Artist: Stiepan Fiodorowicz Kolesnikow
Title: PEJZAŻ ZIMOWY Z RZEKĄ, PRZED 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: [.] ф Koлесников Pejzaż zimowy z rzeką pochodzi z wcześniejszych lat twórczości artysty; namalowany został jeszcze w Rosji, przed rokiem 1920. Obrazy z tego okresu są rzadkością, prawdziwymi rarytasami pośród dość licznych prac artysty pojawiających się na rynku sztuki. Obraz zwraca uwagę nastrojem i subtelnym kolorytem opartym na tonach błękitniejących tonach bieli, szarości i jasnych brązów. Odnajdujemy w nim także, ulubiony przez artystę, motyw pni i szarych gałęzi drzew tworzących jakby „kulisę” kompozycji. Obraz bliski jest pracom artysty przechowywanych w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, m.in. Cerkwii o zmroku z roku 1906, eksponowanej obecnie w stałej Galerii Malarstwa Polskiego.
Artist: Julian Fałat
Title: PEJZAŻ ZIMOWY Z BYSTREJ
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JFałat Bystra
Artist: J Mück
Title: STAJENKA W ŚNIEŻNYM KRAJOBRAZIE, 1918
Year: 1918
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. Mück Thomburg | 1918.
Artist: Jerzy Kossak
Title: BIWAK ŻOŁNIERZY NAPOLEOŃSKICH, 1936
Year: 1936
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak | 1936
Artist: Teodor Axentowicz
Title: W DZIEŃ MATKI BOSKIEJ GROMNICZNEJ, OK. 1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: T. Axentowicz Na odwr. na płótnie nalepka Wystawy pośmiertnej artysty urządzonej w TPSP w Krakowie w roku 1939 (druk, stempel, maszynopis): Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | R. 1939 - WYSTAWA POŚMIERTNA | T. AXENTOWICZA- Nr 214 | Autor - | Adres - | Dzieło w dzień M. B. Gromnicznej | Wykonanie ol. cena - Powyżej karta maszynopisu - opatrzonego stemplami imiennymi i odręcznym podpisem - z orzeczeniem prof. dr. Feliksa Kopery, który potwierdza autorstwo Obraz wymieniony w katalogu Wystawy Pośmiertnej T. Axentowicza w Krakowie w 1939 r. (zapis w katalogu odpowiada danym na opisanej wyżej nalepce): - [kat.] Teodor Axentowicz 1859-1938 , Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków styczeń 1939, s. 18, nr kat. 214 (własność S. Schmausa).
Artist: Jan Styka
Title: CHRYSTUS NA GOLGOCIE, 1895
Year: 1895
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J Styka 95 . Obraz - studium do panoramy Golgota - przedstawia postać Chrystusa ujętą nieco inaczej (inny układ rąk) niż w późniejszej realizacji. Panorama , określana jako największy religijny obraz świata (15 x 60 m), powstała w latach 1895-1896, przy jej malowaniu Styka współpracował z Janem Stanisławskim, Zygmuntem Rozwadowskim i Tadeuszem Popielem. Golgota po raz pierwszy pokazana została w roku 1896 we Lwowie, a później 22 stycznia 1897 roku uroczyście otwarto ją w Warszawie, w specjalnie wzniesionym, ufundowanym przez I. J. Paderewskiego budynku przy ulicy Karowej. Później Golgotę pokazywano w Moskwie i Kijowie, a wreszcie w roku 1904 na Wystawie Światowej w St. Louis w Stanach Zjednoczonych. Od 1951 stale eksponowana jest w Forest Lawn Memorial Park w Glendale koło Los Angeles.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: WIOSNA. ALINA I BALLADYNA, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wlastimil | Hofmann Na odwr. obrazu napis ręką artysty: „Wiosna“ | „Alina i Balladyna“ . Niżej tekst inna ręką: Gwarantuję, że obraz | ten jest oryginalny | Wlastimila Hofmanna | Kraków, dnia 16 XII 934 | [podpis nieczyt.]. Ponadto duża firmowa nalepka (druk) niemieckiej firmy oferującej materiały malarskie; na niej mała nalepka czerwona (druk tłoczony): MINERVA | PRAHA | LUHAČOVICE Z tyłu, na papierze oprawy atramentem: Potwierdzam | niniejszym że obraz ten | jest oryginalny Wlastimila Hofmana | za co gwarantuję odpowiedzialnością | karno sądową | Kraków dnia 24. VIII 935 | M [podpis nieczytelny]
Verified Artist: Yes
Artist: Władysław Chmieliński
Title: KATEDRA NA WAWELU, PRZED 1939
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński. | Warszawa .
Verified Artist: Yes
Artist: Marcin Zaleski
Title: ZAMEK ŚW. ANIOŁA W RZYMIE, 1848
Year: 1848
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M.Z. 1848
Artist: Teodor Axentowicz
Title: BIAŁA RÓŻA, OK. 1930
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: T. Axentowicz
Artist: Mieczysław Reyzner
Title: MARTWA NATURA Z BUKIETEM KWIATÓW, OK. 1920
Tools: watercolor, gouache
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 31 x 48 cm (w świetle oprawy) sygn. l.d.: Mieczysław Reyzner
Artist: Kazimierz Stabrowski
Title: RZYM. FONTANNA DEI CAVALLI MARINI, PRZED 1913
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: RZYM. FONTANNA DEI CAVALLI MARINI W OGRODACH VILLA BORGHESE 48,5 x 65 cm (w świetle oprawy) sygn. p.d.: K Stabrowski. Na odwrocie napis ołówkiem: P. Janiszewska Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny żony artysty, Julii Stabrowskiej z Janiszewskich. W roku 1997 był pokazywany na wystawie kolekcji prac Kazimierza Stabrowskiego ze zbiorów prywatnych i Muzeum Narodowego w Warszawie urządzonej w Starej Kordegardzie w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Obraz wymieniony w katalogu wystaw: - Katalog obrazów Kazimierza Stabrowskiego (także w rosyjskiej wersji językowej), [TZSP, Warszawa 1913] ms. 7, nr kat. 75 lub 87.
Artist: Władimir Jegorowicz Makowski
Title: PORTRET MĘŻCZYZNY, 1890
Year: 1890
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. cyrylicą l.d.: B Maковскiй Obraz jest zapewne portretem Konstantego Jegorowicza Makowskiego (1839-1920) starszego brata Władymira i równie znakomitego malarza.
Artist: Nieokreślony malarz rosyjski
Title: STUDIUM POSTACI MĘŻCZYZNY W FARTUCHU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: NIEOKREŚLONY MALARZ ROSYJSKI Z KRĘGU PIERIEDWIŻNIKÓW Przełom XIX i XX wieku Pieriedwiżnicy (Передвижники) – grupa artystów rosyjskich, członków Towarzystwa Objazdowych Wystaw Artystycznych (Товарищество передвижных художественных выставок), powstałego a w roku 1870 w Petersburgu. Stowarzyszenie miało na celu rozwój sztuki narodowej, propagowało realizm, tematykę rodzimą; pejzaż, scenę historyczną , portret oraz malarstwo rodzajowe ze szczególną uwagą poruszające sprawy i wydarzenia z życia ludu.
Artist: Stanisław Żukowski
Title: LETNI RANEK. ALEJA LIPOWA, 1931
Year: 1931
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: S. Żukowski | „Niemen” 1931. Na odwrocie: - na górnej listwie krośnie nalepka wystawy w TZSP w Warszawie (druk, stempel, atrament): 20492 Autor ŻUKOWSKI St. 20492 | Tytuł Letni ranek. Aleja lipowa wykonanie ol. | Właściciel – Data – ; - Obok stempel: S. ŻUKOWSKI | ARTYSTA MALARZ | WARSZAWA „ZACHĘTA”. Dalej napis: 44 [przekreślone] S. Żukowski N 10. Na listwie dolnej zachowana we fragmencie nalepka wystawowa TPSP w Krakowie (druk): Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w [...] | R. 1936 [...] 24. W roku 1932 obraz był pokazany w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Warszawie na indywidualnej wystawie Stanisława Żukowskiego jako jeden z 28 obrazów cyklu „Niemen” i jest wymieniony w katalogu wystawy: - Wystawa zbiorowa prac Stanisława Żukowskiego [w:] Przewodnik 71. Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, luty 1932 roku, s. 3, nr kat. 7( Letni ranek. Aleja lipowa ) Obraz posiada pozwolenie na wywóz za granicę (zgodnie z art.59.1 ust.4 Ustawy o ochronie zabytków)
Artist: Edward Okuń
Title: MUSICA SACRA, 1915
Year: 1915
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: EOKUŃ 1915 (inicjały wiązane) Na odwrocie, na płótnie i górnej listwie krosna napis farbą: No 28 ; - na poprzeczce krosna ołówkiem: Margeritta Pomponi | Via /...../ N 3 | palazzo Mazzoni : - na górnej listwie krosna zachowana we fragmencie nalepka wystawy w TZSP w Warszawie z tekstem (druk, atrament): 2376 Autor /../ | Tytuł Musica Sacr /../ | Cena 50 000 Obraz oprawiony jest w oryginalną ramę, zaprojektowaną przez samego Edwarda Okunia. Obraz Musica Sacra , znany był dotąd jedynie z reprodukcji zamieszczonej w warszawskim piśmie „Świat” w 1920 roku. Pokazany wówczas na indywidualnej wystawie artysty w TZSP, trafił następnie do prywatnych zbiorów w Szwajcarii; wedle relacji obecnych właścicieli, kupiony został od samego artysty ok. 1920 w Zurychu, gdzie artysta bawił przejazdem w drodze do Włoch. Podziwiany i przechowywany z pietyzmem, na cały niemal wiek stał się jednak niedostępny dla polskich historyków i miłośników sztuki. Musica Sacra wiąże się tematycznie z „muzycznym wątkiem” twórczości Okunia, przewijającym się wśród jego dzieł zwłaszcza we wcześniejszym okresie twórczości (do 1920). Przypomnieć tu można chociażby takie płótna jak: Sen Paganiniego , Grajek , Cztery... więcej
Artist: Władysław Chmieliński
Title: WARSZAWA. KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE...
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: WARSZAWA. KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE Z PAŁACEM STASZICA I SCHODAMI KOŚCIOŁA ŚW. KRZYŻA sygn. p.d.: Wł. Chmieliński.
Verified Artist: Yes
Artist: Erno Erb
Title: KRUŻGANEK NA DZIEDZIŃCU KATEDRY, OK. 1920
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: KRUŻGANEK NA DZIEDZIŃCU KATEDRY ORMIAŃSKIEJ WE LWOWIE sygn. p.d.: E. Erb
Artist: Stanisław Fabiański
Title: WAWEL, OK. 1910
Tools: watercolor, pastel, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: St. Fabijański Na odwrocie nieczytelne napisy atramentem i ołówkiem oraz dwa owalne stemple o treści: MAGAZYN PRZYBORÓW MALARSKICH | R. ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW. BASZTOWA 11
Verified Artist: Yes
Artist: Jan Matejko
Title: ZYGMUNT AUGUST
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: 25,7 x 19,5 cm (w świetle passe-partout) Na odwrocie rysunku w l.g. rogu napis atramentem: N 21 Na odwrocie oprawy, tj. na papierze zabezpieczającym rysunek od tyłu stary napis atramentem: König Sigismund von Polen [...] | Jan Matejko.
Artist: Jan Stanisławski
Title: OBŁOK, 1903
Year: 1903
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JAN STANISŁAWSKI 1903 . Na odwrocie nalepki: 1. – zachowana we fragmencie z widoczna częścią napisu atramentem: Ob [ Obłok ?]; 2. – nalepka wystawowa, drukowana, wypełniona atramentem: EXPOSITION Polonaise A Paris | (Société nationale des Beaux Arts) | Nom de l’Artiste Stanislawski J. | Titre de l’Ouevre Le nuage | Prix... | Valeur d’assurance 100 000 m.p | [z boku] Série Varsovie No Z prawdziwą przyjemnością prezentujemy Obłok , dzieło Jana Stanisławskiego z roku 1903, będące wybitnym przykładem malarstwa z dojrzałego okresu jego twórczości. W obrazie tym: „Wyrazem głębokiego związku malarza z naturą wydaje się też motyw nieba, tej antytezy, ale i uzupełnienia ziemi, które w kompozycji jego obrazów gra bardzo dużą rolę. W niektórych pejzażach artysty niebo wznosi się wysoko i góruje nad ziemią [...] Rozprzestrzeniona nad nią kopuła letniego nieba [...] wypełnia się ciężkimi obłokami, jakie niekiedy pochłaniają całkowicie błękitną toń atmosfery, zmieniając się w skłębione, wielokształtne chmury. Chmury te urastają wówczas do wymiarów głównego czynnika krajobrazu jako malarski i zarazem dramatyczny rdzeń malowidła. Nie naśladują lotnej substancji chmur prawdziwych, ale stają się równie ciężkie i materialne, jak inne przedstawione... więcej
Artist: Józef Rapacki
Title: CHMURY, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JÓZEF RAPACKI 1922. Na odwrocie niewyraźny szkic i napis ołówkiem: 1420 [...]
Artist: Aleksander Świeszewski
Title: W ALPACH NAD JEZIOREM 4 KANTONÓW, 1889
Year: 1889
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Swieszewski | München 1889. Na odwrocie, na ramie nalepka firmowa: Konrad Barth & Comp. | Vergoolderwaaren – Geschäft | MÜNCHEN Obraz przedstawia widok znad jeziora Czterech Kantonów, a właściwie znad jego odnogi – jeziora Urner (Urnersee) z górującym nad nim szczytem Uri Rotstock (2928 m). Motyw ten artysta malował kilkakrotnie (porównaj np. obrazy na stronie www.agraart.pl).
Artist: Pieter Francis Peters
Title: POTOK W GÓRACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: P F Peters.
Artist: Carl Langhammer
Title: PEJZAŻ LETNI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Carl Langhammer Na odwrocie napis kredką: 15
Artist: Roman Kochanowski
Title: PEJZAŻ JESIENNY
Tools: oil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: R. Kochanowski
Artist: Władysław Aleksander Malecki
Title: PEJZAŻ LETNI Z ŁANEM ZBOŻA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. Maleck i Napis p.g.: 19 czerwiec ; l.d. ślady zatartego napisu
Artist: Mieczysław Serwin-Oracki
Title: ŁÓDŹ NA BRZEGU MORZA
Tools: oil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. Oracki - Serwin
Artist: Jan Stanisławski
Title: WENECJA. KOŚCIÓŁ SAN GIORGIO MAGGIORE, 1904
Year: 1904
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie stempel: JAN STANISŁAWSKI | ZE SPUŚCIZNY | POŚMIERTNEJ | [podpisany] Janina Stanisławska . Poniżej ołówkiem: Wenecja 1904 . Ponadto: - l.g. mała nalepka z napisem: A.1. - p.g.: resztka nalepki z niebieską obwódką.
Artist: Rudolf Priebe
Title: KUTRY U BRZEGU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Priebe Na odwrocie nalepka firmy Bilder-Meyer z Hannoveru.
Artist: Erich Demmin
Title: NAD STARYM KANAŁEM W AMSTERDAMIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: E. De..... Na odwrocie pośrodku płótna napis autorski: Alte Gracht | E. De. Poniżej numer: 24641
Artist: Władysław Chmieliński
Title: WARSZAWA. STARE MIASTO...
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: WARSZAWA. STARE MIASTO OD STRONY WISŁY Z KATEDRĄ ŚW. JANA I KOŚCIOŁEM OO. JEZUITÓW (widok sprzed roku 1939) sygn. p.d.: Wł. Chmieliński. Na dolnej listwie krosna nalepka z tekstem maszynopisu: 3/ W. Chmielinski - “Town landscape“ | dim.: 30,5 v 41 cm. Na listwie górnej stempel z paletą malarską. Na ramie mała nalepka z odręcznym napisem: VENEZIANA | ORO | ANTICO
Verified Artist: Yes
Artist: Wawrzyniec Chorembalski
Title: WARSZAWA 1945, 1945
Year: 1945
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: WARSZAWA 1945. WIADUKT PANCERA I KOŚCIÓŁ BERNARDYNÓW, ŚW. ANNY, 1945 sygn. p.d.: W. CHOREMBALSKI 1945 Obraz, malowany w roku 1945, jest swoistym świadectwem dokumentującym wojenne zniszczenia Warszawy.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: DZIEWCZYNA Z TULIPANAMI, LATA 20. XX W.
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: T. Axentowicz
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: KWIATY, OK. 1915
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout Obraz pochodzi ze znanej krakowskiej kolekcji profesora Kazimierza Kostaneckiego. Kazimierz Kostanecki (1863-1940), lekarz, wybitny anatom, profesor i rektor (1913-1916) Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezydent Krakowa w latach 1914-1918. Kolekcjoner i znawca sztuki; posiadał znakomita kolekcję obrazów i rzeźb znanych polskich artystów, m.in. Grottgera, Matejki, Norblina, Malczewskiego, Fałata, Axentowicza, Wyczółkowskiego, Chełmońskiego, Pugeta. W dniu 6 listopada 1939 Kazimierz Kostanecki wraz z grupą profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego został aresztowany przez hitlerowców (Sonderaktion Krakau) i wywieziony do obozu koncentracyjnego w Sachsenhausen, gdzie zmarł. W 1939 kolekcja Kostaneckiego została zdeponowana w Muzeum Narodowym w Krakowie; w 1956 część obrazów została zakupiona do zbiorów Muzeum, a część pozostała w rękach rodziny.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: BUKIET KWIATÓW W SZKLANYM WAZONIE, 1920
Year: 1920
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. i dedykacja autorska l.d.: Pnu Wilczyńskiemu | w upominku LWyczól | 1920 Na odwrocie, opatrzona stemplami imiennymi i odręcznym podpisem, karta maszynopisu z orzeczeniem dr. Kazimierza Buczkowskiego potwierdzającego autorstwo Leona Wyczółkowskiego. Orzeczenie wydane w Krakowie dn. 10 maja 1952 r.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: ZAMYŚLONA, OK. 1930
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. dwukrotnie: - ołówkiem l.d.: T. Axentowicz - kredką pośrodku, po prawej: T. Axentowicz Na odwrocie na tekturę naklejony arkusz papieru z tabelami „Płacy dziennej“ (wartości opłat podane w koronach i halerzach).
Artist: Jan Matejko
Title: MATKA BOŻA Z DZIECIĄTKIEM, 1888
Year: 1888
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. po prawej: JM | 2/3 888 | rp . Pod kompozycją, po prawej, napis-dedykacja: Pannie Emilji Witaszewskiej Matka Boża z Dzieciątkiem jest jednym z rysunkowych projektów Matejki do ikonostasu dla greckokatolickiej cerkwi św. Norberta (Podniesienia Krzyża) przy ul. Wiślnej w Krakowie. Ówczesny administrator, a od 1888 także proboszcz tej parafii, ks. Jan Borsuk podjął wtenczas energiczne działania w celu odnowienia, częściowej przebudowy i uświetnienia zaniedbanej świątyni. Matejko, zaprzyjaźniony z ks. Borsukiem, obiecał mu swą pomoc i w roku 1888 wykonał 30 ołówkowych szkiców - projektów obrazów do nowego, murowanego ikonostasu zaprojektowanego przez T. Stryjeńskiego. Rysunki Matejki przedstawiały, m.in. Chrystusa na majestacie, Podniesienie krzyża, Hołd Trzech Króli, Chrystusa z uczniami w Emaus, Zesłanie Ducha Świętego, Wniebowstąpienie, Matkę Bożą z Dzieciątkiem, Mojżesza, Daniela, Izajasza, apostołów i ewangelistów. „Rysując, starał się nawiązywać do charakteru cerkiewnych malowideł, jednak bizantyjska stylizacja, statyczność i hieratyczność były mu obce, przeto w niektórych rysunkach wzięła górę indywidualność artysty - pojawiły się postacie dynamiczne, typowo matejkowskie, odległe od tradycji bizantyńskich“ (cyt. za: M. Przemecka-Zielińska; patrz... więcej
Artist: Julian Fałat
Title: OGRÓD W NIEŚWIEŻU, 1898
Year: 1898
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu, pośrodku: Jul Fałat 1898 Nieswież W latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XIX w. Fałat wielokrotnie jeździł do Nieświeża, „stolicy magnackiego rodu Radziwiłłów, tętniącej niegdyś życiem i fantazją“. Po raz pierwszy był tam w lutym 1886 z okazji polowania urządzonego przez ks. Radziwiłłów. Początkowo przyjeżdżał tu głównie zimą, malując pejzaże i sceny z zimowych polowań. Ale odwiedzał Nieśwież także latem i jesienią „aby gruntownie poznać ten już ukochany świat“, Te wyjazdy także znalazły odbicie w jego malarstwie (np. Odpoczynek myśliwych w lesie , 1889). Jednak nie same polowania były przedmiotem zainteresowania artysty. Jak zawsze i wszędzie, tak i tutaj zachwycały go pejzaż i cała wspaniała feeria barw lasów, pól, ogrodów. Przykładem może być prezentowana akwarela powstała w r. 1898, kiedy Fałat odwiedził Nieśwież już jako dyrektor krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Jest to obraz zachwycający, obraz który budzi podziw dla artysty, jego artyzmu i mistrzostwa z jakim posługiwał trudną techniką akwareli. Kompozycja pełna jest światła, koloru, powietrza. Przedstawiony tu daleki widok Nieświeża z kościołem Bożego Ciała i budynkami Kolegium oo. Jezuitów, widziany ujęty został zza bujnych, grających barwami kwiatów i zieleni klombów ogrodu. (przytoczone cytaty: J. Fałat, Pamiętniki ,... więcej
Artist: Henryk Musiałowicz
Title: Z CYKLU REMINISCENCJE, 1977
Year: 1977
Tools: individual
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: MUSIAŁOWICZ na odwr. napis autorski: Z CYKLU | REMINISCENCJE | 71 x 50,2 [przekreślone] 5 | MUSIAŁOWICZ |1977
Artist: Jacek Malczewski
Title: WEJŚCIE DO WILLI NA ZWIERZYŃCU, 1914
Year: 1914
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Jacek | Malczewski Na odwrocie, p.g. obraz opisany ręką artysty: Wejście do Willi na Zwierzyńcu | L 137 | Kraków 1914 | Jacek Malczewski Na fali zainteresowania sztuką Malczewskiego powracała też chęć dowartościowania a nawet wyodrębnienia w jego malarstwie gatunku pejzażowego. Jak słusznie zauważył A. Jakimowicz; Malczewski „pejzaż traktował (w ukończonych obrazach, nie w studiach) prawie zawsze tylko jako tło dla kompozycji figuralnej lub pojedynczych postaci. Takie mu miejsce przeznaczył i należy to uszanować” (cyt. za: A. Jakimowicz, Jacek Malczewski i jego epoka , Warszawa 1970, s. 151). Stosunkowo rzadkie „czyste” pejzaże (większy zespół w MN w Krakowie) artysta tworzył głównie w latach 1900-1914, gdy mieszkał w willi „Pod Matką Boską” na tzw. Półwsi Zwierzynieckiej (obecnie ul. Księcia Józefa 29). Malownicze położenie tego domu, widok na Wisłę i najbliższe otoczenie – z podwórzem i ogrodem – tak po latach opisał Rafał, syn Jacka: „Z podwórca można było pójść do ogrodu, idąc schodami w górę. /.../ Ogród wznosił się tarasami wyżej i niżej, aż w pewnym momencie rozszerzał się nagle i stawał się prawie płaski. /.../ Ogród – radość, ogród – wieczna pogoda i wiosna. Nabój zapachów wabiących motyle-zmierzchnice,... więcej
Artist: Jacek Malczewski
Title: PEJZAŻ ZE ZWIERZYŃCA, 1901
Year: 1901
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PEJZAŻ ZE ZWIERZYŃCA. WIDOK Z OKNA PRACOWNI ARTYSTY, 1901 sygn. p.g.: JM 7/3 01 Na odwrocie, opatrzona pieczątkami imiennymi i datą 4. lutego 1946 roku, karta maszynopisu z orzeczeniem prof. dr Feliksa Kopery, który potwierdza autorstwo Malczewskiego i określa miejsce, w którym obraz został namalowany. Obraz powstał w marcu 1901 roku i jest jednym z najwcześniejszych, tzw. „czystych” pejzaży Malczewskiego malowanych w okolicach jego krakowskiego domu (porównaj: nr katalogu 40). Według prof. Feliksa Kopery – autora przytoczonego wyżej orzeczenia – obraz przedstawia „widok rozciągający się z tylnego okna mieszkania artysty przy ul. Ks. Józefa Poniatowskiego na Zwierzyńcu w kierunku na cmentarz zwierzyniecki i Kopiec Kościuszki”. W willi Pod Matką Boską” na tzw. Półwsi Zwierzynieckiej Malczewski mieszkał od roku 1899, a krajobrazy najbliższej okolicy, dostarczały mu wciąż nowych motywów i inspiracji artystycznych. Opis tego zwierzynieckiego krajobrazu znajdziemy we wspomnieniach Rafała, syna artysty: „Jest to jedyne Półwsie, jakie znam na świecie, jeśli chodzi o oficjalna nazwę. /../ Ciągnęło się to wzdłuż lewego brzegu Wisły. Po pewnym czasie ulica zamieniała się w drogę, która omijała na skalistym wybrzeżu rzeki stary klasztor Norbertanek i dochodziła do miejsca, gdzie cesarski... więcej
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET ŻONY ARTYSTY Z PARKAMI, OK. 1925
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: J Malczewski Swą przyszłą żonę Marię (1866-1945), córkę Józefy i Fortunata Grajewskich, zamożnych mieszczan krakowskich, poznał Malczewski wiosną 1886 roku. Młoda dama oczarowała artystę: „Marynia miała postać jak łodyga lilii, a kwiatem była jej główka“ (cyt. za: M. Janoszanka, Wielki tercjarz. Moje wspomnienia o Jacku Malczewskim , Poznań 1931, s. 266). Po przełamaniu oporu rodziców panny, zaręczyny młodej pary odbyły się w listopadzie tego samego roku, a huczny ślub zawarty został w kościele Mariackim 29 października 1887. Już wkrótce miało się okazać, jak bardzo to małżeństwo było niedobrane. Dzieliło ich wiele, poczynając od diametralnie różnego usposobienia, poziomu wykształcenia, szerokości horyzontów i odmienności zainteresowań, po sferę najgłębszych uczuć. Do końca życia pozostali razem, ale nader często prowadzili je osobno. Chłodny wzajemny dystans i niemożność współodczuwania świata czytelny jest także w portretach żony, których powstało stosunkowo niewiele w obfitej portretowej twórczości Malczewskiego. Prezentowany Portret żony należy do późniejszych i częstszych przedstawień Marii Malczewskiej, malowanych już w wiele lat po rozstaniu artysty z jego wielką miłością, Marią Kinga Balową. Portret żony, utrzymany w chłodnej, stonowanej gamie barwnej, ukazuje kobietę w starszym wieku i został zapewne... więcej
Artist: Wlastimil Hofman
Title: WOJTEK Z PRZEGORZAŁ, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: plywood
Description: IInformacje o dziele: Na odwr. fragment autorskiego (?) napisu farbą: W [...], na którym nakl. kartka z odręcznym tekstem: Vlastimil Hofmann | Wojtek z Przegorzał | własność prywatna ; nalepka z okrągłym stemplem, napis oł.: Wojtek z Przegorzał oraz rysunek - projekt profilu ramy. We wczesnych latach 20. XX w. sportretowany tu Wojtek z Przegorzał był częstym modelem artysty (np. Mężczyzna w futrzanej czapce ; na stronie: www.agraart.pl).
Verified Artist: Yes
Artist: Teodor Axentowicz
Title: NA GROMNICZNĄ, OK. 1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: T. Axentowicz
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: OBIERANIE BURAKÓW, 1911-1912
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: LWyczól Na odwrocie, na tzw. plecach, nalepka z tekstem (maszynopis): Wyczółkowski Leon | Rok. 1852 – 1936 | Obraz malowany farbami olejnymi motyw „Obieranie | buraków” nabyty w Salonie Dzieł Sztuki K. Wojcie- | chowskiego w Krakowie, a pochodzi ze zbiorów Wł. Wło- | darskiego w Częstochowie. | Częstochowa, m. grudzień 1947 rok – Zainteresowania Wyczółkowskiego pleneryzmem zaczęły się pod wpływem jego kontaktów z bujną, dziką przyrodą Podola i Ukrainy, gdzie artysta spędził niemal cały okres lat 1883-1893. Silne wrażenia jakie wyniósł ze spotkania z tamtejszym krajobrazem i miejscowymi, prostymi ludźmi wpłynęły na wykrystalizowanie się wielkiego pejzażowo-epickiego nurtu jego twórczości. Malowanym wówczas licznym scenom połowów ryb, zbierania raków, orki w woły, siania ziarna czy kopania buraków artysta nadawał– samodzielnie wypracowaną - impresjonistyczną formę. Obrazy te, pokazywane później na wystawach raziły ówczesną krytykę swym nowatorstwem i „efektami gorących barw”. Począwszy... więcej
Artist: Piotr Michałowski
Title: KOŃ
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partot podpisany l.d.: praca Piotra Michałowskiego
Artist: Julian Fałat
Title: BIWAK MYŚLIWSKI, OK. 1889
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d. czerwoną farbą: Jul. Fałat Na odwrocie ołówkowe notatki dotyczące oprawy w passe-partout. Ta niewielka akwarela, jest zapewne jednym z wcześniejszych opracowań motywu powtarzanego także w malarstwie olejnym, by przypomnieć chociażby Odpoczynek myśliwych w lesie z roku 1889 (Muzeum Okręgowe w Toruniu) i szereg studiów tego samego krajobrazu z drewnianymi szopami na leśnej polanie. Akwarela została namalowana podczas któregoś z pobytów Fałata u Radziwiłłów w Nieświeżu. Począwszy od roku 1886, malarz wyjeżdżał tam bowiem kilkakrotnie, malując liczne pejzaże i sceny z polowań ( Powrót z niedźwiedziem z polowania, Naganka, Oszczepnicy itp.). Wspominając owe wyjazdy, pisał artysta po latach: „wróciłem do Nieświeża, aby gruntownie poznać ten już ukochany świat /.../ Tymi latami studiów żyję bowiem do dziś dnia, przetrawiając i opracowując prawie wciąż na nowo niewyczerpane tematy - wrażenia z ukochanej krainy.“ (cyt. za: J. Fałat, Pamiętniki , wyd. I, Warszawa 1935; wyd. II, Katowice 1987). Porównaj np.: - J. Malinowski, Julian Fałat , Warszawa 1985, il. 63, 85, 88 na s. 72.
Artist: Józef Brandt
Title: UCIECZKA, OK. 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu pośrodku: Józef Brandt | z Warszawy | Monachium Brawurowo namalowany obraz, w którym artysta z niezwykłą swobodą oddał gwałtowny ruch pędzących koni, sugestywnie odtworzony niepokój jeźdźca i woźnicy eskortujących rannego towarzysza, zmienne barwy i materię kopnego śniegu oraz nastrój szarego, zimowego dnia. Obraz opisany i reprodukowany, m.in.: - H. P. Bühler, Jäger, Kosaken und polnische Reiter. Josef von Brandt Alfred von Wierusz-Kowalski, Franz Roubaud und der Münchner Polenkreis , Hildesheim - Zürich - New York 1993, il. 107 na s. 105, opis katalogowy na s. 158; opis katalogowy na s. 152; - H. P. Bühler, Polska szkoła monachijska. Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni , Warszawa 1998, il. 107 na s. 101, nota katalogowa na s. 158; - I. Olchowska-Schmidt, Józef Brandt , Kraków 1996, il. na s. 70 ( Ucieczka w zimie ), nota katalogowa na s. 152. Obraz posiada ekspertyzę dr Mariusza Klareckiego.
Artist: Hein van Doren
Title: DYSPUTA PRZY LEKTURZE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Hein van Doren
Artist: Teodor Grott
Title: RÓŻE CZERWONE, 1913
Year: 1913
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g. Teod. Grott | 913 Na odwr. dwie nalepki wystawowe: - u g. fragment nalepki TZSP w Warszawie: /.../ Autor Grott Teodor | /.../ Róże czerwone Rodzaj dzieła akwarel . | Własność Data nadesłania 1/VIII 1913; - poniżej duża nalepka o treści: Wystawa Sztuk Pięknych w Częstochowie. | No 1 | Autor Grott Teodor | Adres Kraków, Kochanowskiego 26 (?) | Tytuł dzieła Róże | Cena /.../ rubli | Adres, pod którym dzieło po ukończeniu wystawy ma być oddane: Warszawa Zachęta | Sztuk Pięknych . Wzdłuż lewego brzegu nalepki tekst: Kartkę niniejszą należy przytwierdzić na każdym dziele.
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: ZIMOWY LAS O ZACHODZIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M. G. Wywiórski
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: CZERKIESI / HUCULSCY MYŚLIWI, LATA 1880-1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: obraz sygnowany l.d.: A. Wierusz-Kowalski Na odwrocie płótna stempel: GALLERY OF FINE ARTS | MUNICH Motywy huculskie - tak popularne w późniejszym malarstwie Axentowicza, Jarockiego, Sichulskiego czy Pautscha - w obrazach Wierusza-Kowalskiego pojawiły się już w latach 80. XIX w. Artysta namalował wówczas szereg obrazów przedstawiających Hucułów ruszających konno na polowania czy powracających ze zdobyczą ( Wyprawa na niedźwiedzia ). Obrazów z tej serii znamy niewiele i to najczęściej tylko z dawnych ilustracji. Tym ciekawszy wydaje się więc prezentowany tu obraz, skromniejsze, odmienne kompozycyjnie przedstawienie motywu z Hucułów na polowaniu, dzieła znanego z reprodukcji w „Tygodniku Ilustrowanym“ w 1889 r. Obraz określany był tytułem Czerkiesi , jednak porównanie go z innymi obrazami artysty, w tym ze wzmiankowaną wyżej reprodukcją, pozwala na sprostowanie tego błędu i właściwe określenie przedstawionego motywu. Porównaj reprodukcje: - „Tygodnik Ilustrowany“ 1889, I pólrocze, nr 363, il. s. 392; - H. P. Bühler, Jäger, Kosaken und polnische Reiter. Josef von Brandt Alfred von Wierusz-Kowalski, Franz Roubaud und der Münchner Polenkreis , Hildesheim - Zürich - New York 1993, il. 1 ( Huzulenjäger ); - H. P. Bühler, Józef... więcej
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: WESOŁA SANNA, 1900-1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A Wierusz-Kowalski W załączeniu ekspertyza p. Anny Dajnowskiej. Wesoła sanna należy do efektownych, bardzo dekoracyjnych prac, typowych dla twórczości Alfreda Wierusza-Kowalskiego. Praca ta nosi wszelkie cechy dojrzałej twórczości Wierusza-Kowalskiego, w której [...] dają się zauważyć przyswojone przezeń zdobycze impresjonizmu - rozjaśniona paleta, mieszane farby, tworzące charakterystyczne melanże, dużo swobodniejsza praca pędzlem. Przedstawiony motyw jest kolejną redakcją tematu wesołej przejażdżki saniami, powrotu z jarmarku czy zimowego orszaku weselnego, do których autor wielokrotnie i z upodobaniem powracał. W scenie tej pobrzmiewają echa twórczości Józefa Chełmońskiego, którego rozpędzone „trójki“ i „czwórki“ w płaskim, rozległym pejzażu czy ciche zimowe nokturny oddziaływały na młodego Wierusza-Kowalskiego u progu jego kariery malarskiej. Zapewne inspirowała go wówczas również twórczość Juliusza Kossaka. Z czasem wypracował sobie właściwy rodzaj malarski, w którym nadrzędną rolę odgrywał człowiek i koń w scenerii o cechach polskiego pejzażu, stworzonego przez artystów związanych ze środowiskiem monachijskim z Maksem Gierymskim na czele. Krajobraz ów, przywodzący malarzowi wspomnienia surowego klimatu rodzinnej Suwalszczyzny, dawał przywykłym do łagodniejszej aury... więcej
Artist: Michał Stańko
Title: ZIMA NA PODHALU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M. Stańko
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Kamocki
Title: ZAKĄTEK WIEJSKI. CHATA WŚRÓD DRZEW, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. ołówkiem p.d.: S Kamocki Na górnej listwie krosna autorski napis ołówkiem i kredką: „ZAKĄTEK WIEJSKI“ 58 x 78 S. KAMOCKI. Na obu listwach bocznych stemple: SKŁAD PAPIERU | [.] ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW, BASZTOWA 11
Artist: Jules Ernest Devaux
Title: PIERWSZA FAJECZKA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J. Devaux
Artist: Franciszek Ejsmond
Title: OBIERANIE KUKURYDZY, 1891
Year: 1891
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Fr. Ejsmond | Monachium 1891 Na krośnie ślady po dawnych nalepkach (wystawowych ?). Ponadto - w l.g. narożniku - okrągła pieczęć lakowa (Urzędu Celnego ?) z dwugłowym orłem i czytelną częścią napisu: KRAKAU. Obok mała nalepka z napisem atramentem: K/2213 .
Artist: Zdzisław Jasiński
Title: CHORA MATKA, 1889
Year: 1889
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Z. Jasiński | Monachium | 1889 . Obraz pochodzi z dawnych warszawskich zbiorów Stanisława Rotwanda (1839-1916) a następnie jego syna Andrzeja Rotwanda (1878-1951). W tej wspaniałej kolekcji liczącej ponad setkę obrazów polskich malarzy były, m.in. dzieła tej miary co Śmierć Ellenai Jacka Malczewskiego czy Utarczka Józefa Brandta. (Patrz także nr kat. 91.) Zdzisław Jasiński bywał często określany po prostu jako „autor Chorej matki “ - najbardziej znanego, a według niektórych krytyków nawet „naczelnego dzieła jego twórczości“, obrazu, który przyniósł artyście powszechne uznanie. Jasiński namalował Chorą matkę w 1889, pod koniec swych studiów w Monachium, w tym samym roku otrzymując za ten obraz wyróżnienie na wystawie w Akademii Sztuk Pięknych. Następnie płótno zostało dwukrotnie (1889, 1890) pokazane w TZSP w Warszawie, budząc zainteresowanie i podziw dla talentu „młodego a niepospolicie zdolnego artysty“. Obraz - malowany „ze szczerym uczuciem“, mistrzowski warsztatowo, ze znakomicie rozegranym światłem - określano jako „dzieło pod każdym względem dojrzałe, dobrze przemyślane i wykonane“. TZSP wydało jego dużą reprodukcję, którą następnie rozsyłano członkom Towarzystwa jako premia... więcej
Artist: Adam Międzybłocki
Title: KRAKOWIANKA, 1912
Year: 1912
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A Międzybłocki | 1912 Na dolnej listwie stempel krakowskiego składu ram i materiałów malarskich Róży Aleksandrowicz. Ponadto na listwie górnej i dolnej napisy ołówkiem: A Międzybłocki 1912 .
Verified Artist: Yes
Artist: Adam Wiktor Malinowski
Title: KRAJOBRAZ POLSKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A Malinowski O podobnych pejzażach Malinowskiego, wystawionych w warszawskiej Zachęcie w roku 1869, pisał ówczesny recenzent: „Największą zaletą pejzażów p. Malinowskiego jest charakter miejscowy uchwycony z niesłychanym poczuciem polskiej natury i polskiego nieba. Patrząc na nie, oddychamy naszym powietrzem, czujemy ciepło słońca oświecającego te sosny i polne grusze, chłód w cieniu tych gajów; dotykamy stopą tego piasku na leśnej drożynie i nie możemy nie odkryć głowy przed figurą, koło której, pamiętamy, tyle razy przejeżdżaliśmy i przechodzili [...] Wszystko tu jest nasze; nie ma chmurki na bladem, północnem niebie którejbyśmy nie widzieli kiedyś; nie ma wierzby, z której, będąc chłopięciem, nie rwaliśmy witki, lub nie kręcili fujarki. [...] Ten to właśnie charakter lokalny, to uplastycznienie kontemplacji artysty nad otaczającą go przyrodą, najwięcej cenimy w pracach p. Malinowskiego.“ (H.Filipowicz, Krajobrazy Malinowskiego , Tygodnik Ilustrowany 1869, II półrocze, s. 87)
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: SPIRALNA KOLUMNA, 1916
Year: 1916
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: SPIRALNA KOLUMNA OPLECIONA GIRLANDĄ JESIENNYCH KWIATÓW I OWOCÓW, 1916 wymiary w świetle ramy sygn. l.d.: LWyczół 1916.
Artist: Zygmunt Rozwadowski
Title: STRZELCY KONNI GWARDII NAPOLEONA I, 1900
Year: 1900
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygnowany i podpisany: - l.d.: Z. Rozwadowski. ; - p.d.: Chasseurs a cheval de la garde d. N.I | 1 [.] 00
Artist: Jerzy Kossak
Title: UŁAN KARMIĄCY KONIA, 1936
Year: 1936
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu pośrodku: Jerzy Kossak | 1936
Artist: Wojciech Kossak
Title: UŁAN OPATRUJĄCY KONIA, 1936
Year: 1936
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wojciech Kossak | 1936 Na odwrocie pieczęć lakowa z herbem „Kos“ stempel: SKŁAD PAPIERU | R. ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW, BASZTOWA 11; trzykrotnie powtórzony stempel zakładu ramiarskiego: „SZTUKA“ | OBRAZY, RAMY, KARNISZE | KATOWICE, Kościuszki [...]; napisy kredką i ołówkiem: 130 oraz: P. Gettke | 5 [..] | światło białe
Artist: Erwin Kettemann
Title: ZIMA W ALPACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: E. Kettemann | Mchn . Na górnej listwie krosna napis niebieską kredką: E. Kettemann Rottach-Egern: „Winterabend bei Zella / See /Österr. m. Stein Meer “. Na płótnie stempel w kształcie tarczy herbowej z czytelną częścią napisu: VICTORIA MALLE[..]. Obraz przedstawia widok z okolic austriackiej wioski Steinerner Meer w powiecie Zell am See, w Salzkammergut w Alpach Salzburskich.
Artist: Franz Hienl-Merre
Title: ZIMA NAD ALPEJSKIM JEZIOREM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: l.d.: FRANZ HIENL-MERRE | MÜNCHEN
Artist: Franciszek Streitt
Title: WĘDROWNI MUZYKANCI, PRZED 1880
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: F. Streitt. Na odwrocie stempel: Karl Anwander |München | Fabrik & Handlung | von | Zeichnen & Malutensilen. Napis ołówkiem: /../ Streitt /.../ | Nr 49 . Nalepka z rękopiśmiennym tekstem: Streitt Franciszek | pol. Maler | geb. 24.11.1839 Brody | Galiz.) | gest. 29.12.1890 München. Obraz jest doskonałym przykładem twórczości Streitta, łączącym wszystkie zalety jego realistycznej sztuki: narracyjny charakter przedstawionej sceny - równocześnie smutnej i zabawnej, dopowiedzianej w każdym szczególe oraz nastrojowy, wrażliwie potraktowany pejzaż, świetną charakterystykę gestu i ruchu postaci, harmonijny koloryt i staranne, wyniesione ze szkoły wiedeńskiej, wykończenie całości. Motyw wędrownych muzykantów przewijał się przez całą monachijską twórczość artysty, powracając w obrazach o różnych układach kompozycyjnych, różnym opracowaniu i nastroju (porównaj np. obraz z roku 1879 na stronie: http//www.agraart.pl).
Artist: Stanisław Gibiński
Title: NAGANKA, 1919
Year: 1919
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: S. Gibiński | 1919
Artist: Willy Lorenz
Title: BAŻANTY W POLU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: p.d. oraz na odwrocie: Wili Lorenz
Artist: Władysław Aleksander Malecki
Title: PEJZAŻ Z WIOSKĄ W ODDALI, 1897
Year: 1897
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: W. Malecki Na odwrocie autorski napis: Brudno | 1897
Artist: Rudolf Hellgrewe
Title: SOSNY NAD JEZIOREM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: R. HELLGREWE. Na odwrocie napis czerwonym flamastrem: Konserwacja i podklejenie | tektury dokonana przez Barbarę | Osińską w 1988 r.
Artist: Alfred Lehmann
Title: ASTRY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Lehmann
Artist: Miloslava Vrbova-Štefková
Title: RÓŻOWE BALETNICE
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: M Vrbova
Artist: Nadia E. Reichelt
Title: DAMA. PRZED BALEM
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Reichelt
Artist: Walter Heimig
Title: TOWARZYSTWO W PARKU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. charakterystycznym, stylizowanym podpisem artysty: Heimig Na odwrocie czerwoną kredką numer: 3500 M. Na ramie drukowana nalepka: KUNSTHANDLUNG | UND VERGOLDEREI | AUGUST GENNER & CO | GEGR. 1883 | DUISBURG
Artist: Rafał Malczewski
Title: PEJZAŻ KANADYJSKI, 1943
Year: 1943
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: Rafał Malczewski 1943 | Canada Na papierze zabezpieczającym obraz od tyłu stemple firmy ramiarskiej w Nowym Jorku.
Artist: Józef Rapacki
Title: BRZOZY NAD WODĄ, OK. 1920
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: JÓZEF RAPACKI
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: KOBIETA Z DZIECKIEM
Tools: sanguine
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: Jacques Zucker
Artist: Rafał Malczewski
Title: PEJZAŻ ZIMOWY Z KANADY, PO 1942
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rafał Malczewski.
Artist: Stanisław Gałek
Title: ZNAD MORSKIEGO OKA, 1919
Year: 1919
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ST. GAŁEK | 1919 . Na odwrocie zarys lekko podmalowanego studium pejzażowego (kompozycja pozioma).
Artist: Jan Szancenbach
Title: DOLINA PIĘCIU STAWÓW POLSKICH, 1996
Year: 1996
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JSzancenbach (inicjały wiązane) Na odwrocie płótna autorski napis farbą: JAN SZANCENBACH | DOLINA PIĘCIU STAWÓW | 1996 Obraz pochodzi z kolekcji rodziny artysty. Obraz należy do większego zespołu widoków tatrzańskich ( Morskie Oko, Czarny Staw, Dolina pięciu Stawów ); prace z tego cyklu reprodukowane są, m.in. w albumie: Jacek Malczewski, Czesław Rzepiński, Juliusz Joniak, Jan Szancenbach. Malarstwo. Wystawa ze zbiorów krakowskich Rotarian i ich rodzin oraz Wystawa „Szancenbachowie: Jan, Maria i Krystyna“ ze zbiorów prywatnych profesora Jana Szancenbacha , Pałac Sztuki w Krakowie TPSP, 19 października - 27 października 1996 oraz marzec - maj 1999, Kraków 1999, strony i ilustracje bez numeracji.
Artist: Zygmunt Landau
Title: W POLU, PEJZAŻ Z OKOLIC NICEI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Landau W roku 1970 obraz był eksponowany na retrospektywnej wystawie prac artysty w Galerie Marcel Bernheim w Paryżu. Reprodukowany w katalogu: - Peintures, gouaches, dessins, Landau 1898-1962. Retrospective , a la Galerie Marcel Bernheim, rue de la Boétie Elysées 14-45, Paris VIII, [wstęp W. George] Presente par Bella Landau et. M. Jean Ferrari, [Paris 1970, s. nlb, il. nlb. 8].
Artist: Jan Szancenbach
Title: AKT, 1957
Year: 1957
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Szancenbach Na odwrocie płótna autorski napis farbą: AKT | MAL | JAN SZANCENBACH | 1957 Wczesny obraz artysty; reprodukowany na okładce "Art & Business", nr 11/2004; pochodzi z kolekcji rodziny artysty.
Artist: Eugeniusz Geppert
Title: BELINIAK, UŁAN 1. PUŁKU UŁANÓW LEGIONÓW POLSKICH
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. ołówkiem p.d.: Eugeniusz Geppert
Artist: Zygmunt Waliszewski
Title: BUKIET KWIATÓW W WAZONIE, I POł. LAT 30. XX W.
Tools: watercolor, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygn. l. d.: Z Waliszewski
Artist: Jan Cybis
Title: WAZA I KLOSZ, 1964
Year: 1964
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: J. Cybis Na odwrocie napis farbą i tuszem na płótnie: JAN CYBIS WARSZAWA | „WAZA I KLOSZ“ 1964 r. Na górnej listwie krosna napisy: 1964 r. ; 82 . [w kółku]
Artist: Jan Cybis
Title: ŻÓŁTY BUKIET, 1971
Year: 1971
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. Cybis Na odwrocie napisy na płótnie: - farbą: 4 [w kółku] „ŻÓŁTY BUKIET“ 1971 rok 81 x 60 ; - tuszem: JAN CYBIS | „ŻÓŁTY BUKIET“ . Ponadto: 59 [w kółku]
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: STARY PORT W HONFLEUR
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. ZUCKER Na odwrocie nalepka z odręcznym napisem: Port of Honfleur | (oil) | By Jacques Zucker Honfleur w Normandii to stary port u ujścia Sekwany, który w XIX wieku stało się ulubionym miasteczkiem malarzy. Tu urodził się, tworzył i ma swoje muzeum Eugene Boudin, tu przyjeżdżali malować Gustave Courbet, Claude Monet, Johan Jonkind, Albert Sisley, Józef Pankiewicz i wielu innych artystów. Zresztą przyjeżdżają nadal; malują port, łodzie, stare domy, placyki, kościoły. Bywał w Honfleur i Jakub Zucker; prezentowany tu jego obraz przedstawia nabrzeże starego basenu portowego z otaczającymi go domami i górującą nad nimi wieżą kościoła Saint-Etienne.
Artist: Józef Pankiewicz
Title: WIDOK Z CASSIS, 1928
Year: 1928
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Pankiewicz Na odwrocie autorski napis ołówkiem: Cassis | 1928 . Ponadto stempel: 5 (fabryczne oznaczenie formatu deski) Obraz z dojrzałego okresu twórczości Pankiewicza, malowany - jak wskazuje autorski napis na odwrocie - w roku 1928 w miejscowości Cassis nieopodal Marsylii, nad Morzem Śródziemnym. Artysta wraz z żoną spędzał tu letnie wakacje, malując całą serię okolicznych pejzaży - gaje oliwne, winnice, domy i drogi wśród wzgórz, Nieraz powtarzał ten sam motyw, rejestrując różną porę dnia, odmienne światło i efekty chłodnego rankiem, a rozgrzanego i „drgającego“ w pełni dnia, powietrza. Szereg pejzaży z Cassis, stanowiących analogie do naszego obrazu, reprodukowanych jest w katalogu wystawy Pankiewicza w Muzeum Narodowym w Warszawie w roku 2006: Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin , [red. E. Charazińska; oprac. E. Charazińska, A. Rudzińska, E. Milicer, A. Lewandowska], MNW, Warszawa 2006, porównaj nr kat.: 422-435, 401-405. W załączeniu ekspertyza Adama Konopackiego z 29. maja 2012 r.
Artist: Tadeusz Makowski
Title: CHŁOPCZYK Z KRÓLICZKIEM, 1926-1927
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Tadé | Makowski Na odwrocie napis farbą: 362 ; ponadto ślad po napisie czerwoną kredką. Obraz pochodzi z dawnych warszawskich zbiorów Andrzeja Rotwanda (1878-1951) - inżyniera, przemysłowca i bankowca, mecenasa sztuki, społecznika. W tej wspaniałej kolekcji liczącej ponad setkę obrazów polskich malarzy były, m.in. dzieła tej miary co Śmierć Ellenai Jacka Malczewskiego czy Utarczka Józefa Brandta ( patrz także nr kat. 58) . Od roku 1918 w obrazach i rysunkach Makowskiego coraz częściej pojawiają się dzieci. Artysta malował je także i wcześniej, teraz jednak stają się niemal wiodącym motywem jego kompozycji. Są to obrazy malowane często na deseczkach niewielkiego formatu, traktowane dość szkicowo. Poważne twarzyczki małych modeli artysty „tracą niejako trzeci wymiar, stają się bardziej płaskie, mniej realne. Okrągły owal twarzy, okrągłe oczy powodują, że są jeszcze bardziej ‘dziecinne’, jakby dziecinną rysowane ręką. [...] W obrazach olejnych gama kolorystyczna, początkowo dość ciemna, z biegiem czasu rozjaśnia się“, a około 1920 następuje „znaczne uproszczenie dziecięcej fizjonomii: rysunek staje się delikatniejszy, faktura gładsza, modelunek bardziej kontrastowy. (cyt. za W. Jaworska, Tadeusz Makowski , Kraków 1999, s. 16). Sposób traktowania motywu dziecka zmieniał artysta... więcej
Artist: Rajmund Kanelba
Title: KATARYNKA / MALI MUZYKANCI, PRZED 1949
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Kanelba Na odwrocie l.g. napis tuszem: THE MUSIC BOX | by | KANELBA . Poniżej ołówkiem: 15 BOLTON STUDIOS | GILSTON ROAD S.N. LONDON | ROYAL ACADEMY EXHIB. 1949. Fragment dawnej nalepki oraz stempla z czytelną częścią napisu: ... ARTISTS ... W roku 1949 obraz został pokazany na wystawie Royal Academy of Arts w Londynie. Obraz jest wymieniony w katalogu prac artystów, którzy uczestniczyli w wystawach Royal Academy of Arts w latach 1905-1970: - Royal Academy Exhibitors 1905-1970, A dictionary of artists and their work in the Summer Exhibitions of the Royal Academy of Arts , Volume IV, HARL-LAWL, EP Publishing Limited, 1979, s.164 [tu wykaz prac Kanelby wystawionych w latach 1941 - 1949; nr kat. 714 The Music Box; wystawiony w roku 1949 w salach 15 Bolton Studios przy Gilston Road w Londynie].
Artist: Rajmund Kanelba
Title: HISZPAŃSKIE KWIACIARKI, OK. 1950
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Kanelba Na odwrocie napis farbą na płótnie: SPANISH FLOWER GIRLS | by | KANELBA ; niżej ołówkiem: Koda /./ der | 44 Tabl .; pośrodku płótna tuszem: 5 [w kółku]
Artist: Nikifor Krynicki
Title: DOMY W KRYNICY
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy wzdłuż dolnej krawędzi napis: /./ KRYNICAWILLASAEMAŁ - PALKAZNA Na odwrocie, w „okienku“ oprawy okrągły stempel: MISTRZ Z KRYNICY [w otoku] NIKIFOR [pośrodku]. Poniżej drugi stempel: NIKIFOR - MALARZ | KRYNICA. Na oprawie stempel pracowni ramiarskiej w Warszawie przy ul. Nowy Świat 28.
Artist: Nikifor Krynicki
Title: WIDOK NA CERKIEW I DOMKI
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy wzdłuż dolnej krawędzi napis: NEKRONIAWIESSEŁO 200 ZŁ
Artist: Edward Dwurnik
Title: CHRYSTUS NA SKWERZE, 1979
Year: 1979
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: E.D , wzdłuż dolnej krawędzi: CHRYSTUS NA SKWERZE na odwr. na płótnie napis autorski: E. DWURNIK | 1979 | NR: 7. X [w ramce]. 580 [w ramce] na blejtramie nalepki: informacyjna o obrazie i nalepka zakładu stolarskiego, na górnej listwie krosna: ED | 1943 [w ramce]
Artist: Aukcja Charytatywna
Title: WINO JERKE Z ETYKIETą S. ELSNERA
Description: IInformacje o dziele: LICYTACJA CHARYTATYWNA Z inicjatywy dr Wernera Jerke zbieramy środki na rehabilitację Jakuba Wyrostka, 6-letniego mieszkańca Pyskowic. W marcu u chłopca zdiagnozowano sepsę, w konsekwencji której, Kubuś przeszedł amputację kończyn dolnych oraz częściową amputację kończyn górnych. Chłopcu potrzebna jest długotrwała rehabilitacja. Dzieckiem opiekuje się Fundacja Zdążyć z Pomocą. Dom Aukcyjny Agra-Art wszelkie środki uzyskane z licytacji obiektu przekaże na rzecz Kuby Wyrostka. Wino Pinot Noir 2011 Marienthal Trotzenberg, Dolina Ahr (Weinzer Kreuzberg) Mocne czerwone wino o wyraźnym posmaku ciemnych owoców i zauważalnej nucie przypraw korzennych. Idealnie nadaje się do dziczyzny, pieczeni i serów dojrzewających. butelka double-magnum (3 l.) Werner Jerke Doktor Werner Jerke, okulista, urodził się (podobnie jak Kuba) w Pyskowicach na Górnym Śląsku, mieszka i pracuje w Zagłębiu Ruhry. Jest też właścicielem winnicy w okręgu Ahr (Niemcy) oraz... więcej
Title: PIERŚCIONEK ZŁOTY, POCZąTEK XX W.
Description: IInformacje o dziele: pr. ok. 0,500, brylant 0,38 ct i 9 diamentów ok. 0,27 ct
Title: BROSZA ZŁOTA, WARSZAWA, KONIEC XIX W.
Description: IInformacje o dziele: pr. „56“, 19 diamentów (rozety, rauty), łącznie ok. 0,80 ct
Title: PIERŚCIONEK ZŁOTY, POCZąTEK XX W.
Description: IInformacje o dziele: pr. ok. 0,560, 13 diamentów (rozety), łącznie 0,90 ct
Title: BROSZA ZŁOTA, POLSKA, 1880
Year: 1880
Description: IInformacje o dziele: pr. „56“, 3 mołdowity oraz 12 półperełek naturalnych
Title: PIERŚCIONEK ZŁOTY, POCZąTEK XX W.
Description: IInformacje o dziele: pr. 0,500, 8 diamentów ok. 0,35 ct
Title: PIERŚCIONEK ZŁOTY, WARSZAWA, 1908-1915
Description: IInformacje o dziele: pr. „56“, szafir 0,60 ct + 14 brylantów ok. 0,60 ct
Title: PIERŚCIONEK ZŁOTO-SREBRNY, POCZąTEK XX W.
Description: IInformacje o dziele: pr. 0,500, 1 diament 0,23 ct i 4 diamenty 0,04 ct
Title: DEWIZKA ZŁOTA, ROSJA, POCZąTEK XX W.
Description: IInformacje o dziele: pr. 0,560, masa 42.300 g.
Artist: Kazimierz Mikulski
Title: PRZED WIECZOREM, LATA 60. XX W.
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwr. na desce p.g. flamastrem: K. Mikulski l.g.: Przed wieczorem , obok: dla dr. Lothar Bolz [napis słabo widoczny] p.d. nalepka (mpis) Mikulski, Kazimierz | (Polen) | Es Wird Abend; na wzmocnieniu deski metalowa tabliczka z wyrytym nazwiskiem artysty, datą urodzenia i tytułem (po niemiecku) O wyjątkowym klimacie malarstwa Kazimierza Mikulskiego, tak pisała Krystyna Czerni: (...) wieloletnia współpraca z „Groteską“ pomogła mu wykształcić charakterystyczną, jednorodną formułę malarską: baśniowo-senny klimat inscenizowanych wnętrz i ogrodów, przepełniony erotyzmem i atmosferą cudowności, zachwytem nad przyrodą a jednocześnie sympatią do jarmarcznej estetyki cyrku i lunaparku. To malarstwo jest niesłychanie teatralne, jak zatrzymany kadr z filmu rysunkowego, jak scenografia do plenerowego przedstawienia – z rozstawionymi rekwizytami, dekoracją, sceną. Wszystko rozpoznajemy: błękitne pagórki, drzewa, piękne nagie dziewczęta, ukryte w gęstej trawie ptaki, magiczne przedmioty. I chociaż wiemy, że to rzeczywistość sztuczna, natura-nienaturalna, a wszystko na niby – dzieje się jak w teatrze: czary działają, zapominamy o prawdziwym świecie i... wierzymy sztuce. Krystyna Czerni, Rezerwat sztuki, Tropami artystów polskich XX wieku , Kraków, 2000, s. 74.
Artist: Jacek Yerka
Title: KALENDARZ JABŁKOWY, 2012
Year: 2012
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany czterokrotnie (na furtkach): 2012 | YERKA na odwrocie na d.listwie krosna: JACEK YERKA | >> KALENDARZ JABŁKOWY<< | AKRYL 2012
Artist: Stanisław Baj
Title: PEJZAŻ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: S. Baj
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: CERKIEW, 1995
Year: 1995
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie na płótnie: JERZY NOWOSIELSKI 1995 Obraz pokazywany w filmie dokumentalnym Znak w górach , opowieści o sztuce Jerzego Nowosielskiego, zrealizowanym przez Agatę Ławniczak i Karola Żurawskiego w roku 1996. Do odwrocia dołączone dwa dokumenty: fotografia obrazu (wydruk komputerowy) z odręcznym oświadczeniem Karola Żurawskiego (Poznań, 2. 08. 2012) o otrzymaniu obrazu w prezencie od artysty - w grudniu 1995(6?) oraz wydruk z portalu internetowego z informacjami o filmie Znak w górach .
Artist: Jerzy Duda-Gracz
Title: POLSKA SZKOŁA JAZDY - FARBOWANYM LISOM, 1995
Year: 1995
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: DUDA GRACZ .1871/95 .1981. (w ramce) Na odwrocie na sklejce napisy: 23 VII 95; P562- 5339/301/95; 128-p oraz nalepka autorska z danymi obrazu Obraz opisany i reprodukowany: - Images of Poland , New York 1995, Polish Art Gallery of "Nowy Dziennik"; kat.; - Czesław Czapliński, Kolekcje sztuki polskiej w Ameryce Polish Art Collections in America , Wyd. Fundacja Dobrej Książki, Warszawa - Nowy Jork, s. 323, il. barwna. Obraz jest powtórzoną wersją kompozycji z 1981 roku.
Verified Artist: Yes
Artist: Jerzy Duda-Gracz
Title: MOTYW POLSKI - KOBIETOM WYBRZEŻA, 1995
Year: 1995
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: DUDA GRACZ .1840/95 .1980. (w ramce) Na odwrocie na sklejce napisy: 26 VII 95 ; PS01-5333/307/95 ; 124 p; oraz nalepka autorska z danymi obrazu Obraz opisany i reprodukowany: - Images of Poland , New York 1995, Polish Art Gallery of "Nowy Dziennik"; kat.; - Czesław Czapliński, Kolekcje sztuki polskiej w Ameryce Polish Art Collections in America , Wyd. Fundacja Dobrej Książki, Warszawa - Nowy Jork, s. 325, il. barwna. Obraz jest powtórzoną wersją kompozycji z 1980 roku.
Verified Artist: Yes
Artist: Bolesław Biegas
Title: SARKOFAG, 1903 (ODLEW PóźNIEJSZY)
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 53,5 x 27,5 x 11 cm sygn. z boku p.d.: Bolesław | Biegas | Paris | r.1903 sygn. odlewnika na podstawie p.d.: Landowski Fondeur | 5 | 8 Rzeźba Sarkofag datowana 1903 powstała w gipsie. Należy do kompozycji, w których artysta wprowadza tzw. „upotrójnianie“, najbardziej charakterystyczne w jego pracach z lat 1901-1903. Według katalogu artysty wydanego przez Muzeum Mazowieckie w Płocku wpływ na taką formę miała postać słowiańskiego bożka Światowida w kształcie czteropłaszczyznowej kamiennej kolumny. Obok inspiracji sztuką ludową „figura ta jako relikt słowiańskiego pogaństwa odegrała istotną rolę w kształtowaniu się swoistego prymitywizmu Biegasa“. Bibliografia: - Bolesław Biegas , Wędrówka myśli, Kraków 1904, s. 112; - Bolesław Biegas. Sculpteur et Peintre. Album , Louis Theuveny, Paryż b.d. [1906], il. s. 61; - X. Deryng, Les Peintres Polonais en France aux XIXeme et XXeme siecles , w: „Connaissance de Paris et de la France“, Paryż 1982, Hors-Serie, nr 43, s. 55; - [Katalog] Bolesław Biegas. Sculptures - Peintures , Trianon de Bagatelle, Paris 1992, nr 12.
Artist: Igor Mitoraj
Title: TORS
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: brąz patynowany na kamiennej podstawie wys. 30 cm, z podstawą 42 cm sygn. na udzie postaci po p.: MITORAJ , obok po l. punca odlewni: FONDERIA TESCONI | PIETRASANTA | [owalny znak firmowy], z tyłu nakład: 196/250
Artist: Danuta Urbanowicz
Title: KOMPOZYCJA, 1963
Year: 1963
Tools: mixed
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie na płótnie: DANUTA URBANOWICZ 1963 pionowo przy dolnej krawędzi pośrodku: DAN po lewej na krośnie: 55 (w kółku) 32424 II T 41841 Obraz reprodukowany w: - Danuta Urbanowicz Obrazy , Galeria Zderzak, Kraków 1993, s. 22 (wnętrze pracowni malarki). Na przełomie lat 1962-1963 artystka przebywała w Paryżu na stypendium MKiS. Wzięła wówczas udział w Międzynarodowej Wystawie Malarstwa w paryskiej Galerii Mouffe prezentując, m.in. powyższy obraz.
Artist: Janusz Przybylski
Title: NR 3, 1968
Year: 1968
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. na odwrocie na płótnie: JANUSZ PRZYBYLSKI | „NR.3“ 68. Obraz reprodukowany: - Home (dodatek Los Angeles Times), Los Angeles 17 VIII 1975, il. na okładce przedstawiającej wnętrze apartamentu Ewy i Waltera Pape.
Artist: Zbigniew Makowski
Title: KTÓRE BYŁY KRAJOBRAZY OSTATECZNE, 1963
Year: 1963
Tools: ink, watercolor, feather
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po prawej: Zbigniew Makowski 1963.
Artist: Tadeusz Brzozowski
Title: CYKLOETER, 1965
Year: 1965
Tools: ink, feather
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: T. B. 65 r „Cykloeter“
Artist: Zbigniew Dłubak
Title: ANTROPOLITY - 14, 1965
Year: 1965
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwr. p.g.: Zbigniew Dłubak | „ANTROPOLITY -14“ | 61 x 85 cm olej 1965 r Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty.
Artist: Kiejstut Bereźnicki
Title: SCENA W PRACOWNI W BŁĘKITACH, 2006
Year: 2006
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: 2006 [farbą] | KBereźnicki [wydrapane] p.d. wydrapane: Scena w pracowni | w błękitach | 2006 | KBereźnicki na odwr. na płótnie u góry: Kiejstut Bereźnicki | W pracowni. 2006 .
Artist: Zbysław Marek Maciejewski
Title: OGRÓD, 1983
Year: 1983
Tools: acrylic, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Zb Maciejewski | 17. III. 1983
Artist: Jerzy Bereś
Title: OSŁONA NA BIODRA, 1968
Year: 1968
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: OSŁONA NA BIODRA – REKWIZYT DO MANIFESTACJI, lata 70. XX w. drewno z wyżłobionymi wgłębieniami na uda, genitalia i pośladki, odcisk dłoni i napis zieloną farbą ol. 2 części połączone sznurem, zestawione – ok. 25 x 35 x 14 cm sygn. zieloną farbą na przedniej części: JBereś (do góry nogami) Osłona była używana przez Beresia podczas manifestacji artystycznej Przepowiednia I (Akt twórczy) w Galerii Foksal w Warszawie w 1968 (dokumentacja fotograficzna). Por. reprodukcja w: - J.Bogucki, Sztuka Polski Ludowej , Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1983, il. 120, s. 338.
Artist: Zdzisław Beksiński
Title: KOMPOZYCJA, 1970
Year: 1970
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie na płycie: BEKSIŃSKI | 1970 Na odwrocie na płycie nalepka: AUTORE: BEKSIŃSKI X. Biennale | Internazionale d’Arte | Premio del Fiorino | PALAZZO STROZZI | FIRENZE | 8 Maggio 1971 | 20 Giugno 1971 | XX PREMIO DEL FIORINO Obraz wystawiany i opisany: - 20 Premio del fiorino Biennale intrenazionale d’arte , Firenze 1971 (Unione Fiorentina), 8 maja - 20 czerwca 1971, kat.
Artist: Jacek Pałucha
Title: DWIE GRACJE, 2012
Year: 2012
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J. Pałucha 2012
Artist: Michał Moląg
Title: Z CYKLU LASKI, 2008
Year: 2008
Tools: oil
Surfaces: board
Description: IInformacje o dziele: Obraz wystawiany: - Michał Moląg - Miłość spod wycieraczki , Galeria Stara Prochownia, Warszawa 7 - 20 VI 2009; - Michał Moląg - Horyzont zdarzeń , Galeria Stara Prochownia, Warszawa 27 V - 27 VI 2011.
Artist: Tomasz Tatarczyk
Title: FIORDY NORWESKIE, 2008
Year: 2008
Tools: mixed
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: TOMASZ TATARCZYK 08
Artist: Jan Lebenstein
Title: FIGURA, 1959
Year: 1959
Tools: ink, feather
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d: LEBENSTEIN 59
Artist: Roman Opałka
Title: MARTWA NATURA, OK. 1955
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: na odwr. na blejtramie napis: R. OPAŁKA Pochodzenie: Kolekcja prywatna; wcześniej w zbiorach rodziny artysty.
Artist: Tadeusz Dominik
Title: GOBELIN, 1985
Year: 1985
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. tkana l.d.: TD (monogram wiązany), p.d.: 85
Artist: Jan Tarasin
Title: BEZ TYTUŁU, 1992
Year: 1992
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. białą kredką l.d.: Jan Tarasin 92 , p.d. ołówkiem: JTarasin 92
Artist: Jan Lebenstein
Title: FIGURA OSIOWA, 1960
Year: 1960
Tools: ink, feather
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. dł. l.d.: LEBENSTEIN 60 p.d. dedykacja nieczytelna: pour Monsieur A...
Artist: Jan Lebenstein
Title: JEDNOROŻEC, 1963
Year: 1963
Tools: ink, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. długopisem l.d.: Lebenstein 1963 poniżej ołówkiem: Lebenstein 63 na odwr. ołówkiem śr.: Lebenstein 63 , poniżej: a John Guiton