Artist: Władysław Chmieliński
Title: LWÓW. WIDOK NA PREZBITERIUM KATEDRY
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: LWÓW. WIDOK NA PREZBITERIUM KATEDRY, KAPLICĘ BOIMÓW I RATUSZ, przed 1939 34,3 x 24,5 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: Wł. Chmieliński. | Warszawa.
Verified Artist: Yes
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: ANEMONY - PĄK I ROZKWITŁY KWIAT
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 28 x 32,2 cm (w świetle passe-partout) sygn. ołówkiem p.d.: LWyczółk Obraz pochodzi ze znanej krakowskiej kolekcji profesora Kazimierza Kostaneckiego. Kazimierz Kostanecki (1863-1940), lekarz, wybitny anatom, profesor i rektor (1913-1916) Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezydent Krakowa w latach 1914-1918. Kolekcjoner i znawca sztuki; posiadał znakomita kolekcję obrazów i rzeźb znanych polskich artystów, m.in. Grottgera, Matejki, Norblina, Malczewskiego, Fałata, Axentowicza, Wyczółkowskiego, Chełmońskiego, Pugeta. W dniu 6 listopada 1939 Kazimierz Kostanecki wraz z grupą profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego został aresztowany przez hitlerowców (Sonderaktion Krakau) i wywieziony do obozu koncentracyjnego w Sachsenhausen, gdzie zmarł. W 1939 kolekcja Kostaneckiego została zdeponowana w Muzeum Narodowym w Krakowie; w 1956 część obrazów została zakupiona do zbiorów Muzeum, a część pozostała w rękach rodziny.
Artist: Mikołaj Michajłowicz Aleksiejew
Title: PORTRET W NIEBIESKIEJ SUKIENCE, OK. 1840
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PORTRET DZIEWCZYNKI W NIEBIESKIEJ SUKIENCE, ok. 1840 17,7 x 14,6 cm (w świetle passe-partout) sygn. ołówkiem po prawej cyrylicą: Aleksiejew
Artist: Mikołaj Michajłowicz Aleksiejew
Title: PORTRET DZIEWCZYNKI Z PSEM, OK. 1840
Tools: watercolor, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 18 x 14,6 cm (w świetle passe-partout) sygn. ołówkiem po prawej cyrylicą: Aleksiejew Na odwrocie napis atramentem: Dieses Bildern, das Ihnen so gut | gefallen hat, sendet [Ihen?] Ihre Freundin | zum [.... .... ...] | Tag von 27/III - 39
Artist: Władimir Jegorowicz Makowski
Title: ACH, TE MUCHY!, 1890
Year: 1890
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 23 x 16 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: V Makovskiź | 1890 W latach 1953-1956 obraz był zdeponowany w Muzeum Narodowym w Warszawie (nr inw. Dep. 189285).
Artist: Julian Fałat
Title: ZIMA. CHATY W WITKOWIE, 1910
Year: 1910
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, ołówek, papier naklejony na tekturę sygn. l.d.: JFałat Witków Nowy 1910 Na odwrocie tektury u dołu napis atramentem: 12 pośrodku nalepka Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie (druk, atrament): No 16915 Autor Juljan (sic!) Fałat | Tytuł Zima Rodzaj dzieła akw. | cena 250. własność - Data nadesłania 22/3 1911 Jak wskazuje zachowana i opisana wyżej nalepka, w roku 1911 obraz pt. Zima był wystawiony w TZSP w Warszawie. Porównaj: - Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1911 [tekst polski i rosyjski] Warszawa 1912, s. 33 (dzieła wystawione), s. 49 - 51 (dzieła nabyte); - J. Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław 1969, s. 83-84.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: STAROŚĆ I MŁODOŚĆ, PRZED 1927
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel, akwarela, papier na tekturze 68 x 48,5 cm (w świetle oprawy) sygn. p.d.: T. Axentowicz Na odwrocie nalepka wystawowa (druk, atrament): WYSTAWA NIEZALEŻNYCH | W KRAKOWIE | Data przyjęcia 20/IV 1927 | Autor Axentowicz Teodor | Tytuł „Starość i młodość“ | Rodzaj past. Rozmiar - | Cena - Nr. 308.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: DZIEWCZYNA W CZERWONEJ CHUSTCE
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 46,5 x 32,5 cm (w świetle ramy) sygn. p.d.: T. Axentowicz Na odwrocie karta maszynopisu z cytatami fragmentów recenzji dotyczących malarstwa artysty.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: MODLITWA, PRZED KAPLICZKĄ, 1929
Year: 1929
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wlastimil Hofman | 1929 Na krośnie po dwa stemple odnoszące się do wymiarów: 65 i 46
Verified Artist: Yes
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: FRYZ DEKORACYJNY - CHRYZANTEMY
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: FRYZ DEKORACYJNY - CHRYZANTEMY RÓŻNOBARWNE 46,5 x 92,7 cm (w świetle passe-partout) sygn. l.d.: LWyczół Obraz pochodzi ze znanej krakowskiej kolekcji profesora Kazimierza Kostaneckiego. Kazimierz Kostanecki (1863-1940), lekarz, wybitny anatom, profesor i rektor (1913-1916) Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezydent Krakowa w latach 1914-1918. Kolekcjoner i znawca sztuki; posiadał znakomita kolekcję obrazów i rzeźb znanych polskich artystów, m.in. Grottgera, Matejki, Norblina, Malczewskiego, Fałata, Axentowicza, Wyczółkowskiego, Chełmońskiego, Pugeta. W dniu 6 listopada 1939 Kazimierz Kostanecki wraz z grupą profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego został aresztowany przez hitlerowców (Sonderaktion Krakau) i wywieziony do obozu koncentracyjnego w Sachsenhausen, gdzie zmarł. W 1939 kolekcja Kostaneckiego została zdeponowana w Muzeum Narodowym w Krakowie; w 1956 część obrazów została zakupiona do zbiorów Muzeum, a część pozostała w rękach rodziny.
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: STAW W LESIE. STUDIUM PEJZAŻOWE
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M. G. Wywiórski
Artist: Roman Kochanowski
Title: JESIEŃ, PO 1900
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: R. Kochanowski
Artist: Stanisław Żukowski
Title: JESIEŃ NAD WODĄ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: S Żukowski
Artist: Stanisław Czajkowski
Title: KOŚCIÓŁEK W GÓRACH, 1926
Year: 1926
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: STANISŁAW CZAJKOWSKI | 1926. Inne obrazy artysty przedstawiające ten sam drewniany kościołek reprodukowane były w „Sztukach Pięknych“ (R. 3, 1926/27, il. na s. 143; R. 6, 1930, il. na s. 266).
Artist: Marian Kratochwil
Title: NIEDZIELA W OżOMLI, 1934
Year: 1934
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Marjan Gleb Kratochwil 1934 Obraz - wyróżniony brązowym medalem w 1936 na Salonie TZSP w Warszawie - przedstawia ludową zabawę we wsi Ożomla (Ukraina, dawny powiat jaworowski w woj. lwowskim). Ze szkicowników artysty znane są rysunkowe szkice do tej kompozycji przedstawiające tańczące pary (por.: M. Kratochwil, Szkicownik kresowy, Londyn 1958). Obraz opisany i reprodukowany, m.in. w: - Salon 1936. Przewodnik 118. Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Warszawa grudzień 1936, s. 24, nr kat. 46, il.; - Sprawozdanie Komitetu Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie za 1936 rok, Warszawa [1937], s. 6 (Nagrody na Salonie 1936); - „Światowid“, 10 IV 1936, il. s. 24 (całostronicowa repr. barwna).
Artist: Ludwik Gędłek
Title: TARG NA KLEPARZU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: L. Gędłek Wien Na krośnie mała nalepka z rękopiśmiennym napisem: 71 | Gedlek. Ponadto napisy kredką - kilka grup cyfr. Rozbudowana i tłumna - pełna drobnych rodzajowych epizodów z udziałem ludzi i zwierząt - scena z targu na Kleparzu, dawnym przedmieściu Krakowa. W głębi widoczne są wieże i bryła kościoła św. Floriana, patrona Kleparza.
Artist: Witold Pruszkowski
Title: LIRNIK, OK. 1888-1890
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: pastel, karton naklejony na tekturę sygn. l.d.: Witold Pruszkowski Na odwr. nalepka Salonu Sztuki St. Kulikowskiego w Warszawie Witold Pruszkowski był mistrzem pastelu, uzyskującym w tej technice szczególne niuanse koloru, puszystość materii, miękkie refleksy światła, zwiewność i zjawiskowe niedopowiedzenie przedstawień i zatopienie kształtów wśród walorów barw. Wszelkie cechy mistrzostwa artysty niesie także prezentowany tu Lirnik . Porównaj: - D. Suchocka, Witold Pruszkowski. Katalog wystawy monograficznej, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Muzeum Narodowe w Warszawie, Poznań 1992, s. 150, nr kat. 124, 125 (II. Akwarele i rysunki) oraz s. 95 (I. Obrazy olejne i pastele, nr kat. 105, Płanetnik)
Artist: Adriano Cecioni
Title: DZIECKO Z KOGUTEM
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wys. 42 cm (wys. całkowita 50 cm) sygn.: Adriano Cecioni | Firenze oraz L. Martin | fondeur , wybity numer 210 Rzeźba Dziecko z kogutem , nazywana też Chłopcem z kogutem jest bodaj najpopularniejszą pracą artysty (Galeria d’Arte Moderna w Palazzo Pitti we Florencji), znaną z licznych odlewów. Wykonana w 1868 roku, prezentowana była w 1870 na wystawie w Paryżu wywołując entuzjazm.
Artist: Ludwik Gędłek
Title: DZIECIĘCE GOSPODARSTWO, OK. 1880
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: L. Gędłek Wien Na odwrocie duży, częściowo zatarty stempel wiedeńskiej firmy z materiałami malarskimi.
Artist: Maksymilian Antoni Piotrowski
Title: SZCZęśCIE MACIERZYńSKIE, 1847-1857
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: /./ P /./ otrowski Obraz znany również pod tytułami: Macierzyństwo / Szczęście macierzyńskie / Moja kochana matuleńka / Miłość macierzyńska Maksymilian Piotrowski w swojej malarskiej twórczości kilkakrotnie powracał do tematu macierzyństwa i relacji między matką i dzieckiem. Obrazy takie znajdujemy wśród prac artysty wymienionych w monografii opracowanej Marię Puciatę-Pawłowską (patrz niżej bibliografia). Nie wszystkie są nam dziś znane, niektóre z nich - odnotowane w katalogach wystaw z połowy XIX wieku - znikły zapewne w prywatnych zbiorach w Europie czy Stanach Zjednoczonych. Tym większe zainteresowanie budzi więc prezentowany tu obraz, który łączyć można z twórczością Piotrowskiego z okresu przypadającego na połowę XIX wieku. Na wystawach w Berlinie i Krakowie artysta pokazał wówczas trzy kompozycje odnoszące się do uczuciowej bliskości matki i dziecka. W roku 1848 w Królewskiej Akademii Sztuki w Berlinie wystawił Szczęście macierzyńskie , obraz przedstawiający kobietę w „kostiumie z Oderbruch“. Później, w TPSP w Krakowie, w roku 1858 pokazał Moją kochaną matuleńkę , a w roku 1860 Miłość macierzyńską . I choć dzisiaj nie wiemy na pewno, jak wyglądały te kompozycje - ówczesne katalogi nie podają ani wymiarów, ani ich reprodukcji - to jednak wydaje się, że prezentowany tu obraz... więcej
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET ŻONY, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, płótno naklejone na płytę sygn. p.g.: J Malczewski Maria z Gralewskich Malczewska (zm. 1945) od 1887 żona Jacka Malczewskiego, matka Julii Malczewskiej (1889-1938) późniejszej Meyznerowej i Rafała Malczewskiego (1892-1965), malarza i literata.
Artist: Jan Stanisławski
Title: ZAROŚLA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JAN STANISŁAWSKI Na odwrocie stempel: JAN STANISŁAWSKI | ZE SPUŚCIZNY | POŚMIERTNEJ | [podpis] Janina Stanisławska. Powyżej niebieską kredką naniesiony numer 234 (w kółku). „Bohaterami“ swoich obrazów Stanisławski często czynił drobne, zwykłe rośliny, np. dziewannę, bodiaki czy osty. Tak i w tym obrazie na pierwszy plan wysunął wątłe łodygi polnych kwiatków przedstawionych na tle zielonych zarośli.
Artist: Erno Erb
Title: NA TARGU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: E Erb Na odwrocie niebieską kredką napis: 5428
Artist: Wilhelm Kotarbiński
Title: ULICZKA W RZYMIE, OK. 1880
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Kotarbińsk/./ | Roma Na odwrocie w górnej części ołówkowy szkic dwóch postaci. U dołu ołówkiem napis: Kotarbiński/../ | 83212
Artist: Jacek Malczewski
Title: WYSPA UMARŁYCH, OK. 1885
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J Malczewski Obraz Malczewskiego jest szkicową, swobodną trawestacją motywu przejętego z Wyspy umarłych , sławnego dzieła szwajcarskiego malarza Arnolda Böcklina, który namalował pięć wersji tej kompozycji. Obrazy te różnią się między sobą szczegółami, ale zawsze występuje w nich łódź z biało odzianą postacią przewoźnika. W opracowaniu böcklinowskiego tematu Malczewski pominął ten ważny szczegół, lecz mimo to jego obraz nastrojem i kolorytem bliski jest pierwowzoru i pozwala ustalić, że artysta oparł się na trzeciej wersji Wyspy umarłych (1883, Nationalgalerie, Berlin). Temat przejęty z dzieła innego malarza świadczy o fascynacji i podziwie, jaki nasz artysta żywił dla sztuki Arnolda Böcklina. W załączeniu ekspertyzy E. Charazińskiej i A. Ławniczakowej .
Artist: Władysław Chmieliński
Title: ZIMA NA WARSZAWSKIEJ STARÓWCE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński
Verified Artist: Yes
Artist: Erno Erb
Title: ZIMĄ WE LWOWIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: E Erb
Artist: Johannes Bartholomeus Duntze
Title: NAD FIORDEM, 1871
Year: 1871
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J. Duntze. 1871.
Artist: Aleksander Świeszewski
Title: ZACHÓD SŁOŃCA NAD JEZIOREM ALPEJSKIM, 1887
Year: 1887
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: A. v. Swieszewski | 1887 Na górnej listwie krosna trudne do odczytania napisy czerwoną kredką i tuszem, na listwie dolnej niebieską kredką: 66 – 33. Na ramie resztka nalepki w fragmentami niemieckiego tekstu wpisanego atramentem.
Artist: Juliusz Kossak
Title: POWRÓT Z POLOWANIA, 1870
Year: 1870
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Juliusz Kossak | 1870 na odwrociu nalepki: - 1. TZSP w Warszawie; - 2. nalepka wystawy (druk, atrament): ZWIĄZEK POWSZ. ARTYSTÓW POLSKICH | W KRAKOWIE | data przyjęcia 17/I. 1935 | Autor Juljusz Kossak | Tytuł „Powrót z polowania“ | Wystawa Jubileuszowa Jul. Kossaka | Rodzaj Rozmiar | cena W.P. Berezyński /.../ N 54; - 3. nalepka firmy W KOLLER & comp. (z tekstem niemieckim) Jak można wnioskować z zachowanych nalepek wystawowych i Sprawozdania TZSP obraz był wystawiony w Warszawie na Pośmiertnej Wystawie Juliusza Kossaka w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w roku 1899 oraz w Krakowie na Jubileuszowej Wystawie prac artysty urządzonej w roku 1925 przez Związek Polskich Artystów plastyków w „Domu Artystów“ przy Placu Św. Ducha. Obraz wymieniony w: - Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1899, Warszawa 1900, s. 35; - J. Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969, s. 160, 161.
Artist: Karl Mohr
Title: POLOWANIE Z OGARAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: K. Mohr
Title: HUZARZY PRUSCY NA ZWIADACH
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: NIEROZPOZNANY MALARZ NIEMIECKI (?) czynny w 2. połowie XIX wieku sygn. niewyraźnie p.d.: Louis [.....] 18[..] Na odwr. ołówkiem: Preussische | Leib Garde | Husaren Regiment Obraz przedstawia żołnierzy Przybocznego Pułku Huzarów Gwardii, sformowanego w roku 1815 w Poczdamie.
Artist: Zygmunt Rozwadowski
Title: UŁAN Z KONIEM. NA KWATERĘ, 1918
Year: 1918
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Z. Rozwadowski | 1918.
Artist: Stanisław Wolski
Title: POLOWANIE W OŁYCE, 1889
Year: 1889
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Stanisław Wolski | 1889 r. Ołyka
Artist: Hipolit François Moreau
Title: PIQUER RELAIS, 1895
Year: 1895
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: HIPOLIT MOREAU (Dijon 1832 - Neuilly 1927) PROSPER LECOURTIER (Gremilly 1851 - Paryż 1924) sygn.: Hip. Moreau, Lecourtier oraz znakiem giserskim Société de Bronze de Paris Rzeźba reprodukowana i opisywana w: - Pierre Kjellberg, Les Bronzes du XIX Siecle, Dictionnaire des Sculptures, s. 509, il.; - Michael Forrest, Art Bronzes, s. 213, il., s. 230, il., fragment; - Harold Bergmann, Bronzes, Sculptors and Founders 1800-1930, t. IV, s. 1090, il. Bardzo znana rzeźba autorstwa dwóch francuskich rzeźbiarzy Hipolita Moreau i Prospera Lecourtiera, przy czym Moreau wykonał postać myśliwego, zaś Lecourtier był autorem sylwetek psów. Pierwszy raz wystawiana w Paryżu w 1900 roku wzbudziła powszechny podziw. W ilustrowanym katalogu do tej wystawy pojawił się inny tytuł, a mianowicie Piquer au Limier. W Anglii do dzisiaj nosi tytuł Huntsmann. Bergmann w swoim katalogu mylnie datuje rzeźbę na rok 1870. Istnieje mniej znana wersja tej figury - myśliwy z jednym psem (kolekcja Stephena Newmana z New Jersey).
Artist: Tomasz Tatarczyk
Title: OKNO, 2006
Year: 2006
Tools: acrylic
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. oł. p.d.: TOMASZ | TATARCZYK | 2006
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: SANNA
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A Wierusz-Kowalski Na odwrocie stara nalepka monachijskiej galerii (druk, stempel): Galerie Heinemann, München | 11322 | FOTO
Artist: Kazimierz Alchimowicz
Title: CYGANKA, 187(?)
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: [.] Alchimowicz 187[?] na dolnej listwie krosna napis atramentem: Alchimowicz [...] | nr 57/1881. Ponadto na listwach bocznych nalepki wystawy w Muzeum Wielkopolskim w Poznaniu w roku 1932 oraz Salonu Sztuki w Poznaniu. Wczesny obraz artysty, jeden z obrazów przedstawiających malowane przezeń na z tzw. „główki kobiece“ i „typy wschodnie“.
Artist: Tadeusz Ajdukiewicz
Title: JEŹDŹCY W STEPIE, 1911
Year: 1911
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Tadeusz Ajdukiewicz | 1911
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: SOSNY, 1921-1924
Tools: crayon
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: autorska dedykacja p.d.: Kostkowi od nas | obojga L. Wyczół 1924. | 24/II Na odwrocie napis piórem: Jadwidze synowej mojej w dniu 15.X. 1924 r. | K. Laszczka Rysunek pochodzi ze zbiorów rodziny Konstantego Laszczki (1865-1956), znakomitego artysty-rzeźbiarza, profesora ASP w Krakowie (lata 1900-1935) i rektora tej uczelni (1911/1912). Był prezentem Wyczółkowskiego dla Laszczki, długoletniego, serdecznego przyjaciela malarza. Rysunek powstał zapewne podczas którejś z wycieczek Wyczółkowskiego do Puszczy Białowieskiej (teka grafik Wrażenia z Białowieży ) lub Borów Tucholskich. Artysta często „zapuszczał się“ w głąb tych lasów „od świtu do wieczora“ rysując drzewa i motywy leśne. O jego wyprawach w Bory Tucholskie barwnie pisze zaprzyjaźniony z artystą inż. Kazimierz Szulisławski, nadleśniczy z Różanej k. Bydgoszczy (patrz: K. Szulisławski Łowca światła, [w:] Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia, oprac. M.Twarowska, Wrocław 1960, s. 288-290).
Artist: Julian Fałat
Title: POLOWANIE NA POLESIU
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JFałat | polesie na odwrocie napis atramentem: Obraz J. Fałata | polowanie na polesiu (!) | /.../ [podpis nieczytelny] W załączeniu ekspertyza p. Katarzyny Łomnickiej z 20 VIII 2011.
Artist: Willy Lorenz
Title: BAŻANTY NA SKRAJU LASU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Willi Lorenz.
Artist: August Johann Baptist Weber
Title: LETNI PORANEK
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Weber
Artist: Josef Schoyerer
Title: PEJZAŻ
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: J. Schoyerer Na odwrocie napis ołówkiem: [.........] | Schoyerer. [.........] Obraz z prawem wywozu.
Artist: Wojciech Weiss
Title: PEJZAŻ Z OKOLIC KALWARII
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WWeiss (inicjały wiązane)
Artist: Tadeusz Popiel
Title: Z TATR
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Tadeusz Popiel Obraz opisany i reprodukowany, m.in. w: - [kat.] Nineteenth Century Polish Paintings, A Loan Exhibition, June 1st to July 1st, 1945, Sponsored by the Friends of Polish Art, Arranged by Bolesław Mastai, The Detroit Institute of Arts, Detroit 1945, s. 11, 45, il.; - Malarze polscy / Peintres polonais / Polish Painters (1850-1950) [tekst Wł. Jaworska], Montreal 1989, [wystawa w Sali Honorowej Ratusza w Montrealu z okazji wizyty Jana Pawła II], s. 85, il. 65.
Artist: Francois Severdonck van
Title: PTAKI, 1871
Year: 1871
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: F: Van Severdonck | f 1871
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: MADONNA Z DZIECIĄTKIEM, OK. 1950
Tools: tempera, gouache
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Z. STRYJEŃSKA Obraz opisany i reprodukowany w: - Zofia Stryjeńska 1891-1976. Wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie październik 2008 styczeń 2009, [koncepcja, układ oraz redakcja naukowa Światosław Lenartowicz], Kraków 2008 (wyd. II poprawione Kraków 2009), s. 332, nr III.I.I.12, il.; - Aukcja prac Zofii Stryjeńskiej obrazy, ilustracje, książki, sztuka użytkowa, 4 września 2009 [katalog] Dom Aukcyjny Rempex, Warszawa 2009, s. 22, nr kat. 026, il.
Artist: Jerzy Kossak
Title: UŁANI W POŚCIGU, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jerzy Kossak 1927 Na odwrocie napis niebieską kredką: 6440
Artist: Wojciech Kossak
Title: NAPOLEON ZE SZTABEM, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: NAPOLEON ZE SZTABEM OBSERWUJĄCY PRZEPRAWĘ WOJSK PRZEZ BEREZYNĘ, 1923 sygn. p.d.: Wojciech Kossak | 1923
Artist: Feliks Franić (Franicz)
Title: NA KWATERĘ, 1928
Year: 1928
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: NA KWATERĘ. SZWOLEŻEROWIE PRZED DWOREM, 1928 Epizod z wojen napoleońskich sygn. p.d.: Feliks Franić | 1928 Na listwach krosna cztery stemple krakowskiego składu materiałów malarskich: ISKRA & KARMAŃSKI | KRAKÓW Obraz przedstawia żołnierzy 1. Pułku Lekkokonnego (Polskiego) Gwardii Cesarskiej (Szwoleżerów) przybyłych na kwaterę do polskiego dworu i serdecznie witanych przez gospodarzy. Pułk ten istniał w latach 1807-1815; jego dowódcą był gen. Wincenty Krasiński. Szwoleżerowie wsławili się, m.in. szarżą na przełęczy Somosierra (1808) oraz w bitwach pod Wagram (1909), nad Berezyną (1812) i pod Hanau (1813).
Artist: Wojciech Kossak
Title: SZARŻA UŁANÓW POD ROKITNĄ, 1934
Year: 1934
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wojciech Kossak | 1934 Obraz przedstawia szarżę ułanów 2. szwadronu II Brygady Legionów Polskich, którzy - prowadzeni przez rotmistrza Zbigniewa Dunin-Wąsowicza - 13 czerwca 1915 pod Rokitną zaatakowali pozycje rosyjskie i w ciągu 15 minut przedarli się przez trzy linie nieprzyjacielskie. Tę - nazywaną drugą Somosierrą - bohaterską szarżę polskich ułanów Wojciech Kossak malował już w roku 1916; powstały wówczas dwa obrazy przedstawiające atakujących ułanów w ujęciu frontalnym, a różniące się między sobą głównie szczegółami ich umundurowania. Do Rokitny artysta powrócił także w latach 1934-1936, kiedy to 2. Pułk Szwoleżerów Rokitniańskich zamówił u niego obraz przedstawiający słynną szarżę. Powstała wówczas odmiennie ujęta kompozycja, która - ze względu na popularność tematu - została powtórzona przez artystę jeszcze w dwóch replikach. Jedną z nich jest prezentowany tu obraz, wersja pierwotna znajduje się w zbiorach Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. (porównaj reprodukcje w albumie: K. Olszański, Wojciech Kossak, wydanie czwarte, Wyd. Ossolineum, Wrocław 1990, il. 44 (w tekście) oraz il. 208 (rok 1916), il. 209 (rok 1934; zbiory MWP) .
Artist: Jan Matejko
Title: SZKIC POSTACI MłODZIEńCA DO "DZIEWICA ORLEAńSKA"
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: oznaczony monogramem wiązanym p.d.: JM Nad obrazem Dziewica Orleańska, przedstawiającym tryumfalny wjazd Joanny d’Arc do Reims po zwycięstwie nad Anglikami odniesionym 17 lipca 1429 pod Orleanem, Matejko pracował w latach 1884-1886. Prezentowany rysunek jest jednym ze szkiców do tego obrazu – postać młodzieńca o nagim torsie artysta przeniósł na płótno, wiernie powtarzając jej gest i ruch; odnaleźć ją można po lewej stronie obrazu, wśród tłumu witającego Joannę. Według sekretarza artysty, Mariana Gorzkowskiego do postaci młodzieńca pozował jeden z synów Matejki. Znane są także inne studia rysunkowe do Dziewicy Orleańskiej: szkicownik z lat 1884-1888 w zbiorach warszawskiego Muzeum Narodowego, szkice ołówkowe w Muzeum Narodowym w Krakowie. Wiadomo też o czterech szkicach, które były własnością Gorzkowskiego. Porównaj: K. Sroczyńska [red.], Matejko. Obrazy olejne. Katalog, Warszawa 1993, s. 213-216, nr kat. 248 [tu dokładny opis i historia obrazu olejnego, jak również pełna dotycząca go bibliografia].
Artist: Józef Brandt
Title: Szkice - tryptyk
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Artist: Czesław Borys Jankowski
Title: LIS, 1890
Year: 1890
Tools: ink, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: C. Jankowski 90. | Paryż Na odwrocie oprawy stempel: Urzędu Konserwatorskiego m. st. Warszawy przy ul. Senatorskiej 14 ze zgodą na wywóz obiektu za granicę. Ponadto nalepka (druk): PROVINCETOWN ART GALLERY | PICTURES AND FRAMING | 112-51 QUEENS BOULEVARD | NEAR 76TH AVENUE | FOREST HILLS, L.I. 80. 8-3253 Rysunek powstał jako jedna z sześciu ilustracji do - opowiadającej historię oswojonego lisa - noweli Adolfa Dygasińskiego, opublikowanej w roku 1890 na łamach „Tygodnika Ilustrowanego“ (2. półrocze, nr 45-48, 50 i 52). Nasz rysunek - ilustrujący kolejny, czwarty odcinek noweli i opatrzony podpisem „...już dopadł do niego Kosmal ze wzniesionym rydlem...“ - zamieszczony został w 48. numerze pisma, na stronie 337.
Verified Artist: Yes
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: DWOREK W GOŚCIERADZU, 1929
Year: 1929
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, ołówek, papier naklejony na tekturę 21,3 x 26,2 cm (w świetle passe-partout) sygn. i dedykacja wzdłuż dolnej krawędzi od lewej: Biskupowi Godlewskiemu w hołdzie LWyczół 1929 Akwarelę - jak wskazuje umieszczona na niej dedykacja - artysta ofiarował ks. biskupowi Michałowi Godlewskiemu (1872-1956), wybitnemu historykowi kościoła, w latach 1903-1916 profesorowi Akademii Teologicznej w Petersburgu, a od 1927 profesorowi Uniwersytetu Jagiellońskiego. Drewniany dworek w Gościeradzu Wyczółkowski kupił w roku 1922, a w 1933 przebudował go na murowany. Dworek malował wielokrotnie - akwarelą i olejno - przedstawiał go także w litografii. Malował także otaczający dwór sad i park ze wspaniałymi świerkami (teka grafik Gościeradz, 1923).
Artist: Władysław Chmieliński
Title: KOŚCIÓŁ BERNARDYNÓW WE LWOWIE, PRZED 1939
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: KOŚCIÓŁ BERNARDYNÓW WE LWOWIE, przed 1939 24,5 x 16,5 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: Wł. Chmieliński | Warszawa.
Verified Artist: Yes
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: LILIE
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 110 x 28,5 cm (w świetle passe-partout) sygn. l.d.: LWyczół. Obraz pochodzi ze znanej krakowskiej kolekcji profesora Kazimierza Kostaneckiego. Kazimierz Kostanecki (1863-1940), lekarz, wybitny anatom, profesor i rektor (1913-1916) Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezydent Krakowa w latach 1914-1918. Kolekcjoner i znawca sztuki; posiadał znakomita kolekcję obrazów i rzeźb znanych polskich artystów, m.in. Grottgera, Matejki, Norblina, Malczewskiego, Fałata, Axentowicza, Wyczółkowskiego, Chełmońskiego, Pugeta. W dniu 6 listopada 1939 Kazimierz Kostanecki wraz z grupą profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego został aresztowany przez hitlerowców (Sonderaktion Krakau) i wywieziony do obozu koncentracyjnego w Sachsenhausen, gdzie zmarł. W 1939 kolekcja Kostaneckiego została zdeponowana w Muzeum Narodowym w Krakowie; w 1956 część obrazów została zakupiona do zbiorów Muzeum, a część pozostała w rękach rodziny.
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET MIECZYSŁAWA GĄSECKIEGO, LIPIEC 1921
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. wzdłuż krawędzi p.d.: J Malczewski. 1921. napis autorski wzdłuż krawędzi l.d.: Lusławice lipiec na odwr. nalepka wystawy „Jacek i Rafał Malczewscy“; 25 III 2011 - 4 IX 2011 w Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu Mieczysław Gąsecki (1883 - 1948), malarz i konserwator był wieloletnim serdecznym i zaufanym przyjacielem Malczewskiego. Zwany przez niego „Goniem“ pomagał artyście w wielu sprawach, także przy malarskich pracach techniczno-konserwatorskich. Przygotowywał tzw. podmalówki, był również modelem do wielu obrazów Jacka Malczewskiego (np. Młoda Polska z roku 1917 czy Przekazanie palety z roku 1922; oba w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie). Obraz był eksponowany w Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu w terminach: 19 V 2005 - 4 XI 2009 i 9 III 2011 - 19 IX 2012. Obraz opisany i reprodukowany w: - [Z. K. Posiadała] Jacek Malczewski (1854-1929) W 150. rocznicę urodzin i 75. rocznicę śmierci, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, [dodruk; wyd. rozszerzone] Radom 2009, s. 180, nr kat. II/29; il. na s. 99.
Artist: Alfons Karpiński
Title: ŻÓŁTE RÓŻE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po prawej: A. Karpiński Na odwrocie dwukrotnie - ołówkiem i niebieską kredką - sygnatura artysty: A. Karpiński ponadto napis dot. wymiarów obrazu: 35/ 50 1/2
Artist: Zdzisław Jasiński
Title: WIOSNA. DZIECI W OKNIE, 1930-1931
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ZD. JASIŃSKI Na odwrocie, na górnej listwie krosna napis: inw. 50. Obok zachowana szczątkowo nalepka wystawy w TZSP w Warszawie (druk, atrament) z czytelnym fragmentem tekstu: 18015 Autor /..../ ław 18015 | Tytuł Wiosna wykonanie ol. | /.../Data Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty. Obraz wymieniony w: - Wielka wystawa wiosenna , Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa maj 1931, s. 13, nr kat. 74; - K. Jerzmanowska, Zdzisław Jasiński 1863-1932. Malarstwo, rysunki, akwarele , Muzeum Łazienki Królewskie, Stara Kordegarda, Warszawa 1995, s. nlb., nr kat. 83 (uwaga: błędnie podana wysokość obrazu; własność rodziny artysty).
Artist: Franciszek Ksawery Lampi
Title: PORTRET MĘSKI, OK. 1830
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: na odwrocie napis na płótnie: Portret malowany | przez Lampiego Na g. listwie krosna i częściowo na płótnie przyklejona karta maszynopisu z orzeczeniem dr Kazimierza Buczkowskiego (Kraków, 25 III 1951). Autor orzeczenia bez zastrzeżeń potwierdza autorstwo Franciszka Lampiego, podając równocześnie wiadomość, że omawiany Portret męski stanowił pendant do Portretu kobiecego (para małżonków).
Artist: Kazimierz Stabrowski
Title: PORTRET CIEMNOWŁOSEJ, PRZED 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny żony artysty, Julii Stabrowskiej z Janiszewskich. W roku 1997 był pokazywany na wystawie kolekcji prac Kazimierza Stabrowskiego ze zbiorów prywatnych i Muzeum Narodowego w Warszawie urządzonej w Starej Kordegardzie w Łazienkach Królewskich w Warszawie Obraz wymieniony w katalogu wystaw: - Kazimierz Stabrowski 1869 - 1929. Kolekcja prac ze zbiorów prywatnych i Muzeum Narodowego w Warszawie [L. Skalska-Miecik przy współpracy K. Jerzmanowskiej], Muzeum Łazienki Królewskie Stara Kordegarda, Warszawa 1997, s. nlb. kat. nr 2.
Artist: Teodor Baltazar Stachowicz
Title: POŻAR KOŚCIOŁA OO. DOMINIKANÓW W KRAKOWIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: przypisany Prezentowany obraz przedstawia dramatyczne wydarzenia z historii Krakowa - wielki, trwający kilka dni pożar, który wybuchł 18 lipca 1850 roku i zniszczył ok. 10% powierzchni miasta, w tym liczne domy, pałace oraz kościoły i klasztory, m.in. oo. dominikanów i franciszkanów. Kościół dominikanów ucierpiał szczególnie - spłonęło całe wyposażenie wnętrza i runęło sklepienie świątyni. Zniszczeniu uległa też wolno stojąca wysoka wieża-dzwonnica, którą po kilku latach rozebrano (1861). Wydarzenia te znalazły odbicie w rysunkach i obrazach malowanych przez krakowskich artystów, m.in. J. Brydaka, K. Balickiego czy też Teodora Baltazara Stachowicza, który namalował kilka obrazów przedstawiających - bliskie naszemu obrazowi - sceny płonących budowli miasta (porównaj np.: W. Komorowski, I. Kęder, Ikonografia Kościoła Dominikanów i ulicy Grodzkiej w Krakowie , Katalog widoków Krakowa pod red. J. Banacha, t. 3, Kraków 2005).
Verified Artist: Yes
Artist: Gottfried A.M. Bachem
Title: TOWARZYSTWO PRZY STOLE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: G. Bachem
Artist: Herman Frederik Carel ten Kate
Title: PIĘKNA SZYNKARECZKA
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Herman ten Kate SK Napisy na odwrocie: 9595 | Feel | BU
Artist: Walter Heimig
Title: BAL
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d. charakterystycznym, stylizowanym podpisem artysty: W. Heimig Na odwrocie napis atramentem: Griggen ...; ponadto na ramie drukowana nalepka: KUNSTHANDLUNG | UND VERGOLDEREI | AUGUST GENNER & CO | GEGR. 1883 | DUISBURG ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Daniele Bucciarelli
Title: ZNALEZIONE GNIAZDKO, 1877
Year: 1877
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: D Bucciarelli | Roma 1877 Na odwrocie centralnie notatki ramiarskie (czarną kredką): No 6, 19 3/4 x 14 3/4 ; obok: 8916#; 763/105 ; ponadto (czarnym flamastrem): D. Bucciarelli | ROMA | 1877
Artist: Alexander Thiele
Title: OGRÓDEK KAWIARNIANY NAD STARNBERGERSEE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. THIELE Na odwrocie autorski napis: Cafegarten am Starnberger See | A. THIELE. Ponadto na płótno naklejona karta z niemieckim tekstem autorstwa Leonharda Pellotha traktującym o twórczości Alexandra Thiele.
Artist: Wojciech Weiss
Title: KWIATY W WAZONIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WWeiss (inicjały wiązane)
Artist: Wojciech Kossak
Title: PORTRET DAMY (W FOTELU), 1928
Year: 1928
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wojciech Kossak | 1923 Na krośnie cztery niewyraźne stemple: SKŁAD PAPIERU | R. ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW. BASZTOWA 11. Dwie nalepki wystawowe (druk, atrament, stempel): 1. na górnej listwie nalepka o treści: No ... 1928 | AUTOR Kossak Wojciech | TYTUŁ DZIEŁA Portret | RODZAJ DZIEŁA ol. | Cena... Podpis .. |||| Z boku wzdłuż lewej krawędzi tejże nalepki tekst: Zaniedbując umieszczenie niniejszej | karty na dziele zrzeka się tem samem | prawa do reklamacji za ewentualne | pomyłki |||| wzdłuż prawej krawędzi: Kartę niniejszą należy przykleić na | odwrotnej stronie dzieła. 2. na listwie dolnej nalepka wystawy w TZSP w Warszawie: 06161 Autor Kossak W 06161 | Tytuł Portret Rodzaj dzieła ol. | cena ... Właściciel Myszkowskiego Data 16 list. 1928 Obraz opisany i reprodukowany w: - [Kat.] Salon 1928. Przewodnik No 39. Tow. Zachęty Sztuk Pięknych Warszawa, grudzień 1928, s. 25, nr kat. 156, il. nlb. [Portret].
Artist: Alfons Karpiński
Title: PORTRET PANI S., 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po lewej: A. Karpiński | 1923. Na odwrocie napisy: - u góry ołówkiem: [nieczytelnie] AK4 ; - pośrodku autorskie napisy czerwoną i niebieską farbą lub tuszem: VIII WZB 1923. Kraków | I WZB 1926. Lwów TPSP | „Salon“ 1926. Warszawa | TZ [..]; u dołu niebieską kredką: Nr 10. Nalepki na odwrocie (druk, atrament): - u góry: KARPIŃSKI; - nalepka rękopiśmienna o treści: VIII. W.ZB. 1923. TSP Kraków | A. Karpiński | „Portret Pani S. | wł. pryw. Ponadto na odwrocie nalepki wystawowe (druk, atrament): - nalepka o treści: No II. 1926 | AUTOR A. Karpiński | TYTUŁ DZIEŁA Portret Pani S. | RODZAJ DZIEŁA ol. | Cena... Podpis A. Karpiński |||| Z boku wzdłuż lewej krawędzi tejże nalepki tekst: Zaniedbując umieszczenie niniejszej | karty na dziele zrzeka się tem samem | prawa do reklamacji za ewentualne | pomyłki |||| wzdłuż prawej krawędzi: Kartę niniejszą należy przykleić na | odwrotnej stronie dzieła; - nalepka wystawy w krakowskim TPSP o treści: TOW. PRZYJ. SZTUK PIĘKN. W KRAKOWIE | Autor | Tytuł dzieła Portret p. Sigerinowej (?) | Rodzaj dzieła ol. cena | Podpis autora A. Karpiński - na dolnej listwie ramy nalepka wystawy w warszawskim TZSP: 1662 Autor Karpiński Alfons | Tytuł Portret pani S. Rodzaj dzieła ol. | Cena Własność Data nadesłania 192. Obraz opisany m.in. w: -... więcej
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET KOBIECY, 1938
Year: 1938
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu: Witkacy [P] 1938 VIII | (T.E) Portret kobiety o dużych niebieskich oczach, małych czerwonych ustach, krótkich blond włosach ułożonych w fale, ubranej w suknię lub bluzkę z szyfonowym bądź koronkowym karczkiem, znakomicie wpisuje się w twórczość Witkacego końca lat 30. XX w. Wykonywane wówczas portrety są w przeważającej liczbie realistyczne, rysowane z fotograficzną wręcz wiernością, przy czym cechą charakterystyczną są stosunkowo duże, wyraziste, jakby szklane oczy intensywnie wpatrzone w widza. Zachowane portrety kobiece z tego okresu to głównie typ E, który zgodnie z Regulaminem założonej przez artystę w 1925 r. Firmy Portretowej „S. I. Witkiewicz” zakładał „dowolną interpretację psychologiczną, według intuicji Firmy”. W praktyce Witkacy wybierał ten typ dla przedstawienia wizerunków pięknych kobiet, zwłaszcza takich, które wyraźnie mu się podobały. Portret jest też z pewnością wyrazem ówczesnej mody na gwiazdę filmową o klasycznej kobiecej urodzie, podkreślonej przez odpowiednią fryzurę i uwodzicielski makijaż, a także leciutki, nieśmiały uśmiech.... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET HELENY BIAŁYNICKIEJ, 15 IV 1930
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PORTRET HELENY BIAŁYNICKIEJ-BIRULA, 15 IV 1930 sygn. l.d.: Witkacy | 1930 15/IV T (C+Co) Na odwrocie dwukrotnie, ołówkiem i tuszem, naniesiony numer: 148 . Ponadto stemple wystaw w Nowym Targu, Wrocławiu i Opolu w 1957 oraz w Warszawie w 1958 roku. Helena Białynicka-Birula była żoną Teodora, lekarza praktykującego w Zakopanem w latach 1928-1933. To właśnie Teodor Białynicki-Birula dostarczał Witkacemu kokainy do jego sławnych eksperymentów - rysowania portretów pod wpływem tego narkotyku. Portrety te były wykonywane w trakcie spotkań towarzyskich, tzw. „orgii“ (połączonych też z konsumpcją alkoholu) i nosiły oznaczenia T.C+Co (czasem symbol Co był zwielokrotniony). Według Regulaminu jednoosobowej Firmy Portretowej „S. I. Witkiewicz“, założonej przez Witkacego w roku 1925, taka adnotacja przy sygnaturze oznaczała typ portretu wykonywany pod wpływem kokainy, przy czym „charakterystyka modela“ była „subiektywna - spotęgowania karykaturalne tak formalne jak i psychologiczne niewykluczone. W granicy kompozycja abstrakcyjna, czyli tzw. Czysta Forma.“ Kokaina znacznie wzmaga energię (daje tzw. kopa), dzięki czemu artysta mógł wykonywać nawet kilkanaście portretów podczas jednego spotkania. Wszystkie one przechodziły na własność Teodora jako należność za narkotyk oraz opiekę lekarską w... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Hanna Rudzka-Cybisowa
Title: ORŁOWO
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: H. Rudzka C. Na odwr. oprawy napis: HANNA RUDZKA -CYBISOWA poniżej wypełniony ręcznie stempel kolekcji K. i W. Ochmanów poświadczony podpisem właściciela
Artist: Rafał Malczewski
Title: PEJZAŻ JESIENNY
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 37,5 x 55 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: Rafał Malczewski.
Artist: Eugeniusz Zak
Title: PORTRET MATKI ARTYSTY, 1905
Year: 1905
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Eug. ZAK | 05 Obraz pochodzi z kolekcji dr Stefanii Irwin-Zareckiej w Nowym Jorku. Uprzednio wystawiany był na aukcji w Hotel Drouot (Paryż, 1971) oraz Lipert Gallery (Nowy Jork, Brooklyn, 1983-84). Jeden z najwcześniejszych znanych obrazów Eugeniusza Zaka, wystawiony był w roku 1905 w paryskim Salonie Jesiennym (Salon d’Automne), w zespole dziesięciu prac młodego artysty (4 obrazy, 6 rysunków). Według Barbary Brus-Malinowskiej, autorki katalogu monograficznej wystawy Zaka w Muzeum Narodowym w Warszawie, obraz jest zapewne portretem matki artysty, Adeliny z Kroneblechów Zakowej, a „malowany w zgaszonych tonacjach i przeniknięty szarością przypomina portrety Olgi Boznańskiej“. Obraz opisany i reprodukowany w: - Catalogue de peinture, Dessin, Sculpture, Gravure, Architecture et Art Décoratif exposés au Grand Palais des Chapmps-Élysées du 18 octobre 1905 au 25 novembre 1905, [Salon d’Automne] Paris 1905, s. 173, kat. nr 1624; - M.R. [M. Rakowska], Artyści polscy w „Salonie“ paryskim, „Tygodnik Ilustrowany“ 1906, I półrocze, nr 3 z dn. 27 stycznia, s. 49; - M. Rola [M. Legutko], Eugeniusz Zak, „Pro Arte“ Polish Art in the World / Sztuka polska w świecie, [nr 1] Summer / lato 1987, [kwartalnik; New York], s. 5, il. na s. 7; - B. Brus-Malinowska, Eugeniusz... więcej
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: MARTWA NATURA Z MAKAMI, 1925
Year: 1925
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. wzdłuż dolnej krawędzi: W. Terlikowski 1925 (sygnatura naniesiona trzonkiem pędzla w mokrej, grubo nałożonej farbie) Na odwrocie - na płótnie, krośnie i nalepce - teksty francuskie dotyczące prawa własności i dziedziczenia obrazu. Ponadto na krośnie - częściowo zatarty - stempel galerii: F. DUPRE / 144, Faubourg Saint-Honore, 144 / [coin de la Rue de Berri, PARIS]
Artist: Zygmunt Menkes
Title: SŁONECZNIKI, PO 1940
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Menkes
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: SCENA ULICZNA W JAFFIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J ZUCKER Na odwrocie napis na krośnie: Zucker Jaffa
Artist: Rajmund Kanelba
Title: AUTOPORTRET W CZERWIENI, 1944
Year: 1944
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Kanelba | 1944 Na odwrocie napis czarną farbą: 1944 . Ponadto dwie nalepki londyńskiej firmy ramiarskiej James Bourlet & Sons. W roku 2003 obraz był w Roughton Galleries w Dallas (patrz niżej katalog), a reprodukowany jest w towarzyszącej wystawie publikacji przytaczającej tekst z książki (Paryż 1933) o Rajmundzie Kanelbie pióra André Salmon’a, wybitnego francuskiego poety, pisarza i krytyka sztuki. Obraz wymieniony i reprodukowany w: - Raymond Kanelba, 1897-1960: revisting a modernist: a retrospective exhibition , [tekst Brian Roughton], 28 I - 27 II, 2003, Dallas, Roughton Galleries, [2003], s. nlb.]; - Kanelba , Roughton Galleries, [Text excerpted from Kanelba by André Salmon, Paris, November 1933], Dallas, Roughton Galleries, [2003], s. nlb. il. (kolor).
Artist: Jean d’Esparbès
Title: MĘŻCZYZNA Z MARIONETKĄ, 1929
Year: 1929
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jean d’Esparbes | 1929
Artist: Zygmunt Menkes
Title: KOCHANKOWIE
Tools: acrylic
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: Menkes Na plecach oprawy napis: MENKES | "THE LOVERS" | ACRILIC POLIMER | MEDIUM Obraz pochodzi z kolekcji przyjaciela artysty, Harry’ego Goldsmitha (Riverdale, Nowy Jork).
Artist: Rajmund Kanelba
Title: DZIEWCZYNA Z LATARENKĄ, 1944
Year: 1944
Tools: watercolor, gouache
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy akwarela, gwasz, olej, tektura sygn. p.d.: Kanelba Na odwrocie oprawy napis tuszem: "girl with lantern"
Artist: Eugeniusz Zak
Title: GŁOWA KOBIETY, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Eug. Zak Porównaj: - A. Tanikowski, Eugeniusz Zak , Wyd. Pogranicze 2003, s. 49, il. 17 oraz s. 100, il. 90, spis na s. 182; - B. Brus-Malinowska, Eugeniusz Zak 1884-1926 , Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004, s. 146, kat. nr 181, il. [porównaj też numery kat. 86, 115].
Artist: Roman Opałka
Title: PORTRET RODZINNY, LATA 50. XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie: R. OPAŁKA powyżej odwrócony napis: Pseudonim „LENIN“ Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty (poświadczenie autentyczności wystawione przez Norberta Opałkę, bratanka artysty, 10 IX 2012).
Artist: Piotr Potworowski
Title: PEJZAŻ, II POł. LAT 50. XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: POTWOROWSKI na odwr. na płótnie czerwoną farbą: 83 Obraz pochodzi z kolekcji dr. Lecha Siudy.
Artist: Stanisław Baj
Title: SKARPA NAD BUGIEM, 2004
Year: 2004
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: S. Baj
Artist: Jerzy Duda-Gracz
Title: NADRZECZE - LATO STUDIUM, 2001
Year: 2001
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: DUDA GRACZ. 2649/2001. Na odwrocie nalepka autorska z danymi obrazu.
Verified Artist: Yes
Artist: Jarosław Modzelewski
Title: PODAWANIE SOBIE RĄK, 1983
Year: 1983
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie na płótnie pionowo: Jarosław | Modzelewski poziomo: 1983 (w kółku) | „PODAWANIE | SOBIE | RĄK” Obraz wielokrotnie wystawiany: - Walizka , pracownia M. Sapetto, Warszawa 1983; - Matka Premiera , Teatr Kameralny, Warszawa 1984; - Wybrane zagadnienia z problematyki malarstwa sztalugowego , Pracownia Dziekanka, Warszawa 1986; - Nadzieja jako wynik uporczywego trwania w smutku i samotności , CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, PGS, Sopot, BWA Katowice 1994. Pełna bibliografia i udział w wystawach zawarta w katalogu: - Jarosław Modzelewski Obrazy 1977 – 2006 , Galeria Zderzak, Kraków 2006, poz. 48, s. 147, il. b.
Artist: Roman Opałka
Title: KOMPOZYCJA ABSTRAKCYJNA, OK. 1965
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty (poświadczenie autentyczności wystawione przez Norberta Opałkę, bratanka artysty, 10 IX 2012).
Artist: Alfred Lenica
Title: UWAŻNE BADANIE, 1970
Year: 1970
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Lenica na odwrocie na płótnie p.g.: A. LENICA | WARSZAWA | 1970 , l.g: „UWAŻNE | BADANIE“ obok stempel wywozowy
Artist: Alfred Lenica
Title: ...PORWANY PRZEZ WIATR..., 1968
Year: 1968
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Lenica na odwrocie na płótnie: A. LENICA | WARSZAWA | 1968 , obok: 130 x 97 , poniżej: ...PORWANY PRZEZ WIATR... nalepka (plaster): DI382/76 | AEBBB
Artist: Jan Tarasin
Title: STRUNY (TRYPTYK), 2006
Year: 2006
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary każdej części: 129,5 x 89 cm kompozycja sygnowana na prawym skrzydle p.d.: Jan Tarasin 2006 na odwrocie części lewej napis: S. III | JAN TARASIN 2006 | „STRUNY“ na odwrocie części środkowej: S. II na odwrocie części prawej: S. I Do obrazu dołączone potwierdzenie autentyczności wystawione przez krakowską Galerię AG (13 XI 2007), podpisane przez artystę.
Artist: Maria Jarema
Title: POSTACIE, OK. 1957
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: monotypia, tempera, papier sklejony z 2 części po osi poziomej napis oł. na odwr. l.d.: 58 x 42,5 | Monot. i temp. | (Postacie) | Nr. kat. 298 | Maria Jarema (prawdopodobnie ręką Kornela Filipowicza, męża artystki, wykonany w czasie opracowywania katalogu prac wszystkich po śmierci artystki) Obraz pochodzi z kolekcji dr. Lecha Siudy; na odwr. oprawy dedykacja dla syna Andrzeja. Praca wzmiankowana w katalogu oeuvre artystki: - Katalog dzieł wszystkich , [w:] Maria Jarema. Katalog wystawy, Pałac Sztuki, Galeria Krzysztofory, Kraków XI 1962, s. 50, poz. nlb. [w dziale: Techniki mieszane: Postacie, monot., temp., pap., 58 x 42,5, K.[at] 298];
Verified Artist: Yes
Artist: Andrzej Wróblewski
Title: ŁUCZNICZKI, OK. 1955
Tools: watercolor, gouache, feather
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: napis oł. (ręką Krystyny Wróblewskiej, matki artysty) p.d.: łuczniczki ; p.g.: 1158 Na odwr. napisy odręczne: p.d.: Sport kobiecy 1955 ; l.g.: p488/06/65 Pracy towarzyszy certyfikat autentyczności wystawiony przez Fundację Andrzeja Wróblewskiego (nr 6/2012). Obraz opisany i reprodukowany w: - Andrzej Wróblewski 1927-1957 , Muzeum Narodowe, Warszawa 2007, il. b. 2, s. 32. „Prezentowana praca pochodzi z grupy prac z lat około 1955-1956, w których artysta ujawnił zainteresowanie sportem uprawianym przez kobiety. Znane są przedstawienia szermierek, kobiet na podium czy kilka wersji gimnastyczek. Sportsmenki przedstawione są w odrealnionej przestrzeni, czasem z zaznaczoną perspektywą. Najczęściej sportowe zmagania odbywają się poza czasem i precyzyjnym miejscem. Artysta, jak w prezentowanej pracy, wykorzystuje jako tło niezamalowany papier.“ [z certyfikatu Fundacji] W ostatnich latach twórczość Wróblewskiego przypomniały duże prezentacje, w tym pierwsza indywidualna zagraniczna wystawa: - Andrzej Wróblewski 1927-1957 w 50. rocznicę śmierci , Muzeum Narodowe w Warszawie, 2007; - Andrzej Wróblewski. Wszechświat za szybą autobusu , Muzeum Narodowe w Krakowie, 1 III - 1 VI 2007; -... więcej
Artist: Jan Tarasin
Title: GAZETA, 1993
Year: 1993
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Jan Tarasin 98 na odwrocie na płótnie p.g.: JAN TARASIN 1993 | „GAZETA Do obrazu dołączone potwierdzenie autentyczności wystawione przez krakowską Galerię AG (13 XI 2007), podpisane przez artystę.
Artist: Alicja Wahl
Title: DWIE POSTACI, 1993
Year: 1993
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. wzdłuż d. krawędzi: WAHL na odwr. na płótnie dedykacja: Dla Mojego | Kuby | 1993 | Lucha Obraz jest oprawiony.
Artist: Jacek Waltoś
Title: WOŁANIE III, 1995
Year: 1995
Tools: acrylic, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: waltoś 95 Na odwrocie na płótnie napis autorski: JACEK WALTOŚ | „WOŁANIE“" III | (a propos | „La voix humaine“ | Cocteou | Poulenc | ol. pł. 100 x 81 cm. | 1995 Obraz reprodukowany na zaproszeniu na wernisaż wystawy malarstwa Jacka Waltosia, który odbył się w Galerii Sztuki Alicji i Bożeny Wahl w Warszawie 28 listopada 1999 (il. barwna).
Artist: Zdzisław Beksiński
Title: BEZ TYTUŁU, 1976
Year: 1976
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie: BEKSIŃSKI 1976
Artist: Igor Mitoraj
Title: ASKLEPIOS, 1988
Year: 1988
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wysokość z podstawą 48 cm sygn. p.d.: MITORAJ , na odwr.: A 889/1000 H.C. Rzeźba wzmiankowana i reprodukowana w albumie: - Igor Mitoraj. Sculpture , [wyd.] Art-Objet, Paris 1988, s. 135.
Artist: Igor Mitoraj
Title: TORSO
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: MITORAJ na podst.: ARTCURIAL | Blanchet Fondeur EA I wys. z podstawą : 55 cm
Artist: Jan Lebenstein
Title: DIMANCHE AU SOLEIL, 1969
Year: 1969
Tools: ink, feather, pen
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. dłg. l.d.: Lebenstein 69 na odwr. dłg.: Lebenstein | 1969 | Dimanche au soleil
Artist: Józef Szajna
Title: WSCHÓD SŁOŃCA, 1986
Year: 1986
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. wzdłuż prawej krawędzi u dołu: Szajna 86 Na odwr. na płycie napis l.g.: III-027 p.g.: „WSCHÓD SŁOŃCA“ | 1986 r.
Artist: Andrzej Szewczyk
Title: BEZ TYTUŁU, 1988
Year: 1988
Tools: oil
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany na odwrocie: Andrzej Szewczyk | 1988 (październik - grudzień) | Danusi, Żonie, Opiekunce, Kochance | Aduś [w kółku] na odwrocie oprawy naklejone kartki z informacjami o artyście (biografia, artykuł prasowy, fotografie z wystaw, nekrolog)
Artist: Stanisław Młodożeniec
Title: BEZ TYTUŁU, 2012
Year: 2012
Tools: acrylic, oil, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.g.: S. MŁODOŻENIEC | 2012
Artist: Jakub Julian Ziółkowski
Title: YODOK, 2011 (MULTIPL)
Tools: ink, gouache, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. oł. p.d.: Jakub Julian Ziółkowski 2011 24/25 na odwrocie oprawy naklejona reprodukcja sygnatury Artysta wykonał 25 takich gwaszy, z których każdy różni się w niektórych elementach wykonania. Nazwa pracy nawiązuje do słynnego obozu Yodok w Korei Północnej. Jest to dość nietypowe dla Ziółkowskiego, który raczej unika bezpośrednich odniesień do wydarzeń politycznych w swoich obrazach i gwaszach.
Artist: Jacek Pałucha
Title: KAPRYŚNA GWIAZDECZKA, 2012
Year: 2012
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J. Pałucha 2012 na odwr. na płótnie: „Kapryśna gwiazdeczka“
Artist: Jerzy Ryszard Zieliński
Title: AKT, I POł. LAT 60. XX W.
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. wzdłuż d. krawędzi: jurry na odwrocie na płótnie napis: 108 x 45 cm Obraz opisany w: - Jurry. Powrót artysty. Jerzy Ryszard „Jurry“ Zieliński (1943-1980) , Galeria Zderzak, Kraków 2010, s. 439, poz. 20, il. Jerzy Zieliński w 1963 przeniósł się z Wydziału Rzeźby do pracownii Jana Wodyńskiego na Wydziale Malarstwa. W tym czasie interesowały go eksperymenty z kształtem płótna. Malował - wg własnego sformułowania - „niefakturowe (płaskie) metaforyczne obrazy trójkątne“, które określał stworzonym przez siebie terminem „áizm“. W 1964 pisał: „płaszczyzna prostokątna ogranicza pole widzenia człowieka w sposób naturalny, płaszczyzna trójkątna jest płaszczyzną najprostszą, można w niej przedstawić najbardziej skondensowane treści.“ (cyt. za: Jurry powrót artysty ...)
Artist: Michał Moląg
Title: Z CYKLU LASKI, 2008
Year: 2008
Tools: oil
Surfaces: board
Description: IInformacje o dziele: Obraz wystawiany: - Michał Moląg - Miłość spod wycieraczki , Galeria Stara Prochownia, Warszawa 7 - 20 VI 2009; - Michał Moląg - Horyzont zdarzeń , Galeria Stara Prochownia, Warszawa 27 V - 27 VI 2011.
Artist: Jacek Yerka
Title: ATRAMENTOWY WĄWÓZ, 2012
Year: 2012
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: YERKA 12 na odwr. na d. krośnie: JACEK YERKA | ATRAMENTOWY WĄWÓZ | AKRYL 2012