Artist: Piotr Stachiewicz
Title: DZIEWCZYNA Z KORONKĄ WE WŁOSACH
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: P. STACHIEWICZ.
Artist: Jerzy Kossak
Title: AMAZONKA, 1925
Year: 1925
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn., data i dedykacja l.d.: W Pan/.../ /.../ Janka/.../ | Jerzy Kossak | 1925
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: ZAKOLE WISŁY POD KRAKOWEM, 1913
Year: 1913
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. data i dedykacja p.d.: P[.] Karolowej | LWyczół | 1913
Artist: Władysław Jarocki
Title: BARBAKAN I BRAMA FLORIAŃSKA, PRZED 1926
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie nieukończona kompozycja DACHY MIASTA sygn. i autorska dedykacja l.d.: WŁAD. JAROCKI | Kochanemu Karolowi na pamiątkę jego pobytu w Krakowie 1926
Artist: Wiktor Korecki
Title: PRZEZ BRZOZOWY LAS
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: WIKTOR KORECKI ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Stanisław Żukowski
Title: PRZEDWIOŚNIE, 1937
Year: 1937
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. p.d.: S. Żukowski 1937. Jest to zapewne jeden z obrazów składających się na cykl „Puszcza”, a malowanych podczas któregoś z pobytów artysty w Puszczy Świsłockiej
Artist: Zdzisław Jasiński
Title: ŚPIĄCA WENUS
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ZD. JASIŃSKI. 1923 r Na odwrocie nalepka (druk, atrament) o treści: SALON SZTUKI ST. KULIKOWSKIEGO | Warszawa, Krak. Przedmieście 7. | Autor Źdz. Jasiński | Tytuł Śpiąca Wenus
Artist: Henryk Siemiradzki
Title: U ŹRÓDŁA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: H Siemiradzki Obraz U źródła jest jedną z tych pogodnych rzymskich sielanek , które Siemiradzki przez lata malował niejako obok swoich wielko formatowych kompozycji. W sielankach , na tle śródziemnomorskiego pejzażu artysta przedstawiał szczęśliwe pary zakochanych, dziewczętami czerpiące wodę ze źródła czy pogodne sceny rodzajowe. Obrazy te urzekają łagodnym nastrojem i tym, co określano, „spokojem zachwytu” czy też „pięknem pełnym klasycznego spokoju”. W prezentowanym obrazie - jak zawsze u Siemiradzkiego - uwagę zwraca rozświetlony słońcem pejzaż z błękitem nieba i morza, z bielejącymi w dali ścianami świątyń. Piękna, rozmarzona dziewczyna stoi w rozległym cieniu wysokiego drzewa, cieniu po którym biegają jasne, migotliwe plamy światła, przesianego przez gałęzie. Takie obrazy Siemiradzkiego - idealne krajobrazy z postaciami pięknych Rzymian lub Greków - odbierano jak spełnienie marzeń o Arkadii, krainie szczęśliwości, o harmonii między człowiekiem i naturą.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: POŚWISTY, 1917
Year: 1917
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Vlastimil Hofmann | 1917 Na odwrocie, na górnej listwie krosna autorski (?) napis ołówkiem: „Poświsty“. Poniżej inną ręką: Sperling
Verified Artist: Yes
Artist: Zdzisław Jasiński
Title: AMORY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ZD. JASIŃSKI. 1923 r Na odwrocie nalepka (druk, atrament) o treści: SALON SZTUKI ST. KULIKOWSKIEGO | Warszawa, Krak. Przedmieście 7. | Autor Źdz. Jasiński | Tytuł Amory
Artist: Włodzimierz Tetmajer
Title: NAD STAWEM W BRONOWICACH, OK. 1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Włodz Tetmajer Obraz opisany i reprodukowany w: - E. Charazińska, E. Micke-Broniarek, A.Tyczyńska, Malarstwo polskie w zbiorach prywatnych , Warszawa 1995, s. 95, il. 94; - Ks. J.A. Nowobilski, Włodzimierz Tetmajer (1861-1923) , Kraków 1998, s. 196, nr kat. 16, il. 16 na s. 96.
Artist: Wojciech Weiss
Title: TADZIO Z ZABAWKAMI, 1902
Year: 1902
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Obraz, co widoczne jest na jego dawniejszych fotografiach, był sygnowany i datowany; sygnatura umieszczona była w prawym górnym rogu: WW | 1902 . W wyniku błędów popełnionych podczas - przeprowadzonej w nieznanym czasie - konserwacji, sygnatura została zmyta. Jej ślady dostrzegalne są tylko w podczerwieni ( IR ) Na odwrocie, na krośnie trzy nalepki (druk, atrament): - dwie na listwie dolnej: - 1. TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | NR. 1993 | Autor Weiss Wojciech | [Tytuł] Dziecko z zabawkami /..../; - 2. Internationale | Kunst Ausstellun[g] | Düsseldorf 1904 | 1287: - jedna na listwie górnej: MUZEUM NARODOWE / POZNAŃ | AUTOR/ARTISTE | Wojciech Weiss | 379 TYTUŁ/TITRE Tadzio z zabawkami 1902 | NR KAT. / CAT. NR. | WYSTAWA / EXPOSITION | Kolor w malarstwie polskim XIX-XX | 2 VI - 24. IX. 1978 r. Obraz, będący portretem Tadzia Florka, siostrzeńca artysty, pozostający przez lata w rękach tej samej rodziny, był wielokrotnie pokazywany na ważnych wystawach, w Polsce i za granicą (m.in.: Kraków 1903; Düsseldorf 1904; Wiedeń i Monachium 1905; Hodonin i Poznań 1909; Lwów 1910; Kraków 1917, 1934, 1962; Poznań 1977, 1978). Opisywany w licznych katalogach i recenzjach bywał też często reprodukowany. Już na pierwszych pokazach Tadzio z zabawkami oceniany był bardzo dobrze, a recenzenci wyrażali... więcej
Artist: Julian Fałat
Title: SIANOKOSY W OSIEKU, 1917
Year: 1917
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JFałat | OSIEK 917 Na odwrocie pieczątka: SALON OBRAZÓW | Władysław Ratusiński (?) | Częstochowa ... Aleja 35 | rok założenia 1834 (?). Pośrodku karta (maszynopis) z opatrzonym stemplami orzeczeniem dr. Kazimierza Buczkowskiego wydanym w Krakowie dnia 24.05.1946. Opiniodawca, potwierdzając autorstwo Juliana Fałata, określa akwarelę jako dzieło „o uderzającej bezpośredniości w opracowaniu tematu i intensywności barw”. Motyw zaobserwowany i uchwycony podczas któregoś z licznych pobytów Fałata w Osieku k. Oświęcimia, gdzie - począwszy od lat 90. XIX wieku - często i chętnie przebywał odwiedzając gościnny dom państwa Oskara i Gabrieli Rudzińskich. Malował „myśliwskie” portrety młodych panów Rudzińskich, ale przede wszystkim malował tamtejsze pejzaże, w tym - polskie laguny osieckich stawów ... stary drewniany kościołek na wzgórzu ... rybitwy przy spuszczaniu wody z Bonara ... brzozę nad kanałem. Jak ważnym dla artysty miejscem był Osiek, świadczy fragment listu Fałata do Gabrieli Rudzińskiej (1923 r.), w którym pisał, że - Osiek będzie figurował obok Nieświeża – innej ukochanej krainy malarza. (cyt. za: M. Rudziński, Fałat: Czas odnaleziony w obrazie [w katalogu:] Urzeczony przyroda ojczystą. Wystawa malarstwa Juliana Fałata , Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa Łazienki Królewskie w Warszawie,... więcej
Artist: Julian Fałat
Title: NA STANOWISKU
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. l.d.: Jul Fałat Na górnej listwie ramy nalepka (druk, atrament) o treści: ZACHĘTA SZTUK PIĘKNYCH w WARSZAWIE | Autor Juljan (!) Fałat | Rodzaj akwarela (na stanowisku) | Data 5. lipiec 1929 r.
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: STRZECHA I CHMURA, 1900
Year: 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: l.g. (ołówkiem): 100 Na odwrocie, na tekturowych „plecach“ napisy i nalepki: napisy: – niebieską kredką l.g.: Bohdanów - Wileńszczyzna | F Ruszczyc | 100 – obok: 1600 – tuszem pośrodku: Z. 100 nalepki: – z tekstem wpisanym atramentem p.d.: F. Ruszczyc | Strzecha i chmura | olej na płótnie | wł. rodziny – pośrodku (druk, maszynopis ): Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | R. 1937 Grudzień Nr. 2145 /103/ | Autor Ferdynand Ruszczyc | Wystawa pośmiertna | Adres | Dzieło Strzecha i chmura | Wykonanie olej cena-; na nalepce stempel: WYSTAWA POŚMIERTNA | FERD. RUSZCZYCA – nalepka z wpisaną kredką cyfrą: 5 ; – l.d.: Wystawa Monograficzna | Ferdynanda Ruszczyca | Muzeum Narodowe w Krakowie | II-IV 2002 | Muzeum Okręgowe w Toruniu | IV-VI 2002 | Muzeum Narodowe w Warszawie | VII-IX 2002 | LDM w Wilnie X-XII 2002 Pochodzenie: – Obraz – malowany w Bohdanowie – pochodzi ze zbiorów Rodziny Artysty. – Aukcja Agra-Art, 3 czerwca 2012 r. Opisany i reprodukowany w: – Katalog wystawy pośmiertnej prac malarskich i rysunkowych Ferdynanda... więcej
Artist: Roman Kochanowski
Title: NAD STAWEM, OK. 1895
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie nalepki wystaw w Radomiu i Opinogórze oraz nalepka z numerem: D1239 Obraz pochodzi z monachijskiej kolekcji Barbary i Tadeusza Lewkowiczów. W 2007 był pokazywany na monograficznej wystawie Kochanowskiego urządzonej w Muzeum Jacka Malczewskiego w Radomiu, pokazanej następnie w Katowicach, Sandomierzu, Gdańsku oraz - w skromniejszym wyborze - w Piotrkowie Trybunalskim, Muzeum Historycznym m. Krakowa, a także we Freisingu k. Monachium. Obraz opisany i reprodukowany w: - Roman Kochanowski [1857-1945]. W 150. rocznicę urodzin , [redakcja i opracowanie Z.K. Posiadała], Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Radom 2007, s. 230, nr kat. 37, il. na s. 158; - Roman Kochanowski, Malerei , [autorka Z. K. Posiadała] Katalog wystawy w Stadtmuseum in Freising, wydawca Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu 2010, s. 60, nr kat. 11, il. na s. 16.
Artist: Jan Stanisławski
Title: WIATRAKI NA ROLI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie stempel, nalepka,napisy: - stempel: JAN STANISŁAWSKI | ZE SPUŚCIZNY | POŚMIERTNEJ | [podpisany] Janina Stanisławska; - nalepka z tekstem wpisanym atramentem i czerwonym tuszem: 100 No 8802. | Wiatraki | na roli | Wł. pryw.; - napisy: - niebieską kredką p.g.: 37 lub 57; - u dołu ołówkiem: Bojarka pod Kijowem W roku 1907 obraz wystawiony był na pośmiertnej wystawie Jana Stanisławskiego zorganizowanej w Krakowie, a następnie w Warszawie. W katalogach obu wystaw jest wymieniony p.t. Wiatraki na roli , pod numerem katalogu 100. Odpowiada to – przytoczonemu wyżej – odręcznemu zapisowi na nalepce. Obraz wymieniony i reprodukowany w: - Jan Stanisławski. Wystawa pośmiertna , Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Kraków 1907, ss. nlb. nr kat. 100, il. 7; - Jan Stanisławski. Wystawa pośmiertna , Tow. Zachęty Szt. Pięknych w Król. Polskiem, Warszawa, kwiecień-maj 1907, ss. nlb. nr kat. 100. - Austellung der Vereinigung Polnischer Künstler „Sztuka“, Wien 1908, Hagenbund, s. 24, nr kat. 215, il. s. 77
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: STUDIUM UŚMIECHNIĘTEGO CHŁOPCA, 1903
Year: 1903
Tools: pastel, crayon
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: papier brunatny, żeberkowany z filigranem naklejony na karton sygn. czerwoną kredką p.d.: SW | 1903 (monogram wiązany) Poniżej - potwierdzająca autorstwo - adnotacja Teodora Axentowicza o treści: Jest to autentyczny | rysunek Stanisława | Wyspiańskiego | T. Axentowicz | 6/VI 920 W roku 1932 właścicielem obrazu był Walerian Drabik, znany radioelektronik ze Lwowa, konstruktor nadajnika na fale średnie. Jako jego własność obraz - z tytułem Popiersie chłopca, w lewym profilu - pokazany został na lwowskiej wystawie obrazów i rysunków Stanisława Wyspiańskiego. Wśród licznych portretów malowanych i rysowanych przez Wyspiańskiego wyróżnia się duży zespół portretów dziecięcych, obrazów, w których małe modelki i modele traktowani są ze szczególną czułością i zrozumieniem świata ich spraw i wrażliwości. Artysta portretował - bardzo kochane - dzieci własne, dzieci przyjaciół czy przygodnych znajomych. Często też są to portrety anonimowych modeli. Wszystkie te wizerunki malowane są z tą samą, cierpliwą i czujną, uwagą poświęconą pozującemu dziecku. I tak, na przykład, w twarzy, uśmiechu i geście małego chłopca z naszego obrazu odczytujemy zarówno jego zaciekawienie i rozbawienie, jak nieśmiałość, może nawet zawstydzenie spowodowane niecodzienną... więcej
Artist: Henryk Siemiradzki
Title: CHRYSTUS BŁOGOSŁAWIĄCY DZIECI, 1900
Year: 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, płótno dublowane, w części karton, sygn. p.d. (obcą ręką?): H. Siemiradzki | Rzym. 1900 r Na odwrocie - po lewej - nalepka pośmiertnej wystawy Henryka Siemiradzkiego w TZSP w Warszawie w 1902/1903 r. (druk, atrament): - No 3708 /4 |Nazwisko autora Henryk | Siemiradzki | Rodzaj dzieła Szkic do obrazu | Tytuł Chrystus błogosł. | dzieci | Wymiar | Cena lub jego wartość | Własność p. Siemiradzkiej | Adres | Warszawa d. 1/14 X 902 r. Po stronie prawej - nalepka - maszynopis podpisany przez syna malarza - o treści: Stwierdzam, iż obraz niniejszy jest szkicem do obrazu | Ś.P. Ojca mego Henryka Siemiradzkiego – „Chrystus w | Gronie Dzieci”. Stwierdzam również autentyczność po- | wyższego szkicu. | Leon Siemiradzki W dole po lewej okrągły stempel rosyjskiego konsulatu w Rzymie (zielony tusz). Stemple takie znajdują się na obrazach wywożonych z Rzymu do Warszawa i zaboru rosyjskiego (np. obrazy H. Siemiradzkiego, A. Gierymskiego) Uwaga konserwatorska: obraz został zdublowany jeszcze przez samego Siemiradzkiego; przy jego... więcej
Artist: Ludwik Kurella
Title: RYBKA, 1869
Year: 1869
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: L. Kurella Na odwrocie - częściowo na górnej listwie ramy, częściowo na krośnie - nalepka (druk, atrament) o treści: SALON SZTUKI ST. KULIKOWSKIEGO | Warszawa, Krak. Przedmieście 7 | Autor L. Kurella | Tytuł Rusałka . Na dolnej listwie ramy nalepka (druk): Erste | Münchener Vergolder-Genossenschaft Obraz Ludwika Kurelli Rybka , inspirowany „balladą ze śpiewu gminnego“ Adama Mickiewicza, był w 1869 pokazany na I Międzynarodowej Wystawie Sztuki, którą urządzono w monachijskim Glaspalast. O obrazie pisano w krajowej prasie, a Juliusz Kossak „robił rysunek dla „Kłosów“. Sądzić należy, że na tak prestiżowej wystawie Kurella zaprezentował kompozycję o większym formacie. O takim „większym obrazie“ czytamy też w artykułach prasowych. Prezentowana tutaj Rybka byłaby więc skromniejszą wersją tej malarskiej realizacji, powstałą bądź jako wcześniejsze opracowanie motywu, bądź jako replika malowana na zamówienie. Adam Mickiewicz, Rybka /.../ Płacz dziecięcia słychać w lesie, Wierny... więcej
Artist: Teofil Kwiatkowski
Title: NEREIDY, WEDłUG P. P. RUBENSA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Na odwr. sygn. artysty oraz naniesiony jego ręką napis z paryskim adresem i datą: T. Kwiatkowski | Paris rue des Rennes no 65 | 1885 Ponadto na płótnie stempel: M. CHABON | M/.../LEURS | /../ TABLEAU | RUE JACOB 20 Teofil Kwiatkowski w różnych latach swego długiego pobytu w Paryżu malował liczne kopie obrazów z Galerii Luwru. Malował je bądź to na zamówienia prywatne, bądź też dla francuskich kościołów (obrazy Murilla czy Ribery). W zbiorach Muzeum Narodowym w Warszawie jest, na przykład, malowana przezeń w 1859 roku kopia dzieła Eustache’a le Sueura - Jezus dźwigający krzyż . Kopię tę Kwiatkowski oznaczył w taki sam sposób jak i prezentowane Nereidy - na odwrocie płótna umieścił swój podpis-sygnaturę, aktualny paryski adres i datę. Zapewne taki był wymóg Galerii Luwru. Adres przytoczony na odwrocie Nereid znajduje potwierdzenie w znanych faktach z życia artysty, który kilkakrotnie zmieniał swoje paryskie mieszkania, a w nowym domu przy Rue des Rennes 65 zamieszkał w roku 1870, co zgadza się także z datą 1885 w napisie. Data ta świadczy także, że Nereidy Kwiatkowski malował dla siebie, dla swej własnej przyjemności i potrzeby; w tym czasie bowiem zaniechał już malowania kopii na zamówienia. Motyw wodnych boginek był mu zresztą szczególnie bliski - już w latach 40. sam malował... więcej
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: FRAGMENT WNĘTRZA - ŚCIANA Z KOTARĄ, 1904
Year: 1904
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: SW 1904 W załączeniu - potwierdzająca autorstwo Wyspiańskiego - ekspertyza pani Marty Romanowskiej, znawczyni oeuvre artysty, b. kustosza Muzeum Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, autorki licznych publikacji i wystaw poświęconych jego twórczości (m.in. wystawa Opus magnum w krakowskim Muzeum Narodowym). Według autorki ekspertyzy, rysunek przedstawia fragment – ścianę z niszą – jakiegoś, bliżej nieokreślonego, wnętrza, które być może jest pracownią artysty czy mieszkaniem kolekcjonera (np. atelier rzeźbiarskie K. Laszczki, malarskie L. Wyczółkowskiego, pokój w mieszkaniu F. Jasieńskiego Mangghi). Ściana w połowie wysokości przedzielona jest półką, a w jej środkowej części, w zagłębieniu półokrągłej niszy umieszczono grupę rzeźb – pośrodku, wysunięte do przodu, popiersie Madonny z Dzieciątkiem, a za nim trzy mniejsze popiersia. Modelowane światłocieniowo, sugerują sztuczne oświetlenie całej grupy. Nad niszą stylizowane, ozdobione esownicą podkreślenie łuku wnęki, nasuwające porównanie z tympanonem portalu kościelnego. Na bocznych częściach półki ustawiona jest ceramika; talerze, dzbanki. Do półki przytwierdzona jest tkanina – zasłona w trzech kawałkach, z których dwa skrajne dochodzą do podłogi, a środkowy odsłania zagłębiony w niszy i częściowo... więcej
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: TONDO ZE ŚWIĘTĄ RODZINĄ I ANIOŁEM, OK. 1886
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: tondo o średnicy 51 cm (w świetle passe-partout) sygn. po prawej u dołu: SWyspiański W załączeniu - potwierdzająca autorstwo Wyspiańskiego - ekspertyza pani Marty Romanowskiej, znawczyni oeuvre artysty, b. kustosza Muzeum Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, autorki licznych publikacji i wystaw poświęconych jego twórczości (m.in. wystawa Opus magnum w krakowskim Muzeum Narodowym). Według autorki ekspertyzy, Tondo ze Świętą Rodzina i Aniołem jest oryginalną autorską pracą Stanisława Wyspiańskiego, a jego finezyjna kompozycja i rysunek są na bardzo dobrym poziomie. Tondo powstało około roku 1889, więc jeszcze w czasie studiów młodego artysty u Jana Matejki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Przypuszczalnie była to praca szkolna, a jej tematem było właśnie tondo, trudna, zamknięta w kole kompozycja. Artysta wyraźnie nawiązał tu do malarstwa włoskiego renesansu, inspirując się dziełami Leonarda da Vinci, Rafaela Santi czy Andrea del Veroccio. Czytelne są również inspiracje sztuką Albrechta Dürera, którego rysunki właśnie w tym czasie kopiował (patrz: szkicowniki z lat 1887-1889). Ponadto nawiązał do malarstwa podziwianego mistrza, Jana Matejki (Dzieciątko powtarzające gest małego Jezusa z obrazu Matejki Królowa Świata ). Brak bezpośredniego pierwowzoru pozwala uznać, że Wyspiański zrealizował tu kompozycję własnego pomysłu, kompozycję będącą jednak... więcej
Artist: Jan Matejko
Title: RYSUNEK DWUSTRONNY - SZKICE DO OBRAZóW
Tools: pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Rysunek dwustronny - szkice do obrazów awers: PRZYSIĘGA HETMANA BOHDANA CHMIELNICKIEGO W PEREJESŁAWIU NA PODDAŃSTWO ROSJI , studia do obrazu, przed 1886 ołówek, papier, 21 x 28,7 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: JM (monogram wiązany) po lewej napis inną ręką: do Chmielnickiego Dwa szkice, umieszczone - jeden nad drugim - po tej stronie karty, to różne warianty rozwiązania kompozycji przedstawiającej scenę ugody zawartej w Perejasławiu 18 stycznia 1648 pomiędzy starszyzną kozacką z Bohdanem Chmielnickim a Wasylem Buturlinem, wysłannikiem cara Aleksego I. Chmielnicki złożył wówczas przysięgę poddającą Ukrainę jurysdykcji Moskwy, w zamian otrzymując buławę hetmańską, zapewnienie o autonomii Ukrainy i potwierdzenie dawnych przywilejów kozackich. Według przekazów, Chmielnicki składając tę przysięgę płakał, tak też namalował go Matejko na swoim obrazie (olej na desce; w zbiorach prywatnych). Nasze szkice rejestrują pierwszy pomysł artysty - postać Chmielnickiego umieszczona jest tu jeszcze po prawej stronie kompozycji. W ukończonym obrazie jest inaczej - hetman stoi po lewej a wręczający mu buławę Buturlin po prawej stronie. Znane są jeszcze i inne szkice do tego obrazu; kilka z nich przechowywanych jest w Domu Jana Matejki w Krakowie a jeden w Galerii Obrazów we Lwowie. Porównaj,... więcej
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: PORTRET JERZEGO WARCHAłOWSKIEGO
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: LWyczółk | 1902.
Artist: Franciszek Żmurko
Title: PORTRET DZIEWCZYNY W KAPELUSZU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Fran. Żmurko Na odwr. - na płótnie - nieczytelny napis. Na d. krośnie stemple uzupełnione atramentem: - SALON ARTYSTÓW MALARZY POLSKICH | KRAKÓW. UL.URZĘDNICZA 48.| Liczba 1 szt .| Autor Żmurko Franciszek | Tytuł Studjum | /.../; obok: - Gwarancja autentyczności | Salon Artystów Malarzy Polskich | Kraków. Urzędnicza 48.; niżej atram.: sprzedane (?) 600 ( sześćset ) Obraz reprodukowany w: - Wł. Prokesch, Franciszek Żmurko, Współczesne malarstwo polskie , t. I. nakł. J.Czerneckiego w Wieliczce, Kraków, 1911, il. nlb. (kolor); - Franciszek Żmurko 1859-1910 , Katalog wystawy, Muzeum Mazowieckie w Płocku, Płock 1978, s. 26, kat. III/348.
Artist: Jan Stanisławski
Title: OGRÓD ZACZAROWANY, 1895-1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JAN STANISŁAWSKI dalej wytarty napis położony ręką Stanisławskiego, napis który z trudem i - po części - domyślnie można odczytać jako: ... JULIAN FAŁAT Obraz był pierwotnie własnością Marii i Juliana Fałatów, następnie - w roku 1908 - trafił do krakowskiej kolekcji Franciszka Aleksandra Macharskiego, a obecnie jest własnością jego spadkobierców. Franciszek Aleksander Macharski (1852-1934) był znanym krakowskim kupcem i filantropem, od 1902 członkiem Rady Kongregacji Kupieckiej w Krakowie. Jako dobrze zasłużony dla Krakowa i kraju, Franciszek Macharski odznaczony został Orderem Gwiazdy Rumunii (1907), złotym Krzyżem Zasługi (1925) papieskim medalem Pro Ecclesia et Pontifice (1930). Był właścicielem Pałacu Spiskiego (od 1909) i restauracji „Hawełka“, którą odziedziczył (1894) po jej założycielu Antonim Hawełce i której prowadzenie scedował z czasem na swego bratanka Leopolda (ojca ks. kardynała Franciszka Macharskiego). Franciszek Aleksander Macharski był także wybitnym kolekcjonerem. Jego kolekcja, szerzej opisana przez K. Bartoszewicza, wymieniona jest również... więcej
Artist: Kazimierz Pochwalski
Title: ROZKWITŁE PEONIE, 1920
Year: 1920
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: K. Pochwalski | 1920.
Artist: Alfons Karpiński
Title: ŻÓŁTE RÓŻE, PRZED 1935
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. po lewej: A. Karpiński Z tyłu, na ramie nalepka (druk, atrament) o treści: SALON SZTUKI | ALFREDA WAWRZECKIEGO | KRAKÓW, WIELOPOLE 3. | Autor Karpiński Alfons | Tytuł Żółte róże | Rodzaj olej Rozmiar 50 x 35 | nr. Kat. 611/35 Obraz pochodzi z dawnej krakowskiej kolekcji radcy Franciszka Aleksandra Macharskiego (patrz kat. nr 27, 33).
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: RÓŻE
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 28,5 x 27 cm (w świetle passe-partout) sygn. l.g.: LWyczółk Obraz pochodzi ze znanej krakowskiej kolekcji prof. Kazimierza Kostaneckiego (patrz także nr kat. 34, 57). Kazimierz Kostanecki (1863-1940), lekarz, wybitny anatom, profesor i rektor (1913-1916) Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezydent Krakowa (1914-1918). Kolekcjoner i znawca sztuki; posiadał znakomitą kolekcję obrazów i rzeźb znanych polskich artystów, m.in. Grottgera, Matejki, Norblina, Malczewskiego, Fałata, Axentowicza, Wyczółkowskiego, Chełmońskiego, Pugeta. W dniu 6 XI 1939 roku Kazimierz Kostanecki wraz z grupą profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego został aresztowany przez hitlerowców (Sonderaktion Krakau) i wywieziony do obozu koncentracyjnego w Sachsenhausen, gdzie zmarł. W 1939 kolekcja Kostaneckiego została zdeponowana w Muzeum Narodowym w Krakowie; w 1956 część obrazów została zakupiona do zbiorów Muzeum, a część pozostała w rękach rodziny.
Artist: Apoloniusz Kędzierski
Title: BUKIET GOŹDZIKÓW, 1911
Year: 1911
Tools: watercolor, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, pastel, papier naklejony na tekturę 46 x 60,5 cm (w świetle ramy) sygn. p.d.: A. Kędzierski
Artist: Karl Heinisch
Title: MALARZ W PLENERZE, 1878
Year: 1878
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. ołówkiem przy krawędzi p.d.: H/.../ch (?) napis p.d.: Utting 78. Na odwrocie, na górnej listwie krosna resztka pieczęci lakowej oraz stara nalepka (druk): KUNSTSALON | HERM. ABELS | KÖLN A. Rh. | 26 KOMÖDIENSTRASSE 26 Ten pełen wdzięku pejzaż, „ożywiony“ sylwetką malarza przy pracy (portret własny artysty ?) - jak można wnosić z umieszczonego na nim napisu - malowany był w okolicach miejscowości Utting, nad Ammersee w Górnej Bawarii.
Artist: Józef Męcina- Krzesz
Title: RUDOWŁOSA, PRZED 1908
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J. Męcina-Krzesz Obraz pochodzi z dawnej krakowskiej kolekcji radcy Franciszka Aleksandra Macharskiego (patrz kat. nr 27, 29). W rękopiśmiennym inwentarzu kolekcji zatytułowanym Zbiór obrazów Franciszka Macharskiego. Katalog zakupna określony jest tytułem Główka kobieca i opatrzony notatką informującą, że nabyty został w roku 1908, bezpośrednio od autora, za sumę 600 koron. Obraz opisany lub reprodukowany: - Pocztówka wydana przed rokiem 1908 nakładem J. Czerneckiego, Wydawnictwo Kart Pocztowych i Artystycznych w Wieliczce; - Sztuka polska na kartach pocztowych , Katalog, Wydanie J. Czerneckiego, Wieliczka [b.d.], il. s. 216, nr 252 ( Studium portretowe ); - K. Bartoszewicz, Prywatne zbiory krakowskie. Galeria radcy Macharskiego , [w:] „Rzeczpospolita“ [Warszawa], 1924, dn. 14 marca (wydanie poranne), nr 73, s. 4-5.
Verified Artist: Yes
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: PIWONIE BIAŁE I RÓŻOWE
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 28 x 86,7 cm (w świetle passe-partout) sygn. p.d.: LWyczół Obraz pochodzi ze znanej krakowskiej kolekcji prof. Kazimierza Kostaneckiego (patrz także nr kat. 30, 57). Kazimierz Kostanecki (1863-1940), lekarz, wybitny anatom, profesor i rektor (1913-1916) Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezydent Krakowa (1914-1918). Kolekcjoner i znawca sztuki; posiadał znakomitą kolekcję obrazów i rzeźb znanych polskich artystów, m.in. Grottgera, Matejki, Norblina, Malczewskiego, Fałata, Axentowicza, Wyczółkowskiego, Chełmońskiego, Pugeta. W dniu 6 XI 1939 roku Kazimierz Kostanecki wraz z grupą profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego został aresztowany przez hitlerowców (Sonderaktion Krakau) i wywieziony do obozu koncentracyjnego w Sachsenhausen, gdzie zmarł. W 1939 r. kolekcja Kostaneckiego została zdeponowana w Muzeum Narodowym w Krakowie; w 1956 część obrazów została zakupiona do zbiorów Muzeum, a część pozostała w rękach rodziny.
Artist: Władysław Podkowiński
Title: ZAUŁEK PARYSKI, 1889
Year: 1889
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 42,5 x 32,5 cm (w świetle passe-partout) sygn. białą kredką p.d.: PODkowiński W załączeniu ekspertyza p. Elżbiety Charazińskiej, autorki monograficznej wystawy Władysława Podkowińskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie w roku 1990. Według autorki ekspertyzy obraz powstał wiosną 1889. Podkowiński - dotąd przede wszystkim rysownik i malarz realista - po przyjeździe do Paryża i „zetknięciu się z rozwibrowaną i feerycznie kolorową sztuką impresjonistów podjął próby z malarstwem olejnym, akwarelą i pastelem. [Prezentowany] pastel dowodnie przedstawia zmagania rysownika (twardy rysunek utrzymujący kolor) z malarzem. Zadziwia smak kolorystyczny widoczny w wyważonych drobnych niuansach barwnych plamek i kresek. Przełamujących monotonię plam barwnych wypełniających ostre kontury. Studium to poszerza naszą wiedzę o twórczości Podkowińskiego w czasie jego największego przełomu artystycznego.“
Artist: Juliusz Kossak
Title: FARYS, 1898
Year: 1898
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Juliusz Kossak | 1898 Akwarela oprawiona w tzw. wiedeńskie passe-partout, w bogatej ramie, za szkłem. Na odwrocie oprawy nalepka (druk, atrament) o treści: SALON SZTUKI ST. KULIKOWSKIEGO | Warszawa, Krak. Przedmieście 7. |Autor: Juliusz Kossak | Tytuł: Farys Czarny mój rumak jak burzliwa chmura, Gwiazda na czole jego jak jutrzenka błyska, Na wolę wiatrów puścił strusiej grzywy pióra, A nóg białych polotem błyskawice ciska. Pędź latawcze białonogi, Góry z drogi, lasy z drogi! ....... Obraz reprodukowany w: - St. Witkiewicz, Juliusz Kossak , Warszawa 1900, il. na s. 204. Temat obrazu - przedstawiającego konnego Araba pokonującego w szalonym pędzie pustynię - inspirowany jest wierszem Adama Mickiewicza pt. „Farys, Kasada na cześć Emira Tadż-Ul-Fechra ułożona, Janowi Kozłow na pamiątkę przypisana” (1828; druk Petersburg 1829), który poeta napisał na cześć Wacława Rzewuskigo, Emira Tadż ul-Fehr, legendarnej postaci polskiego romantyzmu. Kossak malował ten motyw kilkakrotnie w różnych ujęciach i wariantach kompozycyjnych (porównaj m.in.: K. Olszański, Juliusz Kossa k, Wrocław 1988, il. 418, 419,... więcej
Artist: Juliusz Kossak
Title: ZAPRZĘG CZTEROKONNY, 1877
Year: 1877
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 40,8 x 79,3 cm (w świetle passe-partout) sygn. l.d.: Juliusz Kossak. 1877 Akwarela, przedstawiająca czterokonny zaprzęg z eleganckim stangretem na koźle powozu, należy do większego zespołu prac, które Kossak malował w Chorostkowie na Podolu dla hrabiego Wilhelma Siemieńskiego-Lewickiego, ordynata chorostkowskiego, właściciela rozległych dóbr na Ukrainie, a także pałacu we Lwowie (przy ul. Piekarskiej). W Chrostkowie hrabia trzymał stadninę koni, które „latem pasły się swobodnie na stuhektarowym stepie, nigdy nie oranym, na którym niejednokrotnie znajdowano ślady dawnych obozowisk tatarskich“. W latach 70. XIX w. Kossak, kilkakrotnie gościł w Chorostkowie malując portrety rodziny właściciela, konie z jego wspaniałego stada oraz oryginalne powozy i zaprzęgi. Obrazy artysty przez lata zdobiły wnętrza pałacu. Część z nich przepadła podczas grabieży w czasie pierwszej wojny światowej, część jednak zdołano ocalić. Niektóre reprodukuje Kazimierz Olszański w swoich opracowaniach dotyczących twórczości artysty. Są wśród nich akwarele: Portret konny Wilhelma Siemieńskiego-Lewickiego (1879), Dwa konie i jeździec, Wilhelmowa Siemieńska z córką Melanią (1877) i Zaprzęg czterokonny (1878), powożony przez samego hrabiego Siemieńskiego-Lewickiego (porównaj ilustracje w: Juliusz Kossak , wyd. I, 1988, odpowiednio: nr... więcej
Artist: Wlastimil Hofman
Title: POWRÓT ODYSA, 1920 - 1925
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu - na pasku przełożonym przez prawe ramię mężczyzny: Vlastimil Hofmann Na odwrocie pośrodku autorski napis ołówkiem będący cytatem z Powrotu Odysa Stanisława Wyspiańskiego (końcowa scena trzeciego aktu): Syreny: „Nikt żywy w Kraj młodości raz drugi | nie wraca“ | Wyspiański. Poniżej niebieską kredką notatka ramiarza: liść metal
Verified Artist: Yes
Artist: Antoni Piotrowski
Title: PRZEDWIOŚNIE, 1917
Year: 1917
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. PIOTROWSKI | 1917
Artist: Adam Setkowicz
Title: U BRODU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 43,5 x 63 cm (w świetle ramy) sygn. l.d.: A. Setkowicz
Artist: Alfons Karpiński
Title: NA ODPUŚCIE, 1907
Year: 1907
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Karpiński - | Kraków 07 Na krosnach autorski napis czarną farbą: Kraków A. Karpiński 1907 ; napis ołówkiem: Ks. dep. II/1919 nr 36 ; napis białą farbą: KFMP 5261 ; na odwrocie także nalepki wystawowe; w tym dająca się zidentyfikować, częściowo zachowana nalepka z roku 1907 odnosząca się do wystawy w TZSP w Warszawie (druk, atrament): /.../ | Autor Alfons Karpiński | TYTUŁ DZIEŁA Na odpuście | Rodzaj dzieła olejny | Cena 500 rubli | Podpis A Karpiński Znany, opisywany i reprodukowany obraz o motywie rodzajowym z życia podkrakowskiej wsi; tematykę tę Karpiński podejmował we wczesnym okresie twórczości. Obraz reprodukowany i opisywany w: - Katalog IV Dorocznej Wystawy TZSP , Warszawa 1907, nr 109; - A. Breza, „Salon” Warszawski w 1907 r. [w:] „Świat”(Warszawa), 1907, nr 47, s. 5-8, il. na s. 6; więcej
Artist: Wlastimil Hofman
Title: PRZYJDŹ KRÓLESTWO TWOJE..., 1921
Year: 1921
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Wlastimil Hofman | 1921 Na odwrocie u góry autorski napis ołówkiem (tytuł obrazu): „Przyjdź Królestwo Twoje “. Pośrodku dwa stemple: - 1. kartusz z kotwicą i kaduceuszem; - 2. stempel owalny o treści: MAGAZYN PRZYBORÓW MALARSKICH | R. ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW, ul. BASZTOWA 12.
Verified Artist: Yes
Artist: Wojciech Kossak
Title: HUZAR WIELKIEJ ARMII, 1896-1917
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: fragment panoramy BEREZYNA , 1896-1917 sygn. p.d.: Wojciech Kossak | 1896 - 1917 Bibliografia: - K. Olszański, Wojciech Kossak , Wrocław 1982, s.16-18, il. 59. Panoramę Berezyna , przedstawiającą dramatyczny odwrót wojsk Wielkiej Armii spod Moskwy i ich przejście przez Berezynę w dniu 28 listopada 1812, malował Wojciech Kossak, wspólnie z Julianem Fałatem i zespołem, od grudnia 1894 do kwietnia 1896 r. Kossak (któremu pomagał K. Pułaski) był autorem niemal całości kompozycji figuralnej; Fałat namalował grupę przy moście dla pieszych i cały pejzaż (przy współpracy J. Stanisławskiego, A. Piotrowskiego i M. Wywiórskiego). Ukończoną panoramę wystawiono w roku 1896 w Berlinie, w 1898 w Warszawie, w 1900 w Kijowie i rok później w Moskwie. Przez kilka następnych lat ogromne płótno [15 x 120 m], zwinięte na wałki, niszczało w Krakowie aż wreszcie w roku 1907, pod kierunkiem samego Kossaka, zostało pocięte na części. Poszczególne fragmenty, po konserwacji i koniecznych uzupełnieniach, artysta sprzedawał później jako samodzielne obrazy. Przemalowywał przy tym partie pejzażu, tak aby każdy z fragmentów móc podpisać własnym nazwiskiem. Dziś znamy kilkanaście takich wycinków panoramy Berezyna przechowywanych, m.in. w Muzeach Narodowych w Warszawie i Krakowie,... więcej
Artist: Józef Brandt
Title: PORTRET MALARZA ZENONA ŁĘSKIEGO, OK. 1895
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Józef Brandt | z Warszawy | Zenon Łęski Interesujący i rzadki w twórczości Brandta przykład malarstwa portretowego. Obraz przedstawia, zaprzyjaźnionego z Brandtem, malarza Zenona Łęskiego (1864-1927). Wiek portretowanego oraz fakt, że obaj artyści poznali się w Monachium po roku 1891 pozwala datować ten portret na czas ok. roku 1895.
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET MIECZYSŁAWA GĄSECKIEGO W PRACOWNI, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu (na poprzeczce drabiny): J Malcz 1922 Malarz-konserwator Mieczysław Gąsecki (1883-1948), zwany przez Malczewskiego „Goniem”, był serdecznym i zaufanym przyjacielem artysty. Pomagał Malczewskiemu przy robotach techniczno-konserwatorskich, często przygotowywał tzw. podmalówki i był modelem do wielu obrazów (np. portret M. Gąseckiego znany pt. Młoda Polska z roku 1917 czy Przekazanie palety z roku 1922; oba w Muzeum Narodowym w Krakowie). Prezentowany Portret Mieczysława Gąseckiego w pracowni w latach 2000-2004 był wystawiony w stałej galerii malarstwa polskiego Muzeum Okręgowego w Toruniu Obraz reprodukowany w: - Anna Kroplewska-Gajewska, Malarstwo i rzeźba polska od końca XVII wieku do 1939 roku . Katalog, Toruń 2003, Muzeum Okręgowe, str. 12.
Artist: Julian Fałat
Title: PEJZAŻ Z BYSTREJ - POTOK WŚRÓD ŚNIEGÓW
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: JFałat | Bystra [inicjały wiązane]
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: PO DESZCZU
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 64 x 93 cm (w świetle ramy) sygn. l.d.: „po deszczu“ | F. M. Wygrzywalski
Artist: Wojciech Weiss
Title: SAD WIOSNĄ
Tools: ink, watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, ołówek, tusz (?), papier sygn. ołówkiem l.d.: WW (monogram wiązany) Na tekturowych „plecach“ napis ołówkiem: 123. Obok również ołówkiem nieczytelny napis w dwóch wersach.
Artist: Rafał Malczewski
Title: PEJZAŻ Z ŁÓDKĄ
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Rafał Malczewski. Na odwr. - na oprawie - notatki ołówkiem i tuszem. Ponadto stempel: DOMINION GALLERY | 1438 Sherbrooke St., W. | Montreal, Quebec
Artist: Roman Kochanowski
Title: WIERZBY, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie nalepki wystaw w Radomiu i Gdańsku oraz nalepka z numerem: D1286 Obraz pochodzi z monachijskiej kolekcji Barbary i Tadeusza Lewkowiczów. W 2007 był pokazywany na monograficznej wystawie Kochanowskiego urządzonej w Muzeum Jacka Malczewskiego w Radomiu, pokazanej następnie w Katowicach, Sandomierzu, Gdańsku oraz - w skromniejszym wyborze - w Piotrkowie Trybunalskim, Muzeum Historycznym m. Krakowa, a także we Freisingu k. Monachium. Obraz opisany i reprodukowany w: - Roman Kochanowski [1857-1945]. W 150. rocznicę urodzin , [red. i oprac. Z.K. Posiadała], Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Radom 2007, s. 230, s. 231, nr 58, il. na s. 158; - Roman Kochanowski, Malere i, [autorka Z. K. Posiadała] Katalog wystawy w Stadtmuseum in Freising, wydawca Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu 2010, s. 61, nr kat. 21, il. na s. 24.
Artist: Adelsteen Normann
Title: FIORD
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A Normann
Artist: Władysław Chmieliński
Title: ZIMA W WARSZAWIE. ULICA ŚWIĘTOJAŃSKA ...
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Chmieliński
Verified Artist: Yes
Artist: Georg Arnold
Title: Z WENECJI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Arnold Graboné Na odwrocie, na płótnie l.g. napis czerwoną farbą: C 642; pośrodku duży firmowy stempel w kształcie tarczy z czytelną częścią tekstu: A S VICTORIA MALLEINEN /.../ A. SCHUTZMANN. Na dolnej listwie krosna inny stempel tej samej firmy. Na górnej listwie krosna napis: „Vor Venedig“ oraz: 5202.
Artist: Wiktor Korecki
Title: MORZE. SKALISTE BRZEGI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: W. KORECKI
Artist: Marian Mokwa
Title: ŁÓDKA NA BRZEGU
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. ołówkiem p.d.: Mokwa
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET ŻONY ARTYSTY - JADWIGI, XII 1929
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygn. u dołu, po prawej: (T. E + U) 1929 XII | Maciej Witkiewicz Portret przedstawia kobietę ujętą frontalnie, w popiersiu, z lewą ręką podpierającą głowę. Jest to niewątpliwie dzieło autorstwa Stanisława Ignacego Witkiewicza (Witkacego), do którego wedle wszelkiego prawdopodobieństwa pozowała żona artysty - Jadwiga Witkiewiczowa, z domu Unrug. Modelka ma bowiem jej duże, ciemne (brązowoczarne) oczy, wąski nos o stosunkowo szerokiej nasadzie i lekkim garbku, wyraźnie zarysowane brwi i kości policzkowe oraz - przede wszystkim - ładnie wykrojone, pełne, zmysłowe usta o wydatnej dolnej wardze. Ciemne puszyste włosy są - zgodnie z ówczesną modą - przycięte poniżej uszu. Widoczna jest prawa część charakterystycznego białego kołnierza wyłożonego na czarny żakiet - prawdobodobnie jest to ten sam strój, w którym Jadwiga pozowała do swego najbardziej znanego portretu wykonanego cztery lata wcześniej (w 1925 roku, w niemal całej postaci, na egzotycznym tle, obecnie w Książnicy Szczecińskiej). Portret z grudnia 1929 jest bardziej kameralny, choć tzw. ciasny kadr podnosi ekspresję pięknej kobiecej twarzy. W tym czasie Witkacy przebywał w Warszawie, gdzie na stałe mieszkała Jadwiga. W 1925 roku (zaledwie dwa lata po ślubie zawartym 30. kwietnia 1923) małżonkowie podjęli decyzję o nieformalnej separacji pozostając w przyjacielskich stosunkach. Artysta mieszkający... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: MAKI
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: LWyczół Obraz pochodzi ze znanej krakowskiej kolekcji profesora Kazimierza Kostaneckiego (patrz także nr kat. 30, 34). Kazimierz Kostanecki (1863-1940), lekarz, wybitny anatom, profesor i rektor (1913-1916) Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezydent Krakowa (1914-1918). Kolekcjoner i znawca sztuki; posiadał znakomitą kolekcję obrazów i rzeźb znanych polskich artystów, m.in. Grottgera, Matejki, Norblina, Malczewskiego, Fałata, Axentowicza, Wyczółkowskiego, Chełmońskiego, Pugeta. W dniu 6 XI 1939 roku Kazimierz Kostanecki wraz z grupą profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego został aresztowany przez hitlerowców (Sonderaktion Krakau) i wywieziony do obozu koncentracyjnego w Sachsenhausen, gdzie zmarł. W 1939 kolekcja Kostaneckiego została zdeponowana w Muzeum Narodowym w Krakowie; w 1956 część obrazów została zakupiona do zbiorów Muzeum, a część pozostała w rękach rodziny.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET HENRYKA KAMMA, 27-28 X 1931
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Ignacy Witkiewicz 1931 27, 28 / X (TB) NP 8m | NΠ 8.9 Portret przedstawia Henryka Kamma (zm.1971), inżyniera górnictwa naftowego. Kamm często bywał w Zakopanem, gdzie wspólnie z Józefem Głogowskim wybudował willę Markiza. Witkacy portretował go także 16 IX 1936. O prezentowanym portrecie artysta pisał do żony już dzień po jego ukończeniu - 29 X - zdając relację z działalności Firmy Portretowej: - spełniam funkcję: rysuję portrety - skończyłem b. nadętego Kamma, przyjaciela Głogowskiego... Portret Henryka Kamma Witkacy zaliczył do „typu B“ - „rodzaj charakterystyczny, jednak bez cienia karykatury /.../ stosunek do modela obiektywny“. Umieszczone obok adnotacje „NP 8m | NΠ 8.9“ informowały o liczbie miesięcy i dni, w ciągu których artysta powstrzymywał się od palenia i picia alkoholu. Obraz wymieniony w: - I. Jakimowicz (współpraca A. Żakiewicz), S.I. Witkiewicz 1885-1939, Katalog dzieł malarskich , MNW Warszawa 1990, s. 123, nr kat. I. 1561 (por. też drugi portret Henryka Kamma: nr kat. I. 2012); - S.I. Witkiewicz, Listy do żony (1928-1931) , [przygotowała do druku A. Micińska, oprac. i przypisami opatrzył J. Degler], t. II. Warszawa 2007, List nr 539 z dn. 29 X 1931: s. 277, przypis 1 na s. 540; - S.I. Witkiewicz, Listy... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Wilhelm Moralt
Title: PRZYJAZD GOŚCI, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Willy Moralt | Mch 27 Na odwrocie, w l.g. narożniku stara nalepka (druk, atrament) Galerii Commeter w Hamburgu (rok założenia 1821): Galerie Commeter, Hamburg | Willy Moralt | Hoher Besuch
Artist: Wilhelm Gorms
Title: PLOTKI
Tools: gouache
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Scena kostiumowa przed Ratuszem w Poczdamie sygn. p.d.: Wilh. Görms
Artist: Alexander Thiele
Title: OGRÓDEK PIWNY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A. THIELE
Artist: Hein van Doren
Title: PRÓBA WINA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Hein van Doren
Artist: Helmuth Andreas Volkwein
Title: BARWNE CHRYZANTEMY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: H. A. VOLKWEIN Na odwrocie, na płótnie duży stempel w kształcie tarczy z czytelną częścią napisu: A S | 1844 | VICTORIA | MALLEINEN /../.
Artist: Alfons Karpiński
Title: ŻÓŁTE RÓŻE W SZKLANYM, KULISTYM WAZONIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. u dołu pośrodku: A Karpiński Na odwrocie nieczytelny napis ołówkiem. Na oprawie nalepka wystawy w Muzeum w Tomaszowie Mazowieckim w roku 1966 z tytułem obrazu Róże .
Artist: Clemens Freitag
Title: PEJZAŻ ALPEJSKI. WIDOK Z DOLINY INNU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Clemens Freitag | München Na odwrocie, na górnej listwie krosna napis ołówkiem: Motiv: das Inntal von Igls g [esehen] . Oberhalb Innsbrucks . Na listwie dolnej nalepka (druk) o treści: C. Klingebeil | Kassel, Wilhelmstr. 2 | Rahmen-Werkstätte | Kunsthandlung. Obok napis ołówkiem: 3.5.1956
Artist: Georg (George) Majewicz
Title: JELEŃ I ŁANIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: G Majewicz
Artist: Adam Styka
Title: ODPOCZYNEK KOWBOJA, 1955
Year: 1955
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: ADAM | STYKA (w ramce) Obraz zamieszczony na stronie internetowej: http://www.stykafamilyart.com/adam_wild_west_01_p.html
Artist: Max senior Haenger
Title: PTASIE PODWÓRKO
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M. Hänger
Artist: Mathurin Moreau
Title: ŻRÓDŁO
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na podstawie: Math. Moreau powyżej odciśnięty stempel: E. COLINGUE | PARIS
Artist: Józef Pankiewicz
Title: JABŁKA I PAPRYKA, OK. 1919
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Pankiewicz Na krośnie resztka drukowanej nalepki z zachowanym fragmentem tekstu: Anton /../. Obok nieczytelny napis ołówkiem. Obraz został namalowany ok. roku 1919, prawdopodobnie już po powrocie Pankiewicza z Hiszpanii do Paryża. (porównaj: Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin , [red. E. Charazińska], MNW, Warszawa 2006, s. 104-105, nr kat. I/228, 234, il.]
Artist: Tadeusz Makowski
Title: POTS DE FLEURS, 1926 - 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Tadé Makowski na odwrocie p.g.: Tadé Makowski | Pots de fleurs | Paris Na odwrocie - na płótnie i górnej listwie - wpisany tuszem nr kolekcji prywatnej: PM 700 . Na listwie górnej nalepka tejże kolekcji. Pots de fleurs (Doniczki) namalował Makowski - latem 1926, wiosną lub jesienią 1927 - podczas któregoś ze swoich pobytów w Breuilpont, wiosce w Departamencie Eure, oddalonej o około 120 km od Paryża. Artysta zanotował wówczas w Pamiętniku: - „Maluję w gamach szarych i robię wszystko, by je uczynić przejrzystymi. Łagodne światło łatwiej mi uchwycić w ten sposób“. (2 X 1927). Profesor Władysława Jaworska, autorka monografii malarza, nazwała zespół obrazów z Breuilpont „majstersztykami kolorystycznymi Makowskiego“, pisząc dalej: „Finezja formy, rozwiązanie problemu światła, znakomite walory plastyczne /.../ wzruszający urok króliczych klatek i wystawionych na ławie doniczek z kwiatami - wszystko to zdaje się być potwierdzeniem estetycznego credo artysty /.../: Mierzymy sztukę materialnym metrem anatomii i perspektywy, a tymczasem tu decyduje wyższy czynnik, tj. wzruszenie, w jakim dzieło się narodziło“. (zobacz: Władysława Jaworska, Tadeusz Makowski. Życie i twórczość , Wrocław-Warszawa-Kraków... więcej
Artist: Tadeusz Makowski
Title: MARTWA NATURA Z JABŁKAMI, OK. 1923
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: T. Makowski Na odwrocie - na płótnie i na dolnej listwie krosna - wpisany tuszem nr kolekcji prywatnej: PM 698 . Na listwie dolnej nalepka tejże kolekcji; na listwie górnej - w części zniszczona - drukowana nalepka francuskiej GALERIE MONTAIGNE Wydaje się, że Jabłka można datować na czas około roku 1923, kiedy to Makowski - zapewne w związku z zamierzoną większą kompozycją Obfitość (L’Abondance) - namalował cały cykl martwych natur z owocami. (zobacz: W. Jaworska, Tadeusz Makowski. Życie i twórczość , Wrocław-Warszawa-Kraków 1964, s. 171)
Artist: Zygmunt Menkes
Title: KOCHANKOWIE
Tools: acrylic
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: papier (karta z bloku, z perforacją wzdłuż dolnej krawędzi) Na plecach oprawy napis długopisem: MENKES | "THE LOVERS" | ACRILIC POLIMER
Artist: Henryk Hayden
Title: PEJZAŻ Z RZEKĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Hayden
Artist: Jakub (Jacques) Zucker
Title: ULICZKA NA MONTMARTRE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. ZUCKER
Artist: Leo Kahn
Title: W OGRODZIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: [L] Kahn Na odwrocie - na płótnie i ramie - wpisany tuszem nr kolekcji prywatnej: PM 977 . Na listwie górnej nalepka tejże kolekcji.
Artist: Henryk Hayden
Title: PEJZAŻ Z PROWANSJI, 1930
Year: 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. zieloną farbą: Hayden
Artist: Isaac Antcher
Title: MARTWA NATURA..., 1984
Year: 1984
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: MARTWA NATURA Z PAPRYKĄ, CYTRYNAMI I KABACZKIEM, 1984 sygn. u dołu pośrodku: Antcher Na odwrocie nalepka kolekcjonerska z „metryczką“ obrazu i jego tytułem: Nature morte aux poivrons, 1984.
Verified Artist: Yes
Artist: Jan Szancenbach
Title: MUSZLA I OWOCE, 1979
Year: 1979
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Szancenbach Na odwrocie, na płótnie autorski napis farbą: JAN SZANCENBACH | MUSZLA I OWOCE | 1979. Na górnej listwie krosna nalepka-wizytówka artysty; obok nalepka z okrągłym stemplem celnym (?) i napisanym ołówkiem numerem 783 .
Artist: Czesław Rzepiński
Title: KWITNĄCY KASZTAN, 1975
Year: 1975
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Rzepiński Na odwrocie - na płótnie i dolnej listwie krosna - stempel kolekcji Krystyny i Wiesława Ochmanów w Warszawie; obok na krośnie stempel wypełniony ręcznie dotyczący Wystawy Czesława Rzepińskiego w Zachęcie w Warszawie w 1975 oraz w TPSP w Krakowie w 1976 roku. Obraz nabyty do kolekcji pp. Krystyny i Wiesława Ochmanów bezpośrednio od artysty, w jego pracowni. Obraz opisany i reprodukowany: - Czesław Rzepiński. Malarstwo , CBWA Zachęta Warszawa grudzień 1975, TPSP Kraków styczeń 1976, [Warszawa 1975], s. nlb. nr kat. 173; - Czesław Rzepiński. Katalog malarstwa ze zbiorów Krystyny i Wiesława Ochmanów , Muzeum w Grudziądzu, Grudziądz czerwiec-wrzesień 1979, s. nlb, kat. nr 29; - Czesław Rzepiński. Malarstwo [Album; wstęp: W. Ochman; tekst: J. Madeyski] KAW, Kraków 1986, s. 158, nr kat. prac 64, il. kolorowa 64; - Wystawa malarstwa Czesława Rzepińskiego ze zbiorów Krystyny i Wiesława Ochmanów , [teksty: C. Kotowicz, W. Ochman, J. Madeyski], Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej, Przemyśl czerwiec 1995, s. nlb. nr kat. 19; - Czesław Rzepiński. Malarstwo. W setną rocznicę urodzin, w dziesięć lat od śmierci Artysty , Galeria Krakowskiego Banku Spółdzielczego, Kraków 2005, nr kat. 13, il. więcej
Artist: Zbysław Marek Maciejewski
Title: KWITNĄCA JABŁOŃ, 1990
Year: 1990
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d. ZbMaciejewski 1990 Na odwrocie na płótnie napis: Zbysław Marek | Maciejewski | „Kwitnąca jabłoń“ | 100 x 120 | akryl | 1990 - Porównaj: Krzysztof Lipka, Jubileuszowy katalog Sztuka - recenzje Nowe Książki , nr 10, październik 1997, repr. rysunku piórkiem Łąka , 1991.
Artist: Tadeusz Dominik
Title: PEJZAŻ, 2005
Year: 2005
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Dominik Na odwrocie na płótnie napis autorski: DOMINIK 2005 | OL. PŁ 98 x 120 | PEJZAŻ Obraz wystawiany i opisany: - Tadeusz Dominik Za oknem jest ogród… , Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2008, il. barwna 375, s. 289.
Artist: Stanisław Fijałkowski
Title: PEJZAŻ, LATA 50. XX W.
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Description: IInformacje o dziele: Autentyczność potwierdzona przez artystę; obraz znajduje się w spisie autorskim Stanisława Fijałkowskiego.
Artist: Alfred Aberdam
Title: TANCERKI, 1962
Year: 1962
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Aberdam Na odwrocie na płótnie sygnatura: Aberdam | 62 ; powyżej: T
Verified Artist: Yes
Artist: Michał Moląg
Title: Z CYKLU LASKI, 2008
Year: 2008
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Moląg Obraz wystawiany: - Michał Moląg - Miłość spod wycieraczki , Galeria Stara Prochownia, Warszawa 7 - 20 VI 2009; - Michał Moląg - Horyzont zdarzeń , Galeria Stara Prochownia, Warszawa 27 V - 27 VI 2011.
Artist: Ryszard Winiarski
Title: DEKORACJE DO TRAGEDII OPTYMISTYCZNEJ, 1973-1975
Tools: acrylic, pencil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Cztery współoprawne projekty dekoracji. technika i wymiary każdej pracy: akryl, ołówek, sklejka, 21,2 x 30,2 cm oznaczone kolejno od 1 do 4 (cyfry zatarte, na licach l.g.) na każdej na odwrocie na sklejce sygn.: winiarski | dekoracja do TRAGEDII OPTYMISTYCZNEJ W latach 1967-77 Winiarski realizował prace scenograficzne, m.in. do takich sztuk, jak Medea Eurypidesa, Makbet i Otello Szekspira, Tragedia optymistyczna Wsiewołoda Wiszniewskiego. Premiera Tragedii optymistycznej ze scenografią Ryszarda Winiarskiego odbyła się w Teatrze Polskim w Warszawie w styczniu 1973, a następnie w 1975 w Teatrze Telewizji.
Artist: Marcin Maciejowski
Title: PRACA W BANKU
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: sześć współoprawnych rysunków, ołówek, papier wymiary rysunków: 20 x 28 lub 28 x 20 cm (w świetle passe-partout)
Artist: Wojciech Fangor
Title: KOMPOZYCJA, 1970
Year: 1970
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: Fangor 70
Artist: Stanisław Młodożeniec
Title: KOMPOZYCJA, 2012
Year: 2012
Tools: mixed
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.g.: S. MŁODOŻENIEC 2012
Artist: Henryk Stażewski
Title: KOMPOZYCJA NR 13, 1976
Year: 1976
Tools: acrylic
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie: nr.13 | 1976 | H.Stażewski oraz dedykacja: 1978 Panu PALVARINI w prezencie H. Stażewski Proweniencja: - kolekcja prywatna, Polska; - kolekcja Andrea Palvarini, Bolzano, Włochy (do 2005).
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: KOBIETY I SAMOCHÓD, 1965
Year: 1965
Tools: tempera, oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie: KOBIETY | I | SAMOCHÓD | 1965 | 45 x 55 | JERZY NOWOSIELSKI Obraz powstał w grudniu 1965; jest skatalogowany w archiwum Fundacji im. Nowosielskich. Obraz m.in. wystawiany i opisany: - Malarstwo Anna Günter Włodzimierz Kunz Danuta Kluza Jerzy Nowosielski , BWA Kraków jesień 1966, spis prac poz. 14; - Jerzy Nowosielski Wystawa Malarstwa , ZPAP BWA Lublin marzec 1967, spis prac poz. 26; - Jerzy Nowosielski Malerei Kraków , Galerie in der Biberstrasse Wiedeń 1966, spis prac poz. 9, il. czarno-biała.
Artist: Teresa Rudowicz
Title: ASSEMBLAGE, 1961
Year: 1961
Tools: individual
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie: t. Rudowicz | 1961 r Obraz z kolekcji Mariana Warzechy. Obraz opisany w: - Teresa Rudowicz, Galeria Starmach , Kraków, grudzień 2004 - styczeń 2005, il. barwna s.33; - KB Przypomnienie Rudowicz , Gazeta Wyborcza, dodatek Co jest grane, 10 XII 2004, nr 289, il. barwna.
Artist: Tadeusz Brzozowski
Title: XXX, 1969
Year: 1969
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiar wraz z autorską ramą sygn. na odwr. na desce wzdłuż l. krawędzi: T. BRZOZOWSKI. ponadto napis autorski: góra [strzałka] | „XXX“ | 1969 . na ramie dedykacja: KOCHANEMU W.W. od T.B. Obraz opisany w: - Tadeusz Brzozowski 1918-1987 , red. Anna Żakiewicz, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1997, kat. poz. 214, s. 234.
Artist: Władysław Hasior
Title: OSTATNI TOAST, 1982
Year: 1982
Description: IInformacje o dziele: na odwrocie kartka z napisem: Ostatni Toast | 1982 | Hasior Wład. Instalacja powstała w pracowni artysty w Zakopanem w czerwcu 1982 roku po realizacji filmu dokumentalnego pt. Hasior w reżyserii Jerzego Passendorfera. Okoliczności powstania Toastu opisuje kierownik produkcji filmu w załączonym oświadczeniu. W recenzji wystawy Hasiora w Muzeum Narodowym w Warszawie w 2005 roku czytamy: „... Ostatni toast [...] osobiste rozliczenie Hasiora z alkoholem, przyczyną jego chorób, to obtłuczony kieliszek, z którego wylewa się krew, „przybita“ ćwiekiem do tła.“ [Monika Małkowska, Potęga marzeń , „Rzeczpospolita“, 30 VI 2005]
Artist: Jerzy Nowosielski
Title: PORTRET ELŻBIETY CZYŻEWSKIEJ, 1965
Year: 1965
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. na odwrocie: „PORTRET“ | 1965 OLEJ | 60 x 55 | JERZY NOWOSIELSKI po lewej pionowo: SOPOT 60 x 55 Obraz został namalowany latem 1965 w Sopocie i przedstawia aktorkę Elżbietę Czyżewską. Jest skatalogowany w archiwum Fundacji im. Nowosielskich.
Artist: Jerzy Ryszard Zieliński
Title: GITARA, 1964
Year: 1964
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. śr.d.: jurry 64 Jerzy Zieliński w 1963 przeniósł się z Wydziału Rzeźby do pracownii Jana Wodyńskiego na Wydziale Malarstwa. W tym czasie interesowały go eksperymenty z kształtem płótna. Malował - wg własnego sformułowania - „niefakturowe (płaskie) metaforyczne obrazy trójkątne“, które określał stworzonym przez siebie terminem „áizm“. W 1964 pisał: „płaszczyzna prostokątna ogranicza pole widzenia człowieka w sposób naturalny, płaszczyzna trójkątna jest płaszczyzną najprostszą, można w niej przedstawić najbardziej skondensowane treści.“ (cyt. za: Jurry powrót artysty, Jerzy Ryszard „Jurry“ Zieliński (1943-1980) , Galeria Zderzak, Kraków 2010, s. 464)
Artist: Jerzy Duda-Gracz
Title: NADRZECZE. GOLGOTA 2, 1996
Year: 1996
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy Na odwrocie na płycie napis autorski: OBRAZ 2067/96 | NADRZECZE | GOLGOTA - 2. | Jerzy Duda. Gracz
Verified Artist: Yes
Artist: Jerzy Duda-Gracz
Title: MOTYW POLSKI (METAMORFOZA), 1981
Year: 1981
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: DUDA GRACZ . 542/1981 . Na odwrocie na płycie nalepki: 1. autorska z danymi obrazu; 2. informacyjna z wystawy indywidualnej w Moskwie w 1987 roku Obraz wystawiany i opisany: - Jerzy Duda Gracz , Arkady Warszawa 1985, wstęp K.T. Toeplitz, poz. 47, repr. barwna s. 83; - Jerzy Duda Gracz - Wystawa , Ministerstwo Kultury ZSRR, Związek Artystów ZSRR, Ministerstwo Kultury i Sztuki PRL, CBWA Moskwa 1987, katalog wystawy, wstęp Andrzej Matynia, poz. 29. Obraz jest oprawiony.
Verified Artist: Yes
Artist: Piero Cividalli
Title: MARTWA NATURA Z CZERWONĄ RYBĄ, 1987
Year: 1987
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle oprawy sygn. p.d.: Cividalli | 87 Na odwrocie na tekturze nalepka informacyjna i nr: PM 207
Artist: Samuel Tepler
Title: KOMPOZYCJA ARCHITEKTONICZNA CZERWONO-CZARNA, 1987
Year: 1987
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Tepler Na odwrocie napis: PM 102 | Tepler | 1987 [napis hebrajski] Na blejtramie nalepka z danymi obrazu oraz nalepka Biblioteki Głównej UMK w Toruniu z nr. kat. 98. Obraz opisany i wystawiany: - Samuel Tepler 1918-1998 z kolekcji Davida Malka , Muzeum Historii Miasta Łodzi, Łódź 2003, kat. I 98, s. 120, il. s. 121 i 139.
Artist: Samuel Tepler
Title: MARTWA NATURA Z OBRAZEM NA ŚCIANIE, 1974
Year: 1974
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d. po hebrajsku (?) Na odwr. na płótnie napis: S. Tepler 74 oraz PM 103 , nalepka Space Gallery Kraków, Floriańska 13 z danymi obrazu oraz 3 pieczątki Obraz opisany i wystawiany: - Samuel Tepler. Obrazy/Paintings , Katalog wystawy w Space Gallery [wstęp: Bartosz Kwieciński] Kraków 1998, poz. kat. 2 (il.); - Samuel Tepler 1918-1998 z kolekcji Davida Malka , Muzeum Historii Miasta Łodzi, Łódź 2003, kat. 13, il. s. 126.
Artist: Joseph Kapelyan
Title: KSIĘGA, 1992
Year: 1992
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn l.d.: Y. Kapelyan ; wzdłuż p. krawędzi napis po hebrajsku na odwrocie na płótnie napis autorski: J. Kapelyan | "Book". 1992 | Acrylic, 80 x 75,5 cm | PM 993
Artist: Joseph Kapelyan
Title: KOŁA I FORMY, 1998
Year: 1998
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. Kapelyan na odwrocie na płótnie napis autorski: J. Kapelyan | "Circles and Forms", 1998 | oil, 70 x 70 cm | PM 1000 Na blejtramie nalepka z danymi obrazu.
Artist: Edward Dwurnik
Title: GDAŃSK, 2006
Year: 2006
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: 2006 | GDAŃSK. E. DWURNIK Na odwrocie na płótnie napis autorski: 2006 | E. DWURNIK | „GDAŃSK-“ | -URZĄD CELNY- | NR: IX [w kółku] - 1278 [w ramce] - 3434 [w ramce] |
Artist: Edward Dwurnik
Title: KAZIMIERZ DOLNY, 2006
Year: 2006
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: 2006 | KAZIMIERZ DOLNY. E. DWURNIK Na odwrocie na płótnie napis autorski: 2006 | E. DWURNIK | „KAZIMIERZ DOLNY“ | NR: IX [w kółku] - 1280 [w ramce] - 3436 [w ramce] | (Alfa)
Artist: Alicja Wahl
Title: W TRAWIE, 1996
Year: 1996
Tools: gouache, pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: 1996 | A WAHL
Artist: Jacek Pałucha
Title: FEMINISTKI, 2011
Year: 2011
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: J. Pałucha 2011 Na odwr. na płótnie naklejony certyfikat z danymi obrazu i potwierdzającym autorstwo podpisem Jacka Pałuchy.
Artist: Jacek Yerka
Title: SEN NOCY LETNIEJ, 1986
Year: 1986
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: JRKOWALSKI na odwr. na dolnej listwie krosna: JACEK KOWALSKI | „SEN NOCY LETNIEJ“ | AKRYL 1986 Obraz powstał przed zmianą nazwiska przez artystę.
Artist: Jacek Yerka
Title: KUCHNIA POLSKA, 2012
Year: 2012
Tools: acrylic
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: YERKA
Artist: Zdzisław Beksiński
Title: OCZEKIWANIE, 1971
Year: 1971
Tools: oil
Surfaces: board, beaverboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany na odwrocie: BEKSIŃSKI 1971 oraz napis: 21 Na odwrocie nalepka: K.M.P.i K. „RUCH” WARSZAWA | GALERIA WSPÓŁCZESNA | AUTOR Zdzisław Beksiński |.....Wystawa ...II 72 7 I 73 Obraz był wystawiany: - Zdzisław Beksiński – Obrazy z lat 1971-72, Galeria Współczesna „Ruch” Klub Międzynarodowej Prasy i Książki, Warszawa, 7 grudnia 1972 - 7 stycznia 1973. W jednostronicowym druku wydanym z okazji wystawy jest adnotacja: „Wszystkim wystawionym obrazom autor dał tytuł Oczekiwanie.