Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: LOLA
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: „Lola ach nie mogę” | F.M. Wygrzywalski 1922 Obok swojej sygnatury artysta często umieszczał na obrazach napisy określące miejsce i czas ich powstania lub autorski tytuł, w tym przypadku „Lola ach nie mogę”.
Artist: Alfons Karpiński
Title: AUTOPORTRET
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: A. Karpiński | 1905 . Odwrocie pokryte plamami farby. Na dolnej listwie krosna napis ołówkiem: H Karpińskiej | 57/77 ; na listwach bocznych i górnej cztery papierowe, mocno uszkodzone nalepki: -1. z tekstem rękopiśmiennym: Tytuł “Portret własny” | Wielkość 60 x 80 | Rodzaj olejny | cena wartość | Właściciel | Alfons | Karpiński | Kraków ; - 2. uszkodzona nalepka nieokreślonej wystawy w Krakowie ? / Lwowie ? (druk, atrament): Karpiński Alfons | Adres Kraków| Portret własny | Rodzaj ol. cena 250. K : - 3. nalepka TZSP w Warszawie (druk, atrament)” No [...] | Nazwisko autora [...] | Rodzaj dzieła | Tytuł Autop[..]| Własność | Adres Warszawa d. ; -4. nalepka (druk, atrament): Tow. PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | Autor Karpiński Alfons | Tytuł dzieła Autoportret | Rodzaj dzieła - | Podpis – cena 76 x 52 Ponadto nalepka D.A. Agraart z 8 czerwca 1997.
Artist: Jan Bulas
Title: DZIEWCZYNA Z DMUCHAWCAMI I BIEDRONKą
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: JB (monogram wiązany) 1906 Obraz pochodzi z dawnych krakowskich zbiorów prof. Juliana Nowaka. Jest to jeden z bardzo nielicznych zachowanych obrazów Jana Bulasa, ucznia Wyspiańskiego „artysty, w którego talent Wyspiański wierzył”, a który zmarł w obłąkaniu, zniszczywszy uprzednio część swoich prac.
Artist: Zygmunt Rozwadowski
Title: UłAN (BIELINIAK)
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: JB (monogram wiązany) 1906 Obraz pochodzi z dawnych krakowskich zbiorów prof. Juliana Nowaka. Jest to jeden z bardzo nielicznych zachowanych obrazów Jana Bulasa, ucznia Wyspiańskiego „artysty, w którego talent Wyspiański wierzył”, a który zmarł w obłąkaniu, zniszczywszy uprzednio część swoich prac.
Artist: Juliusz Kossak
Title: LUZAK
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Juliusz Kossak. (w owalnej ramce)
Artist: Antoni Piotrowski
Title: W OGRODZIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Antoni Piotrowski 1891. | Kraków
Artist: Piotr Michałowski
Title: UPADEK Z KONIA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Jerzy Zanoziński, datujący obraz na lata ok. 1837, dostrzegał w nim analogie z Wjazdem Bolesława Chrobrego do Kijowa (w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie). Oba obrazy cechuje podobna dynamika kompozycji, gęsta faktura malarska i szczególnie bogata, świetlista gama barwna. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Wystawa polskiego malarstwa rodzajowego XIX i XX w., katalog, TPSP, Kraków 1954, s. 20, nr kat. 92, repr.; - J.Sienkiewicz, J.Zanoziński, Piotr Michałowski, Warszawa 1959, s.62, nr kat. 42, repr.42; - J.Zanoziński, Piotr Michałowski, Wrocław-Warszawa-Kraków 1965, s. 66.
Artist: Juliusz Kossak
Title: LUZAK W POCHODZIE, 1892
Year: 1892
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: akwarela, papier, 19 x 28,5 cm (w świetle passe-partout) Sygn. p.d.: Juliusz Kossak | 1892 Na odwrocie odręczny napis (atramentem): „Stwierdzam autentyczność | pracy mego ojca J. Kossaka | Wojciech Kossak” oraz nalepka z orzeczeniem mgr. Leszka Ludwikowskiego (Kraków, 21 marca 1974) potwierdzającym autorstwo Juliusza Kossaka. Porównaj z: - K.Olszański, Juliusz Kossak , Wrocław 1988, s. 122, nr kat. 387, repr. 387 (kompozycja z 1876 r.).
Artist: Karol Wierusz-Kowalski
Title: W POGONI ZA SZARAKIEM
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Karol Wierusz-Kowalski
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: PRZEZ GŁĘBOKIE ŚNIEGI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: M. G. Wywiórski Na krosnach i odwrocie płótna pieczęcie monachijskiej firmy – składu materiałów malarskich i rysunkowych – Schachinger & Herrmann; na górnej listwie krosna dwukrotnie numer (niebieską kredką): 613 ; ponadto na ramie fragment nalepki aukcyjnej Agra-Art z czerwca 1997 roku oraz nalepki aukcyjne warszawskiego i katowickiego domu aukcyjnego. Przez głębokie śniegi to obraz powstały we wczesnym okresie twórczości artysty. Zarówno sposób malowania, jak i tematyka obrazu wskazują na lata spędzone przez Wywiórskiego w Akademii Monachijskiej. W czasie studiów malarz pobierał nauki również poza uczelnią. Uczęszczał do prywatnych pracowni, najznamienitszych polskich mistrzów, Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego. Prezentowana scena odwołuje się do popularnego w twórczości Wierusza motywu zimowej sanny. Spopularyzowane przez artystę sceny rodzajowe z życia polskiej wsi cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Nic więc dziwnego, że młody Wywiórski podjął temat uwielbiany przez mistrza. Już na wczesnym etapie twórczości Wywiórski znakomicie radził sobie z pejzażem. Artysta niezwykle naturalnie odtworzył światło i przedstawił śnieg mieniący się odcieniami różu rzucanymi przez zachodzące słońce. Na tle wiejskich... więcej
Artist: Józef Brandt
Title: W POGONI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Józef Brandt | z Warszawy | Monachium Na krosnach napis: Ks.dep | MW | 11/1919 | nr 18 Współczesny recenzent, pisząc o tym obrazie, zauważał, że „życie stepów ukraińskich za czasów Rzeczypospolitej, ich pozorny spokój, tak często przerywany tętentem rozhukanych rumaków, szczękiem oręża tryumfalną pieśnią zwycięstwa lub jękiem rannych i umierających, odtwarza Brandt z niezrównanym mistrzostwem. W tematach tych wyrobił sobie odmienny, jemu li tylko właściwy styl. Do rzędu tego rodzaju utworów należy niniejszy obraz uplastyczniający barwnie i zamaszyście zapalczywy pościg zaporożców za uciekającym przez step Tatarem”. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Nasze ryciny, Tygodnik Ilustrowany 1902, półrocze II, s. 897, repr. s. 885 (pt. W pogoni); - F.Kopera, Malarstwo w Polsce XIX i XX wieku, repr. 349, s. 333 (pt. Ucieczka z chorągwią Proroka).
Artist: Otolia Kraszewska
Title: ZWIERZENIA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Otolia | Kraszewska
Artist: Bolesław Szańkowski
Title: PORTRET CóRECZKI ARTYSTY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Szańkowski Na odwrocie napis ołówkiem: Tochter des Künstler
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: CZERKIESI NA PATROLU
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Wierusz-Kowalski Motyw jeźdźca - Kozaka, Czerkiesa, Hucuła - przedstawionego na tle górskiego krajobrazu powtarzał się często w obrazach Wierusza-Kowalskiego z lat 1880 - 1890. Podobny obraz artysta wystawił w roku 1892 warszawskim TZSP; liczne analogie odnaleźć można także w cytowanej niżej pracy H.P.Bühlera. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - H.-P.Bühler, Jäger, Kosaken und polnische Reiter. Josef von Brandt, Alfred von Wierusz-Kowalski, Franz Roubaud und der Münchner Polenkreis, Hildesheim -Zürich - New York 1993, s. 124, repr. 122 (porównaj także: repr. 2, 81, 97, 120).
Artist: Cesare-Auguste Detti
Title: PAź ZE SZKATUłKą
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: C. Detti Na odwrocie owalny stempel paryskiej (?) firmy z materiałami malarskimi.
Artist: Jacek Malczewski
Title: SYBIRAK
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.g.: J Malczewski 1887. Sybirak, podobnie jak, znajdujący się w krakowskim Muzeum Narodowym, obraz pt. Ostatni, jest imaginowanym wizerunkiem Piotra Moszyńskiego (1800-1879), spiskowca, działacza Towarzystwa Patriotycznego, wieloletniego więźnia i zesłańca sybirskiego. Według Marka Rostworowskiego oba, analogicznie zakomponowane, obrazy inspirowane były poematem Zygmunta Krasińskiego pt. Ostatni (patrz: Polaków portret własny, część I ilustracje, Warszawa 1983, repr. 272; część II opisanie ilustracji, Warszawa 1986, s. 112, kat. 477). Obraz reprodukowany lub opisywany w: - J.Puciata-Pawłowska, Jacek Malczewski, Wrocław - Warszawa - Kraków 1968, s. 57, repr. 26; - A.Charazińska, E.Micke-Broniarek, A.Tyczyńska, Malarstwo polskie w zbiorach prywatnych, Warszawa 1995, s. 110 (tekst E.Charazińskiej), repr. s. 108.
Artist: Leopold Loeffler
Title: TRUDNE CHWILE
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Leopold Löffler - Radymno
Artist: Wlastimil Hofman
Title: AUTOPORTRET
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Wlastimil Hofman | 1913
Verified Artist: Yes
Artist: Piotr Michałowski
Title: PRZEJAżDżKA
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Na rewersie KOŃ MAŚCI KASZTANOWEJ (kompozycja „odwrotna” w stosunku do awersu; napis ołówkiem l.d.: 46 1/2 7 -)akwarela, papier, 37 x 46,5 (w świetle passe-partout) W tym portrecie eleganckiego jeźdźca na wspiętym, smukłym rumaku ujawnia się całe mistrzostwo Michałowskiego, malarza określanego mianem „jednego z najwybitniejszych akwarelistów wszystkich czasów”. Trafną charakterystykę tej dziedziny jego twórczości daje córka artysty Celina, pisząc m.in. „Głównym zawsze zajęty przedmiotem, który miał na celu przedstawić, starał się jak najdobitniej go wyrazić śmiałym i pewnym układem tonów, od razu położonych. Akcesorya i uboczne przedmioty z lekka traktując, skupiał tym sposobem uwagę patrzącego na ten główny przedmiot i przez to osiągał zupełne efekta [...] Tła jego obrazów i akwarel pełne są świeżości, czuć w nich powietrze, światło i życie".
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: W ZAGROżENIU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: A. Wierusz - Kowalski O podobnych obrazach artysty, który „wystudiował wilka jak mało kto”, pisał Eligiusz Niewiadomski - „szalony pęd sani, zapienione konie, oszalałe ze strachu, rwą co ducha w piersiach poprzez zarośla. W saniach ktoś z okiem obłąkanem zaciska krócicę w garści, tam dalej wali się jakaś bestia, farbując śnieg posoką. W całości - nie banalne zestawienie ludzi, koni i wilków, ale istotny, do dna wyczuty dramat, gdzie chodzi o śmierć i życie, oddany ze zdumiewającą swobodą, prawdą i rozmaitością warjantów jednego i tego samego pomysłu. Obrazy te miały szalone powodzenie, kupowali je bogaci Niemcy, a zwłaszcza Amerykanie i Anglicy.” (E.Niewiadomski, Malarstwo polskie XIX i XX wieku, Warszawa 1926, s. 182).
Artist: Sylwia (Sylwian ?) Reisky
Title: ZAMYśLONA DZIEWCZYNA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Sylwia Reisky Obraz o dużych walorach artystycznych, rozegrany w subtelnych zestrojach barwnych, dzieło nieznanej bliżej artystki bądź artysty, w latach 1894-1902 wystawiającej (wystawiającego) swe prace w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. (J.Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław 1969, s. 473-474).
Title: KONCERT
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: T. Popiel | .8. Obraz z kolekcji Art-B.
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: W KOPALNI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Napis i sygnatura p.d.: „W kopalni” | F.M.Wygrzywalski Na krosnach cztery pieczęcie krakowskiej firmy z materiałami malarskimi Iskra & Karmański. Obraz interesujący także ze względu na zamieszczenie wśród pracujących mężczyzn postaci o rysach własnych artysty.
Artist: Julian Fałat
Title: POLOWANIE Z NAGONKą
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: J Fałat | Bystra 1914 | 977 (w sześciobocznej ramce) Na krosnach nalepka z Salonu Wiosennego w krakowskim TPSP w 1914 r. oraz dwie pieczęcie o treści: SALON OBRAZÓW |„STUDIUM”| KRAKÓW, Sławkowska 30. Ip Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Katalog Wystawy Jubileuszowej MCMXIV, I Salon Wiosenny, TPSP, Kraków 1914, s. 14, nr kat. 19, repr. (jako Nagonka); - Tygodnik Ilustrowany 1914, półrocze I, repr. s. 486 (jako Naganka: z Wystawy Jubileuszowej TPSP w Krakowie).
Artist: Siergiej Swietosławski
Title: W ZAGRODZIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: С. Светославский
Artist: Władysław Bakałowicz
Title: NA DWORZE WALEZJUSZY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Bakałowicz
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: NA WOLNOśCI - SAMOTNIK
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: A Wierusz-Kowalski Na odwrocie fragment nalepki z czytelnym fragmentem napisu: „...inemann, München | . 80”. Alfred Wierusz-Kowalski słynął jako malarz wilków, a obrazy przedstawiające samotne wilki w śnieżnym, nocnym krajobrazie - tak jak i sceny napadów wilków - należały do najbardziej znanych i poszukiwanych jego płócien. Artysta namalował wiele wersji podobnych kompozycji - jedną z nich pt. Rabuś (Melancholik) zakupiła do swoich zbiorów Pinakoteka Monachijska.
Artist: Wojciech Kossak
Title: OLSZYNKA GROCHOWSKA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: W. KOSSAK 1912 Prezentowany obraz jest autorskim powtórzeniem fragmentu kompozycji Olszynki Grochowskiej, jednego z najsłynniejszych obrazów Kossaka, przedstawiającego żołnierzy 4. pułku piechoty liniowej walczących na przedpolach Warszawy w dniu 25 lutego 1831 roku. Olszynkę Grochowską, ogromne płótno o wymiarach ok. 250 x 350 cm, Kossak namalował w latach 1886-1887 i zaprezentował po raz pierwszy na krakowskiej wystawie sztuki polskiej w 1887 roku, otrzymując główny medal. Obraz był wielokrotnie reprodukowany i stał się wkrótce jednym z najpopularniejszych dzieł Kossaka, obrazem, który w pewien sposób ukształtował wyobrażenie o bohaterskich żołnierzach bitwy grochowskiej. Dziś znany jest tylko z reprodukcji - w roku 1915 spłonął w pożarze pałacu Mycielskich w Boryniczach. W latach międzywojennych artysta wielokrotnie powracał do tego tematu - namalował kilka, mniejszych replik pierwotnej kompozycji.
Artist: Piotr Michałowski
Title: PERSZERONY
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Obraz pochodzi z dawnej kolekcji Tadeusza Wierzejskiego; przed wojną był zdeponowany w Muzeum Wielkopolskim w Poznaniu - na odwrocie oprawy nalepka z napisem: MUZEUM WIELKOPOLSKIE | nr. ks. Dep. | 62. Ponadto na odwrocie nalepki: z numerem: „1790 | Niew” oraz firmy introligatorskiej Tadeusza Zarębskiego w Warszawie. Akwarela, przedstawiający ciężkie francuskie perszerony, powstała zapewne w latach 1844-1845, kiedy to artysta odwiedził swego teścia w jego majątku Les Maderes koło Tours we Francji i , według relacji córki Celiny, wielokroknie malował tam wizerunki koni, targi na konie, zaprzęgi.
Artist: Stefan Filipkiewicz
Title: MALWY W OGRóDKU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Stefan Filipkiewicz | Szczepanowice
Artist: Stanisław Kamocki
Title: DWOREK W ZIELENI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: SKamocki
Artist: Teofil Kwiatkowski
Title: PEJZAż Z DOLINY COUSIN
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: T. Kwiatkowski. Obraz Teofila Kwiatkowskiego, będący prawdziwą rzadkością na polskim rynku sztuki, był pierwotnie własnością wnuczki artysty p. Isabelle Hellier w Paryżu, a do zbiorów prywatnych w Polsce przeszedł w roku 1962. Eksponowany był na monograficznej wystawie Teofila Kwiatkowskiego w warszawskim Towarzystwie im. Fryderyka Chopina w roku 1991. Wycinkowo ujęty, kameralny i liryczny, utrzymany w barwach jesieni Pejzaż z doliny Cousin, jest przykładem „pejzażu intymnego”. Przedstawia pochylone nad rzeką ogromne drzewo, stromy stok wąwozu i dwie drobne postacie siedzące nad wodą. Jest to widok ulubionego zakątka położonego koło Avallon, gdzie artysta spędzał letnie miesiące w posiadłości swej francuskiej żony Marii Karoliny Jordan. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - A.Melbechowska-Luty, Teofil Kwiatkowski 1809 - 1891 (monografia), Ossolineum, Wrocław 1966, s. 107, 136, repr. 64;
Artist: Jan Stanisławski
Title: PEJZAż JESIENNY ZE STRUMIENIEM
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: JAN STANISŁAWSKI
Artist: Ferdynand Ruszczyc
Title: SKAłA W MORZU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: F.Ruszczyc 94 Na odwrocie nalepka z pośmiertnej wystawy dzieł artysty w TPSP w Krakowie w 1937 r., nalepka z numerem 1244/27/71 oraz napisy: - ołówkiem: „Nad Morzem Czarnem”; Kat.1964 - poz 2/A/I; I/A/2; - niebieską kredką: 1600/ F.Ruszczyc; - fioletowym tuszem: Z. 41 Obraz Skała w morzu powstał podczas letniej podróży Ferdynanda Ruszczyca na Krym. Artysta wyjeżdżał tam w latach 1894 i 1895, odwiedzając Bałakławę, Ałupkę, Jałtę oraz inne miejscowości półwyspu i malując wiele pejzaży nadmorskich i studiów marynistycznych. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Katalog wystawy pośmiertnej prac malarskich i rysunkowych Ferdynanda Ruszczyca, Wilno październik 1937, s. 25, nr kat. 41; - Ferdynad Ruszczyc 1870-1936, Przewodnik 127, TZSP Warszawa, listopad - grudzień 1937, s. 30, nr kat. 41; - Ferdynand Ruszczyc 1870-1936. Katalog wystawy pośmiertnej, TPSP w Krakowie, grudzień 1937 - styczeń 1938, s. 19, nr kat. 41;
Artist: Maurycy Gottlieb
Title: ZYGMUNT AUGUST
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie naklejona karta z opinią prof. Feliksa Kopery potwierdzającą autorstwo Maurycego Gottlieba (Kraków, 5 lutego 1944 r.). Ten imaginowany portret Zygmunta Augusta powstał najpewniej w roku 1874, w związku z przygotowywanymi większymi kompozycjami historycznymi, nad którymi artysta pracował w czasie studiów u Jana Matejki (Kawalerowie Mieczowi proszący króla Zygmunta Augusta o opiekę oraz Zygmunt August i Barbara Giżanka). Obraz nosi zresztą znamiona wpływu nauczyciela, niedoścignionego mistrza i artystycznego ideału Gottlieba, którego twórczością młody malarz był prawdziwie zafascynowany. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Katalog Wystawy Sto Lat Malarstwa Polskiego 1800-1900 (Dzieła artystów nieżyjących), opracował dr F.Klein, TPSP, Kraków MCMXXIX, s. 17, nr kat. 69, repr. (jako Studium głowy mężczyzny; własność Leona Holzera z Krakowa);
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: KACZEńCE I BEGONIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: L Wycz ... 9.. Na odwrocie nalepka Salonu Dzieł Sztuki Kazimierza Wojciechowskiego w Krakowie (ul. Św. Jana 3) z 1942 r. „Kwiaty Wyczół kochał, kwiatami był obdarowywany [...] ulubionym kwiatem Wyczóła były kaczeńce, które malował w różnych wariantach ...” (T.Grott [w:] Leon Wyczółkowski listy i wspomnienia [oprac. M. Twarowska] Wrocław 1960, s. 271).
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: LAS ZIMą
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: M.G. Wywiórski
Artist: Leon Hirszenberg
Title: PODWóRKO BRETOńSKIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Leo Hirszenberg | 1909 Na odwrocie stemple: z częściowo czytelnym adresem paryskiego składu materiałów malarskich przy Rue Bonaparte 2; pieczęć biura Konserwatora Zabytków przy Prezydium Rady Narodowej m-sta Łodzi. Obraz przedstawia zapewne podwórko domostwa w bretońskiej osadzie rybackiej Perros Guirrec, gdzie artysta mieszkał od 1905 roku.
Artist: Otto Goldmann
Title: DZIECI NAD RZEKą
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Otto Goldmann | 69
Artist: Maksymilian Feuerring
Title: WIDOK Z MOSTU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: mfeuerring
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: PORTRET JERZEGO WARCHAłOWSKIEGO
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: LWyczółk | 1902.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: GIRLANDA KWIATóW
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: L Wyczół | 1917 Na odwrocie napis ołówkiem: Za sprzedany obraz Wyczółkowskiego daję pełną gwarancję | autentyczności | Lwów 3 marca 1919 | Józef Łaszczyński.
Artist: Rafał Malczewski
Title: Z PODHALA
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.:Rafał Malczewski
Artist: Leon Lewkowicz
Title: MAłY MUZYKANT
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Leon Lewkowicz | - 35
Artist: Erno Erb
Title: PARK STRYJSKI WE LWOWIE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: E Erb
Artist: Jacek Malczewski
Title: DZIEWCZYNA Z RęCZNą ROBóTKą W DłONIACH
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: J Malczewski | 1922 Obraz uchodzi za portret Michaliny Janoszanki (1889 - 1952) malarki i pisarki, autorki wspomnień o Malczewskim pt. Wielki tercjarz. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - T.Grzybkowska, Świat obrazów Jacka Malczewskiego, Warszawa 1996, repr. s. 224.
Artist: Stanisław Czajkowski
Title: SąDNY DZIEń
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: STANISŁAW CZAJKOWSKI | KRAKÓW 1914 Na krosnach nalepka z Salonu Wiosennego w krakowskim TPSP w 1914 r. oraz (częściowo zniszczona) nalepka innej, nieokreślonej wystawy w krakowskim TPSP. Sądny Dzień - Dzień Pojednania - hebr. Jom Kippur to żydowskie jesienne święto pokutne, najbardziej uroczyste święto w judaizmie, połączone ze ścisłym postem i zakazem jakiejkolwiek pracy. W poprzedzający Święto wieczór Żydzi udają się do synagogi, gdzie spędzają noc i cały następny dzień na modlitwach oczyszczających i wychwalających niezmierzoną dobroć i miłosierdzie Boga. „Bo tego dnia będzie za was dokonywane przebłaganie, aby oczyścić was od wszystkich grzechów.” (Księga Kapłańska 16.30) Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Katalog Wystawy Jubileuszowej MCMXIV, I Salon Wiosenny, TPSP, Kraków 1914, s. 13, nr kat. 14.
Artist: Jan Hrynkowski
Title: DAMA W BERECIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: (Portret pani Zofii Stremeckiej) olej, płótno, 73 x 60 cm; sygnowany p.g.: j. hrynkowski | 35 Na krosnach nalepki: - z wystawy w TPSP w Krakowie 1937 r.; - z wystawy w Galerii Sztuk Plastycznych w Łodzi 1948; - z jubileuszowej wystawy prac artysty w TPSP w Krakowie 1960. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Wystawy Bieżące. Wystawy zbiorowe Marcina Kitza i Jana Hrynkowskiego. Kolekcja Józefa Pochwalskiego. Rysunki i akwarele Maji Berezowskiej z Paryża, TPSP, Kraków IV-V 1937, s. 11, nr kat. 145 (Portret pani Zofii Stremeckiej); - Jan Hrynkowski. Wystawa jubileuszowa 40 lat pracy twórczej, TPSP, Kraków I 1960, s. 12, nr kat. 46 (Dama w berecie); - T.Dobrowolski, Nowoczesne malarstwo polskie, Wrocław - Warszawa - Kraków 1964, s. 234
Artist: Jacek Malczewski
Title: SCENA SYMBOLICZNA
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: J Malczewski 1912 Na odwrocie pieczęć.
Artist: Ludomir Sleńdziński
Title: PORTRET PANI Z NUTAMI
Tools: oil
Surfaces: plywood
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany w pionie, wzdłuż prawej krawędzi: MALOWAŁ Z WILNA LUDOMIR SLEŃDZIŃSKI. A.D. MCMXXXVII. Na odwrocie nalepka wystawy w IPS z tytułem obrazu Studium portretowe. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Wystawa Z.Czermańskiego, Artystów Wileńskich - Ludomira Sleńdzińskiego, Jerzego Hoppena, Bronisława Jamontta, Kazimierza Kwiatkowskiego, Stanisława Horno-Popławskiego, Katalog, IPS, Warszawa październik - listopad 1937, s. 18, nr kat. 156 (jako Studium portretowe).
Artist: Ignacy Pieńkowski
Title: MODELKA Z JAPOńSKą PARASOLKą
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: IgnPieńkowski
Artist: Zofia Stryjeńska
Title: PRZY WATRZE GóRALSKIEJ
Tools: gouache
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Z. STRYJEŃSKA
Artist: Józef Brandt
Title: JARMARK W BAłCIE NA PODOLU, 1886
Year: 1886
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygnowany p.d.: Józef Brandt | z Warszawy | Monachium 1886 r
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: PEJZAż Z JAREMCZA
Tools: mixed
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Pastel, akwarela, karton; sygnowany p.d.: L Wycz ... | 911 Na Huculszczyznę, do Jaremcza i Worochty, Wyczółkowski wyjeżdżał w latach 1910-1911. Przywiózł stamtąd cykl malowanych pastelami pejzaży i materiały do graficznej „Teki Huculskiej”. Swój wyjazd wspominał po latach: „Jaremcze i Worochta. Byłem czarowany. Te wsie na tle lasu. ...60 rzeczy z Jaremcza, Jabłonki, Worochty. Siedziałem tam wiosnę i lato. ...Motyw z Jaremcza, pastel, 1911 ...pejzaże, akwarele barwne, a na to pastel. Trzeba wiedzieć jak te kolory łączyć, np. na czerwonym tle zielonym kolorem.”(Leon Wyczółkowski. Listy i wspomnienia [oprac. M.Twarowska] Wrocław 1960, s. 106-107). O tych właśnie pejzażach pisała monografistka artysty: ...„Niektóre pastele z Jaremcza są w twórczości Wyczółkowskiego na drodze jego poszukiwań kolorystycznych zjawiskiem krańcowym i sprawiają wrażenie jakby dalekiego echa fowizmu.
Artist: Hanna Rudzka-Cybisowa
Title: PODWóRKO
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: H. Rudzka C.
Artist: Julian Fałat
Title: POLOWANIE W HUBERTUSSTOCK
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Jul Fałat 1899 | Hubertusstock Prezentowany obraz jest jedną z niewielu, znanych dziś, prac Fałata przedstawiających sceny z polowań cesarza Wilhelma II w Hubertusstock. Artysta, zaproszony przez Wilhelma II do Berli-na, spędził tam prawie dziesięć lat jako nadworny malarz scen myśliwskich. W tym czasie, a także i później, wielokrotnie był uczestnikiem jesiennych polowań na jelenie, które „odbywały się rocznie zawsze tym samym trybem”. Olejno i akwarelą malował wiele epizodów z owych polowań, a później barwnie opisał je w swoich pamiętnikach (J. Fałat, Pamiętniki, wyd. I, Warszawa 1935; wyd. II, Katowice 1987). Akwarelowy szkic prezentowanej tu kompozycji znajduje się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi (porównaj: J. Malinowski, Julian Fałat, Warszawa 1985, s. 92, repr. 87; Po polowaniu, akwarela, papier).