Art Auction Admin

Piece Details

FURGON II, 1993

Artist: Magdalena Abakanowicz

Lived: 1930 - 2017

Also known as: M. Abakanowicz, M Abakanowicz

Title: FURGON II, 1993

Year: 1993

Dimensions: 158,0 x 310,0 x 44,0

Signed: Yes

Provenance:

Warszawa, kolekcja prywatnakolekcja własna artystki

Exhibited:

Wystawy Furgonu II w wersji z fi gurą siedzącą:Madryt, Galeria Marlborough, 21 września – 22 października 1994.Düseldorf, Instytut Polski, 30 listopada 1993 – 23 stycznia 1994.Orońsko, Centrum Rzeźby Polskiej, 29 kwietnia – 4 września 1995.Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, 18 września – 19 listopada 1995.Wystawy Furgonu II w wersji z fi gurą stojącą:Oliwa, Pałac Opatów, 14 grudnia 1997 – 25 lutego 1998.Szczecin, Zamek Książąt Pomorskich, 17 grudnia 1999 – 30 stycznia 2000.Warszawa, Galeria przy Operze, 2000.Legnica, Galeria Sztuki czerwiec – lipiec 2002.Bratysława, Danubiana Meulensteen Art Museum, 19 maja – 18 czerwca 2004.Czechy, Muzeum Sztuki w Ołomuńcu, 12 maja – 28 sierpnia 2011.Kielce, Galeria Winda, 15 maja – 15 czerwca 2014.

Reproduced:

Magdalena Abakanowicz [Katalog wystawy], Galeria Marlborough, 1994, poz. 4, s. 23.Magdalena Abakanowicz – rzeźba [Katalog wystawy], red. Anna Adamiak, Galeria Instytutu Polskiego w Düseldorfi e, 1993, s. 18.Magdalena Abakanowicz [Katalog wystawy], Centrum Rzeźby Polskiej Orońsko; Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski,Warszawa, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Pałac w Oliwie, 1995.Magdalena Abakanowicz [Katalog wystawy], red. Abakanowicz M., Hermansdorfer M., Stanisławski R., Galeria Sztuki w Legnicy, 2002.Art Review, Winter/2004, s. 15.Magdalena Abakanowicz: život a dílo [Katalog wystawy], red. Abakanowicz M., Antenucci BechererJ., Zatloukal P., Muzeum Sztukiw Ołomuńcu, 2011 s. 79.Magdalena Abakanowicz, Galeria Winda, Kielce, 2014, s. nlb.

Description:

Mnogość form rzeźbiarskich, prac instalatorskich z różnych materiałów nosi w twórczości Magdaleny Abakanowicz jeden wspólny mianownik. Jest nim człowiek i nieustanna chęć zgłębienia jego kondycji i natury psychofizycznej. Artystka mawiała, że badając człowieka, bada właściwie samą siebie. Stąd podróżując przez kolejne etapy jej twórczości można zapewne odgadywać kolejne etapy jej rozwoju nie tylko artytycznego ale też rozwoju osobowościowego, sposobu postrzegania rzeczywistości i przymyśleń z tym związanych. Fakt, że w nielicznych dziełach, które pozostawały w prywatnej kolekcji artystki dokonywała z czasem zmian, świadczy o niesamowitej ewolucji artystki-człowieka i konieczności spójności tego co tworzy z tym jak widzi i jak się czuje w teraźniejszej rzeczywistości. Abakanowicz nieustannie poszukiwała rozwiązania zagadki, jaką jest człowiek. Poszukiwała, wiedząc jednocześnie, ze pozostanie on tajemnicą. Bezradność człowieka w poznaniu samego siebie wpisana była w ludzki kod genetyczny, który nie pozwala naszemu mózgowi funkcjonować tylko i wyłącznie według racjonalnych wytycznych. Kod genetyczny przekazali nam przodkowie, bliscy i dalecy, aż do ssaków, w których jak głosi nauka, rasa ludzka ma swój początek. Kod, który nieustannie wplata w działanie naszego mózgu instynkty i emocje. Ciągła walka między świadomością, a tym co odziedziczył człowiek, między szaleństwem i mądrością jest właśnie sensem życia i drogi każdego człowieka. Pokazanie tej zależności, a zarazem bezradności pojedyńczej jednostki wobec tej prawdy, stało się na pewnym etapie głównym celem artystki. Postać ludzka w połączeniu z elementami natury, architektury, bądź symbolami świata otaczającego oraz pokazanie związku między nimi miało zwrócić uwagę na to jak funkcjonujemy w zastanej rzeczywistości, czy jesteśmy w opozycji, czy płyniemy z nurtem i co jest na końcu każdej z tych dróg.Prezentowana praca z 1993 roku miała swój początek już w latach 70-tych, kiedy to artytka stworzyławersję Furgonuz postacią figury siedzącej typuPlecy. Pozostająca w prywatnej kolekcji artystki wraz ze zmianą jej postrzegania zagadnienia na daną chwilę doczekała się prawdopodobnie ok. 1995r zmiany postaci na figurę stojącą. Dowodzi to przede wszystki faktu jak wielką atencją artystka darzyła ten rodzaj form i jak wielka koegzystencja zachodziła między zmianami drogi twórczej a obiektami, które niczym dzieci stanowiły jedność z ich twórcą.Do wszystkich najdawniejszych lęków człowieka dodaję własne. Są one dostrzegalne w mojej sztuce, będacej opowieścią o niepokojach i bólach, które zawsze towarzyszyły ludzkiej egzystencji podobnie jak i mojej –powiedziała Magdalena Abakanowicz. Czy ogromne koło ustawione w przeciwieństwie do skromnej bezgłowej figury ma byś symbolem historii, która kołem sie toczy? Czy raczej symbolem końca, który jednocześnie jest początkiem? A może pokazuje naszą kruchość wobec nieubłaganej machiny życia, która toczy sie nieubłaganie z nami na jej końcu? Dlaczego artystka dokonała zmiany postaci z siedzącej, z nieco skulonych, przytłoczonych pleców na stojącą, wyprostowaną i bardziej dumną w swej wymowie? Czy to my podróżujący po drodze swojego życia, silniejsi i mocniejsi z wiekiem? Interpretacja należy do inteligentnego widza, który wie, że definicje piękna są różne, a podmiotem w wielkiej sztuce wielkiej artystki zawsze pozostaje człowiek, piękny człowiek.

Created: 23-04-2025 22:09

Related Sales

Auction: Aukcja Dzieł Sztuki 6 marca 2018 (06-03-2018)

Catalog Number: 66

Price: 650000,00

View sale details