Artist: Andrzej Jerzy Filip Mniszech
Title: ALEGORIA MALARSTWA, 1862
Year: 1862
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. po prawej u dołu: 18 AM 62 (monogram wiązany)
Artist: Wlastimil Hofman
Title: POWRÓT, 1918
Year: 1918
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wlastimil Hofmann | 918 Na odwrocie pośrodku stempel (kartusz z kotwicą, kaduceuszem i literami L F) znanej francuskiej firmy Lefranc & Cie produkującej farby i oferującej różne inne materiały malarskie, m.in. krosna, płótna i specjalne tektury przeznaczone na podobrazia. Ponadto owalny stempel krakowskiego zakładu Róży Aleksandrowicz: MAGAZYN PRZYBORÓW MALARSKICH | R. ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW, ul. BASZTOWA 12; z wpisanymi ołówkiem cyframi 1.60. Drukowana, wypełniona atramentem nalepka o treści: NOWY SALON SZTUKI | Kraków, ul. Szczepańska 7 [przekreślone; poprawione odręcznie na:] Szpitalna 40 | Autor V. Hofmann | Treść „Powrót“ | cena -
Verified Artist: Yes
Artist: Jacek Malczewski
Title: AUTOPORTRET, OK. 1918
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. wzdłuż l. krawędzi: J. Malczewski
Artist: Władysław Roguski
Title: ZWIASTOWANIE, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WRoguski (inicjały wiązane) Obraz wymieniony w: - Katalog wystawy zbiorowej prac Władysława Roguskiego , październik 1923, Salon Cz. Garlińskiego, Warszawa [1923], s. 8, nr kat. 2. Motyw i kompozycję Zwiastowania w nieco przetworzonej redakcji artysta powtórzył także w projekcie kilimu (1929).
Artist: Stanisław Kamocki
Title: JESIENNY DZIEŃ, PO 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: St. Kamocki na odwrocie grupy cyfr - adnotacje ołówkiem i kredką
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: DZIEWCZYNA Z KACZEŃCAMI, OK. 1900
Tools: oil, pastel
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu: LWyczólk
Artist: Wiktor Korecki
Title: CHATY W ZIMOWYM PEJZAŻU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WIKTOR KORECKI na odwrocie napis farbą: Wiktor Korecki | Warszawa | Poland
Artist: Teodor Axentowicz
Title: ŚWIĘTO JORDANU, OK. 1900
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygn. u dołu pośrodku: T Axentowicz Teodor Axentowicz był jednym z pierwszych polskich artystów malujących, tak później popularne obrazy z życia Hucułów. Motywy huculskie powtarzał w wielu wariantach i układach kompozycyjnych, malowanych olejno, akwarelą bądź pastelami. Prezentowany obraz przedstawia - również wielokrotnie powtarzany - epizod ze świątecznych uroczystości obchodzonych w kościele prawosławnym i greko-katolickim w Dzień Objawienie Pańskiego (Trzech Króli, wg kalendarza gregoriańskiego 19. stycznia). Przez pamięć chrztu Chrystusa święto to nazwane jest „Jordanem“. Tego dnia, podczas uroczystej ceremonii, duchowny zanurza krzyż w rzece lub strumieniu, po czym tak uświęconą wodą skrapla wiernych trzymających w rękach płonące świece. Ci następnie nabierają w dzbany poświęconą wodę z przerębli i zanoszą do domów.
Artist: Zdzisław Jasiński
Title: ŚPIĄCA WENUS, 1920
Year: 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ZD. JASIŃSKI. 1920 r
Artist: Władysław Czachórski
Title: PODAREK ŚLUBNY, 1890
Year: 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Czachórski 1890 UWAGA ZMIANA ! Henryk Piątkowski, malarz i kolega Władysława Czachórskiego ze studiów w Warszawie i Monachium, a także autor jego monografii, zwracając uwagę, że - z pracowni jego co roku wychodziło kilka obrazów zaledwie, gdyż chęć doprowadzenia każdego z utworów do możliwej doskonałości znacznie opóźniała pracę – zestawił wykaz obrazów artysty powstających w kolejnych latach. Posłużył się przy tym rękopiśmiennym Spisem obrazów moich ... sporządzonym w roku 1906 przez samego malarza W tekście zamieszczonym w katalogu aukcyjnym – w oparciu o opracowanie Piątkowskiego, w którym w roku 1890 wymienił zaledwie cztery prace artysty - prezentowany obraz hipotetycznie łączyliśmy z tytułem Oglądanie klejnotów . Wobec powierzchowności, dowolności i powtarzalności tytułów obrazów Czachórskiego, taka supozycja wydawała się uzasadniona. Jednak już po oddaniu katalogu do druku natrafiliśmy na wiadomość o obrazie powstałym w tym samym 1890 roku, obrazie, który p.t. Podarunek ślubny znalazł się w dokumentacji IS PAN w Warszawie. Obraz ten w został w 1944 roku odnotowany jako własność pana Jerzego Mraśko z Warszawy, a znany jest z fotografii Henryka Poddębskiego (negatyw w zbiorach IS PAN). Podarek ślubny ... więcej
Artist: Roman Kochanowski
Title: NAD STAWEM, OK. 1895
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: na odwrocie nalepki wystaw w Radomiu i Opinogórze oraz nalepka z numerem: D1239 Obraz pochodzi z monachijskiej kolekcji Barbary i Tadeusza Lewkowiczów. W 2007 był pokazywany na monograficznej wystawie Kochanowskiego urządzonej w Muzeum Jacka Malczewskiego w Radomiu, pokazanej następnie w Katowicach, Sandomierzu, Gdańsku oraz - w skromniejszym wyborze - w Piotrkowie Trybunalskim, Muzeum Historycznym m. Krakowa, a także we Freisingu k. Monachium. Obraz reprodukowany lub opisany w: - Roman Kochanowski [1857-1945]. W 150. rocznicę urodzin, [redakcja i opracowanie Z. K. Posiadała], Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Radom 2007, s. 230, nr kat. 37, il. na s. 129; - Roman Kochanowski, Malerei , [autorka Z. K. Posiadała] Katalog wystawy w Stadtmuseum in Freising, wydawca Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu 2010, s. 60, nr kat. 11, il. na s. 16.
Artist: Jacek Malczewski
Title: STOGI, 1904
Year: 1904
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. przy górnej krawędzi: J Malczewski 1904 Na odwr. napis ołówkiem: „STOGI“ 1904 | Jacka Malczewskiego. Ponadto czerwoną kredką: 45/26 (w ramce) oraz: B[...] Lp. 57
Artist: Kazimierz Alchimowicz
Title: MURY OBRONNE, 1877
Year: 1877
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygn. p.d.: K. Al ; napis autorski l.g.: 1877 Częstoch (? )
Artist: Wojciech Gerson
Title: KRAJOBRAZ TATRZAŃSKI, PO 1880
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wojc. Gerson
Artist: Jacek Malczewski
Title: NIEŚMIERTELNOŚĆ
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: 1907 | J Malczewski Na odwr. nalepki wystaw w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie z 1907 i 1925 roku (druk, atrament, stempel): - 1. No 4957 | Nazwisko autora Jacek | Malczewski | Rodzaj dzieła olejny | Tytuł Głowa | Rozmiar | Własność [tekst przekreślony] | Warszawa d. 16/29 IV 1907; [wzdłuż krawędzi:] Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem; - 2. 0872 Autor Jacek Malczewski | Tytuł Głowa Rodzaj dzieła ol. | Cena - Własność [tekst przekreślony] Data nadesłania 4/V 1925 Obraz pochodzi z dawnych zbiorów Stanisława Holenderskiego (1871-1940), przemysłowca, kolekcjonera i filantropa z Zawiercia. Holenderski był wielbicielem malarstwa Jacka Malczewskiego i miał znakomitą kolekcję jego obrazów. Na wystawie dzieł artysty urządzonej w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w roku 1925 pokazano 52 prace z tego zespołu (4 oleje, 9 akwarel), w tym tryptyki Grosz czynszowy i Zatruta studnia oraz Pole kości, Eloe czy Moja matko, był tu żołnierz. Obraz reprodukowany lub opisany w: - Katalog wystawy jubileuszowej Jacka Malczewskiego , TZSP Warszawa czerwiec 1925, s. 11, nr kat. 133 (jako Głowa; własność Stanisława Holenderskiego z Zawiercia). Nasz obraz pokazany był na tejże wystawie w Zachęcie (a także wcześniej w 1907) jako Głowa. Taki enigmatyczny i niewiele mówiący tytuł miał - być może - uzasadnienie w 1907, kiedy... więcej
Artist: Henryk Sajdak
Title: STARY KOŚCIÓŁ W RABCE
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: H. Sajdak na odwrocie autorski napis: Rabka Zdrój W przedstawionym na obrazie modrzewiowym kościółku św. Marii Magdaleny z początku XVII wieku obecnie mieści się Muzeum im. Władysława Orkana (otwarte w roku 1936).
Verified Artist: Yes
Artist: Iwan Trusz
Title: DNIEPR POD KIJOWEM. ZAKOLE DNIEPRU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: I Trusz na odwrocie w lewym górnym narożniku autorski (?) napis kredką: Dniepr pod Kijowem | Kreszczatyk ; obok, wzdłuż lewej krawędzi napis: Trusz. na tzw. „plecach“ nalepka Domu Aukcyjnego Agra-Art z 1997 r. obok nalepka wystawowa (druk) o treści: Wystawa | OBRAZ ŚWIATA KTÓRY PRZEMIJA | INSPIRACJE SZTUKĄ JAPONII | W MALARSTWIE JANA STANISŁAWSKIEGO | I JEGO UCZNIÓW | Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha | maj-wrzesień 2007 rok
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: TATRY ZIMĄ, 1904
Year: 1904
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Stefan Filipkiewicz | 1904. Obraz przedstawia widok tarzański z Kasprowym Wierchem.
Artist: Stanisław Straszkiewicz
Title: WIATRAK NA ŚNIEŻNYM STEPIE, 1924
Year: 1924
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: STANISŁAW STRASZKIEWICZ 1924 r.
Artist: Józef Chełmoński
Title: ZACHÓD SŁOŃCA NA BŁOTACH, 1900
Year: 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: (inne tytuły: WYLEW, STÓG SIANA, ZACHÓD NA BŁOTACH, ZACHÓD SŁOŃCA NA BŁOTACH ) sygn. p.d.: JÓZEF CHEŁMOŃSKI | 1900 Pojawienie się czy też „wypłynięcie“ Zachodu słońca na błotach należy uznać za prawdziwe wydarzenie, a nawet swoiste odkrycie - przez lata obraz uchodził bowiem za dzieło zaginione, znane tylko z katalogów dawnych wystaw i fotografii - szklanej kliszy z roku 1907 zachowanej w MNW (D.D.F. nr 100697). W kolejnych katalogach wystawowych obraz określany był różnymi tytułami - Wylew rzeki, Wylew, Stóg siana, Zachód na błotach, Zachód słońca na błotach. W niniejszym opracowaniu przyjmujemy tę ostatnią wersję tytułu, odwołując się tu do pierwszego tekstu o obrazie - recenzji, w której pojawiło się właśnie takie sformułowanie. Wszystkie zapisy w katalogach wystaw łączy - wymieniona w nich - osoba właściciela obrazu, dra Samuela Goldflama (1852-1932), wybitnego warszawskiego lekarza neurologa. Był to człowiek wielkiego formatu - nie tylko jako lekarz i naukowiec, ale też jako społecznik i filantrop. Prowadził, m.in. własną bezpłatną klinikę dla ubogich (1883-1922), był współzałożycielem (1908) szpitala dla nerwowo chorych „Zofiówka“ w Otwocku. Działał w różnych towarzystwach dobroczynnych, współpracując, m.in. z Januszem Korczakiem. Niezwykle ceniony, autor blisko... więcej
Artist: Stanisław Czajkowski
Title: STUDIUM NIEBA, OK. 1904
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: St CZAJKOWSKI na odwrocie napisy: - tuszem p.g.: St. Cz. | inw. 13: - pośrodku: „Studium nieba“ | ok. 1904 | Studyum nieba ; - niżej kredką: Złoty o[....] | 17. nalepki: - 1. z zachowaną częścią tekstu: 501 | [...]dyum nie[...]; - 2. z odręcznym napisem: 27 | W [w kółku] | 17; - 3. wystawowa (druk, atrament): WŁASNOŚĆ [przekreślone, u góry: WYSTAWA MUZEUM OKRĘGOWEGO | W SANDOMIERZU | AUTOR | TYTUŁ „Malarstwo Stanisława Czajkowskiego“ 1981 Obraz reprodukowany lub opisany w: - Stanisław Czajkowski (1878-1954), [katalog], MKiS, CBWA, Warszawa „Zachęta“, Warszawa 1980, s. nlb., nr kat. 30 (wystawiony jako własność żony artysty p. Anny Laudańskiej-Czajkowskiej oraz p. Ireny Kościałkowskiej).
Artist: Wlastimil Hofman
Title: DZIEWCZYNKA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wlastimil Hofmann
Verified Artist: Yes
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: DZIEWCZYNA Z OKOLIC LUBLINA, PRZED 1939
Tools: gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: DZIEWCZYNA W LUDOWYM STROJU Z OKOLIC LUBLINA, przed 1939 wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: Z. STRYJEŃSKA Odniesieniem do prezentowanej Dziewczyny... jest jedna z plansz zamieszczonych w albumie Polish Peasant Costumes , wydanym w Nicei w roku 1939 przez C. Szwedzickiego. Plansza nosi numer XXXIII i - według opisu - przedstawia kobietę w ludowym stroju z okolic Lublina ustrojoną w oryginalne, dwuczęściowe nakrycie głowy, spod którego „wypływają" długie białe wstęgi.
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: SCENA Z WĘDROWCEM PRZY STUDNI, OK. 1950
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Z. STRYJEŃSKA Obraz reprodukowany lub opisany w: - Zofia Stryjeńska 1891 -1976 . Wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie, październik 2008 - styczeń 2009 [katalog wystawy; kurator Światosław Lenartowicz] Kraków 2008, s. 332: rozdział Malarstwo sztalugowe i szkice malarskie ; nr kat. III. I. 110, il.
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: NIEBO. STUDIUM CHMUR, 1895-1915
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. G. W.
Artist: Władysław Wankie
Title: BRETONKI. RYBACZKI, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. p.d.: Władysław Wankie
Artist: Julian Fałat
Title: LAS, 1914
Year: 1914
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. i autorska dedykacja p.d.: Jego Cesarskiej Wysokości Arcy Księciu | Karolowi Stefanowi Jul. Fałat 1914 Akwarela dedykowana jest austriackiemu arcyksięciu Karolowi Stefanowi z żywieckiej linii Habsburgów (1860-1933), mecenasowi i kolekcjonerowi, który w Zamku w Żywcu zgromadził znaczne zbiory obrazów polskich artystów (m.in. K. Pochwalskiego, W. Kossaka, J. Fałata, T. Axentowicza, S. Podgórskiego, S. Wyspiańskiego).
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: KWIATY W DZBANKU NA TLE WZORZYSTEJ TKANINY, 1903
Year: 1903
Tools: watercolor, gouache, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. l.d.: LWyczól | 903 Ze wspomnień ucznia artysty, malarza Teodora Grotta: „kwiaty Wyczół kochał, kwiatami był obdarowywany, roiło się w jego pracowni od przepięknych okazów róż, anemonów, goździków, rododendronów, azalii, a nawet storczyków. /../ dobijano się o każdy obraz, nieomal o każdy szkic; płacono tysiące koron za niewielkie studium kwiatowe.” [cyt. za: Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia , opracowała M. Twarowska, Wrocław 1960, s. 271, 272].
Artist: Roman Kochanowski
Title: PEJZAŻ Z CHATĄ
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: R. Kochanowski na odwrocie stara nalepka z napisem: NR 14
Artist: Jan Stanisławski
Title: PEJZAŻ - WZGÓRZA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JAN STANISŁAWSKI na odwr. stempel z podpisem żony artysty: JAN STANISŁAWSKI | ZE SPUŚCIZNY | POŚMIERTNEJ | [podpis] Janina Stanisławska obok trudno czytelne notatki ołówkiem: 3758/Z[.] ; 1621; 3758/[.] ; p. Runchwa [?]; 10.I : Koznerow [?]
Artist: Julian Fałat
Title: POLOWANIE NA KACZKI, 1919
Year: 1919
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygn. p.d.: JFałat | Osiek | 1919 Na odwrocie trzy nalepki wystaw w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie - dwie bez daty, trzecia z datą - maj 1937. Na wszystkich tytuł i technika wykonania obrazu: Polowanie na kaczki, akwarela . Jako właściciel dwukrotnie wymieniony Feliks Richling (właściciel warszawskiego Salonu Artystycznego). Ponadto drukowana nalepka pracowni ramiarskiej Wacława Kozarzewskiego w Warszawie (ul. Marszałkowska 61). Obraz wymieniony, m.in. w: - Przewodnik No XVII. Wystawa Jubileuszowa dzieł Juliana Fałata [wstęp S. Popowski], Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, listopad 1926, s. 17, nr kat. 126 ( Polowanie na kaczki w Osieku , akwarela 1919, własność p. Feliksa Richlinga); - Przewodnik 124. Łowiectwo w sztuce polskiej . Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, czerwiec - sierpień 1927 roku, s. 17, nr kat 39 (Polowanie na kaczki , akwarela, 44 x 80, sygn.: JFałat 1919 ; własność p. Feliksa Richlinga).
Artist: Henryk Sajdak
Title: POTOK ZIMĄ
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: H. Sajdak
Verified Artist: Yes
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: W ZIMOWYM LESIE, LATA 20. XX W.
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Stefan Filipkiewicz na odwrocie ołówkiem: 23 [..] | Koskowi
Artist: Czesław Znamierowski
Title: PRZEDWIOŚNIE W LESIE, PRZED 1939
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: CZ na odwrocie autorski napis: J. W. PANI JÓZEFIE | TARŁOWSKIEJ | w dniu IMIENIN 19. 3. 1939 R. | OFIAROWUJE AUTOR nalepka kolekcji z nazwiskiem autora i tytułem obrazu Przedwiośnie w lesie
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: POSTÓJ NA FAJECZKĘ
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Zygmuntowicz
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: ZIMA NA PODHALU, OK. 1930
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Stefan Filipkiewicz
Artist: Jerzy Kossak
Title: KIRASJER W ODWROCIE SPOD MOSKWY, 1936
Year: 1936
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak 1936 na odwrocie dwa często stosowane przez artystę stemple potwierdzające autorstwo: - 1. okrągły stempel z wpisanym ręcznie numerem 245; w polu środkowym herb „Kos“ | Nr. 245; w otoku napis: * JERZY KOSSAK * Kraków pl. Kossaka 4 *; - 2. stempel - faksymile tekstu pisanego ręcznie: „Stwierdzam autentycz= | ność tego obrazu“ | Jerzy Kossak.
Artist: Mieczysław Filipkiewicz
Title: ZIMOWY PEJZAŻ Z PODHALA
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: MIECZYSŁAW FILIPKIEWICZ
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: NA TARG, 1926
Year: 1926
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Cz. Wasilewski Na krosnach nalepka wystawy w warszawskiej Zachęcie w roku 1926 z nazwiskiem autora, tytułem obrazu Na targ i określeniem techniki. Ponadto nalepka na ramie z tego samego roku z powtórzeniem w/w danych. Obraz wymieniony w: - Przewodnik No 18. Salon 1926 , Tow. Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa, grudzień 1926, s. 24, nr kat. 321.
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: ODPOCZYNEK KOZAKÓW, OK. 1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. Wierusz Kowalski Na odwrocie płótna okrągły stempel monachijskiej firmy Richarda Wurma, oferującej farby i inne materiału malarskie: w otoku napis: R. WURM MÜNCHEN; pośrodku sylwetka uskrzydlonego smoka. Firmowy stempel o takim wyglądzie używany był już po 1900 roku. Obraz reprodukowany lub opisany w: - Moderne Ölgemälde. Nachlass Professor Alfred von Wierusz-Kowalski. München. Auktion in München in der Galerie Helbing, München 1917, s. 10, nr kat. 34 (wstawiony p.t. Rastende Kosaken i opatrzony krótkim opisem: Am Abgang eines beschneiten Hügelssitzen zwei Kosaken, hinter ihnen die wartenden Pferde, Mondnacht). Obraz pochodzi ze spuścizny po Alfredzie Wierusz-Kowalskim; w dniu 28 kwietnia 1917 był wystawiony do sprzedaży na specjalnej aukcji w monachijskiej Galerii Hugo Heblinga wraz z zespołem 76 innych obrazów artysty. Opisany został w wydanym wówczas, obficie ilustrowanym i świetnie opracowanym katalogu aukcyjnym, w którym zamieszczone zostały krótkie opisy wystawionych prac.
Artist: Stanisław Kaczor-Batowski
Title: SOMOSIERRA, 1911
Year: 1911
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: S K Batowski | 1911 na krośnie nalepki wystawowe: 1. wystawy we Lwowie z datą 1911 i tytułem obrazu Somosierra; - 2. wystawy w warszawskiej Zachęcie (zachowana jedynie we fragmencie) Obraz reprodukowany lub opisany w: - Salon 1911 Towarz. Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem, Warszawa grudzień - styczeń, Warszawa 1911, s. nlb., nr kat. 22, il. na wklejce nlb. 5; UWAGA: katalog wydany także w języku rosyjskim; numeracja i ilustracje identyczne; - Z. Z., Z lwowskiego Salonu, „Sztuka“ Miesięcznik ilustrowany poświęcony Sztuce i Kulturze, Lwów 1911, il. na s. 87, tekst o obrazie na s. 91. - "Tygodnik Ilustrowany" 1911, 2. półrocze, nr 34, il. na s. 667. Wsławiona szarżą polskich szwoleżerów, bitwa o przełęcz Somosierra w paśmie Sierra de Guadarrama gór Kastyliskich, była jedną z najważniejszych bitew napoleońskiej kampanii w Hiszpanii. Przełęcz Somosierra (1444 m), ostatnia naturalna przeszkoda w drodze na Madryt, miała szczególne znaczenie strategiczne. Broniona przez blisko 9000 żołnierzy hiszpańskiej piechoty i cztery baterie armat, ustawionych na kolejnych zakrętach jedynej wiodącej przez nią drogi, wydawała się nie do zdobycia. Rankiem 30 listopada 1808 roku, po bezskutecznym ataku piechoty francuskiej, na rozkaz Napoleona do ataku... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Michał Stańko
Title: OWCE W GÓRACH
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M. Stańko
Verified Artist: Yes
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: ZIMNY PORANEK, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. G. Wywiórski na d. listwie krosna nalepka z odręcznym napisem autorskim (?): M. G. Wywiórski | Zimny pora[nek]
Artist: Błażej Iwanowski
Title: MIMOZY W WAZONIE, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Błażej Iwanowski
Verified Artist: Yes
Artist: Georges Arthur Jacquin
Title: SPOTKANIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jacquin na odwrocie - na dolnej listwie krosna - napis farbą: Arthur Jacquin Paris Schüler von Gerome
Artist: Anna Bilińska - Bohdanowiczowa
Title: PORTRET PANA, 1889
Year: 1889
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Anna Bilińska | 1889.- na odwrocie drukowana nalepka firmy ramiarskiej z Lyonu: DORURE MIROITERIE | ENCADREMENTS EN TOUS GENRES | THOREL & DESVAUX PERE & FILS | 27, Quai de l’Archeveché | LYON | 1927 Lith. Storck. Lyon
Artist: Anna Bilińska - Bohdanowiczowa
Title: PORTRET PANI W SUKNI Z KORONKOWYM KOŁNIERZEM, 188
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Anna Bilińska | 1889.- na odwrocie drukowana nalepka firmy ramiarskiej z Lyonu: DORURE MIROITERIE | ENCADREMENTS EN TOUS GENRES | THOREL & DESVAUX PERE & FILS | 27, Quai de l’Archeveché | LYON | 1927 Lith. Storck. Lyon
Artist: Aleksander Augustynowicz
Title: PEJZAŻ PODTATRZAŃSKI, 1916
Year: 1916
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Augustynowicz 1916
Artist: Teodor Axentowicz
Title: PORTRET DZIEWCZYNY W CZAPECZCE
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: T. Axentowicz
Artist: Władysław Chmieliński
Title: KANAŁ W KOPENHADZE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W Chmieliński Na odwrocie stempel w kształcie palety malarskiej oraz napisy czerwoną farbą: 1957 i G (oba w kółkach); na krośnie nalepka z angielskim tekstem informującym o artyście. Widok Frederiksholms Kanal z widocznymi w głębi wieżami - masywną Vor Frue Kirke (Katedry NPM) i smukłą Sankt Petri Kirke.
Verified Artist: Yes
Artist: Julian Fałat
Title: WIDOK DREZNA, 1911-1916
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: JFałat Obraz przedstawia fragment Starego Miasta w Dreźnie - kamienice przy ulicy Münzgasse z górującą nad nimi kopułą Frauenkirche i widoczną w dali wieżą Nowego Ratusza. Budowle te - niemal całkowicie zniszczone w 1945 roku - zostały odbudowane; współczesna zabudowa bądź nawiązuje do dawnej architektury (kamienice, Ratusz), bądź też stanowi jej rekonstrukcję z wykorzystaniem zachowanych fragmentów (Frauenkirche). W załączeniu obszerna ekspertyza p. Anny Dajnowskiej, która potwierdzając autorstwo Juliana Fałata i datując obraz na lata 1911-1916, pisze, m.in.: „Praca odznacza się wysokimi walorami malarskimi, przedstawia nieznany dotąd temat w twórczości Fałata i posiada znaczną wartość historyczną ponieważ przedstawia nieistniejący już [w dawnej postaci] fragment miasta“.
Artist: Jerzy Karszniewicz
Title: MOST KAROLA W PRADZE, PRZED 1918
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygn. l.d.: Jerzy Karszniewicz | Praga Na odwrocie p.g.sygn.: Jerzy Karszniewicz; l.d. nalepka TPSP w Krakowie z danymi obrazu i datą 1918; p.d. stempel: Wystawa Młodych(?) [nieczytelne] Malarzy | w Pradze | w Obecnym domu.
Artist: Odo (Otton) Dobrowolski
Title: PONT SULLY W PARYŻU, OK. 1910
Tools: gouache, pastel, crayon
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Pont Henri, IV | Odo Dobrowolski Paris Obraz przedstawia widok na paryski Pont Sully, most składający się z dwóch części spotykających się na wschodnim krańcu Wyspy św. Ludwika. Most ten łączy Bulwar Saint Germain z Bulwarem Henryka IV i zapewne stąd określenie Pont Henri IV znalazło się w autorskim podpisie przy sygnaturze artysty.
Artist: Feliks Kazimierz Wygrzywalski
Title: PORT W PALMA DE MALLORCA, PRZED 1939
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: F. K. Wygrzywalski | PALMA.
Artist: Władysław Chmieliński
Title: RYNEK STAREGO MIASTA W WARSZAWIE, PRZED 1939
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: RYNEK STAREGO MIASTA W WARSZAWIE, WIDOK OD STRONY ULICY NOWOMIEJSKIEJ, przed 1939 wymiary w świetle oprawy sygn. p.d.: Wł. Chmieliński na odwrocie stempel: OBRAZY - kupno i sprzedaż | ANTONI Parkot | W-wa, Al. Jerozolimskie 27 Obraz był nagrodą w zawodach lekkoatletycznych Warszawa - Praga czeska, które odbyły się na warszawskim Stadionie Legii w roku 1949. Informuje o tym tekst na metalowej tabliczce umieszczonej na ramie obrazu: Międzynarodowe Zawody Lekkoatletyczne | Praha - Warszawa | Nagroda Wojewódzkiego Urzędu W.F. i P.W. W-wie.
Verified Artist: Yes
Artist: Franciszek Żmurko
Title: KOBIETA Z CZERWONYM KOLCZYKIEM, OK. 1905
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: F Żmurko Kobieta z czerwonym kolczykiem to jeden z charakterystycznych obrazów Żmurki przedstawiających „zmysłowe“ piękności, wydekoltowane i eksponujące swoje wdzięki. Najsłynniejszą kompozycją tego rodzaju była Hetera wystawiona w 1906 w warszawskiej Zachęcie i zakupiona do zbiorów przez fundatorów Muzeum TZSP. Obraz cieszył się tak dużą popularnością, że sam artysta kilkakrotnie powracał do tego pomysłu, rozmaicie przetwarzając motyw kobiety o bujnej urodzie. Prace tego rodzaju nosiły tytuły w rodzaju: Biust, Tors, Carmen, Bachantka. Dla pełniejszego obrazu ówczesnej recepcji twórczości artysty, przytaczamy fragment dawnej emfatycznej recenzji, którą można odczytać niemalże jak opis naszego obrazu: „Franciszka Żmurkę śmiało można by nazwać piewcą malarskim ciała kobiecego. Pędzel jego służy niepodzielnie urokom tego ciała, wysnuwając spod kształtów tych głów rozkosznie przechylonych, tych ust upojeniem półotwartych, ramion przedostojnych, piersi jędrnych, występujących jak krągły jakiś kanon piękna [...] - wieczystą treść ‘kobiecości’, [...] żywą zagadkę piękna niepokojącego [...] Tą pewnością dłoni środków rzadko się kto poszczyci. Jak każda wielka technika, obywa się środkami skromnymi: kilka dotknięć, lekkie przetarcie płótna wysnuwa czarownie bryłę spod jego doświadczonego pędzla“ . [J.... więcej
Artist: Rudolf Kuchler
Title: TANCERKA, OK. 1900
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na podstawie: R. Küchler Prezentowana rzeźba najprawdopodobniej została wykonana z okazji Wystawy Światowej w 1900 w Paryżu. Przedstawia amerykańską tancerkę Loie Fuller (1862-1928), występującą w Paryżu w latach 90. XIX wieku. Loie Fuller uznawana jest za twórczynię podstaw tańca współczesnego. Jeszcze w Ameryce tańczyła w przedstawieniach burleskowych, wodewilach i w cyrku. W Paryżu regularnie występowała w Folies Bergere; w 1896 bracia Auguste i Louis Lumiere nakręcili o niej i o jej sztuce film Serpentine Dance. Występy Loie Fuller, ubranej w białe welony, gigantyczne spódnice, oświetlonej przez wielobarwne reflektory, otoczonej lustrami i bogatą, przemyślaną scenografią, wzbudzały powszechny zachwyt. Fuller używała wspaniałych efektów świetlnych (które sama wynalazła i opatentowała), żeby przekształcić siebie, swoje rekwizyty i kostiumy w ruchome rzeźby ze światła i barw. Była muzą artystów, pisarzy i naukowców; jej przyjaciółmi byli, m.in. Isadora Duncan, Henri de Toulouse-Lautrec, Auguste Rodin, Stéphane Mallarmé oraz Maria Skłodowska-Curie, którą poprosiła nawet o przygotowanie fosforyzującego stroju z użyciem radu.
Artist: Emmanuel Villanis
Title: DZIECKO BAWIĄCE SIĘ STATECZKIEM
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: ENFANT A LA BARQUE 30 x 50 x 21 cm sygn.: Villanis na podstawie: EXPOSITION UNIVERSELLE 1889 tabliczka z napisem: ENFANT A LA BARQUE | PAR WILLANIS [sic!]
Artist: Tadeusz Styka
Title: PORTRET MŁODEJ KOBIETY, PO 1920
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po lewej: TADÉ. STYKA
Artist: Miloslava Vrbova-Štefková
Title: TANCERKI
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygn. l.d.: M Vrbowa Na tzw. „plecach" drukowana nalepka z tekstem informującym o artystce. Ponadto mała, również drukowana nalepka galerii w Darmstadt: Kunsthandlung | Langheinz | Darmstadt Schulstr. 10
Artist: Simon Glücklich
Title: AKT WE WNĘTRZU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: S. Glücklich
Artist: Wojciech Weiss
Title: PEJZAŻ Z OKOLIC KALWARII, LATA 30. XX W.
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WW (monogram wiązany)
Artist: Kazimierz Sichulski
Title: W OGRODZIE, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Sich 923 autorska dedykacja l.d.: Kochanemu Pawłowi (?) Na odwr. nalepka wystawy Leon Wyczółkowski i jego uczniowie w Muzeum Okręgowym im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy z datą trwania wystawy 18 maja - 30 września 1994, metryczką obrazu i numerem kat. 8. Na nalepce dwa stemple Muzeum. Obraz reprodukowany lub opisany w: - Leon Wyczółkowski i jego uczniowie [scenariusz wystawy i katalog E. Sekuła-Tauer], Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1994, s. nlb, nr kat. 8.
Artist: Wojciech Weiss
Title: KWIATY W DZBANKU, PRZED 1934
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: WW (monogram wiązany) Na odwr. nalepka o treści (druk, atrament): SALON DZIEŁ SZTUKI | KAZIMIERZA WOJCIECHOWSKIEGO | KRAKÓW, UL. ŚW. JANA L. 3 - TELEFON 100-02 | Data przyjęcia 1934 | Autor Wojciech Weiss | Tytuł Kwiaty | Rodzaj olej Rozmiar | Nr 10012 Na płótnie i dolnej listwie krosna napis kredką: Lp 10012. Ponadto na krośnie cztery stemple firmowe: SKŁAD PAPIERU | R. ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW, BASZTOWA 11
Artist: Zygmunt Waliszewski
Title: PORTRET JELENY PIETRAKOWSKIEJ, 1917
Year: 1917
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: W Ziga 917 W załączeniu ekspertyza p. Hanny Bartnickiej-Górskiej, wybitnej znawczyni twórczości artysty i współautorki katalogu jego monograficznej wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie w roku 1999. Z ekspertyzy p. Hanny Bartnickiej-Górskiej: „Jest to portret Jeleny Pietrakowskiej, żony działającego w Tyflisie (obecnie Tbilisi) krytyka sztuki i dziennikarza - zaprzyjaźnionego z Waliszewskim - Aleksandra Pietrakowskiego. Będąc w Tbilisi w 1978, widziałam u jego córki duży reprezentacyjny portret Jeleny Pietrakowskiej (olej; 1918) reprodukowany przeze mnie w katalogu wystawy monograficznej Zygmunta Waliszewskiego (MNW, Warszawa 1999, poz. I 240. Porównanie obu portretów potwierdza, według mej opinii, autentyczność - nieznanej mi dotąd - akwareli. Malarz uchwycił w niej moment zamyślenia portretowanej; półleżąca na fotelu trzyma w obu dłoniach zabawkę - uśmiechniętego pyzatego pajacyka. Takie zestawienie wprowadza delikatny akcent groteski, tak charakterystycznej w późniejszej twórczości Zygmunta Waliszewskiego.“ Dodajmy, że ów - wzmiankowany przez autorkę ekspertyzy - reprezentacyjny portret Jeleny Pietrakowskiej znajduje się obecnie w zbiorach Gruzińskiego Narodowego Muzeum Sztuki w Tbilisi. Porównaj: - H. Bartnicka-Górska, A. Prugar-Myślik,... więcej
Artist: Rafał Malczewski
Title: ZIMOWA DROGA, PO 1945
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rafał Malczewski na odwrocie - na oprawie - nalepka firmowa: Biferali Beaux Arts / Fine Art z opisem obrazu i tytułem “The River Route in Winter“ * Obiekt sprowadzony spoza UE; patrz punkt 10.b regulaminu.
Artist: Rafał Malczewski
Title: ZIMOWE POPOŁUDNIE, PO 1945
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rafał Malczewski na odwrocie u dołu stempel Dominion Gallery w Montrealu (1438 Sherbrocke St. West) oraz wydrapany w tekturowym podłożu napis p.g.: RAFAL MALCZEWSKI | “WINTER AFTERNOON“ | 1892 -1965 * Obiekt sprowadzony spoza UE; patrz punkt 10.b regulaminu.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET STEFANII TUWIMOWEJ, 25 II 1929
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: ygn. l.d.: T. B + d | + A [w kółku] | Ignacy Witkiewicz 1929 II; - p.d.: NΠ 8m +Cof Na odwrocie u góry napis czerwonym tuszem: Wł. Stefanii TUWIM, WARSZAWA; - u dołu: JR 6. Nalepki: - 1. plaster lekarski z odręcznie wpisanym numerem: 13031/92/72; - 2. pozostałość nalepki z nr inw. Muzeum Narodowego w Warszawie; - 3. dwie małe nalepki z oznaczeniami: V.3; IR.6; - 4. zachowana częściowo nalepka wystawy w Essen w r. 1974. Portret, własność Stefanii i Juliana Tuwimów, w latach 1939-1977 był zdeponowany w Muzeum Narodowym w Warszawie. Po roku 1924 Stanisław Ignacy Witkiewicz ograniczył swoją twórczość malarską do tzw. „Firmy portretowej S.I.Witkiewicz”, w ramach której malował pastelowe portrety według pięciu podstawowych typów – A, B, C, D, E – dokładnie określonych „Regulaminem”. Zastrzegał przy tym możliwość różnych kombinacji i tworzenia typów pochodnych. Na portretach obok sygnatury często umieszczał dodatkowe, skrótowe informacje o zażytych narkotykach i używkach, eksperymentując na sobie ich działanie. Takich „własnych” skrótów artysta stosował wiele, część z nich została rozwiązana, część pozostaje niezrozumiała. W ramach „Firmy” powstał także prezentowany portret Stefanii z domu Marszew (Marchew) Tuwimowej (1894-1991), żony poety Juliana Tuwima. Stefanię, poznaną... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Tadeusz Makowski
Title: DWIE DZIEWCZYNKI, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Makowski na odwrocie l.g. wydrapany napis: Makowski | No 15 Od roku 1918 w obrazach i rysunkach Makowskiego coraz częściej pojawiają się dzieci. Artysta malował je także i wcześniej, teraz jednak stają się niemal wiodącym motywem jego kompozycji. Są to obrazy malowane często na deseczkach niewielkiego formatu, traktowane dość szkicowo. Poważne twarzyczki małych modeli artysty „tracą niejako trzeci wymiar, stają się bardziej płaskie, mniej realne. Okrągły owal twarzy, okrągłe oczy powodują, że są jeszcze bardziej ‘dziecinne’, jakby dziecinną rysowane ręką. [...] W obrazach olejnych gama kolorystyczna, początkowo dość ciemna, z biegiem czasu rozjaśnia się“, a około 1920 następuje „znaczne uproszczenie dziecięcej fizjonomii: rysunek staje się delikatniejszy, faktura gładsza, modelunek bardziej kontrastowy“. (cyt. za W. Jaworska, Tadeusz Makowski, Kraków 1999, s. 16). Sposób traktowania motywu dziecka zmieniał artysta także i w latach późniejszych.
Artist: Włodzimierz Błocki
Title: PORTRET PANA D., 1910
Year: 1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: WBłocki | 910 [inicjały wiązane] na odwrocie malarski szkic: Portret młodej kobiety w kapeluszu, olej, czarna kredka ponadto autorski napis kredką naniesiony odwrotnie w stosunku do kompozycji: WBłocki | Portret p. D. | 300 K Obraz reprodukowany lub opisany w: - Katalog Powszechnej Wystawie Sztuki Polskiej we Lwowie w 1900 w Pałacu Sztuki Plac Powystawowy od 22. maja 1910, Lwów 1910, s. nlb. nr kat. 33 [Portret p. D.]. Portret pana D. , jako jedna z trzech prac młodego artysty, był pokazany na Powszechnej Wystawie Sztuki Polskiej we Lwowie w roku 1910 (pozostałe to: Portret Ojca i Grajek ).
Artist: Eugeniusz Zak
Title: PEJZAŻ, OK. 1920
Tools: pencil, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Eug. Zak Motyw pejzażowy wykorzystany w olejnym obrazie Idylla – Romans pasterski z 1921 roku (obok; zbiory MNW; https://cyfrowe.mnw.art.pl/pl/zbiory/452095). Porównaj z: – B. Brus-Malinowska, Eugeniusz Zak 1884-1926 , Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004, s. 139, nr kat. 161, il.
Artist: Bolesław Szańkowski
Title: ZALOTNOŚĆ, 1906
Year: 1906
Tools: ink, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: B. Szańkowski | 1906 Reprodukowany w: - "Świat: pismo tygodniowe ilustrowane poświęcone życiu społecznemu, literaturze i sztuce". R. 5, 1910 nr 21 (21 V), s. 5
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: RÓŻE, 1928
Year: 1928
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: 1928 | Terlikowski
Artist: Eugeniusz Zak
Title: GŁOWA MNISZKI, OK. 1913
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Eug. Zak Praca pochodzi z nowojorskiej kolekcji państwa Svetlany i Romualda Dymskich. Obraz reprodukowany lub opisany w: - M. Rola [M. Legutko], Eugeniusz Zak, „Pro Arte“ Polish Art in the World / Sztuka polska w świecie, [nr 1] Summer / lato 1987, [kwartalnik; New York], il. na s. 6; - Cz. Czapliński, Polskie kolekcje w Ameryce. Svetlany & Romualda Dymskich, “Art & Business“ 2002, nr 9, il. na s. 44; - A. Tanikowski, Eugeniusz Zak , Wyd. Pogranicze 2003, il. 82 na s. 95, spis s. 179, nr kat 82; - B. Brus-Malinowska, Eugeniusz Zak 1884-1926 , Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004, s. 39, 78, nr kat. 143, il.
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: KWIATY W BŁĘKITNYM WAZONIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. ZUCKER . Na odwrocie rękopiśmienna nalepka z tekstem: Stil life Flowers | oil | [nieczytelne]. Ponadto drukowana nalepka firmy ramiarskiej w Nowym Jorku - House of Heydenryk.
Artist: Rajmund Kanelba
Title: WAZONY Z KWIATAMI, 1934
Year: 1934
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Kanelba | 1934 Na odwrocie, na płótnie w p.g. narożniku częściowo widoczny stempel: 1 GAT[...] | 18 Rue de la [...] | PARIS. Pośrodku napis tuszem: 100 [w kółku]
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: NAD RZEKĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. ZUCKER
Artist: Antoni Stanisław Procajłowicz
Title: PO DESZCZU, 1911
Year: 1911
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A S Procajłowicz | 1911 na odwrocie autorski (?) napis tuszem: „Po deszczu“ | 100 MK | ASProcajłowicz | Kraków. Ponadto nalepka wystawowa (druk, atrament): Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych | Poznań, ul. Bismarka 8 Telefon Nr. 28444 | Nr. 32 Procajłowicz | „Po deszczu“ | 100 M Obraz reprodukowany lub opisany w: - S. Krzysztofowicz-Kozakowska, Jan Stanisławski i jego uczniowie , Wyd. Kluszczyński, Kraków 2005, il. na s. 43; - Wielka encyklopedia malarstwa polskiego , Wyd. Kluszczyński, Kraków 2011, il. na s. 520.
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: WIOSKA W BRETANII, 1916
Year: 1916
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: 1916 | Wł Terlikowski Na odwrocie płótna częściowo czytelne napisy kredką?, tuszem?: 160/N 32; 15.000 f | 160. Ponadto: VILLAGE | Dans | de Landes | Bretonne. U dołu: A. Filipowicz [?]
Artist: Włodzimierz Zakrzewski
Title: WARSZAWA. KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE Z WIDOKIEM NA P
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu pośrodku: W. Zakrzewski 1963
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: ANEMONY, 1932
Year: 1932
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. wydrapana w mokrej farbie p.d.: W. Terlikowski | 1932
Artist: Zygmunt Menkes
Title: JAPOŃSKA MODELKA I MASKA, 1943
Year: 1943
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Menkes
Artist: Jean Lambert-Rucki
Title: KRUCYFIKS
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary figury: 25 x 24,5 sygn. z boku na szacie: Lambert-Rucki krzyż wtórny
Verified Artist: Yes
Artist: Rajmund Kanelba
Title: MIASTO. DOMY, PRZED 1939 (1927?)
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Kanelba na odwrocie, na płótnie napisy farbą: 25 P oraz 1927 (data?)
Artist: Wojciech Weiss
Title: WIOSNA W OGRODZIE, LATA 20. XX W
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. monogramem wiązanym: WW
Artist: Alfred Terlecki
Title: SZRON NA DRZEWACH, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ALFRED TERLECKI 1922
Artist: Rafał Malczewski
Title: PIERWSZY ŚNIEG NA PRERIACH, OK. 1945
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rafał Malczewski na odwrocie - na oprawie - napis kredką: 46754, stempel i nalepka Dominion Gallery w Montrealu (1438 Sherbrocke St. West) z danymi o obrazie. Ponadto nalepka firmowa: Biferali Beaux Arts / Fine Art z tytułem obrazu “First snow on Prairies“. * Obiekt sprowadzony spoza UE; patrz punkt 10.b regulaminu.
Artist: Jan Szancenbach
Title: PEJZAŻ ZIMOWY Z CHOCHOŁAMI, 1989
Year: 1989
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Szancenbach Na odwrocie autorski napis farbą: JAN SZANCENBACH | PEJZAŻ ZIMOWY Z CHOCHOŁAMI | 1989. Na ramie czarna drukowana nalepka z nazwiskiem, adresem i telefonem artysty. Pejzaż zimowy z chochołami to widok z okna pracowni w domu artysty (przy ul. Halki, na Woli Justowskiej). Ogród ten Szancenbach malował każdej zimy, przy różnej pogodzie, czasem w słońcu, a czasem - jak tutaj - w padającym śniegu. W tle widać Las Wolski. Porównaj album: - Jacek Malczewski, Czesław Rzepiński, Juliusz Joniak, Jan Szancenbach. Malarstwo. Wystawa ze zbiorów krakowskich Rotarian i ich rodzin oraz Wystawa „Szancenbachowie: Jan, Maria i Krystyna“ ze zbiorów prywatnych profesora Jana Szancenbacha, Pałac Sztuki w Krakowie TPSP, 19 - 27 października 1996 oraz marzec - maj 1999, Kraków 1999, s. nlb, ilustracje barwne w rozdziale Jan Szancenbach.