Artist: Henryk Siemiradzki
Title: TARAS OGRODOWY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. stemplem-faksymile podpisu: H Siemiradzki na odwrocie napis ołówkiem: H Siemiradzki | Villa artysty w Rzymie Ten niewielki obraz - wedle napisu na odwrocie - przedstawia fragment tarasu rzymskiej willi lub, jak pisano, „pałacyku“ Siemiradzkiego przy via Gaeta. Nieistniejąca już dzisiaj willa, obok pokoi mieszkalnych i tzw. recepcyjnych, mieściła obszerne pracownie, miała kilka tarasów i otoczona była pięknym ogrodem. Położony na obrazie stempel będący faksymile podpisu artysty spotykany jest także na wielu innych jego pracach - olejnych studiach i szkicach oraz rysunkach. Tak sygnowana jest, m.in. Alegoria muzyki , olejne studium do projektu kurtyny krakowskiego teatru (MNW; nr inw. MP 2049) czy szereg olejnych szkiców ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Dwie takie pieczątki, z których odbijano autograf artysty znajdują się w zbiorach pamiątek po Siemiradzkim w Muzeum Narodowym w Krakowie. Patrz katalog: Henryk Siemiradzki jakiego nie znamy. Wystawa daru otrzymanego od Rodziny Artysty . [wstęp Z. Gołubiewowa], Muzeum Narodowe w Krakowie, czerwiec-sierpień 1980, s. nlb.... więcej
Artist: Błażej Iwanowski
Title: WNĘTRZE ZAMKU KRÓLEWSKIEGO W WARSZAWIE, XX.
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Pełny tytuł: WNĘTRZE ZAMKU KRÓLEWSKIEGO W WARSZAWIE Z OBRAZEM REJTAN JANA MATEJKI, lata 30. XX w. sygn. p.d.: Błażej Iwanowski
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Kaczor-Batowski
Title: PAŁAC W SZAMRAJÓWCE, 1912
Year: 1912
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: St. Batowski | 22.6.1912. | Szamrajówka dedykacja autorska l.d.: Kochanemu Przyjacielowi | Józefowi Sz [....] | na pamiątkę | Stanisław Batowski Wymieniona przy sygnaturze artysty miejscowość Szamrajówka, to wieś na Ukrainie położona nad rzeką Rastawicą, nieopodal Białej Cerkwi i należąca dawniej do dóbr hr. Branickich. Hetman wielki koronny Franciszek Ksawery hr. Branicki w roku 1778 założył tu stadninę koni arabskich, z której wywodzi się znamienita gałąź hodowli arabów w Polsce.
Verified Artist: Yes
Artist: Tadeusz Styka
Title: JASNOWŁOSA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: TADÉ STYKA .
Artist: Olga Boznańska
Title: MARTWA NATURA Z RóżAMI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. ołówkiem p.g.: Olga Boznańska „Jej [Boznańskiej] zaczarowane, bajką zdające się martwe natury, jak naprz. cały szereg szkieł, szklanek, kieliszków i jedna między nimi laleczka japońska, wszystko na białej serwetce, lub kwiaty, jakieś tulipany zwisłe w jedną stronę z cynowego imbryczka, to arcydzieła wykwintu, gamy tonów najsubtelniejszych, gdzie nie ma granicy dokąd sięgnąć może wszystko czujące oko Boznańskiej. Pracownia [...] pełna przeróżnych kątów tajemnych, kwiatów świeżych i więdnących ....” (Wanda Chełmońska, Olga Boznańska [w:]„Kobieta współczesna” 1928, nr 37, s.12-13)
Artist: Enrico Gargiulo
Title: BRZEGI CAPRI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: E. Gargiulo
Verified Artist: Yes
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: DZIEWCZYNA Z CAPRI
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: F. M. Wygrzywalski
Artist: Julian Fałat
Title: PEJZAŻ JESIENNY
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JFałat W załączeniu ekspertyza p. Jadwigi Oczko-Kozłowskiej, potwierdzającej autorstwo Juliana Fałata (Kraków, 17 VIII 2016).
Artist: Jacek Malczewski
Title: PEJZAŻ ZNAD WISŁY Z MUREM KLASZTORU NORBERTANEK
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pełny tytuł: PEJZAŻ ZNAD WISŁY Z MUREM KLASZTORU NORBERTANEK W KRAKOWIE sygn. p.d.: J Malczewski Na odwrocie w „okienku“ oprawy widoczny stempel warszawskiego salonu sztuki Stefana Kulikowskiego.
Artist: Władysław Ślewiński
Title: WIDOK ZNAD LAÏTY, OK. 1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie, w prawej dolnej ćwiartce płótna, znajduje się stempel, jakim Eugenia Ślewińska, żona artysty, po śmierci męża oznaczała jego nie sygnowane obrazy pozostałe w pracowni: WŁADYSŁAW ŚLEWIŃSKI | ze spuścizny | POŚMIERTNEJ. Pod stemplem podpis kopiowym ołówkiem: E. Ślewińska (częściowo przysłonięty listwą krosna). W lewym dolnym rogu napis: 34 . wg nowych ustaleń tytuł powinien brzmieć: WISŁA POD KAZIMIERZEM, 1908 lub 1909 Prof. Władysława Jaworska, badaczka i wybitna znawczyni twórczości Ślewińskiego, podaje, że znanych jej jest ponad 150 obrazów artysty opatrzonych takim właśnie atestem (patrz niżej: Władysław Ślewiński 1854-1918 . Wystawa monograficzna... 1983, s. 77). Obraz Laïta pochodzi ze znanej paryskiej kolekcji rodziny Primel-Buffetaud. Była to kolekcja znacząca; panie Jeanne Buffetaud de domo Primel i jej - mieszkająca w Tours - siostra Marié-Luise Lagrange miały łącznie ok. 170 płócien Ślewińskiego, pozyskanych głównie od Eugenii, żony artysty. W roku 1962 obie panie przekazały 38 obrazów w darze dla polskich muzeów (m.in. Uliczka w Kazimierzu nad Wisłą, Pole janowca, Chmury nad równiną u podnóża Tatr czy Czarny Staw ). Szczegółowe dane o kolekcji Primmel-Buffetaud wraz z opisami obrazów znaleźć można w katalogu monograficznej wystawy Władysława Ślewińskiego... więcej
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: KWITNĄCE JABŁONIE, 1933
Year: 1933
Tools: litography
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: praca ma obcięte brzegi Bibliografia: - D. Muszanka, Litografia Leona Wyczółkowskiego , Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław - Kraków 1958, s. 57, 65, 84, il. 40; - M. Twarowska, Leon Wyczółkowski , Oficyna Wydawnicza Auriga, Warszawa 1962, s. 47, nr il. 129 (nlb), il. 129. nlb.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: ANEMONY, 1924
Year: 1924
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Pn M. T [..] kowej | l Wyczół | 1924 Na odwr. nalepka pośmiertnej wystawy Wyczółkowskiego w TPSP w Krakowie w roku 1937 (druk, maszynopis, stempel): Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | r. 1937 Nr 1025/301/ | Autor Leon Wyczółkowski | Adres Własność p.Tureczkowej | Dzieło Anemony | Wykonanie akwarela cena. -. Na nalepce stempel: WYSTAWA POŚMIERTNA | L. WYCZÓŁKOWSKIEGO Jak wskazuje przytoczony wyżej zapis na nalepce wystawowej, obraz był własnością Marii Tureczkowej, a właściwie Freege-Turetschkowej, z rodziny założyciela znanej krakowskiej firmy ogrodniczej i ogrodu przy ul. Lubicz. W latach międzywojennych Maria Turetschkowa była współwłaścicielką tej firmy. Obraz opisany w katalogu: - Leon Wyczółkowski. Wystawa pośmiertna , czerwiec-lipiec 1937, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, s. 30, nr kat. 301 (ze zbiorów p. Marii Tureczkowej).
Artist: Władysław Podkowiński
Title: PRZY STUDNI, 1889
Year: 1889
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: PODKOW. | 1889. Na odwrocie oprawy: 1. nalepka wystawowa (druk, stempel, atrament) o treści: TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | Nr 294 | Autor Podkowiński Władysław | Dzieło p.t. Przy studni | Rodzaj Akwarela Cena W. Prywatna 2. obok odręczny napis ręką Feliksa Jasieńskiego o treści: Obraz jest autentyczną pracą | Wł. Podkowińskiego i pochodzi |z Muzeum Narodowego | mojego imienia (Depozyty) | Kraków 15/4 1921 r | Feliks Jasieński 3. nad nalepką późniejszy napis odręczny: Wł. Podkowiński. Akwarela „Przy studni“ rok 1889 | - Okres Paryski 4. ponadto na oprawie stemple: MAJ 1937 r. oraz trójkąt wpisany w koło, a także „architektoniczny“ rysunek barwnym tuszem Proweniencja: Zbiory Feliksa Jasieńskiego, ps. Manggha (1861-1929), wybitnego kolekcjonera i krytyka sztuki. Akwarela Przy studni - „wyrafinowana w rozwiązaniu kompozycyjnym i tonacji barwnej, jest istotnym świadectwem eksperymentów warsztatowych Podkowińskiego z okresu jego pobytu w Paryżu. Manierycznie wydłużone, monumentalne sylwetki... więcej
Artist: Jan Stanisławski
Title: KOŚCIÓŁ ŚW. MARKA W WENECJI, OK. 1900
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d. na kamieniu: J S pod ryciną l.d. napis: Lit. Art. A. Pruszyński Kraków na odwrocie prostokątny stempel: ·TOW. ART. POL. | · SZTUKA | KRAKÓW Litografia przedstawia fragment fasady bazyliki św. Marka w Wenecji. Zamieszczona została w krakowskim piśmie „Życie“ w roku 1900 (R. IV, zeszyt. 1, plansza po s. 28). Jest to jedna z kilku kolorystycznych wersji tej kompozycji. Stanisławski, eksperymentując z nowo poznawaną techniką litografii, swoje prace opracowywał najczęściej w kilku wariantach barwnych, odbijając je na papierze o różnych, świadomie dobieranych odcieniach. Artysta współpracował z założonym przez Aureliusza Pruszyńskiego w 1873 krakowskim zakładem Artystycznej Litografii „A. Pruszyński“ (ul. Pijarska 17). Było to miejsce, gdzie, korzystając z życzliwości właścicieli, wielu artystów mogło samodzielnie odbijać swe grafiki; stały „przytułek“ miał tu, m.in. Leon Wyczółkowski. Po śmierci założyciela, zakład prowadził jego najstarszy syn Zenon, wspomagany przez młodszego Wirgiliusza.
Artist: Jan Matejko
Title: STUDIA POSTACI WALCZĄCYCH MĘŻCZYZN
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: STUDIA POSTACI WALCZĄCYCH MĘŻCZYZN (szkic do Grunwaldu) na rewersie - szkic przeszklonego okna ołówek, papier 23 x 27,1 cm sygnowany na awersie p.d. monogramem wiązanym: JM Rysunek jest jednym z wstępnych szkiców, studiów kompozycyjnych, które Matejko wykorzystywał przy malowaniu Grunwaldu. W wyróżniającym się wśród tłumu walczących - w środkowej grupie dolnej części - wysokim rycerzu z mieczem rozpoznać można na przykład studium do postaci Jana Żiżki z Trocnowa, która znalazła się na obrazie olejnym. Grunwald malował Matejko w latach 1875-1878, wykonując przedtem mnóstwo podobnych, rysunkowych szkiców przygotowawczych, przedstawiających bądź pojedyncze postacie, bądź grupy walczących, fragmenty bitwy i konie. Największy ich zbiór znajduje się w Domu Matejki w Krakowie. Do Grunwaldu malował też studia olejne - konie i większy szkic całej kompozycji z roku 1872 (zbiory Zamku w Malborku).
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: BACA, 1902
Year: 1902
Tools: pastel, pencil, crayon
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: L Wyczół | 1902 Niżej autorska dedykacja: Kochanemu | Rektorowi | na pamiątkę. Na odwrocie nalepka wystawy pośmiertnej Wyczółkowskiego w TPSP w Krakowie w 1937 r. (druk, maszynopis, stempel): Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | r. 1937 Nr 1025/269 | Autor Leon Wyczółkowski | Adres Własność P. Z. Nowotnowej [tekst dot. właścicielki czytelny mimo przekreślenia czarnym tuszem] | Dzieło Baca | Wykonanie rys. węglem cena. -. Na nalepce stempel: WYSTAWA POŚMIERTNA | L. WYCZÓŁKOWSKIEGO Ponadto inna, zachowana fragmentarycznie nalepka z przekreślonym, nieczytelnym rękopiśmiennym napisem i numerem: 43. Adresatem umieszczonej na obrazie dedykacji i pierwszym właścicielem Bacy był prof. Tadeusz Browicz (1847-1928) wybitny lekarz, naukowiec, rektor (1894/95) Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jego bliższa znajomość z artystą zaowocowała także namalowanym pastelami portretem Browicza w stroju rektora (zbiory MNK). W latach późniejszych Baca stał się własnością córki profesora, Zofii Nowotnowej i jako taki pokazywany był w roku 1937 na Pośmiertnej Wystawie Wyczółkowskiego w krakowskim TPSP. Obraz opisany w katalogu: - Leon Wyczółkowski. Wystawa pośmiertna. czerwiec-lipiec 1937, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, s. 28, nr kat. 269 (ze zbiorów p. Zofii... więcej
Artist: Władysław Podkowiński
Title: STUDIUM POSTACI MŁODEGO MĘŻCZYZNY, 1889
Year: 1889
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Podkow- | 1889 r. na odwrocie ołówkiem dwie kolumny cyfr Akwarelowy portret mężczyzny - malowany jeszcze przed wyjazdem Podkowińskiego do Paryża - powstał zapewne podczas jego pobytu w Poschłej k. Garwolina, gdzie bawił na zaproszenie kolegi, malarza-pejzażysty Władysława Gościmskiego. Do Poschły artysta przyjeżdżał także w latach następnych, malując podobne, portretowe studia wieśniaków i wieśniaczek.
Artist: Adam Setkowicz
Title: KOZAK I DZIEWCZYNA PRZY STUDNI
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Setkowicz Popularny, przejęty ze starej kresowej piosenki motyw Kozaka i dziewczyny przy studni, pojawiał się niejednokrotnie w obrazach wielu polskich malarzy, by wspomnieć chociażby twórczość Juliusza Kossaka czy Józefa Brandta. W prezentowanej tu akwareli, nawiązał doń także Setkowicz. Kozak konie napawał, Dziuba wodę brała, Kozak sobie zaśpiewał, Dziuba zapłakała...
Artist: Wojciech Kossak
Title: HUZAR WIELKIEJ ARMII, 1896
Year: 1896
Tools: ink, watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WKossak 96 (inicjały wiązane) Akwarela pochodzi ze zbiorów Zdzisława Pręgowskiego (1912-1998), lwowianina, architekta i śpiewaka, żołnierza Wojska Polskiego i Polskich sił Zbrojnych na Zachodzie, działacza polonijnego osiadłego po wojnie w Szwajcarii.
Artist: Maksymilian Gierymski
Title: POWRÓT BEZ PANA [POWRÓT SŁUGI BEZ PANA], 1868
Year: 1868
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. Gierymski 68 Na odwrocie płótna p.g. owalny stempel: Malerleinwand-Fabrik | von | A. Schutzmann | in | MÜNCHEN. Ponadto karta z orzeczeniem dra Kazimierza Buczkowskiego, zaprzysiężonego biegłego sądowego, potwierdzającym autorstwo Maksymiliana Gierymskiego (opinia wydana w Krakowie, 12 lipca 1950 r.; maszynopis opatrzony imiennymi stemplami). Z prawdziwą przyjemnością i satysfakcją, przedstawiamy Powrót bez pana Maksymiliana Gierymskiego, ważne, przemyślane w każdym szczególe dzieło o wysokiej wartości artystycznej i równocześnie jeden z najwcześniejszych obrazów artysty o polskiej tematyce patriotycznej, tak znaczącej dla całej jego twórczości. Po latach niemal wyłącznie „książkowej obecności“, przy rzadkich i krótkich pokazach na wystawach (1868, 1974, 2014, 2015/16), należałoby mu się miejsce w muzealnej Galerii Malarstwa Polskiego, gdzie mógłby być stale dostępny szerokiej publiczności. Obraz jest poruszającą opowieścią o wiernym Kozaku, powracającym samotnie do dworu pana z żałobną wieścią o jego żołnierskiej śmierci. Kozak, oddany sługa i towarzysz wojennej niedoli szlachcica, odprowadza jego konia i oddaje zrozpaczonej... więcej
Artist: Władysław Chmieliński
Title: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE OD STRONY PLACU ZAMKOWEGO
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł Chmieliński Widok sprzed roku 1939; po lewej przed dzwonnicą i kościołem św. Anny widać - nieistniejącą już - osiemnastowieczną kamienicę Camponiego, zniszczoną w 1944, a później rozebraną całkowicie w związku z budową trasy W-Z.
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Fabiański
Title: ZIMOWY WIDOK KATEDRY NA WAWELU Z KAPLICĄ ZYGMUNTO
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: St. Fabijański 1923
Verified Artist: Yes
Artist: Jan Matejko
Title: SZKIC POSTACI MłODZIEńCA DO "DZIEWICA ORLEAńSKA"
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: oznaczony monogramem wiązanym p.d.: JM Nad obrazem Dziewica Orleańska, przedstawiającym tryumfalny wjazd Joanny d’Arc do Reims po zwycięstwie nad Anglikami odniesionym 17 lipca 1429 pod Orleanem, Matejko pracował w latach 1884-1886. Prezentowany rysunek jest jednym ze szkiców do tego obrazu – postać młodzieńca o nagim torsie artysta przeniósł na płótno, wiernie powtarzając jej gest i ruch; odnaleźć ją można po lewej stronie obrazu, wśród tłumu witającego Joannę. Według sekretarza artysty, Mariana Gorzkowskiego do postaci młodzieńca pozował jeden z synów Matejki. Znane są także inne studia rysunkowe do Dziewicy Orleańskiej: szkicownik z lat 1884-1888 w zbiorach warszawskiego Muzeum Narodowego, szkice ołówkowe w Muzeum Narodowym w Krakowie. Wiadomo też o czterech szkicach, które były własnością Gorzkowskiego. Porównaj: K. Sroczyńska [red.], Matejko. Obrazy olejne. Katalog, Warszawa 1993, s. 213-216, nr kat. 248 [tu dokładny opis i historia obrazu olejnego, jak również pełna dotycząca go bibliografia].
Artist: Jean Lambert-Rucki
Title: KRUCYFIKS
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na boku figury po lewej: Lambert Rucki
Verified Artist: Yes
Artist: Jan Styka
Title: AUTOPORTRET MALARZA FILIPPINA LIPPIEGO, OK 1891
Tools: oil
Surfaces: board
Description: IInformacje o dziele: na odwrocie rękopiśmienna autorska dedykacja z podpisem artysty: Kochanemu przyjacielowi domu | w dniu urodzin | ofiarowuję swą pracę | Jan Styka | 23.4.1891 Filippino Lippi (1457-1504), włoski malarz epoki quattrocenta, syn malarza Fra Filippa Lippi (1406-1469), uczeń Sandra Botticellego, czynny głównie we Florencji, Rzymie, Scopeto, Prato i Pavii. Jego Autoportret - będący pierwowzorem prezentowanej tu pracy Jana Styki - znajduje w zbiorach Galerii Uffizi we Florencji.
Artist: Karl Theodor Wagner
Title: NAD KANAŁEM W HOLANDII
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: K. WAGNER
Artist: Eduard August Hildebrandt
Title: STATEK W NIEBEZPIECZEŃSTWIE, 1839
Year: 1839
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: E . Hildebrandt fc. 1839
Artist: Vittorio Capessiero
Title: ZNAD ZATOKI NEAPOLITAŃSKIEJ
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: V. Capessiero na odwrocie nalepka 82 aukcji krakowskiej Desy (nr kat. 43)
Artist: Johannes Hermann Brandt
Title: SKAŁY NADBRZEŻNE, 1891
Year: 1891
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J. H. Brandt | 1891 Obraz jest oprawiony.
Artist: Roman Bratkowski
Title: MORZE, 1905
Year: 1905
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: R. Bratkowski | San Remo 1905
Artist: Władysław Wankie
Title: NA PLAŻY W BRETANII, LATA 80. XIX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Władysław Wankie
Artist: Wiktor Korecki
Title: STARY MŁYN, 1939
Year: 1939
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WIKTOR KORECKI | 1939
Artist: Wlastimil Hofman
Title: ZAMYŚLENIE, 1924
Year: 1924
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wlastimil Hofman | 1924
Verified Artist: Yes
Artist: Alfons Karpiński
Title: 84. RóżE żółTE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: A. Karpiński na odwr. napisy: - granatową kredką: Róże żółte | mal. | A. Karpiński | Kraków; - czerwoną kredką: „Róże żółte
Artist: Wlastimil Hofman
Title: ZABAWA Z PIESKIEM, 1921
Year: 1921
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wlastimil Hofman 1921 Na odwrocie nalepka na płótnie (druk, atrament) o treści: SALON DZIEŁ SZTUKI | KAZIMIERZA WOJCIECHOWSKIEGO | KRAKÓW, UL. ŚW. JANA L. 3 - TELEFON 100-02 | Data przyjęcia - | Autor - Wlastimil Hofman | Tytuł Faunice (zabawa z pieskiem) | Rodzaj olej Rozmiar - | Nr 11655 Na dolnej listwie ramy napis farbą: Lp. 11655
Verified Artist: Yes
Artist: Jacek Malczewski
Title: AUTOPORTRET Z THANATOSEM, 1916
Year: 1916
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: 1916 J Malczewski Na odwr. nalepka (druk, atrament) o treści: SALON SPRZEDAŻY DZIEŁ SZTUKI PRZY T.P.S.P. W KRAKOWIE | plac Szczepański 4. - Telefon Nr. 8. | Autor: Malczewski Jacek | Adres" - | Dzieło p.t.: „Autoportret“ | Rodzaj olejny cena: Na nalepce odbity numer: 0362 W załączeniu dwie ekspertyzy: - 1. ekspertyza autorstwa prof. dra hab. Dariusza Markowskiego (z dn. 16 II 2016) będąca obszerną, popartą badaniami analizą konserwatorską obrazu; - 2. ekspertyza Zofii Katarzyny Posiadały, znawczyni oevre Malczewskiego, autorki licznych wystaw, publikacji i albumów prezentujących jego twórczość (z dn. 30 VIII 2016). Obraz „wpisuje się w długi, ciągnący się przez lata /../ cykl wizerunków własnych, autoportretów, w których artysta wiernie odtwarzał swoje rysy zewnętrzne, nie próbując prawie nigdy zdradzać przeżyć. Jego twarz pozostawała na ogół zamknięta, niedostępna a świat wewnętrzny o wielkim bogactwie uczuć sugerowały towarzyszące mu postacie bądź rekwizyty. W tym obrazie jest to postać Thanatos, wyobrażenie Śmierci. Według greckiego mitu Thanatos, syn Nocy, był bliźniaczym... więcej
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: OGRÓD W ŚNIEGU, 1894
Year: 1894
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: napis l.d.: 106 na odwrocie odręczne napisy kredkami: - niebieską: Bohdanów Wileńszczyzna | F Ruszczyc | Z. 106 ; - czerwoną: 1601 ; - brunatną: I/9 . Nalepka wystawy pośmiertnej F. Ruszczyca w TPSP w Krakowie w roku 1937 (druk, maszynopis, stempel): Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | r. 1937 Nr 2151/109 | Autor Ferdynand Ruszczyc | Adres Wystawa pośmiertna | Dzieło Ogród w śniegu | Wykonanie olej cena. -. Na nalepce stempel: WYSTAWA POŚMIERTNA | FERDYNANDA RUSZCZYCA Ponadto nalepka wystawy monograficznej w roku 2002 - Kraków, Toruń, Warszawa, Wilno. Bibliografia dotycząca obrazu: - Katalog wystawy pośmiertnej prac malarskich i rysunkowych Ferdynanda Ruszczyca, Wilno październik 1937, s. 27, nr kat. 106 [własność rodziny artysty]; - Ferdynand Ruszczyc 1870-1936 , Przewodnik 127, TZSP Warszawa listopad - grudzień 1937, s. 106, nr kat. 106 [wł. rodziny artysty]; - Ferdynand Ruszczyc 1870-1936 . Katalog... więcej
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: POLOWANIE Z CHARTAMI NA ZAJĄCE, LATA 80. XIX W.
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. Wierusz Kowalski Na odwr. mała nalepka z wpisanym atramentem numerem: 14036 . Ponadto napis kredką: 53 . Proweniencja: Pierwotnie oraz był własnością Clarence’a Johna Cudahy (1887-1943), amerykańskiego polityka i dyplomaty, w latach 1933-1937 ambasadora Stanów Zjednoczonych w Polsce. Następnie znajdował się w kolekcji prywatnej w USA. Wierusz-Kowalski, sam będąc zapalonym myśliwym, namalował wiele obrazów ze scenami z różnych polowań. Z wielkim znawstwem malował też polowania z chartami na zające czy lisa. Mające długą tradycję, by wspomnieć chociażby Pana Tadeusza, łowy z chartami były sztuką samą w sobie: myśliwy towarzyszył psom konno i w odpowiednim momencie spuszczał je ze smyczy, by mogły dogonić zwierzynę. Charty musiały być doskonale ułożone i zgrane, a sam myśliwy musiał być znakomitym jeźdźcem i mieć dobrego konia, by sprostać im w gonitwie po bezdrożach. W obrazie Polowanie z chartami na zające Wierusz-Kowalski przedstawił chwilę, gdy myśliwi wstrzymali konie i przystanęli w ośnieżonym polu, wypatrując zapewne kolejnych zajęcy, za którymi można będzie poszczuć, trzymane jeszcze na smyczy charty. Jeden, uszczuty już zając, zwisa przy siodle pierwszoplanowego jeźdźca. Rozległy pejzaż przepełnia przyćmione światło zimowego słońca, a - dzięki maestrii malarza - w powietrzu domyślamy się... więcej
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: MŁYN, 1897
Year: 1897
Tools: coal
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: na odwrocie odręczne napisy kredkami, tuszem, atramentem: - Bohd. Wil. | F Ruszczyc | Z. 113; - 1600 | 116 Kraków ; - Kraków 116 ; - 40 ; - I /9 . Nalepka wystawy monograficznej w roku 2002 - Kraków, Toruń, Warszawa, Wilno. Motyw ośnieżonego młyna w zaścianku Doukszewicze k. Bohdanowa zajmował Ruszczyca już od stycznia 1897 roku. Wówczas to wykonał pierwsze szkice rysunkowe i zaczął malować duży obraz, który w lutym 1898 pokazał na „Wystawie Wiosennej“ w petersburskiej Akademii, gdzie został zakupiony przez moskiewskiego kolekcjonera Sawwę T. Morozowa (losy tego płótna nie są znane). W Dzienniku pisał wówczas wiele o swoich wątpliwościach, wahaniach i rozterkach przy pracy nad Młynem (patrz niżej: J. Ruszczycówna [w:] Pamiętnik wystawy ... s. 29-32). Z tego czasu zachowały się rysunki, a także kilka mniejszych płócien przedstawiających stary młyn w różnym oświetleniu ( Młyn o zachodzie , Młyn w śniegu, Młyn zimą ). Prezentowane tu studium łączy się z obrazem Młyn zimą (fot. obok), przedstawiającym widok młyna w szary dzień a nie - jak w pozostałych ujęciach... więcej
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: WILK, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. l.d.: A. Wierusz-Kowalski „Najsłynniejsze były sceny z wilkami. Wierusz-Kowalski wystudiował wilka jak mało kto, [obrazy te] należą do najsilniejszych rzeczy artysty“. „Studiując wilki” – jak pisał w cytowanym ustępie Eligiusz Niewiadomski – Wierusz-Kowalski malował je i z natury, i z modeli. W swoim majątku w Mikorzynie trzymał sześć żywych zwierząt, w tym dwa, które otrzymał od niemieckiego cesarza Wilhelma. W pracowni monachijskiej miał dwa wilki wypchane; stojącego i spiętego w skoku. We wcześniejszych obrazach, wilki to przede wszystkim dzikie, śmiertelnie zagrażające człowiekowi bestie (liczne Napady). Później artysta rozwinął też wątek samotnego wilka na tle śnieżnego pustkowia w mroźną noc zimową i namalował wiele wariantów tego motywu (np. Samotnik, Rabuś, Na placówce, W lutym na Litwie). Według przekazów, jeden z takich obrazów, zakupiono do zbiorów Nowej Pinakoteki w Monachium. Prezentowany tu obraz - z wilkiem i uśpioną wioską - powtarza jedną z najbardziej znanych kompozycji tego rodzaju. Jak zawsze w obrazach Wierusza-Kowalskiego uwagę zwraca mistrzowsko przedstawiony śnieg, który mieni się odcieniami różu, błękitnawej zieleni i błękitu. Porównaj: - E. Niewiadomski, Malarstwo polskie XIX i XX wieku, Warszawa 1926, s.182; - E. Ptaszyńska,... więcej
Artist: Jacek Malczewski
Title: O POWRóT DO OJCZYZNY., 1918
Year: 1918
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Pełny tytuł: PORTRET SYBIRAKA JÓZEFA TISLOWITZA. SMUTEK. O POWRÓT DO OJCZYZNY., 1918 Sygn. p.d.: J Malczewski | 1918 Na odwrocie nalepka wystawy Jacka Malczewskiego zorganizowanej przez Muzeum Narodowe w Poznaniu w Barbican Art Gallery w Londynie w roku 1990. Proweniencja Obraz był pierwotnie własnością portretowanego, Szymona Tislowitza, a następnie - od ok. 1925 własnością jego syna, dra praw Józefa Tislowitza, który w 1939 użyczył go na krakowską wystawę J. Malczewskiego. Od rodziny Tislowitzów z początkiem 80. lat XX wieku ten obraz zakupił Mirosław Gardecki, znany kolekcjoner dzieł Malczewskiego. W latach 1997/98 dzieło znalazło się w prywatnej kolekcji w Cieszynie. Obraz jest portretem doktora Szymona Tislowitza (ok. 1845 – ok. 1925), Polaka i Żyda, gorącego polskiego patrioty zesłanego za swą działalność na Syberię. Dzieło to znane jest także jako Smutek i O powrót do ojczyzny. Tym ostatnim tytułem określił obraz Marek Rostworowski, autor wystawy „Żydzi – polscy”. Dostrzegł on także, że Malczewski przywołał tu – żywe od czasów romantyzmu – analogie i porównania dziejów Izraela i wątku Żyda Wiecznego Tułacza z porozbiorowymi losami Polski i Polaków, pozbawionych niepodległego państwa, często cierpiących wygnanie, przymusową emigrację lub zsyłkę... więcej
Artist: Walery Brochocki
Title: ROZBITY DZBAN
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WBrochocki (inicjały wiązane)
Artist: Józef Rapacki
Title: STARA DZWONNICA, 1920
Year: 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JÓZEF RAPACKI 1920 r
Artist: Franciszek Streitt
Title: PIERWSZE KROKI, OK. 1875
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: F. St. Na górnej i bocznej listwie krosna napisy kredką: 879/6 ; 259788-5 . Ponadto okrągła nalepka z numerem: 362 . Nalepka galeryjna z tekstem (maszynopis): GALERIE NEUPERT AG ZUERICH | [.]215 | Franz Streitt 1839-1890 | Familienidyll. Ta sama pogodna, rodzinna scena rodzajowa - nieco tylko zmieniona w szczegółach - znana jest także z drzeworytu (fot. niżej), wykonanego przez Michała Kluczewskiego według kompozycji Streitta narysowanej bezpośrednio na drewnianym klocku. Drzeworyt ten reprodukowany był w Albumie malarzy polskich. Serya pierwsza, MONACHIUM , Warszawa, nakładem i drukiem Józefa Ungra 1876, Nowolipki Nr 2406 (nowy 3). Zamieszczone w Albumie ryciny wykonane zostały na specjalne zamówienie wydawcy w celu popularyzacji malarstwa artystów kręgu monachijskiego.
Artist: Julian Maszyński
Title: PUSTY SKARBIEC, PRZED/LUB 1889
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JMaszyński (inicjały wiązane) Na krośnie nalepka depozytowa Muzeum Narodowego w Warszawie. Na listwie ramy nalepka wystawy skradzionych obrazów odzyskanych przez policję „Utracone - odzyskane“ urządzonej w roku 2007 w Muzeum Policji w Pałacu Mostowskich w Warszawie. Obraz wzmiankowany, opisany i reprodukowany w: - „Ziarno“ 1912, nr 31 z dn. 1 sierpnia, il. na s. 605; - J. Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914 , Wrocław 1969, s. 223 [rok 1889; pod tytułem Utracony skarb ; zakupił Michał Przysiadecki]; - Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających. Malarze, rzeźbiarze, graficy , [autor hasła: J. Polanowska], T. V, Warszawa 1993, s. 429, 421; - E. Ptaszyńska, Egzotyczna Europa. Kraj urodzenia na płótnach polskich monachijczyków , [kat.] Muzeum Okręgowe w Suwałkach, Suwałki 2015; - Egzotyczna Europa. Kraj urodzenia na płótnach polskich monachijczyków , red. Eliza Ptaszyńska, album-katalog; w wersji polsko-niemieckiej, Muzeum... więcej
Artist: Tadeusz Styka
Title: WSTĄŻKA WE WŁOSACH, PRZED 1920
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: TADÉ STYKA . Na odwrocie stempel paryskiej firmy Lefranc & Cie oferującej farby i różne inne materiały malarskie stemple (kartusz z kaduceuszem i kotwicą pomiędzy literami L i F). Ponadto stempel „12“, odnoszący się do formatu tektury oraz okrągły stempel z nieczytelnym napisem w otoku i słowem PARIS pośrodku. Portretowana, uśmiechnięta i pełna wdzięku, młoda modelka, to Maria z Sierpińskich (1897-1974), 1o voto Niewiadomska, 2o voto Trzebińska, przyrodnia siostra słynnego matematyka, prof. Wacława Sierpińskiego (1882-1969). Z małżeństwa z chirurgiem, dr Franciszkiem Niewiadomskim (1895-1945) miała dwóch synów, późniejszych uczestników Powstania Warszawskiego: Zbigniewa „Prusa“ (1922-1997) i poległego w walkach, Janusza „Waldemara“ (1923-1944). Jej drugi mąż, Jan Trzebiński był lekarzem kardiologiem. Według opowieści rodzinnej, młody lekarz Franciszek Niewiadomski, bawiąc w Wiedniu na jakimś kongresie medycznym, kupił pocztówkę z reprodukcją tego właśnie portretu i tak zachwycił się urokiem modelki, że postanowił ją odszukać. Pomóc miał mu sam Tadeusz Styka, a cała historia skończyła się szczęśliwym... więcej
Artist: Jan Matejko
Title: ALBUM JANA MATEJKI
Description: IInformacje o dziele: ALBUM JANA MATEJKI z tekstem objaśniającym przez Kazimierza Władysława Wójcickiego nakład i druk Salomona Lewentala Warszawa, 1873-1876 Publikacja ukazywała się w latach 1873 - 1876 cyklicznie, w formie zeszytów, do których dołączono ozdobną oprawę - okładkę. Unikalny, kompletny „Album“ o kartach formatu 45 x 57 cm w luksusowej skórzanej oprawie wykonanej współcześnie wg oryginału; tłoczenia i złocenia na licu i grzbiecie. Papier wydawca zamawiał specjalnie w „fabrykach krajowych“ - Moesa w Pilicy i Roeslera w Jeziornie. Album zawiera 49 tablic z jednostronnie odbitymi drzeworytami przedstawiającymi portret Matejki i jego dzieła; każdą z tablic poprzedza oddzielna karta z objaśniającym tekstem autorstwa Kazimierza Władysława Wójcickiego (1807-1912). Na pierwszej, nienumerowanej tablicy znalazł się portret Jana Matejki, na następnych 48 numerowanych - drzeworyty według jego dzieł, rytowane przez różnych artystów; umieszczone pojedynczo lub po kilka na jednej planszy, dalej - spis ilustracji i autorów... więcej
Artist: Władysław Chmieliński
Title: PLAC ZAMKOWY W WARSZAWIE, PRZED 1939
Tools: ink, watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński wymiary w świetle passe-partout
Verified Artist: Yes
Artist: Tadeusz Makowski
Title: Z WIZYTĄ. AUTOPORTRET ARTYSTY
Tools: feather
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: (rysunek naklejony na podkładkę z papieru w kratkę; 31 x 24 cm) u dołu rysunku autorskie napisy i podpis artysty - l.d.: Mes baisers | pour toute | La Famille ; - p.d.: a demain dimanche | vers 7 h. | affectueusement | Tad . na podkładce napis obcą ręką: Croqis de Tade Makowski Złożona dwukrotnie karta z rysunkiem jest listem do nieznanego adresata, którego artysta powiadamia o zamierzonych odwiedzinach w niedzielny wieczór.
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: NOC ZIMOWA WE FLORENCJI, 1905
Year: 1905
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: B. RYCHTER J. | FLORENCYA | 1905 . Na odwrocie nalepka wystawy w TPSP w Krakowie w 1906 roku (druk wypełniony atramentem, stempel, ołówek): Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | 1906 [stempel] Nr. 491 [ostatnia cyfra przerobiona z 2] | Autor Rychter Janowska Bron. | Adres Kraków | Dzieło „Noc zimowa“ [obok ołówkiem:] J. Mnich | Florencya | Rodzaj ol. cena - Nastrojowy obraz powstały w czasie włoskich studiów artystki. Wystawiany w TPSP w Krakowie w roku 1906.
Artist: Jan Stanisławski
Title: POŻAR WSI
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JAN STANISŁAWSKI Na odwrocie nalepka z rękopiśmiennym napisem: Jan Stanisławski | „Pożar wsi“ „ Pejzaż [ten] przesiąknięty jest głębokim sentymentem i odczuciem ukraińskiej nocy, jej nastroju i spokoju, który nagle naruszony został żywiołem płomieni pożaru ogarniającego wieś.“ (fragment opinii autorstwa profesora Jerzego Sienkiewicza; wydanej 5 IV 1977; w załączeniu).
Artist: Wlastimil Hofman
Title: WĘDROWIEC
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Wlastimil Hofman Na odwrocie - ozdobiona rysunkiem „wnętrza salonu“ drukowana nalepka o treści: L. BŁASIAK | KRAKÓW | STRADOMSKA 18 | SALON OBRAZÓW I DZIEŁ SZTUKI | KUPNO SPRZEDAŻ KOMIS | obrazy, dywany, antyki, kryształy | kilimy, meble. Ponadto nalepka z czerwonym stemplem Prezydium Rady Narodowej Krakowa poświadczającym zgodę na wywóz obrazu za granicę. Na nalepce wpisane ołówkiem: data 18.8.1961 oraz numer [.] 98/6
Verified Artist: Yes
Artist: Adam Styka
Title: ODPOCZYNEK NA PUSTYNI
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ADAM | STYKA [w ramce]
Artist: Tadeusz Ajdukiewicz
Title: KOŃ WYŚCIGOWY, 1886
Year: 1886
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. czerwoną farbą p.d.: T. Ajdukiewicz | 1886
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: JEŹDŹCY WSCHODNI, OK. 1885
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. G. Wywiórski Na odwrocie, na górnej listwie ramy stara nalepka z zatartym i trudno czytelnym rękopiśmiennym tekstem. Obraz powstał zapewne niedługo po przejeździe artysty do Monachium i rozpoczęciu przezeń studiów w tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. Podobne motywy cieszyły się wówczas popularnością wśród wielu malarzy monachijskich, zafascynowanych szczególną barwnością i egzotyką tematu.
Artist: Jerzy Kossak
Title: PATROL UŁANÓW, 1924
Year: 1924
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak 1924 na odwrocie nieczytelny napis ołówkiem
Artist: Jerzy Kossak
Title: WYJŚCIE WOJSK NAPOLEOŃSKICH Z MOSKWY, 1924
Year: 1924
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak 1924 Wojska napoleońskie opuściły Moskwę nad ranem 19 października 1812 roku. Z miasta wyszło 150 tys. ludzi, prowadzących 55 armat i ponad 10 tys. wozów taborowych. Wielka Armia ruszyła w kierunku Smoleńska. 27 października zaczęły się mrozy i zamiecie śnieżne, co utrudniło odwrót i przyczyniło się do klęski wojsk cesarskich. Tematy zaczerpnięte z wydarzeń kampanii napoleońskich Jerzy Kossak podejmował najchętniej i najczęściej. Znajomość historii i żołnierskich mundurów pozwalała mu swobodnie i ze znawstwem sięgać do różnych zdarzeń i epizodów tych wojen. W prezentowanym obrazie Kossak przedstawił Napoleona jadącego saniami otoczonymi przez polskich żołnierzy 1 Pułku Szwoleżerów-Lansjerów Gwardii Cesarskiej, którzy wyprowadzili wówczas cesarza z płonącego miasta. Za nimi widać rzekę, mury i zabudowania płonącego Kremla. Artysta malował tę scenę przynajmniej dwukrotne. W parę lat po „naszym” obrazie – w roku 1929 – powstał inny Odwrót z płonącej Moskwy , płótno o odmiennym rozwiązaniu kompozycyjnym (zbiory MNW; porównaj: K. Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, 51).
Artist: Angelo Jank
Title: POLOWANIE PAR FORCE, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Jank
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: PEJZAŻ JESIENNY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M. G. Wywiórski Z tyłu na górnej listwie ramy drukowana nalepka pracowni ramiarskiej: [...] | Paul Haensil | Berlin N.O. | Kniprode Strasse 121 | [...] Bilder G[...]. Na listwie bocznej okrągła nalepka z tekstem (maszynopis): Wilh. Goepel | Berl. Karlshorst | [F]uchsbau 19. Fragment takiej samej nalepki także na listwie górnej.
Artist: Józef Szermentowski
Title: WSPOMNIENIE, 1865
Year: 1865
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J . Szermentowski | Paryż 1865 . na odwrocie, na płótnie dublującym, napis: Wspomnienia Obraz pt. Wspomnienie , zapewne tożsamy z tutaj prezentowanym, wystawiony został w 1865 roku w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych i został wylosowany dla anonimowego numeru 1457. Po roku Szermentowski powtórzył ten motyw, malując skromniejszą jego replikę. Kompozycję zamknął w ciaśniejszym kadrze, zrezygnował z zabudowań w tle i przybliżył postać samotnej kobiety, ubranej tym razem w ciemną suknię. Jeszcze później, w 1875, namalował kolejną wersję, ubierając bohaterkę w biel i ponownie wprowadzając dworską zabudowę. Wspomnienie , malowane tuż po powstaniu styczniowym, bywa łączone z kilkoma innymi pracami artysty - Straconymi gniazdami czy Porankiem po burzy - odnoszącymi się bezpośrednio do popowstaniowej sytuacji Polaków. Taką interpretację prowokują obie wcześniejsze wersje - „nasz“ obraz z roku 1865, sugerujący nie tylko tęsknotę za ukochanym, lecz także pożegnanie z domem rodzinnym (powóz przed dworkiem) oraz - powstałe w rok później i znane z kolorowej reprodukcji - Wspomnienie z bohaterką w ciemnej sukni. Natomiast obraz późniejszy (1875) nie wywołuje... więcej
Artist: Hendrick Heyligers
Title: WÓZECZEK JEDZIE!
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: H. Heyligers. [.]
Artist: Albert Lang
Title: PEJZAŻ GÓRSKI Z KOŚCIOŁEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: [.] Lang
Artist: Walter Heimig
Title: NA BALU
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. charakterystycznym „rozciągniętym“ podpisem p.d.: Heimig ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Miloslava Vrbova-Štefková
Title: ROMEO I JULIA
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M Vrbova Z tyłu, na ramie nalepka galeryjna (druk, maszynopis) o treści: FR. LEIBFRIED | KUNST + HANDWERK | 7032 Sindelfingen, Böblinger Strasse 3, Telefon 07031 / 84549 | Künstler: Prof. Vrbova | Motiv: Romeo und Julia | Technik: Original - Ölgemälde
Artist: Nikifor Krynicki
Title: PIĘĆ WSPÓŁOPRAWNYCH RYSUNKÓW OŁÓWKIEM
Tools: pencil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Pięć współoprawnych rysunków ołówkiem MĘŻCZYZNA MODLĄCY SIĘ WE WNĘTRZU KOŚCIOŁA ołówek, kartonik z opakowania papierosów, 8 x 6,4 cm Na odwr. drukowana etykieta papierosów MOCNE | 20 PAPIEROSÓW B/U, ze znakiem firmowym Polskiego Monopolu Tytoniowego. Nadto stempel: NIKIFOR - MALARZ | KRYNICA ŚWIĘTY Z PALMĄ ołówek, kartonik, 7,3 x 7 cm Na odwr. dwukrotnie powtórzony stempel: NIKIFOR - MALARZ | KRYNICA. Ponadto stempel okrągły: - pośrodku NIKIFOR; - w otoku: MISTRZ Z KRYNICY KSIĄDZ PRZY OŁTARZU ołówek, kartonik, 8,2 x 8,2 cm Kartonik wycięty z drukowanej etykiety mlecznej czekolady krakowskiej firmy i marki Wawel, Adama Piaseckiego. Na odwrocie fragment napisu. Obok okrągły stempel: - pośrodku napis NIKIFOR; - w otoku: MISTRZ Z KRYNICY ŚWIĘTY Z KLUCZAMI ołówek, kartonik, 7 x 6,3 cm więcej
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: PIASTOWIE, 1929
Year: 1929
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Teka graficzna: PIASTOWIE, 1929 Przedmowa Jerzy Warchałowski Wydawnictwo Jakuba Mortkowicza, Warszawa [1929] / Copyright by J. Mortkowicz, Warsaw [1929] Drukarnia W. L. Anczyca i Spółki w Krakowie Teka kartonowa zawiera wkładkę z tekstem przedmowy i 22 wielobarwne plansze (40,5 x 26,5 cm); druk, papier kredowy, portrety w passe-partout z tłoczonym imieniem piastowskiego władcy i znakiem wydawcy (kłos i monogram JM). Całość w innej ozdobnej tece; oprawnej w płótno z tłoczonym i złoconym napisem: ZOFIA STRYJEŃSKA PIASTOWIE; niżej stylizowany monogram wydawcy JM. Plansze w układzie chronologicznym: Piast, Ziemowit, Leszek, Ziemomysł, Mieszko Pierwszy, Bolesław Chrobry, Mieczysław Drugi, Kazimierz Odnowiciel, Bolesław Śmiały, Władysław Herman, Bolesław Krzywousty, Władysław Drugi, Bolesław Kędzierzawy, Mieczysław Stary, Kazimierz Sprawiedliwy, Leszek Biały, Władysław Laskonogi, Bolesław Wstydliwy, Leszek Czarny, Przemysław, Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki. Teka opisana, m.in. w: - Zofia Stryjeńska... więcej
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET KOBIETY, 10 IX 1935
Tools: pastel, coal
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: węgiel i pastel na papierze beżowym (pierwotnie bordowym) z filigranem TIZIAN sygn. l.d: 1935 10/IX | Witkacy | (T.Bs) | NΠ NP | NΠ Π 21 + | herb Stanisław Ignacy Witkiewicz, znany także pod pseudonimem Witkacy, odznaczał się dużym talentem do portretowania, co wykorzystał zakładając w roku 1925 jednoosobową Firmę Portretową . Firma wykonywała portrety węglem i barwnymi pastelami w pięciu podstawowych typach oznaczonych literami A, B, C, D i E opisanych w Regulaminie . Według niego typ B - a tak został określony nasz obraz - to „rodzaj charakterystyczny, jednak bez cienia karykatury […] z pewnym podcięciem cech charakterystycznych, co nie wyklucza ‘ładności’ w portretach kobiecych. Stosunek do modela obiektywny.“ Wykonanie takiego portretu kosztowało 250 zł; w latach trzydziestych XX w. była to równowartość przeciętnej miesięcznej pensji, np. nauczycielskiej. Typ portretu klient uzgadniał z artystą przed rozpoczęciem przezeń pracy; jednak niekiedy w trakcie seansu dochodziło do pewnych modyfikacji, co Witkacy skrupulatnie zaznaczał w towarzyszących sygnaturze adnotacjach. Dodanie do typu portretu (T.B) literki „s“ oznaczało jego lekkie „odchylenie“ w kierunku subiektywizmu. więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Maurycy Trębacz
Title: GLOKSYNIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Maurycy Trębacz Na odwrocie autorska (?) rękopiśmienna nalepka z tekstem: Maurycy Trębacz | „Gloksynie“ . Ponad, na i pod nalepką dopiski inną ręką: uczeń Jana Matejki | malarz żydowski | zginął w ghetcie w Łodzi | w roku 1942 r.
Artist: Wojciech Weiss
Title: PÓŁAKT, OK. 1940
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WWeiss (inicjały wiązane) W załączeniu ekspertyza p. Ireny Bal, rzeczoznawcy Stowarzyszenia Historyków Sztuki (Warszawa, 6 lipca 2007). Wedle słów syna artysty, Stanisława, modelka pozująca do malowanych przez ojca portretów czy aktów „musiała być interesująca jako typ do malowania, ciekawa po malarsku“. W naszym obrazie artysta skupił uwagę na odtworzeniu karnacji jej ciała i padających na nie, delikatnych, perłowo-różowiejących refleksów utworzonych przez chłodny błękit i ciepłą czerwień tła. Na przełomie lat 30. i 40. tę samą jasnowłosą modelkę Weiss malował kilkakrotnie; jej postać i rysy odnajdujemy także w powstałych w tym czasie rysunkach i grafice. [Por., znane z warszawskich aukcji, obrazy olejne: Portret Jadwigi (1937; Polswissart 2004), Akt stojący (1944; Polswissart 2005) czy Półakt kobiety (ok. 1940; Agra-Art 2006).
Artist: Tymon Niesiołowski
Title: KĄPIĄCE SIĘ, OK. 1940
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Tymon Motyw kobiet, kąpiących się i odpoczywających nad wodą, przewijał się przez całą twórczość Niesiołowskiego. W tle tych obrazów artysta malował łagodny pejzaż, dając wrażenie bytowania postaci w jakiejś idyllicznej rzeczywistości, w spokoju, niejako poza czasem, pędem i zgiełkiem świata. Śledząc tylko ten jeden wątek jego sztuki - od prac młodzieńczych po lata późniejsze - dostrzega się wszystkie fascynacje i zachwyty będące udziałem twórcy. Przede wszystkim będzie to urzeczenie malarstwem francuskim - od Puvis de Chavannes’a do Renoira, Gauguina a przede wszystkim i już na zawsze, Paula Cezanne’a. Później jeszcze Picassa, Bonnarda, Matisse’a czy Modiglianiego. Nasz obraz powstał zapewne ok. 1940, w późnym „okresie wileńskim“ lub wczesnym „toruńskim“, kiedy Niesiołowski powracał do dawnych wątków tematycznych. Urodę obrazu potęguje ciepły koloryt jaki daje popołudniowe słońce.
Artist: Włodzimierz Zakrzewski
Title: PARYŻ. PONT MARIE, 1964-1967
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: W. Zakrzewski 1964-1967 Na odwrocie autorski napis na płótnie: 23 [wpisane w trójkąt] | W. ZAKRZEWSKI 1964 | 247 | Pont Marie | Paris | 1967 | 65 x 81 Paryski, siedemnastowieczny Pont Marie łączy wyspę św. Ludwika z bulwarami Hôtel de Ville na prawym brzegiem Sekwany.
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: PEJZAŻ Z CORDOBY, 1930
Year: 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. [...] Terlikowski - 1930
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: CZYTAJĄCA, OK. 1938
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Ebiche Na odwr. napisy tuszem: 324/71 | 18. x .71 | [podpis nieczytelny]. Obok zatarty stempel.
Artist: Zygmunt Menkes
Title: MUZYKUJĄCA PARA, OK. 1960
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Menkes
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: ANEMONY, 1933
Year: 1933
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. Terlikowski | 1933 (wyżłobione w mokrej farbie) Na odwrocie, na płótnie napis kredką (?): 17 . Na krośnie stempel: 12 P oraz napis tuszem: 16422
Artist: Henryk Hayden
Title: JABŁKA I BANANY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: Hayden
Artist: Zygmunt Menkes
Title: ŻYDZI NAD TORĄ
Tools: ink, watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: Menkes na odwrocie ołówkiem: Menkes
Artist: Rajmund Kanelba
Title: ZABAWA Z DZIECKIEM, OK. 1950
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Kanelba Na odwrocie pośrodku napis tuszem 14 [w kółku]; ponadto resztki papierowej nalepki. Obraz oprawiony w ramę zaprojektowaną przez syna artysty, George’a Kanelbę. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Artist: Włodzimierz Zakrzewski
Title: PARYŻ. PLACE DE LA CONTRESCARPE, 1965
Year: 1965
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W . Zakrzewski 1965 103 Na odwr. autorski napis na płótnie: W. ZAKRZEWSKI | 1965 103 | PLACE | DE LA CONTRESCARPE | PARIS | 60 x 80 Place de la Contrescarpe położony jest na lewym brzegu Sekwany, w 5. dzielnicy Paryża, nieopodal Panteonu, kościóła St. Etienne du Mont czy też Ecole Polytechnique.
Artist: Zygmunt Menkes
Title: DZIEWCZYNA PRZY TOALETCE, OK. 1960
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Menkes na krośnie dwukrotnie odbity firmowy stempel: 16 CHEMICALLY TREA /.../ | ANCO /.../
Artist: Rafał Malczewski
Title: PEJZAŻ ZNAD RZEKI ATHABASCA, 1947
Year: 1947
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PEJZAŻ ZNAD RZEKI ATHABASCA W PARKU NARODOWYM JASPER, 1947 wymiary w świetle oprawy sygn. l.d.: Rafał Malczewski Na odwrocie trzykrotnie powtórzony odręczny napis: F832. Park Narodowy Jasper w kanadyjskiej prowincji Alberta utworzony został w 1907 r. Obejmuje wschodnie stoki Gór Skalistych. * do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna (Premium) w wys. 26 % (VAT, droit de suite i podatek graniczny).
Artist: Rafał Malczewski
Title: JESIENNE KWIATY
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. dwukrotnie: - ołówkiem l.d.: Rafał Malczewski ; - tuszem p.d.: Rafał Malczewski Na odwrocie odręczny napis ręką p. Barbary Lorenz, pasierbicy artysty, poświadczającej jego autorstwo: Stwierdzam autentyczność obrazu | malowanego przez Rafała Malczewskiego | Montreal, 13. września 2012 r. | Barbara Lorenz
Artist: Jan Bohuszewicz
Title: DIOSPERI JESIENIĄ, 1926
Year: 1926
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. Bohuszewicz na odwr. charakterystyczna nalepka z napisem naniesionym ręką żony artysty (atrament): 552 | Jan Bohuszewicz | „Diosperi w jesieni“ | (Diosperi in autumn) | (Diosperis en automne) | Genua 1926 Prezentowany obraz - pod numerem 552 - wymieniony jest w rękopiśmiennym Katalogu obrazów Jana Bohuszewicza sporządzonym przez żonę artysty, Józefę Bohuszewiczową, a znajdującym się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie (wersja polska, angielska i francuska). Obraz przedstawia obsypane owocami drzewo diospyros kaki, czyli hurmę wschodnią, nazywaną też hebanem wiśniówką. Owoc hurmy to kaki.
Artist: Jan Szancenbach
Title: BALKON Z PELARGONIAMI, 1995
Year: 1995
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Szancenbach Na odwrocie autorski napis na płótnie: JAN SZANCENBACH | BALKON | Z | PELARGONIAMI | 1995 . Na ramie czarna drukowana nalepka z nazwiskiem, adresem i telefonem artysty.