Artist: Leon Wyczółkowski
Title: IRYSY, 1916
Year: 1916
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. ołówkiem p.d.: LWyczól | 1916 „Kwiaty Wyczół[kowski] kochał, kwiatami był obdarowywany, roiło się w jego pracowni od przepięknych okazów róż, anemonów, goździków, rododendronów, azalii, a nawet storczyków. [...] dobijano się o każdy obraz, nieomal o każdy szkic; płacono tysiące koron za niewielkie studium kwiatowe.” T. Grott, cyt. za: Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia, opracowała M. Twarowska, Wrocław 1960, s. 271, 272
Artist: Władysław Skoczylas
Title: WENECJA. SANTA MARIA DELLA SALUTE, 1909
Year: 1909
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: W. Skoczylas 09 Akwarela opisana i reprodukowana w: - M. Sitkowska, Władysław Skoczylas (1883-1934) , ASP w Warszawie, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce, Warszawa 2015, s. 277, nr kat. VI/11 (akwarele), il.
Artist: Julian Fałat
Title: PANI Z CZERWONYM KOLCZYKIEM, PRZED 1900
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: JFałat
Artist: Józef Chełmoński
Title: ZACHÓD SŁOŃCA NAD JEZIOREM ŚWITEŹ, 1898
Year: 1898
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JÓZEF CHEŁMOŃSKI Na odwrocie - wzdłuż dolnej krawędzi - napis ołówkiem: Niniejszym zaświadczam autentyczność pracy mojego Ojca | śp. Józefa Chełmońskiego | Zofia z Chełmońskich Austowa Plenerowe studium wrażliwie oddające nastrój i kolory pejzażu, malowane o zachodzie słońca nad Świtezią - znajduje swą kontynuację w dużym obrazie Zachód słońca. Jezioro Świteź (olej, płótno, 116,5 x 212; Muzeum Okręgowe w Tarnowie) - fotografia poniżej. Artysta miał bowiem w zwyczaju notować wrażenia i interesujące go motywy krajobrazu. Rysował ołówkiem, malował niewielkie studia akwarelowe i olejne, będące zapisami chwili, światła i barw. Taka „dokumentacja“ służyła mu później przy malowaniu większych obrazów, które powstawały już w pracowni. Porównaj , np. reprodukcję w albumie: T. Matuszczak, Józef Chełmoński, Wyd. Kluszczyński, Kraków 2003, il. na s. 96.
Artist: Józef Brandt
Title: PEJZAŻ Z WĘDRUJĄCĄ KOBIETĄ, OK. 1870
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J.B. Obrazowi towarzyszy ekspertyza dr. M. Klareckiego z 5 maja 2017. Proweniencja: kolekcja rodziny hr. Zamoyskich. Prezentowany tu Pejzaż z wędrującą kobietą jest przedmiotem obszernego opracowania autorstwa dr. Mariusza Klareckiego, badacza twórczości Józefa Brandta. Autor - omawiając wyczerpująco rolę pejzażu w malarstwie artysty i przywołując liczne analogie - datuje obraz na okres ok. 1870 roku. Przytacza również przykłady innych prac malarza, sygnowanych analogicznie literami „ J. B. “, czyli formą podpisu „ stosowaną przez Brandta na niewielkich i szkicowo ujętych obrazach w latach 1860-1880, a także na ni ektórych płótnach dużych formatów z późniejszego okresu twórczości artysty“. Autor opinii wysuwa również przypuszczenie, że „ obraz musiał powstać w plenerze [i] jest malarskim zapisem wrażeń z wycieczki lub dalszej podróży artysty. “ Ponadto cechy stylowe przedstawienia - „ rysunek postaci, temat obrazu, sposób kładzenia farby, użyta kolorystyka, rodzaj stosowanej przez artystę sygnatury, a także format pracy świadczą o bezspornym autorstwie... więcej
Artist: Julian Fałat
Title: RUDOWŁOSA PORTRET KOBIETY NA TLE PEJZAŻU,OK 1900
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, gwasz, ołówek, karton naklejony na płótno (w świetle passe-partout 73 x 52 cm) sygn. p.d.: JFałat (inicjały wiązane) Obraz namalowany jest na delikatnym, ledwie widocznym rysunku ołówkiem rozlewnymi plamami akwareli i miejscowo (płatki kwiatu) użytym gwaszem. Utrzymany jest w tonacji szerokiej gamy błękitów i zieleni (w tle) zestawionych z bladymi brązami włosów i jasnymi różami ciała i sukni kobiety. Blade, błękitnawe refleksy modelują także jej twarz i ramiona. Cienie pod prawą ręką modelki, na jej lewym ramieniu i we wnętrzu dłoni podkreślone są plamami czerwieni o barwie wina, a w fałdach sukni także refleksami brązowiejących żółcieni. Portret kobiety na tle pejzażu odznacza się, charakterystyczną dla artysty, wirtuozerią w operowaniu rozlewnymi plamami farb wodnych, kładzionych śmiało, szerokim duktem pędzla. Uwagę zwraca tak mistrzowski modelunek ciała i twarzy modelki, jak i wrażeniowe, niemal impresjonistyczne przedstawienie pejzażowego tła. Obraz nie jest datowany, wydaje się jednak, że czas jego powstania określić można na okres około roku 1900 (przed?). Fałat odszedł już wówczas... więcej
Artist: Zofia Stankiewicz
Title: STAW, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Z. Stankiewicz
Artist: Stanisław Żukowski
Title: LIPIEC, OK 1938
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: S. Żukowski Na górnej listwie krosna autorski (?) napis niebieską kredką: Białoruś „Lipiec“ | Hornostajewicze | cena 5000 prof. S. Żukowski Obraz przedstawia motyw z Puszczy Świsłockiej (Knyszyńskiej), dokąd - w latach trzydziestych XX w. - artysta wielokrotnie jeździł. Malowane wówczas obrazy pokazywał na kilku wystawach; najliczniejszy ich zespół znalazł się na wystawie w warszawskiej Zachęcie w 1939 r. Umieszczona w opisie na odwrocie nazwa „Hornostajewicze“ odnosi się do majątku nad rzeką Roś w rejonie świsłockim obwodu grodzieńskiego (Białoruś). Porównaj: - Wystawa Stanisława Żukowskiego [w:] Przewodnik 140. Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, marzec - kwiecień 1939, s. 16, poz. 214-238.
Artist: Aleksander Gierymski
Title: PEJZAŻ WŁOSKI, 1899-1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Wybrzeże Sekwany, Widoczek znad Adygi (?) sygn.p.d.: A.GIERYMSKI Na odwrocie napisy, pieczątki, nalepki: - tekst atramentem (opatrzony pieczątką) : Aleksander Gierymski | „Wybrzeże Sekwany” | Stwierdza | Członek Komitetu | dz. 13 Maja 1911 r. | Vice-Prezes J. Herman. Obok pieczątka: TOW. ZACHĘTY SZTUK PIĘKNYCH | W KRÓL. POL. - tekst ołówkiem: Abank | [...] Parc | St Maur - pięć pieczątek o treści: Dr. Med. IGNACY LANDSTEIN | Warszawa ul. Filtrowa 81 - nalepka warszawskiego antykwariatu (druk wypełniony ręcznie): No 68 | Nazwisko Autora Al. Gierymski | Rodzaj dzieła olejny | Tytuł Sekwanna [sic!] | Cena GTGUJC Cena GT[.] | SALON SZTUKI I ANTYKWARNIA | ABE GUTNAJER | Warszawa Mazowiecka 16 - dwie małe nalepki inwentarzowe Muzeum Narodowego w Warszawie wypełnione odręcznie atramentem: -1./ 1716 | Niew; -2./ 8671 | Rew. Proweniencja: obraz pochodzi z warszawskiej kolekcji dr. med. Ignacego Landsteina (1878-1949). Wraz z kilkunastoma innymi obrazami tegoż właściciela w listopadzie 1939 roku został zdeponowany w Muzeum Narodowym w Warszawie (nr 182167; oznaczenie w spisie depozytów L. 15). Po wojnie – 28 grudnia 1947 roku – został wydany właścicielowi. Ostatnio znajdował się w prywatnej kolekcji... więcej
Artist: Jan Matejko
Title: ZYGMUNT AUGUST PRZED PORTRETEM RADZIWIŁŁÓWNY
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: ZYGMUNT AUGUST PRZED PORTRETEM BARBARY RADZIWIŁŁÓWNY wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d. monogramem wiązanym: JM na odwrocie oprawy l.g.: 98 [stempel] / XII [ołówek] Proweniencja: dawne prywatne zbiory w Krakowie.
Artist: Jan Matejko
Title: SZKIC POSTACI MłODZIEńCA DO "DZIEWICA ORLEAńSKA"
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: oznaczony monogramem wiązanym p.d.: JM Nad obrazem Dziewica Orleańska, przedstawiającym tryumfalny wjazd Joanny d’Arc do Reims po zwycięstwie nad Anglikami odniesionym 17 lipca 1429 pod Orleanem, Matejko pracował w latach 1884-1886. Prezentowany rysunek jest jednym ze szkiców do tego obrazu – postać młodzieńca o nagim torsie artysta przeniósł na płótno, wiernie powtarzając jej gest i ruch; odnaleźć ją można po lewej stronie obrazu, wśród tłumu witającego Joannę. Według sekretarza artysty, Mariana Gorzkowskiego do postaci młodzieńca pozował jeden z synów Matejki. Znane są także inne studia rysunkowe do Dziewicy Orleańskiej: szkicownik z lat 1884-1888 w zbiorach warszawskiego Muzeum Narodowego, szkice ołówkowe w Muzeum Narodowym w Krakowie. Wiadomo też o czterech szkicach, które były własnością Gorzkowskiego. Porównaj: K. Sroczyńska [red.], Matejko. Obrazy olejne. Katalog, Warszawa 1993, s. 213-216, nr kat. 248 [tu dokładny opis i historia obrazu olejnego, jak również pełna dotycząca go bibliografia].
Artist: Piotr Stachiewicz
Title: PIERWSZE JASKÓŁKI
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygn. p.d.: P. STACHIEWICZ Na odwrocie orzeczenie prof. dr. Feliksa Kopery wydane w Krakowie dn. 6 IV 1939 roku, potwierdzające autorstwo Piotra Stachiewicza (maszynopis z pieczątkami imiennymi i odręcznym podpisem). Na odwrocie naklejona także stara pocztówka z reprodukcją obrazu wydana przez Salon Malarzy Polskich w Krakowie.
Artist: Jacek Malczewski
Title: W KOŚCIELE, OK. 1884
Tools: ink, watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu wzdłuż prawej krawędzi: J Malczewski
Artist: Teodor Axentowicz
Title: ŚWIęTO JORDANU, OK. 1900
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. u dołu pośrodku: T. Axentowicz Proweniencja: Obraz pochodzi z londyńskiej kolekcji Jana Pomiana-Bławdziewicza (1924-2016), Komandora Orderu Polonia Restituta, założyciela fundacji „Karta z dziejów”,wieloletniego dyrektora Heim Gallery w Londynie, pilota polskiego lotnictwa, absolwenta University of London, działacza polonijnego i polityka, w latach 1948-1960 bliskiego współpracownika Józefa Retingera. Teodor Axentowicz był jednym z pierwszych polskich artystów malujących, tak później popularne obrazy z życia Hucułów. Jedną z najwcześniejszych, „huculskich” kompozycji artysty było Święto Jordanu, motyw przedstawiony pierwotnie w dużych obrazach olejnych (lata 1893, 1895: zbiory MNP i MNW), a ze względu na swą popularność powtarzany później w różnych replikach i wariantach, malowanych olejno, akwarelą bądź pastelami. Prezentowana tu praca, wyróżniająca się swobodą i świeżością ujęcia oraz świetną charakterystyką postaci, jest zapewne jednym z wcześniejszych powtórzeń tego motywu w technice akwareli. Przedstawia uroczystą ceremonię święcenia wody, odprawianą w kościele prawosławnym i greko-katolickim w Dzień Objawienie Pańskiego – Epifanii (Trzech Króli), a przez pamięć chrztu Chrystusa zwaną... więcej
Artist: Julian Fałat
Title: JESIENNY KRAJOBRAZ Z BYSTREJ, 1919
Year: 1919
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JFałat | Bystra | 1919 Na odwrocie karta z orzeczeniem dr. Kazimierza Buczkowskiego i prof. dr. Feliksa Kopery potwierdzających autorstwo Juliana Fałata (Kraków, 8 grudnia 1943; maszynopis, stemple imienne, podpisy odręczne).
Artist: Jan Stanisławski
Title: PEJZAŻ GÓRSKI, OK. 1900
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JAN STANISŁAWSKI W swych symbolicznych krajobrazach Jan Stanisławski manifestował panteistyczną postawę wobec urody świata i potęgi natury. Takie środki wyrazu, jak kompozycja, barwa i forma, służyły wydobyciu atmosfery i budowaniu nastroju. W prezentowanym obrazie, mimo braku jednoznacznych elementów pejzażu, ze względu na rozległość widoku i ukształtowanie terenu, możemy to studium powiązać z tatrzańskimi plenerami artysty. Stanisławski rozpoczął swą przygodę z Tatrami już w czasie krakowskich studiów w 1884 roku i później powracał tam wielokrotnie, również ze swymi uczniami. Najwcześniejszy z datowanych przez artystę obrazów z motywem tatrzańskim pochodzi z 1891 r., a najpóźniejszy z lutego 1906. Różnią się założeniami kompozycyjnymi i siłą ekspresji, zmienia się ujęcie i sposób kadrowania motywu, wędruje w nich linia horyzontu (porównaj np.: - W. Juszczak, Jan Stanisławski , Warszawa 1972, il. 8, 9, 61-64; - S. Kozakowska, B. Małkiewicz, Malarstwo polskie ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie , Kraków 1997, nr kat. 1216, 1276/a-b, 1283, 1341, 1342). Stanisławski posługiwał się przede wszystkim techniką... więcej
Artist: Aleksander Orłowski
Title: STARY KOZAK
Tools: watercolor, gouache, feather
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: rysunek naklejony na kartonową podkładkę Na odwrocie karta maszynopisu z orzeczeniem Józefa Greina, konserwatora Muzeum Narodowego w Warszawie potwierdzającego autorstwo Aleksandra Orłowskiego. Orzeczenie - wydane dn. 5 sierpnia 1946 r. - opatrzone jest dwoma podpisami rzeczoznawcy i dwiema pieczątkami o treści: PAŃSTWOWA PRACOWNIA | KONSERWACJI ZABYTKÓW | Zdobnictwa. [Józef Grein (1886-1956) - malarz i konserwator; w latach 1920-1932 kierował pracownią konserwacji w Muzeum Wojska Polskiego, następnie - w latach 1932-1945 - w Muzeum Narodowym w Warszawie; od 1949 był profesorem ASP w Warszawie.]
Artist: Juliusz Kossak
Title: LUZAK, 1874
Year: 1874
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: JKossak | 1874 (inicjały wiązane) Motyw jeźdźca prowadzącego osiodłanego konia, powtarzany przez lata wielokrotnie, w różnych układach kompozycyjnych, był dla artysty okazją do zaprezentowania szlachetnego rumaka w pełnej krasie. Mężczyzna prowadzący araba, zawsze białego, sam jechał na wierzchowcu ciemnej maści. Luzak w bogatym rzędzie podprowadzany był dla dygnitarza pod linię boju lub jako koń zapasowy po utracie poprzedniego. Są to zawsze sceny statyczne i pełne dostojeństwa. Piękny, biały arab w złoconym rzędzie uchwycony jest w pełnej gracji i lekkości pozie z wygiętą, łabędzią szyją. Artysta znakomicie uchwycił wszystkie modelowe dla tej rasy cechy – niewielką, nieco wydłużoną głowę, silnie umięśnione, smukłe kończyny oraz wysoko osadzony i charakterystycznie uniesiony ogon. Obraz opisany i reprodukowany w: - H. Stępień, Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1856-1914, PWN, Warszawa 2003, s.180, il.48.
Artist: Zygmunt Ajdukiewicz
Title: DWUKÓŁKĄ PO ŚNIEGU I LODZIE, OK. 1890
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Zygmunt Ajdukiewicz na odwrocie u góry nieczytelne numery; poniżej (kredką): K6545 oraz na środku (kredką): N. 16780-
Artist: Franciszek Streitt
Title: WĘDROWNI MUZYKANCI, 1879
Year: 1879
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: F. Streitt | Monachium 879 Obraz jest doskonałym przykładem twórczości Streitta, łączącym wszystkie zalety jego realistycznej sztuki: narracyjny charakter sceny dopowiedzianej w każdym szczególe, nastrojowy, wrażliwie potraktowany pejzaż, świetną charakterystykę gestu i ruchu postaci, harmonijny koloryt oraz staranne, wyniesione ze szkoły wiedeńskiej, wykończenie całości. Motyw wędrownych muzykantów „powracających porankiem zimowym z jakiegoś miasteczka“ przewijał się przez całą monachijską twórczość artysty, w obrazach o różnych układach kompozycyjnych, różnym opracowaniu i nastroju (porównaj np. obrazy na stronie: www.agraart.pl).
Artist: Tadeusz Rybkowski
Title: ODPOCZYNEK KOZAKÓW NA STEPIE, 1886
Year: 1886
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany i datowany po lewej stronie u dołu: Tadeusz Rybkowski | 1886 na odwrocie ołówkiem: # | 95 Na ramie, pod obrazem metalowa tabliczka, na odwrocie dawna nalepka z nieczytelnym tekstem niemieckim.
Artist: Józef Chełmoński
Title: BłOTNISTA DROGA, 1882
Year: 1882
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d. : JOSEPH CHELMONSKI | 1882 PARIS Historia: Błotnista droga , obraz namalowany przez artystę w Paryżu, wystawiony był w roku 1883 w tamtejszej Galerii Georgesa Petit’a przy Rue de Séze 8, skąd zapewne trafił do Ameryki. W latach późniejszych był własnością znanego kolekcjonera Maksymiliana S. Węgrzynka, wybitnego działacza polonijnego, wydawcy nowojorskiego „Nowego Świata“ (1922-1944), v-prezesa Fundacji Kościuszkowskiej i współzałożyciela Instytutu Piłsudskiego. O jego zbiorach, w których były także i inne obrazy Chełmońskiego, pisał, m.in. Antoni Słonimski w swoich Listach z Ameryki . W roku 1968 obraz znalazł się w kolekcji Stanisława Stańczyka w Londynie. W 1975 został wystawiony na aukcji w londyńskim Domu Aukcyjnym Christie’s (9 maja 1975, nr kat. 163), gdzie został zakupiony do kolekcji Michała Cieplińskiego w Waszyngtonie. Po r. 2000 obraz trafił w prywatne ręce w Kanadzie, a następnie do Polski. Dzięki uprzejmości kolekcjonera Błotnista droga od 2012 była eksponowana na wystawie malarstwa Józefa Chełmońskiego w Pałacu w Radziejowicach. Informacje powyższe zawdzięczamy p. Tadeuszowi Matuszczakowi, znawcy twórczości Chełmońskiego i autorowi licznych prac o artyście. Błotnista droga stanowi istotny fragment stworzonej... więcej
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: KONNY PATROL, 1878
Year: 1878
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout: 25,2 x 31,8 cm sygn. l.d.: AWierusz Kowalski 78 „... akwarela Patrol powstańczy to jedna z pierwszych prac artysty, w których przedstawiona scena rozgrywa się w zimowej scenerii. Powtarzał ją później kilkakrotnie zmieniając detale, ustawienie postaci i ich liczbę, dodając psy, których obecność przeistaczała scenę patriotyczno-historyczną w rodzajową – powstańcy stali się myśliwymi. W Patrolu powstańczym czy w jego późniejszej wersji o tym samym tytule uważny widz znajdzie zapowiedź mistrzostwa autora w oddawaniu wielorakiej natury śniegu ” (cyt. za: E. Ptaszyńska; ... patrz niżej) Obraz opisany i reprodukowany, m.in. w: - S. Krzysztofowicz-Kozakowska, Kolekcja smólska. Polskie malarstwo XIX i początku XX wieku , b. m. r. [2008], s. 18, il. - E. Ptaszyńska, Alfred Wierusz-Kowalski , Wydawnictwo BOSZ [2017], s. 66, il.
Artist: Józef Brandt
Title: ATAK KAWALERII. ATAK HUSARII POLSKIEJ, OK. 1898
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Józef Brandt | z Warszawy Wśród malowanych przez Józefa Brandta scen batalistycznych, które w powszechnym odbiorze stanowią esencję jego twórczości, wyodrębnia się grupa obrazów przedstawiających walki wojsk polskich z Turkami, Tatarami i Kozakami, rozgrywające się na wschodnich rubieżach Rzeczypospolitej. Motyw ten – różnorako traktowany – powtarzał się w jego malarstwie wielokrotnie. Najczęściej były to dynamiczne epizody bitewne, sceny z kilkoma postaciami, ujętymi w bliskim planie i dość ciasnym kadrze, jak np. malowane około roku 1900 i później płótna W pogoni (aukcja D.A. Agra 8 VI 1997), Potyczka z Tatarami (aukcja D.A. Agra 20 XII 1992) czy Utarczka jazdy polskiej z Tatarami (repr. w „Biesiadzie Literackiej”, 1900, I półrocze, il. na s. 91). Nasz obraz - Atak husarii polskiej - powstał ok. roku 1898, a więc nieco wcześniej niż wymienione wyżej płótna. Podstawą do jego datowania są bliskie analogie z kompozycją p.t. Walka o sztandar , obrazem ze zbiorów prywatnych, który reprodukowany był w „Tygodniku Ilustrowanym” w 1898 roku (I półrocze, s. 371). Oba te płótna charakteryzują się takim samym jasnym kolorytem, oba też przedstawiają podobną, szeroką panoramę bitwy na tle rozległego pejzażu z wysuniętą na pierwszy plan grupą... więcej
Artist: Aleksander Orłowski
Title: ŻOŁNIERZ NA BIAŁYM KONIU
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygn. przy prawej krawędzi monogramem wiązanym flankowanym cyframi daty: 18 AO /.../ [brązową kredką, zatarty i słabo widoczny] Na odwr. drukowana, francuskojęzyczna nalepka petersburskiej firmy Charlesa Quinel’a (Pres le Pont-bleu, maison de S.E. Mr. Le comte de Tchernicheff. No 80 /.../ St.-Petersbourg), oferującej materiały malarskie oraz wielorakie usługi ramiarskie. Po bokach nalepki niewyraźny napis ołówkiem: L X [ ] /.../ Proweniencja: Obraz pochodzi z londyńskiej kolekcji Jana Pomiana-Bławdziewicza (1924-2016), Komandora Orderu Polonia Restituta, założyciela fundacji „Karta z dziejów“, wieloletniego dyrektora Heim Gallery w Londynie, pilota polskiego lotnictwa, absolwenta University of London, działacza polonijnego i polityka, w latach 1948-1960 bliskiego współpracownika Józefa Retingera.
Artist: Aleksander Orłowski
Title: JEŹDŹCY KOZACCY, 1809
Year: 1809
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygn. przy prawej krawędzi monogramem wiązanym flankowanym cyframi daty: 18 AO 09 Na odwr. drukowana, francuskojęzyczna nalepka petersburskiej firmy Charlesa Quinel’a (Pres le Pont-bleu, maison de S.E. Mr. Le comte de Tchernicheff. No 80 /.../ St.-Petersbourg), oferującej materiały malarskie oraz wielorakie usługi ramiarskie. Po bokach nalepki niewyraźny napis ołówkiem: L X [ ] 16 Nad nalepką atest podpisany przez wybitnego rosyjskiego artystę Aleksandra Benois (1870-1960). Tekst napisany atramentem: Excellence pastel absolument autehentique | de peintre Alexandre Orlovsky (1777-1832) | Alexandre Benois | Décembre 1943. Proweniencja: Obraz pochodzi z londyńskiej kolekcji Jana Pomiana-Bławdziewicza (1924-2016), Komandora Orderu Polonia Restituta, założyciela fundacji „Karta z dziejów“, wieloletniego dyrektora Heim Gallery w Londynie, pilota polskiego lotnictwa, absolwenta University of London, działacza polonijnego i polityka, w latach 1948-1960 bliskiego współpracownika Józefa Retingera.
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: NA PRZEŁĘCZY, 1886
Year: 1886
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M.G. Wywiórski | Monachium 86 Obraz "Na przełęczy" pochodzi z wczesnego okresu twórczości Michała Wywiórskiego, który - w latach 1883-1887 - studiował i w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, i równolegle w prywatnych pracowniach Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego. Podobne „kaukaskie“ motywy cieszyły się wówczas popularnością wśród wielu malarzy monachijskich, zafascynowanych egzotyką tematu, „romantyczną“ aurą opowieści o Szamilu i walkach ludów Kaukazu o niepodległość. Obraz jest przy tym wyraźnie inspirowany - tematycznie i formalnie - malarstwem ówczesnych nauczycieli artysty, Brandta i Wierusza-Kowalskiego. Swobodna technika malarska, światło i żywy koloryt podnoszą walory tego efektownego płótna.
Artist: Stanisław Kaczor-Batowski
Title: CZWÓRKA PRZED DWOREM, 1913
Year: 1913
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: S. K. Batowski | 30-XII 1913
Verified Artist: Yes
Artist: Antoni Piotrowski
Title: POLOWANIE NA ZAJĄCE, 1913
Year: 1913
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: ANTONI PIOTROWSKI. 1913 Na odwrocie drukowana nalepka introligatorni-ramiarni, firmy Tadeusza Zarębskiego przy ul. Marszałkowskiej 119 m. 41 w Warszawie.
Artist: Władysław Chmieliński
Title: ZIMĄ NA WSI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński
Verified Artist: Yes
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: ZAPRZĘGI PRZED ZAJAZDEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: I. Zygmuntowicz na odwrocie, napis tuszem na płótnie: 730 - 71 Pod dolną listwą krosna „ukryty“, widoczny we fragmencie stempel, zapewne firmy z materiałami malarskimi.
Artist: Jacek Malczewski
Title: ŻNIWIARKA - THANATOS, 1921
Year: 1921
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. wzdłuż bocznej krawędzi: [J] acek Malczewski 921 na odwrocie napis kredką: Lp.; 1813 Żniwiarka - Thanatos, obraz przedstawiający dziewczynę trzymającą ostrze kosy jest późniejszą redakcją wątku Thanatosa, mitologicznego geniusza Śmierci. Początkiem całego cyklu obrazów z Thanatosem są płótna z lat 1898-1899, później motyw ten powraca jeszcze przez całe lata i jak „żadna inna seria Malczewskiego nie posiadała takiej trwałości i takiej ciągłości“ (por. K. Wyka, Thanatos i Polska, Kraków 1971). Być może w zamyśle artysty Żniwiarka miała być częścią tryptyku, formy, w jaką Malczewski często układał swoje obrazy
Artist: Stanisław Kamocki
Title: STARY DWÓR
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: SKamocki
Artist: Jacek Malczewski
Title: DZIEWCZYNA NA SCHODACH MODELKA W OGRODZIE, 1907
Year: 1907
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. u dołu: 1907 | JMalczewski Swobodne malarskie studium postaci dziewczyny, modelki w charakterystycznym fartuszku, którą odnaleźć można na kilku obrazach Malczewskiego malowanych około 1907 i 1908 roku, m.in. w znanych z reprodukcji obrazach Goście, Rzeczywistość , w Zatrutej studni (Galeria Obrazów we Lwowie) czy w dużej kompozycji Święty Franciszek (1908; MNW), gdzie artysta umieścił ponadto charakterystyczne schodki ze swego ogrodu na krakowskim Zwierzyńcu.
Artist: Stanisław Kamocki
Title: PEJZAŻ. BŁĘKITNE CHATY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: SKamocki Na odwrocie rękopiśmienna notatka ramiarza (?).
Artist: Wlastimil Hofman
Title: DZIEWCZYNKA W CHUSTCE, OK. 1905
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: WH (mongram wiązany)
Verified Artist: Yes
Artist: Jerzy Kossak
Title: UŁAN I RANNY KOŃ, 1928
Year: 1928
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak | 1928
Artist: Jerzy Kossak
Title: ŚWIĘTY HUBERT NA ŁOWACH, LATA 30. XX W.
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak na odwrocie l.g. napis-dedykacja: Kochanej żonie | na pamiątkę 34 rocznicy ślubu | ofiarowuję ten obraz | [podpis nieczytelny] Św. Hubert (655-727), biskup Liége, patron myśliwych, jeźdźców, strzelców, leśników, w młodości był zagorzałym myśliwym i miał prowadzić swobodne, hulaszcze życie. Według dawnej legendy, w czasie polowania w Wielki Piątek zobaczył białego jelenia ze świetlistym krzyżem w wieńcu poroża. Usłyszał też głos wzywający go do opamiętania i porzucenia zgubnych nałogów. Głęboko przejęty objawieniem, Hubert rozpoczął studia teologiczne i zajął się działalnością misjonarską. Jerzemu Kossakowi, który sam pasjonował się łowiectwem, legenda św. Huberta była w jakiś sposób bliska, a motyw Widzenia Świętego na łowach, był jednym z jego ulubionych tematów malarskich. W roku 1937 za taki właśnie obraz artystę wyróżniono brązowym medalem na Międzynarodowej Wystawie Łowieckiej w Berlinie. (zobacz reprodukcje w albumie: K. Olszański, Jerzy Kossak , Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, il. 214, 215, 216, 217)
Artist: Tadeusz Ajdukiewicz
Title: PRZEZ PUSTYNIĘ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: podpisany l.d.: Gemalt von Tadeusz Ajdukiewicz | (Zygmunt Ajdukiewicz) Autorstwo Tadeusza Ajdukiewicza potwierdzone jest przez jego stryjecznego brata, malarza Zygmunta Ajdukiewicza. Na odwrocie płótna dwa - zatarte i nieczytelne - okrągłe stemple. Na ramie nalepki Domów Aukcyjnych Christie’s i Sotheby’s. Kompozycja obrazu nawiązuje do wcześniej pracy artysty, namalowanego w roku 1892 obrazu Przez pustynię , który przedstawia podobną, ciągnącą przez piaski karawanę koni i wielbłądów, a znany jest z reprodukcji w „Tygodniku Ilustrowanym“ - ilustracja poniżej. Artysta nierzadko bowiem powracał do motywów opracowanych już wcześniej, posługiwał się licznymi szkicami i studiami malarskimi, rozmaicie je przetwarzając i komponując. (porównaj: „Tygodnik Ilustrowany“ 1899, 1. półrocze, nr 26 z dn. 24 (12) czerwca, il. na ss. 508-509)
Artist: Abraham Neuman
Title: JEROZOLIMA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Neuman Na odwrocie napisy ołówkiem: 1460 oraz # 904. Poniżej - częściowo nieczytelnie - kredką: Jerusalem van den /.../ | Nr 15 | /.../
Artist: Emilia Dukszyńska - Dukszta
Title: WŁOSZKA, OK 1880
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p d.: E. Dukszyńska
Artist: Iwan Trusz
Title: PEJZAŻ Z CYPRYSAMI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: I. Trusz
Artist: Wlastimil Hofman
Title: DWAJ WĘDROWCY, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d. (na poprzeczce płotu): Wlastimil Hofman
Verified Artist: Yes
Artist: Wlastimil Hofman
Title: MODLITWA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wlastimil Hofman Na odwrocie w prawym górnym narożniku okrągła pieczątka krakowskiego zakładu Róży Aleksandrowicz przy ul. Basztowej 11. W polu środkowym ołówkiem: [.] 180.
Verified Artist: Yes
Artist: Włodzimierz Tetmajer
Title: SCENA MITOLOGICZNA-KOBIETY NA BRZEGU MORZA, PO191
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WT Na odwrocie naklejona karta (maszynopis) z orzeczeniem wydanym przez prof. dr Stanisława Dąbrowskiego (Kraków), który potwierdza autorstwo W. Tetmajera i określa obraz jako Scenę mitologiczną z trzema Gracjami i biegnącą ku nim kobietą. Orzeczenie potwierdzone jest podpisem rzeczoznawcy i czterema imiennymi pieczątkami. Na odwrocie wypełniony atramentem stempel z „metryczką“ obrazu. Ponadto na odwrocie i ramie dwa własnościowe stemple. Proweniencja: kolekcja pp. Krystyny i Wiesława Ochmanów.
Artist: Włodzimierz Tetmajer
Title: SCENA MITOLOGICZNA NA BRZEGU MORZA, PO 1910
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WT Na odwrocie naklejona karta (maszynopis) z orzeczeniem wydanym przez prof. dr Stanisława Dąbrowskiego (Kraków), który potwierdza autorstwo W. Tetmajera i określa obraz jako Scenę mitologiczną. Orzeczenie potwierdzone jest podpisem rzeczoznawcy i trzema imiennymi pieczątkami. Ponadto stemple: - owalny, firmy: MAGAZYN PRZYBORÓW MALARSKICH | R. ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW BASZTOWA 11; - na tekturze i na ramie stemple własnościowe. Proweniencja: kolekcja pp. Krystyny i Wiesława Ochmanów.
Artist: Włodzimierz Zakrzewski
Title: CAPRI. DROGA DO WILLI MAKSYMA GORKIEGO, 1958
Year: 1958
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: W. Zakrzewski 1958 ; - p.d.: CAPRI Na odwrocie dwie duże nalepki: - 1. [m-pis o treści:] Włodzimierz Zakrzewski | Capri. Droga do willi Gorkiego | 46 x 62; 1958 | właściciel | I-63 [adnotacja ołówkiem]; - 2. nalepka autorska z wpisanymi ręką artysty informacjami o obrazie [druk, rękopis]: Autor obrazu WŁODZIMIERZ ZAKRZEWSKI Rok 1958 | Tytuł Droga do willi Gorkiego. Na Capri | Wymiary: 46 x 61 Technika olej karton | Wystawy: W Zakrzewski - Landschaften Halle. Dresden 1959 | W Zakrzewski Pejzaże Budapeszt 1959. W. Zakrzewski /.../ | Moskwa 1960 /.../ 1960 | Reprodukcje, recenzje: | Właściciel i ew. użytkownik obrazu. Adresy: | UWAGA: W wypadku zmiany adresu właściciela lub użytkownika obrazu | autor prosi uprzejmie o powiadomienie go o tym pod adresem: Włodzimierz Zakrzewski, WARSZAWA 40, UL. KOŚCIELNA 10 m. 3, tel. 67633 [przekreślone] | 21-41-44
Artist: Tadeusz Styka
Title: DZIEWCZYNA O CIEMNYCH WŁOSACH
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: TADÉ STYKA - Na odwrocie napis kredą: 117 II, mała nalepka z rękopiśmiennym napisem: p. 23 | 155 , a ponadto dwie - fragmentarycznie zachowane - nalepki z napisami 56 oraz /.../9502 | 61-5.
Artist: Hiacynt Alchimowicz
Title: PORTRET MALARZA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: H. d’Alchimowicz
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: ZACZYTANA, 1893
Year: 1893
Tools: oil, crayon
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: kredka, olej (tempera?), karton na grubej tekturze sygn. u dołu pośrodku: Stanislas | 93: | P. Na odwrocie u góry tekst-atest Maurycego Fajertaga potwierdzającego autorstwo Wyspiańskiego (napis atramentem): Autentyczność obrazu Ś.p. Stanisława Wyspiańskiego | p.t. „Zaczytana” | stwierdzam – Warszawa d. 30. X. 1936 | MFajertag Po obu stronach cytowanego podpisu rzeczoznawcy – okrągłe pieczątki z tekstem w otoku: MAYRYCY FAJERTAG · ekspert przysięgły Poniżej ozdobna nalepka paryskiego zakładu Ch. Dousbourga (3. Rue Houdon; Place Pigalle) oferującego materiały malarskie, ramy, usługi pozłotnicze itp. Ponadto – opatrzona podpisem generalnego konserwatora i pięcioma okrągłymi stemplami Ministerstwa Kultury i Sztuki Rzeczypospolitej Polskiej – karta będąca załącznikiem do pisma Naczelnej Dyrekcji Muzeów i Ochrony Zabytków z dn. 2 sierpnia 1947, zezwalającego na wywóz obrazu za granicę. Proweniencja: pierwszym właścicielem obrazu był Włodzimierz Żuławski (zm. 1934) z Krakowa, wielbiciel twórczości Wyspiańskiego i posiadacz największej w Polsce kolekcji dzieł artysty. Po jego śmierci obraz wraz z resztą zbioru pokazany został w Warszawie na „Wystawie nieznanych dzieł Stanisława Wyspiańskiego” w 1936 roku, gdzie zakupił go jeden z prywatnych kolekcjonerów. Po wojnie, w roku 1947 - wraz z innymi... więcej
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET ALEKSANDRY TOTWENOWEJ, MARZEC 1930
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygn. p.d.: Witkacy 1930 III | (T. C + Co) Obraz w oryginalnej oprawie, na odwrocie dwukrotnie odręcznie wpisane nazwisko modelki (za każdym razem z błędem literowym). Proweniencja: obraz należał do babki obecnego właściciela, zamieszkałej w Skierniewicach Heleny Bańkowskiej, de domo Falkowskiej, która w okresie międzywojennym wielokrotnie odwiedzała Zakopane, gdzie była pacjentką dr Aleksandry Totwenowej. Portretowana, Aleksandra Totwenowa (1893-1977) była lekarką okulistką. Studia medyczne ukończyła w roku 1927 na Uniwersytecie im. Stefana Batorego w Wilnie. W latach 1930-1938 pracowała jako lekarz zakopiańskiej Kasy Chorych, a po wojnie w Ubezpieczalni Społecznej. Jej mąż, Stefan Totwen (1896-1963) praktykował w Zakopanem od 1930 jako lekarz-laryngolog. Leczył, m.in. Witkacego, który w tym okresie miał nieustające, utrudniające mu codzienne życie, problemy z zatokami. Artysta nazywał lekarza „specem nosowym” i bardzo chwalił sobie zaordynowaną przezeń kurację kroplami do nosa zawierającymi, m.in. kokainę. Na przełomie lat 20. i 30. XX w. Witkacy prowadził zresztą eksperymenty polegające na wykonywaniu portretów także pod wpływem kokainy. Odbywało się to pod opieką doktora Teodora Białynickiego Biruli, z udziałem zaprzyjaźnionych osób, do których należało też małżeństwo Totwenów. Od stycznia 1930 do... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: DZIEWCZYNA W CZEPCU PARYSKA MLECZARKA, OK 1893
Tools: pastel, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po lewej: SW | P. Na odwr. u góry tekst-atest Maurycego Fajertaga (patrz poz. kat. 50) potwierdzającego autorstwo Wyspiańskiego (napis atramentem): Autentyczność obrazu p.t. „Dziewczyna w czepcu“ | jako pracę ś.p. Stanisława Wyspiańskiego | stwierdzam. Warszawa d. 4. III. 1936 | M Fajertag Po obu stronach cytowanego podpisu rzeczoznawcy - okrągłe pieczątki z tekstem w otoku: MAURYCY FAJERTAG · ekspert przysięgły Poniżej naklejona karta - załącznik do zbiorczego pisma Naczelnej Dyrekcji Muzeów i Ochrony Zabytków z dnia 2 sierpnia 1947 roku, zezwalającego na wywóz obrazu za granicę; maszynopis opatrzony podpisem generalnego konserwatora i pięcioma okrągłymi stemplami Ministerstwa Kultury i Sztuki Rzeczypospolitej Polskiej. Proweniencja: Pierwszym właścicielem obrazu był Włodzimierz Żuławski (zm. 1934) z Krakowa, wielbiciel twórczości Wyspiańskiego i posiadacz największej w Polsce kolekcji dzieł artysty. Po jego śmierci obraz wraz z resztą zbioru pokazany został w Warszawie na „Wystawie nieznanych dzieł Stanisława Wyspiańskiego“ w 1936 roku, gdzie zakupił go jeden z prywatnych kolekcjonerów. Po wojnie, w roku 1947 - wraz z innymi obrazami tegoż kolekcjonera - został wywieziony do... więcej
Artist: Rafał Malczewski
Title: GAŁĄZKI W WAZONIE, OK. 1950
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: Rafał Malczewski Proweniencja: Kanada, kolekcja rodziny Zofii-Mikuckiej-Malczewskiej, żony Rafała Malczewskiego. * do wylicytowanej ceny doliczona zostanie oata organizacyjna (Premium) w wysokości 26% (VAT, droit de suite i podatek graniczny - 8%)
Artist: Hans Wagner
Title: Z WYBRZEŻA WŁOSKIEGO
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. l.d.: Wagner Hans Obraz na starym, oryginalnie zespolonym na śruby krośnie.
Artist: Bolesław Szańkowski
Title: DZIEWCZYNA W CZERWONYM SZALU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Szańkowski Na poprzeczce i górnej listwie krosna okrągłe stemple własnościowe: - pośrodku dwa skrzyżowane topory i data 1417; - w otoku napis: EIGENTUM DER A.G. HACKERBRÄU MÜNCHEN. Na listwie górnej, obok stempla tuszem: Nr. 81 . Ponadto na płótnie zatarty stempel: /..../ Hackerbräu
Artist: Ignacy Pieńkowski
Title: WNĘTRZE SALONU W DOMU ARTYSTY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Ign. Pieńkowski
Artist: Edmund Adler
Title: DZIEWCZYNKA Z LALKĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Edmund Adler na odwrocie, na dolnej listwie krosna napis ołówkiem: 3437
Artist: Marian Mokwa
Title: GDAŃSK. ZNAD MOTŁAWY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Mokwa
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: W WIELKIM PORCIE W HAMBURGU, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. G. Wywiórski Na poprzeczce krosna stempel berlińskiej firmy: LEOPOLD HESS | Kunstmaterialien | Berlin W. Canthiner-Strasse 29.
Artist: Władysław Chmieliński
Title: WARSZAWA. PLAC ZAMKOWY W ZIMIE, PRZED 1939
Tools: ink, watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: Wł. Chmieliński
Verified Artist: Yes
Artist: Władysław Chmieliński
Title: BRAMA NA STARYM MIEŚCIE
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wł. Chmieliński Akwarela przedstawia sień kamienicy Fukiera na Rynku Starego Miasta w Warszawie. Dawniej kamienica ta zwana była także domem „Pod Okrętem“, w jej sieni wisiał bowiem model kupieckiego żaglowca. Mówiono nawet, że tego, kto wrzuci doń monetę niechybnie spotka szczęście.
Verified Artist: Yes
Artist: Alfons Karpiński
Title: MIMOZA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Karpiński Na odwrocie, pośrodku autorski napis atramentem: „Mimoza“ | Stwierdzam oryginalność | mojej pracy | własnoręcznym podpisem, | A. Karpiński. | Kraków d 27-VII 1950. Poniżej stempel: No 29. Ponadto zatarty napis ołówkiem: 50 x 70 cm. Inne napisy ołówkiem i kredką zatarte. U dołu nalepka (maszynopis): Ze zbioru Inż. T. Litawińskiego | Alfons Karpiński 1875 - | „Mimoza“ | olej. tekt. rozm. 50 x 70 cm | sygn. Na nalepce stempel jak powyżej: No 29. Proweniencja: według nalepki na odwrocie obraz czasowo znajdował się w znanej kolekcji inż. Tadeusza Litawińskiego (1902-1986) w Zakopanem, przekazanej Muzeum Uniwersyteckiemu KUL w Lublinie „aby piękno służyło innym“ .
Artist: Tadeusz Styka
Title: PORTRET FIFI II NA RĘKACH PANI MACOMBER
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn.l.d.: TADÉ STYKA - Na odwrocie napis autorski: Fifi the second | in the Hands of Mrs Kingsley Macomber | nee Myrtle Harkness | by Tadé Styka Właścicielką pieska Fifi była pani Myrtle Macomber z domu Harkness, żona Abrahama Kingsleya Macombera (1874-1955), amerykańskiego biznesmena, bankiera i filantropa.
Artist: Tadeusz Makowski
Title: PORTRET DZIEWCZYNKI, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: T.Makowski na odwrocie u góry: T. Makowski | Fillette | Paris O dziecięcych portretach Tadeusza Makowskiego pięknie pisała prof. Władysława Jaworska, wybitna znawczyni i badaczka twórczości artysty: „Nie ulega wątpliwości, że artysta musiał lubić dzieci, ale w miarę upływu lat możemy śledzić jak gdyby wzrastającą sympatię dla małego modela, coraz żywsze zainteresowanie jego życiem i psychiką, wczuwanie się w jego widzenie świata. Nie jest wykluczone, że artysta przez kontakt ze światem dzieci odkrył jakieś odpowiedniki psychiczne między szczerą, naiwną naturą dziecka a własnym emocjonalnym, głęboko uczuciowym stosunkiem do świata.” „Stosunek Makowskiego do małego modela jest poważny i pełen szacunku, jak do dorosłego człowieka. Artysta daleki jest od zlekceważenia najdrobniejszych nawet przeżyć dziecka; przeciwnie, stwarza świat dzieci o własnej bogatej skali emocjonalnej. [.] „Patrząc na dziecko – pisał o Makowskim polski krytyk A. Wieczorkiewicz - stara się on i na świat patrzeć oczami dziecka, oczami rozszerzonymi ciekawością świata i bogactwem dziecięcej wyobraźni”. „Z biegiem lat stosunek Makowskiego do dziecka nabiera jeszcze większej tkliwości. [... około 1922/23] widzimy większy wysiłek w kierunku upoetycznienia małego modela za pomocą maksymalnego wysubtelnienia formy i koloru.... więcej
Artist: Rafał Malczewski
Title: PLANTACJA, 1942
Year: 1942
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rafał Malczewski | Brazil 1942 na odwrocie płótna napis kredką: 3 A Proweniencja: Kanada, kolekcja rodziny Zofii-Mikuckiej-Malczewskiej, żony Rafała Malczewskiego. Wojenna tułaczka Rafała Malczewskiego i towarzyszącej mu Zofii Mikuckiej trwała od grudnia 1939 roku. Przez Słowację i Węgry oboje przedarli się do Francji, a następnie do Hiszpanii i Portugalii. Kilka miesięcy spędzili w Lizbonie, skąd wyjechali do Brazylii. W styczniu 1941 znaleźli się w Rio de Janeiro. Spędzili tu niemal rok, podczas którego Rafał wiele malował, pokazując i sprzedając obrazy na wystawach. W 1942 - na zaproszenie dalekiej kuzynki malarza, pisarki Marii Bochdan-Niedenthal - przenieśli się do Kurytyby w stanie Parana. Mieszkali w posiadłości kuzynki, w „ fantastycznie pięknym ogrodzie /../ gdzie wszystko co posiada Brazylia kwitło na kawałku ziemi “. Malczewski malował wówczas bardzo dużo - tworząc rozliczne akwarele i obrazy olejne. Zorganizował też w Kurytybie, cieszącą się powodzeniem, wystawę swoich prac. W listopadzie 1942 oboje - Rafał i Zofia - opuścili Brazylię i przez Miami i Nowy Jork przybyli do Kanady, przywożąc z sobą obrazy „brazylijskie“,... więcej
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET BARBARY MIKUCKIEJ, 30 IX 1937
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygn. u dołu: Witkacy | 1937 30 IX | ostatni wrześniowy NP | NΠ + (FBZ) na odwrocie oprawy stempel pracowni ramiarskiej w Montrealu Proweniencja: Kanada, kolekcja rodziny Zofii-Mikuckiej-Malczewskiej, żony Rafała Malczewskiego. Portret, namalowany przez Witkacego w roku 1937 przedstawia - szesnastoletnią wówczas - Barbarę Mikucką, córkę Zofii de domo Jakubowskiej, 1o voto Mikuckiej, 2o voto Malczewskiej, żony i towarzyszki życia Rafała Malczewskiego. Barbara Mikucka dzieciństwo i wczesną młodość spędziła w Zakopanem. Po latach wspominała Witkacego, tak zabawnie „straszącego“ dzieci, że rozbawione wołały: „Witkacy, zrób tak jeszcze raz!“. Pamiętała również słowa matki: „Idź do Witkacego, będzie cię malował!“ Namalował portret skupionej, poważnej dziewczyny, zbyt nawet poważnej jak na swoje szesnaście lat. Co ciekawe, w napisach umieszczonych na obrazie zupełnie pominął informację o rodzaju portretu, czyli „typie“, określającym i klasyfikującym wizerunek. Dodatkowym komentarzem - „ostatni... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Rafał Malczewski
Title: JARZĘBINA, OK. 1950
Tools: gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: Rafał Malczewski Proweniencja: Kanada, kolekcja rodziny Zofii-Mikuckiej-Malczewskiej, żony Rafała Malczewskiego. * do wylicytowanej ceny doliczona zostanie oata organizacyjna (Premium) w wysokości 26% (VAT, droit de suite i podatek graniczny - 8%)
Artist: Zygmunt Menkes
Title: W PRACOWNI ARTYSTY. MALARZ I MODELKA, PO 1950
Tools: ink, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: Menkes
Artist: Joachim Weingart
Title: MARTWA NATURA Z DZBANEM,OK 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: MARTWA NATURA Z DZBANEM (NATURE MORTE AU PICHET), ok. 1920 sygn. l.d.: Weingart Na odwrocie napisy: - farbą 359 ; - kredą 312. Ponadto owalny stempel paryskiej aukcji kolekcji prac J. Weingarta, która odbyła się 25 czerwca 1979 roku w Hôtel Drouot. Tekst czytelny częściowo: - pośrodku: VENTE | JOACHIM WEINGART | 1979; - w otoku: CLAUDE ROBERT /.../. [patrz: Joachim Weingart (1895-1942): peintures, dessins, aquarelles, gouaches [Vente a Paris, Hôtel Drouot rive gauche, le 25 juin 1979, commissaire-priseur Robert].
Artist: Roman Kramsztyk
Title: MARTWA NATURA Z WINOGRONAMI, OK 1912
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: R. Kramsztyk Obraz wymieniony i reprodukowany, m.in. w: - Roman Kramsztyk 1885-1942. Wystawa monograficzna , oprac. R. Piątkowska, M. Tarnawska, K. Prochaska, luty - marzec 1997, Żydowski Instytut Historyczny, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa 1997, s. 178, nr kat. 24, il.; - R. Piątkowska, Między „Ziemiańską“ a Montparnasse’em. Roman Kramsztyk , Warszawa 2004, s. 194, nr kat. 6.
Artist: Alfred Aberdam
Title: SPOTKANIE. KOBIETY WE WNĘTRZU, 1938
Year: 1938
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Aberdam Na odwrocie sygnowany czarną farbą: Aberdam 38 Ponadto trudno czytelny autorski napis: P/../ de /.../ | 19 table/../
Verified Artist: Yes
Artist: Zygmunt Menkes
Title: DZIEWCZYNA Z MAKAMI, PO 1950
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Menkes Na górnej listwie krosna stempel firmy Anco Bilt oferującej materiały malarskie: 18 | ANCO INC | GLENDALE N.Y. [paleta z cyrklem i napisem ANCO BILT]. Na odwrocie na górnej listwie ramy nalepka aukcyjna Agra-Art z 2017 r. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)