Art Auction Admin

Piece Details

XXXVII Autostrada, 1976

Artist: Stanisław Fijałkowski

Lived: 1922 - 2020

Also known as: S Fijałkowski, S. Fijałkowski

Title: XXXVII Autostrada, 1976

Year: 1976

Dimensions: 73,0 x 60,0 x

Tools: oil

Surfaces: canvas

Signed: Yes

Provenance:

Warszawa, kolekcja prywatnaUSA, kolekcja prywatnawłasność artysty (do 2004 r)

Exhibited:

Nowy Jork, Green Point Projects, Stanisław Fijałkowski: A Young Man Plans a Voyage, 2017Hamburg, Galerie Henning, 1980Kolonia, Galerie Karstadt, Stanislaw Fijalkowski. Ölblider – Grafiken, 12.09.-01.10.1977Niemcy, Galerie Beck, Stanisław Fijałkowski, 1976

Reproduced:

Stanisław Fijałkowski: A Young Man Plans a Voyage [katalog wystawy], Green Point Projects, Nowy Jork, maj 2017, s. 25Stanislaw Fijalkowski. Ölblider – Grafiken [katalog wystawy], wyd. Galerie Karstadt, Kolonia 1977, zaproszenie do wystawy

Description:

Stanisław Fijałkowski stworzył ponad 100 obrazów, które zawierają w tytule słowo „Autostrada”. Dla artysty był to współczesny symbol starotestamentowej drabiny Jakubowej. Historia opisana w Biblii opowiada o wizji, jaką ujrzał we śnie mężczyzna. Zobaczył drabinę, która połączyła niebo z ziemią i po której anioły mogły schodzić z nieba, a na jej szczycie stał Bóg Jahwe. Motyw drabiny Jakubowej był często poruszanym tematem przez artystów na przestrzeni historii sztuki. Przypowieść zainspirowała np. romantyka Williama Blakea czy symbolistę Marca Chagalla. Fijałkowski w wizji Jakubowej widział historię o połączeniu ducha z materią, świata duchowego z rzeczywistością. Jako swój symbol tych wartości przyjął motyw drogi. Zaczął pracować nad tematem „Autostrad”, już w latach 70. i kontynuował ten cykl przez wiele lat. Prace składają się z pasów, które przecinają się pod różnymi kątami. Pozornie abstrakcyjne kompozycje, mają naśladować ulicę, połacie pobocza oraz niebo. Obrazy są malowane w charakterystyczny dla artysty sposób: doskonałe w kolorystyce, pozornie syntetyczne jednak z zachowaniem szczegółu detalu. Fijałkowski pisał: „Dynamika postrzegania i symboliczne znaczenie czterech podstawowych elementów płótna – góry, dołu, lewej i prawej strony – czynią z niego żywą istotę przez nas zrodzoną i z nami ściśle zjednoczoną” (Fijałkowski S., [w:] Fijałkowski malowanie, wyd. Andzelm Gallery, Ząbki 2008, s. 14.) Tradycja łódzkiej szkoły, wpływ mistrza i profesora Strzemińskiego oraz fascynacja twórczością pionierów światowej awangardy sprawiły, że jego dzieła określane są mianem „wyrafinowanego i poetyckiego surrealizmu” lub „bezforemnej i geometrycznej abstrakcji”. Artysta posługuje się stonowaną gamą kolorystyczną i z pozoru niedbałymi figurami i formami – kołami, elipsami i liniami.

Created: 23-04-2025 22:09

Related Sales

Auction: Aukcja Dzieł Sztuki 1 czerwca 2021 (01-06-2021)

Catalog Number: 73

Price: 180000,00

View sale details