Artist: Józef Pankiewicz
Title: MARTWA NATURA Z ANEMONAMI I CZERWONą SZKATUłKą
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Pankiewicz Na odwrocie fragment nalepki wystawy we Francji. Dekoracyjne martwe natury i kompozycje z bukietami kwiatów - anemonów, tulipanów, peoni - były częstym tematem obrazów artysty, wdzięcznym polem studiów nad malarskim problemem kolorów. „Pankiewicz chętnie odwoływał się do bogatego arsenału nowych sposobów kompozycyjnych i zasobu motywów, który poznali Europejczycy odkrywając sztukę japońską. Piękne, orientalne przedmioty będą się pojawiać w jego martwych naturach, a kostiumy w portretach, szczególnie często do 1910 r. Ich egzotyczna uroda będzie współbrzmiała z symbolicznymi znaczeniami” (E.Charazińska, Malarstwo polskie w zbiorach prywatnych). Obraz reprodukowany i opisywany w: - Koniec wieku. Sztuka polskiego modernizmu 1890-1914, Katalog wystawy przygotowany pod kierunkiem Elżbiety Charazińskiej i Łukasza Kossowskiego, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Warszawa 1996, s. 174, nr kat. VI/4. il. s. 186. - E.Charaziń
Artist: Feliks Michał Wygrzywalski
Title: WIEJSCY POLITYCY, 1904
Year: 1904
Tools: gouache, crayon
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: wymiary w świetle passe-partout sygn. p.d.: F. M. Wygrzywalski | Roma 904. Na odwrocie uszkodzona nalepka warszawskiego Salonu Artystycznego Feliksa Rychlinga (ul. Marszałkowska 131) oraz nalepka Pracowni passe-partout i ram Emila Rutscha (ul.Widok 22). Obraz, reprodukowany w 1904 roku na okładce „Tygodnika Ilustrowanego”, opatrzony został następującym komentarzem: „W Galicji i Poznańskiem polityka przestała być dla chłopa mętnym tematem do rozmów, prowadzonych w chwilach wolnych od pracy, lecz weszła w jego życie jako czynnik poważny, realny. Chłop jest wyborcą, posiada swoje własne interesy i troszczy się o nie. Typy przedstawione przez Wygrzywalskiego, traktowane są nie humorystycznie, lecz poważnie. Sądząc z wyrazu twarzy mówcy [...] wykładającego coś towarzyszom, można wnosić, że idzie tu o sprawę, która obchodzi go żywo. [...] W robocie artystycznej uderza doskonały rysunek i siła ekspresji.” Obraz reprodukowany i opisywany w: - Nasze ryciny, „Tygodnik Ilustrowany” 1904, II półrocze, nr 48, s. 928, repr. s. 913; - Katalog DA Agra-Art z dn. 14 grudnia 1997, poz. kat. 20.
Artist: Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy)
Title: PORTRET MłODZIEńCA, 1934
Year: 1934
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d. białą kredką: Witkacy (T.E) | 1934 XII | NP Np + herb Po roku 1924 Stanisław Ignacy Witkiewicz ograniczył swoją twórczość malarską do działalności tzw. „Firmy portretowej”, malując pastelowe portrety według, pięciu podstawowych typów A, B, C, D, E oraz ich pochodnych, dokładnie określonych „Regulaminem Firmy”. Na tych portretach obok sygnatury często umieszczał informacje o zażytych używkach i narkotykach, których działanie na sobie eksperymentował. Prezentowany tu portret artysta określił jako typ E, dopuszczający „dowolną interpretację psychologiczną, według intuicji firmy [...] nie zawsze możliwy do wykonania” Obraz wymieniony i reprodukowany: Katalog wystawy podróżnej, z cyklu: "Spotkania ze sztuką", Łaziska Górne 1999, poz. kat 11, plansza C - il. barwna.
Verified Artist: Yes
Artist: Ludwik Gędłek
Title: PRZYGODA NA DRODZE
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: LGędłek - Wien
Artist: Artur Grottger
Title: NAPAD SZWEDóW NA WIEś NIEMIECKą
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Arthur Grottger. Napad Szwedów na wieś niemiecką namalował Grottger w roku 1854 lub 1855 podczas pobytu w majątku państwa Larysz-Niedzielskich, w Śledziejowicach koło Wieliczki. Przyjeżdżał tam w czasie studiów krakowskich, a później także wiedeńskich, kiedy to, zaproszony przez Erazma i Emmę Larysz-Niedzielskich, gościł w Śledziejowicach latem i jesienią roku 1855. Wówczas „pod wspartym na kolumnach, gościnnym dachem staropolskiego dworu, w atmosferze wysokiej kultury i tradycji, pośród zbiorów przepysznych, na tle cudownych drzew parku sadzonych ręką Wierzynka, szkicując i używając szczęśliwego wczasu, przebył Grottger wakacje”. W zbiorach gościnnych gospodarzy, oprócz tej akwareli, pozostało jeszcze kilka z powstałych wówczas prac artysty (Sprzedaż konia w Śledziejowicach, Czyszczenie zbroi, Zygmunt August na łowach). Obraz reprodukowany i opisywany w: - M. Olszewski, Katalog wystawy dzieł Artura Grottgera urządzonej staraniem księgarni H.Altenberga
Artist: Stanisław Kaczor-Batowski
Title: SZARżA HUSARII
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Batowski | 1924
Verified Artist: Yes
Artist: Józef Brodowski
Title: NA POLU BITWY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Tematyka tego efektownego dzieła, interesującego przykładu polskiego malarstwa batalistycznego z pięćdziesiątych lat XIX wieku, przedstawiającego bliżej nieokreślony epizod bitewny, zaczerpnięta jest zapewne z Pamiętników Paska. Obraz wyróżnia się starannie przemyślaną, dośrodkową kompozycją, szlachetnym tonem barwnym i gęstą materią malarską. Opracowanie szczegółów, charakterystyczne bliki światła na końskich kopytach czy uprzężach, barwność strojów i dywanu, błękitno-różowa poświata w dalekim, przestrzennym pejzażu i dość pobieżnie potraktowane postacie drugiego planu potwierdzają autorstwo Brodowskiego, malującego w takiej właśnie konwencji. Sama kompozycja obrazu przypomina natomiast o bliskiej zażyłości artysty w Juliuszem Kossakiem i sugeruje możliwość inspiracji pracami starszego kolegi.
Artist: January Suchodolski
Title: HETMAN JAN KAROL CHODKIEWICZ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: J: Suchodolski | 1862 Na odwrocie napis: Wanda Schoennettowa | Ruda Obraz powstał w dojrzałym okresie twórczości Suchodolskiego, który chociaż w zasadzie nie był portrecistą, chętnie malował zarówno konne portrety współczesnych mu osób, jak i konne wizerunki postaci historycznych, te ostatnie traktując w sposób wyraźnie heroizowany. Malował portrety sławnych oficerów i hetmanów, m.in. Jana Tarnowskiego, Stefana Czarnieckiego, Stanisława Żołkiewskiego i prezentowany tu portret Jana Karola Chodkiewicza. Według Krystyny Sroczyńskiej,monografistki artysty, obraz pochodzi z pałacu Lubomirskich w Niezdowie pod Opolem Lubelskim. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - K.Sroczyńska, Inaczej o Januarym Suchodolskim, [w:] Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie, tom XXVII, Warszawa 1983, s. 187, 231-233, nr kat. 67 (237b), repr. 33.
Artist: Wojciech Kossak
Title: PRZED SZARżą W WąWOZIE SAMOSSIERRY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Wojciech Kossak | 1932 Na odwrocie lakowa pieczęć z odciśniętym herbem „Kos”. Obraz powtarza motyw znany z wcześniejszych obrazów artysty, stanowiąc rozbudowaną, pełniejszą wersję kompozycji z 1915 roku (patrz: K.Olszański, Wojciech Kossak, Wrocław 1982, tabl. 70).
Artist: Jerzy Kossak
Title: ŻOłNIERZE NAPOLEOńSCY W ODWROCIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Jerzy Kossak 1928
Artist: Wojciech Kossak
Title: POJENIE KONIA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Wojciech Kossak | 1926 Ułan pojący konia to jeden z ulubionych motywów obrazów Kossaka, powtarzany w różnych wariantach i układach kompozycyjnych.
Artist: Antoine - Louis Barye
Title: WOJNA
Description: IInformacje o dziele: Rzeźba jest wstępnym modelem grupy Wojna, ustawionej na fasadzie pawilonu Richelieu nowego Luwru, zamówionej wraz z innymi pracami w 1854 roku, ukończonej w 1856. Odlew został wykonany przez Ferdinanda Barbedienne’a (1810-1892), znanego brązownika paryskiego, który na pośmiertnej licytacji w 1875 r. zakupił 80 modeli Barye’go. Od wersji ostatecznej różni się szczegółami, jak brak hełmu na głowie putta. Odlew Barbedienne’a powstał już po śmierci artysty, zapewne ok. 1890 roku.
Artist: Franciszek Kostrzewski
Title: NA JAGODACH
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: F. KOSTRZEWSKI | 1856.
Artist: Józef Szermentowski
Title: WSPOMIENIA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: J: Szermentowski | Paryż 1865. Na odwrocie, na płótnie dublażowym, napis: Wspomnienia. Obraz Wspomnienia, zapewne tożsamy z wystawianym w roku 1865 w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. Został on wylosowany dla anonimowego numeru 1457. Po roku artysta powrócił do tego motywu, malując skromniejszą jego wersję. Kompozycję zamknął w ciaśniejszym kadrze, przybliżając postać kobiety przy kamiennej ławeczce a rezygnując z zabudowań w tle. Jeszcze później, w roku 1875, namalował kolejną replikę, tym razem odmiennie ubierając bohaterkę obrazu i ponownie wprowadzając dworską zabudowę. Obraz reprodukowany i opisywany w: - J.Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław 1969, s. 362; - S.Popowski, Józef Szermętowski, Wspomnienie [w:] Malarstwo polskie w odbitkach barwnych, I, Warszawa [1908], nr 3, repr. (Wspomnienie, ol.pł., 38 x 46 cm, sygnowany p.d.: J.Szermentowski; l.d.: Paryż 1866);
Artist: Wojciech Gerson
Title: BRZEGI WISłY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: W.Gerson 1853 Na odwrocie, na płótnie dublującym, napis przeniesiony z płótna oryginalnego: Brzegi Wisły | malował: | Wojciech Gerson. 1853 r: Powstanie obrazu wiąże się z wakacyjnymi wędrówkami Gersona brzegami Wisły, po Mazowszu i Kujawach. Artysta, uczeń J.F.Piwarskiego i Ch.Breslauera, już w czasie studiów w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, w towarzystwie profesorów i kolegów, odbywał piesze wycieczki po kraju w celu „zbierania widoków, typów i ubiorów ludowych”. Także i później często wyruszał w „podróże piechotne”, zwiedzając Kielecczyznę, okolice Ojcowa, Lubelszczyznę, Pojezierze Suwalskie i Litwę. W roku 1852 odbył podróż statkiem w górę Wisły, w rok później wędrował po Kujawach i Mazowszu. Okolice nadwiślańskie dostarczyły mu szczególnie wielu motywów malarskich (m.in. cykl obrazów dla statków „Żeglugi Parowej”, 1852-1853.
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: W OCZEKIWANIU, OK. 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.d.: A. Wierusz-Kowalski Obraz W oczekiwaniu w roku 1904 był reprodukowany w „Tygodniku Ilustrowanym”, gdzie opatrzony został następującą uwagą krytyka: jak wszystkie obrazy Kowalskiego osnute na tle życia kresowego b. Rzeczypospolitej Polskiej, tak i niniejszy utwór odznacza się głębokim odczuciem poetyczno-rycerskiego charakteru [...] epoki . Istotnie, artysta niezwykle sugestywnie odtworzył senny nastrój łagodnej, księżycowej nocy gdzieś na dzikich polach Ukrainy. Spokój uśpionej przyrody kontrastuje tu z widocznym napięciem, z jakim konny Tatar zdaje się wypatrywać grożącego niebezpieczeństwa. Obraz wyróżnia się ponadto prawdziwie wirtuozerską techniką malarską; malowany swobodnie, szerokimi smugami farby, nakładanej szerokim pędzlem zdaje się być jednym z wybitniejszych dzieł artysty z okresu ok. roku 1900. Przy tym nieodparcie przywodzi skojarzenia z klimatem Dzikich Pól, znanym z sienkiewiczowskich opisów w Ogniem i mieczem czy Panu Wołodyjowskim . W roku 1999 obraz był zresztą eksponowany w warszawskim Muzeum Narodowym na okolicznościowej wystawie Dla pokrzepienia serc przygotowanej w związku z premierą filmu Ogniem i mieczem w reżyserii Jerzego Hoffmana. I choć nie ilustrował dosłownie żadnego fragmentu powieści, budował atmosferę dzikich pól Ukrainy . Bo takie... więcej
Artist: January Suchodolski
Title: POGORZELCY - CHAłUPA SPALONA PO WOJNIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: January Suchodolski | 18[36] (?).. Prezentowany w katalogu obraz jest prawdopodobnie najwcześniejszą ze znanych obecnie wersji tematu pogorzelców przy spalonej chacie. Największy z tych obrazów znajduje się w Muzeum Okręgowym w Lublinie (olej, płótno, 96,5 x 133 cm; sygnowany i datowany 1845), inna, niesygnowana replika o wymiarach podobnych do oferowanego obrazu - w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu (olej, płótno, 35,5 x 48,5 cm).
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: JESIENIĄ, PO 1900
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. p.d.: A Wierusz-Kowalski na odwr. na górnej listwie ramy nalepka Agra-Art, na dolnej listwie ramy, przeciwnie do kompozycji, nalepka zakładu pozłotnictwa i renowacji ram Kunszt Wierusz-Kowalski przez wiele lat swojej twórczości malował obrazy przedstawiające scenki z codziennego życia polskiej wsi. Artysta był niezwykle wnikliwym obserwatorem, dlatego jego płótna prezentowały nadzwyczajną dbałość o realia i doskonale ukazywały charakterystykę ludzi wsi. Bardzo częstym motywem obrazów Wierusza-Kowalskiego była również podróż. Liczne przedstawienia bryczek, dyliżansów czy sań na tle przeważnie melancholijnego, monotonnego pejzażu można uznać za najbardziej charakterystyczne dla twórczości artysty. W prezentowanym obrazie artysta sugestywnie uchwycił, jakoby podejrzaną z ukrycia, scenkę ukazującą rozbawione, wiejskie kobiety pochłonięte rozmową. Wąskie kadrowanie, brak rozległego – charakterystycznego dla twórczości Wierusza – pejzażu, dodatkowo potęguje uczucie intymności. Obraz cechuje wręcz impresjonistyczna swoboda i dynamika pociągnięć pędzla, odznacza się on również wyrazistą fakturą. Wszystkie powyższe cechy są charakterystyczne dla twórczości artysty z okresu po 1900 roku.
Artist: Aleksander Kotsis
Title: SPOTKANIE Z LIRNIKIEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Analogiczna kompozycja i zbliżone wymiary w obrazie Lirnik z roku ok. 1862; patrz - J.Zanoziński, Aleksander Kotsis 1836-1877, PIW, Kraków 1953, s. 37, nr 11, repr. 11.
Artist: Aleksander Kotsis
Title: PORTRET DZIEWCZYNKI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Obraz „ma charakterystyczne cechy oryginalnych dzieł [Kotsisa], jak m.in. skłonność do idealizacji modela, umiejętność wprowadzenia szczerego sentymentu, a przede wszystkim [...] położenie głównej wagi na problemie światła i koloru. Również sama faktura obrazu odpowiada w zupełności pracom Kotsisa” (z ekspertyzy dr Kazimierza Buczkowskiego, Kraków, 16. 08.1944). Obraz reprodukowany i opisywany w: - J. Zanoziński, Aleksander Kotsis 1836-1877, PIW, Kraków 1953, s.39, nr 79, repr.79 (publikowany jako Portret dziewczynki; własność prywatna w Krakowie).
Artist: Wojciech Gerson
Title: PORTRET MłODEJ KOBIETY NA TLE PEJZAżU
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: WG (monogram wiązany) | 1849 Przezentowany Portret młodej kobiety... jest najwcześniejszym znanym dziś obrazem Wojciecha Gersona. Obraz reprodukowany i opisywany w: - Wojciech Gerson 1831-1901. Katalog wystawy monograficznej [red. J.Zielińska], Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1978, s. 45, nr kat. I/A. 1, repr. 1.
Artist: Gerhard Malss
Title: KARETA PRZED ZAMKIEM
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: G MALSS. | ...... | 1885 (?) Na odwrocie nalepka z odręcznym napisem: Schloss | Fursleu ... (?) | von G. Malss | 1885
Artist: Elias von Bommel
Title: WIDOK OKOLIC HAARLEM - śLIZGAWKA POD MIASTEM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: E ... P ... Bommel | \879. Na płótnie owalny stempel z napisem: ANTON M... | WIEN | KLOSTERGALLERIT | Verdienst Medaille. Na krosnach częściowo czytelny, odręczny napis artamentem: Ansicht und Umgebung der Stadt Haarlem in | Vort. (?) Holland. Gemalt von dem P[...] B[....]l | Ehrenmitglied der Königl. Akademie von Bildend[en] | Kunsten in Amsterdam. Wien August 1879 | Eigene Unterschrift. (podpis nieczytelny)1929.
Artist: Edmund Dittmann (Czynny 1856-1876)
Title: NAD KANAłEM W MIEśCIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: E..... Dittman
Verified Artist: Yes
Artist: Carl Schultze
Title: ALPEJSKIE WODOSPADY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Carl Schultze Df.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: TATRY
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: LWyczół | 1905 Na odwrocie odręczny napis czerwoną kredką: 16401. Nalepka firmy Kazimierza Zajączkowskiego w Krakowie (Skład artykułów treści religijnej, książek, obrazów).
Artist: Michał Gorstkin Wywiórski
Title: PODWóRKO
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: M.G. Wywiórski | Konarskie 1905
Artist: Julian Fałat
Title: PEJZAż JESIENNY Z łOSIEM
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: JFałat | 908 Na odwrocie kartka z tekstem - atestem, potwierdzającym autorstwo Juliana Fałata, podpisanym przez dra Stanisława Turczyńskiego oraz dra Kazimierza Buczkowskiego (Kraków, 2 i 3 czerwca 1945 r.) Motyw powtarzający się w obrazach artysty kilkakrotnie - podobna kompozycja z lat dziewięćdziesiątych XIX w. znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, inna, malowana w Bystrej, reprodukowana jest, m.in. w „Sztukach Pięknych” 1927/28, rocznik IV, tabl. po s. 240.
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: WAZONY Z ASTRAMI
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany ołówkiem l.g.: LWyczół ; napis ołówkiem p.d.: Panu Radcy Federowiczowi w upominku LWyczół Obraz pochodzi z okresu, kiedy Wyczółkowski mieszkał w Krakowie i szczególnie często malował kwiaty i martwe natury z kwiatami. Jak wspominał jego uczeń, Teodor Grott - „kwiaty Wyczół kochał, kwiatami był obdarowywany, roiło się w jego pracowni od przepięknych okazów róż, anemonów, goździków, rododendronów, azalii, a nawet storczyków" (cyt.wg: Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia /opracowała M.Twarowska/ Wrocław 1960, s. 271).
Artist: Alfons Karpiński
Title: RóżE PNąCE
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany po prawej: A Karpiński. Na odwrocie autorski napis kredką: Róże pnące | mal. A. Karpiński | Kraków. Poniżej napisy: 13 i 250 zł; obok dwukrotnie odbity zielony stempel z nieczytelnym tekstem.
Artist: Edward Okuń
Title: OGRóD - PRYMULKI I CYNERARIE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: EOKUŃ (litera E wpisana w O) 1908
Artist: Jan Stanisławski
Title: LILIE
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnatura i autorska dedykacja l.d.: Kochanemu P. Kost.... | Kart...... | na pamiątkę | JAN STANISŁAWSKI. Na odwrocie dwie nalepki Muzeum Narodowego w Krakowie z numerami inwentarza depozytów N.D. 1767 oraz numerem Dzp. 68/42. Na krosnach stempel o treści: KOSTANECKI Kraków.
Artist: Włodzimierz Tetmajer
Title: DOMEK W BRONOWICACH
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Wł.Tetmajer Na odwrocie naklejka krakowkiego Salonu Dzieł Sztuki Kazimierza Wojciechowskiego (ul. św. Jana 3) z tytułem obrazu Domek w Bronowicach i datą jego wystawienia - 1935 r.
Artist: Józef Rapacki
Title: PEJZAż NADWODNY Z NENUFARAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Wł.Tetmajer Na odwrocie naklejka krakowkiego Salonu Dzieł Sztuki Kazimierza Wojciechowskiego (ul. św. Jana 3) z tytułem obrazu Domek w Bronowicach i datą jego wystawienia - 1935 r.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: LOS CZłOWIEKA
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: V Hofm... (dalej nieczytelnie)
Verified Artist: Yes
Artist: Józef Pankiewicz
Title: PORTRET PANI ODERFELDOWEJ
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Pankiewicz „Pankiewicz zaczął zajmować się malarstwem portretowym od roku 1886. Właśnie w tym czasie, znany warszawski prawnik Adam Oderfeld zlecił artyście namalowanie portretów kilku osób ze swojej rodziny. Te dzieła odsłoniły wybitny, nieznany przedtem, talent Pankiewicza w dziedzinie malarstwa portretowego. Portrety rodziny Oderfeldów (m.in. Portret dziewczynki w czerwonej sukience), zaliczane do najpiękniejszych dzieł polskiego malarstwa portretowego, ujawniają wpływy sztuki Jamesa McNeill’a Whistlera. Wystawiony obraz namalował Pankiewicz w roku 1899, jego kolorystykę opierając na wąskiej gamie barwnej - czerni, szarości i bieli. Ten sposób użycia koloru ma w malarstwie długą tradycję i zawsze stanowi wyzwanie dla talentu i umiejętności twórcy” (według katalogu The Naked Soul).
Artist: Leon Wyczółkowski
Title: AUTOPORTRET, 1913
Year: 1913
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: sygn. l.g.: Dr. Koschowi | LWyczół | 1913 Na odwrocie dwukrotnie numer (kredką): 2467 . Autoportret nosi dedykację dla zaprzyjaźnionego z artystą dra Teodora Koscha (1872-1964) adwokata, absolwenta i wykładowcy Uniwersytetu Jagiellońskiego, znanego w Krakowie działacza społecznego i patrioty. Teodor Kosch służył przyjacielowi pomocą prawną na przestrzeni lat spędzanych przez artystę w Krakowie. Był również adwokatem, m.in. Ignacego Paderewskiego i Henryka Sienkiewicza. Przyjaźń między nimi zaowocowała znakomitą kolekcją dzieł Wyczółkowskiego w zbiorach doktora (dziś w większości w polskich muzeach). W Muzeum Narodowym w Krakowie znajduje się, zaliczany do grupy najwybitniejszych w dojrzałej twórczości graficznej Wyczółkowskiego, wizerunek adwokata. Wykonany w tym samym roku co nasz autoportret, z wielką swobodą oddaje zażyłość łączącą artystę z portretowanym. Wyczółkowski był znakomitym portrecistą. Obok wizerunków współczesnych mu znanych osobistości – artystów, pisarzy, aktorów czy lekarzy – od początku lat dziewięćdziesiątych wykonał również liczne autoportrety. Malowane wszelkimi znanymi artyście technikami – olejno, pastelami, kredką litograficzną, czy jak w przypadku naszego obrazu – akwarelą. Wyczółkowski lubił tworzyć szybko, co pozwalało mu na uwiecznienie ulatujących gestów i mimiki.... więcej
Artist: Wlastimil Hofman
Title: DZIEWCZęTA
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Wlastimil Hofman Na odwrocie nalepka antykwariatu S.Schmausa (Kraków, ul. Floriańska 25) z datą 17.III.1936 i napisem: Vlastimil | Hofman „Dziewczęta”; obok napis ołówkiem: ładna ramka.
Verified Artist: Yes
Artist: Stanisław Bohusz - Siestrzeńcewicz
Title: MAłY FAUN
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: St. BOHUSZ
Artist: Jacek Malczewski
Title: PORTRET JóZEFA KRUPIńSKIEGO
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: J Malczewski ; na odwrocie: Jacek | Malczewski | 1915 Na odwrocie napisy i stemple: - napis ołówkiem: J.Krupiński; - napis granatową kredką Pak. N 5 | Depozyt Radcy Krupińskiego; - stempel krakowskiego składu materiałów malarskich R.Aleksandrowicza; - stempel z tarczą herbową. Nalepki: - z odręcznym napisem Własność pana Krupińskiego; - nalepka z Wystawy obrazów Jacka Malczewskiego w Muzeum Wielkopolskim w Poznaniu w marcu 1925 r.; - karta maszynopisu z atestem dra Jana Lankau (Kraków, 4.V.1955) potwierdzającym autorstwo Malczewskiego i określającym osobę portretowanego. Obraz reprodukowany i opisywany w: - Wystawa obrazów J.Malczewskiego, Muzeum Wielkopolskie, marzec-kwiecień 1925 roku, Poznań 1925, s. 23, nr kat. 83; - Katalog Wystawy Jubileuszowej Jacka Malczewskiego, TPSP we Lwowie, maj - czerwiec 1926, Lwów 1926, s. 18, nr kat. 19.
Artist: Wlastimil Hofman
Title: WIOSNA - DZIEWCZYNKA I FAUN
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Wlastimil Hofmann | Paryż 1919
Verified Artist: Yes
Artist: Franciszek Żmurko
Title: HETERA
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.g.: F.Żmurko Obraz jest pastelową, autorską repliką jednej z najpopularniejszych kompozycji artysty z roku 1906 (olej, płótno), zaginionej w czasie wojny
Artist: Adam Badowski
Title: PORTRET DAMY W CZARNEJ SUKNI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: A Badowski | 1893.
Artist: Fritz Wagner
Title: MYśLIWSKIE OPOWIEśCI
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Fritz Wagner Na odwrocie napis ołówkiem: Jagerlef.....
Artist: Artur Markowicz
Title: GRA W SZACHY
Tools: pastel
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: ARTUR MARKOWICZ | KRAKÓW Na odwrocie kartka z atestem dra S.Dąbrowskiego z Krakowa potwierdzającym autorstwo Markowicza (dat. 16.I.1957).
Artist: Julian Fałat
Title: PORTRET SKRZYPKA PAWłA KOCHAńSKIEGO
Tools: watercolor
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Jul Fałat | Abbazia 1911 Na odwrocie odręczny napis autorski, czarnym atramentem: Portret Skrzypka K. Ze skrzypkiem Pawłem Kochańskim (1887-1934), światowej sławy wirtuozem, zetknął się Fałat w czasie swojej podróży do Włoch w roku 1911. Powstały wówczas portret sławnego muzyka należy do najciekawszych akwarelowych portretów Fałata. Malowany płynnie, szerokimi, zdecydowanymi pociągnięciami pędzla, utrzymany w tonacji brązów i przytłumionych zimnych zieleni, ujawnia całe mistrzostwo artysty w posługiwaniu się tą trudną techniką. Równocześnie jest to pełen wyrazu wizerunek znakomitego wirtuoza, wybitnego odtwórcy utworów skrzypcowych Karola Szymanowskiego, profesora konserwatoriów w Warszawie, Kijowie i Petersburgu (1907-1917), od 1921 czynnego w Stanach Zjednoczonych.
Artist: Bronisława Łukomska - Wielowieyska
Title: MARTWA NATURA - OWOCE
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.g.: Bron. Łukomska Na odwrocie stempel z napisem: F | 5 | FINE (?)
Artist: Edward Okuń
Title: W OGRODACH VILLA BORGHESE W RZYMIE
Tools: oil
Surfaces: board
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: EOKUŃ 1905 (litery E i O złączone) Na odwrocie napis ołówkiem: STRZELECKI PAVILIONE w VILLI BORGHESE w RZYMIE; poniżej: № 20.
Artist: Tymon Niesiołowski
Title: PEJZAż NADWODNY
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: TN Na odwrocie cztery naklejki z wystaw: w TPSP w Krakowie i we Lwowie, w TZSP w Warszawie oraz z XVI Wystawy „Sztuki” w Krakowie w 1912 r. Obraz wystawiony był także na monograficznej wystawie Tymona Niesiołowskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie w 1982 roku. Obraz reprodukowany i opisywany w: - Katalog XVI Wystawy Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” w Krakowie, kwiecień 1912 roku, TPSP, Kraków 1912
Artist: Eugeniusz Eibisch
Title: WAZON Z BUKIETEM Róż
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Ebiche
Artist: Tamara Łempicka
Title: MARTWA NATURA Z CYTRYNAMI
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: T.DE ŁEMPICKA Dom Aukcyjny „Agra-Art” posiada potwierdzenie autorstwa obrazu wydane przez Alaina Blondela, monografisty i autora wystaw Tamary Łempickiej, członka Union Française des Eksperts. Obraz reprodukowany i opisywany w: - G.Mori, Tamara de Lempicka. Parigi 1920-1938, Florencja 1994, s. 103, il. nr 4; - A.Blondel, Catalogue de l’oeuvre compléte de Tamara Lempicka, (w przygotowaniu 1997).
Artist: Mela - (Melania Mutermilch) Muter
Title: PEJZAż Z BRETANII
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie płótna napis czarną farbą: Depôt | Retrouve en 1962 | BN. Na krosnach nalepki: 1. z tekstem: Galerie Gmurzyńska Köln Germany Mela Muter Paysage Breton 80 x 80 1919; 2. z tekstem: Galeria Bargera Köln Germany Mela Muter Bretonische Landschaft 1918.
Artist: Piotr Potworowski
Title: OGRóD
Tools: oil
Surfaces: canvas
Description: IInformacje o dziele: Na odwrocie płótna owalne stemple z czytelnym fragmentem napisu: ... Quality „X” LONDON
Artist: Henryk Gotlib
Title: AKT LEżąCEJ KOBIETY
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: GOTLIB
Artist: Nikifor Krynicki
Title: W KUCHNI
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Description: IInformacje o dziele: Napis wzdłuż dolnej krawędzi: KRYNICAPOWIAWILLAACR.ZDOŁKRA Na odwrocie odręczny napis: 7000 zł; obok okrągły stempel z napisem: MIST.. . ..YNICY NIKIFOR.
Artist: Alfred Wierusz-Kowalski
Title: W POśCIGU ZA TATAREM
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: A. Wierusz-Kowalski Prezentowany obraz eksponowany był ostatnio na wystawie „Dla pokrzepienia serc” w warszawskim Muzeum Narodowym z okazji premiery filmu „Ogniem i mieczem”. Rozgrywającą się na Dzikich Polach scena z kresowych potyczek, przywodzi atmosferę znaną tak z powieści Henryka Sienkiewicza, jak i z obrazów Józefa Brandta o podobnej tematyce. Starannie przemyślana kompozycja świadczy o mistrzostwie artysty, umiejącego zająć widza przedstawionym epizodem. Jadący przez szeroki step oddział wojska i półnagi Tatar ukrywający się w bujnych trawach, spokój przyrody kontrastujący z ogromnym napięciem wyczuwalnym w postaciach ludzi, zawieszona na moment akcja, której dalszy bieg łatwo przewidzieć, sugestywnie prze-mawiają do wyobraźni i czynią z widza niemalże uczestnika dramatu. Swobodna, śmiała technika malarska, ciepłe światło i jasny, żywy koloryt podnoszą walory tego znakomitego płótna.
Artist: Wacław Borowski
Title: DZIEWCZYNA Z TULIPANEM
Tools: pastel
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: WBorowski Borowski często malował portrety młodych kobiet z motywem kwiatów; temat Dziewczyny z tulipanami zrealizował m.in. w kompozycji al fresco z 1923 roku (Muzeum Narodowe w Warszawie) oraz w pastelu z 1921 r. (reprodukcja w „Sztukach Pięknych, 1932, s.107). Do tego ostatniego pozowała zapewne ta sama modelka co w prezentowanym tu obrazie, który wykazuje ponadto cechy stylowe charaktrystyczne dla prac artysty powstałych z początkiem lat dwudziestych - ostre barwy, koloryt oparty na zestawieniach barw ciepłych i zimnych (według ekspertyzy Barbary Malinowskiej).
Artist: Zygmunt Rozwadowski
Title: CZWóRKA
Tools: watercolor
Surfaces: paper
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany l.d.: Z.Rozwadowski 1923.
Artist: Zygmunt Ajdukiewicz
Title: POLOWANIE Z CHARTAMI
Tools: oil
Surfaces: cardboard
Signed: Yes
Description: IInformacje o dziele: Sygnowany p.d.: Zyg.Ajdukiewicz 86.