Artist: Andrzej Zwierzchowski
Lived: 1954
Also known as: A. Zwierzchowski, A Zwierzchowski
Title: Mechanika rozkoszy, 2008
Year: 2008
Dimensions: 150,0 x 200,0 x
Tools: oil
Surfaces: canvas
Signed: Yes
Description:
Akademizm jest oczywiście faktem historycznym wynikającym ze szczególnego „splotu” okoliczności, kojarzony z próbą nawiązania do antyku. Mechanizm jego funkcjonowania i oddziaływania, jego zachowawczość postawy w sposób pobieżny i umowny odnoszono do zjawisk w sztuce współczesnej ale z pierwowzoru ostał się jako podstawa argumentacji, jedynie adres – Akademia. Do lat 70 ubiegłego wieku w Akademii można przyjąć że istniał jakiś wiodący kanon postawy artystycznej promieniujący szerzej na środowisko artystyczne (koloryzm). Od tego czasu takiego zjawiska nie ma. Inspiracje i wpływy nadchodzą z zewnątrz i w sytuacji szalonego przepływu informacji, rozmaitości postaw artystycznych zjawisko jednego dominującego kanonu sztuki jest nie do utrzymania. Obecnie „promieniowanie” Akademii jest natury wielowątkowej, opierając się na jednostkowych indywidualnościach. Tak więc tzw. akademizm nie miał szans mnie nawet „drasnąć”. Akademizm w formie o jakiej myślimy potocznie, nie ma przyszłości tym bardziej że nie istnieje. Pomijając historyczne tło Akademizmu można stwierdzić , że podstawą jego idei było stworzenie recepty na piękno i wielkość poprzez imitację form i znaczeń wcześniej wypracowanych i uznanych. Piękno pojawia się bezinteresownie i „przy okazji” poszukiwania; prób definiowania rzeczywistości „stale od nowa”. Takiej postawy akademizm nie wykazywał a wręcz jej się wystrzegał i obawiał. Z tych powodów stał się karykaturą przeszłych dokonań i „wyprodukował” wiele dziwadeł i niezamierzonych śmiesznostek, które na sposób przewrotny mogą inspirować. Rzeczywistość jest fascynująca bo nieuchwytna i jeśli ją się unieruchamia, zatrzymuje, zamraża to już jej nie ma. Sztuką jest umiejętność pozostawienia „uchylonej furtki” w dziele.
Created: 23-04-2025 22:09