Artist: Józef Rapacki
Title: BRZOZY I WRZOSY, 1922
Year: 1922
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: JÓZEF RAPACKI 1922 r. Na odwrocie napisy na płótnie: Własność Kazimiery i Juljana Bugajskich | 1944. sierpień poniżej: S. Stw[..]gólwski [?] | 1920 r. Na poprzecznej listwie krosna: 250
Artist: Rudolf Hellgrewe
Title: SOSNY NAD JEZIOREM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: R. HELLGREWE
Artist: Wiktor Korecki
Title: SOSNY I WRZOSY, PRZED 1939
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: WIKTOR KORECKI
Artist: Piotr Stachiewicz
Title: KRAKOWIANKA
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: P. STACHIEWICZ.
Artist: Teodor Axentowicz
Title: STAROŚĆ I MŁODOŚĆ, OK. 1920
Tools: watercolor, pastel, crayon
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany białą kredką p.g.: T. Axentowicz Na odwr. karta z kat. Krakowskiego Biura Artystycznego Stefana Podworskiego przy ul. Św. Jana 14, wydanego po 1920; tu wymienione trzy prace Teodora Axentowicza Ta nastrojowa kompozycja powtarza, częsty w twórczości Axentowicza, motyw siwowłosego starca i zamyślonej młodziutkiej dziewczyny, który określany bywa tytułem Starość i młodość. Obraz łączy się z większym zespołem podobnych rodzajowo-symbolicznych prac o treściach związanych z przemijaniem, starością. Wizerunek starca odbierany jest tu czasem jako utajniony autoportret artysty, towarzysząca mu dziewczyna najczęściej zwykle nosi barwną, krakowską chustę stanowiącą dominujący akcent barwny tych subtelnych kolorystycznie kompozycji.
Artist: Aleksander Augustynowicz
Title: DZIEWCZYNKA Z CZERWONYMI KORALAMI
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Augustynowicz
Artist: Stanisław Gibiński
Title: W PASIECE, PRZED 1939
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana p.d.: S. Gibiński
Artist: Clemens Freitag
Title: WYSOKIE DRZEWA NAD WODĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Clemens Freitag | München
Artist: Heinrich Ludwig Frische
Title: PEJZAŻ GÓRSKI Z JEŹDŹCEM, 1861
Year: 1861
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na krośnie nalepka (druk, rękopis): 764 | Verein Düsseldorfer Kun/.../ | zu gegenseitiger Unterstützung und /.../ lle. | Austellungs-Commision. Ponadto nalepka (druk) firmy Lagerhaus w Wiesbaden.
Artist: Erno Erb
Title: STRAGANIARKI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: E. Erb
Artist: Aleksander Sarnowicz
Title: MORSKIE OKO, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: A. S[arn]owicz
Artist: Stanisław Gałek
Title: NAD MORSKIM OKIEM, 1919
Year: 1919
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: ST. GAŁEK | 1919 Ten - powstały zapewne w plenerze - urzekający pejzaż tatrzański, malowany jest wrażeniowo i swobodnie, z głębokim wyczuciem nastroju, koloru i światła charakterystycznego dla chmurnego dnia w górach. Można tu wspomnieć o inspiracjach obrazami Wyczółkowskiego, które Gałek na pewno doskonale znał, ale chyba właściwsza byłaby uwaga o podobnej wrażliwości obu artystów i wspólnym im głębokim zachwycie nad tatrzańskim krajobrazem i przyrodą.
Artist: Wojciech Gerson
Title: W OCZEKIWANIU (KRAJOBRAZ TATRZAŃSKI), 1896
Year: 1896
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: WG 96 (monogram wiązany) Na odwrocie napis ołówkiem: 68. Ponadto mała nalepka z napisem atramentem: K.N 536 ; a także nalepka (druk, atrament) o treści: ZACHĘTA SZTUK PIĘKNYCH w WARSZAWIE | Autor Wojciech Gerson | Rodzaj ol. „W oczekiwaniu” | Data 7/V 1912 r. Jak świadczy nalepka na odwrocie, w roku 1912 obrazu znalazł się w warszawskiej Zachęcie i jest, być może tożsamy, z nieokreślona bliżej pracą W ustroniu zakupioną wówczas przez TZSP celem rozlosowania wśród członków Towarzystwa (różne tytuły: W ustroniu / W oczekiwaniu mogły być wynikiem pomyłki; porównaj; J. Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969, s. 94). Wojciech Gerson był jednym z pierwszych malarzy krajobrazu tatrzańskiego, krajobrazu, który szczególnie umiłował i w którym znajdował wciąż nowe motywy i uroki. Po raz pierwszy pojechał w Tatry w roku 1860, ponownie prawdopodobnie w 1877, następnie w 1885, a później w 1888-1898 bywał tam corocznie, mieszkając latem w Zakopanem. Był znakomitym znawcą Tatr, które przewędrował wielokrotnie. To za jego (i Walerego Eljasza) radą obrano wierzchołek Miedzianego za centralny punkt malowanej Panoramy Tatr (1894-1896). A Teodor Axentowicz uwiecznił na tej panoramie samego Gersona malującego tatrzański pejzaż. Artysta podczas swych górskich wędrówek robił liczne studia olejne czy akwarelowe,... więcej
Artist: Augusta Ludwig
Title: DZIEWCZYNKA NAD KSIĄŻKĄ, 1865
Year: 1865
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Auguste Ludwig | 1865
Artist: Wlastimil Hofman
Title: GŁÓWKA DZIEWCZYNKI, 1926
Year: 1926
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.g.: Wlastimil Hofman 1926 Na odwrocie napis kredką: 4736
Verified Artist: Yes
Artist: Szymon Buchbinder
Title: DAMA GRAJĄCA NA MANDOLINIE, 1896
Year: 1896
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: S Buchbinder | 1896 na odwrocie deski lakowa pieczęć z herbowym kartuszem oraz napisy kredką: – granatową: 2804 ; – czerwoną: 15 XII.
Artist: Władysław Chmieliński
Title: RYNEK STAREGO MIASTA W WARSZAWIE, 1936-39
Tools: watercolor, gouache
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wł. Stachowicz. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Verified Artist: Yes
Artist: Alfred Wildstosser
Title: MARTWA NATURA Z NUTAMI I SKRZYPCAMI, 1887
Year: 1887
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Alfred Wildstosser: Wien | 1887 Na odwrocie zatarty owalny stempel.
Artist: Franciszek Ksawery Lampi
Title: NOC W KARTUZJI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na krośnie napis kredką: 388/K Prezentowana Noc w Kartuzji jest - nieznaną dotychczas, pełniejszą, ciekawszą i bogatszą w szczegóły - wersją romantycznego nokturnu uznanego za dzieło Franciszka Lampiego, określanego jako Kartuzja lub Noc w klasztorze kartuzów, a znajdującego się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie (MP 3044). Nasz obraz prezentuje jednak znacznie wyższy poziom malarski, co nasuwa przypuszczenie o wtórności kompozycji muzealnej, będącej zapewne repliką lub starą kopią. Obie Kartuzje przedstawiają pomieszczenia klasztorne. „W krużganku krzątają się mnisi, za uchylonymi drzwiami ukryte jest źródło światła - latarni lub pochodni, której blask zabarwia wnętrze ciepłym oranżowym tonem. Po prawej stronie ogromny prześwit odsłania fragment nierealnego pejzażu z zamkiem na skale - rozległe pustkowie tonące w zimnej, błękitno zielonej poświacie księżyca“. O ile jednak nierealny wydaje się pejzaż w Kartuzji muzealnej, o tyle krajobraz w naszej Nocy w Kartuzji przywodzi skojarzenie z konkretnym miejscem, a mianowicie z ujętym z klasztoru kartuzów na Capri widokiem na skały Faraglioni i ruiny rzymskie. Jest to oczywiście widok przetworzony przez fantazję artysty, którego - jak pisał Aleksander Lesser - „krajobrazy były pełne utworu poetyckiego, lecz brakło w nich studium natury“. Artysta był wprawdzie we Włoszech, ale o jego bytności na Capri nic nie wiemy. Musiał jednak znać popularne ryciny przedstawiające wyspę, a wśród... więcej
Artist: Henryk Siemiradzki
Title: PROJEKT KURTYNY DLA TEATRU IM. SŁOWACKIEGO W KRAK
Tools: oil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: HSiemiradzki (inicjały wiązane) Na odwrocie napis atramentem: Projekt ten olejny na Kurtynę do teatru miejskiego | w Krakowie otrzymałem jako twórca i kierownik tego | gmachu od autora Henryka Siemiradzkiego w czasie | jego i mego pobytu w Wiedniu w r. 1894 z jego własnych | rąk - co niniejszem stwierdzam. | Kraków D. 15 Grudnia 1919 r.- | Jan Zawiejski architekt | naczelnik Budownictwa lądowego miejskiego | starszy Radca Budownictwa , obok pieczęć Jana Zawiejskiego, poniżej: Akt niniejszy sporządził i napisał | p. Jan Zawiejski w mej obecności, co jako | świadek niniejszym stwierdzam | Kraków dnia 15/12 | 1919 r. Profesor Feliks Kopera W roku 1892 ogłoszono w Krakowie otwarty konkurs na wielką kurtynę do budowanego właśnie nowego teatru miejskiego. Wzięło w nim udział sześciu artystów - wśród nich także S. Wyspiański i J. Mehoffer. Konkurs nie przyniósł jednak rezultatu i żadnej z nadesłanych prac nie wybrano do realizacji. Wówczas zwrócono się do - przebywającego w Rzymie - Henryka Siemiradzkiego, który następnie podjął się namalowania kurtyny i to tylko za cenę kosztów własnych, bez żadnego honorarium. Był to kolejny, po Pochodniach Nerona, dar artysty dla miasta. Pierwsze projekty zamierzonego dzieła Siemiradzki przedstawił w lipcu 1892. I... więcej
Artist: Juliusz Kossak
Title: PRZEJAŻDŻKA POWOZEM, 1852
Year: 1852
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: J. Kossak 1852 Na odwrocie, po prawej u dołu, na oryginalnym płótnie widocznym w „okienku” dublażu napis czarną farbą naniesiony przez syna artysty Wojciecha, potwierdzającego autorstwo Juliusza Kossaka (wyraźnie czytelny w podczerwieni): Obraz uważam za młodocianą | pracę mojego śp. Ojca Juliusza z r. 1852 | Wojciech Kossak | 1921. Przejażdżka powozem powstała w roku 1852, roku który Kossak spędził na ustawicznych podróżach – ze Lwowa poprzez Wołyń, Podole, Ukrainę jeździł aż do Petersburga, a później do Wiednia i na Węgry by w końcu w październiku przyjechać do Warszawy, gdzie osiadł na kilka lat. W czasie tych podróży – wedle własnych słów - malował „konie, i psy, i wilki, i kozaków”, powozy, typy i sceny wojenne, rotmistrzów, jenerałów, przeglądy wojsk. Według niepotwierdzonych informacji pochodzących do rodziny właścicieli, obraz ma przedstawiać nieokreślonego bliżej hrabiego (?) Radwana.
Artist: Josef Burger
Title: DOMKI NAD RZEKĄ
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: J. Burger Mchn. Na odwrocie,, na ramie, nalepka aukcyjna Agra-Art z 2008 r.
Artist: Jan Rosen
Title: HUZARZY PRZED CHATĄ, 1907
Year: 1907
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: J.Rosen | 1907 Obraz reprodukowany w: - Poradnik polskiego kolekcjonera, [praca zbiorowa], Wy- dawnictwo Kluszczyński, Kraków [b. daty], il. na s. 47.
Artist: Juliusz Kossak
Title: NA LISA SANKAMI, 1883
Year: 1883
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana l.d.: Juliusz Kossak | 1883 Na odwrocie oprawy, podpisana i opatrzona stemplami, karta maszynopisu z orzeczeniem dr. Kazimierza Buczkowskiego (Kraków, 5 lipca 1958), który potwierdzając autorstwo Juliusza Kossaka powołuje się na książkę Stanisława Witkiewicza, Juliusz Kossak, wyd. Warszawa 1912. Ponadto kartka maszynopisu z opisem obrazu i przywołaniem - dotyczących twórczości artysty - opracowań Stanisława Witkiewicza i Eligiusza Niewiadomskiego oraz informacją, że obraz znajdował się w zbiorach Wł. Włodarskiego w Częstochowie. Obraz opisany i reprodukowany w: - St. Witkiewicz, Juliusz Kossak, Warszawa 1900, il. na s. 99; - E. Swieykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854-1904, Kraków 1905, s. 76 (zapewne był wówczas wystawiony p.t. Na lisa sankami); - K. Olszański, Juliusz Kossak, Wrocław 1988, s. 74, 124, il. 499 oraz 498 (szkic); - K. Olszański, Juliusz Kossak, Kraków 2000, s. 195, il. 179 na s. 196 (szkic)
Artist: Juliusz Kossak
Title: KRAKOWSKI DRUŻBA, 1896
Year: 1896
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 29,8 x 23,3 cm (w świetle passe-partout) sygn. l.d.: JKossak | 1896 [inicjały wiązane]
Artist: Juliusz Kossak
Title: NA WESELE !, 1891
Year: 1891
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana l.d.: JKossak | 1891 (inicjały wiązane) Na odwrocie oprawy napis tuszem: 142-36131-2 oraz kartka z napisem ołówkiem: KOSSAK | JULIUS | geb. 1824 | in Krakau | gest. 1899
Artist: Bohdan Kleczyński
Title: POLOWANIE Z CHARTAMI, 1884
Year: 1884
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Bohdan Kleczyński 1884. Monachium Obraz po konserwacji; płótno dublowane. Artysta powtórzył tu centralny motyw - jadących saniami myśliwych, charty, lisa - ze swego wcześniejszego (1882) obrazu, znanego z reprodukcji zamieszczonej w warszawskich „Kłosach“ w 1889 (patrz: „Kłosy“ 1889, nr 1238, il. s.184). Reprodukcja innej wersji z Kłosów
Artist: Jan Chełmiński
Title: DWÓR PAŃSKI W PODRÓŻY ZA CZASÓW AUGUSTA III, 1880
Year: 1880
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Jan Chełminski 1880 München Obraz, wystawiony w roku 1880 w Akademii w Berlinie, określony został dość ogólnikowym tytułem Dwór pański w podróży za czasów Augusta III Saskiego (Herrschaften auf Reisen zur Zeit August III. von Sachsen), a w katalogu wystawy zamieszczono informację o możliwości jego zakupu. Następnie przez lata znajdował się w prywatnych zbiorach w Bawarii. Wedle tradycji zachowanej w rodzinie spadkobierców pierwszych właścicieli, sam Chełmiński, autor obrazu określał jego temat jako epizod z przejazdu przez Polskę młodziutkiej Zofii, księżniczki Anhalt-Zerbst (późniejszej Katarzyny II), udającej się do Sankt Petersburga, by tam (w 1745) poślubić przyszłego cara Piotra III. Takie sprecyzowanie treści obrazu wydaje się wielce prawdopodobne, a potwierdzać je może zarówno herb z pruskim orłem na drzwiach karety, mundury hajduków eskorty, jak i cyfra AR III (Augustus Rex) widoczna na kapie okrywającej olstra towarzyszącego karecie jeźdźca, zapewne oficera królewskiego pułku ułanów tatarskich. Jednak anonimowy autor opisu zamieszczonego w warszawskich „Kłosach“ temat obrazu określa - zgodnie z tytułem w berlińskim katalogu - jako „podróż możnego pana za czasów Augusta III“ pisząc następnie, że: „modne wówczas ubiory saskie przywdziewała służba [a] dwaj młodzieńcy obok karety jadący, mają na sobie staropolskie szaty, które nie uległy jeszcze wpływowi mody“. Autor, rozwodząc się nad przepychem życia... więcej
Artist: Michał Stańko
Title: KRAJOBRAZ GÓRSKI, 1967
Year: 1967
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: M. Stańko | 67
Verified Artist: Yes
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: STARE DRZEWO, 1924
Year: 1924
Tools: ink
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: tusz lawowany, papier, 26 x 18,4 cm (w św. p-partout) sygnowany p.d.: LWyczół 1924 Wyczółkowski, który mawiał o sobie - „jestem dzieckiem lasu“ - zawsze malował i rysował szczególnie dużo „portretów“ drzew - sosen z Połągi, starych dębów, świerków, cisów z Białowieży, Rogalina, Borów Tucholskich czy z parku w Gościeradzu. Niektóre z nich powtarzał w litografii. W tym zespole mieści się także prezentowana kompozycja z pniem starego drzewa i „przytulonym“ doń młodym świerczkiem.
Artist: Piotr Michałowski
Title: GÓRALIK, PO 1835
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie, na dolnej listwie krosna napis czarną farbą: MNK N.D. 8742. W okresie do kwietnia do października 1998 obraz był eksponowany w Galerii Malarstwa Polskiego w Sukiennicach jako prywatny depozyt w Muzeum Narodowym w Krakowie (numer jw.). Obraz wymieniony i reprodukowany w: - J. Sienkiewicz (współpraca J. Zanoziński, J. Michałowski), Piotr Michałowski, Warszawa 1959, s. 63, nr kat. 100, tabl. 100; - Piotr Michałowski 1800-1855. Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin, (kat. oprac. A. Zeńczak, B. Studziżba, artykuły wstępne M. K. Ostrowski, J. Szpor), Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2000, s. 95, nr kat. 35, il. na s. 94;
Artist: Piotr Michałowski
Title: KIRASJER TRZYMAJĄCY KONIA ZA UZDĘ, OK. 1832
Tools: oil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie oprawy stempel krakowskiej Pracowni Introligatorskiej „Volumin“. Pochodzenie: krąg Rodziny artysty. W katalogu monograficznej wystawy Michałowskiego (MN Kraków 2000) obraz ten opisany jest łącznie z zespołem prac określonych jako studia malowane w paryskim atelier Nicolas-Toussainta Charleta, gdzie artysta wstąpił w roku 1832. Poczynając właśnie od tych pracownianych studiów, tak podczas pobytu w Paryżu, jak i później, już po powrocie do kraju Michałowski malował francuskich kirasjerów wielokrotnie. Według Jerzego Zanozińskiego, seria obrazów z kirasjerami jest pierwszą manifestacją dojrzałego malarstwa artysty [...] znakomitą malarską realizację pociągającego go szczególnie zjawiska ruchu. Kirasjerzy [...] niezależnie od tego czy pędzą na swoich ognistych rumakach ku nie zawsze widzialnemu wrogowi, czy wstrzymują je gwałtownie, czy wreszcie tylko defilują na nich spokojnie przed widzem są zawsze określeni bezbłędnie. Zarówno w napięciu bitewnym, jak w momentach wytchnienia, w przemarszach i paradach nie ma w nich nic z pozy i teatralności, są naturalni i prości [...] A konie ich... tym już doprawdy nie ma równych w całym współczesnym Michałowskiemu malarstwie. (J. Zanoziński, Piotr Michałowski. Życie i twórczość 1800-1855 , Wrocław-Warszawa-Kraków 1965, s. 50) Obraz wymieniony... więcej
Artist: Wojciech Kossak
Title: ŻOŁNIERZ POJĄCY KONIA, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Wojciech Kossak | 1927 Na odwrocie stemple urzędu Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Lublinie poświadczające wpisanie obrazu do Rejestru Zabytków (rok 1965).
Artist: Wojciech Kossak
Title: Z ROZKAZEM, 1933 (?)
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Wojciech Kossak 19[33] Na odwrocie nalepka krakowskiego Salonu Sztuki Alfreda Wawrzeckiego z tytułem obrazu Galopujący ułan . Na oprawie stemple tegoż Salonu.
Artist: Alfons Karpiński
Title: RÓŻE, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Na odwr. nalepka (druk, atrament) z napisem: T.W.36. | 135 Od lat dwudziestych w malarstwie Karpińskiego coraz częściej pojawiały się przedstawienia kwiatów i martwych natur. Artysta wspominał – „Kwiaty i wnętrza zacząłem też malować dla siebie, okazało się jednak, że te obrazy się bardzo podobają i to mnie w niejednej ciężkiej chwili ratowało”. Namalował ich wiele. Powstawały w jego krakowskim mieszkaniu i pracowni, stąd – obok bukietów ulubionych róż czy innych kwiatów – powtarzają się podobne motywy i zestawy „domowych” wazonów, porcelanowych figurek, filiżanek, czajniczków. Szczególnie charakterystyczny dla tych obrazów harmonijny, stonowany koloryt, ciepłe rozproszone światło oraz specyficzne zamglenie, „odrealnienie” przedmiotów i niedopowiedzenie ich kształtów współtworzą nastrój zacisznego, pogrążonego w spokojnym trwaniu wnętrza. W tych obrazach „Karpiński unika gwałtownych dysonansów, tanich efektów, jaskrawych tonacji, unika w ogóle realizmu, a na świat patrzy jakby przez zamglone okno swej pracowni. W niej zamyka się zarazem cała prawie praca twórcza artysty, tu pozują mu szeregi wykwintnych dam, tu powstają przepiękne obrazy „martwych natur”, [w których malarz] z obojętnych nieraz okruchów potrafi wydobyć nowe, ciche życie”. (F. Klein)
Artist: Peter Paul Müller
Title: LILIOWY BEZ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Peter Paul Müller
Artist: Miloslava Vrbova-Štefková
Title: W PRASKIEJ SZKOLE TAŃCA, 1945-1950
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: M Vrbova Zwiewna sylwetka młodziutkiej baletnicy przedstawiona jest na tle otwartego okna z widokiem na Pragę - dachy domów, kopułę i wieżę kościoła św. Mikołaja na Malej Stranie
Artist: Auguste Moreau
Title: UCIECZKA PRZED GĘSIĄ, OK. 1890
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: brąz patynowany na kam. podst., wys. całkowita 23 cm sygnowany: aug. moreau
Artist: Carl Langhorst
Title: PORTRET DAMY W OZDOBNYM KAPELUSZU, 1915
Year: 1915
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele:
Artist: Heinrich Breling
Title: NA PRZECHADZCE, 1877
Year: 1877
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn l.d.: H Breling | 1877
Artist: Gottfried A.M. Bachem
Title: DAMA UKŁADAJĄCA KWIATY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: G Bachem
Artist: Aleksander Augustynowicz
Title: ODPOCZYNEK, 1890
Year: 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Augustynowicz | Lwów 1890. Z tyłu, na krośnie nalepka (druk, atrament) o treści: Towarzystwo Opieki nad Zabytkami Przeszłości | Koło w Piotrogrodzie | Depozyt Kategoria mal. Alex. Augustynowicz | „Rekonwalescentka“ | 1890 r. | Inwentarz 33/I Gatunek obr. ol. | Obiekt No 176 Obraz wymieniony w: - E. Swieykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854-1904, Kraków 1905, s. 5 (wystawiony w 1890 pt. Rekonwalescentka).
Artist: Albert Heinrich
Title: KWIATY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: A. Heinrich
Artist: Wlastimil Hofman
Title: PISKLĘTA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: Wlastimil Hofman
Verified Artist: Yes
Artist: Apoloniusz Kędzierski
Title: DZIKIE WINO (ALTANA NAD NARWIĄ), 1907
Year: 1907
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana l.d.: A. Kędzierski Łubienica Pejzaż z okolic Łubienicy nad Narwią, dokąd około 1907 roku Kędzierski wyjeżdżał na plenery malarskie, zaprzyjaźniony z mieszkającym tam Janem Dłużewskim. Obraz wymieniony w: - IV Wystawa Doroczna, Tow. Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa 1907, nr kat. 102 lub 103; - Sprawozdanie Komitetu Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie za rok 1907, Warszawa 1908, s. 16; - Apoloniusz Kędzierski 1861-1939, [kat. oprac. E. Charazińska, M. Kaczanowska], Muzeum Okręgowe w Radomiu, Muzeum Narodowe w Warszawie, Radom 1981, s. 51, nr kat. II 102 lub 103; por. nr kat. I 38.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: KWIATY W DONICZKACH (BEGONIE I TRZMIELINA), 1931
Year: 1931
Tools: watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowana p.g.: LWyczół |1931. Wyczółkowski, wspominając malowane jesienią 1931 kwiaty begonii i wiotkich gałązek trzmieliny, mówił (co odnotowano): „Gościeradz. Ostatnie kwiaty, październik 1931 [...] Begonie, kilka studiów. Mocne kwiaty i sny o kwiatach, wizje kwiatów [...] Gałązki (serduszka) i begonie. [...] begonie i roślina z jagódkami. Tło głębokie, błękitne [...] aby wydobyć kolor kwiatów. Tło silne, kwiat prawie biały. Fioletowy kolor ciepły. Przód zimny. Iryzujące kwiaty, karmin z ultramaryną.“ (cyt. za: Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia, opracowała M. Twarowska, Wrocław 1960, s. 172). Obraz opisany i reprodukowany w: - K. Kulig-Janarek, W. Milewska, Leon Wyczółkowski 1852-1936, W 150. rocznicę urodzin artysty, Muzeum Narodowe w Krakowie 2003, s. 291, nr kat. 203, il.
Artist: Maria Schayer-Gorska
Title: ASTRY, 1926
Year: 1926
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Marya Schayer-Gorska 1926 Na odwr., na krośnie resztka nalepki wystawy w Zachęcie (druk, atrament): /../25 Autor Schayer Gorska | /../ Astry II. Ponadto resztka nalepki z napisem atram. /../ olejny /../ Obraz wymieniony w: - Przewodnik No 20 po wystawie TZSP, /.../ Kolekcja prac Maryi Schayer - Gorskiej /.../ Warszawa 1927, s. 16, nr kat. 219 [Astry] lub 226 [Astry liliowe].
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: HAFCIARKA, PO 1880
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: LBakalowicz (inicjały wiązane)
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: W ZIMOWEJ POŚWIACIE, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: M.G. Wywiórski Na krośnie stempel berlińskiej firmy: LEOPOLD HESS | Kunstmaterialien | Berlin W. Canthiner-Strasse 29.
Artist: Reinhold Feussner
Title: BAŻANTY NA ŚNIEGU, 1920
Year: 1920
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: R. Feussner. | 20. N a odwrocie nalepka aukcyjna Agra-Art z 2008 r. ♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Artist: Guido Hampe
Title: PEJZAŻ Z GÓRSKĄ DROGĄ, 1868
Year: 1868
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: G. Hampe. | 68. Na krośnie fragment nalepki z nieokreślonej wystawy lub antykwariatu niemieckiego (druk, atrament).
Artist: Georg (George) Majewicz
Title: GŁUSZEC
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: GŁUSZEC olej, płótno, 49,5 x 40 cm sygnowany l.d.: G. Majewicz
Artist: Józef Brandt
Title: POLOWANIE, OK. 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Józef Brandt | z Warszawy | Monachium Zdjęcie bez ramy w większej rozdzielczości Sygnatura Obraz wymieniony i reprodukowany w: - W. Husarski, Józef Brandt, „Sztuki Piękne” 1929, tabl. po s. 60; - I. Olchowska-Schmidt, Józef Brandt, Kraków 1996, il. na s. 64.
Artist: Eduard Fischer
Title: PARA OBRAZÓW
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: PARA OBRAZÓW ŁÓDŹ PRZY BRZEGU olej, deska 19,5 x 40 cm sygnowany p.d.: Ed. Fischer. Z tyłu na ramie drukowana nalepka z tekstem: Rähmen - Fabrik | von | Paul Tiecke | Vergolder | BERLIN, N.W. | Dorothea-Strasse 60. ŻAGLE NA JEZIORZE olej, deska 19,5 x 40 cm sygnowany l.d.: Ed. Fischer. Z tyłu na ramie drukowana nalepka z tekstem: Rähmen - Fabrik | von | Paul Tiecke | Vergolder | BERLIN, N.W. | Dorothea-Strasse 60. Na obrazie resztka innej nalepki z fragmentem napisu atramentem: ...nchen H
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: MYŚLIWI - SITOWIE, OK. 1890
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: A Wierusz Kowalski Na odwrocie nalepka wystawy w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych z roku 1935 (druk, stempel, atrament) o treści: 32153 Autor Wierusz Kowalski Alf. | Tytuł Sitowie wykonanie ol. | cena wł. Kazim Cohn | Marszałk. 144 | 25 LUT. 1935. Wierusz-Kowalski sam będąc zapalonym myśliwym, namalował też wiele obrazów ze scenami z różnych polowań. Były wśród nich konne polowania w strojach rokokowych, były różne wyjazdy na łowy, polowania z nagonką lub z chartami. Prezentowane tu Sitowie wpisuje się w zespół kilku podobnych scen z myśliwymi polującymi na podmokłych łąkach. Wymienić to można – malowane w podobnym lub nawet w tym samym krajobrazie mokradeł – obraz Kłusownik (wystawiony w 1892 w TZSP w Warszawie) czy też Odpoczynek na polowaniu (w maju 2007 wystawiony na aukcji w Nowym Jorku) - reprodukcja obok. Obraz... więcej
Artist: Martin Franz Glüsing
Title: ŻAGLOWIEC W WIECZORNYM SŁOŃCU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Fräncis Glüsing
Artist: Emmanuel Villanis
Title: MUZA MALARSTWA, OK. 1910
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany: E Villanis
Artist: Roman Kochanowski
Title: JESIEŃ, PRZED LUB 1896
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: R. Kochanowski Na odwr. ramy napisy atramentem: - l.g.: W= Künstlerhaus 1896 gek[auft ?] |E. 7 [...]; - p.g. (tą samą ręką): für Else zu Weih [...] | 1896 | E[rnst]. Wzdłuż krawędzi bocznej napis farbą: 142-38354-1. Ponadto u dołu firmowy stempel: [Ge]brüder Oberndorfer | Malbretter & Rahmengeschäft | München Theresienstr. 25. Jak wnioskować można z dawnych napisów na ramie - obraz został zakupiony w roku 1896 po wystawie w wiedeńskim Künstlerhaus.
Artist: Roman Kochanowski
Title: ZIMA, PRZED LUB 1896
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: R. Kochanowski Na odwr. ramy napisy atramentem: - l.g.: l.g.: W= Künstlerhaus 1896 ge[kau]ft ? |E. [...]; - p.g. (tą samą ręką): [...] Else zu Weihmachten (?) | 1896 | Ernst. Wzdłuż krawędzi bocznej napis farbą: 142-38354-1. Ponadto u dołu firmowy stempel: Gebrüder Oberndorfer | Malbretter & Rahmengeschäft | München Theresienstr. 25. Jak wnioskować można z dawnych napisów na ramie - obraz został zakupiony w roku 1896 po wystawie w wiedeńskim Künstlerhaus.
Artist: Friedrich Josef Heydendahl
Title: PEJZAŻ WIEJSKI Z WIATRAKIEM
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: J Heydendahl D
Artist: Ernst von Raven
Title: PEJZAŻ ALPEJSKI, 1860
Year: 1860
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: E. v. Raven. | 1860
Artist: Soter Jaxa-Małachowski
Title: WYBRZEŻE MORSKIE KOŁO GDYNI, 1934
Year: 1934
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: S Jaxa | 1934 Na odwrocie stempel autora uzupełniony wpisem atramentem: Tytuł Wybrzeże morskie koło Gdyni | Rozmiary 70 x 50 Cena 200 | SOTER JAXA MAŁACHOWSKI | ADRES | KRAKÓW, ul. Piłsudskiego [32 ?]
Artist: Wlastimil Hofman
Title: AUTOPORTRET TUŁACZY, 1945
Year: 1945
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Wlastimil | Hofman | Jaffa 1945 Autoportret Hofmana z alegoryczną postacią siwowłosego starca-przewodnika (Mojżesza ?) i opisem całej wojennej tułaczki, trudów i rozterek artysty.
Verified Artist: Yes
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: CZERKIES. AUTOPORTRET ARTYSTY, 1916
Year: 1916
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: [cyrylicą: Władimir Aleksan | drowicz Ogłyj] | F.M. Wygrzywalski | Rostow n. D. | 1916. Na odwrocie błękitną kredką napis: 320.
Artist: Fritz Wagner
Title: PRÓBA WINA
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Fritz Wagner
Artist: Georg Arnold
Title: CHATA W GÓRACH, PO 1950
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Arnold Grabone
Artist: Hans Gleissner
Title: MARTWA NATURA Z BAŻANTEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: H Gleissner
Artist: Emil J.F. Kuhlmann
Title: KSIĄŻKA CZY WINO ?
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: E. Kuhlmann - Reher | München
Artist: F. Max Richter-Reich
Title: TARG NA KWIATY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: F. RICHTER - REICH
Verified Artist: Yes
Artist: Daniel Hermann Anton Melbye
Title: ŻAGLOWCE U BRZEGÓW ANGLII, 1862
Year: 1862
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Anton Melbye 1862. Na krośnie mała nalepka z napisem atramentem: [...] V [...] Iken | A. Melbye. Obraz wymieniony w: - F. von Boetticher, Malerwerke des Neunzehten Jahrhun- derts, Betreig zur Kunstgeschichte von Friedrich von Bo- etticher, Zweiter Band, Dresden 1898, s. 11, nr kat. 12 (Seestück an der Küste England’s mit Portraitschiff; jako właściciel wymieniony senator Iken). Obraz może być wywieziony za granicę bez dodatkowych kosztów.
Artist: Władysław Jarocki
Title: WENECJA, 1912
Year: 1912
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Wład Jarocki | 912 Na odwrocie napis kredą: 192. Ponadto nalepka opatrzona czerwonym okrągłym stemplem z orłem w koronie i napisem w otoku: RZECZPOSPOLITA POLSKA*URZĄD WOJEWÓDZKI LWOWSKI* oraz rękopiśmiennym tekstem o treści: Urząd Wojewódzki Lwowski | L [.]K 438/ kns. [ex ?] 1930 | 3. Jarocki „Wenecja“ | pastel 47 x 63 cm | We Lwowie 18.VII.930 | konserwator [podpis nieczytelny]. W latach 1911 i 1912 Jarocki przez dłuższy czas przebywał w Wenecji, malując liczne widoki miasta i laguny. Były to przede wszystkim pastele, które po powrocie z sukcesem pokazał na wystawie we Lwowie. Do tego zespołu należy także prezentowany obraz - widok na Riva degli Schiavoni i Molo z widoczną w głębi ścianą pałacu Dożów, Biblioteką Sansovina i górującą nad nimi strzelistą Campanillą. Na wodzie, u brzegu łodzie przy palach cumowniczych. Monografista artysty, Władysław Kozicki, pisząc o tych weneckich pastelach i wyodrębniając je w „osobną grupę w dorobku pejzażowym Jarockiego“, zauważył, że „odtwarzając arcydzieła architektury weneckiej powstrzymał się artysta od wszelkiej pedanterii i ścisłości, do których [jako] architekt mógłby czuć pociąg. Przeciwnie, są to notatki wrażeniowe, których najsilniejszą stroną jest barwa, tak bardzo południowa i wenecka, a tak różna od skali barwnej w innych obrazach artysty. Cała malarskość Wenecji, ta jej przedziwna, oddechem morza przesycona i tysiącem świateł i barw rozgrana atmosfera została... więcej
Artist: August Christian Geist
Title: KRAJOBRAZ SKALISTY
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: August Geist 61 Na odwrocie napisy: - atramentem: August Geist oraz kredką: 1427. Na ramie kredką: 1427. Ponadto na ramie nalepka nieokreślonej wystawy niemieckiej (sądząc po podanych wymiarach, dotyczy innego obrazu) oraz stempel monachijskiej firmy „Conrad Barth & Comp.“
Artist: Otto Paul Bredow
Title: STARY BERLIN, 1927
Year: 1927
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: O. Bredow | 1927 Na odwrocie napis na płótnie: Otto Bredow | „Alt Berlin“. Na górnej listwie krosna ołówkiem: Alt Berlin O. Bredow; na listwie dolnej tuszem: O. Bredow; na listwach bocznych przekreślony stempel 76, obok kredką 75, na listwie dolnej kredką 55.
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: DOMY POD LASEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: olej, płótno naciągnięte na tekturę 18,5 x 30 cm sygn. p.d.: M.G. Wywiórski Na odwrocie dwie nalepki z numerem: 17177/54 , jedna z numerem: 27 ; ponadto na górnej listwie ramy nalepka aukcyjna Agra-Art z 2008 r. Proweniencja: Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty. Rodzinna kolekcja, która liczyła 150 pejzaży i pejzażowych studiów malarskich, prezentowana była w 2004 roku na wystawie w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu. Wystawie towarzyszył obszerny katalog autorstwa p. Marii Gołąb, który zawiera opisy i reprodukcje wszystkich wystawionych prac artysty. Obraz opisany i reprodukowany w: – M. Gołąb, Michał Gorstkin Wywiórski – pejzaże. Między niebem a ziemią , Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, Poznań 2004, s. 116, nr kat. 27, il. 27 na s. 46.
Artist: Hanna Rudzka-Cybisowa
Title: PODWÓRKO, OK. 1950
Tools: gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: 32 x 47,5 cm (w świetle passe-partout) sygnowany l.d. ołówkiem: H. RudzCyb
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET KOBIETY (JADZIA?), 1927
Year: 1927
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: Witkacy T.B + E [w owalu] / 1927 X NP2 p.g. pionowo, wzdłuż krawędzi, białą kredką: Jadzia myśli! Poniżej opinia Anny Żakiewicz na temat w/w obrazu: [..] Portret należy do piękniejszych wizerunków kobiecych wykonanych przez tego artystę w ramach stworzonej przezeń jednoosobowej Firmy Portretowej „S.I.Witkiewicz”, której Regulamin artysta skodyfikował i opublikował w 1925 r. Witkacy wyodrębnił w nim i opisał siedem typów portretów oznaczonych kolejnymi literami alfabetu oraz ich „mieszankami”(A, B, B + d, C, D, E oraz B + E). Według adnotacji przy sygnaturze (T.B + E) portret został zakwalifikowany do ostatniej z wymienionych kategorii przypisywanej zazwyczaj portretom dziecięcym („z powodu ruchliwości dzieci […] wykonanie więcej szkicowe”), artysta nie zawsze jednak był w tym konsekwentny i wiele portretów osób dorosłych również należy do tego typu jako połączenie typu B („obiektywnego” wizerunku modela) z bardziej swobodnym, szkicowym typem E dopuszczającym „subiektywną interpretację psychologiczną”. W praktyce Witkacy używał typu E do portretowania ładnych kobiet, takich, które mu się podobały oraz – czasami – niektórych mężczyzn, odznaczających się lekko kobiecym typem urody. Oznaczenie NP2 mówi nam, że w momencie portretowania artysta już dwa dni powstrzymywal się od palenia papierosów. Pewien kłopot nastręcza tożsamość modelki.... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET JANINY TUROWSKIEJ-LESZCZYŃSKIEJ,1931
Year: 1931
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygnowany l.d. czarną kredką: Witkacy 1931 X (T. 1/2 C) NP8m Portret od roku 1961 był depozytem Jana Leszczyńskiego w Muzeum Narodowym w Krakowie; na odwrocie oprawy napisy: MNK / NR 5203 oraz ND 5203. Ponadto nalepka z informacją o obrazie. Po roku 1924 Stanisław Ignacy Witkiewicz ograniczył swoją twórczość malarską do tzw. „Firmy portretowej“, w ramach której malował pastelowe portrety według pięciu podstawowych typów - A, B, C, D, E - dokładnie określonych „Regulaminem Firmy“. Zastrzegał jednak możliwość różnych kombinacji i tworzenia typów pochodnych. Na portretach obok sygnatury często umieszczał informacje o zażytych narkotykach i używkach. Prezentowany tu portret pochodzi ze zbiorów profesora Jana Leszczyńskiego i jego żony Janiny z Turowskich, właścicieli jednej z najliczniejszych i najciekawszych kolekcji prac artysty. Państwo Leszczyńscy należeli do grona bliskich znajomych Witkacego, który - w ramach swojej „Firmy portretowej“ - malował ich oboje wielokrotnie. Portret Janiny Turowskiej-Leszczyńskiej artysta określił jako typ C, kategorię która zakładała subiektywną charakterystykę modela z uwagą, że „spotęgowanie karykaturalne, tak formalne, jak psychologiczne, niewykluczone. W granicy kompozycja abstrakcyjna, czyli tzw. „Czysta Forma“. Dopisek 1/2 świadczy zapewne, że autor uznał ten portret za dzieło tylko w części zgodne z wymogiem... więcej
Verified Artist: Yes
Artist: Eugeniusz Zak
Title: GŁOWA DZIEWCZYNY Z PROFILU, 1915-1920
Tools: watercolor, crayon
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygnowany l.d.: Eug. Zak Rysunek należy do większego zespołu idealizowanych portretów kobiecych, w których „Zak zafascynowany twórczością Leonarda, ale także Sandra Botticellego, kształtował własny typ portretu młodej, ogarniętej melancholią kobiety - linearny, statyczny w ujęciu, o wyrafinowanym, spokojnym konturze, delikatnym światłocieniowym modelunku i zimnym, jasnym kolorycie. Zostały one wykonane podobną techniką: kredkami, sangwiną, gwaszem, czasem pastelami na papierze [...]. Portrety te przedstawiają młodą kobietę, ujmując jej twarz zazwyczaj w trzech czwartych, rzadziej z profilu, czasem z głową przykrytą chustą, ze wstążką lub w kapeluszu. [...] Niekiedy występuje w antykizującej konwencji [...] kiedy indziej pojawia się w renesansowej stylizacji“. Na kilku z tych portretów odnaleźć można subtelne rysy tej samej modelki, dziewczyny z prezentowanego rysunku. (porównaj: B. Brus-Malinowska, Eugeniusz Zak 1884-1926, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004, s. 42-43, 108-111, kat. 88-101, il.)
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: RÓŻOWE KWIATY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: W. Terlikowski | 1926 ponadto p.d.: częściowo przysłonięta retuszem nieczytelna dedykacja (?) w trzech wierszach; (sygnatura i napisy wydrapane w mokrej farbie trzonkiem pędzla) Na ramie drukowane nalepki: -1. większa o treści: DES CADRES MODERNES | PAUL RENÉ | 82bis Boulevard du Montparnasse | PARIS; - 2. mała: OGER et DUMONN | 88 | 11 MARS 2005.
Artist: Tymon Niesiołowski
Title: MARTWA NATURA Z CZERWONYMI KWIATKAMI, OK. 1955
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Tymon Na odwr. nalepka Miejskiego Konserwatora Zabytków przy Prezydium Rady Narodowej m. Krakowa z datą 24 IV 1963.
Artist: Józef Czapski
Title: NA WYSTAWIE W PETIT PALAIS, 1972
Year: 1972
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: J. Czapski. 72. Na odwrocie napis na płótnie: 20F Obraz pochodzi od rodziny opiekunki Józefa Czapskiego, pani Janiny Gąskiewicz. Obraz był również wystawiany na wystawie w Maisons-Laffitte, na monograficznej wystawie w 1999r. W dwa lata później artysta powtórzył tę kompozycję w nieco innej wersji (ol. pł., 46 x 64; porównaj: J. Pollakówna, Czapski, Warszawa 1993, il. 32; p.t.; tu błędna data 1969).
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: PEJZAŻ Z POŁUDNIOWEJ FRANCJI, OK. 1930
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle ramy sygnowany p.d.: MUTER
Artist: Leopold Gottlieb
Title: AKT KLĘCZĄCY, 1925-1930
Tools: watercolor, pencil, coal
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. oł. p.d.: l. gottlieb, l.d. pieczęć przebijająca z odwr. Na odwr. oprawy pieczęć widoczna w wyciętym okienku: JOSEF STIEGLITZ | ART DEALER | [adres w Tel Awiwie]
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: DZIEWCZYNKI, 1920
Year: 1920
Tools: ink, watercolor, pencil
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygnowana p.g. ołówkiem: Muter
Artist: Władysław Ślewiński
Title: BRZEG MORSKI W DOËLAN, OK. 1910
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: WSlewiński (inicjały wiązane) Na poprzeczce krosna nalepka z odręcznym napisem: 89504 | [.] Thiery Obraz przedstawia skalisty brzeg morski w Doëlan, małym rybackim porcie bretońskim, gdzie w 1910 Ślewiński zamieszkał na stałe w nowo nabytym domu, nazywanym Zameczkiem. Malował tam, m.in. liczne widoki z - ulubionym od dawna - motywem morza. „Co za wspaniałość to morze, ile by tu można narobić studii i obrazków, gdyby się mogło z rok lub dwa posiedzieć“ - pisał przed laty, a teraz owe „wspaniałości morza będzie przenosił na płótno do końca życia. [...] Dziesiątki tych mórz, malowanych szczególnie w ostatnim sześcioleciu w Doëlan, o powtarzających się motywach przybrzeżnych skał są świadectwem konsekwentnego, wręcz obsesyjnego rozwiązania problemu przestrzeni malarskiej w płaskiej konwencji planu i linii. [...] ‘Bohaterem’ obrazów jest ciągle żywioł wody, jej ciekliwa konsystencja, krystaliczność, nasycenie się barwą w zależności od pory dnia i barwy nieba. Nadbrzeżne zielone półwyspy i skalne rafy są tylko dekoracyjnym kadrażem, ramą, wyznacznikiem spotkania wody z lądem“. (cyt.: W. Jaworska, patrz niżej, s. 22-23). Pośród widoków brzegu morza w Doëlan powtarza się także charakterystyczny motyw postrzępionych nadbrzeżnych skał z naszego obrazu. Odnajdujemy go na przykład na obrazie Morze w Doëlan , reprodukowanych w katalogu wystawy Ślewińskiego (W. Jaworska, Władysław Ślewiński 1854-1918,... więcej
Artist: Henryk Epstein
Title: MARTWA NATURA Z INDYKIEM, 1938
Year: 1938
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: H. Epstein. | 1938 Na odwr. dwie okrągłe nalepki paryskiej filii domu aukcyjnego Christie’s, gdzie obraz wystawiony był w roku 2005.
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: RYBY, 1923
Year: 1923
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.g.: Mela Muter | 1923 Na ramie mała, drukowana nalepka paryskiego domu aukcyjnego Boisgirard & Associés z napisem: Boisgirard | 21/3/05 | 100 (data aukcji, numer katalogu).
Artist: Jan Cybis
Title: SAD W WIŚNIOWEJ (SPICHRZ), 1939
Year: 1939
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Jan Cybis Obraz namalowany został w roku 1939 w Wiśniowej koło Strzyżowa, majątku Heleny i Jana Zygmunta Mycielskich. Tę samą kompozycję powtórzył artysta także na większym płótnie, znajdującym się obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie. W gościnnym domu Mycielskich w Wiśniowej w latach 1933-39 bawiło wielu artystów, przyjaciół i kolegów obojga gospodarzy ze studiów w krakowskiej ASP. Chętnie spędzali letnie wakacje w miejscu, gdzie można było „czytać, spacerować, malować i gadać“, gdzie wszyscy mogli się „zjeżdżać i spotykać [...], gdzie wszyscy łagodnieją z dala od miejskiego kieratu [...] ukołysze ich ogród, Wisłok, kwaśne mleko, fotele“. Plenery te nazywano „wiśniowskim Barbizonem“, a bywało, że „w każdym krzaku siedział malarz“ - Jan Cybis, Hanna Rudzka, Felicjan Kowarski bądź Józef Czapski, Czesław Rzepiński, Tytus Czyżewski i tylu innych. (Z. Mycielski, fragmenty z Księgi Gości, cyt. za: A. Harędzińska, Działalność kulturalna rodziny Mycielskich w latach 1867-1939, Rzeszów 1997, s. 52-54). Porównaj: - Jan Cybis 1897-1972, [red. J.Chrzanowska-Pieńkos, T.Sowińska], Retrospektywa XII 1997 - II 1998, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa 1997, il. i nota kat. na s. 152 [dotyczy wystawionej, większej wersji kompozycji z Muzeum Narodowego w Krakowie ol., pł., 50 x 65 cm].
Artist: Joachim Weingart
Title: KWIATY W WAZONIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: Weingart Na odwrocie, na płótnie drukowana nalepka galerii Gimpel Fils przy Davies Street w Londynie z opisem obrazu. Na krośnie dwie okrągłe nalepki tej samej galerii.
Artist: Alfred Aberdam
Title: STUDIUM POSTACI, LATA 50-TE XX W.
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Na odwr. na tekturze nalepka: (88) 46 x 38 | A. Aberdam W 2007 roku ukazał się album omawiający całokształ twórczości Aberdama, w tym okres po 1950 (J. Malinowski, B. Brus-Malinowska, "W kręgu Ecole de Paris. Malarze żydowscy z Polski", Wydawnictwo DiG, Warszawa 2007). Obrazy malowane po roku 1950 tematycznie nawiązują często do wątków biblijnych i mitologicznych. W tym okresie powrócił też artysta do motywów inspirowanych muzyką czy teatrem, co fascynowało go szczególnie w latach 30-tych. Sylwetki alegorycznych postaci: nimf, aniołów, tancerzy o postrzępionych kształtach unoszą się w ciemnej przestrzeni tła, niekiedy w wirującym ruchu, niekiedy zaś ujęte są frontalnie, statycznie wypełniając pierwszy plan kompozycji.
Verified Artist: Yes
Artist: Rajmund Kanelba
Title: JADWIGA. DZIEWCZYNA Z SZALEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.g.: Kanelba Na krośnie dwie nalepki: - 1. (maszynopis) THE TAMING OF THE SHREW | by KANELBA: - 2. (druk, atrament; uszkodzona) PAINTINGS | # 2 [.] | "JADWIGA" | BY | KANELBA | NEW Y[...]
Artist: Jan Cybis
Title: MARTWA NATURA Z ZAJĄCEM, 1969-1970
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: J. Cybis Na odwrocie napis na płótnie: JAN CYBIS MARTWA NATURA Z ZAJĄCEM ol. pł. 60 x 73 19. Na krośnie ołówkiem dwukrotnie: 58. Obraz wymieniony i opisany w: - T. Dominik [wykaz dzieł H. Cybisowa], Jan Cybis, Warszawa 1984, s. nlb., nr kat. 495.
Artist: Zygmunt Menkes
Title: PEJZAŻ Z ZAGRODĄ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Menkes
Artist: Włodzimierz Terlikowski
Title: MARTWA NATURA Z RÓŻAMI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: W. Terlikowski (sygnatura napisana w mokrej farbie trzonkiem pędzla) Na odwr. napis niebieską kredką: Nature morte | par | Terlikowski. Ponadto: - tuszem: 105; - czerwoną kredką: R22
Artist: Zygmunt Menkes
Title: DZIEWCZYNA Z DZBANEM, OK. 1950
Tools: watercolor, gouache
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w św. passe-partout sygnowany p.d.: Menkes Na „plecach“ nalepka Chapellier Galleries w Nowym Jorku z opisem obrazu.
Artist: Zygmunt Menkes
Title: MARTWA NATURA Z BUKIETEM KWIATÓW
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.g.: Menkes Na „plecach“ nalepka Chapellier Galleries w Nowym Jorku z opisem obrazu.
Artist: Rajmund Kanelba
Title: RYBACY O ZACHODZIE, 1952
Year: 1952
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Kanelba Na odwrocie napisy tuszem na płótnie: FISHERMEN | AT SUNSET | by | KANELBA | 1952 ponadto poniżej: 81 oraz (odwrotnie do poprzednich): 81 | EIGHTY ONE. W roku 1954 obraz był pokazany na wystawie Rajmunda Kanelby w Galerii Związku Artystów Amerykańskich w Nowym Jorku i jest wymieniony w katalogu: - Recent Paintings by Raymond Kanelba , March 9-27, 1954, Associated American Artists Galleries, 711 Fifth Avenue, New York 22, New York, s. nlb., nr kat. 5 [Fishermen at sunset].
Artist: Ernst Seger
Title: PATERA, 1910
Year: 1910
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: długość 42 cm sygnowany: E. SEGER 1910
Title: ŚWIECZNIK PIĘCIOŚWIECOWY, 1918-1939
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 830, wysokość 38 cm, waga 1.830 g Niemcy, Berlin, sprzedawca Wilhelm Hülse Podstawa okrągła, lekko falista, tulejki wazonikowate, powierzchnia gładka. Całość utrzymana w stylu neorokokowym.
Title: KASETA NA CYGARA, 1918-1939
Description: IInformacje o dziele: srebro pr. 925, drewno dł. 28 cm, waga całkowita 1.460 g Niemcy, Schwäbische Gmünd, złotnik Johann Franz Boki kasety gładkie, wieko zdobione wzorem giloszowanym. Wnętrze wyłożone drewnem mahoniowym.
Title: ŻARDINIERA, OK. 1920
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 830, szkło kryształowe dł. 26 cm, wys. 10,5 cm, waga srebra 424 g Dania, Kopenhaga, złotnik J.H. Żardiniera owalna, powierzchnia dekorowana na całej szerokości ażurem. Oryginalny wkład kryształowy, bardzo ładnie rżnięty. Brzeg wkładu falisty, drobniutko kanelowany.
Title: PARA LICHTARZY, 1852
Year: 1852
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. „12“, wys. 14,8 cm, waga 438 g Niemcy Para lichtarzy na kolistych, wielolistnych stopach, z tralkowymi trzonami i wazonowymi tulejkami.
Title: ŻARDINIERA, PRZED 1900
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 935, wkład mosiężny dł. 30 cm, wys. 12 cm waga srebra 752 g Austro-Węgry, Wiedeń, złotnik J. C. Klinkosch Żardiniera w stylu neorokokowym, wsparta na czterech stylizowanych nóżkach. Oryginalny wkład mosiężny.
Title: PATERA, 1868-1869
Description: IInformacje o dziele: średnica 30 cm, waga 749 g Londyn, firma Bracia Bernard (Jon, Edward, Walter & Jon) Patera płaska, z wzniesionym kołnierzem, wsparta na trzech nóżkach. Powierzchnia dekorowana roślinnymi motywami rytowanymi.
Title: NACZYNIE DO JARZYN I DWA PÓŁMISKI, OK. 1920
Description: IInformacje o dziele: srebro, pr. 835 śr. półmiska 29 cm, wys. teryny 13,5 cm waga 2.215 g naczynie - Niemcy, Schwäbische Gmünd, firma Gebr Kühn półmiski - Niemcy, Heilbronn, firma Brückmann & Sohne
Title: PARA KARAFEK, OK. 1910
Description: IInformacje o dziele: szkło, srebro, pr. 800, wysokość 37,5 cm Niemcy Szkło bezbarwne z liniami zielonymi i bordo. Kształt wąski, zwężający się ku górze, zakończony srebrnym okuciem.
Title: DZBAN DO NAPOJÓW, OK. 1930
Description: IInformacje o dziele: szkło, srebro, wysokość 32 cm Skandynawia Dzban z grubo rżniętego szkła, z bogato dekorowaną rączką; srebro gładkie.