Artist: Jerzy Fedkowicz
Title: MARTWA NATURA Z MARGARYTKAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie nalepka z wystawy w TPSP w Krakowie w 1969 r. Bibliografia: - "Jerzy Fedkowicz 1891-1959, Wystawa malarstwa w 10-lecie śmierci artysyt", TPSP, Kraków 1969, nr 59.
Artist: Józef Pankiewicz
Title: PEJZAż Z BRUGES
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Pankiewicz/ Bruges 1903 Obraz pochodzi z czasów długiej podróży artysty po Europie i pobytu we Francji, gdzie, jak pisze Józef Czapski: "Malarstwo[Pankiewicza] tkwi[...] w nurcie sztuki francuskiej. Za pierwszego pobytu w Paryżu styka się z impresjonizmem Moneta i Maneta, a od 1903 zapoznaje sie z dostępnym na owe lata dorobkiem malarskim Cezanne'a..."
Artist: Józef Pankiewicz
Title: MARTWA NATURA Z ANEMONAMI I CZERWONą SZKATUłKą
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Pankiewicz Na odwrocie fragment nalepki wystawy we Francji. Dekoracyjne martwe natury i kompozycje z bukietami kwiatów - anemonów, tulipanów, peoni - były częstym tematem obrazów artysty, wdzięcznym polem studiów nad malarskim problemem kolorów. „Pankiewicz chętnie odwoływał się do bogatego arsenału nowych sposobów kompozycyjnych i zasobu motywów, który poznali Europejczycy odkrywając sztukę japońską. Piękne, orientalne przedmioty będą się pojawiać w jego martwych naturach, a kostiumy w portretach, szczególnie często do 1910 r. Ich egzotyczna uroda będzie współbrzmiała z symbolicznymi znaczeniami” (E.Charazińska, Malarstwo polskie w zbiorach prywatnych). Obraz reprodukowany i opisywany w: - Koniec wieku. Sztuka polskiego modernizmu 1890-1914, Katalog wystawy przygotowany pod kierunkiem Elżbiety Charazińskiej i Łukasza Kossowskiego, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Warszawa 1996, s. 174, nr kat. VI/4. il. s. 186. - E.Charaziń
Artist: Władysław Krzyżanowski
Title: MARTWA NATURA - OWOCE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: W. Krzyżanowski Na odwrocie napis na płótnie: Wład. Krzyżanowski/ Lwów ul. Teatyńska 35/ Martwa nat. "Owoce"/ r. 1935 oraz nalepka z Międzynarodowej Wystawy w Brukseli w 1935 r. Bibliografia: - "Exposition Internationale d'Art Modern, Catalogue", Bruxelles 1935, s. 210-211, nr 1519.
Artist: Stanisław Kamocki
Title: KOPANIE ZIEMNIAKóW
Tools: oil
Surfaces: plywood
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie napis: S. KAMOCKI/ KOPANIE ZIEMNIAKÓW/ WOLA RADZISZOWSKA oraz: ND 6463. Nalepka z odręcznym napisem: Stanisław Kamocki/ Kopanie ziemniaków; nalepka depozytowa Muzeum Narodowego w Krakowie nr inw. ND 6463. Bibliografia: - "Wystawa pośmiertna Stanisława Kamockiego", Katalog, TPSP Kraków, kwiecień 1946, s. 12, nr 61.
Artist: Henryk Gotlib
Title: DWIE DZIEWCZYNKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: GOTLIB Na krosnach napis: Two Children/ by Henryk Gotlib.; obok ołówkiem nieczytelny wyraz i data 1943. Studium dwóch dziewczynek do obrazu "Stabat Mater", część "Polskiego tryptyku wojennego" z 1944 r. (w zbiorach MNW). Według informacji żony artysty pani Janet Gotlib obie potretowane dziewczynki to córeczki jednego z polskich pilotów, który zginął w "Bitwie o Anglię".
Artist: Felicjan Szczęsny Kowarski
Title: PORTRET żONY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie nalepki z wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie i w TPSP w Krakowie w 1949 r. Bibliografia: - "Felicjan Szczęsny Kowarski. Wystawa pośmiertna w Muzeum Narodowym w Warszawie. Katalog". Warszawa 1949, s. 92, nr 22; - "Felicjan Szczęsny Kowarski. Wystawa pośmiertna". TPSP, Kraków 1949, s. 7, nr 22.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET MężCZYZNY W TYPIE B
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany po prawej: 1937 1/ VIII/ Witkacy/ (T:B)/ NP 5r/ (FBZ)/ N II abs/ + Sól karlsbadzka/ + Jodyna/ + horm. Po lewej zatarty napis autorski fioletową kredką: (M....Z..../ (....)/ + ...); poniżej czarną kredką: N I/ sierpniowy/ "O, czemuś to/ uczynił, drogi/ Ciampi ?" Po roku 1924 S. I. Witkiewicz ograniczył swą twórczość malarską do działalności "Firmy portretowej S. I. Witkiewicz" malując pastelowe portrety według, określonych regulaminem Firmy, pięciu podstawowych typów A, B, C, D, E oraz ich pochodnych. Obok sygnatury umieszczał często informacje o zażytych używkach i narkotykach, których działanie na sobie eksperymentował.
Verified Artist: Yes
Title: UCIECZKA PRZED WILKAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Nie zidentyfikowany malarz rosyjski. Sygnowany obraz: J. ORLOFF
Title: JEZIORO W ALPACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Nie zidentyfikowany malarz niemiecki.
Artist: Richard Lindmar
Title: W GABINECIE
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: R. Lindmar.91
Artist: John Henry Amshewitz
Title: Z OFICJALNą WIZYTą - MARTWA NATURA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: AMSHEWITZ Na odwrocie częściowo zatarty napis na płótnie: A STATE VISIT/ J. H. AMSHEWITZ./ 80 WA (...) GARDENS/ KENSINGTON WL/ PRICE (...)
Artist: Constantin Bauer
Title: ZAMEK NAD JEZIOREM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: C. Bauer
Artist: Georg Engelhardt
Title: KRAJOBRAZ LEŚNY Z SARNAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. p.d.: G. Engelhardt Na odwrocie, na górnej listwie krosna numer (tuszem): 2452 ; nalepka aukcyjna Agra-Art z czerwca 1994 r.
Artist: Friedrich Josef Heydendahl
Title: PEJZAż ZIMOWY Z MYśLIWYM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: J. Heydendhal. Df
Title: PEJZAż ALPEJSKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Nie zidentyfikowany malarz niemiecki(?) austriacki(?). Sygnowany obraz p.d. nieczytelnie: Huks (?)
Title: GRAJąCY PASTUSZEK
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany nieczytelnie p.d. Stara kopia obrazu Joshui Reynoldsa (1723-1792) "The Piping Shepherd Boy" malowanego w 1773 r. (olej, płótno, 74x63 cm., prywatna kolekcja w Anglii).
Title: PRZED DOMEM
Tools: oil
Surfaces: board
Description: IInformacje o dziele: Nie zidentyfikowany malarz holenderski lub flamandzki.
Artist: Karl Goldschmidt
Title: WIELKI BUKIET KWIATóW
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: KARL/ Goldschmidt/ Montmartre Na odwrocie napis na płótnie: "Le grand boquet de fleurs. KARL/ Goldschmidt./ Montmartre./ Atelier 7./ Rue Cortot/ Montmartre. Na krosnach i płótnie dwie okrągłe pieczęcie z nazwiskiem artysty i adresem jego pracowni na Montmartre.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: GłóWKA Z GRZYWKą
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: T. Axentowicz Na odwrocie nalepka Salonu Sztuki St. Kulikowskiego w Warszawie. Malowany pastelami portret pełnej wdzięku młodej kobiety cechuje się charakterystyczną dla Axentowicza lekkością i delikatnością prowadzenia kredki tworzącej "puszystą", drgającą sieć giętkich kresek.
Artist: Jan Chełmiński
Title: NA KOńSKI JARMARK
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Jan Chełmiński 1882/ Monachium
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: MODLITWA, 1906-1908
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. p.d.: Egipt | F.M. Wygrzywalski
Artist: Stanisław Tondos
Title: NA KAZIMIERZU W KRAKOWIE
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Tondos Akwarela, przedstawiająca dwóch zajętych rozmową Żydów na tle zabudowań Kazimierza z widoczną w dali wieżą kościoła Bożego Ciała, jest dobrym przykładem twórczości Stanisława Tondosa.
Artist: Aleksander Gryglewski
Title: WNęTRZE KOśCIOłA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany nieczytelnie p.d. Obraz przedstawiający wnętrze gotyckiego kościoła oświetlone rozproszonym światłem słonecznym, łączyć można z wcześniejszym okresem twórczości artysty, wolnym jeszcze od naturalistycznej drobiazgowości w odtwarzaniu detali architektury i wystroju.
Artist: Michał Pociecha
Title: KRAJOBRAZ WIEJSKI
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: M. Pociecha
Artist: Władysław Szerner
Title: HUCUłKI W DRODZE NA WESELE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Władysław Szerner W 1894 r. obraz był eksponowany na wystawie we Lwowie. Bibliografia: -"Katalog ilustrowany wystawy sztuki współczesnej we Lwowie 1894", Lwów 1894, s.24, nr 246, il.
Artist: Franciszek Tepa
Title: ODPOCZYNEK BEDUINóW KOłO OPUSZCZONEJ ...
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: f. Tepa/ Paryż. R. 1861 W latach 1852-53 artysta wraz z Adamem hr. Potockim i Maurycym Mannem podróżował do Grecji, Egiptu i Ziemi Świętej. W jego twórczości pojawiły się odtąd obrazy o tematyce orientalnej malowane olejno lub akwarelą i kilkakrotnie pokazywane na wystawach w Krakowie i we Lwowie. Bibliografia: -E. Świeykowski "Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie", Kraków 1905, s.164.
Artist: Piotr Michałowski
Title: PRZEJAżDżKA - DZIECI ARTYSTY NA KONIACH
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie dwie nalepki: z wystawy "Koń w malarstwie i rzeźbie polskiej", Kraków 1913; z odręcznym napisem: Piotr Michałowski/ "Powóz i chłopcy na koniach" (akwarela)/ Wł. P. Róży z Łempickich Michałowskiej. Akwarela powstała ok. 1845 r., kiedy Michałowski przebywał głównie w majątku w Bolestraszycach k. Przemyśla i szczególnie często malował portrety swoich dzieci - także podczas przejażdżek na koniach, kucach, w powozach. Widoczna wirtuozeria w operowaniu farbami wodnymi, rozlewnie, swobodnie kładzione plamy o różnym nasileniu barw, potwierdzają mistrzostwo artysty określanego mianem "jednego z najwybitniejszych akwarelistów wszystkich czasów." Bibliografia" -"Katalog ilustrowany wystawy:< >", Kraków 1913, s.24, nr 89; M. Sterling "Piotr Michałowski 1800-1855", Biblioteka Polska, Warszawa - Bydgoszcz 1932, s.84, il. s. 41, J. Sienkiewicz (współpraca J. Zanoziński), "Piotr Michałowski", Warszawa 1959, s.51, il. XI.
Artist: Juliusz Holzmüller
Title: SARNY NA POLANIE
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Juliusz Holzmuller/ 1903 Ta wrażliwie malowana akwarela powstała jeszcze w czasie studiów artysty.
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: OBłOKI JESIENNE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Stefan Filipkiewicz
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: WIOSNA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: F Ruszczyc Studium malarskie do obrazu "Wiosna" (olej, płótno, 151x100) ukończonego w 1897 r. i wystawionego jako praca dyplomowa wraz z obrazem "Gwiazda wieczorna" na konkursowej wystawie w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. "Wiosna" zakupiona przez Pawła Tretiakowa znajduje się dziś w zbiorach Galerii Tretiakowskiej w Moskwie. Pracę nad prezentowanym obrazem kilkakrotnie wspominał Ruszczyc w swoim "Dzienniku" pisząc o szkicach malarskich do zamierzonej dużej kompozycji. Bibliografia: -"Ferdynand Ruszczyc 1870-1936", katalog MNW, Warszawa 1964, s. 48,nr 58, il. 1; -"Ferdynand Ruszczyc 1870-1936, Pamiętnik wystawy", MNW, Warszawa 1966, s.24-26 (fragmenty pamiętnika artysty z lat 1896-97), il. 19.
Artist: Rafał Wąsowicz
Title: NARADA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Rafał Wąsowicz 1918 Na odwrocie dwie nalepki wystawy w warszawskiej Zachęcie w 1918 r.
Artist: Artur Markowicz
Title: ZIMA
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Markowicz Artur/ 1910/ Kraków Na odwrocie odręczny napis na ramie: Winter Landssaft I/ 1000.Kronen OW/ Artur Markowicz/ Krakau/ 12. Ring oraz nalepka z wystawy w TPSP w Krakowie.
Artist: Julian Fałat
Title: JESIEń W BYSTREJ
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: J Fałat Bystra 1913; Powyżej w prostokątnej obwódce nr: 939
Artist: Antoni Trzeszczkowski
Title: NATARCIE HUSARII
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Trzeszczkowski
Artist: Jan Stanisławski
Title: PEJZAż Z SOSNą
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: JAN STANISŁAWSKI Obraz, w częsty u Stanisławskiego sposób, malowany jest na niegruntowanej deseczce - sklejce, a naturalny kolor podłoża wykorzystał artysta jako odrębny walor kolorystyczny. Matowość płaskich plam barwnych sąsiaduje z akcentami żywych kolorów kładzionej impastowo farby.
Artist: Józef Brandt
Title: FANTAZJA BATALISTYCZNA, SZKIC MALARSKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie napis na płótnie: " Studium do dzieła < > A.D.1873 Józef Brandt". Według zamieszczonego na odwrocie napisu obraz miał być swobodnym studium malarskim do zamierzonej dużej kompozycji "Odsiecz Wiednia" (1873 r.). Wydaje się jednak, że pochodzi z wcześniejszego okresu twórczości Józefa Brandta - malowany oszczędnymi pociągnięciami pędzla, w pełnej dynamiki scenie z pobieżnie zarysowanymi sylwetkami jeźdźców w tle ujawnia analogie m.in. z "Pochodem lisowczyków" czy innymi batalistycznymi kompozycjami z lat sześćdziesiątych.
Artist: Stanisław Wyspiański
Title: PORTRET KAZIMIERZA STANKIEWICZA
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Stanisław Wyspiański/ Kraków Luty 1894 rp. Ekspresyjny, modelowany światłem portret przedstawia wuja artysty Kazimierza Stankiewicza (1818-1895), męża Joanny z Rogowskich. Z obojgiem pp. Stankiewiczów Wyspiański związany był bardzo blisko, wychowując się w ich domu od czasu śmierci matki w 1876 r. Inny portret Kazimierza Stankiewicza znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie (ujęcie z profilu, pastel, 30x30, sygn. SW/ 1895). Bibliografia: -S. Przybyszewski, T. Żuk-Skarszewski, S. Świerz, "Stanisław Wyspiański. Dzieła malarskie." Biblioteka Polska, Kraków - Warszawa - Bydgoszcz 1925, s. 109, nr 104.
Artist: Stanisław Żukowski
Title: WNęTRZE SALONU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Żukowski 1917
Artist: Aleksander Gierymski
Title: ULICZKA W CERVARA ...
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: A GIERYMSKI Na odwrocie nalepka wystawy w TZSP w Warszawie w 1929 r. St. Witkiewicz w książce o A. Gierymskim wspominając jedne ze swych odwiedzin w warszawskiej pracowni artysty pisze:"...innym razem znalazłem w starym mantelzaku, wśród starzyzny i brudów, mały obrazek malowany na desce, przedstawiający piętrzącą się do góry ulicę jakiegoś malowniczego włoskiego Borgo. Obrazek malowany wprost z natury, skończony pod jej bezpośrednim wrażeniem, bez przemalowań, cudowny jako malowniczość, blask barw i subtelność skończenia. (...) Ostatecznie obrazek wystawiony w tejże chwili został nabyty przez malarza Horowitza, który wtenczas mieszkał jeszcze w Warszawie." Gierymski namalował "Uliczkę..." w 1885 roku, kiedy to w sierpniu wyjechał z Rzymu do Cervary. Obraz wystawiony w Warszawskim Towarzystwie Zaczęty Sztuk Pięknych w roku 1886 zakupiony został przez Leopolda Horowitza.
Artist: Edward Okuń
Title: PAPRYKA
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: E KUŃ. 1921
Artist: Adam (Brat Albert) Chmielowski
Title: OPUSZCZONA PLEBANIA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Adam Chmielowski/ Kraków 88 r. Obraz wystawiony w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w 1888 r., zakupiony przez TPSP, przeznaczony został do losowania jako premia dla członków Towarzystwa. Obraz wylosowany wówczas przez K. Linderskiego do ostatnich lat znajdował się w prywatnym posiadaniu w Krakowie. Chmielowski malował ten obraz w 1888 r. wówczas, gdy założywszy Zgromadzenie Albertynów przyjął zakonne imię Brata Alberta, pod którym znany jest powszechnie jako wyniesionu na ołtarze święty. Bibliografia: -E. Świeykowski, "Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854-1904", Kraków 1905, s.21; -W. Kluz o., "Adam Chmielowski. Brat Albert", Kraków 1965, tabl.27; -"Brat Albert. Życie i dzieło", Warszawa 1983, s.78, nr 44, il.
Artist: Wojciech Kossak
Title: EPIZOD Z 1812 R.
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Wojciech Kossak/ 1900 Obraz, przedstawiający wielokrotnie podejmowany przez artystę temat odwrotu wojsk napoleońskich spod Moskwy, wyróżnia się rzadkim u Kossaka przesunięciem akcentów z warstwy anegdotycznej w stronę zagadnień czysto malarskich. Zasadniczym tematem jest tu śnieżny pejzaż oświetlony jasnym światłem słonecznym dającym głębokie, błękitniejące cienie. Wartości malarskie "Epizodu z 1812 r." pozwalają zaliczyć ten obraz do grupy najciekawszych malarsko dzieł artysty.
Artist: Konrad Krzyżanowski
Title: DZIEWCZYNKA POD PARASOLEM
Tools: oil
Surfaces: board
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie szkic ołówkowy. Swobodne studium malarskie, malowane szerokimi pociągnięciami pędzla, powstałe po 1904 r., prawdopodobnie podczas któregoś z wyjazdów ze studentami.
Artist: Jacek Malczewski
Title: JEDNA PIOSENKA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: 1903 J. Malczewski Portret, zasłuchanego w wygrywaną przez fauna melodię, malarza Lucjana Wędrychowskiego (1854-1934) tak treściowo jak i kompozycyjnie nawiązuje do wcześniejszych o rok obrazów "Skowronek" (portret malarza Zembaczyńskiego) i "Nieznana nuta" (portret malarza Bryniarskiego). Bibliografia: - "Jacek Malczewski. Katalog wystawy monograficznej", Muzeum Narodowe, Poznań 1968, s.129, nr 99, s.130, nr 100, il. 87, 88.
Artist: Alfons Karpiński
Title: ANEMONY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany po lewej: A.Karpiński Na odwrocie dwa stemple Salonu Sztuki Władysława Ratusińskiego w Częstochowie.