Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: W MROźNE POPOłUDNIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: A Wierusz-Kowalski
Artist: Piotr Michałowski
Title: NAPOLEON NA KONIU . KOń Z JEźDźCEM
Tools: pencil
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Rysunek dwustronny; na rewersie szkice trzech jeźdźców i głowa kobiety ołówek, papier, 18 x 28 cm (w świetle passe-partout) Rysunek jest zapewne tożsamy ze szkicem wystawionym w roku 1894 na retrospektywnej Wystawie Sztuki Polskiej we Lwowie jako własność hr. Józefy Michałowskiej. Szkic postaci Napoleona na koniu autor katalogu Jan Bołoz-Antoniewicz łączy z rzeźbioną statuetką wykonaną przez artystę w Paryżu w latach 1832 - 1835 (porównaj: E.Łuniński, Napoleon (Legiony i Księstwo Warszawskie), Warszawa b.r.w., repr. s. 75). Obraz reprodukowany lub opisywany w: - J.Bołoz-Antoniewicz, Katalog wystawy sztuki polskiej od roku 1764 - 1886, Lwów 1894, s. 162, nr kat. 814.
Artist: Zygmunt Rozwadowski
Title: ŻOłNIERZ NAPOLEOńSKI Z KONIEM
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Z. Rozwadowski | 1909 Na odwrocie nalepka Salonu Obrazów Jakuba Weitzmana we Lwowie.
Artist: Juliusz Kossak
Title: PO POLOWANIU, 1879
Year: 1879
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygn. p.d.: Juliusz Kossak | 1879 Na odwrocie napis na płótnie: Oryginalny obraz śp. Ojca mojego Juliusza Kossaka R. 79 | Wojciech Kossak | 1929 “Rok 1879 był w twórczości Kossaka rokiem szczególnie płodnym w szereg znakomitych prac, tak w zakresie kompozycji historyczno-rodzajowych, jak portretów i ilustracji do powieści […] Z roku 1879 pochodzi duży olejny obraz Juliusza Kossaka (66 (!) x 90 cm) Powrót z polowania albo z biegu za zającem . Na tle parku pałacowego i ogrodzenia z rzeźbami na cokołach zebrała się grupa 15 pań i panów w rokokowych strojach na koniach różnych maści, z chartami, scena bardzo żywa w ruchu. Połowa osób zwróconych twarzą do widza jest sportretowana, a może i kilka koni. Ten bardzo ciekawie i dekoracyjnie skomponowany i wykończony obraz ilustruje konkretną scenę dworską. Na odwrocie płótna widnieje atest wykonany rękę Wojciecha Kossaka.” K. Olszański, Juliusz Kossak , Kraków 2000, s. 160, 163. Pojawienie się prezentowanego olejnego obrazu Po polowaniu , pochodzącego z najlepszego, dojrzałego okresu twórczości Juliusza Kossaka, jest niebywałym wydarzeniem na rynku aukcyjnym. Obraz wyróżnia się dekoracyjnością i grą żywych kolorów, a postaci jeźdźców,... więcej
Artist: Juliusz Kossak
Title: KAZIMIERZ PUłASKI POD CZęSTOCHOWą
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: (na odwrocie - odmienny w szczegółach szkic tej samej sceny) sygnowany l.d.: Juliusz Kossak | 1883 Ekspertyza Kazimierza Olszańskiego z 2 października 1991 r. Według opinii pana Kazimierza Olszańskiego „akwarela ta należy do najlepszego okresu w malarstwie Juliusza Kossaka, nie była nigdzie reprodukowana i jest nieznana. Podnosi to jej wartość historyczną dokumentalną i artystyczną”. Przedstawia scenę z czasów konfederacji barskiej z konnym portretem Kazimierza Pułaskiego na czele żołnierzy broniących w grudniu 1770 r. klasztoru na Jasnej Górze. Pułaski wytrzymał wówczas piętnastodniowe oblężenie wojsk rosyjskich pod wodzą Iwana Drewicza „a zrobiwszy kilka szczęśliwych wycieczek, zniszczył prawie cały Drewicza korpus”.
Artist: Adam Setkowicz
Title: SANNA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: A. Setkowicz/903
Artist: Piotr Michałowski
Title: W STAJNI, OK. 1830
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d. ołówkiem: PM ; napis autorski p.g.: 300. fl....w. Kompozycję tę powtórzył artysta w szkicu olejnym znajdującym się obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Kielcach (olej, płótno, 35,5 x 37 cm, nr inw. 1017), reprodukowanym, m.in. w: J.Sienkiewicz, J.Zanoziński, Piotr Michałowski , Warszawa 1959, s. 63 , nr kat. 134, il. 134. Datowanie akwareli za: B.Modrzejewska, A.Oborny, Zbiory malarstwa Polskiego . Katalog, Muzeum Świętokrzyskie w Kielcach, Warszawa 1971, s. 45, nr kat. 107. Obraz jest prawdopodobnie tożsamy z akwarelą wystawioną w roku 1913 w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych jako własność hr. Józefy Michałowskiej. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Koń w malarstwie i rzeźbie polskiej , Katalog. TPSP, Kraków 1913, s. 25, nr kat. 101.
Artist: Maksymilian Gierymski
Title: REKONESANS HUZARóW AUSTRIACKICH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: M. Gierymski na krosnach nalepka wystawowa z datą 20 czerwca 1933 i nazwiskiem właściciela J.Regulskiego Prezentowany obraz wymieniany był także pod tytułami: Huzarzy austriaccy na flankierach, Huzarzy na forpoczcie, Patrol ułanów austriackich, Patrol honwedów węgierskich, Husaren auf Vorposten. Wystawiony przez Gierymskiego na międzynarodowej wystawie w Wiedniu na przełomie 1869 i 1870 roku, został następnie zakupiony z funduszów cesarza Franciszka Józefa i był własnością arcyksiężnej Gizeli bawarskiej. Wystawiony w roku 1932 wraz z resztą jej zbiorów na licytacji w Berlinie, został nabyty przez warszawskiego antykwariusza Abe Gutnajera i następnie przeszedł do polskich zbiorów prywatnych. W roku 1933 był własnością J.Regulskiego ze Lwowa (?). Obraz opisywany i reprodukowany w: - Kurier Warszawski 1870, nr 32 z 11 II, s. 2; - Tygodnik Ilustrowany 1932, II płr., nr 48, s. 779, repr.; - Katalog dzieł wystawionych na licytację, Salon Sztuki i Antykwarnia Abe Gutnajera, Warszawa 1931, nr kat. 58; - Przewodnik nr 85, Żołnierz i koń w sztuce polskiej wiek XIX i sztuka współczesna, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Warszawa 1933, nr kat. 37; - Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie 1933, s. 22; - Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Listy i notatki. Zebrał, ułożył i wstępem opatrzył J.Starzyński. Teksty do druku i komentarze opracowała H.Stępień, Wrocław 1979, s. 395, 396, 513; -... więcej
Artist: Józef Szermentowski
Title: ZBIERACZE CHRUSTU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: J.Szermentowski | paryż 1863 r Zbieraczy chrustu Szermentowski namalował już w Paryżu, ale zarówno w warstwie anegdotycznej, jak i w sposobie malowania wyraźnie nawiązał do obrazów swego pierwszego nauczyciela Franciszka Kostrzewskiego.
Artist: Ludwik Kurella
Title: HOLOWANIE GALARóW -BERLINKA CIąGNIęTA W GóRę RZEK
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Ludw. Kurella | 1890. Obraz, nadesłany przez artystę na wystawę do kraju; w roku 1894 eksponowany w Krakowie i w Warszawie. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - E.Swieykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854 - 1904, Kraków MCMV, s. 394 (wystawiony w 1894 jako Holowanie galarów); - H.Płażewska, Warszawski Salon Aleksandra Krywulta (1880 - 1906), w: Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie, t. X, Warszawa 1966, s. 386 (wystawiony w 1894 jako Berlinka ciągnięta w górę rzeki).
Artist: Feliks Brzozowski
Title: DROGA DO LASU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: F.Brzozowski | 1871 Obraz typowy dla twórczości Brzozowskiego z ulubionym i często podejmowanym przez artystę motywem leśnym.
Artist: Antoine Joseph Van Der Kerckhove,zwany Nelso
Title: POPIERSIE DZIEWCZYNY
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany: Ant. NELSON | PARIS oraz znak odlewni LU | 363 w kole
Artist: Wacław Pawliszak
Title: GRA W KOśCI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Wiczslas (?) Pawlischak | Savarid (?) Albania | 20/9 92 26 (sygnatura trudna do odczytania ze wzglądu na stylizację liter na pismo arabskie)
Artist: Tadeusz Ajdukiewicz
Title: SPOTKANIE NA PUSTYNI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Tadeusz Ajdukiewicz Na odwrocie płótna okrągły stempel z nieczytelnym napisem.
Artist: Alfons Karpiński
Title: PORTRET PANI W KAPELUSZU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: A Karpiński | 1913 Wysmakowany kolorystycznie portret, malowany prawdopodobnie tuż po powrocie artysty do Krakowa po długim pobycie w Paryżu.
Artist: Stanisław Kamocki
Title: PEJZAż PODGóRSKI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: St Kamocki
Artist: Wojciech Kossak
Title: REFUGIUM DOLENTIUM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Rodaki 1915 | Olkuskie | Wojciech Kossak Na odwrocie nalepka z wystawy w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie z tytułem obrazu Refugium dolentium i datą 12. V. 1917. Obraz, od nazwy miejscowości w okolicach Olkusza, znany także pt. Rodaki, eksponowany był na pokazie dzieł Wojciecha Kossaka otwartym 12 maja 1917 r. w specjalnej sali warszawskiej Zachęty równocześnie z „Salonem wiosennym artystów warszawskich”. Najważniejszym z wystawionych wówczas obrazów artysty było sławne płótno z 1905 r. Krwawa niedziela w Petersburgu, tematem kilkunastu innych prac, wg słów recenzenta, były „wspomnienia obozowe, jakby notaty wrażeń, przez które sam autor przechodził. Taki Parlamentariusz, Rodaki, scena w dzwonnicy wprost zdumiewają energią życia. Młodzi żołnierzykowie legioniści wybornie utrwaleni będą cieszyć oko licznych pokoleń, będą tworzyć ilustrację doskonałą do legendy (...) o tych olbrzymich zmaganiach”.
Artist: Czesław (I. Zygmuntowicz) Wasilewski
Title: W PODRóżY
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Cz Wasilewski Na odwrocie napisy: długopisem: wł. Anthony Greensborough | 4970 Bad Oegnhausen | Koernerstraße 6.; atramentem: Ręczę za autentyczność | A. (lub M) Żurawski | Lwów Piekarska 41.; pieczątka z ręcznie wpisanym nazwiskiem malarza, tytułem obrazu Z dworu, techniką i ceną 120 zł.
Artist: Józef Brandt
Title: STUDIUM KAREGO KONIA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: JB Na odwrocie odręczny napis: Oleni na imieniny 1927. Koń Brandta ; oraz, potwierdzony dwoma stemplami Pracowni Konserwacji Zabytków Zdobnictwa, atest z 5.VIII.1946 wydany przez Józefa Greina, Konserwatora Muzeum Narodowego w Warszawie. Obraz z wcześniejszego okresu twórczości Brandta, być może jeszcz z lat sześćdziesiątych, nawiązujący do malarstwa Juliusza Kossaka.
Artist: Józef Rapacki
Title: PEJZAż MAZOWIECKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: J.Rapacki | 189. r
Artist: Jan Stanisławski
Title: MALWY, OK. 1890
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany l.d.: J.S Na odwrocie nalepka wystawy w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych z datą 17/V 1933. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Przewodnik 84. Stanisław Wyspiański. Jan Stanisławski i jego uczniowie , TZSP, Warszawa 1933,s. 48, nr kat. 239; - E.Charazińska, E.Micke-Broniarek, A.Tyczyńska, Malarstwo polskie w zbiorach prywatnych , Warszawa 1995, il. s. 117. - S.Krzysztofowicz-Kozakowska, Sztuka Młodej Polski , Wyd. Kluszczyński, Kraków 1999, s.345, il. 342; - B.Kokoska, Impresjonizm polski , Wyd. Kluszczyński Kraków 2001, il. na s. 112
Artist: Julian Fałat
Title: PEJZAż NADWODNY
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Jul Fałat 93 Mistrzowsko namalowany pejzaż, w którym artysta, odmiennie niż we wcześniejszych pracach, operuje szerszą i rozlewniejszą plamą barwną, wykorzystując przy tym naturalną biel papieru.
Artist: Julian Fałat
Title: POLE WCZESNą JESIENIą
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: JFałat 1909 Ujęty w szerokim panoramicznym widoku nastrojowy pejzaż jesienny wyróżniający się zaletami harmonijnych zestawień barwnych.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: BIAłE RóżE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: L Wyczoł | 1916. Na odwrocie uszkodzona nalepka wystawy w TPSP w Krakowie. Obraz pochodzi z okresu, kiedy Wyczółkowski mieszkał w Krakowie i malował szczególnie dużo kwiatów i martwych natur z kwiatami. Jak wspominał jego uczeń malarz Teodor Grott - „kwiaty Wyczół kochał, kwiatami był obdarowywany, roiło się w jego pracowni od przepięknych okazów róż, anemonów, goździków, rododendronów, azalii, a nawet storczyków”. (cyt. wg: Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia (opracowała M.Twarowska) Wrocław 1960, s. 271).
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: STRUMIEń
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: F. Ruszczyc Znany i wielokrotnie wystawiany obraz pochodzący ze zbiorów rodziny artysty. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Katalog wystawy pośmiertnej prac malarskich i rysunkowych Ferdynanda Ruszczyca, Wilno październik 1937, s. 27, nr 92; - Ferdynad Ruszczyc 1870 - 1936. Przewodnik 127, TZSP Warszawa, listopad - grudzień 1937, s. 35, nr 92; - Ferdynand Ruszczyc 1870 - 1936. Katalog wystawy pośmiertnej, TPSP w Krakowie, grudzień 1937 - styczeń 1938, s. 23, nr 95; - Ferdynand Ruszczyc 1870-1936. Katalog. (red. J.Ruszczycówna), Muzeum Narodowe w Warszawie 1964, s. 54, nr 89.
Artist: Olga Boznańska
Title: MARTWA NATURA Z RóżAMI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Olga Boznańska | J ..... 1929
Artist: Frederick N. M. Rohde
Title: POWRóT Z LASU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Fr Rohde | 1869
Artist: Teodor Axentowicz
Title: PORTRET Z żółTYMI RóżAMI
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: T.Axentowicz Na odwrocie autorski napis: T.Axentowicz | Zakopane 6/VI 937 Obraz może być tożsamy z Portretem pani z różami wystawionym w roku 1938 w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych na pośmiertnej wystawie dzieł Teodora Axentowicza jako własność p. M.Skrudlikówny. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Teodor Axentowicz 1859 - 1938, Katalog wystawy pośmiertnej, TPSP, Kraków 1938, s. 18, nr kat. 223.
Artist: Aleksander Kotsis
Title: ŚPIąCA MODELKA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie nalepka krakowskiego Salonu Sprzedaży Dzieł Sztuki przy ul. Szczepańskiej (z ceną obrazu 3000 kor.) oraz kilka, naniesionych różną ręką, napisów atramentem: - w l.g. rogu: Przypuszczam że to Siemiradzki | 28. 5 919 J Makarewicz; poniżej: Zgadzam się z tym przypuszczeniem bez zastrzeżeń | 20/12 920 Tadeusz Cybulski; pośrodku: A. Kotsis. malowane w Monachium | modelka Kotsisa | obraz agnoscowany przez Włodzimierza Tetmajera | Leonarda Lepszego sekret. Tow.Zach. Szt. pięknych | roku 1918. w Lipcu nabyty przez podpisanego | Kraków ze zbioru | Prof. Dr Wincenty Łepkowski; poniżej: Również podzielam powyższe zapatry | wanie i obraz uważam za dzieło Aleksandra | Kotsisa 5. X 1942 | Feliks Kopera; w l. d. rogu: Edziowi na imieniny | 13.X.42 | .... Uważna analiza portretu i porównanie go ze znanymi obrazami Aleksandra Kotsisa pozwala uznać obraz za dzieło tego artysty, co jest zgodne z wyrażoną na odwrocie opinią malarzy Włodzimierz Tetmajera i Leonarda Lepszego.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: MADONNA Z DZIECIąTKIEM
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Wlastimil Hofman 1946 Na odwrocie napis ołówkiem: (na wystawę | Madonna Motyw „wiejskiej” Madonny, młodej kobiety z czułością pochylającej się nad Dzieciątkiem obecny był w obrazach artysty od najwcześniejszych lat jego twórczości (Królestwo Boże, Madonna z Dzieciątkiem i św.Janem). Prezentowany obraz, malowany już po wojnie, zachowuje urok i świeżość tych wczesnych prac.
Verified Artist: Yes
Artist: Wlastimil Hofman
Title: POWRóT Z LASU
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Wlastimil Hofman | 1938
Verified Artist: Yes
Artist: Jean-Baptiste Gustave Deloye
Title: PASTERZ GRAJąCY NA AULOSIE
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany: Gve DELOYE
Artist: Jacek Malczewski
Title: AUTOPORTRET W ZBROI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: J Malczewski 1919 W licznych autoportretach Jacka Malczewskiego, który najczęściej malował się w przeróżnych, często dziwnych strojach, powtarza się kilkakrotnie, podobne jak w prezentowanym portrecie, przebranie w rycerską zbroję. Zbroję nosi artysta np. w Autoportrecie ze skrzypcami z 1908 r., na Autoportrecie z astrem z 1914 r. czy na powstałym również w roku 1919 autoportrecie ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach (porównaj m.in. J.Puciata-Pawłowska, Jacek Malczewski, Wrocław 1968, il. 148, 149, 150).
Artist: Konrad Krzyżanowski
Title: PORTRET MARSZAłKA JóZEFA PIłSUDSKIEGO
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany wzdłuż dolnej krawędzi: WIESIOWI (?) | 1920 r. L Konrad Krzyżanowski Portret zbliżony w ujęciu do, malowanych w tym samym roku, dwóch innych portretów J. Piłsudskiego znajdujących się obecnie w zbiorach Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie i w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu. Porównaj: L.Skalska-Miecik, Konrad Krzyżanowski 1872 - 1922. Wystawa monograficzna, Katalog prac istniejących i zaginionych, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1980, s. 64, nr I 119, I 120, il.90
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: SZYMON TATAR
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.g.: L Wycz | r. 1904; autorski napis wzdłuż lewej krawędzi: Szymon Tatar W roku 1904 Wyczólkowski po raz pierwszy pojechał w Tatry i odtąd jeździł tam wielokrotnie, a nawet, według relacji Teodora Grotta, „na pewien czas opuścił pracownię i przeniósł się na plener, w głuche turnie nad Czarny Staw i na szczyty gór. (...) Towarzyszyło mu kilku górali z przewodnikiem doświadczonym i znającym dokładnie Tatry, starym gazdą „Tatarem”, którego Wyczół tak często potem malował i rysował w grafice”. ( cyt. za: Leon Wyczółkowski. Listy i wspomnienia. oprac. M.Twarowska, Wrocław 1960, s. 274). Szymon Tatar (1828 - 1913), góral z Zakopanego, był jednym z najsłynniejszych przewodników tatrzańskich, towarzyszem wycieczek T.Chałubińskiego i ks. J.Stolarczyka.
Artist: Julian Fałat
Title: PORTRET MężCZYZNY Z FAJKą
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Jul Fałat | Przemyśl | 81 Akwarela Mężczyzna z fajką jest jedną z niewielu znanych dzisiaj wczesnych prac Fałata, charaktery-zujących się realizmem przedstawienia i drobiazgowym, starannym wykończeniem. Artysta przy pomocy odmiennych środków próbował uzyskać efekt zbliżony do malarstwa olejnego. Podobne prace wystawiane w Krakowie, we Lwowie i w Warszawie spotykały się uwagą i uznaniem krytyków. W recenzjach z ówczesnych wystaw pisano, m.in.: „Panu Fałatowi wróżymy świetną przyszłość jako akwareliście”. Prace artysty porównywano także z akwarelami uznanego mistrza Juliusza Kossaka zauważając, że wcale przy tamtych nie tracą, a „szczególnie postacie ludowe mają w nim szczerego ilustratora”. (cyt.za: M.Masłowski, Julian Fałat, Warszawa 1964, s.12)
Artist: Olga Boznańska
Title: PORTRET EDWARDA FRANCHETTI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: Olga Boznańska Nie znany dotąd szerzej, reprezentacyjny Portret Edwarda Franchetti - obraz wysokiej, muzealnej klasy - namalowała Olga Boznańska w pierwszych latach swego pobytu w Paryżu. Był to okres wielkiego powodzenia jej sztuki w kręgach francuskich koneserów - artystów, pisarzy, członków rządu. W tym okresie Boznańska wiele wystawiała, a jej prace były chętnie kupowane, także do francuskich zbiorów muzealnych. W malowanych wówczas obrazach stopniowo odchodziła od ulubionych monachijskich szarości, wzbogacając paletę wielością żywych kolorów tak, że płaszczyzny obrazów mieniły się wibrującymi refleksami barw. Charakterystyczne „odrealnienie” tych portretów w połączeniu z subtelną charakterystyką modeli sprzyjało dążeniom artystki do pogłębienia psychicznego wyrazu przedstawianych osób.
Artist: Wojciech Weiss
Title: MODELKA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: WWeiss (WW wiązane)
Artist: Tadeusz Makowski
Title: U SZEWCA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Makowski Na odwrocie trudnoczytelny napis (autorski ?): Makowski oraz nieczytelna data. Podczas przeprowadzonej konserwacji obraz został odłączony od naklejonych nań od odwrocia tekturowych „pleców” i wówczas ujawnił się, niewyraźny napis (autorski ?): Makowski oraz nieczytelna data. Według ekspertyzy pani prof. dr hab. Władysławy Jaworskiej, która datuje obraz na lata ok. 1918, autorstwo Makowskiego potwierdza, m.in. charakterystyczny, powtarzający się w akwarelach i rysunkach artysty sposób malowania promieni słonecznych przechodzących na „płowe włosy dziecka,(które) stanowią tutaj integralną część snopa promieni”. Natomiast „motyw szewskiego warsztatu należy odnieść do najsłynniejszego płótna Makowskiego Szewc (Le Sabotier) z 1930 r. oraz do akwareli U szewca z 1932 r. (...) Rodzaj szkicowego ujęcia postaci, szczególnie samego szewca, zaczyna się u Makowskiego od wczesnych szkiców olejnych, jak np. Scena przy stole z ok. 1917
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET JANINY TUROWSKIEJ
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Witkacy 1931 IX; oraz l.d.: T.LT | empedete + Koka + paracodine Od 1961 roku obraz był zdeponowany w Muzeum Narodowym w Krakowie - na odwrocie napis i nr dep. MNK ND 5211. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - I.Jakimowicz (współpraca A.Żakiewicz), Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885 - 1939, Katalog dzieł malarskich, MNW Warszawa 1990, s. 122, nr kat. 1516. Po roku 1924 Stanisław Ignacy Witkiewicz ograniczył swoją twórczość malarską do działalności „Firmy portretowej” malując pastelowe portrety według, określonych „Regulaminem Firmy”, pięciu podstawo-wych typów A, B, C, D, E oraz ich pochodnych. Na tych portretach obok sygnatury umieszczał często informacje o zażytych używkach i narkotykach, których działanie na sobie eksperymentował.
Verified Artist: Yes
Artist: Tadeusz Rybkowski
Title: ZWóZKA SIANA
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Tadeusz Rybkowski 1912.
Artist: Edmund Gomansky
Title: AKT KOBIETY
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany: E. Gomański fec. oraz znak odlewni AKTIEN-GESELLSCHAFT GLADENBECK BERLIN FRIEDRICHSHAGEN
Artist: Zygmunt Menkes
Title: MARTWA NATURA Z BUKIETEM KWIATóW
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Menkes
Artist: Alfons Karpiński
Title: MICHAłKI I NASTURCJE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany po prawej: A.Karpiński Na odwrocie nalepka wystawy „Kwiaty i ogrody w sztuce polskiej” w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie z tytułem obrazu Michałki i nasturcje. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Kwiaty i ogrody w sztuce polskiej, Wystawa X - XI 1968, TPSP, Kraków 1968, nr kat. 20.
Artist: Alfons Karpiński
Title: FORSYCJE W WAZONIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: A.Karpiński.
Artist: Wincenty Wodzinowski
Title: DZIEWKI
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: W.Wodzinowski Prezentowany obraz był reprodukowany na pocztówce wydanej ok.1905 r. przez krakowskie wydawnictwo „Wisła”. Motyw trzech odpoczywających dziewcząt jest powtorzeniem fragmentu kompozycji znanego obrazu Wodzinowskiego z roku 1893 Odpoczynek żniwiarzy (w Muzeum Narodowym w Warszawie).
Artist: Jerzy Kossak
Title: EPIZOD Z 1920 ROKU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Jerzy Kossak | 1937
Artist: Stanisław Masłowski
Title: MALWY W OGRóDKU
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: ST MASŁOWSKI | 911 Akwarelę Malwy w ogródku, datowaną na rok 1911 - „rok powstania (...) całego szeregu pejzaży akwarelowych najwyższej klasy” namalował Masłowski podczas letniego pobytu w Woli Rafałowskiej, skąd tak pisał do syna: „Malwy w ogródku kwitną różowo i oleander wypuścił także” (list z 9 VIII 1911; cyt.za: M.Masłowski, Stanisław Masłowski. Materiały do życiorysu i twórczości, Wrocław 1957, s.261).
Artist: Henryk Uziembło
Title: ZIMOWY DZIEń
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: HENRYK UZIEMBŁO. 908 na odwrocie fragment nalepki z odręcznym napisem: Henryk Uziembło | Krakau | „Gracier Tag” | Ölgemal...; napis ołówkiem: „Zimowy dzień” oraz m.in.: U.H.44.
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: ZMARZłY STAW
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Stefan Filipkiewicz Na odwrocie autorski napis: SF (monogram wiązany) |„Zmarzły Staw” I 1919 Zakopane Widoki tatrzańskie malowane o różnych porach roku, najchętniej na przedwiośniu bądź w zimie, były ulubionymi tematami obrazów artysty. Prezentowany obraz przedstawia widok na Zmarzły Staw malowany z drogi na Zawrat.
Artist: Nikifor Krynicki
Title: PEJZAż Z TUNELEM
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Napis wzdłuż dolnej krawędzi: KRENICAWIEŚSFŁONTRYA
Artist: Nikifor Krynicki
Title: PEJZAż Z DOMKIEM
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Napis wzdłuż dolnej krawędzi: KRENICA WIESREBUSTI Na odwrocie dwa stemple - podłużny z napisem: NIKIFOR ARTYSTA | KRYNICA. WIEŚ; okrągły z napisami: NIKIFOR i nieczytelnym w otoku.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET JANINY TUROWSKIEJ
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Witkacy 1931 IX; oraz l.d.: T.LT | empedete + Koka + paracodine Od 1961 roku obraz był zdeponowany w Muzeum Narodowym w Krakowie - na odwrocie napis i nr dep. MNK ND 5211. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - I.Jakimowicz (współpraca A.Żakiewicz), Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885 - 1939, Katalog dzieł malarskich, MNW Warszawa 1990, s. 122, nr kat. 1516. Po roku 1924 Stanisław Ignacy Witkiewicz ograniczył swoją twórczość malarską do działalności „Firmy portretowej” malując pastelowe portrety według, określonych „Regulaminem Firmy”, pięciu podstawo-wych typów A, B, C, D, E oraz ich pochodnych. Na tych portretach obok sygnatury umieszczał często informacje o zażytych używkach i narkotykach, których działanie na sobie eksperymentował.
Verified Artist: Yes
Artist: Jeremias Christiansen
Title: PASTERZ
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany: Christiansen oraz znak sprzedawcy OSCAR GLADENBECK. Podstawa z czerwonego marmuru.
Artist: Rudolf Kaesbach
Title: GLADIATOR
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany: R.KAESBACH Podstawa z czarnego marmuru.
Artist: Victor Heinrich Seifert
Title: ŁUCZNIK
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany: Prof. V. Seifert Podstawa z czarnego marmuru.
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: PRZED BALEM
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Bakałowicz | paris
Artist: Walery Eljasz-Radzikowski
Title: PRZED KOśCIOłEM
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: mal. z natury Walery Eljasz 1857. Podobne akwarelowe widoki kościołów krakowskich Walery Eljasz wystawiał w krakowskim TPSP od 1856 roku. Prezentowana akwarela jest zapewne tożsama z Kościołem Panien Norbertanek pokazanym na wystawie w roku 1857. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - E.Swieykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854 - 1904, Kraków MCMV, s. 35.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: EROS
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Wlastimil Hofman | 1921 Na odwrocie nalepka krakowskiego antykwariatu Z.Ziembickiego przy Placu Mariackim 2.
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Kaczor-Batowski
Title: JARMARK
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: S Batowski 1929 | Podkamień
Verified Artist: Yes
Artist: Jerzy Kossak
Title: ŻOłNIERZE WIELKIEJ ARMII
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Jerzy Kossak
Artist: Juliusz Kossak
Title: BUDRYS Z LASZKą
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Juliusz Kossak | 1898 Juliusz Kossak namalował wiele akwarel nawiązujących do poetyckich utworów A.Mickiewicza; przede wszystkim do Pana Tadeusza, ale także do Grażyny, Konrada Wallenroda czy Ballad. Prezentowana akwarela, jedno, z powtarzanych przez artystę, opracowań motywu z ballady Trzech Budrysów jest ilustracją słów: Po śnieżystej zamieci do wsi zbrojny mąż leci, A pod burką wielkiego coś chowa. „Pewnie z Niemiec, mój synu, wieziesz kubeł bursztynu?” „Nie, mój ojcze, to Laszka synowa”.
Artist: Józef Pankiewicz
Title: PORTRET PANI ODERFELDOWEJ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Pankiewicz „Pankiewicz zaczął zajmować się malarstwem portretowym od roku 1886. Właśnie w tym czasie, znany warszawski prawnik Adam Oderfeld zlecił artyście namalowanie portretów kilku osób ze swojej rodziny. Te dzieła odsłoniły wybitny, nieznany przedtem, talent Pankiewicza w dziedzinie malarstwa portretowego. Portrety rodziny Oderfeldów (m.in. Portret dziewczynki w czerwonej sukience), zaliczane do najpiękniejszych dzieł polskiego malarstwa portretowego, ujawniają wpływy sztuki Jamesa McNeill’a Whistlera. Wystawiony obraz namalował Pankiewicz w roku 1899, jego kolorystykę opierając na wąskiej gamie barwnej - czerni, szarości i bieli. Ten sposób użycia koloru ma w malarstwie długą tradycję i zawsze stanowi wyzwanie dla talentu i umiejętności twórcy” (według katalogu The Naked Soul).
Artist: Tamara Łempicka
Title: MARTWA NATURA Z CYTRYNAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: T.DE ŁEMPICKA Dom Aukcyjny „Agra-Art” posiada potwierdzenie autorstwa obrazu wydane przez Alaina Blondela, monografisty i autora wystaw Tamary Łempickiej, członka Union Française des Eksperts. Obraz reprodukowany i opisywany w: - G.Mori, Tamara de Lempicka. Parigi 1920-1938, Florencja 1994, s. 103, il. nr 4; - A.Blondel, Catalogue de l’oeuvre compléte de Tamara Lempicka, (w przygotowaniu 1997).
Artist: Olga Boznańska
Title: PORTRET WIEśNIACZKI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Description: IInformacje o dziele: Olej, tektura naklejona na sklejkę Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Katalog Domu Aukcyjnego „Agra”, Warszawa 20 października 1996, nr kat. 47, il.