Artist: Antoni Kozakiewicz
Title: NA SPACERZE Z LALKĄ, 1874
Year: 1874
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: AKozakiewicz (inicjały wiązane) | 1874
Artist: Teodor Axentowicz
Title: PORTRET MŁODEJ KOBIETY, 1896
Year: 1896
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. na kamieniu p.d.: Axentowicz | 96
Artist: Anastazy Raczyński
Title: Z PODRÓŻY DO TURCJI FONTANNA PUBLICZNA,1814-1820
Tools: ink, watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: A Raczyński Akwarela jest wstępnym projektem ilustracji opracowanej później szczegółowo przez Ludwika Fuhrmanna i zamieszczonej (reprodukcja miedziorytnicza Stammera z Drezna) w Dzienniku podróży do Turcyi odbytey w roku MDCCCXIV przez Edwarda Raczyńskiego wydanym we Wrocławiu w roku 1821. Autorem Dziennika... był Edward Raczyński, starszy brat Atanazego; książka zawierała ponad 90 miedziorytów opracowanych przez najlepszych artystów-grafików z Drezna, Wiednia, Rzymu, Berlina i Pragi. Kilka z nich wykonano na podstawie wstępnych rysunków Atanazego. Ilustracja przedstawiająca przydrożną, publiczną fontannę koresponduje z fragmentem tekstu opisującego drogę z Rodosto (Tekirdag) do Sylivri: „Po południu przybyłem do fontanny w cieniu rozłożystego drzewa nad drogą zbudowanej. Godną naśladowania jest staranność, z którą w Państwie Ottomańskim dla wygody podróżnych wodę sprowadzają; przyjemnie mi było widzieć /.../ nad wszystkimi niemal drogami wznoszące się takowe hydrauliczne budowy...“ Porównaj: - Dziennik podróży do Turcyi odbytey w roku MDCCCXIV przez Edwarda Raczyńskiego , W Wrocławiu drukiem... więcej
Artist: Jadwiga Tetmajer-Naimska
Title: W POGODNY DZIEŃ. DZIECI PRZED CHATĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jadwiga Tetmajerówna Na listwie krosna zachowana we fragmencie drukowana nalepka nieokreślonej wystawy z tekstem: No [.]2 | Nazwisko Autora | Rodzaj dzieła | Tytuł Jadwiga Tetmajer-Naimska była najstarszą córką malarza Włodzimierza i Anny Tetmajerów, pierwowzorem postaci Isi w Weselu Stanisława Wyspiańskiego. Malarstwa uczyła się początkowo pod kierunkiem ojca, następnie (od ok. 1903) lekcji rysunku udzielał jej Józef Siedlecki, w latach późniejszych kształciła się jeszcze w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych dla Kobiet Marii Niedzielskiej. W 1919 była wraz z ojcem w Paryżu. Malowała przeważnie pogodne pejzaże i sceny rodzajowe, kolorytem i nastrojem przypominające malarstwo ojca. Wystawiała niewiele, m.in. w roku 1930 uczestniczyła w I Wystawie Artystek Polskich w Muzeum Miejskim w Bydgoszczy.
Artist: Franciszek Streitt
Title: MŁODY SKRZYPEK, OK. 1880
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: deska przycięta z większej sygn. l.d.: F. Streitt Na odwrocie fragment owalnego stempla monachijskiego zakładu oferującego materiały malarskie. Ponadto szczątkowo zachowana stara nalepka z fragmentem rękopiśmiennego tekstu. Streitt często malował Cyganów - ich postacie, obozowiska, wędrówki. W sztuce jego czasów były to tematy chętnie podejmowane i budzące zainteresowanie odbiorców poprzez swoją „egzotykę i malowniczość“. Postać małego Cygana-skrzypka, odnajdujemy także w innych, wielopostaciowych obrazach Streitta. Najbliższym przykładem może być płótno Cyganie w drodze wystawione na aukcji D.A. Agra-Art 19 VI 2005, obraz, w którym cygański chłopiec-skrzypek namalowany został według tego samego modela.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: STARZEC
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wlastimil Hofmann
Verified Artist: Yes
Artist: Wlastimil Hofman
Title: CHŁOPIEC W SUKMANIE, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wlastimil Hofman | 1923 na odwrocie napisy - niebieską kredką: 15 ; - ołówkiem, m.in. Wlastymil (!) Hofman | 1923. Ponadto: wł. Janusz G[....] | 1258 (w kółku); p. Warczewski J[..] | Siemiradzkiego 9; 1255| Z-5.
Verified Artist: Yes
Artist: Jacek Malczewski
Title: W TATRACH, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: J. Malczewski Na odwrocie napisy ołówkiem: W Tatrach (N[...]); wycisk stempla wiedeńskiej firmy z materiałami malarskimi: W. KOLLER |IN WIEN; ponadto stempel własnościowy kolekcji obrazów.
Artist: Tadeusz Popiel
Title: CHŁOPIEC STAJENNY, 1883
Year: 1883
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: T. Popiel .883. | Kraków Obraz namalowany na płótnie sprowadzonym z Wiednia; naciągnięty na również wiedeńskie krosno. Na odwrocie, na płótnie - w części przysłonięty poprzeczką krosna - stempel wiedeńskiej firmy rozprowadzającej materiały malarskie: W. KOLLER & Co | IN WIEN | Mariahilferstrasse 33 | Silberne Medaille. Stempel tejże firmy wytłoczony jest również na prawej bocznej listwie krosna: W. KOLLER & CO | IN WIEN. Na listwie górnej mała nalepka z napisem atramentem: 160 .
Artist: Teodor Axentowicz
Title: SAMOTNA W MIEśCIE. PARYżANKA, 1887
Year: 1887
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu pośrodku: T. Axentowicz | Paris 1887 W szkicowo potraktowanej, opartej na kontraście form i barw - scenie ulicznej z postaciami kobiety i mężczyzny, którzy samotnie przemierzają opustoszały o świcie plac miejski, dominuje delikatna perłowo-szara tonacja. Ta subtelna harmonia kolorystyczna sprzyja wydobyciu wdzięku sylwetki kobiecej, wdzięku tak charakterystycznego dla głównego nurtu późniejszej sztuki Axentowicza, wybitnego twórcy portretów salonowych. Jednak rozwiązanie tej sceny, sugestywność nastroju i tajemniczość sytuacji, pozwala też myśleć o symbolice przerażającego miasta-molocha i zagubieniu w nim samotnejcludzkiej istoty. Axentowicz, absolwent monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych (studia 1879-1882), malując tę kompozycję przebywał już od pięciu lat w Paryżu, gdzie doskonalił swą sztukę w pracowni akademickiego portrecisty, Emila Augusta Carolusa-Durana. Nawiązane wówczas kontakty ze środowiskiem artystycznym, zaowocowały nie tylko rozwojem jego talentu malarskiego, ale również pogłębieniem... więcej
Artist: Tadeusz Styka
Title: POLKA. LA POLONAISE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po prawej: TADÉ. STYKA. Na odwrocie dwie niewielkie nalepki z napisami atramentem: - 1. 1385 | 1 : 254 ; - 2. Tadé-Styka | La Polonaise. Ponadto okrągłą nalepka z drukowanym, kolorowym ornamentem roślinnym; nad nią napisy tuszem: 1973 | J. - T. S. Na tekturze napisy kredką: 1001 oraz 57 x 41 (w ramce)
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: DZIEWCZYNA W CZERWONEJ BLUZCE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J. ZUCKER Oryginalne krosno; kliny z tłoczonym napisem - nazwą firmy: FREDRIX | Artists Materials | NEW YORK Na krośnie drukowana nalepka (litery na czarnym tle): Associated American Artists | 711 Fifth Avenue New York, N.Y.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: CHWILA ODPOCZYNKU
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: T. Axentowicz
Artist: Leonard Wintorowski (Winterowski)
Title: AKT, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Leonard Wintorowski | Warszawa 1922 Leonard Wintorowski pamiętany jest dziś przede wszystkim jako popularny malarz - batalista, a na rynku sztuki pojawiają się najczęściej obrazy o tej właśnie tematyce. Rzadziej spotyka się prace innego nurtu jego twórczości - portrety, pejzaże czy akty, które artysta malował zwłaszcza w późniejszym okresie. Prezentowany tu obraz powstał w roku 1922, w jego kompozycji Wintorowski wyraźnie nawiązał do znanego obrazu Odpoczynek (1895) Wojciecha Gersona.
Artist: Jacek Malczewski
Title: SZKICE POSTACI I GŁOWA KOBIETY, OK. 1873
Tools: coal
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie rysunku okrągły stempel z herbem Malczewskich Tarnawa i napisem w otoku: „Ze zbiorów Marii Malczewskiej“; obok odbity numer 112. Na oprawie dwie nalepki wystaw rysunków Jacka Malczewskiego w Domu Muzyki i Tańca w Zabrzu (21 III - 19 IV 2009) oraz w krakowskim Salonie Antyków Connaisseur (28 V - 31 VII 2009). Rysunek opisany i reprodukowany w katalogu wystawy: - Jacek Malczewski. Rysunki. [tekst A. Konopacki], Dom Muzyki i Tańca w Zabrzu, 2009, s. 30, nr kat. 41, il.
Artist: Juliusz Kossak
Title: AMAZONKA, 1892
Year: 1892
Tools: ink, watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Juliusz Kossak | 1892
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: KONFESJA NAD GROBEM ŚW. STANISŁAWA, 1911
Year: 1911
Tools: litography
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pełny tytuł: Z KATEDRY WAWELSKIEJ. KONFESJA NAD GROBEM ŚW. STANISŁAWA, 1911 sygn. na kamieniu p.d.: LWyczoł 1911 Praca pochodzi ze zbiorowej teki graficznej zawierającej autolitografie 12 artystów. Teka nosiła tytuł Kraków 1911, a wydana została przez „Komitet Gospodarczy XI Zjazdu Lekarzy i Przyrodników Polskich w Krakowie członkom swoim na pamiątkę“. Autolitografie wykonane pod kierunkiem autorów odbito w krakowskim Zakładzie Litografii Artystycznej Aureliusza Pruszyńskiego. W tym okresie Wyczółkowski odbijał tam zresztą wszystkie swoje plansze, co wspominał po latach: „Miałem przytułek u Pruszyńskiego przy Bramie Floriańskiej w Krakowie. Tam powstały: Teka ukraińska i Litewska, Gdańska. Przedtem wspólna teka...“
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: NAD TATRZAŃSKIM STAWEM, 1920
Year: 1920
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. ołówkiem: LWyczół 1920 W 1904 Wyczółkowski po raz pierwszy pojechał w Tatry i odtąd jeździł tam wielokrotnie, a nawet, według relacji ucznia artysty, Teodora Grotta, „na pewien czas opuścił pracownię i przeniósł się na plener, w głuche turnie nad Czarny Staw i na szczyty gór. [...] Studiował pejzaż górski o każdej porze dnia. Już od wczesnego ranka z otwartego namiotu podpatrywał efekty światła pierwszych promieni słońca, jakie padały na olbrzymi masyw granitowych szczytów. Specjalnie lubił malować góry w dnie pochmurne, ponure. Silne wrażenie wywierały na Wyczóła stawy górskie. Godzinami przesiadywał nad nimi.“ [cyt. za: Leon Wyczółkowski. Listy i wspomnienia, oprac. M. Twarowska, Wrocław 1960, s. 274]
Artist: Józef Brandt
Title: NA POSTOJU, PRZED 1865
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. Brandt Prezentowany szkic ołówkowy - przedstawiający oddział Tatarów z zagarniętymi łupami podczas postoju w stepie - można wiązać z bardzo wczesną twórczością artysty. Malarska droga Józefa Brandta rozpoczyna się w roku 1859 wyjazdem do Paryża i nauką w tamtejszej pracowni Juliusza Kossaka. Po dwóch latach młody artysta wraca do Warszawy ze swoimi rysunkami i akwarelami, a w 1861 roku po raz pierwszy pokazuje swój dorobek na wystawie w nowo powstałym Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. Pozytywne opinie zachęcają malarza do wystawienia kolejnego cyklu rysunków będących ilustracjami utworów literackich. Obok ołówkowych szkiców pokazuje także pierwszy obraz olejny zatytułowany Powrót Tatarów z bitwy pod Tychinem (1862). Następnie powstaje kilka obrazów skomponowanych pod wpływem poematu Wincentego Pola Pachole hetmańskie, obrazów przedstawiających liczne pochody i postoje podczas drogi, m.in: Pochód Lisowczyków (1863; Agra-Art, aukcja 4 VI 2000, własność prywatna), Pochód wojsk Tarnowskiego przeciwko Tatarom (1865; zaginiony), Powrót spod Wiednia (1865; własność prywatna)... więcej
Artist: Roman Kochanowski
Title: PEJZAŻ ZIMOWY Z TOPOLAMI, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie - na tekturowych plecach - nalepka wystawy w Muzeum im. Oskara Kolberga w Przysusze. Obraz opisany i reprodukowany w: - Roman Kochanowski [1857-1945]. W 150. rocznicę urodzin , [red. i opracowanie Z. K. Posiadała], Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Radom 2007, s. 236, nr kat. 139, il. na s. 153.
Artist: Jan Matejko
Title: SZKIC WIELOPOSTACIOWEJ KOMPOZYCJI, 1868
Year: 1868
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pełny tytuł: SZKIC WIELOPOSTACIOWEJ KOMPOZYCJI ORAZ SZKIC POSTACI LEŻĄCEGO MĘŻCZYZNY, 1868 sygn. po prawej: JM [monogram wiązany] | 1868 rp.- niżej napis: do Szalonego Xcia | grającego Rysunek, będący niewątpliwie autentyczną pracą Jana Matejki, jest swobodnym szkicem kompozycyjnym do zamierzonego, ale nie zrealizowanego obrazu. Umieszczony na nim napis, określający temat jako „Szalony książę grający“, nasuwa ostrożne przypuszczenie, że może tu chodzić o Jana II Szalonego (1435-1504) ostatniego z Piastów głogowsko-żagańskich, zwanego też Złym, Dzikim, Okrutnym. Matejko interesował się historią Śląska (np. Wyjazd Henryka Pobożnego w Legnicy; 1865) i mogły go zainspirować burzliwe dzieje Szalonego Księcia. To jednak tylko domysły, nic bliższego nie jest nam wiadome. Pewne jest jednak, że istniały i inne rysunki, określone analogicznie, jako szkice do „Szalonego księcia grającego“. Cztery takie prace znajdowały się mianowicie w kolekcji Edwarda Rejchera i są wymienione w katalogu jego zbiorów, przy czym jeden z tych rysunków jest tam reprodukowany. (patrz: Katalog zbiorów Edwarda Rejchera [Wiedeń] MCMXVIII, s. 12; Album II „Szkice do wielkich obrazów“;... więcej
Artist: Jan Styka
Title: NIMFA KALIPSO ODNAJDUJE ODYSSA, 1911-1923
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po lewej u dołu: Jan Styka Na odwrocie napisy kredką: Z. oraz 8 [.] 95 [.]. Ponadto dwie nalepki z odręcznymi napisami: - 1. 7 [.] JAN STYKA | Odysee XXIV. ; -2. Calypso retrouve Ulysse. Obraz ilustruje scenę z piątej pieśni homerowskiej Odysei, w której rozkochana w Odyssie pięknowłosa nimfa Kalipso z wyspy Ogigii, posłuszna przekazanemu jej przez Hermesa rozkazowi Dzeusa, powiadamia bohatera o swej zgodzie na jego powrót do Itaki. „ ...nimfa czcigodna, posłuszna Dzeusa wezwaniu, poszła do wielkodusznego Odyssa. Znalazła go siedzącego na skalistym wybrzeżu. Oczy nie obsychały od łez, słodkie życie uchodziło w żałosnym wyczekiwaniu powrotu, bo już nie podobała mu się nimfa. Z musu przesypiał noce w głębokich pieczarach, przy chcącej niechętny, a dniami siadywał na skałach wybrzeża, nękając serce łzami, jękami i bólem. Łzy lejąc wpatrywał się w morze niestrudzone. Arcyboska stanęła przy nim i rzekła: - Mój biedaku! Nie będziesz się więcej smucił ani marnował życia: już jestem gotowa cię odesłać, Ścinaj spiżem wielkie drzewa i rób... więcej
Artist: Roman Bratkowski
Title: KWITNĄCY SAD, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Bratkowski | 923
Artist: Władysław Czachórski
Title: PORTRET DZIEWCZYNKI, LATA 70. XIX W.
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn l.d.: Czachórski Portret dziewczynki, akwarela o charakterze dużej miniatury, namalowana zapewne na konkretne zamówienie jeszcze w latach 70. XIX wieku, „stanowi wirtuozerski popis techniczny. Wykonanie jej wymagało znacznego nakładu czasu, pracy i wysokich umiejętności rysunkowych. Jednocześnie wybór lżejszej, bardziej subtelnej techniki, lepiej współgrającej z charakterem wizerunku i z delikatnością małej modelki wskazuje na wysoką kulturę artystyczną malarza i znakomite wyczucie efektu. Ze względu na swój unikalny charakter obraz zyskuje szczególne walory kolekcjonerskie“. [z ekspertyzy pań Anny Dajnowskiej i Jadwigi Oczko-Kozłowskiej z dnia 9 stycznia 2015 (w załączeniu)]
Artist: Teodor Axentowicz
Title: Z HUCULSZCZYZNY. POWRÓT Z CERKWI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu pośrodku: T. Axentowicz
Artist: Julian Fałat
Title: PORTRET MALARZA FRANCISZKA EJSMONDA, 1922
Year: 1922
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnatura, data i dedykacja autorska l.d.: Drogiemu przyjacielowi | Franciszkowi Ejsmondowi | ofiarowuję ten szkic | Jul Fałat | 1922 Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny portretowanego Franciszka Ejsmonda, znanego malarza z kręgu „polskich monachijczyków“, wykształconego w Warszawie i Monachium, a od roku 1894 osiadłego w Dąbrówce koło Grodziska. Franciszek Ejsmond malował portrety, kompozycje figuralne, motywy z polowań, sceny rodzajowe pogodne obrazy ilustrujące wiejskie życie rodzinne (Szczęście rodzinne, ABC - pierwsze czytanie, Pociecha rodziców, Przed kołyską).
Artist: Julian Fałat
Title: CHŁOPIEC Z GAŁĄZKĄ BZU, 1911
Year: 1911
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jul Fałat Bystra 1911
Artist: Julian Fałat
Title: NA DRODZE DO NIEŚWIEŻA, OK. 1900
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JFałat | Nieśwież (inicjały wiązane) Obraz Na drodze do Nieświeża jest jednym z późniejszych autorskich opracowań motywu zaobserwowanego i malowanego podczas któregoś z pobytów artysty w Nieświeżu, na przełomie lat 80. i 90. XIX w. Do Nieświeża Fałat jeździł wówczas kilkakrotnie; po raz pierwszy w roku 1886. „Nieświeskie“ tematy - pejzaże i sceny z zimowych polowań - powracały później w jego malarstwie jeszcze przez lata. Sam artysta, wspominając owe czasy, zapisał w swych pamiętnikach: „wróciłem do Nieświeża, aby gruntownie poznać ten już ukochany świat, w którym czekała mnie niezwykle malownicza zima [...] Wolałem malować, polować i żyć w budanach leśnych, niż przebywać w salonach berlińskich milionerów. Dzisiaj, po kilkudziesięciu latach, dziękuję opatrzności, że miałem tyle siły woli, aby dać pierwszeństwo sztuce. Tymi latami studiów żyję bowiem do dziś dnia, przetrawiając i opracowując prawie wciąż na nowo niewyczerpane tematy - wrażenia z ukochanej krainy.“ (J. Fałat, Pamiętniki , wyd. I, Warszawa 1935; wyd. II, Katowice 1987).
Artist: Julian Fałat
Title: Z POLESIA. ZIMA, PO 1920
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: canvas, cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JFałat | Bystra (inicjały wiązane) Prezentowany obraz łączyć należy z większym zespołem dzieł Fałata - pejzaży z powtarzanymi motywami z Polesia dokąd artysta - od lat 90. XIX w. - wielokrotnie jeździł i gdzie znajdował liczne tematy malarskie. W swoich pamiętnikach pisał: - „Tymi latami studiów żyję bowiem do dziś dnia, przetrawiając i opracowując prawie wciąż na nowo niewyczerpane tematy - wrażenia z ukochanej krainy.“ Także i ten obraz jest późniejszym przetworzeniem „poleskiego“ motywu, malowanym już w czasie pobytu w Bystrej.
Artist: Stanisław Czajkowski
Title: OSTY, OK. 1902
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: ST. CZAJKOWSKI Na odwrocie napisy i nalepki. Napisy: 15 ; „Osty“ | ok. 1902 ; S t. CZ. | inw. 6. ; 3 (w kółku); TR (monogram wiązany) Nalepki: - 1. z napisami ołówkiem: M (w kółku), 30 , 8 ; - 2. z drukowanym numerem 30; - 3. nalepka wystawowa (wydruk komputerowy) o treści: „Wystawa OBRAZ ŚWIATA, KTÓRY PRZEMIJA. INSPIRACJE SZTUKĄ JAPONII W MALARSTWIE JANA STANISŁAWSKIEGO I JEGO UCZNIÓW“ Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha maj-wrzesień 2007; - 4. Muzeum Regionalne w Stalowej Woli „Obraz świata, który przemija. Inspiracje sztuką Japonii w malarstwie Jana Stanisławskiego i jego uczniów“ wrzesień - październik 2007 Obraz wymieniony w: - Stanisław Czajkowski (1878-1954), [katalog], MKiS, CBWA, Warszawa „Zachęta“, Warszawa 1980, s. nlb., nr kat. 15 (wystawiony jako własność żony artysty p. Anny Laudańskiej-Czajkowskiej oraz p. Ireny Kościałkowskiej). - A. Król, Obraz świata, który przemija. Inspiracje sztuką Japonii w malarstwie Jana Stanisławskiego... więcej
Artist: CARL JOHANN FRIEDRICH KREUL
Title: PORTRET MĘŻCZYZNY W CIEMNYM PŁASZCZU
Tools: pastel
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygn. p.d.: Kreul 18[..]
Artist: Roman Kochanowski
Title: JESIEŃ, PRZED LUB 1896
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: R. Kochanowski Na odwrocie ramy napisy atramentem: - l.g.: W= Künstlerhaus 1896 gek [ auft ?] | E. 7 [...]; - p.g. (tą samą ręką): für Else zu Weih [...] | 1896 | E [ rns t]. Wzdłuż krawędzi bocznej napis farbą: 142-38354-1. Ponadto u dołu firmowy stempel: [Ge]brüder Oberndorfer | Malbretter & Rahmengeschäft | München Theresienstr. 25. Jak wnioskować można z dawnych napisów na ramie, obraz został zakupiony w roku 1896 po wystawie w wiedeńskim Künstlerhaus.
Artist: Alfred Terlecki
Title: WIDOK KRAKOWA, 1936
Year: 1936
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ALFRED TERLECKI. 1936. wymiary w ramie 94 x 85 cm Widok na centrum miasta ujęty od strony północnej. Na pierwszym planie poza pasem Plantów widać Arsenał, Basztę Ciesielską, dach i szczyt kościoła ks. pijarów. W dali - w lekkiej mgle - widnieje wysoka sylweta kościoła Mariackiego i wieże katedry na Wawelu.
Artist: Roman Kochanowski
Title: W ZAGRODZIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: R. Kochanowski
Artist: Iwan Trusz
Title: PEJZAŻ NADMORSKI Z KRYMU, LATA 1900-1910
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu po lewej szaro-zielona farbą: I. Trusz Na odwrocie napisy ołówkiem: 9. ; 234 ; Krym. W lewym dolnym narożniku owalny stempel lwowskiego Magazynu Farb i Składu Materiałów: ALFRED BEACOCK | LWÓW | ul. Kopernika 5. Motyw pejzażowy kilkakrotnie malowany przez artystę. Podobne prace eksponowane były, m.in. na wystawie Iwana Trusza ze zbiorów lwowskich zorganizowanej w Galerii Sztuki w Sopocie w roku 2011. (patrz katalog: Słoneczne akordy w palecie Iwana Trusza, Prace ze zbiorów Muzeum Narodowego we Lwowie im. Andrzeja Szeptyckiego, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 2011, s. 59-60, nr. kat. 60, 61, il.)
Artist: Stanisław Masłowski
Title: TARG W MIASTECZKU, LATA 80. XIX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: SMasłowski (inicjały wiązane) Obraz powstał zapewne w latach 80. XIX w. Masłowski malował wówczas wiejskie i małomiasteczkowe sceny rodzajowe osadzone w realiach mazowieckiego krajobrazu, studiowanego bezpośrednio w plenerze. A bliska znajomość ze Stanisławem Witkiewiczem oraz grupą artystów i literatów skupionych wokół pisma „Wędrowiec“ zaowocowała także większym realizmem tych prac artysty.
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: W DRODZE NA JARMARK, LATA 70. XIX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: A. Wierusz - Kowalski Na krośnie dwie małe nalepki z niebieską obwódką; na jednej z nich atramentem numer: 750. Alfred Wierusz-Kowalski, mimo że stale mieszkał w Monachium, malował przede wszystkim, osadzone w rodzimych, polskich realiach, sceny rodzajowe i drobne epizody z codziennego życia mieszkańców polskich wsi i małych miasteczek. Ich zwyczaje, specyficzną atmosferę, zabudowę i okoliczny krajobraz artysta znał doskonale z autopsji. Podczas bytności i podróży po kraju wykonał wiele malarskich szkiców i rysunków, które później wykorzystywał w obrazach, wyróżniających się dbałością o realia, dosadną charakterystyką postaci, świetnym ruchem koni. W prezentowanym obrazie artysta przedstawił piaszczystą drogę biegnącą wzdłuż nasypu kolejowego, na którym widać jadący pociąg z kłębami dymu unoszącymi się nad lokomotywą. Przed nasypem zatrzymały się furmanki, na jednej z nich kobieta bawi małe dziecko, a woźnice spokojnie czekają na przejazd pociągu. Konie w tradycyjnych zaprzęgach z hołoblami i duhą oraz pędząca „kolej żelazna“ - to znak czasu, ilustrujący zachodzące przemiany. Pejzaż przypomina... więcej
Artist: Juliusz Kossak
Title: MJR JAN GOŁKOWSKI W POŚCIGU ZA KOZAKAMI DOŃSKIMI
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: MJR JAN GOŁKOWSKI W POŚCIGU ZA KOZAKAMI DOŃSKIMI. MJR JAN GOŁKOWSKI GROMI KOZAKÓW DOŃSKICH, 1898 sygn. l.d.: Juliusz Kossak | 1898 Na odwrocie „w okienku“ oprawy wyblakły nieczytelny napis odręczny. Jest to jedna z ostatnich większych akwareli Juliusza Kossaka. Znany jest także ołówkowy szkic do tej kompozycji (wystawiony na aukcjach krakowskiego D.A. Nautilus dn. 21 II 2009 oraz 24 IV 2010). Obraz opisany i reprodukowany w: - K. Olszański, Juliusz Kossak , Wrocław 1988, s. 94-95; kat s. 127 i 144, nr kat. 704, il. 704; - K. Olszański, Juliusz Kossak, Kraków 2000, s. 274, il. 534.
Artist: Wojciech Kossak
Title: WNUK TYCH SPOD GROCHOWA I STOCZKA, 1916
Year: 1916
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wojciech Kossak | 1916 Jeden z obrazów przedstawiających epizody z I wojny światowej. Kossak, jako oficer rezerwy w stopniu rotmistrza, został w 1914 powołany do słu¿by w armii austriackiej i uczestniczył w walkach malując na gorąco „notaty z wrażeń, przez które sam przechodził“. Motyw młodego legionisty pilnującego jeńców rosyjskich powtarzał trzykrotnie - pierwsze z tych kompozycji pochodzą z roku 1915, nasz obraz jest wersją późniejszą.
Artist: Jerzy Kossak
Title: W ZADYMCE, 1939
Year: 1939
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak | 1939 na odwrocie śr.: „Stwierdzam autentycz | ność tego obrazu | Jerzy Kossak
Artist: Wojciech Kossak
Title: UŁAN I DZIEWCZYNA, 1912
Year: 1912
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d: WOJCIECH KOSSAK | 1912
Artist: Jerzy Kossak
Title: UŁANI W POGONI ZA BOLSZEWIKIEM, 1939
Year: 1939
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jerzy Kossak | 1939
Artist: Jerzy Kossak
Title: Z WOJEN NAPOLEOŃSKICH, 1930
Year: 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak 19 [ 30 ] Na odwrocie płótna kilkakrotnie odbity stempel własnościowy: F. SIEŃSKI | „EXTRA“ | BYDGOSZCZ. Na krośnie - odnoszące się do wymiarów obrazu - stemple 54 i 99. Ponadto firmowy stempel: SKŁAD PAPIERU | R. ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW, BASZTOWA 11
Artist: Rajmund Kanelba
Title: DZIEWCZYNA W CHUSTCE
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Kanelba na odwrocie dwuwersowy, nieczytelny napis ołówkiem
Artist: Wojciech Kossak
Title: ZWIAD KAWALERYJSKI, 1917
Year: 1917
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wojciech Kossak | 1917 Na odwrocie napis ołówkiem: W. Kossak | Zwiad kawaleryjski. Ponadto dwie małe drukowane nalepki z numerami: 199 oraz 114
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: POWÓZ Z CZWÓRKĄ KONI, 1925
Year: 1925
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Cz. Wasilewski | 1925
Artist: Jan Chełmiński
Title: PO POLOWANIU, 1884
Year: 1884
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jan Chełmiński | 1884 Na odwrocie stempel firmy z materiałami malarskimi: Adrian Brugger | München | Theatineerstr. 2. Ponadto nieczytelne napisy ołówkiem.
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: WĄSKA DROGA, PRZED 1939
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Cz. Wasilewski na krośnie stempel: ANTONI PARKOT | sprzedaż i oprawa obrazów | Warszawa, Nowy Świat 17 | Telefon 513.28
Artist: Alfredo Tominz
Title: PRZEJAŻDŻKA POWOZEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JHarwey (inicjały imienia i nazwiska wiązane) Obraz oprawiony w oryginalną secesyjną ramę.
Artist: Bronisława Rychter-Janowska
Title: DWOREK POLSKI, 1946
Year: 1946
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: B. RYCHTER - JANOWSKA Na odwrocie autorski napis - dedykacja: „ Dworek szlachecki zniszczony przez okupantów“ | Bronis Rychter Janowska | . VI - 1946 | Najzacniejszemu panu Janowi Stańczykowi, Przyjacielowi | artystów, całym sercem tę drobną pracę z wdziędzności ofiarowuję | Bronis Rychter Janowska. Ponadto napisy ołówkiem: Stańczyk | # 8861 oraz 8 XII [....]
Artist: Zygmunt Rozwadowski
Title: NA POLOWANIU PAR FORCE, 1907
Year: 1907
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Z. Rozwadowski | 1907 Na odwrocie - w części czytelne - odręczne napisy: n. I ; N.3 ; Grofo [...]
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: KAUKASKI ZWIAD, 1880
Year: 1880
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. Wierusz-Kowalski Z tyłu na ramie nalepka londyńskiej firmy William & Son’s Motywy kaukaskie pojawiały się w obrazach Wierusza-Kowalskiego głównie w latach 1880-1885. Artysta, który podobnie jak i inni malarze monachijscy zafascynowany był egzotyką tematu i „romantyczną“ aurą opowieści o Immamie Szamilu i walkach ludów Kaukazu o niepodległość. Artystę zainspirowały zapewne częste wizyty w pracowni Józefa Brandta, posiadającego bogatą kolekcję rysunków i przedmiotów ze spuścizny Theodora Horschelta (1829-1871), niemieckiego malarza, który wsławił się malując motywy kaukaskie. W przeciwieństwie do artystów polskich, Horschelt był w południowej Rosji, gdzie z autopsji szkicował i malował mieszkańców gór Kaukazu. Zebrał bogate zbiory (broń, kostiumy, sprzęty itp.), których część – wraz z fotografiami i wielką liczbą rysunków – pozyskał do swej kolekcji Józef Brandt, i które służyły jako „rekwizyty“ przy malowaniu obrazów, nie tylko samemu Brandtowi, ale również jego uczniom. Wierusz często malował czerkieskich jeźdźców, przemierzających górskie bezdroża. W roku 1880 na Salonie paryskim wystawił inny Kaukaski zwiad i Górali kaukaskich , podobny obraz pt. Czerkiesi w... więcej
Artist: Stanisław Czajkowski
Title: ŻNIWA, 1903
Year: 1903
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JANKOWI ST. CZAJKOWSKI | 19 [ 03 ] Obraz wymieniony w: - Stanisław Czajkowski (1878-1954) , [katalog], MKiS, CBWA, Warszawa „Zachęta“, Warszawa 1980, s. nlb., nr kat. 21 (wystawiony jako własność p. Krystyny Głowackiej).
Artist: Wincenty Wodzinowski
Title: GÓRALKA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wodzinowski
Artist: Edmund Cieczkiewicz
Title: W WIOSENNY DZIEŃ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. monogramem wiązanym p.d.: CE Na odwrocie napis ołówkiem: Edmund Cieczkiewicz
Artist: Roman Kochanowski
Title: PEJZAŻ LETNI. GĘSI NAD WODĄ, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: R Kochanowski
Artist: Józef Chełmoński
Title: WILGA I KRASKA, 1896
Year: 1896
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JÓZEF CHEŁMOŃSKI 1896 Obraz przedstawia wycinkowo ujęty fragment śródleśnej, rozsłonecznionej polany z motywem dwóch przelatujących ptaków widocznych w bliskim planie. Wyolbrzymione grą perspektywy i sposobem kadrowania, ptaki są indywidualnie scharakteryzowane i uchwycone w naturalnych, podpatrzonych pozach. Zwracają uwagę odmiennością kształtów i póz w locie oraz barwnym upierzeniem, które to cechy podkreślają różnice gatunkowe. W tym ptasim pościgu pierwszy plan wypełnia jaskrawo upierzona - oranżowa i szafirowo błękitna - kraska (coracias garrulus), a za nią, nieco w głębi widać żółtą wilgę (oriolus oriolus) o czarno-brązowych skrzydłach. Data „1896“, widoczna w sygnaturze malarza, znakomicie sytuuje Wilgę i kraskę wśród wielu innych pejzaży z samodzielnym „ptasim“ motywem, który - choć podejmowany i wcześniej (np.: Żurawie, 1870, Dropie, 1886) - na dobre zagościł w twórczości Chełmońskiego po jego powrocie do kraju i osiedleniu się w Kuklówce. Miejsce rozpędzonych zaprzęgów i rozhukanych rumaków, których uroda, kształty i ruchy skupiały przedtem uwagę artysty, zajęło ptactwo podpatrywane w mazowieckim plenerze z równą uwagą i umiejętnością obserwacji (istnieje wiele rysunków rozmaitych ptaków w locie lub w bezruchu, rysowanych na... więcej
Artist: Wawrzyniec Chorembalski
Title: ŁĄKA, 1964
Year: 1964
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. CHOREMBALSKI | 1964 wymiary w ramie 42 x 46 cm
Artist: Wojciech Weiss
Title: PEJZAŻ Z OKOLIC KALWARII
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WWeiss (inicjały wiązane)
Artist: Wojciech Weiss
Title: ŁANY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WWeiss (inicjały wiązane)
Artist: Olga Boznańska
Title: KWIATY W OKNIE, PRZED 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Olga v Boznańska Na odwrocie naklejona karta maszynopisu z orzeczeniem dra Kazimierza Buczkowskiego potwierdzającego autorstwo Boznańskiej i datującego obraz na wczesne, monachijskie lata jej twórczości. Orzeczenie, opatrzone pieczątkami imiennymi i podpisem K. Buczkowskiego, wystawione zostało w Krakowie dn. 16 maja 1950 r. Obraz pochodzi z pierwszych lat monachijskich studiów Boznańskiej,powstał zapewne jeszcze przed rokiem 1890. Motyw ustawionych w oknie doniczek z kwiatami znamy nie tylko z innych obrazów artystki, ale także z fotografii przedstawiających okno jej pracowni. Wydaje się, że głównym przedmiotem zainteresowania artystki było tu światło - rozjaśniające wnętrze czy załamujące się na liściach kwiatów.
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: BZY PRZED GANKIEM. GANEK W BOHDANOWIE, MAJ 1936
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: F. Ruszczyc | Bohdanów | V. 36. Na odwrocie napis atramentem naniesiony przez Reginę, żonę artysty: F. Ruszczyc | Studjum lewą ręką 1936 r. | Własność R. Ruszczycowej. Niżej czerwonym tuszem: I/147 Ponadto nalepka pośmiertnej wystawy artysty w krakowskim TPSP z grudnia 1937 (druk, maszynopis, stempel) z tytułem obrazu Bzy przed gankiem, numerem 137 i stemplem: WYSTAWA POŚMIERTNA | FERD. RUSZCZYCA. Studium wykonane przez artystę w ostatnim roku życia (lewą ręką). Obraz reprodukowany i opisany w: - Katalog wystawy pośmiertnej prac malarskich i rysunkowych Ferdynanda Ruszczyca , Wilno październik 1937, s. 28, nr kat. 134 [Bzy przed gankiem; własność rodziny artysty]; - Ferdynand Ruszczyc 1870-1936 , Przewodnik 127, TZSP Warszawa, listopad - grudzień 1937, s. 39, nr kat. 134 [Bzy przed gankiem; własność rodziny artysty]; - Ferdynand Ruszczyc 1870-1936 . Katalog wystawy pośmiertnej, TPSP w Krakowie, grudzień 1937 - styczeń 1938, s. 26, nr kat. 137 [Bzy przed gankiem; własność rodziny artysty]; - Ferdynand Ruszczyc. Życie i dzieło . Księga zbiorowa, Wilno... więcej
Artist: Alfons Karpiński
Title: ŻÓŁTE RÓŻE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po prawej: A. Karpiński
Artist: Michał Stańko
Title: NA HALI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymary w świetle ramy sygn. p.d.: M. Stańko
Verified Artist: Yes
Artist: Wiktor Korecki
Title: PEJZAŻ Z ŁANEM MAKÓW
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WIKTOR KORECKI
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: PEJZAŻ WIOSENNY, 1906-1907
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. monogramem wiązanym l.d.: SW W załączeniu ekspertyza pani Marty Romanowskiej wybitnej znawczyni ouevre Wyspiańskiego, autorki wielu publikacji traktującym o jego twórczości (ekspertyza wydana w Krakowie 10 VI 1998). Poniżej treść ekspertyzy. EKSPERTYZA OBRAZU STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO Stanisław Wyspiański - Pejzaż wiosenny pastel na tekturze, wym.: 98 x 68.5 cm, sygn. w lewym dolnym rogu monogramem wiązanym SW, bez daty. Data hipotetyczna 1906 - 1907. Obraz przedstawia rozległy wiosenny pejzaż podkrakowski z rzeczką, tzw. strugą na pierwszym planie, wijącą się po diagonali i zakolami od prawej ku lewej dolnej partii obrazu, która jest sporą płaszczyzną, powyżej stromego brzegu porosłą suchym, przypadkowym zielskiem, tzw. haszczami. Nad rzeką pośrodku samotne drzewo z niską dziuplą (wierzba?), za nim - od środka ku prawemu marginesowi - wzniesienie biegnące ku horyzontowi, rozdzielające pola. Horyzont wysoki, płaski z rzędem topoli po lewej i grupą zabudowań po prawej. Niebo błękitne. Pastel ten jest szkicem pejzażowym rysowanym suchą i tłustą kredką.... więcej
Artist: Teodor Axentowicz
Title: STAROŚĆ I MŁODOŚĆ
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: T. Axentowicz Na odwr. w p.g. narożniku fragment pieczęci składu przyborów malarskich Róży Aleksandrowicz w Krakowie. Ten nastrojowy obraz powtarza – powracający w twórczości Axentowicza – motyw siwowłosego starca i zamyślonej młodziutkiej dziewczyny, określany jako Starość i młodość i należy do większego zespołu podobnych rodzajowo-symbolicznych kompozycji o treściach związanych z upływem czasu, przemijaniem i starością. Czasem, w wizerunku starca, możemy odnaleźć autoportret artysty.
Artist: Adam Styka
Title: NAMIOTY POD MURAMI MARAKESZU
Tools: oil, pencil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ADAM | STYKA [w ramce] Na odwrocie stempel firmy z materiałami malarskimi: kartusz z kotwicą i kaduceuszem.
Artist: Iwan Trusz
Title: WIDOK NA BOSFOR
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: I. Trusz Na odwrocie napis: Widok na Bosfor. Ponadto zatarty, nieczytelny owalny stempel.
Artist: Bruno Steigueber
Title: WIDOK ULICY BIAŁOSKÓRNICZEJ WE WROCŁAWIU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. wydrapana l.d.: B. Steigueber Na odwrocie l.g. napis: B. Steigueber | No 120 | Weißgerberohle | in Breslau. Ponadto późniejszy napis l.d.: Bruno Steigueber | geb. 1879 Guckelwitz [..] Breslau | Stud. Kunst[...]schule 1903-0[.] | Breslauer Kunstler. Verein
Artist: Alois Nitze
Title: GDAŃSK. NAD MOTŁAWĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Nitze
Artist: Władysław Chmieliński
Title: KOŚCIÓŁ ŚW. ANNY W WARSZAWIE
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński | Warszawa
Verified Artist: Yes
Artist: Władysław Chmieliński
Title: Z DAWNEJ WARSZAWY. PLAC ZAMKOWY ZIMĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński Na odwrocie napis na płótnie l.g.: 280/77 | [...]; ponadto l.d. owalny, nieczytelny stempel
Verified Artist: Yes
Artist: Henryk Sajdak
Title: Z KAZIMIERZA DOLNEGO NAD WISŁĄ
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: H. Sajdak Na odwrocie - na oprawie - odręczny napis: 1 [w kółku] oraz Kazimierz Dolny n / Wisłą
Verified Artist: Yes
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: DOROŻKA NA PLACU TEATRALNYM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: F Zygmuntowicz
Artist: Władysław Chmieliński
Title: PAŁAC NA WODZIE W ŁAZIENKACH WARSZAWSKICH
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński | Warszawa
Verified Artist: Yes
Artist: Błażej Iwanowski
Title: WNĘTRZE PAŁACU NA WODZIE W ŁAZIENKACH WARSZAWSKIC
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Błażej Iwanowski na odwr. napisy ołówkiem: 15. Marszałkowska | - 97 - | konf. D[...] Obraz przedstawia przejście z sali Salomona do Galerii Obrazów w Pałacu na Wodzie. Na ścianie widoczny fragment obrazu Marcellego Bacciarellego Ofiara Salomona, zniszczonego w czasie wojny.
Verified Artist: Yes
Artist: Wojciech Weiss
Title: ODPUST W KALWARII, 1915
Year: 1915
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. ołówkiem l.d.: WW (monogram wiązany) Na odwrocie owalna pieczęć - pośrodku monogram wiązany WW (faksymile podpisu artysty); - w otoku napis: ZE ZBIORU DZIEŁ WOJCIECHA WEISSA * DOM ARTYSTY *
Artist: Henryk Sajdak
Title: ULICA KANONICZA Z WIDOKIEM NA WAWEL, 1980
Year: 1980
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: H. Sajdak | 80 Na odwrocie - na oprawie - odręczny napis: KRAKÓW | ul. Kanonicza | widok na Wawel.
Verified Artist: Yes
Artist: Samuel Hirszenberg
Title: W SALONIE. FLIRT, 1888
Year: 1888
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: S. Hirszenberg. 88 Na odwrocie niebieską kredką: 20. Ozdobna drukowana nalepka monachijskiego magazynu materiałów malarskich przy Akademiestrasse 11.
Artist: Walter Heimig
Title: TOWARZYSTWO W PARKU
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. charakterystycznym „rozciągniętym“ podpisem p.d.: W. Heimig
Artist: Jan Evert Boks
Title: NIEZBYT ZAJMUJĄCA LEKTURA..., 1873
Year: 1873
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: E. J. Boks | Antwerpen 1873 W tej pogodnej scenie rodzajowej starszy mężczyzna z ferworem czyta na głos książkę, a - pozornie zasłuchana - dziewczyna, ukradkiem zerka na widocznego za oknem młodzieńca. Obraz jest dobrym przykładem rodzaju malarstwa uprawianego przez artystę.
Artist: PAUL HEITINGER
Title: PEJZAŻ ALPEJSKI Z GRUPĄ WĘDROWCÓW, 1886
Year: 1886
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: P. Heitinger 1886.
Artist: CONRAD GEYER
Title: PARA OBRAZÓW. PEJZAŻ MIEJSKI
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PANORAMA MIASTA gwasz, papier 11,1 x 15,4 cm sygn. l.d.: C. Geyer WIDOK MIASTA NAD ZATOKĄ gwasz, papier 10,7 x 15 cm sygn. l.d.: C. Geyer
Artist: Apoloniusz Kędzierski
Title: MNICH. ZAKONNIK W OGRODZIE, PRZED 1921
Tools: ink, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pióro, pędzel, tusz, lawowanie, gwasz, papier naklejony na tekturę wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: A. K. Na odwrocie - na oprawie - nalepka znanego warszawskiego antykwariatu (druk wypełniony atramentem, stempel): MAGAZYN ARTYSTYCZNY i SALON OBRAZÓW | JULIANA BUROFA, Warszawa, Nowy-Świat 47. | No 2277 Autor A. Kiędzierski [sic!] | Tytuł Mnich Rodzaj dzieła Akwa | Cena 075[?] = Własność Salonu | data Grudzień rok 21.
Artist: Józef Wincenty Kruszewski
Title: W SĄDZIE. SPRAWA O KOTA, 1895
Year: 1895
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. Kruszewski. 1895. Na odwrocie naniesiony tuszem numer kolekcji: PM 546
Artist: Antoine Bofill
Title: L'ÉPAVE [WRAK]
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na podstawie: A. Bofill stempel odlewni: F. P SANSON SUCC. NEUERWALL 4 HAMBURG na podstawie tabliczka z francuskim tytułem rzeźby i fragmentem wiersza Coppée z 1880 o tym samym tytule: …Sauvon-les! | Un canot a la mer ou nous lâches | Le mien si vous voulez... | FRANÇOIS COPPÉE
Artist: Paul Ludwig Kowalczewski
Title: AKT KOBIECY
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na podstawie: P. L. Kowalczewski
Artist: Eugeniusz Zak
Title: L’ARTISTE FAUCHÉ. GOŁY ARTYSTA, 27 X 1902
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: ołówek Conté, papier, 21,5 x 17 cm (w św. p.-p.: 20,8 x 16,3 cm) datowany p.d.: 27/X 02 oznaczony faksymile podpisu artysty l.d.: Eug. Zak. Rysunek (również kolejna pozycja w katalogu) pochodzi ze szkicownika prowadzonego przez młodego artystę od 3 X 1902, podczas paryskich studiów u Jeana Léona Gérôme’a w École des Beaux-Arts i w Académie Colarossi u Alberta Besnarda. Obecni właściciele nabyli ów szkicownik w 1940 roku od Jadwigi Zakowej, żony artysty.
Artist: Tadeusz Makowski
Title: AKT STOJĄCEJ KOBIETY
Tools: crayon
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: kredka - sangwina, papier Na odwrocie rysunku potwierdzenie autentyczności naniesione przez prof. Władysławę Jaworską (napis długopisem): Stwierdzam, że rysunek ten | jest oryginalnym dziełem J. Tadeusza | Makowskiego, prawdopodobnie z początkowego pobytu w Paryżu | Władysława Jaworska | Warszawa, 20. 6. 1992. Na oprawie (plecy) karta z metryczką rysunku i tekstem dotyczącym jego proweniencji (wydruk komputerowy). Według zawartych w tym tekście informacji rysunek pochodzi ze zbiorów rodziny malarza - wchodził w skład spuścizny pośmiertnej Makowskiego przejętej z jego paryskiej pracowni przez siostrę artysty, Karolinę Niedzielową z domu Makowską, która następnie przekazała go swej córce Janinie Adamek.
Artist: Eugeniusz Zak
Title: L’ARTISTE FAUCHÉ. GOŁY ARTYSTA, 27 X 1902
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: ołówek Conté, papier, 21,5 x 17 cm (w św. p.-p.: 20,8 x 16,3 cm) datowany p.d.: 27/X 02 oznaczony faksymile podpisu artysty l.d.: Eug. Zak. Rysunek (również kolejna pozycja w katalogu) pochodzi ze szkicownika prowadzonego przez młodego artystę od 3 X 1902, podczas paryskich studiów u Jeana Léona Gérôme’a w École des Beaux-Arts i w Académie Colarossi u Alberta Besnarda. Obecni właściciele nabyli ów szkicownik w 1940 roku od Jadwigi Zakowej, żony artysty.
Artist: Eugeniusz Zak
Title: L’ARTISTE FAUCHÉ. GOŁY ARTYSTA, 27 X 1902
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: ołówek Conté, papier, 21,5 x 17 cm (w św. p.-p.: 20,8 x 16,3 cm) datowany p.d.: 27/X 02 oznaczony faksymile podpisu artysty l.d.: Eug. Zak. Rysunek (również kolejna pozycja w katalogu) pochodzi ze szkicownika prowadzonego przez młodego artystę od 3 X 1902, podczas paryskich studiów u Jeana Léona Gérôme’a w École des Beaux-Arts i w Académie Colarossi u Alberta Besnarda. Obecni właściciele nabyli ów szkicownik w 1940 roku od Jadwigi Zakowej, żony artysty.
Artist: Józef Pankiewicz
Title: ŁODZIE W PORCIE SAINT-TROPEZ, 1908-1909
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Pankiewicz Na odwrocie p.d. trudnoczytelny dwuwersowy autorski napis-dedykacja z podpisem artysty Pankiewicz. Obraz powstał podczas jednego z pierwszych pobytów artysty w Saint-Tropez, gdzie artysta bawił niedługo w roku 1908, a w 1909 spędził - wraz z żoną - całe lato. Wówczas to powstała seria świetlistych pejzaży i widoków portowych. Porównaj: - Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin , [katalog oprac. E. Charazińska], MNW, Warszawa 2006, Kalendarium życia i twórczości, s. LII; a także s. 58-60, nr kat. I/131 - I/135, il. 131-135.
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: PRZED DZWONNICĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. ZUCKER
Artist: Stanisław Kamocki
Title: WENECJA, 1924
Year: 1924
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygn. na odwrocie: S. KAMOCKI powyżej napis autorski: 1 PAŹDZIERNIK 1924 | VENEZIA Ponadto nalepka z tekstem (maszynopis): STANISŁAW KAMOCKI | ol. tektura | Venezia 1 paździer. | 1924 r.
Artist: Zygmunt Menkes
Title: CYRKOWCY - PIEROT I KOLOMBINA
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn.p.d.: Menkes