Artist: Bolesław Biegas
Lived: 1877 - 1954
Also known as: B Biegas, B. Biegas
Title: Pierwotni ludzie, 1903
Year: 1903
Dimensions: 53,0 x 15,0 x
Signed: Yes
Provenance:
Warszawa, kolekcja prywatnaBlanchet & Associes, aukcja 30.06.20, poz. 261Francja, kolekcja prywatna
Exhibited:
Paryż, Trianon w Parku Bagatela, 21.05-30.08.1992
Reproduced:
Bolesław Biegas. Rzeźba wyd. Muzeum Mazowieckie w Płocku, Warszawa 2012, il. 15, s. 056 (gips)Deryng X., Bolesław Biegas, wyd. Polskie Towarzystwo Historyczno-Literackie Biblioteka Polska w Paryżu, 2011, s. 269 (gips z kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku)Boleslas Biegas. Scultures-Peintures, wyd. Studium Reynes, Paryż 1992, il. 9, s. 72
Description:
Oferowana rzeźba „Ludzie pierwotni” powstała w 1903 roku, niedługo po tym jak artysta przybył do Paryża. Z tego czasu pochodzą prace utrzymane w nurcie geometryczno-linearnym. Według Anny Mai Misiak, badaczki twórczości rzeźbiarskiej Bolesława Biegasa, w „Ludziach pierwotnych” widoczne jest zauroczenie sztuką holenderskiego artysty Jana Tooropa, który święcił tryumfy w Wiedniu w 1900 roku. „Styl Tooropa cechuje się płaszczyznowością, geometryzacją form, schematyzmem, hieratyzmem oraz ścisłym linearyzmem, przy czym uduchowiona linia staje się ornamentalnym wyrazem mistycznego odczucia. (…) Toorop chętnie stosował ornamentykę Dalekiego Wschodu. Struktura jego dzieł jest na wskroś dekoracyjna, a przedstawienia – mocno stylizowane. Wszystkie te elementy charakteryzujące wypowiedź malarską Tooropa odnajdujemy w dziełach Biegasa przetłumaczone na język rzeźby” zauważa dalej Misiak (Bolesław Biegas. Twórczość rzeźbiarska, wyd. Muzeum Mazowieckie w Płocku, 2001, s. 49). Toorop czerpał motywy przede wszystkim z literatury symbolizmu, fascynowała go zagadka istnienia, misterium życia, złożoność ludzkiej natury przedstawianej jako postać Sfinksa. Wszystkie powyższe zagadnienia odnajdujemy również w sztuce rzeźbiarskiej Biegasa w pierwszych latach XX wieku. Nawiązanie do tematyki poszukiwania początków istnienia ludzkości widoczne są w sposób szczególny w rzeźbach „Wszechświat”, „Opatrzność” oraz w oferowanych „Ludziach pierwotnych”. Trapezoidalne sylwetki postaci, o syntetycznie potraktowanym woluminie ciała i reliefowo wyrytych dłoniach wyróżniają się realistycznym opracowaniem fizjonomii. Oferowana rzeźba to jedna z ostatnich kompozycji o wyraźnych cechach geometryzujących. W kolejnych latach nastąpiła bowiem zmiana stylistyki prac Biegasa, który zaczął zbliżać się ku secesji.
Created: 23-04-2025 22:09