Art Auction Admin

Piece Details

DOŻYNKI, 1880 - 1890

Artist: Alfred Wierusz-Kowalski

Lived: 1849 - 1915

Also known as: A. Wierusz-Kowalski, A Wierusz-Kowalski

Title: DOŻYNKI, 1880 - 1890

Year: 1880

Dimensions: 90,0 x 137,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance:

kolekcja prywatna, Polskakolekcja prywatna, Londyn (do 2015)kolekcja prywatna, Monachium (do 1988)kolekcja Rudolfa Krafta, Mőnchengladbach (od 1916)Galerie Heinemann, Monachium (od 1899)

Reproduced:

Ptaszynska E.,Alfred Wierusz-Kowalski 1849-1915, Warszawa 2011, s. 146, il. 38.Bühler H.-P., Jäger,Kosaken und polnische Reiter, Hildesheim 1993, s. 31, fi g. 22 oraz skatalogowany s. 161.Balogh L.,Alltagschilderung in der Münchner Malerei, Mainburg, 1989, s. 96, fi g. 133.

Description:

Ulubionymi motywami Alfreda Wierusza-Kowalskiego były współczesne sceny rodzajowe takie jak wyjazdy na polowanie, sanny, powroty z jarmarków, konne orszaki weselne czy rozpędzone furmanki. Do tych pełnychżycia i kolorytu przedstawieńprzeciwwagęstanowiąkameralne, wyciszone pejzaże, których tłem jest jesienny bądźzimowy pejzaż. Do najsłynniejszych tego typu scen należą„W wieczornej mgle” (ok. 1890), „Wieczorna sanna” (1885) czy „Rankiem na polowanie” (1910). Do tejże grupy nastrojowych obrazów zaliczyćtrzeba oferowany olej na płótnie „Dożynki”. Pojawienie siętego obrazu na polskim rynku to prawdziwe wydarzenie dla kolekcjonerów sztuki polskiej. „Dożynki” po raz pierwszy zostanąpokazane szerokiej publiczności w naszym kraju. Do końca lat 80. obraz znajdowałsiębowiem w rękach spadkobierców artysty a następnie trafiłpoprzez niemiecki dom aukcyjny do rąk prywatnych w Wielkiej Brytanii. W „Dożynkach” Wierusz Kowalski ukazuje wieśpełnąuroku, barwną,żywą, a jej mieszkańców jako szczęśliwych i pełnych witalności ludzi. Nastrój panujący wśród schodzących z pola po całym dniu pracyżeńców jest radosny. Artysta nastrój ten buduje za pomocąciepłej kolorystykiżółcieni, czerwieni i brązów, niemalże wyczuwalny jest gasnącyżar letniego słońca, zapachściętego zboża, wilgoćparującej ziemi. Sposób operowaniaświatłem poprzez zacienienie pierwszego planu i kontrastowe rozświetlenie planu głębokiego jest typowym zabiegiem Wierusza Kowalskiego, który powraca w wielu jego kompozycjach. Niezwykłe potraktowanieświatła w połączeniu z kolorystykąwieczornego nieba sąmocnym punktem kompozycyjnym obrazu „Dożynki”. W pracy tej jak w soczewce skupiająsięcechy malarskie typowe dla twórczości Wierusza Kowalskiego z końca XIX wieku. Tąradościąi harmoniąpłynącąz przedstawionej sceny zachwycali sięponad sto lat temu europejscy i amerykańscy klienci. Dziśto samo czyni z Wierusza Kowalskiego jednego z bardziej pożądanych przez kolekcjonerów sztuki monachijskiej artystów

Created: 23-04-2025 22:09

Related Sales