany pejzaż, świetną charakterystykę gestu i ruchu postaci, harmonijny koloryt oraz staranne, wyniesione ze szkoły wiedeńskiej, wykończenie całości. Motyw wędrownych muzykantów „powracających porankiem zimowym z jakiegoś miasteczka“ przewijał się przez całą monachijską twórczość artysty, w obrazach o różnych układach kompozycyjnych, różnym opracowaniu i nastroju (porównaj np. obrazy na stronie: www.agraart.pl).

View piece details

Sale data:

Starting Price: 50000,00

View sale details

Catalog Number: 21

Piece data:

ODPOCZYNEK KOZAKÓW NA STEPIE, 1886

Artist: Tadeusz Rybkowski

Title: ODPOCZYNEK KOZAKÓW NA STEPIE, 1886

Year: 1886

Tools: oil

Surfaces: board

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygnowany i datowany po lewej stronie u dołu: Tadeusz Rybkowski | 1886 na odwrocie ołówkiem: # | 95 Na ramie, pod obrazem metalowa tabliczka, na odwrocie dawna nalepka z nieczytelnym tekstem niemieckim.

View piece details

Sale data:

Starting Price: 40000,00

View sale details

Catalog Number: 22

Piece data:

BłOTNISTA DROGA, 1882

Artist: Józef Chełmoński

Title: BłOTNISTA DROGA, 1882

Year: 1882

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d. : JOSEPH CHELMONSKI | 1882 PARIS Historia: Błotnista droga , obraz namalowany przez artystę w Paryżu, wystawiony był w roku 1883 w tamtejszej Galerii Georgesa Petit’a przy Rue de Séze 8, skąd zapewne trafił do Ameryki. W latach późniejszych był własnością znanego kolekcjonera Maksymiliana S. Węgrzynka, wybitnego działacza polonijnego, wydawcy nowojorskiego „Nowego Świata“ (1922-1944), v-prezesa Fundacji Kościuszkowskiej i współzałożyciela Instytutu Piłsudskiego. O jego zbiorach, w których były także i inne obrazy Chełmońskiego, pisał, m.in. Antoni Słonimski w swoich Listach z Ameryki . W roku 1968 obraz znalazł się w kolekcji Stanisława Stańczyka w Londynie. W 1975 został wystawiony na aukcji w londyńskim Domu Aukcyjnym Christie’s (9 maja 1975, nr kat. 163), gdzie został zakupiony do kolekcji Michała Cieplińskiego w Waszyngtonie. Po r. 2000 obraz trafił w prywatne ręce w Kanadzie, a następnie do Polski. Dzięki uprzejmości kolekcjonera Błotnista droga od 2012 była eksponowana na wystawie malarstwa Józefa Chełmońskiego w Pałacu w Radziejowicach. Informacje powyższe zawdzięczamy p. Tadeuszowi Matuszczakowi, znawcy twórczości Chełmońskiego i autorowi licznych prac o artyście. Błotnista droga stanowi istotny fragment stworzonej... więcej

View piece details

Sale data:

Starting Price: 380000,00

View sale details

Catalog Number: 23

Piece data:

KONNY PATROL, 1878

Artist: Alfred Wierusz-Kowalski

Title: KONNY PATROL, 1878

Year: 1878

Tools: watercolor, gouache

Surfaces: paper

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout: 25,2 x 31,8 cm sygn. l.d.: AWierusz Kowalski 78 „... akwarela Patrol powstańczy to jedna z pierwszych prac artysty, w których przedstawiona scena rozgrywa się w zimowej scenerii. Powtarzał ją później kilkakrotnie zmieniając detale, ustawienie postaci i ich liczbę, dodając psy, których obecność przeistaczała scenę patriotyczno-historyczną w rodzajową – powstańcy stali się myśliwymi. W Patrolu powstańczym czy w jego późniejszej wersji o tym samym tytule uważny widz znajdzie zapowiedź mistrzostwa autora w oddawaniu wielorakiej natury śniegu ” (cyt. za: E. Ptaszyńska; ... patrz niżej) Obraz opisany i reprodukowany, m.in. w: - S. Krzysztofowicz-Kozakowska, Kolekcja smólska. Polskie malarstwo XIX i początku XX wieku , b. m. r. [2008], s. 18, il. - E. Ptaszyńska, Alfred Wierusz-Kowalski , Wydawnictwo BOSZ [2017], s. 66, il.

View piece details

Sale data:

Starting Price: 110000,00

View sale details

Catalog Number: 24

Piece data:

ATAK KAWALERII. ATAK HUSARII POLSKIEJ, OK. 1898

Artist: Józef Brandt

Title: ATAK KAWALERII. ATAK HUSARII POLSKIEJ, OK. 1898

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Józef Brandt | z Warszawy Wśród malowanych przez Józefa Brandta scen batalistycznych, które w powszechnym odbiorze stanowią esencję jego twórczości, wyodrębnia się grupa obrazów przedstawiających walki wojsk polskich z Turkami, Tatarami i Kozakami, rozgrywające się na wschodnich rubieżach Rzeczypospolitej. Motyw ten – różnorako traktowany – powtarzał się w jego malarstwie wielokrotnie. Najczęściej były to dynamiczne epizody bitewne, sceny z kilkoma postaciami, ujętymi w bliskim planie i dość ciasnym kadrze, jak np. malowane około roku 1900 i później płótna W pogoni (aukcja D.A. Agra 8 VI 1997), Potyczka z Tatarami (aukcja D.A. Agra 20 XII 1992) czy Utarczka jazdy polskiej z Tatarami (repr. w „Biesiadzie Literackiej”, 1900, I półrocze, il. na s. 91). Nasz obraz - Atak husarii polskiej - powstał ok. roku 1898, a więc nieco wcześniej niż wymienione wyżej płótna. Podstawą do jego datowania są bliskie analogie z kompozycją p.t. Walka o sztandar , obrazem ze zbiorów prywatnych, który reprodukowany był w „Tygodniku Ilustrowanym” w 1898 roku (I półrocze, s. 371). Oba te płótna charakteryzują się takim samym jasnym kolorytem, oba też przedstawiają podobną, szeroką panoramę bitwy na tle rozległego pejzażu z wysuniętą na pierwszy plan grupą... więcej

View piece details

Sale data:

Starting Price: 650000,00

Price: 660000,00

View sale details

Catalog Number: 25

Piece data:

ŻOŁNIERZ NA BIAŁYM KONIU

Artist: Aleksander Orłowski

Title: ŻOŁNIERZ NA BIAŁYM KONIU

Tools: pastel

Surfaces: paper

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygn. przy prawej krawędzi monogramem wiązanym flankowanym cyframi daty: 18 AO /.../ [brązową kredką, zatarty i słabo widoczny] Na odwr. drukowana, francuskojęzyczna nalepka petersburskiej firmy Charlesa Quinel’a (Pres le Pont-bleu, maison de S.E. Mr. Le comte de Tchernicheff. No 80 /.../ St.-Petersbourg), oferującej materiały malarskie oraz wielorakie usługi ramiarskie. Po bokach nalepki niewyraźny napis ołówkiem: L X [ ] /.../ Proweniencja: Obraz pochodzi z londyńskiej kolekcji Jana Pomiana-Bławdziewicza (1924-2016), Komandora Orderu Polonia Restituta, założyciela fundacji „Karta z dziejów“, wieloletniego dyrektora Heim Gallery w Londynie, pilota polskiego lotnictwa, absolwenta University of London, działacza polonijnego i polityka, w latach 1948-1960 bliskiego współpracownika Józefa Retingera.

View piece details

Sale data:

Starting Price: 40000,00

Price: 41000,00

View sale details

Catalog Number: 26

Piece data:

JEŹDŹCY KOZACCY, 1809

Artist: Aleksander Orłowski

Title: JEŹDŹCY KOZACCY, 1809

Year: 1809

Tools: pastel

Surfaces: paper

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygn. przy prawej krawędzi monogramem wiązanym flankowanym cyframi daty: 18 AO 09 Na odwr. drukowana, francuskojęzyczna nalepka petersburskiej firmy Charlesa Quinel’a (Pres le Pont-bleu, maison de S.E. Mr. Le comte de Tchernicheff. No 80 /.../ St.-Petersbourg), oferującej materiały malarskie oraz wielorakie usługi ramiarskie. Po bokach nalepki niewyraźny napis ołówkiem: L X [ ] 16 Nad nalepką atest podpisany przez wybitnego rosyjskiego artystę Aleksandra Benois (1870-1960). Tekst napisany atramentem: Excellence pastel absolument autehentique | de peintre Alexandre Orlovsky (1777-1832) | Alexandre Benois | Décembre 1943. Proweniencja: Obraz pochodzi z londyńskiej kolekcji Jana Pomiana-Bławdziewicza (1924-2016), Komandora Orderu Polonia Restituta, założyciela fundacji „Karta z dziejów“, wieloletniego dyrektora Heim Gallery w Londynie, pilota polskiego lotnictwa, absolwenta University of London, działacza polonijnego i polityka, w latach 1948-1960 bliskiego współpracownika Józefa Retingera.

View piece details

Sale data:

Starting Price: 40000,00

Price: 41000,00

View sale details

Catalog Number: 27

Piece data:

NA PRZEŁĘCZY, 1886

Artist: Michał Gorstkin Wywiórski

Title: NA PRZEŁĘCZY, 1886

Year: 1886

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M.G. Wywiórski | Monachium 86 Obraz "Na przełęczy" pochodzi z wczesnego okresu twórczości Michała Wywiórskiego, który - w latach 1883-1887 - studiował i w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, i równolegle w prywatnych pracowniach Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego. Podobne „kaukaskie“ motywy cieszyły się wówczas popularnością wśród wielu malarzy monachijskich, zafascynowanych egzotyką tematu, „romantyczną“ aurą opowieści o Szamilu i walkach ludów Kaukazu o niepodległość. Obraz jest przy tym wyraźnie inspirowany - tematycznie i formalnie - malarstwem ówczesnych nauczycieli artysty, Brandta i Wierusza-Kowalskiego. Swobodna technika malarska, światło i żywy koloryt podnoszą walory tego efektownego płótna.

View piece details

Sale data:

Starting Price: 80000,00

Price: 80000,00

View sale details

Catalog Number: 28

Piece data:

CZWÓRKA PRZED DWOREM, 1913

Artist: Stanisław Kaczor-Batowski

Title: CZWÓRKA PRZED DWOREM, 1913

Year: 1913

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: S. K. Batowski | 30-XII 1913

Verified Artist: Yes

View piece details

Sale data:

Starting Price: 15000,00

View sale details

Catalog Number: 29

Piece data:

POLOWANIE NA ZAJĄCE, 1913

Artist: Antoni Piotrowski

Title: POLOWANIE NA ZAJĄCE, 1913

Year: 1913

Tools: oil

Surfaces: plywood

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: ANTONI PIOTROWSKI. 1913 Na odwrocie drukowana nalepka introligatorni-ramiarni, firmy Tadeusza Zarębskiego przy ul. Marszałkowskiej 119 m. 41 w Warszawie.

View piece details

Sale data:

Starting Price: 25000,00

View sale details

Catalog Number: 30

Piece data:

ZIMĄ NA WSI

Artist: Władysław Chmieliński

Title: ZIMĄ NA WSI

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński

Verified Artist: Yes

View piece details

Sale data:

Starting Price: 7000,00

View sale details

Catalog Number: 31

Piece data:

ZAPRZĘGI PRZED ZAJAZDEM

Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski

Title: ZAPRZĘGI PRZED ZAJAZDEM

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: I. Zygmuntowicz na odwrocie, napis tuszem na płótnie: 730 - 71 Pod dolną listwą krosna „ukryty“, widoczny we fragmencie stempel, zapewne firmy z materiałami malarskimi.

View piece details

Sale data:

Starting Price: 20000,00

View sale details

Catalog Number: 32

Piece data:

ŻNIWIARKA - THANATOS, 1921

Artist: Jacek Malczewski

Title: ŻNIWIARKA - THANATOS, 1921

Year: 1921

Tools: oil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. wzdłuż bocznej krawędzi: [J] acek Malczewski 921 na odwrocie napis kredką: Lp.; 1813 Żniwiarka - Thanatos, obraz przedstawiający dziewczynę trzymającą ostrze kosy jest późniejszą redakcją wątku Thanatosa, mitologicznego geniusza Śmierci. Początkiem całego cyklu obrazów z Thanatosem są płótna z lat 1898-1899, później motyw ten powraca jeszcze przez całe lata i jak „żadna inna seria Malczewskiego nie posiadała takiej trwałości i takiej ciągłości“ (por. K. Wyka, Thanatos i Polska, Kraków 1971). Być może w zamyśle artysty Żniwiarka miała być częścią tryptyku, formy, w jaką Malczewski często układał swoje obrazy

View piece details

Sale data:

Starting Price: 190000,00

Price: 230000,00

View sale details

Catalog Number: 33

Piece data:

STARY DWÓR

Artist: Stanisław Kamocki

Title: STARY DWÓR

Tools: oil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: SKamocki

View piece details

Sale data:

Starting Price: 9000,00

Price: 16000,00

View sale details

Catalog Number: 34

Piece data:

DZIEWCZYNA NA SCHODACH MODELKA W OGRODZIE, 1907

Artist: Jacek Malczewski

Title: DZIEWCZYNA NA SCHODACH MODELKA W OGRODZIE, 1907

Year: 1907

Tools: oil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. u dołu: 1907 | JMalczewski Swobodne malarskie studium postaci dziewczyny, modelki w charakterystycznym fartuszku, którą odnaleźć można na kilku obrazach Malczewskiego malowanych około 1907 i 1908 roku, m.in. w znanych z reprodukcji obrazach Goście, Rzeczywistość , w Zatrutej studni (Galeria Obrazów we Lwowie) czy w dużej kompozycji Święty Franciszek (1908; MNW), gdzie artysta umieścił ponadto charakterystyczne schodki ze swego ogrodu na krakowskim Zwierzyńcu.

View piece details

Sale data:

Starting Price: 55000,00

View sale details

Catalog Number: 35

Piece data:

PEJZAŻ. BŁĘKITNE CHATY

Artist: Stanisław Kamocki

Title: PEJZAŻ. BŁĘKITNE CHATY

Tools: oil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: SKamocki Na odwrocie rękopiśmienna notatka ramiarza (?).

View piece details

Sale data:

Starting Price: 6000,00

Price: 15000,00

View sale details

Catalog Number: 36

Piece data:

DZIEWCZYNKA W CHUSTCE, OK. 1905

Artist: Wlastimil Hofman

Title: DZIEWCZYNKA W CHUSTCE, OK. 1905

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: WH (mongram wiązany)

Verified Artist: Yes

View piece details

Sale data:

Starting Price: 12000,00

Price: 21000,00

View sale details

Catalog Number: 37

Piece data:

UŁAN I RANNY KOŃ, 1928

Artist: Jerzy Kossak

Title: UŁAN I RANNY KOŃ, 1928

Year: 1928

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak | 1928

View piece details

Sale data:

Starting Price: 5000,00

Price: 6000,00

View sale details

Catalog Number: 38

Piece data:

ŚWIĘTY HUBERT NA ŁOWACH, LATA 30. XX W.

Artist: Jerzy Kossak

Title: ŚWIĘTY HUBERT NA ŁOWACH, LATA 30. XX W.

Tools: oil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak na odwrocie l.g. napis-dedykacja: Kochanej żonie | na pamiątkę 34 rocznicy ślubu | ofiarowuję ten obraz | [podpis nieczytelny] Św. Hubert (655-727), biskup Liége, patron myśliwych, jeźdźców, strzelców, leśników, w młodości był zagorzałym myśliwym i miał prowadzić swobodne, hulaszcze życie. Według dawnej legendy, w czasie polowania w Wielki Piątek zobaczył białego jelenia ze świetlistym krzyżem w wieńcu poroża. Usłyszał też głos wzywający go do opamiętania i porzucenia zgubnych nałogów. Głęboko przejęty objawieniem, Hubert rozpoczął studia teologiczne i zajął się działalnością misjonarską. Jerzemu Kossakowi, który sam pasjonował się łowiectwem, legenda św. Huberta była w jakiś sposób bliska, a motyw Widzenia Świętego na łowach, był jednym z jego ulubionych tematów malarskich. W roku 1937 za taki właśnie obraz artystę wyróżniono brązowym medalem na Międzynarodowej Wystawie Łowieckiej w Berlinie. (zobacz reprodukcje w albumie: K. Olszański, Jerzy Kossak , Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, il. 214, 215, 216, 217)

View piece details

Sale data:

Starting Price: 28000,00

Price: 60000,00

View sale details

Catalog Number: 39

Piece data:

PRZEZ PUSTYNIĘ

Artist: Tadeusz Ajdukiewicz

Title: PRZEZ PUSTYNIĘ

Tools: oil

Surfaces: canvas

Description: IInformacje o dziele: podpisany l.d.: Gemalt von Tadeusz Ajdukiewicz | (Zygmunt Ajdukiewicz) Autorstwo Tadeusza Ajdukiewicza potwierdzone jest przez jego stryjecznego brata, malarza Zygmunta Ajdukiewicza. Na odwrocie płótna dwa - zatarte i nieczytelne - okrągłe stemple. Na ramie nalepki Domów Aukcyjnych Christie’s i Sotheby’s. Kompozycja obrazu nawiązuje do wcześniej pracy artysty, namalowanego w roku 1892 obrazu Przez pustynię , który przedstawia podobną, ciągnącą przez piaski karawanę koni i wielbłądów, a znany jest z reprodukcji w „Tygodniku Ilustrowanym“ - ilustracja poniżej. Artysta nierzadko bowiem powracał do motywów opracowanych już wcześniej, posługiwał się licznymi szkicami i studiami malarskimi, rozmaicie je przetwarzając i komponując. (porównaj: „Tygodnik Ilustrowany“ 1899, 1. półrocze, nr 26 z dn. 24 (12) czerwca, il. na ss. 508-509)

View piece details

Sale data:

Starting Price: 100000,00

View sale details

Catalog Number: 40

Piece data:

JEROZOLIMA

Artist: Abraham Neuman

Title: JEROZOLIMA

Tools: oil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Neuman Na odwrocie napisy ołówkiem: 1460 oraz # 904. Poniżej - częściowo nieczytelnie - kredką: Jerusalem van den /.../ | Nr 15 | /.../

View piece details

Sale data:

Starting Price: 5000,00

Price: 11000,00

View sale details

Catalog Number: 41

Piece data:

WŁOSZKA, OK 1880

Artist: Emilia Dukszyńska - Dukszta

Title: WŁOSZKA, OK 1880

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. p d.: E. Dukszyńska

View piece details

Sale data:

Starting Price: 10000,00

View sale details

Catalog Number: 42

Piece data:

PEJZAŻ Z CYPRYSAMI

Artist: Iwan Trusz

Title: PEJZAŻ Z CYPRYSAMI

Tools: oil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: I. Trusz

View piece details

Sale data:

Starting Price: 55000,00

View sale details

Catalog Number: 43

Piece data:

DWAJ WĘDROWCY, OK. 1920

Artist: Wlastimil Hofman

Title: DWAJ WĘDROWCY, OK. 1920

Tools: oil

Surfaces: plywood

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d. (na poprzeczce płotu): Wlastimil Hofman

Verified Artist: Yes

View piece details

Sale data:

Starting Price: 14000,00

Price: 23000,00

View sale details

Catalog Number: 44

Piece data:

MODLITWA

Artist: Wlastimil Hofman

Title: MODLITWA

Tools: oil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wlastimil Hofman Na odwrocie w prawym górnym narożniku okrągła pieczątka krakowskiego zakładu Róży Aleksandrowicz przy ul. Basztowej 11. W polu środkowym ołówkiem: [.] 180.

Verified Artist: Yes

View piece details

Sale data:

Starting Price: 18000,00

Price: 18000,00

View sale details

Catalog Number: 45

Piece data:

SCENA MITOLOGICZNA-KOBIETY NA BRZEGU MORZA, PO191

Artist: Włodzimierz Tetmajer

Title: SCENA MITOLOGICZNA-KOBIETY NA BRZEGU MORZA, PO191

Tools: oil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WT Na odwrocie naklejona karta (maszynopis) z orzeczeniem wydanym przez prof. dr Stanisława Dąbrowskiego (Kraków), który potwierdza autorstwo W. Tetmajera i określa obraz jako Scenę mitologiczną z trzema Gracjami i biegnącą ku nim kobietą. Orzeczenie potwierdzone jest podpisem rzeczoznawcy i czterema imiennymi pieczątkami. Na odwrocie wypełniony atramentem stempel z „metryczką“ obrazu. Ponadto na odwrocie i ramie dwa własnościowe stemple. Proweniencja: kolekcja pp. Krystyny i Wiesława Ochmanów.

View piece details

Sale data:

Starting Price: 15000,00

Price: 18000,00

View sale details

Catalog Number: 46

Piece data:

SCENA MITOLOGICZNA NA BRZEGU MORZA, PO 1910

Artist: Włodzimierz Tetmajer

Title: SCENA MITOLOGICZNA NA BRZEGU MORZA, PO 1910

Tools: oil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WT Na odwrocie naklejona karta (maszynopis) z orzeczeniem wydanym przez prof. dr Stanisława Dąbrowskiego (Kraków), który potwierdza autorstwo W. Tetmajera i określa obraz jako Scenę mitologiczną. Orzeczenie potwierdzone jest podpisem rzeczoznawcy i trzema imiennymi pieczątkami. Ponadto stemple: - owalny, firmy: MAGAZYN PRZYBORÓW MALARSKICH | R. ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW BASZTOWA 11; - na tekturze i na ramie stemple własnościowe. Proweniencja: kolekcja pp. Krystyny i Wiesława Ochmanów.

View piece details

Sale data:

Starting Price: 15000,00

Price: 25000,00

View sale details

Catalog Number: 47

Piece data:

CAPRI. DROGA DO WILLI MAKSYMA GORKIEGO, 1958

Artist: Włodzimierz Zakrzewski

Title: CAPRI. DROGA DO WILLI MAKSYMA GORKIEGO, 1958

Year: 1958

Tools: oil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: W. Zakrzewski 1958 ; - p.d.: CAPRI Na odwrocie dwie duże nalepki: - 1. [m-pis o treści:] Włodzimierz Zakrzewski | Capri. Droga do willi Gorkiego | 46 x 62; 1958 | właściciel | I-63 [adnotacja ołówkiem]; - 2. nalepka autorska z wpisanymi ręką artysty informacjami o obrazie [druk, rękopis]: Autor obrazu WŁODZIMIERZ ZAKRZEWSKI Rok 1958 | Tytuł Droga do willi Gorkiego. Na Capri | Wymiary: 46 x 61 Technika olej karton | Wystawy: W Zakrzewski - Landschaften Halle. Dresden 1959 | W Zakrzewski Pejzaże Budapeszt 1959. W. Zakrzewski /.../ | Moskwa 1960 /.../ 1960 | Reprodukcje, recenzje: | Właściciel i ew. użytkownik obrazu. Adresy: | UWAGA: W wypadku zmiany adresu właściciela lub użytkownika obrazu | autor prosi uprzejmie o powiadomienie go o tym pod adresem: Włodzimierz Zakrzewski, WARSZAWA 40, UL. KOŚCIELNA 10 m. 3, tel. 67633 [przekreślone] | 21-41-44

View piece details

Sale data:

Starting Price: 5000,00

Price: 9500,00

View sale details

Catalog Number: 48

Piece data:

DZIEWCZYNA O CIEMNYCH WŁOSACH

Artist: Tadeusz Styka

Title: DZIEWCZYNA O CIEMNYCH WŁOSACH

Tools: oil

Surfaces: board

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: TADÉ STYKA - Na odwrocie napis kredą: 117 II, mała nalepka z rękopiśmiennym napisem: p. 23 | 155 , a ponadto dwie - fragmentarycznie zachowane - nalepki z napisami 56 oraz /.../9502 | 61-5.

View piece details

Sale data:

Starting Price: 25000,00

Price: 31000,00

View sale details

Catalog Number: 49

Piece data:

PORTRET MALARZA

Artist: Hiacynt Alchimowicz

Title: PORTRET MALARZA

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: H. d’Alchimowicz

View piece details

Sale data:

Starting Price: 12000,00

Price: 40000,00

View sale details

Catalog Number: 50

Piece data:

ZACZYTANA, 1893

Artist: Stanisław Wyspiański

Title: ZACZYTANA, 1893

Year: 1893

Tools: oil, crayon

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: kredka, olej (tempera?), karton na grubej tekturze sygn. u dołu pośrodku: Stanislas | 93: | P. Na odwrocie u góry tekst-atest Maurycego Fajertaga potwierdzającego autorstwo Wyspiańskiego (napis atramentem): Autentyczność obrazu Ś.p. Stanisława Wyspiańskiego | p.t. „Zaczytana” | stwierdzam – Warszawa d. 30. X. 1936 | MFajertag Po obu stronach cytowanego podpisu rzeczoznawcy – okrągłe pieczątki z tekstem w otoku: MAYRYCY FAJERTAG · ekspert przysięgły Poniżej ozdobna nalepka paryskiego zakładu Ch. Dousbourga (3. Rue Houdon; Place Pigalle) oferującego materiały malarskie, ramy, usługi pozłotnicze itp. Ponadto – opatrzona podpisem generalnego konserwatora i pięcioma okrągłymi stemplami Ministerstwa Kultury i Sztuki Rzeczypospolitej Polskiej – karta będąca załącznikiem do pisma Naczelnej Dyrekcji Muzeów i Ochrony Zabytków z dn. 2 sierpnia 1947, zezwalającego na wywóz obrazu za granicę. Proweniencja: pierwszym właścicielem obrazu był Włodzimierz Żuławski (zm. 1934) z Krakowa, wielbiciel twórczości Wyspiańskiego i posiadacz największej w Polsce kolekcji dzieł artysty. Po jego śmierci obraz wraz z resztą zbioru pokazany został w Warszawie na „Wystawie nieznanych dzieł Stanisława Wyspiańskiego” w 1936 roku, gdzie zakupił go jeden z prywatnych kolekcjonerów. Po wojnie, w roku 1947 - wraz z innymi... więcej

View piece details

Sale data:

Starting Price: 170000,00

Price: 245000,00

View sale details

Catalog Number: 51

Piece data:

PORTRET ALEKSANDRY TOTWENOWEJ, MARZEC 1930

Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)

Title: PORTRET ALEKSANDRY TOTWENOWEJ, MARZEC 1930

Tools: pastel

Surfaces: paper

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygn. p.d.: Witkacy 1930 III | (T. C + Co) Obraz w oryginalnej oprawie, na odwrocie dwukrotnie odręcznie wpisane nazwisko modelki (za każdym razem z błędem literowym). Proweniencja: obraz należał do babki obecnego właściciela, zamieszkałej w Skierniewicach Heleny Bańkowskiej, de domo Falkowskiej, która w okresie międzywojennym wielokrotnie odwiedzała Zakopane, gdzie była pacjentką dr Aleksandry Totwenowej. Portretowana, Aleksandra Totwenowa (1893-1977) była lekarką okulistką. Studia medyczne ukończyła w roku 1927 na Uniwersytecie im. Stefana Batorego w Wilnie. W latach 1930-1938 pracowała jako lekarz zakopiańskiej Kasy Chorych, a po wojnie w Ubezpieczalni Społecznej. Jej mąż, Stefan Totwen (1896-1963) praktykował w Zakopanem od 1930 jako lekarz-laryngolog. Leczył, m.in. Witkacego, który w tym okresie miał nieustające, utrudniające mu codzienne życie, problemy z zatokami. Artysta nazywał lekarza „specem nosowym” i bardzo chwalił sobie zaordynowaną przezeń kurację kroplami do nosa zawierającymi, m.in. kokainę. Na przełomie lat 20. i 30. XX w. Witkacy prowadził zresztą eksperymenty polegające na wykonywaniu portretów także pod wpływem kokainy. Odbywało się to pod opieką doktora Teodora Białynickiego Biruli, z udziałem zaprzyjaźnionych osób, do których należało też małżeństwo Totwenów. Od stycznia 1930 do... więcej

Verified Artist: Yes

View piece details

Sale data:

Starting Price: 35000,00

Price: 61000,00

View sale details

Catalog Number: 52

Piece data:

DZIEWCZYNA W CZEPCU PARYSKA MLECZARKA, OK 1893

Artist: Stanisław Wyspiański

Title: DZIEWCZYNA W CZEPCU PARYSKA MLECZARKA, OK 1893

Tools: pastel, crayon

Surfaces: paper

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. po lewej: SW | P. Na odwr. u góry tekst-atest Maurycego Fajertaga (patrz poz. kat. 50) potwierdzającego autorstwo Wyspiańskiego (napis atramentem): Autentyczność obrazu p.t. „Dziewczyna w czepcu“ | jako pracę ś.p. Stanisława Wyspiańskiego | stwierdzam. Warszawa d. 4. III. 1936 | M Fajertag Po obu stronach cytowanego podpisu rzeczoznawcy - okrągłe pieczątki z tekstem w otoku: MAURYCY FAJERTAG · ekspert przysięgły Poniżej naklejona karta - załącznik do zbiorczego pisma Naczelnej Dyrekcji Muzeów i Ochrony Zabytków z dnia 2 sierpnia 1947 roku, zezwalającego na wywóz obrazu za granicę; maszynopis opatrzony podpisem generalnego konserwatora i pięcioma okrągłymi stemplami Ministerstwa Kultury i Sztuki Rzeczypospolitej Polskiej. Proweniencja: Pierwszym właścicielem obrazu był Włodzimierz Żuławski (zm. 1934) z Krakowa, wielbiciel twórczości Wyspiańskiego i posiadacz największej w Polsce kolekcji dzieł artysty. Po jego śmierci obraz wraz z resztą zbioru pokazany został w Warszawie na „Wystawie nieznanych dzieł Stanisława Wyspiańskiego“ w 1936 roku, gdzie zakupił go jeden z prywatnych kolekcjonerów. Po wojnie, w roku 1947 - wraz z innymi obrazami tegoż kolekcjonera - został wywieziony do... więcej

View piece details

Sale data:

Starting Price: 75000,00

View sale details

Catalog Number: 54

Piece data:

GAŁĄZKI W WAZONIE, OK. 1950

Artist: Rafał Malczewski

Title: GAŁĄZKI W WAZONIE, OK. 1950

Tools: watercolor

Surfaces: paper

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: Rafał Malczewski Proweniencja: Kanada, kolekcja rodziny Zofii-Mikuckiej-Malczewskiej, żony Rafała Malczewskiego. * do wylicytowanej ceny doliczona zostanie oata organizacyjna (Premium) w wysokości 26% (VAT, droit de suite i podatek graniczny - 8%)

View piece details

Sale data:

Starting Price: 5000,00

Price: 16000,00

View sale details

Catalog Number: 55

Piece data:

Z WYBRZEŻA WŁOSKIEGO

Artist: Hans Wagner

Title: Z WYBRZEŻA WŁOSKIEGO

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: Sygn. l.d.: Wagner Hans Obraz na starym, oryginalnie zespolonym na śruby krośnie.

View piece details

Sale data:

Starting Price: 7000,00

Price: 7000,00

View sale details

Catalog Number: 56

Piece data:

DZIEWCZYNA W CZERWONYM SZALU

Artist: Bolesław Szańkowski

Title: DZIEWCZYNA W CZERWONYM SZALU

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Szańkowski Na poprzeczce i górnej listwie krosna okrągłe stemple własnościowe: - pośrodku dwa skrzyżowane topory i data 1417; - w otoku napis: EIGENTUM DER A.G. HACKERBRÄU MÜNCHEN. Na listwie górnej, obok stempla tuszem: Nr. 81 . Ponadto na płótnie zatarty stempel: /..../ Hackerbräu

View piece details

Sale data:

Starting Price: 16000,00

Price: 16000,00

View sale details

Catalog Number: 57

Piece data:

WNĘTRZE SALONU W DOMU ARTYSTY

Artist: Ignacy Pieńkowski

Title: WNĘTRZE SALONU W DOMU ARTYSTY

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Ign. Pieńkowski

View piece details

Sale data:

Starting Price: 4000,00

Price: 5000,00

View sale details

Catalog Number: 58

Piece data:

DZIEWCZYNKA Z LALKĄ

Artist: Edmund Adler

Title: DZIEWCZYNKA Z LALKĄ

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Edmund Adler na odwrocie, na dolnej listwie krosna napis ołówkiem: 3437

View piece details

Sale data:

Starting Price: 17000,00

Price: 18000,00

View sale details

Catalog Number: 59

Piece data:

GDAŃSK. ZNAD MOTŁAWY

Artist: Marian Mokwa

Title: GDAŃSK. ZNAD MOTŁAWY

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Mokwa

View piece details

Sale data:

Starting Price: 6000,00

Price: 26000,00

View sale details

Catalog Number: 60

Piece data:

W WIELKIM PORCIE W HAMBURGU, OK. 1900

Artist: Michał Gorstkin Wywiórski

Title: W WIELKIM PORCIE W HAMBURGU, OK. 1900

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. G. Wywiórski Na poprzeczce krosna stempel berlińskiej firmy: LEOPOLD HESS | Kunstmaterialien | Berlin W. Canthiner-Strasse 29.

View piece details

Sale data:

Starting Price: 25000,00

Price: 40000,00

View sale details

Catalog Number: 61

Piece data:

WARSZAWA. PLAC ZAMKOWY W ZIMIE, PRZED 1939

Artist: Władysław Chmieliński

Title: WARSZAWA. PLAC ZAMKOWY W ZIMIE, PRZED 1939

Tools: ink, watercolor, gouache, pencil

Surfaces: paper

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: Wł. Chmieliński

Verified Artist: Yes

View piece details

Sale data:

Starting Price: 5000,00

Price: 5000,00

View sale details

Catalog Number: 62

Piece data:

BRAMA NA STARYM MIEŚCIE

Artist: Władysław Chmieliński

Title: BRAMA NA STARYM MIEŚCIE

Tools: watercolor

Surfaces: paper

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wł. Chmieliński Akwarela przedstawia sień kamienicy Fukiera na Rynku Starego Miasta w Warszawie. Dawniej kamienica ta zwana była także domem „Pod Okrętem“, w jej sieni wisiał bowiem model kupieckiego żaglowca. Mówiono nawet, że tego, kto wrzuci doń monetę niechybnie spotka szczęście.

Verified Artist: Yes

View piece details

Sale data:

Starting Price: 3000,00

Price: 5500,00

View sale details

Catalog Number: 63

Piece data:

MIMOZA

Artist: Alfons Karpiński

Title: MIMOZA

Tools: oil

Surfaces: cardboard

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Karpiński Na odwrocie, pośrodku autorski napis atramentem: „Mimoza“ | Stwierdzam oryginalność | mojej pracy | własnoręcznym podpisem, | A. Karpiński. | Kraków d 27-VII 1950. Poniżej stempel: No 29. Ponadto zatarty napis ołówkiem: 50 x 70 cm. Inne napisy ołówkiem i kredką zatarte. U dołu nalepka (maszynopis): Ze zbioru Inż. T. Litawińskiego | Alfons Karpiński 1875 - | „Mimoza“ | olej. tekt. rozm. 50 x 70 cm | sygn. Na nalepce stempel jak powyżej: No 29. Proweniencja: według nalepki na odwrocie obraz czasowo znajdował się w znanej kolekcji inż. Tadeusza Litawińskiego (1902-1986) w Zakopanem, przekazanej Muzeum Uniwersyteckiemu KUL w Lublinie „aby piękno służyło innym“ .

View piece details

Sale data:

Starting Price: 8000,00

Price: 14000,00

View sale details

Catalog Number: 64

Piece data:

PORTRET FIFI II NA RĘKACH PANI MACOMBER

Artist: Tadeusz Styka

Title: PORTRET FIFI II NA RĘKACH PANI MACOMBER

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn.l.d.: TADÉ STYKA - Na odwrocie napis autorski: Fifi the second | in the Hands of Mrs Kingsley Macomber | nee Myrtle Harkness | by Tadé Styka Właścicielką pieska Fifi była pani Myrtle Macomber z domu Harkness, żona Abrahama Kingsleya Macombera (1874-1955), amerykańskiego biznesmena, bankiera i filantropa.

View piece details

Sale data:

Starting Price: 28000,00

Price: 28000,00

View sale details

Catalog Number: 65

Piece data:

PORTRET DZIEWCZYNKI, 1923

Artist: Tadeusz Makowski

Title: PORTRET DZIEWCZYNKI, 1923

Year: 1923

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: T.Makowski na odwrocie u góry: T. Makowski | Fillette | Paris O dziecięcych portretach Tadeusza Makowskiego pięknie pisała prof. Władysława Jaworska, wybitna znawczyni i badaczka twórczości artysty: „Nie ulega wątpliwości, że artysta musiał lubić dzieci, ale w miarę upływu lat możemy śledzić jak gdyby wzrastającą sympatię dla małego modela, coraz żywsze zainteresowanie jego życiem i psychiką, wczuwanie się w jego widzenie świata. Nie jest wykluczone, że artysta przez kontakt ze światem dzieci odkrył jakieś odpowiedniki psychiczne między szczerą, naiwną naturą dziecka a własnym emocjonalnym, głęboko uczuciowym stosunkiem do świata.” „Stosunek Makowskiego do małego modela jest poważny i pełen szacunku, jak do dorosłego człowieka. Artysta daleki jest od zlekceważenia najdrobniejszych nawet przeżyć dziecka; przeciwnie, stwarza świat dzieci o własnej bogatej skali emocjonalnej. [.] „Patrząc na dziecko – pisał o Makowskim polski krytyk A. Wieczorkiewicz - stara się on i na świat patrzeć oczami dziecka, oczami rozszerzonymi ciekawością świata i bogactwem dziecięcej wyobraźni”. „Z biegiem lat stosunek Makowskiego do dziecka nabiera jeszcze większej tkliwości. [... około 1922/23] widzimy większy wysiłek w kierunku upoetycznienia małego modela za pomocą maksymalnego wysubtelnienia formy i koloru.... więcej

View piece details

Sale data:

Starting Price: 170000,00

Price: 235000,00

View sale details

Catalog Number: 66

Piece data:

PLANTACJA, 1942

Artist: Rafał Malczewski

Title: PLANTACJA, 1942

Year: 1942

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rafał Malczewski | Brazil 1942 na odwrocie płótna napis kredką: 3 A Proweniencja: Kanada, kolekcja rodziny Zofii-Mikuckiej-Malczewskiej, żony Rafała Malczewskiego. Wojenna tułaczka Rafała Malczewskiego i towarzyszącej mu Zofii Mikuckiej trwała od grudnia 1939 roku. Przez Słowację i Węgry oboje przedarli się do Francji, a następnie do Hiszpanii i Portugalii. Kilka miesięcy spędzili w Lizbonie, skąd wyjechali do Brazylii. W styczniu 1941 znaleźli się w Rio de Janeiro. Spędzili tu niemal rok, podczas którego Rafał wiele malował, pokazując i sprzedając obrazy na wystawach. W 1942 - na zaproszenie dalekiej kuzynki malarza, pisarki Marii Bochdan-Niedenthal - przenieśli się do Kurytyby w stanie Parana. Mieszkali w posiadłości kuzynki, w „ fantastycznie pięknym ogrodzie /../ gdzie wszystko co posiada Brazylia kwitło na kawałku ziemi “. Malczewski malował wówczas bardzo dużo - tworząc rozliczne akwarele i obrazy olejne. Zorganizował też w Kurytybie, cieszącą się powodzeniem, wystawę swoich prac. W listopadzie 1942 oboje - Rafał i Zofia - opuścili Brazylię i przez Miami i Nowy Jork przybyli do Kanady, przywożąc z sobą obrazy „brazylijskie“,... więcej

View piece details

Sale data:

Starting Price: 40000,00

View sale details

Catalog Number: 67

Piece data:

PORTRET BARBARY MIKUCKIEJ, 30 IX 1937

Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)

Title: PORTRET BARBARY MIKUCKIEJ, 30 IX 1937

Tools: pastel

Surfaces: paper

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygn. u dołu: Witkacy | 1937 30 IX | ostatni wrześniowy NP | NΠ + (FBZ) na odwrocie oprawy stempel pracowni ramiarskiej w Montrealu Proweniencja: Kanada, kolekcja rodziny Zofii-Mikuckiej-Malczewskiej, żony Rafała Malczewskiego. Portret, namalowany przez Witkacego w roku 1937 przedstawia - szesnastoletnią wówczas - Barbarę Mikucką, córkę Zofii de domo Jakubowskiej, 1o voto Mikuckiej, 2o voto Malczewskiej, żony i towarzyszki życia Rafała Malczewskiego. Barbara Mikucka dzieciństwo i wczesną młodość spędziła w Zakopanem. Po latach wspominała Witkacego, tak zabawnie „straszącego“ dzieci, że rozbawione wołały: „Witkacy, zrób tak jeszcze raz!“. Pamiętała również słowa matki: „Idź do Witkacego, będzie cię malował!“ Namalował portret skupionej, poważnej dziewczyny, zbyt nawet poważnej jak na swoje szesnaście lat. Co ciekawe, w napisach umieszczonych na obrazie zupełnie pominął informację o rodzaju portretu, czyli „typie“, określającym i klasyfikującym wizerunek. Dodatkowym komentarzem - „ostatni... więcej

Verified Artist: Yes

View piece details

Sale data:

Starting Price: 38000,00

Price: 95000,00

View sale details

Catalog Number: 68

Piece data:

JARZĘBINA, OK. 1950

Artist: Rafał Malczewski

Title: JARZĘBINA, OK. 1950

Tools: gouache, pencil

Surfaces: paper

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: Rafał Malczewski Proweniencja: Kanada, kolekcja rodziny Zofii-Mikuckiej-Malczewskiej, żony Rafała Malczewskiego. * do wylicytowanej ceny doliczona zostanie oata organizacyjna (Premium) w wysokości 26% (VAT, droit de suite i podatek graniczny - 8%)

View piece details

Sale data:

Starting Price: 5000,00

Price: 13000,00

View sale details

Catalog Number: 69

Piece data:

W PRACOWNI ARTYSTY. MALARZ I MODELKA, PO 1950

Artist: Zygmunt Menkes

Title: W PRACOWNI ARTYSTY. MALARZ I MODELKA, PO 1950

Tools: ink, gouache

Surfaces: paper

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: Menkes

View piece details

Sale data:

Starting Price: 15000,00

Price: 15000,00

View sale details

Catalog Number: 70

Piece data:

MARTWA NATURA Z DZBANEM,OK 1920

Artist: Joachim Weingart

Title: MARTWA NATURA Z DZBANEM,OK 1920

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: MARTWA NATURA Z DZBANEM (NATURE MORTE AU PICHET), ok. 1920 sygn. l.d.: Weingart Na odwrocie napisy: - farbą 359 ; - kredą 312. Ponadto owalny stempel paryskiej aukcji kolekcji prac J. Weingarta, która odbyła się 25 czerwca 1979 roku w Hôtel Drouot. Tekst czytelny częściowo: - pośrodku: VENTE | JOACHIM WEINGART | 1979; - w otoku: CLAUDE ROBERT /.../. [patrz: Joachim Weingart (1895-1942): peintures, dessins, aquarelles, gouaches [Vente a Paris, Hôtel Drouot rive gauche, le 25 juin 1979, commissaire-priseur Robert].

View piece details

Sale data:

Starting Price: 18000,00

View sale details

Catalog Number: 71

Piece data:

MARTWA NATURA Z WINOGRONAMI, OK 1912

Artist: Roman Kramsztyk

Title: MARTWA NATURA Z WINOGRONAMI, OK 1912

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: R. Kramsztyk Obraz wymieniony i reprodukowany, m.in. w: - Roman Kramsztyk 1885-1942. Wystawa monograficzna , oprac. R. Piątkowska, M. Tarnawska, K. Prochaska, luty - marzec 1997, Żydowski Instytut Historyczny, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa 1997, s. 178, nr kat. 24, il.; - R. Piątkowska, Między „Ziemiańską“ a Montparnasse’em. Roman Kramsztyk , Warszawa 2004, s. 194, nr kat. 6.

View piece details

Sale data:

Starting Price: 100000,00

View sale details

Catalog Number: 72

Piece data:

SPOTKANIE. KOBIETY WE WNĘTRZU, 1938

Artist: Alfred Aberdam

Title: SPOTKANIE. KOBIETY WE WNĘTRZU, 1938

Year: 1938

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Aberdam Na odwrocie sygnowany czarną farbą: Aberdam 38 Ponadto trudno czytelny autorski napis: P/../ de /.../ | 19 table/../

Verified Artist: Yes

View piece details

Sale data:

Starting Price: 5000,00

Price: 6000,00

View sale details

Catalog Number: 73

Piece data:

DZIEWCZYNA Z MAKAMI, PO 1950

Artist: Zygmunt Menkes

Title: DZIEWCZYNA Z MAKAMI, PO 1950

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Menkes Na górnej listwie krosna stempel firmy Anco Bilt oferującej materiały malarskie: 18 | ANCO INC | GLENDALE N.Y. [paleta z cyrklem i napisem ANCO BILT]. Na odwrocie na górnej listwie ramy nalepka aukcyjna Agra-Art z 2017 r. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)

View piece details

Sale data:

Starting Price: 40000,00

Price: 41000,00

View sale details