Artist: Józef Mehoffer
Lived: 1869 - 1946
Also known as: J. Mehoffer, J Mehoffer
Title: PORTRET KOBIETY, 1919
Year: 1919
Dimensions: 58,0 x 44,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas, cardboard
Signed: Yes
Description:
Malarstwo Mehoff era jest esencją bogatej symboliki i dekoracyjności polączonych z doskonałym warsztatem wyniesionym z matejkowskiej szkoły. Początkowo w swej twórczości z lat 90 XIX wieku działał w duchu symbolizmu i postimpresjonizmu. Okres dojrzały przypadł na lata 1895 – 1914. Okres ten w twórczości Mehoff era można nazwać modernistycznym, nacechowany jest silnym liryzmem, dekadenckim i zmyslowym nastrojem. Barwa jest intensywna i nasycona a rysunek giętki i pewny. Szczególnie wyraźnie owa niezwykła secesyjność linii połączona z mistrzowską ornamentyką widoczna jest w malarstwie portretowym. Późniejsza twórczość Mehoffera nacechowana jest rozświetleniem palety a kontur podporządkowany został plamie barwnej. Po 1914 roku malarstwo artysty dominują pejzaże afirmujące piękno natury. Kilkadziesiąt lat twórczości to pasmo sukcesów i prestiżowych zamówień. Mehoffer brał udział w licznych wystawach, był wieloktornie nagradzany, m.in. we Lwowie (1894), Paryżu (1900) czy St. Luois (1905). W sztuce portretowej Mehoff er był prawdziwym mistrzem w werystycznym oddawaniu fizjonomicznych rysów modeli. Portrety artysty mają charakter zarówno intymny jak i reprezentacyjny. W oferowanym Portrecie kobiety z 1919 roku brzmi wyraźnie świetność malarska Mehoffera wyrażona dźwięcznością i nasyceniem barw oraz bogatą ornamentyką. Bohaterka obrazu jest usytuowana centralnie na planie głównym. Ujęta popiersiowo, siedzi zwrócona w lewo. Spojrzeniu jej jasnych oczu – melancholijnemu ale pogodnemu – towarzyszy delikatny uśmiech podkreślony zmysłową czerwienią ust. Całą postać atrakcyjnej i modnie ubranej kobiety cechuje niezwykła gracja. Ciemna suknia wykończona u góry stójkową koronką zebrana jest na piersi szpilą z perłą. Tłem jest wnętrze pokoju o wyraźnie zaakcentowanych walorach dekoracyjnych. Finezyjności i zmysłowości całego przedstawienia towarzyszy elegancja i nastrój intymności. Dekoracyjny akcent położył Mehoff er nie tylko w kompozycji tła ale przede wszystkim w postaci kobiety – w rysunku upiętych na karku rudych włosów i koronkowym wykończeniu brzegu sukni. Malarstwo Mehoffera cechowało niezwykłe wyczucie smaku – ornamentalne tło zachwyca ale nie dominuje wizerunku postaci. Prezentowany Portret kobiety śmiało przyrównać można do słynnych obrazów klasy muzealnej – Mlecznej drogi, Autoportretu (1897) czy Portretu żony artysty (1913).Prace Mehoffera rzadko pojawiają się na rynku sztuki a obrazy tej klasy, co oferowany portret, są prawdziwym białym krukiem. Spuścizna artysty wzbudza ogromne zainteresowanie kolekcjonerów, którzy cenią sobie przede wszystkim rzadko spotykaną klasę malarską cechującą bez wątpienia ouvre tego wielkiego polskiego modernisty i reprezentanta Secesji.
Created: 23-04-2025 22:09