Artist: Wojciech Kossak
Title: PO BITWIE POD ZIELEńCAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Wojciech Kossak 1898
Artist: Artur Markowicz
Title: TARG RYBNY NAD WISŁĄ
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. p.d.: Markowicz Artur | Kraków Na odwrocie – na oprawie – nalepka i napis z metryczką obrazu oraz dwukrotnie naniesione informacje o jego wymiarach. "Targ rybny nad Wisłą [...] jest pięknym przykładem wrażliwości kolorystycznej artysty, który w specyficznym dla siebie „piśmie barw”, zwłaszcza zielono-błękitnej mglistej tonacji, plamami zaznacza ikład postaci stojących kobiet i wydobywa ekspresję całej grupy” (J. Wiercińska; z katalogu wystawy monograficznej) Obraz może być identyczny z jedną z prac prezentowanych na zbiorowej wystawie Artura Markowicza w krakowskim TPSP w roku 1928 (patrz: Katalog wystawy s. 5, nr 108 lub 109 - Targ rybny nad Wisłą lub Targ rybny na Kazimierzu ). Bibliografia: - Malarstwo polskie... więcej
Artist: Wacław Pawliszak
Title: PODARUNEK KOZACKI, PRZED 1885
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Wacław Pawliszak Podarunek kozacki , malowany jeszcze w czasie studiów u Jana Matejki; wystawiony w r. 1885 w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych a następnie w warszawskim Salonie Krywulta, zwrócił na młodego artystę uwagę publiczności i krytyków. Obraz przedstawia epizod z wojny z Turkami 1621 r. Do obozu wojsk polskich, gdzieś w okolicach Chocimia, podjazd kozacki przyprowadził jeńców tureckich, stawiając ich przed starszyzną wojskową i młodym wodzem, królewiczem Władysławem Wazą. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Echa Warszawskie - Wacława Pawliszaka „Podarunek kozacki“, „Przegląd Tygodniowy“ 1885, nr 18, s. 283-284; - W. Gerson, Salon A. Krywulta. Z dziedziny sztuk pięknych, „Tygodnik Ilustrowany“, 1885, II półrocze, s. 227; - „Tygodnik Ilustrowany“ 1886, I, nr 163, il. s. 104-105; - T. Jaroszyński, Wacław Pawliszak - sylwetka artysty, „Tygodnik Ilustrowany“, 1902, I półrocze, nr 3, s. 62; - E. Swieykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854 - 1904, Kraków MCMV, s. 119 (wyst. 1885 jako Podarek kozacki - epizod z wojny chocimskiej); - H. Piątkowski, Wacław Pawliszak - wspomnienie pośmiertne, „Tygodnik Ilustrowany“ 1905, I półrocze,... więcej
Artist: Tadeusz Styka
Title: PORTRET CLARY C. GABRILOVISCH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: TADE. STYKA- Na odwrocie nalepka Galerii Dalzell Hatfield w Los Angeles oraz druga z napisem: CLARA C. GABRILOVISCH/ MARK TWAIN'S DAUGTER/ ARTIST: TADE STYKA
Artist: Adam Styka
Title: U WODOPOJU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: ADAM/ STYKA
Artist: Antoni Kozakiewicz
Title: MODLąCY SIę ŻYDZI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: A. Kozakiewicz/ 1882 Obraz reprodukowany w "Tygodniku Ilustrowanym" 1883, II, nr 46, s. 316. Wystawiany m.in. w 1882 r. na wystawie w Wiedniu i w 1886 r. w krakowskim TPSP.
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET FRANCISZKA SIEDLECKIEGO
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Nie sygnowany. Na odwrocie napis: "Portret/ Franciszka Siedleckiego/ przez Jacka Malczewskiego/ Kraków roku 1908/ własność/ Prof. Michała Siedleckiego" oraz nalepka drukowana z wystawy w TZSP w 1937 r. Sprzedany w Domu Aukcyjnym "Agra" w Warszawie 28 kwietnia 1991 r. Mężczyzna portretowany to malarz, grafik Franciszek Siedlecki (1864-1934); współpracował z głównym organem warszawskich modernistów "Chimerą", gdzie zamieścił wiele inicjałów, winiet, przerywników i samodzielnych ilustracji. Był także autorem szereg opracowań graficznych utworów poetów młodopolskich. Bibliografia: - Wystawa retrospektywna Franciszka Siedleckiego, "Przewodnik" nr 122, TZSP 1937, s. 23, nr 188 i il.
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET KAROLINY I ADELAJDY LANCKOROńSKICH
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: J Malczewski/ 2/11 1905 Na odwrocie ślad odbitej pieczęci oraz oznakowanie numeryczno-literowe czarną farbą: 416 s 55/ K Lan 4.- Dziecięcy portret podwójny przedstawia córki Małgorzaty (z Lichnowskich) i Karola Lanckorońskich - Karolinę (ur. 1898 - z warkoczem, po prawej) i Adelajdę (ur. 1903 - złotowłosą, po lewej). Malczewski był zaprzyjaźniony z Karolem z Brzezia Lanckorońskim (1848-1933), wybitnym archeologiem i historykiem, amatorem i miłośnikiem sztuki. W zbiorach Fundacji z Brzezia Lanckorońskich, zdeponowanych w Bibliotece Polskiej w Londynie, znajduje się m.in. ok. 50 rysunków i akwarel wykonanych w Rozdole, majątku Lanckorońskich, w okresie 22 X-12 XI 1905 r. Na wielu z nich widnieją postacie państwa Lanckorońskich i ich trojga dzieci. Z tego samego czasu pochodzi inny podwójny portret, Małgorzaty i Karola Lanckorańskich, znajdujący się obecnie w Galerii Obrazów we Lwowie. W 1921 r. pojawił się w Warszawie malowany przez Malczewskiego portret chłopc
Artist: Jacek Malczewski
Title: ARTYSTA I CHIMERA, 1906
Year: 1906
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: 1906 | J Malczewski na odwrocie nalepki, napisy, pieczęcie: – nalepka salonu sztuki Abe Gutnajera (druk, tusz ): Nr. 6023 | Nazwisko Autora J. Malczewski | Tytuł „Kocica“ | Cena LTZZZ Cena | SALON SZTUKI I ANTYKWARNIA | ABE GUTNAJER | WARSZAWA. MAZOWIECKA 11. – poniżej centralnie umieszczony, naniesiony czerwoną kredką numer 2 (odnoszący się do pozycji w tryptyku) – wzdłuż lewej krawędzi pieczątka lekarska: wa-762 | ROMAN [...] | LEKARZ MEDYCYNY | ul. Pionierów 6 | Zalesie Górne – na ramie u góry nalepka wystawy w MNW o treści: III/13. PORWANIE | Malczewski, Artysta I | Chimera | MNW / KONIEC WIEKU ‘96 – na dole ramy nalepka MNW (druk, długopis ): Muzeum Narodowe | w Warszawie | p274/96/1 Wolny myślą skrzydlatą, a niewolnik ciałem, Runął z wysoka... Próżno z kajdan ciążących rwał się sercem całem. Próżno swych natchnień orlim upajał się szałem Na mgnienie oka. Ona w przepaść go z wyżyn strąciła – Chimera! I z dumą na swój tryumf przeklęty poziera, Płomiennooka! Przez nią upadł, a żądzą dysząca Chimera Z lubieżnym uśmiechem pierś mu szponami rozdziera Rozkoszą wściekłą! /Lucjan Rydel/ Obraz... więcej
Artist: Teodor Axentowicz
Title: MłODOść I STAROść
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany pośrodku u dołu: T. Axentowicz Sprzedany w Domu Aukcyjnym "Rempex" w Warszawie 5 maja 1991 r. Pastele T. Axentowicza cechowała lekkość faktury, delikatność prowadzenia różnobarwnej kredki tworzącej puszystą, drgającą sieć giętkich kresek. Stosowane przez Axentowicza malarskie środki wyrazu odznaczały się elegancją stanowiącą o atmosferze obrazu. Na fali ogromnego powodzenia z czasem popadł w manierę, eksploatując wielokrotnie w latach dwudziestych i trzydziestych te same motywy kompozycyjne, zarówno w portretach, jak w scenach rodzajowych oraz symbolicznych. Tak powstały całe serie typów huculskich, liczne Rusinki oraz dwupostaciowe sceny z młodą dziewczyną i siwowłosym starcem.
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: OGRODY W TIVOLI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: B. Rychter-J/Tivoli.1908 Sprzedany w Domu Aukcyjnym "Agra" w Warszawie 10 marca 1991 r.
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: RóżE W WAZONIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: 1928/ Terlikowski; p.d: 1928/ Terlikowski (sygnatura drapana). Sprzedany w Domu Aukcyjnym "Agra" w Warszawie 28 kwietnia 1991 r.
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: MARTWA NATURA Z DZBANEM I WIśNIAMI
Tools: oil
Surfaces: board
Description: IInformacje o dziele:
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: KOBIETA W FARTUCHU
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.g.: Muter
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: LEżąCA DZIEWCZYNA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Eibisch
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: PEJZAż Z MOSTEM
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: 1919. EEibisch Na odwrocie odręczny autorski napis: "Eugeniusz Eibisch Pejzaż z mostem Francja", słowo: "Francja" skreślone i dopisane "Kraków", obok podpis "Eibisch". Sprzedany w Domu Aukcyjnym "Unicum" w Warszawie 28 lipca 1991 r. Obraz powstał jeszcze w czasie krakowskich studiów Eibischa i ze względu na niewielką liczbę tak wczesnych prac artysty jest prawdziwą rzadkością. Przedstawia okolice Mostu Dębnickiego w Krakowie.
Artist: Władysław Jahl
Title: CZTERY WRONY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Jahl Na odwrocie napis: "Porede Voizun/ Jahl" Sprzedany w Domu Aukcyjnym "Rempex" w Warszawie 5 maja 1991 r.
Artist: Stanisław Dębicki
Title: DO CHEDERU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: St Dębic Pochodzi ze zbiorów rodziny dr K. Jakubowskiego ze Lwowa. W twórczości Dębickiego obraz "Do chederu" obok "Pogrzebu żydowskiego", "Chamajdesa w chederze" oraz "Małego rabina" należy do klasycznych scen rodzajowych opartych na motywach żydowskich. Był wielokrotnie omawiany i reprodukowany w przedwojennych syntezach historii malarstwa polskiego. Malowany cienko na podkładzie kredowym pozwolił artyście uzyskać matowy, zgaszony koloryt, współgrający z nastrojem codziennej sceny rozgrywającej się w pejzażu kresowego miasteczka - bezpowrotnie unicestwionym przez II wojnę światową. Bibliografia: - M. Treter, "Staniław Dębicki (1866-1924)", "Sztuki Piękne" 1924, t. 1, z. 2, s. 22, il.; - F. Kopera, "Malarstwo w Polsce XIX i XX wieku", t. III, Kraków 1929, s. 525, 528, il.; - A. Kuhn, "Die polnische Kunst von 1800 bis zur Gegenwart", Berlin 1930, s. 71, il.; - P. Łukaszewicz, "Stanisław Dębicki 1866-1924", Katalog, MNWr, Wrocław 1966, s. 36, nr 102.
Artist: Władysław Ślewiński
Title: KAZIMIERZ - DOMKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: W Ślewiński W latach 1908-1909 w. Ślewiński prowadził w swojej pracowni w Warszawie własną szkołę malarską; sam lub z uczniami wyjeżdżał na plenery do Kazimierza nad Wisłą. Podobne, do prezentowanego tu, obrazy są opisane i reprodukowane w: W. Jaworska, "Władysław Ślewiński 1854-1918. Wystawa monograficzna", MNW, Warszawa 1983.
Artist: Leon Lewkowicz
Title: CYGANIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Leon Lewkowicz - 29 Na tle prac artysty znajdujących się w polskich zbiorach muzealnych prezentowany obraz wyróżnia się wysoką klasą i walorami ekspozycyjnymi.
Artist: Józef Pankiewicz
Title: KWIATY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.:Pankiewicz/ 1920 Pochodzi z kolekcji spadkobierców rodziny Władysława Ślewińskiego. Martwe natury o wystudiowanych układach różnych codziennych przedmiotów, urozmaicone owocami, jak też kompozycje z wysmakowanymi bukietami kwiatów, stanowiły dla Pankiewicza pole do eksperymentów warsztatowych. Dekoracyjne peonie, obok anemonów i tulipanów, najczęściej powracają w tych obrazach. W dziełach z motywami kwiatowymi powstałymi ok. 1920 r. odnajdujemy Pankiewicza subtelnego kolorystę nawiązującego do malarskich zdobyczy później sztuki Renoira.
Artist: Wacław Taranczewski
Title: MARTWA NATURA ZE SKRZYPCAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: W T Na odwrocie napis na płótnie: MARTWA NATURA 1933-4/ olej 100x75/ WYSTAWY: POZNAŃ/ KRAKÓW/ WARSZAWA/ CENA: 300 zł/ W. Taranczewski/ T.g/ własność autora. Sprzedany w Domu Aukcyjnym "Rempex" w Warszawie 9 czerwca 1991 r. Obraz jest powtórzeniem wersji z 1930 r. (olej, 85x115, zaginiony). Daje początek późniejszym cyklom obrazów jednotematycznych. Bibliografia: - Z. Kępiński, "Wacław Taranczewski", Muzeum Narodowe, Poznań 1958, s. 69, nr 4, il.; - J. Pollakówna, "Malarstwo polskie. Między wojnami 1918-1939", Warszawa 1982, s. 328, nr 125, il. 125.
Artist: Jan Rubczak
Title: ŁODZIE W PORCIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Rubczak
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET ANNY RYDLOWEJ
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: [Ignacy] Witkiewicz 1931 V; p.d.: /T.B/ NP 63 Sprzedany w Domu Aukcyjnym "Rempex" w Warszawie 9 czerwca 1991 r. W 1990 r. obraz był własnością Stefana Rydla w Krakowie, syna portretowanej. W 1985 r. był wystawiony na wystawie "Witkacy w zbiorach krakowskich" w Bibliotece Jagielońskiej w Krakowie. Bibliografia: - I. Jakimowicz (współpraca A. Żakiewicz), "Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885-1939 Katalog dzieł malarskich ", MNW, Warszawa 1990, s. 119, nr 1442.
Verified Artist: Yes
Artist: Aleksander Orłowski
Title: JEŹDZIEC WSCHODNI, PO 1802
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na górnej listwie krosien malarskich nalepka papierowa (czarny długopis): Orłowski | Jeździec wschodni | 54 x 67 | olej-płótno | 43 ; na górnej listwie ramy nalepka papierowa (niebieski długopis): 39 , po prawej – 1124/VIII | 210 Orł ; na prawej listwie (czarny flamaster): 64 ; na lewej listwie (czarny długopis): D 49538 Proweniencja: – Aukcja Domu Aukcyjnego Agra, 11 X 1992, poz. 39. Obraz reprodukowany: – P. Sarzyński, Przewodnik po rynku malarstwa , wyd. Iskry, Warszawa 1999, s. 204, il. Zasługą Orłowskiego, osiągniętą zresztą przy pomocy Norblina, było zerwanie z klasycyzmem, odwrót od oficjalnego stylu i wczesne przejście na stronę romantyzmu, przede wszystkim zaś podjęcie tematów realistycznych, najpierw polskich, potem rosyjskich. T. Dobrowolski, Nowoczesne malarstwo polskie , t. I, Warszawa 1957, s. 146. Aleksander Orłowski, uczeń Norblina i Marcello Bacciarellego w „malarni“ na Zamku, w roku 1802 opuścił Warszawę i wyjechał do Petersburga, gdzie osiadł na stałe. Tu bardzo szybko rozwinął błyskotliwą karierę. Został nadwornym malarzem wielkiego księcia Konstantego Pawłowicza, potem zaś zaczął pracować dla Aleksandra I. Nad Newą, jak pisał... więcej
Artist: Józef Chełmoński
Title: JARMARK NA KRESACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: JÓZEF CHEŁMOŃSKI estymacja: 1 000 000 - 1 300 000 Obraz powstał w roku 1882, podczas pobytu Chełmońskiego w Paryżu. Artysta mieszkał tam w latach 1875-1887 i w tym czasie namalował kilkaset obrazów przedstawiających sceny z Ukrainy i Podola. Obrazy te cieszyły się tak dużym zainteresowaniem kolekcjonerów, że artysta często powtarzał je nawet w kilku replikach i - za pośrednictwem marszanda Adolphe'a Goupil'a - sprzedawał głównie do Stanów Zjednoczonych za stosunkowo wysokie sumy. Do tej grupy obrazów należy też - malowany w 1882 - prezentowany barwny Jarmark na Kresach , wielopostaciowa scena z ruchliwego, gwarnego placu targowego. Treściowo i kompozycyjnie dzieło to łączyć można z - malowanymi w tych samych latach - obrazami Na jarmarku (kolekcja Toma Podla; reprodukowany w: T. Matuszczak, Józef Chełmoński, wyd. Kluszczyński, Kraków 2003, il. na s. 65) czy mniejszy Jarmark na Kresach (patrz Katalog D.A. Agraart 22.03.2009). Obraz - najpewniej od samego artysty - kupił Louis Fournier, znany adwokat paryski. Po jego śmierci, kilkanaście pochodzących z tej kolekcji obrazów Chełmońskiego - wśród nich także Jarmark na kresach - zakupił w roku 1924 znany warszawski antykwariusz Abe Gutnajer, w którego rękach Jarmark pozostał przynajmniej do roku 1927. Dalsze losy obrazu nie są wiadome aż do przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych... więcej
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET MłODZIEńCA, 1934
Year: 1934
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d. białą kredką: Witkacy (T.E) | 1934 XII | NP Np + herb Po roku 1924 Stanisław Ignacy Witkiewicz ograniczył swoją twórczość malarską do działalności tzw. „Firmy portretowej”, malując pastelowe portrety według, pięciu podstawowych typów A, B, C, D, E oraz ich pochodnych, dokładnie określonych „Regulaminem Firmy”. Na tych portretach obok sygnatury często umieszczał informacje o zażytych używkach i narkotykach, których działanie na sobie eksperymentował. Prezentowany tu portret artysta określił jako typ E, dopuszczający „dowolną interpretację psychologiczną, według intuicji firmy [...] nie zawsze możliwy do wykonania” Obraz wymieniony i reprodukowany: Katalog wystawy podróżnej, z cyklu: "Spotkania ze sztuką", Łaziska Górne 1999, poz. kat 11, plansza C - il. barwna.
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: OSWOJONA FOKA RUZIA...
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany g.: Witkacy 1934 II NP N + piureee + combretina za 1 zł. Napis 1:Oswojona foka Ruzia/ uczuła się też nieswojo -/ dowód intuicji: Napis p.: Żona profesora/ przyjęła tę wiadomość/ uśmiechem pobłażania/ Profesor Pulwerstone/ okocił się nagle ujrzawszy/ dwa flirtujące potwory/ które uważał dotąd za twory/ swej podnieconej fantazji. W roku 1966 własność J. J. Głogowskiego Bibliografia: - "Stanisław Ignacy Witkiewicz. Twórczość plastyczna", Katalog wystawy, MNK, kr. 1966,nr 255 - - I. Jakimowicz (współpraca A. Żakiewicz), "Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885-1939", Katalog dzieł malarskich, MNW, W. 1990, s. 132, nr 1825.
Verified Artist: Yes
Artist: Wojciech Kossak
Title: WSPOMNIENIA Z MARAKESZU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Wojciech Kossak/ Marakesz/ 1932
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET LEONTYNY GOGULSKIEJ, 1909-1911
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Prezentowany portret Leontyny Gogulskiej, żony krakowskiego lekarza – według przekazów rodziny portretowanej – miał Malczewski namalować nie tylko bezinteresownie, ale nawet na własną prośbę. Modelka przypominała bowiem artyście jego ukochaną matkę – Marię Malczewską z domu Korwin Szymanowską, zmarłą w 1898).
Artist: Franciszek Żmurko
Title: AKT
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: F Żmurka 1886
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: PORTRET ADELINY PATTI, 1866
Year: 1866
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Ladislav Bakałowicz | Paris 1866 na odwrocie na krosnach napis (ołówkiem): Portrait d'Adelina Patti Obraz przedstawia portret słynnej włoskiej śpiewaczki sopranowej Adeliny Patti (1843-1919). Adelina spędziła wiele lat mieszkając w Ameryce; po raz pierwszy wystąpiła przed publicznością w wieku 7 lat. W wieku zaledwie szesnastu lat zadebiutowała na nowojorskiej scenie w głównej roli Łucji z Lammermooru. Jej głos był niezwykły ze względu na niesamowitą czystość. Sam Verdi okrzyknął ją najpiękniejszym głosem, jaki kiedykolwiek słyszał. Poza tym była piękną kobietą o burzliwym temperamencie artystycznym, uwielbianą i uznaną w całej Europie.
Artist: Władysław Szerner
Title: SPOTKANIE NAD STRUMYKIEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Władysław Szerner Podobnie rozwiązany od strony warsztatowej, chociaż odmienny tematycznie, obraz "Na zwiadach" - przedstawiający stojąco na czatach na skraju wsi rycerza z końmi, datowany 1881 r. znajduje się w jednej z polskich kolekcji w Nowym Jorku. Por. reprodukcja nr 32 w: S. Jordanowski, "Vademecum malarstwa polskiego", New York 1988, s. 97.
Artist: Hipolit Lipiński
Title: OPOWIEść O POWSTANIU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: H Lipiński/ 882 Na odwrocie nalepka z ekspertyzą dr Jana Lankau, Kraków 1953 r. Według ekspertyzy, artysta malował ten obraz w ogrodzie swego domku na Dębnikach w Krakowie (por. "Dworek w Dębnikach", 1883) z dalekim, widocznym pośród zieleni wzgórzem wawelskim. Dzieci to Staś i Helenka, dwójka dzieci H. Lipińskiego. Obraz z dojrzałego okresu twórczości artysty, przy realizmie i drobiazgowości w odtwarzaniu szczegółów, charakteryzują się żywym kolorytem, a partie malowanej zieleni świadczą o samodzielnych poszukiwaniach i dalekich echach impresjonizmu.
Artist: Juliusz Kossak
Title: POLOWANIE Z CHARTAMI NA DROPIE
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Juliusz Kossak/ 1882 Sprzedany w Domu Aukcyjnym "Rempex" w Warszawie 14 grudnia 1990 r. Bibliografia: - "Tygodnik Ilustrowany" 1884, II, nr 99, s. 328, il.; - S. Witkiewicz, "Juliusz Kossak", Warszawa 1900, s. 98, il.; - K. Olszański, "Juliusz Kossak", Wrocław 1988, il. 503.
Artist: Apoloniusz Kędzierski
Title: RYBAK
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: A. Kędzierski 97 Sprzedany w Domu Aukcyjnym "Rempex" w Warszawie 7 kwietnia 1991 r. Kędzierski po sukcesach medalowych na Wystawie Światowej w Chicago w 1893 r. oraz na Wystawie Powszechnej we Lwowie w 1894 r. wyjechał w Opoczyńskie. W tych okolicach powstały w latach 1895-1900 pierwsze kompozycje plenerowe z rybakami opoczyńskimi. Artysta eksperymentował ze światłem, któremu podporządkował kompozycje. Motywy rybaków okazały się niezwykle popularne i Kędzierski powracał do nich przez następne dwadzieścia lat, także w technice akwarelowej i pastelowej.
Artist: Wojciech Kossak
Title: HERR VON KOSSAK ZU MAJESTAT
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Autor na manewrach u Wilhelma II. Sygnowany p.d.: W. KOSSAK Sprzedany w Domu Aukcyjnym "Unicum" w Warszawie 28 lipca 1991 r. Kompozycja, namalowana do książkowego wydania "Wspomnień", ilustruje fragment rozdziału "Zemsta cesarza", kiedy autora, pragnącego się dobrze zaprezentować przed cesarzem i jego świtą, poniósł narowisty koń. Bibliografia: - W. Kossak, "Wspomnienia", Kraków 1913, il. s. 221; - A. von Kossak, "Erinnerungen", Berlin 1913, il. s. 223; - W. Kossak, "Wspomnienia" (oprac. K. Olszański), Warszawa 1973, s. 130-138.
Artist: Wojciech Kossak
Title: Z DEPESZą
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Wojciech Kossak 1897 Znany, wielokrotnie reprodukowany, malowany z rozmachem obraz, po raz pierwszy wystawiony wraz ze szkicami do panoramy "Berezyna" w warszawskim Salonie Aleksandra Krywulta w 1897 r. Bibliografia: - "Nasze ryciny", Tygodnik Ilustrowany, 1898, I, nr 4, s. 76-77, repr. s. 61 (jako epizod z 1812 r.); - E. Niewiadomski, "Malarstwo polskie XIX i XX wieku", Warszawa 1926, il. s. 193; - K. Olszański, "Wojciech Kossak", Wrocław 1990, s. 63, il. 174.
Artist: Józef Mehoffer
Title: OGRóD W SłOńCU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d. ku środkowi: Józef Mehoffer Sprzedany w Domu Aukcyjnym "Rempex" w Warszawie 9 czerwca 1991 r. Od 1907 Mehoffera wraz z rodziną mieszkał pod Krakowem w Janakówce, gdzie zakupił niewielki dworek. Zwolennik teorii integralności sztuki - sam zaprojektował jego wystrój wewnętrzny we wszystkich detalach oraz piękny ogród kwiatowy i park krajobrazowy na sztucznie wzniesionych tarasach. Ogród ten stał się zarówno tłem, jak bohaterem wielu jego obrazów. Dzieła olejne Mehoffera należą do rarytasów na rynku antykwarycznym, większość spuścizny pozostaje w rękach rodziny artysty w Krakowie.
Artist: Henryk Siemiradzki
Title: DZIEWCZYNA PRZY źRóDLE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: H.Siemiradzki | Roma Własność spółki Art-B w likwidacji.
Artist: Władysław Czachórski
Title: DZIEWCZYNA Z WACHLARZEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Czachórski Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Malarstwo z kolekcji Art-„B” , cz. I, Katalog Domu Aukcyjnego „AGRA” Warszawa, październik 1992, s. nlb., nr kat. 2, il. - Rocznik aukcyjny ’92 [w:] „Art & Business. Sztuka polska i antyki” 1-2/93, s. 12, il. s. 49.
Artist: Jan Stanisławski
Title: ZACHóD SłOńCA
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: JAN STANISŁAWSKI 1904 Sprzedany w Domu Aukcyjnym "Unicum" w Warszawie 20 października 1991 r. Twórczość Stanisławskiego ok. 1900 r. cechuje pogłębiona nastrojowość szczególnie nasilona w pejzażach malowanych o zmroku i w nokturnach. Często malował na nie gruntowanej lub gruntowanej cienko tekturze, sklejce, uzyskując efekty matowości płaskich plam z nieznacznymi akcentami impastowymi. Namalowanie prezentowanego tu pejzażu przypada w szczytowym okresie rozwoju sztuki Stanisławskiego. Efekt zachodzącego słońca fascynował artystę i wielokrotnie do niego powracał, nadając mu często wymowę symboliczną.
Artist: Maksymilian Gierymski
Title: PEJZAż Z JEZIOREM
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: M Gierymski W 1974 r. własność M. Gardeckiego, poprzednio B. Ładyńskiego, potem Z. Brodzińskiego. Pejzaż odgrywał szczególną rolę w twórczości Gierymskiego. We wczesnym okresie, po przyjeździe do Monachium, malował pejzaże "zegarowe" nazwa zapisana przez H. Piątkowskiego),np. "Krajobraz wiosenny", "Krajobraz popołudniowy". Artysta eksperymentował w nich ze światłem, które miało jednoznacznie określić porę dnia i roku. Bibliografia: - H. Stępień, "Maksymilian Gierymski 1846-1874. Malarstwo i rysunek." Warszawa 1974; - H. Stępień, "Malarstwo Maksymilana Gierymskiego", Wrocław 1979.
Artist: Jan Styka
Title: POKUSY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Jan Styka Paris 1906. Na odwrocie nalepki wystaw: TZSP, Warszawa 1926; Miejskiej Galerii Sztuki, Łódź 12. III. 1926. Obraz, po raz pierwszy wystawiony i odznaczony w Salonie paryskim w 1907 r.,tematem nawiązuje do dawnego popularnego motywu ikonograficznego z kuszeniem św. Antoniego przez złego ducha. Bibliografia: - "Salon de 1907, 125 Exposition. Explication des ouvrages de peinture, sculpture, architecture, gravure et litographie des artistes vivants, exposes au Grand Palais des Champs Elysees le 1 Mai", Paris 1907, s. 134, nr 1483; - G., "Artyści polscy w Salonach Paryskich","Świat" 1907, II, nr 30, s. 4, il.; - "Wystawa prac Jana, Tadeusza i Adama Styków", TZSP, Warszawa 1926, nr 26, il.; - "Wystawa zbiorowa śp.Jana Styki oraz synów Adama i Tadeusza i R. Radwańskiego", Miejska Galeria Sztuki, Łódź 1926, s. 6, nr 25.