Artist: Mojżesz Kisling
Lived: 1891 - 1953
Also known as: M Kisling, M. Kisling
Title: Mimozy, 1943
Year: 1943
Dimensions: 56,0 x 70,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas, paper
Signed: Yes
Provenance:
Izrael, kolekcja prywatnaUSA, kolekcja prywatnaTokyo, kolekcja prywatnaBeverly Hills, kolekcja Edgardo Acosta Gallery (od 1962)Westwood California, kolekcja James Vigeveno Gallery (od 1943)
Exhibited:
Beverly Hills, Edgardo Acosta Gallery, od 1962.Westwood California, James Vigeveno Gallery, od 1943.
Reproduced:
Salmon A., Kisling 1891-1953, tom IV, 2008, s. 220, poz. XLVII.
Description:
Oferowane „Mimozy” namalował Kisling w 1943 roku w czasie pobytu na zachodnim wybrzeżu u przyjaciela artysty Artura Rubinsteina. Pokazywane były na wystawach w James Vigeveno Gallery w Westwood Hills (LA) oraz w Edgardo Acosta Gallery w Beverly Hills skąd trafi ły do rąk prywatnych kolekcjonerów amerykańskich. „Mimozy” pulsują radosnym, intensywnym kolorem, malowane są ze starannością i rozwagą, wzrusza dbałość o detal, chociażby w fakturowym uwypukleniu puchu kulek kwiatów. Wąska gama barwna, sprowadzona do żółci, brązu i czerwieni znajduje kontrapunkt w zieleni wiotkich listków. Niezaprzeczalna elegancja salonowego bukietu zestawiona jest dracznie z wazonem w czarne grochy co daje efekt lekkości i niewymuszoności. Zabiegu tego użył Kisling jeszcze przynajmniej dwukrotnie w kompozycji „Mimozy i lilie” (1943) oraz „Mimoza” (1943), na których widać ten sam ceglano-brunatny w barwie okrągły niski wazon z charakterystycznymi czarnymi grochami. Przyglądając się oferowanym „Mimozom” trudno dostrzec w nich zapis spontanicznego, nagłego aktu twórczego. „Mimozy” to kompozycja przemyślana i precyzyjna, ale też zaskakująco swobodna i nie pozbawiona humorystycznego akcentu. W kwietnych martwych naturach, które malował Kisling już po przyjeździe do Stanów Zjednoczonych wyraźne są nadal echa indywidualnych poszukiwań artystycznych jakie artysta prowadził zwłaszcza w trakcie licznych podróży na południe Francji po I wojnie światowej. Wyjazdy te były swoistą lekcją natury. W okresie zwanym przez historyków sztuki powrotem do porządku, problemy realizmu, tworzenia, odtwarzania, światła i formy, stawały z dwojaką siłą przed twórcami pracującymi na południu. Również Kisling poszukiwał sposobu na uzyskanie harmonii w odtwarzaniu otaczającej rzeczywistości. Przewodnikiem w tym zakresie stał się dla niego francuski malarz André Derain (1880–1954), z którym w latach 20. Kisling malował przede wszystkim w Prowansji w Sanary.
Created: 23-04-2025 22:09